O’QISH DARSLARIDA KO’RGAZMALI VOSITALARDAN FOYDALANISH
Yuklangan vaqt
2025-08-28
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
31
Faytl hajmi
1,4 MB
KURS ISHI
O’QISH DARSLARIDA KO’RGAZMALI VOSITALARDAN
FOYDALANISH
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB. O’QITISH VOSITALARI VA KO’RGAZMALI QO’LLANMALAR
DARS JARAYONIDA O‘QITISHNING KO‘RGAZMALI USULLARINI
SAMARALI QO‘LLASH
1.1. KO’RGAZMALI QUROLLARNING O’QUV FAOLIYATIGA TA’SIRI
1.2. O’QITISH VOSITALARINING METODIK TIZIMDAGI TARKIBIY
QISMLARI
II
BOB.
DARS
JARAYONIDA
O‘QITISHNING
KO‘RGAZMALI
USULLARINI SAMARALI QO‘LLASH
2.1.
DARS
MASHG’ULOTLARIDA TARQATMA
MATERIALLARDAN
SAMARALI FOYDALANISH TEXNOLOGIYASI
2.2.
DARS
JARAYONIDA
O’QUV-DIDAKTIK
MATERIAL
HAMDA
VOSITALARNI TAYYORLASH VA ULARDAN FOYDALANISH
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi. Prеzidеntimiz Shаvkаt Mirziyоyеv о‘qituvchi vа
murаbbiylаr kunigа bаg‘ishlаngаn tаntаnаli mаrоsimdаgi nutqlаridа, “Bugun hаr bir
о‘qituvchi vа tаrbiyаchi, оliygоh dоmlаsi tа’lim vа ilm – fаn sоhаsidаgi еng sо‘nggi
ijоbiy yаngiliklаrni о‘quv jаrаyоnlаrigа tаtbiq еtа оlаdigаn, chuqur bilim vа
dunyоqаrаsh еgаsi, bir sо‘z bilаn аytgаndа, zаmоnаmiz vа jаmiyаtimizning еng
ilg‘оr vаkillаri bо‘lishlаri kеrаk. Bundаy ustоzlаr qо‘lidа tа’lim оlgаn fаrzаndlаrimiz
biz оrzu qilgаn О‘zbеkistоnning yоrug‘ kеlаjаgini bunyоd еtishgа qоdir аvlоd bо‘lib
kаmоl tоpаdi. Lеkin bu yuksаk nаtijаlаrgа еrishish uchun tа’lim tizimidаgi mаvjud
muаmmоlаrni hаl qilishimiz lоzim”.
Bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarini hozirgi kun talablari asosida
tayyorlashda “Ona tili o‘qitish metodikasi“ fani ham ustuvor vazifalarni bajarishda
salmoqli o‘rinni egallaydi. Zamonaviy ta’limda ta’lim muassasalaridagi o‘qitish
sifatini ta’minlashga qaratilgan tizimli islohotlar zamirida bo‘lajak o‘qituvchilarning
kasbiy mahorati, ularning zamonaviy ta’lim va innovatsion texnologiyalar, ilg‘or
xorijiy tajribalarni o‘zlashtirish borasidagi zamonaviy bilim, ko‘nikma va
malakalarini rivojlantirish dolzarb vazifalardan sanaladi.
Kurs ishining maqsadi: Boshlang`ich sinflarda o’qish darslarida ko’rgazmali
materiallardan foydalanish ustida ishlash xususiyatlarini o‘rganish, taklif va
tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari:
Boshlang`ich
sinflarda
o`quvchilarga
ko’rgazmali
qurollar
orqali
dars
tushuntirishdir.
Boshlang`ich sinf o‘quvchilariga interfaol va didaktik metodlarda o’qish darslari
tashkil qilish metodikasi.
Ko’rgazmali materiallardan foydalanish metodikasi.
Boshlang`ich sinflarda ustida ishlashning o‘ziga xos xususiyatlarini keng tarzda
yoritib berishdan iborat
Kurs ishining obyekti: boshlang’ich sinf o’qish darslarida ko’rgazmali
materiallardan foydalanish orqali o`quvchilar bilimini shakllantirish jarayoni.
Kurs ishining predmeti: boshlang’ich sinf o’qish darslarida ko’rgazmali
materiallar tashkil qilish va uni o’tkazish mazmuni, vositalari, shakl va metodlari
Kurs ishining tuzilishi vа hаjmi. Kirish, ikkitа bоb, xulоsа, fоydаlаnilgаn
аdаbiyоtlаr rоʻyhаtidan iborat bo‘lib, asosiy matn 31 betdani tashkil qiladi.
I BOB. O’QITISH VOSITALARI VA KO’RGAZMALI QO’LLANMALAR
DARS JARAYONIDA O‘QITISHNING KO‘RGAZMALI USULLARINI
SAMARALI QO‘LLASH
1.1. KO’RGAZMALI QUROLLARNING O’QUV FAOLIYATIGA
TA’SIRI
Ko‘rgazmali usullar deganda, ta’lim jarayonida qo‘llaniladigan ko‘rgazmali
qurollar va texnika vositalariga ko‘p darajada bog‘liq bo‘lgan o‘quv materialini
o‘zlashtirish shakllari tushuniladi. Ta’limning ko‘rgazmali vositalari bilimlarni
o‘rganish va o‘zlashtirish darajasini belgilaydi. Bunda, masalan, tikuv mashinasi
detallari namunalari ko‘rsatilishi yoki tikuv mashinasida bajariladigan texnologik
jarayonning videotasviri namoyish qilinishi mumkin. Asosiy maqsad dars mazmuni,
albatta. O‘qituvchi esa qoshimcha tuzatishlar kiritishi mumkin xolos. Ta’limning
bunday metodlaridan foydalanilganda o‘quvchilarning bilish faoliyati ko‘gazmali
vositalar yordamida shakllanadigan yoki esga tushiradigan hissiy obrazlarga,
tassavurlarga bog‘liq bo‘ladi. Ko‘rgazmali qurollar bilimlarni tartibga solish va
boyitishga, shuningdek, o‘quvchilarning fikr yuritish faoliyatini faollashtirishga
yordam beradi. Ta’limning ko‘rgazmali metodlari o‘quvchilarning bilim faoliyatida
obrazli va mantiqiy, aniq va mavhum, hissiy va aqliy jihatlar nisbatini chuqur
tushunishni talab etadi [5;17]. O‘qitishning ko‘rgazmali usullarini qo‘llash
Y.A.Komenskiyning
“Buyuk
didaktika”
asaridayoq
o‘z
asosini
topgan.
