OG‘ZAKI MATEMATIK MASHQLARDAN FOYDALANIB 4-SINF O‘QUVCHILARINI O‘QUV FAOLLIGINI RIVOJLANTIRISH
Yuklangan vaqt
2025-05-25
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
33
Faytl hajmi
54,6 KB
1
OG‘ZAKI MATEMATIK MASHQLARDAN FOYDALANIB 4-SINF
O‘QUVCHILARINI O‘QUV FAOLLIGINI RIVOJLANTIRISH
KURS ISHI
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA INTERFAOL VA OG‘ZAKI
METODLARDAN FOYDALANISH METODIKASI
1.1. Boshlang‘ich sinflarni o‘qitishda o‘g‘zaki o‘yinlardan foydalanish
1.2. Boshlang‘ich sinflarda arifmetik amallarni o‘rganishga oid matematik
o‘yinlarning tahlili
II BOB. OG‘ZAKI MATEMATIK MASHQLARDAN FOYDALANIB 3-
SINF O‘QUVCHILARINI O‘QUV FAOLLIGINI RIVOJLANTIRISH
2.1 . Og‘zaki va yozma hisoblashga doir didaktik (o'yinlar) topshiriqlar to‘plamini
tuzish
2.2.Boshlang‘ich sinflarda og‘zaki amaliy mashqlar yordamida matematik fikrlash
va bilimni rivojlantirish
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
KIRISH
2
Mavzuning dolzarbligi. Mamlakatimizda yuz berayotgan ijtimoiy-iqtisodiy
munosabatlar, xalq ta'limi tizimida bo'layotgan o'zgarishlar «Ta'lim to'g'risida»gi
qonunda hamda «Kadrlar tayyorlash Milliyi dasturi»da ko'rsatib o'tilgandek, har
bir boshlang'ich sinf o'qituvchisi oldiga muhim vazifa qo'yilmoqda. Bu vazifalar
boshlang'ich ta'lim uchun xos bo'g'inlami ajratish imkonini beradiki, bu bo'g'inlar
xilma-xil o'quv fanlari dasturlarida, o'quv rejalarida, darsliklarda ta'limning joriy
etilishi hamda metodik tizimida biror tarmoqni hosil qilishi mumkin. Davlat ta'lim
standartlari o'quv fani bo'yicha o'quv-metodik majmualar (dastur, o'quv rejasi,
darsliklar)ni yaratish uchun keng imkoniyatlar ochib beradi, shuningdek, o'quv
fanlararo bog'lanish va bilimlarini muvofiqlashtirish tamoyili asosida o'quv
fanlarining o'zaro bog'liqligi· va fanlararo bog'lanishini ta'minlashga xizmat qiladi.
Boshlang'ich sinflar o'qituvchisining metodik-matematik tayyorgarligi deyilganda
biz uni ilmiy dunyoqarash asosida matematika o'qitish metodikasini umumiy
pedagogik-psixologik va matematik tayyorgarlik bilan uzviy bog'lanishda
tayyorlanishni tushunamiz. Bunday tayyorlanish vazifasiga matematikadan
boshlang'ich ta'lim sohasida ma'lum bilim va uquvlami egallash hamda bolalami
o'qitish orqali tarbiyalashni o'zlashtirishi kiradi. Metodik-matematik tayyorgarlik
boshlang'ich sinf o'qituvchisini tayyorlashning tarkibiy qismi bo'lib, uning ta'limiy-
tarbiyaviy faoliyatidan ajralgan holda qaralishi mumkin emas. Ikkinchi tomondan,
boshlang'ich sinflarda matematikani o'qitish birinchi bosqichdir, ya'ni bolalami
navbatdagi
matematika
kursini
o'zlashtirishga
tayyorlash
bosqichidir.
Matematikadan boshlang'ich ta'limning bu ikki jihati (aspekti) (boshlang'ich
ta'limning tarkibiy qismi va matematik tayyorgarligi) metodikada o'zining munosib
aksini topishi lozim.
Darhaqiqat, hozirgi zamon umumiy o‘rta ta’lim maktablari boshlang‘ich sinf
o‘qituvchilari fan asoslari bilan qurollangan, dunyoqarashi keng, pedagogika,
psixologiya va fanlarni o‘qitish metodikasini chuqur o‘zlashtirgan, zamonaviy
texnologiyalardan xabardor shaxs bo‘lishi kerak. Ma’lumki, boshlang‘ich ta’lim
jarayoni juda murakkab jarayondir. Bu jarayonni hozirgi kunda davr talabi asosida
3
tashkil etish, ya’ni uzluksiz ta’lim tizimida uzviylikni ta’minlash boshlang‘ich sinf
o‘qituvchilaridan katta mas’uliyat, bilim, mahoratni talab etadi. 1-4-sinflardagi
matematika darslari umumiy o‘rta ta’lim maktab matematika fani uchun asos,
poydevor ekan, bu sinflarda matematika o‘qitilishini eng zamonaviy talablar
darajasiga ko‘tarmoq zamon talabidir. Chunki. bolalarga keyinchalik matematika
va boshqa fanlar uchun zarur bo‘lgan elementar, tushunchalar shu sinflarda
singdiriladi. Mazkur o‘quv qo‘llanmada matematika o‘qitish metodikasi fanining
predmeti, maqsad va vazifalari, printsiplari, ta’lim metodlarining tasnifi, vositalari,
o‘qitish shaklalari, pedagogik fanlarini o‘qitish jarayonida zamonaviy pedagogik
va axborot texnologiyalardan foydalanish, o‘quvchilarni bilim, ko‘nikma va
malakalarini tashxis etish masalalari yoritilgan. Qo‘llanma boshlang‘ich ta’lim va
sport, tarbiyaviy ish yo‘nalishida tahsil olayotgan bakalavr va magistr talabalari,
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari uchun mo‘ljallangan.
Kurs ishining obyekti. Matematik tushunchalarini o‘quvchilarining shaxsiy
tajribalari asosida shakllantirish o‘qitish maqsadlariga qo‘yiladigan birinchi shart,
birinchi talab bo‘lib o‘qish jarayonini turmush bilan o'quvchilarning amaliy
faoliyati bilan bog‘liq bo‘lishi prinsipidan kelib chiqadi.O‘qilishning turmush bilan
bog‘lanishi faqat o‘qituvchining so‘zidagina emas, balki o‘quvchilarning
matematika o‘rganish jarayonidagi butun amaliy faoliyatlarida ko‘rsatib borilishi
lozim-bu rivojlantiruvchi ta'limning ikkinchi shartidir.
Kurs ishining maqsadi. Respublikamizda mustaqillikning dastlabki kunlaridan
boshlab jamiyatni isloh qilish va yangilash jarayonining eng muhim bug`ini
jamiyatdagi demokratik o‘zgarishlarning, iqtisodiyotni barqaror rivojlantirishning,
respublikaning jahon hamjamiyatiga integratsiyalashuvining zarur va majburiy
sharti sifatida ta`lim sohasini isloh qilish siyosati izchillik bilan amalga
oshirilmoqda. Bugungi kunda Kadrlar tayyorlash milliy dasturi yosh avlodga
uzluksiz ta`lim berish va uni tarbiyalash jarayonini yaxlit qamrab oladigan yagona
ta`lim tizimi hisoblanadi. Ta`lim tizimining har bir bo‘g`ini alohida o‘ringa ega.
4
Kurs ishining vazifasi. Ushbu kurs ishining vazifasi matematika darslarini
boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun qay tarzda qiziqarli qilib o‘tkazish usullarini
o‘rganish.
