Oʻzbek xalq pedagogikasi va islom taʼlimotida ijtimoiy-pedagogik gʻoyalari
Yuklangan vaqt
2024-10-20
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
15
Faytl hajmi
27,6 KB
Oʻzbek xalq pedagogikasi va islom taʼlimotida ijtimoiy-pedagogik gʻoyalari
Reja:
1. Oʻzbek xalq pedagogikasida taʼlim-tarbiya masalasining ijtimoiy xarakteri.
Oʻzbek xalq pedagogikasining zamonaviy ijtimoiy gʻoyalari.
2. Oʻzbek etnografiyasida mukammal inson modeli.
3. Xalq tajribasida tarbiya uslubi.
Tayanch tushunchalar: xalq, pedagogika, taʼlim, tarbiya, masala, ijtimoiy,
xarakter, oʻzbek etnografiyasi, mukammal inson, model, islom, monoteistik din,
hadis, ijtimoiy-pedagogik fikrlarning yoritilishi.haqidagi bilimlarni shakllantirish.
1. Oʻzbek xalq pedagogikasida taʼlim-tarbiya masalasining ijtimoiy
xarakteri. Oʻzbek xalq pedagogikasining zamonaviy ijtimoiy gʻoyalari. Xalq
pedagogikasi mazkur xalq paydo boʻlgan kundan boshlanib, nihoyatda keng
qamrovli va serjilo, serqirra boʻladi. Xalqning pedagogik qarashlari uzoq asrlar
davomida shakllangan va ular bizga asosan xalq ogʻzaki ijodiga kiruvchi turli
janrlardagi asarlarda va Qurʼoni Karim hamda paygʻambarimizning hadislarida oʻz
ifodasini topgan. Demak, xalq pedagogikasi hozirgacha yashovchanligi asosan
ogʻzaki tarzda boʻlib, u har bir avlod unga oʻz tajribasini, qarashlarini, fazilatlarini
qoʻshgan holda bizgacha yetib kelgan.
Oʻzbek xalq pedagogikasida tarbiyaning birlamchi, ikkilamchisi boʻlmaydi.
Hamma narsa hisobga olinishi, hech bir soha chekkada qolmasligi, ayni chogʻda
tarbiyaning nihoyatda nozik, injiq, murakkab tomonlari eʼtiborga olingan holda,
yetti oʻlchab bir kesishga amal qilinadi, shuningdek, xalq tarbiyasida kecha, bugun
va ertani oʻylab ish tutadi, yaʼni tarbiyani oʻtmishni unutmaslik, bugunning qadriga
etishlik, kelajakka umid asnosida olib boriladi. Unda hayot, tabiat va jamiyatdagi
har bir voqea-hodisa, predmet, koʻrinish qisqasi jonli jonsiz neki bor, undan
mukammal foydalanadi. Xalq pedagogikasida ishontirish, isbotlash, taʼsir, ibrat
namunasi, tajriba natijalari, tasdiqlash kabilar tarbiyada muhim oʻrin tutadi.
Masalan, dov-daraxt, togʻ-tosh, parranda-darrandalarga bagʻishlangan folklor
namunalari bularning zaminida ekologik tarbiya yotadi.
“Oʻzbek xalq pedagogikasi” xalq pedagogikasining ajralmas tarkibiy
qismidir. Uning qamrovi nihoyatda keng, bagʻoyat serqirra va serjilo tushuncha
boʻlib, u shu xalq paydo boʻlgan butun davrni oʻz ichiga oladi.
Xalq donishmandligi va odobnomasining bu nodir sohasi ijtimoiy va maishiy-
axloqiy hayotning barcha tomonlarini, xalq ogʻzaki ijodi, qadrshunosligi,
udumshunosligi va marosimshunosligining yetakchi yoʻnalishlarini, diniy-axloqiy
taʼlimotni qamrab olishi bilan xarakterlanadi. U xalqimizning asrlar davomida
toʻplangan boy tajribalarini, ijtimoiy-siyosiy, axloqiy, falsafiy, maʼrifiy, estetik,
maʼnaviy hamda jismoniy yetuklik borasidagi qarashlarini, tajriba-xulosalarini
loʻnda, ammo bagʻoyat teran; donishmandnamo tarzda ifodalaydi. Ilk bor
yaratilayotgan “Oʻzbek xalq pedagogikasi”da dono xalqimizning taʼlim-tarbiya,
axloq, odob, inson qadriyatlari va uning maʼnaviy ustuvorligi, iymon-eʼtiqodi
butunligi sohasidagi dunyoqarashi, amaliy faoliyati, usul-metodlari, anʼanalari
tabarruk islomning odob-axloq, ilmu fan haqidagi taʼlimotiga bogʻliq holda,
muqaddas Qurʼoni karim va paygʻambarimiz Muhammad Rasulullohning muborak
hadisi shariflariga suyangan holda yoritish moʻljallangan. Tadqiqotda Ollohning
ilohiy moʻjizasi – hayot sarvari insonning ona qornida paydo boʻlishidan tortib, to
tugʻilganiga qadar, ilk tarbiyasidan tortib, to voyaga yetguncha hamda oila qurgunga
qadar, yoshini yashab to omonatni topshirgungacha boʻlgan axloqiy, aqliy, estetik
mehnat, ekologik tarbiyasi, shuningdek jismoniy chiniqish bilan bogʻliq oʻyinlar,
xalq pedagogik anʼanalarining hozirgi zamon yosh avlod taʼlim-tarbiyasida tutgan
oʻrni hamda ahamiyati haqida soʻz yuritiladi. Shu bilan birga oʻzbek anʼanaviy,
ommaviy bayram-sayllari, rasm-rusmlari, odatlari va udumlarida aks etgan axloqiy
qarashlar, ularning oʻziga xos odobnomasi, ibratnomasi kabi bagʻoyat dolzarb
mavzularni yoritishga ham harakat qilinadi.
