O`quvchilarga yozuv texnikasini o`rgatish yo’llari

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

22,2 KB


 
 
 
 
 
 
O`quvchilarga yozuv texnikasini o`rgatish yo’llari 
 
 
Reja: 
1.O'quvchilarga eng asosiy yozuv texnikasi qoidalari haqida ma'lumot berish. 
2.Harflarni elementlarga ajratmay bog'lab yozish. 
3.Harf va so'zlar orasidagi masofani chamalab yozish. 
4.Harflarni bosimsiz bir tekis yozish 
5.Harflarning qiyaligini to'g'ri saqlash.’ 
6.Tez va ravon yozishga o'rgatish.
O`quvchilarga yozuv texnikasini o`rgatish yo’llari Reja: 1.O'quvchilarga eng asosiy yozuv texnikasi qoidalari haqida ma'lumot berish. 2.Harflarni elementlarga ajratmay bog'lab yozish. 3.Harf va so'zlar orasidagi masofani chamalab yozish. 4.Harflarni bosimsiz bir tekis yozish 5.Harflarning qiyaligini to'g'ri saqlash.’ 6.Tez va ravon yozishga o'rgatish.
 
 
Agar o'quvchilar tomonidan harflarning qiyaligini to'g'ri saqlashda xatolarga 
yo'l qo'yilgan bo'lsa, ular quyidagicha o'xshash yordamchi chiziqlar orqali o'z-o'zini 
boshqarishga o'rgatiladi: 
Bunday mashqlarni 3-4 sinflarda ko'proq o'tkazish kerak. 
O'quvchilar  tayyorgarlik  mashqlarida  harf  elementlarini  qatorlarga  to'gri 
joylashtirishlari. 
Harf elementlarining o'ng tomonga 65 gradus qiyalikda yozishga o'rgatilishi. 
Bir chiziqli daftarga kichik harflarni 3 mm balandlikda bosh harflarni 6 mm 
balandlikda yozdirishga o'rgatish 
Bolalar o'z xato va kamchiliklaridan ko'ra, yonlarida o'tirgan o'rtoqlarining 
xatosini ko'rsatib boradilar. Shuning uchun o'zaro bir-birlarining xatolarini topish 
ustida ham mashq olib borish mumkin. 
O'zaro bir-birlarining xatolarini topish ustida mashq olib borganda 
o'quvchilarga mashq, topshiriq va savollar berish kerak ya'ni «harf elementlari 
qanday yozilgan? Harf va so'zlar orasidagi masofa to'g'ri saqlanganmi? Harflarning 
qiyaligi to'g'rimi?» va hokazo. 
Sinflardan sinfga ko'chgan sari bu mashqlarning savollarini murakkablashtirib 
borish mumkin. 
Biz yuqorida chiroyli yozuv malakasini shakllantirish uchun zarur bo'lgan 
usullarni ko'rsatib undan bulardan tashqari, har bir o'qituvchi o'zi mustaqil ravishda 
o'zuv malakasini o'stirish uchun yordam beradigan usullarni topishi va uni amalda 
qo'llashi mumkin. 
O'quvchilarga yozuv texnikasini o'rgatish. 
Harflarni elementlarga ajratib tahlil qilishni o'rgatilgandan so'ng, o'qituvchining 
navbatdagi vazifasi o'quvchilarni yozuv texnikasi qoidalari bilan tanishtirishdan 
iborat bo'lishi kerak. Yozuv texnikasi qoidalariga asosan, harflar qiyaligini to'g'ri 
saqlash, bosimsiz bir xil qalinlikda yozish, bog'lanishlarni to'g'ri ifodalash kabi 
vazifalar kiradi. Shu bilan bir qatorda, o'quvchilar uchun eng muhim yozuv qoidalari 
ham eslatib o'tiladi. 
O'quvchilarni assoiy yozuv qoidalari bilan tanishtirmasdan turib, chiroyli 
yozuvga o'rgatib bo'lmaydi. Shuning uchun qo'lida asosiy yozuv qoidalari bilan 
tanishtirib o'tamiz.