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA INTERFAOL VA OG‘ZAKI
METODLARDAN FOYDALANISH METODIKASI
1.1 Boshlang‘ich sinflarni o‘qitishda og‘zaki o‘yinlardan foydalanish
Metodik masalalar har bir darsda yuzaga keladi, Shu bilan birga odatda, ular bir
qiymatli yechimga ega emas. O‘qituvchi darsda yuzaga kelgan metodik
masalaning mazkur o‘quv vaziyati uchun eng yaroqli yechimini tez topa olishi
uchun
bu
soxada
yetarlicha
keng
tayyorgarlikka
ega
bo‘lishi
talab
etiladi.Boshlang`ich ta`lim metodikasi o‘qitish vositasi sifatida mavjud didaktik
o‘yinlar mantiq ilmi va matematik nuqtai nazaridan mazmunan yetarli emasligi
tufayli didaktik o‘yinlardan foydalaniladi va o‘rganilgan materialni faqat
mustaxkamlash vositasi sifatida foydalaniladi.
Matematika boshlang`ich ta`lim metodikasining predmeti quyidagilardan iborat:
1.Matematika o‘qitishdan ko‘zda tutilgan maqsadni aniqlab asoslash (nima uchun
matematika o‘qitiladi, o‘rgatiladi)
2. Matematika o‘qitish mazmunini ilmiy ishlab chiqish (nimani o‘rgatish) bir
tizimga keltirilgan bilimlar darajasini o‘quvchilarining yosh xususiyatlariga mos
keladigan qilib qanday taqsimlansa, fan asoslarini o‘rganishda izchillik
ta`minlanadi, o‘quv ishlariga o‘quv mashg`ulotlari beradigan yuklama bartaraf
5
qilinadi, ta`lim mazmuni o‘quvchilarning aniq bilim olish imkoniyatlariga mos
keladi.
3.O‘qitish metodlarini ilmiy ishlab chiqish (qanday o‘qitish kerak) ya`ni,
o‘quvchilar
hozirgi
kunda
zarur
bo‘lgan
iqtisodiy
bilimlarni,
malaka,
ko‘nikmalarni va aqliy faoliyat qobiliyatlarini egallab olishlari uchun o‘quv ishlari
metodikasi qanday bo‘lishi kerak?
4.O‘qitish vositalari-darsliklar, didaktik materiallar, ko‘rgazmali qo‘llanmalar va
o‘quv- texnika vositalaridan foydalanish (nima yordamida o‘qitish)
5.Ta`limni tashkil qilishni ilmiy ishlab chiqish (darsni va ta`limning darsdan
tashqari shakllarini qanday tashkil etish). [1]
Boshlang`ich sinf o‘qituvchisi matematika fanidan tuzilgan dasturga binoan
o‘quvchilarga quyidagi bilimlarni berishni nazarda tutadi:
· Butun nomanfiy sonlarni raqamlash;
· Asosiy miqdorlar va ularning o‘lchov birliklari;
· Arifmetik amallar;
· Matnli masalalar;
· Algebraik material(tenglik, tengsizlik va b.q.)
Geometrik material;
Maktabda matematikani o‘qitishni uyushtirishning tarixiy, murakkab, ko‘p yillik
tajribada tekshirilgan va hozirgi zamonning asosiy talablariga javob beradigan
shakli darsdir. Matematikaning eng qadimgi davrlaridan hozirgi kungacha bo‘lgan
ko‘p asrlik rivojlanish tarixida uning to‘rt rivojlanish davri qayd etiladi:
1.Dastlabki omillarning jamlanishi bilan bog`liq matematikaning paydo bo‘lish
davri.Bu davrda matematika hali alohida fan tariqasida o‘zining predmeti va
metodiga ega bo‘lmay, balki matematikadan faqat ayrim faktlar to‘planadi. Bunga
misol qilib qadimgi Misr, Bobil, Xitoy va Hind matematikasini ko‘rsatish mumkin.
2.Elementar matematika davri. Bu davrga qadimgi Yunon matematiklari asos
soldilar va uni O‘rta Osiyodagi O‘rta Sharq olimlari jumladan Al-Farg`oniy, Abu
Ali Ibn Sino, Umar Xayyom, Ulug`beklar davom ettirdilar.
6
3.O‘zgaruvchan miqdorlar matematikasi davri.
4.Klassik oliy matematika davri. [2]
O‘quvchilaning matematik bilimlarni o‘zlashtrishi faqat o‘quv ishida to‘g`ri metod
tanlashga bog`liq bo‘lmasdan, balki o‘quv jarayonini tashkil qilish formasiga ham
bog`liqdir. Dars deb dastur bo‘yicha belgilangan, aniq jadval asosida , aniq vaqt
mobaynida o‘qituvchi rahbarligida o‘quvchilarning o‘zgarmas soni bilan tashkil
etilgan o‘quv ishiga aytiladi.
Dars
vaqtida
o‘quvchilar
matematikadan
nazariy
malumotga,
hisoblash
malakasiga, masala yechish, har xil o‘lchashlarni bajarishga o‘rganadilar, ya`ni
darsda hamma o‘quv ishlari bajariladi.
Matematika darsining o‘ziga xos tomonlari, eng avvalo, bu o‘quv predmetining
xususiyatlaridan kelib chiqadi. Bu xususiyatdan biri shundan iboratki, unda
arifmetik material bilan bir vaqtda algebra geometriya elementlari ham
o‘rganiladi.Matematika boshlang`ich kursining boshqa o‘ziga xos tomoni nazariy
amaliy masalalarning birgalikda qaralishidir. Shuning uchun xar bir darsda yangi
bilimlar berilishi bilan unga doir amaliy o‘quv malakalar sngdiriladi. Taniqli olim
J.Ikromov
o‘zining
“Язык
обучения
математики”
kitobida
"Maktab
o‘quvchilarining matematik madaniyati shakllanishi bir necha davrga bo‘linadi",-
deb ta`kidlaydi. Birinchi navbatda ular ob`yektiv tushunchalarning birgalikda
tashkil etadigan mazmuni —matematik reallikni aniqlab oladilar. Bunda
ob`yektlarning aniqlik xususiyatlari bilan tarixiy jihatlar o‘rtasidagi bog`liqlik
alohida ahamiyat kasb etadi.
Bu yerda matematik reallik jumlasiga e`tibor qaratadigan bo‘lsak ushbu reallikni
o‘quvchilar matematik hisob kitoblarning turmush jarayonidagi ahamiyatini
bevosita bilganlarida ya`ni kundalik turmush bilan bog`liq misol va masalalarni
bevosita bajarganlaridagina his qiladilar. Demak kundalik turmush bilan bog`liq
holda matematika o‘qitishni tashkil etish o‘quvchi faoliyatida muhim ahamiyatga
egadir. Kundalik turmush bilan bog`liq misollar yechish asosida o‘quvchi
matematik bilimlar shunchaki o‘zlashtiriladigan bilimlar emas balki hayotiy
zaruriyat sifatida o‘zlashtirilishi lozimligi to‘g`risida xulosa qiladilar.
7
Odatda darsda bir necha didakik materiallar amalga oshiriladi: yangi materialni
utish; o‘tilgan materialni mustaxkamlash; bilmilarni mustaxkamlash; bilimlarni
umumlashtirish, tizimlashtirish; mustaxkam o‘quv va malakalar xosil qilish va
xokazo.Matematika darslarining o‘ziga xos yana bir tomoni Shundaki, bu-o‘quv
materialining abstraktligidir. Shuning uchun ko‘rgazmali vositalar, o‘qitishning
faol metodlarini sinchiklab tanlash,o‘quvchilarning faolligi, sinf o‘quvchilarining
o‘zlashtirish darajasi, kabilarga ham bog`liq.
Matematika darsida turli tuman tarbyaiviy vazifalar ham hal qilinadi.
