O‘QUV-DIDAKTIK TAHLIL

Yuklangan vaqt

2024-12-11

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

26,2 KB


 
 
 
 
 
 
O‘QUV-DIDAKTIK TAHLIL 
 
 
REJA: 
1. O’quv tahlili, uning  maqsad va vazifalari. 
2. Didaktik tahlilga xos asosiy xususiyatlar va tamoyillar. 
3. O’quv tahlilda matn, yozuvchi va o’qituvchi munosabatlari. 
4. O’quvchi va o’qituvchining didaktik tahlilda ishtirok etishi. 
5. O‘quv tahlilida savol va topshiriqlarning ahamiyati. 
Tayanch tushunchalar: 
       O’quv tahlil , Tahlilning  yo’naltirilganligi , Didaktik tahlil qatnashchilari , 
Tahlil qatnashchilarining o’zaro munosabatlari, O’quv tahlili-kashfiyot, Didaktik 
tahlilning vaqt, joy va qatnashchilarning tayyorgarlik darajasiga ko’ra 
cheklanishlari. 
Zaruriy adabiyotlar ro’yxati: 
1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T. 
Kamalak. 2016. 
2.Karimov B. Ruhiyat alifbosi. – T.: G‘.G‘ulom nimidagi nashryot matbaa-ijodiy uyi 
, 2018. 
3. M. Abdiev, H. Berdiev. Tahliliy o’qish. – Samarqand: 2009 yil 
4. M. Qo’shjonov. Ma’no va mezon. – Toshkent: 1974 yil 
5. V. Belinskiy. Adabiy orzular. – Toshkent: 1977 yil 
6. U. Normatov. Talant tarbiyasi. – Toshkent: 1980 yil 
      7. Q. Yo’ldoshev. Yoniq so’z. – Toshkent: 2006 yil 
Didaktik tahlilni uyushtirishning nazariy asoslarini belgilashdan oldin o’quv 
tahlilning ilmiy tahlildan farqini aniqlab olish zarur bo’ladi. Aslida, didaktik tahlil 
ham badiiy matnning sirini kashf etishga, muallifning niyatini anglashga, asar 
jozibasini ta'minlaydigan jihatlarni aniqlashga qaratilgan faoliyatdir. O’quv tahlili 
O‘QUV-DIDAKTIK TAHLIL REJA: 1. O’quv tahlili, uning maqsad va vazifalari. 2. Didaktik tahlilga xos asosiy xususiyatlar va tamoyillar. 3. O’quv tahlilda matn, yozuvchi va o’qituvchi munosabatlari. 4. O’quvchi va o’qituvchining didaktik tahlilda ishtirok etishi. 5. O‘quv tahlilida savol va topshiriqlarning ahamiyati. Tayanch tushunchalar: O’quv tahlil , Tahlilning yo’naltirilganligi , Didaktik tahlil qatnashchilari , Tahlil qatnashchilarining o’zaro munosabatlari, O’quv tahlili-kashfiyot, Didaktik tahlilning vaqt, joy va qatnashchilarning tayyorgarlik darajasiga ko’ra cheklanishlari. Zaruriy adabiyotlar ro’yxati: 1. Q. Yo‘ldoshev, M. Yo‘ldosheva. Badiiy tahlil asoslari. O‘quv qo‘llanma. T. Kamalak. 2016. 2.Karimov B. Ruhiyat alifbosi. – T.: G‘.G‘ulom nimidagi nashryot matbaa-ijodiy uyi , 2018. 3. M. Abdiev, H. Berdiev. Tahliliy o’qish. – Samarqand: 2009 yil 4. M. Qo’shjonov. Ma’no va mezon. – Toshkent: 1974 yil 5. V. Belinskiy. Adabiy orzular. – Toshkent: 1977 yil 6. U. Normatov. Talant tarbiyasi. – Toshkent: 1980 yil 7. Q. Yo’ldoshev. Yoniq so’z. – Toshkent: 2006 yil Didaktik tahlilni uyushtirishning nazariy asoslarini belgilashdan oldin o’quv tahlilning ilmiy tahlildan farqini aniqlab olish zarur bo’ladi. Aslida, didaktik tahlil ham badiiy matnning sirini kashf etishga, muallifning niyatini anglashga, asar jozibasini ta'minlaydigan jihatlarni aniqlashga qaratilgan faoliyatdir. O’quv tahlili  
 
bir qator qirralari bilan filologik tahlildan muayyan darajada farq qilsa-da, unga zid 
narsa emas. Har qanday didaktik tahlil ilmiy tahlil darajasiga ko’tarilishga intiladi va 
unga yetganda o’quv tahlilidan ko’zda tutilgan maqsadga to’liq erishilgan bo’ladi. 
Ayni vaqtda, badiiy asarni didaktik tahlil qilish filologik tahlil etishdan jiddiy farq 
ham qiladi. O’quv tahlili ilmiy tahlil singari faqat ilmiy-estetik faoliyat bo’lib 
qolmay, balki pedagogik-psixologik jarayon hamdir. Chunki pedagogik maqsadga 
yo’naltirilganlik didaktik tahlilning asosiy belgisidir. Agar filologik tahlil, asosan, 
faqat olimning aqliy faoliyati natijasi bo’lsa, o’quv tahlili o’qituvchining talabalar 
bilan bevosita muloqoti mobaynida amalga oshiriladigan tadbirdir. Didaktik 
tahlilning ishtirokchilari ko’proq bo’lishadi va barcha aqliy-estetik operatsiyalar 
qatnashchilarning imkoniyatlari va saviyalariga moslashtirilgan  holda bajariladi. 
O’quv tahlilidan maqsad badiiy asarni to’gri qabul etish orqali o’quvchilarda 
shaxslik sifatlarini shakllantirishdan iboratdir. Didaktik tahlilning vazifalari badiiy 
asarning o’ziga xosligi, jozibasi va ta'sir qilish sabablarini aniqlash orqali talabalarda 
ta'sirchan qalb, xassos tuyg‘ular, sog‘lom estetik did, ravon va ifodali nutq 
shakllantirishdan iboratdir. Shunga ko’ra o’quv tahliliga badiiy asar matnining 
hayotiy va badiiy mantig‘i hamda estetik jozibasini kashf etish orqali 
tarbiyalanuvchilarda komil insonga xos ma'naviy belgilarni shakllantirishga 
qaratilgan ilmiy pedagogik faoliyat tarzida ta'rif berish mumkin. O’quv tahlili 
ko’proq shaxslik xususiyatiga tayanadi, chunki u jonli shaxslar ishtirokida amalga 
oshiriladi va tahlil qatnashchilarida muayyan fazilatlarini dunyoga keltirishga 
yo’naltiriladi. Buning uchun didaktik tahlilda o’quvchilarning hissiyotlar olamiga 
ta'sir ko’rsatish kerak bo’ladi. O’quvchilar hissiyotlariga daxl qilmagan har qanday 
narsaga loqayd bo’lishadi. Talabalarning hissiyotiga ta'sir qilingandagina bolalar 
asar ichiga "kirishadi", asar qahramonlari bilan birga "yashay" boshlashadi. 
Hissiyotga tayanib qilingan tahlil tufayli o’quvchilar badiiy matnga ruhoniy ko’z 
bilan qaraydigan bo’lishadi. Ular oddiy yozuv belgilari zamiriga ulkan insoniy 
taqdirlar, ta'sirchan tuyg‘ular, hadsiz fojia va quvonchlar yashiringanligini his 
etishadi, ularni kashf etishadi. Kashf etish esa, rivojlanishning yangi bosqichlari sari 
undaydi. Didaktik tahlil ilmiy tahlildan farq qilib, mantiqiy sillogizmlarning 
o’zigagina tayana olmaydi. Negaki, o’quv tahlilida hamisha konkret yoshdagi, 
muayyan sinfdagi o’ziga yarasha hayotiy tajriba va bilimga ega bo’lgan o’quvchilar 
bir qator qirralari bilan filologik tahlildan muayyan darajada farq qilsa-da, unga zid narsa emas. Har qanday didaktik tahlil ilmiy tahlil darajasiga ko’tarilishga intiladi va unga yetganda o’quv tahlilidan ko’zda tutilgan maqsadga to’liq erishilgan bo’ladi. Ayni vaqtda, badiiy asarni didaktik tahlil qilish filologik tahlil etishdan jiddiy farq ham qiladi. O’quv tahlili ilmiy tahlil singari faqat ilmiy-estetik faoliyat bo’lib qolmay, balki pedagogik-psixologik jarayon hamdir. Chunki pedagogik maqsadga yo’naltirilganlik didaktik tahlilning asosiy belgisidir. Agar filologik tahlil, asosan, faqat olimning aqliy faoliyati natijasi bo’lsa, o’quv tahlili o’qituvchining talabalar bilan bevosita muloqoti mobaynida amalga oshiriladigan tadbirdir. Didaktik tahlilning ishtirokchilari ko’proq bo’lishadi va barcha aqliy-estetik operatsiyalar qatnashchilarning imkoniyatlari va saviyalariga moslashtirilgan holda bajariladi. O’quv tahlilidan maqsad badiiy asarni to’gri qabul etish orqali o’quvchilarda shaxslik sifatlarini shakllantirishdan iboratdir. Didaktik tahlilning vazifalari badiiy asarning o’ziga xosligi, jozibasi va ta'sir qilish sabablarini aniqlash orqali talabalarda ta'sirchan qalb, xassos tuyg‘ular, sog‘lom estetik did, ravon va ifodali nutq shakllantirishdan iboratdir. Shunga ko’ra o’quv tahliliga badiiy asar matnining hayotiy va badiiy mantig‘i hamda estetik jozibasini kashf etish orqali tarbiyalanuvchilarda komil insonga xos ma'naviy belgilarni shakllantirishga qaratilgan ilmiy pedagogik faoliyat tarzida ta'rif berish mumkin. O’quv tahlili ko’proq shaxslik xususiyatiga tayanadi, chunki u jonli shaxslar ishtirokida amalga oshiriladi va tahlil qatnashchilarida muayyan fazilatlarini dunyoga keltirishga yo’naltiriladi. Buning uchun didaktik tahlilda o’quvchilarning hissiyotlar olamiga ta'sir ko’rsatish kerak bo’ladi. O’quvchilar hissiyotlariga daxl qilmagan har qanday narsaga loqayd bo’lishadi. Talabalarning hissiyotiga ta'sir qilingandagina bolalar asar ichiga "kirishadi", asar qahramonlari bilan birga "yashay" boshlashadi. Hissiyotga tayanib qilingan tahlil tufayli o’quvchilar badiiy matnga ruhoniy ko’z bilan qaraydigan bo’lishadi. Ular oddiy yozuv belgilari zamiriga ulkan insoniy taqdirlar, ta'sirchan tuyg‘ular, hadsiz fojia va quvonchlar yashiringanligini his etishadi, ularni kashf etishadi. Kashf etish esa, rivojlanishning yangi bosqichlari sari undaydi. Didaktik tahlil ilmiy tahlildan farq qilib, mantiqiy sillogizmlarning o’zigagina tayana olmaydi. Negaki, o’quv tahlilida hamisha konkret yoshdagi, muayyan sinfdagi o’ziga yarasha hayotiy tajriba va bilimga ega bo’lgan o’quvchilar  
 
