O‘QUV-DIDAKTIK TAHLIL
REJA:
1. O’quv tahlili, uning maqsad va vazifalari.
2. Didaktik tahlilga xos asosiy xususiyatlar va tamoyillar.
3. O’quv tahlilda matn, yozuvchi va o’qituvchi munosabatlari.
4. O’quvchi va o’qituvchining didaktik tahlilda ishtirok etishi.
5. O‘quv tahlilida savol va topshiriqlarning ahamiyati.
Tayanch tushunchalar:
O’quv tahlil , Tahlilning yo’naltirilganligi , Didaktik tahlil qatnashchilari ,
Tahlil qatnashchilarining o’zaro munosabatlari, O’quv tahlili-kashfiyot, Didaktik
tahlilning vaqt, joy va qatnashchilarning tayyorgarlik darajasiga ko’ra
cheklanishlari.
Zaruriy adabiyotlar ro’yxati:
1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T.
Kamalak. 2016.
2.Karimov B. Ruhiyat alifbosi. – T.: G‘.G‘ulom nimidagi nashryot matbaa-ijodiy uyi
, 2018.
3. M. Abdiev, H. Berdiev. Tahliliy o’qish. – Samarqand: 2009 yil
4. M. Qo’shjonov. Ma’no va mezon. – Toshkent: 1974 yil
5. V. Belinskiy. Adabiy orzular. – Toshkent: 1977 yil
6. U. Normatov. Talant tarbiyasi. – Toshkent: 1980 yil
7. Q. Yo’ldoshev. Yoniq so’z. – Toshkent: 2006 yil
Didaktik tahlilni uyushtirishning nazariy asoslarini belgilashdan oldin o’quv
tahlilning ilmiy tahlildan farqini aniqlab olish zarur bo’ladi. Aslida, didaktik tahlil
ham badiiy matnning sirini kashf etishga, muallifning niyatini anglashga, asar
jozibasini ta'minlaydigan jihatlarni aniqlashga qaratilgan faoliyatdir. O’quv tahlili
bir qator qirralari bilan filologik tahlildan muayyan darajada farq qilsa-da, unga zid
narsa emas. Har qanday didaktik tahlil ilmiy tahlil darajasiga ko’tarilishga intiladi va
unga yetganda o’quv tahlilidan ko’zda tutilgan maqsadga to’liq erishilgan bo’ladi.
Ayni vaqtda, badiiy asarni didaktik tahlil qilish filologik tahlil etishdan jiddiy farq
ham qiladi. O’quv tahlili ilmiy tahlil singari faqat ilmiy-estetik faoliyat bo’lib
qolmay, balki pedagogik-psixologik jarayon hamdir. Chunki pedagogik maqsadga
yo’naltirilganlik didaktik tahlilning asosiy belgisidir. Agar filologik tahlil, asosan,
faqat olimning aqliy faoliyati natijasi bo’lsa, o’quv tahlili o’qituvchining talabalar
bilan bevosita muloqoti mobaynida amalga oshiriladigan tadbirdir. Didaktik
tahlilning ishtirokchilari ko’proq bo’lishadi va barcha aqliy-estetik operatsiyalar
qatnashchilarning imkoniyatlari va saviyalariga moslashtirilgan holda bajariladi.
O’quv tahlilidan maqsad badiiy asarni to’gri qabul etish orqali o’quvchilarda
shaxslik sifatlarini shakllantirishdan iboratdir. Didaktik tahlilning vazifalari badiiy
asarning o’ziga xosligi, jozibasi va ta'sir qilish sabablarini aniqlash orqali talabalarda
ta'sirchan qalb, xassos tuyg‘ular, sog‘lom estetik did, ravon va ifodali nutq
shakllantirishdan iboratdir. Shunga ko’ra o’quv tahliliga badiiy asar matnining
hayotiy va badiiy mantig‘i hamda estetik jozibasini kashf etish orqali
tarbiyalanuvchilarda komil insonga xos ma'naviy belgilarni shakllantirishga
qaratilgan ilmiy pedagogik faoliyat tarzida ta'rif berish mumkin. O’quv tahlili
ko’proq shaxslik xususiyatiga tayanadi, chunki u jonli shaxslar ishtirokida amalga
oshiriladi va tahlil qatnashchilarida muayyan fazilatlarini dunyoga keltirishga
yo’naltiriladi. Buning uchun didaktik tahlilda o’quvchilarning hissiyotlar olamiga
ta'sir ko’rsatish kerak bo’ladi. O’quvchilar hissiyotlariga daxl qilmagan har qanday
narsaga loqayd bo’lishadi. Talabalarning hissiyotiga ta'sir qilingandagina bolalar
asar ichiga "kirishadi", asar qahramonlari bilan birga "yashay" boshlashadi.
