ODOB-AXLOQNING TUSHUNCHASI VA MOHIYATI.

Yuklangan vaqt

2025-03-16

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

85,5 KB


 
 
1 
 
 
 
 
ODOB-AXLOQNING TUSHUNCHASI VA MOHIYATI. 
 
Reja: 
1. Odob-axloq tushunchasi  
2. Odob-axloqning vazifasi va tuzilishi 
3. Odob-axloq va huquq
1 ODOB-AXLOQNING TUSHUNCHASI VA MOHIYATI. Reja: 1. Odob-axloq tushunchasi 2. Odob-axloqning vazifasi va tuzilishi 3. Odob-axloq va huquq
 
 
2 
Odob-axloq tushunchasi 
Odob-axloq (moral) (lotincha “moralis” - axloqiy; “mores” - fe’l-atvorlar) 
odamning xulqini normativ tartibga solishning usullaridan biri, ijtimoiy ongning 
alohida shakli va ijtimoiy munosabatning korinishi hisoblanadi. Odobning bir nechta 
tavsiflari bor bolib, uning o’ziga xos xususiyatlarini ifodalaydi. Odob-axloq 
jamiyatda odamlarning yurish-turishini tartibga solish usullaridan biri hisoblanadi. U 
o’zida kishilarning ushbu jamiyatda yaxshilik va yomonlik, adolat va adolatsizlik, 
loyiqlik va noloyiqlik haqida qabul qilingan tushunchalarga muofiq o’zaro 
munosabatlarining xususiyatini belgilavchi norma va tamoillarni ifodalaydi.  
Odob-axloq talablariga rioya qilishlik ruhiy ta’sir kuchi bilan, jamoat fikri, 
insonning ichki ishonchi, vijdoni bilan ta’minlanadi.  
Odob-axloqning o’ziga xosligi shundan iboratki, u odamlarning yurish-
turishini hayotning barcha jabhalarida, ya’ni ish faoliyatidagi, oiladagi, kishilar 
o’rtasidagi va boshqa munosabatlarda tartibga solib boradi. Odob-axloq guruhlar va 
davlatlararo munosabatlarga ham joriy etiladi. 
Odob-axloq tamoillari umumhususiyatga ega bo’lib, barcha insonlarni qamrab 
oladi, jamiyatning tarixiy rivojlanis jarayonida yaratiladigan o’zaro munosabatlari 
madaniyatining asosini mustahkamlaydi. 
Insonning har qanday harakati, muomalasi turli mazmunda-huquqiy, siyosiy 
yoki boshqa bo’lishi mumkin, ammo uning xulqiy tomoni, axloqiy mohiyati bir xil 
daraja korsatkichida baholanadi.  
Odob-axloq normalari jamiyatda an’analar kuchi, umumtanolingan va barcha 
tomonidan qo’llab-quvvatlanadigan tartib-intizom, jamoatchilik fikri bilan qayta 
ishlanib boraveradi. Odob-axloq normalariga rioya qilinishi barcha tomonidan 
nazorat qilinadi.  
Odob-axloqda javobgarlik ma’naviy va yuksak bo’ladi, yani xatti-harakatni 
qoralaydi yoki ma’qullaydi, axloqiy baho berish shaklida bo’lib odam avvalo anglab 
olishi, dildan qabul qilishi va bunga mos holda o’zining xatt-harakatlarini tartibga 
solishi va yo’naltirishi lozim bo’ladi. Bunday baho berish umume’tirof etilgan norma
2 Odob-axloq tushunchasi Odob-axloq (moral) (lotincha “moralis” - axloqiy; “mores” - fe’l-atvorlar) odamning xulqini normativ tartibga solishning usullaridan biri, ijtimoiy ongning alohida shakli va ijtimoiy munosabatning korinishi hisoblanadi. Odobning bir nechta tavsiflari bor bolib, uning o’ziga xos xususiyatlarini ifodalaydi. Odob-axloq jamiyatda odamlarning yurish-turishini tartibga solish usullaridan biri hisoblanadi. U o’zida kishilarning ushbu jamiyatda yaxshilik va yomonlik, adolat va adolatsizlik, loyiqlik va noloyiqlik haqida qabul qilingan tushunchalarga muofiq o’zaro munosabatlarining xususiyatini belgilavchi norma va tamoillarni ifodalaydi. Odob-axloq talablariga rioya qilishlik ruhiy ta’sir kuchi bilan, jamoat fikri, insonning ichki ishonchi, vijdoni bilan ta’minlanadi. Odob-axloqning o’ziga xosligi shundan iboratki, u odamlarning yurish- turishini hayotning barcha jabhalarida, ya’ni ish faoliyatidagi, oiladagi, kishilar o’rtasidagi va boshqa munosabatlarda tartibga solib boradi. Odob-axloq guruhlar va davlatlararo munosabatlarga ham joriy etiladi. Odob-axloq tamoillari umumhususiyatga ega bo’lib, barcha insonlarni qamrab oladi, jamiyatning tarixiy rivojlanis jarayonida yaratiladigan o’zaro munosabatlari madaniyatining asosini mustahkamlaydi. Insonning har qanday harakati, muomalasi turli mazmunda-huquqiy, siyosiy yoki boshqa bo’lishi mumkin, ammo uning xulqiy tomoni, axloqiy mohiyati bir xil daraja korsatkichida baholanadi. Odob-axloq normalari jamiyatda an’analar kuchi, umumtanolingan va barcha tomonidan qo’llab-quvvatlanadigan tartib-intizom, jamoatchilik fikri bilan qayta ishlanib boraveradi. Odob-axloq normalariga rioya qilinishi barcha tomonidan nazorat qilinadi. Odob-axloqda javobgarlik ma’naviy va yuksak bo’ladi, yani xatti-harakatni qoralaydi yoki ma’qullaydi, axloqiy baho berish shaklida bo’lib odam avvalo anglab olishi, dildan qabul qilishi va bunga mos holda o’zining xatt-harakatlarini tartibga solishi va yo’naltirishi lozim bo’ladi. Bunday baho berish umume’tirof etilgan norma
 
