O‘YIN TEXNOLOGIYASI VA UNING VAZIFALARI
MUNDARIJA:
KIRISH ......................................................................................................................
I BOB MAKTABGACHA TA’LIM TIZIMIDA O‘YIN TEXNOLOGIYASI
… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.1 O‘yinli texnologiyaning turlari va uning vazifalari ………...............................
1.2. Kompyuter o‘yin texnologiyalarini ta’lim jarayonidagi o‘rni va ahamyati
…............................................................................. ................
II BOB MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTIDABOLALARNING
O‘YIN KOMPETENSIYASINI RIVOJLANTIRISH .................
2.1. Ta’lim jarayonida o‘yin uslubidan foydalanish ………......................
2.2 Maktabgacha ta’lim jarayonida ijodiy, qoidali, milliy o‘yinlarda bolalarni
jismoniu va ruhiy tarbiyalash usuli ……………………………………………….
XULOSA ....................................................................................................................
ADABIYOTLAR RO‘YXATI: ................................................................................
2
I BOB MAKTABGACHA TA’LIM TIZIMIDA O‘YIN TEXNOLOGIYASI
1.1 O‘yinli texnologiyaning turlari va uning vazifalari
Ta’lim texnologiyasi tushunchasi ta’lim maqsadiga erishish quroli, ya’ni
oldindan loyihalashtirilgan ta’lim jarayonini yaxlit tizim asosida bosqichma-bosqich
amaliyotga joriy etish va shu maqsadga erishishning metod, usul va vositalari
tizimini, ta’lim jarayonini boshqarishni ifodalaydi. Pedagogik texnologiyaning
markaziy muammosi bola shaxsini rivojlantirish orqali ta’lim maqsadiga erishishni
ta’minlashdan iborat. Pedagogik texnologiyaning tamoyillari quyidagilardir:
kafolatlangan yakuniy natija, ta’limning samaradorligi, qaytuvchan aloqaning
mavjudligi, ta’lim maqsadining aniq shakllanganligi. O‘yin texnologiyasi ham o‘yin
metodidan o‘zining aniq maqsadi, amalga oshirish kerak bo‘lgan jarayonlarning
mantiqiy ketma- ketligi va o‘zaro bog‘liqligi, oldindan belgilangan natijalarga
erishish kafolati bilan farq qiladi. L.S. Vigodskiy o‘yinni bolaning ichki ijtimoiy
dunyosi, ijtimoiy buyurtmalarni o‘zlashtirish vositasi sifatida ta’riflaydi.
Har qanday o‘yin muayyan vazifalarni bajaradi:
maftunkorlik; kommunikativlik;
o‘z imkoniyatlarini amalga oshirish;
tashxis;
o‘yin ishtirokchilari o‘rtasidagi muloqot;
ijtimoiylashuvlik.
Ma’lumki, o‘yinlar quyidagi to‘rt asosiy xususiyatga ega:
- erkin rivojlantiruvchi faoliyat, ya’ni bola o‘yinni o‘zi tanlaydi, unda faol
ishtirok etadi. Bunda birinchi navbatda yakuniy natija emas, balki o‘yin jarayoni
muhim ahamiyatga ega;
- ijodiy xarakter, ya’ni o‘yin jarayonida bolalar uchun ijod qilishga katta
imkoniyatlar mavjud;
- emotsional ta’sir
- bola o‘yinda markaziy o‘rin egallashni xohlaydi, g‘olib bo‘lishga intiladi, bu
bolaning faolligini oshirishga yordam beradi;
3
- asosiy va qo‘shimcha qoidalar o‘yin mazmuni, uning mantiqiy ketma-
ketligini belgilaydi.O‘yin tuzilishiga
- maqsad, rejalashtirish, maqsadga erishish, natijalarni tahlil qilish kabi
komponentlar kiradi.
O‘yinning eng asosiy xususiyati uning ijodiyligidadir. U o‘zaro kurash,
musobaqalashish, raqobat shaklida namoyon bo‘ladi. Ilmiy tadqiqod ishlari natijasi
shuni ko‘rsatadiki, nazariy jihatdan o‘yinga faoliyat, jarayon va o‘qitish metodi
sifatida qarash mumkin. O‘yin faoliyat sifatida maqsadni belgilab olish,
rejalashtirish va amalga oshirish, natijalarni tahlil qilishni qamrab oladi va bunda
shaxs subyekt sifatida o‘z imkoniyatlarini to‘la amalga oshiradi. O‘yinli faoliyatni
motivatsiyalash o‘yin xarakterining musobaqalashish shartlari, shaxsning o‘zini
namoyon qila olishi, o‘z imkoniyatlarini amalga oshirish ehtiyojlarini qondirishdan
kelib chiqadi. Jarayon sifatida o‘yin tuzilmasi quyidagilarni qamrab oladi:
o‘ynash uchun olingan rollar;
bu rollarni ijro etish vositasi bo‘lgan o‘yin harakatlari;
haqiqiy narsalarni shartlilarga almashtirish;
o‘yinda ishtirok etuvchilarning real o‘zaro munosabatlari;
o‘yinda shartli ravishda yaratilgan sujet (mazmun).
Har qanday texnologiyada, jumladan, o‘yin texnologiyalarida ham, o‘quv
maqsadi aniq belgilanishi zarur. Bu texnologiyaning asosiy negizidir. Maqsad to‘g‘ri
qo‘yilishi uchun tarbiyachi bolaga nimani o‘rgatmoqchi bo‘lganligini bilishi kerak.
Bitta mashg‘ulotda bitta maqsad qo‘yilishi maqsadga muvofiq. Masalan, bolalarni 3
raqami bilan tanishtirish yoki yil fasllari haqida tushuncha berish va h.k.
O‘yin texnologiyalari (ayniqsa, bog‘cha bolalari uchun) rivojlantiruvchi
maqsadlarni (bolaning idrok, xotira, diqqat, tafakkurini rivojlantirish) amalga
oshirishi ham mumkin. Bunda o‘yin jarayonida yakuniy natija muhimroq bo‘ladi.
Pedagogik ijrochilik o‘yinlarini bola uch yoshdan boshlab o‘zlashtira boshlaydi. Shu
yoshga kelib bola odamlar o‘rtasidagi munosabatlar bilan tanisha boshlaydi,
hodisalarning ichki va tashqi tomonlarini ajrata boshlaydi, o‘zida ichki
kechinmalarni seza boshlaydi. Ularga munosabat bildiradi. Maktabgacha yoshda
4
bolalar o‘yin faoliyatini o‘zlashtira borib ijtimoiy qadrli va ijtimoiy baholanuvchi
faoliyatga tayyorlana boshlaydilar.
Maktabgacha ta’lim tizimida qo‘llaniladigan pedagogik o‘yinlarning quyidagi
turlari mavjud:
1. Bolalar kayfiyatini ko‘taruvchi.
2. Hamkorlikka chorlovchi.
3. Bolalarni o‘zligini namoyon etishga chorlovchi.
4. Bolalarda o‘ziga ishonch hissini shakllantiruvchi, jismoniy va intellektual
muammolarni yo‘qotishga qaratilgan.
5. Maktabgacha bolalar xatti-harakatidagi cheklanishlarni tavsiflovchi
(diagnostika).
6. Bolalar shaxsi strukturasiga ijobiy korreksiyalar beruvchi.
7. Millatlararo bag‘rikenglikni shakllantiruvchi.
8. Bolalarda ijtimoiy, jamoaviy munosabatlarni shakllantiruvchi o‘yinlar.
Pedagogik o‘yinlarni quyidagicha tasniflash mumkin. Faoliyat turlariga
qarab: ijtimoiy intellektual, mehnat, ijtimoiy va psixologik o‘yinlar.
Pedagogik
jarayonlarning
xarakteriga
qarab:
ta’lim-tarbiyaviy,
rivojlantiruvchi, mahsuldor, ijodiy, psixotexnik o‘yinlar.
O‘yinlar metodlariga qarab: predmetli, sujetli, badiiy rolli, hodisalarni
tasavvur etuvchi va drammalashtiruvchi o‘yinlar. Predmetlar asosidagi o‘yinlar:
matematik, biologik, ekologik, musiqali, texnikaviy, jismoniy tarbiyalovchi,
iqtisodiy tejamkorlik va ishbilarmonlik, tadbirkorlikni rivojlantiruvchi o‘yinlar.
