O'QUVCHILARNING YOZUVLARIDA UCHRAYDIGAN TIPIK XATOLARNI TUZATISH

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

37,5 KB


 
 
 
 
 
 
O'QUVCHILARNING YOZUVLARIDA UCHRAYDIGAN TIPIK 
XATOLARNI TUZATISH 
 
 
Reja: 
Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarining reja asosida olib borilishi. 
Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarida olib boriladigan yozuv mashg'ulotlari. 
Yozuv mashg'ulotlarining rejasi. 
Boshlang'ich sinf o'quvchilarining yozuvlarda uchraydigan xatolarni tuzatish. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
O'QUVCHILARNING YOZUVLARIDA UCHRAYDIGAN TIPIK XATOLARNI TUZATISH Reja: Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarining reja asosida olib borilishi. Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarida olib boriladigan yozuv mashg'ulotlari. Yozuv mashg'ulotlarining rejasi. Boshlang'ich sinf o'quvchilarining yozuvlarda uchraydigan xatolarni tuzatish.  
 
Tayanch so'zlar: 
 To'rtinchi sinflarda yozuv mashg'ulotlarining onatili darslarida olib borilishi. 
Qo'shimcha yozuv mashg'ulotlarini o'tkazish. O'quvchilarga mustaqil ravishda 
kichik matnlarni yozdirish va og'zaki tarzda yozdirish. To'rtinchi sinf 
o'quvchilarining yozuvlarida uchraydigan tipik xatolar: haddan ziyod harflarni katta 
yozish, harflar va so'zlar orasidagi masofani to'g'ri qo'ymaslik, harflaming qiyaligini 
bir xilda saqlamaslik va harflarni uchburchak tarzda ifodalash kabilar. 
Dastur talablariga muvofiq, to'rtinchi oxiriga kelib, har bir o'quvchi tez va 
chiroyli yozishi lozim. 
Ammo shunday o'quvchilar ham uchraydiki, ular yozuv malakasini to'la egallab 
olomaydilar, harflaming shaklini pala partish, katta-kichik qilib har xil yozadilar. 
O'quvchilar tomonidan noto'g'ri yozilgan harflarni tuzatish har bir predmet 
o'qituvchisining eng muhim va qiyin vazifalaridan biridir. Bu masalani ehtiyotlik 
bilan hal etish lozim. 
Kamchiliklarni tuzatishga kirishishdan oldin uning asosiy xatosi nimada 
ekanligini aniqlash zarur. 
O'quvchilarning yozuvlarida keng tarqalgan kamchiliklardan biri ayrim 
harflaming noto'g'ri ifodalanishi sababli xatning o'qib bo'lmasligidir. Ayrim 
o'quvchilar esa harflarni quyidagicha buzib, har xil balandlik va qiyalikda yozadilar: 
Men xat yozdim 
Bu o'z navbatida o'qishni qiyinlashtiradi, yozilgan matnni noaniqlikka olib 
keladi. 
Ayrim o'quvchilar esa har bir harfni alohida-alohida ajratib qo'l harakatini 
uzib yozadilar. 
M e n x a t y o z d i m 
Harflarni bunday alohida yozish yozuv tezligini kamaytiradi, o'quvchi 
boshqa o'quvchilardan orqada qoladi. 
O'quvchilarda uchraydigan yana bir kamchilik haddan tashqari mayda 
yozuvdir: 
 
