O‘RTA ASRLARDA YAQIN VA O‘RTA SHARQ, JANUBIY VA SHARQIY OSIYO MAMLAKATLARIDA MAFKURAVIY YO‘NALISHLAR, OQIMLAR DINIY-SIYOSIY MAFKURALAR
Yuklangan vaqt
2025-01-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
23
Faytl hajmi
50,6 KB
O‘RTA ASRLARDA YAQIN VA O‘RTA SHARQ, JANUBIY VA SHARQIY
OSIYO MAMLAKATLARIDA MAFKURAVIY YO‘NALISHLAR,
OQIMLAR DINIY-SIYOSIY MAFKURALAR
REJA
1. Eronda zardushtiylikning hukmron mafkuraga aylanishi. Zardushtiylikda
ijtimoiy-siyosiy muammolar.
2. Moniy ta’limotining ijtimoiy mohiyati. Mazdakiylar mafkurasi.
3. Vizantiyada xristian dinining hukmron mafkuraga aylanishi.
Eng qadimiy kitob qayerda paydo bo`lgan? Bu savolga yaqin-yainlargacha
aniq javob berib bo`lmas. Tarixchi olimlar haqiqatni izlab topmoqdalar. Ularning
tadqiqoti natijasida, eng mo`tabar, qadimgi qo`lyozma Avesto ekanligi ma’lum
bo`ldi. Bu nodir kitob uzoq zaminimizda, aniqrog`i Xorazmda vujudga kelgan. U
ayni vaqtda O`rta Osiyo, Afg`oniston, Eron va Ozarbayjon xalqlarining birinchi
yozma yodgorlidir. “Avesto” kitobi va zardushtiylik dinining asoschisi
Zaratushtira(Zarduht, yunoncha Zoroastr) paydo bo`lgan. Avestoni fransuz olimi
Anketil dyu Perron birinchi bo`lib tadqiq etgan. 1755-1761-yillarda Dyu Perron
Hindistonnin Gujarat viloyatida eron zardushtiylarnin avlodlari – parslarning urf –
odatlari va diniy marosimlari bilan tanishib chiqadi hamda 1771 yilda<<Avesto>>ni
fransuz tiliga tarjima qiladi. Dastlabki<<Avesto>>21 ta kitobdan iborat bo`lgan.
Bizgacha<<Avesto>>ning. Yasna – “qurbonlik keltirish:, Visprat – “hamma
hukmronlar”, Yasht – “qadrlash”, Videvdat – “devlarga qarshi qonun” qismlari
saqlanib qolgan. Bu qismlar Sosoniylar davrida (III-VI asrlar) taxrir qilingan.
“Avesto” ma’lumotlariga ko`ra jamiyat to`rt asosiy qismga – uy, oila jamoasi
– “nmana” yoki “dmana”, urug` jamoasi – “vis”, qabila – “zantu”,qabilalar ittifoqi –
“daxiyu”ga bo`linadi. “Avesto” – qdimgi jamiyatning to`rt toifasini ajratib beradi.
Bular – kohinlar, harbiylar, chorvadorlar va hunarmandlardir. Avestoda ana shu shu
xalqlarning qadimgi davrdagi iqtisodiy-ijtimoy hayoti, diniy tasavvurlari, urf-
odatlari, tabiat va jamiyat haqidagi bilim va qarashlari bayon etilgan.Avestomasus
yozuvda yozilgan bo`lib, bu yozuv Sanskrit deb atalgan yozuvga yaqin hisoblanadi.
Kiob o`sha zamonlardayoq boshqa tillarga tarjima qilingan. Avestoning asl nusxasi
muqaddas yozuv sifatida zardushtiy ruhoniylari qo`lida saqlangan. Kitobda
keltirilgan ma’lumotlarning eng qadimgi qismlari milodan avvali 2-mingyillik oxiri,
1-mingyillik boshiga oid bo`lgan.Avestotarkibiga turli diniy urf-odatlar bayoni,
axloqiy, huquqiy qonun-qoidalar va boshqalar qo`shilib borgan. Avestodagi ko`p
ma’lumotlar asosan og`zaki tarzda valoddan-avlodga o`tib kelgan. Dastlabki yozma
nusxasi esa 12 ming mol terisiga yozilgan deb rivoyat qilinadi. U axmoniylar
sulolasining poytaxti Sheroz yaqinidagi Taxti Jamshidga saqlangan. Makedoniyalik
Iskandar Eronni zabt etganda bu nusxa kuydirib yuborilgan. Hozir fanda ma’lum
bo`lganAvestomilodiy 6-asrda Sosoniylar shohi Husrav I Anushirvondavri(531-
579)da yozib olingangan. 7-asrda arablar Sosoniylarni mag`lubiyatga uchratgach,
zardushtiy ruhoniylarining bir qismi Hindistonga o`tib ketgan. Ularning avlodalari
hozirgi Avestoninh asl nusxasini saqlab kelmoqda. Bizgacha yetib kelganAvesto27
jilddan iborat bo`lib, ular asarning yettidan bir qismi xolos.Avestoyana shu jihati
bilan qimmatliki, unda ilk falsafiy ta’limotlar bilan ya`ni olam ikki qarama-qarshi
kuch, yorug`lik bilan zulmatning, yaxshilik bilan yomonlikning to`xtovsiz
kurashidan ibort. Yaxshilik va ezgulik xudosi Axuramazda yer, o`simlik va boshqa
hamma tabiiy boyliklarni yaratgan. Yomonlik va yovuzlik timsoli Anxramaynu
Ahuramazdaga qarshi to`xtovsiz kurashadi, ammo uni yengishga ojizlik qiladi. Bu
kurash abadiy davom etadi. Yaxshilikni ifodalovchi kuchalr osmonda, yomonlikni
ifodalovchi kuchlar esa yer ostida joylashgan, yer sahni esa kurash maydonidir.
Hayotdagi turli o`zgarishlar qaysi kuchning g`alaba qilishiga bog`liq. Inson ham tana
va ruhninh, axloq esa yaxshi va yomon xulqning o`zaro kurashidan
iborat.Avestota’limotiga ko`ra, inson Govamard(ho`kiz-odam; forscha Qayumars)
Undan barcha kishilar tarqalgandeb, birinchi shoh Yima davri oltin davr
hisoblangan. Chunki unda o`lim bo`lmagan, Axuramazda doimiy bahor yaratgan.
Kishilar bekam-u ko`sr, baxtiyor yashgan. 900 yil o`tgach shoh Yima g`ururga
berilib, manetilgan sigir go`shitini yeydi va yovuzlik ramzi Anxramaynu hukmidagi
kuchlar bosh ko`taradi. Olamni muzlik qoplaydi. Yima Axuramazda amri
bilanodamlar va hayvonlarni sovuqdan saqlab qolish uchun qo`rg`on qurib, unga bir
jonzotdan bir juftini joylashtirgan. Insoniyat tarixining ilkoltin davri tugagach, Hayr
bilan Sharr (yaxshilik va yomonlik) o`rtasidagi kurash davri bo`lgan ikkinchi davr
boshlangan edi. Uchinchi davrda Axuramazda g`alaba qilib, ezgulik saltanati
barqaror bo`ladi, adolatli jamiyat yuzaga keladi. Ungacha kishilar tinch mehnat,
oilaviy turmush bilan mashg`ul bo`lishlari kerak.Avestova zardushtiylik dini
ta’limoti keyingi barcha dinlarga ta’sir ko`rsatadi.
Vatanimiz hududida yashab kelayotgan xalqlar dunyoning eng qadimiy
madaniyatiga ega bo`lgan xalqlardan biri ekanligini tarixda “Avesto” nomi bilan
ma’lum bo`lgan muqaddas kitob xam isbotlaydi. Dunyodagi eng qadimiy dinlardan
biri Zardushtiylik (Otashparastlik,zoroatsrizim) dinidir. “Avesto” ana shu
zardushtiylik dinining muqaddas kitobi hisoblanadi. Unda Markaziy Osiyo
hududlarida yashagan barcha turkiy xalqlar, fors-tojik, ozarbayjon, afg`on va boshqa
xalqlarning qadimgi davrlardagi ijtimoiy-iqtisodiy hayoti, diniy qarashlari, olam
to`g`risidagi tasavurlari, urf-odatlari, ma’naviy madaniyatlari o`z aksini topgan.
Manbalarda “Avesto” kitobini muallifi Zardusht bo`lganlgi qayd etiladi. U hayotda
yashab o`tgan tarixiy shaxs hisoblanadi. Taniqli faylasuf olim Ibrohim Karimov
“Muloqot” oynomasining 1992 yil 11–12 (23–24) sonlarida chop etilgan
“Zardushtiylikhaqidahaqiqat” maqolasida Zardushtning miloddan avvalgi 589–512
yillarda, ya’ni bundan 2600 yil muqaddam yashabo`tganligini yozadi. Olimlarning
ta’kidlashicha, Zardusht Spitoma Markaziy Osiyo xududida faoliyat ko`rsatgan,
ilohiyotchi, faylasuf, shoir va tabiatshunos olim bo`lgan. Uning uch og`il va bir qizi
bo`lgan. Zardusht 40 yoshga yetganda o`zigacha bo`lgan ko`p xudolilik dini
aqidalariga hamda tabiat hodisalariga qarshi chiqib, yakka xudolikka asoslangan
birinchi diniy kitob “Avesto”ni yaratgan. Zardusht zardushtiylik dinining
payg`ambarlari sifatida tan olingan va e`tirof etilgan.