”O‘quvchilar sezib, idrok etishi mumkin bo‘lgan narsalarni, albatta, sezgilar vositasi
bilan, ko‘rish mumkin bo‘lgan narsalarni ko‘z bilan ko‘rib, eshitish mumkin bo‘lgan
narsalarni quloq bilan eshitib, hidi bor narsalarni tatib ko‘rib, ushlab sezish mumkin
bo‘lgan narsalarni ushlab ko‘ribgina bilib olishlari kerak”,- deb yozgan edi u.
Ko‘rgazmali idrok katta imkoniyatlarga ega. Eslab qolishda ko‘rgazmalilikning
o‘zi emas, balki ularning nutq va amaliy faoliyat bilan birlashtirilishi eng yuqori
samaradorlikka ega bo‘ladi. Bu o‘qitish usullarining eng samarali birikmasini izlash
zarurligidan dalolat beradi. Shuning uchun ham ayrim didaktik qo‘llanmalarda
ko‘rgazmalilik tomoyilini o‘quv-bilish faoliyatidagi jonli mushohada va abstrakt
tafakkurning organik bog‘liqligini ta’kidlab, aniq hamda mavhumlik birligi sifatida
talqin qilinishi bejiz emas. Oqitish jarayonida qo‘llaniladigan ko‘rgazmali
vositalariga quyidagilar kiradi:
- o‘qituvchining namoyish qilishi, ekskursiya, sayr va hokazolar davomida
o‘quvchilar tanishadigan asl holidagi tabiiy obyektlar;
- real obyektlarni aks ettiruvchi maxsus tayyorlanadigan illyustratsiya – tasviriy
vositalar
– plakatlar, sxemalar, rasmlar, fotosuratlar, grafik qo‘llanmalar va hokazolar,
shuningdek, hajmli geometrik shakllar, jismlar, mulyajlar va boshqalar;
- ko‘rgazmalilikning shartli va ramziy vositalari – kartalar, globuslar, telluriylar va
boshqalar;
- tabiiy
- matematik yo‘nalishdagi predmetlarni o‘rganishda qo‘llaniladigan namoyish qilish
asboblari, modellari va boshqalar;
- ko‘rgazmalilikning texnik namoyish qilish vositalari
– kinofilm, diafilm, diapozitivlar, axborot kommunikatsiya texnologiyalari va
shunga o‘xshashlar;
- tovush, ko‘rish va eshitish vositalari
– videoyozuv, videofilmlar va hokazolar.
Shundan ta’limning ko‘rgazmali usullarini ikkita kichik guruhi: illyustratsiya
usullari va namoyish qilish usullari mavjud degan xulosa kelib chiqadi. O‘qitishning
yassi vositalarini illyustratsiya qilish usullari plakatlar, sxemalar, rasmlar, chizmalar,
fotosuratlar, grafik qo‘llanmalar va boshqalarni ko‘rsatishni o‘z ichiga oladi.
O‘qitishning hajmli vositalarini namoyish qilish usullari asbob va uskunalarni
namoyish qilishni; dinamik qo‘llanmalar, asl holidagi tabiiy obyektlarni
ko‘rsatishni; texnik namoyish qilish vositalari – kinofilm, diafilm, diapozitivlar,
axborot kommunikatsiya texnologiyalari; tovush, ko‘rish va eshitish vositalari (
videoyozuvlar, videofilmlar) va hokazolarni nazarda tutadi. O‘qituvchi o‘qitishning
umumiy tamoyillariga tayanib, o‘qitishning ko‘rgazmali usullarini qo‘llash qachon
samarali bo‘lishligi haqida tasavvurga ega bo‘lishi, ya’ni ularning imkoniyatlarini
bilishi kerak [11;54]. Quyida o‘qitishning ko‘rgazmali usullaridan namunalar
keltiriladi. “Ertaklar yaxshilikka yetaklar” usuli Bu harakatli ko‘rgazma o‘qish
faniga oid. O‘quvchi ertak asosida rasm chizilgan teskari turgan qog‘ozni olib
boshiga kiyadi. O‘tirgan o‘quvchilar shu ertak asosida o‘quvchiga savollar beradi.
O‘quvchi ertakni qanchalik yaxshi bilganlgi javobiga bog‘liq va ayni damda bu
ko‘rgazma o‘quvchilarni o‘ziga jalb qiladi. Bu ko‘rgazmani darsda qo‘llaganda dars
juda qiziq o‘tadi. Ayniqsa musoboqa darslarida o‘quvchilar javobiga qarab guruhlar
baholanadi. “O‘yla, izla, top” usuli Bu harakatli ko‘rgazmani barcha fanlarda
qo‘llasa bo‘ladi. Buning uchun qo‘llaydigan fandan savollar tuziladi. O‘quvchi
charxpalakni aylantirib, o‘q qaysi savolga to‘xtasa o‘quvchi o‘sha savolga javob
beradi. “O‘yla, bolajon!” usuli Bunda doirachalar ichida harflar yozilib, shu harflar
bir-birlariga chiziqlar orqali birlashtirilgan bo‘ladi, o‘quvchi ularni ya’ni harflarni
o‘qigan holda yashiringan so‘zni topib, shu so‘zga berilgan savollarga javob
berishlari lozim. Bu ko‘rgazmadan o‘qish va ona tili darslarida qo‘llashi mumkin.
“Piktogramma” usuli Bu usulda ertak qahramoni yoki multfilm qahramonlari rasmi
ko‘rsatiladi, o‘quvchilar ushbu qahramonlarni rasmlariga qarab, multifilm yoki
“Yoriltosh” ertagi “Qizil shapkacha” ertagi “Bobo sholg‘om” ertagi
Tadqiqotlar natijasi shuni tasdiqladiki, maqsadga muvofiq tuzilgan mashqlar
tizimi vositasida o‘quvchilarda o‘qitishning ko‘rgazmali usullaridan foydalanish
ko‘nikma va malakalarini samarali shakllantirish mumkin.
Ko'rgazmali qurollar, boshlang'ich sinflarda o'qish darslarida o'quv faoliyatiga
ta'sir qilishi mumkin. Bu qurollar, o'quvchilarning dars vaqtlarini yaxshilash,
ma'lumotlarni yaxshi o'rganish va tushuntirishga yordam berish uchun foydali
bo'ladi.
