Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning shakllari va ularning mazmuni

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

23,5 KB


 
 
 
 
 
 
Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning shakllari va ularning mazmuni 
 
 
 
Reja: 
1.Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning shakllari 
2. Konsepsiyasi “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar Konsepsiyasi” 
3. Maktab va maktabdan tashqari ta’lim muassasalari 
  
  Xalq ta’limi vazirligi tomonidan 1993-yili tasdiqlangan edi. O‘zbekiston 
Respublikasi Oliy Majlisining IX sessiyasida qabul qilingan “Ta’lim to‘g‘risida”gi 
Qonun va “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”ni, ular asosida ishlab chiqilgan 
hukumat va vazirlik qarorlarini hayotga tatbiq etish, ta’lim sohasini tubdan isloh 
qilish maqsadida mazkur Konsepsiyani qayta ishlashga to‘g‘ri keldi. Yangi 
tahrirdagi Konsepsiya Qori Niyoziy nomidagi O‘zPFiTl olimlari guruhi, Respublika 
Ta’lim markazi mutaxassislari va Xalq ta’limi vazirligi xodimlari tomonidan ishlab 
chiqildi. Shaxs kamoloti bosqichlarini belgilab olishga yo‘naltirilgan ushbu 
Konsepsiyani tayyorlashda Xalq ta’limi xodimlari va keng jamoatchilik fikrlari 
inobatga olindi. Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar Konsepsiyasining 
zaruriyati.  
  O‘zbekiston Respublikasining istiqlolga erishuvi hamda o‘z mustaqil siyosiy, 
iqtisodiy va ijtimoiy yo‘liga ega boTishi xalq xo‘jaligining turli sohalarida, jumladan 
xalq ta’limi tizimida ham o‘sib kelayotgan yosh avlod ta’lim-tarbiyasi bilan bog‘liq 
jarayonni qayta ko‘rib chiqishni taqozo etmoqda. Hozirgi paytda fan va 
madaniyatning eng so‘nggi yutuqlari asosida yosh avlodni hayotga tayyorlashning 
samarali shakl va uslublarini izlash nihoyatda zarurdir. Ayniqsa o‘smirlar orasida 
axloqiy va ma’naviy jihatdan tarbiyaviy ishlami kuchaytirish muhimdir. Zero, axloq 
Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning shakllari va ularning mazmuni Reja: 1.Ona tilidan sinfdan tashqari ishlarning shakllari 2. Konsepsiyasi “Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar Konsepsiyasi” 3. Maktab va maktabdan tashqari ta’lim muassasalari Xalq ta’limi vazirligi tomonidan 1993-yili tasdiqlangan edi. O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining IX sessiyasida qabul qilingan “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun va “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”ni, ular asosida ishlab chiqilgan hukumat va vazirlik qarorlarini hayotga tatbiq etish, ta’lim sohasini tubdan isloh qilish maqsadida mazkur Konsepsiyani qayta ishlashga to‘g‘ri keldi. Yangi tahrirdagi Konsepsiya Qori Niyoziy nomidagi O‘zPFiTl olimlari guruhi, Respublika Ta’lim markazi mutaxassislari va Xalq ta’limi vazirligi xodimlari tomonidan ishlab chiqildi. Shaxs kamoloti bosqichlarini belgilab olishga yo‘naltirilgan ushbu Konsepsiyani tayyorlashda Xalq ta’limi xodimlari va keng jamoatchilik fikrlari inobatga olindi. Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar Konsepsiyasining zaruriyati. O‘zbekiston Respublikasining istiqlolga erishuvi hamda o‘z mustaqil siyosiy, iqtisodiy va ijtimoiy yo‘liga ega boTishi xalq xo‘jaligining turli sohalarida, jumladan xalq ta’limi tizimida ham o‘sib kelayotgan yosh avlod ta’lim-tarbiyasi bilan bog‘liq jarayonni qayta ko‘rib chiqishni taqozo etmoqda. Hozirgi paytda fan va madaniyatning eng so‘nggi yutuqlari asosida yosh avlodni hayotga tayyorlashning samarali shakl va uslublarini izlash nihoyatda zarurdir. Ayniqsa o‘smirlar orasida axloqiy va ma’naviy jihatdan tarbiyaviy ishlami kuchaytirish muhimdir. Zero, axloq  
 
