KURS ISHI
O‘QISH DARSLARIDA HIKOYA O‘TISH USLUBIYATI
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB. O’QISH DARSLARINING MAQSAD VA VAZIFALARI,
TA’LIMIY-TARBIYAVIY AHAMIYATI
1.1
. KICHIK YOSHDAGI O’QUVCHILARNING BADIIY ASARNI
IDROK ETISHDAGI PSIXOLOGIK XUSUSIYATLARI
1.2
.
BOSHLANG’ICH
SINFLARDA
HIKOYANI
TAHLIL
QILISHNING METODIK SHARTLARI
II
BOB
O‘QISH
DARSLARIDA
BOSHLANG‘ICH
SINF
O‘QUVCHILARINI HIKOYA HAQIDAGI TASSAVURLARINI UYG‘OTISH
USULLARI
2.1. BOSHLANG’ICH SINFLARDA HIKOYA O’QISH VA UNING
TAHLILIY METODLARI
2.2. OʻQISH SAVODXONLIGI DARSLARIDA HIKOYANI TAHLIL
QILISH ORQALI OʻQUVCHILAR NUTQINI OʻSTIRISH
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi. Prеzidеntimiz Shаvkаt Mirziyоyеv о‘qituvchi vа
murаbbiylаr kunigа bаg‘ishlаngаn tаntаnаli mаrоsimdаgi nutqlаridа, “Bugun hаr bir
о‘qituvchi vа tаrbiyаchi, оliygоh dоmlаsi tа’lim vа ilm – fаn sоhаsidаgi еng sо‘nggi
ijоbiy yаngiliklаrni о‘quv jаrаyоnlаrigа tаtbiq еtа оlаdigаn, chuqur bilim vа
dunyоqаrаsh еgаsi, bir sо‘z bilаn аytgаndа, zаmоnаmiz vа jаmiyаtimizning еng
ilg‘оr vаkillаri bо‘lishlаri kеrаk. Bundаy ustоzlаr qо‘lidа tа’lim оlgаn fаrzаndlаrimiz
biz оrzu qilgаn О‘zbеkistоnning yоrug‘ kеlаjаgini bunyоd еtishgа qоdir аvlоd bо‘lib
kаmоl tоpаdi. Lеkin bu yuksаk nаtijаlаrgа еrishish uchun tа’lim tizimidаgi mаvjud
muаmmоlаrni hаl qilishimiz lоzim”.
Bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarini hozirgi kun talablari asosida
tayyorlashda “Ona tili o‘qitish metodikasi“ fani ham ustuvor vazifalarni bajarishda
salmoqli o‘rinni egallaydi. Zamonaviy ta’limda ta’lim muassasalaridagi o‘qitish
sifatini ta’minlashga qaratilgan tizimli islohotlar zamirida bo‘lajak o‘qituvchilarning
kasbiy mahorati, ularning zamonaviy ta’lim va innovatsion texnologiyalar, ilg‘or
xorijiy tajribalarni o‘zlashtirish borasidagi zamonaviy bilim, ko‘nikma va
malakalarini rivojlantirish dolzarb vazifalardan sanaladi.
Kurs ishining maqsadi: o‘qish darslarida hikoya o‘qishni tashkil etishning
amaliy-nazariy asoslari.
Kurs ishi vazifalari:
—mavzuga oid adabiyotlarni o‘rganish, uning o‘rganilganlik darajasini
aniqlash;
—kurs ishning nazariy va amaliy asoslarini belgilash;
—o‘quvchilarining real bilish imkoniyatlarini tahlil qilish;
—darslarda mustaqil fikrlash kontseptsiyasini asoslash va o‘qish taʼlimi
mazmuniga mos biluv topshiriqlari tizimini ishlab chiqish;
—biluv topshiriqlari tizimini taʼlimga tatbiq qilish va uning samaradorligini
o‘rganish. Boshlang`ich sinflarda hikoya o’rgatish va uni tashkil qilish ustida ishlash
xususiyatlarini o‘rganish, taklif va tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishining obyekti: boshlang’ich sinf o’qish darslarida hikoya o’qitish va
uni tashkil qilish jarayoni ustida ishlash orqali o`quvchilar bilimini shakllantirish
jarayoni.
Kurs ishining predmeti: boshlang’ich sinf darslarida hikoya o’qitish tashkil
qilish va uni o’tkazish mazmuni, vositalari, shakl va metodlari
Kurs ishining tuzilishi vа hаjmi. Kirish, ikkitа bоb, xulоsа, fоydаlаnilgаn
аdаbiyоtlаr rоʻyhаtidan iborat.
I BOB. O’QISH DARSLARINING MAQSAD VA VAZIFALARI,
TA’LIMIY-TARBIYAVIY AHAMIYATI
1.1
. KICHIK YOSHDAGI O’QUVCHILARNING BADIIY
ASARNI IDROK ETISHDAGI PSIXOLOGIK XUSUSIYATLARI
Boshlang’ich sinflarning o’qish darslari o’z mohiyati, maqsad va vazifalariga
ko’ra ta’lim tizimida alohida o’rin tutadi. Negaki uning zaminida savodxonlik va
axloqiy-ta’limiy tarbiya asoslari turadi. Shuning uchun ham boshqa predmetlar
ta’limini o’qish ta’limisiz tasavvur qilib bo’lmaydi. O’quvchi matnni to’g’ri, tez,
tushunib o’qish, mazmunini o’zlashtirish bilan ilk bor o’qish darslarida yuzlashadi.
