1
O‘YIN BOLA TARBIYASINING MUHIM VOSITASI
Kirish
I.BOB. О’yin bola tarbiyasining muhim vositasi
1.1. O’yin nazariyasining asosiy masalalari
1.2. O’yinning mazmuni, mohiyati va unga rahbarlik
II. BOB. Didaktik o’yinlarning bola faoliyatida ahamiyati.
2.1. Kichik va o'rta guruh yoshidagi bolalarda qurilish o'yinlarining o’rni
2.2.Maktabgacha ta'lim tizimida o'yinlar texnologiyasi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
2
I.BOB. О’yin bola tarbiyasining muhim vositasi
1.1. O’yin nazariyasining asosiy masalalari.
Jamiyatning ma’naviy takomili unda amalga oshiriladigan ta’lim tarbiya
ishlarining mazmuni, shakl va mohiyatiga bog’liqdir. Shu boisdan ham ta’limdagi
yangilanishni, respublikamizda amalga oshirilayotgan bosqichma-bosqich ta’lim
tizimini pedagogik talqin qilish, bu jarayonni samarali kechishini ta’minlash
zaruriyati yuzaga keladi. Ma’lumki, bolalarning asosiy vaqti o’yin bilan o’tadi. o‘yin
— maktabgacha yoshdagi bolalarni har tomonlama rivojlanishining muhim vositasi,
ularning asosiy faoliyati bo’lib hisoblanadi. o ‘yin jarayonida bola shaxsi faoliyat
subyekti sifatida shakllana boshlaydi. o ‘yin uzoq davrlardan beri mashhur olimlar,
pedagog-psixologlar, faylasuflar, sotsiologlar, etnograflar va madaniyat arboblari
diqqatini o’ziga qaratib kelgan. o ‘rta Osiyo madaniyati tarixiga nazar solsak, oilada
farzand tarbiyasiga juda katta e’tibor qaratilgan. Mashhur allomalardan Abu Nasr
Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Yusuf Xos Hojib, Ahmad
Yugnakiylar o’z asarlarida xalqimizga xos bo’lgan farzand tarbiyasi ustida fikr
yuritganlar. Xalq pedagogikasini o’rganish davomida olimlarning farzand ta’lim -
tarbiyasi va odob-axloqqa oid asarlarida, bolalarni tarbiyalashda tarbiyaviy ishning
eng ta’sirchan uslubi — o’yin shaklidan juda keng foydalanilganligini ko’ramiz.
o’tmish pedagog olimlaridan P.F. Lesgaft, K.D. Ushinskiy tomonidan o’yin
nazariyasi ishlab chiqilgan. o ‘yinning mehnat jarayoni asosida paydo bo’lganligi va
uning yosh avlodni mehnat faoliyatiga tayyorlashdagi roli, o’yin mazmunining bola
shaxsini shakllantirishdagi ahamiyatini K.D. Ushinskiy asoslab berdi. Rus olimlari
san’atning kelib chiqishini tadqiq qilayotganlarida bolalar o’yinlariga e’tibor
qiladilar. Ularning fikricha, kishilik tarixida o’yinlar san’at kabi, mehnat paydo
bo’lgandan so’ng va uning asosida vujudga kelgan. 57 Jamiyat hayotida mehnat
jarayonida bolalar kattalar mehnatiga taqlid qilish orqali o’ynaydilar, xuddi shu
o’yin keyinchalik bolalarni mehnat faoliyatiga tayyorlashda muhim bosqich bo’lib
hisoblanadi.
P.F.
Lesgaft
«Bola
dastlabki
o’yinida
tevarak-atrofdagi
voqeahodisalarga taqlid qiladi, o’yin ijtimoiy voqelikni aks ettiradi», deb izohlagan
3
edi. Buyuk psixolog D.V. Elkonin o’yinning kelib chiqishiga oid yangi g’oyani
ilgari suradi. Jamiyatning dastlabki taraqqiyotidayoq bolalarning kattalar hayoti va
mehnatida ishtirok etishlari, bolalarning mehnat qilishlari uchun qulay o’yinchoq —
mehnat qurollari ishlab chiqilgan. o ‘yinchoq-qurollar paydo bo’lishi natijasida rolli
o’yinlar paydo bo’ladi. D.V. Elkonin kattalar mehnatida ishtirok etish orqali bolada
mehnat qilishga intilish hissini uyg’otish zarurligi g’oyasini ilgari surgan.
Maktabgacha pedagogikada o’yin nazariyasi ijtimoiy faoliyat hisoblanib,
mehnatning tarixiy rivojlanish jarayonida paydo bo’- ladi. o ‘yin doimo hayotni aks
ettiradi. Shuning uchun uning mazmuni ijtimoiy voqelikda o’zgarib turadi.
o’yin — maqsadga qaratilgan o’ylangan jarayondir. o’yin jarayoni asosida
o’quv faoliyati rivojlanadi. Bola yoshligida qancha ko’p o’ynasa, bu maktabda
yaxshi o’qishiga va keyinchalik mehnat faoliyatiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi. o
‘yinning mohiyati va o’ziga xos xususiyatlari. o ‘yin — buyumli predmetli va
ijtimoiy voqelikda harakat qilish va uni anglashga yo’naltirilgan jarayondir. U
o’zining kelib chiqish, yo’nalish va mazmuniga ko’ra ijtimoiy voqelik hisoblanadi.
o ‘yin, bu — bola faoliyatining yorqin turi. Unda maqsadning mavjudligi, sabablar,
amalga oshirish vositalarining rejali harakatlari, natijaning mavjudligi uning o’ziga
xosligidir. Xususiyatlarning orasida sabablarning o’ziga xosligi asosiy hisoblanadi.
o ‘yin jarayonida bolaning psixik bilish jarayoni, irodasi, hissiyoti, ehtiyoji va
qiziqishlari, ta’sirchanligi — uning butun shaxsiyati shakllanadi. Bola o’yinda
o’zining bevosita ehtiyoj va qiziqishlaridan kelib chiqadi. Bolalarning o’yinlari
o’zining rang-barangligi bilan ajralib turadi. o ‘yin o’z mazmuni va tashkil etilishi,
bolalarga ta’sir ko’rsatish darajasi, buyumlarning turlari hamda kelib chiqishiga
ko’ra ijodiy va qoidali o’yinlarga bo’linadi. 58 Ijodiy o’yinlar — bolalarning
mustaqil, ijodiy, o’zlari o’ylab chiqqan o’yin majmuyi. Bunda bolalar o’z
taassurotlari, borliq hayotdagi tushunchalari va unga bo’lgan o’z munosabatlarini
aks ettiradi.
Ijodiy o’yinlar quyidagi turkumlarga bo’linadi:
• sujetli-rolli;
4
• dramalashtirilgan;
• qurilish;
• tabiat materiallari bilan o’ynaladigan o’yinlar.
Ijodiy o’yinlar va ularga rahbarlik. Ijodiy o’yinlar boshqa tur o’yinlardan
quyidagi xususiyatlari bilan ajralib turadi:
1. o ‘yin mazmunining o’ziga xosligi.
2. Rollarning mavjudligi.
3. Xayoliy vaziyatning mavjudligi. o ‘yin mazmunining o’ziga xosligi uning eng
muhim xususiyatlaridan biridir.
