O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI SOLIQ TIZIMI
1.Soliqlar va yig‘imlar haqida tushuncha
2.Soliqlarning va yig‘imlarning turlari
3.Maxsus soliq rejimlari
1.Soliqlar va yig‘imlar haqida tushuncha
O‘zbekistonda
mustaqillik yillarida soliq tizimini takomillashtirish hamda
soddalashtirish bo‘yicha tizimli ishlar amalga oshirildi. Bunda taraqqiyotning “o‘zbek
modeli” deya dunyo e’tirof etayotgan tadrijiy islohotlar muhim omil bo‘ldi. Natijada soliq
ma’murchiligi shaffofligini ta’minlash, soliq to‘lovchilarning huquqiy savodxonligini
oshirish, kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni ishonchli himoya qilish borasida muayyan
yutuqlarga erishilmoqda. Zero, aniq maqsadlarga yo‘naltirilgan hamda izchil hayotga tatbiq
etilgan chora-tadbirlar iqtisodiy mustaqilligimizni mustahkamlashda g‘oyat muhim
ahamiyatga ega. Shu o‘rinda yosh davlatimiz rivojlanish yo‘lining ustuvor yo‘nalishlari bilan
bog‘liq bir qator muhim bosqichlarni alohida ta’kidlash o‘rinlidir. Chunki Istiqlolning
dastlabki yillarida ishlab chiqarish hajmining pasayishi va inflyasiyaning yuqori sur’atlari
saqlanib turgan bir sharoitda Davlat byudjetiga mablag‘lar tushishini ta’minlash soliq
tizimining asosiy vazifasi bo‘ldi. Shundan kelib chiqqan holda, soliqlarning fiskal
funksiyasiga ustuvor ahamiyat qaratildi.
Bu haqda so‘z yuritilganda, 1991 yilda respublika Davlat byudjeti tasdiqlangan vaqtda
byudjet taqchilligi qariyb 7,5 foizni tashkil etganini eslash joiz. Bu Davlat byudjeti
taqchilligini qisqartirish hamda uning daromad qismini mustahkamlashga qaratilgan soliq
mexanizmini yaratish zaruriyatini yuzaga keltirdi.
Mamlakatimizda qisqa muddat ichida soliq solishning yaxlit holdagi normativ-huquqiy
bazasi yaratilib, 1991 yilda “O‘zbekiston Respublikasi fuqarolaridan, ajnabiy fuqarolardan
va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslardan olinadigan daromad solig‘i to‘g‘risida” hamda
“Korxonalar, birlashmalar va tashkilotlardan olinadigan soliqlar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston
Respublikasi qonunlari qabul qilindi.
SHu bilan birga, 1991 - 1995 yillar davomida sobiq ittifoqda o‘ziga xos an’ana tusiga
kirgan hamda korxonalarning iqtisodiy holatini hisobga olmagan holda, xo‘jalik yurituvchi
organlar, kooperativ va jamoat tashkilotlaridan daromad solig‘i, shuningdek, davlat
korxonalari olgan foydadan undiriladigan hamda mutlaqo fiskal tusga ega bo‘lgan to‘lovlar
yig‘ishdan voz kechish yo‘li bilan ishlab chiqarishni rag‘batlantirish, yangi ish o‘rinlarini
yaratishni qo‘llab-quvvatlashga e’tibor kuchaytirildi. SHular qatorida aslida soliq tusiga ega
bo‘lmagan, go‘yoki narxlarni tartibga soluvchi mexanizm sifatida qaralgan va har bir tovarga
yakka tartibda belgilangan narx qismi bo‘lgan oborotga solinadigan soliq bekor qilindi.
Sobiq ittifoq davridagi bo‘ydoqlar, yolg‘izlar hamda kam bolali fuqarolarga
solinadigan soliqlar, shuningdek, eksport va import operatsiyalaridan undiriladigan
to‘lovlarga ham barham berildi. Aksincha, mazkur to‘lovlarning o‘rniga bozor iqtisodiyoti
talablariga javob beradigan, masalan, sub’yektlarning amalda olgan daromadi hisoblangan
korxonalarning daromadlariga solinadigan soliq, qo‘shilgan qiymat solig‘i, aksiz solig‘i
singari yangi turdagi soliqlar amaliyotga joriy etildi.