bilan muayyan vaqt mobaynida ish ko’riladi. Ilmiy tahlilda esa tahlilchi bu xildagi 
cheklashni hisobga olmaydi. Buning ustiga, o’quv tahlili vaqt jihatidan ham 
cheklangan bo’ladi va tahlil doimo bir dars mobaynida amalga oshirilishi lozim 
estetik-mantiqiy operatsiyalardan iborat bo’ladi. Shu ma'noda, o’quv tahlili 
pedagogik 
jarayonning 
uzviy 
bir 
bo’lagi 
hisoblanadi. 
Badiiy 
asarning 
cheklanmagan, adog‘i yo’q go‘zalligi bilan ish ko’rayotgan adabiyotchi 
o’quvchilardagi aqliy va hissiy imkoniyatlar cheklanganligi, muayyan asarni 
o’rganishga ajratligan vaqtning chegaralanganligi bilan hamisha hisoblashishga 
majbur bo’ladi. Badiiy asarni didaktik tahlil etish jarayonida o’qituvchi va o’quvchi 
faoliyati uch yo‘nalishda uyushtirilishi mumkin. Bu hol o’quv tahlilining uch turini 
keltirib chiqaradi. Birinchi yo‘nalishda adabiyot o’qituvchisi faqat badiiy matnga 
suyanadi va uning ichki tartibiga daxl qilmagan, uni o’zgartirmagan holda asar 
zimnidagi ma'noni, jozibani o’quvchilarga ko’rsata boradi. Bu yo‘nalish tekstual 
tahlil deyiladi va bunda o’qituvchi ko’proq faoliyat ko’rsatadi. Ikkinchi yo‘nalishda 
o’qituvchining e'tibori asardagi personajlarga qaratiladi va badiiy ma'no obrazlar 
ruhiyatini anglab borish jarayonida tabiiy ravishda kelib chiqadi. Yozuvchining 
san'atkorlik mahorati ham badiiy obrazlarning qanchalik jonli va ta'sirchan 
ishlanganligini idrok qilish asnosida ochib boriladi. Bu yo‘nalish timsolli tahlil 
deyiladi va unda o’quvchilarning ham faol ishtirok etishlariga imkoniyat bo’ladi. 
Uchinchi yo‘nalishda esa tahlil asosan o’quvchilar tomonidan olib borilishi ko’zda 
tutiladi. O’qituvchi talabalari oldiga muammo qo’yadi va ularni bu muammoni 
yechishga yo’llaydi. Asar tahlili jarayonida o’quvchilar faqat oldin o’zlashtirgan 
bilimlaridan foydalanibgina qolmay, bir qator yangi estetik-mantiqiy tushunchalarni 
o’zlashtirib ham oladilar. Negaki, ular o’zaro fikr almashadilar, bahslashadilar. 
Tabiiyki, bu jarayonda o’quvchilarning ma'naviy olamida ham, aqliy dunyosida ham 
muayyan o’zgarishlar sodir bo’ladi. O’quv tahlilining bu yo’nalishi muammoli tahlil 
deyiladi. Tahlilning yo’nalishlari bir-birini inkor qilmaydi. Adabiy ta'lim 
amaliyotida tahlilning uch yo’nalishi deyarli hamisha aralash, qorishiq holda keladi. 
Tekstual tahlilni obrazlarga tayanmay turib amalga oshirib bo’lmaydi. Muammoli 
tahlilni ham badiiy matnga asoslanmay bajarish mumkin emas. Har qanday muammo 
matndan kelib chiqishi, har qanday mustaqil fikr ham matnning sehr-u jozibasini 
ochishga xizmat qilishi joiz. Tekstual tahlilda matnning maromini buzmaslik, 
bilan muayyan vaqt mobaynida ish ko’riladi. Ilmiy tahlilda esa tahlilchi bu xildagi cheklashni hisobga olmaydi. Buning ustiga, o’quv tahlili vaqt jihatidan ham cheklangan bo’ladi va tahlil doimo bir dars mobaynida amalga oshirilishi lozim estetik-mantiqiy operatsiyalardan iborat bo’ladi. Shu ma'noda, o’quv tahlili pedagogik jarayonning uzviy bir bo’lagi hisoblanadi. Badiiy asarning cheklanmagan, adog‘i yo’q go‘zalligi bilan ish ko’rayotgan adabiyotchi o’quvchilardagi aqliy va hissiy imkoniyatlar cheklanganligi, muayyan asarni o’rganishga ajratligan vaqtning chegaralanganligi bilan hamisha hisoblashishga majbur bo’ladi. Badiiy asarni didaktik tahlil etish jarayonida o’qituvchi va o’quvchi faoliyati uch yo‘nalishda uyushtirilishi mumkin. Bu hol o’quv tahlilining uch turini keltirib chiqaradi. Birinchi yo‘nalishda adabiyot o’qituvchisi faqat badiiy matnga suyanadi va uning ichki tartibiga daxl qilmagan, uni o’zgartirmagan holda asar zimnidagi ma'noni, jozibani o’quvchilarga ko’rsata boradi. Bu yo‘nalish tekstual tahlil deyiladi va bunda o’qituvchi ko’proq faoliyat ko’rsatadi. Ikkinchi yo‘nalishda o’qituvchining e'tibori asardagi personajlarga qaratiladi va badiiy ma'no obrazlar ruhiyatini anglab borish jarayonida tabiiy ravishda kelib chiqadi. Yozuvchining san'atkorlik mahorati ham badiiy obrazlarning qanchalik jonli va ta'sirchan ishlanganligini idrok qilish asnosida ochib boriladi. Bu yo‘nalish timsolli tahlil deyiladi va unda o’quvchilarning ham faol ishtirok etishlariga imkoniyat bo’ladi. Uchinchi yo‘nalishda esa tahlil asosan o’quvchilar tomonidan olib borilishi ko’zda tutiladi. O’qituvchi talabalari oldiga muammo qo’yadi va ularni bu muammoni yechishga yo’llaydi. Asar tahlili jarayonida o’quvchilar faqat oldin o’zlashtirgan bilimlaridan foydalanibgina qolmay, bir qator yangi estetik-mantiqiy tushunchalarni o’zlashtirib ham oladilar. Negaki, ular o’zaro fikr almashadilar, bahslashadilar. Tabiiyki, bu jarayonda o’quvchilarning ma'naviy olamida ham, aqliy dunyosida ham muayyan o’zgarishlar sodir bo’ladi. O’quv tahlilining bu yo’nalishi muammoli tahlil deyiladi. Tahlilning yo’nalishlari bir-birini inkor qilmaydi. Adabiy ta'lim amaliyotida tahlilning uch yo’nalishi deyarli hamisha aralash, qorishiq holda keladi. Tekstual tahlilni obrazlarga tayanmay turib amalga oshirib bo’lmaydi. Muammoli tahlilni ham badiiy matnga asoslanmay bajarish mumkin emas. Har qanday muammo matndan kelib chiqishi, har qanday mustaqil fikr ham matnning sehr-u jozibasini ochishga xizmat qilishi joiz. Tekstual tahlilda matnning maromini buzmaslik,  
 