Pedagog va psixologlarning tadqiqotlari shuni ko’rsatadiki, kattalaming ijtimoiy
hayoti o’zining rang-barang ko’rinishlari bilan sujetli-rolli o’yinlarning mazmuni
bo’lib xizmat qilar ekan. Ular bolalar kattalar ijtimoiy hayotining namunasini
oladigan faoliyat turi o’yin ekanligini asoslab berdilar. Ijodiy o’yinlar sujetlari va
mazmunining rang-barangligi, ularni tavsiflash zaruratini keltirib chiqaradi. Sujet
o’yin faoliyati tizimida asosiy komponent sifatida o’z ichiga personajni, hayotiy
vaziyatni, harakat va personajlar munosabatini oladi. Ijodiy o’yinlarda xayoliy
vaziyatning mavjud bo’lishi bolaning tafakkurini o’stirib, sujet va rollar o’yin
mazmunini takomillashtiradi. Ijodiy sujetli-rolli o ‘yinlarning o’ziga xos sabablari
mavjuddir. Buning eng asosiy sababi — bolalarning kattalar bilan birgalikda
ijtimoiy hayot kechirishga intilishidir. Bu sabablar bolaning yoshiga qarab, o’yin
mazmuniga qarab o’zgarib boradi. Kichik yoshdagi bolalarda asosiy sabab buyumlar
bilan bajariladigan qiziqarli harakatlar bo’Isa, bola katta bo’lgan sari o’yindagi
kattalar harakatlarini va munosabatlarini qayta aks ettirish asosiy sabab bo’lib
xizmat qiladi. Shunga ko’ra, o’yinlarni sujeti, mazmuniga ko’ra uch guruhga bo’lish
mumkin:
1. Maishiy o’yinlar (oila, bolalar bog’chasi va boshqa voqelikni aks ettiradigan).
5
2. Mehnat mavzuyidagi o’yinlar (oila va kattalar mehnatida ishtirok etish, o’z-
o’ziga xizmat va boshq.).
3. Ijtimoiy mavzudagi o’yinlar. Bolalar rollarni tanlab o’ynaydilar.
Sujetli-rolli o’yinlarda xattiharakatlarni, qoidalarni egallash asosida, rolda
mujassamlashtirilgan axloqiy qoidalar ham o’zlashtiriladi. o ‘yinda kishilar
turmushiga, ishlariga, jamiyatdagi xulq-atvor me’yor va qoidalariga ijobiy
munosabat shakllantiriladi. Xuddi shu jarayonda o’yin muomala madaniyatini
shakllantirish vositasi sifatida ham yuzaga keladi. Aqliy tarbiyaning asosiy
vositalaridan biri sujetli o’yin hisoblanib, unda bola atrof-muhitdagi voqea va
hodisalarni aks ettirib, xayolan ularni qayta tiklaydi. o ‘yinning xayoliy vaziyati
bolaning aqliy faoliyatining rivojlanishiga doimo ta’sir ko’rsatadi. D.B. Elkonin
sujetli-rolli o’yinni birgalikda o’ynaladigan o’yinda tasvirlanayotgan voqealarga,
harakatlarga, buyumlarga nisbatan o’z nuqtayi nazarini boshqalar nuqtayi nazari
bilan jamlash masalasi shakllanishi natijasida yalpi tafakkur bosqichiga o’tishga
imkon beruvchi bilishga oid jarayon yuz berishini ta’kidlab o’tgan. o ‘yinning
san’atga yaqinligi sujetli-rolli o’yinlardan estetik tarbiyada foydalanish imkonini
yaratadi. Bola o’yinidagi ijodkorlik bilan bog’liq boigan tuyg’ular estetik
tuyg’ularga yaqin turadi. o ‘yinda bolaning katta harakat tajribasi shakllanadi. Turli
harakatlarni rivojlantirish va takomillashtirish uchun qulay sharoit yaratiladi, bola
rolga kiradi, o’z roliga oid xatti-harakatlarni amalga oshirish uchun tasvirlayotgan
rollarning o’ziga xos xususiyatlarini ongli ravishda ifodalaydi. Tkki yoshdagi
bolalar hayotida sujetli o’yinchoqlar bilan juda oddiy o’yinlar o’tkaziladi. Bolalar
bu o’yinchoqlarni qo’lda ushlab yuradilar, siqib ko’radilar, yerga tashlab ko’radilar,
o’yinchoq!arni g’ildiratadilar, o’yinchoqda nima tasvirlanganligiga e’tibor
bermaydilar. Bu yoshda kundalik hayotda tevarak-atrofdagi katta kishilar va bolalar
harakatini kuzatib borishni, bu harakatlarni o’z o’yinlarida aks ettirishni o’rgatish
lozim (masalan, qo’g’irchoqni ovqatlantirish, uyquga yotqizish va boshq.). Bu
yoshda buyumli o’yin bir necha bosqichda amalga oshiriladi:
1-bosqichda bolalar o’yinchoqlar bilan kattalar harakatlariga taqlid qiladilar;
6
2-bosqichda o’zlashtirgan harakatlarni mustaqil bajara boshlaydilar, so’ngra bu
harakatlarni boshqa buyumlarga ko’chiradilar;
3-bosqichda tasviriy o’yin vujudga keladi, uning mazmunini shartli qurollar
bilan bajariladigan harakatlar tashkil qiladi.
Bola kundalik hayotda kuzatgan buyumlar bilan bajariladigan harakatlarga
taqlid qiladi (gazeta o’qiydi, yer chopadi, kir yuvadi), bularning hammasi sujetli-
rolli o’yin uchun sharoit yaratadi. Uch yoshga qadam qo’ygan bolalar bilan
suhbatlar, kuzatishlar o’tkazish, ularga hikoya va ertaklar o’qib berish, maslahat
berish orqali o’yinlarga qiziqtirish kerak. o’yinda bolalarni katta ish-harakatning
faqat tashqi tomonigagina taqlid qildirmay, balki ularni odamlaming, mehnatga
boigan munosabatlariga ham taqlid qildirish, bolalarda ahillik bilan o’ynay olish,
rollarni taqsimlay bilish, ko’zlangan maqsadga erisha olish, ko’nikmalarini
tarbiyalash, tortinchoq va uyatchan bolalarga loyiq rollarni taklif qilib, ularning
o’yinga qo’shilishiga yordam berish kerak. Bolalarda xayol tasavvurlarini o’stirish
ularda mustaqil biron yangi o’yinni ijod etish, bu o’yinga kerakli narsalarni tanlash,
binolar qurish, ba’zi o’yinchoqlarni o’z qoii bilan yasash, badiiy mashg’ulotlarda
orttirgan malakalarini o’yinda qo’llash, qo’shiqlar aytish, she’r o’qish, chizgan
rasmlaridan va yasagan narsalaridan foydalanish istagini uyg’otadi. Jamoa
o’yinining paydo bo’lishi uning mavzuyi va mazmunini ham, tuzilishini ham tez
rivojlantirish va o’zlashtirish imkonini yaratadi. Bolalar o’yinlari mavzuyining
o’zgarishida maishiy o’yinlardan mehnat, ishlab chiqarish sujetiga ega bo’lgan
o’yinlarga, so’ng turli ijtimoiy voqea va hodisalar aks ettiriladigan o’yinlarga
o’tiladi. o ‘yinning mazmuni ham rivojlanadi. Katta yoshli bolalar hayotida
harakatlar qatorida xilma-xil ijtimoiy munosabatlar, xatti-harakatlar ham aks eta
boshlaydi. o ‘yinlar mavzuyi doirasining kengayishi, ular mazmunining
teranlashuvi, o’yin shakli va tuzilishining o’zgarishiga olib keladi.