yo‘q ekan, inson ongli ijtimoiy shaxs boTa olmaydi. Shuning uchun ham axloqiy 
tarbiya shaxsning har tomonlama va erkin shakllanishida asosiy o‘rinni egallaydi.  
   Maktab va maktabdan tashqari ta’lim muassasalari tarbiyachilari (o‘qituvchilar, 
sinf rahbarlari, ma’naviy-ma’rifiy tarbiya ishlari bo‘yicha direktor o‘rinbosarlari. 
bolalar yetakchilari va boshqalar) jamoasi oldida o‘quvchilarga umuminsoniy axloq 
qoidalari asosida hayot kechirishni oTgatishdek muliim vazifa turadi. Fanni 
o‘tganishga muhabbat uyg‘otish, bilimga tashnalik fazilatlari axloqiy tarbiyaning 
ajralmas tarkibiy qismidir.  
   Bolalaming o‘qishdagi muvaffaqiyatidan uning guruhdagi o‘rni aniqlanadi, 
atrofdagilaraing u bilan munosabati belgilanadi, o‘qishdagi muvaffaqiyat bolaning 
axloqiy tarbiyasini yuqori daraj aga ко‘taradi. O‘quvchilar qalbida yuksak 
ma’naviyatlilikni shakllantirishda kitob va kitobxonlikning ahamiyati beqiyosligini 
tushuntirish kerak. Kitob yoshlar uchun hayot maktabidir. Bilim manbai bo‘lgan 
kitobni sevish, uni o‘qish va ko‘z qorachig‘idek saqlay bilish lozim, o‘qish uchun 
uni tanlay olish va o‘qish madaniyatini bilish kerak. Bu ishda ustoz-u murabbiylar 
va kutubxona xodimlari yordam berishlari lozim.  
   Tarbiya - bu insonni ijtimoiy tajribalar bilan, uning barcha shakllarida bilim, his-
hayajon, estetika, odob-axloq qoidalari bilan tanishtirish va individning ichki o‘ziga 
hos jihatlarini, imkoniyatlari va layoqatlarini rivojlantirish bo‘yicha faoliyat 
hisoblanadi. Mana 8 shu tarbiyaning asosiy manbai - shaxslar bo‘lib qoladi - bu 
jamiyat va individning o‘zidir. Tarbiyalanayotgan shaxs maqsadlari va qadriyatlari 
tizimida individual va ijtimoiylik nisbatlari muammosi tarbiya nazariyasida 
markaziy niuanirao hisoblanadi.  
   Jamiyat va shaxs bir-biri bilan qanday munosabatda bo‘ladi ? Shaxs jamiyatdan 
tashqarida yuzaga kelmaydigan jonzot hisoblanadi, jamiyat esa o‘z navbatida 
shaxslardan tashkil topadi. U shaxslar o‘zaro munosabatlari jarayoni natijasi va 
jarayonining o‘zidan iborat. Shaxssiz jamiyat yo‘q va demak, jamiyat ularga bog‘liq 
bo‘ladi. Ba’zida, shaxsni mikrosotsitsi, jamiyatni esa makrosotsitsi, deb ataydilar. 
Bu bilan materiya harakatlanishining ijtimoiy shakli, ikki asosiy tarkibiy qismi 
to‘g‘risida gap borayotganligini ta’kidlaydilar. Shaxs va jamiyatning yaqin bir-biriga 
bog‘liqligi turli tomonlardan qaralishi mumkin. Biroq, shaxs va jamiyat bir narsa va 
bir xilda o‘xshash bo‘lishi nmiasi bilan farq qiladi? Uning farqi hajmiga aloqador 
yo‘q ekan, inson ongli ijtimoiy shaxs boTa olmaydi. Shuning uchun ham axloqiy tarbiya shaxsning har tomonlama va erkin shakllanishida asosiy o‘rinni egallaydi. Maktab va maktabdan tashqari ta’lim muassasalari tarbiyachilari (o‘qituvchilar, sinf rahbarlari, ma’naviy-ma’rifiy tarbiya ishlari bo‘yicha direktor o‘rinbosarlari. bolalar yetakchilari va boshqalar) jamoasi oldida o‘quvchilarga umuminsoniy axloq qoidalari asosida hayot kechirishni oTgatishdek muliim vazifa turadi. Fanni o‘tganishga muhabbat uyg‘otish, bilimga tashnalik fazilatlari axloqiy tarbiyaning ajralmas tarkibiy qismidir. Bolalaming o‘qishdagi muvaffaqiyatidan uning guruhdagi o‘rni aniqlanadi, atrofdagilaraing u bilan munosabati belgilanadi, o‘qishdagi muvaffaqiyat bolaning axloqiy tarbiyasini yuqori daraj aga ко‘taradi. O‘quvchilar qalbida yuksak ma’naviyatlilikni shakllantirishda kitob va kitobxonlikning ahamiyati beqiyosligini tushuntirish kerak. Kitob yoshlar uchun hayot maktabidir. Bilim manbai bo‘lgan kitobni sevish, uni o‘qish va ko‘z qorachig‘idek saqlay bilish lozim, o‘qish uchun uni tanlay olish va o‘qish madaniyatini bilish kerak. Bu ishda ustoz-u murabbiylar va kutubxona xodimlari yordam berishlari lozim. Tarbiya - bu insonni ijtimoiy tajribalar bilan, uning barcha shakllarida bilim, his- hayajon, estetika, odob-axloq qoidalari bilan tanishtirish va individning ichki o‘ziga hos jihatlarini, imkoniyatlari va layoqatlarini rivojlantirish bo‘yicha faoliyat hisoblanadi. Mana 8 shu tarbiyaning asosiy manbai - shaxslar bo‘lib qoladi - bu jamiyat va individning o‘zidir. Tarbiyalanayotgan shaxs maqsadlari va qadriyatlari tizimida individual va ijtimoiylik nisbatlari muammosi tarbiya nazariyasida markaziy niuanirao hisoblanadi. Jamiyat va shaxs bir-biri bilan qanday munosabatda bo‘ladi ? Shaxs jamiyatdan tashqarida yuzaga kelmaydigan jonzot hisoblanadi, jamiyat esa o‘z navbatida shaxslardan tashkil topadi. U shaxslar o‘zaro munosabatlari jarayoni natijasi va jarayonining o‘zidan iborat. Shaxssiz jamiyat yo‘q va demak, jamiyat ularga bog‘liq bo‘ladi. Ba’zida, shaxsni mikrosotsitsi, jamiyatni esa makrosotsitsi, deb ataydilar. Bu bilan materiya harakatlanishining ijtimoiy shakli, ikki asosiy tarkibiy qismi to‘g‘risida gap borayotganligini ta’kidlaydilar. Shaxs va jamiyatning yaqin bir-biriga bog‘liqligi turli tomonlardan qaralishi mumkin. Biroq, shaxs va jamiyat bir narsa va bir xilda o‘xshash bo‘lishi nmiasi bilan farq qiladi? Uning farqi hajmiga aloqador  
 
bo‘ladimi (kichik shaxs kaila jamiyat qabilida) yoki yana boshqa muhim farqi bormi, 
degan savollarga javob berish uchun o‘zaro bog‘liqlik mana shu doiradan chiqishi 
muhim. Mana shu ijtimoiy subyektlar funksiyalarining o‘ziga xosligi nimalardan 
iborat? Shaxs jamiyat emas. U jamiyatda paydo bo‘lib, o‘zini amalga oshirish 
jarayonida madaniyatini o‘zgartiradi, ba’zan madaniyati rivojlanishida shunchalik 
ilgarilab ketadiki o‘n yillar, ba’zida hatto asrlar davomida jamiyat xotirasida qoladi. 
O‘zida jamiyat madaniyatining in’omlarini mujassam etganligi sababli, shaxs 
ijtimoiy tajribani yangicha talqin qilishda, ma’naviy va moddiy qimmatliklarni 
yaratishda, qayta anglashda mustaqil avtonom bo‘lib qoladi. Bunday shaxs o‘zining 
zamondoshlari uchun ma’lum bo‘lgan yoki begona tajribani olib kiradi, faqat vaqt 
o‘tishi bilan asta-sekin jamiyatga kirib boradi. Bunday shaxs o‘zini jamiyatga qarshi 
qo‘yishi, unga qarshi chiqishi va u bilan kurashishga kirishishi mumkin. 
   Jamiyat bu shaxs yoki shaxslar to‘plami emas. Jamiyat - bu qadriyatlar o‘z 
maktabini yaratadigan, har qanday subyektni xizmat qilishga majbur etishga 
intiluvchi, o‘zining mavjudligini saqlab qolish uchun shaxsni yutib yuborishga qodir, 
o‘zini harakatlantiruvchi ijtimoiy birlikdir. Shu bilan bir vaqtda, jamiyat insonlar 
to‘pkigan madaniyatni saqlab qolish va odamga yetkazish usuli demakdir. Shaxs va 
jamiyat ijtimoiy hayotning ikki asosiy subyekti sifatida ishtirok etadilar. Hatto eng 
qulay ijtimoiy sharoitlarda ham (hatto eng noqulay ijtimoiy sharoitlarda ham) ular 
birlashmaydilar va ular o‘rtasidagi farq kamaymaydi. Ma’Ium sharoitlarda ular 
birbirlariga qarama-qarshi turishlari mumkin. Tarbiya, jamiyatdagi hodisa sifatida, 
о‘sib kelayotgan avlodning jamiyat hayotida, turmushi, ijtimoiy ishlab chiqarish 
faoliyati, ijodi va ma’naviyligida ishtirok etishi murakkab qaramaqarshi ijtimoiy-
tarixiy jarayon hisoblanadi.  
   Ularning odam bo‘lishlari, rivojlanishlari va individualliklari, jamiyatning ishlab 
chiqarish kuchlari muhim elementlari, shaxsiy baxtlarini yaratuvchilari bo‘lib 
ishtirok etadi. U ijtimoiy taraqqiyot va avlodlar ketma-ketligini ta’minlaydi. Tarbiya, 
ijtimoiy hodisa sifatida, uning mohiyatini ifoda etuvchi quyidagi asosiy belgilari 
bilan ifodalanadi: 
  1. Tarbiya o‘sib kelayotgan avlodni ijtimoiy hayot va ishlab chiqarish sharoitlariga 
jalb etish, ular bilan eskirayotgan va hayotdan chiqayotganlarini almashtirishning 
bo‘ladimi (kichik shaxs kaila jamiyat qabilida) yoki yana boshqa muhim farqi bormi, degan savollarga javob berish uchun o‘zaro bog‘liqlik mana shu doiradan chiqishi muhim. Mana shu ijtimoiy subyektlar funksiyalarining o‘ziga xosligi nimalardan iborat? Shaxs jamiyat emas. U jamiyatda paydo bo‘lib, o‘zini amalga oshirish jarayonida madaniyatini o‘zgartiradi, ba’zan madaniyati rivojlanishida shunchalik ilgarilab ketadiki o‘n yillar, ba’zida hatto asrlar davomida jamiyat xotirasida qoladi. O‘zida jamiyat madaniyatining in’omlarini mujassam etganligi sababli, shaxs ijtimoiy tajribani yangicha talqin qilishda, ma’naviy va moddiy qimmatliklarni yaratishda, qayta anglashda mustaqil avtonom bo‘lib qoladi. Bunday shaxs o‘zining zamondoshlari uchun ma’lum bo‘lgan yoki begona tajribani olib kiradi, faqat vaqt o‘tishi bilan asta-sekin jamiyatga kirib boradi. Bunday shaxs o‘zini jamiyatga qarshi qo‘yishi, unga qarshi chiqishi va u bilan kurashishga kirishishi mumkin. Jamiyat bu shaxs yoki shaxslar to‘plami emas. Jamiyat - bu qadriyatlar o‘z maktabini yaratadigan, har qanday subyektni xizmat qilishga majbur etishga intiluvchi, o‘zining mavjudligini saqlab qolish uchun shaxsni yutib yuborishga qodir, o‘zini harakatlantiruvchi ijtimoiy birlikdir. Shu bilan bir vaqtda, jamiyat insonlar to‘pkigan madaniyatni saqlab qolish va odamga yetkazish usuli demakdir. Shaxs va jamiyat ijtimoiy hayotning ikki asosiy subyekti sifatida ishtirok etadilar. Hatto eng qulay ijtimoiy sharoitlarda ham (hatto eng noqulay ijtimoiy sharoitlarda ham) ular birlashmaydilar va ular o‘rtasidagi farq kamaymaydi. Ma’Ium sharoitlarda ular birbirlariga qarama-qarshi turishlari mumkin. Tarbiya, jamiyatdagi hodisa sifatida, о‘sib kelayotgan avlodning jamiyat hayotida, turmushi, ijtimoiy ishlab chiqarish faoliyati, ijodi va ma’naviyligida ishtirok etishi murakkab qaramaqarshi ijtimoiy- tarixiy jarayon hisoblanadi. Ularning odam bo‘lishlari, rivojlanishlari va individualliklari, jamiyatning ishlab chiqarish kuchlari muhim elementlari, shaxsiy baxtlarini yaratuvchilari bo‘lib ishtirok etadi. U ijtimoiy taraqqiyot va avlodlar ketma-ketligini ta’minlaydi. Tarbiya, ijtimoiy hodisa sifatida, uning mohiyatini ifoda etuvchi quyidagi asosiy belgilari bilan ifodalanadi: 1. Tarbiya o‘sib kelayotgan avlodni ijtimoiy hayot va ishlab chiqarish sharoitlariga jalb etish, ular bilan eskirayotgan va hayotdan chiqayotganlarini almashtirishning  
 