O‘quvchilarda kuzatuvchanlikni, ziyraklikni, atrofga tanqidiy qarashni, ishda
tashabbuskorlikni, mas`uliyatni va sof vijdonlilikni, to‘g`ri va aniq so‘zlashni,
hisoblash, o‘lchash va yozuvlarda aniqlikni, mehnatsevarlik va qiyinchiliklarni
yengish xislatlarini tarbyailaydi.
O‘quv ishini tashkil etishning darsdan tashqari quyidagi shakllari mavjud:
1.Mustaqil uy ishlari.
2.O‘quvchilar bilan yakka va guruh mashg`ulotlari.
3.Matematikaga qobiliyatli o‘quvchilar bilan o‘tkaziladigan mashg`ulotlar.
4.Matematikadan sinfdan tashqari mashg`ulotlar.
5.O‘quvchilar bilan ishlab shiqarishga, tabiatga ekskursiya.
Bu yerda sanab o‘tilgan ish shakllari va dars bir birini to‘ldiradi. Asosiy masala
darsga taalluqlidir. Darsda hamma ishlarga bevosita o‘qituvchi rahbarlik qiladi.
Qo‘shimcha mashg`ulotlarda esa ish o‘qituvchining o‘zi tomonidan yoki
o‘qituvchi rahbarligida o‘quvchilar tomonidan badjariladi.
Bugungi kunda asoslanishi lozim bo‘lgan holat-o‘quvchiga pedagogik yordam
ko‘rsatish va o‘quv biluv jarayonida uni pedagogik qo‘llab quvvatlashning qulay
shakl va imkoniyatlarini izlab topishdan iboratdir. [3]
O‘quvchilar bilan har bir darsda bir nechta tushunchalar bilan ish olib boriladi.
har bir tushunchani tushunish boshqa bir tushunchani takrorlash, esga olib borish
bilan olib borilsa, bu tushuncha esa keyingi tushunchalarni tushuntirish uchun
xizmat qiladi. O‘qitish jarayonida har bir o‘quv materiali rivojlantirlgan holda olib
boriladi, bu o‘quv materiali o‘zidan keyin o‘qitiladigan materiallarni tushunish
8
uchun poydevor bo‘ladi. Boshqa tushunchaning o‘zlashtirilish jarayonini qarasak,
u bir nechta darslarning o‘zaro bog`liqligi o‘qitilishi natijasida hosil bo‘ladi.
Shunday qilib matematik tushunchalarni hosil qilish birgina darsning o‘zida hosil
qilinmasdan, balki o‘zaro aloqada bo‘lgan bir qancha darslarni o‘tish jarayonida
hosil qilinadi. Bunday darslarni birgalikda darslar tizimi deb ataymiz.Shuning
uchun o‘qituvchi mavzuning mazmunini ochadigan darslarni mantiqiy ketma
ketlikda joylashtirishi kerak.Eng katta talab darsning o‘quv tarbiyaviy maqsadini
e`tiborga olish, o‘qitish tamoyillarining metodik va umumpedagogik tomonlarini
hisobga olishdir. Mavzu bo‘yicha yaxshi o‘ylangan darslar tizimining o‘quv
vaqtini
mavzularga
to‘g`ri
taqsimlashga
bog`liq.Unda
o‘quvchilarning
mustaqilligini hosil qilish, xususiy misollarni qarash, xususiy xulosalar chiqarish,
undan umumiy xulosalar chiqarishga olib kelish diqqat markazida turishi lozim. Bu
bilimlar darslar tizimida hosil qilinib, mustaxkamlangandan keyin misol va
masalalar yechishni ta`minlashi kerak. Undan keyin mashqlar yordamida
malakalarni qayta ishlashi, shuningdek hosil qilingan bilimlarni doimo bir tizimda
keltirish va umumlashtirishni ham ta`minlash kerak.
Dasturning qandaydir mavzusining mazmunini aniqlashda, mavzu materialini
dars vaqtlariga taqsimlashda, ya`ni bilimlarni o‘zlashtirishga quyidagi asosiy
bosqichlar qaraladi:
1.Yangi materialni o‘qitishga tayyorlash.
2.Yangi o‘quv materialini idrok qilish va yangi bilimlarni hosil qilish.
3.Bilimlarni mustahkamlash va turli xil mashqlar orqali malakalarni hosil qilish.
4.Bilimlarni takrorlash, umumlashtirish va bir tizimga keltirish.
5.Bilim va malakalarni tekshirish.
Matematika
o‘qitish
jarayonida
o‘quvchilarning
faolligini
oshirish
va
matematikaga bo‘lgan qiziqishini rivojlantirsh omillaridan biri o‘quvchilar bilan
olib boriladaigan mustaqil ishlardir.
Matematika darslarida mustaqil ishlar yangi materialni o‘rganishga tayyorgarlik
ko‘rishda, yangi tushunchalar bilan tanishishda, bilim, uquv va malakalarni
mustahkamlashda, shuningdek bilimlarni nazorat qilishda amalga oshiriladi.
9
O‘qitish shakli- bu o‘quvchilarning o‘quv bilish faoliyatlarini uni turli
sharoitlarda (sinfda, ishlab shiqarishda va h.k.)o‘tkazilishiga muvofiq ravishda
o‘qiutuvchi tomonidan tarbiyaviy o‘qitish jarayonida foydalanialadigan qilib
tashkil etilishidir.
Boshlang`ich sinflarda matematika o‘qitishning tashkiliy shakllari dars, uy
vazifalarini mustaqil bajarish, o‘quvchilarning yakka tartibda guruh va jamoa
bo‘lib ishlashalri, ekskursiyalar, sinfdan tashqari ishlardan iborat.
O‘quv dasturi DTS asosida tasdiqlangan davlat hujjati bo‘lib, uning bajarilishi
majburiydir. Boshlang`ich sinflar tabiiy matematik ta`lim davlat standartlari
talablarining o‘quvchilar tomonidan bajarilishi ularning zarur bilimlar, malaka va
ko‘nikmalarini egallashlariga , bilim olishga ijobiy munosabatda bo‘lishlarining
shakllanishiga yordam beradi:
a)o‘quvchilarni tevarak atrofdagi tabiiy muhitga moslashtirish, yangi ijtimoiy
maqomdagi o‘quvchini shakllantirish;
b)faoliyatning har xil turlarini: o‘quv, mehnat, muloqotni egallash;
v)o‘z-o‘zini nazorat qilish hamda baholash reytingini aniqlashga o‘rgatish;
g)muayyan umumiy tabiiy-ilmiy iqtidorning belgilangan darajasi va uning keyingi
taraqqiyoti tavsifi.
Shunday qilib, boshlang`ich sinflar tabiiy matematik ta`lim davlat standartining
o‘quv-biluv jarayoniga joriy etilishi o‘quv fanlariga doir tabiiy-ilmiy bilim,
ko‘nikma va malakalarnigina emas, balki shaxsning muayyan asosiy faoliyati
majmuasi mehnat, o‘quv-biluv, kommunikativ-axloqiy va jismoniy tuzilishiga mos
keladigan fazilatlarning shakllanishini ham ta’minlaydi.
Kundan kunga ma`lumot oshib borayotgan bilan tushunarli bo‘ladiki bugungi
o‘quvchilarga kerak bo‘ladigan narsalarni hammasini o‘rgatib bo‘lmaydi.
O‘zlashtirilgan ma`lumot juda tez eskirib qolmoqda, chunki har kuni yangi
ma`lumotlar chiqmoqda. Fanda o‘qitish nazariyasi ushbu fanni o‘qitish bo‘yicha
metodik tizimlarning faoliyat qonunini ochib beradi. Metodika ularni tadbiqini,
texnologiya esa ushbu modelni amalga oshirish usullarini ishlab chiqadi.
Tushuntirsh quyidagi usullarda tahlil qilinib olib boriladi:
10
1)dogmatik usul.