 
3 
va tamoillarga, barcha tomonidan qabul qilingan zarur va zarur bo’lmagan, loyiq va 
loyiq bo’lmagan va boshqa tushunchalarga mos bo’lishi kerak. 
Odob-axloq albatta insoniyatning turmushiga, insonniy ehtiyoji mohiyatiga 
bog’liq bo’ladi, ammo ijtimoiy va individual ong darajasi bilan belgilanadi.  
Jamiyatda insonlarning xatti-harakatini boshqa shakllar qatorida odob-axloq 
ham ko’plab individlarning faoliyatlarini muvofiqlashtirishga, uni muayan ijtimoiy 
qonunlarga bo’yinsungan birlashgan umumiy faoliyatga aylantirishga xizmat qiladi.  
 
 
 
 
 
2. Odob-axloqning vazifasi va tuzilishi 
  
Odob-axloqning vazifalari masalasini o’rganib quyidagilarga ajratish mumkin: 
- tartibga soluvchi, 
- tarbiyalavchi, 
- bildiruvchi, 
- qat’iy-baho beruvchi, 
- mo’ljal beruchi, 
- asoslantiruvchi, 
- aloqa uchun xizmat qiladigan, 
va boshqa vazifalar1. 
Yuristlar uchun odob-axloqning tartibga soluvchi, tarbiyalavchi vazifalari 
birlamchi qiziqish uyg’otadi. 
 Tartibga soluvchi vazifa odob-axloqning birlamchi vazifasi hisoblanadi. 
Odob-axloq insonning amaliy faoliyatini jamiyatning va boshqa odamlarning 
manfaatlarini hisobga olish nuqtai nazaridan yo’naltiradi va tartibga solib boradi. Shu 
                                                 
1 Аrxangelskiy L. М. Курс лекций по марксистско-ленинской этике. М.,1974. s.37—46.
3 va tamoillarga, barcha tomonidan qabul qilingan zarur va zarur bo’lmagan, loyiq va loyiq bo’lmagan va boshqa tushunchalarga mos bo’lishi kerak. Odob-axloq albatta insoniyatning turmushiga, insonniy ehtiyoji mohiyatiga bog’liq bo’ladi, ammo ijtimoiy va individual ong darajasi bilan belgilanadi. Jamiyatda insonlarning xatti-harakatini boshqa shakllar qatorida odob-axloq ham ko’plab individlarning faoliyatlarini muvofiqlashtirishga, uni muayan ijtimoiy qonunlarga bo’yinsungan birlashgan umumiy faoliyatga aylantirishga xizmat qiladi. 2. Odob-axloqning vazifasi va tuzilishi Odob-axloqning vazifalari masalasini o’rganib quyidagilarga ajratish mumkin: - tartibga soluvchi, - tarbiyalavchi, - bildiruvchi, - qat’iy-baho beruvchi, - mo’ljal beruchi, - asoslantiruvchi, - aloqa uchun xizmat qiladigan, va boshqa vazifalar1. Yuristlar uchun odob-axloqning tartibga soluvchi, tarbiyalavchi vazifalari birlamchi qiziqish uyg’otadi. Tartibga soluvchi vazifa odob-axloqning birlamchi vazifasi hisoblanadi. Odob-axloq insonning amaliy faoliyatini jamiyatning va boshqa odamlarning manfaatlarini hisobga olish nuqtai nazaridan yo’naltiradi va tartibga solib boradi. Shu 1 Аrxangelskiy L. М. Курс лекций по марксистско-ленинской этике. М.,1974. s.37—46.
 