amaliy ehtiyojidan kelib chiqqan. Natijada, bolalar katta bo‘ladilar, o‘z hayotlari va 
mehnat qobiliyatini yo‘qotayotgan katta avlod hayotini ta’minlaydilar.  
  2. Tarbiya - doimiy, zarur va umumiy kategoriya. U insoniyat jamiyati yuzaga 
kelishi bilan birga paydo boTadi va jamiyatning o‘zi yashar ekan, u ham mavjud 
bo‘ladi. U jamiyatning mavjudligi va doimiyligi, uning ishlab chiqarish kuchlarini 
tayyorlash va insonni rivojlantirishni ta’minlashning muhim vositasi hisoblanganligi 
uchun ham zarurdir. Bunda qonuniy o‘zaro bog‘liqliklar va bu hodisaning boshqa 
ijtimoiy hodisalar bilan o‘zaro bog‘liqliklari aks ettiriladi. Tarbiya, o‘qitishning bir 
qismi sifatida, ta’limni ham o‘z ichiga oladi.  
  3. Tarbiya -ijtimoiy-tarixiy rivojlanishning har bir bosqichida o‘zining vazifasi, 
mazmuni va shakllari bo‘yicha aniq tarixiy xususiyatga ega bo‘ladi. U jamiyat hayoti 
xususiyati va tashkil 10 etilishi bilan bog‘liq bo‘lgar.ligi uchun o‘z davrining 
ijtimoiy qarama-qarshiliklarini aks ettiradi. Sinfli jamiyatda turli sinflar, qatlamlar 
va guruhlarda bolalami tarbiyalashning asosiy tendensiyalari ba’zan qarama-qarshi 
bo‘ladi.  
  4. O‘sib kelayotgan avlodni tarbiyalash - ulaming ijtimoiy tajriba asosiy 
elementlarini o‘zlashlinshlari hisobiga, ulami katta avlod ijtimoiy munosabatlariga, 
munosabatlar tizimiga va ijtimoiy zarur faoliyatiga jalb etishlari jarayoni va natijasi 
asosida amalga oshiriladi. Kattalar va bolalar o‘zaro ijtimoiy munosabatlari va 
o‘zaro aloqalari, ta’sirlari har doim ulami bolalar yoki kattalar anglab yetishlaridan 
qat’iy nazar, tarbiyaviy yoki tarbiyalovchi hisoblanadi. Eng umumiy shakllarida bu 
o‘zaro munosabatlar, bolalar hayoti, sog‘ligi va ozuqalanishlarini ta’minlashga, 
jamiyatda ulaming o‘rnini va ularning mhiy holatini aniqiashga qaratilgan.  
   Kattalar bolalar bilan o‘zlarining tarbiyaviy munosabatlarini anglab yetishlari va 
bolalarda u yoki bu sifatlarini shakllantirish maqsadlarini o‘z oldilariga qo‘yar 
ekanlar, ularning munosabatlari yanada pedagogik, anglab yetilgan maqsadga 
yo‘naltirilgan tus oladi. Kattalaming ijtimoiy hodisa sifatida tarbiya xususiyatlarini 
anglab etishlari asosida jamiyatda bolalar va jamiyat manfaatlari yo‘lida tarbiyalash 
qonunlaridan tushunilgan va maqsadga muvofiq foydalanishga intilish yuzaga 
keladi.  
  Katta avlod tarbiyalash munosabatlari tajribalarini umumlashtirishga, ularda 
namoyon bo‘ladigan tendensiyalar, aloqalar, qonunlarni o‘rganishga, ulardan 
amaliy ehtiyojidan kelib chiqqan. Natijada, bolalar katta bo‘ladilar, o‘z hayotlari va mehnat qobiliyatini yo‘qotayotgan katta avlod hayotini ta’minlaydilar. 2. Tarbiya - doimiy, zarur va umumiy kategoriya. U insoniyat jamiyati yuzaga kelishi bilan birga paydo boTadi va jamiyatning o‘zi yashar ekan, u ham mavjud bo‘ladi. U jamiyatning mavjudligi va doimiyligi, uning ishlab chiqarish kuchlarini tayyorlash va insonni rivojlantirishni ta’minlashning muhim vositasi hisoblanganligi uchun ham zarurdir. Bunda qonuniy o‘zaro bog‘liqliklar va bu hodisaning boshqa ijtimoiy hodisalar bilan o‘zaro bog‘liqliklari aks ettiriladi. Tarbiya, o‘qitishning bir qismi sifatida, ta’limni ham o‘z ichiga oladi. 3. Tarbiya -ijtimoiy-tarixiy rivojlanishning har bir bosqichida o‘zining vazifasi, mazmuni va shakllari bo‘yicha aniq tarixiy xususiyatga ega bo‘ladi. U jamiyat hayoti xususiyati va tashkil 10 etilishi bilan bog‘liq bo‘lgar.ligi uchun o‘z davrining ijtimoiy qarama-qarshiliklarini aks ettiradi. Sinfli jamiyatda turli sinflar, qatlamlar va guruhlarda bolalami tarbiyalashning asosiy tendensiyalari ba’zan qarama-qarshi bo‘ladi. 4. O‘sib kelayotgan avlodni tarbiyalash - ulaming ijtimoiy tajriba asosiy elementlarini o‘zlashlinshlari hisobiga, ulami katta avlod ijtimoiy munosabatlariga, munosabatlar tizimiga va ijtimoiy zarur faoliyatiga jalb etishlari jarayoni va natijasi asosida amalga oshiriladi. Kattalar va bolalar o‘zaro ijtimoiy munosabatlari va o‘zaro aloqalari, ta’sirlari har doim ulami bolalar yoki kattalar anglab yetishlaridan qat’iy nazar, tarbiyaviy yoki tarbiyalovchi hisoblanadi. Eng umumiy shakllarida bu o‘zaro munosabatlar, bolalar hayoti, sog‘ligi va ozuqalanishlarini ta’minlashga, jamiyatda ulaming o‘rnini va ularning mhiy holatini aniqiashga qaratilgan. Kattalar bolalar bilan o‘zlarining tarbiyaviy munosabatlarini anglab yetishlari va bolalarda u yoki bu sifatlarini shakllantirish maqsadlarini o‘z oldilariga qo‘yar ekanlar, ularning munosabatlari yanada pedagogik, anglab yetilgan maqsadga yo‘naltirilgan tus oladi. Kattalaming ijtimoiy hodisa sifatida tarbiya xususiyatlarini anglab etishlari asosida jamiyatda bolalar va jamiyat manfaatlari yo‘lida tarbiyalash qonunlaridan tushunilgan va maqsadga muvofiq foydalanishga intilish yuzaga keladi. Katta avlod tarbiyalash munosabatlari tajribalarini umumlashtirishga, ularda namoyon bo‘ladigan tendensiyalar, aloqalar, qonunlarni o‘rganishga, ulardan  
 
