O‘rta asrlarda G‘arbiy Yevropada mafkuraviy jarayonlar. Reformatsiya ideologiyasi, undagi yo‘nalishlar va oqimlar.
Yuklangan vaqt
2025-01-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
27
Faytl hajmi
60,1 KB
O‘rta asrlarda G‘arbiy Yevropada mafkuraviy jarayonlar. Reformatsiya
ideologiyasi, undagi yo‘nalishlar va oqimlar.
REJA:
1. Reformatsiyaning vujudga kelishi va diniy islohotlar Reformatsiyaning
asosiy maqsadi va uning asoschilari Martin Lyuter, Jon Kalvin, Tomas
Myuntserlarning ilgari surgan goyalari.
2. Reformatsiya Rim katolik cherkoviga qarshi va dinda Protestantlik
oqimining vujudga kelishi . Urta asrlarda g’arbiy Evropa mamlakatlaridagi ijtimoiy-
siyosiy hayot.
3.O’rta asrlardagi mafkuraviy kurashlar. Erkinlikning buyuk hartiyasi.
4. Reformatsiyaning butun Evropaga tarqalishi va dehqonlar urushining
boshlanishi.
XVI asrdan boshlab Evropa mamlakatlarida sinfiy kurash kuchaydi. Bu kurash
ayniksa Germaniyada keskin tus oldi. U erda xalk feodal tuzumni yo’q qilishga
urinib ko’rdi. Germaniyada reformattsiya- feodal tuzumning asosiy tayanchi bo’lgan
, cherkovni kayta kurush uchun kurash boshlandi. Germaniyadagi dehqonlar urushi
reformattsiyaning yukori boskichi bo’lib koldi.
Reformattsiya katnashchilarining maksadlari nima edi.?
Shaharlik boylarga katolik cherkovi va uning dab-dabali ibodatlari va tez-tez
utkaziladigan diniy bayramlari xaddan tashkari serchikim bo’lib kurindi. Shahar
boylari cherkov xodimlarni va boshka ruhoniylarni taminlash uchun oladigan solik
va ygimlarni kamaytirishni, monastirlarni tugatishni cherkov boyliklari xisobiga
aysh ishratida yashashni istar edilar . Badavlat shaharliklar «kamchikim cherkov»
bo’lishni talab qilar edilar. Cherkovni reforma qilishni ko’p feodallar ham yoklab
chikdi. Dehqonlar va shahar kambagallari katolik cherkoviga Karshi keskin kurash
olib bordilar. Bu esa feodal tuzum asoslariga karshi karatilgan xalk reformattsiyasi
edi.
Reformattsiyaning barcha taraftori prostentantlar deb, Yangi cherkov esa
Protenstant cherkovi deb atala boshladi .
Evropa mamlakatlari Angliya , Daniya va Shvetsiyada reformattsiyani
dvoryanlarning ko’llab kuvatlashi Bilan kirollar amalga oshirdilar . Shevetsariya va
Niderlandiya reformattsiyani ta’siri kuchli bo’ldi.
Protestant knyazlarning papaga Karshi karatilgan ittifoki to’zilgan edi.
Revormattsiyani asoschisi Lyuterning isyoni ikta siyosiy Qo’zg’alonga sabab bo’ldi.
Myuntser katolik ruhoniylarga karshigina emas balki, dunyoviy feodallarga Karshi
hujum qilib chikdi.
Jon Kalvin protestant partiyasiga boshchilik qildi. Kalvin o’zining Yangi
cherkov tashqilotiga kata ahamiyat bergan edi. Reforma qilingan cherkovlar
demokratik tarzda boshkarildi.
Reformattsiya va dehqonlar urushi davrida nemis madaniyati goyat yuksalgan
edi . XVI asrning birinchi yarmida Germaniyada adabiyot vatasviriy sanat aynika
muvaffkyatli rivojlandi.
Germaniyada reformatsiyaning boshlanishi
"Poroxli bochkaga yashin urishi". Ochik kurash boshlanishi uchun umumiy
norozilik sharoitida fakat birgina turtki zarur edi. Rim papasining germaniyada avj
oldirib yuborgan kizgin yorliklar savdosi ana shunday turtki bo’lib xizmat qildi.
Monaxning :"Po’lni cho’zaveringlar!Karindosh-uruglaringizni va yakinlaringizni
do’zax azobidan saklab koling!Mening kutichamga tanga yoki so’lkavoy tashlanishi
bilanok gunoxkorning joni jannatga doxil bo’ladi!"-degan kichkirigi bozor
maydonida tez-tez eshitilib turardi.
Vijdonsizlik bilan yorliklar sotishga karshi 1517 yilda Vittenberg shaxridagi
universitetning iloxiyot professori olim monax Martin Lyuter bosh kutarib chikdi. U
universitet cherkovi eshiklariga o’zining dinga ishonuvchilarga karata yozgan
xitobnomasini-"95
tezis"ini
yopishtirdi.Bu
xitobnomada
Lyuter
papaning
gunoxlarini kechish yorliklari-indo’lgentsiyalar sotishini koraladi. o’z fikriga
kushilmaganlarni munozaraga chakirdi. Lyuterning chikishi butun mamlakatni
harakatga keltirdi.Lyuterning chikishi "porxli bochkaga yashin urishi"ga uxshardi.
Yorlikka karshi chikib, Lyuter, cherkov xudo bilan odamlar o’rtasida
vositachibo’lmasligini ehtirof qildi. Ko’p utmay, u cherkov papasiz ham yashashi
mumkin, dedi.Shuningdek, u Yan Gus talimotining ko’pgina xulosalariga
kushilishini ta’kidladi.Lyuter bundan keyin Rimga po’l yubormaslikni taklif etdi va
Rim papasiga karshi kathiy kurash olib borishga chakirdi.
Lyuterning chikishi xakidagi xabar Rimga etib yuorgach,papa "odobsiz
Vittenburg monaxi"ni shakkoklikda aybladi.Germaniyaga Lyuterni lanatlovchi
yorlik yubordi.Ammo bu yorlikni deyarli hech bir joyda bosib tarkatishga muvaffak
bo’linmadi , papaning elchilarining hamma odamlar duk-pupisa va mashara bilan
karshi oldilar .Luter xalk tomonidan ko’llab-quvvatlanayotganinikurib dadilandi:u
papaning o’zini shakkok deb elon qildi hamda universitet talabalari oldida papaning
yorligini go’lxanga tashlab yondiradi.
Papaning tarafdori bo’lgan imperator Lyuterni knyazlarning, ritsarlar va
shaharlar vaqillarining Vorme shahardagi yiginga chakirtirdi.Lyuter bu yginda
paydo
bo’lishi
bilan
uning
o’z
karashlaridan
voz
kechishini
kathiy
talabqildilar.Ammo Lyuter o’z nuktai nazarida kattik turdi va "Mening fikrim shu,
men bu fikrimdan kayta olmayman! dedi.
Imperator yuterni kamokka olishga
urindi, lekin ritsarlar uni ximoya qilib chikdi, knyazlardan biri esa uni yashirib, o’z
kasrida saklab turdi.
REFORMATSIYA KATNASHCHILARINING MAKSADLARI VA ILGARI
SURGAN G’OYALARI
Shaharlik boylarga katolik cherkovi va uning dabdabali ibodatlari va tez-tez
utkaziladigan diniy bayramlari xaddan tashkari serchikim bo’lib kurindi.Shahar
boylari cherkov xodimlarini vaboshka ruhoniylarni tahminlash uchun olinadigan
solik va yigimlarni kamaytirishni, monastrlarni tugatishni, cherkov boyliklari
xisobiga aysh-ishratda yashashni istar edilar.Badavlat shaharliklar "kamchikim
cherkov"bo’lishini talab kilardilar.Tug’ilib kelayotgan burjuaziyaning feodal
tartiblaridan noroziligi katolik cherkoviga karshi kurashda namoyon bo’ldi.
Cherkovni reforma qilishni ko’p feodallar ham yoklab chikdilar . Ritsarlar
butun aholining noroziligidan foydalanib , cherkovning erlarini o’z ko’llariga kiritib
olishga harakat qildilar.Knyazlar har kaysi Knyazlikdagi cherkovining papaga emas
, balki Knyazga itoat qilishni istardilar. Ular chkrkovni o’zlariga buysundirib
olganladan keyn,uning yordami bilan xalkni avvalgidan ham ko’proq ezmokchi va
o’z hokimyatlarni yanada ko’proq mustamlamakchi bo’ldilar.
Dehqonlar va shahar kambagalari katolik cherkoviga karshi kurash olib borish
bilan birga , hamma zolimlarni yo’q qilishni xoxlardilar.
Bu Esa feodal tizim asoslariga karshi karatilgan xalkreformatsiyasi edi.
Cherkovni reforma qilish harakati butun mamlakatga yoyildi. Monaxlar
monastirlardan kachib ketdilar , shaharlikalar va ritsorlar cherkovlarning mol-
mulkini egallab ola boshladilar. Birok ko’p utmay shahar boylari mamlakatda
kuchayib borgan xalk harakatidan kurkib ketdilar. Ularning manffatlarini ifodalagan
Lyuter xalkni har kanday hokimyatga ,xatto eng zolim va shavkatsiz hokimyatga
ham buysunishga chakira boshladi.
Myuntserning xalkni kurashga ko’zgashi . Tomas Myuntser (1493-1525) xalk
harakatiga boshchilik qildi .U ko’p ukidi va zamonasining yuksak bilimli kishisi
bo’lib etishdi. U pop edi , bu xol uning xalk oldida ochik gapirishi
chun imkon berardi. Myuntser o’zining kiska umrini butinicha mexnatkash xalk
o’rtasida utkazdi, shuning uchun xalkning kaygu-alami va orzu istaklarini yaxshi
bilardi.
