ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN KECHALAR, UCHRASHUVLAR, ERTALIKLARNI TASHKIL ETISH ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN UCHRASHUVLARNI TASHKIL ETISH.ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN KECHALAR TASHKIL ETISH
Yuklangan vaqt
2024-10-26
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
9
Faytl hajmi
525,9 KB
ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN KECHALAR,
UCHRASHUVLAR, ERTALIKLARNI TASHKIL ETISH ONA TILI VA
O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN UCHRASHUVLARNI TASHKIL
ETISH.ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN KECHALAR
TASHKIL ETISH.ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI FANIDAN
UCHRASHUVLARNI TASHKIL ETISH.ONA TILI VA O‘QISH
SAVODXONLIGI FANIDAN ERTALIKLARNI TASHKIL ETISH.
Reja:
1.
Umumiy oʻrta taʼlim maktabi oʻquv tarbiyaviy ishining tarkibiy
qismi, oʻquvchilarning boʻsh vaqtini tashkil etish shakllari.
2.
Sinfdan tashqari ishlarning asosiy shakllari.
3.
Ona tili va o‘qish savodxonligi fanidan uchrashuvlar
Adabiy kechalar oʻtkazish, ekskursiyalar, fan olimpiadalari, turli bayram va
tadbirlar, koʻrik tanlovlar, toʻgaraklar tashkil etish, shoir va yozuvchilar bilan
uchrashuvlar.
Bevosita maktabning oʻzida darsdan tashqari oʻtiladigan mashgʻulotlar sinfdan
tashqari ishlar deb ataladi. Bevosita maktabdan tashqarida tashkil etiladigan
tadbirlar esa maktabdan tashqari tadbirlar deyiladi. Demak, bundan bilishimiz
mumkinki, darslardan tashqarida mashgʻulotlar olib borilishi oʻquvchilarning bilim
saviyasini oshirishda dasturilamal boʻlib xizmat qiladi. Qolaversa, sinfdan tashqari
ishlarning ahamiyatini biz oʻquvchilarning boʻsh vaqtlarini mazmunli tashkil etishda
koʻrishimiz mumkin, ya’nikim har bir tashkil qilingan sinfdan tashqari ishlarda
oʻquvchilar qoʻshimcha bilimga va malakaga ega boʻladilar. Yuqorida aytilganidek,
sinfdan tashqari ishlar turlarga boʻlingan holda turli fanlardan va sinflardan turli
shakllarda olib borilishi mumkin.
Sinfdan tashqari ishlarning turlariga toʻxtalib oʻtadigan boʻlsak, adabiy kechalar
har bir fandan oʻtkazilishi mumkin. Koʻpincha bunda yuqori sinflarda fan oyliklar
doirasida oʻtkaziladi. Ona tili va adabiyotdan esa Alisher Navoiyga bagʻishlangan,
Zahiriddin Muhammad Boburga atab tashkillashtirilgan adabiy kechalarni kiritsak
boʻladi.
Bayram va tadbirlarga esa har bir mavsumdagi mavsumiy tadbirlarni kiritishimiz
mumkin. Bayramlar va tadbirlar ssenariylar asosida tashkil etiladi.
Ekskursiyalarda turli xil muzeylar va metro bekatlari boʻylab sayohatni
kiritishimiz mumkin ekan. Shoir va yozuvchilar bilan uchrashuvlar jonli muloqot
tarzida tashkil qilinib, bunda oʻquvchilarga tanish boʻlgan shoir va yozuvchilar taklif
etish maqsadga muvofiq boʻladi. Mehmon bolalar adabiyoti vakili boʻlishi lozim.
Sinfdan tashqari ishlar oʻquvchilarni barkamol shaxs sifatida shakllantirish va
ularni hayotga tayyorlashda keng imkoniyatlar yaratadi. Sinfdan tashqari ishlariga
oʻquvchilar bilan oʻtkaziladigan va ularga tarbiya hamda bilim berishga qaratilgan
turli xil mashgʻulotlar tizimi kiradi. Bunday mashgʻulotlar pedagogik jamoa, sinf
rahbari, yoshlar tashkilotlari rahbarligi va bolalarning oʻz-oʻzini boshqarish
tashkilotlari tomonidan darsdan tashqari vaqtda uyushtiriladi. Oʻquvchilarning
sinfdan tashqari ishlarini tashkil etishda oʻquvchilar saroylari, yosh texniklar, yosh
tabiatshunoslar, yosh sayyoxlar klubi va maktabdan tashqari boshqa muassasalar
katta yordam beradi.