muallif yurgan yo’lga, u o’rnatgan badiiy tartibga rioya qilish ustuvor bo’ladi, lekin 
tahlilning qolgan ikki turida ham badiiy matn asosiy o’rin tutadi. Shu ma'noda, har 
qanday tahlil mohiyat e'tibori bilan tekstual tahlildir. Chunki badiiy asar yuzasidan 
amalga oshiriladigan har qanday faoliyat faqat matnga tayanishi, matndan kelib 
chiqishi, matnning jozibasini ochishga xizmat qilishi lozim. Shuning uchun ham har 
qanday yo’nalishdagi o’quv tahlilini amalga oshirishdan oldin, albatta, o’quvchilar 
badiiy matn bilan yaxshi tanish bo’lishlari shart. Tekstual tahlil,  ayniqsa, kichikroq 
hajmli nasriy asarlarni didaktik tahlil etishda  juda qo’l keladi. Katta hajmli epik 
asarlarni  o’rgatishda timsolli tahlil usulidan foydalanish yaxshi samara beradi. 
Timsollarning o’quvchilar tomonidan jonli odamlar, o’z taqdiriga xos insoniy 
tabiatga ega tirik kishilar tarzida qabul etishga erishish kerak.Shundagina, bu 
timsollar tuygan tuyg‘ular o’quvchilarga ham yuqadi, ta'sirlantiradi, binobarin, 
tarbiyalaydi. O’quvchilarning badiiy timsollarni darhol ijobiy va salbiy guruhlarga 
ajratishlariga yo’l qo’ymaslik, har bir badiiy timsolning qarama-qarshi tabiatli kishi 
nuqtai nazaridan qanday baholanishi mumkinligiga e'tibor qaratilishi lozim. 
Hayotdagi odamlarni jo’ngina yaxshi va yomonga ajratish noto’gri bo’lganidek, 
badiiy timsollarni ham ijobiy va salbiyga ajratib tashlash to’gri emasligi o’quvchilar 
ongiga singdirilishi zarur. Hayotdagi har bir alohida odam yechimi topilishi mumkin 
bo’lmagan muammodir. Badiiy adabiyot ana shu adoqsiz muammoning qirralirini 
butun murakkabligi, jilvalari, soyalari va tovlanishlari bilan tasvir etish orqali 
o’quvchini o’zgani his etishga, o’ziga bevosita daxli bo’lmagan begona kimsaning 
dardini anglashga odatlantiradi. O’z tabiati yo’nalishi va adabiy ta'lim qo’ygan  
vazifaning xarakteriga qarab, timsoliy tahlil natijasida har bir o’quvchi ruhiyatida 
muayyan sifatlar hosil bo’ladi. Badiiy asar muammoli tahlil etilganda, o’quvchilar 
badiiy va hayotiy muammoni o’z tushuncha va tajribalaridan kelib chiqib hal etishga 
o’rganishadi. Muammoli tahlil puxta bo’lishi uchun o’quvchilar badiiy matn bilan 
yaxshi tanishibgina qolmay, uni to’liq hazm qilgan bo’lishlari ham kerak. Chunki 
o’zlashtirilgan fikr fikr uyg‘otadi, singdirilgan hissiyot tuyg‘u qo’zgatadi. 
Muammoli usul bilan tahlil etishda o’quvchilarni shunchaki bahsga tortish kerak 
emas, balki ularning butun kuchi badiiy matnning magzini ochishga yo’naltirilgan 
bo’lishi lozim. Muammoli tahlil kutilgan samarani berish uchun matnga  o’quvchilar 
hayotiy tajribalari va egallagan bilimlari darajasidan kelib chiqib erkin yondasha 
muallif yurgan yo’lga, u o’rnatgan badiiy tartibga rioya qilish ustuvor bo’ladi, lekin tahlilning qolgan ikki turida ham badiiy matn asosiy o’rin tutadi. Shu ma'noda, har qanday tahlil mohiyat e'tibori bilan tekstual tahlildir. Chunki badiiy asar yuzasidan amalga oshiriladigan har qanday faoliyat faqat matnga tayanishi, matndan kelib chiqishi, matnning jozibasini ochishga xizmat qilishi lozim. Shuning uchun ham har qanday yo’nalishdagi o’quv tahlilini amalga oshirishdan oldin, albatta, o’quvchilar badiiy matn bilan yaxshi tanish bo’lishlari shart. Tekstual tahlil, ayniqsa, kichikroq hajmli nasriy asarlarni didaktik tahlil etishda juda qo’l keladi. Katta hajmli epik asarlarni o’rgatishda timsolli tahlil usulidan foydalanish yaxshi samara beradi. Timsollarning o’quvchilar tomonidan jonli odamlar, o’z taqdiriga xos insoniy tabiatga ega tirik kishilar tarzida qabul etishga erishish kerak.Shundagina, bu timsollar tuygan tuyg‘ular o’quvchilarga ham yuqadi, ta'sirlantiradi, binobarin, tarbiyalaydi. O’quvchilarning badiiy timsollarni darhol ijobiy va salbiy guruhlarga ajratishlariga yo’l qo’ymaslik, har bir badiiy timsolning qarama-qarshi tabiatli kishi nuqtai nazaridan qanday baholanishi mumkinligiga e'tibor qaratilishi lozim. Hayotdagi odamlarni jo’ngina yaxshi va yomonga ajratish noto’gri bo’lganidek, badiiy timsollarni ham ijobiy va salbiyga ajratib tashlash to’gri emasligi o’quvchilar ongiga singdirilishi zarur. Hayotdagi har bir alohida odam yechimi topilishi mumkin bo’lmagan muammodir. Badiiy adabiyot ana shu adoqsiz muammoning qirralirini butun murakkabligi, jilvalari, soyalari va tovlanishlari bilan tasvir etish orqali o’quvchini o’zgani his etishga, o’ziga bevosita daxli bo’lmagan begona kimsaning dardini anglashga odatlantiradi. O’z tabiati yo’nalishi va adabiy ta'lim qo’ygan vazifaning xarakteriga qarab, timsoliy tahlil natijasida har bir o’quvchi ruhiyatida muayyan sifatlar hosil bo’ladi. Badiiy asar muammoli tahlil etilganda, o’quvchilar badiiy va hayotiy muammoni o’z tushuncha va tajribalaridan kelib chiqib hal etishga o’rganishadi. Muammoli tahlil puxta bo’lishi uchun o’quvchilar badiiy matn bilan yaxshi tanishibgina qolmay, uni to’liq hazm qilgan bo’lishlari ham kerak. Chunki o’zlashtirilgan fikr fikr uyg‘otadi, singdirilgan hissiyot tuyg‘u qo’zgatadi. Muammoli usul bilan tahlil etishda o’quvchilarni shunchaki bahsga tortish kerak emas, balki ularning butun kuchi badiiy matnning magzini ochishga yo’naltirilgan bo’lishi lozim. Muammoli tahlil kutilgan samarani berish uchun matnga o’quvchilar hayotiy tajribalari va egallagan bilimlari darajasidan kelib chiqib erkin yondasha  
 
olishlari zarur. Misol uchun,  Sofoklning "Shoh Edip" asari muammoli yo’l bilan 
tahlil etiladigan bo’lsa, oqituvchi : "Edip gunohkormi?" tarzida savol qo’yishi va 
o’quvchilardan o’z fikrlarini faqat badiiy matnga tayangan holdagina asoslashlarini 
talab etishi mumkin. Gunoh, gunohkorlik, ayb va aybdorlik, qismat, inson 
ma'naviyati singari tushunchalar atrofida fikr yuritish jarayonida o’quvchilar Edip 
shaxsining ulkan  fojiasini yaqindan, bevosita his etadilar. 
Didaktik tahlilga tayyorgarlik va amalga oshirish har bir adabiyot o’qituvchisi 
uchun doim ham ikki bosqichli jarayon hisoblanadi. Birinchi bosqich o’qituvchining 
darsga tayorlanish jarayoni bo’lib, bunda o‘rganiladigan asar o’zicha tahlil etiladiki, 
buni muallimning individual tahlili deyish mumkin. Ikkinchi bosqichda esa, 
o’qituvchi va o’quvchilar hamkorligida  muayyan asar tahlil qilinadiki, uni 
o’quvchilar yordamida tahlillash deyish mumkin. Aslida, bu ikki bosqich bir 
jarayonning turli sharoitlardagi ko’rinishlari va shu bois bir-biriga aslo zid emas. 
Lekin ayni vaqtda, bu ikki faoliyat turini farqlamaslikni ham to’gri deb bo’lmaydi. 
Negaki, o’qituvchi badiiy asar bilan yolg‘iz uchrashganda, uni xayolan didaktik 
tahlil qilganda, ertangi pedagogik vaziyatni, o’quvchilar hissiyotining namoyon 
bo’lish tarzini, o’zining kayfiyatini oldindan to’liq bilishi mumkin emas. Binobarin, 
jamoaviy tahlil jarayonida individual tahlilning ayrim qirralariga muayyan tahrirlar 
kiritilishi, ayrim jihatlarga ko’proq  e'tibor qaratilishi, o’quvchilarda ijobiy tuygular 
uyg‘otadigan o’rinlarga urg‘u berilishi, ekspromlar qilinishi tabiiydir.Chunki 
adabiyot darsi- ijod. Ijodda esa hamma narsani oldindan to’liq rejalashtirib 
bo’lmaydi. To’liq  rejaga tushgan faoliyat ijod bo’la olmaydi. Shu bois adabiyot 
o’qituvchisi topqir, hozirjavob, har qanday vaziyatdan chiqib keta oladigan, ayni 
vaqtda, badiiy asarning estetik ma'nosini nazardan qochirmaydigan shaxs bo’lishi 
lozim.  Adabiy ta'limidagi eng jiddiy qusurlardan biri shundaki, o’qituvchilar  
o’rganiladigan badiiy asarni oldin individual tahlil etishga yetarli e'tibor 
bermaydilar. Natijada, o’qituvchi frontal (ommaviy) tahlil jarayonida muhim badiiy 
unsurni nomuhimdan ajratishga o’lgurolmay qoladi. O’quvchilarda esa bunday 
ko’nikma hali shakllanmaganligi uchun asar zamiridagi badiiy estetik ma'no 
payqalmay qolib ketishi mumkin. Bunday bo’lmasligi uchun o’qituvchi individual 
tahlildan erinmasligi, tahlil jarayonida talabalarning hissiyotlarini uyg‘otadigan, 
olishlari zarur. Misol uchun, Sofoklning "Shoh Edip" asari muammoli yo’l bilan tahlil etiladigan bo’lsa, oqituvchi : "Edip gunohkormi?" tarzida savol qo’yishi va o’quvchilardan o’z fikrlarini faqat badiiy matnga tayangan holdagina asoslashlarini talab etishi mumkin. Gunoh, gunohkorlik, ayb va aybdorlik, qismat, inson ma'naviyati singari tushunchalar atrofida fikr yuritish jarayonida o’quvchilar Edip shaxsining ulkan fojiasini yaqindan, bevosita his etadilar. Didaktik tahlilga tayyorgarlik va amalga oshirish har bir adabiyot o’qituvchisi uchun doim ham ikki bosqichli jarayon hisoblanadi. Birinchi bosqich o’qituvchining darsga tayorlanish jarayoni bo’lib, bunda o‘rganiladigan asar o’zicha tahlil etiladiki, buni muallimning individual tahlili deyish mumkin. Ikkinchi bosqichda esa, o’qituvchi va o’quvchilar hamkorligida muayyan asar tahlil qilinadiki, uni o’quvchilar yordamida tahlillash deyish mumkin. Aslida, bu ikki bosqich bir jarayonning turli sharoitlardagi ko’rinishlari va shu bois bir-biriga aslo zid emas. Lekin ayni vaqtda, bu ikki faoliyat turini farqlamaslikni ham to’gri deb bo’lmaydi. Negaki, o’qituvchi badiiy asar bilan yolg‘iz uchrashganda, uni xayolan didaktik tahlil qilganda, ertangi pedagogik vaziyatni, o’quvchilar hissiyotining namoyon bo’lish tarzini, o’zining kayfiyatini oldindan to’liq bilishi mumkin emas. Binobarin, jamoaviy tahlil jarayonida individual tahlilning ayrim qirralariga muayyan tahrirlar kiritilishi, ayrim jihatlarga ko’proq e'tibor qaratilishi, o’quvchilarda ijobiy tuygular uyg‘otadigan o’rinlarga urg‘u berilishi, ekspromlar qilinishi tabiiydir.Chunki adabiyot darsi- ijod. Ijodda esa hamma narsani oldindan to’liq rejalashtirib bo’lmaydi. To’liq rejaga tushgan faoliyat ijod bo’la olmaydi. Shu bois adabiyot o’qituvchisi topqir, hozirjavob, har qanday vaziyatdan chiqib keta oladigan, ayni vaqtda, badiiy asarning estetik ma'nosini nazardan qochirmaydigan shaxs bo’lishi lozim. Adabiy ta'limidagi eng jiddiy qusurlardan biri shundaki, o’qituvchilar o’rganiladigan badiiy asarni oldin individual tahlil etishga yetarli e'tibor bermaydilar. Natijada, o’qituvchi frontal (ommaviy) tahlil jarayonida muhim badiiy unsurni nomuhimdan ajratishga o’lgurolmay qoladi. O’quvchilarda esa bunday ko’nikma hali shakllanmaganligi uchun asar zamiridagi badiiy estetik ma'no payqalmay qolib ketishi mumkin. Bunday bo’lmasligi uchun o’qituvchi individual tahlildan erinmasligi, tahlil jarayonida talabalarning hissiyotlarini uyg‘otadigan,  
 
