OT SO‘Z TURKUMINI O‘RGANISH JARAYONIDA O‘QUVCHILAR NUTQINI O‘STIRISH
Yuklangan vaqt
2025-08-28
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
27
Faytl hajmi
42,1 KB
KURS ISHI
OT SO‘Z TURKUMINI O‘RGANISH JARAYONIDA O‘QUVCHILAR
NUTQINI O‘STIRISH
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB. «OT» SO‘Z TURKUMINI O‘QITISHNING ZAMONAVIY
USULLARI
1.1. BOSHLANGʻICH SINFLARDA OT SOʻZ TURKUMINI OʻRGATISH
METODIKASI
1.2. BOSHLANG'ICH SINFLARDA OT SO'Z TURKUMI MAVZUSINI
O'QITISHDA ZAMONAVIY TA'LIM TEXNOLOGIYALARINING AHAMIYATI
II BOB.BOSHLANG’ICH SINFLARDA OT SO’Z TURKUMINI
O’RGATISH JARAYONIDA O’QUVCHILARNING NUTQINI O’STIRISH
2.1.O‘QUVCHILAR NUTQINI O‘STIRISH METODIKASI
2.2. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA O‘QUVCHILAR NUTQINI
O‘STIRISH YO‘LLARI
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi. Prеzidеntimiz Shаvkаt Mirziyоyеv о‘qituvchi vа
murаbbiylаr kunigа bаg‘ishlаngаn tаntаnаli mаrоsimdаgi nutqlаridа, “Bugun hаr bir
о‘qituvchi vа tаrbiyаchi, оliygоh dоmlаsi tа’lim vа ilm – fаn sоhаsidаgi еng sо‘nggi
ijоbiy yаngiliklаrni о‘quv jаrаyоnlаrigа tаtbiq еtа оlаdigаn, chuqur bilim vа
dunyоqаrаsh еgаsi, bir sо‘z bilаn аytgаndа, zаmоnаmiz vа jаmiyаtimizning еng
ilg‘оr vаkillаri bо‘lishlаri kеrаk. Bundаy ustоzlаr qо‘lidа tа’lim оlgаn fаrzаndlаrimiz
biz оrzu qilgаn О‘zbеkistоnning yоrug‘ kеlаjаgini bunyоd еtishgа qоdir аvlоd bо‘lib
kаmоl tоpаdi. Lеkin bu yuksаk nаtijаlаrgа еrishish uchun tа’lim tizimidаgi mаvjud
muаmmоlаrni hаl qilishimiz lоzim”.
Bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarini hozirgi kun talablari asosida
tayyorlashda “Ona tili o‘qitish metodikasi“ fani ham ustuvor vazifalarni bajarishda
salmoqli o‘rinni egallaydi. Zamonaviy ta’limda ta’lim muassasalaridagi o‘qitish
sifatini ta’minlashga qaratilgan tizimli islohotlar zamirida bo‘lajak o‘qituvchilarning
kasbiy mahorati, ularning zamonaviy ta’lim va innovatsion texnologiyalar, ilg‘or
xorijiy tajribalarni o‘zlashtirish borasidagi zamonaviy bilim, ko‘nikma va
malakalarini rivojlantirish dolzarb vazifalardan sanaladi.
Kurs ishining maqsadi: ona tili darslarida ot so’z turkumini o’rgatish orqali
o’quvchilar nutqini o’stirishni tashkil etishning amaliy-nazariy asoslari.
Kurs ishi vazifalari:
—mavzuga oid adabiyotlarni o‘rganish, uning o‘rganilganlik darajasini
aniqlash;
—kurs ishning nazariy va amaliy asoslarini belgilash;
—o‘quvchilarining real bilish imkoniyatlarini tahlil qilish;
—darslarda mustaqil fikrlash kontseptsiyasini asoslash va o‘qish taʼlimi
mazmuniga mos biluv topshiriqlari tizimini ishlab chiqish;
—biluv topshiriqlari tizimini taʼlimga tatbiq qilish va uning samaradorligini
o‘rganish. Boshlang`ich sinflarda ot so’z turkumi o’rgatish va nutqni o’strish ustida
ishlash xususiyatlarini o‘rganish, taklif va tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishining obyekti: boshlang’ich sinf darslarida ot so’z turkumini o’qitish
va uni tashkil qilish jarayoni ustida ishlash orqali o`quvchilar bilimini shakllantirish
jarayoni.
Kurs ishining predmeti: boshlang’ich sinf darslarida hikoya o’qitish tashkil
qilish va uni o’tkazish mazmuni, vositalari, shakl va metodlari
Kurs ishining tuzilishi vа hаjmi. Kirish, ikkitа bоb, xulоsа, fоydаlаnilgаn
аdаbiyоtlаr rоʻyhаtidan iborat.
I BOB. «OT» SO‘Z TURKUMINI O‘QITISHNING ZAMONAVIY
USULLARI
1.1
. BOSHLANGʻICH SINFLARDA OT SOʻZ TURKUMINI
OʻRGATISH METODIKASI
Ma’lumki, ta’lim tizimidagi barcha fanlar, xususan, ozbek tili darslarida ham
ta’limning
didaktik
materiallardan,
o‘yin-mashq
usullaridan,
ko‘rgazmali
vositalardan foydalanish yaxshi natija beradi. Bu haqda qator mutaxassislar,
jumladan, R.Ishmuhamedov, A.Nisanbaeva, B.To‘xliev, K.Usmonova kabi
tilshunoslar o‘zlarining tadqiqot ishlarida, monografiyalar va maqolalarida fikr
yuritganlar. Ona tili darslarida so‘z turkumlari mavzularini, xususan ot so‘z
turkumini o‘qitishda grammatik topshiriqlar, ko‘rsatmali vositalar, tarqatma
materiallardan foydalanish orqali o‘quvchilarda ko‘nikma va malakalar hosil qilish,
didaktik vositalarning ta’lim jarayonidagi o‘rni, unga xos xususiyatlarni tahlil qilish
samarali natijalar beradi.
O‘quvchilar morfologiyaga oid dastlabki ma’lumotlar bilan boshlang‘ich
sinflarda tanishadilar. So‘zlarni otlar, sifatlar, sonlar, fe’llar, olmoshlar, yordamchi
so‘zlar kabi guruhlarga ajratish boshlang‘ich sinfdan ularga ma’lum. Ona tilining
izchil kursidan beriladigan bilim, malaka, ko‘nikmalar avvalo boshlang‘ich sinflarda
egallangan bilimlar, malaka va ko‘nikmalarning mantiqiy davomi sanaladi.
