O‘QUVCHILARNING BILIM, KO‘NIKMA VA MALAKALARINI TASHXIS ETISH.

Yuklangan vaqt

2025-01-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

31,4 KB


 
 
 
 
 
 
O‘QUVCHILARNING BILIM, KO‘NIKMA VA MALAKALARINI 
TASHXIS ETISH. 
 
 
 
Reja: 
1.  Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati.  
2. Ta’lim olganlikni tashxis etish tamoyillari.  
3. O‘quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va metodlari. 
4. Bilim, ko‘nikma, malakalarni va kompetensiyalarini baholash mezonlari. 
5.Ta’lim sifati monitoringi. 
 
Tayanch tushunchalar: tashxis, tashxis etish, nazorat, hisobga olish, tekshirish, 
baholash, baho, ta’lim sifati, monitoring. 
 
1.Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati. Tashxis - bu didaktik jarayon 
kechadigan barcha sharoitlarni oydinlashtirish, uning natijalarini belgilash 
demakdir. Tashxissiz didaktik jarayonni samarali boshqarish, mavjud sharoit uchun 
optimal natijalarga erishish mumkin emas. 
Didaktik tashxislashning maqsadi o‘quv jarayonida kechadigan barcha jihatlarni 
uning mahsuli bilan bog‘liq holda, o‘z vaqtida aniqlash, baholash va tahlil qilishdan 
iborat. 
Tashxislash nazorat, tekshirish, baholash, statistic ma’lumotlar to‘plash, ularni 
tahlil qilish, dinamika, tendensiyalarni aniqlash, voqealarning keyingi rivojini 
taxminlashni o‘z ichiga oladi.  
O‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini nazorat qilish, baholash 
tashxislashning zaruriy tarkibiy qismlari sanaladi. 
O‘QUVCHILARNING BILIM, KO‘NIKMA VA MALAKALARINI TASHXIS ETISH. Reja: 1. Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati. 2. Ta’lim olganlikni tashxis etish tamoyillari. 3. O‘quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va metodlari. 4. Bilim, ko‘nikma, malakalarni va kompetensiyalarini baholash mezonlari. 5.Ta’lim sifati monitoringi. Tayanch tushunchalar: tashxis, tashxis etish, nazorat, hisobga olish, tekshirish, baholash, baho, ta’lim sifati, monitoring. 1.Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati. Tashxis - bu didaktik jarayon kechadigan barcha sharoitlarni oydinlashtirish, uning natijalarini belgilash demakdir. Tashxissiz didaktik jarayonni samarali boshqarish, mavjud sharoit uchun optimal natijalarga erishish mumkin emas. Didaktik tashxislashning maqsadi o‘quv jarayonida kechadigan barcha jihatlarni uning mahsuli bilan bog‘liq holda, o‘z vaqtida aniqlash, baholash va tahlil qilishdan iborat. Tashxislash nazorat, tekshirish, baholash, statistic ma’lumotlar to‘plash, ularni tahlil qilish, dinamika, tendensiyalarni aniqlash, voqealarning keyingi rivojini taxminlashni o‘z ichiga oladi. O‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini nazorat qilish, baholash tashxislashning zaruriy tarkibiy qismlari sanaladi.  
 
Ta’lim jarayonida nazorat va hisobga olish, ularning vazifalari. Ta’lim 
jarayonining muhim tarkibiy qismlaridan biri - nazorat va hisobga olishdir. Bu 
tushunchalar o‘ziga xos mohiyat va xususiyatlarga ega. O‘qituvchi nazorat va 
hisobga olishni to‘g‘ri tashkil etsa, ta’lim jarayonining samaradorligi ortadi. Buning 
uchun o‘qituvchi o‘quvchining o‘quv materiallarini o‘zlashtirish darajasini aniqlab 
borishi lozim. 
Nazorat  (ta’lim jarayonida) ta’lim oluvchining bilim, ko‘nikma va malakalari 
darajasini aniqlash, o‘lchash va baholash jarayonini anglatadi. Aniqlash va 
o‘lchash esa tekshirish deb ataladi.  
Tekshirish - nazoratning tarkibiy qismi bo‘lib, uning asosiy didaktik vazifasi 
o‘qituvchi va o‘quvchilar o‘ rtasida aks aloqani ta’minlash, pedagog tomonidan 
o‘quv materialini o‘zlashtirish haqida obyektiv axborot olinishi hamda bilimlardagi 
kamchilik va nuqsonlarni o‘z vaqtida aniqlashdir. Tekshirishning maqsadi nafaqat 
o‘quvchining bilim darajasi, sifati, balki uning o‘quv mehnati hajmini ham 
aniqlashdan iborat. 
O‘quvchilarning bilim va malakalarini tekshirish quyida ko‘rsatilgan mantiqiy 
ketma-ketlikda olib borilishi kerak: 
Tekshirish tizimidagi birinchi bo‘g‘in ta’lim oluvchilarning bilim darajasini 
oldindan aniqlash hisoblanadi. Odatda, u o‘quv yili boshida o‘ quvchilar tomonidan 
avvalgi o‘quv yilida o‘zlashtirilgan bilimlari darajasini aniqlash maqsadida 
o‘tkaziladi. Bu kabi tekshirish, shuningdek, o‘quv yilining o‘rtasida yangi bo‘lim 
(kurs)ni o‘rganishga kirishilganda ham o‘tkazilishi mumkin va o‘rinli bo‘ladi. 
Bilimlarni tekshirishning ikkinchi bo’g’ini har bir mavzuni o‘zlashtirish 
jarayonidagi joriy tekshirishdir. Joriy tekshirish ta’lim oluvchilar tomonidan o‘quv 
dasturida belgilangan ayrim alohida elementlarni o‘zlashtirish darajasini tashxislash 
imkonini beradi. Mazkur tekshirishning asosiy vazifasi o‘rgatishdir. Bunday 
tekshirishning shakl va metodlari turlicha bo‘lib, ular o‘quv materiali mazmuni, 
murakkabligi, o‘ quvchilarning yoshi va tayyorgarligi, ta’lim bosqichi va 
maqsadlari, muayyan pedagogik sharoitlarga bog‘liq bo‘ladi. 
Takroriy tekshirish bilim, ko‘nikma va malakalarni tekshirishning uchinchi 
bo‘g‘ini sanalib, joriy tekshirish kabi mavzuli bo‘lishi mumkin. Yangi mavzuni 
o‘rganish bilan birga o‘quvchilar avval o‘rganilganlarni takrorlaydilar. Takroriy 
Ta’lim jarayonida nazorat va hisobga olish, ularning vazifalari. Ta’lim jarayonining muhim tarkibiy qismlaridan biri - nazorat va hisobga olishdir. Bu tushunchalar o‘ziga xos mohiyat va xususiyatlarga ega. O‘qituvchi nazorat va hisobga olishni to‘g‘ri tashkil etsa, ta’lim jarayonining samaradorligi ortadi. Buning uchun o‘qituvchi o‘quvchining o‘quv materiallarini o‘zlashtirish darajasini aniqlab borishi lozim. Nazorat (ta’lim jarayonida) ta’lim oluvchining bilim, ko‘nikma va malakalari darajasini aniqlash, o‘lchash va baholash jarayonini anglatadi. Aniqlash va o‘lchash esa tekshirish deb ataladi. Tekshirish - nazoratning tarkibiy qismi bo‘lib, uning asosiy didaktik vazifasi o‘qituvchi va o‘quvchilar o‘ rtasida aks aloqani ta’minlash, pedagog tomonidan o‘quv materialini o‘zlashtirish haqida obyektiv axborot olinishi hamda bilimlardagi kamchilik va nuqsonlarni o‘z vaqtida aniqlashdir. Tekshirishning maqsadi nafaqat o‘quvchining bilim darajasi, sifati, balki uning o‘quv mehnati hajmini ham aniqlashdan iborat. O‘quvchilarning bilim va malakalarini tekshirish quyida ko‘rsatilgan mantiqiy ketma-ketlikda olib borilishi kerak: Tekshirish tizimidagi birinchi bo‘g‘in ta’lim oluvchilarning bilim darajasini oldindan aniqlash hisoblanadi. Odatda, u o‘quv yili boshida o‘ quvchilar tomonidan avvalgi o‘quv yilida o‘zlashtirilgan bilimlari darajasini aniqlash maqsadida o‘tkaziladi. Bu kabi tekshirish, shuningdek, o‘quv yilining o‘rtasida yangi bo‘lim (kurs)ni o‘rganishga kirishilganda ham o‘tkazilishi mumkin va o‘rinli bo‘ladi. Bilimlarni tekshirishning ikkinchi bo’g’ini har bir mavzuni o‘zlashtirish jarayonidagi joriy tekshirishdir. Joriy tekshirish ta’lim oluvchilar tomonidan o‘quv dasturida belgilangan ayrim alohida elementlarni o‘zlashtirish darajasini tashxislash imkonini beradi. Mazkur tekshirishning asosiy vazifasi o‘rgatishdir. Bunday tekshirishning shakl va metodlari turlicha bo‘lib, ular o‘quv materiali mazmuni, murakkabligi, o‘ quvchilarning yoshi va tayyorgarligi, ta’lim bosqichi va maqsadlari, muayyan pedagogik sharoitlarga bog‘liq bo‘ladi. Takroriy tekshirish bilim, ko‘nikma va malakalarni tekshirishning uchinchi bo‘g‘ini sanalib, joriy tekshirish kabi mavzuli bo‘lishi mumkin. Yangi mavzuni o‘rganish bilan birga o‘quvchilar avval o‘rganilganlarni takrorlaydilar. Takroriy  
 