ularda ezgu ma'naviy sifatlar paydo qilishi mumkin bo’lgan holatlarni hosil qilish 
yo’llarini oldindan rejalashtirishi kerak. 
 Didaktik tahlil o’quvchilarning ishtirok etishlariga ko’ra: individual, guruhiy 
hamda ommaviy singari turlarga ajratiladi. Individual tahlilda badiiy matn bilan 
tanishib chiqilgach, o’qituvchi har bir o’quvchiga alohida topshiriq beradi va talaba 
darslikdan foydalangan holda o’sha topshiriqni bajarish uchun alohida tahlil bilan 
shug‘ullanadi. Masalan, Cho’lponning "Go’zal" she'ri o’rganilayotganda, o’qituvchi 
bolalardan biriga she'rda istioradan qanday foydalanganligini, boshqasiga, 
o’xshatish qanday tasarruf etilganligini, uchinchisiga esa, mubolag‘aning qay tarzda 
o’rinli ishlatilganligini aniqlash va shu asosda matnni tahlil etishni topshirishi 
mumkin. Har bir bolaga tahlil uchun muayyan vaqt beriladi va tayyor bo’lgach, 
o’quvchi javobi tinglanadi. Guruhlarga ajratib tahlilga jalb etilgan o’quvchilarda 
musobaqa tuyg‘usi ustuvor o’rin tutadi.  O’quvchilar qandaydir belgilarga ko’ra bir 
necha guruhga ajratiladi. So’ng guruhlarning har biriga asar tahliliga doir alohida 
topshiriq  beriladi. Guruhlarga ajratishda o’tirgan 
O’rni, nasabnomlarning yonma-yon kelishi, jinsi va h.k. belgilar asos bo’lishi 
mumkin. Eng muhimi, guruhlarda ishchanlik ruhi hukmron bo’lishiga erishish va har 
guruhda boshqalarni o’z ortidan ergashtira oladigan o’quvchilarning bo’lishini 
ta'minlash kerak bo’ladi. Xayolot olami keng,tafakkuri uchqur bo’lgan o’quvchilar 
badiiy matndan, ko’pincha, o’qituvchi ham payqamay qolgan jihatlarni topishadi. 
Bir necha kishilik guruh o’quvchilarni birlashtiradi, fikrlar olishuviga o’rgatadi, 
birisining hissiyoti o’zgasida tuyg‘u uyg‘otadi. Shu zaylda badiiy matn yaxshiroq 
idrok etiladi. Bu xildagi tahlilda o’quvchilar boshqa guruhdagilarga savol berishlari 
mumkin. Guruh a'zolarining hammasiga bir xil baho qo’yish esa jiddiy tarbiyaviy 
ahamiyat kasb etadi. Chunki javobni kim qilgan bo’lsa-da, aslida u jamoa 
mehnatining mahsuli. Shu sabab, guruhdagilarning hammasiga bir xil baho qo’yish 
maqsadga 
muvofiq. 
Abdulla 
Qodiriyning 
"Mehrobdan 
chayon" 
romani 
o’rganilayotganda  o’quvchilarini to’rt guruhga ajratish va matn bilan tanishib 
chiqilgach, uchinchi soatda bu guruhlardan biriga Anvar va Xudoyorxon obrazlarini 
o’rganish hamda matnga tayanilgan holda ularga xos xususiyatlar haqida to’xtalish, 
ikkinchisiga Ra'no tabiatidagi jasurlik va hissiyotga beriluvchanlik sifatlarining 
sabablarini asoslash, boshqasiga esa, Qobilboy va uning do’stlariga xos sifatlar, 
ularda ezgu ma'naviy sifatlar paydo qilishi mumkin bo’lgan holatlarni hosil qilish yo’llarini oldindan rejalashtirishi kerak. Didaktik tahlil o’quvchilarning ishtirok etishlariga ko’ra: individual, guruhiy hamda ommaviy singari turlarga ajratiladi. Individual tahlilda badiiy matn bilan tanishib chiqilgach, o’qituvchi har bir o’quvchiga alohida topshiriq beradi va talaba darslikdan foydalangan holda o’sha topshiriqni bajarish uchun alohida tahlil bilan shug‘ullanadi. Masalan, Cho’lponning "Go’zal" she'ri o’rganilayotganda, o’qituvchi bolalardan biriga she'rda istioradan qanday foydalanganligini, boshqasiga, o’xshatish qanday tasarruf etilganligini, uchinchisiga esa, mubolag‘aning qay tarzda o’rinli ishlatilganligini aniqlash va shu asosda matnni tahlil etishni topshirishi mumkin. Har bir bolaga tahlil uchun muayyan vaqt beriladi va tayyor bo’lgach, o’quvchi javobi tinglanadi. Guruhlarga ajratib tahlilga jalb etilgan o’quvchilarda musobaqa tuyg‘usi ustuvor o’rin tutadi. O’quvchilar qandaydir belgilarga ko’ra bir necha guruhga ajratiladi. So’ng guruhlarning har biriga asar tahliliga doir alohida topshiriq beriladi. Guruhlarga ajratishda o’tirgan O’rni, nasabnomlarning yonma-yon kelishi, jinsi va h.k. belgilar asos bo’lishi mumkin. Eng muhimi, guruhlarda ishchanlik ruhi hukmron bo’lishiga erishish va har guruhda boshqalarni o’z ortidan ergashtira oladigan o’quvchilarning bo’lishini ta'minlash kerak bo’ladi. Xayolot olami keng,tafakkuri uchqur bo’lgan o’quvchilar badiiy matndan, ko’pincha, o’qituvchi ham payqamay qolgan jihatlarni topishadi. Bir necha kishilik guruh o’quvchilarni birlashtiradi, fikrlar olishuviga o’rgatadi, birisining hissiyoti o’zgasida tuyg‘u uyg‘otadi. Shu zaylda badiiy matn yaxshiroq idrok etiladi. Bu xildagi tahlilda o’quvchilar boshqa guruhdagilarga savol berishlari mumkin. Guruh a'zolarining hammasiga bir xil baho qo’yish esa jiddiy tarbiyaviy ahamiyat kasb etadi. Chunki javobni kim qilgan bo’lsa-da, aslida u jamoa mehnatining mahsuli. Shu sabab, guruhdagilarning hammasiga bir xil baho qo’yish maqsadga muvofiq. Abdulla Qodiriyning "Mehrobdan chayon" romani o’rganilayotganda o’quvchilarini to’rt guruhga ajratish va matn bilan tanishib chiqilgach, uchinchi soatda bu guruhlardan biriga Anvar va Xudoyorxon obrazlarini o’rganish hamda matnga tayanilgan holda ularga xos xususiyatlar haqida to’xtalish, ikkinchisiga Ra'no tabiatidagi jasurlik va hissiyotga beriluvchanlik sifatlarining sabablarini asoslash, boshqasiga esa, Qobilboy va uning do’stlariga xos sifatlar,  
 