7
1.2. O’yinning mazmuni, mohiyati va unga rahbarlik
Tayyorgarlik davri, o’yinga kirishish, o’yindagi harakatlami muhokama qilish,
asosiylarini belgilab olish jarayonlariga bo’linadi. Bu jarayonlar o’yin mazmunini
to’laroq ifoda eta olishga, o’zaro iliq munosabatlami o’rnatishda kelishib olishga
yordam beradi. o‘yinni rivojlantirish uchun o’yinga qo’yiladigan talablar mazmunini
o’zgartirish
kerak.
o‘yin
vaziyatini
tanlash
o’yinga
rahbarlikqilayotgan pedagogning mahoratiga, qiziqishiga bog’liq. Sujetli-rolli
o’yinlar mazmunining o’ziga xos tomonlarini mashhur pedagog va psixologlardan
D.B.Elkonin, D.V. Mendjeritskiy, P.E.Samorukova va boshqalar o’z kuzatuvlarida
chuqur o’rganganlar. Sujet o’yin faoliyatida asosiy komponent bo’lib, u
personajni, hayotiy vaziyatni, harakat va personajlar munosabatini o’z ichiga 61
oladi. Sujetli-rolli o’yinlar o’z mazmun va mohiyatiga ko’ra jamoa o’yini bo’lib
hisoblansa-da, yakka holda o’ynalmaydi degan fikmi keltirib chiqarmasligi kerak.
Sujetli-rolli o’yinlar bolaning aqliy, axloqiy, jismoniy rivojlanishida muhim
ahamiyat kasb etib, bunda bola ehtiyoji va malakasi tarbiyalanib, shakllanib boradi.
Sujetli-rolli o’yinlarga rahbarlik qilish quyidagi asosiy bosqichlarda amalga
oshiriladi.
1-bosqich. Bolalarning qiziqishlarini, ulardagi sujetli o’yinlar rivojlanishi darajasini
o’rganishning asosiy vositasi quyidagilar:
— bolalar o’yinlarini kuzatish;
— o’yin rivojining asosiy yo’nalishlari, o’yin mavzusi, o’yin mazmuni, bola
o’yin
faoliyatining
rivoji,
o’yinda
o’zaro
munosabatlarning
rivojlanishi
bo’yicha tavsifnoma tuzish;
— o’yinga rahbarlik maqsadini aniqlash
2-bosqich. Kattalarning o’yin mavzuyi va mazmuniga ta’sir etishi:
— o’yin mavzuyi bo’yicha sayohat va maqsadli sayrlar uyushtirish;
— suhbatlar o’tkazish;
8
— badiiy asarlar va hikoyalar o’qib berish;
— illustrativ rasmlar ko’rsatish;
— mavzu bo’yicha turli mashg’ulotlar;
— tasviriy faoliyat mashg’ulotlari o’tkazish.
3-bosqich. o ‘yinga tayyorgarlik (o’yin o’ynash uchun maxsus joy, o’yinchoqlar
va o’yin materiallari):
— tayyor o’yinchoqlarni tanlash;
— qo’lda yasalgan o’yinchoqlar. Bunda bolalarning mustaqil shug’ullanishlari
uchun o’yin zonasini tashkil etish.
4-bosqich. Bolalarni o’ynashga o’rgatish (o’yin jarayoni va boshqa narsalarni
o’yinda aks ettirish):
— o’yinchoq va uning o’rnini bosuvchi buyumlar ta’sirini o’rganish;
— o’yinda xayoliy tasawurlami aks ettirishga o’rgatish;
— o’yinda so’zlardan foydalanishga o’rgatish;
— o’yinda harakatlarni hisobga olish malakalarini shakllantirish;
— so’z va harakat;
— harakat va o’yin materiali (so’z, harakat va o’yin materiali o’yinning tili
hisoblanadi).
5-bosqich. o ‘yinda axloqiy munosabatlarga ta’sir etish, bolalar jamoasi, xulq-
atvor,
madaniyat,
о’yin
faoliyatida
o’yin
madaniyatini
shakllantirish:
— ma’lum o’yin mavzuyiga nisbatan bolalarning his-tuyg’ularini uyg’otish;
—
bolalarga
o’yinni
awaldan
rejalashtirish
elementlarini
o’rgatish,
—
o’yinda
rol
va
o’yinchoqlarni
oqilona
taqsimlashga
o’rgatish;
—
tengdoshlari
bilan
ahil
o’ynay olish
madaniyatini
tarbiyalash;
— ahil jamoani shakllantirish: mustaqil o’ynash va o’yinni oxiriga yetkazish, o’yin
9
jarayonidagi kelishmovchilik, bahslarni oqilona hal eta olish malakalarini
tarbiyalash;
— kattalaming o’yinga ta’sir etishi
— maslahat berishi, tushunchalarini to’ldirish, o’yinga to’laqonli yordam berish;
—bolalarning o’yin faoliyatlarini, axloqiy munosabatlarni baholash.
Sahnalashtirish o’yinIarining o’ziga xos xususiyatlari. Sahnalashtirish o’yinlari,
bu bolalarning mustaqil ijodiy o’yin turi bo£lib, unda badiiy asar va hikoyalar
bolalar tomonidan rollarga bo’lib ijro etiladi. Bu o’yinlar bolalarda iroda, intizom va
o’z xatti-harakatlarini boshqara olish, boshqalarning harakatlari bilan hisoblashish
kabi ijobiy ma’naviy xislatlarni shakllantiradi. Sahnalashtirish o’yinlarida bolalar
o’yin jarayoniga kirib boradilar, voqea va ertak qahramonlarining ichki hayotiga
bevosita aloqador bo’lgan qahramonlik, jasurlik, mehribonlik, jonbozlik,
jonkuyarlik kabi ijobiy fazilatlarni o’zlarida yaqqol namoyon qiladilar. Bu
jarayonda bolalarning nutq faolligi, lug’at boyligi, dunyoqarashi kengayib boradi.
Sahnalashtirish uchun badiiy asar, ertaklar tanlash katta yoshdagilardan bolalarning
yosh xususiyatlari, qiziqishlari, istaklarini hisobga olishni talab etadi. Adabiy
asarlami tanlashda quyidagi talablar qo ‘yiladi: 1. Mazmunining g’oyaviy-ma’naviy
barkamolligi.
2. Badiiy jihatdan mazmundorligi.
3. Asardagi qatnashchi va rollarning soni (qancha ko’p bo’lsa, asar shuncha
ahamiyatlidir).
4. Mazmuni yaxshi bo’lishi bilan birga, unda harakat turlarining ham ko’p bo’lishi.
5. Ifodali o’qishga mos bo’lishi. Mazmuni qiziqarli, hayot bilan bog’langan
bo’lmog’i. Bolalar xalq ertaklarini sahnalashtirishni yaxshi ko’radilar. Masalan,
«Sholg’om», «Zumrad va Qimmat», «Bo’g’irsoq» va bosh qalar. Bolalar boshqa
xalq ertaklarini ham turli usullarda qo’- g’irchoq, soya, stol teatri orqali
sahnalashtirishga ehtiyoj sezadilar. Badiiy asarni eslab qolishlari uchun uni qayta
o’qib berish, sahna ko’rsatish, rasmlar namoyish etish, didaktik o’yinlardan
foydalaniladi. Sahnalashtirish o’yinlari qiziqarli o’tishi va uzoq vaqt davom etishi
10
uchun kerakli jihozlar tayyorlanishi va unga to’g’ri rahbarlik qilinishi kerak. Kattalar
o’yin rejissori rolini amalga oshira borib, bolalarning xatti-harakatlari, qobiliyatlari,
intilishlarini hisobga olib boradilar. o ‘yinda faol ishtirok etgan bolalarni alohida
rag’- batlantirilib, kelgusida qaysi asarlarni sahnalashtirish kerakligini aniqlaydilar.
Bolalarning ijodiy qobiliyatlarini yanada takomillashtirishda qurilish materiallari
bilan o’ynaladigan o’yinlarning roli kattadir. Pedagoglardan Z.V. Lishtvan, V.G.