SHu paytga qadar zardushtiylikhaqidaolimlar o`rtasida turlicha qarash va
g`oyalar mavjud. Bu eng avvalo zardushtiy dini qaysi maskanda paydo bo`lgan?
Ikkinchisi, yakkaxudolik dini bo`lganmi yoki ko`pxudolik kabi ,masaladir. Ba`zilar
Zardushtiylik dinini Midiyada kelib chiqqan desalar, ayrimlar uni Eronda paydo
bo`lgan, deb, isbotlaydilar. Zardushtiylikning vatani Erondir deb isbotlovchi
olimlardan biriE. Berzinning fikricha, zadushtiylik dini “Hind – Eron qabilasi
dinidan kelib chiqqan”. Olimlarning katta bir guruhi: V. V. Struve, V. V. Trever, S.
T. Tolstov, N. Proxonov va boshqalar zardushtiylik dinining vatani Markaziy Osiyo
deb isbotlaydilar. A. O. Makovelskiy ham shu fikrga qo`shilishga moyildir. Bu guruh
olimlar zardushtiylik dinining muqaddas kitobi “Avesto”da yakkayu xudo –
Oxuramazda (“Oxuramazda” – “Yuksak daholi hukmron” demakdir) yaratgan 16
mamlakatning nomi berilgan. Bu mamlakatlardan ikkitasi afsonaviy bo`lsa,
to`qqiztasi Markaziy Osiyoga tegishli bo`lgan viloyat va shaxarlardir. Qolgan
beshtasi Hindiston, Ozarbayjon, Armaniston hududlariga qarashlidir. Masalan:
So`g`diyona (Gava), Marg`iyona (Marv), Balx (Balxi), Nisoya (Ashg`abot atrofi),
Hirot, Qobul, Tus (Xuroson), Gurgon (Urganch), Varana (Turkmaniston va Eron
chegaralari oralig`i) tilga olinadi.”Avesto” kitobida Yer dumaloq shaklda
yaratilganligi, uning atrofi okeanlar bilan o`ralganligi, nomlari keltirilgan
mamlakatlarda xudo oxuramazda ezgulik qonunlarini Zardusht orqalivahiy
qilganligihaqidayozilgan. Iymonsiz odamlar yashayotgan mamlakatlar jumlasiga
Parfiyona podsholiginingmarkazi Nisoya va Midiyaning eng katta shaxri aga
kiritiladi. Fors tadqiqotchisi Kapadia fikricha, Zardushtning ilohiy faoliyati
Vishtaspa podsholigining poytaxti Balx shaxri bilan bog`liqdir. U podshoxlar
homiyligida Zardusht Baqtriya payg`ambarlariga aylanganligiga diqqat-e’tiborin
qaratadi. Zardushtiylik bo`yicha ilgarigi ko`pxudolik dinidan rasm – odat bo`lib
qolgan murdalarni olovda kuydirib, kulini dafn etishni qat’iy qoralab, marxum
suyaklarini maxsus ostadan (ossuar)larga solib, ko`mishdan iborat yangicha odatlar
joriy qilingan. Bunday ostadonlartadqiqotchi Yu. A. Rapoportning ta’kidlashicha,
asosanMarkaziy Osiyo hududlari yer ostidan topilayotir, Eron hududi esa bitta
yarimta uchramoqda, xolos. Bu hol zardushtiylikning vatani Markaziy Osiyo deb
aytish uchun tarixiy asos bo`la oladi. Zardusht yaratgan ilohiy kitobning o`zi bigacha
yetib kelmagan. Faqat u haqda yozilgan tarixiy manbalar bor, xolos… Zardusht
yashagan davrda kishilik jamiyati ilgarilab rivojlana bordi. Ko`chmanchilikka
asoslangan Markaziy Osiyoda eski turmush tarzi o`rnini o`troq yashash egallay
boshladi, sug`oriladigan dehqonchilik, chorvachilik, hunarmandchilik borgan sayin
taraqqiy etdi. Yangi – yangi shaharlar, obod qishloqlarning paydo bo`lishi o`troq
yashash turmush tarzining afzalliklarini ko`rsata bordi. Ana shu o`troqlik turmush
tarzining odamlarga benihoya kulfatlar keltirayotgan ko`chmanchilikka asoslangan
turmush tarziga nisbatan afzalliklarini ommaga yetkazish davrning asosiy
muammosi bolgan. Ana shu zaruriy muammoni Zardusht hammadan oldin ko`ra
olgan va uni hal qilish yo`llarini topa olgan. Xalqlarni, qabilalarni birlashtirib,
farovonlikka erishtirishning birdan – bir yo`li – yakka xudolik – vahdoniyatga o`tish,
deb bildi va o`zining butun ongli faoliyatini shu muqaddas ishga bag`ishlab, yakka
xudolik uchun olib borilgan urush(jihod)da o`zi ham halok bo`ldi. Zardushtiylikning
muqaddas kitoblar to`plami “Avesto” Iskandar Zulqarnayn hokimiyati inqirozga yuz
tutgach, milodimizdan burungi 250 – yillarda, arshohiylar davrida yana tiklana
boshlagan va u yangi matnlar bilan to`ldirilgan. Sosoniylar hukmronligi davrida
(milodning III–VII asrlarida) bu sih poyoniga yetkazilgan. “Avesto”ning uchta
kitobi qadimgi tilda va bittasipaxlaviy tildatiklangan. Birinchi kitob “Videvdat”,
ya’ni devlarga qarshi qonun deb ataladi. “Yosun” va “Visparad”ni qo`shganda u
“Videvdat” – “Sade” deb ham yuritiladi. “Videvdat”ni poklanish qonun-qoidalari
majmuasi deb aytsak bo`ladi. Ikkinchi kitob ‘Yosin” bo`lib, Zardusht xat (noma)lari
uning asosiy mazmunini tashkil etadi. Bu kitob 72 bashoratdan iborat bo`lib, birinchi
bashoratida tabiat va halolliklar hukmdori, hamma narsani biladigan va hamma
narsaga qodir Oxuramazdaning vahiylari haqligiga imon keltirishga doir duolar bor.
19-
bashoratda
olam
yuzaga
kelmasdan
oldin
mavjud
bo`lgan
xudo
sha’nigashukronalar bayon qilinadi.
Kitobda poklanish (yuvinish gigiyenasi), yovuzlikni qarg`ayotgan paytda
tanani
qanday
maromda
tutishlik,
shayton
–
iblislarni
haydashga
qaratilganharakatlar, gunohdan forih bo`lish, kechirim so`rashga doir duolar ham
katta o`rin olgan. Jumladan, imonni saqlab qolish, gunohdan forih bo`lishlik uchun
quyidagi duoni o`qish tavsiya qilinadi: ”Ey, olamning hukmdori Oxuramazada! Men
barcha gunohlarimga iqrorman, ularni takrorlamaslik uchun senga so`z beraman, har
qanday yomon niyat (fikr)lardan, har qanday yomon so`zlardan,har qanday yomon
amallardan voz kechaman; niyatlarim, so`zlarim va amaliy ishlarim orqali bundan
buyon ishonchingni oqlayman, qilgan gunohlarimni keng qaramingila kechirgil,
tanam va jonimni u dunyoyu bu dunyoda munavvar etgil, ey parvardigorim”.
Ikkinchi kitobning 7 ta bobidaZardusht orqali xabar berilgan bashoratlar o`z
ifodasini topgan. Zardusht xudo oxuramazdadan o`zahloqiy qonun-qoidalarini
ma’lum qilishni so`raydi. Oxuramazda butun mavjudlikning ikki oily ibtidosi –
ezgulik to`g`risidavahiy qiladi. Bir-biriga qarama-qarshi bu boshlang`ich kuchlar
doimo birgalikda mavjud bo`lib, ular hayot va o`lim, osmon va jahannam
ma’nolarini bildiradi. Jahannam Oxuramazda vahiysida “Hayotning eng yomon
onlari”, osmon esa ruhning eng yuksak holati sifatida gavdalanadi. Olamdagi
yovuzlik va notakomillik – hodisalar va ularning mohiyatidan kelib chiqadi. Ularni
bartaraf etish esa istiqboldagi ish bo`lib, imonli kishilarning faolligi tufayligina
bunga erishiladi. Imonli kishilar Oxuramazda yuborgan qonun – qoidalar ,
tartibotlar, nasihat va o`gitlariga amal qilsalar ezgulik yovuzlik ustidan albatta
g`alabaga erishib boraveradi.