Hissiyotga tayanib qilingan tahlil tufayli o’quvchilar badiiy matnga ruhoniy ko’z
bilan qaraydigan bo’lishadi. Ular oddiy yozuv belgilari zamiriga ulkan insoniy
taqdirlar, ta'sirchan tuyg‘ular, hadsiz fojia va quvonchlar yashiringanligini his
etishadi, ularni kashf etishadi. Kashf etish esa, rivojlanishning yangi bosqichlari sari
undaydi. Didaktik tahlil ilmiy tahlildan farq qilib, mantiqiy sillogizmlarning
o’zigagina tayana olmaydi. Negaki, o’quv tahlilida hamisha konkret yoshdagi,
muayyan sinfdagi o’ziga yarasha hayotiy tajriba va bilimga ega bo’lgan o’quvchilar
bilan muayyan vaqt mobaynida ish ko’riladi. Ilmiy tahlilda esa tahlilchi bu xildagi
cheklashni hisobga olmaydi. Buning ustiga, o’quv tahlili vaqt jihatidan ham
cheklangan bo’ladi va tahlil doimo bir dars mobaynida amalga oshirilishi lozim
estetik-mantiqiy operatsiyalardan iborat bo’ladi. Shu ma'noda, o’quv tahlili
pedagogik
jarayonning
uzviy
bir
bo’lagi
hisoblanadi.
Badiiy
asarning
cheklanmagan, adog‘i yo’q go‘zalligi bilan ish ko’rayotgan adabiyotchi
o’quvchilardagi aqliy va hissiy imkoniyatlar cheklanganligi, muayyan asarni
o’rganishga ajratligan vaqtning chegaralanganligi bilan hamisha hisoblashishga
majbur bo’ladi. Badiiy asarni didaktik tahlil etish jarayonida o’qituvchi va o’quvchi
faoliyati uch yo‘nalishda uyushtirilishi mumkin. Bu hol o’quv tahlilining uch turini
keltirib chiqaradi. Birinchi yo‘nalishda adabiyot o’qituvchisi faqat badiiy matnga
suyanadi va uning ichki tartibiga daxl qilmagan, uni o’zgartirmagan holda asar
zimnidagi ma'noni, jozibani o’quvchilarga ko’rsata boradi. Bu yo‘nalish tekstual
tahlil deyiladi va bunda o’qituvchi ko’proq faoliyat ko’rsatadi. Ikkinchi yo‘nalishda
o’qituvchining e'tibori asardagi personajlarga qaratiladi va badiiy ma'no obrazlar
ruhiyatini anglab borish jarayonida tabiiy ravishda kelib chiqadi. Yozuvchining
san'atkorlik mahorati ham badiiy obrazlarning qanchalik jonli va ta'sirchan
ishlanganligini idrok qilish asnosida ochib boriladi. Bu yo‘nalish timsolli tahlil
deyiladi va unda o’quvchilarning ham faol ishtirok etishlariga imkoniyat bo’ladi.
Uchinchi yo‘nalishda esa tahlil asosan o’quvchilar tomonidan olib borilishi ko’zda
tutiladi. O’qituvchi talabalari oldiga muammo qo’yadi va ularni bu muammoni
yechishga yo’llaydi. Asar tahlili jarayonida o’quvchilar faqat oldin o’zlashtirgan
bilimlaridan foydalanibgina qolmay, bir qator yangi estetik-mantiqiy tushunchalarni
o’zlashtirib ham oladilar. Negaki, ular o’zaro fikr almashadilar, bahslashadilar.
Tabiiyki, bu jarayonda o’quvchilarning ma'naviy olamida ham, aqliy dunyosida ham
muayyan o’zgarishlar sodir bo’ladi. O’quv tahlilining bu yo’nalishi muammoli tahlil
deyiladi. Tahlilning yo’nalishlari bir-birini inkor qilmaydi. Adabiy ta'lim
amaliyotida tahlilning uch yo’nalishi deyarli hamisha aralash, qorishiq holda keladi.
Tekstual tahlilni obrazlarga tayanmay turib amalga oshirib bo’lmaydi. Muammoli
tahlilni ham badiiy matnga asoslanmay bajarish mumkin emas. Har qanday muammo
matndan kelib chiqishi, har qanday mustaqil fikr ham matnning sehr-u jozibasini
ochishga xizmat qilishi joiz. Tekstual tahlilda matnning maromini buzmaslik,
muallif yurgan yo’lga, u o’rnatgan badiiy tartibga rioya qilish ustuvor bo’ladi, lekin
tahlilning qolgan ikki turida ham badiiy matn asosiy o’rin tutadi. Shu ma'noda, har
qanday tahlil mohiyat e'tibori bilan tekstual tahlildir. Chunki badiiy asar yuzasidan
amalga oshiriladigan har qanday faoliyat faqat matnga tayanishi, matndan kelib
chiqishi, matnning jozibasini ochishga xizmat qilishi lozim. Shuning uchun ham har
qanday yo’nalishdagi o’quv tahlilini amalga oshirishdan oldin, albatta, o’quvchilar
badiiy matn bilan yaxshi tanish bo’lishlari shart. Tekstual tahlil, ayniqsa, kichikroq
hajmli nasriy asarlarni didaktik tahlil etishda juda qo’l keladi. Katta hajmli epik
asarlarni o’rgatishda timsolli tahlil usulidan foydalanish yaxshi samara beradi.
