O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI BANKLARINING KAPITALLASHISH DARAJASINI OSHIRISH SIYOSATI VA UNING O’ZIGA XOS XUSUSIYATLARI.
Yuklangan vaqt
2025-02-25
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
33
Faytl hajmi
44,7 KB
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI BANKLARINING KAPITALLASHISH
DARAJASINI OSHIRISH SIYOSATI VA UNING O’ZIGA XOS
XUSUSIYATLARI.
Reja.
Kirish.
Asosiy qism
1. Tijorat banklari kapitalining tarkibi va mohiyati .
2. Bank kapitali va xarakterlari.
3. Banklarni kapitallashtirishning iqtisodiy o‘sishda ro’li.
4. Bankning o‘z mablag‘lari (kapitali) tahlili va tijorat banklari kapitilining
(mablag‘lari) tahlili
Xulosa.
Foydalanilgan adabiyotlar.
KIRISH
Bozor
iqtisodiyoti
sharoitida
bank
faoliyatining
barqarorligi,
uning
raqobatbardoshliligi va istiqbollari ko‘p jihatdan o‘tgan davrda erishilgan natijalar
va yo‘l qo‘yilgan kamchiliklarni aniqlashga bog‘liq. Istiqbolni belgilash tahlilga
asoslanmog‘i lozim. «Tijorat banklari faoliyati tahlili» fani bank faoliyati bilan
bog‘liq
bo‘lgan
jarayonlarni
uzluksiz
ravishda
o‘rganadi.
O‘rganishda
ko‘rsatkichlarni guruhlash, taqqoslash, bog‘ - lash, induksiya, deduksiya, sintez,
korrelyatsiya – regris sion tahlil kabi usullardan foydalaniladi. Tahlil natijasida
erishilgan yutuqlarning sabablari, faoliyatning samarali va samarasiz qirralari
o‘rganiladi hamda yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan muammolarni hal qilish bo‘yicha
aniq chora-tadbirlar ishlab chiqish imkoniyatlari yaratiladi. Tahlil jarayoni
faoliyatning asosiy yo‘nalishlarini qamrab oladi va u bankning likvidliligi,
daromadliligini o‘stirish va mijozlar ishonchini qozonishga asos bo‘ladi. «Tijorat
banklari faoliyati tahlili» fanida o‘z va chetdan jalb etilgan mablag‘lari tarkibi
tuzilmasi, dinamikasi va ular o‘rtasidagi mutanosibliklar o‘rganiladi. Bank aktivlari
tahliliga keng e’tibor qaratiladi. Asosiy maqsad yuqori foyda olishdan iboratligini
inobatga olgan holda bank daromadlari va xarajatlari tarkibini o‘rganadi. Foydani
tashkil etish va unga ta’sir etuvchi omillar tahlil qilinadi. Keyingi yillarda banklar
tomonidan to‘lanadigan soliqlarning turlari, ularning faoliyat samaradorligiga ta’siri
chuqur talqin qilinadi. 4 Banklarning raqobatbardoshligini aniqlashda ularning
likvidliligi va to‘lov qobiliyati muhim ahamiyat kasb etadi. Tahlil davomida
banklarning likvidliligi va to‘lov qobiliyatiga ta’sir etuvchi omillar to‘liq
o‘rganiladi. Har qanday tahlildan maqsad kamchiliklarni aniqlash va ularni tugatish
chora-tadbirlarini ishlab chiqishdan iborat. «Tijorat banklari faoliyati tahlili» fani
«Pul, kredit va bank lar» nazariy fanining amaliy davomi bo‘lib, «Bank ishi, «Bank
menejmenti va marketingi», «Bank auditi», «Banklarda buxgalteriya hisobi» kabi
fanlar bilan bog‘liqlikda o‘rganiladi. O‘quv qo‘llanma «Tijorat banklari faoliyati
tahlili» jarayonlarini o‘rganishda iqtisodiy yo‘nalishlar bo‘yicha ta’lim olayot gan
oliy o‘quv yurtlari talabalari, qiziquvchi iqtisodchilarga muhim manba bo‘lib xizmat
qiladi. Qo‘llanmadan oliy o‘quv yurtlari talabalari, auditorlar, bank xodimlari va
boshqa qiziquvchilar foydalanishlari mumkin.
Asosiy qisim:
1. Tijorat banklari kapitalining tarkibi va mohiyati.
Xalqaro bank amaliyoti tajribasi shuni ko‘rsatmoqdaki, bozor
munosabatlari sharoitida tijorat banklari kapitalining samaradorligi va uning
yetarliligini
ta’minlamasdan
turib,
banklarning
to‘lov
qobiliyatini
mustahkamlash va aholining bank tizimiga bo‘lgan ishonchini qozonish
mumkin emas. Ma’lumki, bank kapitalining mavjudligi bankning tashkil
topishi va faoliyat ko‘rsatishi uchun eng asosiy zaruriyatdan biridir.
Aytish joizki, AQSHda ipotekali kreditlash tizimida ro‘y bergan tanglik
holatidan boshlangan, bugungi kunda butun dunyoni qamrab olgan jahon
moliyaviy inqirozi natijasida yirik banklar va moliyaviy tuzilmalarning
likvidlik va to‘lov qobiliyati zaiflashib borayotgan bir paytda banklarning
to‘lov qobiliyatini mustahkamlashda bank kapitali va uning yetarlilik darajasi
birlamchi zaruriy omil bo‘lib hisoblanadi. Iqtisodiy islohotlar va bozor
munosabatlarining samaradorligini ta’minlashda tijorat banklari kapitalini
shakllantirish va uning muvofiqligini ta’minlashga erishish muhim o‘rin
tutadi.
Xalqaro bank amaliyotida bank kapitali va uning yetarliligini ta’minlash
masalasiga to‘xtalishdan oldin bank kapitalining iqtisodiy mohiyati
to‘g‘risida to‘xtalib o‘tish joiz.
Bank kapitali murakkab kategoriya sifatida «bank ishi»da muhim ahamiyat
kasb etadi. Zero, u bank faoliyatining boshlang‘ich moliyaviy asosi va
keyinchalik uning rivojlanishi, barqarorligi hamda xavfsizligini ta’minlovchi
manba bo‘lib hisoblanadi. Qisqa qilib aytganda, tijorat banki kapitali – bu
bank faoliyatini moliyalashtirishning barqaror manbayi bo‘lib, bankning
operatsion jarayonida kutilmaganda yuzaga keladigan zararlarni qoplash
imkonini beruvchi o‘ziga xos himoya vositasidir. Bank kapitalining iqtisodiy
mazmuni yanada to‘liqroq u bajaradigan funksiyalarda namoyon bo‘ladi.
Bank kapitalining quyidagi ikkita funksiyasini ajratib ko‘rsatish mumkin:
1. Himoya funksiyasi. Bank kreditorlari va omonatchilari manfaatlarini
himoya qilish bank kapitalining asosiy funksiyasi bo‘lib xizmat qiladi. Chunki
bank aktivlarining asosiy qismi omonatchilar hisobiga shakllantiriladi.
Himoya funksiyasi zarar ko‘rish xavfi tug‘ilganda aktiv rezervlar
shakllantirish yo‘li orqali bankning to‘lov qobiliyatini saqlab qolish, agarda
bank tugatilganda omonatchilarga kompensatsiya to‘lash imkoniyatini beradi.
Bu esa, o‘z navbatida, bankning keyingi faoliyatiga keng yo‘l ochib beradi.
