O‘ZBEK XONLIKLARI DAVRIDAGI TIBBIYOT. O‘VROPA MAMLAKATLARIDA TIBBIYOTNING PAYDO BO’LISHI

Yuklangan vaqt

2025-01-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

23,9 KB


 
 
 
 
 
 
O‘ZBEK XONLIKLARI DAVRIDAGI TIBBIYOT. O‘VROPA 
MAMLAKATLARIDA TIBBIYOTNING PAYDO BO’LISHI 
 
Reja:  
          1. Xorazmshoxlar davridagi tibbiyot.  
          2. Somoniylar davridagi tibbiyot  
          3. Koraxoniylar davridagi tibbiyot  
          4. O’vropa mamlakatlarda O’rta asr davridagi tibbiyot 
                   a) odam anatomiyasi fanining shakllanishi va rivojlanishi  
b) fiziologiya fanining shakllanishi va rivojlanishi.  
v) klinik tibbiyotning rivojlanishi 
 
 
 
Xorasmshoxlar davridagi tibbiyot:  
 
IX-X asrga kelib jaxonga mashxur bo’lgan qadimgi Xorazmning mavkei 
kaytadan ko’tarila boshladi. O’sha davrda xukumronlik qilgan shox Ma’mun ibn 
Muhammad shimoliy va janubiy shoxlarini birlashtirib, yagona Xorazm davlatini 
parpo etdi. U ilm-fanning kadriga etar va fan axllarini xar tomonlama qo’llab-
quvvatlardi. Uning saroyida unlab olimlar, faylasuflar, san’at namayondalari, 
shoirlar va xaqimlar yashar edilar.  
 
Xorazmdagi olimlar shox saroyida tashkil etilgan «Olimlar jamiyati»ga 
uyushgan edilar. Bu jamiyat tarixda «Ma’mun akademiyasi» nomi bilan mashxur 
bo’lgan. «Akademik» ga buyuk o’zbek ensiklopedist olimi Abu Rayxon Beruniy 
raxbarlik qilardi. «Akademiya»ga o’sha zamonda ma’lum bo’lgan fanlarning hamma 
soxalari bo’yicha yirik mutaxassislar, shu jumladan taniqli tib olimlari ham a’zo 
edilar. Ulardan bizga mashxur Abu Ali ibn Sino, Abu Saxl Masixiy, Abu Abdulox 
Iloxiy, Abu Mansur Kamariy ma’lum.  
 
O‘ZBEK XONLIKLARI DAVRIDAGI TIBBIYOT. O‘VROPA MAMLAKATLARIDA TIBBIYOTNING PAYDO BO’LISHI Reja: 1. Xorazmshoxlar davridagi tibbiyot. 2. Somoniylar davridagi tibbiyot 3. Koraxoniylar davridagi tibbiyot 4. O’vropa mamlakatlarda O’rta asr davridagi tibbiyot a) odam anatomiyasi fanining shakllanishi va rivojlanishi b) fiziologiya fanining shakllanishi va rivojlanishi. v) klinik tibbiyotning rivojlanishi Xorasmshoxlar davridagi tibbiyot: IX-X asrga kelib jaxonga mashxur bo’lgan qadimgi Xorazmning mavkei kaytadan ko’tarila boshladi. O’sha davrda xukumronlik qilgan shox Ma’mun ibn Muhammad shimoliy va janubiy shoxlarini birlashtirib, yagona Xorazm davlatini parpo etdi. U ilm-fanning kadriga etar va fan axllarini xar tomonlama qo’llab- quvvatlardi. Uning saroyida unlab olimlar, faylasuflar, san’at namayondalari, shoirlar va xaqimlar yashar edilar. Xorazmdagi olimlar shox saroyida tashkil etilgan «Olimlar jamiyati»ga uyushgan edilar. Bu jamiyat tarixda «Ma’mun akademiyasi» nomi bilan mashxur bo’lgan. «Akademik» ga buyuk o’zbek ensiklopedist olimi Abu Rayxon Beruniy raxbarlik qilardi. «Akademiya»ga o’sha zamonda ma’lum bo’lgan fanlarning hamma soxalari bo’yicha yirik mutaxassislar, shu jumladan taniqli tib olimlari ham a’zo edilar. Ulardan bizga mashxur Abu Ali ibn Sino, Abu Saxl Masixiy, Abu Abdulox Iloxiy, Abu Mansur Kamariy ma’lum.  
 