Maktabda morfologiyani o‘qitishning ham ilmiy, ham amaliy zaruriyati bor. Uning
ilmiy zaruriyati shundaki keyingi bosqichda o‘rganiladigan “Sintaksis” bo‘limi
bevosita morfologiya bilan bog‘langan. Chunki kelishik, egalik va shaxs-son
qo‘shimchalari garchand morfologiya obyekti sanalsa-da, ammo ular gap qurilishida
so‘z va so‘z birikmalari orasidagi sintaktik aloqani ta’minlovchi vosita sanaladi.
Qo‘shimcha gap sintaksisini o‘rganishning bevosita yordamchi so‘zlar bajaradigan
vazifalar bilan aloqadorligi hisobga olinsa, morfologiya yanada muhimroq ahamiyat
kasb etadi.
Shunday qilib, maktab morfologiya kursi quyidagi vazifalarni hal qilishni
ko‘zda tutadi:
- o‘quvchilarni so‘z yasashga, so‘zning yangi shakllarini hosil qilishga
o‘rgatish; so‘z zaxirasini oshirish, so‘zdan to‘g‘ri va o‘rinli foydalanish malakalarini
kengaytirish;
-so‘zlarning
aloqa-munosabat
shakllaridan
foydalanish
malakalarini
kengaytirish;
- ilmiy savodxonlikni takomillashtirish;
- gap guruh va matn yaratish malakalari ustida ishlash;
- DTSda ko‘zda tutilgan talablar asosida har bir mavzuni o‘rganish jarayonida
uni izchillik bilan amalga oshirish.
O‘qituvchi o‘quvchilarga so‘z turkumlari haqida ma’lumot beradi. Mavzu
bo‘yicha o‘rganilgan bilimlarni tkarorlash uchun lug‘at diktanti yozdirishi mumkin.
Lug‘at diktanti Uy, to‘y, tosh, chaqmoq, momaqaldiroq, daraxt, majlis, odob, azob,
do‘stlik, kitob, ishchi, go‘zal, kichik, shirin, bilimli, oq, o‘qi, yoz, chok, kel, o‘yla,
ishladi, uxladi, suhbatlashdi, so‘zladi. Diktant yozib bo‘lingach, o‘quvchilar har bir
so‘zning lug‘aviy ma’nosini sharhlashlari va uning qaysi so‘z turkumlariga qarashli
ekanligini aytishlari lozim bo‘ladi.
1 – topshiriq.
Uy – odamlar yashaydigan, deraza, eshik, tomi bor bino: uy – nima? So‘rog‘iga
javob bo‘ladi, ot – so‘z turkumiga kiradi.
2. To‘y – tantana, beshik to‘yi, nikoh to‘yi, xatna to‘yi, oltin to‘y kabi tantanali
marosim; to‘y – nima? so‘rog‘iga javob bo‘ladi, ot so‘z turkumiga kiradi.
3. Ishchi - biror foydali mehnat bilan shuІullanuvchi shaxs; kim? so‘roiga javob
bo‘ladi, ot.
4. Go‘zal – ma’nodoshlari: chiroyli, ko‘rkam, jozibali; qanday? so‘roІiga javob
bo‘ladi, sifat.
5. O‘qidi, ishladi – tugallangan harakat ma’nosini bildiradi: qiziqib o‘qidi,
tinmasdan ishladi, fe’l.
2 – topshiriq. Mazkur so‘zlar bilan so‘z birikmalari hosil qiling, gaplar tuzing.
Kim? nima? qanday? nima qildi? nima qiladi? so‘roqlariga javob bo‘lgan
so‘zlarning tagiga chizing. Ularning qanday so‘z turkumiga qarashli ekanligini aytib
bering.
3. Ot, sifat, fe’l turkumlariga oid so‘zlarni ajratib guruhlang.
Shu tariqa lug‘at diktanti tarkibidagi so‘zlar og‘zaki sharhlansa, o‘quvchilarda:
- tafakkur doirasi kengayadi;
- fikr ifodalash ko‘nikmasi rivojlanadi;
- nutqda so‘z qo‘llash malakasi shakllanadi;
- so‘z turkumlari yuzasidan egallangan bilimlar umumlashtiriladi.
Mustaqil so’ z turkumlaridan biri ot so‘z turkumi hisoblanadi. Otning
predmet nomini bildirishi kim? nima? so‘roqlariga javob bo‘lishi, atoqli otlarning
bosh harf bilan yozilishi, otlarga qo‘shiladigan kelishik qo‘shimchalari boshlang‘ich
sinflardan o‘quvchilarga ma’lum. Mazkur so‘z turukumini o‘rganishda avvalo ana
shu o‘rganilganlarni xotirada tiklash maqsadida qayta xotirlash va qisman
ijodiylikka asoslangan ta’limiy mashqlar o‘tkaziladi.
Takrorlash jarayonida “predmet” tushunchasiga kengroq to‘xtalish lozim.
Predmet deganda nafaqat qo‘l bilan ishlash, ko‘z bilan ko‘rish yoki o‘lchash
mumkin bo‘lgan narsalar, balki umumiylikni ifodalovchi nomlar ( ovqat, imorat),
tabiat hodisalari va turli voqealarning nomi (toshqin, zilzila, momaqaldiroq), harakat
nomlari (bilim, terim), belgi-holat nomlari (baxillik, saxiylik, ozodlilik, tashvish)
ham tushiniladi. Otning lug‘aviy ma’nosi, morfologik belgilari va sintiktik
vazifalariga oid zaruriy bilim, malaka va ko‘nikmalar, asosan, amaliy ishlar orqali
o‘quvchilar ongiga singdiriladi. Dastur talabiga ko‘ra mazkur so‘z turkumi
yuzasidan o‘quvchilarni otning lug‘aviy shakllari (son shakli, kichraytirish
shakllari) atoqli va turdosh otlar, atoqli otlar, ularning turlari va imlosi, kishi nomlari,
o‘rin-joy nomlari (toponimlar) va ularning imlosi, mahsulot nomlari va imlosi;
turdosh otlar va ularning guruhlari (aniq va mavhum otlar, aniq otlarning ma’noviy
guruhlari, shaxs otlari, qavm-qarindoshlik otlari, kasb-koriga ko‘ra shaxs otlari,
shaxsni boshqa jihatlariga ko‘ra atovchi otlar, shaxs otli birikmalar, hayvonot
nomlari (zoonimlar), daraxt va o‘simlik nomlari, narsa-buyum otalari, modda-
ma’dan, xomashyo anglatuvchi otlar, o‘rin-joy (makon) otlari, payt (zamon)
anglatuvchi otlar, mavhum otlar yuzasidan zaruriy bilim, malaka va ko‘nikmalar
bilan qurollantirish ko‘zda tutilgan.