Kapital o‘ziga xos himoya yostig‘i rolini o‘ynab, ko‘zda tutilmagan yirik
xarajatlar sharoitida bank operatsiyalarini davom ettirish imkoniyatini beradi.
Bank kapitalining mavjudligi uning ishonchliligi va likvidliligining birinchi
shartidir.
2. Tartibga soluvchi funksiyasi. Bank kapitalini tartibga 49 soluvchi
funksiyasi bankning ssuda va investitsion operatsiyalarini chegaralashni
nazarda tutadi.
Bank kapitali yuqorida keltirilgan vazifalarni bajarishi uchun quyidagi uchta
xususiyatga ega bo‘lishi lozim:
U uzoq muddatli bo‘lishi zarur (doimiy).
Tijorat banklarining kapitali uzoq muddatli bo‘lishi zarur, deganda asosiy
e’tibor kapital egasining ushbu mablag‘ni istalgan paytda talab qilish
imkoniyatining chegaralanganligi nazarda tutilmoqda. Agar bank aksiyadori
istalgan paytda bank kapitalini shakllantirish uchun yo‘naltirilgan mablag‘ni
to‘liq yoki qisman qaytarib olsa, bank iqtisodiy jihatdan tang ahvolga tushib
qolishi tabiiy.
O‘zbekiston Respublikasining 1996-yil 25-aprelda qabul qilingan «Banklar
va bank faoliyati to‘g‘risida»gi qonunida «Bank muassislari bank
aksiyadorlari tarkibidan u ro‘yxatga olingan kundan boshlab bir yil
mobaynida chiqib ketish huquqiga ega emaslar», deya qayd etilgan.
Demak, tijorat banklari ustav kapitaliga qo‘yilgan mablag‘larni bir yil
davomida erkin ishlatish huquqiga ega. Bank kapitali majburiy to‘lovlarga
tobe bo‘lmasligi kerak.
Tijorat banklari kapitalining majburiy to‘lovlardan ozodligi bankning
barqaror faoliyat yuritishiga keng imkoniyat yaratadi. Aksincha, bank kapitali
soliq, penya va boshqa to‘lovlar, shuningdek, bankning majburiyatlari
bo‘yicha tobe bo‘lsa, uning iqtisodiy barqarorligiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi va
kapital doimo iqtisodiy jihatdan xavf ostida bo‘ladi. Mazkur holat banklarga
o‘z nomidan moliya bozorlarida operatsiyalarni amalga oshirishda,
omonatchilar va investorlarni bankka jalb qilishda hamda aholining
ishonchini ta’minlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi.
Bank kapitali omonatchilar va kreditorlarning huquqiy manfaatidan mustaqil
bo‘lishi lozim.
Tijorat banklari moliyaviy vositachi sifatida omonatchilar va kreditorlardan
juda katta miqdorda mablag‘larni jalb etadi. Bank kapitali jalb qilingan
mablag‘larni qaytarish bilan bog‘liq bo‘lgan holatlar bo‘yicha omonatchilar
va
kreditorlarning
manfaatiga
bevosita
bog‘liq bo‘lmasligi,
ya’ni
omonatchilar va kreditorlarning bank kapitaliga nisbatan hech qanday
qonuniy yoki bilvosita da’volari mavjud bo‘lmasligi zarur.
Tijorat banklari kapitali tarkibining oqilona shakllantirilishi bank kapitalining
mustahkamligiga va uning yetarliligiga ijobiy ta’sir qiladi.
Bugungi kunda dunyoning ko‘pchilik mamlakatlarida tijorat banklari
kapitalining tarkibini shakllantirishda xalqaro Bazel qo‘mitasi tomonidan
ishlab chiqilgan standartlardan asos sifatida foydalanilmoqda.
Xalqaro Bazel qo‘mitasining standartlariga asosan bankning jami kapitali
asosiy va qo‘shimcha kapitalga ajratiladi. Ushbu standartlar birinchi marta
1988-yilda ishlab chiqilib, amaliyotga 1993-yildan boshlab joriy etilgan.
Bazel standartlariga ko‘ra asosiy kapital quyidagi elementlardan tashkil
topadi:
1. Ustav kapitalining to‘langan qismi (oddiy aksiyalar qiymati).
2. Muddatsiz nokumulyativ imtiyozli aksiyalar.
3. Emission daromad.
4. Sof foyda hisobidan shakllantirilgan zaxira summalari.
5. O‘tgan yillarning taqsimlanmagan foydasi.
Shunisi e’tiborga molikki, xorijiy bank amaliyotida banklarda audit tekshiruvi
o‘tkazilib, audit xulosasi tasdiqlangunga qadar joriy yilning foydasi asosiy
kapital tarkibiga kiritiladi. Audit xulosasidan keyin esa faqat taqsimlanmagan
foyda kiritiladi.
Xalqaro Bazel standartlari bo‘yicha banklarning qo‘shimcha kapitali
tarkibiga ushbu asosiy elementlar kiritiladi:
1. Kreditlardan ko‘riladigan zararlarni qoplashga mo‘ljallangan zaxiraning
riskka tortilgan aktivlar miqdorining 1,25 foizidan oshib ketmaydigan qismi.
2. Qayta baholash zaxirasi. Bunda bankka tegishli bino va inshootlar hamda
yerning qiymatini qayta baholash natijasida yuzaga keladigan zaxira miqdori
tushuniladi.
3. Subordinatsiyalashgan qarz majburiyatlari.
4. Konsolidatsiyalashgan sho‘ba korxonalarini tashkil etish maqsadiga
yo‘naltirilgan qo‘yilmalar. Bazel andozalari bo‘yicha konsolidatsiyalashgan
sho‘ba korxonalari deganda bank qoshida tashkil etilgan, mustaqil balansga
ega bo‘lmagan kredit muassasalari (lizing, faktoring, trast, forfeyting
kompaniyalari) ko‘zda tutiladi.
Respublikamiz tijorat banklarining kapital tarkibi Markaziy bankning 1998-
yil 2-noyabrda tasdiqlangan. 420-sonli «Tijorat banklari kapitalining
yetarliligiga qo‘yiladigan talablar to‘g‘risida»gi Nizomida quyidagicha
keltirilgan:
I darajali kapital quyidagilardan iborat: a) to‘liq to‘langan va muomalaga
chiqarilgan oddiy aksiyalar;
b) nokumulyativ muddatsiz imtiyozli aksiyalar. Bu aksiyalar:
♦ muayyan sotib olish sanasi va shartlariga ega emas;
♦ egasining xohishiga ko‘ra sotib olinishi mumkin emas;
♦ bank aksiyadorlari umumiy yig‘ilishi qaroriga muvofiq ularga doir
dividendlar to‘lanmasligi mumkin;
♦ ular bo‘yicha o‘tgan davrdagi olinmagan (nokumulyativ) dividendlar
to‘lanmaydi;
d) qo‘shimcha kapital (kapitalning ortiqcha qismi) – oddiy va imtiyozli
aksiyalar bozor narxining ularning nominal qiymatidan oshib ketishi; e)
taqsimlanmagan foyda:
♦ kapital zaxiralar;
♦ avvalgi yillar taqsimlanmagan foydasi;
♦ joriy yil zararlari.
f)
ozchilik
aksiya
egalarining
birlashgan
korxonalar
aksiyadorlik
hisobvaraqlaridagi ulushi. Bu ulush sho‘ba korxonalari hisobvaraqlari bank
moliyaviy hisobotlarida umumlashtirilganda va bank ulushi bunday
korxonalar kapitalining 100 foizdan kam qismini tashkil qilganda vujudga
keladi.
g) bankning ustav kapitalidagi valuta qismiga teng bo‘lgan valuta aktivlarini
qayta baholanish hisobiga tashkil etilgan devalvatsiya zaxirasi.