Maʼlumki, xalqning pedagogik qarashlari uzoq asrlar davomida shakllangan
va ular bizga alohida qoʻllanma-dastur yoxud darsliklar shaklida yetib kelmay, balki
asosan xalq ogʻzaki ijodiga kiruvchi turli janrlardagi asarlar, elshunoslik,
qadrshunoslik, udumshunosliklar qatida saqlab qolingan hamda Ollohning soʻzi
bilan boʻlgan Qurʼoni karim va hadisu-shariflarda oʻz ifodasini topgan. Demak, xalq
pedagogikasi hozirgacha yashovchanligi asosan ogʻzaki tarzda boʻlib, u har bir
avlod unga oʻz tajribasini, qarashlarini, fazilatlarini qoʻshgan holda bizgacha yetib
kelgan. Bugungi kunda esa shu uzoq asrlar davomida taʼlim-tarbiya qoʻllanmasi,
vositasi boʻlib kelgan xalqning pedagogik qarashlarini toʻplash, oʻrganish va chop
etish vazifasi turibdiki, bu vazifani bajarish yoʻqolish arafasiga kelib qolgan milliy
qadriyatlarimiz,
axloqimiz,
urf-odat,
rasm-rusumlarimizni,
udumlarimizni,
anʼanalarimizni asrab qolish va tiklash uchun nihoyatda zarurdir.
Oʻzbek xalq pedagogikasi anʼanalari oʻquv qoʻllanmasi uzoq yillik ilmiy,
pedagogik izlanishlar, amaliy faoliyatlar natijalaridan kelib chiqqan holda jonli,
ilmiy-ommaviy tilda yozilgan. Xalqning oilaviy-maishiy hayoti, taʼlim-tarbiyaviy
axloq-odobga oid hayotiy yoʻl-yoʻriqlari, usullari, ibratli tajribalariga oid turfa
misollar dostonlar, ertaklar, mehnat-mavsum marosim qoʻshiqlari, asotirlar, naqllar,
rivoyatlar, afsonalar, maqollar, matallar, hikmatlar, qayroqi soʻzlar, aforizmlar,
topishmoqlar, tezaytishlar, bolalar oʻyinlari, allalar, toʻy va aza qoʻshiqlari,
aytimlari, olqish va qargʻishlar, suyush-erkalash qoʻshiqlari, erkalamalar,
ovutmachoqlar,
qiziqmachoqlar,
yalinchoqlar,
hukmlagichlar,
chorlamalar,
cheklashmoqchalar, guldur-guplar, sanamalar, oʻyin-kulgular bilan bogʻliq lapar,
aytishuv, oʻlan, termalar, bolalar tarqalish, chorlash qoʻshiqlari ramazon,
boychechak, yomgʻir, quyosh, yulduzsuv aytimlari, chandishlar, tegishmachoqlar,
masxaralamalar, “Navroʻz”, “Mehrjon”, bahor, kuz, qish, yoz aytim-qoʻshiq
ashulalari, dexqonchilik, chorvadorlik, kasb-hunarmandchilik bilan bogʻliq nasriy
va nazmiy asarlar; inson, tabiat va hayvonlar dunyosiga oid namunalar hamda
mifologik tasavvurlar aks etgan asarlar bilan boyitilgan. Qurʼoni karim, hadis hamda
sharq mutafakkirlarining axloq-odobga oid qarashlariga doir parchalar ham mazkur
qoʻllanmaning
sahifalarini
bezashi
tabiiydir.
“Oʻzbek
xalq
anʼanaviy
pedagogikasi”ga oid materiallarni bamisoli ummonga qiyos qilish mumkin. Biz
ushbu tadqiqotni faqat debocha deb bilib, shu ummondan olingan qatralar orqali
xalqimizni, uning ayrim sahifalari bilan tanishtirishni oʻz oldimizga maqsad qilib
qoʻydik. Koʻp jildlarga va koʻp yillarga moʻljallangan oʻzbek xalq pedagogikasi
katta kuchni, jamoa mehnatini talab qiladi.
Shuni alohida taʼkidlash kerakki, xalq nazdida, inson ona qornidan yaxshi yo
yomon boʻlib tugʻilmaydi u birday tugʻiladi. Yaxshi-yomonga aylanishi tarbiyadan,
dastavval ota-ona, oila, mahalla-koʻy, qishloq-ovul, qolaversa, jamiyat-
tuzumdandir. Bunda ajdodlar qoldirgan ota meros oilaviy pedagogika, xalq
pedagogikasi, shuningdek udumshunoslik, qadrshunoslik, elshunoslik anʼanalari,
jamiyatning bu sohadagi saʼy-harakatlari hal qiluvchi oʻrin tutadi. Xalq
taʼkidlashicha, bola boshdan toʻgʻri, haqqoniy tarbiyalansa u kelgusida yaxshi inson
boʻlib yetishadi, egri yoʻlda tarbiyalansa yomon kishiga aylanadi. Zero, “Koʻchat
boshdan, bola yoshdan” maqoliga amal qilish xalq anʼanaviy pedagogikasining bosh
yoʻnalishidir. Shu boisdan, xalq pedagogikasida tarbiyaning mayda-chuydasi, yaʼni
birlamchi-ikkilamchisi boʻlmaydi: hamma narsa hisobga olinishi, hech bir soha
chetda qolmasligi, ayni choqda tarbiyaning nihoyatda nozik, injiq, murakkab
tomonlari eʼtiborga olingan holda, yetti oʻlchab bir kesishga amal qilinadi.