__________________ Men akamga xat yozdim ______________________ 
 
Aksincha, ayrim o'quvchilar esa juda yirik yozadilar: 
Tayanch so'zlar: To'rtinchi sinflarda yozuv mashg'ulotlarining onatili darslarida olib borilishi. Qo'shimcha yozuv mashg'ulotlarini o'tkazish. O'quvchilarga mustaqil ravishda kichik matnlarni yozdirish va og'zaki tarzda yozdirish. To'rtinchi sinf o'quvchilarining yozuvlarida uchraydigan tipik xatolar: haddan ziyod harflarni katta yozish, harflar va so'zlar orasidagi masofani to'g'ri qo'ymaslik, harflaming qiyaligini bir xilda saqlamaslik va harflarni uchburchak tarzda ifodalash kabilar. Dastur talablariga muvofiq, to'rtinchi oxiriga kelib, har bir o'quvchi tez va chiroyli yozishi lozim. Ammo shunday o'quvchilar ham uchraydiki, ular yozuv malakasini to'la egallab olomaydilar, harflaming shaklini pala partish, katta-kichik qilib har xil yozadilar. O'quvchilar tomonidan noto'g'ri yozilgan harflarni tuzatish har bir predmet o'qituvchisining eng muhim va qiyin vazifalaridan biridir. Bu masalani ehtiyotlik bilan hal etish lozim. Kamchiliklarni tuzatishga kirishishdan oldin uning asosiy xatosi nimada ekanligini aniqlash zarur. O'quvchilarning yozuvlarida keng tarqalgan kamchiliklardan biri ayrim harflaming noto'g'ri ifodalanishi sababli xatning o'qib bo'lmasligidir. Ayrim o'quvchilar esa harflarni quyidagicha buzib, har xil balandlik va qiyalikda yozadilar: Men xat yozdim Bu o'z navbatida o'qishni qiyinlashtiradi, yozilgan matnni noaniqlikka olib keladi. Ayrim o'quvchilar esa har bir harfni alohida-alohida ajratib qo'l harakatini uzib yozadilar. M e n x a t y o z d i m Harflarni bunday alohida yozish yozuv tezligini kamaytiradi, o'quvchi boshqa o'quvchilardan orqada qoladi. O'quvchilarda uchraydigan yana bir kamchilik haddan tashqari mayda yozuvdir: __________________ Men akamga xat yozdim ______________________ Aksincha, ayrim o'quvchilar esa juda yirik yozadilar:  
 
Men xat yozdim 
Haddan tashqari mayda yozuv qo'lni charchatadi, o'qishni qiyinlashtiradi, yirik 
yozuv esa yozuv tezligini kamaytiradi va o'quvchi buning uchun ko'p vaqt sarflaydi. 
Shuning uchun o'quvchilarda uchraydigan ayrim tipik xatolarni o'z vaqtida, ya'ni 
harflarning shaklini yozishga o'rganayotgan vaqtda tuzatish lozim. 
Quyida o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik xatolarni ko'rsatib 
o'tamiz. 
1. Tagi ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementni yozishda siniq chiziq hosil 
qiladilar va quyidagicha tor yoki keng qilib yozadilar:  
Bunday xatolarni yo'qotish uchun shu element yozilishini qayta mashq qildirish 
lozim, chunki bu element ko'pchilik kichik harflar uchun asosiy element hisoblanadi. 
2. Tagi va usti ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementni quyidagicha buzib 
yozadilar. 
 
 
 
 
Bunday kamchiliklarning oldini olish uchun ilmoqlarni to'g'ri yozishga o'rgatish 
lozim. 
3.   Tagi tugunchakli uzun tayoqcha shaklidagi elementni ham quyidagicha buzib 
yozadilar: 
Bunday xatolar o'quvchilarning yozuvning qiyaligiga e"tabor bermasliklari 
natijasida sodir bo'ladi.  
 
 
 
 
4. Tagi tugunchakli elementni haddan tashqari kichik yoki katta qilib 
yozadilar: 
 
 
 
Men xat yozdim Haddan tashqari mayda yozuv qo'lni charchatadi, o'qishni qiyinlashtiradi, yirik yozuv esa yozuv tezligini kamaytiradi va o'quvchi buning uchun ko'p vaqt sarflaydi. Shuning uchun o'quvchilarda uchraydigan ayrim tipik xatolarni o'z vaqtida, ya'ni harflarning shaklini yozishga o'rganayotgan vaqtda tuzatish lozim. Quyida o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik xatolarni ko'rsatib o'tamiz. 1. Tagi ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementni yozishda siniq chiziq hosil qiladilar va quyidagicha tor yoki keng qilib yozadilar: Bunday xatolarni yo'qotish uchun shu element yozilishini qayta mashq qildirish lozim, chunki bu element ko'pchilik kichik harflar uchun asosiy element hisoblanadi. 2. Tagi va usti ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementni quyidagicha buzib yozadilar. Bunday kamchiliklarning oldini olish uchun ilmoqlarni to'g'ri yozishga o'rgatish lozim. 3. Tagi tugunchakli uzun tayoqcha shaklidagi elementni ham quyidagicha buzib yozadilar: Bunday xatolar o'quvchilarning yozuvning qiyaligiga e"tabor bermasliklari natijasida sodir bo'ladi. 4. Tagi tugunchakli elementni haddan tashqari kichik yoki katta qilib yozadilar:  
 
Bu xatolarning oldini olish uchun shu elementni harflar bilan bog'liq holda 
yozib ko'rsatish va harfga taqqoskash zarur. 
5. Katta N, M harflarini yozishda uning birinchi elementini noto'g'ri 
yozadilar: 
 
 
 