Agar o'quvchilar tomonidan harflarning qiyaligini to'g'ri saqlashda xatolarga yo'l qo'yilgan bo'lsa, ular quyidagicha o'xshash yordamchi chiziqlar orqali o'z-o'zini boshqarishga o'rgatiladi: Bunday mashqlarni 3-4 sinflarda ko'proq o'tkazish kerak. O'quvchilar tayyorgarlik mashqlarida harf elementlarini qatorlarga to'gri joylashtirishlari. Harf elementlarining o'ng tomonga 65 gradus qiyalikda yozishga o'rgatilishi. Bir chiziqli daftarga kichik harflarni 3 mm balandlikda bosh harflarni 6 mm balandlikda yozdirishga o'rgatish Bolalar o'z xato va kamchiliklaridan ko'ra, yonlarida o'tirgan o'rtoqlarining xatosini ko'rsatib boradilar. Shuning uchun o'zaro bir-birlarining xatolarini topish ustida ham mashq olib borish mumkin. O'zaro bir-birlarining xatolarini topish ustida mashq olib borganda o'quvchilarga mashq, topshiriq va savollar berish kerak ya'ni «harf elementlari qanday yozilgan? Harf va so'zlar orasidagi masofa to'g'ri saqlanganmi? Harflarning qiyaligi to'g'rimi?» va hokazo. Sinflardan sinfga ko'chgan sari bu mashqlarning savollarini murakkablashtirib borish mumkin. Biz yuqorida chiroyli yozuv malakasini shakllantirish uchun zarur bo'lgan usullarni ko'rsatib undan bulardan tashqari, har bir o'qituvchi o'zi mustaqil ravishda o'zuv malakasini o'stirish uchun yordam beradigan usullarni topishi va uni amalda qo'llashi mumkin. O'quvchilarga yozuv texnikasini o'rgatish. Harflarni elementlarga ajratib tahlil qilishni o'rgatilgandan so'ng, o'qituvchining navbatdagi vazifasi o'quvchilarni yozuv texnikasi qoidalari bilan tanishtirishdan iborat bo'lishi kerak. Yozuv texnikasi qoidalariga asosan, harflar qiyaligini to'g'ri saqlash, bosimsiz bir xil qalinlikda yozish, bog'lanishlarni to'g'ri ifodalash kabi vazifalar kiradi. Shu bilan bir qatorda, o'quvchilar uchun eng muhim yozuv qoidalari ham eslatib o'tiladi. O'quvchilarni assoiy yozuv qoidalari bilan tanishtirmasdan turib, chiroyli yozuvga o'rgatib bo'lmaydi. Shuning uchun qo'lida asosiy yozuv qoidalari bilan tanishtirib o'tamiz.
 
 
Harflarni elementlarga ajratmay yozish. 
Birinchi sinfda o'quvchilar harflarning shaklini yozib tugatganlaridan keyin 
o'qituvchining navbatdagi vazifasi harflarni bir-biriga ulab, qo'shib yozishga 
o'rgatishdan iborat bo'ladi. 
Boshlang'ich sinflarning o'quv dasturida o'quvchilardan harflarni elementlarga 
ajratmay, bog'lab yozishlari talab etiladi. Harflarning qo'shib yozilishini ta'minlash 
uchun ayrim chiziqlar o'z harakati bo'yicha orqaga qaytadi, bu narsa, ayniqsa, 
cho'zinchoq doira shaklidagi harflarda uchraydi, chunonchi sha, ma, na, lo kabi 
bo'g'inlar shunday yoziladi: 
Bunday qo'shib yozishni ayrim bot harflarda ham uchratish mumkin. Masalan, 
K bosh harfining yozilishini ko'raylik: 
Ko'pchilik bosh harflar kichik harflar bilan qo'l harakatni uzmay, ulab yoziladi. 
O'quvchilarga harflarni bir-biriga ulab yozish qaytarish namuna sifatida quyidagi 
tartibda tushuntirish mumkin: 
- Bolalar, qarang. Men kichik 1 harfini kichik o harfiga qo'shib 
yozishni ko'rsataman. Siz mening qo'limning harakatiga qarab turing. 
- Kichk d harfining ikkinchi elementini yuqoriga olib chiqib, salgina 
pastga burib, yana orqaga qaytamiz va kichik o harfini hosil qilamiz. 
- Qani, o'quvchilar, kim ko'rsatadi, bu ikkala harfni men qanday 
qilib qo'shib yozdim? 
Bir o'quvchi doskaga chiqib, o'qituvchi yozgan harflar ustidan qo'lni yurgizib 
ko'rsatadi, qolgan o'quvchilar esa diqqat bilan qarab turadilar. Agar o'quvchi 
yanglishib qolsa, boshqa o'quvchini chiqarib uning yo'l qo'yogan xatosi tuzatiladi. 
- Qani 
endi 
bolalar, 
bu 
harflarning 
qo'shilishi 
harakatini 
havoda 
hammamiz birga qaytaramiz. Hammangiz ruchkangizni oling, boshladik 
(o'qituvchining o'zi ham bir qaytaradi). 
O'quvchilar doskadagi d va o harflarining yozilishiga qarab havoda harakat 
bajaradilar. 
- Endi bolalar bu harflarni daftaringizga ko'chirib yozing. Bir qator 
ko'chirib 
yozganingizdan 
so'ng 
o'zingizni 
tekshirib 
ko'ring. 
Agar 
yozayotganingizda 
qo'l 
harakati 
uzilmagan 
bo'lsa, 
demak 
to'g'ri 
yozayapsiz.