Xarakterlisi yana shundaki, xalq tarbiyada kecha, bugun va ertani oʻylab ish tutadi,
yaʼni tarbiyani oʻtmishni unutmaslik, bugunni qadriga yetishlik, kelajakka umid
asnosida olib boradi.
Xalq pedagogikasining yana bir ibratli jihati bor. Bu hayot, tabiat va
jamiyatdagi har bir voqea-hodisa, predmet, koʻrinish, qisqasi jonli-jonsiz neki bor,
undan mukammal foydalanishdir. Kezi kelganda xalq anʼanaviy pedagogikasida
ishontirish, isbotlash, taʼsir, ibrat namunasi, tajriba natijalari, tasdiqlash ham alohida
oʻrin tutishini aytib oʻtish zarur. Buni ayniqsa dov-daraxt, togʻ-tosh, parranda-
darrandaga bagʻishlangan folklor namunalarida yaqqol koʻrish mumkin. Xalqning
bunday qarashlari tag-zaminida toʻrt unsurni asrash, avaylash, yaʼni ekologik
tarbiyani anglash qiyin emas. Xalq bisotidagi eng yaxshi tabarruk soʻzlar duo-
olqishlar ham tarbiyaga qaratiladi. Darvoqe, xalq anʼanaviy pedagogikasida yaxshi
soʻz, duo-olqishning taʼsir kuchi, tarbiyaviy ahamiyati, inson maʼnaviy ustuvorligi,
iymon-eʼtiqod butunligi, qisqasi kishilarning har tomonlama mukammal kamoloti
borasida tutgan oʻrni va roliga alohida ahamiyat beriladi. El-yurt uchun har
tomonlama mukammal insonni tarbiyalashga qaratilgan oʻzbek xalq pedagogikasi
ham ayrim shaxslar yoxud bir-ikki jamoa ular qanchalik iqtidorli-isteʼdodli
boʻlishmasin, tomonidan yaratilmagan, albatta. Uni xalqimiz asru asrlar bilan
oʻlchanuvchi hayotida oʻzining boy hayotiy tajribalari, farzandlar kamoloti borasida
tutgan tutimlari, saʼy-harakatlari, yoʻl-yoʻriqlari, aql-zakovatlari bilan yaratgan.
Ayni chog‘da oʻzbek xalq pedagogikasi oʻz rivojida, boyib, mukammallashib
borishida ilm-fanning boshqa sohalaridan, yaʼni mumtoz adabiyot, sanʼat, ogʻzaki
ijod, elshunoslik, udumshunoslik, qadrshunoslik, odatshunoslik, ruhshunoslik kabi
sohalar bagʻrida shakllanib, ular bilan bevosita aloqada boʻladi, eng yaxshi
namunalarini oʻziga qabul qilib oladi. Hamisha safarlarda boʻlib, oʻzga yurt kishilari
bilan muloqotlarda boʻlish, izlanishlar olib borishdan toliqmaslik kabi xislatlar
oʻzbek xalqi harakteriga xos fazilatlardandir. Insonparvarlik, baynalmilallik,
hushyorlik, zukkolik, topqirlik, bilimdonlik, uquvlikni oʻziga eʼtiqod qilib olgan
oʻzbek xalq pedagogikasi ayni chog‘da sharq odobnomasi, ibratnomasidan doimiy
ravishda bahramand boʻlgan, sharqona xalq pedagogikasi boyliklaridan oziqlangan
va uning eng goʻzal namunalarini oʻziga qabul qilib olgan.
Shunday qilib, oʻzbek xalq pedagogikasi turkiy xalqlar ota-bobolarimiz uzoq
moziyda yaratgan va koʻz qorachigʻiday asrab-avaylab, saqlab kelgan ota meros,
sharq xalqlarining boy va betakror odobnoma va odatnomasi, xalq pedagogikasidagi
eng yaxshi namunalar, allomalaru adabiyot va folklor ijodkorlari-ijrochilarining bu
boradagi saʼy-harakatlari, yaratgan asarlari bilan qoʻshilgan holda shakllanganligi,
rivojlanganligi va boyib borganligini eʼtirof etish birdan-bir toʻgʻri yoʻldir.
Xalq pedagogikasi asrlar davomida yashab keldi. Ajdod-avlodlarning axloqiy,
maʼrifiy shakllanishi va kamolotida, jismoniy barkamolligida hal qiluvchi rol
oʻynadi. Oddiy insonlarrni yoxud buyuk allomalar, shunchaki fuqaromi va yo yurt
sultonlari, kichik suvoriymi yoki ulugʻ sarkardami, baribir xalq tomonidan
yaratilgan, amalda boʻlgan xalqona tarbiya anʼanalariga toʻla amal qilgan, unga
suyangan, tayangan holda yashasa, faoliyat koʻrsatsa kam boʻlmagan, el-yurt
nazariga tushgan, olqishiga sazovor boʻlgan.
Xalq pedagogikasining bunchalik taʼsir kuchi, ahamiyati nima-da?