Timsollarning o’quvchilar tomonidan jonli odamlar, o’z taqdiriga xos insoniy
tabiatga ega tirik kishilar tarzida qabul etishga erishish kerak.Shundagina, bu
timsollar tuygan tuyg‘ular o’quvchilarga ham yuqadi, ta'sirlantiradi, binobarin,
tarbiyalaydi. O’quvchilarning badiiy timsollarni darhol ijobiy va salbiy guruhlarga
ajratishlariga yo’l qo’ymaslik, har bir badiiy timsolning qarama-qarshi tabiatli kishi
nuqtai nazaridan qanday baholanishi mumkinligiga e'tibor qaratilishi lozim.
Hayotdagi odamlarni jo’ngina yaxshi va yomonga ajratish noto’gri bo’lganidek,
badiiy timsollarni ham ijobiy va salbiyga ajratib tashlash to’gri emasligi o’quvchilar
ongiga singdirilishi zarur. Hayotdagi har bir alohida odam yechimi topilishi mumkin
bo’lmagan muammodir. Badiiy adabiyot ana shu adoqsiz muammoning qirralirini
butun murakkabligi, jilvalari, soyalari va tovlanishlari bilan tasvir etish orqali
o’quvchini o’zgani his etishga, o’ziga bevosita daxli bo’lmagan begona kimsaning
dardini anglashga odatlantiradi. O’z tabiati yo’nalishi va adabiy ta'lim qo’ygan
vazifaning xarakteriga qarab, timsoliy tahlil natijasida har bir o’quvchi ruhiyatida
muayyan sifatlar hosil bo’ladi. Badiiy asar muammoli tahlil etilganda, o’quvchilar
badiiy va hayotiy muammoni o’z tushuncha va tajribalaridan kelib chiqib hal etishga
o’rganishadi. Muammoli tahlil puxta bo’lishi uchun o’quvchilar badiiy matn bilan
yaxshi tanishibgina qolmay, uni to’liq hazm qilgan bo’lishlari ham kerak. Chunki
o’zlashtirilgan fikr fikr uyg‘otadi, singdirilgan hissiyot tuyg‘u qo’zgatadi.
Muammoli usul bilan tahlil etishda o’quvchilarni shunchaki bahsga tortish kerak
emas, balki ularning butun kuchi badiiy matnning magzini ochishga yo’naltirilgan
bo’lishi lozim. Muammoli tahlil kutilgan samarani berish uchun matnga o’quvchilar
hayotiy tajribalari va egallagan bilimlari darajasidan kelib chiqib erkin yondasha
olishlari zarur. Misol uchun, Sofoklning "Shoh Edip" asari muammoli yo’l bilan
tahlil etiladigan bo’lsa, oqituvchi : "Edip gunohkormi?" tarzida savol qo’yishi va
o’quvchilardan o’z fikrlarini faqat badiiy matnga tayangan holdagina asoslashlarini
talab etishi mumkin. Gunoh, gunohkorlik, ayb va aybdorlik, qismat, inson
ma'naviyati singari tushunchalar atrofida fikr yuritish jarayonida o’quvchilar Edip
shaxsining ulkan fojiasini yaqindan, bevosita his etadilar.
Didaktik tahlilga tayyorgarlik va amalga oshirish har bir adabiyot o’qituvchisi
uchun doim ham ikki bosqichli jarayon hisoblanadi. Birinchi bosqich o’qituvchining
darsga tayorlanish jarayoni bo’lib, bunda o‘rganiladigan asar o’zicha tahlil etiladiki,
buni muallimning individual tahlili deyish mumkin. Ikkinchi bosqichda esa,
o’qituvchi va o’quvchilar hamkorligida muayyan asar tahlil qilinadiki, uni
o’quvchilar yordamida tahlillash deyish mumkin. Aslida, bu ikki bosqich bir
jarayonning turli sharoitlardagi ko’rinishlari va shu bois bir-biriga aslo zid emas.
Lekin ayni vaqtda, bu ikki faoliyat turini farqlamaslikni ham to’gri deb bo’lmaydi.