Harflarni elementlarga ajratmay yozish. Birinchi sinfda o'quvchilar harflarning shaklini yozib tugatganlaridan keyin o'qituvchining navbatdagi vazifasi harflarni bir-biriga ulab, qo'shib yozishga o'rgatishdan iborat bo'ladi. Boshlang'ich sinflarning o'quv dasturida o'quvchilardan harflarni elementlarga ajratmay, bog'lab yozishlari talab etiladi. Harflarning qo'shib yozilishini ta'minlash uchun ayrim chiziqlar o'z harakati bo'yicha orqaga qaytadi, bu narsa, ayniqsa, cho'zinchoq doira shaklidagi harflarda uchraydi, chunonchi sha, ma, na, lo kabi bo'g'inlar shunday yoziladi: Bunday qo'shib yozishni ayrim bot harflarda ham uchratish mumkin. Masalan, K bosh harfining yozilishini ko'raylik: Ko'pchilik bosh harflar kichik harflar bilan qo'l harakatni uzmay, ulab yoziladi. O'quvchilarga harflarni bir-biriga ulab yozish qaytarish namuna sifatida quyidagi tartibda tushuntirish mumkin: - Bolalar, qarang. Men kichik 1 harfini kichik o harfiga qo'shib yozishni ko'rsataman. Siz mening qo'limning harakatiga qarab turing. - Kichk d harfining ikkinchi elementini yuqoriga olib chiqib, salgina pastga burib, yana orqaga qaytamiz va kichik o harfini hosil qilamiz. - Qani, o'quvchilar, kim ko'rsatadi, bu ikkala harfni men qanday qilib qo'shib yozdim? Bir o'quvchi doskaga chiqib, o'qituvchi yozgan harflar ustidan qo'lni yurgizib ko'rsatadi, qolgan o'quvchilar esa diqqat bilan qarab turadilar. Agar o'quvchi yanglishib qolsa, boshqa o'quvchini chiqarib uning yo'l qo'yogan xatosi tuzatiladi. - Qani endi bolalar, bu harflarning qo'shilishi harakatini havoda hammamiz birga qaytaramiz. Hammangiz ruchkangizni oling, boshladik (o'qituvchining o'zi ham bir qaytaradi). O'quvchilar doskadagi d va o harflarining yozilishiga qarab havoda harakat bajaradilar. - Endi bolalar bu harflarni daftaringizga ko'chirib yozing. Bir qator ko'chirib yozganingizdan so'ng o'zingizni tekshirib ko'ring. Agar yozayotganingizda qo'l harakati uzilmagan bo'lsa, demak to'g'ri yozayapsiz.
 
 
- Endi 
bu 
ikkala 
harfni 
qo'shib, 
bir 
necha 
qator 
yozamiz. 
O'qituvchi sinfni aylanib chiqib, noto'g'ri yozayotgan  o'quvchilarga 
yordam berishi lozim. Boshqa harf va so'zlarni qo'shib yozishda ham shunday 
yo'l bilan tushuntirish zarur. 
Birinchi sinfda o'quv yilining ikkinchi yarmidan boshlab o'quvchilar 4-5 
harfdan  tashkil topgan so'zlarni qo'l harakatini uzmasdan yoza oladilar. Ikkinchi 
sinfdan 
boshlab 
esa 
har 
qanday 
murakkab 
so'zlarni 
ham bog'lab yozishlari lozim. Ammo ayrim harflar esa qo'l harakatini 
uzib yozishni talab etadi. Masalan, kichik b harfi o'zidan keyingi harflar 
bilan bog'lanishda qo'l harakatini uzib yozishni talab etadi. Kichik o 
harfi ham kichik 1, m, ya harflari bilan bog'lanishda qo'l xarakatini uzib 
yozishni talab etadi. Bunday 
harflarning  bog'lanishiga  o'qituvchi 
alohida e'tibor berishi kerak. Masalan, o'qituvchi doskada shu harflarning 
bog'lanishiga xos bo'lgan lola, bobo so'zlarini yozib ko'rsatishi mumkin: 
Bu harflarning bog'lanishini quyidagi tartibda tushuntirish lozim. 
-Qani bolalar, diqqat bilan qarang, bu so'zlarni yozishda qo'l harakatni 
qayerlarda uzib yozdim? 
- Siz kichik o harfidan keyin va kichik b harfidan keyin qo'l 
harakatini uzib yozdingiz. 
Birinchi o harfidan keyin va qaysi b harfidan keyin qo'l harakatini uzib yozdim? 
Birinchi 1 harfidan na bobo so'zidagi ikkala b harfidan keyin qo'l harakatini 
uzib yozdingiz. 
To'g'ri, Agar kichik o harfi boshqa harflar bilan yuqori tomondan ulansa qo'l 
harakati uzilmaydi, past tomondan ulansa, unda qo'l harakatini uzib yozish kerak 
kichik b harfi ham o'zidan keyin yoziladigan har qanday harf bilan bog'lanishida qo'l 
harakatini uzib yozishni talab etadi. Yozma harflarda boshqa bunday qo'l harakatini 
uzib yozishni talab etadigan harflar uchramaydi. 
Dastlabki vaqtlarda bog'lab yozilgan harflar ko'zga uncha tashlanmaydi, go'yo 
ular chalkashib ketayotganga o'xshaydi, ammo asta-sekin ularni to'g'ri bog'lab yozish 
ishning unumli bo'lishiga yordam beradi. Qo'l harakatini uzmasdan harflarni bog'lab 
yozish qiyalikni bir hilda saqlashga ham imkon beradi.