2)evristik usul;
3) tadqiqot usuli (muammoli usul);
Birgalikda ishlash bilish faoliyatining faollashuviga yordam beradi, o‘quvchilarda
o‘zaro nazorat qilish va o‘zaro yordam berish sifatlarini shakllantiradi, tarbiyaviy
vazifani ado etadi.
1.2. Boshlang‘ich sinflarda arifmetik amallarni o‘rganishga oid matematik
o‘yinlarning tahlili
Tarbiyaviy vazifalarning hal etilishida darsning ayrim tarbiyaviy o‘rinlari emas,
balki butun o‘quv jarayoni ta`lim mazmuni, o‘quv ishi usullari, darsni puxta tashkil
etilishi yordam berishini unutmaslik kerak.
Interfaol metod - ta’lim jarayonida o‘quvchilar hamda o‘qituvchi o‘rtasidadagi
faollikni oshirish orqali o‘quvchilarning bilimlarni o‘zlashtirishini faollashtirish,
shaxsiy sifatlarini rivojlantirishga xizmat qiladi. Interfaol metodlarni qo‘llash dars
samaradorligini oshirishga yordam beradi. Interfaol ta’limning asosiy mezonlari:
norasmiy bahs – munozaralar o‘tkazish, o‘quv materialini erkin bayon etish va
ifodalash
imkoniyati,o‘quvchilar
tashabbus
ko‘rsatishlariga
imkoniyatlar
yaratilishi, kichik guruh, sinf jamoasi bo‘lib ishlash uchun topshiriqlar berish va
boshqa metodlardan iborat bo‘lib, ular ta’lim – tarbiyaviy ishlar samaradorligini
oshirishda o‘ziga xos ahamiyatga ega.
Hozirda ta’lim metodlarini takomillashtirish sohasidagi asosiy yo‘nalishlardan
biri interfaol ta’lim va tarbiya usullarini joriy qilishdan iboratdir.
11
Barcha fan o‘qituvchilari shu jumladan boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari ham dars
mashg‘ulotlari jarayonida interfaol metodlardan borgan sari keng ko‘lamda
foydalanmoqdalar.
Interfaol metodlarni qo‘llash natijasida o‘quvchilarning mustaqil fikrlash, tahlil
qilish, xulosalar chiqarish, o‘z fikrini bayon qilish, uni asoslangan holda himoya
qila bilish, sog‘lom muloqot, munozara, bahs olib borish ko‘nikmalari shakllanib,
rivojlanib boradi.Interfaol degani, o‘qituvchi va o‘quvchilar orasida o‘zaro
hamkorlik tufayli dars samaradorligini oshadi, yangi darsni o‘quvchi mustaqil
harakat, mulohaza, bahs-munozara orqali o‘rganadi, qo‘yilgan maqsadga mustaqil
o‘zi darsda o‘quvchi faol ishtirok etgan holda kichik guruhlarda javob topishga
harakat qiladi,ya’ni ham fikrlaydi, ham baholaydi, ham yozadi, ham gapiradi, ham
tinglaydi, eng keragi o‘zi faol ishtirok etadi. Interfaol usullarining negizidagi
topshiriq mazmunini anglab yetgan o‘quvchilar ta’lim jarayoniga o‘zlari bilmagan
holda qiziqish bilan kirishib ketadilar.
Boshlang‘ich sinflarda qo‘llanadigan texnologiyalaridan foydalanishning maqsadi:
O‘quvchilarda
hozirjavoblik
hissini
rivojlantirish,
bahs-munozara,
erkin
fikrlashga asoslangan tafakkur tarzini shakillantirishdan iborat. Hozirda keng
qo‘llanib kelayotgan interfaol metodlar turlari juda ko‘p bo‘lib, ularning hammasi
ham boshlangich ta’limda qo‘llash uchun yaroqli emas. Bunga 1-navbatda
boshlangich sinf o‘quvchisining o‘qish, yozish tezligining kichikligi va sinfda
aksariyat hollarda 30 tadan ortiq o‘quvchi o‘qishi bo‘ladi. Interfaol metodlar
nisbatan kichik auditoriyalarga (30 tagacha ) va ko‘proq uzluksiz ta’lim tizimining
o‘rta va yuqori bo‘ginlariga mo‘ljallangan bo‘lib, boshlangich sinflarda qo‘llash
tajribalari juda kam. SHuning uchun yangi texnologiyalarning faqat boshlangich
sinf matematika darslarida qo‘llash mumkin bo‘lganlari haqida so‘z yuritamiz.
Interfaol metod sinfda o‘tiladigan mavzular yuzasidan muammoli vaziyatlarni
muhokama qilishda “Aqliy hujum”, “Adashgan zanjirlar”, “Savol bering”,
“Insert”, ”BBB”, “Bahs – munozara”, “Muammoli savollar”, “Kichik guruhlarda
ishlash”, “Burchaklar metodi“, “Kubiklar” metodlari asosida bahs, munozara orqali
ularni yechimini topishda yaqindan yordam beradi.
12
“Aqliy hujum” texnologiyasini qo‘llash bir muammoni hal qilish yo‘lidan turlicha
va iloji boricha ko‘proq taklif, fikr – mulohazalarni yig‘ishdan iborat. Avvaliga har
qanday takliflar qabul qilinadi. Keyin esa, ularning ichidan eng ma’qulini tanlab
olinadi. Bu metodni qo‘llashda eng nozik tomoni hamma takliflarni “Eslab”
qolishdir. Shuning uchun ularni yozib borish kerak bo‘ladi. O‘qituvchi ularni
shartli belgilar va qisqartirishlar bilan doska yoki vatman qog‘ozga yozib boradi.
Masalan: 3 – sinfda mavzuga oid quyidagi mashqni hal qilish yuzasidan hamma
takliflarni yig‘ish mumkin.
“Quyidagi shaklda nechta to‘rt burchak bor?”
Bunda takliflar to‘rtburchaklar sonini sanash usuliga oid bo‘lib, ularning sonini
to‘g‘ridan – to‘g‘ri aytish talab qilinmaydi.
Bunda turli takliflar bildirish mumkin. Eng maqbuli avval 1 katakli, keyin 2, 3, 4,
5, 6, 7, 8 katakdan tuzilgan to‘rtburchaklar sonini sanashni taklif qilish mumkin.
Yoki biror ifoda qiymatini qulay usulda hisoblash yuzasidan takliflar yig‘iladi.
Masalan: 1 dan 20 gacha bo‘lgan barcha natural sonlar yig‘indisini topish yo‘li
so‘raladi. Hamma takliflar qabul qilinadi. Ularning bir nechtasi bo‘yicha yig‘indi
topiladi va usullar taqqoslanadi. Eng qulay usulni taklif qilgan guruh yoki juftlik
taqdirlanadi.
Darsda berilgan masala, misol va topshiriqni juft bo‘lib hal qilishi ham
o‘quvchilarni o‘zaro fikr almashishga, bir – birini to‘ldirishi, kerak bo‘lsa bir –
biriga o‘rgatishga o‘rgatadi. Bunday usulni “Juftlikda ishlash” deb ataladi.
O‘qituvchi o‘quvchilar mustaqil hal qilishi mumkin bo‘lgan istalgan vazifani
juftlikda topshiradi. Bunday topshiriqni ijodiy harekterda bo‘lishi maqsadga
muvofiqroqdir.
“Adashgan zanjirlar” usuli boshlang‘ich sinflarda biror bir ketma – ketlikni tiklash
uchun qo‘llanadi. Bunda o‘qituvchi biror mavzu, tushuncha, algoritmga oid ketma
– ketlikni alohida – alohida va tartibsiz qo‘yadi. O‘quvchilar tartibsiz joylashgan
so‘zlarga mantiqiy bog‘langan zanjirni tuzishlari kerak. Bu metodni 4-6 kishilik
guruhda qo‘llash ham, butun sinf bilan ishlash ham mumkin.