“Ot” so‘z turkumini o‘rganish bu turkum haqida umumiy ma`lumot berish
bilan boshlanadi. O‘quvchilar Toshkent, Buxoro, “G‘uncha”, “O‘zbekiston ovozi”,
Ro‘zimurodova, gul, qo‘shiq, non, tuz, go‘zallik, sog‘lik, san`at, nafosat singari
otlarning har biriga so‘roq berish va guruhlarni mustaqil davom ettirish, har bir
guruhdagi otlar uchun umumiy bo‘lgan ma’noni aniqlash va sharhlash orqali
boshlang‘ich sinflarda egallangan bilimlarni xotirada tiklash va uni mustahkamlash
imkoniyatiga ega bo‘ladilar. Bu mustaqil ishlarni bajarish natijasida ular quyidagi
xulosaga keladilar: Kim? Nima? so‘roqlariga javob bo‘lib, yakka shaxs, narsa
nomlarini, bir turdagi jonli va jonsiz narsa-buyum, voqea-hodisa, harakat-holatlarni
atab keladigan so‘zlar ot turkumiga kiradi. Shundan so‘ng “Otlarning lug‘aviy
shakllari” mavzusi o‘rganiladi. O‘quvchilar otlarning son shakllari bilan tanishar
ekanlar, daraxt-daraxtlar, uy-uylar singari so‘zlarning shakli ustida ishlaydilar,
ko‘plik ma’nosini ifodalovchi boshqa vositalarni aniqlaydilar; bu so‘zlar ishtirokida
gaplar tuzib, ko‘plikni ifodalovchi qo‘shimchalar ma’nosini sharhlaydilar. Atoqli
otlar o‘rganilar ekan, avvalo atoqli otlar jumlasiga kiradigan so‘zlar ustida ish olib
boriladi. Chunonchi berilgan so‘zlarni:
1) kishilarning ismi, familyasi, taxallusini ifodalovchi otlar;
2) jug‘rofiy nomlar;
3) turli tashkilot, korxona, muassasa nomlari;
4) planeta va yulduzlarning nomi;
5) tarixiy hodisalar, ro‘znoma, oynoma va ilmiy muassasalarning nomlari;
6) hayvonlarga maxsus qo‘yilgan nomlar kabi guruhlarga ajratish, hosil bo‘lgan
guruhlarni mustaqil davom ettirish “belgi nomi-turdosh ot” qolipli qo‘shma
toponimlar, “belgi nomi atoqli ot” qolipli jug‘roviy nomlar ro‘yxatini tuzish singari
ijodiy-amaliy ishlar o‘quvchilarning imlo savodxonligini oshirish va so‘z zaxirasini
kengaytirishda muhim ahamiyatga ega.
O‘qituvchilarning so‘z zaxirasini shaxs otlari bilan boyitish uchun matndan
shaxs otlarini ajratish, tub va yasamalariga ko‘ra guruhlash, ajratilgan so‘zlarga
ma’nodosh va uyadosh so‘zlar tanlab guruhlarni kengaytirish, -chi, -vchi, -uvchi, -
dosh, -kor, -zor, - shunos kabi qo‘shimchalar yordamida shaxs otlari hosil qilish, juft
shaxs otlari lug‘atini tuzish ularning imlosi ustida ishlash kabi ijodiy-amaliy
topshiriqlar bajariladi. O‘quvchilar egallagan bilimlarga asoslanib,istagan matndan
otlarga so‘roq berish orqali ularni aniqlashga erishgach, bu otlar predmetning
aniqligi, ya`ni ishlash, ko‘rish o‘lchash mumkinligi va mumkin emasligiga qarab
aniq va mavhumlarga ajratadilar hamda hosil bo‘lgan guruhlarni mustaqil davom
ettiradilar.
O‘quvchilarning so‘z boyligini oshirishida otli birikmalar ustida ishlash
muhim o‘rin egallaydi. Matndan otli birikmalarni ajratish, berilgan so‘zlar
ishtirokida shunday birikmalar hosil qilish kabi ijodiy-amaliy ishlar o‘quvchilar
lug‘atini shunday birikmalar bilan boyitishda muhim ahamiyatga ega. Ayniqsa,
berilgan bosh yoki tobe so‘zga muvofiq keladigan tobe yoki bosh so‘zlar tanlash
ancha samarali ish usullaridan biridir. Masalan, maktabimiz o‘quvchilari so‘z
dovrug‘i, g‘alabasi, to‘yi, yigitlari, qizlari kabi so‘zlarni topib qo‘shib, maktabimiz
kutubxonasi, maktabimiz qizlari kabi so‘z birikmalari hosil qiladilar. O‘quvchilar
uchun ancha qiyinchilik tug‘diradigan muammolardan biri qo‘shma otlar va ularning
imlosidir. Bu mavzuni o‘rganishda berilgan so‘z birikmalaridan joy nomlari hosil
qilish (qora ko‘l-qorako‘l, yangi er-yangier, etti o‘g‘il-ettio‘g‘il, ko‘hna machit-
Ko‘hnamachit, katta qo‘rg‘on-Kattaqo‘rg‘on v.h.) qo‘shma so‘zlarni so‘z
birikmalariga
aylantirish
(paxtagul-paxta
guli,
boshog‘riq-bosh
og‘rig‘i,
badantarbiya-badan tarbiyasi, muzqaymoq-muz qaymog‘i, gulbozor-gul bozori,
otbozor-ot bozori v.h.) berilgan qo‘shma so‘zlar lug‘atini tuzish, ularning imlosini
sharhlash singari ijodiy-amaliy topshiriqlardan foydalanish bu mavzuning puxta
o‘zlashtirishini ta`minlaydi.
Ot so‘z turkumi haqida o‘rganilgan bilimlarni mustahkamlash, ularni
uslubiyat bilan bog‘lab rivojlantirish uchun turli mavzulardagi matnlardan ma’rifiy
foydalansa bo‘ladi. Matnni tahlil qilishda ta’limning oldingi bosqinchlarida
o‘rganilgan ot so‘z turkumi haqidagi ma’lumotlariga tayaniladi. Bunda quyidagi
amaliy topshiriqlar bajariladi.
1– topshiriq. Matnda uchragan otlarning lug‘aviy ma’nosini sharhlang. qanday
so‘roqqa javob bo‘lishini ayting.