 
Somoniylar davridagi tibbiyot. IX-X asrlarda Buxoro davlatida ham 
iqtisodiy xayot, fan va madaniyat yoqsaldi. Bu davrda Buxoroda Somoniylar 
xukumronlik qilar edilar. Bu3xoro xokimlari saroyda ham olimlar, shoirlar, san’at 
namoyondalari o’zlari uchun qo’lay sharoit topgan edilar. Ma’lumotlarga ko’ra. 
Buxoroda ham somoniylar davrida «Olimlar jamiyati», bo’lgan, saroyda katta 
kutubxona bo’lib unda dunyo fanlarining hamma soxalariga oid ko’p nodir asarlar 
saqlangan. Podshox saroyida xizmat qiluvchi olimlar, saroy amaldorlari va ba’zi 
saroyga yaqin kishilargina bu erdagi kitoblarni ukish imqoniyatiga ega bo’lganlar. 
Mashxur xaqim Ibn Sinoning yozishicha, u o’sha vaqtda xokimlik qilgan Buxoro 
amiri Nux ibn Manso’rni ogir xastalikdan tuzatgandan so’nggina unga shu saroy 
kutubxonasidagi nodir kitoblardan foydalanishga ruxsat berilgan.  
 
O’sha zamondagi Buxoroda yashab ijod qilgan olimlar haqida etarli ma’lumot 
yoq. Faqat bir necha xaqimni bilamiz xolos. SHular jumlasiga mashxur Abu Ali ibn 
Sino ham kiradi.  
 
 
Qoraxoniylar davridagi tibbiyot: X asr oxirida Buxoro xokimligi 
qoraxoniylar tomonidan zabt etildi.  Qoraxoniylar ham mamlakatni iqtisodiy va 
madaniy jixatdan rivojlantirishga xarakat qildilar. Tibbiyot soxasida ham ancha 
siljish yu’z berdi. Shaxarlarda kasalxona va shifoxonalar barpo etildi. Ularda tajribali 
xaqimlar xizmat qilardilar. 1066 yilda Samarkand xumkdorli tamgochxonning 
famoni bilan Samarkand shaxrida kasalxona ko’rilib ishga tushirildi. Kasalxona 
bilan bir vaqtda tibbiy madrasa ham barpo etildi. U tarixda «Tibbiyot bilim maskani» 
nomi bilan ma’lum. Kasalxonaga bosh tabib qilib o’sha vaqtdagi yirik xaqimlardan 
biri bo’lgan Muhammad ibn Abdumalik as-Safar tayinlangan. Bundan tashqari bu 
erda boshqa mashxur xaqimlar ham xizmat qilganlar. Bulardan biri Najibudin 
Samarkandiy bo’lgan.  
 
Bu davrda O’vropada moddiy va ma’naviy xayot turg’unlik davrini boshidan 
kechirdi. Fanda sxolastika xuqmronlik qildi. Xar qanday erkin fikr ta’kib ostiga 
olindi. Daxriylar bilan kurashish uchun daxshatli inqvizitsiya qo’llanildi. Ilg’or fan 
namoyandalari o’tda kuydirildi.  
 