 
4 
o’rinda odob-axloqning ijtimoiy munosabatlarga faol ta’siri individual xatti-
harakatlar orqali amalga oshiradi.  
Odob-axloqning tarbiyaviy vazifasi inson shaxsini shakllantirish uning o’z-
o’zini anglashida ishtirok etadi.  
Odob-axloq hayotning mazmuni va maqsadiga qarashlarning paydo bo’lishiga, 
inson tomonidan o’z qadr-qimmatini, jamiyat va boshqa odamlar oldidagi burchini, 
boshqalarning qadr-qimmati va huquqlariga hurmatning zarurligini anglab olishga 
xizmat qiladi. Odob-axloq bu -vazifasini insoniylik deb tavsiflash qabul qilingan. 
Odob-axloqning tartibga soluvchi vazifasi uning boshqa vazifalariga ham ta’sir 
ko’rsatadi.  
Yuqorida aytib o’tilganidek odob-axloq sub’ektlari alohida shaxslar, 
shuningdek butun jamiyat hisoblangan ijtimoiy munosabatlarni tartibga soluvchi 
bo’lib xizmat qiladi.  
Ushbu ijtimoiy munosabatlar jarayonida shaxsning axloqiy xatti-harakatlari 
o’zini o’zi tartibga solish va butun ijtimiy borliqning ma’naviy o’zini o’zi boshqarishi 
yuzaga keladi.  
Odob-axloq inson hayot faolyatining barcha jabhalarini tartibga soladi. 
Insonning xulq-atvorini tartibga solar ekan odob-axloq unga nisbatan yuqori 
talablarni qo’yadi. Bundan tashqari odob-axloqning tartibga soluvchi vazifasi jamoat 
fikrining obro’siga va insonning axloqiy ishonchiga, jamiyat va shaxs haq bo’lmasa-
da, tayangan holda amalga oshiradi. 
Odob-axloqga ijtimoiy ongning muhim shakli tariqasida ham qaraladi, ijtimoiy 
munosabatning ko’rinishi sifatida ham, shuningdek insonning axloqiy faoliyatini 
tartibga soluvchi jamiyatda mavjud xatti-harakat normalari qaraladi.  
Xulqiy ong odob-axloqning, uning ideal va sub’ektib tomonini ifoda qiluvchi, 
bir qismi hisoblanadi. Axloqiy ong insonlarga ularning burchi tariqasida muayan 
xulq-atvor va xatti-harakatlarni yuklaydi. Xulqiy ong ijtimoiy borliqning turli 
ko’rinishlariga - qilmishga, uning motiviga, xatti-harakatiga, hayot tarziga va b.larga 
odob-axloq normalariga muofiqligi nuqtai nazaridan kelib chiqib baho beradi. 
Bunday baho ma’qullashda yoki rad qilishda, maqtashda yoki tanqid qilisgda,
4 o’rinda odob-axloqning ijtimoiy munosabatlarga faol ta’siri individual xatti- harakatlar orqali amalga oshiradi. Odob-axloqning tarbiyaviy vazifasi inson shaxsini shakllantirish uning o’z- o’zini anglashida ishtirok etadi. Odob-axloq hayotning mazmuni va maqsadiga qarashlarning paydo bo’lishiga, inson tomonidan o’z qadr-qimmatini, jamiyat va boshqa odamlar oldidagi burchini, boshqalarning qadr-qimmati va huquqlariga hurmatning zarurligini anglab olishga xizmat qiladi. Odob-axloq bu -vazifasini insoniylik deb tavsiflash qabul qilingan. Odob-axloqning tartibga soluvchi vazifasi uning boshqa vazifalariga ham ta’sir ko’rsatadi. Yuqorida aytib o’tilganidek odob-axloq sub’ektlari alohida shaxslar, shuningdek butun jamiyat hisoblangan ijtimoiy munosabatlarni tartibga soluvchi bo’lib xizmat qiladi. Ushbu ijtimoiy munosabatlar jarayonida shaxsning axloqiy xatti-harakatlari o’zini o’zi tartibga solish va butun ijtimiy borliqning ma’naviy o’zini o’zi boshqarishi yuzaga keladi. Odob-axloq inson hayot faolyatining barcha jabhalarini tartibga soladi. Insonning xulq-atvorini tartibga solar ekan odob-axloq unga nisbatan yuqori talablarni qo’yadi. Bundan tashqari odob-axloqning tartibga soluvchi vazifasi jamoat fikrining obro’siga va insonning axloqiy ishonchiga, jamiyat va shaxs haq bo’lmasa- da, tayangan holda amalga oshiradi. Odob-axloqga ijtimoiy ongning muhim shakli tariqasida ham qaraladi, ijtimoiy munosabatning ko’rinishi sifatida ham, shuningdek insonning axloqiy faoliyatini tartibga soluvchi jamiyatda mavjud xatti-harakat normalari qaraladi. Xulqiy ong odob-axloqning, uning ideal va sub’ektib tomonini ifoda qiluvchi, bir qismi hisoblanadi. Axloqiy ong insonlarga ularning burchi tariqasida muayan xulq-atvor va xatti-harakatlarni yuklaydi. Xulqiy ong ijtimoiy borliqning turli ko’rinishlariga - qilmishga, uning motiviga, xatti-harakatiga, hayot tarziga va b.larga odob-axloq normalariga muofiqligi nuqtai nazaridan kelib chiqib baho beradi. Bunday baho ma’qullashda yoki rad qilishda, maqtashda yoki tanqid qilisgda,
 