O’qish darslari orqali o’quvchilarning Davlat ta’lim standarti (DTS) talablari
bo’yicha o’zlashtirishlari ko’zda tutilgan o’quv-biluv ko’nikma-malakalarida hamda
bilimlarni egallashlariga yo’l ochiladi. Aynan o’qish ta’limida insonning, avvalo,
o’zligini, qolaversa olamni anglashga bo’lgan intilishlariga turtki beriladi. Shu
maqsadda „O’qish kitobi" darsliklariga ona tabiat, atrofimizni o’rab turgan olam,
Vatanimiz tarixi va bugungi qiyofasi, kattalar va bolalar hayoti, mehnatsevarlik,
istiqlol va milliy-ma’naviy qadriyatlar, xalqlar do’stligi va tinclilik kabi turli
mavzular bo’yicha atroflicha tushunchalar berishga mo’ljallangan badiiy,
axloqiyta’limiy, ilmiy ommabop asarlar kiritiladi.
O’qish darslari savod o’rgatish davrida o’quvchilarni bo’g’in, so’z va gaplar
bilan tanishtirish va ularni o’qish, rasmlar asosida hikoya qilish tarzida uyushtirilsa,
o’qish texnikasi egallangandan so’ng o’qish muayyan mavzular bo’yicha tanlangan
badiiy, ilmiy-ommabop matnlar yuzasidan olib boriladi. Boshlang’ich sinf „O’qish
kitobi" darsliklariga kiritilgan muayyan mavzular o’quvchilarni badiiy adabiyotning
sehrli olamiga olib kirishi, dunyoqarashlarini milliy istiqlol mafkurasi asosida to’g’ri
shakllantirishga qaratilishi bilan belgilanadi. Shunga ko’ra, o’qish darslarining
yetakchi xususiyati o’quvchilarning savodxonligini ta’minlash bilan birga,
o’quvchilarni milliy mafkura asosida yuksak axloqiy qadriyatlar ruhida
tarbiyalashga qaratiladi.
Boshlang’ich sinflarning o’qish darslarida o’rganiladigan asarlarning mavzu
doirasi ancha keng bo’lib, ular ona tabiat, yil fasllari, xalq og’zaki ijodi, mehnatga
muhabbat, asosiy bayram sanalari, milliy istiqlol va ma’naviyat kabi umumiy
mavzular doirasida birlashtirilgan. O’qish darslari uchun tanlangan mavzular
o’quvchilarga
kundalik
hayot,
mustaqillikni
mustahkamlash
va
insoniy
munosabatlar bo’yicha ham bilim va tarbiya berishni ko’zda tutadi. Bular ichida
istiqlol, vatan, ma’naviyat va tabiat haqidagi mavzular alohida ajralib turadi.
Ulardan ko’zlangan maqsad o’zlikni anglash, istiqlol, vatan va tabiat bilan bog’liq
tuyg’ularni uyg’otishdir. Vatanparvarlik, atrofimizdagi olam, mehnatsevarlik kabi
mavzular o’qish darsliklaridagi keng qamrovli mavzulardan bo’lib, 2-sinf „O ‘qish
kitobi“dagi „Оnа уurtim-oltin beshigim" bo’limiga kiritilgan, “O’zbekistonim” {H.
Imonberdiyev), “Istiqlol” (J.Jabborov), “O’lka” (E.Vohidov), “Yur tog’larga“ (U
.Nosir), 3-sinfda “Ona bitta, Vatan yagona” bo’limidagi “Vatan haqida she’r”
(A.Avloniy), “O’zbegim” (E.Vohidov), “Vatan mo’tabardir” (X .Davron), “Bilib
qo’yki, seni Vatan kutadi” (T. Malik), 4-sinfda “O’zbrkiston — Vatanim manim”
bo’limidagi “Serquyosh o’lka” (Z. Diyor), „Iqboli buyuksan“ (A. Oripov),
„Toshkentnoma" (M .Shayxzoda), ,,Xarira“ (N .Norqobil) kabi asarlar misolida
atroflicha tahlilga tortiladi. Ijtimoiy-tarixiy mazmundagi mavzular Vatanimiz
o’tmoshini, xalqimiz hayoti, mardonavor kurashi, ulug’ siymolar tomonidan amalga
oshirilgan ishlar, tarixiy sanalar to’g’risida muayyan tasavvur beradi. Beruniy, Amir
Temur, Alisher Navoiy, Bobur va boshqa ajdodlarimiz haqidagi matnlar shular
jumlasidandir. Bu xildagi asarlar o’quvchilarni faqat o’tmishimiz bilan tanishtirib
qolmasdan, Vatan oldidagi farzandlik burchi va mas’uliyatini teran anglashga ham
yordam beradi. Ularda Vatanga muhabbat tuyg’usi shu tariqa shakllanadi. Vatanimiz
o’tmishi haqida hikoya qilingan asarlar bilan tanishish va ularni tahlil qilish
jarayonida o’quvchilar o’tmish bilan bugungi kunni taqqoslash imkoniga ega
bo’ladilar, jamiyat taraqqiyoti xususida qisqacha bo’lsada, tushuncha hosil qiladilar.
Bu borada ayniqsa milliy istiqlol bilan bog’liq H. Imonberdiyevning,
“O’zbekistonim”, J. Jabborovning „Istiqlol11(2-sinf), A. Rustamovning „Bayroq
nima?“, A. Obidjonning “O’ktam” (3-sinf), S. Barnoyevning „Mangulikka tatigulik
kun“, E. Malikovning „Assalom, Neksiya!“ (4-sinf) mavzusidagi asarlari yaqindan
yordam beradi. Tabiatga oid mavzular yordamida o’quvchilar tabiatdagi
o’zgarishlar, yil fasllarining almashinuvi, hayvonot olamiga doir bilimlarni
egallaydilar. Bunday mavzudagi asarlar o’quvchilarni kuzatuvchanlikka, tabiatni
sevishga, unga nisbatan to’g’ri munosabatga bo’lishga o’rgatadi. Tabiat tasviriga oid
matnlar
ustida
ishlashda
tabiat
bag’riga
sayohat
uyushtirilib,
bolalar
kuzatuvchanlikka o’rgatilsa, vatanparvarlikka oid asarlar tahlili vatanning dongdor
kishilari bilan uchrashuvlar yoki mavzuga daxldor kinofilmlar namoyishi vositasida
amalga oshirilsa, dars samaradorligi yanada ortadi.