Kitobda qayd etilishicha, olam qarama-qarshiliklar asosida qurilgan: jismoniy
narsalarda yorug`lik bilan zulmat, jonli tabiatda hayot bilan o`lim, ma`naviy olamda
ezgulik bilan yovuzlik, ijtimoiy hayotda adolatli qonunlar bialn qonunsizliklar
o`rtasida doimiy qarama-qarshiliklar bor. Diniy sohada ezgulikni qaror toptirish ruhi
bilan yovuzlik ruhi o`rtasida keskin kurash boradi. Oxuramazda ezgulikni vujudga
keltiraveradi,yovuzlik ruhi bo’lgan Axriman unga qarshi kurashib odamlarni
yomonlik
sari,
yovuzlik
sari
boshlayveradi.Kitobning
30-bashoratida
ta’kidlanishicha, ezgulik va yovuzlik o’rtasidagiabadiy kurashda oraliq yo’q, har bir
odam bu jarayonning u yoki bu tomonida ishtirok etishiga majbur.Shu boisdan
dindorlikda imon-e’tiqod barkamollik nishonasi sifatida muhim o’rin tutadi. Imon-
e’toqod odamlarga ezgulikni yovuzlikdan saqlash imkonini beradi.Imonli-e’tiqodli
odam albatta ezgulik, yaxshilik sari intiladi.Yovuz ruhlar-dev, pari, iblis va
boshqalar
gunohlar,
adashishlar,
yolg’onlar,
kasalliklar
timsoli
sifatida
tasvirlanadi.Oxuramazda odamlarni ulardan saqlanish, o’zini chetga olishga da’vat
etadi.Yosinning 14-bashoratida hudo : ``Men ezgu fikr (niyat)larni,ezgu so’zlarni va
ezgu amallarni yoqtiraman.Men mazdayosin qonunlariga asoslangan tartibotlarni
ulug’layman``, deydi. Bundan ko’rinadiki. Zartushtiylik imoni uch tayanchga
asoslanadi:fikrlar sofligi, so’zning sobitligi,amallarning insoniyligidir. Oxuramazda
odamlarni<<…o’z istaklarida xolis bo’lib, bir-birlari bilan murosa qilib yashashni
odat qilishlari, g’arazgo’ylik, hasadgo’ylik dimog’dorlik, shuhratparastlik qonunsiz
ishlardan o’zlarini tiyib yurishi uchun…>>intilishga chaqiradi.<<… Bergan
so’zning ustidan chiqish, unga sodiq qolish, savdo-sotiqda shartnomalarga qat’iy
amal qilish, qarzni vaqtida to’lash, aldamchilik va hiyonatdan holi bo’lish>>imonlik
alomatlaridir, deyiladi.Imonli odam o’g’rilik va talonchilikdan, begonalarning mol-
dunyosiga ko’z olaytirishdan, o’z-o’ziga hiyonat qilish, ya’ni imonga xilof ishlardan
o’zini
saqlay
biladigan
komil
insondir.<<Tanlaringizga
nisbatan
qalbingizhaqidako’proq qayg’uring>>, ya’ni avval ma’naviy dunyoingiz musaffo
bo’lsa, moddiy turmushingiz ham mukammal bo’lib boraveradi, deydi Oxuramazda.
<<Avesto>>da
shaxsning
ahloqiy
hislatlari,
haqgo’ylik,
adolatlilik
ulug’lanadi. Bunday ezgu sifatlarga Oxuramazdaning o’zi ham ega bo’lib, u shu
bilan birga ezgulikka zid bo’lgan yovuzlikka murosasiz dushmandir.
<<Avesto>>kitobida materialistic dunyo, borliq muqaddaslashtiriladi. Yer,
suv,
havoni
bug’lash,
ifloslantirish
eng
yomon
gunoxlar
qatoriga
qo’shiladi.Oxuramazda<<… yerga yaxshi, sog’lom urug’lar sepishdan ortiq savob
ish yo’q…>>deydi.Hudoi taoloning bu aytganlariga amal qilish, 10 ming marta
ibodat etish yoki yuzlab jonivorni hudo yo’liga qurbonlikka so’yishdan afzalroq
hisoblangan.Oxuramazda yerga ekin ekishni yerdagi yovuzliklarga barham
berishdan iborat, deb hisoblaydi. Bashorotlardan birida:<<Olam go’zalligi
dehqondan, dehqonhilikdan, kimki yerga urug’ qadabdi, u odamiylikka imon
keltiradi, yagona shu yo’lgina haqiqat bo’lib, qolgani sarobdir>>, deyiladi. Boshqa
bir bashoratda esa quyidagi jumlalarni o’qiymi:<<Bug’doy o’stirila boshlasa,
devlarni ter bosadi, sovrilgan bugdoy tayyor bo’lsa, devlar zaiflashib qoladi. Un
tayyor bo’lgach, devlar nolayu fig’on chekishadi… Devlarni mag’kub etish uchun
xonadonda hamisha unli ovqat bo’lishi lozim. Bu ovqatni odam yegandan so’ng,
devlar juda qizishib ketishadi va qocha boshlashadi>>.
Oxuramazda qonunlarida qo’riq va bo’z yerlarni o’zlashtirish, uni jamoa
o’rtasida adolatli taqsimlash eng savobli ishlardan hisoblangan. Undan keyingi
savobli ish esa, oziq-ovqat tayyorlash, uy hayvonlari va chorva mollarini
ko’paytirishdan iborat bo’lgan.Zardusht hudo nomidan hukmronlarga qarata bunday
deydi:<<Yomon ovqatlangan xalq na yaxshi, kuchli ishlovchilarga na og’lom,
baquvvat bolalarga ega bo’ladi… Yomon ovqatlanishdan odob-ahloq ham aynib
ketadi. Agar non mo’l-ko’l bo’lsa, muqaddas so’zlar ham yaxshi qabul qilinadi>>.
Bir qarashda oddiygina ko’rinadiga so’zlarga juda katta falsafiy ma’noli so’zlar,
tarbiyaviy o’gitlar borligiga amin bo’lamiz. Zardushtiylik o’gitlarida ona zaminga,
dehqonchilika, hunarmandhilik, chorvachilik, Vatan va xalqqa ulug’ muhabbat ruhi
markaziy o’rinni agallaydi. Buni biz Zartushtiylikning Navro’z, Ro’za, Mehr va
boshqa barcha marosimlarida ohiq-oyin ko’ramiz.Yosinning 29-bashorat 5-hikmati
va 50-bashorat 8-hikmatida ibodatdan so’ng ikki kaftni oldinga ochiq holda yozib
ko’targan holda Ollohdan o’z talablarini qondirishni iltijo qilish rasm-
rusmihaqidagap boradi. Undagi bashoratlarda yer, osmon, ummon boshlanishi,
jannathaqidafikrlar bayon qilinadi.
Bashoratdagi Odam Ato haqidagi fikrlar o’ziga xos bir tarzda bayon etiladi.
Unda ta’kidlanishicha, Iyim nomi bilan atalgan birinchi odam Oxuramazda
idorasigako’ra 900 yil yashaydi va u shu davrda odamlarni, hayvon va qushlarni
parvarish qiladi, qizil shu’lali olovni ko’paytiradi. Oxuramazda Iyimga oltin nayza
bilan oltin qamchi sovg’a qiladi. Yer odamlar yashashi uchun torlik qilib qolganda
u nayzani yerga sanchib yerni kengaytirishni iltijo qilib hudodan so’raydi va unga
erishadi.Oxuramazda Odam Atoga yerga sovuq ofat kelayotganini va uni oldini olish
lozimligini aytadi.Iyim o’ziga bir uy qurib hatvonot va o’simlik zotlarining eng
yaxshilaridan bir juftdan olib bu uyda ularni saqlab qoladi va shu tariqa Odam Ato
tirik tabiatni ofatdan saqlab qolishga erishadi. Ammo odam ato o`z qilgan ishlaridan
ortiqcha mag`rurlanib ketadi va xudo tomonidan taqiqlangan ne’mat – qoramol
go`shtidan iste`mol qilib qo`yadi. U xudoning qahriga uchraydiva abadiylikdan judo
bo`ladi. Odamzod hayotining bu birinchi bosqichidan so`ng ikkinchi bosqich
boshlanadi. Ikkinchi davr Zardusht faoliyati va uning diniy islohoti bilan bog`liq. Bu
davr din va imon uchun kurash bilan xarakterlanadi. Oli borilgan 3000 yillik
kurashlardan so`ng Zardusht farzandi boshchiligida dunyoda tinchlik, osoyishtalik
va farovonlik yuzaga keladi. Yomonlik va yovuzlik kuchlari timsoli bo`lgan dev –
Axriman yengiladi. Uchinchi davrda qiyomat qoyim bo`ladi. Barcha o`lganlar tirilib
xudo oldiga keladilar va o`z qilmish- kechirmishlari bo`yicha unga hisobot beradilar.
