1
ODOB-AXLOQNING TUSHUNCHASI VA MOHIYATI.
Reja:
1. Odob-axloq tushunchasi
2. Odob-axloqning vazifasi va tuzilishi
3. Odob-axloq va huquq
2
Odob-axloq tushunchasi
Odob-axloq (moral) (lotincha “moralis” - axloqiy; “mores” - fe’l-atvorlar)
odamning xulqini normativ tartibga solishning usullaridan biri, ijtimoiy ongning
alohida shakli va ijtimoiy munosabatning korinishi hisoblanadi. Odobning bir nechta
tavsiflari bor bolib, uning o’ziga xos xususiyatlarini ifodalaydi. Odob-axloq
jamiyatda odamlarning yurish-turishini tartibga solish usullaridan biri hisoblanadi. U
o’zida kishilarning ushbu jamiyatda yaxshilik va yomonlik, adolat va adolatsizlik,
loyiqlik va noloyiqlik haqida qabul qilingan tushunchalarga muofiq o’zaro
munosabatlarining xususiyatini belgilavchi norma va tamoillarni ifodalaydi.
Odob-axloq talablariga rioya qilishlik ruhiy ta’sir kuchi bilan, jamoat fikri,
insonning ichki ishonchi, vijdoni bilan ta’minlanadi.
Odob-axloqning o’ziga xosligi shundan iboratki, u odamlarning yurish-
turishini hayotning barcha jabhalarida, ya’ni ish faoliyatidagi, oiladagi, kishilar
o’rtasidagi va boshqa munosabatlarda tartibga solib boradi. Odob-axloq guruhlar va
davlatlararo munosabatlarga ham joriy etiladi.
Odob-axloq tamoillari umumhususiyatga ega bo’lib, barcha insonlarni qamrab
oladi, jamiyatning tarixiy rivojlanis jarayonida yaratiladigan o’zaro munosabatlari
madaniyatining asosini mustahkamlaydi.
Insonning har qanday harakati, muomalasi turli mazmunda-huquqiy, siyosiy
yoki boshqa bo’lishi mumkin, ammo uning xulqiy tomoni, axloqiy mohiyati bir xil
daraja korsatkichida baholanadi.
Odob-axloq normalari jamiyatda an’analar kuchi, umumtanolingan va barcha
tomonidan qo’llab-quvvatlanadigan tartib-intizom, jamoatchilik fikri bilan qayta
ishlanib boraveradi. Odob-axloq normalariga rioya qilinishi barcha tomonidan
nazorat qilinadi.
Odob-axloqda javobgarlik ma’naviy va yuksak bo’ladi, yani xatti-harakatni
qoralaydi yoki ma’qullaydi, axloqiy baho berish shaklida bo’lib odam avvalo anglab
olishi, dildan qabul qilishi va bunga mos holda o’zining xatt-harakatlarini tartibga
solishi va yo’naltirishi lozim bo’ladi. Bunday baho berish umume’tirof etilgan norma
3
va tamoillarga, barcha tomonidan qabul qilingan zarur va zarur bo’lmagan, loyiq va
loyiq bo’lmagan va boshqa tushunchalarga mos bo’lishi kerak.
Odob-axloq albatta insoniyatning turmushiga, insonniy ehtiyoji mohiyatiga
bog’liq bo’ladi, ammo ijtimoiy va individual ong darajasi bilan belgilanadi.
Jamiyatda insonlarning xatti-harakatini boshqa shakllar qatorida odob-axloq
ham ko’plab individlarning faoliyatlarini muvofiqlashtirishga, uni muayan ijtimoiy
qonunlarga bo’yinsungan birlashgan umumiy faoliyatga aylantirishga xizmat qiladi.
2. Odob-axloqning vazifasi va tuzilishi
Odob-axloqning vazifalari masalasini o’rganib quyidagilarga ajratish mumkin:
- tartibga soluvchi,
- tarbiyalavchi,
- bildiruvchi,
- qat’iy-baho beruvchi,
- mo’ljal beruchi,
- asoslantiruvchi,
- aloqa uchun xizmat qiladigan,
va boshqa vazifalar1.