Myuntser reformatsiya boshlanganida Lyuterni ko’llab-kuvatladi.Ammo ko’p
utmay Lyuterni avval hammani papaga karshi kati kurashga chakirgan holda keyn
xalkning inqilobi kurashidan kurkkani uchun koralay bashladi. Myuntser uni "
kurkok yo’lovchi " va "aldamchi" deb atadi. "Modomiki Lyuter tarafdorlari pop va
monaxlarga hujum qilishdan nariga utshni istamas ekanlar ,kurash boshlamasalar
bular edi",- deyardi Myuntser .
Myuntser mexnatkash xalkka jabir - istam qiluvchi barcha zolimlarni nixochtda
yomon kurar edi. U dehqonlar va shahar kambagallari olamoni oldida so’zga chikib,
feodal tartiblarni kuroli kurash bilan yo’q qilishga chakirardi.Myuntser erda"jannat"
yaratishni ,yani kambagallar ham, boylar ham bo’lmaydigan tartib urnatishni orzu
qilardi. " Butun hokimyat mexnatkash xalk qo’lida bo’lishi kerak",-degan edi necha
martalab Myuntser. U taboriylar ishini davom ettirajagligini aytadi.
Myuntserning baxodirona davarlariknyazlarni va cherkovni kurkuvga solar va
gazablantirar edi.Oddi kishilar o’zlarning otashin ximoyachilari bo’lgan Muntserni
yaxshi kurar va unga yordam kursatar edilar.Bir kuni knyazlar Muntserni kamokka
olmokchi bo’lganida kon ishchilari unga yordamga keldilar : kirka va belkuraklar
bilan kurollanib olgan ishchilar uni kamashga yo’l kuymadilar.
Myuntser uzluksizsiz takiblar tufayli bir viloyatdan ikkinchi viloyatga kuchib
yurishga majbur edi. U yashirin ittifoklar tashqil qilar va o’z maqsadlari bayon
etilgan xatlarni tarkatar edi. Muntserxalkni feodallarga karshi Qo’zg’alon kutarishga
otlantirish uchun mamlakatning turli tomoniga o’z tarafdorlarini yuborardi.
GERMANIYaDA DEHQONLAR URUShI
Qo’zg’alonning boshlanishi. 1524 yil yozida Germaniya janubida dehqonlar
Qo’zg’alon kutardilar.Bu xakidagi xabar tezda mamlakatga yoyldi.
1525 yil boshlarida Germaniyada dehqonlar urushi boshlanib ketdi.
Mamlakarning janubi-garbida dehqonlrning 6 otryada harakat qilardi; bu otryadagi
Qo’zg’olonchilarning soni 40 minga yakin edi. Shahar kambagallari dehqonlari
kuvatladilar va ularga madat kuchlari yuborib turdilar.
Qo’zg’olonchilar monastirlarga , feodallarning kasirlariga ut qo’ydilar.
Dehqonlar majburyalar yozilgan hujjatlarni yondirar , xujaynlarning ot-molarini
o’zaro bo’lib olishar , feodalar tomonidan basib olingan jamoa erlarini kaytarib
olishar edi. Ular katolik papalar va monaxlarini xaydab yuborar edilar. Dehqonlar
otryadlari yakinlashishi bilanok feodalar vaximaga tushib, turli shaharlarga
kocharedilar.
Qo’zg’alonchilar kurashining maksadi. Qo’zg’alonning boshida Myuntser va
uning tarafdorlari dehqonlarga murojaatnoma yubordilar. Bu murojaatnomada
Myuntser va uning tarafdorlari xalkni feodalar zo’lmidan to’la ozod bo’lish uchun
birlashib ittifok to’zishga, kasr va monastirlarni bo’ztb tashlashga , karshilik
kursatodigan feodallarni shavkatsiz jazolashga davat
iladi. Bu murojatnoma Qo’zg’alonchilarning eng katiy dasturi edi.
Lekin dehqonlarning bir qismi Myuetser aytganicha harakat qilmadi.
Badavlatrok dehqonlar mol-mulkimiz ko’ldan ketib koladi deb kurkar va feodallar
bilan bitishishga harakat qilar edilar.
1525 yilning mart oyda dehqon otryadlarining raxbarlari ygilib dastur to’zdilar
. Bu dastur "12 modda"d$b ataldi, chunki dehqonlarning talabi 12 moddadan ibotat
qilib yozildi.Dehqonlar dasturda shaxsiy karamlikning bekor qilinishini talab
etdilar.Ular :"Bizni shaxsiy karam kishilar deb xisoblash xozirgacha odat bo’lib
keldi, biz esa endi erkin kishlar bo’lishni istaymiz", -deb yozdilar. Ular dehqonlardan
tortib olingan jamoa erlarni ularning o’ziga kaytarib berishni, barshchina va obrokni
hamda cherkov ushrini kamaytirishni,har kaysi kishlokning popini o’zi saylab
olishiga ijozat berishni talab qildailar.
"12 modda" kichkina kitobcha shaklida bostrilib , dehqonlar orasiga
tarkatildi.Bu dastur mutadil dastur edi. Dehqonlar bu dasturda feodallarning va
cherkovning zo’lumini kamaytirishnigina talab kilgan edilar, xolos. Lekin
Qo’zg’alonchilar feodalarga karshi kurashlarida "12 modda"ning talablarni
Myuntser taklif qilgan inqilobiy faoliyat bilan muvofiklashtirib bordilar.
Tug’ilib kelayotgan burjuaziya o’z manfatlari uchun dehqonlar kurashidan
foydalanishga urindi . Xeylqbroni shaxrida boy shaharliklar imperator hokimiyatni
kuchaytirish , butun Germaniyada yagona po’l tizimini joriy qilishva mamlakat
ichida boj olishni bekor qilish talablaridan iborat o’z dasturini to’zdi . Bu talablarni
o’rtaga kuyishdan maksad mamlakatni birlashtirishga hamda kapitalistik ishlab
chikarish va savdoni rivojlantirishga yordam berish edi. Lekin shahar boylari
dehqonlar to’g’risida gamxurlik qilmadilar: ular dehqonlarga majburiyatlardan pel
to’lab kutilishini taklif qildilar.
Kurashning kuchayib borishi. Qo’zg’alon alangasi hama yokka tarkala
boshladi. Markaziy Germaniyada ,Tyuringiz viloyatida kurash olib borayotgan
Qo’zg’alonchilar ayniksa katiy harakat qildilar . Bu viloyatda dehqonlar
Qo’zg’aloniga shahar kambagollari va kon ishchilari ham kushildilar .
Tyuringiyadagi Qo’zg’olonga Tomas Myuntser boshchilik qildi.
Myuntser kurashning eng boshidanok Myulxao’zen shaxrida turdi . Xalk bu
shahardagi boylar hukumronlik qilib kelgan eski kengashni tarkatib yubordi , Yangi
kengash
to’zildi.
Yangi
kengash
Myuntser
tarafdorlaridan
iborat
edi.
Qo’zg’alonchilar feodallariga Karshi janglarga tayorlanib ,harbi ishni urgandilar,
butxonalarning kungiroklarini eritib undan tuplar qo’ydilar. Myuntserning otashin
nutkini eshitish uchun Myulxao’zenga ming -minglab dehqonlar kelardi. Myuntser
Qo’zg’alonchilarni o’z kuchlarini birlashishga chakirardi.
Lekin dehqon otryadlari bitta katta kushin bo’lib birlashmadi va ularning
umumiy raxbarlari ham yo’q edi. Qo’zg’alon kutargan dehqonlar har kaysi viloyatda
aloxida -aloxida harakat qildilar. Shu sababli devoryanlarning hujumi vaqtida
Qo’zg’alonchilar bir-birlariga yordam Bera olmay koldilar.
Dehqonlar mablugiyatiga uchrashlari. Dehqonlar urushining juda kengayib
ketishi shaharlik boylarni kurkitib yubordi. Shuning uchun ular o’z yo’lboshchilari
bo’lmish Lyuter Bilan birga feodallar tomoniga utib oldilar. Lyuter knyazlarni
Qo’zg’alonni bostirishga va unda katnashgan dehqonlarni bita
uymay kirib tashlashga chakirdi: «Xaar bir kishi ularni kutirgan itni
o’ldirgandek , ham oshkorasiga,ham yashirincha nayza sanchib,ayamasdan urib va
xiqildogidan bugib o’ldiraversin.Har bir kishi bilib kuysinki dunyoda isyonchidan
kura zaharliyrok va zararkurandaroknarsa yo’q», -dedi. Shahar boylari knyaz
kushinlariga shahar darvozalarini ochib berdilar.
Germaniyaning janubi-garbida dehqonlarga Karshi shoshilinch ravishda
tuplangan dvoryanlar kushini urish olib bordilar. Qo’zg’alonchilar soni jixatidan
dvoyanlardan bir necha marta ortik bo’lsalar ham, lekin harbiy ishni bilmasdilar,
ularning intizomi bush edi. Dehqon otryatlarining tarkibi hamisha o’zgarib turadi :
dehqonlarning biri lagerga kelib otryatga kushilsa , ikkinchisi lagerdan uyga ketib
kolaverardi. Buning ustiga dehqonlar juda soddadil edilar, ular aldovga ishonib o’z
dushmanlari
Bilan
muzoqara
boshlashga
kirishaverardilar.
Dvoryanlar
Qo’zg’alonchilarga : agar siz uy-uyngizga tarkalib ketsangiz, biz hama
talablaringizni bajaramiz, deb vada berdilar. Dehqonlarning bir qismi bu vadaga
ishonib, taslim bo’ldi Shundan keyn dvoryanlar o’z vadalarini bo’zib, dehqonlar
otryadlariga xoinona hujum qildilar va ularni yakka-yakka enga boshladilar.