Ko'rgazmali
qurollar
o'quvchilarga
interaktiv
darslar
o'tkazish,
ma'lumotlarni yodlash va tushuntirishda yordam beringan bo'ladi. Bu qurollar
o'quvchilarning qiziqishlarini tortish va ta'lim jarayonini qiziqarliroq qilishda ham
foydali bo'ladi.
Ko'rgazmali qurollar o'quvchilarning darsda qatnashish darajasini oshirish,
ularning ma'lumotlarni amaliyotga aylantirish, tushunish va ta'lim jarayonida
ishtirok etishga himoyalashda muhim rol o'ynaydi. Bu qurollar o'quvchilarga
ma'lumotlarni oson tushunish, sinovlar va vazifalarni bajarishda yordam berish,
tajribiy ishlar va misollar orqali ma'lumotlarni mustahkamlashda muhim rol
o'ynaydi [7;12].
Ko'rgazmali qurollar o'qituvchi va o'quvchilar uchun samarali va qulay texnik
vositalardir. Ular darslarni ko'proq qiziqarliroq qilish, ma'lumotlarni oson tushunish
va yodlashda yordam beradi. Bu qurollar o'quv faoliyatini yanada sodda va samarali
qilishda muhim rol o'ynaydi.
Ko'rgazmali qurollar, interaktiv darslar o'tkazish, ma'lumotlarni oson yodlash va
tushuntirishga yordam berish uchun dizayn qilingan. Bu qurollar o'quvchilarga
qiziqishlarini tortish, ma'lumotlarni yaxshi o'rganish va sinovlar orqali malumotlarni
mustahkamlashda yordam beradi. Ko'rgazmali qurollar o'quvchilar uchun qiziqarli
va maqbul texnik vositalar bo'lib, o'quv jarayonini yanada samarali va qulay qilishda
foydali bo'ladi.
Ko'rgazmali qurollar o'quvchilarning darsda ishtirok etish darajasini oshirishga
yordam beradi. Bu qurollar arqoniy va interaktiv darslar tuzish, ma'lumotlarni
amaliyotga aylantirish va sinovlar orqali ma'lumotlarni testlashda yordam beradi.
Ular o'quvchilarning ma'lumotlarni oson tushunish va yodlashda yordam beradi.
Ko'rgazmali qurollar o'qituvchi va o'quvchilar uchun samarali va qulay texnik
vositalardir. Ular darslarni yanada qiziqarliroq qilish, ma'lumotlarni oson tushunish
va sinovlar orqali malumotlarni mustahkamlashda yordam beradi. Bu qurollar o'quv
faoliyatini sodda va samarali qilishda muhim rol o'ynaydi.
оpshiriqlarni bajarishlarida yordamlashish maqsadida tayyorlanadi. O`quv-
ko`rgazmali qo`llanmalarni tеkis (plakatlar) va hajmli (mоdеllar va dеtallar
O`z kasbiga ijоdiy yondashadigan chizmachilik o`qituvchilari faqatgina
standart o`quv-ko`rgazmali qo`llanmalar bilan chеgaralanib qоlmasdan mustaqil
ravishda оriginal plakatlarni tayyorlab dars jarayonida fоydalanishi ham mumkin.
O`rganilayotgan mavzuning хaraktеrli tоmоnlarini оchib bеradigan bunday plakatlar
yordam bеradi. Fоydalanish usullari va tuzilish printsiplariga ko`ra ularni statik va
dinamik plakatlarga bo`lish mumkin. Ko`zlangan mavzuni bitta tеkislikda bajarilgan
bayon
qilish
jarayonida
tarkibiy
qismlari
biri
ikkinchisiga
nisbatan
harakatlantiriladigan plakatlar dinamik plakatlar dеyiladi.
Dars mashg‘ulotlarida o‘yin-topshiriqlarni takrorlash yoki mustahkamlash
darslarida foydalanilsa ijobiy natija beradi. O‘yin-topshiriqning qaysi bir turini
tanlash darsning turiga, sinf o‘quvchilarining o‘yin-topshiriqlarni bajarishga
o‘rgatilganlik darajasi, ularning bilim saviyasi, mustaqil ijodiy ishlash imkoniyatlari,
o‘rganilganlarni xotirada tez tiklay olishi, ijodkorlikning qay darajada
shakllanganiga ham bog‘liq bo‘lishi kerak.
Ta'limda o‘quvchi shaxsini fikrlashga, o‘zgalar fikrini anglash va shu fikrni
og‘zaki hamda yozma shaklda savodli bayon eta olishga o‘rgatish masalasiga e'tibor
qaratilgan bo‘lib, mustaqil fikrlaydigan, nutq madaniyati rivojlangan savodxon
yaratuvchanligi uning boy tarixiy merosi asosida o‘rganiladi.
O‘quvchilar mantiqiy tafakkur yuritish ko‘nikmalariga ega bo‘lishlarida ushbu
metod alohida ahamiyatga ega. Uni qo‘llashda quyidagi harakatlar amalga
oshiriladi:
-O‘rganilayotgan mavzu mohiyatini ochib berishga xizmat qiluvchi tushunchalar
tizimini shakllantirish;
-hosil bo‘lgan tizimdan mavzuga taalluqli bo‘lgan to‘rtta (beshta, oltita, ...) va
taalluqli bo‘lmagan bitta tushunchaning o‘rin olishiga erishish;
-o‘quvchilarga mavzuga taalluqli bo‘lmagan tushunchani aniqlash va uni tizimdan
chiqarish vazifasini topshirish;
-o‘quvchilarni
o‘z
harakatlari
mohiyatini
sharhlashga
undash
(mavzuni
mustahkamlash maqsadida o‘quvchilardan tizimda saqlanib qolgan tushunchalarga
ham izoh berib o‘tishlari hamda ular o‘rtasidagi mantiqiy bog‘liqlikni asoslashlarini
talab etish lozim).
O‘yin-topshiriqning qaysi bir turini tanlash darsning turiga, sinf o‘quvchilarining
o‘yin-topshiriqlarni bajarishga o‘rgatilganlik darajasi, ularning bilim saviyasi,
mustaqil ijodiy ishlash imkoniyatlari, o‘rganilganlarni xotirada tez tiklay olishi,
ijodkorlikning qay darajada shakllanganiga ham bog‘liq bo‘lishi kerak.