O’vropada O’rta asr davrining rivojlana boshlangan nuqtasi deb 476 yil qabul 
qilingan. Shu yil German kabilalari qadimgi klassik qo’ldorlik davlati bo’lgan Rim 
Somoniylar davridagi tibbiyot. IX-X asrlarda Buxoro davlatida ham iqtisodiy xayot, fan va madaniyat yoqsaldi. Bu davrda Buxoroda Somoniylar xukumronlik qilar edilar. Bu3xoro xokimlari saroyda ham olimlar, shoirlar, san’at namoyondalari o’zlari uchun qo’lay sharoit topgan edilar. Ma’lumotlarga ko’ra. Buxoroda ham somoniylar davrida «Olimlar jamiyati», bo’lgan, saroyda katta kutubxona bo’lib unda dunyo fanlarining hamma soxalariga oid ko’p nodir asarlar saqlangan. Podshox saroyida xizmat qiluvchi olimlar, saroy amaldorlari va ba’zi saroyga yaqin kishilargina bu erdagi kitoblarni ukish imqoniyatiga ega bo’lganlar. Mashxur xaqim Ibn Sinoning yozishicha, u o’sha vaqtda xokimlik qilgan Buxoro amiri Nux ibn Manso’rni ogir xastalikdan tuzatgandan so’nggina unga shu saroy kutubxonasidagi nodir kitoblardan foydalanishga ruxsat berilgan. O’sha zamondagi Buxoroda yashab ijod qilgan olimlar haqida etarli ma’lumot yoq. Faqat bir necha xaqimni bilamiz xolos. SHular jumlasiga mashxur Abu Ali ibn Sino ham kiradi. Qoraxoniylar davridagi tibbiyot: X asr oxirida Buxoro xokimligi qoraxoniylar tomonidan zabt etildi. Qoraxoniylar ham mamlakatni iqtisodiy va madaniy jixatdan rivojlantirishga xarakat qildilar. Tibbiyot soxasida ham ancha siljish yu’z berdi. Shaxarlarda kasalxona va shifoxonalar barpo etildi. Ularda tajribali xaqimlar xizmat qilardilar. 1066 yilda Samarkand xumkdorli tamgochxonning famoni bilan Samarkand shaxrida kasalxona ko’rilib ishga tushirildi. Kasalxona bilan bir vaqtda tibbiy madrasa ham barpo etildi. U tarixda «Tibbiyot bilim maskani» nomi bilan ma’lum. Kasalxonaga bosh tabib qilib o’sha vaqtdagi yirik xaqimlardan biri bo’lgan Muhammad ibn Abdumalik as-Safar tayinlangan. Bundan tashqari bu erda boshqa mashxur xaqimlar ham xizmat qilganlar. Bulardan biri Najibudin Samarkandiy bo’lgan. Bu davrda O’vropada moddiy va ma’naviy xayot turg’unlik davrini boshidan kechirdi. Fanda sxolastika xuqmronlik qildi. Xar qanday erkin fikr ta’kib ostiga olindi. Daxriylar bilan kurashish uchun daxshatli inqvizitsiya qo’llanildi. Ilg’or fan namoyandalari o’tda kuydirildi. O’vropada O’rta asr davrining rivojlana boshlangan nuqtasi deb 476 yil qabul qilingan. Shu yil German kabilalari qadimgi klassik qo’ldorlik davlati bo’lgan Rim  
 