- Endi bu ikkala harfni qo'shib, bir necha qator yozamiz. O'qituvchi sinfni aylanib chiqib, noto'g'ri yozayotgan o'quvchilarga yordam berishi lozim. Boshqa harf va so'zlarni qo'shib yozishda ham shunday yo'l bilan tushuntirish zarur. Birinchi sinfda o'quv yilining ikkinchi yarmidan boshlab o'quvchilar 4-5 harfdan tashkil topgan so'zlarni qo'l harakatini uzmasdan yoza oladilar. Ikkinchi sinfdan boshlab esa har qanday murakkab so'zlarni ham bog'lab yozishlari lozim. Ammo ayrim harflar esa qo'l harakatini uzib yozishni talab etadi. Masalan, kichik b harfi o'zidan keyingi harflar bilan bog'lanishda qo'l harakatini uzib yozishni talab etadi. Kichik o harfi ham kichik 1, m, ya harflari bilan bog'lanishda qo'l xarakatini uzib yozishni talab etadi. Bunday harflarning bog'lanishiga o'qituvchi alohida e'tibor berishi kerak. Masalan, o'qituvchi doskada shu harflarning bog'lanishiga xos bo'lgan lola, bobo so'zlarini yozib ko'rsatishi mumkin: Bu harflarning bog'lanishini quyidagi tartibda tushuntirish lozim. -Qani bolalar, diqqat bilan qarang, bu so'zlarni yozishda qo'l harakatni qayerlarda uzib yozdim? - Siz kichik o harfidan keyin va kichik b harfidan keyin qo'l harakatini uzib yozdingiz. Birinchi o harfidan keyin va qaysi b harfidan keyin qo'l harakatini uzib yozdim? Birinchi 1 harfidan na bobo so'zidagi ikkala b harfidan keyin qo'l harakatini uzib yozdingiz. To'g'ri, Agar kichik o harfi boshqa harflar bilan yuqori tomondan ulansa qo'l harakati uzilmaydi, past tomondan ulansa, unda qo'l harakatini uzib yozish kerak kichik b harfi ham o'zidan keyin yoziladigan har qanday harf bilan bog'lanishida qo'l harakatini uzib yozishni talab etadi. Yozma harflarda boshqa bunday qo'l harakatini uzib yozishni talab etadigan harflar uchramaydi. Dastlabki vaqtlarda bog'lab yozilgan harflar ko'zga uncha tashlanmaydi, go'yo ular chalkashib ketayotganga o'xshaydi, ammo asta-sekin ularni to'g'ri bog'lab yozish ishning unumli bo'lishiga yordam beradi. Qo'l harakatini uzmasdan harflarni bog'lab yozish qiyalikni bir hilda saqlashga ham imkon beradi.
 
 
Qo'l harakatini uzmasdan harflarni bir-biriga qo'shib yozish qoidalarini har bir 
sinfda eslatib turish lozim, shundagina boshlang'ich sifnlarda tez yozish malakasini 
o'stirish mumkin. 
Harf va so'zlar orasidagi masofani chamalab yozish. 
Chiroyli yozuvga o'rgatishda harflarning balandligini bir hilda saqlash 
qanchalik zarur bo'lsa, harflar va so'zlar orasidagi masofani to'g'ri chamalab yozish 
ham katta rol o'ynaydi. 
Alfavitdagi ayrim harflar keng, ayrimlari esa tor yoziladi. So'z va gaplarni 
yozishda esa ana shu farqni yaxshi ajrata bilish lozim. 
Harflar va harf elementlari orasidagi masofani chamalab yozishga alifbe 
davridan boshlab o'rgatish, keyinchalik esa buni sistemali ravishda tekshirib borish 
zarur. 
Gaplarni yozishda so'zlar orasidagi masofa bir harf enida bo'lishi kerak. Harf 
elementlari va ular orasidagi masofani chamalab yozishga o'rgatish uchun quyidagi 
vazifalar bajariladi: 
O'quvchilarga xusnixat kitobidagi namunaga qarab yozdirib, ularni tahlil qilish. 
Xusnixat kitobidan harf va ularning elementlari orasidagi masofani chamalab 
yozishga mashq va topshiriqni ko'chirib yozish. 
O'quvchilarning ishlarini kuzatib chiqib, qaysi o'quvchi tor, keng, qaysisi pala-
partish yozganini aniqlash. 
Shundan so'ng 3-4 ta daftarni yig'ib olib, kamligi birgalikda tahlil qilinadi. 
Harf va so'zlar orasidagi masofani chamalab yozishga o'rgatish birinchi  sinfda  
butun  o'quv yili  davomida  sistemali  olib  borilishi, ikkinchi  va  undan  keyingi  
sinflarda  ham  bu  malakalarni  egallash davom ettirilishi kerak. 
I-IV sifnlarda chiroyli yozuvga o'rgatish. 