Sultonalining insoniy fazilatlari matnda qanday ko’rsatilganligini aniqlash, to’rtinchi 
guruhdagi bolalarga esa, Anvar bilan mulla Abduraxmon to’qnashuvi manzarasida 
personajlar holati ularning tilida qanchalik aks etganligini aniqlash topshiriladi. 
Topshiriqlar badiiy matn puxta o’rganilgandan keyin berilgani uchun ham uni 
bajarish bolalardan ko’p vaqt talab qilmaydi. Darslik-majmuadagi parcha bilan yana 
bir tanishish mobaynida har bir guruh a'zosi o’zlariga berilgan topshiriqqa daxldor 
jihatlarni kashf etishadi. Bu xildagi tahlil turini biror adib ijodi o’rganib bo’lingach, 
yakunlovchi mashg‘ulot tarzida uyushtirish yaxshi samara beradi. Adabiyot o’qitish 
tajribasida ko’proq qo’llaniladigan tahlil turi ommaviy (frontal) tahlildir. Bunda 
ko’proq o’qituvchi ishlaydi. O’quvchilar tahlil jarayonida o’qituvchi fikrlari tizginini 
yo’qotib qo’ymaslik va chalg‘ib qolmaslik uchun  e'tibor bilan tinglaydilar. Shuni 
aytish kerakki, adabiyot darslarida o’quvchilarning jimgina o’tirib, miriqib dars 
tinglashi o’qituvchi muvaffaqiyatidan dalolat emas. O’qituvchi o’quvchi ruhiy 
muvozanatini buzishi, uni o’ylashga,tuyg‘ular girdobiga tushishga majbur etishi 
kerak. Qanchalik jarangdor, yoqimli, ravon va savodli bo’lmasin, o’qituvchi 
monologi adabiyot darsi oldiga qo’yilgan vazifalarni bajarishga yetarli bo’la 
olmaydi. O’qituvchi  hamma va har bir bola bilan aloqa o’rnata bilganda, ularning 
fikri va yuragiga chug‘ tashlay olgandagina, bolalar ma'naviyatiga ta'sir ko’rsatadi. 
Buning uchun pedagogik dialog zarur. Adabiy ta'limda dialog monologdan 
qadrliroqdir. Shuning uchun ham o’zi ko’p ishlagan o’qituvchi emas, balki 
o’quvchilarini ko’proq ishlatishga erishgan o’qituvchi mohir pedagog hisoblanadi. 
Monolog darsning umri qisqa bo’ladi, uning ta'siri qo’ngiroq chalinishi bilan tugaydi 
va o’quvchilarning qalbida ham, tafakkurida ham chuqur iz qoldirmaydi. Yaxshi 
uyushtirilgan o’quv tahlili ana shu holatga barham beradi. Monologni kamida 
dialogga, imkoni bo’lsa, polilogga aylantiradi. Dars ko’pchilik faol ishtirok etadigan, 
ma'naviy qadriyatlar, mantiqiy sillogizmlar to’qnash keladigan jarayonga aylanadi. 
To’g‘ri uyushtirilgan frontal tahlil o’quvchilarni badiiy matn qatiga kirishga 
undaydi. Yaxshi o’quv tahlili asar muallifining vaqtlar osha va odam bilan qilgan 
suhbatidir. Ommaviy tahlil samarali bo’lishi uchun adabiyot o’qituvchisi darslik 
hamda undagi savol va topshiriqlardan yaxshi foydalana olishi kerak. Bundan 
tashqari, har bir o’qituvchi o’quvchilarning tayyorgarlik va ruhiy-aqliy darajasi 
hisobga olib tuzilgan, talabalarni izlanishga undaydigan hamda tahlilga chuqurroq 
Sultonalining insoniy fazilatlari matnda qanday ko’rsatilganligini aniqlash, to’rtinchi guruhdagi bolalarga esa, Anvar bilan mulla Abduraxmon to’qnashuvi manzarasida personajlar holati ularning tilida qanchalik aks etganligini aniqlash topshiriladi. Topshiriqlar badiiy matn puxta o’rganilgandan keyin berilgani uchun ham uni bajarish bolalardan ko’p vaqt talab qilmaydi. Darslik-majmuadagi parcha bilan yana bir tanishish mobaynida har bir guruh a'zosi o’zlariga berilgan topshiriqqa daxldor jihatlarni kashf etishadi. Bu xildagi tahlil turini biror adib ijodi o’rganib bo’lingach, yakunlovchi mashg‘ulot tarzida uyushtirish yaxshi samara beradi. Adabiyot o’qitish tajribasida ko’proq qo’llaniladigan tahlil turi ommaviy (frontal) tahlildir. Bunda ko’proq o’qituvchi ishlaydi. O’quvchilar tahlil jarayonida o’qituvchi fikrlari tizginini yo’qotib qo’ymaslik va chalg‘ib qolmaslik uchun e'tibor bilan tinglaydilar. Shuni aytish kerakki, adabiyot darslarida o’quvchilarning jimgina o’tirib, miriqib dars tinglashi o’qituvchi muvaffaqiyatidan dalolat emas. O’qituvchi o’quvchi ruhiy muvozanatini buzishi, uni o’ylashga,tuyg‘ular girdobiga tushishga majbur etishi kerak. Qanchalik jarangdor, yoqimli, ravon va savodli bo’lmasin, o’qituvchi monologi adabiyot darsi oldiga qo’yilgan vazifalarni bajarishga yetarli bo’la olmaydi. O’qituvchi hamma va har bir bola bilan aloqa o’rnata bilganda, ularning fikri va yuragiga chug‘ tashlay olgandagina, bolalar ma'naviyatiga ta'sir ko’rsatadi. Buning uchun pedagogik dialog zarur. Adabiy ta'limda dialog monologdan qadrliroqdir. Shuning uchun ham o’zi ko’p ishlagan o’qituvchi emas, balki o’quvchilarini ko’proq ishlatishga erishgan o’qituvchi mohir pedagog hisoblanadi. Monolog darsning umri qisqa bo’ladi, uning ta'siri qo’ngiroq chalinishi bilan tugaydi va o’quvchilarning qalbida ham, tafakkurida ham chuqur iz qoldirmaydi. Yaxshi uyushtirilgan o’quv tahlili ana shu holatga barham beradi. Monologni kamida dialogga, imkoni bo’lsa, polilogga aylantiradi. Dars ko’pchilik faol ishtirok etadigan, ma'naviy qadriyatlar, mantiqiy sillogizmlar to’qnash keladigan jarayonga aylanadi. To’g‘ri uyushtirilgan frontal tahlil o’quvchilarni badiiy matn qatiga kirishga undaydi. Yaxshi o’quv tahlili asar muallifining vaqtlar osha va odam bilan qilgan suhbatidir. Ommaviy tahlil samarali bo’lishi uchun adabiyot o’qituvchisi darslik hamda undagi savol va topshiriqlardan yaxshi foydalana olishi kerak. Bundan tashqari, har bir o’qituvchi o’quvchilarning tayyorgarlik va ruhiy-aqliy darajasi hisobga olib tuzilgan, talabalarni izlanishga undaydigan hamda tahlilga chuqurroq  
 
kirishishga chorlaydigan o’z savol-topshiriqlar tizimiga ega bo’lishi kerak. Bu tizim 
o’qituvchining o’zi tomonidan ishlab chiqilishi ham mumkin, ilg‘or hamkasblarning 
zahirasidan olinishi ham mumkin. Badiiy asarni bitgan yozuvchining vakolatini olib 
ish ko’rayotgan o’qituvchi ijodkor bilan o’quvchini uchrashtiradigan, muloqotga 
kirishtiradigan insondir. Didaktik tahlilning bir qoidasi borki, unga amal qilmaslik 
adabiy ta'limni boshi berk ko’chaga kiritadi. Bu oltin qoida shundan iboratki, qanday 
janrda yozilganligi, qancha hajmda ekanligi va qanday o’rganilayotganligidan qat'i 
nazar, o’qituvchi badiiy asar mazmunini so’zlab berishi mumkin emas. Afsuski, 
adabiy ta'lim amaliyotida o’quv tahlilini badiiy asar mazmunini so’zlab berish 
tarzida tushunish juda keng yoyilgan. Holbuki, o’rganilayotgan asar mazmunini 
qayta hikoyalashning adabiy ta'lim maqsadiga mutlaqo aloqasi yo’q. Chunki 
chinakam badiiy asar uchun undagi voqealarning  o’zi emas, balki o’sha voqealar 
ro‘y berishi mobaynida qahramonlar 
ruhiyatidagi po’rtanalar manzarasining aks ettirilgani muhimdir. Buning ustiga, 
ko‘pchilik asl badiiyat namunalarida biz ko‘nikkan ma'nodagi qayta hikoyalash 
mumkin bo’lgan mazmunning o’zi yo’q. Qayta hikoyalash mumkin bo’lgan joyda 
san'at bo’lmaydi. San'atning san'atligi, ilohiyligi, ijodligi, takrorlanmasligi ham, 
aynan, uni aytib berish mumkin emasligidadir. Kim bo‘lsa ham, boshqa birov 
tomonidan aytib berishga urinish badiiy asarni yo’qqa chiqarish demakdir. Navoiy 
tasvirlagan manzarani yoki Qodiriyning nozik ifodalarini ulardan boshqa biror kishi 
adiblar erishgan badiiy effektga erishtiradigan tarzda aytib bera olmaydi. Adabiyot 
darslarida o’qituvchilarning asosiy vaqti asardagi voqealarni talabalarga aytib berish 
bilan, o’quvchilarning barcha vaqti esa, muallimlaridan eshitganlarini qayta 
hikoyalash bilan o’tayotganligi uchun ham bizda kitob o’qish madaniyati pasayib 
bormoqda. Chunki maktab adabiy ta'limida o’quvchilar badiiy asarni emas, undagi 
voqealarni "uqishga o’rgatilgan". 
Adabiy asarlarni didaktik tahlil qilishda tayanilishi zarur bo’lgan bir qator 
tamoyillar mavjudki, ularga amal qilmay turib, adabiyot o’qitishda samaraga erishish 
mumkin emas. Ta'kidlash kerakki, o’quv tahlilida ham xuddi filologik tahlilda amal 
qiladigan tamoyillar  o’z kuchida  qoladi. Lekin o’quv tahlili pedagogik faoliyat 
bo’lganligi uchun ham bir necha o’ziga xos tamoyillarga ham amal qilish lozim 
bo’ladi. Didaktik tahlilda o’quvchilarning individual xususiyatlarini hisobga olish 
kirishishga chorlaydigan o’z savol-topshiriqlar tizimiga ega bo’lishi kerak. Bu tizim o’qituvchining o’zi tomonidan ishlab chiqilishi ham mumkin, ilg‘or hamkasblarning zahirasidan olinishi ham mumkin. Badiiy asarni bitgan yozuvchining vakolatini olib ish ko’rayotgan o’qituvchi ijodkor bilan o’quvchini uchrashtiradigan, muloqotga kirishtiradigan insondir. Didaktik tahlilning bir qoidasi borki, unga amal qilmaslik adabiy ta'limni boshi berk ko’chaga kiritadi. Bu oltin qoida shundan iboratki, qanday janrda yozilganligi, qancha hajmda ekanligi va qanday o’rganilayotganligidan qat'i nazar, o’qituvchi badiiy asar mazmunini so’zlab berishi mumkin emas. Afsuski, adabiy ta'lim amaliyotida o’quv tahlilini badiiy asar mazmunini so’zlab berish tarzida tushunish juda keng yoyilgan. Holbuki, o’rganilayotgan asar mazmunini qayta hikoyalashning adabiy ta'lim maqsadiga mutlaqo aloqasi yo’q. Chunki chinakam badiiy asar uchun undagi voqealarning o’zi emas, balki o’sha voqealar ro‘y berishi mobaynida qahramonlar ruhiyatidagi po’rtanalar manzarasining aks ettirilgani muhimdir. Buning ustiga, ko‘pchilik asl badiiyat namunalarida biz ko‘nikkan ma'nodagi qayta hikoyalash mumkin bo’lgan mazmunning o’zi yo’q. Qayta hikoyalash mumkin bo’lgan joyda san'at bo’lmaydi. San'atning san'atligi, ilohiyligi, ijodligi, takrorlanmasligi ham, aynan, uni aytib berish mumkin emasligidadir. Kim bo‘lsa ham, boshqa birov tomonidan aytib berishga urinish badiiy asarni yo’qqa chiqarish demakdir. Navoiy tasvirlagan manzarani yoki Qodiriyning nozik ifodalarini ulardan boshqa biror kishi adiblar erishgan badiiy effektga erishtiradigan tarzda aytib bera olmaydi. Adabiyot darslarida o’qituvchilarning asosiy vaqti asardagi voqealarni talabalarga aytib berish bilan, o’quvchilarning barcha vaqti esa, muallimlaridan eshitganlarini qayta hikoyalash bilan o’tayotganligi uchun ham bizda kitob o’qish madaniyati pasayib bormoqda. Chunki maktab adabiy ta'limida o’quvchilar badiiy asarni emas, undagi voqealarni "uqishga o’rgatilgan". Adabiy asarlarni didaktik tahlil qilishda tayanilishi zarur bo’lgan bir qator tamoyillar mavjudki, ularga amal qilmay turib, adabiyot o’qitishda samaraga erishish mumkin emas. Ta'kidlash kerakki, o’quv tahlilida ham xuddi filologik tahlilda amal qiladigan tamoyillar o’z kuchida qoladi. Lekin o’quv tahlili pedagogik faoliyat bo’lganligi uchun ham bir necha o’ziga xos tamoyillarga ham amal qilish lozim bo’ladi. Didaktik tahlilda o’quvchilarning individual xususiyatlarini hisobga olish  
 