imperiyasi tor-mor qildilar. Shu bilan birgalikda qadimgi antik madaniyatini ham 
tugatdilar. O’vropada ijtimoiy xayotning hamma soxalari katolik dini ta’sirida qoldi. 
Din barcha ilmiy va progressiv uchoqlarni yoq qildi. Shu tariqa tibbiyot fani ham o’z 
taraqqiyotidan to’xtadi.  
Bu soxada diniy tushunchalar xukm sura boshladi. Deyarli xech qanday 
kashfiyot qilinmadi. Anatomik va fiziologik tekshirishlar olib borilmadi. 
Dorifununlardagi o’qitiladigan fanlar din aqidalariga moslashtirildi. Kasallar 
ibodatxonalarda davolanardilar. Dindorlar xudo va payg’ambarlar odamlarga qilgan 
gunoxlari uchun kasallikni o’zlari beradilar va o’zlari oladilar deb, fikr yuritdilar.  
Tibbiyot soxasida afso’ngarlik, dioxonlik va shomonlik keng tarqaldi. Bu davr 
kariyb ming yilcha (XVasrgacha) davom etdi. XVI-XVII asrlarga kelib Ovrupada 
madaniy jonlanish yo’z berdi. Tajriba va ko’zdan kechirishga asoslangan 
eksperimental fan tez rivojlana boshladi. YAngi bo’layotgan burlayotgan burjuaziya 
fan kshilarini qo’llab quvvatladi. Buning natijasida fanning hamma soxalari, 
ayniqsa, aniq fanlar tez rivojlandi.  
Tibbiyotda ham yirik kashfiyotlar qilindi. Umuman ilm fan va tibbiyotda 
yangi davr boshlandi. Bu davr uygonish davriga kelib tibbiy fanlar ham tez rivojlana 
boshladi.  
Mikroskopning kashf etilishini gollandiyalik olim Antoni Levenguk nomi 
bilan boglaydir. Mikroskopning kashf etilishi juda katta vokea bo’ldi.  Bu 
kashfiyotdan boshlab tibiiy fanlar va tibbiyot olamida yangi davr boshlandi. YAngi 
fanlar – gistologiya, mikrobiologiya, bakteriologiya, embriologiya fanlar kelib 
chiqdi.  
Uygonish davrining buyuk muvaffaqiyatlaridan biri – odam anatomiyasi va 
fiziologiyasi soxasidagi yutuqlar edi. Ular mustaqil fan sifatida shaqlandi. Bunda 
mashxur belgiyalik olim Andres Vezalusning xizmati juda katta. Bu olimni odam 
anatomiyasi fanining asoschisi desak bo’ladi. U birinchi bo’lib xaqiqiy odam 
anatomiyasini o’rgandi va bu oxadagi ilgarigi xatoliklarga xotima kuydi. Andreas 
Vezaliusning xayoti va faoliyati o’zi bir kaxramonlikdir.  Uning xayoti katta tarixiy 
ahamiyatga ega, kashfiyotlar esa bebahodir.  
imperiyasi tor-mor qildilar. Shu bilan birgalikda qadimgi antik madaniyatini ham tugatdilar. O’vropada ijtimoiy xayotning hamma soxalari katolik dini ta’sirida qoldi. Din barcha ilmiy va progressiv uchoqlarni yoq qildi. Shu tariqa tibbiyot fani ham o’z taraqqiyotidan to’xtadi. Bu soxada diniy tushunchalar xukm sura boshladi. Deyarli xech qanday kashfiyot qilinmadi. Anatomik va fiziologik tekshirishlar olib borilmadi. Dorifununlardagi o’qitiladigan fanlar din aqidalariga moslashtirildi. Kasallar ibodatxonalarda davolanardilar. Dindorlar xudo va payg’ambarlar odamlarga qilgan gunoxlari uchun kasallikni o’zlari beradilar va o’zlari oladilar deb, fikr yuritdilar. Tibbiyot soxasida afso’ngarlik, dioxonlik va shomonlik keng tarqaldi. Bu davr kariyb ming yilcha (XVasrgacha) davom etdi. XVI-XVII asrlarga kelib Ovrupada madaniy jonlanish yo’z berdi. Tajriba va ko’zdan kechirishga asoslangan eksperimental fan tez rivojlana boshladi. YAngi bo’layotgan burlayotgan burjuaziya fan kshilarini qo’llab quvvatladi. Buning natijasida fanning hamma soxalari, ayniqsa, aniq fanlar tez rivojlandi. Tibbiyotda ham yirik kashfiyotlar qilindi. Umuman ilm fan va tibbiyotda yangi davr boshlandi. Bu davr uygonish davriga kelib tibbiy fanlar ham tez rivojlana boshladi. Mikroskopning kashf etilishini gollandiyalik olim Antoni Levenguk nomi bilan boglaydir. Mikroskopning kashf etilishi juda katta vokea bo’ldi. Bu kashfiyotdan boshlab tibiiy fanlar va tibbiyot olamida yangi davr boshlandi. YAngi fanlar – gistologiya, mikrobiologiya, bakteriologiya, embriologiya fanlar kelib chiqdi. Uygonish davrining buyuk muvaffaqiyatlaridan biri – odam anatomiyasi va fiziologiyasi soxasidagi yutuqlar edi. Ular mustaqil fan sifatida shaqlandi. Bunda mashxur belgiyalik olim Andres Vezalusning xizmati juda katta. Bu olimni odam anatomiyasi fanining asoschisi desak bo’ladi. U birinchi bo’lib xaqiqiy odam anatomiyasini o’rgandi va bu oxadagi ilgarigi xatoliklarga xotima kuydi. Andreas Vezaliusning xayoti va faoliyati o’zi bir kaxramonlikdir. Uning xayoti katta tarixiy ahamiyatga ega, kashfiyotlar esa bebahodir.  
 