Boshlang'ich sinf dastur talabiga ko'ra 1-sinfning IV choragida yozuv darslari 
uchun 24 soat vaqt berilgan bo'lib, undan haftada 1 soatni chiroyli yozuv uchun 
ajratilgan. 
Bu davrda o'qituvchi yozuv malakalarini yanada takomillashtrish, yozuv 
gigiyenasi qoidalriga rioya qilish hamda harflarning shakli va ularning bog'lanishi, 
qo'l harakatini uzmasdan yozish, so'z, bo'g'in va so'zlarning ravonligiga e'tibor 
berishi lozim.
Qo'l harakatini uzmasdan harflarni bir-biriga qo'shib yozish qoidalarini har bir sinfda eslatib turish lozim, shundagina boshlang'ich sifnlarda tez yozish malakasini o'stirish mumkin. Harf va so'zlar orasidagi masofani chamalab yozish. Chiroyli yozuvga o'rgatishda harflarning balandligini bir hilda saqlash qanchalik zarur bo'lsa, harflar va so'zlar orasidagi masofani to'g'ri chamalab yozish ham katta rol o'ynaydi. Alfavitdagi ayrim harflar keng, ayrimlari esa tor yoziladi. So'z va gaplarni yozishda esa ana shu farqni yaxshi ajrata bilish lozim. Harflar va harf elementlari orasidagi masofani chamalab yozishga alifbe davridan boshlab o'rgatish, keyinchalik esa buni sistemali ravishda tekshirib borish zarur. Gaplarni yozishda so'zlar orasidagi masofa bir harf enida bo'lishi kerak. Harf elementlari va ular orasidagi masofani chamalab yozishga o'rgatish uchun quyidagi vazifalar bajariladi: O'quvchilarga xusnixat kitobidagi namunaga qarab yozdirib, ularni tahlil qilish. Xusnixat kitobidan harf va ularning elementlari orasidagi masofani chamalab yozishga mashq va topshiriqni ko'chirib yozish. O'quvchilarning ishlarini kuzatib chiqib, qaysi o'quvchi tor, keng, qaysisi pala- partish yozganini aniqlash. Shundan so'ng 3-4 ta daftarni yig'ib olib, kamligi birgalikda tahlil qilinadi. Harf va so'zlar orasidagi masofani chamalab yozishga o'rgatish birinchi sinfda butun o'quv yili davomida sistemali olib borilishi, ikkinchi va undan keyingi sinflarda ham bu malakalarni egallash davom ettirilishi kerak. I-IV sifnlarda chiroyli yozuvga o'rgatish. Boshlang'ich sinf dastur talabiga ko'ra 1-sinfning IV choragida yozuv darslari uchun 24 soat vaqt berilgan bo'lib, undan haftada 1 soatni chiroyli yozuv uchun ajratilgan. Bu davrda o'qituvchi yozuv malakalarini yanada takomillashtrish, yozuv gigiyenasi qoidalriga rioya qilish hamda harflarning shakli va ularning bog'lanishi, qo'l harakatini uzmasdan yozish, so'z, bo'g'in va so'zlarning ravonligiga e'tibor berishi lozim.
 
 
2-sinfda chiroyli yozuv uchun haftada 1 soat vaqt ajratilib, yiliga 34-35 soatni 
tashkil etadi. 
Bu davrda o'quvchilardan ruchkani to'g'ri ushlash, daftarning holatini to'g'ri 
tutish, to'g'ri o'tirish kabi gigiyenik qoidalar talab etiladi. Shuning harflarning sodda 
va murakkabligiga qarab gruppalarga bo'lib yozdiriladi. Ayrim bo'g'in va sodda 
so'zlar qo'l harakatini uzmasdan bog'lab yozdiriladi. 
3-sinfda husnixat mashqlari ona tili darslari bilan har kuni (8-10 minut) qo'shib 
olib boriladi. 
Bu davrda yozilishi va bog'lanishi murakkab bo'lgan kichik va bosh harflarning 
yozish qoidalari mashq qildiriladi. Ayniqsa bu davrda bog'lanishi murakkab bo'lgan 
so'z va gaplarni ravon yozish ustida ko'proq mashqlar o'tkaziladi. 
4-sinfda ham chiroyli yozuv mashqlari ona tili darslari bilan har kuni (8-10 
minut) qo'shib olib boriladi. 
Bu davrda harflarni qoida bo'yicha to'g'ri yozish malakalari mustahkamlanadi. 
So'z va gaplarda bog'lanishli harflarni topib tahlil qilinadi hamda ravon va tez yozish 
malakalari rivojlantirilib o'quvchilarning yozuvlarda uchraydigan tipik xatolar ustida 
mashq qildiriladi. 
Harflarni bosimsiz bir tekis yozish. 
Yuqorida eslatib o'tkanimizdek avtoruchkada, asosan, bosimsiz yozdiriladi. 
Avtoruchkani barmoqlar orasida qattiq siqmasdan erkin va bo'sh ushlash kerak. 