2– toshiriq. Ajratilgan so‘zlarga, ma’nodosh va uyadosh so‘zlar tanlang.
3– topshiriq. Kim? nima? qaer? So‘roqlariga javob bo‘lgan so‘zlar qaysi so‘z
turkumiga qarashli ekanligini ayting. Ular bilan ot+ot, sifat+ot, son+ot qolipli so‘z
birikmalarini tuzing.
4. Hosil qilingan so‘z birikmalari ishtirokida gaplar tuzing.
5. Muayyan mavzuga xos gaplar ishtirokida matn yarating.
Ona tili mashg‘ulotlarini ana shunday rivojlantiruvchi o‘quv topshiriqlari,
mashqlar va matn taqlillar vositasida olib borish tizimli va izchil bilim olishga zamin
hozirlaydi, ta’lim mazmunini takommillashtiradi, o‘quv biluv faoliyatini
jadallashtiradi. Nazariyani amaliyot zaminida o‘rganish mustaqil fikrlash hamda
ijodiy qobiliyatni o‘stirishga yordam beradi. O‘quvchilar so‘z yasovchi, so‘z
o‘zgartiruvchi, va shakl yasovchi qo‘shimchalar xususida zaruriy bilim, malaka va
ko‘nikmalarni egallashgach, so‘z tarkibi bilan tanishadilar hamda so‘zning asosi
xususida umumlashma hosil qiladilar. Bu so‘z turkumlarini puxta o‘rganish uchun
poydevordir. Ona tili mashg‘ulotlari o‘quvchida og‘zaki va yozma nutqni
mukammal egallash, til imkoniyatlaridan to‘g‘ri va unumli foydalanish
madaniyatini tarbiyalaydi. Nutq madaniyati oddiy salom-alikdan tortib, kimga,
nimaga, qachon, qaerda, qanday so‘zlashgacha bo‘lgan sharqona odob sirlarini
o‘rgatadi. Morfologiyani o‘rganish o‘quvchi mustaqil va ijodiy tafakkur doirasini
kengaytiradi, so‘zning turli shakllarini gap tarkibida hamda bog‘lanishli nutqda
o‘rinli ishlatish ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
1.2
. BOSHLANG'ICH SINFLARDA OT SO'Z TURKUMI
MAVZUSINI O'QITISHDA ZAMONAVIY TA'LIM
TEXNOLOGIYALARINING AHAMIYATI
So'z turkumlari ustida ishlash metodikasining lingvistik asosi so'zlarning
leksik-grammatik, morfologik va sintaktik belgilariga ko'ra turli guruhlarga
ajratilishi, ya'ni so'z turkumlari haqidagi ilm hisoblanadi.
Boshlang'ich sinflar dasturi o'quvchilarni so'z turkumlari mustaqil va
yordamchi so'z turkumlariga bo'linishi bilan maxsus tanishtirishni ko'zda tutmaydi,
ammo o'qituvchi bolalarni so'z turkumlarining belgilari bilan amaliy tanishtiradi.
So'z turkumlarini o'rganishdagi asosiy vazifa o'quvchilarning og'zaki va
yozma nutqini o'stirish, lug'atini yangi ot, sifat, son, fe'l-lar bilan boyitish,
o'quvchilar shu vaqtgacha foydalanib kelayotgan so'zlarning ma'nosini aniq
tushunishiga erishish, bog'lanishli nutqda u yoki bu so'zdan o'rinli foydalanish
malakasini o'stirish hisoblanadi. Bu vazifalarni muvaffaqiyatli hal qilish uchun so'z
turkumlarini o'rganish jarayonida sinonim, antonimlar (atamalar berilmaydi) ustida
muntazam ish olib boriladi, o'quvchilar ko'p ma'noli so'zlar, ularning o'z va ko'chma
ma'noda ishlatilishi bilan tanishtiriladi. Bunda ta'limni o'quvchilarning shaxsiy
tajribalari, bevosita ko'rganlari, radiodan eshitganlari, kitobdan bilib olganlari bilan
bog'lash muhim ahamiyatga ega. O'quvchilarda kuzatish, muhim narsalarni sezish
ko'nikmalarini shakllantirish, atrof-muhit haqidagi bilimlarini boyitish bilan bir
vaqtda ularning nutqini o'stirish vazifasi ham amalga oshiriladi.
Ot" mavzusini o'rganish tizimi maqsadga yo'naltirilgan jarayon bo'lib, bunda
shu so'z turkumining umumlashtirilgan ma'nosi va grammatik belgilari aniq
izchillikda, bir-biri bilan ilmiy asoslangan bog'liqlikda o'rganiladi, shuningdek,
otdan nutqda to'g'ri foydalanish va to'g'ri yozish malakasini shakllantirish maqsadida
bajariladigan mashqlar asta murakkablashtira boriladi. Til hodisasi sifatida otning
xususiyatlari, uni o'rganish vazifalari, o'quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga
olgan holda, har bir sinf uchun material hajmi, ularni o'rganish izchilligi belgilangan.
Boshlang'ich sinflarda otni o'rganish vazifalari quyidagilar:
1) ,,Ot" haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish;
2) kim? so'rog'iga javob bo'lgan (shaxs bildirgan) otlardan so'rog'iga javob
bo'lgan (narsa, hayvon, jonivor va boshqalarni gan) otlarni farqlash ko'nikmasini
hosil qilish;
3) kishilarning familiyasi, ismi, otasining ismi, hayvonlarga qo'yilgan ornlar va
geografik nomlarni bosh harf bilan yozish ko'nikmasini shakllantirish;
4) otlarda son (otning birlik va ko'plikda qo'llanishi) bilan tanishtirish;
5) otlarni egalik qo'shimchalari bilan to'g'ri qo'llash ko'nikmasini shakllantirish;
6) otlarning kelishiklar bilan turlanishi va kelishik qo'shimchalarining yozilishi
haqida malaka hosil qilish;
7) o'quvchilar lug'atini yangi otlar bilan boyitish va ulardan nutqda aniq, o'rinli
foydalanish malakasini o'stirish;
8) so'zlarni tahlil qilish, taqqoslash, umumlashtirishni bilish. Bu vazifalarning
har biri alohida etnas, balki bir-biri bilan o'zaro bog'liq holda hal etiladi.