Yuristlar uchun odob-axloqning tartibga soluvchi, tarbiyalavchi vazifalari
birlamchi qiziqish uyg’otadi.
Tartibga soluvchi vazifa odob-axloqning birlamchi vazifasi hisoblanadi.
Odob-axloq insonning amaliy faoliyatini jamiyatning va boshqa odamlarning
manfaatlarini hisobga olish nuqtai nazaridan yo’naltiradi va tartibga solib boradi. Shu
1 Аrxangelskiy L. М. Курс лекций по марксистско-ленинской этике. М.,1974. s.37—46.
4
o’rinda odob-axloqning ijtimoiy munosabatlarga faol ta’siri individual xatti-
harakatlar orqali amalga oshiradi.
Odob-axloqning tarbiyaviy vazifasi inson shaxsini shakllantirish uning o’z-
o’zini anglashida ishtirok etadi.
Odob-axloq hayotning mazmuni va maqsadiga qarashlarning paydo bo’lishiga,
inson tomonidan o’z qadr-qimmatini, jamiyat va boshqa odamlar oldidagi burchini,
boshqalarning qadr-qimmati va huquqlariga hurmatning zarurligini anglab olishga
xizmat qiladi. Odob-axloq bu -vazifasini insoniylik deb tavsiflash qabul qilingan.
Odob-axloqning tartibga soluvchi vazifasi uning boshqa vazifalariga ham ta’sir
ko’rsatadi.
Yuqorida aytib o’tilganidek odob-axloq sub’ektlari alohida shaxslar,
shuningdek butun jamiyat hisoblangan ijtimoiy munosabatlarni tartibga soluvchi
bo’lib xizmat qiladi.
Ushbu ijtimoiy munosabatlar jarayonida shaxsning axloqiy xatti-harakatlari
o’zini o’zi tartibga solish va butun ijtimiy borliqning ma’naviy o’zini o’zi boshqarishi
yuzaga keladi.
Odob-axloq inson hayot faolyatining barcha jabhalarini tartibga soladi.
Insonning xulq-atvorini tartibga solar ekan odob-axloq unga nisbatan yuqori
talablarni qo’yadi. Bundan tashqari odob-axloqning tartibga soluvchi vazifasi jamoat
fikrining obro’siga va insonning axloqiy ishonchiga, jamiyat va shaxs haq bo’lmasa-
da, tayangan holda amalga oshiradi.
Odob-axloqga ijtimoiy ongning muhim shakli tariqasida ham qaraladi, ijtimoiy
munosabatning ko’rinishi sifatida ham, shuningdek insonning axloqiy faoliyatini
tartibga soluvchi jamiyatda mavjud xatti-harakat normalari qaraladi.
Xulqiy ong odob-axloqning, uning ideal va sub’ektib tomonini ifoda qiluvchi,
bir qismi hisoblanadi. Axloqiy ong insonlarga ularning burchi tariqasida muayan
xulq-atvor va xatti-harakatlarni yuklaydi. Xulqiy ong ijtimoiy borliqning turli
ko’rinishlariga - qilmishga, uning motiviga, xatti-harakatiga, hayot tarziga va b.larga
odob-axloq normalariga muofiqligi nuqtai nazaridan kelib chiqib baho beradi.
Bunday baho ma’qullashda yoki rad qilishda, maqtashda yoki tanqid qilisgda,
5
yoqtirish yoki yoqtirmaslikda, sevishda yoki ko’rolmaslikda ifodalanadi. Axloqiy ong
ijtimoiy ong shakli hisoblanadi shu bilan bir vaqtda shaxning individual ongi doirasi
ham hisoblanadi. Bu o’rinda insonning o’ziga o’zi vijdon, g’urur, uyat, pushaymonda
bo’lish bilan va b. axloqiy sezgilari bilan bog’liq holda baho berishi muhim o’rin
egallaydi.