II darajali kapital tarkibi esa quyidagilardan iborat:
a) joriy yildagi sof foyda;
b) riskni hisobga olgan holda aktivlar summasining 1,25 foizi va hisob-
kitoblardan so‘ng I darajali 100 foizli kapitaldan oshmagan miqdordagi
umumiy zaxira;
d) hisob-kitoblardan so‘ng I darajali 100 foizli kapitaldan oshmagan miqdorda
aralash turdagi majburiyatlar I darajali kapitalga kiritilmagan aralash turdagi
majburiyatlar, jumladan, imtiyozli aksiyalar, agarda ular quyidagi shartlarga
javob bersa, II darajali kapitalga kiritilishi mumkin:
♦ to‘liq to‘langan bo‘lishi;
♦ garov bilan ta’minlanmagan;
♦ bank tugatilganda ularga doir talablar bank depozitorlari talablari
qondirilganidan so‘ng qondirilishi;
♦ aksiya egasining tashabbusi bilan va oldindan olingan Markaziy bank
ruxsatisiz to‘lanishi mumkin emas;
♦ bankning har qanday zararlarini qoplashi va bankni to‘lovga qobiliyatsiz
deb e’lon qilish huquqini bermasligi;
♦ agar bank oxirgi 3 chorak mobaynida foyda olmagan bo‘lsa, emitent
xohishiga ko‘ra yoki oddiy va imtiyozli aksiyalar bo‘yicha dividendlar to‘lash
to‘g‘risida qaror qabul qilishda ushbu majburiyatlarga doir dividend larni
to‘lash muddati kechiktirilishi mumkinligi;
e) subordinar qarz, bu bankning qarz majburiyatlari shakli bo‘lib, bank
kapitalini aniqlash maqsadida hisobkitoblardan so‘ng I darajali kapitalning 50
foizidan oshmasligi kerak. II darajali kapitalga kiruvchi subordinar qarz
to‘lash muddati yetib kelgunga qadar oxirgi 5 yil davomida yiliga 20 foizga
kamayib borishi shart. II darajali kapital tarkibiga kiruvchi subordinar qarz
quyidagi talablarga javob berishi lozim:
♦ garov ta’minotiga ega bo‘lmaslik;
♦ bank tugatilayotganda ushbu majburiyatlar bo‘- yicha talablar depozitorlar
talablari qondirilganidan so‘ng amalga oshirilishi;
♦ boshlang‘ich to‘lov muddati 5 yildan ortiq bo‘lishi lozim. Bank kapitalining
bosh maqsadi – riskni kamaytirish, «hi moya devori» sifatida zararlarni
qoplab, bank to‘lovga qobilligini saqlash imkonini berishdir. Shu bilan birga
kapital bankni likvidlik muammosidan himoya qiladi va moliyaviy resurslar
bozoriga kirish imkonini ta’minlaydi.
Zero, yirik kapital bankka barqaror obro‘, omonatchilar ishonchini beradi.
Bank kapitali mijozlarning bankka ishonchini mustahkamlaydi va
kreditorlarni uning moliyaviy kuchiga ishontiradi. Bank kapitali bankning har
qanday holatda mijozlarning kreditga bo‘lgan talabini qondira olishiga
ishontirish uchun yetarlicha katta bo‘lishi kerak.
Tijorat banklari kapital miqdori (Markaziy bank talabidan oshgan qismi)
ularning o‘zi tomonidan mustaqil belgilansada, u ko‘p omillarga bog‘liq:
Birinchidan, bank uchun zarur bo‘lgan kapital miqdori uning mijozlari
xususiyatlariga bog‘liq, ya’ni mijozlar ichida yirik kreditga muhtoj
korxonalar ko‘p bo‘lishi bank kapitali miqdorining ko‘p bo‘lishini talab
qiladi.
Ikkinchidan, tijorat banki kapitali miqdori uning aktiv operatsiyalariga
bog‘liq. Bank operatsiyalari ko‘proq yuqori tavakkalchilik operatsiyalariga
bog‘liq bo‘lsa, u holda bankning kapitali ham ko‘p bo‘lishi kerak.
Uchinchidan, bank kapitali miqdori Markaziy bank yuritayotgan pul-kredit
siyosati va kredit resurslari bozori rivojlanishiga bog‘liq bo‘ladi.
Bank kapitali bankning uzoq vaqt samarali va barqaror faoliyat
ko‘rsatishining asosiy omili hisoblanadi.
Chunki: birinchidan, bank kapitali «Qora kun» uchun asosiy resurs
hisoblanadi, bank joriy yo‘qotishlarni kapital hisobidan qoplash yo‘li bilan
yuzaga kelgan muammolarni hal qilish, bankni bankrotlikdan saqlab qolishi
mumkin.
Ikkinchidan, bank kapitali bank o‘z faoliyatini keng qamrovli olib borib
mablag‘larni jalb qilish, resurs bazasini tashkil qilguncha uning faoliyatining
asosiy manbayi hisoblanadi.
Uchinchidan, bank kapitali bank faoliyatining muhim ko‘rsatkichi bo‘lib,
bankning obro‘sini oshirib, mijozlarning bankka bo‘lgan ishonchini
mustahkamlaydi.
To‘rtinchidan, kapital bankning tashkiliy jihatdan o‘sishiga, yangi xizmatlar
ko‘rsatishga imkon beruvchi manba shaklida namoyon bo‘ladi.
Bank kapitali bankning uzoq muddatdagi kelajagini, hayotiyligini va
o‘sishini bir maromga keltirib turuvchi regulyator hisoblanadi.
2 Bank kapitali va xarakterlari.
Bank kapitali - bu bankning aktivlari va uning majburiyatlari o'rtasidagi farq va u
bankning sof qiymatini yoki uning kapital qiymatini investorlarga anglatadi. Bank
kapitalining aktiv qismiga pul mablag'lari, davlat qimmatli qog'ozlari va foizli
qarzlar kiradi (masalan, ipoteka, akkreditiv va banklararo ssudalar). Bank kapitali
majburiyatlari qismiga ssuda-rezerv zaxiralari va uning har qanday qarzlari kiradi.
Bankning kapitali, agar bank o'z aktivlarini tugatmoqchi bo'lsa, kreditorlar qamrab
oladigan marja sifatida ko'rib chiqilishi mumkin.
Kalitlarni qabul qilish
Bank kapitali - bu bankning aktivlari va uning majburiyatlari o'rtasidagi farq
va u bankning sof qiymatini yoki uning kapital qiymatini investorlarga
anglatadi.
Bazel I, Bazel II va Bazel III standartlari bozor va bank regulyatorlari
yaqindan kuzatib boradigan tartibga soluvchi bank kapitali ta'rifini beradi.
Bank kapitali birinchi darajadagi kapital bilan sog'liqni saqlashning asosiy
ko'rsatkichi bo'lgan darajalarga bo'linadi.
Bank kapitali qanday ishlaydi:
Bank kapitali yo'qotishlarni qabul qila oladigan va agar bank tugatilsa to'lovlarda
eng past ustuvorlikka ega bo'lgan bankning o'z mablag'lari qiymatini anglatadi. Bank
kapitali bankning aktivlari va passivlari o'rtasidagi farq sifatida belgilanishi mumkin
bo'lsa-da, milliy hokimiyat idoralari o'zlarining tartibga soluvchi kapitali
to'g'risidagi tushunchasiga ega.