shaxsni shakllantirish maqsadlarida foydalanishga ongli ravishda murojaat etadi. 
Mana shu asosda pedagogika - tarbiya qonunlari to‘g‘risidagi va bolalar hayoti va 
faoliyatini ongli ravishda hamda maqsadga muvofiq boshqarish maqsadlarida, 
ulardan foydalanish to‘g‘risidagi fan yuzaga keladi. Shunday qilib, tarbiya - ijtimoiy 
hodisa - jamiyat va individning hayotini ta’minlash usuli sifatida zamrdir. U ma’lum 
tarzda shakllangan ijtimoiy munosabatlar va jamiyat hayot tarzi natijasidagi aniq 
tarixiy sharoitlarda amalga oshiriladi. Uni amalga oshirishning asosiy mezonlari 
shaxsning xususiyatlari va sifatlari hayot talablariga mos kelish darajasi hisoblanadi.  
   Tarbiya ijtimoiy hodisa sifatida butun ijtimoiy hayotning tabiiy bir qismidir. 
Shuning uchun uning qarama-qarshiliklari ijtimoiy hayotning eng umumiy qarama-
qarshiliklarining ifodasi hisoblanadi. Tarbiya aks ettiradigan bunday qarama-
qarshiliklar qatoriga qotib va eskirib qolgan ishlab chiqarish munosabatlarining 
ishlab chiqarish kuchlarining rivojlanishini ortga surishi natijasida yuzaga keluvchi 
qarama-qarshiliklar kiradi. Bu qarama-qarshiliklar ijtimoiy tarbiyada о‘sib 
kelayotgan avlodni tayyorlashga konservativ yondashishlar mustahkam o‘mashib 
olishi ko‘rinishida namoyon bo‘ladi. Bizning jamiyatimizda mustaqillik davrigacha 
ijtimoiy hayot va ishlab chiqarish kuchlarining faqat davlat mulkchiligi asosida 
tashkil etilishi ishlab chiqarish o‘sishini ortga surishga olib keldi. Davlat mulkchiligi 
va rejalashtirilishi ustunligi ijodiy shaxs faolligi va tashabbuskorligiga ko‘pincha 
to‘sqinlik qiladi. Xalq ta’limi tizimida bu o‘zining mazmum, shakli va metodlari 
qandaydir rasmiylashish hamda bir xilligi bilan ifodalanadi. 
   Tarbiyadagi boshqa bir qarama-qarshilik hayot talablari va shaxsning ijtimoiy 
hayotga va ishlab chiqarish faoliyatiga tayyorgarligi darajasi o‘rtasida yuzaga keladi. 
Hayot talablarini anglab yetish, mana shu talablar asosida tarbiya mazmimini va 
tashkil etilishini ko‘ra bilish ilmiy-texnik taraqqiyot keskin rivojlanishidan ortda 
qoladi. Ushbu qarama-qarshilik chuqurlashib borgan sari o‘sib kelayotgan avlodni 
zamonaviy tayyorlashga xalaqit qiluvchi “qalpoq” va konservativ holatlami o‘z 
vaqtida aniqlash hamda yo‘qotish zarur bo‘ladi. Uni hal etish ta’lim va tarbiya 
mazmunini muntazam va mos ravishda hal etishni, ta’lim va tarbiya metodlarini 
hayot talablariga javob bera oladigan qilishni talab etadi. Mana shu holat ijtimoiy 
hayot yangi sharoitlari va unga bolalami tayyorlash bilan uning eskirib qolgan 
usullari o‘rtasidagi qarama-qarshilik hisoblanadi.  
shaxsni shakllantirish maqsadlarida foydalanishga ongli ravishda murojaat etadi. Mana shu asosda pedagogika - tarbiya qonunlari to‘g‘risidagi va bolalar hayoti va faoliyatini ongli ravishda hamda maqsadga muvofiq boshqarish maqsadlarida, ulardan foydalanish to‘g‘risidagi fan yuzaga keladi. Shunday qilib, tarbiya - ijtimoiy hodisa - jamiyat va individning hayotini ta’minlash usuli sifatida zamrdir. U ma’lum tarzda shakllangan ijtimoiy munosabatlar va jamiyat hayot tarzi natijasidagi aniq tarixiy sharoitlarda amalga oshiriladi. Uni amalga oshirishning asosiy mezonlari shaxsning xususiyatlari va sifatlari hayot talablariga mos kelish darajasi hisoblanadi. Tarbiya ijtimoiy hodisa sifatida butun ijtimoiy hayotning tabiiy bir qismidir. Shuning uchun uning qarama-qarshiliklari ijtimoiy hayotning eng umumiy qarama- qarshiliklarining ifodasi hisoblanadi. Tarbiya aks ettiradigan bunday qarama- qarshiliklar qatoriga qotib va eskirib qolgan ishlab chiqarish munosabatlarining ishlab chiqarish kuchlarining rivojlanishini ortga surishi natijasida yuzaga keluvchi qarama-qarshiliklar kiradi. Bu qarama-qarshiliklar ijtimoiy tarbiyada о‘sib kelayotgan avlodni tayyorlashga konservativ yondashishlar mustahkam o‘mashib olishi ko‘rinishida namoyon bo‘ladi. Bizning jamiyatimizda mustaqillik davrigacha ijtimoiy hayot va ishlab chiqarish kuchlarining faqat davlat mulkchiligi asosida tashkil etilishi ishlab chiqarish o‘sishini ortga surishga olib keldi. Davlat mulkchiligi va rejalashtirilishi ustunligi ijodiy shaxs faolligi va tashabbuskorligiga ko‘pincha to‘sqinlik qiladi. Xalq ta’limi tizimida bu o‘zining mazmum, shakli va metodlari qandaydir rasmiylashish hamda bir xilligi bilan ifodalanadi. Tarbiyadagi boshqa bir qarama-qarshilik hayot talablari va shaxsning ijtimoiy hayotga va ishlab chiqarish faoliyatiga tayyorgarligi darajasi o‘rtasida yuzaga keladi. Hayot talablarini anglab yetish, mana shu talablar asosida tarbiya mazmimini va tashkil etilishini ko‘ra bilish ilmiy-texnik taraqqiyot keskin rivojlanishidan ortda qoladi. Ushbu qarama-qarshilik chuqurlashib borgan sari o‘sib kelayotgan avlodni zamonaviy tayyorlashga xalaqit qiluvchi “qalpoq” va konservativ holatlami o‘z vaqtida aniqlash hamda yo‘qotish zarur bo‘ladi. Uni hal etish ta’lim va tarbiya mazmunini muntazam va mos ravishda hal etishni, ta’lim va tarbiya metodlarini hayot talablariga javob bera oladigan qilishni talab etadi. Mana shu holat ijtimoiy hayot yangi sharoitlari va unga bolalami tayyorlash bilan uning eskirib qolgan usullari o‘rtasidagi qarama-qarshilik hisoblanadi.  
 