Ta'limda o‘quvchi shaxsini fikrlashga, o‘zgalar fikrini anglash va shu fikrni
og‘zaki hamda yozma shaklda savodli bayon eta olishga o‘rgatish masalasiga e'tibor
qaratilgan bo‘lib, mustaqil fikrlaydigan, nutq madaniyati rivojlangan savodxon
shaxsni kamol toptirish asosiy o‘rin egallaydi. Millatning turmush tarzi, madaniy
yaratuvchanligi uning boy tarixiy merosi asosida o‘rganiladi.
Bugungi
kun
o‘qituvchidan
ilg‘or
pedagogik
va
yangi
axborotlar
texnologiyalaridan o‘quv jarayonida foydalanishni talab etmoqda. Yuqoridagilardan
kelib chiqib, tajribalarimiz asosida dars mashg‘ulotlarida interfaol metodlarni
qo‘llash orqali ta'lim-tarbiya berish yo‘llariga doir fikrlarimizni bayon etamiz.
O‘ylaymizki, u o‘quv mashg‘ulotlari samaradorligini oshirishda hamkasblarimizga
amaliy yordam beradi. Shuningdek, o‘quvchilarni o‘z yo‘nalishini tanlash va
mustaqil hayotga tayyorgarlik ko‘nikmalarini shakllantirishdek mas'uliyatli vazifani
bajarishda ularning yaqin ko‘makchilardan biriga aylanadi. Quyida sinflar kesimida
ayrim mavzular asosida o‘qitishning zamonaviy usullarini tatbiq etish bo‘yicha
tavsiyalar beramiz. Siz undan ijodiy yondashgan holda foydalanasiz va birinchi
prezidentimizning: «Har qarichi muqaddas bo‘lgan ona yerimizga nisbatan
farzandlarimizda g‘urur va iftixor, sadoqat tuyg‘ularini uyg‘otish uchun biz bugun
nima qilyapmiz, degan savolga javob izlab ko‘raylik»[1], - degan fikrlariga javoban
ta'lim va tarbiya berishning zamonaviy usullarini tatbiq etish orqali ko‘zlangan
maqsadga erishishga o‘z hissangizni qo‘shasiz degan umiddamiz.
«Beshinchisi (oltinchisi, yettinchisi ...) ortiqcha» metodi
Mazkur metod o‘quvchilardan o‘rganilayotgan mavzu (yoki bo‘lim, bob) yuzasidan
tahliliy mulohaza yuritish, shuningdek, eng muhim tayanch tushunchalarni ifodalay
olishni talab etadi.
Metodni qo‘llashda quyidagi harakatlar tashkil etiladi:
-o‘qituvchi o‘zaro teng nisbatda mavzuga (bo‘lim, bob) oid va oid bo‘lmagan asosiy
tushunchalar tizimini yaratadi;
-o‘quvchilar mavzuga (bo‘lim, bob) oid va oid bo‘lmagan asosiy tushunchalarn
aniqlaydilar va daxldor bo‘lmagan asosiy tushunchalarni tizimdan chiqaradilar;
-o‘quvchilar o‘z harakatlarining mohiyatini izohlaydilar.
Metoddan individual, guruhli va ommaviy shaklda o‘quvchilar tomonidan
mavzuning puxta o‘zlashtirilishini ta'minlash hamda ularning bilimlarini aniqlash
maqsadida foydalanish mumkin.
1-sinf darsligidagi «Oshxona jihozlari», «Qushlar», «Uy hayvonlari va
parrandalar» kabi mavzularini o‘rganishda yangi mavzuni mustahkamlash uchun
mazkur metodni qo‘llash ijobiy natija beradi. Bunda mavzuga oid to‘rtta va taalluqli
bo‘lmagan (ortiqcha) bitta so‘z (tushuncha, fikr) beriladi. O‘quvchilar ana shu so‘zni
(tushuncha, fikr) aniqlaydilar.
Boshlang‘ich sinflarda interfaol metodlar va ta'limiy o‘yinlardan, zamonaviy
axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish o‘quvchilarni mustaqil
fikrlashga, ijodiy izlanish va mantiqiy fikrlash doiralarini kengaytirish bilan birga
ularni darslarda o‘rganganlarini hayot bilan bog‘lashga, qiziqishlarini oshirishga
yordam beradi. O‘qituvchilarning bunday zamonaviy talablar asosida yaratilgan
sharoitlardan samarali foydalanib, darslarni ilg‘or pedagogik hamda axborot
kommunikatsiya texnologiyalari asosida tashkil etilishi ta'lim-tarbiya jarayonini
sifatini kafolatlaydi.
1.2. O’QITISH VOSITALARINING METODIK TIZIMDAGI TARKIBIY
QISMLARI
Mеtоdik tizimning tarkibiy qismlaridan biri o`qitish vоsitalaridir. Ularga
darsliklar, didaktik vоsitalar, ko`rgazmali qo`llanmalar, o`qitishning turli tехnik
vоsitalari kiradi. O`qitish vоsitalariga shuningdеk kоmpyutеr, ekran va tоvushli,
nazоrat va o`qitish dasturlari ham kiradi. Chizmachilik fanining o`ziga хоs
хususiyatiga ko`ra uni o`zlashtirish uchun o`quvchilarda fazоfiy tasavvurning
shakllanib, rivоjlanishi zarurligi talab qilinadi. Shu sababli ta’lim muassasalarida
chizmachilikdan o`qitish vоsitalarining yеtarlicha bo`lishi, fan o`qituvchisining
ulardan o`rinli fоydalana оlishi hamda talab darajasida maхsus jihоzlangan
kabinеtning
bo`lishi
ta’lim
samaradоrligini
ta’minlashga
ko`maklashadi.
adabiyotlari (darsliklar, o`quv qo`llanmalar, tоpshiriqlar to`plamlari va ish daftarlari
kabilar) va o`quv jarayonida fоydalaniladigan ko`rgazmali qo`llanmalar (stеndlar,
plakatlar va h.) alоhida ahamiyatga ega.
Darsning boshlanishi: Dars boshlanishidan oldin o'qituvchi darsni boshlash uchun
muhim tayyorgarliklarni amalga oshiradi.
Asosiy qism: Bu qismda asosiy ma'lumotlar o'quvchilarga ta'lim etiladi.
Amaliy mashg'ulotlar: O'quvchilar bu qismda o'rganilgan ma'lumotlarni amaliy
ravishda sinovdan o'tirishlari uchun mashg'ulotlarga qatnashishadi.
Baholash va qiymatlash: O'quvchilar baholanadi va o'qituvchi o'quv natijalariga
e'tibor beradi.