Matnda uchragan nuqta va tayoqchalarni qo'yishda avtoruchkan bosmasdan sekin va 
erkin harakat qildirish lozim. 
Bosimsiz yozishning afzalligi shundaki, harflarning umumiy ko'rinishi bir 
tekisda chiroyli bo'lib, tez yozish malakasini shakllantirishda va bog'lab yozishga 
o'rgatishda osonlik tug'diradi. 
O'qituvchi ham doskaga yozib ko'rsatganda bo'rni qattiq ushlamay, bosimsiz bir 
tekis yozishga harakat qilish kerak. 
 O'quvchilarga bosim bilan yozilgan matnlarni ko'chirib yozishga ruxsat 
etmaslik kerak. 
O'qituvchi o'quvchilarni birinchi kundan boshlab bosimsiz, bir tekis yozishga 
odatlatirib borsa, bolalarning qo'li tolmaydi.
2-sinfda chiroyli yozuv uchun haftada 1 soat vaqt ajratilib, yiliga 34-35 soatni tashkil etadi. Bu davrda o'quvchilardan ruchkani to'g'ri ushlash, daftarning holatini to'g'ri tutish, to'g'ri o'tirish kabi gigiyenik qoidalar talab etiladi. Shuning harflarning sodda va murakkabligiga qarab gruppalarga bo'lib yozdiriladi. Ayrim bo'g'in va sodda so'zlar qo'l harakatini uzmasdan bog'lab yozdiriladi. 3-sinfda husnixat mashqlari ona tili darslari bilan har kuni (8-10 minut) qo'shib olib boriladi. Bu davrda yozilishi va bog'lanishi murakkab bo'lgan kichik va bosh harflarning yozish qoidalari mashq qildiriladi. Ayniqsa bu davrda bog'lanishi murakkab bo'lgan so'z va gaplarni ravon yozish ustida ko'proq mashqlar o'tkaziladi. 4-sinfda ham chiroyli yozuv mashqlari ona tili darslari bilan har kuni (8-10 minut) qo'shib olib boriladi. Bu davrda harflarni qoida bo'yicha to'g'ri yozish malakalari mustahkamlanadi. So'z va gaplarda bog'lanishli harflarni topib tahlil qilinadi hamda ravon va tez yozish malakalari rivojlantirilib o'quvchilarning yozuvlarda uchraydigan tipik xatolar ustida mashq qildiriladi. Harflarni bosimsiz bir tekis yozish. Yuqorida eslatib o'tkanimizdek avtoruchkada, asosan, bosimsiz yozdiriladi. Avtoruchkani barmoqlar orasida qattiq siqmasdan erkin va bo'sh ushlash kerak. Matnda uchragan nuqta va tayoqchalarni qo'yishda avtoruchkan bosmasdan sekin va erkin harakat qildirish lozim. Bosimsiz yozishning afzalligi shundaki, harflarning umumiy ko'rinishi bir tekisda chiroyli bo'lib, tez yozish malakasini shakllantirishda va bog'lab yozishga o'rgatishda osonlik tug'diradi. O'qituvchi ham doskaga yozib ko'rsatganda bo'rni qattiq ushlamay, bosimsiz bir tekis yozishga harakat qilish kerak. O'quvchilarga bosim bilan yozilgan matnlarni ko'chirib yozishga ruxsat etmaslik kerak. O'qituvchi o'quvchilarni birinchi kundan boshlab bosimsiz, bir tekis yozishga odatlatirib borsa, bolalarning qo'li tolmaydi.
 
 
Harflarning qiyaligini to'g'ri saqlash. 
Bolalarning yozuvlari har xil qiyalikda bo'lishi mumkin. Agar harflarning 
asosiy elementlari daftar chizig'iga nisbatan tik holatda (perpendikulyar) qo'yilsa, 
yozuvning holati ham tik bo'ladi. Harf elementlari o'ng tomonga qiya bo'lib, o'tmas 
burchak hosil qilishi ham mumkin. Biz o'quvchilarni o'ng tomonga qiya qilib 
yozishga odatlantirishimiz lozim. 
Tik yozuv (noto'g'ri) 
Chap tomonga qiya yozuv (noto'g'ri) 
O'ng tomonga qiya yozuv (to'g'ri) 
O'ng qo'l bilan yozadigan kishilar uchun yozuvning qiyaligi o'ng tomonga 
moslashtirilishi faqat harflarning shaklini chiroyli qilish uchun emas, yozuvning 
qulayligi uchun mos keladi. Yozuvning qiyaligini to'g'ri saqlash, qo'l va barmoqlarni 
ortiqcha zo'riqtirmaydi. 
Yozuvning o'ng tomonga qiyaligini saqlash tirsaklarni bir tomonga yaqin 
yurishi uchun qulay bo'lib, parta ustidagi daftarning to'g'ri holatiga bog'liqdir. 
Yozayotganda daftarning holati bir tomonga qiya bo'lishi o'z-o'zidan yozuvning 
qiyaligini ta'minlaydi. 