Shu bilan birga, ,,Ot" mavzusini o'rganishning muayyan bosqichida bajarish
lozim bo'lgan bir vazifani hal qilishga ko'proq ahamiyat beriladi. Masalan, 1-2-
sinflarda so'z turkumi sifatida otning belgilari (nimani bildirishi, so'roqlari)
o'rganiladi, 3-sinfda esa otga atama beriladi, birlik va ko'plikda qo'llanishini
o'zlashtirishga ahamiyat beriladi. 4-sinfda otning egalik qo'shimchalari bilan
qo'llanishi, kelishiklar bilan turlanishi va kelishik qo'shimchalarining yozilishini
o'rganishga e'tibor qaratiladi [8; 56]. O'quvchilarning nutqi va tafakkurini o'stirish
vazifasi esa mavzuni o'rganishning barcha bosqichlarida hal qilinadi. Grammatik
materialni o'rganish va orfografik malaka hosil qilishning butun jarayoni o'quvchilar
lug'atini boyitishga, bog'lanishli nutq malakalari va fikrlash qobiliyatlarini
o'stirishga qaratiladi. So'z turkumi sifatida ot muayyan leksik ma'nolari va
grammatik belgilari bilan ajralib turadi. Barcha otlarning umumiy leksik ma'nosi
shaxs va narsani ifodalash hisoblanadi. Ot jonli mavjudotlar (kishi, (lush, hayvon,
asalari), yer va osmonga oid narsalar (quyosh, yulduz, daryo, tog'), o'simliklar
(paxta, beda, gul), voqealar (yig'in, majlis), tabiat hodisalari (shamol, bo'ron,
yomg'ir, momaqaldiroq), belgi-xususiyat (ahillik, kuchlilik, samimiyat), harakat-
holat (uyqu, sevinch, kurash), o`rin va vaqt (yoz, bahor, joy) nomlarini bildiradi.
Otlarning grammatik belgilari: otlar birlik va ko'plikda qo'llanadi, egalik
qo'shimchalari bilan o'zgaradi, kelishiklar bilan turlanadi, gapda ko'proq ega,
to'ldiruvchi, aniqlovchi, shuningdek, hol vazifasida keladi. Ot nutqda sifat, son,
olmosh, fe'l bilan birika oladi. Otning ma'nolari va grammatik belgilari xiyla
murakkab, shuning uchun ham ot haqidagi bilim o'quvchilarda amaliy vazifalarni
bajarish jarayonida asta shakllantira boriladi. Boshlang’ich sinf ona tili darslarida ot
so’z turkumini o’rgatishda quyidagi didaktik o’yinlardan samarali foydalanish
mumkin.
«Maqollarda antonimlar» Ma’lumki, o’zbek xalq maqollarida antonimlar
ko’proq uchraydi. Shu bois bu shartda o’quvchilar navbatma-navbat ot antonimlar
ishtirok etgan maqollaridan aytadilar. Masalan, «yaxshiga yondash, yomondan
qoch», «do’st achitib gapirar, dushman kuldirib gapirar», «kattaga hurmatda bo’l,
kichikka izzatda» va x.k. «Zinapoya» usuli O’quvchilar ikki guruhga bo’linadi.
So’ng xattaxtaga ma’lum bir shaklda «zinapoya» chiziladi. Ma’lumki, antonimlar
o’z juftliklariga ega. Shundan kelib chiqib, ushbu juftlikning bittasi «zinapoya» ga
yozib qo’yiladi, ikkinchisini esa guruhlardagi o’quvchilarning o’zlari topadi, ular
zinalardan bosh zinaga chiqib borishadi. Bunda o’quvchilarda tezkorlik talab etiladi.
Chunki qaysi guruh o’quvchilari birinchi bo’lib bosh zinaga chiqsa, ular g’olib
bo’ladi. Sinfda nechta o’quvchi bo’lsa, zinalar soni shuncha bo’ladi.
Boshlang’ich sinf ona tili darslarida qo’llaniladigan interfaol usullardan biri
“Klaster” usulidir. Klaster so’zi bog’lam ma’nosini bildiradi.Klasterlardan darsning
da’vat, anglash va fikrlar bosqichlarida foydalanish mumkin. Bu metod turli xil
g’oyalar o’rtasidagi aloqalar tog’risida fikrlash imkoniyatini beruvchi tuzilma. Bu
metod mavzuning o’quvchilar tomonidan puxta o’zlashtirilishini ta’minlaydi.
“Klaster” metodidan o’quvchilar bilan yakka tartibda ishlash va guruh-guruh bo’lib
ishlashda foydalanish mumkin. Mazkur metod o’rganilayotgan til hodisasini
umumlashtirish va ular o’rtasidagi aloqalarni toppish imkoniyatini yaratadi.
“Klaster” da sinf yozuv doskasiga yoki katta varaqqa kalit so’zlar, so’z birikmalari
yoki gaplar yoziladi va kalit so’zlar til hodisasining aloqadorligiga qarab bog’lab
boriladi. Klaster tuzishda, agar u doska yoki katta varaqda sinf jamoasi bilan
bajarilayotgan bo’lsa, barcha o’quvchilarning ishtirok etishi shart. Masalan, so’z
turkumlarini o’rganishda tarmoqlash usulidan foydalanilganda o’quvchilarda darsga
bo’lgan qiziqishi kuchayadi.
Tarmoqlash usulidan 3-sinfda “So’z turkumi” tushunchasini hosil qilishda
foydalanish mumkin. Bunda o’quvchilarga quyidagi savolni beriladi:
- So’zlarni ma’nolariga ko’ra qanday turlarga bo’lib o’rganiladi? Ularning
javobini doskaga yozib boriladi. Shundan so’ng shaxs va narsa bildirgan so’zlar ot;
belgi bildirgan so’zlar sifat; harakat bildirgan so’zlar fe’l; miqdor bildirgan so’zlar
son degan atama bilan tanishtirildi va yuqoridagi so’zlar tarmoqqa kiritildi.
-O’ylang ot, sifat, fe’l, sonni bitta so’z bilan nima deb nomlash mumkin? So’z
turkumlari mavzusi bo’yicha klaster tuzishdan mavzuni o’rganmasdan oldin
foydalanish o’quvchilarni yangicha fikr yuritishga undaydi. Metodist olimlar
aytganidek, klasterni mavzuni o’rganishni boshlash jarayonida tuzish “ bilimlarga
yetib borish strategiyasi” ekanini isbotlaydi.
4- sinfda “ So’z turkumlari” bo’limi yuzasidan umumlashtiruvchi takrorlash
darsida “Zig- zag” metodi ham yaxshi samara berdi [8; 50]. Sinf jamoasini kichik
guruhlarga bo’ldik. Har bir jamoada oltitadan o’quvchi bo’ldi, har bir guruhda
boshqaruvchi belgilandi. U jamoasi tomonidan aytilgan fikrlarni to’ldiradi va
sistemaga soladi. Guruhlarga ajratishda rangli doirachalardan foydalandik. Bir
xildagi doiracha olgan bolalar bir stol atrofida birlashdilar. Bunda kuchlarning teng
bo’lishiga e’tibor berdik.