Negaki, o’qituvchi badiiy asar bilan yolg‘iz uchrashganda, uni xayolan didaktik
tahlil qilganda, ertangi pedagogik vaziyatni, o’quvchilar hissiyotining namoyon
bo’lish tarzini, o’zining kayfiyatini oldindan to’liq bilishi mumkin emas. Binobarin,
jamoaviy tahlil jarayonida individual tahlilning ayrim qirralariga muayyan tahrirlar
kiritilishi, ayrim jihatlarga ko’proq e'tibor qaratilishi, o’quvchilarda ijobiy tuygular
uyg‘otadigan o’rinlarga urg‘u berilishi, ekspromlar qilinishi tabiiydir.Chunki
adabiyot darsi- ijod. Ijodda esa hamma narsani oldindan to’liq rejalashtirib
bo’lmaydi. To’liq rejaga tushgan faoliyat ijod bo’la olmaydi. Shu bois adabiyot
o’qituvchisi topqir, hozirjavob, har qanday vaziyatdan chiqib keta oladigan, ayni
vaqtda, badiiy asarning estetik ma'nosini nazardan qochirmaydigan shaxs bo’lishi
lozim. Adabiy ta'limidagi eng jiddiy qusurlardan biri shundaki, o’qituvchilar
o’rganiladigan badiiy asarni oldin individual tahlil etishga yetarli e'tibor
bermaydilar. Natijada, o’qituvchi frontal (ommaviy) tahlil jarayonida muhim badiiy
unsurni nomuhimdan ajratishga o’lgurolmay qoladi. O’quvchilarda esa bunday
ko’nikma hali shakllanmaganligi uchun asar zamiridagi badiiy estetik ma'no
payqalmay qolib ketishi mumkin. Bunday bo’lmasligi uchun o’qituvchi individual
tahlildan erinmasligi, tahlil jarayonida talabalarning hissiyotlarini uyg‘otadigan,
ularda ezgu ma'naviy sifatlar paydo qilishi mumkin bo’lgan holatlarni hosil qilish
yo’llarini oldindan rejalashtirishi kerak.
Didaktik tahlil o’quvchilarning ishtirok etishlariga ko’ra: individual, guruhiy
hamda ommaviy singari turlarga ajratiladi. Individual tahlilda badiiy matn bilan
tanishib chiqilgach, o’qituvchi har bir o’quvchiga alohida topshiriq beradi va talaba
darslikdan foydalangan holda o’sha topshiriqni bajarish uchun alohida tahlil bilan
shug‘ullanadi. Masalan, Cho’lponning "Go’zal" she'ri o’rganilayotganda, o’qituvchi
bolalardan biriga she'rda istioradan qanday foydalanganligini, boshqasiga,
o’xshatish qanday tasarruf etilganligini, uchinchisiga esa, mubolag‘aning qay tarzda
o’rinli ishlatilganligini aniqlash va shu asosda matnni tahlil etishni topshirishi
mumkin. Har bir bolaga tahlil uchun muayyan vaqt beriladi va tayyor bo’lgach,
o’quvchi javobi tinglanadi. Guruhlarga ajratib tahlilga jalb etilgan o’quvchilarda
musobaqa tuyg‘usi ustuvor o’rin tutadi. O’quvchilar qandaydir belgilarga ko’ra bir
necha guruhga ajratiladi. So’ng guruhlarning har biriga asar tahliliga doir alohida
topshiriq beriladi. Guruhlarga ajratishda o’tirgan
O’rni, nasabnomlarning yonma-yon kelishi, jinsi va h.k. belgilar asos bo’lishi
mumkin. Eng muhimi, guruhlarda ishchanlik ruhi hukmron bo’lishiga erishish va har
guruhda boshqalarni o’z ortidan ergashtira oladigan o’quvchilarning bo’lishini
ta'minlash kerak bo’ladi. Xayolot olami keng,tafakkuri uchqur bo’lgan o’quvchilar
badiiy matndan, ko’pincha, o’qituvchi ham payqamay qolgan jihatlarni topishadi.
Bir necha kishilik guruh o’quvchilarni birlashtiradi, fikrlar olishuviga o’rgatadi,
birisining hissiyoti o’zgasida tuyg‘u uyg‘otadi. Shu zaylda badiiy matn yaxshiroq
idrok etiladi. Bu xildagi tahlilda o’quvchilar boshqa guruhdagilarga savol berishlari
mumkin. Guruh a'zolarining hammasiga bir xil baho qo’yish esa jiddiy tarbiyaviy
ahamiyat kasb etadi. Chunki javobni kim qilgan bo’lsa-da, aslida u jamoa
mehnatining mahsuli. Shu sabab, guruhdagilarning hammasiga bir xil baho qo’yish
maqsadga
muvofiq.
Abdulla
Qodiriyning
"Mehrobdan
chayon"
romani
o’rganilayotganda o’quvchilarini to’rt guruhga ajratish va matn bilan tanishib
chiqilgach, uchinchi soatda bu guruhlardan biriga Anvar va Xudoyorxon obrazlarini
o’rganish hamda matnga tayanilgan holda ularga xos xususiyatlar haqida to’xtalish,
ikkinchisiga Ra'no tabiatidagi jasurlik va hissiyotga beriluvchanlik sifatlarining
sabablarini asoslash, boshqasiga esa, Qobilboy va uning do’stlariga xos sifatlar,
Sultonalining insoniy fazilatlari matnda qanday ko’rsatilganligini aniqlash, to’rtinchi
guruhdagi bolalarga esa, Anvar bilan mulla Abduraxmon to’qnashuvi manzarasida
personajlar holati ularning tilida qanchalik aks etganligini aniqlash topshiriladi.