Tyuringiyada knyazlar Qo’zg’olonchilarga Karshi yollanma kushinlarni
yubordilar. Myuntser o’zining 8 ming kishilik otryadlar Bilan Frankenxao’zen shaxri
yakinidagi tokka joylashib oldi. Qo’zalonchi dehqonlar o’z lagerlari atrofini aravalar
va xandaklar bilan urab oldilar . Lekin, Myuntserning otryadi yomon kurollangan
edi. Knyazlar Qo’zg’olonchilar Bilan muzoqara boshlab ,ularga: «Myuntserni va
uning tarafdorlarini tutib bering ! Shunday qilsangiz , bizdan marhamat kuta olasiz
!»-dedilar. Ammo dehqonlar : «Myuntserni aslo tutib bermaymiz! U Bilan o’ligimiz
ham birga bo’ladidirigimiz ham!»-deb javob berishdi.
Knyazlarning yollanma kushinlari yarash shartini bo’zib , otryatga Karshi
hujum boshladi. Tuplardan otilgan snaryadlar dehqonlarga kata talofat etgazdi.
Knyazlarningyollanma saldatlari lagrga yopirilib kirib, 5 minga yakin kishini kirib
tashladilar. Myuntser boshidan uk eb , ogir yarodor bo’ldi vaasir qilib olindi. U kattik
kinoklarga mardlarcha bardosh berdi va knyazlarning buyrugi Bilan boshi tanasidan
judo qilindi.
Ayrim viloyatlarda Qo’zg’olonchi otryadlar Yana uzoq vakidgacha karshilik
kursatib turdilar . Feodallar dehqonlar Qo’zg’olonini bostirganlaridan keyin
dehqonlardan vaxshiona uch oldilar. Hama erda dorlar ko’rildi, asir olinganlar
kiynokka solindi ,dorga osildi , utga tashlab qo’ydirildi. Xalok bo’lganlar soni 100
ming kishidan ham oshib ketdi.
Dehqonlar urishining okibatlari. Germaniyada kapitalistik ishlab chikarishning
muvaffakiyatli rivojlanishi uchun feodal ekspluatatsiyani yo’q qilish va mamlakatni
birlashtirish kerak edi. Agar Qo’zg’olonchilarga burjuazya raxbarlik qilganida bu
vazifalar reformatsiya va dehqonlar urishining borishida xal qilingan bular edi.
Ammo tugo’lib kelayotgan nemis burjuaziyasi bunga layokatsiz bo’lib chikdi.
Dehqonlar urishi feodal to’zimni inqilobiy yo’l bilan yo’q qilish uchun
Evropada bo’lgan birinchi urinishi edi.
Dehqonlar urishi malubiyatga uchragandan keyinfeodallar dehqonlarni yanada
ko’proq eza boshladilar. Krepostnoy karamlik ilgari ko’pgina dexdonlar shaxsan
erkin holda yashagan joylarga -Elba daryosining shark tomoniga ham yoyldi.
Mamlakatni birlashtirish, markazlashgan davlat barpo qilish yo’lidagi urinish
ham muvaffakayatsiz tomom bo’ldi. Knyazlar yanada ko’proq mustaqil bo’lib
oldilar. Shaharlar va ritsarlar esa ularga itoat qiladigan bo’lib koldilar.
Dehqonlar urishining
muvaffaqqiyatsiz tugashi Germaniyaning
tarkoqoligini bir necha asirga cho’zildi va feodal zo’lmning kuchayshiga olib
keldi.
REFORMATSIYANING EVROPAGA YOYILISHI
Katolik Cherkovining reformatsiyaga karshi kurashi
Reformatsiyaning yutuqlari. Lyuterning yorliklarni sotishga Karshi chiqqanligi
to’g’risidagi xabar «xristian dinidagi hama mamlakat va o’lkalarga turt xaftadayok
borib etdi»,-degan edi zamondoshlaridan biri . Reformatsiya Germaniyadan keyin
Evropaning boshka mamlakatlarida ham boshlandi. Katolik cherkovi o’zining
avvalgi ta’sirini yo’qotdi. Hamma joyda katolik cherkovining xodimlari mashara
qilinar, papa va boshka katolik ruhoniylar xakida karikaturalar tarkatilar edi.
Reformatsiyaning barcha tarafdorlari protestantlar deb , Yangi cherkovga
(mazxab) esa protestant cherkovi deb atala boshladi.
Shimoliy Germaniyada Knyazlar o’z erlarida cherkovni Lyuter taklif etgan
tartibda reforma qildilar. Ular monastirlarni yopib qo’ydilar, cherkovga qarashli
erlarning tortib oldilar. Knyaz o’z qo’li ostidagi Knyazlikning oliy ruhoni boshligi
bo’lib koldi. Bu protestant cherkovi lyuteran cherkovi deb yuritila boshladi.
Lyuterning amalga oshirgan reformatsiyasi shaharlik boylar uchun ham foydali
edi. Cherkov «kam chikimrok » bo’lib koldi : dabdabali marosimlar , ikonalarga
siginish, juda ko’p diniy bayramlar bekor qilindi. Poplar dindorlarga: Knyazning
amir farmonini so’zsiz bajaringiz, deb uktirdilar.
Angliya, Daniya va Shvetsiyada reformatsiyani dvoryanlarning quvvatlashi
bilan kirollar amalga oshirildilar. Bu mamlakatlarda cherkovdan tortib olingan
erlarning ancha qismiga dvoryanlar ega bo’ldi. Har kaysi mamlakatda kirol cherkov
boshligi bo’lib koldi.
Kalvinistlar cherkovi. Shveytsariyaning Jeneva shaharidagi protestant
cherkovning boshligi kotoliklarning kuvginlaridan kochib borgan Jan Kalvin edi.
Kalvin tashqil qilgan cherkov (mazxab) Kalvinistlar cherkovi deb atalgan. Kalvin
o’z mazlaqdoshlariga : boylik ortirish uchun zo’r beribtinimsiz mexnat qilish kerak;
kimning mol-dunyosi ko’p bo’lsa -«xudoning sevgae bandasi» usha, demak, uning
tuppa-to’g’ri jannatga Kirishi turgan gap ,omadi yurishmay shugo’llangan ishidan
ziyon kuradigan odamni esa xudo do’zax azobiga mahkum qilgan-deb uktirardi.
Shunday qilib Dalvin boylik ortirishnin xudo xush kuradigan ish deb uni oklar va
kambagalarni ogir qismatlariga rozi bo’lishiga undar edi. U sudxurlikni va
musramlakalardagi ko’lchilikni oklar edi. Uyin -ko’lgular odamlarning dikkat-
etiboriini po’l to’lashdan chetga tortmasin deb, Kalvinistlar har xil uyinlar qilishni
va rakisga tushushni, chiroliy kiymlarda yasanib yurishni takiklardilar. Jenevada
shaharliklar kattik nazorat ostiga olingan edi: hama odamlar ibod "chun cherkovga
borishga, tong otarda ishga tushushi uchun kechkurun barvaxt chirokni uchirib
yotishga majbur edilar.
Kalvinistlar cherkovni ayrim mustaqil jamoalardan iborat edi, bu jamoalarga
shaharlik eng katta boylar orasidan saylab kuyilgan kishtlar boshchilik qilardi.
Kalvinistlar ham katoliklarga uxshab , o’z dushmanlarini kattik takib qila rva
go’lxanda yonditib yuborar edilar.
Shuning uchun ham usha vaqtlarda Jenevani «protestantlar Rimi» va Kalvinni
esa «Jeneva papasi » deb ataganlari bejiz emas edi.
Kalvinchilar dinini Evropa mamlakatlari burjuaziyasining eng dadil kismi
kabo’l qildi.
Iezuitlar ordeni . Reformatsiyaga Karshi kurashish uchun 1540yilda papa «Iso
jamiyati» ni , yani iezuitlar ordeni1ni tasdikladi. Ordenni papa va katolik
cherkovining sodik muxlisi dvoryan Ignatiy Loyola tashqil qilgandi. Papa
iezuitlarning maksadi- « yo’ldan ozgan ommani dinga kaytarishdir», deb elon qildi.
Iezuitlar ordeni harbicha qilib tashqil etilgan bo’lib , undan kattik imtizom
urnatilgan edi. Orden tepasida fakat papaga buysunuvchi geniral turardi. Orden
aozolari o’z boshliklarining buyruklariga itoat qilardilar. Ordening koidalarida; Agar
cherkov bizga ok bo’lib kuringan narsoni kara desa, biz ham ushani darov kora deb
xisoblashimiz kerak» deb aytilgan edi.Iezuintlar Rim papasining josuslari va uning
buyruklarini churk etmay bajaruvchilar edi. Ular dinga ishonuvchilar gaplarini
dikkat bilan eshitib olib ,o’zlariga muxum tuylgan hamma malumotlarni Rimga
xabar qilib turar edi.
Iezuitlar o’z monastirlari yo’qligi bilan boshka monarxlardan fark kilardilar.
Ular rasmana, oddiy kiyim kiyib ,orden azosi ekanliklarini hech kimga sezdirmay
,pismiklik bilan yurar edilar. Hamisha ko’logini dikkaytirtb gap poylab yuraradigan
,olgir, tilyoglama va sertavozeiezuit o’z maksadiga erishish uchun har kanday
vositadan faydalanar edi.
Iezuitlar xushomadguylik va aldamchilik bilan kirollar va vazirlarning ,
zodogonlar va badavlat kishilarning ishonchini xosil qilishga , ularni o’z tasirlariga
olishga harakat qilar edilar. Lekin Biron kirol yoki knyaz papaga Karshi chiksa
,iezuitlar xanjar va zaharni ishga solar edilar. Orden aozolari cherkov foydasi uchun
har kanday jinoyatdan ,xatto odom o’ldirishdan kaytmasa bo’ladi, deb xisoblardilar.