Yashovchanligi, “umri” ning shunchalar uzoq muddatlar bilan oʻlchanishi, uni hech
qanday kuch-qudrat bilan tenglashtirib boʻlmasligining boisi qayerda? Oʻzbek xalq
anʼanaviy pedagogikasini uzoq yillar oʻrganishimiz, har bir nuqtalariga chuqur
diqqat-eʼtibor berganimiz oqibat-natijasida shunday xulosaga keldik. Xalq
pedagogikasining asrlar davomida shakllanib, rivojlanib, boyib borishining, fuqaro,
vatan taqdirida hal qiluvchi rolining boisi, birinchidan, uning hayotiyligi,
taʼsirchanligi, serqirra, sermaʼnoligida boʻlsa, ikkinchidan, uning bevosita xalq
tomonidan mavjud hayot jarayonida jonli anʼanalarda yaratilishi, yashashi, hayot,
inson muammolarini qamrab olishi, tarbiyaning eng dolzarb masalalari yechimini
hal qilishga qaratilgani, uchinchidan, umuminsoniy yoʻnalishga, umumbashariy
gʻoya-maqsadlarga qaratilgan boʻlganligidir. Shu bois, boshqa dunyoqarash,
mafkura, maʼnaviyat omillari kabi, xalq pedagogikasi tarix toʻfonlari-yu ur-
yiqitlariga, toʻs-toʻpolonlarga bardosh berib, tajriba-sinovlardan muvaffaqiyat bilan
oʻtib, toblanib, sayqallashib, hech bir payt, hech bir davrda u qanchalik ogʻir,
murakkab, qiyin boʻlmasin, baribir oʻz faoliyatini toʻxtatmasdan, aksincha faol
xizmat qilib, avlodlar tarbiyasi, kamoloti borasida hal qiluvchi rolni oʻynab keldi.
Kezi kelganda shuni ham taʼkidlab oʻtish kerakki, xalq pedagogikasi bamisoli jonli
organizm, qaynar buloq, oʻlmas, oʻchmas, doimo boyib, koʻpayib boruvchi ilohiy,
moʻjizaviy tarbiya sohasidir. Xalq bor ekan, el yashar ekan, bu soha yashayveradi,
oʻzining avlod-ajdodlarga beminnat “xizmati”ni oʻtayveradi. Zero, xalq orzu-umidi,
quvonch-tashvishlari, gʻam-gʻussasi-yu armonlari, shodlik, baxtiyorlik onlari-yu
qadr-qimmatlari, maʼnaviy-maʼrifiy, badiiy-estetik qarashlari, dunyoqarashi,
falsafiy-axloqiy
tushunchalari,
hayotiy,
taʼlim-tarbiyaviy
xulosalari
xalq
pedagogikasida zuhr etiladi. Oʻzbek xalq pedagogikasi oʻzining yoʻnalishi, ibratli
xulosalarga boyligi, bebaho asarlari, maʼno-mantiq jihatdan mukammalligi,
teranligi, uslubi, odobnomasi, odatnomasi, ibratnomasi bilan har qanday millat, el
havas qilsa arziydigan buyuk merosdir.
Mustaqillikka erishib, oʻzimizning yorqin milliy istiqlolimizga ega boʻlgach,
umuminsoniy va oʻzbekona qadriyatlarni har tomonlama chuqurroq anglay
boshladik. Mustaqil vatanga har tomonlama yetuk, mukammal, axloqiy pok,
maʼnaviy ustuvor, iymon-eʼtiqodi butun, oʻz xalqi, oʻz ona-vataniga fidoiy, jismoniy
barkamol kishilar yetkazish uchun ularning axloqiy-jismoniy tarbiyasiga alohida
ahamiyat bera boshladik. Darhaqiqat, vatan taqdiri, xalq ravnaqi, mustaqil yurtning
kelgusi boshqaruvchisi yangi avlod tarbiyasi birinchi oʻringa chiqdi. Juda qiyin, oʻta
masʼuliyatli, katta gʻayrat-shijoat, kuch-quvvat, mehnat talab etadigan bu vazifani
uddalashimizda ogʻzaki ijod, mumtoz va hozirgi zamon adabiyoti, elshunoslik,
udumshunoslik, qadrshunoslik, marosimshunoslik qatorida xalq pedagogikasining
oʻrni va roli beqiyosdir. Xalq pedagogikasi hayotning, tafakkurning, odob-axloq,
taʼlim-tarbiyaning hamma jabhasini, barcha muammolarini qamrab olishi bilan
harakterlanadi. Uning oldiga qoʻygan maqsad vazifasi aniq, ravshan, ayni choqda
xayrli, savobli va ilohiydir: hayot guli, sarvari, egasi insonni yuksak fazilatlar ruhida
tarbiyalashdir. Har qanday boylikning nihoyasi boʻladi, oltin, zar, zarbobga
oʻralishning umri qisqa. Osmonoʻpar binolar qulashi, sulolalar kelib-ketishi,
avlodlar ketidan yangilari kelishi tabiiy, ammo xalq pedagogikasi hayqirib oquvchi
daryoday uygʻoq, musaffo chashmaday betinim, quyosh taftiday issiq, oy nuriday
nurafshon, hayotning oʻziday goʻzal, bedor insonlarday uygʻoq holda avlodlar
tarbiyasida hamisha oʻz vazifasi aytilgandek, inson odobi, xulqi, kamoloti
borasidagi xizmatini oʻtayveradi, hech qachon toliqmaydi charchamaydi.
5.2. Oʻzbek etnografiyasida mukammal inson modeli. Yurtimiz Oʻzbekiston
mustaqillikka erishgandan keyin tarixiy haqiqat va adolatni tiklash uchun umum
xalq yurishi boshlandi. Ming yillar davomida yaratilgan, xalqimiz qoni va joniga
aylangan maʼnaviy durdonalarga yangicha qarala boshlandi. Milliy anʼanalarning
qadri koʻtarilishi kerakligi etirof etildi, bir soʻz bilan aytganda, zoʻrlik va ongsizlik
oqibatida berkitilgan ezgulik buloqlari koʻzini tozalashga kirishildi.