Odob-axloqni axloqiy ong bilangina bog’lab bo’lmaydi.
Xulqni va xulqiy ongni birxillashtirishga qarshi chiqib, M. S. Strogovich
yozgan edi: “Xulqiy ong bu qarashlar, ishonchlar, yaxshilik va yomonlik to’g’risida
g’oyalar, loyiq va noloyiq xatti-harakatlardir, xulq esa jamiyatda insonlarning xatti-
harakatlari, ularning o’zaro munosabatlarini tartibga soluvchi ijtimoiy normalardir.”2
Axloqiy munosabatlar insonlar o’rtasida faoliyatlari jarayonida vujudga keladi.
Axloqiy munosabatlar mazmuniga, shakliga, sub’ektlar o’rtasidagi ijtimoiy alloqa
usuli bilan farqlanadi. Ularning mazmuni kimga nisbatan ba (jamiyatga ba odamlarga
nisbatan) qanday axloqiy majburiyatlarni olishi bilan belgilanadi.
Barcha holatlarda inson oxir oqibatda axloqiy munosabatlar tizimida boladi.
Axloqiy munosabatlarda inson xulqiy faoliyatning ham sub’ekti va ham ob’ekti
tariqasida qatnashadi. Demak, u boshqa odamlar oldida uning o’zi jamiyatga
nisbatan, ijtimoiy guruhga nisbatan sub’ekt hisoblanadi, ammo bir vaqtning o’zida u
boshqalar uchun bir vaqtning o’zida axloqiy majburiyatlar ob’ekti bo’ladi, chunki
ular uning manfaatlarini himoya qilishi, u to’g’risida g’amxo’rlik qilishi lozim.
Axloqiy faoliyat odob-axloqning ob’ektiv tomonini o’zida ifoda etadi.
Axloqiy faoliyat to’g’risida shunda gapirish mumkin-ki, qachonki xatti-hararat-
qilmish, xatti-harakat, ularning motivi yaxshilik va yomonlik, loyiq va noloyiq, va
b.larning chegaralanish talablari bo’yicha baholanish mumkin bo’lsa. Xulqiy
faoliyatning birlamchi belgisi qilmish hisoblanadi, chunki uning zamirida xatti-
harakatning maqsadi, motivi va mo’ljal yotadi. Qilmish motivni, mo’ljalni, maqsadni,
harakatni, qilmishning natijasini o’z ichiga oladi. Qilmishning xulqiy oqibati
insonning o’ziga baho berishi va unga atrofdagilar tomonidan baho beririshidir.
2 Проблемы судебной этики/Под ред. М. С. Строговича. М., 1974. С. 7.
6
Insonning doimiy yoki o’zgarib turuvshi sharoitlarda sodir etgan xulqiy
ahamiyatga ega bo’lgan harakatlari yig’ndisi axloq deb qabul qilinadi. Insonning
xatti-harakati axloqiy sifati, xulqiy ko’rinishining birgina ob’ektiv ko’rinishi
hisoblanadi.
Axloqiy faoliyat faqat asoslantirilgan va maqsad sari yo’naltirilgan harakatlarni
o’z ichiga oladi. Bu erda istak, xohishlar hal qiluvchi o’rinda turadi, chunki inson
ularga tayanadi, ularning o’ziga xos xulqiy motivlari yaxshilik qilishni istash, burch
hissini amalgam oshirish, ma’lum bir maqsadga erishishdan iborat bo’ladi.
Odob-axloqning o’ziga xos tomonlari, elementlari bor bo’lib, ular o’z ichiga
axloqiy normalarni, axloq tamoillarini, axloqiy maqsadlarni, axloqiy mezonlarni
qamrab oladi.