Nechayeva o’z tadqiqotlarida qurish-yasash o’yinlarining o’ziga xos tomonlari va
ahamiyatini yoritib berganlar. Qurish-yasash o’yinlari bolada buyum obrazini
fazoviy ifodada tasvirlashni talab qiladi. o ‘yin jarayonida biror-bir material yoki
buyumning hajmi, katta-kichikligi, bir-biriga mosligi, fazoviy mo’ljallay olish
ko’nikmasi
shakllanadi,
rivojlanadi.
Qurish
yasash
o’yinlari
bolalarda
kuzatuvchanlikni shakllantiradi, buyumlarni fazoviy joylashtira olishga o’rgatadi.
Bu o’yinlarni o’tkazish quyidagi bosqichlarda o’tkaziladi:
1-bosqich. Bolalarning qurish-yasash qobiliyatlari ko’nikmamalakalarini,
qiziqishlari darajasini o’rganish. Qurilish o’yinlariga rahbarlik maqsadini aniqlash.
2-bosqich. Qurilish inshoot va binolariga sayohat, ekskursiya, maqsadli sayrlar
tashkil etish. Turli suratlar, rasmlar, badiiy asarlar, suhbat orqali katta shahar va
poytaxtdagi binolar, quruvchilar mehnati bilan yaqindan tanishtirish.
3-bosqich.
1. Bolalar o’yinlari uchun sharoit yaratish. Qurilish materiallarini yetarli tarzda
tayyorlash (guruh va yakka-yakka shug’ullanishlari uchun).
2. Qurilish materiallari turli hajm va katta-kichiklikda bo’lishi mumkin.
3.Guruhda va yer maydonchasida qurilish materiallari hamda ish qurollarining
saqlanishi.
4.Qurilish materiallarining to’g’ri va qulay saqlanishi.
5.Qurilish burchagidagi o’yinchoqlar va materiallarning joylanishi.
6.Tashlandiq materiallardan qo’lbola o’yinchoqlarning mavjudligi.
11
7. o‘lkamiz va uning poytaxti, turli transportlar aks ettirilgan albomlar.
8. Bino va inshootlarning qurilishini bolalar bilan kuzatish.
4-bosqich. Bolalarni qurish-yasashga o’rgatish va malakalarini shakllantirish.
Bunda quyidagi usullardan foydalaniladi:
1. Kattalaming tushuntirib, ko’rsatib berishi.
2. Kattalaming biror-bir qurilishni qurib ko’rsatishi, har bir qismni tahlil qilib
berishi.
3. Namuna sifatida tayyor qurilish inshootini ko’rsatish.
4. Qurilishning ayrim muhim qismlari va ularning xususiyatlari bilan
tanishtirish.
5. Tugallanmagan qurilish obyektini davom ettirishga jalb etish.
6. Berilgan mavzu asosida binolarni mustaqil qurish-yasashlari.
7. Bolalarning ijodiy-ixtiyoriy qurish-yasashlari.
8. Tayyor qurilishni tahlil qilish.
5-bosqich.
Bolalarning ijodiy qurilish o’yinlarini tashkil etish. o ‘yin jarayonida o’zaro
munosabatlarda axloqiy sifatlarni, o’ynay olish madaniyatini shakllantirish,
shuningdek, yoz oyida qum, suv, qish oyida esa qor bilan o’ynashga rahbarlik qilish.
Qum bilan o’ynash. Qum bolalarning o’ynashlari uchun eng qulay o’yin vositasi
bo’lib hisoblanadi. Qum maxsus yashiklarda nam holatda saqlanadi. Qumni
saqlashga gigiyenik talablar qo’yiladi: a) qum turli xil tosh, shishalardan tozalangan
bo’lishi; b) qum faqat namroq holda saqlanishi; d) bolalarning salomatligiga xavf
solmasligi kerak. Kichik yoshdagi bolalarni qum bilan o’ynashlari uchun
bayroqchalar, o’yinchoqlar tayyorlab qo’yilishi kerak. Suv bilan o’ynaladigan
o’yinlar. Bu o’yinlar bilan kichik yoshdan boshlab shug’ullanish mumkin. Suvda
qo’g’irchoqni cho’miltirish, o’yinchoqlar bilan o’ynash, katta yoshdagi bolalar esa
12
suvda cho’milishlari mumkin. Qor bilan o’ynaladigan o’yinlar bolalarda quvnoq
kayfiyatni uyg’otadi.
Buning uchun yog’och belkurakcha, qorni tashish uchun quticha ortilgan chana
bo’lishi shart. Kattalar yordamida qor uyumlaridan turli shakllar, qorbobo, qorqiz,
hayvonlarning qiyofasini yasaydilar. 7.4. Didaktik o’yinlar Didaktik o’yinlar
ta’limiy o’yin sifatida bolalarning yosh xususiyatlariga mos keladigan o’yinlar
sirasiga kiradi. Didaktik o’yinlarning muhim belgisi undagi qoidalarning
mavjudligidir. o ‘yinda o’yin niyati, o’yin qoidalari, o’yin harakatlari o’rtasida uzviy
aloqa mavjud. o ‘yin niyati o’yin harakatlarining tabiatini belgilaydi. o ‘yin qoidasi
esa, o’yin harakatlarini, vazifasini hal etishga va o’yindagi harakatlarni amalga
oshirishga yordam beradi. Didaktik o’yinlar orqali bolalarga yangi bilimlar,
tushunchalar
berib
boriladi.
Bu
o’yinlarda
bolaning
har
tomonlama
rivojlanishi, bilim jarayoni, sensor madaniyati, nutq faoliyati, aqliy qobiliyatlari
takomillashadi. o ‘yin qoidasiga rioya qilish, unga amal qilish o’yin mazmunini
boyitadi. Didaktik o’yinlarda tabiiy narsa va buyumlardan keng foydalaniladi.
Bolaning kun tartibida didaktik o’yin uchun vaqt va joy ajratilishi kerak. Bunday
o’yinlar mashg’ulot jarayonida va o’yindan tashqari vaqtlarda guruh yoki yakka-
yakka o’tkaziladi. Bunda o’yin mazmuni va natijasi puxta aniqlanadi. Didaktik
o’yinlarda quyidagi qoidalarga amal qilinishi kerak:
1. Navbatma-navbat ta’sir etish.
2. So’ralganda javob berish.
3. o ‘rtoqlari fikrini eshita olish.
4. o ‘yin jarayonida boshqalarga xalaqit bermaslik.
5. o ‘yin qoidasini bajarish.
6. o ‘z xatosini tan olish.
Didaktik o’yinlarda bolalarning yosh, individual xususiyatlarini hisobga olish
lozim. o‘yinda o’yin tempi va ritmi katta rol o’ynaydi, juda sekin va bir tekisdagi
13
temp bolani ko’p kuttiradi, juda tez temp esa bolalarni hayajonga soladi, turli bahs-
munozaralarga olib keladi.
Kattalar tomonidan o’yin ishtirokchilarini to’g’ri baholash muhim ahamiyatga
ega. Didaktik o’yinlarning quyidagi turlari mavjud:
a) buyum va o’yinchoqlar bilan o’ynaladigan;
b) stol-bosma;
d) og’zaki so’z o’yinlari.
Buyum va о yinchoqlar bilan о ‘ynaladigan o‘yinlar bolaning ilk yoshidan
boshlab, to maktab yoshiga yetgunga qadar o’ynaladigan o’yin turi hisoblanadi.
Bunda bolalarning tasawurlari, diqqatlari o’yin asosini tashkil etadi. Ularda tevarak-
atrofdagi narsa va buyumlar, ularning sifati, foydali tomonlari to’g’risida umumiy
tushuncha 66 hosil bo’ladi. o ‘yinda o’ynaladigan har bir buyum yoki o’yinchoq
o’zining tashqi ko’rinishiga ega bo’lishi, narsaning asosiy belgisini ajrata bilish,
imkonini berishi lozim. Bunday o’yinlar bolalarning narsalarning shakli, hajmi,
belgisi, sifati haqidagi bilimlarini kengaytiradi.