Umuman, „O’qish kitobi" darsliklaridagi barcha mavzular o’quvchilarga
ta’lim -tarbiya berish bilan birga, ularning lug’atini boyitishga, og’zaki va yozma
nutqini to’g’ri shakllantirish va nutq madaniyatini o’stirishga ham qaratiladi.
Amaldagi „O’qish kitobi" darsliklarida materiallarning sinfdan sinfga o’tgan sari
mavzu jihatidan ham, mazmun jihatidan ham kengaya borishi hisobga olingan.
Masalan, 1-sinfda o’rgatiladigan „Ajdodlarimiz — faxrimiz", „Пт ~ aql chirog’i “,
„Zumrad bahor“, „Kumush qish “ kabi mavzular 2—4-sinflarda ham davom
ettirilgan. Bu esa o’quvchilarning oldingi bilimlarini to’ldiradi va boyitadi. Uzluksiz
ta ‘limning boshqa bosqichlaridan farqli o’laroq, boshlang’ich sinflarning o’qish
darslarida o’quvchilarning o’qish malakalarini shakllantirish, asar matni ustida
ishlash ta ‘limning didaktik maqsadi hisoblanadi. U turli mavzudagi matnlar ustida
ishlash orqali ma’naviy-ahloqiy, adabiy-estetik tarbiya bilan chambarchas bog’lab
olib boriladi. Darsliklardagi har bir mavzu uchun tanlangan matnlarning janriy rang-
barangligiga, poetik mukammalligiga, o’quvchilarning bilim darajasi va yosh
xususiyatlariga mos kelishiga alohida e’tibor qaratiladi.
Boshlang‘ich sinflarda badiiy asarni tahlil qilish metodikasida kichik yoshdagi
o‘quvchilarning badiiy asarni idrok qilishidagi psixologik xususiyatlar hisobga
olinadi. Ruhshunos olimlarning tekshirishlaridan ma’lum bo‘lishicha, asarni idrok
qilishga, bilim olishga xizmat qiladigan komponentlar bilan birga, uni emotsional-
estetik his etish ham kiradi. Badiiy asarni yaxshi idrok etish uchun uni tushunishning
o‘zigina yetarli emas. Asarni idrok etish murakkab jarayon bo‘lib, asarga unda
tasvirlangan voqelikka qandaydir munosabatning yuzaga kelishini o‘z ichiga oladi.
Psixologik tekshirishlar natijasida kichik yoshdagi o‘quvchilarning adabiy
qahramonlarni idrok etishi va baholashidagi psixologik xusisiyatlari o‘rganilgan va
ular
adabiy
qahramonga
ikki
xil
munosabatda
bo‘lishlari
aniqlangan:
1.Adabiy
qahramonga
emotsional
munosabat.
2.Elementar
tahlil
qilish.
Asarda qatnashuvchi shaxslarga baho berishda o‘quvchilar o‘z shaxsiy va axloqiy
tushunchalaridan foydalanadilar. Bunday axloqiy tushunchalar kichik yoshdagi
o‘quvchilarda chegaralangan bo‘ladi, albatta. Ular axloqiy sifatlardan botirlik,
to‘g‘rilik,
mehnatsevarlik,
yaxshilik
tushunchalarini
ko‘p
ishlatadilar.
Asardagi qahramonlarning xarakteri ularning axloqiy sifatlarini anglash asosida
tushuniladi. Bunda qahramonning nima qilishi emas, nima uchun shunday qilishi
kerakligini bilish muhimdir. Ushbu jarayonda asar qahramonlarining axloqiy
sifatlari
ustida
qo‘proq
ishlash
lozim.
O‘qish darslarida o‘qilayotgan asarning ongli o‘zlashtirilishini ta’minlashda
o‘quvchilarning psixologik xususiyatlarini albatta hisobga olish zarur.
Boshlang‘ich sinflarda to‘g‘ri, tez, ongli va ifodali o‘qishga o‘rgatish vazifasi
o‘quvchilarda asarni tahlil qilish ko‘nikmasini shakllantirish bilan birga amalga
oshiriladi. O‘qish malakalarini shakllantirish bilan matn ustida ishlashning o‘zaro
bog‘liqligi asarni tahlil qilishga
qanday
yondashishni
belgilab beradi.
Badiiy asar ustida ishlashning ikkinchi bosqichi asar tahlilidir. Asarni tahlil
qilishning asosiy yo‘nalishi matnning aniq mazmuni (voqealar va uning
rivojlanishi)ni, kompozistiyasini, ishtirok etuvchi shaxslarning axloqi va xarakterli
xususiyatlarini,
asarning
g‘oyasini
aniqlash
hisoblanadi.
Asarni tahlil qilishning metodik shartlaridan biri asar mazmunini uning tasviriy-
ifodaviy vositalari bilan bog‘liq holda qarashdir. Yana bir asosiy qoida asar ustida
ishlash jarayonida ta’lim-tarbiyaviy vazifalarni umumiy ravishda amalga oshirish
hisoblanadi. Bu qoidalar asar ustida ishlashning asosiy yo‘nalishini belgilaydi,
shuningdek, matnni tahlil qilish jarayonida o‘quvchilar bajaradigan topshiriqlarni va
muhokama qilish uchun ularga beriladigan savollarning xarakterini aniqlab olishga
yordam beradi.
O’qish malakalari deganda badiiy asar matnini to’g’ri, tez, ongli va ifodali
o’qish
tushuniladi.
O’qish
darslarida
o’quvchilarning
o’qish
malakalari
shakllantiriladi va takomillashtiriladi. O’qish malakasining sifatlari o’zaro bog’liq
bo’lib, ularning asosi ongli o’qish hisoblanadi. O’quvchi matnni tez va to ‘g ‘ri o
‘qisa-yu, anglab o’qimasa yoki uning tez o’qishi natijasida boshqalar matn
mazmunini tushunmasa, to’g’ri o’qisa-yu, o’ta sekin o’qisa, nutq birliklari orasida
to’xtamlarga e’tibor bermasa, matnda ifoda etilayotgan fikr tushunilmaydi.