Sinfdan tashqari ishlarning asosiy shakllari sifatida ommaviy ishlar (maktab
klublaridagi tadbirlar, kecha, munozara va tanlovlar oʻtkazish, viktorina va
koʻrgazmalar uyushtirish, tabiat qoʻyniga, maktab va muzeylarga ekskursiyalarga
chiqish), toʻgarak ishlari (oʻquvchilarning turli toʻgaraklar, sport seksiyalari,
ansambllardagi qatnashishlari), mustaqil ishlar (oʻquvchilarning sinfdan tashqari
oʻqishi, kolleksiya toʻplashi, texnika, musiqa, tasviriy sanʼat, chizmachilik va sh.k.
bilan mustaqil shugʻullanishi)ni koʻrsatish mumkin.Sinfdan tashqarida, ammo maktab
territoriyasida o’quvchilar bilan birgalikda amalga oshiriladigan ishlar sinfdan
tashqari ishlar deb aytiladi. O’qituvchilarning deyarli hamma qismi sinfdan tashqari
ishlarga jalb etiladi va undan o’quvchini har tomonlama rivojlantirishning muhim
vositasi sifatida foydalanadi. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlar o’ziga xos
xususiyatlari bilan mashg’ulotlardan farq qiladi. Bu ish ixtiyoriy xarakterga ega
bo’lib, o’quvchilar o’z qiziqishlariga va layoqatlariga qarab turli xil to’garaklarga
qatnashadilar, darsdan tashqari vaqtda o’tkaziladigan oilaviy va individual ishlarga
ham o’z istaklari bilan ishtirok etadilar. Sinfdan tashqari ishlarning turlari va shakllari
xilma-xil bo’lib, har bir maktab bu ishga istesnosiz, hamma o’quvchilarni tortishi
talab etiladi. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarning mazmuni va formasi asosan
o’quvchilarning qiziqishlariga, talablariga hamda ularning shaxsiy xohishlariga va
mahalliy sharoitlariga bog’liq holda amalga oshiriladi. O’zbekiston xalq ta’limi
vazirligining 1994 yilda chiqargan “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar
konsepsiyalari”da ko’rsatib o’tilgan talablarga muvofiq tarbiyaviy ishlarni tashkil
etishda ayniqsa, o’quvchilarga mustaqillik berish alohida ta’kidlangan. Sinfdan va
maktabdan tashqari ishlarning asosiy vazifasidan biri -o’quvchilar hayotini zavqli,
sermazmun va madaniy qilish, ularni jamoa bo’lib yashashga va ishlashga
o’rgatishdan iborat.Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarning shakllari: a) og’zaki ish
usullari (siyosiy axborotlar, majlislar, sborlar, ma’ruzalar, dokladlar, munozaralar,
uchrashuvlar, savoljavob kechalari, bahslar va x.o.); b) amaliy ish usullari:
kultpoxodlar, ekskursiyalar, spartakiadalar, olimpiadalar, konkurslar va o’quvchilar
faollari bilan olib boriladigan ishlar, yashil patrullar, texnika ijodi, yosh texniklar
to’garaklari, shanbaliklar va boshqalar; v) ko’rgazmali ish usullari: maktab muzeylari,
urush va mehnat qahramonlari galereyasi, badiiy ijod vositalari, tashkiliy stendlar va
boshqalar. Sinfdan tashqari ishlarning quyidagi turlari bo’lib, ular quyidagilarga
bo’linadi:
-Ommaviy ishlar-o’quvchilar orasida olib boriladigan siyosiy- oqartuv ishlari
bilan bog’liq bo’lgan, ichki va tashqi siyosatning aktual masalalari, siyosiy
axborotlar, suhbatlar, dokladlar, ma’ruzalar: (1-sentyabr, 8-mart, 9-may, 1-oktyabr,
21- mart va boshqalarga) bag’ishlangan adabiy-badiiy yig’ilishlar.
-Madaniy-ommaviy tadbirlar: –adabiy kechalar, spektakllar, badiiy havaskorlik
kechalari, o’tkir zehnlilar tortishuvlari va boshqalar.
-Guruxiy ishlar: Bunda o’qituvchi sinfdan tashqari o’quvchilarning ma’lum bir
guruxi bilan tarbiyaviy ishlar va tadbirlarni o’tkazishi mumkin.
-Individual ishlar: bunda o’qituvchi yoki tarbiyachi o’quvchining individual yosh
xususiyatlariga qarab ish tutadi. Masalan: tortinchoq, passiv o’quvchilar har bir sinfda
ham uchraydi.