Bu xatoni yo'qotish uchun shu elementni kattalashtirib ko'rsatish lozim. 
6. O'quvchilar kichik cho'zinchoq doira shaklidagi O harfmi yozishda ham 
ayrim xatolarga yo'l qo'yadilar. Bu harfni yozishda uchragan kamchiliklarni 
tuzatish uchun katta o'lchamdagi quyidagi jadvaldan foydalanish lozim.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 Biz o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik xatolar bo'lishini 
ko'rsatib o'tdik, bunday kamchiliklar bosh harflarda ham, kichik harflarda ham 
uchrashi mumkin. Bosh harflarda uchraydigan tipik xatolarni ham ona tili darslarida 
ko'rsatib, tanishtirib boorish mumkin. 
Harflarning shakli buzilishiga ishning to'g'ri tashkil etilmaganligi, yozuv 
qurollaridan to'g'ri foydalanmaslik ham sabab bo'ladi. 
Xati xunuk o'quvchi ko'pincha avtoruchkani noto'g'ri ushlaydi yoki o'zi noto'g'ri 
o'tiradi. Avtoruchkada siyohning yetarli bo'lmasligi yoki sharikli avtoruchkaning 
pastasi qotib qolishi ham yozuvning buzilishiga olib keladi. 
Ayrim hollarda o'quvchining ko'rish qobiliyati yaxshi bo'lmasa ham yozuv 
buzilishi mumkin. 
O'qituvchi o'quvchilarning yozuvlari buzilish sabablarini aniqlash bilan birga, 
uni bartaraf etish yo'llarini topishi kerak. 
Bu xatolarning oldini olish uchun shu elementni harflar bilan bog'liq holda yozib ko'rsatish va harfga taqqoskash zarur. 5. Katta N, M harflarini yozishda uning birinchi elementini noto'g'ri yozadilar: Bu xatoni yo'qotish uchun shu elementni kattalashtirib ko'rsatish lozim. 6. O'quvchilar kichik cho'zinchoq doira shaklidagi O harfmi yozishda ham ayrim xatolarga yo'l qo'yadilar. Bu harfni yozishda uchragan kamchiliklarni tuzatish uchun katta o'lchamdagi quyidagi jadvaldan foydalanish lozim. Biz o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik xatolar bo'lishini ko'rsatib o'tdik, bunday kamchiliklar bosh harflarda ham, kichik harflarda ham uchrashi mumkin. Bosh harflarda uchraydigan tipik xatolarni ham ona tili darslarida ko'rsatib, tanishtirib boorish mumkin. Harflarning shakli buzilishiga ishning to'g'ri tashkil etilmaganligi, yozuv qurollaridan to'g'ri foydalanmaslik ham sabab bo'ladi. Xati xunuk o'quvchi ko'pincha avtoruchkani noto'g'ri ushlaydi yoki o'zi noto'g'ri o'tiradi. Avtoruchkada siyohning yetarli bo'lmasligi yoki sharikli avtoruchkaning pastasi qotib qolishi ham yozuvning buzilishiga olib keladi. Ayrim hollarda o'quvchining ko'rish qobiliyati yaxshi bo'lmasa ham yozuv buzilishi mumkin. O'qituvchi o'quvchilarning yozuvlari buzilish sabablarini aniqlash bilan birga, uni bartaraf etish yo'llarini topishi kerak.  
 