Axloqiy normalar bu insonning jamiyatdagi xatti-harakati, uning boshqa
kishilar bilan muomalasi, jamiyatga va o’ziga nisbatan bo’lgan muomalasi
hisoblanadi. Axloqiy normalar ijtimoiy normalar bo’lib, ularning bajarilishi ijtimoiy
fikr, yaxshilik va yomonlik, adolat va adolatsizlik, ezgulik va yomonlik va b.lar
haqida ushbu jamiyatdan olgan tushunchalar asosidagi ichki ishonch orqali
ta’minlanadi.
Axloqiy normalar ushbu jamiyatga, axloqning ijtimoiy guruhiga mos muayan
holatga xos xatti-harakatning mazmunini belgilaydi. Axloqiy normalar jamiyatda
mavjud tartibga soluchi boshqa – iqtisodiy, siyosiy, huquqiy, estetik normalardan
insonlarning xatti-harakatlarini tartibga solish usuli bilan farqlanadi. Xulq, fe’l-
atvorlar jamiyat hayotida an’analar kuchi, obro’ va umumtanolingan va barcha
tomonidan qo’llab – quvvatlangan intizom, jamoaviy fikr, muayan sharoitlarda lozim
xulq-atvorda bo’lishga jamiyat a’zolarini ishontirish bilan amalda bo’ladi.
Oddiy odatlarda masalan tug’ilgan kunni nishonlash, armiyaga kuzastish kabi
insonlarning bir xildagi xatti-harakatlardan farqli o’laroq, axloqiy normalar hafaqat
umumqabul qilingan tartibda amalga oshiriladi, balki inson tasavvurida jamiyatda
yoki muayan hayotiy sharoitda losim yoki lozim bo’lmagan xatti-harakatning
g’oyaviy asosi b’olib, unga asosan amalga oshiriladi.
Axloqiy tamoillarga quydagilar kiradi:
7
- insonparvarlik – insonni oily qadriyat deb bilish;
-al’turizm – yaqin kishisiga beg’araz xizmat qilish;
- rahmdillik - nimagadir muhtoj bo’lgan har qanday insonga yordamga tayorlik;
-jamoaviylik - umumiy manfaatga ko’maklashishga ongli intilish.
1. Odob-axloq va huquq
Odob-axloq va huquqning o’zaro munosabati yuristlar uchun alohida qiziqish
tug’diruvchi ushbu ijtimoiy ko’rinishlarni o’rganishning muhim omillaridan biri
hisoblanadi.
8
Odob-axloq insonning xatti-harakatini, faoliyatini normativ tartibga solishning
asosiy turlaridan biridir. U insonlarning umumijtimoiy qonunlarga bo’ysunishini
ta’minlaydi. Odob-axloq ushbu vazifani boshqa jamiyatda o’rnatilgan normalarni
o’rganish va o’zlashtirishni ta’minlashga yo’naltirilgan ijtimoiy fanlar bilan
birgalikda amalda bo’ladi.
Odob-axloq bu – ijtimoiy hayotni tartibga soluvchi zarur, o’zaro bog’liq va bir-
biriga singib boruvchi tizimlardir. Ular jamiyat faoliyatiga turli xil xohish-istaklarni
muvofiqlahtirish, insonlarni muayan qoidalarga bo’ysundirish yo’li bilan amalga
oshiradi.
Axloq va huquq bitta ijtimoiy vazifani bajaradi, u ham bo’lsa jamiyatda
insonlarning xatti-harakatlarini tartibga solishdan iborat. Ular murakkab tizimlarni
tashkil etadi, qaysikim o’z ichiga ijtimoiy ongni (axloqiy va huquqiy), ijtimoiy
ahamiyatli faoliyatni, normativ sohani (axloqiy va huquqiy normalar) oladi.
Normativlik bu - insonlar xatti-harakatini tartibga solishga imkon beradigan
axloq va huquqning xususiyatidir. Bu o’rinda ularning ob’ektlari ko’p hollarda mos
keladi. Ammo ularni taribga solish o’ziga xos usullarda amalga oshiriladi.