Muayyan tezlikda va to’g’ri o’qish ongli o’qishga xizmat qiladi, to’g’ri, tez va ongli
o’qish esa ifodali o’qishning asosi hisoblanadi. Analitik bosqich savod o’rgatish
davriga to’g’ri keladi, bunda so’zni bo’g’in -harf tomonidan tahlil qilish va
bo’g’inlab o’qish malakasi shakllantiriladi. Sintetik bosqich uchun so’zni sidirg’a
o’qish xarakterlidir; bunda so’zni ko’rish orqali idrok qilish va uning talaffuzi so’z
ma’nosini anglash bilan asosan mos keladi.
O’qish so’z ma’nosini idrok qilish bilan amalga oshadi. O’quvchilar sintetik
bosqichga 3-sinfda o’tadilar. Bundan keyingi yillarda o’qish avtomatlasha boradi.
O’qish darslarida asar ustida ishlashni shunday tashkil etish kerakki, asar mazmunini
tahlil qilish o’qish malakalarini takomillashtirishga yo’naltirilgan bo’lsin. To’g’ri
o’qish. To’g’ri o’qish deganda xato qilmasdan, yanglishmasdan o’qish tushuniladi,
ya’ni to’g’ri o’qish so’zning tovush-harf tarkibini, grammatik shakllarini
buzmasdan, so’zdagi tovush yoki bo’g’inni tushirib qoldirmay, boshqa tovushni
qo’shmay, harflar o’rnini almashtirmay, aniq talaffuz qilib, so’zga urg’uni to’g’ri
qo’yib o’qish hisoblanadi. M .Odilova va T.Ashrapovalar „Adabiy talaffuz
me’yorlariga qo’yilgan barcha talablar to’g’ri o’qish ko’nikmasiga ham
taalluqlidir", — deb ta’kidlaydilar. Rus metodisti Yakovleva to’g’ri o’qishga
quyidagicha ta’rif bergan: „To’g’ri o’qish — bu materialning tovush tomonidan
xatosiz va bir tekisda ravon nusxa ko’chirishdir". Demak, to’g’ri o’qish so’zning
tovush tarkibini, grammatik shaklini buzmasdan adabiy-orfoepik me’yorlar asosida
o’qishdir. Boshlang’ich sinf o’quvchilarida idrok etish, talaffuz qilish va matn
mazmunini tushunish o’rtasida puxta sintez yo’q bo’lgani uchun ular o’qishda
xatoga yo’l qo’yadilar. Bu esa matn m azmunini tushunishni qiyinlashtiradi. To’g’ri
o’qish so’zning uzun-qisqaligiga, o’quvchining so’z boyligiga, ya’ni so’zning leksik
ma’nosini qanchalik bilishiga hamda so’zning bo’g’in va morfemik tarkibiga
bog’liq.
O’quvchilar ko’pincha quyidagi sabablarga ko’ra xatoga yo’l qo’yadilar:
1. So’zni talaffuz qilish bilan uning ma’nosini tushunish o ‘rtasida puxta sintez
bo’lm agani uchun bola so’zning oldin tovush tomonini ko’radi, uni talaffuz qilishga
oshiqadi. So’zning ma’nosini esa e’tibordan chetda qoldiradi.
2. So’z ko’p bo’g’inli bo’lib, bola uni oldin eshitmagan bo’lsa, xatoga yo’l
qo’yadi. 3. So’zning ma’nosini bilmaslik tufayli xatoga yo’l qo’yadi.
4. Tez o’qiyman deb xatoga yo’l qo’yadi.
5. To’g’ri o’qish yorug’likka va yorug’likning tushishiga ham bog’liq.
6. Undosh tovush so’zning o’rtasida va oxirida kelgan yopiq bo’g’inli so’zlarni
o’qishda qiynaladilar.
1.2
. BOSHLANG’ICH SINFLARDA HIKOYANI TAHLIL
QILISHNING METODIK SHARTLARI
Zamonaviy maktab oldiga qo‘yilgan vazifalar, kichik maktab yoshidagi
o‘quvchilar umumiy rivojlanishining o‘sganligi, psixologiya va xususiy metodika
sohasidagi yutuqlar sinfda o‘qish mazmuni va o‘qitish metodlariga o‘zgartirish
kiritishni talab etmoqda. Shularga bog‘liq holda badiiy asarni tahlil qilish metodikasi
takomillashtira borildi: takroriy bayon qilish mashqlari kamaytirildi, ijodiy va
o‘qilgan matn yuzasidan o‘z fikrini bayon qilish ko‘nikmasini o‘stiradigan mashqlar
ko‘paytirildi, asar qismlari ustida emas, balki yaxlit asar ustida ishlanadigan bo‘ldi,
asar g‘oyasi va obrazlarini tushuntirishda o‘quvchilaming mustaqilligi ortdi, matn
ustida ishlashda xilma-xil topshiriq turlaridan, ta limda texnika vositalaridan va
ilg‘or pedagogik texnologiya usullaridan ko‘proq foydalanila boshlandi va hokazo.
XX asrning 60-yillarida yaratilgan maktab dasturida kichik maktab yoshidagi
o‘quvchilarda shakllantiriladigan matn ustida ishlash ko‘nikmalari belgilab berildi,
shuningdek, 1-4-sinflarda o‘qish malakasiga qo‘yilgan talablar ancha aniq ajratildi.
XX asming 70-yillari boshlarida mazmuni va metodik apparati jihatidan hayotga
yaqinlashtirilgan o‘qish kitoblari yaratildi. Mustaqillik tufayli ta lim sohasida ham
katta islohotlar amalga oshirildi. 1999-yil boshlang‘ich ta limning ham “Davlat ta
lim standart”i yaratildi, o‘quv dasturlari yangilandi. 2005-yil tajriba-sinov natijalari
hisobga olinib, davlat ta lim standartlari va o‘quv dasturlari qayta ko‘rib chiqildi,
“O‘qish kitobi” darsliklari ham yangilandi. O‘zbek maktablarida taniqli rus
metodist-olimlari T. G. Ramzayeva,M. S. Vasileva, V. G. Goreskiy, К. T.