 
5 
yoqtirish yoki yoqtirmaslikda, sevishda yoki ko’rolmaslikda ifodalanadi. Axloqiy ong 
ijtimoiy ong shakli hisoblanadi shu bilan bir vaqtda shaxning individual ongi doirasi 
ham hisoblanadi. Bu o’rinda insonning o’ziga o’zi vijdon, g’urur, uyat, pushaymonda 
bo’lish bilan va b. axloqiy sezgilari bilan bog’liq holda baho berishi muhim o’rin 
egallaydi.  
Odob-axloqni axloqiy ong bilangina bog’lab bo’lmaydi.  
Xulqni va xulqiy ongni birxillashtirishga qarshi chiqib, M. S. Strogovich 
yozgan edi: “Xulqiy ong bu qarashlar, ishonchlar, yaxshilik va yomonlik to’g’risida 
g’oyalar, loyiq va noloyiq xatti-harakatlardir, xulq esa jamiyatda insonlarning xatti-
harakatlari, ularning o’zaro munosabatlarini tartibga soluvchi ijtimoiy normalardir.”2 
Axloqiy munosabatlar insonlar o’rtasida faoliyatlari jarayonida vujudga keladi. 
Axloqiy munosabatlar mazmuniga, shakliga, sub’ektlar o’rtasidagi ijtimoiy alloqa 
usuli bilan farqlanadi. Ularning mazmuni kimga nisbatan ba (jamiyatga ba odamlarga 
nisbatan) qanday axloqiy majburiyatlarni olishi bilan belgilanadi.  
Barcha holatlarda inson oxir oqibatda axloqiy munosabatlar tizimida boladi. 
Axloqiy munosabatlarda inson xulqiy faoliyatning ham sub’ekti va ham ob’ekti 
tariqasida qatnashadi. Demak, u boshqa odamlar oldida uning o’zi jamiyatga 
nisbatan, ijtimoiy guruhga nisbatan sub’ekt hisoblanadi, ammo bir vaqtning o’zida u 
boshqalar uchun bir vaqtning o’zida axloqiy majburiyatlar ob’ekti bo’ladi, chunki 
ular uning manfaatlarini himoya qilishi, u to’g’risida g’amxo’rlik qilishi lozim.  
Axloqiy faoliyat odob-axloqning ob’ektiv tomonini o’zida ifoda etadi.  
Axloqiy faoliyat to’g’risida shunda gapirish mumkin-ki, qachonki xatti-hararat- 
qilmish, xatti-harakat, ularning motivi yaxshilik va yomonlik, loyiq va noloyiq, va 
b.larning chegaralanish talablari bo’yicha baholanish mumkin bo’lsa. Xulqiy 
faoliyatning birlamchi belgisi qilmish hisoblanadi, chunki uning zamirida xatti-
harakatning maqsadi, motivi va mo’ljal yotadi. Qilmish motivni, mo’ljalni, maqsadni, 
harakatni, qilmishning natijasini o’z ichiga oladi. Qilmishning xulqiy oqibati 
insonning o’ziga baho berishi va unga atrofdagilar tomonidan baho beririshidir. 
                                                 