Iezuitlar ordeni firibgarlik va aldamchilik bilan juda ko’p boylik orttirdi.
Iezuitlarning kata-katta erlari , korxonalari kemalari va xatto Janubiy Amerkada
mustamlakalari bor edi.
Papaning reformatsiyaga Karshi kurashi. Feodallarning ancha qismi katolok
cherkovini xalk ommasining Qo’zg’olonlariga Karshi kurashda o’zining eng
ishonchli yordmchisi deb xisoblardi . Rim papasini Janubiy Germaniya knyazlari ,
German imperatorlari , Ispaniya va Polsha kirollari ko’llab-kuvvatladi. Bularning
yordami bilan katolik cherkovi reformatsiyaga Karshi hujum boshladi.
Ko’p mamlakatlarda inkvizitsiya (cherkov sudi) kimlarni katolik cherkovidan
yuz ugirishida gumonsirasa, ushalarning hammasini ilgargidan ham kattakrok takib
qilar, kinokka solar va go’lxanda qo’ydirar edi. Inkvizitsiya ayniksa daxshatli tus
olganIspaniyada bidoatchilarni utda yondirish autodafe («din ishi») degn nom
oldi.Shakkoklarni katil qilish diniy bayram sifatida
shahar maydonida, odamlar ko’p tuplongan joyda ,ko’pincha kurol vakata
amaldor ishtrokida bajarila edi.
Papa dindorlarning cherkovga Karshi yozilgan kitoblarni ukishga yo’l
kuymaslik uchun katoliklarning ukish takaklangan kitoblar ruyxatini nashir qildirdi.
Keyn bu ruyxatdagi kiboblar soni doimoshib bordi. Shahar maydonlarida kitob
garamlaridan go’lxanlar qilindi . Agar yondirib yuborilgan hama kitoblarni bir joyga
tuplash iloji bo’lganida «Ular go’lxanning alangasi mashxur Torya yongini vaqtidagi
alangadan ham yukorirok kutarilgan bular edi. » deb yozgan zamondoshlardan biri.
Katolik cherkovi reformatsiyaga Karshi kurashda o’z muxoliflarini ommaviy
ravishda kirgin qilishdan ham kaytmadi. Reformatsiyaga ko’p dvaryanlar va
shaharliklar kushilgan Frantsiyada katoliklar protestantlarni kirgin qildilar. Ular
protestantlarning yo’lboshchilarini kurol singlisining nikox tuyga taklif qilish
boxonasi bilan Parijga aldab olib ketdilar. Katoliklar oldindan kurollanib oldilar va
protestantlar turgan har kaysi uyga ok bur Bilan kerst belgisi kuyib chiqdilar. 1572yil
avgust oyi kechalaridan birida Parij cherkovlaridan birining kata kungirok sadolari
hama yoka jaranglab eshitildi.Bu signal ovozi edi. Katoliklar bu signalni eshitishi
bilanok protestantlarni kirgin qila boshladilar. Ular protestantlarni uxlab yotgan
joylariga bostirib kirib, o’ldiraverdilar , baland uylarning derazasidan kuchaga
o’loktirib tashladilar protestantlarning xotinini ham ,bolalarini ham ayamadilar.
Ommaviy kirgin qilish Frantsiyaning boshka shaharlarida ham bo’ldi. Ikki xafta
ichida ZOmingdan ziyod kishi o’ldirildi. Protestantlarning bu kirgin qilinishi tarixda
Varfolomiy kechasi deb ataldi.Rim papa bu o’ldirishlarni mako’labgina kolmay
,xatto bu vokiyaga estslik tarikasida madel ishlab chikarishni buyurdi.
Katolik cherkovi Polqa, Italya va Janubiy Germaniyada reformatsiyani
bostirishga muvofiq bo’ldi. Katolik cherkovi alaba kozongan mamlakatlarda feodal
tartiblar ,odatda , reformatsiya amalga oshirilgan mamlakatlardagiga Karaganda
ancha uzoq vaqt saklanib turdi.
DEHQONLAR
URUShI
MAG’LUBIYaTIDAN
KEYIN
REFORMATsIYaNING RIVOJLANIShI
Imperatorning protestant knyazlarga karshi urushi. Augsburg diniy sulhi.
Dehqonlar urushining malubiyatga uchrashi Lyuter reformatsiyasining o’zining xavf
ostida koldirdi . Feodal katoliklar lageri 1525 yildan keyin Germaniyada katolik
cherkovining hukumronligini to’la tiklashga harakat qildi. Ammo bu vaqtgacha
cherkovdan seko’lyarizatsiya qilingan juda katta mulkni egallab olishga o’lgirgan
imperya knyazlarning ko’p qismi bunday restavratsiyaga qarshi edi . Imperator va
unga tarafdor bo’lgan katolik knyazlar bilan lyuteran dini yoki usha vaqtda
protestantlik dini deb atalgan mazxabdagi ko’pchilik knyazlar o’rtasida urush
boshlandi .
Protestant knyazlarning imperatorga Karshi karatilgan ittifoki 30-yillarning’
boshidayok (Shmalkalden ittifoki) to’zilgan edi. Lekin u vaqtdagi tashki siyosat
(Frantsiya va Turkiya Bilan olib borilgan urush) Karl V ning eotiborini ko’p
vaqtgacha chetga karatib turdi . Knyazlar esa bundan foydalanib , o’z erlarini
cherkov xisobiga kengaytirishda davom etdilar
akat 1547 yilda Frantsisk 1 bilan sulh to’zilgandan kuyingina Karl V Italiyadan
o’zi bilan birga 40 ming kishilik eng Sara ispan piyoda askarlarini olib keldi ,
knyazlarga Karshi urush boshlandi. Knyazlar juda tez taslim bo’ldilar. Elbadagi
Myulberg yonida bo’lgan jangda (1547yil 24 aprel ) imperator zo’r zafarga erishdi.
Va unga Karshi Knyazlarning bosh raxbari bo’lgan Saksoniya kurfyursti Iogani
Fridrixni asir oldi. Karl V katolitsizimni tomomila tiklashga tayorgarlik kurib, ayni
zamonda imperiya knyazlarning territoriya soxasidagi xukuklari ni kamaytirdi .
Lekin bu xol uzoq davom etmadi .
Imperator kudratining oshib borishi protestant knyazlarning ham , katolik
knyazlarning ham unga Karshi keng koalitsiyasi maydonga kelishiga sabab bo’ldi.
Papaning o’zi ham Karl V ga Karshi to’zilgan knyazlar blokini zimdan quvvatladi .
Knyazlar kukisdan imperatorga hujum qilib (1552yila)usha paytda Insbrukda yashab
turgan Karl V ni kushni Karintiyaga kochishga majbur qildilar. Karintiyani uning
ukasi Ferdenand boshkarardi.
Uzoq vaqt davom etgan sulh muzoqaralardan keyin ,1555 yilda Karl V Bilan
knyazlar o’rtasida Augsburg sulhi deb nom olgan sulh to’zildi. Bu shartnomaga
muofik aholining kaysi dinga etikot qilishi xukuki maxali Knyazlarga berildi.
«Mamlakat kimniki bo’lsa , din ham ushaniki » degan printsip elon qilindi.
Karl V o’z planlarining tomomila barbod bo’lgani tan berib, shu kunyok taxtan
voz kechdi. Imperiya taxti uning ukasi Ferdenandga topshirildi. Shundan bir necha
oydan keyoin (1556yilda) Ispaniya , Nedirlandiya va Italiyadagi erlar Karl V ning
vorisi bo’lgan o’g’li Filpp 11ning qo’liga utdi.
Karl V siyosatining barbod bo’lishi Germaniya uchun markaziy hokimyatning
yanada zaiflashini hamda mamlakatda feodal tarqoqolikning yanada kuchayuvini
bildirar edi.
1525 yildan keyin anabaptistlar . Myunster kommunasi.
Dehqonlar urushi davom etgan yillarda anabaptistlarning soni ko’paygan edi.
Ularning soni Tyuringiya va Saksoniyadan tashkarida Yana Reyn shaharlari -Vorms
, Strasburg va boshka shaharlarda , shuninigdek Germaniyaning janubida-Augsburg
va Ulma shaharlarida ayniksa tez oshib ketgan edi. Anabaptistlar Nedirlandiyada
juda ko’p edi. Ulu dehqonlar urushi bostirilgandan keyin anabaptistlar kattik
jazolarga duchor qilina boshladi. Reaktsiya sharoitida bazi anabaptistlar har kanday
kurashdan va zo’rlik ishlatishdan voz kechib, juda tez itokatkor sektantlarga aylanib
ketdilar . Ularning talimoticha , Iso Yana kaytib erga tushar emish - u farishtalar
yordami bilan «ming yilik dorilamoyujurarmish. Chunonchi, Strasburgda Melxior
Gofman degan bir muynado’z shunday ta’lim berib, Iso guyo 1533 yilda kaytib
keladi, deb karomat qilgan. Birok, anabaptizim boshka bir traditsiya- revolyutsion-
demokratik traditsiya ham saklangan. Bu traditsiyaning tarafdorlari «ming yilik
dorillama » «avliyo odamlarning» o’zlari tomonidan barpo qilinadi deb faraz
etganlar. «Imonsiz zolim»larni «taqvodar»larning o’zlari yiqitmoi kerak. Bunday
anabaptistlarga 30 yillarga Myunster shaxrida bosh kutarib chikish uchun ko’lay
fursat topilib koldi. Bu erda maxalliy demakratiya elimentlari o’zlarining feodal
episkopiga Karshi bir necha yil davomida kattik kurash olib borgan edilar.
