O'QUVCHILARNING YOZUVLARIDA UCHRAYDIGAN TIPIK XATOLARNI TUZATISH
Yuklangan vaqt
2025-01-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
6
Faytl hajmi
37,5 KB
O'QUVCHILARNING YOZUVLARIDA UCHRAYDIGAN TIPIK
XATOLARNI TUZATISH
Reja:
Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarining reja asosida olib borilishi.
Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarida olib boriladigan yozuv mashg'ulotlari.
Yozuv mashg'ulotlarining rejasi.
Boshlang'ich sinf o'quvchilarining yozuvlarda uchraydigan xatolarni tuzatish.
Tayanch so'zlar:
To'rtinchi sinflarda yozuv mashg'ulotlarining onatili darslarida olib borilishi.
Qo'shimcha yozuv mashg'ulotlarini o'tkazish. O'quvchilarga mustaqil ravishda
kichik matnlarni yozdirish va og'zaki tarzda yozdirish. To'rtinchi sinf
o'quvchilarining yozuvlarida uchraydigan tipik xatolar: haddan ziyod harflarni katta
yozish, harflar va so'zlar orasidagi masofani to'g'ri qo'ymaslik, harflaming qiyaligini
bir xilda saqlamaslik va harflarni uchburchak tarzda ifodalash kabilar.
Dastur talablariga muvofiq, to'rtinchi oxiriga kelib, har bir o'quvchi tez va
chiroyli yozishi lozim.
Ammo shunday o'quvchilar ham uchraydiki, ular yozuv malakasini to'la egallab
olomaydilar, harflaming shaklini pala partish, katta-kichik qilib har xil yozadilar.
O'quvchilar tomonidan noto'g'ri yozilgan harflarni tuzatish har bir predmet
o'qituvchisining eng muhim va qiyin vazifalaridan biridir. Bu masalani ehtiyotlik
bilan hal etish lozim.
Kamchiliklarni tuzatishga kirishishdan oldin uning asosiy xatosi nimada
ekanligini aniqlash zarur.
O'quvchilarning yozuvlarida keng tarqalgan kamchiliklardan biri ayrim
harflaming noto'g'ri ifodalanishi sababli xatning o'qib bo'lmasligidir. Ayrim
o'quvchilar esa harflarni quyidagicha buzib, har xil balandlik va qiyalikda yozadilar:
Men xat yozdim
Bu o'z navbatida o'qishni qiyinlashtiradi, yozilgan matnni noaniqlikka olib
keladi.
Ayrim o'quvchilar esa har bir harfni alohida-alohida ajratib qo'l harakatini
uzib yozadilar.
M e n x a t y o z d i m
Harflarni bunday alohida yozish yozuv tezligini kamaytiradi, o'quvchi
boshqa o'quvchilardan orqada qoladi.
O'quvchilarda uchraydigan yana bir kamchilik haddan tashqari mayda
yozuvdir:
__________________ Men akamga xat yozdim ______________________
Aksincha, ayrim o'quvchilar esa juda yirik yozadilar:
Men xat yozdim
Haddan tashqari mayda yozuv qo'lni charchatadi, o'qishni qiyinlashtiradi, yirik
yozuv esa yozuv tezligini kamaytiradi va o'quvchi buning uchun ko'p vaqt sarflaydi.
Shuning uchun o'quvchilarda uchraydigan ayrim tipik xatolarni o'z vaqtida, ya'ni
harflarning shaklini yozishga o'rganayotgan vaqtda tuzatish lozim.
Quyida o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik xatolarni ko'rsatib
o'tamiz.
1. Tagi ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementni yozishda siniq chiziq hosil
qiladilar va quyidagicha tor yoki keng qilib yozadilar:
Bunday xatolarni yo'qotish uchun shu element yozilishini qayta mashq qildirish
lozim, chunki bu element ko'pchilik kichik harflar uchun asosiy element hisoblanadi.
2. Tagi va usti ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementni quyidagicha buzib
yozadilar.
Bunday kamchiliklarning oldini olish uchun ilmoqlarni to'g'ri yozishga o'rgatish
lozim.
3. Tagi tugunchakli uzun tayoqcha shaklidagi elementni ham quyidagicha buzib
yozadilar:
Bunday xatolar o'quvchilarning yozuvning qiyaligiga e"tabor bermasliklari
natijasida sodir bo'ladi.
4. Tagi tugunchakli elementni haddan tashqari kichik yoki katta qilib
yozadilar:
Bu xatolarning oldini olish uchun shu elementni harflar bilan bog'liq holda
yozib ko'rsatish va harfga taqqoskash zarur.