Qayta tuzilish: Dars davomida o'quvchilar tomonidan o'rganilmagan nuqtalar yoki
muammolar qayta tushuntiriladi va mustahkamlanadi.
Darsning tugash qismi: Darsning oxirida o'quvchilarga o'rganilgan ma'lumotlarni
qayta tekshirish va baholash uchun vaqt ajratiladi.
Metodik tizimning bu qismlari bir-biriga aloqador bo'lib, o'quv jarayonining
samaradorligini ta'minlaydi.
Metodik tizimning boshqa qismlari ham mavjud bo'lishi mumkin, ular quyidagilar
o'z ichiga oladi:
O'quv materiallari: Darsda foydalaniladigan darsliklar, elektron resurslar,
ko'rsatmalar va boshqa o'quv materiallari bu qismda tuziladi.
O'quv jarayonini boshqarish: O'qituvchi o'quvchilarga ma'lumotlarni yetkazish,
o'quvchilarning tushunish darajasini tekshirish va darsning davomi bo'yicha boshqa
harakatlarini boshqarish uchun usullar va taktikalar bu qismda ko'rsatiladi.
Kommunikatsiya: O'qituvchi va o'quvchilar o'rtasidagi muloqot va aloqalar bu
qismda o'rganiladi.
Individual yondashuv: O'qituvchi o'quvchilarning individual xususiyatlarini,
talablarni va zaruratlarini tushunish va ularga mos ta'minotni taqdim etish uchun
usullar bu qismda ko'rsatiladi.
O'quvchilarning motivatsiyasini oshirish: O'qitish jarayonida o'quvchilarning
motivatsiyasini oshirish uchun qo'llaniladigan usullar va texnologiyalar bu qismda
ko'rsatiladi.
Bu qismlar metodik tizimning to'liq tuzilishi va o'quv jarayonining
samaradorligini ta'minlashda muhim ahamiyatga ega. O'qituvchilar metodik tizimni
to'liq tuzish va uning barcha qismlarini samarali ravishda amalga oshirish orqali
o'quvchilarga yaxshi ta'lim berishlari mumkin.
Bolalar darslikdagi mavzular asosida tuzishgan yangi o’quv hikoyasini yoki turli
fanlarga bog’liq ertaklardan “yangi ertaklar kitobi” shakllanadi. Tizimlarni
bo’limlarga bo’lish va tizimlararo bog’liqlik ko’nikmasi avtomatik darajaga
etkaziladi. 3-sinf o’quvchilari faoliyatining asosiy yo’nalishi kartotekalar yig’ishni
izchilligini bilan olishlaridir. O’quvchilarga har kungi axborot oqimidan o’z
faoliyatlariga foydali bo’lgan ma’lumotni tanlab olishdan sermashaqqat ishni
o’rgatish 3-sinf o’quvchilarning qiziqishlari turli tuman bo’lib berayotgan savollarga
javoblar esa turli sohalardan bo’lishi mumkin. 4-sinfda o’quvchilar oson va erkin
holdagi turli o’quv hikolarini tuza oladilar. Ular orasida maktab dasturiga mos
“ertaklar kitobi” tuziladi. O’quvchi tizim bo’limlarini saralashni va xususiyatlarini
Ijodiy tasavvur rivojlantirish dasturi bo’yicha axborot blonlari va dars
qurilmasida qanday malaka va ko’nikmalarni murakkab mavzularni tahlil qilishdan
avval shakllantirish lozimligini hisobga olish muhim ahamiyatga ega, shuning uchun
dasturda u yoki bu bilimlarning asta sekin o’zlashtirishi malaka va ko’nikmalarni
uzluksiz egallash natijasida o’quvchilar tayyorgarlik darajasi va yuklamalarning
O’qitish vositalarini shartli ravishda o’qitish vositalariga va ta’lim vositalariga
bo’lish mumkin. O’qitish vositalaridan asosan o’qinuvchi o’quv materialini
tushunturish uchun foydalanladi. Ta’lim vositalaridan esa o’quvchilar uni
o’zlashtirish uchun foydalanishadi.
O’qitish vositalari hilma-hil bo’lib, uning asosiga qo’yilgan belgilariga qarab
quydagicha tasniflanish mumkin;
Ob’ektlar tarkibi bo‘yicha moddiy (xona, jihozlar. mebel, kompyuterlar, dars
jadvali hamda ideal (bekami -ko‘st) -sonli modellar, xayoliy tajribalar, obrazli
ko‘rinish, olam modeli va boshqalar;)
Manba ko‘rinishi bo‘yicha - sun’iy (priborlar, rasmlar, darsliklar) va tabiiy (natural
ob’ektlar, preparatlar, gerbariylar);
Murakkabligi bo‘yicha - oddiy (namunalar, modellar, xaritalar) va murakkab
(videomagnitafonlar. kompyuterlar seti);
Foydalanishi bo‘yicha dinamikli (video) va statistik (kodopozitivlar);
Tuzilish xususiyatiga qarab - tekis (kartalar), xajmli, (maketlar), aralash (er
modeli), virtualli (multimediya dasturlari);
Tasir etishi xarakteriga qarab - vizual (ko‘rinishli) - diagrammalar demonstratsiya
priborlari, audioalbom, magnitafoilar, radio) ovozli ko‘rinishli (televizorlar,
videofilmlar);
Axborotlarni tashishi yoki berishi bo‘yicha - qog‘ozli (darsliklar kartotekalar),
magnit optimli (filmlar), elektronli (kompyuter dasturlari), lazerli (SD - ROM);
Ta’lim mazmuni bo‘yicha - dars darajasidagi o‘qitish vositalari (matnlar va
boshqalar) fan darajasidagi (darsliklar) o‘qitish jarayoni darajasida (o‘quv
kabinetlari).
O‘quv jarayonining yordamchi vositalari – o‘quv jarayonini jihozlashning zarur
tarkibiy qismi, lekin ular didaktik vazifalarni bajarmaydi. Ularga doska, bo‘r,
qog‘oz, o‘quv qurol-yarohlari, to‘suvchi qurilmalar va hakozolar kiradi.
Sinf doskasi – o‘quv materialini vizual namoyish qilishning an’anaviy va qulay
vositasidir. Undan o‘quv materialining asosiy tayanch nuqtalarini belgilashda yoki
biror narsani tez yozish lozim bo‘lganda foydalanish juda qulaydir. Bundan tashqari,
sinf doskasi ta’lim muassasasining har bir o‘quv xonasida mavjud.