Nixoyat,1534 yilda shahar episkopni xaydab yuborgan va o’zini «injilchilar » ,yani
protestanlar shaxri deb elon qilgan edi.
zod qilingan bu shaharda anabaptistlar katta ta’sir kursata boshladilar.
Myunsterga Nedirlandiyadan anyaagina anabaptistlar kelishdi. Ular orasida Xaarlem
shaxridan kelgan novvoy Ya n M a t i s Bilan Leyden kaxridan kelgan mashinachi
YanLeydenskiy ayniksa gayratli edi.
Ular har ikkalasi Myunster kengashida katta ro’l uynadi . Episkop Myunsterdan
yana o’z hukumdorligini tiklash maxsatda qo’shni feodallar bilan birga shaharni
qaram qilgan vaqtida shahar mudofaasiga Matis va u o’lgandan keyin esa Yan
Leydenskiy boshchilik qildilar. 16 oy (1534-1535) davom etgan kamal sharoitida
anabaptistlarning shahar kengashi tinchlik harakteridagi baozi bir tadbirlarni amalga
oshirdi . Sutxurlik va speko’lyatsiya takiklandi. Aholi qo’lida bo’lgan oltin va
kumush jamoat extiyojlariga sarf qilinishi g’chun musodira qilinadigan bo’ldi.
Maxaliy monastirlarning va knyaz-episkopning omborlardan musodara qilingan
ozik-ovkar jamoat extiyojiga sarflandi. Anabaptistlar kadimgi Tavrotga taklit qilib ,
Myunster shaxrining nomini Yangi Kuddus deb o’zgartirdilar
Yae Leydenseiy «Yangi Isroil podishosi» deb elon qildi. U xaloyik o’rtasida
kadimiy Isroil podisholari eslatadigan maxsus kiymda xozir bular edi. Kadimiy
Isroildagi 12 kabila soniga muofik 12 bosh maslxatchi uni kurshab yubardi .
Yukorida keltirilgan fakitlardan kurinadiki Myunser kommunasi ishlab chikarish
usulini o’zgartirmadi. U tinchlik haraktiridagi tadbirlarni urush sharoitining takozosi
Bilan amalga oshirilgan edi. Binobarin, Myunster komunasi tuzumida kommunistik
tuzum elimentlarini kidirish mutlako noto’g’ridir . Myunster komunasi tarixidagi
eng muxum narsa boshkadir : hujum boshlagan feodal reaktsiyaga Myunstrdagi xalk
ommasini 1534-1535 yilarda bir neyaa yil davomida , goyat kiyin sharoitda gayrat
Bilan karshilik kursatib turdi. Myunsterdagi Qo’zg’alon 1525 yil dehqonlar
urushining sungi o’ziga xos aksi sadosi bo’ldi.
Nixoyat , 1535yil 25 iyunda landsknextlar olamoni shaharga bostirib Kirdi ,
ammo ushanda ham bozor maydonida shiddatli jang bo’ldi.Kuturgan dushman
askarlari shahar mudofaachilarni bita kuymay hammasini kirib tashladi .Asir olingan
Yan Leydenskiyga feodallar aloxida o’lim jazosini kashf edilar .Jallod uning to joni
chikkuncha , kizdirilgan ombur Bilan badanini burda - burda qilib o’zib tashlayverdi.
XVI asirning birinchi yarmida nemis madaniyatining yuksalishi . Reformatsiya
va dehqonlar urushi davrida nemis madaniyati goyat yuksalgan edi. XVI asir birinchi
yarimida Germaniyada adabiyot va tasviriy sanat ayniksa muvaffakatliy rivoj topdi
. Bu davrning atokli shoiri Gans Saks (1494-1576) bo’lgan edi. U Janubiy
Germaniyada Nyurenberg shaxrida yashovchi mashinachini o’g’li edi .Saks
reformatorlarga barvak kushilib , uni o’z asarlarida xioya kildi. Saks ijodiy chukur
xalkchil harakterga ega edi. Uning ko’pdan ko’p kushiklari , shvanklari va darati
asarlari keng kitobxonalar doirasiga -shaharliklar , qisman dehqonlarga
mo’ljallangan edi. Saks boylarning ochko’zligini va «kata janoblar»zo’rovonligini
fosh qilib, «kambagalar», manfatlarni ximoya qilgan edi. U meysterzingerlar
(kushuk ustalari) Nyurenberg maktabining asoschisi bo’lib,bu maktab uchun
meysterzinger kushiklarining maxsus tsiklini yozib berdi.
Rassom, graver ,tasviri sanat xakidagi ko’pgina risolalarning avtori Albrext
Dyurer (1471-1528) XVI asirning boshlarida Germaniyada atokli sanat arbobi
bo’lgan edi. Dyurer ham Nyurenbergdagi zargarning o’g’li bo’lib,
Nyurenberg gumanistlari Bilan yakin aloka boglagan edi. Dyurer Tavrot
syujetlariga oid ko’plab kartinalar yaratib , ularga milliy xalk mazmunini singdirib
yubordi . U dunyoviy termalarda ham rassimlar yaratdi . U chizgan partretlar katta
realistik kuchga ega bo’lib, mazmundor peyzaj manzaralari va yorkin natyurmotlari
unga kata shuxrat keltirdi. Dyurkr graver sifatida yanada ko’proq shuxrat kozondi .
U yogoch va mis uymakorligida yuksak maxoratga erishib , gravyura ishida kata
o’zgarish yasadi . Dyurer misga uyib ishlagan katta gravyuralarning o’zidan 100 dan
ortikgi saklanib kolgan.
XVI asrning birinchi yarmida Germaniyada nemis tasviriy sanatining boshka
yirik ustalari orasida Kata Lukas Kranax (1472-1553) hamda Kichik Gans Golbeyi
(1497-1543) ajralib turadi. Kata Kranax Ayni vaqtda atokli rassom va graver bo’lgan
edi. U Frankoniyada tugo’lgan bo’lib , reformatsiyaning kizgin tarafdori ekanligi u
yaratgan kartinalarda namayon bo’ldi. Reformatsiya arablari- Lyuter, Melanxton va
boshkalarning portetlari uning muy kalamiga mansubdir . Kranax bir kancha badiiy
asarlarida papani va katolik ruhoninylarning kattik tankid qildi. Kichik Goldbyen o’z
kartinalarida O’lug dxkonlar urushining bir kancha manzaralarini aks etgan. U
shuningdek Erazm Rotterdamskeyning «Betamizlik madxiyasi » kitobiga rasimlar
chizgan . Ammo Kichik Goldbeyn portretchi sifatida ayniksa shuxrat kozongandi. U
chizgan Erazm Rotterdamskiy ,Tomas Mor ingliz korollari Genrix VIII va Eduard
^1gertsog Norfolk hamda zargar Tomas Morett portretlari chukur pisixologizimi ,
rasmning nafisligi va yumshokligi , tasvirlanayotgan shaxslarning xakkoniy va To’la
real bo’lib chiqqanligi Bilan ajralib turadi.
SHVEYTSARIYADA
VA
EVROPANING
BOSHKA
MAMLAKATLARIDA REFORMATSIYA
Katolik kontrreformatsiyasi
Reformatsiyaning Evropaga tarkalishi. Reformatsiya fakat Germaniya
Bilangina cheklanib kolmadi. XVI asrning 20-va ayniksa 30- yillarida lyuteranlik
Skandinaviya mamlakatlari - Shvetsiya , Norvegiya , Daniyaga utib ketdi .
Baltikabuyi mamlakatlarida Prus ordeni seko’lyarlashdi va dunyovi gertsoglikka
aylandi. Lyuteranlik qisman Angliyada, Frantsiyada , Polshada .Vengriyada o’ziga
tarafdorlar
topildi.
Rkformatsiya
janubiy
Germaniyaga
kushni
bo’lgan
Shveytsariyada ayniksa ko’lay sharoitga ega bo’ldi. Burjua reformatsiyasi xudi anna
shu mamlakatlar ideologik jixatdan ham , tashqiliy jixatdan ham olga kadam
tashladi. Bu erda protestantizmning Yangi sistemalari ishlab chikarildi va Yangi
reformatsion cherkov tashqilatlari vujutga keltirildi.
XVI asrda Shveytsariya . Shahar va kishloklar kantonlarining Shveytsariya
ittifoki XIII asr oxirlarida paydo bo’lgan edi. 1291 yilda-Uri, Shvits va Untervalden
degan uchta «eski» kanton Qo’zg’aloni bo’ldi . XVI asrning o’rtalarida unga Yana
bir necha konton - Tsug , Glarus, Lyutsern , Tsyurix va Bern kontonlari kushildi .
XV asr davomida Shveytsariya ittifoki nemis Gabsburglarga Karshi , shuningdek ,
boshka shimoli italyan va garbiy frantso’z feodallarga Karshi kurashda o’z
ozodligini kattik turib ximoya qilgan mustaqil fedirativ davlat sifatida o’zo’l- kesil
tashqil topdi. Burmuncha vaqt utgach ,1511 yilda to’zilgan rasmi shartnomada
Shveytsariyada fediratsiyasi imperchdan mustaqil bo’lishga erishdi. Bu vaqtga kelib
ittifok territoriya ixatidan juda kengayib ketgan edi. 1513 yilda uning sostavida 13
kanton , 10 ta ittifokdosh va bir nechtagina karam (fogtlik deb yai erlar) bor edi.