Eng muhimi, tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishni rag‘batlantirish maqsadida soliq
imtiyozlari berilib, soliqdan to‘liq yoki qisman ozod bo‘lishga asoslangan yangi mexanizmlar
qo‘llanila boshlandi. Yurtimizda 1994 yilda O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq
qo‘mitasining tashkil etilishi milliy soliq tizimini shakllantirishda tom ma’noda yangi davrni
boshlab berdi.
1995 - 2005 yillari soliq tizimini oqilona yuritish bosqichiga to‘g‘ri kelib, mazkur
jarayonda respublikaning soliq qonunchiligiga asos solindi va uning huquqiy bazasi
mustahkamlandi. Davlat soliq xizmati organlari faoliyatiga qonuniy maqom berish, uning
huquqiy asoslarni belgilash hamda soliq to‘lovchilarning huquq va majburiyatlarini aniq
shakllantirish maqsadida 1997 yilda O‘zbekiston Respublikasining “Davlat soliq xizmati
to‘g‘risida”gi Qonuni qabul qilindi.
Mazkur Qonunga muvofiq, davlat soliq organlari zimmasiga soliqlar hamda boshqa
majburiy to‘lovlarning byudjetga to‘liq va o‘z vaqtida tushishini ta’minlashdek eng muhim
davlat vazifasi yuklandi. SHuningdek, 1997 yilda tizimda yagona huquqiy asos sifatida
O‘zbekiston Respublikasining Soliq kodeksi qabul qilindi. 2019 yilda esa yangi tahriri qabul
qilindi.
SHuni aytish kerakki, Istiqlol yillarida mustaqil mamlakatimizning soliq siyosatini
belgilab beruvchi 39 ta qonun, davlatimiz rahbarining 44 ta farmoni va 96 ta qarori hamda
Vazirlar Mahkamasining 233 ta qarori qabul qilindi. Ularning orasida bevosita davlat soliq
xizmati organlari faoliyatini takomillashtirish yuzasidan qabul qilingan 32 ta qonun hujjati
ham mavjud. Bu, ta’kidlanganidek, tizimning puxta va ishonchli qonunchilik bazasini
shakllantirish imkoniyatini yaratdi.
SHunday qilib, chorak asr davomida O‘zbekistonda iqtisodiy-ijtimoiy islohotlarni
samarali amalga oshirishga ko‘maklashuvchi to‘laqonli soliq tizimini yaratishga erishildi.
O‘zbekiston Respublikasi xalqaro huquqning teng huquqli sub’yekti sifatida dunyodagi
boshqa davlatlar bilan soliq solish sohasidagi o‘zaro munosabatlarning shartnomaviy-
huquqiy bazasini mustahkamlash siyosatini izchil olib bormoqda.
1993 yildan buyon Davlat soliq qo‘mitasi tomonidan Rossiya, Germaniya, Italiya,
SHveysariya, Niderlandiya, Xitoy, Koreya Respublikasi, Sloveniya, Irlandiya, Ispaniya va
boshqa qator davlatlar bilan ikkiyoqlama soliqqa tortishga yo‘l qo‘ymaslik hamda daromad
va kapital soliqlarini to‘lashdan bosh tortishning oldini olish to‘g‘risida 52 ta bitim
imzolangani ana shu sa’y-harakatlar samarasidir.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi va Senatining qo‘shma
majlisida davlatimiz rahbari tomonidan ustuvor yo‘nalishlar qatorida iqtisodiyotni isloh
qilish bo‘yicha belgilab berilgan vazifalarni amalga oshirish bilan bir qatorda, iqtisodiyotni
modernizatsiyalash, soliq siyosatini takomillashtirish, tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishni
har tomonlama qo‘llab-quvvatlash singari muhim masalalar belgilab olindi.