Uygonish davrida odam anatomiyasi bilan birga fiziologiya fani ham 
rivojlandi. Bu fanning shakllanishi mashxur ingliz olimi Vilyam Xarvey nomi bilan 
bog’liq.  
Vilyam Xarvey fiziologiya fanidan yangi davr ochgan olimdir. I.P. pavlov 
aynan Vilyam Xarvey fiziologiyani mustaqil fan darasiga ko’tardi, deb yozgan edi. 
Uyganish davri tibbiyotning yutuqlaridan biri yoqumli kasalliklar masalasini 
o’rganish bo’ldi. Bu masala ustidan olimlar chuquroq uylay boshladilar. 
SHundaylardan biri Jirolalo Frakastro (1478-1553) edi. U toshmali tif, bezgak, 
qizamiq, sil va zaxm kasalliklarni chuqur tekshirdi. Temur davrida tibbiyot fani 
yuksak darajaga ko’tarilgan ediki, u vaqtda xatto o’lgan odamning jasadini 
balzamlash usulini ham bilganlar. Masalan, Temurning o’zi, Bibixoni va Temurning 
o’gillari, Jaxongir va Mirzo Shoxrux, nabirasi – Muhammad sultonning kabrlari 
ochib qo’ilganda ularning jasadi mumiyolanganligi aniqlangan.  
Ulugbek (Muhammad taragay Ko’ragoniy) faqat davlat arbobi bo’libgina 
kolmay, shu bilan birga buyuk olim sifatida ham mushxur, Turixchilarning 
yozishicha, u bilimlarning deyarli hammasi bilan shug’ullangan. Ulugbek ko’p 
vaqtini bobosi Amir Temur tashkil etgan buyuk kutubxona «Kitob gumbazi»da turli 
kitoblarni mutoala qilish bilan utkazgan. Boshqa kitoblar qatorida tibga oid asarlarni 
ko’p ukigan. U bu soxada Kichik bir risola yozgani ham mu’lum.  
Ammo astronomiya soxasida Ulugbek katta olim sifatida dunyoga 
mashxurdir. Lekin tibbiyot ilmiga ham katta ahamiyat bergan. Samarkandda bir 
kasalxona ko’rdirib, unda ishlash uchun Kirmon shaxridan mashxur tabib 
Burxoniddin Nafis ibn Avazni taklif etgan. SHu tabib tibga oid bir qancha asar 
yozgan. SHulardan biri «Dori tayyorlash san’ati»  nomli asari ham bo’lgan. Bu 
kitobda muallif oddiy va murakkab dorilar retseptini to’zish, ularni tayyorlash va 
ishlatish usullarini bayon etgan.  
O’sha davrda tibiblar O’rtasida moxir jarroxlar ham bo’lgan. SHulardan biri 
Tojiddin xaqim edi. Bu jarrox ancha murakkab operatsiyalarni ham qilgan. 
Masalan, ko’z kataraktasini operatsiya yo’li bilan muvaffaqiyatli davolagan. 
Operatsiya vaqtida esa tez-tez o’z qo’lini mayda qilib tugralgan piyozga botirib 
olarkan. Ma’lumki piyozda mikroblarni uldiruvchi fitonsidlar bo’ladi.  
Uygonish davrida odam anatomiyasi bilan birga fiziologiya fani ham rivojlandi. Bu fanning shakllanishi mashxur ingliz olimi Vilyam Xarvey nomi bilan bog’liq. Vilyam Xarvey fiziologiya fanidan yangi davr ochgan olimdir. I.P. pavlov aynan Vilyam Xarvey fiziologiyani mustaqil fan darasiga ko’tardi, deb yozgan edi. Uyganish davri tibbiyotning yutuqlaridan biri yoqumli kasalliklar masalasini o’rganish bo’ldi. Bu masala ustidan olimlar chuquroq uylay boshladilar. SHundaylardan biri Jirolalo Frakastro (1478-1553) edi. U toshmali tif, bezgak, qizamiq, sil va zaxm kasalliklarni chuqur tekshirdi. Temur davrida tibbiyot fani yuksak darajaga ko’tarilgan ediki, u vaqtda xatto o’lgan odamning jasadini balzamlash usulini ham bilganlar. Masalan, Temurning o’zi, Bibixoni va Temurning o’gillari, Jaxongir va Mirzo Shoxrux, nabirasi – Muhammad sultonning kabrlari ochib qo’ilganda ularning jasadi mumiyolanganligi aniqlangan. Ulugbek (Muhammad taragay Ko’ragoniy) faqat davlat arbobi bo’libgina kolmay, shu bilan birga buyuk olim sifatida ham mushxur, Turixchilarning yozishicha, u bilimlarning deyarli hammasi bilan shug’ullangan. Ulugbek ko’p vaqtini bobosi Amir Temur tashkil etgan buyuk kutubxona «Kitob gumbazi»da turli kitoblarni mutoala qilish bilan utkazgan. Boshqa kitoblar qatorida tibga oid asarlarni ko’p ukigan. U bu soxada Kichik bir risola yozgani ham mu’lum. Ammo astronomiya soxasida Ulugbek katta olim sifatida dunyoga mashxurdir. Lekin tibbiyot ilmiga ham katta ahamiyat bergan. Samarkandda bir kasalxona ko’rdirib, unda ishlash uchun Kirmon shaxridan mashxur tabib Burxoniddin Nafis ibn Avazni taklif etgan. SHu tabib tibga oid bir qancha asar yozgan. SHulardan biri «Dori tayyorlash san’ati» nomli asari ham bo’lgan. Bu kitobda muallif oddiy va murakkab dorilar retseptini to’zish, ularni tayyorlash va ishlatish usullarini bayon etgan. O’sha davrda tibiblar O’rtasida moxir jarroxlar ham bo’lgan. SHulardan biri Tojiddin xaqim edi. Bu jarrox ancha murakkab operatsiyalarni ham qilgan. Masalan, ko’z kataraktasini operatsiya yo’li bilan muvaffaqiyatli davolagan. Operatsiya vaqtida esa tez-tez o’z qo’lini mayda qilib tugralgan piyozga botirib olarkan. Ma’lumki piyozda mikroblarni uldiruvchi fitonsidlar bo’ladi.  
 