Golenkina, L. A. Gorbushina,M. I.Omorokova, E. A.Nikitina, N. S. Rojdestvenskiy,
o‘zbek olimlaridan A. Zunnunov, K. Qosimova, Q. Abdullayeva, S.Matchonov,
M.Yusupov, M.Umarova, X. G ulomova kabilar ishlab chiqqan takomillashgan
sinfda o‘qish metodikasidan ijodiy foydalanilmoqda.
Boshlang‘ich sinflarda badiiy asar quyidagi muhim metodik qoidalar asosida
tahlil
qilinadi:
1. Asar mazmunini tahlil qilish va to‘g‘ri, tez, ongli, ifodali o‘qish malakalarini
shakllantirish bir jarayonda boradi (asarning mazmunini tushuntirishga oid topshiriq
o‘qish
malakalarini
takomillashtirish
topshirig‘i
ham
hisoblanadi).
2. Asarning g‘oyaviy asoslari va mavzusini, uning obrazlari, sujet chizig‘i,
kompozitsiyasi va tasviriy vositalarini tushuntirish o‘quvchilaming shaxs sifatida
umumiy kamol topishiga yaxshi xizmat qiladi, shuningdek, bog‘lanishli nutqining
o‘sishi
(lug‘atining
boyishi
va
faollashishi)
ni
ta
minlaydi.
3. O‘quvchilaming hayotiy tajribasiga tayanish asar mazmunini ongli idrok
etishning
asosi
va
uni
tahlil
qilishning
zaruriy
sharti
hisoblanadi.
4. Sinfda o‘qishga o‘quvchilaming bilish faoliyatini faollashtirish, atrof-muhit
haqidagi bilimlarini kengaytirish va ilmiy dunyoqarash asoslarini shakllantirishning
samarali
vositasi
sifatida
qaraladi.
Asarni tahlil qilishda hisobga olish zarur bo‘lgan muhim omillardan biri uning
o‘quvchilarga hissiy tasiridir. O‘quvchilar muallifning asosiy fikrini tushunibgina
qolmay, muallif hayajonlangan voqeadan ham hayajonlansinlar. Matnni tahlil qilish
o‘quvchida fikr qo‘zg‘atishi, hayotiy tajribasining muallif qayd etgan dalillarga
to‘g‘ri kelish-kelmasligini aniqlashi zarur. Tahlil davomida asarning estetik
qimmati, badiiy go‘zalligi ham alohida qayd qilib o‘tiladi. O‘qish metodikasi
adabiyotshunoslik, psixologiya, pedagogika ishlab bergan nazariy qoidalarga
asoslanadi. Sinfda o‘qishni to‘g‘ri uyushtirish uchun o‘qituvchi badiiy asarning
o‘ziga xos xususiyatlarini, ta `limning turli bosqichlarida o‘qish jarayonining
psixologik asoslarini, kichik maktab yoshidagi o‘quvchilaming matnni idrok etish
va o‘zlashtirish xususiyatlarini hisobga olishi zarur.
O‘qish darslari o‘quvchilarda badiiy asarlarning bir-biridan farqini ajrata olish,
yozuvchining hayotiy voqealami qanday badiiy vositalar orqali aks ettirgani va
qanday obrazlar yaratganini aniqlay olish, mustaqil o‘qish va asami tahlil qilish
malakasi sinfdan-sinfga o‘tgan sari o‘stirib boriladi. O‘quvchilar adabiy
malumotlami o‘zlashtirish orqali badiiy asarning mazmuni, g‘oyasi va ahamiyatini
anglab ola boshlaydilar. O‘quvchilar adabiy tushunchalarni o‘rganish natijasida
badiiy adabiyot sanatning bir turi ekanligi, uning hayot bilan aloqadorligini bilib
oladilar. Adabiy tushunchalarni shakllantirish bilan birga o‘quvchilaming nutqini
o‘stirish ham muhim o‘rin tutadi. Boshlang‘ich sinflarda asar tahlilida adabiy janr
turlari — ertak, hikoya, masal, sher, doston, maqol, topishmoq bilan birga badiiy til
vositalari — sifatlash, o‘xshatish, jonlantirish, mubolag‘a bilan ham amaliy ravishda
tanishtiriladi. Badiiy asar tilini tahlil qilish orqali o‘quvchilarda o‘z ona tiliga
muhabbat hissi, badiiy asarni ongli o‘qish ko‘nikmasi o‘stiriladi, asar g‘oyasini
chuqur idrok etishga zamin hozirlanadi, o‘quvchilar nutqi rivojlantiriladi. Xalq
og‘zaki ijodida ertak janrining bolalar tomonidan yaxshi qabul qilinib, qiziqib
o‘qilishining sabablaridan biri ertak tilining ta sirchanligi, o `tk ir sujetliligi va xalq
tiliga yaqinligidir. Ertak o‘qib bo‘lingach, uning badiiy tili ustida ishlashga alohida
ahamiyat berish zarur.
2-sinf „O‘qish kitobi“da keltirilgan “Kamaychi shoh” ertagida “yov qora
bulutday yopirilib kelayotgan ekan”, “Kuychi terak”ertagida “Terakning shoxlari
xuddi surnay chalgandek ovoz chiqarib, yaproqlari esa shildirab raqsga tushar ekan”,
“To‘rg‘aylar qo‘shiq aytib, ularga jo‘r bo‘lar ekanlar”, “Oh, deb nola qilibdi terak”,
“Ustun ularning nag‘malariga jo‘r bo‘lib, sho‘x-sho‘x kuy chalibdi” kabi badiiy
vositalar yordamida tasvirlangan manzaralar juda ko‘p. Ular ustida ishlash o‘quvchi
nutqini o‘stirish bilan birga ularni fikr yuritishga, mulohaza qilishga ham o‘rgatadi.