Ilgarilari milliy anʼanalar va udumlarga ham hadiksirab qaraldi, uning
tarbiyaviy xazinalaridan ham qandaydir “Illat” qidirildi. Hayotbaxsh xalq anʼanalari
kamsitildi. Baʼzi urf-odat va udumlarga diniy tus berilib, hayot sahnasidan tamom
supurib tashlandi. Ota-bobolarimizning qimmatli pand-nasihatlari eskilikka
yoʻyildi, qadri toptaldi. Qariyalar hikmatomuz ertaklarining tarbiyaviy ahamiyati
eʼtibordan qola boshladi. Ayollar rohatbaxsh allalarni unutayozdilar. Yevropacha
madaniy hayotga tezroq koʻniktirish uchun bir yarim ming yillik tarix, maʼnaviy
meros bitilgai alifbo ham shosha-pisha oʻzgartirildi. Kaltabinlik shu darajaga borib
yetdiki, arab alifbosida bitilgan kitoblarning hammasi diniy deb yoʻqotildi. Xullas,
qalb ehtiyoji sanalgan urf-odatlar va anʼanalar ham, maʼnaviy xazina durdonalari
ham, hur fikrli xalq farzandlari ham yoʻqotildi.
Bugun asossiz ravishda unutib yuborilgan asriy qadriyatlarimizni tiklashga
urinayapmiz. Xalq anʼanalari madaniyatimizning bir qismi sifatida jamiyat uchun
chinakam xizmat qilishini istayapmiz. Nega? Bunga toʻliq javob berish uchun
anʼananing oʻzi nima? degan savolga javob izlab koʻraylik. Anʼana nima?
“Anʼana” asli arabcha soʻz boʻlib, uzoq zamonlardan beri avloddan-avlodga,
otalardan bolalarga oʻtib, davom etib kelayotgan urf-odatlar, axloq mezonlari,
qarashlar va shu kabilardir. Anʼana ijtimoiy va madaniy merosdir. Ular iqtisodiy,
milliy, kasbiy, jangovar, ilmiy, oilaviy anʼanalar sifatida jamiyatda, ijtimoiy guruh
va sinflar orasida keng yoyilgan. Shuning uchun ijtimoiy hayot va anʼanalarni
oʻrganish, ularning mazmunini bilish, odamlarning xulqi va xatti-harakatlariga taʼsir
etishini tadqiq etish muhim ahamiyatga egadir.
Taʼlim-tarbiya ishlarida xalqimizning eng ilgʻor, hayotda oʻzini oqlagan
anʼanalarini oila, maktab va mehnat jamoalarida qoʻllash, ulardan foydalanish kabi
vazifalar hamisha dolzarb boʻlib kelgan. Shu kunlarda, ayniqsa, vatanparvarlik,
millatlararo doʻstlik, ekologik tarbiyaga doir anʼanalarni oilaviy tarbiya jarayoniga
tatbiq etish, hozirgi avlod kishilarini xalq pedagogikasining xalqchil koʻrsatmalari
asosida tarbiyalashni keng qoʻllash nazariy va amaliy jihatdan muhim ahamiyat kasb
etmoqda. Dunyoda necha millat, necha xalq boʻlsa, hammasining oʻziga xos
turmush tarzi, oʻtmish , hayoti va kelajagi bilan chambarchas bogʻliq anʼanalari
mavjuddir. Oʻzbek xalqining ham urf-odatlari, turmush tarzi, oilaviy marosimlari,
taʼlim-tarbiya, madaniyat anʼanalari moziyning uzoq-uzoq asrlariga borib taqaladi.
Barg ildizdan quvvat oladi deganlaridek, hozirgi va kelajak avlod kishilarining
ularni chuqur bilishi maʼnaviyatining magʻzi toʻqligi omilidir. Bu hamisha, hamma
avlod tomonidan eʼtirof etilgan haqiqatdir. Kaykovusning “Qobusnoma”sidan
tortib, Al Xorazmiy, Abunasr al Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn
Sinolarking nazmiy va nasriy asarlarida, Yusuf Xos Hojibning “Qutadgʻu bilig”
(“Baxt keltiruvchi bilim”), Ahmad Yugnakiyning “Hibatul haqoyiq”(“Haqiqat
sovgʻalari”) kabi jahonga mashhur asarlarida, Navoiyning oʻlmas sheʼriyatida,
Munis Xorazmiyning “Savditaʼlim”, Qori Niyoziyning “Hayot maktabi”, Abdulla
Avloniyning “Guliston yoxud axloq” asarlarida sharq xalqlari, oʻzbek xalqiga xos
boʻlgan ibratli tomonlar ochib berilganki, ular qalami orqali xalqimizga xos boʻlgan
ota-onani hurmatlash, insoniylik, oqibat, mehr-shafqat, myohmondoʻstlik,
maʼrifatga chanqoqlik, onani (ayolni) ulugʻlash, farzandga mehrli va fidoyi
boʻlishlik kabi fazilatlar dunyoga tanilgan boʻlsa, ajab emas.
Umuminsoniy oilaviy urf-odatlar va anʼanalarni chuqur oʻrganish, ularni tahlil
qilish, turkumlashtirish, ularning paydo boʻlish yoʻllari, evolyusion taraqqiyotni
bilish, aniqlash, ilmiy asoslangan gʻoyalarni ilgari surish va shular asosida
anʼanalardan foydalanish yoʻllarini tavsiya etishni hayot talab etmoqda. Bularning
hammasi kelajak kishisini tarbiyalashda amaliy yordam beradi.