1- guruh uchun. 1. 4- sinfda qaysi so’z turkumlarini o’rgandingiz?
2. Ot so’z turkumidagi so’zlarga qaysi qo’shimchalar qo’shiladi? Otga
qo’shiladigan qo’shimchalarning vazifalarini ayting.
2- guruh uchun. 1. 4- sinfda qaysi so’z turkumlarini o’rgandingiz?
2. Otning belgilarini bildiradigan so’z turkumi qaysi?U otning qanday
belgilarini bildiradi? 3- guruh uchun. 1. 4- sinfda qaysi so’z turkumlarini
o’rgandingiz?
2. Ot , sifat, fe’l yasovchi qo’shimchalarni klasterda ifodalang va ularni
misollar bilan tushuntiring.
4- guruh uchun. 1. 4- sinfda qaysi so’z turkumlarini o’rgandingiz?
2. Ot, sifat, fe’l yasovchi qo’shimchalarni klasterda ifodalang va ularni Misollar
bilan tushuntiring.
5- guruh uchun. 1. 4- sinfda qaysi so’z turkumlarini o’rgandingiz?
2. Son so’z turkumining xususiyatlarini klasterda ifodalang.
Sonlar nimaning miqdori va tartibini bildiradi? O’quvchilarning jamoasi
vazifani bajarib bo’lishgach, guruhlar almashtirildi, ya’ni boshqaruvchi guruhidagi
o’quvchilarni ikkita va bitta qilib boshqa guruhlarga tarqatdi. Yangi tuzilgan
jamoada har bir guruh vakili tartib bilan o’z bilganlarini boshqalarga tushuntirib
berdi. Shundan so’ng o’rganilganlar yuzasidan taqdimot bo’ldi. O’qituvchi savollar
yordamida sinf o’quvchilarining bilimlarini aniqlaydi. O’quvchilar tuzgan
klasterlarini kalit so’zlarning ma’no va xususiyatlarini izohlab beradi.
O’quvchilarning nazariy bilimlarini amalga tadbiq etish ko’nikmalarini
aniqlash uchun mashqlar bajariladi. Bunda ham mustaqil ish metodidan foydalanib,
har bir guruh uchun alohida topshiriqlar beriladi.
1-guruh uchun topshiriq. ” O’qish kitobi” dagi Sh. Sa’dullaning ” Laqma it”
asaridan kim?, nima? so’rog’iga javob bo’lgan so’zlarni aniqlab jadvalga joylang.
Ularning imlosini esingizda tuting.
2- guruh uchun topshiriq. ” O’qish kitobida” dagi Abdulla Oripovning
Dehqonbobo va o’n uch bolakay” qissasi asaridan (4- sinf) fe’llarni topib, alifbo
tartibida yozing [8; 68]. Boshqa guruhlar uchun ham shu xildagi topshiriqlar
beriladi. Bu metod o’quvchilarni jamoa bo’lib ishlash ko’nikmasining
shakllanishiga, vaqtning tejalishiga yordam berdi. So’z turkumlarini o’rganishda ”
Qora quti” metodidan ham foydalandik. Bunda o’quvchilar juft bo’lib ishladilar. Har
bir juftlikka ” Ot, sifat, fe’l, son turkumining moniyatini yorituvchi tayanch so’zlar,
raqamlar, belgilarni kartochkalarga qayd eting” topshirig’i berildi.Ular turli
grammatik belgilar, sxemalar, raqmlar yozilgan kartochkalar tayyorladilar.
O’quvchilar hamkorlikda bajargan ishlardan (kartochkalardan) namunalar
keltiramiz:
1-kartochka. Chiziqlar o’rniga mos so’zlarni qo’yib gap tuzing.Tuzgan
gapingizdagi so’zlarning turkumini aniqlang.( kartochkada chiziqlar beriladi)
2- kartochka. O’zak so’z yasovchi qo’shimcha so’z o’zgartiruvchi
qo’shimchalarga mos so’z toping . Uning turkumini aniqlang.
3- kartochka. Berilgan tayanch so’zlar yordamida rasmdan foydalanib ” Ikki
do’st” mavzusida hikoya tuzing.
4- kartochka. 2, 2006,4, 7, 8, 11- raqamlarini harfiy ifodalar bilan yozib,
o’zingizning hayotingiz bilan bog’liq matn tuzing va yozing.
5- kartochka. To’lqinli chiziq, bitta to’g’ri chiziq, ikki to’g’ri chiziq belgilar
bo’yicha gap tuzing.
So’z turkumlarini o’rganishda ”Beshinchisi (oltinchisi, yettinchisi) ortiqcha”
metodidan ham foydalanish mumkin. Buni biz ” Ortiqchasini ajrat” degan topshiriq
bilan berdik. O’quvchilarga bir turkumdagi so’zlar ichiga boshqa turkumga doir
so’zlar arlashtirib berildi. O’quvchilar ular ichidan boshqa turkumdagi so’zlarni
ajratib olishdi va nima uchun ajratib olish sababiui izohlab berishadi. Bu usulni biz
kartochkalar yordamida va kompyuterda bajartirdik. Ortiqchasini ajratishgandan
so’ng mavzuga taalluqli so’zlarni husnixat bilan daftarlariga yozdirdik. Berilgan
topshiriqlardan namunalar keltiramiz: Otlar ichidan ortiqchasini ajrat. Daraxt, suv,
osmon, ko’k, mard, kamalak, yomg’ir, tiniq. Sifatlar ichidan ortiqchasini ajrat.
Baland, keng, choynak, piyola, tor, katta, past, cho’mich, kapkir, kichik. Fe’llar
ichidan ortiqchasini ajrat. Yuvindi, tebrandi, yugurdi, dutor, rubob, chrchadi,
yangradi. Ma’lumki, savod o’rgatish jarayonida o’quvchilar tovush, bo’g’in, so’z va
gaplarni grafik ifodalar ostida anglab, tushunib boradilar [5; 10]. Ona tili
darsliklarida ham grafik ifodalardan foydalaniladi. Masalan, 1-sinfda ayrim harflar
imlosi katakchalar ifodasidan joy nomlarini topib qo’llashda, topishmoq she’rning
javobi o’rnida belgi bildirgan so’zlarni gap mazmuniga mos va o’rinli qo’llashga
o’rgatishda gap mazmuniga mos harakat bildirgan so’zlarni qo’yishda, narsa va
harakatni bildirgan so’zlardan gap mazmuniga mosini tanlashga o’rgatishda to’g’ri
chiziq ifodasidan foydalanilgan.