Ertaklarda
o‘xshatishlar,
jonlantirish
va
mubolag‘alardan
foydalanilgan.
O‘quvchilarga ularni izohlab berish, keyinchalik matndan toptirish, qayta
hikoyalashda ulardan nutqlarida foydalanishga o‘rgatish zarur. Asar o‘qib
bo‘lingach, badiiy til vositalari ustida ishlanadi. Chunki ularning manosi matndan,
asar mazmunidan anglashiladi. Ayniqsa,masallarda allegoriyani ochishda ko‘chma
manoli so‘zlardan ko‘p foydalaniladi. Ular bolalarga masal mazmunini tushunishga
halal bergani uchun ayrim ko‘chma manoda ishlatilgan so‘zlar asami o‘qishdan
oldin tushuntiriladi. 3-sinf “O‘qish kitobi”dan o‘rin olgan “Ayamajiz” (Qudrat
Hikmat)sherida “Bo‘ralar qor kapalak”, “Bog‘lar sokin mizg‘ishar, Misoli oq
kapalak”, “Muz oynalar sovuq yeb” misralarida o‘xshatish, jonlantirish; “Saxiy ona
tabiat, quchog‘ida havo sof” misralarida metafora; “Ayamajiz izg‘iydi, Ko‘chalarda
tutoqib, Shox-shabbani tortqilar, Yalmog‘izdek yutoqib» kabi misralarda
jonlantirish va o‘xshatishlar qo‘llangan. Bular ustida ishlaganda quyidagicha savol-
topshiriqlardan
foydalanish
mumkin:
1.
Shoir
qorni
nimaga
o‘xshatadi?
(oq
kapalakka).
2.
Ayamajizni
nimaga
o‘xshatadi?
(Yalmog‘izga).
3. “Muz oynalar sovuq yeb” misrasini qanday tushunasiz? Oyna sovuq qoiadimi?
Darslikning “Kumush qish” bo‘limida “Qish” matni berilgan.Ushbu matnda ham
ko‘plab jonlantirishlar qo‘llangan. Masalan,hamma yoqda sovuq izg‘irin kezadi,
“Ingrar og‘riq kabi qari tol, oynalarni bezar qish — gulkor”, “Daraxt kurtaklari
rohatlanib uxlamoqda”, “hozir urug‘lar tinch uyquda” kabi. Matn tahlilida Matnning
birinchi qismini o‘qing. Unda qaysi so‘z o‘z manosidan boshqa manoda
qo‘llangan?” yoki “Matnning ikkinchi qismida jonsiz narsalar jonlidek tasvirlangan
o‘rinlarni topib o‘qing”. Boshqa manoda qo‘llangan so‘zlarni o‘z manosida qo‘llab
gap tuzing. Bu so‘zlar qanday manoda qo‘llanganda tasirchan bo‘ladi? kabi savol
topshiriqlardan foydalanish mumkin. Maqol janrida ham ko‘chma manoli so‘zlar
ko‘p qo‘llanadi. Misol uchun “ Yurt boshiga ish tushsa, Er yigit hozir” maqolida
boshiga so‘zi metafora yo‘li bilan manosi ko‘chgan, o‘quvchilarga uning manosi
qanday usul bilan ko‘chganligi aytilmaydi, faqat boshqa manoda qo‘llanganligi o‘z
manosi bilan taqqoslangan holda o‘quvchilarga o‘rgatiladi.Tarixiy asarlarda ham ta
sirchan, tasviriy-bo‘yoqdor so‘zlar ko‘p uchraydi. Jumladan, “Bobur va kabutar»
asarida hazrat, ayonlar,oliy hazrat so‘zlari qo‘llangan.Asar matnida qadimiy davr
bilan bog‘liq qo‘shimchalarning qo‘llanilishi ham asarga joziba bag‘ishlaydi.
Masalan: “Kabutar ne deydur?” kabi. Mazkur asarda ikkinchi shaxs qo‘shimchasi
o‘rnida hurmat manosidagi uchinchi shaxs qo‘shimchasi qo‘llangan: “Xatda: Oliy
hazrat, qovun ayni pishdi. Kelib qo‘l urib bersalar”. Shu o‘rindagi “qo‘l urib
bersalar” birikmasi ibora hisoblanadi.Iboralar doim ko‘chma mano ifodalab,
nutqning ta’sirchanligini oshiradi. Matndan iboralar aniqlangach, manosini
izohlashdan tashqari, ularga manodosh yoki qarama-qarshi ma`noli iboralarni
toptirish ham yaxshi samara beradi. Topishmoqlarda ham jonlantirish va
o‘xshatishlar juda ko‘p. Masalan, “Ayoz bobo nowot sotdi, Olgan edim, qo lim
qotdi” topishmog‘ida o‘xshatish, “Chiq-chiq” ishlab tolmaydi, tunda uxlab
qolmaydi, topishmog‘ida jonlantirish qo‘llangan. “Chumoli va tipratikan”,
“o‘jartoshbaqa” masallarida ham badiiy til vositalari mavjud. Xususan, ularda
“O‘g‘irlik mol aylar jonsarak”, “Bola ko‘nglini ko‘tarar”, “Kosang joningga huzur”,
“Senga qalqon usti-bosh”. “Parcha go‘sht bo‘lib yurar”, “Jish Toshbaqa” kabi ibora,
birikma va gapiar uchraydiki, ular ustida ishlashda “Bunday majorolar qachon va
kimlar orasida bo‘lib o‘tishi mumkin?”, “Ularga hayotdan misollar keltiring” kabi
topshiriqlar berish, ulardagi manoni boshqacha yo‘sinda bayon ettirish, o‘zaro
taqqoslash, tasirchanligidagi farqni aniqlatish katta ta’limiy ahamiyat kasb etadi.