Shulardan kelib chiqqan holda, soliq tizimini takomillashtirish, soliq to‘lovlarini
unifikatsiya qilish, soliq stavkalarini pasaytirish hamda soliqlarning rag‘batlantiruvchi rolini
oshirish yo‘nalishlarida keng ko‘lamli ishlar ro‘yobga chiqarildi.
2019 yilda yangi tahrirdagi to‘g‘ridan-to‘g‘ri ta’sir kuchiga ega bo‘lgan, soliq solish
masalalari bo‘yicha amaliyotda sinalgan xalqaro tamoyil va yondashuvlar asosida ishlab
chiqilgan O‘zbekiston Respublikasining Soliq kodeksi qabul qilindi.
Soliq deganda ushbu Kodeksda belgilangan, O‘zbekiston Respublikasining Davlat
byudjetiga yoki davlat maqsadli jamg‘armasiga (bundan buyon matnda byudjet tizimi deb
yuritiladi) to‘lanadigan majburiy beg‘araz to‘lov tushuniladi.
Yig‘im deganda byudjet tizimiga ushbu Kodeksda yoki boshqa qonunchilik
hujjatlarida belgilangan majburiy to‘lov tushuniladi, bu yig‘imning to‘lanishi uni to‘lovchi
shaxsga nisbatan vakolatli organ yoki uning mansabdor shaxsi tomonidan yuridik
ahamiyatga ega harakatlarni amalga oshirish, shu jumladan unga muayyan huquqlarni
yoxud ruxsat etuvchi hujjatlarni berish shartlaridan biri bo‘ladi.
Shaxsning zimmasiga sud tartibida yuklatilgan jarimalar va boshqa to‘lovlar,
shuningdek qonunda belgilangan hollarda mol-mulkni musodara qilish hamda boshqacha
tarzda olib qo‘yish soliqlar yoki yig‘imlar jumlasiga kirmaydi.
2. Soliqlarning va yig‘imlarning turlari
O‘zbekiston Respublikasi hududida quyidagi soliqlar belgilanadi:
1) qo‘shilgan qiymat solig‘i;
2) aksiz solig‘i;
3) foyda solig‘i;
4) jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig‘i;
5) yer qa’ridan foydalanganlik uchun soliq;
6) suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq;
7) mol-mulk solig‘i;
8) yer solig‘i;
9) ijtimoiy soliq.
O‘zbekiston Respublikasi hududida yig‘imlar belgilanishi mumkin. Yig‘imlarni joriy
etish, hisoblab chiqarish va to‘lash tartibi ushbu Kodeksda hamda boshqa qonunchilik
hujjatlarida belgilanadi.
Yig‘imlar jumlasiga quyidagilar kiradi:
1) chet davlatlar avtotransport vositalarining O‘zbekiston Respublikasi hududiga
kirganligi va uning hududi orqali tranziti uchun yig‘im;
2) alkogol mahsulotlarini realizatsiya qilish huquqi uchun yig‘imlar, jumladan:
- alkogol mahsulotlarini chakana sotish huquqi uchun yig‘im;
- umumiy ovqatlanish korxonalari tomonidan alkogol mahsulotlarini realizatsiya
qilish uchun yig‘im.
Chet davlatlar avtotransport vositalarining egalari yoki ulardan foydalanuvchilar
ushbu vositalarning O‘zbekiston Respublikasi hududiga kirganligi va uning hududi orqali
tranziti uchun yig‘imning soliq to‘lovchilari deb e’tirof etiladi.
Alkogol mahsulotlari bilan chakana savdo qilish korxonalari hamda umumiy
ovqatlanish korxonalari tomonidan alkogol mahsulotlarini realizatsiya qilish boshlanganligi
haqida vakolatli davlat organi xabardor qilinganligi to‘g‘risidagi tasdiqnomaga ega bo‘lgan
yuridik shaxslar alkogol mahsulotlarini realizatsiya qilish huquqi uchun yig‘imning soliq
to‘lovchilari deb e’tirof etiladi.