2- sinf ” Ona tili” darsligida ayrim harflar imlosida grafik belgi sifatida nuqta
belgisidan , krossvorddan, shaxs va narsa nomini, belgini, sanoq va tartibni,
harakatni bildirgan, so’zlarni gap mazmuniga mosini tanlab qo’yishda uch nuqta
belgisidan foydalanilgan.
3- sinfda ”Ona tili” darsligida so’z tarkibini o’rganishda, otning ma’no
turlarini
o’rganishda,
gap
bo’laklarining
bog’lanishida
grafik
tasvirdan
foydalanilgan.
4- sinf ”Ona tili” darsligida ham shu kabi grafik tasvirlar qo’llangan.
Yuqoridagi tahlil shuni ko’rsatadiki, ona tili darsliklarida grafik tasvirlardan
grammatik qoidasini anglatishdagina foydalanilgan. Lekin bu grafik tasvirlarda
maqsadga yo’naltirilgan holda izchil rivojlantiruvchi tamoyil nazrada tutilmagan.
Grafik tasvirlar boshlang’ich sinf o’quvchilarining mavhum tafakkurini o’stirishda
juda qo’l kelishi bilan birga, o’quvchining tilning yozma shaklini egallashga bo’lgan
qiziqishini oshiradi, tilning bir butun qoliplangan Sistema ekanini anglashlarini
ta’minlaydi. Ayniqsa, o’zlashtirishi qiyin o’quvchilarga kata metodik yordam
bo’ladi. Grafik tasvir ijodiy xarakterda bo’lsa, ular o’quvchilarning ijodiy
fikrlashlarini rivojlantiradi, aktivlashtiradi. Topshiriqni bajarishda o’z kuchiga
ishonchni paydo qiladi. Grafik tasvirlardan foydalanishni to’g’ri yo’lga qo’yishda
ona tili ta limi oldida turgan masalalar sifatida quyidagilarni ko’rsatish mumkin:
Birinchidan, grafik tasvirlarning turini belgilab olish; Ikkinchidan, grafik
tasvirlarning grammatik mavzular bo’yicha izchil tizimini ishlab chiqish;
Uchinchidan, grafik tasvirlardan ta’lim jarayonining qaysi bosqichida foydalanish
zarurligini belgilab olish; To’rtinchidan, grafik tasvirlardan foydalanish usulini
ishlab chiqish. Hozirgi kunda grafik tasvirlardan tovush ifodasi bo’lgan katakcha ,
bo’g’in ifodasini, so’z ifodasi, o’zak, qo’shimchalar ifodasi, gap ifodasi,gap
bo’laklari ifodasi mavjud [8; 4]. Ko’rinadiki, grafik tasvirlardan ona tilidan
o’rganiladigan barcha mavzularda foydalanish mumkin. Buning uchun grafik
tasvirning izchil sistemasini ishlab chiqish lozim. Ishlab chiqilayotgan grafik tasvirli
topshiriqlar ko’zlangan ta’limiy maqsadga yo’naltiriladi. Grafik tasvirlari yangi
nazariy qoidani o’rganishda, mustahkamlashda qo’llab ko’rdik. Ular mavzuni
yaxshi o’zlashtirishlariga katta yordam berdi. Masalan, 4- sinfda ot turkumini
o’rganish jarayonida asosiy ta’limiy maqsad o’quvchilarning ot turkumiga oid
so’zlarni o’z so’ziga aylantirish, ularning grammatik shakllaridan nutqda to’g’ri
foydalanishga o’rgatish bo’ldi. Buning uchun quyidagi tizimdagi grafik tasvirlardan
foydalanildi:
1. Yil fasllarining nomi, harakati, belgisi ham adashdi.Sxemalariga qarab, kim
birinchi ularni tartiblashtiradi? Oppoq, yoz, yog’adi, qish, kuz, bahor, muzlaydi,
ko’karadi, yashil, isiydi, issiq, sarg’ayadi, to’kiladi, sariq.
2. O’zingizga yoqqan fasl haqida matn tuzib yozing. ( o’quvchilarga matn
sxemasi berilishi mumkin) Kim sxemalarni tez to’ldiradi? Yil qaysi fasl bilan
boshlanadi? Qishda qushlar qayoqqa uchib ketadi? So’zlardan sxemaga mos gap
tuzing. (Sxemalar tavsiya etiladi) Qor, qish, oppoq, oq, choyshabga, yerni, o’ragan,
keldi. Gapni birikmalarga ajrating. Rasmlarni kuzating. Ularni biror tartibda
qo’ying. Ulardan bir voqeani ifodalovchi hikoya tuzish mumkin bo’lsin.Ikkala
guruhga bir xil rasmlar beriladi. Hikoya yuzasidan grammatik topshiriqlar ham
beriladi. Ularning ijodiy ishlari taqqoslanadi va baholanadi. “Kim ko’p so’z tuzadi?“
o’yini. Kartochkalarga bosma harflar tarqoqlikda yozib qo’yiladi. O’quvchilar shu
harflar ishtirok etgan so’z tuzadilar. Bu o’yin kompyuter dasturiga ham kiritilishi
mumkin. 1. Berilgan harflar ishtirokida otlar tuzib yozing.
2. Berilgan harflar ishtirokida sifatlar tuzib yozing.
3. Berilgan harflar ishtirokida fe’llar tuzib yozing.
4. Berilgan harflar ishtirokida turli turkumga oid so’zlar tuzib yozing.
Kartochkalardan namunalar:
T X N O A B L K I U
Tuzilgan so’zlar: Non, nok, ota, ona, bola, kaklik, kakku, tulki, ukki, tok, bobo,
aka, uka, xon va hokazo.
Bu o’yin bajarilgach, Grammatik mavzu bilan bog’liq topshiriqlar
beriladi.Masalan, tuzgan so’zlaringizga so’roq bering. Ularni ma’nosiga ko’ra
turlarga ajrating. Xulosa Mamlakatimizda ijtimoiy sohadagi o’zgarishlar va
intellektual salohiyatning oshib borishi zamonaviy bilimlarning egallanishiga turtki
bo’ladi. Ta’lim-tarbiya sohasidagi innovasion o’zgarishlar va ularni zamonamizning
yangi ilg’or talablariga javob beradigan darajaga olib chiqish muhim vazifa va
maqsadlardan biribir.