Bank faoliyatini tartibga solishning asosiy bazasi Bazel I, Bazel II va Bazel III
xalqaro kelishuvlari orqali Bank nazorati bo'yicha Bazel qo'mitasi tomonidan qabul
qilingan xalqaro standartlardan iborat. Ushbu standartlar bozor va bank
regulyatorlari diqqat bilan kuzatib boradigan tartibga soluvchi bank kapitali ta'rifini
beradi.
Banklar jamg'armalarni to'plash va ularni kreditlar orqali samarali foydalanishga
yo'naltirish orqali iqtisodiyotda muhim rol o'ynaganligi sababli, bank sohasi va bank
kapitalining ta'rifi qattiq tartibga solinadi. Har bir mamlakat o'z talablariga ega
bo'lishiga qaramay, Bazel III ning eng yangi xalqaro banklararo tartibga solish bitimi
tartibga soluvchi bank kapitalini aniqlash uchun asos yaratadi.
Bazel III ga ko'ra, tartibga soluvchi bank kapitali darajalarga bo'lingan. Bular
bo'ysunish va bankning bankrot bo'lganidan keyin ham to'lovga qodir bo'lsa, kapital
vositalarini keskin farqlash bilan yo'qotishlarni qabul qilish qobiliyatiga asoslangan.
Oddiy kapitalning birinchi darajasi (CET1) oddiy aktsiyalarning balans qiymatini,
to'langan kapitalni va taqsimlanmagan daromadni gudvil va boshqa har qanday
moddiy bo'lmagan narsalarni o'z ichiga oladi. CET1 ichidagi asbob-uskunalar eng
yuqori bo'ysunishga ega va etuk emas.
Regulyator nuqtai nazaridan bank kapitali (xususan birinchi darajali kapital)
bankning moliyaviy barqarorligining asosiy mezoni hisoblanadi.
Birinchi darajali kapital:
Birinchi darajali kapital CET1 plyus tartibga solingan qarzga bo'ysunadigan,
muddati o'tmagan va qaytarib berishga rag'batlantirilmagan va bank istalgan vaqtda
dividendlar yoki kuponlarni bekor qilishi mumkin bo'lgan boshqa vositalarni o'z
ichiga oladi. Birinchi darajadagi kapital aktsiyadorlarning o'z mablag'lari va
taqsimlanmagan daromadlaridan iboratdir. Birinchi darajali kapital bankning
moliyaviy holatini o'lchash uchun mo'ljallangan va bank biznes operatsiyalarini
to'xtatmasdan yo'qotishlarni o'zlashtirishi kerak bo'lganda foydalaniladi.
Birinchi darajali kapital bankni moliyalashtirishning asosiy manbai hisoblanadi.
Odatda, u bankdagi jamg'arilgan mablag'larning deyarli barchasini o'z ichiga oladi.
Ushbu mablag'lar, odatda, ishbilarmonlik faoliyati to'xtatib qo'yilmasligi uchun
zararlar yo'qolganda banklarni qo'llab-quvvatlash uchun yig'iladi.
Bazel III ostida 1-darajali kapitalning minimal darajasi 10,5% ni tashkil etadi, bu
bankning birinchi darajali kapitalini xavf-xatarga asoslangan aktivlariga ajratish
yo'li bilan hisoblanadi. Masalan, birinchi darajali kapitali 176,233 milliard dollarga
teng va 1,243 trln AQSh dollari miqdoridagi xatarga asoslangan aktivlar mavjud deb
taxmin qiling. Shunday qilib, ushbu davrda bankning 1-darajali kapital koeffitsienti
$ 176.263 milliard / 1,243 trln = 14,18% ni tashkil etdi, bu Bazel III ning minimal
talabini 10.5% qondirdi.
2-darajali kapital
Ikkinchi darajadagi kapital kafolatlanmagan tartibga solinadigan qarz va ma'lum bir
holatlarda konsolidatsiya qilinmagan moliya institutlarining sho''ba korxonalariga
qo'yilgan sarmoyalarni olib tashlagan holda dastlabki muddati besh yildan kam
bo'lgan zaxiralar profitsitidan iborat. Umumiy tartibga solish kapitali 1-darajali va
2-chi darajadagi kapitallarning yig'indisiga teng.
Tarkib
Bank kapitali nima?
Bank kapitali qanday ishlaydi
Birinchi darajali kapital
2-darajali kapital
Aktsiyadorlar kapitalining kitob qiymati
Bank kapitali nima?
Bank kapitali - bu bankning aktivlari va uning majburiyatlari o'rtasidagi farq va u
bankning sof qiymatini yoki uning kapital qiymatini investorlarga anglatadi. Bank
kapitalining aktiv qismiga pul mablag'lari, davlat qimmatli qog'ozlari va foizli
qarzlar kiradi (masalan, ipoteka, akkreditiv va banklararo ssudalar). Bank kapitali
majburiyatlari qismiga ssuda-rezerv zaxiralari va uning har qanday qarzlari kiradi.
Bankning kapitali, agar bank o'z aktivlarini tugatmoqchi bo'lsa, kreditorlar qamrab
oladigan marja sifatida ko'rib chiqilishi mumkin.
Kalitlarni qabul qilish
Bank kapitali - bu bankning aktivlari va uning majburiyatlari o'rtasidagi farq
va u bankning sof qiymatini yoki uning kapital qiymatini investorlarga
anglatadi.
Bazel I, Bazel II va Bazel III standartlari bozor va bank regulyatorlari
yaqindan kuzatib boradigan tartibga soluvchi bank kapitali ta'rifini beradi.
Bank kapitali birinchi darajadagi kapital bilan sog'liqni saqlashning asosiy
ko'rsatkichi bo'lgan darajalarga bo'linadi.
Bank kapitali qanday ishlaydi
Bank kapitali yo'qotishlarni qabul qila oladigan va agar bank tugatilsa to'lovlarda
eng past ustuvorlikka ega bo'lgan bankning o'z mablag'lari qiymatini anglatadi. Bank
kapitali bankning aktivlari va passivlari o'rtasidagi farq sifatida belgilanishi mumkin
bo'lsa-da, milliy hokimiyat idoralari o'zlarining tartibga soluvchi kapitali
to'g'risidagi tushunchasiga ega.Bank faoliyatini tartibga solishning asosiy bazasi
Bazel I, Bazel II va Bazel III xalqaro kelishuvlari orqali Bank nazorati bo'yicha
Bazel qo'mitasi tomonidan qabul qilingan xalqaro standartlardan iborat. Ushbu
standartlar bozor va bank regulyatorlari diqqat bilan kuzatib boradigan tartibga
soluvchi bank kapitali ta'rifini beradi.Banklar jamg'armalarni to'plash va ularni
kreditlar orqali samarali foydalanishga yo'naltirish orqali iqtisodiyotda muhim rol
o'ynaganligi sababli, bank sohasi va bank kapitalining ta'rifi qattiq tartibga solinadi.
Har bir mamlakat o'z talablariga ega bo'lishiga qaramay, Bazel III ning eng yangi
xalqaro banklararo tartibga solish bitimi tartibga soluvchi bank kapitalini aniqlash
uchun asos yaratadi.
Bazel III ga ko'ra, tartibga soluvchi bank kapitali darajalarga bo'lingan. Bular
bo'ysunish va bankning bankrot bo'lganidan keyin ham to'lovga qodir bo'lsa, kapital
vositalarini keskin farqlash bilan yo'qotishlarni qabul qilish qobiliyatiga asoslangan.