tekshirish bilimlarni mustahkamlashga ko‘maklashadi, biroq o‘quv ishlari 
bosqichini tavsiflash, bilimlarni o‘zlashtirish mustahkamligi darajasini tashxislash 
imkonini bermaydi. Ushbu tekshirish tashxisning boshqa turlari va metodlari bilan 
birga qo‘llanilsagina kutilgan samarani beradi. 
Tizimning to‘rtinchi bo‘g‘ini o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini 
yaxlit bo‘lim yoki kursning alohida mavzusi bo‘yicha davriy tekshirish 
hisoblanadi. Mazkur tekshirishning maqsadi - kursning turli qismlarida o‘rganilgan 
o‘quv materialining strukturaviy elementlari o‘rtasidagi o‘zaro aloqalarni 
o‘zlashtirish sifatini tashxislash. Davriy tekshirishning asosiy vazifasi - 
tizimlashtirish va umumlashtirish. 
Tekshirishni tashkil etishda beshinchi bo‘g‘in ta’lim oluvchilarning, ta’lim 
jarayonining barcha bosqichlarida egallangan bilim, ko‘nikma va malakalarini 
yakuniy tekshirish va hisobga olishdir. O‘zlashtirishning yakuniy hisobi har bir 
chorak va o‘quv yili oxirida o‘tkaziladi. U olingan baholarni qo‘shib, o‘rtacha 
arifmetik ballni mexanik tarzda chiqarishdangina iborat bo‘lmasligi lozim. Bu, 
avvalo, mazkur bosqichda belgilangan maqsadga muvofiq tarzda amaldagi ta’lim 
olganlik darajasi (sifati)ni tashxislashdir. 
Tekshirishdan tashqari nazorat o‘z ichiga baholashni (jarayon sifatida) va bahoni 
(natija sifatida) ham oladi. 
Baholash deb bilim, ko‘nikma va malakalarni o‘quv dasturida ko‘rsatilgan etalon 
(ko‘rstakich, qolip, o‘lchagich)lar bilan solishtirishni aytamiz. Baho deb 
baholashning ball shaklida ko‘rsatilgan son jihatdan o‘lchamiga aytiladi. 
O‘zlashtirish tabellari, sinf, guruh jurnallari, reyting daftarchalari va shu 
kabilarda baholar shartli belgilar, kod signallari, xotiralash belgilari va xokazolar 
baho ko‘rinishida qayd etiladi. O‘quvchining o‘zlashtirish darajasini baholash uchun 
nazorat yakunlari (natijalari) asos bo‘ladi. Bunda o‘quvchilar ishining ham sifat, 
ham miqdor ko‘rsatkichlari hisobga olinadi. 
O‘qituvchi o‘qitish bilan bir vaqtda o‘quvchilarning o‘rganilayotgan mavzuni 
qanday qilib idrok etishini, esda saqlashga harakat qilishini va uni amalda qo‘llash 
malakalarini egallashini hisobga olib borishi kerak. 
Hisobga olish - bu o‘qitishning muayyan bir davrida o‘quvchilar va o‘qituvchi 
faoliyatini umumlashtirib xulosalash. 
tekshirish bilimlarni mustahkamlashga ko‘maklashadi, biroq o‘quv ishlari bosqichini tavsiflash, bilimlarni o‘zlashtirish mustahkamligi darajasini tashxislash imkonini bermaydi. Ushbu tekshirish tashxisning boshqa turlari va metodlari bilan birga qo‘llanilsagina kutilgan samarani beradi. Tizimning to‘rtinchi bo‘g‘ini o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini yaxlit bo‘lim yoki kursning alohida mavzusi bo‘yicha davriy tekshirish hisoblanadi. Mazkur tekshirishning maqsadi - kursning turli qismlarida o‘rganilgan o‘quv materialining strukturaviy elementlari o‘rtasidagi o‘zaro aloqalarni o‘zlashtirish sifatini tashxislash. Davriy tekshirishning asosiy vazifasi - tizimlashtirish va umumlashtirish. Tekshirishni tashkil etishda beshinchi bo‘g‘in ta’lim oluvchilarning, ta’lim jarayonining barcha bosqichlarida egallangan bilim, ko‘nikma va malakalarini yakuniy tekshirish va hisobga olishdir. O‘zlashtirishning yakuniy hisobi har bir chorak va o‘quv yili oxirida o‘tkaziladi. U olingan baholarni qo‘shib, o‘rtacha arifmetik ballni mexanik tarzda chiqarishdangina iborat bo‘lmasligi lozim. Bu, avvalo, mazkur bosqichda belgilangan maqsadga muvofiq tarzda amaldagi ta’lim olganlik darajasi (sifati)ni tashxislashdir. Tekshirishdan tashqari nazorat o‘z ichiga baholashni (jarayon sifatida) va bahoni (natija sifatida) ham oladi. Baholash deb bilim, ko‘nikma va malakalarni o‘quv dasturida ko‘rsatilgan etalon (ko‘rstakich, qolip, o‘lchagich)lar bilan solishtirishni aytamiz. Baho deb baholashning ball shaklida ko‘rsatilgan son jihatdan o‘lchamiga aytiladi. O‘zlashtirish tabellari, sinf, guruh jurnallari, reyting daftarchalari va shu kabilarda baholar shartli belgilar, kod signallari, xotiralash belgilari va xokazolar baho ko‘rinishida qayd etiladi. O‘quvchining o‘zlashtirish darajasini baholash uchun nazorat yakunlari (natijalari) asos bo‘ladi. Bunda o‘quvchilar ishining ham sifat, ham miqdor ko‘rsatkichlari hisobga olinadi. O‘qituvchi o‘qitish bilan bir vaqtda o‘quvchilarning o‘rganilayotgan mavzuni qanday qilib idrok etishini, esda saqlashga harakat qilishini va uni amalda qo‘llash malakalarini egallashini hisobga olib borishi kerak. Hisobga olish - bu o‘qitishning muayyan bir davrida o‘quvchilar va o‘qituvchi faoliyatini umumlashtirib xulosalash.  
 