O‘yin vositalari bo‘yicha: o‘yin vositalari (koptok, piramida, kub va boshq.) bilan
amalga oshiriladigan o‘yinlar va o‘yin vositalarisiz amalga oshiriladigan o‘yinlar
xontaxta ustida, xonada va dalada o‘ynaladigan o‘yinlar, kompyuter va televizor
o‘yinlari kabi texnik vositalar.
Maktabgacha ta’limda yoshi kattalarning to‘plagan tajribasini kichik
yoshdagilarga singdirish jarayonida o‘yinlar ta’lim metodi sifatida namoyon bo‘ladi.
O‘yin metodlariga qarab maktabgacha ta’lim vazifalaridan kelib chiqib, predmetli,
sujetliishchan, drammalashtirilgan o‘yinlardan keng foydalaniladi.
5
Maktabgacha ta’limda rivojlantiruvchi pedagogik o‘yinlarni o‘quv tarbiya
jarayonida qo‘llash quyidagi o‘ziga xos xarakterga ega bo‘ladi. Birinchidan,
rivojlantiruvchi pedagogik o‘yinlar maxsus topshiriqlar majmuasidan iborat bo‘ladi.
Ikkinchidan, o‘yin faoliyatidagi topshiriqlar rangli kublar, g‘ishtchalar, kvadratlar,
plastilin, karton qog‘ozlar, konstmktor-mexanik majmualarida turli ornament, rasm
va jimjimador predmetlar vositasida amalga oshiriladi. Uchinchidan, topshiriqlar
mustaqil bajarilishini ta’minlash maqsadida ulrni osondan qiyinga tomon, aniq vaqt
oralig‘ida sifatli bajarilishini ta’minlash darkor. Maktabgacha ta’lim muassasalarida
interfaol o‘yinlardan foydalanish ijobiy natijalarga olib keladi. Bu o‘yinlar
jarayonida bola passiv obyektdan faol subyektga aylanadi.
Tarbiyachining asosiy vazifasi esa o‘yinni tashkil etish, bolalar ijodiga sharoit
yaratishdan iborat. Interfaol usul:
1. Pedagogik texnologiyaning ajralmas bir qismi sifatida ta’lim tarbiyaning
umumiy mohiyatini aks ettiruvchi yahlit jarayondir .
2. Ta’lim tarbiya jarayonini takommilashtiruvchi, optimallashtirishga bo‘lgan
ijtimoiy ehtiyoj.
3. Didaktik hamda tarbiyaviy xarakterdagi ta’lim tarbiya jarayonini samarali
mohorat tarza tashkil etishdur .
4. Yo‘naltiruvchanlik vazifasini bajaradi, yani shaxsni rivojlantirish
tarbiyalash shakillantirish uchun xizmat qiladi,
5. Shaxsiylik xususiyatga ega bo‘lib muayyan ta’lim tarbiya jarayonida
qo‘llashga nisbatan yagona, qat’iy, me’yorlar talab etilmaydigan jarayon.
Interfaol usullar o‘z navbatida maktabgacha yoshdagi bolalarda quidagi
psixologik xususiystlarini shakillantirish bilan ajralib turadi.
Fikrlash : - mantiqiy tafakkur ko‘rgazmali, tasvirli jarayon asosida rivojlanadi.
Nutq:- ichki nutqning rivojlanishiga ma’lum tasir etadi.
Ixtiyoriy bilish jarayoni;- o‘zlashtirish jarayonida ixtiyoriy ravishda o‘z fiktini
jamlashga kirishadi.
6
Fiziologik sezgirlik: - individual ravishda aksariyat, xolda past darajada.
Bilim orttirish obyekti:- predmet va hodisalar o‘rtasidagi sabab – oqibatli
bog‘liqlik .
Bilim ortirish usuli:- mustaqil faoliyat, kattalar va tengdoshlar bilan bilim
orttirish muloqot qilish.
Muvaffaqiyatli o‘zlashtirish shartlari:- shaxsiy dunyoqarashning kengligi, xar
bir ishda bilimdonlik.
Muloqot yuritish sharti:- vaziyatdan tashqari shaxsiy muloqot.
Tengdoshlari bilan munosabatlar:- hissiy ko‘mak manbai.
His-hayajonlar:- yuqori darajadagi his- tuyg‘ularga egalik.
O‘yin faoliyati:- o‘zini zimmasiga olgan ro‘lga muofiq tutish shakillanadi
Interfaol o‘yinlar jarayonida bola mustaqil fikrini to‘g‘ri bayon etishga, boshqalarni
tinglashga o‘rganadi, boshqacha qilib aytganda interfaol o‘yinlar orqali kelajakda
har bir bola uchun zamir bo‘lgan ijobiy sifatlar shakllantiriladi.
Interfaol o‘yinlarni samarali o‘tkazish uchun quyidagi qoidalarga e’tibor
berish lozim:
1. Mashg‘ulot oldidan bolalar o‘yin qoidalari va mazmunini qay darajada
tushunganliklarini aniqlash.
2. Bolalarning yosh xususiyatlari va bir-birlariga bo‘lgan munosabatlarini
hisobga olish.
3. Har bir bolaning qobiliyati va psixologik xususiyatlarini e’tiborga olish.
4. O‘yin jarayonida bolalarga qiziq bo‘lgan materiallardan foydalanish.
5. Diqqat va e’tiborni jalb etadigan uslublarni izlab topish.
6. Bolalarga rohami to‘g‘ri taqsimlash.
7. O‘yindan qanday maqsadda foydalanish mumkinligini bilish.
8. O‘yinning asosiy bosqichlari haqida tasavvurga ega bo‘lish va natijalarini
prognoz qilish.
Pedagogik nuqtayi nazardan to‘g‘ri tashkil etilgan o‘yin bolaning axloqiy,
irodaviy xususiyatlarini shakllantirish bilan birga unda bilim olishga, atrofdagi olam
7
sirlarini ochishga qiziqish uyg‘otadi. Shuning uchun maktabgacha ta’lim
muassasalarida o‘yin texnologiyalaridan keng foydalanish kerak.
O‘yinlar texnologiyasi tushunchasi pedagogik texnologiyaning tarkibiy
qismidir. O‘yin texnologiyasi an’anaviy tahimdagi o‘yin metodidan o‘zining aniq
maqsadi, amalga oshirish kerak bo‘lgan jarayonlarning mantiqiy ketma-ketligi va
o‘zaro bog‘liqligi, oldindan belgilangan natijalarga erishish kafolati bilan farq qiladi.
8
1.2. Kompyuter o‘yin texnologiyalarini ta’lim jarayonidagi o‘rni va
ahamyati
Ta’limda
o‘yin
texnologiyalaridan
foydalanish
o‘quvchilarning
dunyoqarashini
kengaytirishga,
kognitiv
faollikni
rivojlantirishga,
amaliy
faoliyatning turli ko‘nikma va ko‘nikmalarini shakllantirishga yordam beradi,
shuningdek, talabalarni o‘rganishga rag‘batlantirish va rag‘batlantirishning samarali
vositasidir. Qulay va quvonchli muhit yaratadi.
15 yil oldin, kompyuter hayratda qabul qilindi. Ammo bugun oddiy kundaik
qurilma sifatida qabul qilamiz va foydalanamiz. Kompyuter dasturlari sizga musiqa,
video va rasmlarni boshqarish, matn ko‘rinishdagi axborotlarni qisqa vaqt ichida
tahrirlash, turli ko‘ngil ochar mash’ulotlar ya’ni o‘yinlardan foydalana olish
imkoniyatini beradi. Uy kompyuterini sotib olishning asosiy tashabbuskorlari
maktab o‘quvchilari. Shuning uchun, o‘spirin farzand otaonalari kompyuterni sotib
olishning ijobiy va salbiy tomonlarida aniq tushunish kerak ...