Xudoi taolo xamma ishlardan voqif va uni ko`rib turibdi. Xudoni aldab bo`lmaydi.
Zardushtiylik dini bo`yicha odamzod olamdan o`tgach uch kunga joni uning tanasida
saqlanadi. To`rtinchi kunida har biro dam zoti go`zal qiz qiyofasidagi o`z mahrmi –
farishta yo`lboshchiligida narigi dunyodagi qilko`prik – “Chinvot”dan o`tadi. Yaxshi
va ezgu ishlar qilgan insonlarga bu ko`prik kengayib turadi va yo`l beradi. Undan
omon-eson o`tganhar bir zot abadiy rohat-farog`atga – jannatga yo`l oladi va o`liklar
tiriladigan kunda o`z tanasiga jon kirilishi kutib yotadi. Yomon va yovuz ishlar bilan
shug`ullanganlarga “Chinvot” qilday torayadi va ular jahannam azoblariga mahkum
bo`ladilar, do`zaxga tushadilar.<<Avesto>>ning uchinchi kitobi<<Vasparat>>deb
ataladi. Bu kitobda olamni, hamma narsani bilishga oid pandu nasihatlar o`rin olgan.
Kitob asosan ibodat namozlari yig`indisi bo`lib, 25 qismdan iboratdir. Bu
kitob<<Bundaxash>>, qadimiy Eron tili paxlaviy tilidan yozilgan. Yeshtlar va
Yosinlar uch qatlamdan iborat; birinchisi xalq eposlarining Zardushtgacha bo`lgan
qo`shiqlari [she’rlari], ikkinchisi Zardusht xalt (noma)lari va uchinchisi Zartusht
urishda xalok bo`lgandan deyarli bir asr keyin kitob xoliga keltirgan va
“KichikAvesto” nomi bilan yuritiladigan qismi hisoblanadi. Shuning uchun
“Avesto”ning dastlabki ilk va kichik (so`ngi) qismlarida uning asosiy qismi Zardusht
nomlarini bir – biridan farq qila bilish kerak. Zardushtnomalar ko`p xudolikni, o`tga
va tabiatning stixiyali kuchlariga sajda qilib sig`inishni qoralaydi vayakka xudolikka
da’vat qiladi. Shu paytga qadar ilmiy adabiyotlarda bildirilgan fikrlar asosan
“KichikAvesto”ga asoslangan g`oyalar bo`lgan. Bunda ko`p xudolilik bilan yakka
xudolilik g`oyasi aralashib, qorishib ketganligidan Zardushtiylikni ko`p xudolilik va
ikki xudolilik dini sifatida qarab kelganlar. Bu yakka xudolilikka asoslangan
Zardushtiylikni asosiy yo`nalishi ko`p xudolilikdan iborat bo`lgan mazdaniylik bilan
aralashtirish oqibatidir. Zadushtgacha ham Ohura, Matra, Mazda va boshqa
xudolarhaqidafikrlar bo`lgan. Ammo u xudolar xuddi odamlardek hayot
kechirganlar. Zardusht talqinidagi Xudo – Oxuramazda esa Oliy ibtido bo`lgan.
Uning xotin, bol – chaqalari yo`q. u hamma narsani, buyun borliqni yaratuvchi Oliy
ruh bo`lib, barcha ezguliklar va yaxshiliklar bilan odamlar qalbini munavvar qiladi.
Zardusht asos slogan yakka xudolilik dini Eronda Ahamoniylar hokimiyat tepasiga
kelib, ular MarkaziyOsiyoni bosib olgach zavolga uchraydi. To`g`ri, Eron shohlari
o`z saltanatlarini barqaror qilishda zardushtiylik dinining ahamiyativa o`rniga yetarli
darajada baho berganlar. Ammo bu dindagi o`rtahol dehqonchilik, mo’tadil
kamtarona hayotdan iborat turmush tarzini ilohiylashtirib, quldorlik munosabatlarini
qoralash Eron shoxlariga yoqmaydi. “KichikAvesto”da Axuramazda olamni
yaratuvchi va tartib o`rnatuvchilikdan ko`ra ko`proq qabilaviy xudolarni
birlashtiruvchi bosh xudoga aylanib qoladi. Ahamoniylar Yunonistonni bosib olish
uchun olib borilgan urushlari hamda yunonlarning Eron va Turonni ishg`ol qilishlari
oqibatida Axuramazda Yunonistonda bosh xudo – Zevs, Zardusht esa Aflotun
(Platon) sifatida talqin etiladi. Ahamoniylar Zardushtiylikni o`z e’tiqodlariga
bo`ysundirgan bo`lsalar, Iskandar Zulqarnayn bu dinni butunlay yo`q qilib
tashlamoqchi bo`ldi, bu dinga oid kitoblarni butunlay yoqtirib yubordi.
“Avesto”haqidaAbu Rayhon Beruniyning “O`tmis xalqlardan qolgan
yodgorliklar” nomli asarida yozib qoldirgan ma’lumotlari diqqatni tortadi. Beruniy
bunday yozadi:<<podshoh Doro ibn Doro xazinasida o`n ikki ming qoramol terisiga
tillo bilan bitilgan bir nusxasi bor edi. Iskandar otashxonalarni vayron qilib, ularda
xizmat etuvchilarni o`ldirgan vaqtda uni kuydirib yubordi. Shuning uchun
“Abisto”ning beshdan uchi yo`qolib ketdi. “Abisto” o`ttiz nask (qism) edi.
Majusiylar qo`lida o`n ikki nask chamasi qoldi>>. O`lkamiz arab xalifaligi
qo`shinlari tomonlaridan fatx etilib, islom dining tarqalishi davrida ham
zardushtiylik va uning muqaddas kitobi “Avesto” qattiq ta’qib ostiga olindi.
Zardushtiylikning
Markaziy
Osiyoda
vujudga
kelganligiva
uning
jahon
madaniyatiga ko`rsatgan ijobiy ta`sirini inkor etib bo`lmaydi.<<Avesto>>ning
bizgacha yetib kelganligi uchun eng avvalo ingliz va fransuz olimlaridan minnatdor
bo`lishimiz kerak. Chunki, 1755 yilda fransuz olimi A. Dyupperon Xindistonga
ilmiy safar qilib, u yerdagi zardushtiy (mazdaiy)lar orasida uch yil yashadi, ularning
ibodatlari, urf – datlari bilan yaqindan tanishdi va<<Avesto>>ni fransuz tiliga
tarjima qildi.
<<Avesto>>G`arbiy Yevropa, Eron va Hindiston orqali bizga yetib
kelganligidan undagi nomlar, ismlar va terminlar asliga to`g`ri kelmaydi.
Beruniy yozgan rivoyatlarga qaraganda Zardusht Baqtriya podshohi Vishtasi
(Gushtasi) huzuriga kelib,<<Avesto>>ni unga tortiq qiladi. O`ng va so`l tomonlari
kesilgan ko`ylak kiygan, yuziga parda tortilga, qo`lida bir eski qog`ozni ko`kragiga
mahkam bosganicha Zardusht kunduz kuni Gushtasp qasriga tushadi. Shunda tom
ochilgan
va
Gushtasp
kunduzki
uyqudan
uyg`onib
ketgan.
Zardusht<<Avesto>>kitobini
Gushtasp
oldiga
qo`ydi
va
xudoga
ltijo
qildi.<<Avesto>>agar shu kitob haqiqatan seniki bo`lsa, sen shu kitob bilan meni
podshoh huzuriga yuborgan bo`lsang, meni misning zararidan saqlagin>>, dedi.
So`ng uning iltijosiga ko`ra, qizdirib eritilgan mis keltirildi, uni Zardushtning
ko`kragiga va qorni ustiga qo`ydilar. Mis tanasi ustidan oqib tuklarga donachalar
bo`lib yopishdi, lekin kuydirmadi. Shu mahaldan e’tiboran Gushtasp Zardusht
e’tiqodini qabul qildi va o`ziga tobe o`lkalarga bu e’tiqodni qabul qilishni buyurdi.
Tarixdan ma’lumki, zardushtiylik milddan oldingi VII asrdan milodimizning VII
asrigacha qariyib ming yil Markaziy Osiyo, Eron, Ozarbayjon va boshqa o`lkalarda
diniy
e’tiqod
sifatidayashdi.
Zardusht
yashagan
va<<Avesto>>kitobi
yozilgandavrda Markaziy Osiyoda aholining asosiy qismi o`troq hayotga
dehqonchilik va hunarmandchilikka o`ta boshlagan, ko`chmanchi chorvachilikka
e`tibor kuchaygan, qadimgi shaharlar va dehqonchilik viloyatlari (Sug`diyona,
Marg`iyona, Baqtriya, Parfiya, Xorazm)ning shakllanish jarayoni kechayotgan palla
edi. Vatanimiz xalqlari hayotida yuz berayotgan bu ijtimoiy va iqtisodiy o`zgarishlar
uning taraqqiyot yo`liga g`ov bo`layotgan mafkurani yangilashni, yangi jamiyat
talablariga javob bera oladigan diniy islohiyatni amalgam oshirishni talab
etaredi.<<Avesto>>da ana shu islohiy talab o`z ifodasini topdi.