tamoyili muhim o’rin tutadi. Badiiy asar alohida shaxsning individual faoliyati 
natijasidir. Binobarin, individiul shaxsning individual faoliyati mahsuli bo’lmish 
badiiy asarni  barcha o’quvchiga birvarakayiga, yoppasiga yetkazish mumkin emas. 
Adabiy ta'lim uchun ijodkor shaxs miyasi va shakllantirish maqsad hisoblanar ekan,  
har bir o’quvchining alohida yuragi, o‘ziga xos ruhiyati, kechinmalar tizimi, 
ta'sirchanlik xususiyatlari, estetik tajribasi borligini hisobga olib ish ko’rish lozim 
bo’ladi. Badiiy asar didaktik tahlil etilar ekan o’qituvchi "umuman o’quvchi"ni 
emas, balki konkret o’quvchini ko’z oldiga keltirmasa, ijobiy natijaga erisha 
olmaydi. Chunki talaba qalbiga, ruhiyatiga ta'sir ko’rsatmoq uchun uning qalbi va 
ruhiyatiga xos sifatlar haqida aniq tasavvur bo’lishi lozim. Bu haqda aniq ma'lumot 
bo’lishi uchun har bir o’quvchi shaxsi puxta o’rganilgan va tahlil jarayonida bolalar 
ruhiyatidagi o’ziga xoslik maksimal darajada hisobga olingan bo’lishi shart. Shuning 
uchun ham o’quvchi qalbi bilan ish ko’rishga tutingan o’quvchi konkret, jonli 
shaxsni ko’z oldiga keltirmay turib, o’quv tahlilini amalga oshira olmaydi. Hozirgi 
adabiy ta'limdagi eng katta nuqson shundaki, tahlil jarayonida individuallik 
tamoyiliga deyarli e'tibor qilinmaydi. O’rganilayotgan asar barcha o’quvchilar 
uchun bir xilda "umuman" talqin qilinaveradi. Natijada, har bir alohida olingan 
bolaning tuyg‘ulari darchasi badiiy asar uchun yopiq qoladi. Holbuki, tuyg‘ularga 
ta'sir qilish uchun qalbni cho’glantirish, o’quvchilarning tafakkurini ham, 
hissiyotlarini ham faollashtirish, muvozanatdan chiqarish, befarqlikdan xalos etish 
kerak. Shundagina o’quvchi tahlil qilinayotgan asarga qiziqadi, qiziqqan - asar 
ma'naviy qadriyatlariga ergashadi, ergashgan - yuqtiradi, yuqtirgan – o’z ma'naviyati 
ustida ishlaydi, ishlagan - tarbiyalanadi. Alohida shaxs sifatida badiiy asarlarni qabul 
qila bilish o’quvchini biologik mavjudotlikdan qutqarib, uni ijtimoiy zotga 
aylantiradi. Odamning hayotiga ruh, go’zal mazmun beradi, uni ta'sirchan, nurli 
qiladi. O’quv tahlilining individualligi tamoyiliga rioya etish o’qituvchidan juda 
ko’p mehnat, katta aqliy-ruhiy zo‘riqishni talab etadi. Negaki, ayni bir vaqtda hamma 
bilan birday va har bir talaba bilan alohida ishlay olish oson emas. Didaktik tahlil 
bir-biridan tamomila farq  qiluvchi o’qituvchi va o’quvchi faoliyati birikuvidan 
iborat bo’lganligi uchun ham ilmiy tahlilda qo’yilmagan zarur bir talabga rioya 
qilinishi shartdir. Bu talab o’qituvchi bilan o’quvchilarning tahlilga jalb qilingan asar 
yuzasidan bir xil xulosaga kelishi shart emasligidir. Atroflicha tahlil qilingan, estetik 
tamoyili muhim o’rin tutadi. Badiiy asar alohida shaxsning individual faoliyati natijasidir. Binobarin, individiul shaxsning individual faoliyati mahsuli bo’lmish badiiy asarni barcha o’quvchiga birvarakayiga, yoppasiga yetkazish mumkin emas. Adabiy ta'lim uchun ijodkor shaxs miyasi va shakllantirish maqsad hisoblanar ekan, har bir o’quvchining alohida yuragi, o‘ziga xos ruhiyati, kechinmalar tizimi, ta'sirchanlik xususiyatlari, estetik tajribasi borligini hisobga olib ish ko’rish lozim bo’ladi. Badiiy asar didaktik tahlil etilar ekan o’qituvchi "umuman o’quvchi"ni emas, balki konkret o’quvchini ko’z oldiga keltirmasa, ijobiy natijaga erisha olmaydi. Chunki talaba qalbiga, ruhiyatiga ta'sir ko’rsatmoq uchun uning qalbi va ruhiyatiga xos sifatlar haqida aniq tasavvur bo’lishi lozim. Bu haqda aniq ma'lumot bo’lishi uchun har bir o’quvchi shaxsi puxta o’rganilgan va tahlil jarayonida bolalar ruhiyatidagi o’ziga xoslik maksimal darajada hisobga olingan bo’lishi shart. Shuning uchun ham o’quvchi qalbi bilan ish ko’rishga tutingan o’quvchi konkret, jonli shaxsni ko’z oldiga keltirmay turib, o’quv tahlilini amalga oshira olmaydi. Hozirgi adabiy ta'limdagi eng katta nuqson shundaki, tahlil jarayonida individuallik tamoyiliga deyarli e'tibor qilinmaydi. O’rganilayotgan asar barcha o’quvchilar uchun bir xilda "umuman" talqin qilinaveradi. Natijada, har bir alohida olingan bolaning tuyg‘ulari darchasi badiiy asar uchun yopiq qoladi. Holbuki, tuyg‘ularga ta'sir qilish uchun qalbni cho’glantirish, o’quvchilarning tafakkurini ham, hissiyotlarini ham faollashtirish, muvozanatdan chiqarish, befarqlikdan xalos etish kerak. Shundagina o’quvchi tahlil qilinayotgan asarga qiziqadi, qiziqqan - asar ma'naviy qadriyatlariga ergashadi, ergashgan - yuqtiradi, yuqtirgan – o’z ma'naviyati ustida ishlaydi, ishlagan - tarbiyalanadi. Alohida shaxs sifatida badiiy asarlarni qabul qila bilish o’quvchini biologik mavjudotlikdan qutqarib, uni ijtimoiy zotga aylantiradi. Odamning hayotiga ruh, go’zal mazmun beradi, uni ta'sirchan, nurli qiladi. O’quv tahlilining individualligi tamoyiliga rioya etish o’qituvchidan juda ko’p mehnat, katta aqliy-ruhiy zo‘riqishni talab etadi. Negaki, ayni bir vaqtda hamma bilan birday va har bir talaba bilan alohida ishlay olish oson emas. Didaktik tahlil bir-biridan tamomila farq qiluvchi o’qituvchi va o’quvchi faoliyati birikuvidan iborat bo’lganligi uchun ham ilmiy tahlilda qo’yilmagan zarur bir talabga rioya qilinishi shartdir. Bu talab o’qituvchi bilan o’quvchilarning tahlilga jalb qilingan asar yuzasidan bir xil xulosaga kelishi shart emasligidir. Atroflicha tahlil qilingan, estetik  
 