13
O‘qituvchi bilim uzatuvchi rolidan o‘quv jarayonini tashkil qiluvchi, o‘qish
faoliyatini boshqaruvchi, o‘quvchilar faolligini psixologik va pedagogik jihatdan
oqilona qo‘llab quvvatlab rivojlantiruvchi roliga o‘tishi, deb hisoblaymiz.
Pedagogik
texnologiya
nazariyasi
va
uni
ta’lim
jarayonida
qo‘llash
muammolariga bag‘ishlangan zamonaviy tadqiqotlar mazkur nazariyaning ta’lim
rivojini ta’minlashdagi ahamiyatini chuqur anglab yetish, uning imkoniyatlarini
aniqlash va keng ko‘lamli axborot maydonini egallashga yordam beradi.
Pedagogik texnologiya nazariyasini shakllantirish va undan foydalanish
mexanizmini bilish, ta’lim jarayonini rivojlantirish va boshqarishning eng samarali
shakl va metodlarini aniklash imkonini beradiki, buning nafaqat nazariy, balki
amaliy ahamiyati ham beqiyosdir.
Ta’lim nazariyasi va amaliyotida pedagogik texnologiyalarni tadqiq etish ishi
fanlararo (pedagogika, psixologiya, metodologiya, pedagogik metodologiya,
falsafa, sotsiologiya va boshqa fanlar) aloqadorlik va bog‘liqlik asosida
yondashuvni talab etadi. Ko‘rsatib o‘tilgan fan yo‘nalishlarining har birida ta’lim
texnologiyalarining ma’lum nazariy jihatlari va texnologiyani ta’lim jarayoniga
tatbiq etishda alohida o‘rin tutuvchi qulay shart-sharoitlari bir qadar to‘liq taxlil
qilingan.
Texnologiya mehnat jarayonining o‘ziga singdiriladi. Texnologiyaning amalga
oshirilish shaklidan qatiy nazar, asosiy maqsad umumiy jarayon operatsiyalarining
tavsifi, predmeti, vositalari va yakuniy natija bilan belgilanadi. Binobarin,
pedagogik texnologiyaning pedagogik jarayoni amalga oshirish shakli sifatidagi
mohiyati pedagogik faoliyat sohasida namayon bo‘ladi insonning ongi jamoaviy
o‘zaro ta’sir in’ikosining ideal shakli hamda dialektik qarama-qarshiligini ifoda
etib, o‘zgartirilgan mehnat sifatida namoyon bo‘ladi. Shunga ko‘ra ongi qayta
shakllantirish qonuniyatlarini ijtimoiy texnologayadan, ushbu qonuniyatlarini joriy
etishning asosiy shakllarini pedagogik texnologiyaga asoslangan pedagogik
amaliyotdan izlash taqozo etiladi;
- pedagogik texnologiya ijtimoiy texnologiyadan ajralib chiqib, o‘z taraqqiyotida
shartli jamoaviy repetitsiyaviy (mashqlantiruvchi) refleks bosqichini bosib o‘tgan
14
holda, asosiy texnologik o‘zaro ta’sirlarni maqsadga muvofiq tarzda takrorlovchi
harakat va operatsiyalar tizimiga ajratadi. Bundan kuzatilgan maqsad ijtimoiy ongi
mustahkamlash va to‘plangan tajribani yangi avlodlarga yetkazishdan iborat bo‘lib,
uning predmeti esa ideallashtirilgan tavsifga ega;
-pedagogik texnologiya nazariyasining yaratilish va rivojlanish mantiqi asosiy
bosqichlarda umumiy texnologik nazariyaning shakllanishini aks ettiruvchi holat
sifatida namoyon bo‘ladi. Mazkur xislat asosi fikrlash jarayonining eng muhim
shakli sifatida xulosa chiqarish imkonini beruvchi deduktiv yondashuv
hisoblanadi;
- pedagogik texnologiya nazariyaning yaratilishi uchun "g‘isht qo‘yishning" asosiy
davri pedagogiktexnologiyaning boshlang‘ich "hujayrasi"ni ifoda
etuvchi
pedagogik jarayonda texnologik besh jihatning mohiyatini ochishga yordam
beruvchi, o‘ziga xos tushuncha va kategoriyalar tizimini aks ettiruvchi texnologik
o‘zgarish, texnologik vosita hamda texno-pedagogik o‘zaro ta’sir bilan bog‘liqdir.
II BOB. OG‘ZAKI MATEMATIK MASHQLARDAN FOYDALANIB 3-
SINF O‘QUVCHILARINI O‘QUV FAOLLIGINI RIVOJLANTIRISH
15
2.1. Og‘zaki va yozma hisoblashga doir didaktik (o'yinlar)
topshiriqlar to‘plamini tuzish.
O‘qituvchi har bir darsga puxta tayyorgarlik ko‘rib turli xildagi dars berish
uslublaridan darsda oqilona foydalansa, hozirgi zamon kundalik yangiliklarni
bolalarning ingiga yetkaza olsa, xozirgi zamon yangi axborot texnologiyasini
bolalar ongiga to‘g‘ri yo‘naltira bilsa, o‘quvchilar bilimidagi bo‘shliqlarning
paydo bo‘lishiga o‘rin qolmaydi.
Bolalarga o‘yinni o‘rgatishdan muayyan ta’limiymaqsad nazarda tutiladi.
o‘yinning eng muhim ahamiyati ham ana shundadir. o‘yin o‘tkazilish shakllari va
usullari bilan ta’limning boshqa turlaridan farq qiladi.
Didaktik o‘yinlar o‘yin usullarini cheksiz takrorlash va o‘zgartirish,
o‘yinga turli narsalar kiritish imkonini beradi. Masalan, biz «Jimjitlik»
o‘yinining 5—7 xilini butun sinf bilan hamda ayrim bolalar bilan 10
martadan ko‘proq takrorlab o‘tkazdik; «Nima o‘zgardi?» tipidagi o‘yin 5
xil turli ko‘rsatmali material bilan o‘tkazildi va hokazo. Natijada o‘yin
malakalarining bir xilda va mustahkam bo‘lishiga hamda o‘yinning har
bir qoidasini tinglay bilish va unga rioya qilinishiga erishish imkonini
berdi. Didaktik o‘yinlar o‘zining shakli jihatidan asosan bog‘chada
o‘ynaladigan ijodiy o‘yinlardan ham, o‘qituvchi o‘zi hikoya qilib berish
yo‘li bilan tushuntiradigan va o‘quvchilarni birma-bir so‘rab chiqish
natijasida mustahkamlanadigan o‘yinlardan ham har tamonlama farq
qiladi. Didaktik o‘yinlar o‘qitish vazifasiga xizmat qiladi va qiziqarli,
maroqli, tushunarli darajada olib boriladi. Bolalar g‘olib chiqish
maqsadida jonu dili bilan mashq qiladilar, berilgan har bir topshiriqni
albatta
bajarishga
odatlanib
qoladilar,
natijada
ularda
didaktik
topshiriqlarni bajarishga bo‘lgan qiziqish orta boradi. Didaktik o‘yinlar
har bir darsning maqsadini, har bir mashqning maqsad va vazifalarini
yaxshiroq tushunib olishga yordam beradi. Didaktik o‘yinlar ta’limning
16
ko‘rgazmaliligini, o‘qituvchining nutqini va bolalar harakatini o‘z ichiga
oladi, buning natijasida idrokda (ko‘rish, eshitish, teri sezgisi belgilarida)
birlik tug‘iladi. Bu esa o‘qituvchining aytganlarini bolalarning o‘ylab
olishiga va o‘sha aytilganlarni ifodalab berishlariga, ya’ni didaktik
o‘yinlar qoidalarini o‘quvchilarning o‘zlari bajarishlariga imkon beradi.