Topshiriqlar badiiy matn puxta o’rganilgandan keyin berilgani uchun ham uni
bajarish bolalardan ko’p vaqt talab qilmaydi. Darslik-majmuadagi parcha bilan yana
bir tanishish mobaynida har bir guruh a'zosi o’zlariga berilgan topshiriqqa daxldor
jihatlarni kashf etishadi. Bu xildagi tahlil turini biror adib ijodi o’rganib bo’lingach,
yakunlovchi mashg‘ulot tarzida uyushtirish yaxshi samara beradi. Adabiyot o’qitish
tajribasida ko’proq qo’llaniladigan tahlil turi ommaviy (frontal) tahlildir. Bunda
ko’proq o’qituvchi ishlaydi. O’quvchilar tahlil jarayonida o’qituvchi fikrlari tizginini
yo’qotib qo’ymaslik va chalg‘ib qolmaslik uchun e'tibor bilan tinglaydilar. Shuni
aytish kerakki, adabiyot darslarida o’quvchilarning jimgina o’tirib, miriqib dars
tinglashi o’qituvchi muvaffaqiyatidan dalolat emas. O’qituvchi o’quvchi ruhiy
muvozanatini buzishi, uni o’ylashga,tuyg‘ular girdobiga tushishga majbur etishi
kerak. Qanchalik jarangdor, yoqimli, ravon va savodli bo’lmasin, o’qituvchi
monologi adabiyot darsi oldiga qo’yilgan vazifalarni bajarishga yetarli bo’la
olmaydi. O’qituvchi hamma va har bir bola bilan aloqa o’rnata bilganda, ularning
fikri va yuragiga chug‘ tashlay olgandagina, bolalar ma'naviyatiga ta'sir ko’rsatadi.
Buning uchun pedagogik dialog zarur. Adabiy ta'limda dialog monologdan
qadrliroqdir. Shuning uchun ham o’zi ko’p ishlagan o’qituvchi emas, balki
o’quvchilarini ko’proq ishlatishga erishgan o’qituvchi mohir pedagog hisoblanadi.
Monolog darsning umri qisqa bo’ladi, uning ta'siri qo’ngiroq chalinishi bilan tugaydi
va o’quvchilarning qalbida ham, tafakkurida ham chuqur iz qoldirmaydi. Yaxshi
uyushtirilgan o’quv tahlili ana shu holatga barham beradi. Monologni kamida
dialogga, imkoni bo’lsa, polilogga aylantiradi. Dars ko’pchilik faol ishtirok etadigan,
ma'naviy qadriyatlar, mantiqiy sillogizmlar to’qnash keladigan jarayonga aylanadi.
To’g‘ri uyushtirilgan frontal tahlil o’quvchilarni badiiy matn qatiga kirishga
undaydi. Yaxshi o’quv tahlili asar muallifining vaqtlar osha va odam bilan qilgan
suhbatidir. Ommaviy tahlil samarali bo’lishi uchun adabiyot o’qituvchisi darslik
hamda undagi savol va topshiriqlardan yaxshi foydalana olishi kerak. Bundan
tashqari, har bir o’qituvchi o’quvchilarning tayyorgarlik va ruhiy-aqliy darajasi
hisobga olib tuzilgan, talabalarni izlanishga undaydigan hamda tahlilga chuqurroq
kirishishga chorlaydigan o’z savol-topshiriqlar tizimiga ega bo’lishi kerak. Bu tizim
o’qituvchining o’zi tomonidan ishlab chiqilishi ham mumkin, ilg‘or hamkasblarning
zahirasidan olinishi ham mumkin. Badiiy asarni bitgan yozuvchining vakolatini olib
ish ko’rayotgan o’qituvchi ijodkor bilan o’quvchini uchrashtiradigan, muloqotga
kirishtiradigan insondir. Didaktik tahlilning bir qoidasi borki, unga amal qilmaslik
adabiy ta'limni boshi berk ko’chaga kiritadi. Bu oltin qoida shundan iboratki, qanday
janrda yozilganligi, qancha hajmda ekanligi va qanday o’rganilayotganligidan qat'i
nazar, o’qituvchi badiiy asar mazmunini so’zlab berishi mumkin emas. Afsuski,
adabiy ta'lim amaliyotida o’quv tahlilini badiiy asar mazmunini so’zlab berish
tarzida tushunish juda keng yoyilgan. Holbuki, o’rganilayotgan asar mazmunini
qayta hikoyalashning adabiy ta'lim maqsadiga mutlaqo aloqasi yo’q. Chunki
chinakam badiiy asar uchun undagi voqealarning o’zi emas, balki o’sha voqealar
ro‘y berishi mobaynida qahramonlar
ruhiyatidagi po’rtanalar manzarasining aks ettirilgani muhimdir. Buning ustiga,
ko‘pchilik asl badiiyat namunalarida biz ko‘nikkan ma'nodagi qayta hikoyalash
mumkin bo’lgan mazmunning o’zi yo’q. Qayta hikoyalash mumkin bo’lgan joyda
san'at bo’lmaydi. San'atning san'atligi, ilohiyligi, ijodligi, takrorlanmasligi ham,
aynan, uni aytib berish mumkin emasligidadir. Kim bo‘lsa ham, boshqa birov
tomonidan aytib berishga urinish badiiy asarni yo’qqa chiqarish demakdir. Navoiy
tasvirlagan manzarani yoki Qodiriyning nozik ifodalarini ulardan boshqa biror kishi
adiblar erishgan badiiy effektga erishtiradigan tarzda aytib bera olmaydi. Adabiyot
darslarida o’qituvchilarning asosiy vaqti asardagi voqealarni talabalarga aytib berish
bilan, o’quvchilarning barcha vaqti esa, muallimlaridan eshitganlarini qayta
hikoyalash bilan o’tayotganligi uchun ham bizda kitob o’qish madaniyati pasayib
bormoqda. Chunki maktab adabiy ta'limida o’quvchilar badiiy asarni emas, undagi
voqealarni "uqishga o’rgatilgan".