Ayni paytda texnologiya jadal rivojlanmoqda, shuning uchun o‘smirlik
davrida kompyuter savodxonligini o‘zlashtirish juda foydali bo‘ladi. Maktabda
allaqachon bolalar ko‘p sonli ma’lumotlar bilan qanday ishlashni o‘rganish
imkoniyatiga ega. Olimlar maktab o‘quvchilarining hayotidagi kompyuter juda
foydali ekanligini isbotladilar. Masalan, aqlli o‘yinlar yoki strategiya o‘yinlari
bolaning aqliy rivojlanishiga hissa qo‘shadi. Bundan tashqari, kompyuter
texnologiyalari, shu jumladan Internet, yirik shahar va viloyatlarda hattoki
qishloqlarda ham foydalanish imkoniyati oshib bormoqda, chunki siz zamonaviy
o‘quv dasturlari va turli xil ma’lumotlar bilan tanishishingiz mumkin. Maktab
o‘quvchilari va hatto kattalar uchun juda ko‘p o‘zgarishlar mavjud. Shuni
ta’kidlandiki, kompyuter yordamida foydalanuvchi tezda ma’lumot almashish
imkoniyatiga ega bo‘ladi, chunki tez bajarilayotgan jarayon ularni hayratda
qoldiradi. Kompyuterda maktab o‘quvchilari har doim zavq bilan shug‘ullanishdi,
chunki u har qanday yangi o‘yinchoq kabi bolalarning e’tiborini tortadi.
Multimedia
kompyuter
texnologiyalari
o‘qituvchiga
o‘rganilayotgan
materialni chuqurroq va ongli ravishda o‘zlashtirishga hissa qo‘shadigan turli xil
9
vositalarni tezda birlashtirish, dars vaqtini tejash va uni ma’lumot bilan to‘ldirish
imkoniyatini beradi. Ko‘p bosqichli akademik yondashuvda foydalanilganda, ta’lim
texnologiyasi nogiron yoki xavf ostida bo‘lgan o‘quvchilar uchun matematika va
savodxonlik yo‘riqnomalarini farqlash va kuchaytirish qobiliyatiga ega. Misol
uchun, texnologiyaga asoslangan o‘yin tadbirlari individuallashtirilgan ko‘rsatma va
amaliyotni ta’minlash va butun yoki kichik guruhlarda o‘qitiladigan tushunchalarni
umumlashtirishni
osonlashtirish
uchun
ishlatilishi
mumkin.
Ushbu
individuallashtirilgan tadbirlardan to‘plangan ma’lumotlar o‘qituvchilar uchun
umumlashtirilishi va butun va kichik guruhlardagi ko‘rsatmalarni xabardor qilish
uchun ishlatilishi mumkin.
Qo‘shimcha texnologiya aralashuvini o‘qituvchi tomonidan beriladigan
ta’lim bilan birlashtirish orqali sinfda texnologiyadan foydalanish o‘qituvchilar va
o‘quvchilar uchun yanada mazmunli bo‘ladi. Kompyuterning o‘quv faoliyati
vositasi sifatidagi vazifalari uning faktlarni to‘g‘ri qayd etish, katta hajmdagi
axborotni saqlash va uzatish, ma’lumotlarni guruhlash va statistik qayta ishlash
qobiliyatiga asoslanadi. O‘yin haqiqiy hayotiy vaziyatlarga imkon qadar yaqin
bo‘lsa foydali bo‘ladi. Shuning uchun u ta’lim jarayoniga kiritilishi kerak. O‘yin
texnologiyalari
mustaqil
ravishda
va
umumiyroq,
an’anaviy
o‘qitish
metodologiyasining elementi sifatida qo‘llaniladi. Ular bolalarga o‘quv fanlari
mavzularini osonroq o‘zlashtirishga yordam beradi va o‘qituvchi yoki sinfdan
tashqari ish olib boruvchi o‘qituvchi uchun jarayonni nazorat qilish va boshqarish
osonroq bo‘ladi. Biroq, o‘yinning usuli ta’sir qilishi uchun foydalanish imkoniyati
bo‘lishi kerak. Bunday texnologiyalarni amalda qo‘llash uchun quyidagilar zarur:
1. rejalar, maqsadlarni oldindan tuzing va o‘yinning tarkibiy qismlarini - tasvirlar,
shartlar, jarayonlar, syujet, ishtirokchilar o‘rtasidagi aloqani diqqat bilan ishlab
chiqing;
2.ishtirokchilar oldiga didaktik maqsad qo‘ying, lekin qoidalarni faqat o‘ynoqi
tarzda takrorlang;
3. o‘quv materialidan o‘yin vositasi sifatida foydalanish;
10
4. o‘yin natijasini o‘quv topshirig‘ini bajarish bilan bog‘lash - masalan, mashqni
yuqori sifatli hal qilish yoki she’rni yodlash orqali g‘alaba qozonishingiz mumkin;
5. darsni o‘yin qoidalariga muvofiq qurish - o‘quvchilarning ishi va xatti-harakati
ularga bog‘liq bo‘lishi kerak;
6.o‘quv jarayoniga raqobatbardosh elementni kiritish - bu didaktik vazifani o‘yinga
aylantirishga yordam beradi.
O‘yin texnologiyalaridan foydalangan holda, ular ma’lum bir mavzuga,
o‘rganish mavzusiga tegishli yoki yo‘qligini hal qilish va ko‘ngilochar komponent
va haqiqiy o‘rganish balansini kuzatish muhimdir. Mashg‘ulotlarning dars shaklida
o‘yin texnikasi va vaziyatlarni amalga oshirish quyidagi asosiy yo‘nalishlarda sodir
bo‘ladi: o‘yin topshirig‘i shaklida o‘quvchilar oldiga didaktik maqsad qo‘yiladi;
o‘quv faoliyati o‘yin qoidalariga bo‘ysunadi; o‘quv materiali uning vositasi sifatida
ishlatiladi, o‘quv faoliyatiga didaktik vazifani o‘yinga aylantiradigan raqobat
elementi kiritiladi; didaktik vazifaning muvaffaqiyatli bajarilishi o‘yin natijasi bilan
bog‘liq. O‘yin - bu shaxsning tasavvuridagi erkinligi, "amalga oshirib bo‘lmaydigan
manfaatlarni xayoliy tarzda amalga oshirish" (A.N. Leontyev).
O‘yinlar - bu o‘zaro ta’sir, fikrlash, o‘rganish va muammolarni
rivojlantirishga yordam beradigan qiziqarli mashg‘ulotlar jamlamasidir. Ko‘pincha
o‘yinlar o‘yinchilarga qisqa vaqt ichida natija ishlab chiqarish imkonini beradigan
jihatga ega ma’lumot. Ba’zi o‘yinlar o‘yinchilardan aql bilan shug‘ullanishni talab
qiladi. Har bir o‘yin texnologiyasi alohida texnikalardan - ya’ni o‘yinlardan iborat.
Ularning turlari juda ko‘p, bu sizga o‘qitish vositalarini moslashuvchan tanlash,
mavzuni chuqurroq o‘rganish uchun didaktik usullar bilan birlashtirish imkonini
beradi. O‘yinlar bir nechta mezonlarga ko‘ra tasniflanadi:
1. unga jalb qilingan talabalarning "resurslari" bo‘yicha - o‘yinlar jismoniy, aqliy,
hissiy-psixologik yoki kombinatsiyalangan bo‘lishi mumkin;
2. pedagogik jarayonning turlari bo‘yicha - ta’lim, kommunikativ, kognitiv,
reproduktiv;
3. jarayonni tashkil etishning turi va uslubiga ko‘ra - so‘roq va test, tanlov va
bellashuv,
11
teatrlashtirilgan tomosha va dramatizatsiya o‘yini, bayram, trening;
4.qoidalarning jiddiylik darajasiga ko‘ra - oldindan belgilangan chegaralar bilan,
o‘yin davomida belgilangan shartlar bilan va improvizatsiya;
5. jarayonning qurilishi bo‘yicha - syujet, rol o‘ynash, mavzu, simulyatsiya, biznes.