2 Проблемы судебной этики/Под ред. М. С. Строговича. М., 1974. С. 7.
5 yoqtirish yoki yoqtirmaslikda, sevishda yoki ko’rolmaslikda ifodalanadi. Axloqiy ong ijtimoiy ong shakli hisoblanadi shu bilan bir vaqtda shaxning individual ongi doirasi ham hisoblanadi. Bu o’rinda insonning o’ziga o’zi vijdon, g’urur, uyat, pushaymonda bo’lish bilan va b. axloqiy sezgilari bilan bog’liq holda baho berishi muhim o’rin egallaydi. Odob-axloqni axloqiy ong bilangina bog’lab bo’lmaydi. Xulqni va xulqiy ongni birxillashtirishga qarshi chiqib, M. S. Strogovich yozgan edi: “Xulqiy ong bu qarashlar, ishonchlar, yaxshilik va yomonlik to’g’risida g’oyalar, loyiq va noloyiq xatti-harakatlardir, xulq esa jamiyatda insonlarning xatti- harakatlari, ularning o’zaro munosabatlarini tartibga soluvchi ijtimoiy normalardir.”2 Axloqiy munosabatlar insonlar o’rtasida faoliyatlari jarayonida vujudga keladi. Axloqiy munosabatlar mazmuniga, shakliga, sub’ektlar o’rtasidagi ijtimoiy alloqa usuli bilan farqlanadi. Ularning mazmuni kimga nisbatan ba (jamiyatga ba odamlarga nisbatan) qanday axloqiy majburiyatlarni olishi bilan belgilanadi. Barcha holatlarda inson oxir oqibatda axloqiy munosabatlar tizimida boladi. Axloqiy munosabatlarda inson xulqiy faoliyatning ham sub’ekti va ham ob’ekti tariqasida qatnashadi. Demak, u boshqa odamlar oldida uning o’zi jamiyatga nisbatan, ijtimoiy guruhga nisbatan sub’ekt hisoblanadi, ammo bir vaqtning o’zida u boshqalar uchun bir vaqtning o’zida axloqiy majburiyatlar ob’ekti bo’ladi, chunki ular uning manfaatlarini himoya qilishi, u to’g’risida g’amxo’rlik qilishi lozim. Axloqiy faoliyat odob-axloqning ob’ektiv tomonini o’zida ifoda etadi. Axloqiy faoliyat to’g’risida shunda gapirish mumkin-ki, qachonki xatti-hararat- qilmish, xatti-harakat, ularning motivi yaxshilik va yomonlik, loyiq va noloyiq, va b.larning chegaralanish talablari bo’yicha baholanish mumkin bo’lsa. Xulqiy faoliyatning birlamchi belgisi qilmish hisoblanadi, chunki uning zamirida xatti- harakatning maqsadi, motivi va mo’ljal yotadi. Qilmish motivni, mo’ljalni, maqsadni, harakatni, qilmishning natijasini o’z ichiga oladi. Qilmishning xulqiy oqibati insonning o’ziga baho berishi va unga atrofdagilar tomonidan baho beririshidir. 2 Проблемы судебной этики/Под ред. М. С. Строговича. М., 1974. С. 7.
 
 
6 
Insonning doimiy yoki o’zgarib turuvshi sharoitlarda sodir etgan xulqiy 
ahamiyatga ega bo’lgan harakatlari yig’ndisi axloq deb qabul qilinadi. Insonning 
xatti-harakati axloqiy sifati, xulqiy ko’rinishining birgina ob’ektiv ko’rinishi 
hisoblanadi.  
Axloqiy faoliyat faqat asoslantirilgan va maqsad sari yo’naltirilgan harakatlarni 
o’z ichiga oladi. Bu erda istak, xohishlar hal qiluvchi o’rinda turadi, chunki inson 
ularga tayanadi, ularning o’ziga xos xulqiy motivlari yaxshilik qilishni istash, burch 
hissini amalgam oshirish, ma’lum bir maqsadga erishishdan iborat bo’ladi.  
Odob-axloqning o’ziga xos tomonlari, elementlari bor bo’lib, ular o’z ichiga 
axloqiy normalarni, axloq tamoillarini, axloqiy maqsadlarni, axloqiy mezonlarni 
qamrab oladi.  
Axloqiy normalar bu insonning jamiyatdagi xatti-harakati, uning boshqa 
kishilar bilan muomalasi, jamiyatga va o’ziga nisbatan bo’lgan muomalasi 
hisoblanadi. Axloqiy normalar ijtimoiy normalar bo’lib, ularning bajarilishi ijtimoiy 
fikr, yaxshilik va yomonlik, adolat va adolatsizlik, ezgulik va yomonlik va b.lar 
haqida ushbu jamiyatdan olgan tushunchalar asosidagi ichki ishonch orqali 
ta’minlanadi.  
  
Axloqiy normalar ushbu jamiyatga, axloqning ijtimoiy guruhiga mos muayan 
holatga xos xatti-harakatning mazmunini belgilaydi. Axloqiy normalar jamiyatda 
mavjud tartibga soluchi boshqa – iqtisodiy, siyosiy, huquqiy, estetik normalardan 
insonlarning xatti-harakatlarini tartibga solish usuli bilan farqlanadi. Xulq, fe’l-
atvorlar jamiyat hayotida an’analar kuchi, obro’ va umumtanolingan va barcha 
tomonidan qo’llab – quvvatlangan intizom, jamoaviy fikr, muayan sharoitlarda lozim 
xulq-atvorda bo’lishga jamiyat a’zolarini ishontirish bilan amalda bo’ladi.  
Oddiy odatlarda masalan tug’ilgan kunni nishonlash, armiyaga kuzastish kabi 
insonlarning bir xildagi xatti-harakatlardan farqli o’laroq, axloqiy normalar hafaqat 
umumqabul qilingan tartibda amalga oshiriladi, balki inson tasavvurida jamiyatda 
yoki muayan hayotiy sharoitda losim yoki lozim bo’lmagan xatti-harakatning 
g’oyaviy asosi b’olib, unga asosan amalga oshiriladi.  
  