Adabiy asarlarni didaktik tahlil qilishda tayanilishi zarur bo’lgan bir qator
tamoyillar mavjudki, ularga amal qilmay turib, adabiyot o’qitishda samaraga erishish
mumkin emas. Ta'kidlash kerakki, o’quv tahlilida ham xuddi filologik tahlilda amal
qiladigan tamoyillar o’z kuchida qoladi. Lekin o’quv tahlili pedagogik faoliyat
bo’lganligi uchun ham bir necha o’ziga xos tamoyillarga ham amal qilish lozim
bo’ladi. Didaktik tahlilda o’quvchilarning individual xususiyatlarini hisobga olish
tamoyili muhim o’rin tutadi. Badiiy asar alohida shaxsning individual faoliyati
natijasidir. Binobarin, individiul shaxsning individual faoliyati mahsuli bo’lmish
badiiy asarni barcha o’quvchiga birvarakayiga, yoppasiga yetkazish mumkin emas.
Adabiy ta'lim uchun ijodkor shaxs miyasi va shakllantirish maqsad hisoblanar ekan,
har bir o’quvchining alohida yuragi, o‘ziga xos ruhiyati, kechinmalar tizimi,
ta'sirchanlik xususiyatlari, estetik tajribasi borligini hisobga olib ish ko’rish lozim
bo’ladi. Badiiy asar didaktik tahlil etilar ekan o’qituvchi "umuman o’quvchi"ni
emas, balki konkret o’quvchini ko’z oldiga keltirmasa, ijobiy natijaga erisha
olmaydi. Chunki talaba qalbiga, ruhiyatiga ta'sir ko’rsatmoq uchun uning qalbi va
ruhiyatiga xos sifatlar haqida aniq tasavvur bo’lishi lozim. Bu haqda aniq ma'lumot
bo’lishi uchun har bir o’quvchi shaxsi puxta o’rganilgan va tahlil jarayonida bolalar
ruhiyatidagi o’ziga xoslik maksimal darajada hisobga olingan bo’lishi shart. Shuning
uchun ham o’quvchi qalbi bilan ish ko’rishga tutingan o’quvchi konkret, jonli
shaxsni ko’z oldiga keltirmay turib, o’quv tahlilini amalga oshira olmaydi. Hozirgi
adabiy ta'limdagi eng katta nuqson shundaki, tahlil jarayonida individuallik
tamoyiliga deyarli e'tibor qilinmaydi. O’rganilayotgan asar barcha o’quvchilar
uchun bir xilda "umuman" talqin qilinaveradi. Natijada, har bir alohida olingan
bolaning tuyg‘ulari darchasi badiiy asar uchun yopiq qoladi. Holbuki, tuyg‘ularga
ta'sir qilish uchun qalbni cho’glantirish, o’quvchilarning tafakkurini ham,
hissiyotlarini ham faollashtirish, muvozanatdan chiqarish, befarqlikdan xalos etish
kerak. Shundagina o’quvchi tahlil qilinayotgan asarga qiziqadi, qiziqqan - asar
ma'naviy qadriyatlariga ergashadi, ergashgan - yuqtiradi, yuqtirgan – o’z ma'naviyati
ustida ishlaydi, ishlagan - tarbiyalanadi. Alohida shaxs sifatida badiiy asarlarni qabul
qila bilish o’quvchini biologik mavjudotlikdan qutqarib, uni ijtimoiy zotga
aylantiradi. Odamning hayotiga ruh, go’zal mazmun beradi, uni ta'sirchan, nurli
qiladi. O’quv tahlilining individualligi tamoyiliga rioya etish o’qituvchidan juda
ko’p mehnat, katta aqliy-ruhiy zo‘riqishni talab etadi. Negaki, ayni bir vaqtda hamma
bilan birday va har bir talaba bilan alohida ishlay olish oson emas. Didaktik tahlil
bir-biridan tamomila farq qiluvchi o’qituvchi va o’quvchi faoliyati birikuvidan
iborat bo’lganligi uchun ham ilmiy tahlilda qo’yilmagan zarur bir talabga rioya
qilinishi shartdir. Bu talab o’qituvchi bilan o’quvchilarning tahlilga jalb qilingan asar
yuzasidan bir xil xulosaga kelishi shart emasligidir. Atroflicha tahlil qilingan, estetik
joziba manbalari ochilgan badiiy asar haqida o’quvchilar o’qituvchi istaganiday
fikrlashi, o’qituvchi chiqargan estetik xulosaga kelishi majburiy bo’lmasligi lozim.