Hisobga olish natijasida o‘qituvchi ham, o‘quvchi ham o‘zlarining keyingi 
bajaradigan ishlarining shaklini va mazmunini belgilaydi. O‘zlashtirishni hisobga 
olish o‘quvchilarning bilish faoliyatini rag‘batlantirib, ma’lum bir harakatlarni 
bajarish uchun uning irodasini tarbiyalaydi. Shuningdek, o‘zlashtirishni hisobga 
olish o‘qituvchining faoliyatini ham tashkil etadi. O‘qitish metodlari va 
shakllarining tabora takomillashuvi natijasida baho o‘qituvchining pedagogik 
mahorati ko‘rsatkichiga aylanmoqda va o‘qituvchining o‘z malakasini oshirib 
borishida muhim ahamiyatga ega bo‘lmoqda. 
O‘zlashtirishni nazorat qilish va hisobga olish nazorat, o‘qitish, tarbiyalash va 
rivojlantirish vazifalarini bajaradi. 
Nazorat qilish vazifasi o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalari darajasini 
aniqlash va baholashdan iborat. Bu o‘quv materiallarini o‘rganishning keyingi 
bosqichiga o‘tish imkoniyatlarini aniqlashtiradi hamda o‘qituvchining o‘quv 
metodlarini va usullarini to‘g‘ri tanlaganini nazorat qiladi. Nazorat qilish vazifasi 
o‘quv materiallarini o‘rganishning maqbul yo‘llarini topish bilan bog‘ liqdir. 
O‘qitish vazifasi o‘quvchilarning bilimini tekshirishda aniq ko‘rinadi. Yangi 
mavzuni 
mustahkamlash 
jarayonida 
yoki 
uy 
vazifalarini 
tekshirishda 
o‘quvchilarning o‘tilgan mavzuni takrorlashga, ular uchun tushunarsiz bo‘lgan 
ma’lumotlarni bilib olishlariga imkon tug‘iladi. 
Nazoratning tarbiyalash vazifasi shundan iboratki, o‘quvchilar tekshirishga 
tayyor bo‘lish uchun darslarni o‘z vaqtida tayyorlaydilar, bo‘sh vaqtlaridan unumli 
foydalanishga harakat qiladilar, intizomga o‘ rganadilar. 
Agar nazoratning o‘qitish va tarbiyalash vazifalari to‘g‘ri amalga oshirilsa, 
shaxsning tafakkurini rivojlantirishga, xis-tuyg‘ulari va axloqiy sifatlarini 
tarbiyalashga imkon tug‘iladi. Bu esa o‘z-o‘zidan nazoratning rivojlantiruvchi 
vazifasi sanaladi. 
2.Ta’lim olganlikni nazorat qilish va tashxislash tamoyillari. 
Pedagogikada o‘quvchilarning ta’lim olganligini tashxislash va nazorat qilish 
tamoyillarining tizimi ishlab chiqilgan. Ulardan eng muhimlari xolislik 
(obyektivlik), tizimlilik (sistemalilik), ko‘rgazmalilik (oshkoralik) sanaladi. 
Xolislik (obyektivlik) tashxis testlari (topshiriqlari, savollari), tashxis jarayoni 
mazmunining ilmiy asoslanganligi, pedagogning barcha ta’lim oluvchilarga 
Hisobga olish natijasida o‘qituvchi ham, o‘quvchi ham o‘zlarining keyingi bajaradigan ishlarining shaklini va mazmunini belgilaydi. O‘zlashtirishni hisobga olish o‘quvchilarning bilish faoliyatini rag‘batlantirib, ma’lum bir harakatlarni bajarish uchun uning irodasini tarbiyalaydi. Shuningdek, o‘zlashtirishni hisobga olish o‘qituvchining faoliyatini ham tashkil etadi. O‘qitish metodlari va shakllarining tabora takomillashuvi natijasida baho o‘qituvchining pedagogik mahorati ko‘rsatkichiga aylanmoqda va o‘qituvchining o‘z malakasini oshirib borishida muhim ahamiyatga ega bo‘lmoqda. O‘zlashtirishni nazorat qilish va hisobga olish nazorat, o‘qitish, tarbiyalash va rivojlantirish vazifalarini bajaradi. Nazorat qilish vazifasi o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalari darajasini aniqlash va baholashdan iborat. Bu o‘quv materiallarini o‘rganishning keyingi bosqichiga o‘tish imkoniyatlarini aniqlashtiradi hamda o‘qituvchining o‘quv metodlarini va usullarini to‘g‘ri tanlaganini nazorat qiladi. Nazorat qilish vazifasi o‘quv materiallarini o‘rganishning maqbul yo‘llarini topish bilan bog‘ liqdir. O‘qitish vazifasi o‘quvchilarning bilimini tekshirishda aniq ko‘rinadi. Yangi mavzuni mustahkamlash jarayonida yoki uy vazifalarini tekshirishda o‘quvchilarning o‘tilgan mavzuni takrorlashga, ular uchun tushunarsiz bo‘lgan ma’lumotlarni bilib olishlariga imkon tug‘iladi. Nazoratning tarbiyalash vazifasi shundan iboratki, o‘quvchilar tekshirishga tayyor bo‘lish uchun darslarni o‘z vaqtida tayyorlaydilar, bo‘sh vaqtlaridan unumli foydalanishga harakat qiladilar, intizomga o‘ rganadilar. Agar nazoratning o‘qitish va tarbiyalash vazifalari to‘g‘ri amalga oshirilsa, shaxsning tafakkurini rivojlantirishga, xis-tuyg‘ulari va axloqiy sifatlarini tarbiyalashga imkon tug‘iladi. Bu esa o‘z-o‘zidan nazoratning rivojlantiruvchi vazifasi sanaladi. 2.Ta’lim olganlikni nazorat qilish va tashxislash tamoyillari. Pedagogikada o‘quvchilarning ta’lim olganligini tashxislash va nazorat qilish tamoyillarining tizimi ishlab chiqilgan. Ulardan eng muhimlari xolislik (obyektivlik), tizimlilik (sistemalilik), ko‘rgazmalilik (oshkoralik) sanaladi. Xolislik (obyektivlik) tashxis testlari (topshiriqlari, savollari), tashxis jarayoni mazmunining ilmiy asoslanganligi, pedagogning barcha ta’lim oluvchilarga  
 
do‘stona munosabati hamda bilim, malakalarni baholashning aniq ko‘rinishda 
belgilangan mezonlaridan iborat. Amalda tashxisning xolisligi qo‘yilgan baholar 
nazorat metodlari va vositalaridan, tashxis o‘tkazgan o‘qituvchidan qat’iy nazar 
xamma vaqt mos kelishini anglatadi. 
Tizimlilik (sistemalilik) tamoyilining talabi shundan iboratki, tashxislash 
nazoratini ta’lim jarayonining barcha bosqichlarida - bilimlarni boshlang‘ich idrok 
etishdan to amalda qo‘llashgacha bo‘lgan bosqichlarida olib borish kerak.Tizimlilik 
barcha ta’lim oluvchilar o‘quv muassasida bo‘lgan birinchi kundan boshlab 
oxirigacha muntazam tashxisga jalb etilishini anglatadi. Ta’lim oluvchining bilimi 
va egallashi lozim bo‘lgan barcha jihatlarni ishonchli tekshirish uchun ta’ lim 
nazoratini tez-tez o‘tkazish kerak. Tizimlilik tamoyili tashxis o‘tkazishga bir butun 
yondashuvni talab etadiki, bunda nazorat, tekshirish, baholashning turli shakllari, 
metodlari, vositalari uzviy o‘zaro bog‘liqlikda va birlikda qo‘llaniladi, bir maqsadga 
xizmat qiladi. Bu kabi yondashuv tashxisning ayrim metodlari va vositalarini 
mutloqlashtirishga yo‘l qo‘ymaydi. 
Ko‘rgazmalilik (oshkoralik) tamoyili avvalo barcha ta’lim oluvchilar-ni aynan 
bir xil mezonlar bo‘yicha ochiq sinovdan o‘tkazishni anglatadi. Tashxis jarayonida 
belgilanadigan har bir o‘quvchi reytingi ko‘rgazmali, qiyosiy xarakterga ega. 
Oshkoralik tamoyili, shuningdek, baholarni e’lon qilish va motivatsiyalashni talab 
etadi. Baho mo‘ljal (orientir) bo‘lib, ta’lim oluvchilar unga muvofiq o‘zlariga 
qo‘yiladigan talablar va pedagogning xolisligi haqida fikr yuritadi. Tamoyilni 
amalga oshirishning zarur sharti tashxislash natijalarini e’lon qilish, ularni 
manfaatdor shaxslar ishtirokida muhokama va tahlil qilish, nuqsonlarni tugatishning 
istiqbolli rejalarini tuzish hisoblanadi. 
3.O‘quvchilarning o‘quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va 
metodlari. Hozirgi davr pedagogik amaliyotida o‘quvchilar o‘quv faoliyatini 
nazorat qilishning qo‘yidagi turlaridan foydalaniladi: joriy nazorat; oraliq nazorat; 
yakuniy nazorat. 
Joriy nazorat o‘qituvchi tomonidan o‘quvchilarning har bir o‘quv ishini 
muntazam nazorat qilishni hamda ularning o‘rganilgan mavzularni o‘zlashtirish 
bo‘yicha bilim, ko‘nikma va malakalari darajasini tekshirishni o‘z ichiga oladi. 
Bilim darajasini tekshirish fanning har bir mavzusi bo‘yicha kundalik ballar qo‘yib 
do‘stona munosabati hamda bilim, malakalarni baholashning aniq ko‘rinishda belgilangan mezonlaridan iborat. Amalda tashxisning xolisligi qo‘yilgan baholar nazorat metodlari va vositalaridan, tashxis o‘tkazgan o‘qituvchidan qat’iy nazar xamma vaqt mos kelishini anglatadi. Tizimlilik (sistemalilik) tamoyilining talabi shundan iboratki, tashxislash nazoratini ta’lim jarayonining barcha bosqichlarida - bilimlarni boshlang‘ich idrok etishdan to amalda qo‘llashgacha bo‘lgan bosqichlarida olib borish kerak.Tizimlilik barcha ta’lim oluvchilar o‘quv muassasida bo‘lgan birinchi kundan boshlab oxirigacha muntazam tashxisga jalb etilishini anglatadi. Ta’lim oluvchining bilimi va egallashi lozim bo‘lgan barcha jihatlarni ishonchli tekshirish uchun ta’ lim nazoratini tez-tez o‘tkazish kerak. Tizimlilik tamoyili tashxis o‘tkazishga bir butun yondashuvni talab etadiki, bunda nazorat, tekshirish, baholashning turli shakllari, metodlari, vositalari uzviy o‘zaro bog‘liqlikda va birlikda qo‘llaniladi, bir maqsadga xizmat qiladi. Bu kabi yondashuv tashxisning ayrim metodlari va vositalarini mutloqlashtirishga yo‘l qo‘ymaydi. Ko‘rgazmalilik (oshkoralik) tamoyili avvalo barcha ta’lim oluvchilar-ni aynan bir xil mezonlar bo‘yicha ochiq sinovdan o‘tkazishni anglatadi. Tashxis jarayonida belgilanadigan har bir o‘quvchi reytingi ko‘rgazmali, qiyosiy xarakterga ega. Oshkoralik tamoyili, shuningdek, baholarni e’lon qilish va motivatsiyalashni talab etadi. Baho mo‘ljal (orientir) bo‘lib, ta’lim oluvchilar unga muvofiq o‘zlariga qo‘yiladigan talablar va pedagogning xolisligi haqida fikr yuritadi. Tamoyilni amalga oshirishning zarur sharti tashxislash natijalarini e’lon qilish, ularni manfaatdor shaxslar ishtirokida muhokama va tahlil qilish, nuqsonlarni tugatishning istiqbolli rejalarini tuzish hisoblanadi. 3.O‘quvchilarning o‘quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va metodlari. Hozirgi davr pedagogik amaliyotida o‘quvchilar o‘quv faoliyatini nazorat qilishning qo‘yidagi turlaridan foydalaniladi: joriy nazorat; oraliq nazorat; yakuniy nazorat. Joriy nazorat o‘qituvchi tomonidan o‘quvchilarning har bir o‘quv ishini muntazam nazorat qilishni hamda ularning o‘rganilgan mavzularni o‘zlashtirish bo‘yicha bilim, ko‘nikma va malakalari darajasini tekshirishni o‘z ichiga oladi. Bilim darajasini tekshirish fanning har bir mavzusi bo‘yicha kundalik ballar qo‘yib  
 