5. Katta N, M harflarini yozishda uning birinchi elementini noto'g'ri
yozadilar:
Bu xatoni yo'qotish uchun shu elementni kattalashtirib ko'rsatish lozim.
6. O'quvchilar kichik cho'zinchoq doira shaklidagi O harfmi yozishda ham
ayrim xatolarga yo'l qo'yadilar. Bu harfni yozishda uchragan kamchiliklarni
tuzatish uchun katta o'lchamdagi quyidagi jadvaldan foydalanish lozim.
Biz o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik xatolar bo'lishini
ko'rsatib o'tdik, bunday kamchiliklar bosh harflarda ham, kichik harflarda ham
uchrashi mumkin. Bosh harflarda uchraydigan tipik xatolarni ham ona tili darslarida
ko'rsatib, tanishtirib boorish mumkin.
Harflarning shakli buzilishiga ishning to'g'ri tashkil etilmaganligi, yozuv
qurollaridan to'g'ri foydalanmaslik ham sabab bo'ladi.
Xati xunuk o'quvchi ko'pincha avtoruchkani noto'g'ri ushlaydi yoki o'zi noto'g'ri
o'tiradi. Avtoruchkada siyohning yetarli bo'lmasligi yoki sharikli avtoruchkaning
pastasi qotib qolishi ham yozuvning buzilishiga olib keladi.
Ayrim hollarda o'quvchining ko'rish qobiliyati yaxshi bo'lmasa ham yozuv
buzilishi mumkin.
O'qituvchi o'quvchilarning yozuvlari buzilish sabablarini aniqlash bilan birga,
uni bartaraf etish yo'llarini topishi kerak.
Agar o'quvchilar harflaming shaklini butunlay noto'g'ri yozsalar yoki harflaming
baland va qiyaligiga e'tibor bermasalar, bunday o'quvchilar bilan qaytadan mashqlar
o'tkazish lozim. Qayta mashq o'tkazishda o'qituvchi o'quvchilarning diqqatini
ko'proq butunlay uzib yoziladigan harflaming shakliga qaratish lozim.
Yozuv malakasi past bo'lgan o'quvchilami ravon, tekis qilib yozishga o'rgatish,
chamalash qobiliyatini o'stirish va harflarni umumiy qoidaga amal qilishga
o'rgatiladi. Harflaming qiyaligini to'g'ri saqlashga o'rgatishda qo'l va barmoq
muskullarining harakatini o'stiruvchi mashqlar muhim rol o'ynaydi.
Yomon yozadigan o'quvchilarning har bir bajargan mashqlarini o'qituvchi
kuzatib va tekshirib borishi zarur.
Davr o'zgarishi bilan yozuv qurollari ham takomillashib bormoqda, ularga
bo'lgan munosabatlar ham ozgarmoqda. Ayniqsa, soddalashtirilgan yozuv
sistemasining tezligiga va harflarni qo'l harakatini uzmay bog'lab yozishga talab
kuchayadi. Xalq maorifi sistemasini qayta qurish davrida maktablarimiz oldida
chiroyli yozuvga o'rgatishni takomillashtirish borasida qator yechilmagan
muammolar mavjud. Biz bu muammolarni mazkur qo'llanmada yoritishga harakat
qildik.
Olti yoshli bolalarga yozuv malakasini singdirish o'qituvchilardan chidam va
mahorat talab etadi. Shuning uchun biz bu haqda kengroq to'xtalib, tayyorgarlik
mashqlarini o'tkazish uchun aniq ko'rsatmalar berdik. Bu davrda chiroyli yozuvga
o'rgatishning murakkabligini hisobga olib, yozuv malakasini shakllanishida asosiy
rol o'ynovchi yordamchi qiya chiziqlarni saqlab qoldik. Faqat ikkinchi sinfdan
boshlab bir chiziqli daftarga yozdirib mashq qildirish mumkin.
Boshlang'ich sinflarda chiroyli yozuv malakasini shakllantirish uchun faqat
harflar namunasidan, husnixat darsliklari bilan kifoyalanib qolmasdan, turli texnika
vositalari: diafilm, epidiaskoplardan ham foydalanish yaxshi samara beraidi.
Mavzuni mustahkamlash uchun savollar:
1.
Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarining reja asosida qanday olib
boriladi?
2.
Boshlang'ich sinflarda yozuv darslarida olib boriladigan yozuv
mashg'ulotlarini sanab bering?
3.
Yozuv mashg'ulotlarining rejasi haqida to’liq ma’lumot bering.
4.
Boshlang'ich sinf o'quvchilarining yozuvlarda uchraydigan xatolarni
tuzatish yo’llari.