Sinfdan, maktabdan tashqari ishlarda quyidagi tarbiyaviy tadbirlar muhim o’rinni
egallaydi: a) siyosiy axborotlar; b) o’quvchilarning ishlab chiqarish ilg’orlari, atoqli
kishilar bilan uchrashuvlari; v) fan to’garaklari; g) klublar, o’lkani o’rganish
to’garaklari, maxsus to’garaklar jismoniy, madaniy sport to’garaklari, maktab
mashg’uloti, sinfdan tashqari kitobxonlik va boshqalar. Sinfdan tashqari ishlarning
maqsadi – ona tili darslarida olgan bilim, ko’nikma va malakalarini takomillashtirish,
ona tilining fonetika, grammatika, morfemika, sintaksiz, so’z birikmasi, so’z, gap kabi
tushunchalari bilan yaqindan tanishish, muntazam ravishda ona tiliga muhabbatni
uyg’otish va uni amalda to’g’ri qo’llay oladigan ongli komil insonni tarbiyalashdir.
Sinfdan tashqari ishlar o’quv dasturi bilan chambarchas bog’liq bo’lib, unda ko’zda
tutilgan maqsad va vazifalarni amalga oshirishda yaqindan yordam beradi. Buning
uchun o’quvchilarda izlanuvchanlik va ijodkorlik darajasiga ko’tarish talab qilinadi.
Maktablarda 1959-yildan boshlab maxsus sinfdan tashqari ishlar darslari tashkil etilgan.
Sinfdan tashqari ishlar 1-2-sinfda haftada 1 marta, 3-4-sinfda 2 haftada 1 marta
o’tkaziladi. Savod o’rgatish jarayonida esa haftadagi oxirgi alifbe darsining 17-20
daqiqasi ajratiladi. Boshlang’ich sinflarda sinfdan tashqari ishlarni asosiy maqsadi
o’quvchilarda fanga qiziqishni rivojlantirish, darsda olingan bilimlarni to’ldiruvchi va
chuqurlashtiruvchi ona tilidan bilim, ko’nikma va malakalarni shakllantirishdan iborat.
Boshlang’ich sinflarda ona tilidan “sinfdan tashqari ish” deyilganda o’quvchilarning
o’qituvchi rahbarligida darsdan tashqari vaqtda tashkil qilingan, dastur bilan bog’liq
bo’lgan material asosida ixtiyoriylik tamoyiliga asoslangan mashg’ulotlar tushuniladi.
Sinfdan tashqari ishlarni ikki turini farqlash mumkin. Uning birinchi turiga rejadagi
materiallarni o’zlashtirishda orqada qoladigan bolalar bilan ishlash tushunilsa, ikkinchi
turi esa ona tilini o’rganishga qiziquvchi bolalar bilan o’tkaziladigan mashg’ulotlar
kiradi. Ma’lumki birinchi turdagi mashg’ulotlar hozirgi kunda mamlakatimizning barcha
mamlakatlarida mavjud. Bunday mashg’ulotlarni bilimlar darajasi bir-biriga yaqin 3-4
o’quvchidan iborat kichik guruhlarda haftada 1-2 marta o’tkazish mumkin. Odatda
sinfdan tashqari ishlar deyilganda ko’proq ikkinchi turdagi mashg’ulotlar nazarda
tutiladi va ular asosan o’z oldiga quyidagi maqsadlarni qo’yadi: o’quvchilarda ona tiliga
va uning tadbiqlariga qiziqish uyg’otish, o’quvchilarning ona tilidan reja bo’yicha olgan
bilimlarini kengaytirish, o’quvchilarda ilmiy tekshirish xarakteridagi malakalarini
oshirish, ilmiy-ommabop adabiyotlar bilan ishlashga o’rgatish, o’quvchilarda tilshunos
olimlar va tarixiy materiallar haqida tasavvurlarini kengaytirishdan iborat. Bu
maqsadlarni bir qismi darsda amalga oshiriladi, ammo dars vaqti chegaralanganligi
tufayli qolgan qismini sinfdan tashqari ishlarda amalga oshiriladi.
1. Tayyorlov bosqichi. Bu 1-sinfning savod o’rgatish davriga to’g’ri keladi.
Unga darsning bir qismi 17-20 daqiqasi ajratilgani uchun “STI mashg’uloti” deb
yuritiladi.
2. Boshlang’ich bosqich. Bu 1-sinfning 2-yarim yilligiga to’g’ri keladi. Bu
bosqichda haftada 1 marta 45 daqiqalik dars uyushtiriladi.