Axloqiy tamoillarga quydagilar kiradi:
6 Insonning doimiy yoki o’zgarib turuvshi sharoitlarda sodir etgan xulqiy ahamiyatga ega bo’lgan harakatlari yig’ndisi axloq deb qabul qilinadi. Insonning xatti-harakati axloqiy sifati, xulqiy ko’rinishining birgina ob’ektiv ko’rinishi hisoblanadi. Axloqiy faoliyat faqat asoslantirilgan va maqsad sari yo’naltirilgan harakatlarni o’z ichiga oladi. Bu erda istak, xohishlar hal qiluvchi o’rinda turadi, chunki inson ularga tayanadi, ularning o’ziga xos xulqiy motivlari yaxshilik qilishni istash, burch hissini amalgam oshirish, ma’lum bir maqsadga erishishdan iborat bo’ladi. Odob-axloqning o’ziga xos tomonlari, elementlari bor bo’lib, ular o’z ichiga axloqiy normalarni, axloq tamoillarini, axloqiy maqsadlarni, axloqiy mezonlarni qamrab oladi. Axloqiy normalar bu insonning jamiyatdagi xatti-harakati, uning boshqa kishilar bilan muomalasi, jamiyatga va o’ziga nisbatan bo’lgan muomalasi hisoblanadi. Axloqiy normalar ijtimoiy normalar bo’lib, ularning bajarilishi ijtimoiy fikr, yaxshilik va yomonlik, adolat va adolatsizlik, ezgulik va yomonlik va b.lar haqida ushbu jamiyatdan olgan tushunchalar asosidagi ichki ishonch orqali ta’minlanadi. Axloqiy normalar ushbu jamiyatga, axloqning ijtimoiy guruhiga mos muayan holatga xos xatti-harakatning mazmunini belgilaydi. Axloqiy normalar jamiyatda mavjud tartibga soluchi boshqa – iqtisodiy, siyosiy, huquqiy, estetik normalardan insonlarning xatti-harakatlarini tartibga solish usuli bilan farqlanadi. Xulq, fe’l- atvorlar jamiyat hayotida an’analar kuchi, obro’ va umumtanolingan va barcha tomonidan qo’llab – quvvatlangan intizom, jamoaviy fikr, muayan sharoitlarda lozim xulq-atvorda bo’lishga jamiyat a’zolarini ishontirish bilan amalda bo’ladi. Oddiy odatlarda masalan tug’ilgan kunni nishonlash, armiyaga kuzastish kabi insonlarning bir xildagi xatti-harakatlardan farqli o’laroq, axloqiy normalar hafaqat umumqabul qilingan tartibda amalga oshiriladi, balki inson tasavvurida jamiyatda yoki muayan hayotiy sharoitda losim yoki lozim bo’lmagan xatti-harakatning g’oyaviy asosi b’olib, unga asosan amalga oshiriladi. Axloqiy tamoillarga quydagilar kiradi:
 
 
7 
- insonparvarlik – insonni oily qadriyat deb bilish; 
-al’turizm – yaqin kishisiga beg’araz xizmat qilish; 
- rahmdillik - nimagadir muhtoj bo’lgan har qanday insonga yordamga tayorlik; 
-jamoaviylik - umumiy manfaatga ko’maklashishga ongli intilish. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1. Odob-axloq va huquq 
 
Odob-axloq va huquqning o’zaro munosabati yuristlar uchun alohida qiziqish 
tug’diruvchi ushbu ijtimoiy ko’rinishlarni o’rganishning muhim omillaridan biri 
hisoblanadi.
7 - insonparvarlik – insonni oily qadriyat deb bilish; -al’turizm – yaqin kishisiga beg’araz xizmat qilish; - rahmdillik - nimagadir muhtoj bo’lgan har qanday insonga yordamga tayorlik; -jamoaviylik - umumiy manfaatga ko’maklashishga ongli intilish. 1. Odob-axloq va huquq Odob-axloq va huquqning o’zaro munosabati yuristlar uchun alohida qiziqish tug’diruvchi ushbu ijtimoiy ko’rinishlarni o’rganishning muhim omillaridan biri hisoblanadi.
 
 
8 
Odob-axloq insonning xatti-harakatini, faoliyatini normativ tartibga solishning 
asosiy turlaridan biridir. U insonlarning umumijtimoiy qonunlarga bo’ysunishini 
ta’minlaydi. Odob-axloq ushbu vazifani boshqa jamiyatda o’rnatilgan normalarni 
o’rganish va o’zlashtirishni ta’minlashga yo’naltirilgan ijtimoiy fanlar bilan 
birgalikda amalda bo’ladi. 
 