Qadim zamonlardan, hatto oʻzbek xalqining yozuvi boʻlmagan paytlardanoq
yosh avlodni tarbiyalash asosan oilada amalga oshirilgan. Bunda tabiiy va ijtimoiy
omillar hal qiluvchi oʻrin tutganligi shubhasiz. Xalq pedagogikasi hamisha yaxshi
samara bergan. Shuning uchun ham xalqning tarbiyaga oid bilimlarini chuqur
oʻrganish, tarbiya natijalariga asoslanib, ularning asliy manbalariga, tarbiya sirlariga
nazar tashlash bugungi kunda ham oʻz ahamiyatini yoʻqotgani yoʻq. Oilaviy
anʼanalarga bolalarning tugʻilishlari bilan bogʻliq boʻlgan marosimlar, urf-odatlar,
bolalar tarbiyasiga taalluqli boʻlgan va umuminsoniyat tomonidan qabul qilingan
amaliy maslahatlar, qoidalar, metodik usullar va vositalar kiradi. Ana shu
xususiyatlariga koʻra oilaviy anʼanalar nisbatan yashovchandir. Ayniqsa, umumxalq
koʻrinishidagi oilaviy anʼanalarning umri boqiydir. Urf-odatlar qancha hayotiy,
xalqchil, qancha keng tarqalgan boʻlsa, u xalqqa shuncha tez singadi, shuncha uzoq
yashaydi.
5.3. Xalq tajribasida tarbiya uslubi. Sharq xalqlari, jumladan oʻzbeklar
bolalar tarbiyasiga befarq qaramaganlar. Hayotdagi har qanday xatti-harakatning
ham oqibati toʻgʻri baholangan. Yoshga monand taʼsir koʻrsatish yoʻl va vositalari
yaratilgan. Kerak boʻlganda ragʻbatlantirish turlaridan foydalanilgan, lozim boʻlsa
jazolangan. “Bir bolaga etti mahalla ota-ona” deb bejiz aytilmagan. Tarbiya borasida
xatolikka yoʻl qoʻygan bola u kimligidan qatʼi nazar jazolangan. Noaxloqiy xatti-
harakatlarni qisqa va lekin oʻta tarbiyaviy ahamiyatga ega boʻlgan “yomon boʻladi”
iborasi bilan tavsiflangan.
Masalan, xalqimizning qadimdan amal qilib kelayotgan odob-axloq
qoidalariga koʻra nonga hurmat ulugʻlangan va non ushogʻi bexosdan erga tushib
ketsa, “yomon boʻladi” deb, uni qoʻlga olib koʻzga surtib oʻpib, ogʻizga solingan
yoki chetga olib qoʻyilgan. Suvga tuflash -“gunoh” boʻladi, “yomon boʻladi” deb
tushuntirishgan. Qadimda hovuzlarning suvi haftalab, oylab toza turgan. Biroq, kishi
uni “harom” qilishga botinolmagan. Bolalarga bu “yomon boʻladi” iborasi orqali
yetkazilgan. Qozonga mushuk yoki it, sutga sichqon tegsa oʻsha idishlar “harom”
hisoblanib, toza suvda yaxshilab yuvilgan. Kechqurun qozon yuvuqsiz qolsa
“harom” boʻlgay. Kechasi uy supurilmagan, supurgi yotqizib qoʻyilgan. Ikki qoʻlini
orqaga tirab chalqancha yotish, barmoqlarni zanjir qilish, oyoqlarni chalishtirib,
koʻpchilik oldida uzatib oʻtirish odobsizlik hisoblangan.
“Yomon boʻladi” iborasi orqali kattalarga hurmat, kichiklarga gʻamxoʻrlik
tarbiyalangan, yetim bolalarga, boshiga musibat tushgan oilalarga ozor
yetkazilmagan. Otaga tik qarash, ularga ters javob berish, qizlarga, umuman xotin-
qizlarga bexayolik qilish “yomon boʻlish”ini yoshlikdan tushuntirilgan. Bunda
bolaning yoshi, xatti-harakatlari, oʻziga xos xususiyatlari hisobga olingan.
Ayrimlariga noaxloqiy xatti-harakatlarning yomonligi Qurʼoni karim, hadislardan
misollar keltirish, hikoyalar aytib berish orqali ifodalansa, ayrim yoshdagi bolalar
ota-ona,
aka-uka,
opa-singil,
qoʻni-qoʻshnilarning
ijobiy
xatti-harakatlari
namunasida tarbiyalangan.
Bunday axloqiy fazilatlar bola aqlini tanimasdan, gapirishni bilmasdan oldin
ota-onalar turmush tarzida ifodalangan. Keyinchalik esa, “yomon boʻladi” iborasi
orqali davom ettirilgan. Masalan, musulmon farzandi quyosh chiqquncha uxlasa,
“yomon boʻladi”, erta saharda eshik ochilmasa, “yomon boʻladi”, “kunlik
rizqimizdan benasib qolamiz” iboralari bolalarni erta turishga undagan. Kechki payt
quyosh botish arafasida uxlasa, “yomon boʻladi” deb uqtirilgan. Hayvonlarga,
qushlarga tosh otma, ozor berma, “yomon boʻladi”, mevalarni tishlab tashlama,
“yomon boʻladi”, qush uyasini buzma, ekinlarni payhon qilma, “yomon boʻladi”,
kabi iboralari orqali ona tabiatga hurmat, uni avaylab-asrashga oʻrgatilgan, hozirgi
soʻzimiz bilan aytilganda ekologik tarbiya asoslari berilgan.