3. Asosiy bosqich. Bu bosqich 2-4-sinflarga to’g’ri keladi. Bu davrda
o’quvchilaming o’qish malakalari mustahkamlanadi. Bunda o’quvchilarning sinfdan
tashqari o’qiganlari baholanadi.
Sinfdan tashqari ishlar darslarining xususiyatlari, birinchidan, sinfdan tashqari
ishlar tizimining bosqichlari bilan, ikkinchidan, o’quv vazifalari va dastur bilan,
uchinchidan,
oldinga
qo’yilgan
tarbiyaviy
vazifalar
bilan,
to’rtinchidan,
o’quvchilaming qiziqishlari bilan belgilanadi. Ona tilidan sinfdan tashqari olib
boiladigan ishlar ham ta`limiy, ham tarbiyaviy maqsadlarni ko`zlaydi. Uning
ta`limiy ahamiyati shundaki, o`quvchi bu jarayonda qo`shimcha bilim, malaka va
ko`nikmalarga ega bo`ladi. Tarbiyaviy ahamiyati esa nutq odobini tarbiyalash,
zukkolik, tezkorlik va hozirjavoblik singari fazilatlarni shakllantirish, mustaqil
fikrlash, ijodiy faoliyat ko`rsatish, nutq odobini tarbiyalash singarilarda o`z ifodasini
topadi.
Doimiy tadbirlarga to`garak mashg`ulotlari kiritilsa, qolganlari vaqt-vaqti bilan
o`tkaziladigan tadbirlarga kiradi. Sinfdan tashqari ishlar ayniqsa boshlang’ich sinf
o’quvchilari uchun katta ahamiyat kasb etadi. Ularga nutqini o’stirish, olingan bilim
va malakalarni mustahkamlash uchun yordam beradi. Yangi qo’shimcha
ma’lumotlar manbai hisoblanadi.
Sinfdan tashqari ishlarning ta’limiy ahamiyati – o’quvchilarga qo’shimcha
bilim, malaka va ko’nikmalar berish.
Tarbiyaviy ahamiyati – o’quvchilarning ijodiy faoliyat ko’rsatishiga, nutq
odobiga, mustaqil fikrlashiga zamin hozirlash.
Adabiy kechalarga misollar:
•“Navoiyxonlik”, “Boburning tavallud kuniga bag’ishlangan kecha” va h.k
Adabiy kechalar.
•Eskursiya ma’lum bir maqsadga yo’naltirilgan bo’ladi va ekskursiyadan oldin
o’quvchilarga topshiriqlar beriladi
•Muzeylarga ekskursiyaga borish; Metro bekatlari bo’ylab sayohat;
•Davlat kutubxonalariga tashrif; Teatr va kino va h.k Ekskursiya
•Bunga mavsumiy bayramlarni kiritishimiz mumkin
•Bayram va tabrirlar ssenary asosida tashkil etiladi.
Bayram va tadbirlar Sinfdan tashqari ishlarning turlari. To’garaklar tashkil etish.
Shoir va yozuvchilar bilan uchrashuvlar tashkil etish. Fan olimpiadalari. Ko’rik
tanlovlar. Adabiy kechalar o’tkazish. Ekskursiyalar, Turli bayramlar va tadbirlar
o’tkazish.
Maktabdan tashqari ishlar maxsus tashkil etilgan muassasalar tomonidan
uyushtiriladigan ta’lim-tarbiyaviy va madaniy ishlaridan iborat. Maktabdan tashqari
bolalar ta’lim tarbiyaviy muassasalarining bola tarbiyasidagi roli beqiyos katta
ahamiyatga ega bo’lib, bunday muassasalarni asosan 2-turga ajratish mumkin:
1. Keng profilli, ya’ni ko’p xil ta’lim- tarbiya va madaniy oqartuv ishlarini olib
boradigan bolalar ta’lim-tarbiya muassasalari (o’quvchilar uylari, saroylari, bolalar
klublari, madaniyat uylari qoshidagi bolalar sektorlari, bolalar maydonlari, yozgi
dam olish lagerlari va boshqalar;
2. Tor profilli bolalar ta’lim-tarbiya muassasalari – ya’ni ma’lum bir sohada
bolalar bilan ta’lim-tarbiya va madaniy oqartuv ishlari olib boradigan muassasalar:
(bolalar kutubxonalari, yosh tabiatshunoslar, bolalar teatrlari, bolalar ijodiy uylari,
bolalar turizmi, ekskursiyasi, bolalar qo’g’irchoq teatrlari, bolalar temir yo’llari,
bolalar stadionlari, sport maydonlari, muzika maktablari va boshqalar.