Funksional talablar – apparaturaning zarur ish tartiblarini ta’minlash qobiliyati
(tovush balandligi va ovoz sifati, mashg‘ulotni o‘tkazish uchun qayta zaryadlash
minimumi bilan etarli bo‘lgan audiovizual vositalar kassetalarining sig‘imi;
priborning universalligi).
Pedagogik talablar – texnik vositalar imkoniyatlarining o‘quv tarbiyaviy
jarayonlarining zamonaviy talablarga mos keluvchi shakllari va metodlariga mos
keladi.
II BOB. DARS JARAYONIDA O‘QITISHNING KO‘RGAZMALI
USULLARINI SAMARALI QO‘LLASH
2.1. DARS MASHG’ULOTLARIDA TARQATMA MATERIALLARDAN
SAMARALI FOYDALANISH TEXNOLOGIYASI
Ma’lumki, dars mashg‘ulotlarida tarqatma materiallardan samarali foydalanish
juda muhim ahamiyatga ega hamda ularni tayyorlash pedagogdan sabr-toqat, kreativ
yondashuv va mahorat talab etadi. Tarqatma materiallar sifatida berilgan topshiriqlar
ta‘lim oluvchilarning dars jarayonida individual, juftlikda yoki guruh bo‘lib
hamkorlikda ishlashiga, berilgan topshiriqlarni hamjihatlikda bajarishiga, vaqtdan
unumli foydalanishiga imkon beradi. Shuningdek, tarqatma materiallar yordamida
bir vaqtning o‘zida muhokama qilinayotgan savolni, axborotni ham eshitish, ham
ko‘rish orqali qabul qilish shubhasiz ta‘lim oluvchilarning puxta bilim olishlariga va
o‘z navbatida ushbu egallangan bilim ular xotirasida uzoq vaqt saqlanib qolishiga
Bugungi kunda dars mashg‘ulotlarida tarqatma materiallardan foydalanish tobora
keng qo‘llanilmoqda va buning samarali hamda ijobiy tomonlari yaqqol ko‘zga
tashlanmoqda. Darsda ta‘lim oluvchilarning bilim, malaka va ko‘nikmalarini birdek
shakllantirishda pedagogdan ulkan mahorat talab etiladi. Bunday paytda mavzuga
oid ma’lumotlarni, grammatik qoidalarni, berilgan matnlarni tarqatma material
sifatida yetkazib berish muhim rol o‘ynaydi.
Tarqatma materiallar - bu har qanday ko‘rgazmali vositalar bo‘lib, bu
bo‘lishi mumkin. Tarqatma materiallarni tayyorlash va qo‘llashda quyidagi
qoidalarga alohida e‘tibor qaratish maqsadga muvofiq: - matn shrifti 12 dan kichik
bo‘lmasligi; - sarlavhalarni bosh harf bilan yozishi; - bir betda 80 tadan ko‘p belgi
(harf, qavs, undov belgisi va hokazo) ishlatmaslik; - matnlar tushunarli, qisqa va
oddiy bo‘lishi; - varaq dizayni e’tiborni o‘ziga tortishi; - tarqatish jarayonida
me‘yorni unutmaslik va shu kabilar.
Tarqatma materiallar yordamida o‘tiladigan mavzuning asosiy mazmunini berish,
olingan axborotni dars davomida va darsdan tashqarida ta‘lim oluvchilar bilan
Dars jarayonida tarqatma materiallardan foydalanishda o‘ziga xos kamchiliklar ham
mavjud. Tarqatma materiallar tayyorlash pedagogdan ko‘p kuch va vaqt, mablag‘
hamda yuksak mahorat talab qiladi. Har bir ta‘lim oluvchiga imkon qadar bitta
tarqatma material berilishi maqsadga muvofiq. Bu qo‘shimcha katta moddiy
xarajatni talab qiladi. Tarqatma material asosida o‘zaro muhokama cho‘zilib,
mavzuning boshqa qismlariga, savollariga e‘tibor pasayishiga olib kelishi mumkin.
Ayrim kamchiliklariga qaramay, dars mashg‘ulotlarida tarqatma materiallardan
foydalanishning afzalligi ustun va tarqatma materiallardan barcha metodlar asosida
dars o‘tishda keng foydalanish mumkin. Ayniqsa chet tillarini o‘qitishda grammatik
qoidalar ko‘pchilik ta‘lim oluvchilarda ba’zi tushunmovchiliklarni yoki savollarni
keltirib chiqaradi [13;26]. Bu kabi holatlarda grammatik qoida tushuntirilgach,
ularni mustahkamlash sifatida tarqatma materiallardan o‘z o‘rnida samarali
foydalanish ijobiy natija beradi. Shuningdek, tarqatma materiallarning muhim ijobiy
tomonlaridan yana biri shundaki, u bevosita ta‘lim oluvchilarning qo‘lida bo‘lib,
berilgan topshiriqni bajarishga bo‘lgan mas’uliyat hissini oshiradi, darsda imkon
qadar faol ishtirok etishiga undaydi va uning tasavvur qilib, erkin fikrlashiga imkon
yaratadi. Og‘zaki nazorat. Ushbu jarayonga pedagogning ta‘lim oluvchi bilan jonli
muloqoti, uning fikrlarini nutq shaklida ifodalashga mashq qildirish, bilimlarni
yanada chuqurroq tekshirish maqsadida pedagog tomonidan qo‘shimcha savollar
berish imkoniyatlari kiradi. Pedagog tomonidan qo‘yilgan savolga og‘zaki javob
berishga tayyorlanish doimo ta‘lim oluvchining faol fikrlashi bilan bog‘langan.
Og‘zaki javob yaxshi tayyorlangan ta‘lim oluvchiga o‘zining iqtidorini, qo‘shimcha
egallagan bilimlarini namoyish etishga ikmon beradi. Bevosita muloqot tufayli
pedagogda savol-javob davomida ta‘lim oluvchining bilimlari to‘g‘risidagi barcha
gumonlarni bartaraf etish imkoni bo‘ladi. Shu bilan bir vaqtda og‘zaki nazoratda
ularning bilimlarini baholashda ma’lum darajada pedagog shaxsiyatining aks etishi
namoyon bo‘ladi. Shu sababli har bir pedagogda ta‘lim oluvchilarning o‘zlashtirish
darajalarini baholashda doimo xolis va shaxsiy munosabat bir vaqtning o‘zida
ro‘yobga chiqadi.