Ta’lim jarayonida o‘yinlarni tashkil etishda sport jihozlari, ob’ektlar,
kompyuter uskunalari yoki virtual maydondan foydalanishi mumkin. Ko‘pincha
jismoniy va intellektual shakllar uchun qat’iy qoidalar o‘rnatiladi. Jarayonning erkin
yo‘nalishi ijodiy turlarga xosdir - musiqiy, teatrlashtirilgan, bayramona. O‘qituvchi
o‘yinning o‘ziga xos xususiyatlari va qo‘shimcha shartlarini belgilaydi, talabalar
(o‘quvchilar) va o‘rganilayotgan materialning xususiyatlariga e’tibor beradi.
O‘yin usullari darsning turli bosqichlarida qo‘llaniladi: axborot o‘yinlari -
yangi bilimlarni joriy etish (dars-sayohat); o‘quv o‘yinlari - ko‘nikma va
ko‘nikmalarni shakllantirish uchun ("domino", "xatoni top", "kim ortiqcha" o‘yinlari
va boshqalar); mustahkamlovchi o‘yinlar – bilimlarni mustahkamlash (krossvordlar,
boshqotirmalar, o‘rganilgan materialni konferentsiya, seminarlar va boshqalar
shaklida umumlashtirish bo‘yicha darslar); nazorat o‘yinlari - olingan bilimlarni
sinab ko‘rish (musobaqalar). Darsning barcha bosqichlarida o‘yin usullaridan
foydalanish majburiy shart emas. Har bir o‘qituvchi o‘yinlardan faqat darsning u
yoki bu bosqichida foydalanishi mumkin. O‘yin natijalari ikki tomonlama - o‘yin
sifatida va ta’lim va kognitiv natija sifatida ishlaydi. O‘yinning didaktik funktsiyasi
o‘yin harakatini muhokama qilish, o‘yin vaziyatining modellashtirish sifatidagi
o‘zaro bog‘liqligini tahlil qilish, uning voqelik bilan aloqasi orqali amalga oshiriladi.
Ushbu modelda eng muhim rol yakuniy retrospektiv muhokamaga tegishli bo‘lib,
unda talabalar o‘yinning borishi va natijalarini, o‘yin (simulyatsiya) modeli va
haqiqat o‘rtasidagi munosabatlarni, shuningdek, o‘quv-o‘yin o‘zaro ta’siri kursini
birgalikda tahlil qiladilar. Didaktik o‘yinlarning samaradorligi, birinchidan, ulardan
tizimli foydalanishga, ikkinchidan, odatiy didaktik mashqlar bilan birgalikda o‘yin
dasturining maqsadga muvofiqligiga bog‘liq.
Yosh o‘quvchilar o‘ynashni yaxshi ko‘radilar va ular o‘yinda boshqa sinfdagi
vazifalarga qaraganda ko‘proq ishtiyoq va xohish bilan qatnashadilar. Shunga
12
qaramay, ba’zida o‘yinlar bolalar haqiqatan ham o‘rganmaydigan qiziqarli faoliyat
sifatida qabul qilinadi. Umuman olganda, bolalar faol bo‘lganda yaxshiroq
o‘rganadilar.Har bir inson ma’lumotni turli yo‘llar bilan o‘zlashtiradi, shuning
uchun barcha ta’lim sohalarida zamonaviy AKT vositalaridan foydalanish butun
ta’lim tizimini rivojlantirishga muhim hissa qo‘shadi. Amaliyot shuni ko‘rsatadiki,
ta’lim jarayoni haqida o‘yinlashtirish mavzuni to‘liq, batafsil va uch o‘lchovli
o‘rganishni ta’minlaydi g‘alabalar va mag‘lubiyatlar, bonuslar va o‘tishlar
imkoniyati orqali virtual makon, o‘yin tajribasi bilan mustahkamlangan va
tashqarida optimal va tez ishlatilishi mumkin bo‘lgan bilim va ko‘nikmalar
shakllantiriladi.
Shakllantiradi, mustaqil ravishda kashfiyotlar qilishga, materialni yangi
tushunishga imkon beradi. Shu bilan birga, o‘rganilgan material mustahkam esda
qoladi. O‘quv o‘yinlari ancha vaqtdan beri ishlatilgan bo‘lsa-da, ularning haqiqiy
imkoniyatlari muvaffaqiyat va motivatsiyani oshirish hali ham o‘rganilmoqda.
13
II BOB MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTIDABOLALARNING
O‘YIN KOMPETENSIYASINI RIVOJLANTIRISH
2.1.Ta’lim jarayonida o‘yin uslubidan foydalanish
“O‘yin - o‘sib borayotgan bolaning tanasi uchun ehtiyoj. O‘yinda bolaning
jismoniy kuchi rivojlanadi, qo‘llari mustahkamlanadi, tanasi yanada moslashuvchan
bo‘ladi, aniqrog‘i ko‘z, aql, zukkolik, tashabbuskorlik rivojlanadi ", deb yozgan edi
N.K. Krupskaya.
O‘yin - bu maktabgacha yoshdagi bolalarni tarbiyalash, ularga turli xil
harakatlarni obyektlar, usullar va aloqa vositalari bilan o‘rgatish uchun kattalar
tomonidan qo‘llaniladigan bolalar faoliyati turlaridan biridir.
O‘yinda bola shaxs sifatida rivojlanadi, u psixikaning o‘ziga xos tomonlarini
shakllantiradi, uning ta’lim va mehnat faoliyati muvaffaqiyati, odamlar bilan
munosabatlariga ham bog‘liq bo‘ladi. Masalan, o‘yinda bolaning shaxsiyatining
bunday sifati jamoaviy faoliyatning vazifalarini hisobga olgan holda harakatlarni
o‘z-o‘zini tartibga solish kabi shakllanadi.
Eng muhim yutuq - bu bolalarda kirishimlilik tuyg‘usini egallashdir. Bu
nafaqat bolaning axloqiy xarakterini tavsiflaydi, balki uning intellektual sohasini
sezilarli darajada qayta tashkil qiladi, chunki jamoaviy o‘yinda turli g‘oyalarning
o‘zaro ta’siri, voqea mazmunini rivojlantirish va umumiy o‘yin maqsadiga erishish
mavjud.
Maktabgacha
yoshdagi
(6-7
yosh)
bolaning
umumiy
muhim
kompetensiyalari quyidagilar:
Kommunikativ kompetensiya – muloqot vositalaridan turli vaziyatlarda
foydalana bilish ko‘nikmasi.
O‘yin kompetensiyasi – bolaning o‘yin jarayoni va uni tashkil qilishda
tajriba, bilim va ko‘nikmalardan ijodiy foydalanishi.
O‘quv-tarbiyaviy jarayon uchun asos hisoblanadi Ijtimoiy kompetensiya –
hayotiy vaziyatlarda kattalar va tengdoshlar bilan muloqotda axloq qoidalari va
me'yorlariga rioya qilgan holda o‘zini tuta olish mahorati.
14
Bilish kompetensiyasi – atrofdagi olamni ongli ravishda idrok qilish va
olingan bilim, ko‘nikma, malaka va qadriyatlardan o‘quv va amaliy vazifalarni hal
qilish uchun foydalanish. Bolaning rivojlanish sohalari kompetensiyalari
Bolaning kompetensiyalari bola rivojining quyidagi sohalarida belgilanadi:
• jismoniy rivojlanish va sog‘lom turmush tarzining shakllanishi;
• ijtimoiy-hissiy rivojlanish;
• nutq, muloqot, o‘qish va yozish malakalari;
• bilish jarayonining rivojlanishi;
• ijodiy rivojlanish.
O‘yin - buyumli, predmentli va ijtimoiy voqelikda harakat qilish va uni
anglashga yo‘naltirilgan jarayondir. O‘yin orqali bolalarga nafaqat xursandchilik
balki tarbiya va ta’lim ham berish mumkin. Har bir tarbiyachi o‘z mahoratidan kelib
chiqqan holda bolalarga turli mashg‘ulotlar orqali ta’lim beradi.
O‘yin faoliyatining turlari juda ko‘p. Ular ichida ta’limiy o‘yin sifatida
bolalarning yosh xususiyatlariga mos keladigan o‘yinlar sirasiga kiruvchi o‘yin bu-
Didaktik o‘yin hisoblanadi. Didaktik o‘yinlarning muhim belgilaridan biri undagi
qoidalarning mavjudligidir. O‘yinda o‘yin niyati, o‘yin qoidalari, o‘yin harakatlari
o‘rtasida uzviy aloqa mavjud.