Siyosiy jixatdan Shveytsariya XVI asrda juda xilma-xil edi. Bazi kantonlarga
,yani shahar kantonlariga rivojlangan sanoat markazlari boshchilik qilardi, boshkalar
yani kishlak kantonlan esa iktisodiy jixatdan orkada kolgan okruglar edi. Ayrim
shaharlarda hokimiyat tepasida tanxo patritsiat turardi(masalan, Bernda) ,boshka
shaharlarda (Tsyurixga o’xshash shaharlarda) shahar kengashlarning sostavi
birmuncha demokratik edi. Shveytsariyaning anchagina kata shaxri yrik savdo va
sanoat markazi bo’lgan Jeneva 1530 yildagina Savoyya gertsogi hukumronligidan
ozod bo’lib, Shveytsariya ittifokiga ittifoqdosh er sifatida kirgan edi. Ammo uning
federatsiya sostaviga kanton sifatida batamom kritilishiga xali ancha vaqt bor edi.
Shveytsariya fedirattsichsining tagi bush va mujmalligidan foydalanib, yirik
kushni davlatlar Shveytsariyani o’z siyosatlarining kurollariga aylantirdilar .
Frantso’z kroli, German imperatori , Rim papasi Shveytsariya dehqonlaridan
yollanma soldatlar sifatida foydalandilar . Dehqonlarning yollanma soldat qilib
sotish Shveytsariya boshiga bitgan balo bo’ldi . Ittifok hukumati o’z fukorolarining
koni Bilan ochikdan-ochik savdo qildi. Shahar kantonlari chet el hukumatlari Bilan
kishlok kontonlari orasida olib barilgan muzoqaralarda odatda vositachilik vazifasini
utar edilar. Ammo Shveytsariya ittifokidagi aholining eng ilgor tabakalari
dehqonlarni yollanma soldat qilib sotiq mamlakatga nakadar katta ziyon ekanini
tushuna boshladilar . Ular kantanlarni ancha markazlashgan yagona Shveytsariya
davlatiga jipislashtirishni orzu qilar edilar. Yangi protestant dinini ular
Shveytsariyani sessiy jixatdan uygotish kuroli dub , shuningdek maxalliy ruhoniy va
dunyoviy feodalarga katiy zarba berish uchun kurash formasi deb kabo’l qildilar. Bu
vaqtda maxalliy feodallar orkada kolib kelayotgan kantonlarida sessiy yo’lboshchi
sifatidigi o’z ahamiyatini xali yo’qotmagan edi.
O’lrix Tsvingli. Shveytsariya reformatsiyasiga O’l’rix Tsvingli (g’ 484-1531 )
yo’lboshyashik tsildi. Tsvingli badavlat shveytsar dehqoning o’g’li edi; bundan
tashkari uning anchp obro’li va tasiri zo’r ruhoniylardan karindoshlari ham bo’lib,
uning juda yaxshi ilm olishiga yordam berdilar . Tsvingli Vena universitetini
tomomlab , latin va grek tillarini chxshi urganib oldi. Bir kancha vaqtgacha u
gumanist, Erazm Rotterdamskiyga dust bo’lib keldi. 1518 ylda Tsvingli Tsyurix
soborining popi bo’ldi. Tsvingli «dinni pokizalash »to’g’risidagi vazi Bilan , uning
o’zi gapiga Karaganda , Lyuterdan oldin,1516 yildayok maydonga chiqqan .
Ammopapalik bilan munosabatini keyinrok, 1519 yilda , Tsyurix mamurlari o’z
kantonlarida indgentsiya Bilan savdo qilishni uning taklifiga muvofik takik etgan
vaqtda o’zgan . 1522 yilda Tsvingli «67 modda» sarlovxali kitobni chikarib , unda u
o’z reformatsiyasining printsiplarini bayon qilib berdi. Tsvingli muqaddas kitobni
Lyuterga Karaganda ancha ratsional tarzda talkin qiladi. U Isoning jamoliga
Musharraf bo’lish rasm odatni Isoga siginishdan boshka bir narsa emas , deb karadi
va cherkovda eyilgan bir burda non ichilgan muqaddas vino Isoning Tani va koniga
aylanishi to’g’risidagi talimotni rad qiladi.
Tsvingli churkovi tashqiliy jixatdan ham ancha demokratik nigizga kuro’lgan
edi. Maxala jamoasining raxbari bo’lgan pastorni jamoaning o’zi
ivlab kuyardi. Cherkov jamoalari vaqilalrining sezdi utkazib turilardi . Cherkov
tashqilotlari ustidan bosh nazoratchi kanton hukumati edi.
Tsvingli reformatsiyani boshka shaharlarning kantonlari ham kabo’l kiladi .
Ammo eski kishlok «urmon» kantonlari (Shvits , Uri, Untervalden, Lyutser va Tsug
)ning patriarxal dehqon aholisi yolanmachilik tufayli papa Bilan yoki katolik
frantso’z korolligi va German imperatorlik hukumati Bilan bog’lik bo’lganliklari
tufayli Yangi dinni kao’l qilishdan katiy bosh tortilar Protestantlik shahar kantonlari
din bayrogi ostida urmon kantonlari Bilan urush boshlab yubordilar , ularni o’zlariga
batamom buysintirib olishga intildilar . Bu yurishlarda Tsvinglining o’zi ham aktv
katnashdi. Tsyurixliklar va itifokchilarning 1529yilda olib borgan birinchi urishi
muvaffikiyatliy bo’ldi. «urmon»kantonlari malubiyatiga uchraganlaridan keyin ,
urush harajatlarini to’lashga rozi bo’ldilar va chet davlatlar Bilan shartnomalar
to’zish xukuklaridan voz kechdilar . Ammo 1531 yilda bo’lgan ikkinchi urush
Tsyurixning malubiyati Bilan tugadi, Tsv1shglining o’zi Kapel yonidagi jangda
o’ldirildi.Bu galendi shahar kantonlari tovon to’lashga hamda «urmogojantonlarning
«xorijiy siyosatiga» aralashmaslik to’g’risida majburiyat olishga majbur bo’ladi.
Jan Kalvin. Shveytsariyaning boshka bir chekkasida — Jenevada chikkan
boshka bir shveytsar reformatori JanKalvin (1509-1564) bo’ldi. Kalvin aslida
Pikardiyadan chiqqan frantso’z bo’lib , viloyat amaldorining o’g’li edi . Otasi uni
yurist qilmokchi bo’lgan . Shu maksadda Kalvindastavval Burj, sungra Parij
universitetida xukukshunoslikni urgangan edi. Shu Bilan bir payitda u juda chukur
klassik malumotga ega bo’lib ,kadimgi tillarni puxta urgangan , tarixni yaxshi bilar
, katolik va protestant (lyuteranlik) koidalarni urgangan edi. Kalvin 30- yilning
boshlarida etikodli protestant bo’ldi. Dininy tadkikotlar tufayli
Franyiyadan ketishga majbur bo’lgan Kalvin vaqtincha Garbiy Germaniyada ,
Strasburg shaharida yashadi , sungra esaBazelda turdi, u «Xiristiyan dinidan
ko’llanma»degan kitobni nashir qildi, bu kitob protestantlar orastda katta
muvaffakiyat kozondi. Kitob dast avval lotin tilida yozilgan va nashir qilingan edi.
Ammo ko’p utmay , frantso’z tiliga va Evropadagi bir kancha millatlar tiliga tarjima
qilindi. Bu kitobda Kalvin protestantizim asoslarini birmuncha sestematik ravishda
bayon qilib Bera olgan edi. Bir kancha koydalarda KalvinLyutorga Karaganda
katolizimdan xiyla uzoqka keta bilgan edi.
Lyuter singari Kalvin ham odamxodni «imon xalos qiladi» degan akidaga
asoslanadi va qismat azaldan bergilab kuyilgan bo’ladi , degan talimotni ilova
qiladi.Odamzodning xalos bo’lishi batamom xudoning irodasiga bog’liq emish .
Xudo oldindanok «avvaldan»bir xil odamlarni xalos qilgan , boshka birovlarni
xalokatga mahkum etib kuygan ekan .Jaxondagi barcha odamlar ikki kategoriyaga -
«Sara » odamlar va «past»odamlar kategoryasiga bo’lingan emish . Kalvin
tarafdorlari xudo daxshatli zodga , Dunyo va ayrim odamlarning qismatini so’zsiz
xal qiladigan kandaydir bir takdirga aylantirilgan. Taktiriy azal xakidagi talimot
yangilik emas edi. Kalvinga kadar ham bu talimotni turli dinlar bir necha maydonga
tashlagan, ayniksa eng ogir paytlarda shunday qilishgan edi. Xususan bu talimot ilk
xristanlik davrida , xristanlik eski majusiylar ideologiyasiga Karshi Rim jamiyatida
o’z urning egallash uchun kurash olib borishiga to’g’ri kelgan davrdakeng tarkalgan
edi. Islom dini «kofirlar » ga Karshi «gazot urushlari» davrda takdirazal xakidagi
dogmatga goyat katta etibor burilgan edi. Bu paytda musulmon dini Yakin va O’rta
Sharkda bir mamlakat ketidan ikkinchisini o’z ta’siriga buysintirayotgan edi. Ammo
XVI asr sharoitida bu dogmat Evropa protestantlarida o’zila xos tarzda talkin qilindi
hamda jiddirok ideologik okibatlariga olib keldi.