Ulugbek ko’rdirgan rasadxona va madrasa koshida «Baytul xikma» ya’ni, 
olimlar uyi bor edi. Bu Akademiyaga yo’zga yaqin olish uyushgan.  
O’rta Osiyoda XV-XVI asarlarda tibbiyotning rivojlanishi Alisher Navoiy 
nomi bilan bog’liq bo’lgan Navoiy o’zi tabib bo’lmasa ham, tibbiyotning 
rivojlanishida juda katta rol o’ynaydi, hamda u insonparvar olim va davlat arbobi 
sifatida mamlakatda sog’liqni saqlash ishlarining rivojlanishiga katta xissa qushdi.  
Navoiyning tashabbusi bilan mamlakatda 300 dan ortiq turli madaniy maishiy 
binolar, kasalxonalar, dorixonalar va tibbiy maktablar barpo etildi. Navoiyning 
tibbiyot, tabiblar va salomatlikni saqlash haqidagi fikr va muloxazalari uning 
mashxur «maxbub-qo’lub» (Kalblar sevgilisi) nomli kitobida bayon etilgan. Kitobda 
asosan Navoiyning siyosiy ijtimoiy, axloqiy va tarbiyaviy qarashlari bayon etilgan.  
Xirot tibbiy kompleksi. 1480-1481 yillarda  Xirotda Navoiyning ko’rsatmasi 
va ishtiroki bilan shaxar chetidagi eng ko’rkam joyda, «Injil» kali buyida tibbiy 
kompleks parpo etildi.  
 