Bu borada “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” ning qabul qilinishi va
to’plangan tajribani tahlil qilish, umumlashtirish asosida mamlakatimizni ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlantirishda zamonaviy axborot texnalogiyalaridan foydalanishga
e’tibor qaratilmoqda. Prezidentimiz Sh.Mirziyoyev tashabbusi bilan jamiyatning
barcha jabhalari, xususan, ta’lim tizimida zamonaviy axborot texnalogiyalaridan
keng foydalanishni yo’lga qo’yishga qaratilayotgan e’tibor samarasi o’laroq, bugun
jamiyatning barcha sohalari va xalqimiz turmush tarziga kompyuter texnalogiyalari
chuqur kirib borayapti [3; 30]. Jamiyat hayotiga kompyuterning keng miqiyosda
kirib kelishi fuqarolarga axborot olishga bo’lgan imkoniyatlar eshigini ochib berdi.
Tobora shakllanib borayotgan kompyuter texnologiya axborotni yetkazish va qabul
qilishda yangi munosabatlarni vujudga keltiradi, fikrlashning yangi turini hosil
qiladi. Ta’lim-tarbiya jarayonida qo’llaniladigan axborot vositalaridan texnikalar
alohida ahamiyatga egadir. Texnika “Inson-kompyuter” interaktiv (dialogik)
muloqotning yangi takomillashgan pog’onasi bo’lib, bunda foydalanuvchi juda keng
va har taraflama axborot oladi [6; 440]. Texnika vositalari asosida o’quvchilarga
ta’lim va tarbiya berish hozirgi kunning dolzarb masalasidandir. Texnika vositalari
uning mazmun-mohiyati, kichik maktab yoshidagi o’quvchilar bilan olib
boriladigan dars undan foydalanish metodikasi, multimediali didaktik o’yinlardan
foydalanish usullari, tavsiyalar, amaliy ma’lumotlar muhimdir. Mazkur texnika
vositalaridan foydalanish, o’sib kelayotgan yosh avlodni intellektual salohiyatli
hamda faol shaxs qilib tarbiyalash uchun zamin yaratish, ijtimoiy, iqtisodiy,
ma’naviy, aqliy, axloqiy xislatlarini shakllantirishga ko’maklashishdir.
II BOB. BOSHLANG’ICH SINFLARDA OT SO’Z TURKUMINI
O’RGATISH JARAYONIDA O’QUVCHILARNING NUTQINI O’STIRISH
2.1. O‘QUVCHILAR NUTQINI O‘STIRISH METODIKASI
Nutq va uni o‘stirish tushunchasi. Nutq-kishi faoliyatining turi, titl vositalari
(so‘z, so‘z birikmasi, gap) asosida tafakkurni ishga solishdir. Nutq o‘zaro aloqa va
xabar funktsiyasini, o‘zaro fikrni his-hayajon bilan ifodalash va boshqalarga
ta’siretish vazifasini bajaradi.
Yaxshi rivojlangan nutq jamiyatda kishining aktiv faoliyatining muhim
vositalaridan biri sifatida xizmat qiladi. O‘quvchi uchun esa nutq maktabda
muvafaqqiyatli ta’limolish qurolidir.
Nutq –ustirish nima?Agar o‘quvchi va uning tildan bajargan ishlari ko‘zda
tutilsa, nutq o‘stirish deganda tilni har tomonlama (talaffuzi, lug‘ati, sintaktik
qurilishi, bog‘lanishli nutqni) aktiv amaliy o‘zlashtirish tushuniladi. Agar o‘qituvchi
ko‘zda tutilsa, nutq o‘stirish deganda, o‘quvchilar tilning talaffuzi, lug‘ati, sintaktik
qurilishi va bog‘lanishli nutqni aktiv egallashlariga yordam beradigan metod va
priyomlarni qo‘llash tushuniladi. Nutq faoliyati uchun, shuningdek, o‘quvchilar
nutqini o‘stirish uchun bir necha shartga rioya qilish zarur:
1. Kishi nutqining yuzaga chiqishi uchun talab bo‘lishi kerak. O‘quvchilar
nutqini o‘stirishning metodik talabi o‘quvchi o‘z fikrini, nimanidir og‘zaki va yozma
bayon xohishi va zaruriyatni yuzaga keltiradigan vaziyat yaratish hisoblanadi.
2. Har qanday nutqning mazmuni, materiali bo‘lishi lozim. Bu material
qanchalik to‘liq, boy, qimmatli bo‘lsa, uning bayoni shunchalik mazmunli bo‘ladi.
3. Fikr tinglovchi tushunadigan so‘z, so‘z birikmasi, gap, nutq oborotlari
yordamida ifodalasagina tushunarli bo‘ladi. Shuning uchun nutqni muvaffaqiyatli
o‘stirishning uchinchi sharti –nutqni til vositalari bilan qurollantirish hisoblanadi.
Nutqni egallashning qator aspektlari mavjud. Bular:
1. Adabiy til normalarini o‘zlashtirish.
2. Jamiyatimizning har bir a’zosi uchun zarur bo‘lgan muhim nutq
malakalarini, ya’ni o‘qish va yozish malakalarini o‘zlashtirish.
3. O‘quvchilar nutq madaniyatini takomillashtirish.
Nutq o‘stirishda uch yunalish aniq ajraladi:
1) so‘z ustida ishlash;
2)so‘z birikmasi va gap ustida ishlash;
3) bog‘lanishli nutq ustida ishlash.
So‘z, so‘z birikmasi va gap ustida ishlash uchun lingvistik baza bo‘lib
leksikalogiya (frazealogiya va stilistika bilan birgalikda), morfologiya, sintaksis
xizmat qiladi; bog‘lanishli nutq esa mantiqqa, adabiyotshunoslik va murakkab
sintaktik butunlik lingvistikaga asoslanadi. Nutq o‘stirishda izchyaillik to‘rt shartni,
ya’ni mashqlarning izchilligi, istiqboli, xilma-xilligi, xilma-xil mashq turlarini
umumiy maqsadga bo‘ysundirish ko‘nikmasini amalga oshirish bilan ta’minlanadi.
Nutq turlari. Kishilar tildan fikr bayon qilish quroli sifatida foydalanadilar. Ular o‘z
fikrlarini ovoz bilan eshittirib bayon qilishdan oldin u haqda o‘ylab oladilar [9; 28].
Bu ichki nutq hisoblanadi. Ichki nutq eshittirilmagan va yozilmagan “o‘ylangan”
(fikrlangan) nutqdir. Tashqi nutq tovushlar yordamida eshittirilib yoki grafik belgilar