Yozuvning qiyaligini saqlashda daftardagi siyrak qiya chiziqlar ham katta 
yordam beradi. Bunday mashq qilishda daftarning holati o'zgarsa ham, yozuvning 
qiyaligi o'zgarmasligi mumkin. Shuning uchun qiya chiziqli daftarlardan faqat 
dastlabki mashqlarni bajarishda foydalaniladi. Qiya shaklda yozishga o'rgatishning 
o'ziga xos usullari mavjud. 
O'quvchilarga dastlab eng sodda shakldagi kichik tayoqchalarni yozdirib mashq 
qildirish vaqtidayoq tik va qiya tayoqchalarning farqini o'rgatish lozim. Bunday 
mashqlar o'quvchilarning ongida uzoq vaqt saqlanadi va xatolarning oldini oladi. 
Shuningdek yozuvning to'g'ri bo'lishi uchun daftarning qiya holatini ham 
hisobga olish lozim ekanligi tushuntiriladi. Daftarning parta ustida noto'g'ri turishi 
gigiyena qoidalarining buzilishiga ham 
sabab bo'ladi, chunki o'quvchi yozuvning qiyaligini saqlash uchun o'z gavdasini 
har xil holatda tutishi mumkin. 
Daftarning pastki chap bo'rchagi ko'krak o'rtasiga to'g'ri bo'lishi yoki daftarning 
qiya chizig'i (agar qiya chiziqli daftar bo'lsa) partaning chetiga tik bo'lishi kerak.
Harflarning qiyaligini to'g'ri saqlash. Bolalarning yozuvlari har xil qiyalikda bo'lishi mumkin. Agar harflarning asosiy elementlari daftar chizig'iga nisbatan tik holatda (perpendikulyar) qo'yilsa, yozuvning holati ham tik bo'ladi. Harf elementlari o'ng tomonga qiya bo'lib, o'tmas burchak hosil qilishi ham mumkin. Biz o'quvchilarni o'ng tomonga qiya qilib yozishga odatlantirishimiz lozim. Tik yozuv (noto'g'ri) Chap tomonga qiya yozuv (noto'g'ri) O'ng tomonga qiya yozuv (to'g'ri) O'ng qo'l bilan yozadigan kishilar uchun yozuvning qiyaligi o'ng tomonga moslashtirilishi faqat harflarning shaklini chiroyli qilish uchun emas, yozuvning qulayligi uchun mos keladi. Yozuvning qiyaligini to'g'ri saqlash, qo'l va barmoqlarni ortiqcha zo'riqtirmaydi. Yozuvning o'ng tomonga qiyaligini saqlash tirsaklarni bir tomonga yaqin yurishi uchun qulay bo'lib, parta ustidagi daftarning to'g'ri holatiga bog'liqdir. Yozayotganda daftarning holati bir tomonga qiya bo'lishi o'z-o'zidan yozuvning qiyaligini ta'minlaydi. Yozuvning qiyaligini saqlashda daftardagi siyrak qiya chiziqlar ham katta yordam beradi. Bunday mashq qilishda daftarning holati o'zgarsa ham, yozuvning qiyaligi o'zgarmasligi mumkin. Shuning uchun qiya chiziqli daftarlardan faqat dastlabki mashqlarni bajarishda foydalaniladi. Qiya shaklda yozishga o'rgatishning o'ziga xos usullari mavjud. O'quvchilarga dastlab eng sodda shakldagi kichik tayoqchalarni yozdirib mashq qildirish vaqtidayoq tik va qiya tayoqchalarning farqini o'rgatish lozim. Bunday mashqlar o'quvchilarning ongida uzoq vaqt saqlanadi va xatolarning oldini oladi. Shuningdek yozuvning to'g'ri bo'lishi uchun daftarning qiya holatini ham hisobga olish lozim ekanligi tushuntiriladi. Daftarning parta ustida noto'g'ri turishi gigiyena qoidalarining buzilishiga ham sabab bo'ladi, chunki o'quvchi yozuvning qiyaligini saqlash uchun o'z gavdasini har xil holatda tutishi mumkin. Daftarning pastki chap bo'rchagi ko'krak o'rtasiga to'g'ri bo'lishi yoki daftarning qiya chizig'i (agar qiya chiziqli daftar bo'lsa) partaning chetiga tik bo'lishi kerak.
 
 
Daftarning beti satrlarga to'lib borgan sari yuqoriga surib boriladi. Chap qo'l 
bilan esa daftarning yuqori tomoni bosib turiladi. Buning uchun sinf partasining 
ustiga ikki o'quvchining har biri uchun alohida ingichka qiya tekshiruv chizib 
qo'yiladi. Bu chiziqning uchi o'quvchilarning chap ko'kraklarini o'rtasiga to'g'ri 
bo'lib, partaning old qirrasiga nisbatan 65 gradus qiya bo'ladi. 
Agar daftarning chap beti to'lsa, daftarning buklangan joyi tekshiruv chiziqqa 
to'g'rilab olinadi va o'ng betiga yozishga o'tiladi. 