Didaktik o‘yinlar orqali bolalarga yangi bilimlar, tushunchalar berib boriladi.
Bu o‘yinlarda bolaning har tomonlama rivojlanishi, bilim jarayoni, sensor
madaniyati, nutq faoliyati, aqliy qobiliyatlari takomillashadi. O‘yin qoidasiga rioya
qilish, unga amal qilish o‘yin mazmunini boyitadi.
O‘qituvchi - pedagog didaktik o‘yinli mashg‘ulotlarni o‘tkazishda qizg‘in
tayyorgarlik ko‘rishi va uni o‘tkazishda quyidagi didaktik talablarga rioya qilishi
talab etiladi:
✓ Didaktik o‘yinli mashg‘ulotlar dasturida qayd etilgan mavzularning
ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsad hamda vazifalarni hal qilishga
qaratilgan bo‘lishi;
15
✓ Jamiyatdagi va kundalik hayotdagi muhim muammolarga bag‘ishlanib, ular
o‘yin davomida hal qilishi;
✓ Barkamol shaxsni musiqiy tarbiyalash tamoyillariga va sharqona odob-
ahloq normalariga mos kelishi;
✓ O‘yin tuzilishi jihatidan mantiqiy ketma-ketlikda bo‘lishi;
Mashg‘ulotlar davomida musiqiy didaktik prinsiplarga amal qilinishi va eng
kam vaqt sarflanishiga erishishi kerak.
Qoidali-harakatli o‘yinlar asosini bolaning jismoniy rivojlanishiga qaratilgan
harakatlar tizimi egallaydi. Bunda asosan yurish, yugurish, sakrash, chirmashib
chiqish, uloqtirish, emaklash kabi harakatlar o‘yin mazmunini belgilaydi.
Qoidali-harakatli o‘yinlar kelib chiqishiga ko‘ra:
a) Xalq milliy o‘yinlari
b) Mualliflik o‘yin turlariga bo‘linadi.
Har ikki o‘yin turida ham asosiy mezon- o‘yin qoidasi bo‘lib hisoblanadi.
Harakatli o‘yinlar harakatlarning aniqligi, ifodaliligi, bolalarda tezkorlik, epchillik,
qo‘rqmaslik, mardlik kabi oliyjanob fazilatlarni tarbiyalab boradi.
Kichik yoshdagi bolalar uchun o‘yin sujeti ochiq xarakterga ega bo‘ladi.
Masalan, “To‘pni quvla!”, “To‘pni ushlab ol!”. Katta yoshdagi bolalar uchun o‘yin
maqsadi, qoidasi va o‘yinni tashkil etish murakkablashadi. Shuningdek har bir o‘yin
faoliyatida bolaning har tomonlama qobiliyatlari rivojlanadi. Shuning uchun har bir
tarbiyachi yosh xususiyatlariga mos o‘yin tanlashi va bolalarga ta’lim –tarbiya
berishi lozim Maktabgacha ta’lim tizimini isloh qilishning zamonaviy sharoitida
tarbiyachining maqomi tubdan o‘zgarib bormoqda, uning ta’lim funksiyalari,
shunga muvofiq, uning kasbiy va pedagogik kompetensiyasiga, uning kasbiy
mahorat darajasi talablari o‘zgaradi. Bugungi kunda maktabgacha yoshdagi bolani
tarbiyalash va rivojlantirishning zamonaviy tizimida o‘zining shaxsiy salohiyatini
safarbar qilish qobiliyatlarini rivojlantirishga qodir bo‘lgan ijodkor, mahoratli
tarbiyachi talab etiladi.
16
Bolaning ijodiy iste’dodini, xotira va diqqatini, kattalarga ma’lum bo‘lgan
jihatlarni qayta kashf etadi. Vaqtni bo‘sh o‘tkazish emas, aksincha, ta’lim olishning
eng samarali uslubidir. Chex pedagogi Ya.A.Komenskiy uyinni bola faoliyatining
asosiy shakli ekanligini ta’kidlab, aynan uyin bolaning tabiati va kuzu -qishlariga
mos kelishini aytgan edi1. Bolalar bir-biri bilan muloqatda bo‘lishni, ma’lum tartib
qoidalarni saqlashni, o‘zini boshqara bilishni, hamkorlikda bo‘lishni, boshqalarning
fikri bilan xisoblashishni, ularning xohish-istaklarini e’tiborga olishni, bir narsani
diqqat bilan bajarishni va boshlagan ishini oxiriga yetkazishga o‘rganadi.
O‘yin - ijtimoiy tajribalarni o‘zlashtirish va qayta yaratishga yo‘naltirilgan
vaziyatlarda, faoliyat turi sifatida belgilanadi va unda shaxsning o‘z xulqini
boshqarishi shakllanadi va takomillashadi.
O‘yin bolalarning mustaqil faoliyati bo‘lib, unda bolaning ruhiyati namoyon
bo‘ladi. 1.Xarakatli o‘yinlar: bolalarda sezgirlik, ildamlik, chaqqonlik, ishora va
qoidalarga amal qilish, epchillik, intilish, hamjixatlilik, o‘zaro yordam berish,
qayg‘urish, xushchaqchaqlik, chamalash, mo‘ljalga olishga o‘rgatadi v
1 Зиёмухаммадов Б., Абдуллаева Ш., Илғор педагогик технологиялар. -
Т.: «Абу Али Ибн Сино», 2001. -188-б.
2.Tinch o‘yin: bu o‘yin turi bolalar harakatli o‘yinlardan olgan energiyani
pasaytiradi va yurak – qon tomirlarini harakatini me’yor holatiga olib keladi.
Harakatli o‘yinlardan keyin albatta tinch o‘yin berish lozim. Bundan tashqari xotira
va nutqlarini rivojlantirish maqsadida ayrim so‘z o‘yinlari ham tinch o‘yinlar
sifatiga kiradi.
3.Ta’limiy o‘yin: bolalarda eshitish,ko‘rish,sezish a’zolari orqali turli narsa va
buyumlarni
xossalarini
bilishga,ularni
taqqoslashga,
sinchiklab
o‘rganish,umumlashtirishga, guruxlarga ajratish, kuzatuvchanlik, zukko, bilimdon,
mustaqil, dono bo‘lishga, narsa va xodisalarni taxlil qila olishga, xulosa chiqarishga
o‘rgatadi. O‘z nomidan kelib chiqib ta’lim beradi.
4.Mazmunli – qoidali o‘yinlar: ijtimoiy hayotga tayyorlaydi, muloqotga
kirishishni o‘rgatadi,kattalar mehnati bilan tanishtiradi, dunyoni anglaydi
17
Didaktik o‘yinlarga izoh beradigan bo‘lsak, bolalar bilan maxsus ta’limiy
o‘yinlar shaklida mashq qilish usulida bolaning bilim doirasini rivojlantirishdir.
Didaktik o‘yinlar ham o‘yin, ham ta’lim vositasi. Bunday o‘yin jarayonida bola
barcha aqliy jarayonlarni rivojlantiradi va individual xususiyatlarini shakllantiradi.
Mulьtimedia-didaktika o‘yinlaridan foydalangan holda maktabgacha yoshdagi
bolalarning bilish jarayonini rivojlantirish bugun jahonda e’tirof etilayotgan eng
samarali yo‘llardan biri.
Multimedia — zamonaviy texnik va dasturiy vositalardan foydalanish. U
interaktiv dasturiy ta’minot boshqaruvi ostida o‘zaro vizual va audio samara
ta’siridan iborat bo‘lib, u matn, tovush, grafika, foto, videoni raqamli taqdim etish
usulida birlashtiradi.
“O‘yin faoliyati”ni kuzatishda qo‘yiladigan me’zonlar:
1.Guruxlardagi o‘yin burchaklarining mavjudligi
2.O‘yin burchaklaridagi jihozlarning ahvoli
3.O‘yin va o‘yinchoqlarning bola yoshiga mosligi
4.Ertalabki soat o‘yinlarning rejalashtirilishi
5.O‘yinli ta’lim faoliyatlarida o‘yinlarning rejalashtirilishi
6.Sayrlarda o‘yinlarning rejalashtirilishi
7.Kechki soatlarda o‘yinlarning rejalashtirilishi
8.O‘yinlarning maqsadga yo‘naltirilganligi
9.Ta’limiy faoliyatda o‘yinlardan foydalanilishi
10.O‘yin faoliyatini tashkil etishda tarbiyachining faolligi va xk.