Saranjom-sarishtalik — uyning bezagi, tejamkorlik — farovonlik kaliti,
toʻgʻrilik, halollik-—koʻngil xotirjamligi ekanligini mehnatkash xalqimiz
unutmagan va oilada bolalarni ana shunday fazilatlar asosida tarbiyalashga doimo
vaqt topisha olgan. “Toma-toma koʻl boʻlur, tommay qolsa, choʻl boʻlur” xalq,
maqolining qimmati ham ana shunda.
Oʻzbek xalqida bolalar bilan bogʻliq juda koʻp yaxshi anʼanalar bor. Xalq
pedagogikasi bolalarga mehr-muhabbat, ularni sevish, erkalash, parvarish qilish,
taʼlim-tarbiya berish, ehtiyotlash kabi insoniy qa-rashlarni targʻib qilib kelgan.
Oilada yangi insonning dunyoga kelishini barcha xalqlar qadimdan kishi hayotidagi
eng quvonchli hodisa sifatida nishonlab kelganlar. Xalqimiz ana shu quvonchni
ifoda etuvchi turli urf-odatlarni ijod etgan. Oʻzbeklarning qadimiy urf-odatlariga
koʻra yangi chaqaloqning dunyoga kelishi faqat uning ota-onasi uchungina emas,
balki hamma qarindosh-urugʻlari va mahalla-koʻy uchun ham sevinchli hodisa
hisoblangan. Biz xalq ogʻzaki ijodi asarlarini koʻzdan kechirar ekanmiz, xalqning
nom qoʻyish odatiga keng oʻrin berilganini koʻramiz. Sharq xalqlari, xususan oʻzbek
xalqida shunday odat bor: bolalarga oiladagi kattalar, elu yurt oʻrtasida moʻtabar
boʻlgan kishilar, eʼtiborli qariyalar nom qoʻyadilar. Bu qadimdan qolgan rasmdir.
Mentalitet xatto bir mafkura boshqasiga oʻzgarganda ham oʻzining asosiy
parametrlarini saqlab qolish mumkin. Zamonaviy ilmiy adabiyotlarda mentalitet biz
madaniyatga tegishli odamlarda umumiy aqliy qurilmalari ning mavjudligi bilan
aniqlanadi. Turli xalqlarning mentalitlari farqi ular quyidagi ijtimoiy hodisalar:
ijtimoiy tuzilmaga baho berish, huquq va odat haqidagi qarashlari, ozodlikka
munosabati, ozodlikni tushunishlari, mehnat, mulkchilik, boylikka munosabatlari,
zamon va makonni tushunishlarini qanday qabul qilishlarida namoyon boʻladi.
Mentalitet — bu xalq madaniyatining keng maydondagi kvintesseksiyasidir.
“Mentalitet” kategoriyasi odatda ijtimoiy psixologik kategoriya sifatida tushuniladi.
Mentalitet tushunchasining tarkibini psixologik tahlili mentalitet tushunchasini
muayyan madaniyatda yashovchi odamlarning integral tasviri sifatida tushunish
imkonini beradi. Bu tahlil I.G.Dubrov, V.I.Kukushkin, A.S.Pamarin, V.S.Barulinlar
tomonidan oʻtkazilgan. Boshqacha aytganda mentalitet jamiyatning maʼnaviy-ruhiy
qiyofasi, jamiyat psixologiya fanining asosiy oʻlchovi sifatida tushuniladi.
Mentalitet ijtimoiylashuv jarayonida muhim oʻrin tutadi, chunki u ijtimoiy
axborot tashuvchisi hisoblanadi. Ijtimoiy axborot bu holatda 3 asosiy guruhda
boʻladi:
-ishlab chiqarish quroli va mehnatning jamoat natijalari;
-obyektiv ijtimoiy munosabatlar;
-til.
Mentalitet ijtimoiy axborotning oʻziga xos qismi sifatida oʻzining uzatish
kanallariga ega. Ular orasida eng asosiylari tabiiy muhit, mumtoz, va boshqa keng
tarqalgan matnlar, til strukturalari, kundalik yumushlar hisoblanadi. Xozirgi kunda
hali fanda mentalitet tushunchasi tor va keng maʼnoda tushuniladi.
Keng maʼnoda mentalitet jamiyat, jamiyat ongini qabul qilish oʻziga xosligi
sifatida oʻzicha oʻzining tabiat va ijtimoiylashtirishni qabul qilishga oʻzicha
dunyoga munosabatda boʻlish imkonini beradi. Mentalitet (tor maʼnoda) avlodlar
tajribasi, milliy xarakter va dunyoqarash asoslari, ijtimoiy axborotning eng kam
o‘zgaruvchan qismi
Tarbiyalanuvchilarning milliy psixologik xususiyatlarini ijtimoiy pedagog
inobatga olishi kerak. Milliy psixologiyani bila turib, u tarbiya ishining sifatini
oshirishda kerakli qoidalarni topa olish mumkin. Etnopsixologiya pedagogika faniga
muayyan milliy guruhlar vakillari tomonidan tarbiyaviy taʼsir choralarini qabul
qilishning oʻziga xoslik, turli xalqlarning tarixiy tajribasini inobatga olib tarbiya
tadbirlarining mazmunini, u yoki bu millat vakillarining tarbiya choralariga
koʻnikishlari xususiyatlarini, aniq etnik guruh vakillarida milliy psixologiyaning
ifodalanishini, turli xalqlarda tarbiyaviy taʼsir paytida nizomiy munosabatlarning
ifodalanishi
xususiyatlarini,
milliy
mintaqalarda
odamlarga
nisbatan
qoʻllanilayotgan psixologik taʼsirga bogʻliq ravishda tarbiya ishining mahsuldorligi,
turli millat vakillarining muomalasi jarayonida shaxslararo munosabatlarning
shakllanishini oʻrganishga yordam beradi.