Stol-bosma о yinlari bolalarning tevarak-atrof haqidagi tasavvurlarini aniqlash,
bir tizimga solish, tafakkurini (tahlil qilish, sintez, umumlashtirish, tavsiflash)
o’stirish imkonini beruvchi o’yin usulidir.
Bu o’yin turiga
a) lotto;
b) juft rasmlar;
d) domino;
e) labirint kiradi.
Og’zaki so ‘z о yinlari katta maktabgacha yoshdagi bolalar bilan o’tkaziladi.
Ular bolani eshita olish, zudlik bilan javob topa olish, o’z fikrlarini tez va aniq ifoda
eta olishga o’rgatadi. Tadqiqotchilarning fikricha, bunday o’yinlar bolaning aqliy
14
rivojlanishida katta ahamiyatga ega. Yuqorida ko’rsatib o’tilgan o’yin turlarida
didaktik maqsad va o’yin materiallarining mavjudligi muhim ahamiyat kasb etadi.
Qoidali-harakatli o ‘yinlar asosini bolaning jismoniy rivojlanishiga qaratilgan
harakatlar tizimi egallaydi. Bunda asosan yurish, yugurish, sakrash, chirmashib
chiqish, uloqtirish, emaklash kabi harakatlar o’yin mazmunini belgilaydi.
Qoidali-harakatli o’yinlar kelib chiqishiga ko’ra:
a) xalq milliy o’yinlari;
b) mualliflik o’yin turlariga bo’linadi.
Har ikki o’yin turida ham asosiy mezon — o’yin qoidasi bo’lib hisoblanadi.
Harakatli o’yinlar harakatlarning aniqligi, ifodaliligi, bolalarda tezkorlik, epchillik,
qo’rqmaslik, mardlik kabi oliyjanob fazilatlarni tarbiyalab boradi. Ko’pchilik
harakatli o’yinlar jamoa bo’lib o’ynashga mos, bu jamoada uyushgan holatda
harakat qilish qobiliyatini shakllantiradi. Qoidali harakatli o’yinlarni o’tkazishda
bolalarga rolni to’g’ri taqsimlash o’yin jarayonini kuzatib borish, unga rahbarlik
qilish, o’z vaqtida yaxshi harakatlarni rag’batlantirish o’yin nufuzini oshiradi. o
‘yin jarayonida quvnoq kayfiyat, ijobiy his-tuyg’ular yuzaga keladi. Kichik
yoshdagi bolalar uchun o’yin sujeti ochiq xarakterga ega bo’ladi. Masalan, «To’pni
quvla!», «To’pni ushlab ol!». Katta yoshdagi bolalar uchun o’yin maqsadi, qoidasi
va o’yinni tashkil etish murakkablashadi. Qoidali-harakatli o’yinlar awal jismoniy
tarbiya mashg’ulotida o’rganiladi. So’ngra boshqa jarayonlarda takroran o’ynatilishi
lozim. «Bolajon» dasturiga turli yosh guruhlari bo’yicha o’tkaziladigan harakatli
milliy o’yinlar turkumlari kiritilgan.
II. BOB. Didaktik o’yinlarning bola faoliyatida ahamiyati.
2.1Kichik va o'rta guruh yoshidagi bolalarda qurilish
o'yinlarining o’rni
15
O'rta guruhda qum kichik guruhga nisbatan ko'p to'kiladi. Yashik oldiga buferda
ham o'yinchoqlar uchun javoncha bo'ladi. Bu yoshdagi bolalar o'yinning mazmuni
murakkablashib borishi uchun tarbiyachi yordam beradi: qumdan nimalar qurish
mumkinligini ko'rsatib, bolalarga ko'maklashadi, ularning o'yinlarida qatnashadi.
Katta guruh bolalari qumdan katta inshootlar quradilar. Shuning uchun bu guruh
bolalariningqumiyashikdaemas, balki bog'cha maydonchasining biron joyiga ancha
ko'p miqdorda to'kiladi. Bu bolalar uchun qumdan tashqari loy ham bo'lishi kerak.
O'yinga qo'shimcha materiallar: tabiat materiallari, ip, yog'och, faner va boshqalar
ham zarur. O'ynab bo'lgandan keyin bularning hammasini maxsus ajratilgan joyga
olib borib qo'yish kerak. Bolalar shahar ko'chalarini, xo'jalik dalasi, hayvonot bog'i,
baland binolarni quradilar. Buning uchun qumdan, loydan va tabiat materiallaridan
foydalanadilar.
Suv bilan o'ynash. Bolalar suvni juda yaxshi ko'rishadi. Ularning suv bilan
o'ynashlari uchun bog'cha hovlisida maxsus suv havzasi tashkil qilinadi, guruh
xonasida esa oyoqli qurilma ustiga vanna o'rnatiladi. Suv bilan o'ynash uchun
sellyuloiddan, rezinadan yasalgan o'yinchoqlar: baliqchalar, o'rdakcha, g'ozcha,
vannasi bor qo'g'irchoqcha, qayiqchalar (yasalgan va sotib olingan), suvda suzib
yuradigan narsalar kerak.
Kichik bolalarning suv bilan o'ynaydigan o'yinchoqlari oddiy bo'lib, unda
o'yinchoqlarning suzishini tomosha qiladilar. Bolalar suv bilan o'ynab kichkina-
kichkina syujetni aks ettiradilar: baliq va o'rdakchalarni ovqatlantirib, qo'g'irchoqni
vannada cho'miltirishadi, qayiqda yo'lovchilarni uchirishadi.
O'rta va katta guruh bolalarining suv bilan o'yini ancha murakkablashadi. Ular
daryoda paroxodlarni yurgizishadi, poraxod to'xtaydigan bandargohlar qurishadi.
Suzadigan o'yinchoqlarni harakatga keltirishadi. Suv bilan o'ynash natijasida bolalar
suvning xususiyatini, nimalar cho'kib, nimalar suzishini bilib olishadi. Suv bilan
o'ynash juda foydali, shuning uchun bolalarning guruh-guruh bo'lib suv bilan
o'ynashlari uchun imkoniyat yaratib berish kerak.
Qor o'yinlari. Qishda bog'cha maydonchasida qor bilan o'ynash bolalar uchun
eng qiziqarli faoliyat turi hisoblanadi. liar bir bolada yog'och belkurakcha va qorni
16
tashish uchun yashikcha bilan chana bo'lishi kerak. Kichkina bolalar kattalar yig'ib
qo'ygan qor uyumini yog'och belkurakchalari bilan kovlashadi. Qorni tepaga sochib,
uning to'kilishini kuzatishadi, yashiklarga qor solib, boshqa joyga tashishadi va
hokazo.
Har bir xalqda asrlar davomida kattalarning bolalar uchun yaratgan o'yinlari va
bolalarning o'zlari yaratgan ba'zi o'yinlari mavjud. Har qaysisi ham avloddan
avlodga o'tib kelgan va xalq og'zaki ijodining o'ziga xos shakliga aylangan. Ularning
har biri bola shaxsiga ta'sir ko'rsatadi, biroq o'yinning u yoki bu turiga mansub
deyish uning asosiy tarbiyaviy ta’siriga ko'ra aniqlanadi. Masalan: «Oq terakmi ko'k
terak, bizdan sizga kim kerak» harakatli o'yinida bolalardagi chaqqonlik, zehnlilik,
chidamlilik malakalari rivojlanadi.