Didaktik o‘yinlarning bo‘ tarzda tuzilish xususiyatlari o‘quvchilar
faoliyatini tahlil qilish imkoniyatini beradi. SHuning uchun ham barcha
bolalar o‘yin vaqtida qiziqish bilan harakat qiladilar.
Didaktik o‘yinlar bolaning his-tuyg‘usiga ta’sir etib, unda o‘qishga ijobiy
munosabat va qiziqish xislatini tarkib toptiradi. Bolalar o‘yinni zo‘r
mamnuniyat bilan ijro etadi. o‘yin boshlanishini esa sabrsizlik bilan
kutadilar, ularning ongida beixtiyor ertangi o‘quv kunining quvonchli
manzarasi gavdalanadi.
Har bir didaktik o‘yinda ko‘pchilik bolalar yoki butun bir sinf o‘quvchilari
ishtirok qiladi. Masalan, «Doiraviy misollar» o‘yinida hamma bolalar
masala yechadi, «Zanjircha»da 10, «Do‘koncha»da 8—12 bola,
«Narvoncha» da esa qariyb hamma o‘quvchilar masala yechadilar va
hokazo.
Bundan tashqari, o‘yin jarayonida hatto bolalardan ba’zi birlari bevosita
ishtirok etmasa ham, ular o‘yinda imo -ishoralar vositasida bevosita
qatnashadilar. Masalan, ko‘zlarini yumib, kim necha marta taqillatganini
tinglaydilar, «Eng yaxshi hisobchi», «Kim aniqroq va tezroq» kabi
o‘yinlarda
o‘z
o‘rtoqlarining
misolni
qanchalik
to‘g‘ri-noto‘g‘ri
yechayotganlarini kuzatib boradilar.
Bu esa o‘qituvchiga o‘quvchilar faoliyatiga individual munosabatda
bo‘lish imkonini beradi.
17
Biz bilamizki, bolalar o‘qishning o‘zidagina o‘smaydilar, balki ular o‘yin
jarayonida ham hamjihat bo‘lishga, hayotni bilishga o‘rganadilar.
Bu
o‘yinlarda
bolalarning
o‘z-o‘zlarini boshqara, tuta bilishga
o‘rganishlarini ta’kidlab o‘tish lozim. Bu o‘yinlar bolalarni intizomli
qiladi.
O'quvchilarni matematikadagi arifmetik amallarni bajarishga o'rgatish metodikasi.
Bu mavzu ustida ishlashda o'qituvchi oldida turgan asosiy maqsadlar
quydagilardan iborat:
1) O'quvchilarni qo'shish va ayirish, ko'paytirish va bo'lish amallarining mazmuni
bilan tanishtirish;
2) Hisoblash usullaridan O'quvchilarni o'nlik foydalanishlarini ta'minlash;
a) sonni qismlari bo'yicha qo'shish va ayirish usuli.
b) sonlarni ayirishda qo'shishning tegishli holini bilishdan yoki yig'indi va
qo'shiluvchilardan biri bo'yicha ikkinchi qo'shiluvchilarni topish malakasidan
foydalanadigan holda yig'indi bilan qo'shiluvchilar orasida bog'lanishlarni
bilganlikda asoslanib ayirish usuli.
3) Qo'shish va ayirish, ko'paytirish va bo'lish ko'nikma, malakalarni shakllantirish.
Qo'shish va ayirishni o'rganish ishini o'zaro bog'langan bir nechta bosqichga bo'lish
mumkin.
O'quvchilarda og'zaki va yozma ko'nikmalarni tarkib toptirish matematika
dasturining asosiy yo'nalishlardan biridir. Arifmetik amallarni o'rganishdan oldin
bolalar ongiga uning ma'nosini, mazmunini yetkazish kerak. Bu vazifa turli xil
amaliy ishlarni bajarish asosida o'tkaziladi. U: "o'nlik" mavzusini qo'shish va
ayirish amallarning ma'nosi ikki to'plam elementlarini birlashtirish va to'plamdan
uning qismlarini ajratish kabi amallar yordamida olib boriladi .Ko'paytirishni uning
komponentlari bilan natijasi orasidagi bog'lanishlarni o'rganish asos bo'lib hizmat
qiladi.
Demak, o'qitishning 1-bosqichida abstrakt bo'lgan narsa navbatdagi bosqichda
yanada abstraktroq bilimlarni shakllantirish uchun aniq asos bo'lib hizmat qiladi.
18
Turli hisoblash usullarining o'zlashtirilishi uchun dasturda arifmetik amallarning
ba'zi muhim xossalari va ulardan kelib chiqadigan natijalar bilan tanishtirishni
nazarda tutadi.
Dasturda arifmetik amallarning xossalarini o'rganishdan tashqari arifmetik amal
hadlari va natijalari orasidagi bog'lanishlarni ham ko'zda tutadi. Bu ish amallarni,
tenglamalarni tekshirishda muhim ahamiyatga ega. Masalan: 6x4=24 bo'lsa, uni
bo'lishga bog'lab 24:6=4; 24:4=6 kabi holler hosil qilinadi.
Muhim vazifalaridan biri hisoblash ko'nikmalarni shakllantirishdir. Og'zaki va
yozma usulda hisoblashlar sinflarning har bir mavzusida o'z aksini topgan.
Masalan: og'zaki
276 + 432 = (200+400) + (70+30) + (6+2) = 600+100+8 =708
Yozma:
Og'zaki hisoblashlarning asosiy ko'nikmalari Iva2- sinflarda shakllanadi. Og'zaki
hisoblash usullari ham, yozma hisoblash usullari ham amallar xossalari va ulardan
kelib chiqadigan natijalarni amallar kompanentlari bilan natijalari orasidagi
bog'lanishlarni bilganlikka asoslanadi.
Yangi boshlang‘ich matematika kursida, avvaldagiga o‘xshash, arifmetika asosiy
o‘rinni egallaydi. 1-4- sinflarning yangi dasturida arifmetik material mazmuni
unchalik ko‘p o‘zgarmagan: arifmetika nazariyasi (amallarning xossalari, natijalar
va komponentlar orasidagi o‘zaro bog‘lanish, komponentlardan biri o‘zgarganda;
amallar natijalarining o‘zgarishi) kamroq yoritilgan, nazariyaning amaliy masalalar
(sanoq, o‘lchashlar, hisoblashlar, masalalar echish) bilan bog‘lanishi yanada
mustahkamlangan: eng muhim tushunchalar (son, sanoq sistemasi, arifmetik
amallar)ni shakllantirishning birmuncha mukammal sistemasi ko‘zda tutilgan.
Shuningdek,
arifme-tikani
boshlang‘ich
o‘rganish
uslubi
ham
mukammallashtirilgan. Kichik yoshdagi o‘quvchilarni o‘qitishning barcha
bosqichlaridan ularning fikrlash faoliyatlarini aktivlashtirishga, tayin faktlar va
kuzatishlarni o‘z vaqtida umumlashtirishga, ayrim masalalar orasidagi o‘zaro
bog‘lanishni tayinlashga, bolalarda mustaqil ishlash o‘quvlarini paydo qilishga
qaratilgan yangi ilmiy asoslangan usul va uslublari maktab dasturiga kiritilgan.
19
O‘quv materialini o‘quv yillari bo‘yicha taqsimlani-shida o‘rganilayotgan sonlar
sohasining asta-sekin kengayib borishi ko‘zda tutiladi: I sinf «1 dan 20 gacha
sonlar», II sinf «1 dan 100 gacha sonlar», III sinf «1 dan 1000 gacha sonlar», IV
sinf «1 dan 1 000 000 gacha sovdar».
Nomerlash va arifmetik amallarga doir material kontsentrlarga bo‘lib o‘rganiladi.