<<Avesto>>asarida patriarxal urug` jamoasihaqida, uning so`ngi qismi
Videvdotda iqtisodiy tengsizlik, sinfiy tabaqalanish haqidagi muammolar ochiladi.
Jamiyatning ijtimoiy tarkibi va undagi sinfiy tabaqalanish jarayoni to`g`risida
qimmatli ma’lumotlar beriladi. Shunday qilib,<<Avesto>>miloddan avvali IX – VII
asrlar ijtimoiy – iqtisodiy, siyosiy va madaniy hayothaqidag`oyada muhim
ma`lumotlar beruvchi xalqimizning ma`naviy boyligidir.
<<Avesto>>da keltirilgan jamiyatning ijtimoiy tarkibihaqidama’lumotlarga
suyanib fikr yuritadigan bo`lsak, miloddan avvalgi I ming yillikning birinchi
choragida Markaziy Osiyo xududida ibtidoy jamoa tuzumi yemirilib, yangi, ilk
sinfiy jamiyat tarki topayotgan jarayonnin guvohi bo`lamiz.
Moniy hayoti va faoliyati. Sharq o’lkalarida yer mulkchiligiga asoslangan
ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar mustahkamlanayotgan o’rta asrlar davrining
boshlarida zardushtiylik, buddizm, xristianlik, hinduizm dinlari bilan bir qatorda
manixeizm dinining ham nufuzi kuchli edi. Arab xalifaligi tashkil topib, islom dini
Eron-Turon bo’ylab tarqalishi davomida Eron, G’arbiy Osiyoning anchagina aholisi
manixeizmni qabul qilib, bu din katta
ijtimoy ta’sir kuchiga ega bo’ldi. Ko’plab monaviy jamoalar shakllana
boshladi. Jumladan, ilk o’rta asrlarda turkiy xalqlar orasida manixeizm jamoalari
ko’pchilikni tashkil qilgan. Ular butun Markaziy Osiyo va Sharqiy Turkiston bo’ylab
tarqalgan edilar.
Manixeizm dinining asoschisi Surayk Patik (216-277) hisoblanadi.
Keyinchalik
unga
Moniy
–
«Ruh»
laqabi
berilgan.
Uning
nomining
arabiylashtirilgan to’la shakli X asr arab tarixchisi Ibn an-Nadimning «Fihrist»
kitobida Moniy ibn Fattaq Bobak ibn Abi Barzom deb zikr etilgan.
Moniyning ajdodlari Parfiya podsholari Arshakiylar xonadoniga qarindosh
bo’lgan va o’z davrida Parfiyaga qaram Bobil yurtiga yuqori mansablardan biriga
tayinlab yuborilgan. Moniyning milodiy 216 yilda (Arshakiylar podsholigi tugab,
Sosoniylar hukmronligi boshlanishiga o’n yil qolgan bir paytda) Bobil yaqinidagi
Mardinu qishlog’ida tug’ilganiga mana shuni sabab qilib ko’rsatiladi. Moniyning
onasi Maryam yozma manbalarda xabar berilishicha, Parfiyada nufuzli Ashg’oniya
urug’idan bo’lib, u ham Arshakiy podsholari xonadonidan bo’lgan.
Moniyning bolalik va yoshlik yillari Bobilning shimoliy hududlarida, somiy
tilli xalqlar orasida o’tgan. Ziyrak, qiziquvchan, ko’pincha o’z fikrlari og’ushida
o’ychan yuruvchi Moniy yosh chog’ida otasining xizmati taqozosi bilan Bobil
yaqinidagi Ktesifon (al-Madoin) shahriga ko’chib keladi. Shahar markazidagi
majusiylar ibodatxonasi o’zining salobati, hashamati bilan bolani maftun etadi.
Moniy qadimgi dinlarning qonun-qoidalari va mazhablarini yaxshi bilar, o’zi
majusiylikka e’tiqod qilgani uchun ular ibodatxonasiga tez-tez borib turar edi.
Kunlardan birida ibodatxonaga kelgan Moniy ongiga sirli ilohiy tovush eshitiladi.
Ibodatxonadagi turli diniy marosimlar yosh Moniy uchun o’z mazmunini yo’qotadi.
Avvaliga
u
o’sha
zamonda
rasm
bo’lgan
gnostiklarning
«Mug’tasila»
(yuvinuvchilar) nomli jamoasiga a’zo bo’ladi. Tezda bu jamoadan ham ko’ngli
to’lmay qoladi. Nihoyat, chuqur tafakkurga berilgan Moniy 12 yoshga to’lganda
o’ziga ilohiy xabar (vahy) kelganini ma’lum qiladi. O’zidan xabar bergan ilohning
nomini Moniy «Ikki mohiyat Ruhi» deb ataydi. Shunga ko’ra, Moniy dinini dualistik
g’oyaga asoslangan deb aytish mumkin. 241 yilda – Moniy 24 yoshga yetganda –
unga o’z ilohidan yana xabar keladi. Shundan so’ng Moniy o’zining da’vatchilik
faoliyatini boshlaydi. Bu paytda Eronda Arshakiylar (Parfiya) podsholigi tugab,
Sosoniylar sulolasining asoschisi Ardashir Popak o’g’lining xukmronligi nihoyalab
qolgan edi. Uning o’g’li Shopur I (242-273) Moniy ta’limotining ilk homiysiga
aylanadi. Podshoh Shopurning taxtga o’tirish marosimi paytida Moniy o’z
ta’limotini birinchi marta oshkora bayon etib, va’z aytadi. U o’zini «Samo nuri
elchisi» deb hisoblagan hamda o’z ta’limotida odamlarni urushmaslikka, mol-dunyo
to’plamaslikka da’vat etgan.
Moniy ta’limoti. Moniy targ’ib qilgan dinning asosi – nur va zulmat
o’rtasidagi azaliy kurash ta’limoti. Uning mazmun-mohiyati esa nurning zulmat
ustidan g’alaba qozonishiga ishonish g’oyasidir. U butun borliq – jonli va jonsiz
tabiat insoniyat jamiyati o’z ibtidosidan boshlab ana shu ikki qarama-qarshi
dunyoning qutblarida turib kurashib keladilar, deb tushutiradi. Manixeizmdagi nur
va zulmat tushunchalari ezgulik va yovuzlik kabi ijtimoiy-axloqiy kategoriyalarning
timsoli sifatida ifodalanadi.
Manixeizm zardushtiylik va xristianlikning xususiyatlarini o’zida jam qilgan.
Moniy o’zini avvalgi dinlarni to’g’rilovchi payg’ambar (xotam al-anbiyo’) deb e’lon
qildi. Manixeizm xristianlikdan messiya g’oyalarini olgan. Zardushtiylikdagi
dualizm – yaxshilik bilan yomonlik, nur bilan qorong’ulik, ruhiy olam bilan
moddiylik orasidagi kurash – manixeizm e’tiqodining asosini tashkil etadi. Birinchi
olamda xudo, ikkinchisida – shayton hukm suradi. Bu ikki olam kurashi falokat bilan
tugaydi. Natijada moddiylik halokatga uchrab, ruh ozodlikka chiqadi.
Manixeizm ta’limotiga ko’ra, bu dunyo – yovuzlik dunyosi. Inson ikki
unsurdan – nur farzandi bo’lgan ruh va zulmat farzandi hisoblanmish jismdan iborat.
Shuning uchun ham u zulmatga qarshi kurashda nur kuchlariga madad bera oladi.
Moniy o’zini Iso ishining davomchisi, Injildagi Paraklet deb atadi.
Zurvanizmdan farqli o’laroq, dualizm ta’limotiga ko’ra, nur va zulmat
azaliydir. Zardushtiylar ta’limotida esa zulmat keyin paydo bo’ladi. Manixeizmda
nur va zulmat azaliylik jihatidan teng bo’lib, javhar (yadro), tabiat (xarakter), fe’l-
harakat, joylashgan taraf va o’rni, unsurlari, jism va ruhlari jihatidan turlichadir.
Hech bir narsa – yo’qdan bor bo’lmaydi. Azalda bor narsa – yo’q bo’lmaydi.
Shuning uchun ham nur va qorong’ulik azaliy va abadiydir. Bu ikkala kuch ham
qudratli, eshituvchi, ko’ruvchi, sezgir, bilimdondirlar. Ammo, o’zlariga xos
xususiyatlarga ko’ra, bir-birlariga qarama-qarshidirlar.
Muqaddas kitoblari. Ular Moniy tarafidan tuzilgan «Shopurakon», «Tirik
Yevangelie», «Pragmateyya», «Kefalayya» va boshqa kitoblardan iborat. Ularda
yangi din ta’limoti asoslab berilgan.