Kalvinning takdir azaldan belgilab kuyilgandir , degan talimoti dastlabki
jamgarilish paytni Erkin aks ettirdi . Kalvin XG’Uasrda bo’lib utgan sotsial-
iktisodiy o’zgarishlarga xudo tomonidan oldindan belgilab berilgan konuniy xoldir
deb karagan edi. O’rta asrdagi asketik karashlarga karama-karshi ularok , u boylik
tuplashni gunox ish , odamning «gunoxdan xolos bo’lishiga » xalakit beradigan
narsa deb emas , balki odamzod erishgan muvaffikiyatining bir kurinishi, unga
xudoning marhamati, deb karalgan edi. Engels Kalvinning takdir azal xakidagi
talimotini uning davri Bilan boglab, XV- XVI asrlarda po’l munosabatlari
rivojlanganini va bu narsa Yangi diniy ideologiyada o’z aksini topganligini
kursatgan edi: «Uning dogmasi usha vaqtdagi burjuaziyaning eng jasur qismining
talablariga mos kelar edi. Uning takdiri azalii to’g’risidagi talimoti - savdo va
konkurentsiya dunyosida omat kelish yoki sinish ayrim kishilarning harakatiga va
moxoratiga bog’liq bo’lmay , ularning ixtiyoridan tashkari xollarga bog’liq
ekanligini diniy shaqilda ifoda qilinishdan iborat edi .Buni Biron kishining xoxishi
yoki harakati belgilamaydi, balki kudrati , lekin kurinmaydigan iktisodiy
kuchlarning marhamati belgilaydi. Buning to’g’riliga iktisodiy o’zgarish vaqtida ,
barcha eski savdo yo’llari va savdo markazlarining urning yangilari olayotgan ,
Amerika va Xindiston ochilgan , xatto azaldan iktisodi etikod simvoli bo’lib,
hurmatlanib kelgan narsaning, yani oltin va kumushning kiymati tushib ketgan bir
vaqtda yakkol kurinadi».
Keyinchalik Kalvinning shogirtlari, ayniksa uning ingliz izdoshlari -puritanlar
orasida takdirning azaldan belgilab kuyilganligi xakidagi talimot «dunyoviy vazifa
»deb atolmish talimotga aylanib ketdi, bu talimotga kura odamning butun Amaliy
faoliyati uning «burch» «vazifasi » «xudoning amri » ni amalga oshirishdan iborat.
Puritanlar esa daslabki jamgarilish davriga mos keladigan Yangi linniy- burjua
axlokini ham batafsil ishlab chikdilar . Tejamkorlik , xasislik , mexnatsevarlik va
mol jamgarish - bu axlokning eng asosiy fazilatlari edi.
Ikkinchi tomondan , gumanistik marifat rivojlangan sharoitda Kalvin tariflab
bergan takdiri azal xakidagi talimot ratsionalrok ruhda ham talkin kilinishi ham
mumkun edi. Xudo Kalvinning takidlashicha , darxol bu Dunyo konunlarni , Dunyo
konunyatlarni oldindan belgilab kuygan - bu Bilan dunyo ishlariga va insoniyat tarixi
jarayoniga xudoning «mujizakor »aralashuvi mantikan ortikcha qilib kuyilgan edi.
Bu jixatdan Kalvin XVII- XVIII asrlardagi sungi falsafiy deizmning uzoq
utmishdoshi bo’lgan edi.
Kalvin o’zining Yangi cherkov tashqilotiga katta ahamiyat bergan edi . Kal’vin
cherkovni «Ruh kishilardan »iborat «saralar jamoasi»beb biladi . Unda intizom juda
kattik bo’lgan . Reforma qilingan cherkovni knyaz -feodallar nazoratiga
buysintirilgan lyuteranlikka nisbatan Kalvin cherkovning to’zilishi ancha
demokratik edi. Undagi barcha mansabdor ruxoniylar saylanib kuyilgan . Jamoaning
ruhoniy raxbarlari bo’lgan
astorlardan tashkari Kalvinning cherkov jamoasida shu jamoa kavmi ichidan
saylanib kuyilgan oksokollar kata rolo uynagan . Ayrim jamoalar ittifoka birlashib ,
milliy cherkov tashqil qilganlar , bu cherkovlarga vaqti- vaqti Bilan chakirilib
turadigan sinod (shezd)Lar boshchilik qilgan.
Kalvin Jenevada maxalliy protestant partiyasiga boshchilik qiladi . U salkam
ygirma besh yil (1540-1564) Jeneva cherkovining tepasida turib , maxalliy shahar
kengashiga kata ta’sir kursatdi. Kalvin bu erda protestant ruhoniylar akademiyasini
tashqil etdi. Bu erdan klvinchi missionerlar Evropaning barcha mamlakatlariga
yuborilardi. Kalvin turli mamlakatlarda yashovchi o’z izdoshlari Bilan tez-tez xat
yozishib turardi . U yashagan davirda Jenevani «Protestantlar Rimi» deb aalganligi
bejiz emas edi .
Kalvin din soxasidagi munosabati jixatidan ham Rim papasiga uxshar edi.
Papalar eretiklarni shavkatsiz takib qilganlari singari , Kalvin ham boshkacha
fikirdagi kishilarning hammasmga goyat chukur nafrat Bilan karar edi. Kalvinning
taklifiga kura ,Jeneva kengashi xudosizliqda va axloksizlikda ayiblangan turli
shaxslardan 58tasini katil qildirdi va 76tasini surgunga yubordt . Bular orasida
mashxur ispan olimi M i g e l S e r v e t ham bor edi , u ilohiy troitsa to’g’risidagi
talimotni rad qilgani uchun 1553 yilda go’lxanda qo’ydiriladi.
Kalvinchilar Evropaning ko’pgina mamlakatlarida turli nomlari Bilan cherkov
nomoyondalari sifatidagina emas , balkiy siyosiy arboblar sifatida ham harakat
qilardilar «Kalvinizim Gollandiyada respublika vijutga keltirdi , Anglyada va
xususan Shotlandiyada kuchliy respublika partiyalar vijutga keltirdi ».
XVI asrning ikkinchi yarimida Kalvinizim munosabati Bilan Kalvinning vatani
Frvntsiyada keng ijtimoiy diniy-siyosiy harakat paydo bo’ldi, bu harakatni davom
ettiruvchilarga u erda gugenotlar deb nom berdilar .
Katoliklar kontrreformatsiyasi. Reformatsiya to’lkini butin butin Evropaga
yoyilib ketadiganday bo’lib kuringan edi . XVI asrning 30-yillarida ingiliz cherkovi
papasidan ajraldi , 40-va 50 - yillarda reformatsiya Kalvinizim va boshka xil
protestantlik talimotlari formasi Niderlandiya mamlakatlarida juda keng tarkaldi .
Frantsiyada
Ayniksa uning janubida protestant-Kalvinistlarning soni tobora ko’payib bordi
. Germaniyada lyuteranlik , shuningdek qisman bu erga kirib kelayotgan Kalvinizim
hamda tsvinglikanchilik katolitsizmni sikib borib, uni orkaga surib kuegan edilar .
Protestantlik Skandinaviya mamlakatlariga yoyildi . X17asrning o’rtalarida xatto
Polsha Bilan Vengriyada ham Rim cherkov uchun xavf tug’ildi .
Birok XVI asrning o’rtalarida va ayniksa ikkinchi yarmida katolik cherkovi
protestantlarga Karshi o’zi hujum boshladi . U xali tomomila umidsiz xolga tushgan
emas edi . Evropaning ijtimoiy tuzumi asosan xali ham feodal tizimdan iborat edi .
Kapitalistik munosabatlar fakat feodal formatsiya ichidagina tug’ilib kelayotgan edi
. Dyarliy hama davlatlar tepasida XVI asrning brinchi yarimida Buyuk dehqonlar
urushidan hamda u Bilan bog’liq bo’lgan boshka xalk harakatlaridan kurkib kolgan
feodal sinflar turar edi .
Evropaning eng yirik mamlakatlarida - Frantsiya , Ispaniya, Avstriyada tantana
qilgan absolyutizimning o’zi katolitsizmga muxtoj edi, unga katolitsizm ideologik
va siyosiy kuch sifatida zarur edi, absolyutizm xalk mmasini, dastavval, dehqonlar
ommasini shu katolitsizm yordami Bilan itoatda tutishga umid boglagan edi .
Katolitsizmning avzal tomoni - uning protestantlar cherkovi singari tarqoqo
holda emas , balki markazlashgan holda ekanligida edi . Katolik episkopligi , kavm
ruhoniylari , turliy monaxlarning ordenlari bir markazdan - Rimdan boshkalari va
yo’l-yurik olardilar . Birok katolik cherkovi o’zining hukumronlik mavkeyning bir
daraja bo’lsa ham tiklash maksadida xokm sinflarga bir kancha yon berishga majbur
bo’lgan edi .
Bir kancha mamlakatlarda cherkov qisman seko’lyarlashni, chni cherkov erlari
va boshka mulkning ozmi —ko’pmi qismi dunyoviy odamlar qo’liga utishini tan
olishga majbur bo’ldi . Absolyut hokimlik hukum surgan davlatlarda korolar
maxalliy cherkovlar ustidan ilgariginga Karaganda Yana ham ko’proq hokimlik qila
boshladilar . Xususan bu narsa milliy episkoplarning korollar tomonidan
belgilanishida va maxalliy cherkov daromatlari o’lushining papaga ajratilishi ustidan
u yoki bu maxalliy hukumatning eazorati urnatilganida namayon bo’ldi .
Katolik cherkovi o’z ichida kata reformalar utkazishi lozim edi .
Protestantizmga Karshi olib borilayotgan kurashning Yangi sharoitlari katoliklardan
o’z kuchlarini ko’proq markazlashishini va papaning obrusini yanada ko’pro
kutarishning talab qilardi .
1545-1547,
1551-1552va
1562-1563
yillarda
Tridentda
(Germaniya
chegarasidagi Tridentda ) majlis kurgan Trident sobori protestantlar Bilan har
kanday murosaga kelishni rad qildi , protestlarning hamasini «eretiklar » deb elon
qildi . Sobor papaning din ishlarida eng mutabar shaxs deb elon qildi ; ilgarigi barcha
akida hamda odamlar , ruhoniylarning tselibat monaxlik butga chukinish , kudratga
sajda qilish , xudoga latin tilida siginish vash u singarilar saklab kolindi .