Hammasi bo‘lib beshta kontsentr ko‘zda tutiladi: o‘nlik, ikkynchi o‘nlik, yuzlik,
minglik, ko‘p xonali sonlar (boshlang‘ich maktabda - million ichida).
Har bir kontsentr o‘z mazmuniga ko‘ra sistematik arifmetika kursining asosiy
masalalarini aks ettiradi, shuning uchun o‘quvchilar u yoki bu chegaralar ichida
sonlarni nomerlashni va bu sonlar ustida amallarni o‘rganar ekanlar, umuman
arifmetikaning mohiyati to‘g‘risida tasavvur hosil qiladilar. Har gal yangi sonli
material asosida nomerlash va amallar bajarishga qayta-qayta murojaat etish eng
muhim arifmetik tushunchalarning mazmunini chuqurlashtirish va kengaytirishga
imkon beradi. Bundan tashqari, mustahkam o‘quv va malakalarning asta-sekin
shakllanishi
(sanokda,
o‘lchashlarda,
og‘zaki
va
yozma
nomerlashda,
xisoblashlarda va h. k.) tah-minlanadi, chunki bu amallarni bajarishning usullari,
umumiylikni saqlagan holda, asta-sekin murakkablashib boradi. SHunday qilib, har
bir oldingi kontseytrda nomerlash va arifmetik amallarni o‘rganish mos masala-
larni kelgusida o‘rganish uchun tayyorgarlik ishi bo‘lib hisoblanadi, har bir keyingi
konsentrda esa ilgari o‘rganilgan material umumlashtiriladi va mustahkamlanadi.
Barcha kontsentrlar materialining mazmuni, ketma-ketliga va o‘rganish uslubida
ko‘p umumiylik mavjud bo‘lib, bu o‘qitishning ma’lum uslubida ishlashning umu-
miy usullgarining shakllanishiga imkon beradi, o‘quvchilarning ziyrakligini va
mustaqil fikrlashlarini rivojlantiradi. Shu bilan birga, har bir kontsentr o‘ziga xos
xususiyatga ega, bu uni ajratib ko‘rsatishga asos bo‘ladi. Bu bir tomondan,
arifmetik materialning xususiyatla-ridan ham kelib chiqadi. Masalan, 10 ichida
sonlarni nomerlash o‘ndan katta sonlarni nomerlashdan farq qi-ladi: og‘zaki
hisoblash usullari ko‘p xonali sonlar ustida hisoblashlar bajarish usullariga
nisbatan o‘ziga xos tomonlarga ega. Ikkinchi tomondan, kontsentrlarning ajratib
berilishiga ishning ayrim bosqichlarida o‘qitishning maqsad va vazifalarining
20
o‘ziga xosligi sabab bo‘ladi. Masalan, bir xonali sonlarni qo‘shish va ko‘paytirish
hollari (jadvallar) boshqa hamma hollardan farqli ravishda yod olinadi (boshqa
hollarda), hisoblashlar jadvallardan foydalanib bajariladi va natijalar yod
olinmaydi.
Boshlang‘ich arifmetika kursining kontsentrik tuzilishi kichik yoshdagi
o‘quvchilarning psixologik xususiyatlariga mosdir: sanoq, o‘lchash, arifmetik
amallar bilan dastlabki tanishtirishni narsalar to‘plamlari yordamida. ko‘rsatish
mumkin bo‘lgan katta bo‘lmagan raqamlar misolida bajarish zarur.
Og'zaki va yozma hisoblash usullarining farq qiluvchi xossalari ham bor.
Og'zaki hisoblashlar;
1) Hisoblashlar yozuvlarsiz (ya'ni xotirada bajaradilar) yoki yozuvlar bilan
tushuntirib berish mumkin.
a) tushuntirishlarni to‘la yozish (ham) bilan berish mumkin. Masalan:
34+3=(30+4)+3=30+(4+3)=37 9+3=9+(l+2)=(9+l)+2=12...
b) berilganlarni va natijalarni yozish mumkin.
Masalan: 1)37 2)34+4=37 9+3=12
d) hisoblash natijalarni raqamlab yozish mumkin. U: 1) 37 2) 12
2.Hisoblashlar yuqori xona birliklaridan boshlab bajaradilar. Masalan: 430- 210 =
=(400+30)-(200+10)= (400-200)+(3 0-10)=200+20=220.
3. Oraliq natijalar xotirada saqlanadi.
4.Hisoblashlar
har
xil
usullar
bilan
bajarilishi
mumkin.
Masalan:
26xl2=26x(10+2)=26xlO+26x2=260+52=312 26x 12=(20+6)x 12=20x 16+6x
12=240+72=312 26xl2=26x(4x3)=(26x3)x4=78x4=312
5.Amallar va 100,yengilroq hollarda 1000 ichida va ko'p xonali sonlar ustida
hisoblashlarning og'zaki usullaridan foydalanib bajariladi. Masalan:
54024:6 = 9004
Yozma hisoblashlar
1 Hisoblashlar yozma bajarilganda yechimini yozish ustun qilib bajariladi.
Masalan:
21
2 Hisoblashlar quyi xona birliklaridan boshlanadi (yozma bo'lish bundan
mustasno)
Oraliq natijalar darhol yoziladi.
Hisoblashlar o'rnatilgan qoidalar bo'yicha shu bilan birga bitta yagona usul bilan
bajariladi. Masalan:
242 x 16
1452 +242
3872
346 x 14 1384 +346 4844
1000 ichida va ko'p xonali sonlar ustida amallar hisoblashlarining yozma
usullaridan foydalanib bajariladi.
Masalan:3912:4=978 2415:7=345
Ba'zi misollarni og'zaki ham, yozma ham yechish mumkin. Bu hollarda o'quvchilar
yechimlarini taqqoslab, arifmetik amallarning mazmunini va sonlar ustida
bajarilayotgan amallarni yaxshi tushunib oladilar. 3. 10 ichida qo'shish va ayirish.
Qo'shish va ayirish narsalarni ikkita to'plamini birlashtirish yoki berilgan
to'plamni bir qismini ajratib olish bilan bog'liq amaliy mashqlar asosida o'rganiladi.
Bunday mashqlar dastlabki matematika darslaridan boshlab bajariladi, ular mazkur
mavzuvda ham davom etadi, faqat bu yerda asosiy etibor sonlar ustida amallar
bajarishga qaratiladi. 10 ichida qo'shish va ayirish malakalari avtomatizm shaklida
keltirilishi, ya'ni hisoblash usullarini qarashning va mos mashqlar sistemasi
bajarilishining yakuniy natijalari 10 ichida qo'shish va ayirishning baracha
hollarini bolalar tomonidan puxta o'zlashtirilishidan iborat bo'lishi kerak. lOichida
qo'shish va ayirish ushbu reja bo'yicha o'rganiladi:
I. Bittalab va guruhlab qo'shish va ayirishning ... + 2, ...±_3, ..-±4 hollari.
II. Yig'indining o'rin almashtirish xossasi qo'shiluvchilarining o'rnini almashtirish
usuli; 6x10 ichidagi sonlarning tarkibi:
III. Qo'shish va ayirishning bog'lanishi, noma'lum qo'shiluvchini topish;ayirishning
...-5, ...-6, ......... ....-9 hollari:
22
Ana shu bosqichda bolalar barcha raqamlarni yozishni o'rganadilar;
"masala" tushunchasi bilan tanishadilar va masala matnini dastlabki tahlil qilishni
ya’ni masalada shart va javob qismlarini ajratishini; yig'indi va qoldiqni (ayirmani)
topishga doir eng sodda masalalarni yechishni, berilgan sondan bir nechta birlik
katta yoki kichik sonni topishni o'rganadilar. Bolalar santimetr va chizg'ich
yordamida o'lchash bilan tanishadilar.
100 ichida qo'shish va ayirish.