Oddiy kapitalning birinchi darajasi (CET1) oddiy aktsiyalarning balans qiymatini,
to'langan kapitalni va taqsimlanmagan daromadni gudvil va boshqa har qanday
moddiy bo'lmagan narsalarni o'z ichiga oladi. CET1 ichidagi asbob-uskunalar eng
yuqori bo'ysunishga ega va etuk emas.
Regulyator nuqtai nazaridan bank kapitali (xususan birinchi darajali kapital)
bankning moliyaviy barqarorligining asosiy mezoni hisoblanadi.
Birinchi darajali kapital
Birinchi darajali kapital CET1 plyus tartibga solingan qarzga bo'ysunadigan,
muddati o'tmagan va qaytarib berishga rag'batlantirilmagan va bank istalgan vaqtda
dividendlar yoki kuponlarni bekor qilishi mumkin bo'lgan boshqa vositalarni o'z
ichiga oladi. Birinchi darajadagi kapital aktsiyadorlarning o'z mablag'lari va
taqsimlanmagan daromadlaridan iboratdir. Birinchi darajali kapital bankning
moliyaviy holatini o'lchash uchun mo'ljallangan va bank biznes operatsiyalarini
to'xtatmasdan yo'qotishlarni o'zlashtirishi kerak bo'lganda foydalaniladi.
Birinchi darajali kapital bankni moliyalashtirishning asosiy manbai hisoblanadi.
Odatda, u bankdagi jamg'arilgan mablag'larning deyarli barchasini o'z ichiga oladi.
Ushbu mablag'lar, odatda, ishbilarmonlik faoliyati to'xtatib qo'yilmasligi uchun
zararlar yo'qolganda banklarni qo'llab-quvvatlash uchun yig'iladi.
Bazel III ostida 1-darajali kapitalning minimal darajasi 10,5% ni tashkil etadi, bu
bankning birinchi darajali kapitalini xavf-xatarga asoslangan aktivlariga ajratish
yo'li bilan hisoblanadi. Masalan, birinchi darajali kapitali 176,233 milliard dollarga
teng va 1,243 trln AQSh dollari miqdoridagi xatarga asoslangan aktivlar mavjud deb
taxmin qiling. Shunday qilib, ushbu davrda bankning 1-darajali kapital koeffitsienti
$ 176.263 milliard / 1,243 trln = 14,18% ni tashkil etdi, bu Bazel III ning minimal
talabini 10.5% qondirdi.
2-darajali kapital
Ikkinchi darajadagi kapital kafolatlanmagan tartibga solinadigan qarz va ma'lum bir
holatlarda konsolidatsiya qilinmagan moliya institutlarining sho''ba korxonalariga
qo'yilgan sarmoyalarni olib tashlagan holda dastlabki muddati besh yildan kam
bo'lgan zaxiralar profitsitidan iborat. Umumiy tartibga solish kapitali 1-darajali va
2-chi darajadagi kapitallarning yig'indisiga teng.
2-darajali kapital tarkibiga qayta baholash zaxiralari, gibrid kapital vositalari va
boshqariladigan muddatli qarzlar, umumiy ssudalar-yo'qotish zaxiralari va
ochilmagan zahiralar kiradi. 2-darajali kapital qo'shimcha kapitaldir, chunki u
birinchi darajali kapitalga nisbatan kam ishonchli. 2-darajali kapital 1-darajali
kapitalga qaraganda kamroq ishonchli deb hisoblanadi, chunki aniq hisoblash
qiyinroq va tugatish ancha qiyin bo'lgan aktivlardan tashkil topgan.
2019 yilda Bazel III ostida kapitalning minimal minimal koeffitsienti 12,9% ni
tashkil etadi, bu 2-darajali kapitalning eng kam nisbati 1-darajali kapital koeffitsienti
uchun 10,9% o'rniga 2% ni tashkil etadi. Faraz qiling, xuddi o'sha bank 32,526
milliard dollar miqdoridagi ikkinchi darajali kapital haqida xabar bergan. Uning
chorakdagi ikkinchi darajali kapital koeffitsienti 32,526 milliard dollarni / $ 1,243
trillion = 2,62% tashkil etdi. Shunday qilib, uning kapitalning umumiy koeffitsienti
16,8% ni (14,18% + 2,62%) tashkil etdi. Bazel III davrida bank minimal kapitalning
eng yuqori koeffitsientini 12,9% tashkil etdi.
Aktsiyadorlar kapitalining kitob qiymati
Bank kapitali deb bankning balansidagi aktsiyadorlar kapitalining balans qiymati
deb hisoblash mumkin. Ko'pgina banklar o'zlarining moliyaviy aktivlarini tarixiy
qiymatga ega bo'lgan asosiy kapitalga ega bo'lgan boshqa sohalardagi
kompaniyalarga qaraganda tez-tez qayta baholaganliklari sababli aktsiyadorlarning
kapitali bank kapitali uchun oqilona proksi bo'lib xizmat qilishi mumkin.
Aktsiyadorlar kapitalining balans qiymati bilan tavsiflangan odatiy ob'ektlarga
imtiyozli kapital, oddiy aktsiya va to'langan kapital, taqsimlanmagan daromad va
jamlangan daromad kiradi. Aktsiyadorlar kapitalining balans qiymati bank aktivlari
va passivlari o'rtasidagi farq sifatida ham hisoblanadi.
3. Banklarni kapitallashtirishning iqtisodiy o‘sishda ro’li.
Qayd etildiki, hisobot davrida Markaziy bankning pul-krеdit siyosati 2015 yil uchun
mo‘ljallangan makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning bajarilishiga, mamlakatimiz
Prеzidеntining bank tizimini yanada isloh qilish, uning barqarorligini oshirish
hamda yuqori xalqaro rеyting ko‘rsatkichlariga erishishga qaratilgan farmon va
qarorlarida bеlgilangan vazifalar ijrosini ta’minlashga qaratildi.
2015 yilning I yarim yilligida mamlakatimiz bank tizimining kapitallashuv
darajasini oshirish, uning likvidligini yanada mustahkamlash, barqarorligini
kuchaytirish borasida tizimli chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Natijada bank tizimida nafaqat xalqaro umumqabul qilingan mе’yorlarga, balki
ayrim yo‘nalishlar bo‘yicha undan ham yuqori ko‘rsatkichlarga erishildi.
Xususan, bugungi kunda bank tizimi kapitalining yetarlilik darajasi 24,3 foizni
tashkil etib, u xalqaro bank nazorati bo‘yicha Bazеl qo‘mitasi tomonidan 8 foiz qilib
bеlgilangan talabga nisbatan qariyb 3 barobar ziyoddir. 2015 yilning 1 iyul holatiga
ko‘ra, banklarning umumiy kapitali 7,2 trln. so‘mdan oshib kеtdi.
Bank tizimining joriy likvidlik darajasi bir nеcha yildan buyon 64 foizdan yuqori
bo‘lib, bu ko‘rsatkich ham jahon amaliyotida umumqabul qilingan minimal
ko‘rsatkichdan 2 barobar ortiqdir.
Bank aktivlari o‘tgan yilning shu davriga nisbatan 27,6 foiz o‘sib, bugungi kunda
59,5 trln. so‘mdan oshdi.