O'quvchilarda harflarni qiya yozishga o'rgatish malakasini oshirish ancha 
murakkab jarayon bo'lib, o'qituvchidan sabr-matonat, katta kuch talab etiladi. 
O'qituvchi sistemali ravishda turli mashqlar olib borishi, ularning harakatlarini qunt 
bilan kuzatib borishi lozim. Faqat uzoq muddatli mashqlardan so'ng ko'zda tutilgan 
maqsadga erishish mumkin. 
O'qituvchi tomonidan berilgan barcha ko'rsatmalarga qaramay, ayrim 
o'quvchilar harflarni har xil qiyalikda noto'g'ri yozadilar. Masalan, kichik b harfini 
o'ng tomonga qiya qilib yozsalar kichik d harfini chap tomonga haddan ziyod o'girib 
yozadidlar: 
Har ikki tomon yuqorida ko'rsatib o'tilgan kamchiliklarni tuzatish uchun 
o'quvchilarga o'z xatolarini topishga yordam beradigan grafik mashqlar berilishi 
kerak. O'quvchilarga dastlab bir-ikkita harf yozdirilib, ular orasiga qiya chiziqlar 
qo'yiladi va to'g'ri chiziqchalarga taqqoslash orqali o'quvchilar o'z xatolarini 
tushunadilar hamda uni tuzatishga kirishadilar. 
Tez va ravon yozishga o'rgatish. 
Harflarni bir hil balandlikda va kenglikda yozishga o'rgatish bilan birga, tez va 
ravon, tekis qilib yozish chiroyli yozuvning muhim shartlaridan biridir. 
Chiroyli va tez yozishning assoiy siri uning bir xil o'lchamdagi ravon 
harakatidir. 
Bir maromda harakat qilib yozish, har bir harf va uning elementlari bir xil 
balandlikda va qiyalikda bo'lish alohida go'zallik kashf etadi. 
Ammo o'quvchilar bunday malakalarga tezda erisha olmaydilar. Yozuvning 
ravon bo'lishi, uning tezligi bilan bog'liqdir. 
Masalan, endigina yozuv mashqini boshlagan olti yoshli o'quvchi bir minutda 
4-6 harfni yozishi mumkin. Bu davrda tez yozish malakasini sanoq-ohang usulida
Daftarning beti satrlarga to'lib borgan sari yuqoriga surib boriladi. Chap qo'l bilan esa daftarning yuqori tomoni bosib turiladi. Buning uchun sinf partasining ustiga ikki o'quvchining har biri uchun alohida ingichka qiya tekshiruv chizib qo'yiladi. Bu chiziqning uchi o'quvchilarning chap ko'kraklarini o'rtasiga to'g'ri bo'lib, partaning old qirrasiga nisbatan 65 gradus qiya bo'ladi. Agar daftarning chap beti to'lsa, daftarning buklangan joyi tekshiruv chiziqqa to'g'rilab olinadi va o'ng betiga yozishga o'tiladi. O'quvchilarda harflarni qiya yozishga o'rgatish malakasini oshirish ancha murakkab jarayon bo'lib, o'qituvchidan sabr-matonat, katta kuch talab etiladi. O'qituvchi sistemali ravishda turli mashqlar olib borishi, ularning harakatlarini qunt bilan kuzatib borishi lozim. Faqat uzoq muddatli mashqlardan so'ng ko'zda tutilgan maqsadga erishish mumkin. O'qituvchi tomonidan berilgan barcha ko'rsatmalarga qaramay, ayrim o'quvchilar harflarni har xil qiyalikda noto'g'ri yozadilar. Masalan, kichik b harfini o'ng tomonga qiya qilib yozsalar kichik d harfini chap tomonga haddan ziyod o'girib yozadidlar: Har ikki tomon yuqorida ko'rsatib o'tilgan kamchiliklarni tuzatish uchun o'quvchilarga o'z xatolarini topishga yordam beradigan grafik mashqlar berilishi kerak. O'quvchilarga dastlab bir-ikkita harf yozdirilib, ular orasiga qiya chiziqlar qo'yiladi va to'g'ri chiziqchalarga taqqoslash orqali o'quvchilar o'z xatolarini tushunadilar hamda uni tuzatishga kirishadilar. Tez va ravon yozishga o'rgatish. Harflarni bir hil balandlikda va kenglikda yozishga o'rgatish bilan birga, tez va ravon, tekis qilib yozish chiroyli yozuvning muhim shartlaridan biridir. Chiroyli va tez yozishning assoiy siri uning bir xil o'lchamdagi ravon harakatidir. Bir maromda harakat qilib yozish, har bir harf va uning elementlari bir xil balandlikda va qiyalikda bo'lish alohida go'zallik kashf etadi. Ammo o'quvchilar bunday malakalarga tezda erisha olmaydilar. Yozuvning ravon bo'lishi, uning tezligi bilan bog'liqdir. Masalan, endigina yozuv mashqini boshlagan olti yoshli o'quvchi bir minutda 4-6 harfni yozishi mumkin. Bu davrda tez yozish malakasini sanoq-ohang usulida