borishni nazarda tutadi. Joriy nazorat o‘qituvchini har bir o‘quvchining o‘quv 
faoliyati bo‘yicha tezkor ma’lumotlar bilan ta’minlaydi, o‘qitish jarayonini 
boshqarishda yaxshi natija beradi, o‘zlashtirmagan o‘quvchilarni o‘z vaqtida 
aniqlaydi, o‘zlashtirmaslikni bartaraf etish bo‘yicha choralar belgilaydi. 
Oraliq nazorat - bu o‘quvchilar tomonidan mazkur fanning muayyan bob yoki 
bo‘limlarining o‘zlashtirilganini tekshirish. Oraliq nazoratni o‘qituvchi dars jadvali 
asosida darsda o‘quv materialining o‘ziga xos xususiyatini hisobga olgan holda 
o‘tkazadi. 
Oraliq nazorat o‘tkazishdan oldin o‘quvchilar ogohlantiriladi. Har bir oraliq 
tekshirish alohida-alohida shkala asosida baholanadi. 
Yakuniy nazorat - choraklik, yarim yillik, yillik va davlat attestatsiyasi sinovlari 
singari turlarga bo‘linadi. Yakuniy nazorat og‘zaki, yozma, test hamda amaliy 
topshiriqlarni bajarish metodlari asosida o‘tkaziladi. 
Nazoratning shakli o‘quv ishini tashkil etish shakliga bog‘liq bo‘ladi. O‘qituvchi 
uni mavzudan kelib chiqib tanlaydi. Nazoratning asosiy besh shakli mavjud: 
nazoratning ommaviy (frontal) shaklida o‘qituvchi o‘quvchilarga materialning 
ma’lum bir hajmi bo‘yicha savol beradi, o‘quvchilar unga qisqa javob qaytaradi. 
Mazkur so‘rash ko‘pchilik o‘quvchini nazorat qilishni ta’minlaydi va butun guruhni 
faollashtiradi. Ammo bu nazoratni o‘quvchilarning bilim darajasini har tomonlama 
aniqlash uchun qo‘llab bo‘lmaydi. 
nazoratning guruhli shaklida o‘quvchilarning ma’ lum bir qismi nazorat 
qilinadi. O‘qituvchi tomonidan o‘quvchilar guruhiga vazifa beriladi va uni shu 
guruh bajaradi. Lekin masalani hal qilishda boshqa o‘quvchilar ham qatnashishi 
mumkin. Guruh ishlayotgan paytda qolgan o‘quvchilar bo‘sh qolmaydi, ular 
o‘rtoqlarining bajargan ishlarini baholash uchun o‘z ustilarida ishlab o‘tiradi. 
nazoratning individual shaklidan har bir o‘quvchining bilim, ko‘nikma va 
malakasi bilan mukammal tanishish uchun foydalaniladi. Nazoratning bu 
shaklida,odatda o‘quvchilar javob berish uchun sinf taxtasi oldiga chaqiriladi. 
nazoratning kombinatsiyalangan (biriktirilgan)shakli individual nazoratni 
ommaviy va guruhli shakllar bilan birlashtirishni taqozo etadi. Bu nazoratni hajmi 
katta mavzularni barcha o‘quvchilardan so‘rash kerak bo‘lgan vaqtda foydalanadi. 
borishni nazarda tutadi. Joriy nazorat o‘qituvchini har bir o‘quvchining o‘quv faoliyati bo‘yicha tezkor ma’lumotlar bilan ta’minlaydi, o‘qitish jarayonini boshqarishda yaxshi natija beradi, o‘zlashtirmagan o‘quvchilarni o‘z vaqtida aniqlaydi, o‘zlashtirmaslikni bartaraf etish bo‘yicha choralar belgilaydi. Oraliq nazorat - bu o‘quvchilar tomonidan mazkur fanning muayyan bob yoki bo‘limlarining o‘zlashtirilganini tekshirish. Oraliq nazoratni o‘qituvchi dars jadvali asosida darsda o‘quv materialining o‘ziga xos xususiyatini hisobga olgan holda o‘tkazadi. Oraliq nazorat o‘tkazishdan oldin o‘quvchilar ogohlantiriladi. Har bir oraliq tekshirish alohida-alohida shkala asosida baholanadi. Yakuniy nazorat - choraklik, yarim yillik, yillik va davlat attestatsiyasi sinovlari singari turlarga bo‘linadi. Yakuniy nazorat og‘zaki, yozma, test hamda amaliy topshiriqlarni bajarish metodlari asosida o‘tkaziladi. Nazoratning shakli o‘quv ishini tashkil etish shakliga bog‘liq bo‘ladi. O‘qituvchi uni mavzudan kelib chiqib tanlaydi. Nazoratning asosiy besh shakli mavjud: nazoratning ommaviy (frontal) shaklida o‘qituvchi o‘quvchilarga materialning ma’lum bir hajmi bo‘yicha savol beradi, o‘quvchilar unga qisqa javob qaytaradi. Mazkur so‘rash ko‘pchilik o‘quvchini nazorat qilishni ta’minlaydi va butun guruhni faollashtiradi. Ammo bu nazoratni o‘quvchilarning bilim darajasini har tomonlama aniqlash uchun qo‘llab bo‘lmaydi. nazoratning guruhli shaklida o‘quvchilarning ma’ lum bir qismi nazorat qilinadi. O‘qituvchi tomonidan o‘quvchilar guruhiga vazifa beriladi va uni shu guruh bajaradi. Lekin masalani hal qilishda boshqa o‘quvchilar ham qatnashishi mumkin. Guruh ishlayotgan paytda qolgan o‘quvchilar bo‘sh qolmaydi, ular o‘rtoqlarining bajargan ishlarini baholash uchun o‘z ustilarida ishlab o‘tiradi. nazoratning individual shaklidan har bir o‘quvchining bilim, ko‘nikma va malakasi bilan mukammal tanishish uchun foydalaniladi. Nazoratning bu shaklida,odatda o‘quvchilar javob berish uchun sinf taxtasi oldiga chaqiriladi. nazoratning kombinatsiyalangan (biriktirilgan)shakli individual nazoratni ommaviy va guruhli shakllar bilan birlashtirishni taqozo etadi. Bu nazoratni hajmi katta mavzularni barcha o‘quvchilardan so‘rash kerak bo‘lgan vaqtda foydalanadi.  
 