Manixeizmning tarqalishi. Moniy o’z diniga targ’ibotni, avvalo, o’z oilasi
va yaqinlarini da’vat qilishdan boshladi. Bobil va Eron xalqlari orasida an’anaviy
dinlarning mavqei kuchli bo’lganligi sababli Moniy ta’limoti u yerlarda katta
muvaffaqiyatga erisha olmadi. Natijada Moniy o’z dinini targ’ib qilish maqsadida
sharqqa safarlar qildi. U Xuroson, Hind, Turon, Sharqiy Turkiston o’lkalarida bo’ldi
va muvaffaqiyat qozondi. Bu o’lkalarda Moniy ta’limotini qo’llab-quvvatlovchi
jamoalar paydo bo’la boshladi.
Moniy safardan qaytgach, ilk Sosoniy podshohi Ardashir Popakning Firuz
(Peroz), Mirshoh ismli o’g’illari uning diniga kirdilar. Sulolaning ikkinchi vakili
Shopur I davrida Moniyning saroydagi martabasi yana ham ortda va u davlatining
diniy-g’oyaviy rahnamosiga aylandi. Shundan boshlab Moniy saroy a’yonlari safida
Shopur bilan birga ko’p yillar yonma-yon yashadi. Moniy barcha tadbirlarda,
shuningdek, safarlarda podshohga hamrohlik qildi.
244-261 yillar mobaynida Moniy Misr va bir qator G’arbiy Yevropa
mamlakatlarida, Markaziy Osiyo va Sharqiy Osiyo o’lkalarida o’z dinining
missionerlik targ’ibotlarini g’oyat samarali olib bordi. Bu ishda uning Mar Ammo
singari izdoshlari katta xizmat qildilar. Moniy o’zining asarlaridan birida: «Mening
dinim har bir elda, har bir yurtda va har qanday tilda barcha uchun quyoshday
ravshan bo’ladi va uzoq mamlakatlarga tarqaladi», deya bashorat qilgan edi.
MarkaziyOsiyodamanixeizm. Manixeizmning tarqalishida Erondan sharqda
joylashgan o’lkalar, sobiq Parfiya yerlari hamda Markaziy Osiyo tayanch maydoni
bo’lib xizmat qildi. VIII-IX asrlarga kelib xuddi shu o’lkalar orqali Moniy dini
Sharqiy Turkiston (Turfon podshohligi), Sharqiy Osiyo bo’ylab keng tarqaldi.
Uyg’ur, turkiy, so’g’diy, parfiya tillaridagi ko’plab yozma yodgorliklar
manixeizmning ham Buyuk ipak yo’li bo’ylab yoyilib, xalqaro din darajasiga
yetganligidan dalolat beradi.
Manixeizm Sosoniylar davlati bilan bir qatorda Kushon imperiyasida ham
tarqalgan edi. Bu haqda ko’plab tarixiy yozma manbalar guvohlik beradi. Moniy dini
Markaziy Osiyo o’lkalari bo’ylab III asrdan to XV asrgacha o’z jamoalariga ega
bo’lib kelgan. Bu dinning tarqalishi va taqdiri haqida Abu Rayhon Beruniy shunday
deydi: «Moniy da’vatini qabul qilganlarning qoldiqlari islom shaharlarining biror
joyida jam bo’lishlari mumkin bo’lmaydigan darajada tarqalib ketganlar. Islom
mamlakatidan tashqarida esa, sharq turklarining, Xitoy, Tibet aholisining aksari,
hindlarning ba’zilari Moniy diniga e’tiqod qiladilar».
Markaziy Osiyoda manixeizmning yirik markazlari Marv va Samarqandda
bo’lib, bu dinning sharqda keng tarqalishida ushbu markazlarning mavqesi katta edi.
Olib borilgan ko’plab tadqiqotlar natijasi shuni ko’rsatadiki, Moniy hayotlik
paytida uning jamoasi vakillari Marvda, Kushon imperiyasi chegaralarida
bo’lganlar. Manixeizmning Sharqdagi birinchi targ’ibotchisi Mar Ammo
hisoblanadi. Sharqiy Turkistondan topilgan manixeizmga oid ikki hujjat shundan
darak beradiki, Moniy o’z ta’limotini Erondan sharqda yoyishni juda ham orzu
qilgan. Shu maqsadda o’z missionerlarini Sharqning turli o’lkalariga jo’natgan. Bu
hujjatlarning birida ko’plab monaviy missionerlarning Marvdan Zammga (hozirgi
Turkmenobodga yaqin) jo’natilganligi haqida gapiriladi. Ikkinchi hujjatda esa, Mar
Ammoning Xurosonga, Kushon chegaralari yaqiniga aynan Moniyning o’zi
tomonidan uning ta’limotini yoyish uchun yuborilganligi haqida xabar berilgan.
Unda aytilishicha, Mar Ammoning yo’lini ilohiy pari Bag Ard (Xuroson
chegaralarining ruhi) to’sib turganligi va uzoq davom etgan muzokaralardan keyin
Xurosonning barcha darvozalari unga ochilganligi tilga olinadi.
Mazkur yodgorliklarning birinchisida monaviy missionerlarining So’g’ddagi
faoliyatlari haqida gap boradi. Balki Sharqiy Turkistonga ham ular orqali manixeizm
kirib borgandir. Hujjatlarning ikkinchisi III-IV asrlardagi Baqtriya va undagi
manixeizmning holati haqida xabar beradi.
Parfiya manixeizmiga oid bir qator yodgorliklar xabar qilishicha, monaviylar
bilan buddistlarning Eron va Hindiston chegaralarida yaqin aloqada bo’lganlar. VI
asrning o’zida Balx va uning atrofida tarqalgan monaviy jamoalar yuz yillardan beri
mavjud edi.
Shundan kelib chiqib xulosa qilish mumkinki, VI asrda manixeizm jamoalari
Balxda mavjud bo’lgan. Lekin bu hujjatlar Kushon Baqtriyasida bunday
jamoalarning borligi haqida asosli ma’lumot bermaydi. Biroq, monaviy
jamoalarining Kushon imperiyasi hududlariga shu davrda kirib kelganliklari
haqidagi taxminlarni ham inkor etmaydi.
Manixeizmning Erondagi taqdiri. Shopur I vafot etgach, Eron taxtini uning
o’g’li Ho’rmizd I (272-273) egalladi. Lekin uning podshohligi uzoqqa cho’zilmay,
Shopurning boshqa o’g’li Varahron I (Bahrom) taxtga keldi. U zardushtiylik diniga
e’tiqod
qiluvchilardan
edi.
Shuning
uchun
uning
humronligi
davrida
zardushtiylikning mavqei mavjud barcha dinlar, jumladan, manixeizmga nisbatan
ancha baland edi. Zardushtiylik dinining kohinlari Moniyning ta’limotiga keskin
qarshi chiqdilar. Varahron I davridagi zardushtiylikning ko’zga ko’ringan
mo’’badlaridan biri, Sosoniylar davlatining oliy sudyasi va «shohlar shohining»
diniy ustozi Kartirning ko’rsatmalariga asosan manixeizm ham boshqa dinlar
qatorida ta’qib qilindi. Bu jarayon 275 yilda Moniyning qamoqqa olinib, 277 yilda
qatl etilishiga olib keldi. Oqibatda Eronda zardushtiylikning davlat dini darajasiga
ko’tarilishiga zamin yaratildi. Manixeizm jamoalari esa quvg’inga uchrab, Sharq
o’lkalari bo’ylab tarqalib ketdilar. Kartir davrida yahudiy, buddist rohiblar,
braxmanlar, nasroniy-xristianlar, monaviylar barchasi yo’q qilindi, ularning
xudolarining tasvirlari hamda ibodatxonalari vayron qilindi, ko’plab otash
ibodatxonalariga asos solindi.
Mazdakiylik.Eronda va unga qo’shni mamlakatlarda ilk o’rta asrlarda
tarqalgan. Ta’limot asoschisi – Mazdak (470-529). Uning ta’limotiga ko’ra, dunyo
jarayonlarining zamirida oqilona qonuniyat asosida harakat qiladigan yorqin va ezgu
ibtido bilan betartiblik va beboshlik, ayqash-uyqash tarzda namoyon bo’ladigan
nursiz yovuz ibtido o’rtasida murosasiz kurash boradi. Bu kurash pirovard natijada
ezgulik foydasiga hal bo’ladi.
Mazdakiylik jamiyat a’zolarini o’zaro yordamga, adolat va tenglikka
chaqirgan. U o’zining demokratik xususiyatlari bilan ajralib turgan. Boylikka ruju
qilishni, shaxsiyat manfaatlari uchun kurashni inkor etgan. Xudo oldida har qanday
inson teng, jamiyat boyliklari hamma uchun barobar deb targ’ib qilgan.