Masalan: “Bola ko‘nglin ko‘tarar” — Bolasiga yaxshi gapiar gapirar, “Kosang
joningga huzur”— Kosang joningni, sog‘lig‘ingni asraydi” kabi.O‘qish kitoblarida
turli janrdagi badiiy asarlar va ilmiy-ommabop maqolalar berilgan. Istalgan asarning
obyektiv mazmuni butun borliq, mavjudot, uning turli tomonlari, dalillar va ularning
bir-biriga ta `siri hisoblanadi. Badiiy asarda hayot obrazlar orqali tasvirlanadi. Shuni
ta’kidlash kerakki, badiiy asar markazida inson, uning jamiyat va tabiatga
munosabati turadi.
II BOB O‘QISH DARSLARIDA BOSHLANG‘ICH SINF
O‘QUVCHILARINI HIKOYA HAQIDAGI TASSAVURLARINI
UYG‘OTISH USULLARI
2.1. BOSHLANG’ICH SINFLARDA HIKOYA O’QISH VA UNING
TAHLILIY METODLARI
Hikoya kichik hajmli badiiy asar bo’lib, unda kishi hayotidagi ma’lum bir
voqea, hayotning muhim tomonlari umumlashtirib tasvirlanadi. Hikoya ko’pincha
kishi hayotida bo’lgan bir epizodni tasvir etadi. Uning mazmuni ertakdagidan
ortiqroq hayotiydir Hikoya mazmunan boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun mos
janr hisoblanadi. Kichik yoshdagi o’quvchilarni qahramonlarning xattiharakati,
tashqi ko’rinishi, portret tasviri, voqea-hodisalar haqidagi hikoyalar ko’proq
qiziqtiradi. Shuning uchun, bolalarni hikoya bilan tanishtirish uning syujetini
tushuntirishga bog’lab olib boriladi. Boshlang’ich sinflarda hikoyani o’qishga
bag’ishlangan izohli o’qish darslarida o’qilgan hikoya mazmunini ochish, lug’at
ustida ishlash, o’qilgan matnni qayta hikoyalash kabilar asosiy ish turlaridan
foydalaniladi. Ushbu jaryonda asosiy ish turi hikoyani tahlil qilishdir. Hikoya
mazmuni odatda savollar asosida tahlil qilinadi.
Hikoyani tahlil qilish. Ushbu dars jarayonida hikoya o’qituvchi tomonidan
tushuntirib o’qib beriladi.So’ngra darsning asosiy qismi hisoblangan hikoyani tahlil
qilish bosqichiga o’tiladi. Bu eng muhim bosqich bo’lib, asosan o’quvchining
fikrlashi hamda nutqini o’stirishga xizmat qiladi. O’qituvchi tomonidan o’qib
tushuntirib bergan hikoya asosida tahliliy suhbat o’tkaziladi. Ya’ni, hikoya
qahramonlari, undagi voqealar rivoji, qaysi epizod yoqqanligi va h.k. Bu orqali
o’quvchida fikrlash hamda keng dunyoqarashni shakllantirish imkoni paydo bo’ladi.
Dars jarayoni taxminan shunday tashkil etilsa maqsadga muvofiq:
1. Matn mazmuni yuzasidan o’qituvchi savollariga javob berish.
2. Hikoya matni asosidagi savol-topshiriqlami bajarish.
3. Hikoya mazmuni yuzasidan o’quvchilaming savollar tuzishi.
4. Hikoya mazmuniga mos rasmlar chizish.
5. Hikoya matnini qismlarga bo’lish.
6. Har bir qismga sarlavha topish.
7. Hikoyaga reja tuzish.
8. Reja asosida qayta hikoyalash (to‘liq, qisqartirib va ijodiy qayta hikoyalash).
9. Reja asosida bayon yozish.
Lekin hikoyani tahlil qilishda syujetni to’liq tushuntirishga berilib ketib,
qahramonlarga tavsif berish, asar qurilishi va tilini tahlil qilish kabi ish turlari
e’tibordan chetda qolmasligi lozim.Ertak janriga xos matnlar jozibadorligi bilan
bolani o’ziga tortadi. Lekin hikoya janri ham hayotiyligi bilan o’ziga xos. Hikoyada
voqealar tez rivojlanib boradi. Unda inson hayoti, u bilan bog’liq hayotiy lavhalar
bayon etiladi. O’quvchilar qahramonlaming xarakteri, ulardagi xususiyatlar bilan
qiziqadilar. Masalan, 3-sinf „O’qish kitobi“dagi „Dadam qurgan dengiz“ (Hakim
Nazir), «Olma“ (Malik Murodov) va boshqa qiziqarli hikoyalar berilgan. Ular
mavzu jihatdan xilma- xil bo’lib, qahramonlarining xarakter-xususiyatlari bilan ham
farq qiladi. Boshlang’ich sinflarda hikoya syujeti, kompozitsiyasi, qahramonlarini
o’rganish bo’yicha turli tahlillar matn ustida ishlash asosida olib boriladi. Bunda
o’quvchining ijodiy faolligi ortadi, ijodiy fikrlash doirasi kengayadi. Shuningdek,
tahlilda o‘qilayotgan hikoya matnining tushunarliligi ham hal qiluvchi ahamiyatga
ega. Tushunarlilik deganda, biz hikoyani qanchalik bolaning dunyoqarashi,
tafakkuriga mos tanlanishini anglashimiz mumkin. Hikoyani tahlil qilishda
savollarni, odatda, o’qituvchi beradi, ammo asar mazmuni, qatnashuvchi
shaxslarning xulq-atvorini ochish yuzasidan o’quvchilarga ham savol tuzdirish juda
foydali. Bu usul bolalarga juda yoqadi va ishni jonlantiradi, asar mazmunini yaxshi
tushunish, o’z fikrini izchil bayon qilish malakasini egallash, mazmun va voqealar
orasidagi bog’lanishni to’liq esda saqlab qolishda o’quvchilarga yordam beradi.