Har bir o‘quvchiga alohida topshiriq beriladi va bir vaqtda birnecha o‘quvchini 
tekshirish mumkin bo‘ladi. 
O‘z-o‘zini nazorat qilish shakli ta’lim jarayonida ichki aks aloqaning 
bo‘lishini ta’minlaydi. Nazoratning bu shakli psixologik mezonlarga asoslanadi. 
Uning samaradorligi o‘ qituvchining kasbiy mahoratiga bog‘liq bo‘ladi. 
O‘quvchilarning o‘quv faoliyatini nazorat qilish metodlari quyidagilar: 
og‘zaki tekshirish, yozma tekshirish, amaliytop shiriqlarni bajarishga asoslangan 
tekshirish, uy vazifalarini tekshirish. 
Og‘zaki tekshirish. Bu metod bilimlarni nazorat qilish va baholashning ancha 
keng tarqalgan an’anaviy usullaridan biridir. 
Og‘zaki tekshirishning mohiyati shunda ko‘rinadiki, o‘qituvchi o‘ quvchilarga 
o‘ rganilgan mavzuning mazmunidan kelib chiqib, savollar beradi va ularni javob 
berishga undaydi. Ana shu tarzda ularning o‘zlashtirish darajasini aniqlaydi. 
Og‘zaki tekshirish o‘quvchilarning bilimlarini tekshirishni savol-javob usuli 
asosida amalga oshiriladi. Ushbu usul ayrim hollarda suhbat usuli deb ham ataladi. 
Og‘zaki tekshirishda o‘qituvchi o‘rganilayotgan mavzuni alohida qismlarga 
ajratadi va ularni har biridan o‘quvchilarga savollar beradi. Biroq o‘quvchilarning 
nutqini o‘stirish hamda ularning chuqur va mustahkam bilimga ega bo‘lishlari 
uchun ulardan shu yoki oldingi mavzuni butunlay esga tushirishni talab qilish 
mumkin. 
Yozma tekshirish - o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini nazorat 
qilish va baholashning eng samarali usullaridan biri bo‘lib, ularning ijodiy 
qobiliyatlarini baholash imkonini beradi. Mazkur usulning mohiyati shundaki, o‘ 
qituvchi alohida mavzu yoki o‘quv dasturining ma’lum bo‘limini o‘tib bo‘lganidan 
so‘ng oz vaqtning ichida barcha o‘ quvchilarni tekshirishi mumkin. YOzma 
tekshirish nazorat ishi, insho, bayon, diktant va b. yordamida olib boriladi. Ammo 
o‘qituvi va o‘quvchi o‘rtasida bevosita aloqaning yo‘qligi sababli uning fikrlashini 
kuzatish imkoni bo‘lmaydi. 
Amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish. 
Bajarilayotgan amaliy harakatlar (sport, mehnat harakatlari)ning to‘g‘riligini 
kuzatish yoki olingan natijalarga tayanishdan iborat bo‘lishi mumkin. Amaliy 
tekshirish tabiiy-matematik sikldagi fanlardan o‘ quvchilarning o‘ zlashtirishini 
Har bir o‘quvchiga alohida topshiriq beriladi va bir vaqtda birnecha o‘quvchini tekshirish mumkin bo‘ladi. O‘z-o‘zini nazorat qilish shakli ta’lim jarayonida ichki aks aloqaning bo‘lishini ta’minlaydi. Nazoratning bu shakli psixologik mezonlarga asoslanadi. Uning samaradorligi o‘ qituvchining kasbiy mahoratiga bog‘liq bo‘ladi. O‘quvchilarning o‘quv faoliyatini nazorat qilish metodlari quyidagilar: og‘zaki tekshirish, yozma tekshirish, amaliytop shiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish, uy vazifalarini tekshirish. Og‘zaki tekshirish. Bu metod bilimlarni nazorat qilish va baholashning ancha keng tarqalgan an’anaviy usullaridan biridir. Og‘zaki tekshirishning mohiyati shunda ko‘rinadiki, o‘qituvchi o‘ quvchilarga o‘ rganilgan mavzuning mazmunidan kelib chiqib, savollar beradi va ularni javob berishga undaydi. Ana shu tarzda ularning o‘zlashtirish darajasini aniqlaydi. Og‘zaki tekshirish o‘quvchilarning bilimlarini tekshirishni savol-javob usuli asosida amalga oshiriladi. Ushbu usul ayrim hollarda suhbat usuli deb ham ataladi. Og‘zaki tekshirishda o‘qituvchi o‘rganilayotgan mavzuni alohida qismlarga ajratadi va ularni har biridan o‘quvchilarga savollar beradi. Biroq o‘quvchilarning nutqini o‘stirish hamda ularning chuqur va mustahkam bilimga ega bo‘lishlari uchun ulardan shu yoki oldingi mavzuni butunlay esga tushirishni talab qilish mumkin. Yozma tekshirish - o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini nazorat qilish va baholashning eng samarali usullaridan biri bo‘lib, ularning ijodiy qobiliyatlarini baholash imkonini beradi. Mazkur usulning mohiyati shundaki, o‘ qituvchi alohida mavzu yoki o‘quv dasturining ma’lum bo‘limini o‘tib bo‘lganidan so‘ng oz vaqtning ichida barcha o‘ quvchilarni tekshirishi mumkin. YOzma tekshirish nazorat ishi, insho, bayon, diktant va b. yordamida olib boriladi. Ammo o‘qituvi va o‘quvchi o‘rtasida bevosita aloqaning yo‘qligi sababli uning fikrlashini kuzatish imkoni bo‘lmaydi. Amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish. Bajarilayotgan amaliy harakatlar (sport, mehnat harakatlari)ning to‘g‘riligini kuzatish yoki olingan natijalarga tayanishdan iborat bo‘lishi mumkin. Amaliy tekshirish tabiiy-matematik sikldagi fanlardan o‘ quvchilarning o‘ zlashtirishini  
 
hisobga olishda keng foydalaniladi. Bu usul yordamida o‘ quvchilarning olgan 
bilimlarini amaliyotda qo‘llay olish malakasi aniqlanadi. 
Uy vazifalarini tekshirish. O‘quvchilarning o‘zlashtirishini nazorat qilish uchun 
ularning uyga berilgan vazifalarni bajarishini tekshirish katta ahamiyatga ega. Uy 
vazifalarini tekshirish o‘qituvchiga o‘quvchilarning o‘quv ishiga bo‘lgan 
munosabatini, o‘rganilgan materialni qanchalik egallaganligini, uy vazifalarini 
bajarishdagi mustaqillik darajasini aniqlashga imkon beradi. 
4.Bilim, ko‘nikma, malakalarni va kompetensiyalarini baholash mezonlari. 
O‘ quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini baholash mezonlari hamma vaqt 
bahstalab mavzu bo‘lib kelgan. Chunki u turli adabiyotlarda turlicha yoritilgan. 
Biroq mavjud qarashlarni umumlashtirib aytish mumkinki, o‘quvchilarning bilim, 
ko‘nikma va malakalarini baholash mezonlari har bir fanning maqsad va 
vazifalariga, shuningdek, sinf (guruh)dagi o‘quvchilarning o‘zlashtirish darajasiga 
tayangan holda belgilanadi. 
Yuqoridagilardan kelib chiqib shunday xulosa chiqarish mumkin: 
«5» baho qo‘yiladi, agar: a) o‘quvchi dasturdagi materialni to‘liq o‘zlashtirib 
olgan bo‘lsa; b) o‘rganilgan mavzu bo‘yicha asosiy fikrlarni ochib bera olsa; v) 
egallangan bilimlarni amalda erkin qo‘llay olsa; g) o‘rganilgan mavzuni bayon 
qilishda, yozma ishlarda xatolarga yo‘l qo‘ymasdan, ma’lumotlarni tushuntirib bera 
olsa. 
«4» baho qo‘yiladi, agar: a) o‘quvchi o‘rganilgan mavzuning mohiyatini bilsa;   
b) o‘qituvchining savollariga qiynalmasdan javob bera olsa; v) egallangan bilimlarni 
amaliyotda qo‘llay olsa; g) og‘zaki javob berishda jiddiy xatolarga yo‘l qo‘ymasdan, 
o‘qituvchining qo‘shimcha savollari bilan xatolarini to‘g‘rilay olsa hamda yozma 
ishda uncha jiddiy bo‘lmagan xatoga yo‘l qo‘ysa qo‘yiladi. 
«3» baho yiladi, agar: a) o‘quvchi o‘rganilgan mavzuni o‘zlashtirgan, lekin 
mustaqil tushuntirib berishda o‘qituvchining aniqlashtiruvchi savollariga ehtiyoj 
sezsa; b) savollarning mantiqiy tuzuilishini o‘zgartirib berganda, javob berishga 
qiynalsa; v) yozma ishda xatolari bor bo‘lsa. 
«2» baho qo‘yiladi, agar: a) o‘quvchi o‘rganilgan mavzu haqida tushunchaga 
ega, biroq mavzuni o‘ zlashtirmagan, b) yozma ishda qo‘pol xatolarga yo‘l qo‘ysa 
qo‘yiladi. 
hisobga olishda keng foydalaniladi. Bu usul yordamida o‘ quvchilarning olgan bilimlarini amaliyotda qo‘llay olish malakasi aniqlanadi. Uy vazifalarini tekshirish. O‘quvchilarning o‘zlashtirishini nazorat qilish uchun ularning uyga berilgan vazifalarni bajarishini tekshirish katta ahamiyatga ega. Uy vazifalarini tekshirish o‘qituvchiga o‘quvchilarning o‘quv ishiga bo‘lgan munosabatini, o‘rganilgan materialni qanchalik egallaganligini, uy vazifalarini bajarishdagi mustaqillik darajasini aniqlashga imkon beradi. 4.Bilim, ko‘nikma, malakalarni va kompetensiyalarini baholash mezonlari. O‘ quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini baholash mezonlari hamma vaqt bahstalab mavzu bo‘lib kelgan. Chunki u turli adabiyotlarda turlicha yoritilgan. Biroq mavjud qarashlarni umumlashtirib aytish mumkinki, o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini baholash mezonlari har bir fanning maqsad va vazifalariga, shuningdek, sinf (guruh)dagi o‘quvchilarning o‘zlashtirish darajasiga tayangan holda belgilanadi. Yuqoridagilardan kelib chiqib shunday xulosa chiqarish mumkin: «5» baho qo‘yiladi, agar: a) o‘quvchi dasturdagi materialni to‘liq o‘zlashtirib olgan bo‘lsa; b) o‘rganilgan mavzu bo‘yicha asosiy fikrlarni ochib bera olsa; v) egallangan bilimlarni amalda erkin qo‘llay olsa; g) o‘rganilgan mavzuni bayon qilishda, yozma ishlarda xatolarga yo‘l qo‘ymasdan, ma’lumotlarni tushuntirib bera olsa. «4» baho qo‘yiladi, agar: a) o‘quvchi o‘rganilgan mavzuning mohiyatini bilsa; b) o‘qituvchining savollariga qiynalmasdan javob bera olsa; v) egallangan bilimlarni amaliyotda qo‘llay olsa; g) og‘zaki javob berishda jiddiy xatolarga yo‘l qo‘ymasdan, o‘qituvchining qo‘shimcha savollari bilan xatolarini to‘g‘rilay olsa hamda yozma ishda uncha jiddiy bo‘lmagan xatoga yo‘l qo‘ysa qo‘yiladi. «3» baho yiladi, agar: a) o‘quvchi o‘rganilgan mavzuni o‘zlashtirgan, lekin mustaqil tushuntirib berishda o‘qituvchining aniqlashtiruvchi savollariga ehtiyoj sezsa; b) savollarning mantiqiy tuzuilishini o‘zgartirib berganda, javob berishga qiynalsa; v) yozma ishda xatolari bor bo‘lsa. «2» baho qo‘yiladi, agar: a) o‘quvchi o‘rganilgan mavzu haqida tushunchaga ega, biroq mavzuni o‘ zlashtirmagan, b) yozma ishda qo‘pol xatolarga yo‘l qo‘ysa qo‘yiladi.  
 