Bu kompleksga «SHifoxiya» nomi kasalxona, «Safoxiya» nomli hammom 
xovo’z hamda «Ixlosiya» nomli madrasa ko’rgan.  
 
Ulug xaqim Ibn Sino kasalxonalari ko’rilishida o’lkaning tibbiy iklim 
sharoitini xisobga olish, bemorlarga mumkinqadar qo’lay sharoit yaratib berish 
ko’zda to’tilishi lozim, deb tavsiya qilingan edi.  
 
«Ixlosiya» madrasasida ko’zga ko’ringan olimlar mudarrislik qilganlar. 
Ulardan Amir Burxoniddin Atoullox Nayshapuriy, Amir MO’rtazo, Mavlono 
Fasixiddin Nizomiy kabi olimlar ayniqsa katta shuxrat qozondilar.  
 
Bobur saroyidagi fozillar qatorida yirik tibbiyot olimlari ham bor edi. 
SHulardan biri o’sha zamonda ko’zga ko’ringan tabiblardan Yusuf ibn Muhammad 
ibn Yusuf al-Xorazimiydir. Bu tabib Yusufiy nomi bilan tanilgan. U tib ilmiga oid 
ko’p asar yozgan. Birinchi asarini olim yosh paytida yozgan edi. Bu asar «Ovqat va 
ichimliklar haqida risola» deb atalgan. Asarda muallif normat ovqatlanish tartibi va 
suyoqliklarni iste’mol qilish qoidalarini ko’rsatadi. Keyingi asari «Muruvvatli 
kishilarga foyda keltirish» deb atalgan. Unda sog’liqni saqlash muassasalari bayon 
etilgan. Yusuf tabibning eng mashxur asari «Kasalliklarni davolash» dir. Bu asarda 
organizmdagi barcha a’zolarning kasalliklari, ularni aniqlash va davolash tadbirlari 
bayon etilgan.  
Ulugbek ko’rdirgan rasadxona va madrasa koshida «Baytul xikma» ya’ni, olimlar uyi bor edi. Bu Akademiyaga yo’zga yaqin olish uyushgan. O’rta Osiyoda XV-XVI asarlarda tibbiyotning rivojlanishi Alisher Navoiy nomi bilan bog’liq bo’lgan Navoiy o’zi tabib bo’lmasa ham, tibbiyotning rivojlanishida juda katta rol o’ynaydi, hamda u insonparvar olim va davlat arbobi sifatida mamlakatda sog’liqni saqlash ishlarining rivojlanishiga katta xissa qushdi. Navoiyning tashabbusi bilan mamlakatda 300 dan ortiq turli madaniy maishiy binolar, kasalxonalar, dorixonalar va tibbiy maktablar barpo etildi. Navoiyning tibbiyot, tabiblar va salomatlikni saqlash haqidagi fikr va muloxazalari uning mashxur «maxbub-qo’lub» (Kalblar sevgilisi) nomli kitobida bayon etilgan. Kitobda asosan Navoiyning siyosiy ijtimoiy, axloqiy va tarbiyaviy qarashlari bayon etilgan. Xirot tibbiy kompleksi. 