joziba manbalari ochilgan badiiy asar haqida  o’quvchilar o’qituvchi istaganiday 
fikrlashi, o’qituvchi chiqargan estetik xulosaga kelishi majburiy bo’lmasligi lozim. 
Negaki, har bir alohida shaxsning dunyoni idrok etish, tushunish, ta'sirlanish va 
xulosa chiqarish tarzi bor. Badiiy asarni tushunishdagi o’ziga xoslikning manbalari 
juda ko’p va u haqda uzoq so’z yuritish mumkin, lekin eng muhimi, o’qituvchi o’sha 
o’ziga xoslikni bir xillikka tomon zo’rlab yo’naltirmasligi zarur. Barchaning bir xil 
o’ylashiga erishish – qo’lga kiritilishi mumkin bo’lgan pedagogik natijalarning eng 
yomonidir. 
Adabiyot o’qituvchisi uchun uning xulosalariga qo’shilmaydigan o’quvchini 
tarbiyalash eng katta ijobiy natijadir. Chunki adabiy ta'lim uchun biror asar tahlili 
natijasida undan chiqarilgan xulosa emas, balki shu xulosaga kelguncha bosib 
o’tilgan hissiy-mantiqiy yo’l muhimroqdir. Bu yo’lda o’quvchi o’ylanishga, 
izlanishga, ma'naviy qadriyatlarni solishtirishga majbur bo’ladi. Agarda ushanday 
mantiqiy-badiiy operatsiyalavr natijasida talaba o’qituvchisining qarashlaridan farq 
qiladigan va hatto zid xulosaga kelgan bo’lsa ham quvonmoq kerak. O’qituvchi 
tarbiyalanuvchisidan  faqat bir narsani: o‘z fikrini  badiiy  matnga  tayangan holda 
asoslashni talab qilishga haqli. Badiiy matn esa har bir kitobxon tomonidan o’zicha 
talqin etilishi mumkin. Adabiyot darslari shaxslararo munosabat natijasida shaxslik 
sifatlarini shakllantirishga qaratilgan faoliyatdir, shaxslararo munosabat esa faqat 
ilm emas, balki ijod hamdir. Ma'lumki, ijod qarashlar va xulosalarning xilma-
xillligiga tayanadi. Didaktik tahlilda o’quvchi va adabiyot o’qituvchisi 
qarashlarining har xil bo’lishi mumkinligi, also adabiy asar tahlilida o’qituvchi va 
o’quvchi hamkorligi tamoyilini inkor etmaydi. Filologik tahlildan farqli tarzda o’quv 
tahlili ikki tomonlama jarayondir. Unda tahlil qiluvchi: tushuntiruvchi-o’qituvchi 
bilan, tahlil qiluvchi: tushunuvchi-o’quvchi faoliyati birikkan holda namoyon 
bo’ladi. Bu ikkala tomondan biri qatnashmasa, o’quv tahlili yuzaga kelmaydi. 
Didaktik tahlilda u o’quvchi faoliyati alohida ahamiyat kasb etadi. O’quvchining 
estetik faoliyatini faollashtirish, didini o’stirish orqali uning shaxsini kamolot sari 
yo’naltirish adabiy ta'limning pirovard maqsadi hisoblanadi. Shuning uchun ham 
didaktik tahlilda o’quvchi-o’qituvchi hamkorligiga erishilmasa, pedagogik 
maqsadga erishilmaydi. O’quvchiga didaktik tahlilni tinglovchi va qabul qiluvchi 
debgina qarash adabiyot darslarini yo’qqa chiqaruvchi xatodir. Ayni vaqtda, 
joziba manbalari ochilgan badiiy asar haqida o’quvchilar o’qituvchi istaganiday fikrlashi, o’qituvchi chiqargan estetik xulosaga kelishi majburiy bo’lmasligi lozim. Negaki, har bir alohida shaxsning dunyoni idrok etish, tushunish, ta'sirlanish va xulosa chiqarish tarzi bor. Badiiy asarni tushunishdagi o’ziga xoslikning manbalari juda ko’p va u haqda uzoq so’z yuritish mumkin, lekin eng muhimi, o’qituvchi o’sha o’ziga xoslikni bir xillikka tomon zo’rlab yo’naltirmasligi zarur. Barchaning bir xil o’ylashiga erishish – qo’lga kiritilishi mumkin bo’lgan pedagogik natijalarning eng yomonidir. Adabiyot o’qituvchisi uchun uning xulosalariga qo’shilmaydigan o’quvchini tarbiyalash eng katta ijobiy natijadir. Chunki adabiy ta'lim uchun biror asar tahlili natijasida undan chiqarilgan xulosa emas, balki shu xulosaga kelguncha bosib o’tilgan hissiy-mantiqiy yo’l muhimroqdir. Bu yo’lda o’quvchi o’ylanishga, izlanishga, ma'naviy qadriyatlarni solishtirishga majbur bo’ladi. Agarda ushanday mantiqiy-badiiy operatsiyalavr natijasida talaba o’qituvchisining qarashlaridan farq qiladigan va hatto zid xulosaga kelgan bo’lsa ham quvonmoq kerak. O’qituvchi tarbiyalanuvchisidan faqat bir narsani: o‘z fikrini badiiy matnga tayangan holda asoslashni talab qilishga haqli. Badiiy matn esa har bir kitobxon tomonidan o’zicha talqin etilishi mumkin. Adabiyot darslari shaxslararo munosabat natijasida shaxslik sifatlarini shakllantirishga qaratilgan faoliyatdir, shaxslararo munosabat esa faqat ilm emas, balki ijod hamdir. Ma'lumki, ijod qarashlar va xulosalarning xilma- xillligiga tayanadi. Didaktik tahlilda o’quvchi va adabiyot o’qituvchisi qarashlarining har xil bo’lishi mumkinligi, also adabiy asar tahlilida o’qituvchi va o’quvchi hamkorligi tamoyilini inkor etmaydi. Filologik tahlildan farqli tarzda o’quv tahlili ikki tomonlama jarayondir. Unda tahlil qiluvchi: tushuntiruvchi-o’qituvchi bilan, tahlil qiluvchi: tushunuvchi-o’quvchi faoliyati birikkan holda namoyon bo’ladi. Bu ikkala tomondan biri qatnashmasa, o’quv tahlili yuzaga kelmaydi. Didaktik tahlilda u o’quvchi faoliyati alohida ahamiyat kasb etadi. O’quvchining estetik faoliyatini faollashtirish, didini o’stirish orqali uning shaxsini kamolot sari yo’naltirish adabiy ta'limning pirovard maqsadi hisoblanadi. Shuning uchun ham didaktik tahlilda o’quvchi-o’qituvchi hamkorligiga erishilmasa, pedagogik maqsadga erishilmaydi. O’quvchiga didaktik tahlilni tinglovchi va qabul qiluvchi debgina qarash adabiyot darslarini yo’qqa chiqaruvchi xatodir. Ayni vaqtda,  
 