Negaki, har bir alohida shaxsning dunyoni idrok etish, tushunish, ta'sirlanish va
xulosa chiqarish tarzi bor. Badiiy asarni tushunishdagi o’ziga xoslikning manbalari
juda ko’p va u haqda uzoq so’z yuritish mumkin, lekin eng muhimi, o’qituvchi o’sha
o’ziga xoslikni bir xillikka tomon zo’rlab yo’naltirmasligi zarur. Barchaning bir xil
o’ylashiga erishish – qo’lga kiritilishi mumkin bo’lgan pedagogik natijalarning eng
yomonidir.
Adabiyot o’qituvchisi uchun uning xulosalariga qo’shilmaydigan o’quvchini
tarbiyalash eng katta ijobiy natijadir. Chunki adabiy ta'lim uchun biror asar tahlili
natijasida undan chiqarilgan xulosa emas, balki shu xulosaga kelguncha bosib
o’tilgan hissiy-mantiqiy yo’l muhimroqdir. Bu yo’lda o’quvchi o’ylanishga,
izlanishga, ma'naviy qadriyatlarni solishtirishga majbur bo’ladi. Agarda ushanday
mantiqiy-badiiy operatsiyalavr natijasida talaba o’qituvchisining qarashlaridan farq
qiladigan va hatto zid xulosaga kelgan bo’lsa ham quvonmoq kerak. O’qituvchi
tarbiyalanuvchisidan faqat bir narsani: o‘z fikrini badiiy matnga tayangan holda
asoslashni talab qilishga haqli. Badiiy matn esa har bir kitobxon tomonidan o’zicha
talqin etilishi mumkin. Adabiyot darslari shaxslararo munosabat natijasida shaxslik
sifatlarini shakllantirishga qaratilgan faoliyatdir, shaxslararo munosabat esa faqat
ilm emas, balki ijod hamdir. Ma'lumki, ijod qarashlar va xulosalarning xilma-
xillligiga tayanadi. Didaktik tahlilda o’quvchi va adabiyot o’qituvchisi
qarashlarining har xil bo’lishi mumkinligi, also adabiy asar tahlilida o’qituvchi va
o’quvchi hamkorligi tamoyilini inkor etmaydi. Filologik tahlildan farqli tarzda o’quv
tahlili ikki tomonlama jarayondir. Unda tahlil qiluvchi: tushuntiruvchi-o’qituvchi
bilan, tahlil qiluvchi: tushunuvchi-o’quvchi faoliyati birikkan holda namoyon
bo’ladi. Bu ikkala tomondan biri qatnashmasa, o’quv tahlili yuzaga kelmaydi.
Didaktik tahlilda u o’quvchi faoliyati alohida ahamiyat kasb etadi. O’quvchining
estetik faoliyatini faollashtirish, didini o’stirish orqali uning shaxsini kamolot sari
yo’naltirish adabiy ta'limning pirovard maqsadi hisoblanadi. Shuning uchun ham
didaktik tahlilda o’quvchi-o’qituvchi hamkorligiga erishilmasa, pedagogik
maqsadga erishilmaydi. O’quvchiga didaktik tahlilni tinglovchi va qabul qiluvchi
debgina qarash adabiyot darslarini yo’qqa chiqaruvchi xatodir. Ayni vaqtda,
o’qituvchi o’quvchilarning uy-fikrlari, tuyg‘ulari bilan mutlaqo ishi bo’lmasligi
kerak, talaba o’ziga ma'qul kelgan har qanday xulosaga kelsa ham bo’laveradi deb
qarash undan kam bo’lmagan xatolikdir. To’gri, o’quvchilarning fikriy hurligiga
daxl qilmaslik,ularni bir xil xulosalar sari zo’rlab haydamaslik zarur, lekin
o’quvchilarning erkin fikrlashlariga imkon berish boshqa-yu, ularning hissiy -
mantiqiy faoliyatlarini o’z holiga tashlab qo’yish mutlaqo boshqa tushunchalardir.