1480-1481 yillarda Xirotda Navoiyning ko’rsatmasi va ishtiroki bilan shaxar chetidagi eng ko’rkam joyda, «Injil» kali buyida tibbiy kompleks parpo etildi. Bu kompleksga «SHifoxiya» nomi kasalxona, «Safoxiya» nomli hammom xovo’z hamda «Ixlosiya» nomli madrasa ko’rgan. Ulug xaqim Ibn Sino kasalxonalari ko’rilishida o’lkaning tibbiy iklim sharoitini xisobga olish, bemorlarga mumkinqadar qo’lay sharoit yaratib berish ko’zda to’tilishi lozim, deb tavsiya qilingan edi. «Ixlosiya» madrasasida ko’zga ko’ringan olimlar mudarrislik qilganlar. Ulardan Amir Burxoniddin Atoullox Nayshapuriy, Amir MO’rtazo, Mavlono Fasixiddin Nizomiy kabi olimlar ayniqsa katta shuxrat qozondilar. Bobur saroyidagi fozillar qatorida yirik tibbiyot olimlari ham bor edi. SHulardan biri o’sha zamonda ko’zga ko’ringan tabiblardan Yusuf ibn Muhammad ibn Yusuf al-Xorazimiydir. Bu tabib Yusufiy nomi bilan tanilgan. U tib ilmiga oid ko’p asar yozgan. Birinchi asarini olim yosh paytida yozgan edi. Bu asar «Ovqat va ichimliklar haqida risola» deb atalgan. Asarda muallif normat ovqatlanish tartibi va suyoqliklarni iste’mol qilish qoidalarini ko’rsatadi. Keyingi asari «Muruvvatli kishilarga foyda keltirish» deb atalgan. Unda sog’liqni saqlash muassasalari bayon etilgan. Yusuf tabibning eng mashxur asari «Kasalliklarni davolash» dir. Bu asarda organizmdagi barcha a’zolarning kasalliklari, ularni aniqlash va davolash tadbirlari bayon etilgan.  
 
 
Qisqacha xulosa: 
Bizga mu’lum bo’ldiki, buyuk ajdodlarimiz ham tibbiyot ilmiga befarq qaramay, uni 
rivojlanishida o’ziga xos xizmat ko’rsatganlar. Ayniqsa buyuk ajdodimiz Alisher 
Navoiy o’z tashabbusi bilan xirot shaxrida «Shifoxiya» kasalxonasini va boshqa 
ko’plab 
shifoxona 
va 
dorixona 
ko’rdirganligi, 
tibbiyotning o’ziga 
xos 
rivojlanganligini ko’rsatib turibdi.  
 
Savollar: 
1. Temuriylar davrida qaysi tabiblar etishib chiqqan? 
2. Ulugbekning saroyi kim edi, u kaerlik?  
3. Navoiy tashabbusi bilan qanday kompleks parpo etilgan? 
 
Qisqacha xulosa: Bizga mu’lum bo’ldiki, buyuk ajdodlarimiz ham tibbiyot ilmiga befarq qaramay, uni rivojlanishida o’ziga xos xizmat ko’rsatganlar. Ayniqsa buyuk ajdodimiz Alisher Navoiy o’z tashabbusi bilan xirot shaxrida «Shifoxiya» kasalxonasini va boshqa ko’plab shifoxona va dorixona ko’rdirganligi, tibbiyotning o’ziga xos rivojlanganligini ko’rsatib turibdi. Savollar: 1. Temuriylar davrida qaysi tabiblar etishib chiqqan? 2. Ulugbekning saroyi kim edi, u kaerlik? 3. Navoiy tashabbusi bilan qanday kompleks parpo etilgan?