Ruhoniylarning savodini oshirish maksadida svyashchennklar tayorlash uchun
maxsus diniy seminariyalar barpo qilindi . Ayni vaqtda katolitsizm cherkovining
«obrusi » ga biror darajadi putir etkazadigan hamda uning dogmatlari va tashqilotiga
zid keladigan barcha Yangi goya yunalishlarga Karshi sestematik kurash olib bordi.
Papalar katolik yozuvchilar nashir qiladigan adabiyotlar ustidan katik tsenzo’ra
urnatdilar . Dindor katoliklar uchun Rimda muntazam suratda «takiklangan kitoblar
ruyxati » to’zib beriladigan bo’ldi . Bu ruyxatlarga papaga dushman bo’lgan
prtostentant yozuvchilarning asarlarigina emas , xatto eng Yangi ilmiy kitoblar ham,
jumladan , olamning to’zilishining Tvrotdan boshkacha tushuntirib beruvchi chngi
astronomiya asarlari va xokozolar ham kiritildi .
Iezuitlar ordeni . Yangidan barpo qilingan iezuitlar ordeni («Iso jamiyati »)
katolik reaktsiyasida goyat kata ro’l uynaydi . Ordenga ispan dvoryani Ignatii Loyola
(1491-1556), asos solgan edi . Ordenning ustavini papa 1540 yilda tasdikladi.
Trident soboridayok iezuitlar aktiv ish boshlab yubordilar , ular ashaddiy papa
partiyasiga (o’ltramontan partiyasiga) boshchilik qildilar . Iezuitlar katoliyizm
tantanasini taminlash uchun hech kanday vositadan ham kaytmasliklari Bilan fark
qilar edi .Orden o’z ishida «maksadga erishish uchun xar kanday vosita ham
yarayverar edi . » degan shiorni bayrok qilib olgan edndar .Iezuitlar boshka monax
ordenlari singari dunyoni tark etmadilar , o’z xujralariga berkinib olmadila, balki
olamni o’z changallariga ko’proq chirmashtirib olish uchun shu olam ichida
yashaydilar .Orden aozolarini puxta saralab tanlash asosida to’zildi va uning
imtizomi juda kattik edi . Orden
enerali Rimda yashar edi . U goyat kata xukuklarga ega edi , ammo uning
ordenning yukori tabakalari saylab kuyardi, va aslida uning doimiy kontroli
ostida ish qilar edi .
.
Ordenning oddiy aozolariga o’z boshliklarining aytganini hech so’zsiz
bajaraladigan kurol deb karalardi . «Tobe bo’lgan odam o’zidan kattaga xaxlagan
yokka aylantirib kuysa bo’ladigan o’lik jasaddek , har yokka egsa egilaveradigan
novdadek , har kanday shaqilga solsa , solib bo’ladigan , istagan yokka cho’zsa
cho’zilaveradigan mumdek buysinmogi lozim. » (Loyola vazindan ) .
Orden o’z faoliyatini har bir jixatdan kengaytirib yubordi . Iezuitlar aholisini
bir qismi katolik bo’lib, boshka bir qismi prostestantlardan iborat bo’lgan
rayonlardan propaganda ishlarni o’z kulariga oldilar vash u rayonda (Janubiy va
Janubi Sharkiy Germaniya , Polsha va Vengirya va boshkalarda) katolitsizmning
hukumronligini tikladilar . Izuitlar rg’k,oniylar tayorlaydigan maxsus diniy
maktablargina emas , balki katolik ruxdan dunyoviy malumot beradigan umumiy
malumot maktablarni ham o’z kulariga kiritib oldilar . Bu maktablar- mashxur
kollygiumlar edi, ularda XVI, XVII asrlarda va qisman XVIII asrda Garbiy va
qisman Sharkiy Evropaning (Polsha ) dvoryan yoshlari malumot olrdilar. Iezuitlar
Saroy rg’-honiylari , yani korol hamda malikalarning ruhoniylari sifatida ham ktta
siyosiy ro’l uynaydilar . Ko’pincha ular obsolyutizmning mamuriy apparatlaridan
yukori lavozimlarni egallar edilar . Ammo iezuitlarni uzlari katoliklarga zid siyosat
yurgo’zuvchi korollarga va hukumdorlarga Karshi fitna va igvolar tugdirar edilar
(Anglya , ayrim davrlarda Frantsiyada ). Ko’pgina iezuitlar missionerlar sifatida
mustamlakalarga -Janubiy Amerika Xindiston, Xindi -Xitoy , Indaneziya
,shuningdek Xitoyga va bir vaqt Yaponyaga kirib bordilar.
Evropa kitasida Ijtimaiy- siyosiy reaktsiya davom etib turgan paytda iezuitlar
muvaffakiyat kozanib turdilar . XVIII asrda Frantsiya burjua revoluttsiyasi arafasida
burjua marifatchilari iezuitlarga Karshi juda karshilik kursatdi.
O’rta asrlarda g’arbiy Evropada mafkuraviy jarayonlar
Rim imperiyasining 395 yilga kelib, Sharqiy va G’arbiy Rim imperiyasiga
bo’linib ketishi imperiyaning shimoliy hududlarida joylashgan qabilalarning faolligi
oshirdi. Bir zamonlar Rim imperiyasi ta’siri ostida yashagan xalqlar endi unga
bo’ysunmay qqya boshladi.
Bu paytga kelib g’arbiy Evropada Rim imperiyasining bo’linib ketishi va
qo’ldorlik tuzumining tanazzo’lga yuz tutishi, imperiyadan shimolda yashayotgan
xalqlarda hali sinfiy munosabatlarning shakllanmaganligi, Rim imperiyasining
g’arbiy hududlarida joylashgan Ispaniya va Galliya shaharlaridagi ijtimoiy hayot
imperiyaning Sharqiy hududlaridagi ijtimoiy hayotdan ancha orqada holib
ketganligi, savdo-sotiq rivojlanmaganligi Rim imperiyasida endi qo’llarning
mehnatini samarasiz bo’layotganidan dalolat bera boshladi. Erlarga ishlov
berayotgan qo’llarning o’z mehnatlari natijasidan manfaatdor emasligi buning asosiy
sabablaridan biri edi. Shu sababli bu davrga kelib Rimda qo’llar mehnatidan
foydalangan holda erga xqjayinlik qilishni saqlab holish asosiy qrinlardan birini
egallar edi. Shu bois katta er egalari erlarini o’z yo’l ostidagi qo’llarga ijaraga bera
boshladilar. Bu esa feodalizm paydo bo’lishi uchun dastlabki qadamlardan biri edi.
Bu toifadagi yangi er egalari kolonlar, deb atala boshlandi. Keyinchalik kolonlarni
erga ishlov berishi yaxshilash maqsadia ularni erdan ketib qolmasliklari to’g’risida
harorlar chiqortirildi.
Tanazzo’lga
yuz
tutayotgan
imperiya
o’zini
saqlab
holish
uchun
despotik,ya’niyakka
hukmronlikka
intildi.
Respublika
shaklidagi
ayrim
traditsiyalarga barham berdi. Chunonchi imperator ho’zo’ridagi printsipiat kengashi
barham topdi. Senatorlar o’z o’rnini yqqotib, imperator ho’zo’ridagi byurokratik
apparat konsistoriyaga berdi. Ular ning hatto imperator ho’zo’rida qtirishlari
mumkin ham bo’lmagan.
Yangi Rim ya’ni Sharqiy Rim imperatori Konstantinning qo’lodrlik tuzumini
mustahkamlashga haratgan reformalaridan biri Xristian dinining davlat dini, deb
e’lon qilinishi bo’ldi. Ilgari birinchi va ikkinchi asrlarda xristian dinining asosiy
tarkibi yoki unga bo’ysungan aholi oddiy qo’llar va kambag’allar orasidan bo’lgan
bo’lsa, endilshikda ularning tarikbida aristokratlarni ham kqrish mumkin edi.
Xristianlik davlat diniga
aylangandan keyin Cherkov katta er egaligiga ega bo’la boshladi. Er egaligi
natijasida ular katta boyliklar tqplab, o’z ta’sirlarini siyosiy hayotda o’tqaza
boshladilar. Ular asta sekinlik bilan oddiy xalq bilan imperator o’rtasida vositachilik
rolini qynay boshladilar. Episkoplar varvarlar o’rtasida issionerlik yurishlari
uyushtirib, varvarlar orasida xristian dinining ta’sirini oshirib bordilar.
Eng muhim shaharlar - Rim, Aleksandriya, Konstantinapol, Antioxiya, Quddus
shaharlari beshinchi asrda patriarx unvonini oldilar. Rim va Aleksandriya
patriarxlari papa deb ham atalar edi.
Patriarxlarga arxiepiskoplar va mitropolitlar bo’ysunar edi. Arixiepiskoplarga
esa Cherkovga ayrim okruglarni boshharuvchi episkoplar, episkoplarga esa jamoa-
qavmlaridan tashqil topgan poplar bo’ysunar edilar.
Xristian dinining maonaviy raharlari har doim ham siyosiy kurash olib borib
davlatlar ishiga aralashib keldilar. Masalan, 1198-1216 yillarda papalik qilgan
Inokentiy III davrida papa teokratiyasi, deb atalgan g’oya eng yukori movqeiga ega
edi. Papa «Erdagi hokimiyat xoqonlarga, samodagi xokimiyat ruhoniylarga
berilgan», «Tanalar ustidan korollar, jon ustidan rg’-honiylar qqyilgan.», «Papa
hokimiyati quyo, imperator hokimiyati oy», «Oy kuyodan yorulik olganidek,
imperatorlar ham o’z hokimiyatlarini papadan oladilar», der edi. Butun evropadagi
mamlakatlar orasida yuqori movqeiga ega ayrim davlatlar o’zlarini papa
hokimiyatining vassali, deb bilishar edi. Jumladan, Anlgiya, Arragon,Portugaliy,
Daniya, Shvetsiya va boshqa davlatlar.