Xalqaro standartlar asosida samarali bank nazoratining amalga oshirilishi, bank
likvidligi va aktivlari sifati ustidan doimiy monitoring olib borilishi mamlakatimiz
banklariga yetakchi xalqaro rеyting agеntliklarining ijobiy rеyting baholarini olish
va qayta tasdiqlash imkonini bеrdi. «Moody’s» xalqaro rеyting agеntligi shu yilning
13 iyulida O‘zbеkiston bank tizimining rivojlanish istiqbollariga kеtma-kеt oltinchi
yil «barqaror» rеyting bahosini bеrdi.
Jumladan, agеntlik tomonidan O‘zbеkiston banklari aktivlari sifatining kеlgusida
ham yuqori darajada saqlanib qolishi, dеpozitlar hajmining barqarorligi hisobiga
banklarning likvidlik ko‘rsatkichining ham yuqori darajada saqlanib turishi,
shuningdеk, 2014 yil yakunlari bo‘yicha Mustaqil Davlatlar Hamdo‘stligi
mamlakatlari ichida faqat rеspublikamiz bank tizimi barqaror rivojlanish prognoziga
ega ekanligi alohida qayd etildi.
Bugungi kunga kеlib, rеspublikamizning barcha tijorat banklari «Fitch Ratings»,
«Moody’s» va «Standard&Poor’s» kabi nufuzli xalqaro rеyting agеntliklarining
«barqaror» rеyting baholariga egalar.
Bank tizimi faoliyatining asosiy indikatorlari, chunonchi, «banklarning umumiy
kapitali yetarliligi», «tijorat banklarining likvidligi», «dеpozitlar hajmining
dinamikasi», «krеdit qo‘yilmalari hajmining o‘zgarishi» joriy yilning I yarim yillik
yakunlari bo‘yicha yuqori baholarga mos bo‘ldi.
Banklar tomonidan 2015 yilning ustuvor vazifasi - sanoatda yuqori tеxnologiyali va
zamonaviy bo‘lgan eng muhim ob’yektlar hamda quvvatlarni ishga tushirish,
mamlakatda ishlab chiqarishni tеxnik va tеxnologik jihatdan yangilash va
modеrnizatsiyalashga qaratilgan kеng ko‘lamli chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Xususan, shu yilning I yarim yilligida iqtisodiyotning rеal sеktoriga yo‘naltirilgan
krеditlarning umumiy hajmi 2014 yilning shu davriga nisbatan 30,5 foiz ko‘payib,
2015 yilning 1 iyul holatiga ko‘ra, 37,5 trln. so‘mdan ortdi.
Banklarning invеstitsiya maqsadlariga ajratilgan invеstitsion krеditlari miqdori ham
2014 yilning shu davriga nisbatan 1,2 barobar oshib, 2015 yilning 1 iyul holatiga
ko‘ra, 5 trln. so‘mni tashkil qildi.
Mamlakatimiz rahbarining kichik biznеsni rivojlantirish uchun qulay ishbilarmonlik
muhitini shakllantirish va tadbirkorlikka yanada kеng erkinlik bеrish borasida qabul
qilingan farmon va qarorlari ijrosini ta’minlash borasida amalga oshirilgan kеng
ko‘lamli chora-tadbirlar natijasida soha subеktlariga ajratilgan krеditlar hajmi 2014
yilning shu davriga nisbatan 1,3 barobar ko‘payib, 2015 yilning 1 iyul holatiga ko‘ra,
6,4 trln. so‘mdan ortdi.
Jumladan, mikrokrеditlar hajmi 1,4 trln. so‘mdan oshib, bu ko‘rsatkich ham 2014
yilning shu davriga nisbatan 1,3 barobar ziyodroq o‘sdi.
Tijorat banklarining ayollarning tadbirkorlik faoliyatini qo‘llab-quvvatlashga
yo‘naltirgan krеditlari miqdori o‘tgan yilning shu davriga nisbatan 1,3 barobar o‘sib,
bugungi kunda 685,7 mlrd. so‘mdan oshib kеtdi.
SHuningdеk, banklar yoshlarni, ayniqsa kasb-hunar kollеjlari bitiruvchilarini
tadbirkorlik faoliyatiga kеng jalb qilish, ularning biznеs loyihalarini moliyaviy
qo‘llab-quvvatlashga ham jiddiy e’tibor bеrib kеlmoqda.
Xususan, 2015 yilning I yarim yilligida mazkur yo‘nalishga 133,2 mlrd. so‘m
miqdorida krеditlar ajratildi. Bu ko‘rsatkich o‘tgan yilning shu davriga nisbatan
qariyb 1,7 barobar ko‘pdir.
Mamlakatimiz banklarining barqaror holati, bank tizimiga bo‘lgan ishonchning
yildan-yilga oshishi hamda aholi rеal daromadlarining o‘sib borishi aholi va xo‘jalik
yurituvchi sub’yektlarining bo‘sh pul mablag‘larini omonatlarga jalb qilishning
mustahkam asosi bo‘lib xizmat qilmoqda.
Tijorat banklarining rеsurs bazasini ko‘paytirish borasida amalga oshirilayotgan
ishlar banklarning jami dеpozitlari miqdorini yildan yilga oshib borishini
ta’minlamoqda. Xususan, ushbu ko‘rsatkich 2014 yilning shu davriga nisbatan 30,2
foiz o‘sdi va shu yilning 1 iyul holatiga 31,5 trln. so‘mdan ortdi.
Hisobot davrida moliyaviy xizmatlar tarkibida bеvosita bank xizmatlari ulushi 87
foizni tashkil etdi, bu ko‘rsatkich ham 2014 yilning shu davriga nisbatan 1,3
barobardan ziyodga oshdi. Bu aholi hamda tadbirkorlik sub’yektlariga zamonaviy
bank xizmatlari ko‘rsatish sifati va ko‘lamini kеngaytirish borasida ko‘rilayotgan
maqsadli chora-tadbirlarning samarasidir.
Rеspublikamizda naqd pulsiz hisob-kitoblar tizimini yanada rivojlantirishga ham
alohida e’tibor bеrilmoqda. Muomalaga chiqarilgan plastik kartochkalar soni
bugungi kunga kеlib 14,5 mln.donadan oshdi, savdo va xizmat ko‘rsatish
shaxobchalariga o‘rnatilgan hisob-kitob tеrminallarining soni esa 166,1 mingtaga
yetdi.
SHu bilan birga, majlisda banklar tomonidan mijozlarga zamonaviy bank xizmatlari
ko‘rsatish va aholining banklarga bo‘lgan ishonchini yanada mustahkamlash
borasidagi mavjud ichki imkoniyatlardan to‘liq foydalanmayotgan ayrim tijorat
banklari faoliyati qattiq tanqid qilindi.
Majlisda, joriy yilning ikkinchi yarmida bank tizimida amalga oshirilishi lozim
bo‘lgan ustuvor vazifalar ham bеlgilab olindi.