Dasturga ko'ra 100 ichida sonlarni qo'shish va ayirishni o'rganishda o'quvchilar
qo'shish va ayirishning barcha hollari uchun hisoblash usullarini o'rganibgina
qolmay, ma'lum nazariy boilimlarni ham egallashlari kerak.Ular sonni
yig'indisiga , yig'indini songa qo'shish ; yig'indidan sonni sondan yig'indini ayirish;
qo'shish va ayirish komponentlari va natijalari asosida o'zaro bog'lanishdir. Dastur
materialni o'rganishda shunday yondashishni belgilaydiki; bunda nazariy bilimlar
yetakchi rol arifmetik amallarning, hisoblash usullarining asosini tashkil etuvchi
hossalardan iborat bo'ladi:
"100 ichida qo'shish va ayirish" mavzusini o'rganish natijasida o'quvchilar
1 - dan, 100 ichida istalgan sonlar ustida amallar bajarishning ongli malakalarini
egallashlari kerak.
2 - dan; hisoblash malakalarini egallagan bo'lishlari kerak.
3- dan; ifodalarni ularning qiymatlarini taqqoslash asosida taqqoslashni bilishlari
kerak.
0,1 va 10 sonlar bilan ko'paytirish va bo'lish.
Bosh sinflarda 1 va 10 ga ko'paytirish hamda bo'lish, nolni va nolga ko'paytirish,
nolni bo'lish va hisoblashlarni bajarishda tegishli bilimlarni qo'llanish malakalari
yaxshilab ishlab chiqishi kerak.
Birinchi bosqichda 1 va 10 sonlari bilan ko'paytirish va bo'lish hollarini
o'zlashtiradilar. (1x3=3; 3x1=3; 3:3=1; 3:1=3; 10x3=30; 30:3=10; 30:10=3 ) Bu
hollar jadvaldan olib tashlanadi; natijada yodlab olish kerak bo'ladigan holler
sonini kamaytiradi. Natijalarni yodda saqlagandan ko'ra 1 va 10 sonlari bilan
ko'paytirishning umumiy usullarini o'zlashtirish oson. Avval 1 ni o'zidan katta
23
songa ko'paytirish holi olinadi: (1x2; 1x4; 1x6) bu holda natija qo'shish bilan
topiladi: (1x2=1+1=2). Keyin o'quvchilarga yechilgan misollarga diqqat bilan
qarash va ularga umumiy narsani sezishga harakat qilish taklif etiladi. Bu ishning
borishi jarayonida o'quvchilar chiqaradilar, agar ko'payuvchi 1 ga teng bo'lsa u
holda ko'paytma ko'paytuvchiga teng bo'ladi; va hakazo.
Jadvaldan tashqari ko'paytirish va bo'lish.
Bu mavzuni o'rganishda faqat jadval natijalarigina o'zlashtirishni ta'minlab qolmay,
balki berilgan amallar haqidagi shunday nazariy bilimlarni o'zlashtirishni
ta'minlash zarurki ular bir tomondan hisoblash o'quvlari va malakalarini
shakllantirish asosi bo'ladi; ikkinchi tomondan, ularning o'zi qo'llanish jarayonida
o'zlashtiriladi. Shuning uchun jadvalda ko'paytirish va bo'lishni o'rganish 2
bosqichga ajraladi.
1-bosqichda; ko'paytirish va bo'lish amallarining o'zi haqidagi tushunchalar
shakllantiriladi; ularning ba'zi xossalari, natijalar va bu amallarning komponentlari
orasidagi bog'lanishlar va aloqalar shuningdek amallarning o'zlari orasidagi
bog'lanishlar ochib beriladi.
2-bosqichda asosiy e'tibor o'quvchilar ko'paytirish va bo'lishning jadvaldagi
hollarini o'zlashtirishga qaratilgan.
Birinchi bosqichda dastlab ko'paytirish va bo'lishning ma'nosini ochib beridi;
Bolalar qo'shish va ko'paytirishdagi har bir komponentning ma'nosini tushuna
bilishlari kerak.Bo'lishning buyumlar to'plamini bo'lish bo'yicha amaliy ishlar
o'tkazish yo'li 1- bilan tushuntiriladi: bunda bolalar bo'lishning 2-turini tushunib
olishlari kerak.Mazmunga ko'ra bo'lish va teng qismlarga bo'lish. Ya'ni birinchi
holda ma'lum bolib nechta buyumni bo'lish kerak va nechta buyum borligini bilish,
bunday qismlar nechta bo'lishini topish kerak:
Ikkinchi holda esa nechta buyumni bo'lish kerakligi va nechta teng bo'lakka bo'lish
kerakligi ma'lum, har bir qismda nechta buyum borligini bilish kerak.
Uchinchi qatordachi? Nima uchun? kabilar.
Jadvaldan tashqari ko'paytirish 100 ichida jadvaldan tashqari ko'paytirish 30x2 va
36x2 ko'rinishdagi hollar uchun turli hisoblash usullari yordamida o'rgatiladi:
24
Birinchi hoi o'nliklarni ko'paytirishga keltiriladi, va shunday qilib, 30 - bu 3 ta
o'nlik ekanini tushunishni va ko'paytirish jadvalini bilishni ( 3 o'nlik x 2=6 o'nlik
yoki 60) talab qiladi.
2x30 hollarda bolalar ko'paytirishning o'rin almashtirish xossasidan foydalanishadi.
(2x30=30x2), keyin 3 o'nlik 2 ga ko'paytiriladi. 36x2 ko'paytmani hisoblash usuli
ko'paytirishning
yig'indisiga
nisbatan
taqsimot
xossasini
bilishni
talab
qiladi.Bolalar uchun bu xossa yig'indini songa ko'paytirishning mumkin bo'lgan 2
xossasi sifatida qarab chiqiladi:
Jadvaldan tashqari bo'lish.
Bu mavzuda quyidagi ko'rinishdagi hollar qaraladi: 60:3, 100:2, 80:20, 64:4 va
64:16. yaxlit sonlarni bir xonali songa bo'lib, bolalar jadvaldan tashqari
ko'paytirishganidek mulohaza yuritishadi; "80:8 ta o'nlik; 8 o'nlik : 2=4 o'nlik yoki
40" 80:20 ko'pinishdagi bo'lishda bolalar ularni o'nliklar kabi bo'lishda, 8 o'nlik 2
ta o'nlikdan qilib bo'linganda 4 chiqadi.80:2 va 80:20 ko'rinishdagi misollarni
taqqoslashga
alohida
e'tibor
berish
lozim.
Bolalar
ko'pincha
ularni
chalkashtirishadi va bunday xatoga yo'l qo'yishadi: 80:20=40 bu turdagi
hatoliklarning oldini olish uchun bu hollarni taqqoslab, tanish bo'lgan
ko'rsatmalikdan foydalanishga (cho'plar bog'lamlariga) qaytish kerak.
100 ichida qo'shish va ayirish (og'zaki va yozma). 1000 ichida og'zaki qo'shish va
ayirish hollariga qaraydigan bo'lsak, hisoblash usullarini ochib berishning nazariy
asosi xuddi 100 ichidagi sonlar uchun kabi sonni yig'indinisiga qo'shish va
yig'indini songaqo'shish qoidalari.
Shuningdek tegishli ayirish qoidalari hisoblanadi. Bu usullarni bilish 100 ichida
amallarni o'rganishda ishlab chiqilgani uchun bu yerda ularning yangi sonli
materialda qo‘llanishi ustida gap boradi:
100 ichida yozma qo'shish va ayirishni o'zlashtirish bu amallarni istagan
kattalikdagi sonlar ustida muvaffaqiyatli bajarish shartdir.
Ko'p xonali sonlarni ko'paytirish va bo'lish bir-biridan farq qiluvchi 3 bosqichga
araladi:
1-bosqich: bir xonali songa ko'paytirish va bo'lish.