Maktabdan tashqari bolalar ta’lim-tarbiya muassasalari, ta’lim-tarbiya
sohasidagi muassasalargina bo’lib qolmasdan, balki sinfdan, maktabdan tashqari
olib boriladigan ishlarning metodik markazi bo’lib ham hisoblanadi. Tarbiyaviy
ishlar sistemasida maktab va maktabdan tashqari muassasalari, jamoatchilik,
mahalla qo’mitalari va oqsoqollari bilan o’zaro hamkorlik qilishi ijtimoiy va
pedagogik jihatdan muhim ahamiyatga egadir. Tarbiyaviy ishlarni tashkil etishda va
ularni kompleks hal etishda maktablardagi, gimnaziya, kollej va litseylardagi
ma’naviy va ma’rifiy ishlar tashkilotchisi ham alohida o’rin egallaydi. Uning bolalar
ta’limtarbiya muassasalari, sinf rahbarlari, va jamoat tashkilotlari bilan o’zaro
hamkorligi alohida ahamiyatga ega. O’quvchilarni har tomonlama yetuk, barkamol
qilib tarbiyalash masalalarini muvaffaqiyatli hal etish, ularda faol hayotiy mavqeni
shakllantirish, o’zlashtirish va bilim sifatini oshirish ko’p jihatdan kuni uzaytirilgan
guruhlarining samarali ishlashiga bog’liqdir. Sinfdan va maktabdan tashqari tashkil
qilingan ishlar o’quvchilar hayotidagi tarbiyaviy faoliyatini to’ldiradi. Ularning
dunyoqarashi, to’g’ri shakllanishiga, axloqiy kamol topishiga ko’maklashadi.
Nazariy bilimlarni amaliyot ishlab chiqarish bilan bog’lanishiga zamin yaratadi.
Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarga rahbarlik qiluvchi tashkilotchilarning
vazifalari ham ko’p qirralidir. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarning
tashkilotchisining vazifalariga quyidagilar kiradi: Darsdan tashqari tarbiyaviy
ishlarni rejalashtirish va amalga oshirishni nazorat qilish. O’quvchilarning sinfdan
va maktabdan tashqari ko’p qirrali ishlarni o’quvchilar tashkilotlari sinf faollari
yordamida yo’lga qo’yish. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlar yo’nalishiga
bevosita rahbarlik qilgan holda o’qituvchilar, sinf rahbarlari, ota-onalari, sinf
faollariga uslubiy yordam ko’rsatish. Umummaktab va maktablararo o’tkaziladigan
eng muhim tarbiyaviy tadbirlarda qatnashish. O’quvchilarning bo’sh vaqtlarini
tashkil qilishda tarbiya va madaniyat muassasalari hamda jamoatchilik kuchidan
keng foydalanish. Bu borada tashkilotchilar faolligini uchta asosiy tomonini ko’rish
mumkin: tashkilotchilik, uslubiy va ma’muriy. Bular ko’pincha o’zaro uzviy
bog’langan holda namoyon bo’ladi. Tashkilotchining tashkilotchilik faoliyatiga
quyidagi bir qator kishilarni kiritish mumkin: Tarbiyaviy ishlar sohasida erishgan
yutuq va kamchiliklarni tahlil qilish.Tarbiyaviy ishlarning maqsad va vazifalarini
aniqlash. Tarbiyaviy, ommaviy, siyosiy ishlarni rejalashtirish va ularning
mazmunini, shakl va usullarini aniqlash. Sinfdan, maktabdan tashqari ishlarni
rejalashtirish, guruhlashtirish va ularning mazmunini, shakl va usullarini aniqlash,
boshqaruvchi shaxslarni aniqlash.
References:
1. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Xalq ta’limi tizimida
ta’lim sifatini baholash sohasidagi xalqaro tadqiqotlarni tashkil etish chora-tadbirlari
to’g’risida” 2018-yil 8- dekabrdagi 997-sonli qarori.
2. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 29-apreldagi «O’zbekiston
Respublikasi Xalq ta’limi tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini
tasdiqlash to’g’risida»gi PF5712-sonli farmoni.
3. Qurbonova M.F. Mustaqil ishlarni tashkil etish asosida boshlang`ich sinf
o`quvchilarini o`quvbilish kompetensiyalarini shakllantirishga yo`naltirilgan
metodlar. Xalq ta`limi, 2020. 3-maxsus son, 37-43 bet.
4. Kuznetsova Marina Ivanovna, “PIRLS 2021 xalqaro solishtirma tadqiqoti
doirasida o‟qish savodxonligini shakllantirishning o‟ziga xos xususiyatlari”. 2021y.
5. http://www.markaz.tdi.uz