Insonlarning milliy psixologik xususiyatlari ularning faoliyatiga 3 darajada
taʼsir koʻrsatadi:
-faoliyatning milliy oʻziga xosligi;
-inson hislatlarining milliy xususiyati;
-axloqiy xolatning milliy oʻziga xosligi.
Milliy psixologik xususiyatlar nafaqat inson ruhiyatining inʼikosining umumiy
xarakteriga taʼsir koʻrsatadi, balki bu jarayonga muayyan tuzilish va mazmunini
kasb ettirishdan iborat. (Konstitutsiya funksiya koʻnikish (milliy-psixologik
xususiyatlar odamlarning faoliyat sharoitlariga koʻnikishiga yordam berishi yoki
toʻsqinlik qilishi) jarayonlarining milliy oʻziga xosligini, barqarorlik shaklida
amalga oshirish mumkin).
Milliy psixologiyada ijtimoiy ong xodisasi sifatida 4 ta sohani ajratsa boʻladi.
Motivatsion fan sohasi milliy umumiylikning sabablari va gʻoyalarining oʻziga
xosligini xarakterlaydi. Intellektual soha esa milliy psixika tashuvchilarining
tafakkurining oʻziga xosligini xarakterlaydi. Bu jihat ularda aqliy hislatlar
mavjudligida ifodalanadi. Kommunikativ soha esa har bir xalqning oʻrnatilib
boʻlingan oʻzaro munosabatlar meʼyorlari, oʻz axloq stereotiplari, oʻz rahbarlik
shakllari mavjudligidan dalolat beradi. Shunday xalq gipotezasi mavjudki, har bir
xalq nerv tizimi va aqlining tugʻma xususiyatlarining faoliyat yuritishida oʻz
xususiyatlariga ega. Bu esa milliy xarakterning emotsional-irodaviy va aqliy
sohalarining oʻziga xosligini keltirib chiqaradi.
Milliy psixologik xususiyatlar koʻnikma va stereotiplar mexanizmlari orqali
namoyon boʻladi. Qurilmalar insonning muayyan shaklda u yoki bu hodisani qabul
qilishidir, yaʼni qurilma muayyan faoliyat yuritishga tayyorlik, biror bir milliy jamoa
vakili oʻz etnik sharoitlaridan kelib chiqib milliy mentaliteti shaxsning
ijtimoiylashuvi jarayonida milliy axloqiy meʼyorlari va qadriyatlar, shaxsiy va
ijtimoiy rivojlanish yoʻnalishlarini mustahkamlash, atrof-muhitdagi odamlarga baho
berish, oʻz millati nuqtayi nazariga mos kelmaydigan gʻoyalarni qoralash vazifasini
bajaradi. Ijtimoiy va pedagogik amaliyot, bir qator tadqiqotlar insonning milliy
majburiyatini shakllantiruvchi asosiy ijtimoiy institutlar sifatida oilani eʼtirof etadi.
Oila:-milliy axloqiy normalarni oʻzlashtirish, milliy madaniy muhitga va uning
qadriyatlariga koʻnikishning eng bevosita va abadiy manbasi hisoblanadi.
millat psixologiyasi jihatlarining taqlid yoʻli orqali alohida shaxslar ongi va
ruhiy olamiga kirishini taʼkidlaydi.
milliy qadriyatlarga amal qiladi, ularni saqlaydi.
oʻzining milliy tarbiyaviy ahamiyati inson hayoti davomida saqlab qoladi.
milliy odatlar, urf va anʼanalarning asosiy tashuvchisi hisoblanadi.
Oilaning barcha sanab oʻtilgan xususiyatlari oʻzbek oilasida oʻzining yorqin
ifodasini topadi. Oʻzbek xalqi vakillarining shaxsiy xislatlarida ifodalangan milliy
xususiyatlari, oilada milliy va diniy qadriyatlar asosida shakllanlgan va avloddan-
avlodga oʻtib taʼlim-tarbiya, odat, marosimlar, qoidalar shaklida mustahkamlangan.
Bunday qadriyatlarga avvalom oʻz yurtining oʻtmishiga hurmat, milliy anʼanalarga
sodiqlik va ularni hayotga tadbiq etish kiradi. Milliy xususiyatlarning shakllanishiga
mehnat faoliyatining xarakteri va yoʻnaltirilganligi, ijtimoiy jarayonlarda qatnashish
darajasi, madaniy taʼlim darajasi taʼsir qiladi. Milliy xislatlarning shakllanishining
asosi milliy, tarixiy, madaniy, diniy, axloqiy qadriyatlar hisoblanadi. Ularning
shakllanishi, saqlanishi va boshqa avlodlarga uzatilishi vositasi milliy odat va
anʼanalar hisoblanadi.
Mavzu yuzasidan nazorat savollari:
1. Oʻzbek xalq pedagogikasida taʼlim-tarbiya masalasining ijtimoiy xarakteri
deganda nimani tushunasiz.?
2. Oʻzbek etnografiyasida mukammal inson modeli qanday tushunchaga ega
boʻldingiz?
3. Oʻzbek xalq pedagogikasi anʼanalari?
4. An’ana so‘zining ma’nosi?
5. Mentalitet — bu?
6. Xalq tajribasida tarbiya uslubi?
7. “Oʻzbek xalq pedagogikasi” xalq pedagogikasining ajralmas tarkibiy qismi
sifatida?