   Tarbiyadagi uchinchi qarama-qarshilik - insondagi mavjud tabiat kuchlari, inson 
tabiati rivojlanishi, uning cheklanmagan imkoniyatlari bilan jamiyat ijtimoiy 
hayotidagi bu rivojlanish cheklovi sabab bo‘luvchi, dasturlashtiruvchi sharoitlar 
o‘rtasida yuzaga keladi. Erkinlikni cheklovchi, avtoritar jamiyat iste’dodlarni 
so‘ndiradi, odamlarni buzadi, iltifotli mansabdorlarga va befarq rasmiyatchilarga, 
ishlab chiqarish jarayoning bir ortiqcha qismiga, ijtimoiy hayotda to‘siqqa 
aylantiradi. Demokratik jamiyat esa moddiy-texnik bazasini rivojlantira borib, lurli 
ijtimoiy munosabatlami takomillashtirib, har bir inson shaxsining ijtimoiy hayot 
talablariga mos va o‘zida mavjud tabiiy kuch, iste’dod va qobiliyatlarga nisbatan 
rivojlanishiga haqiqiy sharoit yaratadi.  
  Tarbiyaning to‘rtinchi qarama-qarshiligi - bolaning faol tabiati, uning ijtimoiy 
hayotda, turh munosabatlarda, muomalalarda ishtirok etishga intilishi bilan hayot 
jarayonida amaliy, haqiqiy ishtirok etish uchun tajriba, bilimlari, malaka va 
ko‘ntkmalari yetishmasligi va uning tabiiy hamda ijtimoiy yetuk emasligi o‘rtasida 
kuzatiladi. Ushbu qarama-qarshilik bolalar uchun idrok etishga, tarbiya jarayonida 
faol ishtirok etishga haqiqiy harakatlantiruvchi kuch, rag‘bat hisoblanadi. U bolani 
faqat tarbiyaviy o‘zaro munosabatlar obyekti sifatida etnas, balki subyekti sifatida 
ham ijtimoiy hayotda ishtirok etishga ta’limtarbiyaviy tayyorlashga sabab bodadi. 
 1.4. Tarbiya tizimini ijtimoiylashtirish Tarbiya tizimining rivojlanishi uchta 
jarayonning rivojlanishida aks ettiriladi - ijtimoiylashtirish, o‘zini tarbiyalash va 
kasbiy ta’sir ko‘rsatish. Bu jarayonlar uchta asosiy subyektlar shaxsi bilan 
shakllanuvchi - jamiyat, individning o‘zi va pedagogning bir obyekt bilan o‘zaro 
munosabatlari davomida amalga oshiriladi. Jamiyat to‘g‘risida to‘xtalib o‘tamiz. 
“Ijtimoiylashtirish” tushimchasi tarbiya nazariyasida juda keng foydalaniladi. 
Tadqiqotchilar uni qadriyatli ko‘rsatmalari va tarbiyalash tamoyillariga qarab 
tushuntiradilar. Hatto bu borada ma’lum an’analar yuzaga kelgan, katta ilmiy 
material ham to‘plangan. Sotsialogik va psixologik adabiyotlarda ijtimoiylashtirish 
juda faol tahlil qilinadi. Shu bilan birga ijtimoiy hayotda jamiyat va shaxs rolini 
talqin qilish albatta, qarama-qarshi bo‘lgan ijtimoiyiashtirish konsepsiyasining 
shakllanishiga olib keladi.  
   Qattiq ijtimoiyiashtirish deb ataluvchi konsepsiya tarafdorlari, funksional maktab 
vakillari bu jarayonni shaxsni ijtimoiy tizimga to‘la jalb etish sifatida belgilaydi. 
Tarbiyadagi uchinchi qarama-qarshilik - insondagi mavjud tabiat kuchlari, inson tabiati rivojlanishi, uning cheklanmagan imkoniyatlari bilan jamiyat ijtimoiy hayotidagi bu rivojlanish cheklovi sabab bo‘luvchi, dasturlashtiruvchi sharoitlar o‘rtasida yuzaga keladi. Erkinlikni cheklovchi, avtoritar jamiyat iste’dodlarni so‘ndiradi, odamlarni buzadi, iltifotli mansabdorlarga va befarq rasmiyatchilarga, ishlab chiqarish jarayoning bir ortiqcha qismiga, ijtimoiy hayotda to‘siqqa aylantiradi. Demokratik jamiyat esa moddiy-texnik bazasini rivojlantira borib, lurli ijtimoiy munosabatlami takomillashtirib, har bir inson shaxsining ijtimoiy hayot talablariga mos va o‘zida mavjud tabiiy kuch, iste’dod va qobiliyatlarga nisbatan rivojlanishiga haqiqiy sharoit yaratadi. Tarbiyaning to‘rtinchi qarama-qarshiligi - bolaning faol tabiati, uning ijtimoiy hayotda, turh munosabatlarda, muomalalarda ishtirok etishga intilishi bilan hayot jarayonida amaliy, haqiqiy ishtirok etish uchun tajriba, bilimlari, malaka va ko‘ntkmalari yetishmasligi va uning tabiiy hamda ijtimoiy yetuk emasligi o‘rtasida kuzatiladi. Ushbu qarama-qarshilik bolalar uchun idrok etishga, tarbiya jarayonida faol ishtirok etishga haqiqiy harakatlantiruvchi kuch, rag‘bat hisoblanadi. U bolani faqat tarbiyaviy o‘zaro munosabatlar obyekti sifatida etnas, balki subyekti sifatida ham ijtimoiy hayotda ishtirok etishga ta’limtarbiyaviy tayyorlashga sabab bodadi. 1.4. Tarbiya tizimini ijtimoiylashtirish Tarbiya tizimining rivojlanishi uchta jarayonning rivojlanishida aks ettiriladi - ijtimoiylashtirish, o‘zini tarbiyalash va kasbiy ta’sir ko‘rsatish. Bu jarayonlar uchta asosiy subyektlar shaxsi bilan shakllanuvchi - jamiyat, individning o‘zi va pedagogning bir obyekt bilan o‘zaro munosabatlari davomida amalga oshiriladi. Jamiyat to‘g‘risida to‘xtalib o‘tamiz. “Ijtimoiylashtirish” tushimchasi tarbiya nazariyasida juda keng foydalaniladi. Tadqiqotchilar uni qadriyatli ko‘rsatmalari va tarbiyalash tamoyillariga qarab tushuntiradilar. Hatto bu borada ma’lum an’analar yuzaga kelgan, katta ilmiy material ham to‘plangan. Sotsialogik va psixologik adabiyotlarda ijtimoiylashtirish juda faol tahlil qilinadi. Shu bilan birga ijtimoiy hayotda jamiyat va shaxs rolini talqin qilish albatta, qarama-qarshi bo‘lgan ijtimoiyiashtirish konsepsiyasining shakllanishiga olib keladi. Qattiq ijtimoiyiashtirish deb ataluvchi konsepsiya tarafdorlari, funksional maktab vakillari bu jarayonni shaxsni ijtimoiy tizimga to‘la jalb etish sifatida belgilaydi.  
 