Mazdakiylik ijtimoiy tengsizlikni yo’qotish uchun kurashgan. Ushbu
tengsizlikni yovuzlik alomati deb hisoblagan. Odamlarning ijtimoiy-iqtisodiy
tengsizligiga barham berish uchun kuch ishlatishni halol deb topgan. Buning
oqibatida, milodiy V asr oxirlarida mazdakiylik ijtimoiy harakati Markaziy Osiyo va
Eron hududlarida keng yoyilgan xalq qo’zg’olonlariga aylanib ketgan.
Mazdakiylik harakati 490-530 yillar orasida Sosoniylar Eronida davlat
ahamiyatini kasb etadi. Bu davrda Eronda Sosoniylar sulolasi vakillarining mavqei
pasayib, chin hokimiyat amalda yirik zodagonlar hamda zardushtiy ruhoniylari
qo’lida edi. Mehnat ahlining qattiq ezilishi, boylikning bir to’p zodagonlar qo’lida
to’planishi, jamiyatdagi keskin ijtimoiy-iqtisodiy notenglikni vujudga keltirdi.
Buning ustiga Eron saltanati harbiy munosabatlarda, ayniqsa, Markaziy Osiyodagi
Eftalitlar davlati bilan harbiy-siyosiy to’qnashuvlarda muvaffaqiyatsizlikka uchradi.
Harbiy harajatlarning ko’payib ketishi, mamlakat ho’jaligining tanazzulga uchrashi
xalq noroziligiga sabab bo’ldi. Mana shunday vaziyatda Mazdakning ijtimoiy
tenglik g’oyalari mazdakiylikning g’oyaviy bayrog’iga aylandi.
Mazdakiy qo’zg’olonchilar zodagonlar mulklarini bosib olib, och-nahor,
yalang’och, qashshoqlarga ulashib bera boshladilar.
Sosoniy podsholaridan Qubod I avvaliga zodagonlarning hokimiyatga ta’sirini
tugatish uchun Mazdak va uning tarafdorlarini qo’llab-quvvatladi. Chunki uni 496
yilda zodagonlar bilan zardushtiy dindorlar taxtdan ag’darib tashlagan edilar.
Nihoyat, 499 yili Qubod I mazdakiylar yordamida taxtni qayta egalladi, natijada
mazdakiylar mavqei kuchaydi. Mazdakiylarning rahbari sifatida Mazdak Qubod I
hukumatida eng oliy unvonga erishdi. Mamlakat bo’ylab mazdakiylar boylarni
talon-taroj qilishda davom etishdi. Nihoyat bu vaziyat zodagonlarni ham o’z
mulklari va ijtimoiy mavqelarini himoya qilish choralarini ko’rishga majbur etdi.
Kuchli oppozitsiyadan cho’chigan Qubod I endi zimdan zodagonlar bilan til biriktira
boshladi. U o’z vorisi Xusravni mazdakiylarga qarshi otlantirdi. VI asrning 30-yillari
arafasida Xusrav mazdakiy harakatni, xususan, u boshliq qo’zg’olonni bostirishga
erishdi. Mazdak o’ldirildi.
Mazdakning diniy-falsafiy, ijtimoiy harakati tarixchilar e’tiborini asrlar
davomida o’ziga jalb qilib kelgan. Mazdakiylik bir tomondan demokratik, primitiv
kommunachilik g’oyalari va harakat usullari bilan omma uchun jozibador ko’ringan
bo’lsa, ikkinchi tomondan, bu harakat, taqdiri ilohga qarshi isyon ko’tarish bilan teng
edi. Bu ta’limot haqida «al-Osor al-boqiya» kitobida Abu Rayhon Beruniy qiziqarli
ma’lumotlar yozib qoldirgan.
Mazdak va uning diniy-falsafiy aqidalari orasida mulk umumiyligi va
tengligini targ’ib qilish kabi band alohida o’rin tutgan. Bu qoidaga ko’ra, jamiyatda
ayollarni barcha uchun umumiy mulk qilish ham ko’zda tutilgan. Lekin bu qoidaning
qay darajada hayotga tatbiq etilgani ma’lum emas. Olimlar bu qoidani zodagonlar
orasidagi yuzlab ayollardan iborat haramlar tutish odatiga qarshi qo’llangan, deb
hisoblaydilar.
Mazdakiylik diniy g’oya yoki diniy ta’limotdan ko’ra, ko’proq chuqur
ijtimoiy-iqtisodiy sabablar zaminida yuzaga kelgan diniy-siyosiy harakat bo’lib, xalq
ommasining orzularini amalga oshirish yo’lidagi urinishlar asosiga qurilgan edi.
Ammo bu harakat o’z oldiga qo’ygan maqsadiga erisha olmadi.
Sharqiy Turk xoqonligi Xitoyga bir necha bor yurishlar qilgan va xitoyliklarni
har yili 1000 bo’lak miqdorida ipak o’lpon to’lashga majbur etgan edi. Biroq 589—
617 yillarda Xitoyda hokimiyat tepasiga Suy dinastiyasi kelgach, mamlakat iqtisodi
yuksalib tashqi xayotda ijobiy o`zgarishlar boshlandi. Shundan so`ng Turk xoqonligi
kuchlari
xitoyliklar
bilan
bo`lgan
to’qnashuvda
mag’lubiyatga
uchradi.
Mag’lubiyatga uchragan turk beklari o`z urug`-aymoqlari bilan g’arbga tomon
ko’chishga majbur bo`ldilar. Ulardan qashshoqlashgan bir qismi Buxoro voxasi
tomon ko’chib ketdilar va ular aslzoda yer egalari zulmidan adoi-tamom bo`lgan
kambagal mahalliy aholi bilan birgalashib turk shahzodasi Abruy boshchiligida yer
egalariga qarshi qo`zgolon ko`taradilar. Abruy boshliq qo’zg’olonchilar Poykend
shahrini egallaydi. Abruy hukmronligi davrida zarar ko`rgan aslzodalarning katta bir
qismi Turkiston va Toroz tomonlarga qochganlar. Ular G’arbiy Turkiylar sultoni
Qorachuringa murojaat qilib undan yordam so’raydilar. Qorachurinning qo’shinlari
585 yilda Abruy qo`zg’olonini bostirib, yer-suvni Ettisuvdan qaytib kelgan
dehqonlarga qaytarib beradi. Abruy o’lim jazosiga hukm qilinadi va uni
«qovog’arilar to’ldirilgan qopga tashlanadi», qo`zg’olon ko`targan kambag’allarni
esa qaytib kelgan boylarga xizmatkor va kashovarzlar qilib taqsimlab beradilar.
•
Vizantiya madaniyati. O'rta asrlarning asosiy ko'pchilik davrida
vizantiya o'ziga xos yuksak madaniyati bilan Yevropaning eng ilg'or mamlakati
bo'lib qoladi. Sababi german qabilalari istilosi natijasida inqirozga uchragan G'arbiy
Rimdan farqliroq Vizantiyada antik madaniyat ananalari saqlanib, vizantiyaliklar
hayotida, yunon hamda Sharq madaniyatlari qorishmasi-ellinizm muhim o'rin
tutgan.
•
Ilm-fan eng rivojlangan shahar, fanlar onasi-Afina edi. Platon (mil. IV
asrda) asos solgan Afina akademiyasida mashhur faylasuflar ta'lim berardi. Afinada
o'qigan talabalar o'z bilimlari chuqurligi va kengligi bilan faxrlanganlar. Bu haqda V
asrda yashagan tarixchi:ular
•
O’zlarini yarim xudo, o'zgalarni esa yarim eshak deb hisoblaydilar deya
kinoya bilan yozgan edi. Keyinchalik imperator Yustinian o'z siyosatiga qarshi
bo'lgan Afina akademiyasini yopish haqida farmon chiqaradi. iqtisodiy taraqqiyoti
ehtiyojlari yangi o'quv va ilmiy
•
markazlarni vujudga keltiradi. Konstantinopolda IX asrda Magnavr oliy
maktabi, 1045-yili huquqshunoslik va falsafa fakultetlaridan iborat universitet
ochiladi. Poytaxtda oliy tibbiyot maktabi ham faoliyat yuritar edi.
•
Vizantiyada tabiiy fanlar ham rivojlangan, matematika va astronomiya
singari ular ham hunarmandchilik, dengizchilik, savdo, harbiy ish, qishloq xo'jaligi
taraqqiyotining amaliy ehtiyojlari uchun xizmat qilgan. Vizantiyaliklar tibbiyot
sohasida katta yutuqlarga erishganlar Tibbiyot va hunarmandchilik talablari
kimyoning yuksalishiga yordam beradi.
•
O'rta asrda Vizantiyaga shuhrat keltirgan shishasozlik, kulolchilik
bo'yoqlar tayyorlash sirlari antik davrdan saqlanib kelingan. VII asrda ixtiro qilingan
grek olovi Vizantiyaning dengiz janglaridagi muvaffaqiyatlarini ta'minlagan.