Chet davlatlar avtotransport vositalarining O‘zbekiston Respublikasi hududiga kirishi
va uning hududi orqali tranziti yig‘imlarning soliq solish obyektidir.
3.Maxsus soliq rejimlari
Soliq to‘lovchilarning ayrim toifalari uchun O‘zbekiston Respublikasi hududida
quyidagi maxsus soliq rejimlari belgilanadi:
1) aylanmadan olinadigan soliq;
2) mahsulot taqsimotiga oid bitimlar ishtirokchilariga soliq solishning alohida tartibi;
3) maxsus iqtisodiy zonalar ishtirokchilariga va ayrim toifadagi soliq to‘lovchilarga
soliq solishning alohida tartibi;
4) O‘zbekiston Respublikasining ayrim hududlarida soliq solishning alohida tartibi.
Maxsus iqtisodiy zonalar ishtirokchilariga va ayrim toifadagi soliq to‘lovchilarga
soliq solishning alohida tartibi qonunchilikda yoki investitsiya bitimlarida nazarda tutilgan
investitsiyalarni amalga oshirish hamda boshqa shartlarni bajarish bilan bog‘liq holda
muayyan muddat uchun belgilanadi.
Maxsus soliq rejimlari ayrim soliqlarni to‘lashdan ozod etishni, pasaytirilgan soliq
stavkalarini va boshqa soliq imtiyozlarini qo‘llashni nazarda tutishi mumkin.
4.Soliq munosabatlarining sub’yektlari va hujjatlar almashish tartibi
Soliq to‘lovchilar, soliq agentlari va vakolatli organlar soliq munosabatlarining
sub’yektlaridir.
Soliq organlari hujjatlarni elektron hujjat tarzida soliq to‘lovchining shaxsiy
kabinetiga yuboradi. YUborilgan hujjatlar soliq to‘lovchi tomonidan o‘qib chiqilganidan
keyin, lekin ushbu hujjat jo‘natilgan sanadan e’tiboran uch kundan kechiktirmay olingan deb
hisoblanadi.
Agar soliq to‘lovchida soliq to‘lovchining shaxsiy kabineti mavjud bo‘lmasa,
hujjatlar buyurtma xat qilib pochta orqali yuboriladi va ular jo‘natilganidan so‘ng besh
kundan keyin olingan deb hisoblanadi.
Hujjatlar soliq to‘lovchiga yoki uning vakiliga shaxsan mazkur hujjatlar olingan sana
ko‘rsatilgan holda imzo qo‘ydirib topshirilishi mumkin.
Soliq to‘lovchilar, soliq organlariga hujjatlarni ushbu hujjatlar soliq organlariga soliq
to‘lovchining shaxsiy kabineti orqali yuborilganda - jo‘natilgan kun, pochta orqali
yuborilganda besh kundan keyin olingan deb hisoblanadi.
Xujjatlarning, elektron hujjat aylanishini ta’minlash uchun zarur bo‘lgan hujjatlarning
shakllari, mazkur hujjatlarning shakllarini to‘ldirish tartibi, bunday hujjatlarni qog‘ozda yoki
telekommunikatsiya kanallari orqali elektron shaklda yoxud soliq to‘lovchining shaxsiy
kabineti orqali yuborish hamda olish tartibi O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasi
tomonidan tasdiqlanadi.
Zimmasiga belgilangan soliqlar hamda yig‘imlarni to‘lash majburiyati yuklatilgan
yuridik va jismoniy shaxslar soliq to‘lovchilar deb e’tirof etiladi.
YUridik shaxslarning alohida bo‘linmalari mazkur shaxslarning soliqlar va
yig‘imlarni to‘lash bo‘yicha majburiyatlarini ushbu Kodeksda nazarda tutilgan hollarda va
tartibda ushbu alohida bo‘linmalar joylashgan eri bo‘yicha bajaradi.
Yirik soliq to‘lovchilar toifasiga kiritilgan soliq to‘lovchilar alohida bo‘linmalarni
hisobga olib markazlashgan holda soliq hisobotini taqdim etadi va soliqlarni (yig‘imlarni)
to‘laydi.