Agar o'quvchilar harflaming shaklini butunlay noto'g'ri yozsalar yoki harflaming 
baland va qiyaligiga e'tibor bermasalar, bunday o'quvchilar bilan qaytadan mashqlar 
o'tkazish lozim. Qayta mashq o'tkazishda o'qituvchi o'quvchilarning diqqatini 
ko'proq butunlay uzib yoziladigan harflaming shakliga qaratish lozim. 
Yozuv malakasi past bo'lgan o'quvchilami ravon, tekis qilib yozishga o'rgatish, 
chamalash qobiliyatini o'stirish va harflarni umumiy qoidaga amal qilishga 
o'rgatiladi. Harflaming qiyaligini to'g'ri saqlashga o'rgatishda qo'l va barmoq 
muskullarining harakatini o'stiruvchi mashqlar muhim rol o'ynaydi. 
Yomon yozadigan o'quvchilarning har bir bajargan mashqlarini o'qituvchi 
kuzatib va tekshirib borishi zarur. 
Davr o'zgarishi bilan yozuv qurollari ham takomillashib bormoqda, ularga 
bo'lgan munosabatlar ham ozgarmoqda. Ayniqsa, soddalashtirilgan yozuv 
sistemasining tezligiga va harflarni qo'l harakatini uzmay bog'lab yozishga talab 
kuchayadi. Xalq maorifi sistemasini qayta qurish davrida maktablarimiz oldida 
chiroyli yozuvga o'rgatishni takomillashtirish borasida qator yechilmagan 
muammolar mavjud. Biz bu muammolarni mazkur qo'llanmada yoritishga harakat 
qildik. 
Olti yoshli bolalarga yozuv malakasini singdirish o'qituvchilardan chidam va 
mahorat talab etadi. Shuning uchun biz bu haqda kengroq to'xtalib, tayyorgarlik 
mashqlarini o'tkazish uchun aniq ko'rsatmalar berdik. Bu davrda chiroyli yozuvga 
o'rgatishning murakkabligini hisobga olib, yozuv malakasini shakllanishida asosiy 
rol o'ynovchi yordamchi qiya chiziqlarni saqlab qoldik. Faqat ikkinchi sinfdan 
boshlab bir chiziqli daftarga yozdirib mashq qildirish mumkin. 
Boshlang'ich sinflarda chiroyli yozuv malakasini shakllantirish uchun faqat 
harflar namunasidan, husnixat darsliklari bilan kifoyalanib qolmasdan, turli texnika 
vositalari: diafilm, epidiaskoplardan ham foydalanish yaxshi samara beraidi. 
Mavzuni mustahkamlash uchun savollar: 
1. 
Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarining reja asosida qanday olib 
boriladi? 
2. 
Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarida olib boriladigan yozuv 
mashg'ulotlarini sanab bering? 
3. 
Yozuv mashg'ulotlarining rejasi haqida to’liq ma’lumot bering. 
Agar o'quvchilar harflaming shaklini butunlay noto'g'ri yozsalar yoki harflaming baland va qiyaligiga e'tibor bermasalar, bunday o'quvchilar bilan qaytadan mashqlar o'tkazish lozim. Qayta mashq o'tkazishda o'qituvchi o'quvchilarning diqqatini ko'proq butunlay uzib yoziladigan harflaming shakliga qaratish lozim. Yozuv malakasi past bo'lgan o'quvchilami ravon, tekis qilib yozishga o'rgatish, chamalash qobiliyatini o'stirish va harflarni umumiy qoidaga amal qilishga o'rgatiladi. Harflaming qiyaligini to'g'ri saqlashga o'rgatishda qo'l va barmoq muskullarining harakatini o'stiruvchi mashqlar muhim rol o'ynaydi. Yomon yozadigan o'quvchilarning har bir bajargan mashqlarini o'qituvchi kuzatib va tekshirib borishi zarur. Davr o'zgarishi bilan yozuv qurollari ham takomillashib bormoqda, ularga bo'lgan munosabatlar ham ozgarmoqda. Ayniqsa, soddalashtirilgan yozuv sistemasining tezligiga va harflarni qo'l harakatini uzmay bog'lab yozishga talab kuchayadi. Xalq maorifi sistemasini qayta qurish davrida maktablarimiz oldida chiroyli yozuvga o'rgatishni takomillashtirish borasida qator yechilmagan muammolar mavjud. Biz bu muammolarni mazkur qo'llanmada yoritishga harakat qildik. Olti yoshli bolalarga yozuv malakasini singdirish o'qituvchilardan chidam va mahorat talab etadi. Shuning uchun biz bu haqda kengroq to'xtalib, tayyorgarlik mashqlarini o'tkazish uchun aniq ko'rsatmalar berdik. Bu davrda chiroyli yozuvga o'rgatishning murakkabligini hisobga olib, yozuv malakasini shakllanishida asosiy rol o'ynovchi yordamchi qiya chiziqlarni saqlab qoldik. Faqat ikkinchi sinfdan boshlab bir chiziqli daftarga yozdirib mashq qildirish mumkin. Boshlang'ich sinflarda chiroyli yozuv malakasini shakllantirish uchun faqat harflar namunasidan, husnixat darsliklari bilan kifoyalanib qolmasdan, turli texnika vositalari: diafilm, epidiaskoplardan ham foydalanish yaxshi samara beraidi. Mavzuni mustahkamlash uchun savollar: 1. Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarining reja asosida qanday olib boriladi? 2. Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarida olib boriladigan yozuv mashg'ulotlarini sanab bering? 3. Yozuv mashg'ulotlarining rejasi haqida to’liq ma’lumot bering.  
 
4. 
Boshlang'ich sinf o'quvchilarining yozuvlarda uchraydigan xatolarni 
tuzatish yo’llari. 
 
4. Boshlang'ich sinf o'quvchilarining yozuvlarda uchraydigan xatolarni tuzatish yo’llari.