•
Tasvirning vizantiyacha uslubi:su’ratlar uyg’unligi, bo'yoqlar serjiloligi
bilan ajralib turadi.
•
Grek olovi uloqtiriladigan yonuvchi modda bo'lib, uni neft oltingugurt,
selitra, turli qatronlar aralashmasidan tayyorlashgan. Vizantiya harbiy kemalarida
foydalanilgan. Uni amalda ishlatishning o'ziga xos sirlari bo'lib, raqiblar bu sirni
uzoq payt ocha olmaganlar.
•
Rassomlar cherkov qonunlarlari talablari doirasidan kelib chiqib,
mavhum emas, jonli kishilarni tasvirlashga intilganlar. Mozaika va freskalari bilan
Xori monastiri (hozirgi Istanbuldagi Qahriya masjidi)o’z davrining ajoyib
me'morchilik yodgorliklaridan hisoblanadi.
•
Yustinian I davrida Konstantinopolda barpo etilgan. Avliyo Sofiya
ibodatxonasini hech shubhasiz ilk o'rta asrlarning eng mahobatli me'morchilik
inshooti deb atash mumkin. Uning ulkan gumbazi (diametri 31, 5 m) bo'lib. 40 ta
deraza gulchambari bilan qurshalgan. Osmon gumbazi kabi ushbu gumbaz go'yo
havoda muallaq turgandek tuyuladi. Turli xil toshlar va oyna parchalaridan yasalgan
juda ajoyib mozaikalar ibodatxona devorlarini bezagan.
•
X-XI asrlarda to'g'ri burchakli ibodatxonalar o'rniga ko'rinishidan
xochsifat, o'rtasi xoch gumbazli ibodatxonalar barpo qilingan.
•
Ibodatxonalar bir vaqtda osoyishtalik va xudoning dargohi hisoblangan.
Ibodatxonalarni bezatishda qat'iy cherkov qonunlariga-Iso payg’ambar, Bibi
Maryam, avliyolar va Bibliyadan manzaralarni tasvirlash qonunlariga rioya qilingan.
Xristian diniga oid san'atning maqsadi o'lgandan keyin jannatning rohat-farog'atiga.
qanday erishish yo'1-yo'ri-g'ini dindorlarga targ'ib qilishdan iborat edi.
Ibodatxonalarga va yashash joylariga-Isoning, Bibi Maryamning chiroyli rasmlari,
muqaddas ki-toblardan manzaralar tasvirlangan silliq taxtachalar qo'yilgan.
•
•
O'rta asr Yevropasiga Vizantiya asosiy madaniyat tarqatuvchi edi:uning
ustalari, musavvirlari, me'morlari boshqa mamlakatlarga taklif etib tuyilgan,
shuningdek, ustalar va olimlar qo'lida Yevropa yoshlari tahsil olganlar. Janubiy va
Sharqiy slavyanlar madaniyatiga Vizantiya kuchli ta'sir ko'rsatadi. Vizantiyadan
Kiyev Rusi xristianlik dinini qabul qiladi. dastlabki ibodatxonalar ham vizantiyalik
ustalar tomonidan jihozlangan.
•
G'arbiy Yevropada ham ilk o'rta asrlarda ibodatxonalar, monastirlar
qurilishiga alohida e'tibor qaratiladi. Me'morchilikda roman uslubi ancha yuksalib,
unda ibodatxonalar ulkan, salobatli devorlari gumbazlari, qalin ustunlari, unchalik
katta bo’lmagan derazalari, darvoza va arkali qilib qurilgani bilan ajralib turadi.
•
Roman uslubida qurilgan eng mashhur binolar:Fransiyadagi Puate,
Klyuni, Arl shu turdagi maktablar, asrlar o'tib universitetlar uchun asos bo'ladi,
•
Tasviriy san'at va me'morchilik. Vizantiya madaniyatining eng mashhur
sohasi tasviriy san'at:mozaika, freska va ikonalar yasash bo'lgan. Mozaika (frans.
mosaique-muzalarga bag'ishlangan)bir xil yoki turli xomashyo (koshin, tosh,
yog'och, marmar va metall) bo'laklaridan ishlangan tasvir, naqshinkor mahobatli
(monumental) bezak san'atining asosiy turlaridan. Asosan. binolar, amaliy san'at
asarlarini bezashda qo'llanadi. Freska (ital. fresco-yangi)-nam suvoq ustiga rangdor
qilib ishlangan rasm.
•
Ikona (yun. eikon-tasvir, siymo)-xristian diniga mansub dindorlar sajda
qiladigan, cho'qinadigan Iso, Bibi Maryam va avliyolarning rang-tasvir yoki bo'rtma
tasviri. Diniy ikonaning eng qadimgisi II asrga mansub, IV asrdan uy bu soha
ayniqsa taraqqiy eta boshlagan.
•
Ibodatxona va monastirlar qoshidagi boshlang'ich maktablar quyi
martabadagi ruhoniylarni tayyorlagan. Bu kabi maktablarda lotin tilidan tashqari,
ibodat qilish va duolar o'qish tartiblari ham o'rgatilgan.
•
Katta ibodatxonalar qoshida tashkil etilgan o'rta maktablarda esa
dunyoviy ilmlar ham o'qitilgan. Buyuk Karl davlatida keng tarqalgan
•
Ibodatxona maktablarida turli yoshdagi bolalar bo'lgan. Ularni yoshiga
qarab sinflarga bo'lmasdan aralash o'qitishgan. Aksari maktablarda bittagina kitob
bo'lib, o'qituvchi uni navbat bilan bolalarga berib, parchalar o'qitgan. Darslar lotin
tilida olib borilgan. O'quvchilarning qiziqishi deyarli hisobga olinmagan. Intizomsiz
o'quvchilar qattiq jazolangan.
•
Maktablarda antik davrdan mavjud yetti erkin san'at deb nomlangan
fanlar o'rgatilgan. O'quvchilar dastlab trivium-grammatika, dialektika va ritorikani
o'zlashtirganlar.
•
Instating murakkab fanlar tarkibi-kvadriumda o'quvchilar:arifmetika
geometriya, musiqa va astronomiya asoslarini o'zlashtirganlar. Astronomiyaga o'rta
asrlarda mashhur bo'lgan astrologiya-munajjimlikka oid ma'lumotlar kiritilgan.
Munajjimlar sayyoralar va yulduzlarga qarab odamlar taqdirini aytib berishga
intilganlar.
•
Dinning Yevropada tarqalishi. Bizga qadimgi dunyo tarixidan
ma'lumki, xristianlik dini Yaqin Sharqda I asrda vujudga keladi. Xristianlikning
asosini halol hayot kechirish hamda toat-ibodat orqali inson va xudo orasida
uyg'unlikka, muloqatga erishishga ishonch tashkil etadi.
•
Xristian dini IV asrdan german qabilalari orasida ham tarqala boshlaydi.
Franklar qiroli Xlodvig xristianlikni V asrning oxirida qabul qiladi. Keyingi asrda
yangi dinga vestgotlar, Pireneya yarim orolining tub aholisi ham o'tadi. Angliya va
Irlandiya monastirlaridan yetishib chiqqan serg'ayrat rohiblar VI-VIII asrlarda
Yevropaning eng chekka Joylariga ham borib aholini xristianlikka o'tkazganlar.
Skandinaviya aholisi (shvedlar, norveglar, fmlar) bu diniy ta'limotni IX asrdan qabul
qiladi
•
Vengerlar IX asrda, polyaklar X asrda xristianlikka o'tsalar kiyev rusi
va Bolgariya X asr oxirlarida xristianlikmng pravoslav mashabini vizantiyadan qabul
qilgan. Eng oxirida Yevropaning shimoliy-sharqidagi Polab slavyanlari (XII asrda),
pruss va litva qabilalari (XIV larda) cho'qintirilgan.
•
Xristian dini Yevropada IV asrdan boshlab XIII-XIV asrlargacha
tarqalgan.
•
Cherkovning bo'linishi. Rim imperiyasining 395-yili G'arbiy va Sharqiy
Rimga bo'linishi cherkovni ham ajralishiga olib keldi. Frank qiroli ko'magida 756-
yili Italiyada Rim papalari davlati.-Papa viloyati tashkil topadi. Vizantiya cherkovi
esa avvaldan davlatga bo'ysunuvchi, Konstantinopol patriarxi boshqaradigan diniy
tashkilotga aylanadi.
•
Sharqiy Yevropada bolgarlarni cho'qintirishdagi raqobat 1054-yili
xristian cherkovini rasman:g'arbiy katolik (jahon) va Sharqiy pravoslav (sof din, chin
e'tiqod) cherkovlariga bo'linishiga olib keldi. XI asr o'rtalaridan rim-katolik va
yunon-pravoslav cherkovlari mustaqil faoliyat olib bormoqda.
•
•
Adabiyotlar:
1.
Beruniy, Abu Rayhon. Tanlangan asarlar. T. I. T.: 1968.
2.
Sulaymonova F. Sharq va G’arb. T., 1997.