5.Ta’lim sifati monitoring. “Monitoring” atamasi ilk maratoba Birlashgan 
Millatlar tashkilotining 1972-yil iyun oyida Stokgolm konferensiyasini tashkil etish 
arafasida “nazorat” atamasiga muqobil sifatida ishlatila boshlangan. 
“Monitoring - inglizcha atama bo‘lib, “uzluksiz kuzatish” degan ma’nosini 
anglatadi. Monitoringga ijtimoiy boshqaruv nazariyasida eng muhim, boshqaruv 
sohasidagi nisbatan mustaqil bo‘lim sifatida qaraladi hamda ta’lim monitoringi 
doirasida pedagogik faoliyat natijalari yuzaga chiqariladi va baholanadi. 
Respublikamizda umumiy o‘rta ta’lim maktablarida o‘qitish sofati monitoring 
tizimi samarali yo‘lga qo‘yilgan. 
Umumiy o‘rta ta’lim sifatini nazorat qilishning turlari quyidagilardan iborat: 
ichki nazorat - O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi tomonidan 
tasdiqlangan tartib asosida umumiy o‘rta ta’lim muassasasining monitoring guruhi 
tomonidan amalga oshiriladi; tashqi nazorat - ta’lim sohasidagi vakolatli davlat 
organlari, hududiy xalq ta’limi boshqaruvi organlari tomonidan amalga oshiriladi; 
davlat- jamoatchilik nazorati - qonun hujjatlarida belgilangan tartibda hududiy xalq 
ta’limi boshqaruvi organlari va nodavlat notijorat tashkilotlar hamkorligida amalga 
oshiriladi; milliy va xalqaro darajada baholash - Hukumatning tegishli qarori hamda 
xalqaro shartnomalar asosida xalq ta’limi boshqaruvi organlari, nodavlat notijorat 
tashkilotlar va xalqaro tashkilotlar hamkorligida amalga oshiriladi 
Umumiy o‘rta ta’lim sifatini nazorat qilishning turlari quyidagilardan iborat: 
ichki nazorat; tashqi nazorat; davlat- jamoatchilik nazorati; milliy va xalaaro 
darajada baholash. 
O‘qituvchilar yoki maktab ma’muriyati, o‘quvchilarning o‘zlari, ota-onalar va 
jamoatchilik vakillari o‘quvchilarning bilimlarini o‘quv maqsadlari asosida 
tekshiradilar. Mazkur yo‘nalish o‘ziga xos bir qator afzalliklarga ega bo‘lib, 
baholash bevosita o‘quvchining sinfda amalga oshirilgan ishlari bilan bog‘liq, bunda 
o‘qituvchi turli uslublardan (masalan og‘zaki so‘rov o‘tkazish, amaliy mashq 
bajarish, test va h.k.) foydalanib, o‘quvchi tomonidan bajarilgan ishlarga baho 
qo‘yadi. Baholash jarayoni tizimli ravishda o‘quv choragi va o‘quv yili davomida 
olib boriladi. Bunday baholashda o‘qituvchilar, maktab monitoring guruhi 
o‘quvchilarning o‘zlashtirishi sifati, o‘quv yutuqlariga asosiy me’yor bo‘lgan davlat 
ta’lim standartlariga taqqoslagan holda individul baho beradilar. 
5.Ta’lim sifati monitoring. “Monitoring” atamasi ilk maratoba Birlashgan Millatlar tashkilotining 1972-yil iyun oyida Stokgolm konferensiyasini tashkil etish arafasida “nazorat” atamasiga muqobil sifatida ishlatila boshlangan. “Monitoring - inglizcha atama bo‘lib, “uzluksiz kuzatish” degan ma’nosini anglatadi. Monitoringga ijtimoiy boshqaruv nazariyasida eng muhim, boshqaruv sohasidagi nisbatan mustaqil bo‘lim sifatida qaraladi hamda ta’lim monitoringi doirasida pedagogik faoliyat natijalari yuzaga chiqariladi va baholanadi. Respublikamizda umumiy o‘rta ta’lim maktablarida o‘qitish sofati monitoring tizimi samarali yo‘lga qo‘yilgan. Umumiy o‘rta ta’lim sifatini nazorat qilishning turlari quyidagilardan iborat: ichki nazorat - O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi tomonidan tasdiqlangan tartib asosida umumiy o‘rta ta’lim muassasasining monitoring guruhi tomonidan amalga oshiriladi; tashqi nazorat - ta’lim sohasidagi vakolatli davlat organlari, hududiy xalq ta’limi boshqaruvi organlari tomonidan amalga oshiriladi; davlat- jamoatchilik nazorati - qonun hujjatlarida belgilangan tartibda hududiy xalq ta’limi boshqaruvi organlari va nodavlat notijorat tashkilotlar hamkorligida amalga oshiriladi; milliy va xalqaro darajada baholash - Hukumatning tegishli qarori hamda xalqaro shartnomalar asosida xalq ta’limi boshqaruvi organlari, nodavlat notijorat tashkilotlar va xalqaro tashkilotlar hamkorligida amalga oshiriladi Umumiy o‘rta ta’lim sifatini nazorat qilishning turlari quyidagilardan iborat: ichki nazorat; tashqi nazorat; davlat- jamoatchilik nazorati; milliy va xalaaro darajada baholash. O‘qituvchilar yoki maktab ma’muriyati, o‘quvchilarning o‘zlari, ota-onalar va jamoatchilik vakillari o‘quvchilarning bilimlarini o‘quv maqsadlari asosida tekshiradilar. Mazkur yo‘nalish o‘ziga xos bir qator afzalliklarga ega bo‘lib, baholash bevosita o‘quvchining sinfda amalga oshirilgan ishlari bilan bog‘liq, bunda o‘qituvchi turli uslublardan (masalan og‘zaki so‘rov o‘tkazish, amaliy mashq bajarish, test va h.k.) foydalanib, o‘quvchi tomonidan bajarilgan ishlarga baho qo‘yadi. Baholash jarayoni tizimli ravishda o‘quv choragi va o‘quv yili davomida olib boriladi. Bunday baholashda o‘qituvchilar, maktab monitoring guruhi o‘quvchilarning o‘zlashtirishi sifati, o‘quv yutuqlariga asosiy me’yor bo‘lgan davlat ta’lim standartlariga taqqoslagan holda individul baho beradilar.  
 