Sotsiologiya ijtimoiylashtirishni tahlil qilishda, "moslashish”. “qulaylik”, “tenglik” 
kabi muvozanat tushunchalariga tayanadi. Ularning tadqiqotlaridagi asosiy vazifa - 
individlami ijtimoiy muhitga moslashtirish hisoblanadi. Bu konsepsiyaga “yangi 
insonparvarlashtirish” tarafdorlari qarshi! chiqadi. Ular ijtimoiylashtirishda o‘z 
qobiliyatlari va layoqatlarini yaratuvchi shaxsni hamda shaxsning o‘zini amalga 
oshirishi va o‘zini namoyon etishiga to‘sqinlik qilayotgan elementlami tanqidiy 
yengishni ko‘radilar. Biroq, birinchi holatda, ma’lum tarzda ishlab chiqilgan 
muhitga ta’sir koTsatish to‘g‘risida gap yuritilayotgan bo‘Isa. ikkinchi holatda, 
“ijtimoiyiashtirish va shaxs” tushunchalarini to‘la adashtirish sodir bo‘lmoqda. 
Ta’lim tizimidagi ijtimoiyiashtirish deyarli chiqarib tashlashga, uning o‘zini 
tarbiyalash bilan almashtirishga, tarbiyachi kasbiyligiga esa shakllanayotgan 
shaxsning mustaqilligini ta’minlash vazifasini yuklatishga harakat qilinmoqda.  
  Birinchi nuqtai nazar ijtimoiy hayot taraqqiy etgan asoslarini qayta ishlab chiqish 
muammosiga e'tiborni kuchaytiradi, ikkinchisi esa madaniy ijodkorlik shaxsi ijodiy 
qobiliyatlariga erkinlik berishga qaratilgan. Ma’lumki, bu ikki qarama-qarshi nuqtai 
nazarlardan birortasi ham amaliy hollarda tarbiya amaliyotini takoniillashtirishga 
olib kelmaydi. Ijtimoiyiashtirish - muhit, jamiyatning shaxsga ta’siri demakdir. Shu 
bilan birga ta’sir ko‘rsatish shaxsning tashkil topishida juda zarur hisoblanadi. 
Jamiyat - urauman alohida kuch - o‘ziga xos insoniy munosabatlar va o‘zaro 
aloqalardir. Bu narsalar boTmasa, odam ham baribir muhitga juda moslasha oladigan 
hayvonligicha 
qoladi. Muomalalar 
davomida 
yuzaga 
keladigan insonlar 
munosabatlari - mana shu jamiyat demakdir.  
   Biz ijtimoiylashtirish to‘g‘risida gapirar ekanmiz, odam ham, guruh ham, 
biomuhit, kosmos ham inson ko‘ziga ko‘rinib va uning qalbida aks etib, maqsadga 
muvofiq bo‘lmasa ham, insonga maxsus emas, faqat tasodifiy (ko‘rinishi bo‘yicha, 
mohiyati bo‘yicha esa muqarrar va qonuniy) ta’sir ko‘rsatib shaxsni shakllantiradi. 
Haqiqatda ko‘zga ko‘rinmas ta’sir ko‘rsatish - nazorat qilib bo‘lmaydigan jarayon. 
Muhitning u yoki bu elementlari qachon, qanday ketma-ketlikda, qanday nisbatlarda 
shaxs bilan munosabatlarga kirishishini bilib bo‘lmaydi. Hatto ularning har birini 
aniqlash ham mumkin emas. Biroq muhit shaxs uchun shakllanib bo‘lgan 
dunyoqarashiga yot bo‘lgan faoliyat sharoitlari va tamoyillarini majbur qilishda 
quvonchni his etish qiyin bo‘ladi. 
Sotsiologiya ijtimoiylashtirishni tahlil qilishda, "moslashish”. “qulaylik”, “tenglik” kabi muvozanat tushunchalariga tayanadi. Ularning tadqiqotlaridagi asosiy vazifa - individlami ijtimoiy muhitga moslashtirish hisoblanadi. Bu konsepsiyaga “yangi insonparvarlashtirish” tarafdorlari qarshi! chiqadi. Ular ijtimoiylashtirishda o‘z qobiliyatlari va layoqatlarini yaratuvchi shaxsni hamda shaxsning o‘zini amalga oshirishi va o‘zini namoyon etishiga to‘sqinlik qilayotgan elementlami tanqidiy yengishni ko‘radilar. Biroq, birinchi holatda, ma’lum tarzda ishlab chiqilgan muhitga ta’sir koTsatish to‘g‘risida gap yuritilayotgan bo‘Isa. ikkinchi holatda, “ijtimoiyiashtirish va shaxs” tushunchalarini to‘la adashtirish sodir bo‘lmoqda. Ta’lim tizimidagi ijtimoiyiashtirish deyarli chiqarib tashlashga, uning o‘zini tarbiyalash bilan almashtirishga, tarbiyachi kasbiyligiga esa shakllanayotgan shaxsning mustaqilligini ta’minlash vazifasini yuklatishga harakat qilinmoqda. Birinchi nuqtai nazar ijtimoiy hayot taraqqiy etgan asoslarini qayta ishlab chiqish muammosiga e'tiborni kuchaytiradi, ikkinchisi esa madaniy ijodkorlik shaxsi ijodiy qobiliyatlariga erkinlik berishga qaratilgan. Ma’lumki, bu ikki qarama-qarshi nuqtai nazarlardan birortasi ham amaliy hollarda tarbiya amaliyotini takoniillashtirishga olib kelmaydi. Ijtimoiyiashtirish - muhit, jamiyatning shaxsga ta’siri demakdir. Shu bilan birga ta’sir ko‘rsatish shaxsning tashkil topishida juda zarur hisoblanadi. Jamiyat - urauman alohida kuch - o‘ziga xos insoniy munosabatlar va o‘zaro aloqalardir. Bu narsalar boTmasa, odam ham baribir muhitga juda moslasha oladigan hayvonligicha qoladi. Muomalalar davomida yuzaga keladigan insonlar munosabatlari - mana shu jamiyat demakdir. Biz ijtimoiylashtirish to‘g‘risida gapirar ekanmiz, odam ham, guruh ham, biomuhit, kosmos ham inson ko‘ziga ko‘rinib va uning qalbida aks etib, maqsadga muvofiq bo‘lmasa ham, insonga maxsus emas, faqat tasodifiy (ko‘rinishi bo‘yicha, mohiyati bo‘yicha esa muqarrar va qonuniy) ta’sir ko‘rsatib shaxsni shakllantiradi. Haqiqatda ko‘zga ko‘rinmas ta’sir ko‘rsatish - nazorat qilib bo‘lmaydigan jarayon. Muhitning u yoki bu elementlari qachon, qanday ketma-ketlikda, qanday nisbatlarda shaxs bilan munosabatlarga kirishishini bilib bo‘lmaydi. Hatto ularning har birini aniqlash ham mumkin emas. Biroq muhit shaxs uchun shakllanib bo‘lgan dunyoqarashiga yot bo‘lgan faoliyat sharoitlari va tamoyillarini majbur qilishda quvonchni his etish qiyin bo‘ladi.  
 