Huquqiy normalarga rioya qilish huquqiy tag’dirlash, jazolash, shu jumladan davlat
majburlavi, yuridik sanktsiya maxsus davlat apparati tomonidan amalga oshriladi.
Axloqda esa faqat ruhiy sanktsiyalar bo’lib, ular ruhiy qo’llab quvvatlash yoki ruhiy
jazolashdan iborat.
Ijtimoiy
munosabatlarning
birligi
o’z-o’zidan huquqiy
va
axloqiy
tizimlarning birxilligini belgilaydi. Axloq bilan huquq doimo o’zaro aloqada bo’ladi.
Huquq axloqqa zid bo’lmaydi. O’z navbatida huquq axloqiy normalarning
hakllanishiga ko’maklashadi.
Axloq va huquq insoniyatning ruhiy madaniyatining ajralas qismlaridir. Axloq
va huquq bir turdaligi holatida ularning muayyan bir jamiyatda bu ijtimoiy tartibga
soluvchilar o’rtasida farqlar ham borligini ko’ramiz.
Axloq va huquq quyidagilarda farqlanadi:
1) tartibsolishning ob’ektida;
9
2) tartibga solish usulida;
3) tegishli normalarning bajarilishini ta’minlash usullari, yani sanktsiya xususiyatlari
bilan farqlanadi.
Huquq faqat ijtimoiy muhim xatti-harakatlarni tartibga soladi. Masalan, huquq
insonning shaxsiy hayotiga aralashmaydi. Aksincha u bunday aralashishishdan
qo’riqlaydi, himoya qiladi.
Tekshirish uchun savollar:
1. Odob-axloqning kelib chiqishi haqida gapirib bering.
2. Odob-axloqning mohiyati nima bilan belgilanadi?
3. Odob-axloqning asosiy vazifalarini aytib bering.
4. Odob-axloqning baho beruchi vazifasining xususiyati nimada?
5. Odob-axloqning tartibga soluvchi vazifasi bilan huquqning tartibga soluvchi
vazifasidan farqi nimada?
6. Odob-axloq normalarining belgilari haqida gapiring.
7. Huquqiy normalarga rioya qilishning yo’llari nimalardan iborat?
10
Taklif qilinayotgan adabiyotlar:
1. Karimov I. Inson, uning huquq va erkinliklari hamda manfaatlari eng oliy
qadriyat // “Xalq so`zi”. 2005, 10 dekabr.
2. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T.: O‘zbekiston, 2012
3. O‘zbekiston Respubliksining “Sudlar to‘g‘risida”gi (yangi taxrirdagi) qonuni.
T., 2001
4. Anisimov S. F. Moral i povedenie. M., 1985. 2.2. Struktura
5. i funksii morali.
6. Arxangelskiy L. M. Kurs leksiy po marksistsko-leninskoy
7. etike. M.,1974.
8. Vasilev Yu. S. Vzaimodeystvie prava i morali//Sovetskoe
9. gosudarstvo i pravo. 1966. № 11.
10.
Drobniskiy O. G., Guseynov A. A. Vvedenie v etiku. M., 1985
11.
Drobniskiy O.G. Ponyatie morali. – M., 1974.
12.
Koblikov A.S. Yuridicheskaya etika.Uchebnik dlya vuzov. – M.:
13.
Norma-, 2004. – 176 s.
14.
Kuznesova N. F. Ugolovnoe pravo i moral. M., 1967; Karpes I.
15.
I. Ugolovnoe pravo i etika. M., 1985.
16.
Lukasheva E.A. Motivы i povedenie cheloveka v pravovoy sfe-
17.
re// Sovetskoe gosudarstvo i pravo. 1972. № 8
18.
9. Marksistskaya etika: Uchebnoe posobie dlya vuzov/Pod obщ. red.
19.
A. I. Titarenko. – M., 1980.