Baholashning ikkinchi turi hududiy xalq ta’limi boshqaruvi idoralari tomonidan 
amalga oshiriladigan hududiy o‘qitish sifati monitoringi hisoblanadi. Bunda 
o‘quvchilar tomonidan davlat ta’lim standartlarida belgilangan bilim, ko‘nikma va 
malakalarning o‘zlashtirish dinamikasini tizimli kuzatiladi, o‘quvchilar bilimidagi 
bo‘shliqlar va ularning kelib chiqish omillarini aniqlanadi, boshqa maktablar hamda 
bartaraf etish chora-tadbirlari rejalashtiriladi. 
Shu sababli zamonaviy shaxsga, raqobatbardosh mutaxassisga qo‘yilgan 
talablarning ortib borishi eng avvalo ta’lim muassasalari va hududiy xalq ta’limi 
boshqaruvi idoralaridagi alohida tuzilmalar tomonidan ta’lim sifati monitoringini 
tizimli va maqsadli amalga oshirishni talab etadi. Ta’lim muassasalarida monitoring 
- yaxlit tizimning holati va dinamikasini kompleks kuzatish, tahlil qilish, 
korrektsiyalash hamda prognozlash jarayoni hisoblanadi. 
Baholashning keyingi uchinchi turi - davlat attestatsiyasi va ta’lim 
muassasalarining akkreditatsiyasi hisoblanadi. Ular davlat tomonidan yoki uning 
nomidan vakolatli tashkilotlar tomonidan o‘tkaziladi. Ularda qatnashish huquqiga 
muayyan talablarga javob beradigan barcha o‘quvchilar ega. Mazkur baholash 
muayyan ta’lim bosqichi yoki turi tugaganidan so‘ng amalga oshiriladi. Ularning 
asosiy va ijtimoiy jihatdan muhim vazifalari bitiruvchilar va ta’lim muassasalarining 
davlat va jamiyatning ijtimoiy buyurtmalarni bajarish holatini tahlil qilish imkonini 
beradi. 
Umummilliy baholash - barcha o‘quvchilarni yoki ma’lum bir guruhdagi 
o‘quvchilarni tanlab olish yo‘li bilan muntazam ravishda o‘quvchilar o‘quv 
yutuqlari darajasini milliy standartlarga nisbatan mosligi baholash hisoblanadi. 
Mazkur turdagi baholash o‘quv dasturlari asosida olinib, imtixonlardan farq qiladi. 
Birinchidan, alohida olingan o‘quvchilarning bilim va malakasi darajasi emas, balki 
tizimning ishlash natijalari o‘lchanadi. Ikkinchidan, milliy baholash natijalari 
muayyan yoshdagi yoki sinfdagi o‘quvchilarning umumiy o‘zlashtirish darajasining 
“rentgen surati” sifatida foydalaniladi va milliy standartlarning ko‘p muddatda 
monitoringini olib borishga xizmat qiladi. Tanlash yo‘li bilan o‘tkazilgan 
umummilliy baholash qisqa muddatlarda va iqtisodiy jihatdan arzonroq o‘tkazish 
imkoniyatini beradi. Uning natijalari ma’lum o‘quv fanlari bo‘yicha o‘quvchilar 
o‘quv yutuqlari to‘g‘risida qimmatli ma’lumotlarni berishi mumkin. 
Baholashning ikkinchi turi hududiy xalq ta’limi boshqaruvi idoralari tomonidan amalga oshiriladigan hududiy o‘qitish sifati monitoringi hisoblanadi. Bunda o‘quvchilar tomonidan davlat ta’lim standartlarida belgilangan bilim, ko‘nikma va malakalarning o‘zlashtirish dinamikasini tizimli kuzatiladi, o‘quvchilar bilimidagi bo‘shliqlar va ularning kelib chiqish omillarini aniqlanadi, boshqa maktablar hamda bartaraf etish chora-tadbirlari rejalashtiriladi. Shu sababli zamonaviy shaxsga, raqobatbardosh mutaxassisga qo‘yilgan talablarning ortib borishi eng avvalo ta’lim muassasalari va hududiy xalq ta’limi boshqaruvi idoralaridagi alohida tuzilmalar tomonidan ta’lim sifati monitoringini tizimli va maqsadli amalga oshirishni talab etadi. Ta’lim muassasalarida monitoring - yaxlit tizimning holati va dinamikasini kompleks kuzatish, tahlil qilish, korrektsiyalash hamda prognozlash jarayoni hisoblanadi. Baholashning keyingi uchinchi turi - davlat attestatsiyasi va ta’lim muassasalarining akkreditatsiyasi hisoblanadi. Ular davlat tomonidan yoki uning nomidan vakolatli tashkilotlar tomonidan o‘tkaziladi. Ularda qatnashish huquqiga muayyan talablarga javob beradigan barcha o‘quvchilar ega. Mazkur baholash muayyan ta’lim bosqichi yoki turi tugaganidan so‘ng amalga oshiriladi. Ularning asosiy va ijtimoiy jihatdan muhim vazifalari bitiruvchilar va ta’lim muassasalarining davlat va jamiyatning ijtimoiy buyurtmalarni bajarish holatini tahlil qilish imkonini beradi. Umummilliy baholash - barcha o‘quvchilarni yoki ma’lum bir guruhdagi o‘quvchilarni tanlab olish yo‘li bilan muntazam ravishda o‘quvchilar o‘quv yutuqlari darajasini milliy standartlarga nisbatan mosligi baholash hisoblanadi. Mazkur turdagi baholash o‘quv dasturlari asosida olinib, imtixonlardan farq qiladi. Birinchidan, alohida olingan o‘quvchilarning bilim va malakasi darajasi emas, balki tizimning ishlash natijalari o‘lchanadi. Ikkinchidan, milliy baholash natijalari muayyan yoshdagi yoki sinfdagi o‘quvchilarning umumiy o‘zlashtirish darajasining “rentgen surati” sifatida foydalaniladi va milliy standartlarning ko‘p muddatda monitoringini olib borishga xizmat qiladi. Tanlash yo‘li bilan o‘tkazilgan umummilliy baholash qisqa muddatlarda va iqtisodiy jihatdan arzonroq o‘tkazish imkoniyatini beradi. Uning natijalari ma’lum o‘quv fanlari bo‘yicha o‘quvchilar o‘quv yutuqlari to‘g‘risida qimmatli ma’lumotlarni berishi mumkin.  
 
Xalqaro baholashni yaqin 15-20 yilda tashkil etish yo‘lga qo‘yilib, ularda bir 
necha mamlakatlar o‘quvchilarining o‘quv yutuqlari tanlov yo‘li bilan baholanadi. 
Bunday keng qamrovli tadqiqotlarning asosiy maqsadi qamrab olingan muayyan 
yoshdagi (masalan, 13 yoshdagi o‘quvchilar) yoki sinfdagi o‘quvchilarning bir yoki 
bir necha o‘quv fanlari bo‘yicha o‘quv yutuqlarini baholash va bir qator mamlakatlar 
kesimida qiyoslashdan iborat. Misol tariqasida matematika va tabiiy fanlardan 
o‘tkazib kelinayotgan - TIMSS (Trends in International Mathematics and Science 
Study - Xalqaro matematika va tabiiy fanlarning o‘rganishdagi tendensiyalari)ni 
keltirish mumkin. TIMSS ning birinchi xalqaro tadqiqotida 38 mamlakatning 4-, 8- 
va umumiy o‘rta ta’lim muassasalarining bitiruvchilari (11- va 12-sinf o‘quvchilari) 
qamrab olingan. Oxirgi uchinchi tadqiqotida esa 46 mamlakat o‘quvchilari 
qatnashganlar. 
Yana bir xalqaro o‘quvchilar ta’limiy yutuqlarini xalqaro baholash dasturi - PISA 
(Programm for International Student Assessment) tadqiqoti hisoblanadi. Bu tadqiqot 
birinchi marta 2000 yilda o‘tkazilib, unda 32 mamlakatning 15 yoshli o‘quvchilari 
qatnashgan. PISA da asosiy e’tibor o‘quvchilarning o‘qish, matematika va tabiiy 
fanlar (fizika, ximiya, biologiya)dan olgan bilimlarini turli hayotiy vaziyatlarda 
qo‘llay olishlarini baholashga qaratilgan. Uchinchi xalqaro tadqiqot - PIRLS 
da turli mamlakatlar boshlang‘ich maktablari bitiruvchilarining matnni o‘qish 
va uni tushunish darajasi baholanadi. 
Mazkur tadqiqotlarning maqsadi - o‘quvchilar yutuqlari to‘g‘risidagi 
ma’lumotlarni jamlash va ularni xalqaro miqyosda qiyoslash bo‘lib, uning 
natijalariga ko‘ra ta’lim siyosati masalalari hamda o‘quvchilar o‘zlashtirishidagi 
tafovutlarni yaxshiroq anglab etishga qaratilgan xalqaro muloqot olib boriladi. 
Xalqaro tadqiqotlar nufuzining oshib borishi bugungi dunyoda globallashuv 
jarayonlari natijasida mustaqil hayotga kirib kelayotgan o‘quvchilarga mehnat 
bozorida qanday bilim va ko‘nikmalar kerakligi to‘g‘risidagi ijtimoiy buyurtmalarni 
hamda 
raqobatbardosh 
mutaxassislarga 
qo‘yilgan 
talablarni 
kengayib 
borayotganligidan darak beradi. 
Xolden va Klaf “o‘z javoblarimizni e’tiborga olganimizdek bolalarnikini ham 
qadrlashga undaydi” degan bahsni keltirishadi. 
Xalqaro baholashni yaqin 15-20 yilda tashkil etish yo‘lga qo‘yilib, ularda bir necha mamlakatlar o‘quvchilarining o‘quv yutuqlari tanlov yo‘li bilan baholanadi. Bunday keng qamrovli tadqiqotlarning asosiy maqsadi qamrab olingan muayyan yoshdagi (masalan, 13 yoshdagi o‘quvchilar) yoki sinfdagi o‘quvchilarning bir yoki bir necha o‘quv fanlari bo‘yicha o‘quv yutuqlarini baholash va bir qator mamlakatlar kesimida qiyoslashdan iborat. Misol tariqasida matematika va tabiiy fanlardan o‘tkazib kelinayotgan - TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study - Xalqaro matematika va tabiiy fanlarning o‘rganishdagi tendensiyalari)ni keltirish mumkin. TIMSS ning birinchi xalqaro tadqiqotida 38 mamlakatning 4-, 8- va umumiy o‘rta ta’lim muassasalarining bitiruvchilari (11- va 12-sinf o‘quvchilari) qamrab olingan. Oxirgi uchinchi tadqiqotida esa 46 mamlakat o‘quvchilari qatnashganlar. Yana bir xalqaro o‘quvchilar ta’limiy yutuqlarini xalqaro baholash dasturi - PISA (Programm for International Student Assessment) tadqiqoti hisoblanadi. Bu tadqiqot birinchi marta 2000 yilda o‘tkazilib, unda 32 mamlakatning 15 yoshli o‘quvchilari qatnashgan. PISA da asosiy e’tibor o‘quvchilarning o‘qish, matematika va tabiiy fanlar (fizika, ximiya, biologiya)dan olgan bilimlarini turli hayotiy vaziyatlarda qo‘llay olishlarini baholashga qaratilgan. Uchinchi xalqaro tadqiqot - PIRLS da turli mamlakatlar boshlang‘ich maktablari bitiruvchilarining matnni o‘qish va uni tushunish darajasi baholanadi. Mazkur tadqiqotlarning maqsadi - o‘quvchilar yutuqlari to‘g‘risidagi ma’lumotlarni jamlash va ularni xalqaro miqyosda qiyoslash bo‘lib, uning natijalariga ko‘ra ta’lim siyosati masalalari hamda o‘quvchilar o‘zlashtirishidagi tafovutlarni yaxshiroq anglab etishga qaratilgan xalqaro muloqot olib boriladi. Xalqaro tadqiqotlar nufuzining oshib borishi bugungi dunyoda globallashuv jarayonlari natijasida mustaqil hayotga kirib kelayotgan o‘quvchilarga mehnat bozorida qanday bilim va ko‘nikmalar kerakligi to‘g‘risidagi ijtimoiy buyurtmalarni hamda raqobatbardosh mutaxassislarga qo‘yilgan talablarni kengayib borayotganligidan darak beradi. Xolden va Klaf “o‘z javoblarimizni e’tiborga olganimizdek bolalarnikini ham qadrlashga undaydi” degan bahsni keltirishadi.  
 