O‘yin faoliyatida tarbiyachining vazifasi. Bolalarning faol qatnashishi tashkil
etishi Qo‘yilgan maqsadga erishish uchun yordam beruvchi o‘yin turlarini o‘ylab
topishi Faoliyat jarayonida har bir bolaning faol qatnashishi uchun shart-sharoitni
yaratishi Passiv bolalar bilan olib boriladigan ishni tashkil qilishi Tarbiyachi bolalar
bilan erkin muloqot qilishi shart.
O‘yin faoliyat sifatida - maqsadni belgilab olish, rejalashtirish va amalga
oshirish, natijalarni tahlil qilishni qamrab oladi va bunda shaxs sub’ekt sifatida o‘z
imkoniyatlarini to‘la amalga oshiradi. O‘yin texnologiyalarning mohiyati:
18
-O‘yin jarayon sifatida
- o‘yin tuzilmasida o‘ynash uchun olingan rollar;
-Rollarni ijro etish vositasi bo‘lgan o‘yin xarakatlari;
-O‘yin tushunchalarni o‘zlashtirishda o‘qitish metodi va mustaqil texnologiya
sifatida foydalaniladi.
O‘yinlarining modifikatsiyalari:
Immitatsion o‘yinlar - Bunday o‘yinlardan maqsad qaysidir tashkilot,
muassasa va uning qismlari faoliyati andoza qilinadi.
Voqealar, kishilarnig biror faoliyati (ish bitirish majlislari, rejani muhokama
qilish, suhbatlar o‘tkazish va b. faoliyat holati va shartlari andoza qilib olinishi
mumkin. Senariyda bo‘nday o‘ynash to‘la tuzilmasi yozib chiqilgan va immitatsiya
qilinadigan ob’ektlar va jarayonlar belgilanadi.
Operatsion o‘yinlar - Bunday o‘yinlarda aniq o‘ziga xos voqea xodisaning
bajarilishi mashq qilinadi. Operatsion o‘yinlar ish jarayoniga xos modellashtiriladi .
Rol ijro etish o‘yinlari - Unda konkret shaxsning hulqi, hatti-harakati, o‘z vazifalari
va majburiyatlarini bajarilish taktikasi mashq qilinadi.
Xulosa o‘rnida shuni aytish mumkinki, maktabgacha ta’limi tizimida
pedagogik jarayonni tashkil etishda bolaning va tarbiyachining munosabatiga
alohida e’tibor qaratish zarurati jarayonga yangicha yondoshuvni talab etib
bormoqda. Yangicha yondoshuvning mohiyati - pedagogik texnologiya mohiyati
bilan mazmunan birlikni tashkil etadi. Shuning uchun tarbiyachilar tomonidan
maktabgacha ta’lim tashkilotlarida ta’lim olishning o‘yinli texnologiyalaridan
unumli foydalanish talab etiladi.
19
2.2Maktabgacha ta’lim jarayonida ijodiy, qoidali, milliy o‘yinlarda bolalarni
jismoniy va ruhiy tarbiyalash usuli
Daraxtning ildizi qanchalik chuqur va tarmoqlangan bo‘lsa, u shunchalik
mustahkam, uning umri shunchalik davomli, hosili esa mo‘l-ko‘l bo‘ladi. Insoniyat
ko‘p ming yillik taraqqiyoti davomida jamiyatni rivojlantirishning ta’lim, ilm va
hunardan samaraliroq vositasini kashf qila olgan emas. Shu sababli ham ta’lim, ilm-
fan har qanday jamiyat, millat va davlatning kelajagini belgilab beradigan, uning
taraqqiyotiga xizmat qiladigan muhim omildir. Shu sababdan bugungi kunda
tarbiyani maktabgacha ta’lim tizimidan shakillantirib borish lozim. Shu ma’noda
mamlakatimiz bog‘chalari bolalariga kompyuter texnologiyalari asosida o‘quv
mashg‘ulotlarni tashkil qilish yanada samarali natijalarga erishishga ko‘mak bo‘ladi.
Bunda biz, milliy ertaklarimiz qahramonlaridan (Masalan: Nasriddin Afandi,
Zumrad, Qimmat va b.) foydalanib, ingliz tilida zamonaviy didaktik o‘yin
dasturlarini tashkillashtirish bolalarning so‘z boyligini oshirishda yordam beradi.
Ayrim tadqiqotchilar o‘yinlarni tashkil etishda quyidagi bosqichlarni ajratib
ko‘rsatadilar:
a) tayyorgarlik;
b) tashkiliy;
v) o‘yin harakatlari;
g) yakuniy.
Bu bosqichlar o‘z xususiyatlari, o‘yinga sarflangan vaqt, bolalarning
mustaqilligi va tarbiyachi faoliyatiga ko‘ra bir-biridan farq qiladi. Bu bosqichlarni
metodik jihatdan quyidagicha ta’minlash maqsadga muvofiq:
Birinchi bosqich – tayyorgarlik bosqichi. Bu bosqich uchun vaqt ko‘proq
ajratiladi. An’anaviy darsdan ko‘ra didaktik o‘yin tashkil etish murakkabroq
jarayondir. Bu bosqichda o‘qituvchining asosiy vazifasi o‘yin qoidasini ishlab
chiqish, bolalarga ana shu qoidani o‘rgatish, o‘yinning maqsadi va vazifalarini
tushuntirishdan iboratdir.
O‘yinlarga tayyorgarlik bosqichida quyidagi masalalar hal etiladi:
20
1) o‘yinning maqsadini belgilash, ya’ni o‘yin orqali bolalar o‘zlashtirishi
lozim bo‘lgan so‘zlar va ko‘nikmalar hajmi aniqlanadi;
2) quyidagi talablarga javob beradigan vaziyat yaratiladi;
a) o‘yinning bolalarning tayyorgarlik darajasi, yosh xususiyatlari hamda
o‘quv ishlaridagi aniq muammolarga mos bo‘lishi;
b) o‘yin ko‘rinishlarini aniq belgilash, ya’ni o‘yin tarkibiga kiruvchi holatlarni
ayrim qismlarga ajratish;
3) o‘yin qoidasini ishlab chiqish, har bir ishtirokchiga alohida- alohida
vazifalar belgilash. Tasodifiy holatlar sodir bo‘lganda nimalar qilish kerakligi,
o‘yinning boshlanishi va tugatilishi, harakatlar soni ko‘zda tutiladi;
4) o‘yinning tafsilotini yozish. Bunda o‘yinlar uchun boshqaruvchi va har bir
ishtirokchining harakatlari tasvirlangan maxsus ko‘rsatma tayyorlanadi.
Ikkinchi bosqich – o‘yinni tashkil etish. Bunda, avvalo, o‘rganilayotgan
mavzuga oid o‘yinning boshlanishi haqida bolalarga xabar qilish; o‘yin tayyorlash
va o‘tkazish uchun boshqaruvchi tanlash, saylash ishlari amalga oshiriladi.
Uchinchi bosqich – o‘yinni o‘tkazish. O‘yinni o‘tkazish uslubi qat’iy
belgilanmaydi. Bolalarga erkinlik beriladi va ularning o‘yindagi ijodkorligi
rag‘batlantirib boriladi.
To‘rtinchi bosqich – o‘yin natijalarini tahlil qilish. O‘yindagi hal qiluvchi
mavqega ega bo‘lgan bu bosqichda bolalarning o‘yin jarayonida o‘zlashtirgan
bilimlari tartibga solinadi. Undan tashqari quyidagi fikrlarni ham tahlil qilish
mumkin.
O‘yinning cho‘zilishi va mazmuni o‘zgarishi bilan o‘yinchogning roli va
bolalarning unga nisbatan talabi ham o‘zgarib boradi va x.k. Maktabgacha yoshidagi
bolalarda ijodiy o‘yinning rivojlanib borishi. Uch yoshdagi bolalarning o‘yinlari
yangi tus oladi:masalan, bola mashina yasab uni boshqaradi.