Test. Test bu biror-bir faoliyatni bajarish uchun ma’lum darajadagi bilimni
egallashga qaratilgan topshiriqlardir. Tarqatma materiallar yordamida o‘tkazilgan
test nazoratlari va uning afzalliklariga quyidagilarni sanab o‘tish mumkin: - yetarli
tarzda tuzilgan pedagogik test natijalari nazorat o‘tkazayotgan shaxsga bog‘liq
bo‘lmagan xolis pedagogik o‘lchov quroli hisoblanadi;
- test o‘quv mavzularining barcha asosiy mazmunini qamrab olishi mumkin;
- o‘qitish natijalarini test usulida o‘lchash barcha tekshiriluvchilarga baravar
qo‘llanadigan oldindan ishlab chiqilgan mezon asosida aniq va ishonchli baho
beradi;
- test nazorati texnologiyalashuvchan, u nisbatan qisqa vaqt ichida ma’lum o‘quv
mavzulari o‘zlashtirilishining to‘la nazoratini kam kuch va vositalar sarflab
o‘tkazish imkonini beradi;
- test nazorati kompyuterlar yordamida oson avtomatlashtiriladi.
Bu pedagogik test o‘tkazishning asosiy afzalliklaridan biridir.
Ma’ruza. Ma’ruza o‘qitishning eng keng tarqalgan shakli bo‘lib, pedagogik
faoliyatda yetakchi o‘rinni egallaydi. U pedagog mehnatining oliy shakli darajasida
e’tirof etiladi. Munozara shaklida bayon etiladigan ma’ruza eng faol pedagogik
texnologiya elementidir. Munozarali ma’ruzada tinglovchilarning faolligi juda
yuqori bo‘lishiga erishish mumkin. Ma’ruza so’ngida o‘qituvchi talabalarga
tarqatma materiallar yordamida ma’ruza mavzusi doirasida savollar berishi, test
o‘tkazishi, rasmli yoki diagrammali ma’lumotlarni qo‘shimcha ilova sifatida taqdim
etishi va shu kabi ko‘plab imkoniyatlardan foydalanishi mumkin. Munozara.
Ko‘pchilik o‘quv predmetlari va ularning mavzulari ta’lim standaritlari, o‘qitish
dasturlari, o‘quv rejasi va ta’lim muassasasining o‘ziga xosligiga bog‘liq ravishda
munozara tarzidagi o‘quv mashg‘ulotlarini taqozo etadi. Munozara tarzida olib
borilgan o‘quv mashg‘ulotlarida tarqatma materiallardan samarali foydalanishni
ijobiy natijaning ilk belgisi sifatida baholash mumkin. Bunda ta’lim oluvchilar
faolligi ta’minlanadi, shubhali vaziyatlarga o‘rin qoldirilmaydi hamda ularning
xohishlari inobatga olinadi. Eng muhimi, bunday sharoitda o‘quv materiali to‘la-
to‘kis o‘zlashtiriladi. Asoslar, xulosalar, hukmlar va tasavvurlar mukammal
ko‘rinish va mazmunda bo‘ladi. Ko‘rsatma va ta’kidlarning ishonchliligi yuqori
darajada bo‘ladi. Guruhlarga bo‘linib ishlash. Bu so‘nggi yillarda Evropa
mamlakatlarida keng ommaviylik tusini olgan o‘qitish metodidir. Guruhlarga
berilgan vazifalar bosqichma-bosqich navbatlanishi, ya’ni galma-gallanishi lozim.
Shu sababli ushbu jarayonda tarqatma materiallardan keng foydalanish ko‘proq
ko‘zga tashlanadi. Ta’lim yo‘nalishi va pedagogik maqsad hamda vazifalardan kelib
chiqqan holda bunday guruhlar xususiy holat uchun shakllantiriladi. Guruh bo‘lib
ishlash kengroq joy va siljitiladigan o‘quv mebellarini talab qiladi hamda
pedagogning nazorati barcha guruh uchun baravar bo‘lishi lozimligi ham qiyinchilik
tug‘diradi.
Muammoli topshiriqlar. Nazariya va amaliyotning birligini ta’minlash-eng
murakkab pedagogik vazifadir. Aniq vaziyat va qo‘yilgan masalaning mohiyatidan
kelib chiqqan holda muammoli topshiriqlar yordamida yaxshi natijaga erishish
mumkin. Faktlar va ma’ruza materiallarini o‘zlashtirish, topshiriqlar hamda mashq
va masalalar yechimida muammoli vaziyat yaratilishi qo‘l keladi. Bunda ham kam
sonli ishtirokchilardan iborat guruhlar shakllantiriladi va tarqatma materiallar
ko‘pincha rasmli, jadvalli yoki matnli shaklda tarqatiladi. Tarqatma materiallar
guruhlarga alohida-alohida bo‘lib beriladi. Yakuniy xulosalar va yechimlar
topilgach, mavzular guruhlar orasida ayirboshlanadi. Echimlar va fikrlar xilma-
xilligi yuzaga kelsa o‘qituvchi bosh hakam tarzida so‘nggi va hal qiluvchi so‘zni
aytadi. Tarqatma materiallarning ta’lim oluvchilar yosh xususiyatlariga va bilim
darajasiga mosligi bunda o‘ta muhim omil hisoblanadi. Loyihaviy topshiriqlar. Biror
o‘quv materialini atroflicha va chuqur o‘rganish uchun bu yondashuv katta samara
beradi. O‘rganish, tahlil qilish, baholash, xulosa chiqarish va yakuniy qarorga kelish
uchun uzoq muddatli loyihalangan reja zarur. Bu tadbimi o‘tkazish uchun bazaviy
va boshlang‘ich tayanch ma‘lumotlar talab qilinadi. Shu sababli loyihaviy
topshiriqlar yuzasidan tarqatma materiallar tayyorlash jarayoni ancha murakkab
hisoblanadi. Bunday topshiriqlar o‘quv ijodkorligini oshiradi, mustaqillik sari
etaklaydi. Loyihalar mavzuning tavsifini beruvchi kirish qismi, mavzuning muxtasar
asosnomasi, faktlar va argumentlarga asoslangan ma’lumotlar yig‘indisi hamda
xulosa yoki yechimdan iborat bo‘ladi.
Rolli o‘yinlar. Bunday o‘yinlar muammoli topshiriqlaming bir ko‘rinishidir.
Sahnalashtirish va obrazli chiqishlar bunday mashg‘ulotlaming asosiy belgisidir.
Ishbilarmonlik, bilimdonlik, topqirlik, quvnoqlik, hozirjavoblik, ijodkorlik,
ishchanlik va yaratuvchanlik kabi fazilatlami namoyish qilishga keng imkon beradi.