Odob-axloq bu – ijtimoiy hayotni tartibga soluvchi zarur, o’zaro bog’liq va bir-
biriga singib boruvchi tizimlardir. Ular jamiyat faoliyatiga turli xil xohish-istaklarni 
muvofiqlahtirish, insonlarni muayan qoidalarga bo’ysundirish yo’li bilan amalga 
oshiradi. 
Axloq va huquq bitta ijtimoiy vazifani bajaradi, u ham bo’lsa jamiyatda 
insonlarning xatti-harakatlarini tartibga solishdan iborat. Ular murakkab tizimlarni 
tashkil etadi, qaysikim o’z ichiga ijtimoiy ongni (axloqiy va huquqiy), ijtimoiy 
ahamiyatli faoliyatni, normativ sohani (axloqiy va huquqiy normalar) oladi. 
Normativlik bu - insonlar xatti-harakatini tartibga solishga imkon beradigan 
axloq va huquqning xususiyatidir. Bu o’rinda ularning ob’ektlari ko’p hollarda mos 
keladi. Ammo ularni taribga solish o’ziga xos usullarda amalga oshiriladi.  
 Huquqiy normalarga rioya qilish huquqiy tag’dirlash, jazolash, shu jumladan davlat 
majburlavi, yuridik sanktsiya maxsus davlat apparati tomonidan amalga oshriladi. 
Axloqda esa faqat ruhiy sanktsiyalar bo’lib, ular ruhiy qo’llab quvvatlash yoki ruhiy 
jazolashdan iborat.  
 
Ijtimoiy 
munosabatlarning 
birligi 
o’z-o’zidan huquqiy 
va 
axloqiy 
tizimlarning birxilligini belgilaydi. Axloq bilan huquq doimo o’zaro aloqada bo’ladi. 
Huquq axloqqa zid bo’lmaydi. O’z navbatida huquq axloqiy normalarning 
hakllanishiga ko’maklashadi. 
Axloq va huquq insoniyatning ruhiy madaniyatining ajralas qismlaridir. Axloq 
va huquq bir turdaligi holatida ularning muayyan bir jamiyatda bu ijtimoiy tartibga 
soluvchilar o’rtasida farqlar ham borligini ko’ramiz.  
Axloq va huquq quyidagilarda farqlanadi: 
 
1) tartibsolishning ob’ektida;
8 Odob-axloq insonning xatti-harakatini, faoliyatini normativ tartibga solishning asosiy turlaridan biridir. U insonlarning umumijtimoiy qonunlarga bo’ysunishini ta’minlaydi. Odob-axloq ushbu vazifani boshqa jamiyatda o’rnatilgan normalarni o’rganish va o’zlashtirishni ta’minlashga yo’naltirilgan ijtimoiy fanlar bilan birgalikda amalda bo’ladi. Odob-axloq bu – ijtimoiy hayotni tartibga soluvchi zarur, o’zaro bog’liq va bir- biriga singib boruvchi tizimlardir. Ular jamiyat faoliyatiga turli xil xohish-istaklarni muvofiqlahtirish, insonlarni muayan qoidalarga bo’ysundirish yo’li bilan amalga oshiradi. Axloq va huquq bitta ijtimoiy vazifani bajaradi, u ham bo’lsa jamiyatda insonlarning xatti-harakatlarini tartibga solishdan iborat. Ular murakkab tizimlarni tashkil etadi, qaysikim o’z ichiga ijtimoiy ongni (axloqiy va huquqiy), ijtimoiy ahamiyatli faoliyatni, normativ sohani (axloqiy va huquqiy normalar) oladi. Normativlik bu - insonlar xatti-harakatini tartibga solishga imkon beradigan axloq va huquqning xususiyatidir. Bu o’rinda ularning ob’ektlari ko’p hollarda mos keladi. Ammo ularni taribga solish o’ziga xos usullarda amalga oshiriladi. Huquqiy normalarga rioya qilish huquqiy tag’dirlash, jazolash, shu jumladan davlat majburlavi, yuridik sanktsiya maxsus davlat apparati tomonidan amalga oshriladi. Axloqda esa faqat ruhiy sanktsiyalar bo’lib, ular ruhiy qo’llab quvvatlash yoki ruhiy jazolashdan iborat. Ijtimoiy munosabatlarning birligi o’z-o’zidan huquqiy va axloqiy tizimlarning birxilligini belgilaydi. Axloq bilan huquq doimo o’zaro aloqada bo’ladi. Huquq axloqqa zid bo’lmaydi. O’z navbatida huquq axloqiy normalarning hakllanishiga ko’maklashadi. Axloq va huquq insoniyatning ruhiy madaniyatining ajralas qismlaridir. Axloq va huquq bir turdaligi holatida ularning muayyan bir jamiyatda bu ijtimoiy tartibga soluvchilar o’rtasida farqlar ham borligini ko’ramiz. Axloq va huquq quyidagilarda farqlanadi: 1) tartibsolishning ob’ektida;
 
 
9 
2) tartibga solish usulida; 
3) tegishli normalarning bajarilishini ta’minlash usullari, yani sanktsiya xususiyatlari 
bilan farqlanadi. 
Huquq faqat ijtimoiy muhim xatti-harakatlarni tartibga soladi. Masalan, huquq 
insonning shaxsiy hayotiga aralashmaydi. Aksincha u bunday aralashishishdan 
qo’riqlaydi, himoya qiladi.  
 