Kattalar undan sen kimsan?- deb so‘rasa, "Haydovchiman" deb javob beradi.
Yoki qo‘g‘irchog‘qa ovqat pishirayapti. "Sen kimsan?"- degan savolga "Men
oshpazman" deb javob beradi. O‘yin mavzusi o‘zgarishi bilan o‘yinda
qatnashuvchilarning ham o‘zaro munosabatlari o‘zgarib boradi. Kichkina
21
bolalarning har biri o‘z xolicha o‘ynasa, keyinchalik 2-3 qishi bo‘lib o‘ynay
boshlaydi. O‘rta maktabgacha yoshga kelganda o‘ynovchilar soni ko‘payib,
o‘rtoqlik munosabatlari tarkib topa boshlaydi, bunday munosabatlar o‘yinga mavzu
mazmun tanlashda, rollar va o‘yinchoqlarni taqsimlashda yuzaga keladi. O‘yinning
tuzilishi va mazmuni rivojlanib borishi bilan o‘yinchoqning roli va unga talab ham
o‘zgarib boradi.
Kichkina bolalar o‘yinini ko‘pincha o‘yinchoq belgi laydi. Bitta o‘yi nchoq
bir nechta vazifani bajarishi mumkin. O‘rta va katta maktabgacha yoshdagi
bolalarda o‘yin to‘g‘risidagi fikr avval tug‘iladi. Keyin o‘ynay boshlaydi. O‘yinchoq
o‘yin mazmuniga qarab tanlanadi. Bolalarning asosiy tasvirlovchi vositalari
o‘zlarining harakatidir. Masalan, bola ikki oyog‘ ida sakrab quyonchaga taqlid
qiladi. Bolalarning ko‘p harakatlari qurish, yasash bilan bog‘liq bo‘ladi, ular soatlab
parovoz, paroxod, elektrovoz quradilar, ularni o‘ziga o‘xshatishga urinadilar.
Ko‘pincha qurish o‘yinning boshlanishi bo‘lib xizmat qiladi.
Taqlid vositasiga o‘yinchoq ham kiradi. O‘yinchoq bola harakatini
to‘ldiradi, o‘ylagan obrazi va fikrini amalga oshirishga yordam beradi. Kiyimlar va
ularining qismlari ham bolaning olgan rolini yaxshiroq bajarishga va uni yanada
aniqroq ijro etishga imkon tug‘diradi. Bolalar o‘yin jaranyonida ba’zi bir narsalarni
xoxlagan narsalari nomi bilan atab ham xuddi o‘sha xoxlagan narsalarini faraz qilib
juda yaxshi o‘ynaydilar, masalan, taomni "konfet", qumni "shakar", stulni "mashina"
deb atashlari mumkin.
So‘z yordamida bolalar qanday o‘yin o‘ynashlarini kelishib oladilar. So‘z
yordamida bir-biri bilan muomalada bo‘lib, o‘z fikrlarini izhor etishadi. So‘z har xii
taassurotlarni ifodalash imkonini beradi. Bolalar bu hamma vositalardan ko‘pincha
bir vaqtda foydalanadilar Aks etti ruvchi vosita qanchalik ko‘p bo‘lsa. o‘yin
mazmuni shunchalik bayroq bo‘ladi hamda tevarak atrofdagi voqealardan taassurot
shunchalik to‘laroq aks ettiriladi.
O‘yin mazmunining rivojlanib borishi bilan murakkab jarayon bo‘lgan bolalar
jamoasi ham shakllana boshlaydi. O‘yin bolalarning mustaqil faoliyati bo‘lgani
uchun uning syujetini bolalar o‘zlari o‘ylab topishadi va o‘zlari tashqil etishadi.
22
O‘yinda bolalar o‘zlarining kichkina jamiyatning a’zosi deb hisoblashadi, o‘zaro
kelishi b harakat qilishga o‘rganishadi. Ijtimoiy tarbiya olayotgan sharoitda har bir
bola o‘ynayotgan bolalar jamoasiga kira ol ishi, u erda o‘z o‘rnini topa olishi va shu
jamoada o‘rnashib olishi lozim. Tarbiyachi ilk yoshli bolalarda ularning narsalar
bilan o‘ynay olishi , diqqatini shunga to‘play olish qobiliyatini tarkib toptiradi. Bu
boshqa bolalar bilan yonmayon tinch o‘ynay olish malakasini shakllanishiga yordam
beradi. Bolalar birgalikda o‘ynashga o‘tganlarida bir-birlari bilan ma’lum
munosabat o‘rnatishlari lozim bo‘ladi. Xudda mana shu munosabat jamoatchilikni
shakllanti radi.
Bunga tarbiyachi bolalarni kelishib o‘ynashga o‘rgatish orqali erishadi.
Sahnalashtirilgan o‘yinlar ijodiy o‘yi nlar sarasiga kiradi. Unga ijodiy o‘yinning
quyidagi asosiy: niyatning mavjudligi, roli va mavjud harakatlar, hayol qilingan
vaziyatning va boshqa elementlarning uyg‘unligi, bolalarning mustaqillik va o‘z
o‘zini uyushtira olish jihatari xos. Sahnalashtirilgan o‘yin badiiy asar asosida
qo‘riladi: o‘yin syujeti, rolar, qahramonlarning xattiharakatlari, ularning nutqi asar
matniga ko‘ra belgilanadi. Sahnalashtirilgan o‘yin bolalarning eshitgan asar yoki
ertakdan olgan tasavvurlarini mustaqil ifodalash hamda mashq qilish imkonini
beradi.
Bu o‘yinlar bo lalarda iroda, intizom, o‘ z harakatlarini boshqalarning
harakatiga muvofiq amalga oshirish kabi sifatlarni tarbiyalashda samarali vosita
hisoblanadi. Sahnalashtirish bolalarni qayta so‘zlashga o‘rgatish usullaridan biridir.
Ba’zi bir bolalarda badiiy asaradan olingan parchani qayta so‘zlab berishga hohish
ham qiziqish ham bo‘lmaydi, ammo unga o‘yin usuli kirtilishi bilan bola asardagi
rolga kirib, o‘sha asar mazmunini juda yaxshi aytib berishga harakat qiladi.
Bunday o‘yinda bola o‘zini o‘sha asardagi qaxramon o‘rnida his etib, uning
sezgi, kechinmalari dunyosiga chuqurroq kirib boradi. Badiiy asarlarni qahramonlar
tilida so‘ zlab berish boladagi xayolni rivojlantirishga yordam beradi va asar
qahramonida mavjud bo‘lgan ijobiy sifatlarni egallashga intiladi. Sahnalashtirilgan
o‘yinda badiiy asarning g‘oyaviy mazmuni bolalar tomonidan chuqurroq anglab
olinadi . Ertak yoki hikoyadagi mazmun bolalarga yaqin, ularning yoshi va
23
qiziqishiga mos, tushunarli bo‘lib, bola unga kirishib ketgan taqdirdagina asardagi
obraz va harakatlar to‘ g‘ri aks ettiriladi. Shuning uchun u yoki bu badiiy asar
bo‘yicha sahnalashtirilgan o‘yin o‘tkazishdan oldin tarbiyachi asarning mazmunini
aks ettirishga yordam beradigan tayyorgarlik ishini o‘tkazishi kerak. Bu ish oldindan
bir qator mashg‘ulot va o‘yinlar o‘tkazish orqali amalga oshiriladi.
Didaktik o‘yin ta’lim bilan bevosita bog‘liq bo‘lib, unga yordam beradi.
Didaktik o‘yin - bu maktabgacha yoshdagi bolalarning yosh va imkoniyatlariga mos
keladigan ta’lim berish metodidir .
Tajribali tarbiyachi bu o‘yindan passiv bolalarni jamoaga aralashtirish, har xil
rejalar, vazifalarni qo‘rqmasdan bajarishlari uchun foydalanadi. Didaktik o‘yinni
amalga oshirishda har doim g‘oyaviylik printsipiga asoslanish kerak. Didaktik o‘yin
tarbiyachining vazifa hamda maqsadlariga muvofiq kelishi lozim.