o’qituvchi o’quvchilarning uy-fikrlari, tuyg‘ulari bilan mutlaqo ishi bo’lmasligi 
kerak, talaba o’ziga ma'qul kelgan har qanday xulosaga kelsa ham bo’laveradi deb 
qarash undan kam bo’lmagan xatolikdir. To’gri, o’quvchilarning fikriy hurligiga 
daxl qilmaslik,ularni bir xil xulosalar sari zo’rlab haydamaslik zarur, lekin 
o’quvchilarning erkin fikrlashlariga imkon berish boshqa-yu, ularning hissiy - 
mantiqiy faoliyatlarini o’z holiga tashlab qo’yish mutlaqo boshqa tushunchalardir. 
Didaktik tahlilda yuqori darajadagi samaraga erishmoq uchun o’quvchi bilan 
o’qituvchi hamkor bo’lmogi, bir umumiy marrani belgilamoqlari va unga erishish 
sari hamkorlik  qilmoqlari zarur. Aks holda, adabiy ta'lim oldida turgan vazifalar 
bajarilmay qoladi. Chunki ayni bir faoliyatni amalga oshiruvchi ikki kuch boshqa-
boshqa harakat qilsa, ularni bog‘lab turuvchi ma'naviy rishta bo’lmasa, bunday 
faoliyatning qanday samara keltirishi ma'lum. "O‘ziga xos baho berishga, mustaqil 
ravishda xulosalar chiqarishga odatlanayotgan o’quvchilar muhokama etilayotgan 
masalalar 
yuzasidan 
o’qituvchi 
bilan 
talashib-tortishsalar 
ham, 
ayamay 
bahslashsalar ham, u bilan kelisha olmasalar va o’ziga xos qarorga kelgan bo’lsalar 
ham uning ortidan borishlari, unga ishonishlari, uning ijodiy irodasini his etib 
turishlari 
kerak",- 
deb 
yozadi 
adabiyot 
darslarida 
o’qituvchi-o’quvchi 
munosabatlarining qirralarini goyat sinchkovlik bilan o’rgangan  olimlar V.Kan-
Kalik va V.Xazan. Adabiyot o’qituvchisi o’z o’quvchilarining fikrlarini 
bug‘maganligi, o’z qarashlarini bildirishga yo’l qo’yib berganligi va biror xulosaga 
zo‘rlab olib kelishga urinmaganligi uchun ham o’quvchilarning ishonchini qozonadi 
va ularning hamkoriga, bolalar evristik faoliyatining sherigiga aylanadi. Didaktik 
tahlil yuzaga chiqishi uchun o’quvchi faqat eshituvchi maqomida bo’lishi yetarli 
emas.U, albatta, tahlil qiluvchi martabasida bo’lishi kerak. Adabiyot darslari teng 
tomonlar faoliyati ekanligi, bu faoliyat ishtirokchilardan biri bo’lmish o’qituvchi 
faqat 
hayotiy 
tajribasining 
boyligi,badiiy 
asarga 
munosabat 
malakasini 
egallaganligi, estetik mezonlarning shakllanganligi bilangina o’quvchilaridan ajralib 
turishi yodda tutilishi lozim. Garchi, o’quvchilar  o’rganiladigan asarlarni o’qituvchi 
singari oldindan to’liq o’qib chiqmagan bo’lsalar-da, o’zlarining axloqiy 
mezonlariga, ma'naviy tajribalariga egadirlar. Chunki har bir inson dunyoga kelgan 
kundan boshlaboq, o’zi bilib yoki bilmay ma'naviy tajriba orttiraveradi. Binobarin, 
o’quvchilar ham badiiy asarni talqin qilish, unga qadriyatlar nuqtai nazaridan baho 
o’qituvchi o’quvchilarning uy-fikrlari, tuyg‘ulari bilan mutlaqo ishi bo’lmasligi kerak, talaba o’ziga ma'qul kelgan har qanday xulosaga kelsa ham bo’laveradi deb qarash undan kam bo’lmagan xatolikdir. To’gri, o’quvchilarning fikriy hurligiga daxl qilmaslik,ularni bir xil xulosalar sari zo’rlab haydamaslik zarur, lekin o’quvchilarning erkin fikrlashlariga imkon berish boshqa-yu, ularning hissiy - mantiqiy faoliyatlarini o’z holiga tashlab qo’yish mutlaqo boshqa tushunchalardir. Didaktik tahlilda yuqori darajadagi samaraga erishmoq uchun o’quvchi bilan o’qituvchi hamkor bo’lmogi, bir umumiy marrani belgilamoqlari va unga erishish sari hamkorlik qilmoqlari zarur. Aks holda, adabiy ta'lim oldida turgan vazifalar bajarilmay qoladi. Chunki ayni bir faoliyatni amalga oshiruvchi ikki kuch boshqa- boshqa harakat qilsa, ularni bog‘lab turuvchi ma'naviy rishta bo’lmasa, bunday faoliyatning qanday samara keltirishi ma'lum. "O‘ziga xos baho berishga, mustaqil ravishda xulosalar chiqarishga odatlanayotgan o’quvchilar muhokama etilayotgan masalalar yuzasidan o’qituvchi bilan talashib-tortishsalar ham, ayamay bahslashsalar ham, u bilan kelisha olmasalar va o’ziga xos qarorga kelgan bo’lsalar ham uning ortidan borishlari, unga ishonishlari, uning ijodiy irodasini his etib turishlari kerak",- deb yozadi adabiyot darslarida o’qituvchi-o’quvchi munosabatlarining qirralarini goyat sinchkovlik bilan o’rgangan olimlar V.Kan- Kalik va V.Xazan. Adabiyot o’qituvchisi o’z o’quvchilarining fikrlarini bug‘maganligi, o’z qarashlarini bildirishga yo’l qo’yib berganligi va biror xulosaga zo‘rlab olib kelishga urinmaganligi uchun ham o’quvchilarning ishonchini qozonadi va ularning hamkoriga, bolalar evristik faoliyatining sherigiga aylanadi. Didaktik tahlil yuzaga chiqishi uchun o’quvchi faqat eshituvchi maqomida bo’lishi yetarli emas.U, albatta, tahlil qiluvchi martabasida bo’lishi kerak. Adabiyot darslari teng tomonlar faoliyati ekanligi, bu faoliyat ishtirokchilardan biri bo’lmish o’qituvchi faqat hayotiy tajribasining boyligi,badiiy asarga munosabat malakasini egallaganligi, estetik mezonlarning shakllanganligi bilangina o’quvchilaridan ajralib turishi yodda tutilishi lozim. Garchi, o’quvchilar o’rganiladigan asarlarni o’qituvchi singari oldindan to’liq o’qib chiqmagan bo’lsalar-da, o’zlarining axloqiy mezonlariga, ma'naviy tajribalariga egadirlar. Chunki har bir inson dunyoga kelgan kundan boshlaboq, o’zi bilib yoki bilmay ma'naviy tajriba orttiraveradi. Binobarin, o’quvchilar ham badiiy asarni talqin qilish, unga qadriyatlar nuqtai nazaridan baho  
 
berish huquqiga egadirlar. Adabiyotning  o’rganiladigan o’zga o’quv predmetlaridan 
asosiy farqi ham shunda. Bu to’grida  rus adibi Yuriy Karyakin shunday deydi: 
"Fizika, matematika va boshqa shu kabi predmet o’qituvchilari uchun o’quvchi, 
qo’polroq qilib aytganda, "yozilmagan qog‘ozlar" ularning darsdagi o’zaro 
munosbatlari teng emas. Asosiy ishi insonning ma'naviy tajribasini tahlil qilish 
bo’lgan adabiyotda esa ahvol tamomila boshqacha. Bu yerda o’quvchiga "toza 
qog‘oz" deb qarash butun ishni yo’qqa chiqaradi. Bundan avval "yozilganlar"ni 
hisobga olmay turib "yozib" bo’lmaydi. O’quvchi (hatto birinchi sinfdagi bolakay 
ham) o’ziga yarasha ulkan ma'naviy tajribaga ega va adabiyot o’qituvchisi bilan 
o’quvchi orasidagi munosabat ko’p darajada tengdir. Chunki bu munosabatlar, 
avvalo, teng odamlar o’rtasidagi munosabatlardir: faqat o’qituvchi kattaroq hayot 
tajribasiga ega, xolos". Adabiyotdan boshqa predmetlarni o’qitishda muallim 
o’quvchi 
bilmaydigan 
narsalarni 
o’rgatadi, 
o’quvchilarning 
o’qituvchi, 
o’rgatmoqchi bo’lgan bilimlar majmuini oldindan bilishi deyarli mumkin emas. 
Adabiyotda esa bilim berish emas, balki tarbiyalash, barkamol shaxsning ma'naviy 
dunyosini shakllantirish maqsad hisoblanadi. Demak, o’rganilayotgan asarlarda ham 
qahramonlarning yoxud muallifning ma'naviy olami tekshiriladi. Bu tekshirishda 
o’quvchi va o’qituvchi barobar, teng huquq bilan ishtirok qilishi kerak. Chunki bola 
ham o’ziga yarasha ma'naviy tajribaga, axloqiy o‘lchovlarga egadir. 
 
Mavzu yuzasidan savollar: 
1. Tahlilda uzviylik, qism va butunning ahamyati. 
2. O’quv, didaktik va filologik tahlilning o’ziga xosliklari. 
3. Badiiy tahlilda asar muallifining dunyoqarashi. 
4. Tahlil turlari aro o’zaro mutanosiblik. 
5. O’quv tahlilining samaradorligi. 
6. Qaysi tahlil namunalari badiiy asarni mukammalroq tahlil etadi deb o‘ylaysiz. 
7. Maktab dasturida berilgan tahlil namunalaridan ko‘nglingiz to‘qmi? 
8. Tahlilda talaba dunyoqarashi hisobga olinadimi? 
 
berish huquqiga egadirlar. Adabiyotning o’rganiladigan o’zga o’quv predmetlaridan asosiy farqi ham shunda. Bu to’grida rus adibi Yuriy Karyakin shunday deydi: "Fizika, matematika va boshqa shu kabi predmet o’qituvchilari uchun o’quvchi, qo’polroq qilib aytganda, "yozilmagan qog‘ozlar" ularning darsdagi o’zaro munosbatlari teng emas. Asosiy ishi insonning ma'naviy tajribasini tahlil qilish bo’lgan adabiyotda esa ahvol tamomila boshqacha. Bu yerda o’quvchiga "toza qog‘oz" deb qarash butun ishni yo’qqa chiqaradi. Bundan avval "yozilganlar"ni hisobga olmay turib "yozib" bo’lmaydi. O’quvchi (hatto birinchi sinfdagi bolakay ham) o’ziga yarasha ulkan ma'naviy tajribaga ega va adabiyot o’qituvchisi bilan o’quvchi orasidagi munosabat ko’p darajada tengdir. Chunki bu munosabatlar, avvalo, teng odamlar o’rtasidagi munosabatlardir: faqat o’qituvchi kattaroq hayot tajribasiga ega, xolos". Adabiyotdan boshqa predmetlarni o’qitishda muallim o’quvchi bilmaydigan narsalarni o’rgatadi, o’quvchilarning o’qituvchi, o’rgatmoqchi bo’lgan bilimlar majmuini oldindan bilishi deyarli mumkin emas. Adabiyotda esa bilim berish emas, balki tarbiyalash, barkamol shaxsning ma'naviy dunyosini shakllantirish maqsad hisoblanadi. Demak, o’rganilayotgan asarlarda ham qahramonlarning yoxud muallifning ma'naviy olami tekshiriladi. Bu tekshirishda o’quvchi va o’qituvchi barobar, teng huquq bilan ishtirok qilishi kerak. Chunki bola ham o’ziga yarasha ma'naviy tajribaga, axloqiy o‘lchovlarga egadir. Mavzu yuzasidan savollar: 1. Tahlilda uzviylik, qism va butunning ahamyati. 2. O’quv, didaktik va filologik tahlilning o’ziga xosliklari. 3. Badiiy tahlilda asar muallifining dunyoqarashi. 4. Tahlil turlari aro o’zaro mutanosiblik. 5. O’quv tahlilining samaradorligi. 6. Qaysi tahlil namunalari badiiy asarni mukammalroq tahlil etadi deb o‘ylaysiz. 7. Maktab dasturida berilgan tahlil namunalaridan ko‘nglingiz to‘qmi? 8. Tahlilda talaba dunyoqarashi hisobga olinadimi?