   Agarda dunyoqarashi shakllanmagan bo‘lsa. unda ham odamdan noqulay muhit 
ta’siridan qoniqishni talab qilib bo‘lmaydi. Odam o‘zi o‘z hayotini tashkil etadi, u 
nima qilishi kerakligini o‘zi tanlaydi: dunyoga qarab agarda unda o‘z hayotini ko‘rsa 
xursand bo‘ladi. Biroq taqdir shaxsan tanlash imkoniyatini chegaralaydi. U 
boshqalar tomonidan amalga oshirilgan, awalgi avlod tanlagan mavjud vaziyatni 
odam oldiga qo‘yadi, u bilan bahslashib bodmaydi. Uni meros kabi, shaxsiy 
turmushning bir qismi yoki asosi sifatida qabul qilish va mana shu tajribaga hurmat 
bilan munosabatda bodish kerak. Muhit o‘zida insonga monand axborotlami 
yetkazadi, shaxs yuzaga kelishi to‘g‘risida ma’lumotlar beradi, shu bilan birga bu 
axborotlami insonga majburlamaydi. Xohlovchilar uni o‘zlashtirishi mumkin. 
Shunda uning hayoti taqdirga qarshi bodib qolmaydi, taqdiri rivojlanishiga to‘siq 
bodmaydi. Uning dunyoga munosabati, quvonchli yoki alamli ko‘rinishda 
bodishidan qat’iy nazar, mazmuni bo‘yicha ancha chuqur bodadi. Shuning uchun 
jamiyat go‘yoki tabiiy ravishda bolaga o‘zining yaxshi tomonini namoyon etishga, 
unga “kulib boqishga” harakat qiladi. Mana shu hayotga kirib kelayotgan insonga 
o‘ziga xos munosabat faqat beg‘araz emas, balki jamiyatning g‘amxo‘rligi hamdir. 
U eng to‘g‘ri, asrlar davomida shakllangan tamoyillashtirish yo‘lidir. Faqatgina 
mana shu narsa shaxsning tabassum qilishiga olib kelishi mumkin. Individni muhitga 
jalb etib, insonni keng jamoa va hodisalar bilan munosabatlarda bo‘lishi 
imkoniyatini taqdim etishda, ularning javoblari shaxs uchun baholash shaxsiy 
mezonini ishlab chiqishda asosiy me’yor bo‘lib qoladi - mana shunga 
ijtimoiyiashtirish deyiladi.  
  U kasbiy tarbiyaviy faoliyatdan ham iborat emas, balki nisbatan mustaqil jarayon 
hisoblanadi, shaxsga rol o‘yinini “qiyinlashtirish” alohida vazifasini bajaradi. Mana 
shusiz, u anglab yetilmagan bo‘lib, jamiyatda yakkalanib qoladi. Shaxs 
madaniyatning yaratuvchisi, muhitning tomiri bo‘lmish jodiy shaxsni yaratishda 
zarur shartdir hamda ijtimoiyiashtirish jarayonining mustaqilligini tan olish, bu 
jarayonni insonparvarlashtirish yo‘nalishini takomillashtirishdagi har qanday 
urinishlardan voz kechishini anglatmaydi. Insonparvar bo‘lmagan, yangi shaxsning 
faolligi sababsiz bostirilishi, individning layoqati, intilishlari hisobga olinmay 
ijtimoiy vazifalami majburlash sodir bo‘ladigan insonga muhitning ta’sir ko‘rsatishi 
bilan ijtimoiylashtirishga yo‘l qo‘yib bo‘lmaydi. Ijtimoiyiashtirish - bu 
Agarda dunyoqarashi shakllanmagan bo‘lsa. unda ham odamdan noqulay muhit ta’siridan qoniqishni talab qilib bo‘lmaydi. Odam o‘zi o‘z hayotini tashkil etadi, u nima qilishi kerakligini o‘zi tanlaydi: dunyoga qarab agarda unda o‘z hayotini ko‘rsa xursand bo‘ladi. Biroq taqdir shaxsan tanlash imkoniyatini chegaralaydi. U boshqalar tomonidan amalga oshirilgan, awalgi avlod tanlagan mavjud vaziyatni odam oldiga qo‘yadi, u bilan bahslashib bodmaydi. Uni meros kabi, shaxsiy turmushning bir qismi yoki asosi sifatida qabul qilish va mana shu tajribaga hurmat bilan munosabatda bodish kerak. Muhit o‘zida insonga monand axborotlami yetkazadi, shaxs yuzaga kelishi to‘g‘risida ma’lumotlar beradi, shu bilan birga bu axborotlami insonga majburlamaydi. Xohlovchilar uni o‘zlashtirishi mumkin. Shunda uning hayoti taqdirga qarshi bodib qolmaydi, taqdiri rivojlanishiga to‘siq bodmaydi. Uning dunyoga munosabati, quvonchli yoki alamli ko‘rinishda bodishidan qat’iy nazar, mazmuni bo‘yicha ancha chuqur bodadi. Shuning uchun jamiyat go‘yoki tabiiy ravishda bolaga o‘zining yaxshi tomonini namoyon etishga, unga “kulib boqishga” harakat qiladi. Mana shu hayotga kirib kelayotgan insonga o‘ziga xos munosabat faqat beg‘araz emas, balki jamiyatning g‘amxo‘rligi hamdir. U eng to‘g‘ri, asrlar davomida shakllangan tamoyillashtirish yo‘lidir. Faqatgina mana shu narsa shaxsning tabassum qilishiga olib kelishi mumkin. Individni muhitga jalb etib, insonni keng jamoa va hodisalar bilan munosabatlarda bo‘lishi imkoniyatini taqdim etishda, ularning javoblari shaxs uchun baholash shaxsiy mezonini ishlab chiqishda asosiy me’yor bo‘lib qoladi - mana shunga ijtimoiyiashtirish deyiladi. U kasbiy tarbiyaviy faoliyatdan ham iborat emas, balki nisbatan mustaqil jarayon hisoblanadi, shaxsga rol o‘yinini “qiyinlashtirish” alohida vazifasini bajaradi. Mana shusiz, u anglab yetilmagan bo‘lib, jamiyatda yakkalanib qoladi. Shaxs madaniyatning yaratuvchisi, muhitning tomiri bo‘lmish jodiy shaxsni yaratishda zarur shartdir hamda ijtimoiyiashtirish jarayonining mustaqilligini tan olish, bu jarayonni insonparvarlashtirish yo‘nalishini takomillashtirishdagi har qanday urinishlardan voz kechishini anglatmaydi. Insonparvar bo‘lmagan, yangi shaxsning faolligi sababsiz bostirilishi, individning layoqati, intilishlari hisobga olinmay ijtimoiy vazifalami majburlash sodir bo‘ladigan insonga muhitning ta’sir ko‘rsatishi bilan ijtimoiylashtirishga yo‘l qo‘yib bo‘lmaydi. Ijtimoiyiashtirish - bu  
 