Xususan, hukumat tomonidan 2015 yil uchun bеlgilab bеrilgan iqtisodiy dasturning
eng muhim yo‘nalishlari va ustuvor vazifalarining o‘z vaqtida so‘zsiz bajarilishini
ta’minlash, bank tizimining barqarorligini ta’minlashga qaratilgan chora-tadbirlarni
izchil amalga oshirishni davom ettirish, ayniqsa, mamlakatimiz Prеzidеntining 2015
yil 6 maydagi “Tijorat banklarining moliyaviy barqarorligini yanada oshirish va
ularning rеsurs bazasini rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori
talablariga muvofiq bank tizimining barqarorligini ta’minlashga qaratilgan chora-
tadbirlarni izchil amalga oshirish, tijorat banklarining faoliyatini xalqaro standartlar
va prinsiplarga muvofiq baholash, tartibga solish hamda nazorat qilish tizimini
yanada takomillashtirish, xalqaro moliya institutlari bilan o‘rnatilgan hamkorlikni
doimiy mustahkamlab borish, kichik biznеs va xususiy tadbirkorlik sub’yektlarini
moliyaviy qo‘llab-quvvatlash, bank xizmatlari turlarini yanada kеngaytirish hamda
sifatini yaxshilash, zamonaviy axborot-kommunikatsiya tеxnologiyalarini jadal
joriy etish borasida muhim vazifalar bеlgilab olindi.
SHuningdеk, majlisda barcha banklar rahbarlari zimmalariga «Kеksalarni e’zozlash
yili» Davlat dasturida bеlgilangan har bir vazifaning o‘z vaqtida va sifatli
bajarilishini ta’minlashga qaratilgan ishlarni faol davom ettirish vazifalari ham
yuklatildi.
Majlisda muhokama etilgan barcha masalalar yuzasidan Markaziy bank
Boshqaruvining tеgishli qarorlari qabul qilindi.
4.Bankning o‘z mablag‘lari (kapitali) tahlili va tijorat banklari kapitilining
(mablag‘lari) tahlili
Xalqaro bank amaliyoti tajribasi shuni ko‘rsatmoqdaki, bozor munosabatlari
sharoitida tijorat banklari kapitalining samaradorligini va uning yetarliligini
ta’minlamasdan turib, banklarning to‘lov qobiliyatini mustahkamlash va aholining
bank tizimiga bo‘lgan ishonchini qozonish mushkul vazifalardan biri hisoblanadi.
Ma’lumki, bank kapitalining mavjudligi bankni tashkil topishi va faoliyat ko‘rsatishi
uchun eng asosiy zaruratlardan biridir. Aytish joizki, Amerika Qo‘shma Shtatlarida
ipotekali kreditlash tizimida ro‘y bergan tanglik holatidan boshlangan, bugungi
kunda butun dunyoni qamrab olgan jahon moliyaviy inqirozi natijasida yirik banklar
va moliyaviy tuzilmalarning likvidlik va to‘lov qobiliyati zaifl ashib borayotgan bir
paytda, banklarning to‘lov qobiliyatini mustahkamlashda bank kapitali va uning
yetarlilik darajasi birlamchi zaruriy omil bo‘lib hisoblanadi. Iqtisodiy islohotlar va
bozor munosabatlarining samaradorligini ta’minlashda tijorat banklari kapitalini
shakllantirish va uning muvofi qligini ta’minlashga erishish muhim o‘rin tutadi.
Xalqaro bank amaliyotida bank kapitali va uning yetarliligini ta’minlash masalasiga
to‘xtalishdan oldin bank kapitalining iqtisodiy mohiyati to‘g‘risida to‘xtalib o‘tish
joiz. Bank kapitali murakkab kategoriya sifatida «bank ishi»da muhim ahamiyat
kasb etadi. Zero, u bank faoliyatining boshlang‘ich moliyaviy asosi va keyinchalik
uning rivojlanishi, barqarorligi hamda xavfsizligini ta’minlovchi manba bo‘lib
hisoblanadi. Qisqa qilib aytganda, tijorat banki kapitali – bu bank faoliyatini
moliyalashtirishning barqaror manbasi bo‘lib, bankning operatsion jarayonida
kutilmaganda yuzaga keladigan zararlarni qoplash imkonini beruvchi o‘ziga xos
himoya vositasidir. Bank kapitalining iqtisodiy mazmuni yanada to‘liqroq u
bajaradigan funksiyalarda namoyon bo‘ladi. 37 Bank kapitalining quyidagi ikkita
funksiyasini ajratib ko‘rsatish mumkin: 1. Himoya funksiyasi. Bank omonatchilari
manfaatlarini himoya qilish bank kapitalining asosiy funksiyasi bo‘lib xizmat qiladi.
Chunki bank aktivlarining asosiy qismi omonatchilar hisobiga shakllantiriladi.
Himoya funksiyasi zarar ko‘rish xavfi tug‘ilganda aktiv rezervlar shakllantirish yo‘li
orqali bankning to‘lov qobiliyatini saqlab qolish, agarda bank tugatilganda
omonatchilarga kompensatsiya to‘lash imkoniyatini beradi. Bu esa, o‘z navbatida,
bankning keyingi faoliyatiga keng yo‘l ochib beradi. Kapital o‘ziga xos himoya
yostig‘i rolini o‘ynab, yirik ko‘zda tutilmagan xarajatlar sharoitida bank
operatsiyalarini davom ettirish imkoniyatini beradi. Bank kapitalining mavjudligi
uning ishonchliligi va likvidliligining birinchi shartidir. 2. Bank kapitali tartibga
soluvchi funksiyani ham bajaradi. Bank kapitalini tartibga soluvchi funksiyasi
bankning ssuda va investitsion operatsiyalarini chegaralashni nazarda tutadi. Bank
kapitali yuqorida keltirilgan vazifalarni bajarishi uchun quyidagi uchta xususiyatga
ega bo‘lishi lozim: 1. U uzoq muddatli bo‘lishi zarur (doimiy). Tijorat banklarining
kapitali uzoq muddatli bo‘lishi zarur deganda, asosiy e’tibor kapital egasining ushbu
mablag‘ni istalgan paytda talab qilish imkoniyatining chegaralanganligi nazarda
tutilmoqda. Agar bank aksiyadori istalgan paytda bank kapitalini shakllantirish
uchun yo‘naltirilgan mablag‘ni to‘liq yoki qisman qaytarib olsa, bank iqtisodiy
jihatdan tang ahvolga tushib qolishi tabiiy. O‘zbekiston Respublikasining 1996-yil
25-aprelda qabul qilingan «Banklar va bank faoliyati to‘g‘risida»gi Qonunida «Bank
muassislari bank aksiyadorlari tarkibidan u ro‘yxatga olingan kundan boshlab bir yil
mobaynida chiqib ketish huquqiga ega emaslar», deya qayd etilgan. Demak, tijorat
banklari nizom kapitaliga qo‘yilgan mablag‘larni bir yil davomida erkin ishlatish
huquqiga ega. 2. Bank kapitali majburiy to‘lovlarga tobe bo‘lmasligi kerak. Tijorat
banklari kapitalining majburiy to‘lovlardan ozodligi bankning barqaror faoliyat
yuritishiga keng imkoniyat yaratadi. Aksincha, bank kapitali soliq, penya va boshqa
to‘lovlar, shuningdek, bankning majburiyatlari bo‘yicha tobe bo‘lsa, uning iqtisodiy
barqarorligiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi va kapital doimo iqtisodiy jihatdan xavf ostida
bo‘ladi. Mazkur holat banklarga o‘z nomidan moliya bozorlarida operatsiyalarni
amalga oshirishda, omonatchilar va investorlarni bankka jalb qilishda hamda
aholining ishonchini ta’minlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. 38 3. Bank kapitali
omonatchilar va kreditorlarning huquqiy manfaatidan mustaqil bo‘lishi lozim.