Katta guruhda didaktik o'yinlar quyidagi vazifalarni hal etishni maqsad qilib
qo'yadi: kuzatuvchanlik, narsalarni tekshira bilish, bir biriga taqqoslay olish,
ularning belgilaridagi kichik farqlarni (rangi, shakli, katta-kichikligi, materiallarni
seza bilish, narsalarning joylanishidagi o'zgarishlarni) aytib bera olish kabi sensor
qobiliyatlarni tarbiyalash; biron hayvon, o'simlik, transport ta'rif-tavsif qilib
berilganda, ularning nomini topa bilish malakasini o'stirish, bolalarning umumiy
tasavvurini, buyumlarni umumiy belgilariga qarab guruhlarga bo'lish qobiliyatini
rivojlantirish, so'z faolligini faollashtirish va to'ldirish; qismlardan yaxlit narsalar
(kubiklar, mozaika va boshqalar)yasash malakasini o'stirish.
Maktabga tayyorlov guruhida didaktik o'yinlar hamma yosh guruhlaridagi kabi
alohida o'rin tutadi va bu guruhda didaktik o'yinlar orqali quyidagi ta’lim - tarbiyaviy
vazifalar amalga oshiriladi: bolalarda didaktik o'yinlarga qiziqish uyg'otish, har bir
narsani bilishga havas, kuzatuvchanlik, diqqat-e’tibor, ziyraklik, aqliy vazifalarni
mustaqil hal qilish malakasini tarbiyalash. Ularga narsalarni turkumlarga bo'lishda
yordamlashuvchi o'yinlarni, domino, mozaikaning har xil turlarini, shashka,
sakrovchi biryo'lkalarni jumboq o'yinlar, og'zaki o'yinlar ("Dengiz to'lqillanmoqda”,
"Qora va oq"), ranglarni va ulardagi nozik ayirmalarni bir-biridan farqlashni
o'rgatadigan o'yinlar o'tkaziladi.
17
Musiqaviy-didaktik o'yinlar orqali esa bolalarni tovushlarga diqqat bilan quloq
solishga ("Tovushlarni takrorla", "Ikki metalafonni galma-gal chalish" va h.k) ritmik
shaklni gavdalantirib berishga ("O'z ritmingni o'ylab ol”, "Bolalar va filchalar”),
dinamik farqlarni bir-biridan ajratishga ("Ovchilar va quyonlar”) o'rgatiladi.
Didaktik o'yinda bolalar har doim o'zlarini o'ynayotgandek his etishlari kerak.
Narsalar bilan o'tkaziladigan didaktik o'yinlardan tarbiyachi bolalarni narsalar,
ularning xususiyatlari va bir-biridan farq qiladigan xususiyatlari bilan, ularni
ishlatish
usullari
bilan
tanishtirish
vositasi
sifatida
foydalanadi.
Bolalarning narsalar, ularning sifati to'g'risidagi bilimlarni mustahkamlash uchun
har xil o'yinchoqlar, suratlar, uy-ro'zg'or buyumlaridan foydalaniladi. O'yinchoqlar
bilan o'ynaladigan o'yinlar. "Xaltachada nima bor?” o'yinning maqsadi,
o'yinchoqlarning nomlari bilan tanishtirish va bu o'yinchoqlar to'g'risida bilimlarni
mustahkamlash, tovushlar talaffuzini mashq qildirishdir. "Bu nima?" o'yinida
bolalar qo'g'irchoqqa har xil narsalar va ularning ishlatilishi to'g'risida gapirib
beradilar. Bunday o'yin guruhda, bog'cha maydonchasida, uxlash xonasida
o'tkazilishi mumkin.
Didaktik o'yinlarda tarbiyachi bolalarni faqat narsalarning nomi va ular nimaga
kerakligi bilan tanishtiribgina qolmay, balki shu narsalarning shakli, rangi, katta-
kichikligi,
fazoda
tutgan
o'rni
haqida
ham
tanishtiradi.
Har bir buyum va o'yinchoq o'zining aniq tashqi ko'rinishiga ega bo'lishi kerak,
o'yinda esa qo'yilgan maqsad narsaning asosiy belgisini ajrata bilishga imkon
tug'dirishi
lozim.
Bunday talabga xalq o'yinlari o'z shaklining aniqligi, rangining tiniqligi bilan
ko'proq javob bera oladi. Bolalarni o'ylashga, aqliy vazifalarni bajarishga
undaydigan o'yinlar ham katta ahamiyatga ega. Bolalarning rang haqidagi
tushunchalarini mustahkamlash va aniqlash uchun quyidagi o'yinlar o'tkaziladi:
sharlarni rangiga qarab to'plash, "Dumaloqni dumalatish”, xalqachalarni ipga
o'tkazish, "Shu rangdagi dumaloqni dumalatish”, "Kimda mana bu rangdagi
xalqacha bor”, "Kim mana bu rangdagi haltachani topa oladi” va h.k.
Shakl, rang predmetlarning asosiy belgisidir. Shakl to'g'risida tushunchalarni
18
"Xaltachada nima bor”, "Nima o'zgardi?”, "O'yinchoqlar do'koni”, "Qo'g'irchoqni
kiyintiramiz”, "Bu nima?" va boshqa o'yinlar orqali aniqlash va mustahkamlash
mumkin.
Qo'g'irchoq bolalarning eng sevimli o'yinchoqlaridan biri. Har bir bolalar
bog'chasida didaktik jihozlangan o'yinchoq bo'lishi kerak. Qo'g'irchoq jihozlariga
kiyim,
ichki
kiyim,
poyabzal,
idish-tovoq,
mebel
o'yinchoqlar
kiradi.
Qo'g'irchoq
bilan
quyidagi
o'yinlarni
o'tkazish
mumkin:
"Qo'g'irchoqni
kiyintiramiz”, "Qo'g'irchoqni sayrga otlantira miz", "Qo'g'irchoqni mehmon
qilamiz”,
"Qo'g'irchoqlar
bayra-mi”,
"Qo'g'irchoqningtug'ilgan
kuni”,
"Qo'g'irchoqni uxlatamiz”.
O'yinlar topishmoqlar bilan qo'shib olib borilganda qiziqarli o'tadi. Masalan,
"Qo'g'irchoqni uxlatamiz” o'yinida qo'g'irchoqqa karovat tayyorlayotganda
tarbiyachi "Uzun,yumshoq, yo'l-yo'l ” (matras), "Oq, toza, to'rt burchak..."(yostiq),
"Paxtali issiq..." yoki "junli issiq”(adyol) va boshqa topishmoqlarni aytishi mumkin.
Qo'g'irchoqning karovati tayyor bo lgandan keyin qo'g'irchoqni yotqizib, "alia"
aytadi.Mebellarning nimaga ishlatilishi, o'yinchoqlarning nomini mustahkamlash
uchun "Qo'g'irchoqqa xona yasatamiz”, "Qo'g'irchoqqa o'yinchoq sovg'a qilamiz”
kabi o'yinlarni o'tkazish mumkin.
Tarbiyachi bolalarni narsalar, ularning nomlari, belgi sifatlari, nimaga
ishlatilishi bilan tanishtiribgina qolmay, muayyan predmetlar orqali ularni oddiy
turlarga ajratishni o'rgatib boradi; ayiq, qo'g'irchoq, quyon-o'yinchoqlar; kastryulka,
tarelka, choynak-idish-tovoq.
O'yinlarni narsa va buyumlarning tasvirli rasmlari orqali ham o'tkazish mumkin.
Bularga "Bu narsa o'zi to'g'risida nima deydi?” "Kim birinchi bo'lib aytib beradi?"
(bolalar diqqatini rivojlantirishga qaratilgan qo'g'irchoq, narsa va ularning shakli,
rangi to'g'risida), "Kim bo'ladi?”, "Qaysinisi bir xil qaysinisi har xil?” kabi o'yinlarni
ko'rsatsa bo'ladi.