shakllanayotgan shaxsning va uning kelajakda mumkin bo‘lgan shaklini belgilovchi 
birlikning o‘zaro aloqalari jarayonidir. “Insonparvarlashtirish” tushunchasi 
ko‘pincha ma’naviylashtirish doirasiga taalluqli deb tushuniladi. Hozirgi kunda bu 
keng 
qo‘llaniladigan 
tushuncha, 
umumiy 
yo‘nalish 
ahamiyatiga 
ega. 
Insonparvarlashtirish asosiy vazifa sifatida qaralmoqda, uni hal etmay turib ijtimoiy 
taraqqiyot to‘g‘risida gapIrish mumkin emas. 
  Insonparvarlik - bu inson qanday bo‘lishi, uning mohiyati qandayligi to‘g‘risida 
o‘ylash va g‘amxo‘rlikdir. Bu o‘zini anglashdir, va shu bilan bir vaqtda, mavjudlikni 
himoya qilishdir. Shaxsning qimmatini tasdiqlash, shaxsni faqatgina vosita sifatida 
qarashga har qanday urinishlaming muhimsizligi ifodasidir. Shundan so‘ng 
insonparvarlik shaxsni ijtimoiy shaxs sifatida qarashni ko‘zda tutadi. Ijtimoiy 
hayotda subyektning barqarorligini ta’miniash mexa16 nizmini shakllantirish - bu 
g‘oya demak. Har qanday ijtimoiy guruh, kattami yo kichikmi, hamda shaxs va 
jamiyat ozmi-ko‘pmi shakllangan o‘z g‘oyasini paydo qiladi. G‘oya obyektiv 
bo‘lmagan dunyo ko‘rinishini emas, balki g^oya yetkazuvchi saqlanib qolishi 
ta’minlanadigan doirada dunyoga qarash tizimini ishlab chiqishga yo‘naltirilgan. 
Albatta, g‘oya chuqur rivojlantirilgan bo‘lsa. agar subyektning boshqa subyektlar 
bilan aloqasi hisobga olingan bo‘lsa, unda bunday obyektiv ong ijtimoiy rivojlanish 
umumiy tendensiyasiga ham qarama-qarshilik qiladi, hatto deyarli mos kelishi 
mumkin. Lekin u bilan hech qachon batamom birday bo‘la olmaydi, chunki jamiyat 
va uning alohida subyekti o‘xshash bo‘la olmaydi. G‘oyasiz, markazga intilgan 
yo‘nalish subyektning mana shu bilimlar tizimisiz, ijtimoiy fikr umuman mavjud 
bo‘lmaydi, ular markazga intilgan kuchlami - entropiya kuchlarini, subyektning 
buzilishini yengish vositalari hisoblanadi. G‘oyalar doirasida asosiy ijtimoiy 
qadriyatlar to‘g‘risidagi bilim yuzaga keladi, ishlab chiqiladi. Bu bilimlar ma’naviy 
madaniyat shakllanishi uchun asos bo‘lib qoladi, uning yordamida g‘oya doirasida 
mavjud 
qadriyatlar 
uchun 
xos 
bo‘lgan 
egoistik 
aksent 
yo‘qotiladi, 
insonparvarlashtirish to‘g‘risida tasavvurlar shakllantiriladi. 
 
ADABIYOTLAR 
1. Abdullayeva B.S., Sadikova A.V., Toshpo‘latova M.I. Boshlang‘ich sinflarda 
matematikadan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish T.: OOO «Jahon - Print», 2011. 
shakllanayotgan shaxsning va uning kelajakda mumkin bo‘lgan shaklini belgilovchi birlikning o‘zaro aloqalari jarayonidir. “Insonparvarlashtirish” tushunchasi ko‘pincha ma’naviylashtirish doirasiga taalluqli deb tushuniladi. Hozirgi kunda bu keng qo‘llaniladigan tushuncha, umumiy yo‘nalish ahamiyatiga ega. Insonparvarlashtirish asosiy vazifa sifatida qaralmoqda, uni hal etmay turib ijtimoiy taraqqiyot to‘g‘risida gapIrish mumkin emas. Insonparvarlik - bu inson qanday bo‘lishi, uning mohiyati qandayligi to‘g‘risida o‘ylash va g‘amxo‘rlikdir. Bu o‘zini anglashdir, va shu bilan bir vaqtda, mavjudlikni himoya qilishdir. Shaxsning qimmatini tasdiqlash, shaxsni faqatgina vosita sifatida qarashga har qanday urinishlaming muhimsizligi ifodasidir. Shundan so‘ng insonparvarlik shaxsni ijtimoiy shaxs sifatida qarashni ko‘zda tutadi. Ijtimoiy hayotda subyektning barqarorligini ta’miniash mexa16 nizmini shakllantirish - bu g‘oya demak. Har qanday ijtimoiy guruh, kattami yo kichikmi, hamda shaxs va jamiyat ozmi-ko‘pmi shakllangan o‘z g‘oyasini paydo qiladi. G‘oya obyektiv bo‘lmagan dunyo ko‘rinishini emas, balki g^oya yetkazuvchi saqlanib qolishi ta’minlanadigan doirada dunyoga qarash tizimini ishlab chiqishga yo‘naltirilgan. Albatta, g‘oya chuqur rivojlantirilgan bo‘lsa. agar subyektning boshqa subyektlar bilan aloqasi hisobga olingan bo‘lsa, unda bunday obyektiv ong ijtimoiy rivojlanish umumiy tendensiyasiga ham qarama-qarshilik qiladi, hatto deyarli mos kelishi mumkin. Lekin u bilan hech qachon batamom birday bo‘la olmaydi, chunki jamiyat va uning alohida subyekti o‘xshash bo‘la olmaydi. G‘oyasiz, markazga intilgan yo‘nalish subyektning mana shu bilimlar tizimisiz, ijtimoiy fikr umuman mavjud bo‘lmaydi, ular markazga intilgan kuchlami - entropiya kuchlarini, subyektning buzilishini yengish vositalari hisoblanadi. G‘oyalar doirasida asosiy ijtimoiy qadriyatlar to‘g‘risidagi bilim yuzaga keladi, ishlab chiqiladi. Bu bilimlar ma’naviy madaniyat shakllanishi uchun asos bo‘lib qoladi, uning yordamida g‘oya doirasida mavjud qadriyatlar uchun xos bo‘lgan egoistik aksent yo‘qotiladi, insonparvarlashtirish to‘g‘risida tasavvurlar shakllantiriladi. ADABIYOTLAR 1. Abdullayeva B.S., Sadikova A.V., Toshpo‘latova M.I. Boshlang‘ich sinflarda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish T.: OOO «Jahon - Print», 2011.  
 
2. Jumayev M.E, Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish 
metodikasi. (O O‘Y uchun darslik.) Toshkent. “Fan va texnologiyai” 2005 - yil. 
3. Jumayev M.E, Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang‘ich sinflarda matematikadan fakultativ 
darslarni tashkil etish metodikasi. Toshkent. “TDPU” 2005 - yil. 
4. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang‘ich matematika darslarida tarixiy materiallardan 
foydalanish. Toshkent. “Uzkomtzentr” 2003- yil 
 
2. Jumayev M.E, Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi. (O O‘Y uchun darslik.) Toshkent. “Fan va texnologiyai” 2005 - yil. 3. Jumayev M.E, Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang‘ich sinflarda matematikadan fakultativ darslarni tashkil etish metodikasi. Toshkent. “TDPU” 2005 - yil. 4. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang‘ich matematika darslarida tarixiy materiallardan foydalanish. Toshkent. “Uzkomtzentr” 2003- yil