Brunerning sinfxonaga daxldor asosiy bir munozarasi shuki, o‘quvchining 
o‘zlashtirishi ishonchsizdek tuyulsa, o‘qituvchilar o‘sha o‘quvchining xulqidagi 
kamchiliklarni qidirish o‘rniga o‘zlaririning shaxsiy tajriba uslubi va qarashlariga 
e’tiborli bo‘lishlari kerak. Bundan tashqari ular o‘quvchilarning qanday qilib tajriba 
olishi va o‘zlashtirishi haqidagi o‘zlarining o‘rganuvchi sifatdagi tushuncha va 
qarashlarini taqdim etishlari kerak. Buning yo‘lga qo‘yishning yana bir yo‘li – Blok 
va Villiam o‘zlarining ta’lim olishni baholash qaydnomasida bahslashganidek o‘quv 
mashg‘ulotlarini ifodalashga izoh sifatida o‘zlarining o‘quvchilari bilan bo‘lgan 
pedagogik jarayondan yig‘ib olingan ma’lumotdan foydalanishda qo‘shimcha 
ravishda o‘qituvchilar bunday ma’lumotdan o‘zlarining shaxsiy o‘qitish uslubini 
ifodalash va baholashda foydalanishi mumkin.  
Aslini olganda ular Fieldinggning shaxsiy tadqiqot pedagogikasini rivlantirish 
uchun o‘quvchilar bilan birga tadqiqotchi va amaliyotchi sifatida ishlash nazariyasini 
amalga oshirishlari mumkin1 
Ta’lim sifati monitoringini olib borishdan ko‘zlangan maqsad o‘quvchilar 
tomonidan davlat ta’lim standartlari talablarining bajarish dinamikasini tizimli 
kuzatish, ta’lim sifatiga ta’sir etgan omillarni aniqlash, ta’lim muassasalari, hududiy 
xalq ta’limi boshqaruvi idoralari, metodik xizmat va malaka oshirish tizining 
faoliyatini baholab, rivojlantirishga oid chora-tadbirlarni belgilash, keyingi holatni 
bashoratlash natijasida ta’lim sifatini oshirishdan iborat. 
NAZORAT UCHUN SAVOL VA TOPSHIRIQLAR 
1. Didaktik tashxis deganda nima tushiniladi? 
2. Tashxislashning tarkibiy qismlariga nimalar kiradi? 
3. Nazorat va hisobga olish deb nimaga aytiladi? 
4. Nazoratning qanday vazifalari mavjud? 
5. Tekshirish deb nimaga aytiladi? Tekshirishning qanday bo‘ginlari mavjud? 
6. Baholash deb nimaga aytiladi? Baho deb nimaga aytiladi? 
7. Tashxislashning tamoyillarini izohlang. 
8. Nazoratning turlari, shakl va metodlarini bayon eting, 
9. O‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini baholash mezonlarini 
                                                 
8Aleks Muur. Ta’lim berish va ta’lim olish: pedagogika, ta’lim dasturi va tarbiya. Rutledj. Ikkinchi nashr. 2012.  23-25 betlar. 
 
Brunerning sinfxonaga daxldor asosiy bir munozarasi shuki, o‘quvchining o‘zlashtirishi ishonchsizdek tuyulsa, o‘qituvchilar o‘sha o‘quvchining xulqidagi kamchiliklarni qidirish o‘rniga o‘zlaririning shaxsiy tajriba uslubi va qarashlariga e’tiborli bo‘lishlari kerak. Bundan tashqari ular o‘quvchilarning qanday qilib tajriba olishi va o‘zlashtirishi haqidagi o‘zlarining o‘rganuvchi sifatdagi tushuncha va qarashlarini taqdim etishlari kerak. Buning yo‘lga qo‘yishning yana bir yo‘li – Blok va Villiam o‘zlarining ta’lim olishni baholash qaydnomasida bahslashganidek o‘quv mashg‘ulotlarini ifodalashga izoh sifatida o‘zlarining o‘quvchilari bilan bo‘lgan pedagogik jarayondan yig‘ib olingan ma’lumotdan foydalanishda qo‘shimcha ravishda o‘qituvchilar bunday ma’lumotdan o‘zlarining shaxsiy o‘qitish uslubini ifodalash va baholashda foydalanishi mumkin. Aslini olganda ular Fieldinggning shaxsiy tadqiqot pedagogikasini rivlantirish uchun o‘quvchilar bilan birga tadqiqotchi va amaliyotchi sifatida ishlash nazariyasini amalga oshirishlari mumkin1 Ta’lim sifati monitoringini olib borishdan ko‘zlangan maqsad o‘quvchilar tomonidan davlat ta’lim standartlari talablarining bajarish dinamikasini tizimli kuzatish, ta’lim sifatiga ta’sir etgan omillarni aniqlash, ta’lim muassasalari, hududiy xalq ta’limi boshqaruvi idoralari, metodik xizmat va malaka oshirish tizining faoliyatini baholab, rivojlantirishga oid chora-tadbirlarni belgilash, keyingi holatni bashoratlash natijasida ta’lim sifatini oshirishdan iborat. NAZORAT UCHUN SAVOL VA TOPSHIRIQLAR 1. Didaktik tashxis deganda nima tushiniladi? 2. Tashxislashning tarkibiy qismlariga nimalar kiradi? 3. Nazorat va hisobga olish deb nimaga aytiladi? 4. Nazoratning qanday vazifalari mavjud? 5. Tekshirish deb nimaga aytiladi? Tekshirishning qanday bo‘ginlari mavjud? 6. Baholash deb nimaga aytiladi? Baho deb nimaga aytiladi? 7. Tashxislashning tamoyillarini izohlang. 8. Nazoratning turlari, shakl va metodlarini bayon eting, 9. O‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini baholash mezonlarini 8Aleks Muur. Ta’lim berish va ta’lim olish: pedagogika, ta’lim dasturi va tarbiya. Rutledj. Ikkinchi nashr. 2012. 23-25 betlar.  
 
tushuntirib bering. 
10. Ta’lim sifati monitoring qanday bosqichlarda amalga oshiriladi? 
  
tushuntirib bering. 10. Ta’lim sifati monitoring qanday bosqichlarda amalga oshiriladi?