Bolalarning tabiat to'g'risidagi bilimlarini mustahkamlash uchun "Hidiga qarab
top”, "Mazasiga qarab top”, "Ushlab ko'rib top”, "Kim nimani eshityapti” kabi
o'yinlarni o'tkazish maqsadga muvofiqdir.
19
Kichik yoshdagi bolalar bilan so'zli o'yinlar o'tkazilmaydi.
Katta va tayyorlov guruhlarida didaktik o'yinlar o'zining mazmun va g'oyasi
jihatidan ancha murakkabdir. Bu yoshdagi bolalar bilan buyum va rasmlar bilangina
didaktik o'yinlar o'tkaza qolmay, so'zli didaktik o'yinlar ham o'tkaziladi. Buyumlar
va rasmlar bilan o'tkaziladigan didaktik o'yinlarda bolalarning narsalar sifati,
xususiyati, nimadan yasalgani, qayerda qilingani, nima uchun kerakligi va hokazolar
to'g'risidagi bilimi aniqlanadi hamda mustahkamlanadi. Bunday o'yinlarga
quyidagilarni misol qilib keltirish mumkin: "Nima nimadan yasalgan?", "Guruh
xonasiga sayohat", "Ovoziga qarab top” va boshqalar.
Umumlashtirishga o'rgatish bo'yicha turlarga ajratishni o'rgatuvchi o'yinlar katta
o'rin egallaydi. "Qaysi fabrikada nima ishlar bajariladi?” "Fabrikada nima ish
qilinadi, dalada nima yetishtiriladi?", "Kimga nima kerak?", "Kim nima bilan
ishlaydi?” "Qayerda o'sadi?" "Sayohat” (shahar bo'ylab, dalaga maktabga va
hokazo), "Pochta” va boshqalar.
Bolalarda dastlabki matematik tasavvurlarni rivojlanti- ruvchi didaktik o'yinlar
ham o'tkaziladi. Masalan, "Kim sanashni biladi?", "Yuramiz, yuramiz-to'xtaymiz”,
"Bizning kun”, "Yil fasllari” va boshqalar.
Bolalar nutqini rivojlantirish uchun quyidagi o'yinlarni o'tkazish mumkin: "So'z
qo'sh", "Orkestr", "Mana bu tovushga so'z top”, "So'zlardan hikoya tuz” va
h.k.Yuqorida sanab o'tilganlar jamoa o'yinlaridir. Bular asosida yana bir qancha
o'yinlar topish mumkin.
Didaktik o'yinlarga rahbarlik. Boshqa o'yinlar singari, didaktik o'yinlarga ham
tarbiyachi rahbarlik qilishi lozim. Birinchi navbatda didaktik o'yinni va unga kerakli
materialni tanlash kerak. Hamma guruhlar didaktik jihozlarga, bo'yi 40- 50 sm
keladigan qo'g'irchoqqa ega bo'lishi lozim. Uning jihoziga quyidagilar kiradi:
ichki kiyim, ko'ylak, ishton, rezinka, uzun paypoq;
pahmoq, satin, shoyi ko'ylak, fartuk, so'lakcha;
qishlik palto, kuzlik palto;
bosh kiyimlar: shapkacha, panasma, qalqopcha, shlyapacha;
20
poyabzal: tufli sandal, yumshoq shippak;
yotadigan va oshxonada ishlatiladigan narsalar - ko'rpa- yostiq, matras,
adyol, choyshab, ko'rpa jildi, yostiq jildi, sochiq, dasturxon, salfetka.
Bu hamma narsalar o'ziga mos rangda (qizil, pushti, to'q qizil va h.k.) har xil
sifatli gazmoldan tikilgan va nomi har xil bo'lishi kerak
Qo'g'irchoqdan tashqari har xil hayvonlar, qushlar, idish- tovoqlar, va
transportni aks ettiruvchi o'yinchoqlar ham bo'lishi kerak.
2.2.Maktabgacha ta'lim tizimida o'yinlar texnologiyasi.
O'yin texnologiyasining nazariy asoslari. Bugungi kunda ta’lim tizimida, jumladan,
maktabgacha ta’lim tizimida ham yan gi pedagogik texnologiyalar, interfaol
usullardan keng foy- dalanilmoqda. Bu texnologiyalarning mazmun-mohiyatini,
asosiy tamoyillarini, qonuniyatlarini, ulardan samarali foydalanish yo'llarini
amaliyotchi-tarbiyachi va o'qituvchilarga yetkazib berish pedagogika fani oldida
turgan dolzarb muammolardan biridir.
Ta’lim texnologiyasi tushunchasi ta'lim maqsadiga erishish quroli, ya'ni
oldindan loyihalashtirilgan ta'lim jarayonini yaxlit tizim asosida bosqichma-bosqich
amaliyotga joriy etish va shu maqsadga erishishning metod, usul va vositalari
tizimini, ta'lim jarayonini boshqarishni ifodalaydi.
Pedagogik texnologiyaning markaziy muammosi bola shaxsini rivojlantirish
orqali ta'lim maqsadiga erishishni ta’minlashdan iborat. Pedagogik texnologiyaning
tamoyillari quyidagilardir: kafolatlangan yakuniy natija, ta'limning sama- radorligi,
21
qaytuvchan aloqaning mavjudligi, ta'lim maqsadining aniq shakllanganligi.
O'yin texnologiyasi ham o'yin metodidan o'zining aniq maqsadi, amalga oshirish
kerak bo'lgan jarayonlarning mantiqiy ketma-ketligi va o'zaro bog'liqligi, oldindan
belgilangan
nati-
jalarga
erishish
kafolati
bilan
farq
qiladi.
L.S. Vigodskiy o'yinni bolaning ichki ijtimoiy dunyosi, ijtimoiy buyurtmalarni
o'zlashtirish vositasi sifatida ta’riflaydi.
Har qanday o'yin muayyan vazifalarni bajaradi:
maftunkorlik;
kommunikativlik;
o'z imkoniyatlarini amalga oshirish;
tashxis;
o'yin ishtirokchilari o'rtasidagi muloqot;
ijtimoiylashuvlik.
S.A. Shmakovning ta'kidlashicha, o'yinlar quyidagi to'rt asosiy xususiyatga ega
:
erkin rivojlantiruvchi faoliyat, ya’ni bola o'yinni o'zi tanlay- di, unda f
aol ishtirok etadi. Bunda birinchi navbatda, yakuniy natija emas, balki o'yin
jarayoni muhim ahamiyatga ega;
ijodiy xarakter, ya'ni o'yin jarayonida bolalar uchun ijod qilishga katta
imkoniyatlar mavjud;
emotsional ta’sir - bola o'yinda markaziy o'rin egallash- ni xohlaydi,
g'olib bo'lishga intiladi, bu bolaning faolligini oshirishga yordam beradi;
asosiy va qo'shimcha qoidalar o'yin mazmuni, uning mantiqiy ketma-
ketligini belgilaydi.
O'yin strukturasiga maqsad, rejalashtirish, maqsadga erishish, natijalarni tahlil
qilish kabi komponentlar kiradi. O'yinning eng asosiy xususiyati uning
ijodiyligidadir. U o'zaro kurash, musobaqalashish, raqobat shaklida namoyon
bo'ladi.
O'yin faoliyat sifatida maqsadni belgilab olish, rejalashtirish va amalga oshirish,
22
natijalarni tahlil qilishni qamrab oladi va bunda shaxs subyekt sifatida o'z
imkoniyatlarini to'la amalga oshiradi.O'yinli faoliyatni motivatsiyalash o'yin
xarakterining musobaqalashish shartlari, shaxsning o'zini namoyon qila olishi, o'z
imkoniyatlarini amalga oshirish ehtiyojlarini qondirishdan kelib chiqadi. Jarayon
sifatida o'yin tuzilmasi (G.K. Selevko ta’biricha) quyidagilarni qamrab oladi:
o'ynash uchun olingan rollar;
bu rollarni ijro etish vositasi bo'lgan o'yin harakatlari;
haqiqiy narsalarni shartlilarga almashtirish;
o'yinda ishtirok etuvchilarning real o'zaro munosabatlari;
o'yinda shartli ravishda yaratilgan sujet (mazmun).