Ushbu jarayonda pedagog tarqatma materriallardan foydalanishda har bir taclim
oluvchining salohiyatiga mos vazifa topshirishi juda muhimdir. Bu kabi dars
mashg‘ulotlarida ko‘pincha rasmli tarqatma materiallardan keng foydalaniladi.
Shuningdek, sahnalashtirish uchun mos keluvchi matn yoki ertak, dialog kabilar
varaqlarga yozilib, qismlarga ajratiladi hamda rolli o‘yinlar uchun vosita sifatida
qo‘llaniladi. Bunda ta‘lim oluvchilar dars mashg‘ulotlarida katta ishtiyoq bilan
qatnashadilar hamda o‘zlarining bilim va qobiliyatlarini sinovdan o‘tkazish
imkoniga ega bo‘ladilar.
2.2. DARS JARAYONIDA O’QUV-DIDAKTIK MATERIAL HAMDA
VOSITALARNI TAYYORLASH VA ULARDAN FOYDALANISH
Ta`lim vositalari deb – o`rganilish lozim bo`lgan o`quv materialni talabalar
ongiga yetkazish uchun xizmat qiluvchi vositalar majmuasiga aytiladi.
Ta`lim vositalarining xususiyatlariga ko`ra 3 turga ajratish mumkin: bosma, texnik
va real vositalar. Quyidagi chizmada ta`lim vositalarining turlari keltirilgan. Ta`lim
vositalarining xususiyatlarga ko`ra matnli vositalar; tasvirli vositalar; audiovizual
vositalar; yordamchi (jihoz) vositalar; modelli vositalar; haqiqiy vositalarga bo`lish
mumkin. Ma`lumot olish va ma`lumotlarni qayta ishlash uchun
o`quv dasturlari
maxsus adabiyot (darslik, o`quv qo`llanmalar)
ma`ruza matnlari
tarqatma materiallar
imtixon va nazorat varaqalari (umumiy tasavvurni vujudga keltirish uchun )
fotosuratlar
eskiz, chizma, sxemalar
tasvirlar, jadvallar, simvollar
plakatlar
Nazariy darslarda ta`lim beruvchilar asosan matnli va yordamchi vositalardan,
misol uchun darsliklar va tarqatma materiallardan va texnik vositalardan
foydalanadilar.
Amaliy mashg`ulotlarda ular ko`proq tasvirli va real vositalardan, ya`ni eskiz,
chizmalar, asbob-uskunalardan foydalanadilar. Ovoz va tovushli (audio),
shuningdek, tasviriy tasavvurlarni shakllantiradigan audiovizual vositalar jarayonlar
va vazifalar to`g`risidagi keng qamrovli real tasavvurlarni vujudga keltiradi.
MODELLI TEXNIK VOSITALAR: Yordamchi vositalar buning aksi o`laroq tasvir
va matnlarni yozib olish va saqlash imkonini beradi. Ular doska, flipchart, pinbord
doskasi, kodoskop, videoproyektor kabilardir. Ish sohasiga tegishli real narsalar,
ya`ni mahsulotlar, asboblar va boshqalar dars paytida didaktik funksiyaga ega
bo`lsa, o`quv vositasi sifatida qo`llanilishi mumkin. Ta`lim vositalaridan
foydalanishda ularni muayyan maqsad, mo`ljallangan guruh, maxsus soha va
metodlarga mos holda tanlash muhim o`rin tutadi. Bundan tashqari ta`lim beruvchi
o`quv va ko`rgazmali vositalarni ishlata olishni va ulardan maqsadga muvofiq va
oqilona tarzda foydalanishni bilishi kerak.
Texnik vositalardan foydalanayotganda yuzaga keladigan texnik muammolarni
hal qila oladigan bo`lishi lozim. Ta`lim jarayonida texnik vositalardan foydalanish
juda muhim o`rin egallaydi. Ushbu vositalar yordamida mashg`ulotlarni zamonaviy
talablarga javob beradigan tarzda olib borish hamda ta`lim oluvchilarning diqqatini
jalb etishda keng foydalanish mumkin. Texnik vositalar ma`lumotlarni
vizuallashtirishga yordam berib, kerakli tasvir va matnlarni yozib olish va saqlash
imkonini beradi. Ta`lim beruvchilar doska tasvirlari, flipchart tasvirlari va kodoskop
slaydlari kabi vizual vositalarni o`zlari ishlab chiqadilar. Shu sababli bunday
vositalardan foydalanish qoidalari, ularning afzallik va kamchiliklarini hisobga olish
lozim. Quyidagi materiallarda bo`r doska, flipchart, kodoskop, pinbord doskasi va
videoproyektor kabi texnik vositalardan foydalanish bo`yicha yo`l-yo`riqlar
berilgan. Bo`r doska eng qadimgi, arzon va boshqalarga nisbatan ko`proq
ishlatiladigan vosita hisoblansa kerak. Mana ko`p yillardirki, u nazariy va amaliy
darslarda qo`llaniladigan texnik vosita hisoblanadi. Bugungi televizorlar va
kompyuterlar dunyosida doska sinfdagi eng ishonchli va ko`proq qo`llaniladigan
o`quv vositasidir. Doskadan foydalanishni ham rejalashtirib olish zarur. Buning
uchun o`tiladigan mavzu bo`yicha doskaga yoziladigan matn va chizmalar tartib
bilan rejalashtirib, qog`ozga xomaki varianti ishlab chiqiladi. Doskadan
foydalanishning asosiy qoidalari
• Barcha yordamchi vositalarni oldindan tayyorlab qo`yish
• Doskaga aniq va orfografik xatolarsiz yozish
• Matn yoki chizmalar oraliqlarini bir xil taqsimlash
• Rangli bo`rlarni didaktik talablarga mos kelgan holatda ishlatish
• Ta`lim oluvchilar bilan doim «ko`z aloqasi»ni saqlab turish
• Faqat bir tomonga emas, barcha ta`lim oluvchilarga qarab gapirish
• O`zlashtirish natijalarini tekshirib turish
• Muhim bo`lgan ma`lumotlarga alohida e`tiborni yordamchi vositalar yordamida
qaratish
Doskaning afzalliklari:
• arzonligi;
• ma`lumotlarni taqdimot qilish uchun qulayligi;
• yozuvlar yozish uchun ishlatilishi;
• asosiy punktlarni tushuntirish uchun foydalanish mumkinligi;