Tijorat banklari moliyaviy vositachi sifatida omonatchilar va kreditorlardan juda
katta miqdorda mablag‘larni jalb etadi. Bank kapitali jalb qilingan mablag‘larni
qaytarish bilan bog‘liq bo‘lgan holatlar bo‘yicha omonatchilar va kreditorlarning
manfaatiga
bevosita
bog‘liq bo‘lmasligi zarur. Ya’ni omonatchilar va
kreditorlarning bank kapitaliga nisbatan hech qanday qonuniy yoki bilvosita
da’volari mavjud bo‘lmasligi zarur. Tijorat banklari kapitali tarkibini oqilona
shakllantirilishi bank kapitalining mustahkamligiga va uning yetarliligiga ijobiy
ta’sir qiladi. Bugungi kunda dunyoning ko‘pgina mamlakatlarida tijorat banklari
kapitalining tarkibini shakllantirishda xalqaro Bazel qo‘mitasi tomonidan ishlab
chiqilgan
standartlardan
asos
sifatida
foydalanilmoqda.
Xalqaro
Bazel
qo‘mitasining standartlariga asosan bankning jami kapitali asosiy va qo‘shimcha
kapitalga ajratiladi. Ushbu standartlar birinchi marta 1988-yilda ishlab chiqilib,
amaliyotga 1993-yildan boshlab joriy etilgan. Bazel standartlariga ko‘ra asosiy
kapital quyidagi elementlardan tashkil topadi: 1.Ustav kapitalining to‘langan qismi
(oddiy aksiyalar qiymati); 2.Muddatsiz imtiyozli aksiyalar; 3.Emission daromad;
4.Sof foyda hisobidan shakllantirilgan zaxira summalari; 5.Sof foyda. 6.O‘tgan
yillarning taqsimlanmagan foydasi. Shunisi e’tiborga molikki, xorijiy bank
amaliyotida banklarda audit tekshiruvi o‘tkazilib, audit xulosasi tasdiqlangunga
qadar joriy yilning foydasi asosiy kapital tarkibiga kiritiladi. Audit xulosasidan
keyin esa faqat taqsimlanmagan foyda kiritiladi. Xalqaro Bazel standartlari bo‘yicha
banklarning qo‘shimcha kapitali tarkibiga quyidagi asosiy elementlar kiritiladi: 1.
Kreditlardan ko‘riladigan zararlarni qoplashga mo‘ljallangan zaxiraning riskka
tortilgan aktivlar miqdorining 1,25 foizidan oshib ketmaydigan qismi; 2. Qayta
baholash zaxirasi. Bunda bankka tegishli bino va inshootlar hamda yerning
qiymatini qayta baholash natijasida yuzaga keladigan zaxira miqdori tushuniladi; 3.
Subordinatsiyalashgan qarz majburiyatlari. 4. Konsolidatsiyalashgan sho‘ba
korxonalarini tashkil etish maqsadida yo‘naltirilgan qo‘yilmalar. 39 Bazel
andozalari bo‘yicha konsolidatsiyalashgan sho‘ba korxonalari deganda bank
qoshida tashkil etilgan, mustaqil balansga ega bo‘lmagan kredit muassasalari (lizing,
faktoring, trast, forfeyting kompaniyalari) ko‘zda tutiladi. Respublikamiz tijorat
banklarining kapital tarkibi Markaziy bankning 1998-yil 2-noyabrda tasdiqlangan
420-sonli «Tijorat banklari kapitali ning yetarliligiga qo‘yiladigan talablar
to‘g‘risida»gi Nizomida quyidagicha keltirilgan: I darajali kapital quyidagilardan
iborat: a) to‘liq to‘langan va muomalaga chiqarilgan oddiy aksiyalar, b)
nokumulyativ muddatsiz imtiyozli aksiyalar. Bu aksiyalar: – muayyan sotib olish
sanasi va shartlariga ega emas; – egasining xohishiga ko‘ra sotib olinishi mumkin
emas; – bank aksiyadorlari umumiy yig‘ilishi qaroriga muvofi q ularga doir
dividendlar to‘lanmasligi mumkin; – ular bo‘yicha o‘tgan davrdagi olinmagan
(nokumulyativ) dividendlar to‘lanmaydi; c) qo‘shimcha kapital (kapitalning
ortiqcha qismi) — oddiy va imtiyozli aksiyalar bozor narxining ularning nominal
qiymatidan oshib ketishi; d) taqsimlanmagan foyda: – kapital zaxiralar; – avvalgi
yillar taqsimlanmagan foydasi; – joriy yil zararlari. e) ozchilik aksiya egalarining
birlashgan korxonalar aksiyadorlik hisobvaraqlaridagi ulushi. Bu ulush sho‘ba
korxonalari hisobvaraqlari bank moliyaviy hisobotlarida umumlashtirilganda va
bank ulushi bunday korxonalar kapitalining 100 foizdan kam qismini tashkil
qilganda vujudga keladi. f) bankning ustav kapitalidagi valyuta qismiga teng bo‘lgan
valyuta aktivlarini qayta baholanish hisobiga tashkil etilgan devalvatsiya zaxirasi. II
darajali kapital tarkibi esa quyidagilardan iborat: a) joriy yildagi sof foyda; b) riskni
hisobga olgan holda aktivlar summasining 1,25 foizi va hisobkitoblardan so‘ng I
darajali 100 foizli kapitaldan oshmagan miqdordagi umumiy zaxira; c) hisob-
kitoblardan so‘ng I darajali 100 foizli kapitaldan oshmagan miqdorda aralash turdagi
majburiyatlar I darajali kapitalga kiritilmagan aralash turdagi majburiyatlar,
jumladan, imtiyozli aksiyalar agarda ular quyidagi shartlarga javob bersalar, II
darajali kapitalga kiritilishi mumkin: – to‘liq to‘langan bo‘lishi kerak; – garov bilan
ta’minlanmagan; 40 – bank tugatilganda ularga doir talablar bank depozitorlari
talablari qondirilganidan so‘ng qondirilishi; – aksiya egasining tashabbusi bilan va
oldindan olingan Markaziy bank ruxsatisiz to‘lanishi mumkin emas; – bankning har
qanday zararlarini qoplashi va bankni to‘lovga qobiliyatsiz deb e’lon qilish huquqini
bermasligi; – agar bank oxirgi 3 chorak mobaynida foyda olmagan bo‘lsa, emitent
xohishiga ko‘ra yoki oddiy va imtiyozli aksiyalar bo‘yicha dividendlar to‘lash
to‘g‘risida qaror qabul qilishda ushbu majburiyatlarga doir dividend larni to‘lash
muddati kechiktirilishi mumkinligi; a) Subordinar qarz, bu bankning qarz
majburiyatlari shakli bo‘lib, bank kapitalini aniqlash maqsadida hisob-kitoblardan
so‘ng I darajali kapitalning 50 foizidan oshmasligi kerak. II darajali kapitalga
kiruvchi subordinar qarz to‘lash muddati yetib kelgunga qadar oxirgi 5 yil davomida
yiliga 20 foizga kamayib borishi shart. II darajali kapital tarkibiga kiruvchi
subordinar qarz quyidagi talablarga javob berishi lozim: – garov ta’minotiga ega
bo‘lmaslik; – bank tugatilayotganda ushbu majburiyatlar bo‘yicha talablar
depozitorlar talablari qondirilganidan so‘ng amalga oshirilishi; – boshlang‘ich to‘lov
muddati 5 yildan ortiq bo‘lishi lozim. Bank kapitalining bosh maqsadi – riskni
kamaytirish, «himoya devori» sifatida zararlarni qoplab, bank to‘lovga qobilligini
saqlash imkonini berishdir. Shu bilan birga kapital bankni likvidlik muommasidan