 
 
 
 
 
 
Tekshirish uchun savollar: 
 
1. Odob-axloqning kelib chiqishi haqida gapirib bering. 
2. Odob-axloqning mohiyati nima bilan belgilanadi? 
3. Odob-axloqning asosiy vazifalarini aytib bering. 
4. Odob-axloqning baho beruchi vazifasining xususiyati nimada? 
5. Odob-axloqning tartibga soluvchi vazifasi bilan huquqning tartibga soluvchi 
vazifasidan farqi nimada? 
6. Odob-axloq normalarining belgilari haqida gapiring. 
7. Huquqiy normalarga rioya qilishning yo’llari nimalardan iborat?
9 2) tartibga solish usulida; 3) tegishli normalarning bajarilishini ta’minlash usullari, yani sanktsiya xususiyatlari bilan farqlanadi. Huquq faqat ijtimoiy muhim xatti-harakatlarni tartibga soladi. Masalan, huquq insonning shaxsiy hayotiga aralashmaydi. Aksincha u bunday aralashishishdan qo’riqlaydi, himoya qiladi. Tekshirish uchun savollar: 1. Odob-axloqning kelib chiqishi haqida gapirib bering. 2. Odob-axloqning mohiyati nima bilan belgilanadi? 3. Odob-axloqning asosiy vazifalarini aytib bering. 4. Odob-axloqning baho beruchi vazifasining xususiyati nimada? 5. Odob-axloqning tartibga soluvchi vazifasi bilan huquqning tartibga soluvchi vazifasidan farqi nimada? 6. Odob-axloq normalarining belgilari haqida gapiring. 7. Huquqiy normalarga rioya qilishning yo’llari nimalardan iborat?
 
 
10 
 
 
 
 
 
 
  Taklif qilinayotgan adabiyotlar: 
 
1. Karimov I. Inson, uning huquq va erkinliklari hamda manfaatlari eng oliy 
qadriyat // “Xalq so`zi”. 2005, 10 dekabr.  
2. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T.: O‘zbekiston, 2012 
3. O‘zbekiston Respubliksining “Sudlar to‘g‘risida”gi (yangi taxrirdagi) qonuni. 
T., 2001 
 
4. Anisimov S. F. Moral i povedenie. M., 1985. 2.2. Struktura 
5. i funksii morali. 
6. Arxangelskiy L. M. Kurs leksiy po marksistsko-leninskoy 
7. etike. M.,1974. 
8. Vasilev Yu. S. Vzaimodeystvie prava i morali//Sovetskoe 
9. gosudarstvo i pravo. 1966. № 11. 
10. 
Drobniskiy O. G., Guseynov A. A. Vvedenie v etiku. M., 1985 
11. 
Drobniskiy O.G. Ponyatie morali. – M., 1974. 
12. 
Koblikov A.S. Yuridicheskaya etika.Uchebnik dlya vuzov. – M.: 
13. 
Norma-, 2004. – 176 s. 
14. 
Kuznesova N. F. Ugolovnoe pravo i moral. M., 1967; Karpes I. 
15. 
I. Ugolovnoe pravo i etika. M., 1985. 
16. 
Lukasheva E.A. Motivы i povedenie cheloveka v pravovoy sfe- 
17. 
re// Sovetskoe gosudarstvo i pravo. 1972. № 8 
18. 
9. Marksistskaya etika: Uchebnoe posobie dlya vuzov/Pod obщ. red. 
19. 
A. I. Titarenko. – M., 1980.
10 Taklif qilinayotgan adabiyotlar: 1. Karimov I. Inson, uning huquq va erkinliklari hamda manfaatlari eng oliy qadriyat // “Xalq so`zi”. 2005, 10 dekabr. 2. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T.: O‘zbekiston, 2012 3. O‘zbekiston Respubliksining “Sudlar to‘g‘risida”gi (yangi taxrirdagi) qonuni. T., 2001 4. Anisimov S. F. Moral i povedenie. M., 1985. 2.2. Struktura 5. i funksii morali. 6. Arxangelskiy L. M. Kurs leksiy po marksistsko-leninskoy 7. etike. M.,1974. 8. Vasilev Yu. S. Vzaimodeystvie prava i morali//Sovetskoe 9. gosudarstvo i pravo. 1966. № 11. 10. Drobniskiy O. G., Guseynov A. A. Vvedenie v etiku. M., 1985 11. Drobniskiy O.G. Ponyatie morali. – M., 1974. 12. Koblikov A.S. Yuridicheskaya etika.Uchebnik dlya vuzov. – M.: 13. Norma-, 2004. – 176 s. 14. Kuznesova N. F. Ugolovnoe pravo i moral. M., 1967; Karpes I. 15. I. Ugolovnoe pravo i etika. M., 1985. 16. Lukasheva E.A. Motivы i povedenie cheloveka v pravovoy sfe- 17. re// Sovetskoe gosudarstvo i pravo. 1972. № 8 18. 9. Marksistskaya etika: Uchebnoe posobie dlya vuzov/Pod obщ. red. 19. A. I. Titarenko. – M., 1980.