Har qanday texnologiyada, jumladan, o'yin texnologiyalari- da ham, o'quv
maqsadi aniq belgilanishi zarur. Bu texnologi yaning asosiy negizidir. Maqsad to'g'ri
qo'yilishi uchun tarbiyachi bolaga nimani o'rgatmoqchi bo'lganligini bilishi kerak.
Bitta mashg'ulotda bitta maqsad qo'yilishi maqsadga muvofiq. Masalan, bolalarni 3
raqami bilan tanishtirish yoki yil fasllari haqida tushuncha berish va h.k.
O'yin texnologiyalari (ayniqsa, bog'cha bolalari uchun) rivoj- lantiruvchi
maqsadlarni (bolaning idrok, xotira, diqqat, tafak- kurini rivojlantirish) amalga
oshirishi ham mumkin. Bunda o'yin jarayonida yakuniy natija muhimroq bo'ladi.
Maktabgacha ta'lim tizimida pedagogik o'yinlarning shakllari va
amalga oshirish metodlari.
Pedagogik ijrochilik o'yinlarini bola uch yoshdan boshlab o'zlashtira
boshlaydi. Shu yoshga kelib bola odamlar o'rtasidagi munosabatlar bilan
tanisha boshlaydi, hodisalarning ichki va tashqi tomonlarini ajrata boshlaydi,
o'zida ichki kechinmalarni seza boshlaydi. Ularga munosabat bildiradi.
Maktabgacha yoshda bolalar o'yin faoliyatini o'zlashtira borib ijtimoiy
qadrli va ijtimoiy baholanuvchi faoliyatga tayyor- lana boshlaydilar.
Maktabgacha ta'lim tizimida qo'llaniladigan pedagogik o'yinlarning quyidagi
turlari mavjud:
Bolalar kayfiyatini ko'taruvchi.
23
Hamkorlikka chorlovchi.
Bolalarni o'zligini namoyon etishga chorlovchi.
Bolalarda o'ziga ishonch hissini shakllantiruvchi, jismoniy va
intellektual muammolarni yo'qotishga qaratilgan.
Maktabgacha bolalar xatti-harakatidagi cheklanishlarni tavsiflovchi
(diagnostika).
Bolalar shaxsi strukturasiga ijobiy korreksiyalar beruvchi.
Millatlararo bag'rikenglikni shakllantiruvchi.
Bolalarda ijtimoiy, jamoaviy munosabatlarni shakllantiruvchi o'yinlar.
Pedagogik o'yinlarni quyidagicha tasniflash mumkin.
Faoliyat turlariga qarab: ijtimoiy intellektual, mehnat, ijtimoiy va psixologik
o'yinlar.
Pedagogik jarayonlarning xarakteriga qarab: ta’lim-tarbi- yaviy,
rivojlantiruvchi, ijodiy, psixotexnik o'yinlar.
O'yinlar metodlariga qarab: predmetli, sujetli, badiiy rolli, hodisalarni
tasavvur etuvchi va dramalashtiruvchi o'yinlar.
Predmetlar asosidagi o'yinlar: matematik, biologik, ekologik, musiqali,
texnikaviy, jismoniy tarbiyalovchi,iqtisodiytejamkor- lik va ishbilarmonlik,
tadbirkorlikni rivojlantiruvchi o'yinlar.
O'yin vositalari bo'yicha: o'yin vositalari (koptok, pirami- da, kub va
boshq.) bilan amalga oshiriladigan o'yinlar va o'yin vositalarisiz amalga
oshiriladigan o'yinlar xontaxta ustida, xonada va dalada o'ynaladigan o'yinlar,
kompyuter va televizor o'yinlari kabi texnik vositalar.
24
Xulosa
Xulosa o’rnida aytish kerakki, maktabgacha yoshdagi bolalar o’yin faoliyati
bilan birga ta’limiy mashg’ulotlarda ham ishtirok etadilar. Maktabgacha tarbiya
yoshi davridagi ta’limiy mashg’ulotning asosiy mazmuni bolani atrof muhitdagi
narsa va hodisalarning asosiy xususiyatlari bilan tanishtirish, og’zaki nutqni lug’at
boyligi, tovushlarni to’g’ri talaffuz qilish, grammatik tomondan to’g’ri so’zlashlikka
o’rgatish, bog’lanishli nutqni shakllantirishdan iborat, elementar mavhum
tushunchalarga ega bo’lish, jismoniy tarbiya, tasviriy san’at, qirqib yopishtirish,
rasm, loy yoki plastilindan turli buyumlar yasash, qurilish materiallar bilan ishlash,
musiqa va boshqa mazmundagi mashg’ulotlarga qaratilgan bo’ladi, bu esa bolani
aqliy jihatdan maktab ta’limini egallashga tayyorlash imkonini beradi. O'yinning
bola tarbiyasidagi asosiy roli bolalar tashkilotisi hayotini u bilan boyitishni talab
etadi. Shuning uchun ham o'yin bolalar hayotining kun tartibiga doimiy qilib
kiritilgan. O'yinlar uchun nonushtagacha va undan keyin, mashg'ulotlardan so'ng,
sayrlardan so'ng, kechqurun uyga ketishdan oldin vaqt ajratiladi.
25
Foydalanilgan adabiyotlar.
1.Mirziyoyev Sh.M “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib intizom va shaxsiy
javobgarlik-har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak”O’zbekiston
Respublikasi Vazirlar Maxkamasi 2016-yil
2.“ Maktabgacha taʼlim tizimini boshqarishni takomillashtirish chora-tadbirlari
toʼgʼrisida.2018 yil 30 sentabr
3.Oʼzbekiston
Respublikasi
Prezidentining
“Oʼzbekiston
Respublikasi
maktabgacha taʼlim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish Kontseptsiyasini tasdiqlash
toʼgʼrisida” gi qarori. 2020 yil 8 may.
4. Oʼzbekiston Respublikasi Prezidentining “ Maktabgacha taʼlim va tarbiya
toʼgʼrisida gi qonuni. 2019 yil 16 dekabr.
5.Oʼzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “ Davlat maktabgacha
taʼlim tizimi hodimlari mehnatiga haq toʼlash tartibini yanada takomillashtirish
chora-tadbirlari toʼgʼrisida.”gi qarori.
6. Oʼzbekiston Respublikasining Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarning
rivojlanishiga qo’yiladigan davlat talablari 2018 yil 18 iyun.
7. Qodirova F., Tashpulatova Sh. “Bolalar bog’chasida metodik ishlar”–
Тoshkent.: Voris 2017 y.
8. Ezopova S.A. Maktabgacha ta'lim yoki katta maktabgacha yoshdagi bolalarni
tarbiyalash: innovatsiyalar va an'analar // Maktabgacha pedagogika. – 2007 yil №6.
9. F.Qodirova va boshqalar “Maktabgacha pedagogika” Toshkent 2019 yil
10. T.S. Usraanxodjayev, Sh.X. IsroUov, A.A. Pulatov, Sh.A. Pulatov “Milliy
va harakatli o’yinlar” Toshkent «iqtisod-moliya» 2015 yil
11. Pedagogika fanidan izohli lug‘at. (Tuzuvchilar: J. Hasanboyev, X.
To‘raqulov, O. Hasanboyeva, N. Usmonov).Тoshkent , «Fan va texnologiyalar»,
2009 yil