Hikoyani izohli o‘qish darsini quyidagicha reja asosida olib borish mumkin:
1. Hikoyani o’qishga tayyorlash (hikoyadagi kabi odamlar hayoti va davrga
xarakteristika berish va boshqa.).
2. Hikoyani o’qish (bunda to’liq va ma’no jihatdan tugal qismni o’qituvchi yoki
oldindan tayyorlangan o’quvchi ifodali o’qishi mumkin)
3. Lug’at ustida ishlash.
4. Idrok etishni tekshirish (qatnashuvchilarning xatti-harakatlari, shaxslar va
voqealar o’rtasidagi munosabatlar, badiiy vositalar yuzasidan qisqacha suhbat).
5. Hikoyani qayta o’qish (qismlarga bo’lib, rollarga bo’lib o’quvchilarga
o’qitish). 6. Hikoyaning har bir bo’limi (qismi) yuzasidan suhbat uyushtirish, hikoya
rejasini tuzish.
7.Hikoyani ifodali o’qishga yoki sahnalashtirishga tayyorlanish (sinfda yoki
uyda).
Aynan ta’lim va ma’rifat bashariyat farovonligining asosiy omillaridan
hisoblanadi, insonlarni ezgulikka da’vat etadi, saxovatli, sabr-qanoatli bo’lishga
undaydi”. Buning uchun, avvalo, yoshlarning ma’naviy-axloqiy tarbiyasiga katta
e’tibor qaratish zarur. Biz ham mazkur ishimiz orqali Prezidentimiz ta’kidlagan
asosiy maqsadga erishishga harakat qilmoqdamiz. O‘qish darslarida boshlang‘ich
sinf o‘quvchilarini hikoya haqidagi tassavurlarini uyg‘otishda ayniqsa, yoshlar
tarbiyasida tarbiya vositalari, olimlari va asarlarining hech bir jihatlarini e’tibordan
chetta qoldirmaslik kerak. Biz ushbu ishimizda boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini
hikoya haqidagi tassavurlarini uyg‘otishda ularning milliy-ma’naviy tarbiyasida
hikoya va rivoyatlardan foydalanish uslubiyati haqida o’z ilmiy – uslubiy
ishlanmalarimizni keltiramiz maqsadga muvofiqdir.
Hikoya badiiy adabiyotda kichik epik janr, hayot, hodisalari ixcham ifoda
etilgan ba’zan uydirmalardan iborat bo‘lgan qiziqarli voqea va hodisalar kiradi.
Hikoyaning kelib chiqishi xalq og‘zaki ijodining afsona, ertak, latifa kabi shakllariga
borib taqaladi. Sharq adabiyotida ham g’arb adabiyotida ham hikoya qadim
an’analariga ega. Biroq u mustaqil janr sifatida faqat yozma adabiyotdagina
shakllangan. Demak, hikoyadan foydalanish natijasida biron bir ko’zlangan
maqsadimiz nuqtai nazardan so‘zlab beramiz. Bunda o‘quvchilarni tarbiya olish
jarayonida ularning e’tiborini qaratish va fanga bo‘lgan qiziqishini oshirishimiz va
bu hikoya zamirida qanday ezgu – niyatlar yotganini tushuntirishimiz lozim bo‘ladi.
Hikoya mazmunan boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun mos janr hisoblanadi.
Kichik yoshdagi o’quvchilarni qahramonlarning xatti-harakati, tashqi ko’rinishi,
portret tasviri, voqeahodisalari haqidagi hikoyalar ko’proq qiziqtiradi. Shuning
uchun bolalarni badiiy asar turi bo’lgan hikoya bilan tanishtirish uning syujetini
tushuntirishga bog’lab olib boriladi.
Boshlang’ich sinflarda hikoyani o’qishga bag’ishlangan izohli o’qish
darslarida o’qilgan hikoya mazmunini ochish, lug’at ustida ishlash, o’qilgan matnni
qayta hikoyalash kabilar asosiy ish turlaridan hisoblanadi. Hikoya mazmuni odatda
savollar asosida tahlil qilinadi. So’roqlardan ikki maqsadda: hikoya mazmunini
tahlil qilish hamda dalillar, mulohazalar, xulosalarni taqqoslash, voqea-hodisalar,
xatti-harakat o’rtasidagi bog’lanishlarni aniqlash va umumlashtirish uchun
foydalaniladi. Hikoyani o’qish darsida o’quvchilar tushunmaydigan so’z va iboralar
ma’nosini tushuntirish ham muhim, aks holda ular hikoya mazmunini tushuna
olmaydilar. Hikoyani o’qishda uning mazmunini tahlil qilish va shu asosda
o’quvchilar nutqini o’stirish markaziy o’rin egallaydi. Hikoya o’qib bo’lingach,
o’quvchilar o’ylashi, o’z mulohazalarini aytishi uchun tayyorlanishga vaqt berish
kerak. O’qilgan asar yuzasidan beriladigan dastlabki savollardan maqsad hikoya
bolalarga yoqqan-yoqmaganligi, undagi qaysi qahramonning xarakteri bolaga ta’sir
etganini bilishdan iborat. Shundan keyingina hikoya syujeti, voqeaning yo‘nalishini
ochishga, personajlar xarakterini tushunishga, nihoyat, asarning asosiy g’oyasini
bilib olishga yordam beradigan savollardan foydalaniladi.
Badiiy asarni tahlil qilishda syujetni to‘liq tushuntirishga berilib ketib,
qahramonlarga tavsif berish, asar qurilishi va tilini tahlil qilish kabi ish turlari
e’tibordan chetda qolmasligi lozim. Ertak janriga xos matnlar jozibadorligi bilan
bolani o’ziga tortadi. Lekin, hikoya janri ham hayotiyligi bilan o’ziga xos. Hikoyada
voqealar tez rivojlanib boradi. Unda inson hayoti, u bilan bog‘liq hayotiy lavhalar