Didaktik o‘y inlar bolalarni ng birgalikda o‘ynab, o‘z manfa atlarini jamoa
manfa at lari bi lan uyg‘unlashti ra olishi , bir-biriga ko ’maqlashish va o‘rtog‘ining
muvaffaqiyatidan xursand bo‘ lishi kabi yaxshi munosabatlarning tarkib topishiga
yordam beradi.
O‘yinlar shaxsning sofdi llik, rostgo‘ylik kabi ijobiy xislatlari shakllanishiga
imkon beradi. Didaktik o‘yin bolalarning amaliy faoliyati hisoblanadi, chunki unda
bolalar mashg‘ulotlarda olgan bilimlaridan foydalanadilar. Shu nuqtai nazardan
qaraganda, olgan bilimlaridan har xil usulda foydalanishlari uchun hayotiy sharoit
yaratib beradi. Bunday o‘yinlarga kichik bolalar uchun «Rangiga qarab top»,
«Shakliga qarab top» kabi o‘yinlarni misol tariqasida keltirish mumkin . Katta guruh
bolalari uchun «nimalar va qanday ishlarni bilishadi?», «Dehqonlar nimalarni
etishtiradi?», «Kim ko‘proq narsalarning nomini ayta oladi?» va boshqa o‘y inlarni
ko‘rsatish mu m ki n.
Demak, didaktik o‘yinlar bolalarning tevarak-atrof haqidagi bilimlarini
mustahkamlashga yordam beradi, o‘z shaxsiy tajribalari va mashg‘ulotlarda olgan
bilimlarni amalda qo‘llay olishga o‘rganadi, ulardagi fikrlash qobilyatlarini, ijodiy
kuchlarni, sensor jarayonni rivojlantiradi , olgan bilimlarni taiiibga soladi. Didaktik
o‘yinlar ta’lim jarayonini yengilroq va qiziqarliroq qiladi.
24
Bolalar yoshlariga mos, qiziqarli faoliyat orqali o‘yinda amalga oshiraladigan
aqliy tarbiya vazifasini juda oson va yaxshi o‘zlashtiradilar. Didaktik o‘yin bolalarni
aqliy rivojlantirish maqsadida yaratiladi. Unda o‘yin elementlari qancha ko‘p bo‘lsa,
bolalarga u shuncha quvonch bag‘ishlaydi. Didaktik o‘yining muhim tomoni - uni
o‘tkazishdan ko‘zda tutiladigan g‘oyadir. O‘yin g‘oyasi bolalarda o‘yinga qiziqish
uyg‘otadi, ko‘pincha bu g‘oya didaktik o‘yinni boshlashga sababchi bo‘ladi.
25
Xulosa
Xulosa qilib shuni ta’kidlash lozimki, ta’lim tarbiya jarayonlariga pedagogik
texnologiya va interfaol usullarni maqsadli qo‘llash, maktabgacha yoshdagi
bolalarni
intellektual
qobilyatlarini,
ta’lim
shakillarini
o‘ptimallashtirish,
bolalarning mustaqil faoliyatini o‘stirish va ta’lim samarodirligiga erishishga olib
keladi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning aksariyati ko‘p narsalarga noadekvat
munosabatda bo‘lishadi, buning asosiy sababi bola yetarli darajada shaxslararo
munosabatga kiramasligini takidlashimiz mumkin negaki, bolaning birinchi
tarbiyachilari birinchi galda televizor, zamonaviy gajjetlar, ekanligi oqibatida bola
shaxsida boshqa odamlarning his-tuyg‘ularini e'tiborsiz qoldirish holatlari bot bot
uchrab turibdi , o‘z his-tuyg‘ularini boshqarishga harakat qilmaydilar. Bu asosan,
juda kam komunikkatsiya qilish bilan bog‘liq. Ular qancha vaqtni shunday
o‘tkazishi, ota-onalari ularga qancha vaqt ajratishlari haqida ketmoqda .
Natijada, maktabgacha yoshdagi bolalarda hissiy rivojlanish yetarli bo‘lmay
qolmoqdaYuqoridagi barcha mulohazalarni umumlashtirib, o‘yinli texnologiyalarni
qo‘llash natijasida quyidagi mulohazalarni tavsiya etamiz:
• O‘yin turli yoshdagi bolalar faoliyatini rivojlantirishning mustaqil shakli
hisoblanadi.
• O‘yinlar ijodiy tafakkurni rivojlantirish, o‘z-o‘zini anglash faolligini oshirishdagi
eng
erkin shakldir.
• O‘yin rivojlantiruvchi amaliyot, sababi: bolalar o‘ynaganlari uchun rivojlanadilar,
rivojlanish uchun o‘ynaydilar.
• O‘yin o‘z-o‘zini anglashda, o‘z-o‘zini boshqarishda aql va ijodda erkinlikdir.
• O‘yinda o‘quvchilar nazariy bilimlarini amaliyotga qo‘llash imkoniga ega
bo‘ladilar, hodisalar va fanning mavjud xususiyatlarini tushuntirish uchun savollarni
aniq ifodalay boshlaydilar.
• O‘yinda o‘quvchilar o‘z fikrini bayon eta va himoya qila oladilar.
26
• O‘yin bolalarning asosiy muloqot maydoni bo‘lib, unda o‘zaro shaxsiy
muammolar hal etiladi. Insonlar orasidagi o‘zaro munosabatlar shakllanadi.
Yangicha yondoshuvning mohiyati - pedagogik texnologiya mohiyati bilan
mazmunan birlikni tashkil etadi. Shuning uchun tarbiyachilar tomonidan
maktabgacha ta’lim tashkilotlarida ta’lim olishning o‘yinli texnologiyalaridan
unumli foydalanish talab etiladi.
.
27
Adabiyotlar ro‘yxati:
1.
Mirziyoyev SH.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan
birga quramiz. – T: ” O’zbekiston”, 2017 yil. -488b.
2.
Mirziyoyev SH. M. “Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini
birgalikda davom etamiz” T. O’zbekiston nashriyoti 2016 yil
3.
O‘zbekiston Respublikasining Prezidenti Shavkat Mirziyoyev Toshkent
sh.,2020-yil 23-sentabr, O‘RQ-637-sonli qarori.
4.
Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishida qo'yiladigan davlat
talablari. - T./2018.
5.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 8-maydagi PQ-4312-
sonli qaroriga asosan ishlab chiqilgan “O‘zbekiston Respublikasi
maktabgacha ta’lim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi”.
6.
И.Алдашев. Использовать специфические свойства компьютера,
позволяющие индивидуализировать учебный процесс и обратиться к
принципиально новым познавательным средствам. "Экономика и
социум" №6(73) 2020 www.iupr.ru
7.
Шукайло А.Д. Тематические игры по химии. Творческий центр
«Сфера», М.: Дрофа, 2003 г.
8.
Toshtemirov D.E., Niyozov M.B., Yuldashev U.A., Irsaliev F.Sh. Resource
support of distance course information educational environment // Journal
of Critical Reviews ISSN- 2394-5125 Vol 7, Issue 5, 2020, pp. 399-400
9.
Yuldashev, U.A., Xudoyberdiev, M.Z., & Axmedov, T.B. (2021). O‘quv
jarayonining sifatini oshirishda zamonaviy axborot texnologiyalaridan
foydalanish. //Academic research in educational sciences, 2(3), 1262-1268.
10. Yuldashev U.A. Use of video lesson creative technologies in the process of
electronic education// Scientific-Methodical Journal-T 2021
11. Yuldashev
Ulmasbek
Abdubanatovich,
Khakimova
Farangis
Abdualimovna, Khudayberdieva Dilorom Khaydar kizi, Web of Scientist:
International Scientific Research Journal, ISSN-2776-0979 Vol 2, Issue 5,
2021, pp. 693-697
28
12. Yuldashev U.A., Bo‘lajak mutaxassislarning web-texnologiyalardan
foydalanish bo‘yicha kasbiy kompetentligini rivojlantirish, UzMU xabarlari,
2022-1/1/2, 165-168
13. J.D.Saidov. Study of the process of database and creation in higher
education. Guliston. 2021. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/5R96C.