Didaktik tahlilda yuqori darajadagi samaraga erishmoq uchun o’quvchi bilan
o’qituvchi hamkor bo’lmogi, bir umumiy marrani belgilamoqlari va unga erishish
sari hamkorlik qilmoqlari zarur. Aks holda, adabiy ta'lim oldida turgan vazifalar
bajarilmay qoladi. Chunki ayni bir faoliyatni amalga oshiruvchi ikki kuch boshqa-
boshqa harakat qilsa, ularni bog‘lab turuvchi ma'naviy rishta bo’lmasa, bunday
faoliyatning qanday samara keltirishi ma'lum. "O‘ziga xos baho berishga, mustaqil
ravishda xulosalar chiqarishga odatlanayotgan o’quvchilar muhokama etilayotgan
masalalar
yuzasidan
o’qituvchi
bilan
talashib-tortishsalar
ham,
ayamay
bahslashsalar ham, u bilan kelisha olmasalar va o’ziga xos qarorga kelgan bo’lsalar
ham uning ortidan borishlari, unga ishonishlari, uning ijodiy irodasini his etib
turishlari
kerak",-
deb
yozadi
adabiyot
darslarida
o’qituvchi-o’quvchi
munosabatlarining qirralarini goyat sinchkovlik bilan o’rgangan olimlar V.Kan-
Kalik va V.Xazan. Adabiyot o’qituvchisi o’z o’quvchilarining fikrlarini
bug‘maganligi, o’z qarashlarini bildirishga yo’l qo’yib berganligi va biror xulosaga
zo‘rlab olib kelishga urinmaganligi uchun ham o’quvchilarning ishonchini qozonadi
va ularning hamkoriga, bolalar evristik faoliyatining sherigiga aylanadi. Didaktik
tahlil yuzaga chiqishi uchun o’quvchi faqat eshituvchi maqomida bo’lishi yetarli
emas.U, albatta, tahlil qiluvchi martabasida bo’lishi kerak. Adabiyot darslari teng
tomonlar faoliyati ekanligi, bu faoliyat ishtirokchilardan biri bo’lmish o’qituvchi
faqat
hayotiy
tajribasining
boyligi,badiiy
asarga
munosabat
malakasini
egallaganligi, estetik mezonlarning shakllanganligi bilangina o’quvchilaridan ajralib
turishi yodda tutilishi lozim. Garchi, o’quvchilar o’rganiladigan asarlarni o’qituvchi
singari oldindan to’liq o’qib chiqmagan bo’lsalar-da, o’zlarining axloqiy
mezonlariga, ma'naviy tajribalariga egadirlar. Chunki har bir inson dunyoga kelgan
kundan boshlaboq, o’zi bilib yoki bilmay ma'naviy tajriba orttiraveradi. Binobarin,
o’quvchilar ham badiiy asarni talqin qilish, unga qadriyatlar nuqtai nazaridan baho
berish huquqiga egadirlar. Adabiyotning o’rganiladigan o’zga o’quv predmetlaridan
asosiy farqi ham shunda. Bu to’grida rus adibi Yuriy Karyakin shunday deydi:
"Fizika, matematika va boshqa shu kabi predmet o’qituvchilari uchun o’quvchi,
qo’polroq qilib aytganda, "yozilmagan qog‘ozlar" ularning darsdagi o’zaro
munosbatlari teng emas. Asosiy ishi insonning ma'naviy tajribasini tahlil qilish
bo’lgan adabiyotda esa ahvol tamomila boshqacha. Bu yerda o’quvchiga "toza
qog‘oz" deb qarash butun ishni yo’qqa chiqaradi. Bundan avval "yozilganlar"ni
hisobga olmay turib "yozib" bo’lmaydi. O’quvchi (hatto birinchi sinfdagi bolakay
ham) o’ziga yarasha ulkan ma'naviy tajribaga ega va adabiyot o’qituvchisi bilan
o’quvchi orasidagi munosabat ko’p darajada tengdir. Chunki bu munosabatlar,
avvalo, teng odamlar o’rtasidagi munosabatlardir: faqat o’qituvchi kattaroq hayot
tajribasiga ega, xolos". Adabiyotdan boshqa predmetlarni o’qitishda muallim
o’quvchi
bilmaydigan
narsalarni
o’rgatadi,
o’quvchilarning
o’qituvchi,
o’rgatmoqchi bo’lgan bilimlar majmuini oldindan bilishi deyarli mumkin emas.
Adabiyotda esa bilim berish emas, balki tarbiyalash, barkamol shaxsning ma'naviy
dunyosini shakllantirish maqsad hisoblanadi. Demak, o’rganilayotgan asarlarda ham
qahramonlarning yoxud muallifning ma'naviy olami tekshiriladi. Bu tekshirishda
o’quvchi va o’qituvchi barobar, teng huquq bilan ishtirok qilishi kerak. Chunki bola
ham o’ziga yarasha ma'naviy tajribaga, axloqiy o‘lchovlarga egadir.
Mavzu yuzasidan savollar:
1. Tahlilda uzviylik, qism va butunning ahamyati.
2. O’quv, didaktik va filologik tahlilning o’ziga xosliklari.
3. Badiiy tahlilda asar muallifining dunyoqarashi.
4. Tahlil turlari aro o’zaro mutanosiblik.
5. O’quv tahlilining samaradorligi.
6. Qaysi tahlil namunalari badiiy asarni mukammalroq tahlil etadi deb o‘ylaysiz.
7. Maktab dasturida berilgan tahlil namunalaridan ko‘nglingiz to‘qmi?
8. Tahlilda talaba dunyoqarashi hisobga olinadimi?