YUridik shaxs tashkil etmagan holdagi chet el tuzilmalari soliq to‘lovchilar deb
e’tirof etiladi.
Soliq to‘lovchilar quyidagi huquqlarga ega:
- soliq organlaridan va boshqa vakolatli organlardan (ularning vakolatlari doirasida)
amaldagi soliqlar to‘g‘risida, soliq to‘g‘risidagi qonunchilikdagi o‘zgarishlar haqida,
soliqlarni hisoblab chiqarish va to‘lash tartibi to‘g‘risida axborotni, soliq hisobotining va
arizalarning shakllarini, shuningdek ularni to‘ldirish tartibi haqida tushuntirishlarni bepul
olish;
-o‘z soliq majburiyatlarini bajarish yuzasidan soliq organlarida va boshqa vakolatli
organlarda mavjud bo‘lgan ma’lumotlarni olish;
-soliq imtiyozlaridan foydalanish yoxud ulardan foydalanishni rad etish;
-soliqlar, penyalar va jarimalarning ortiqcha to‘langan yoki ortiqcha undirilgan
summalarini o‘z vaqtida hisobga o‘tkazish yoki qaytarish;
-soliqlarni to‘lashni kechiktirish yoki bo‘lib-bo‘lib to‘lash;
-soliq solish ob’yektlarini hisobga olishda, soliqlarni hisoblab chiqarish va to‘lashda
o‘zlari yo‘l qo‘ygan xatolarni mustaqil ravishda tuzatish;
-o‘z hududida o‘tkaziladigan sayyor soliq tekshiruvini va soliq auditini o‘tkazish
chog‘ida hozir bo‘lish;
-sayyor soliq tekshiruvi va soliq auditi materiallari bilan tanishish, shuningdek ushbu
tekshiruvlarning dalolatnomalarini olish;
-soliq tekshiruvini amalga oshiruvchi soliq organlariga soliq to‘g‘risidagi
qonunchilikning ijrosiga taalluqli masalalar bo‘yicha tushuntirishlar berish;
- soliq organlari va boshqa vakolatli organlarning hamda ular mansabdor
shaxslarining soliq to‘g‘risidagi boshqa qonunchilik hujjatlariga muvofiq bo‘lmagan
talablarini bajarmaslik;
- soliq organlari va boshqa vakolatli organlarning normativ tusga ega bo‘lmagan
hujjatlari hamda qarorlari, ular mansabdor shaxslarining harakatlari (harakatsizligi) ustidan
belgilangan tartibda shikoyat qilish;
- soliq organlari va boshqa vakolatli organlarning qonunga xilof qarorlari yoki ular
mansabdor shaxslarining noqonuniy harakatlari (harakatsizligi) tufayli etkazilgan
zararlarning o‘rni qoplanishini belgilangan tartibda talab qilish;
- soliq tekshiruvi materiallarini yoki soliq organlarining boshqa hujjatlarini ko‘rib
chiqish jarayonida ishtirok etish;
- soliq munosabatlari masalalariga oid o‘z manfaatlarini shaxsan yoxud soliq
maslahatchilari tashkiloti yoki boshqa o‘z vakillari orqali ifodalash;
- soliq siriga rioya etish va uni saqlash.
Soliq to‘lovchilar soliq to‘g‘risidagi boshqa qonunchilik hujjatlarida belgilangan
o‘zga huquqlarga ham ega bo‘lishi mumkin.
Soliq to‘lovchining soliq munosabatlarida shaxsan ishtirok etishi uni vakilga ega
bo‘lish huquqidan mahrum etmaydi, xuddi shuningdek vakilning ishtirok etishi soliq
to‘lovchini bunday munosabatlarda shaxsan ishtirok etish huquqidan mahrum etmaydi.
Soliq to‘lovchilarning huquqlari soliq organlari va boshqa vakolatli organlar
mansabdor shaxslarining tegishli majburiyatlari bilan ta’minlanadi.
Soliq to‘lovchilarning huquqlarini ta’minlashga oid majburiyatlarni bajarmaganlik
yoki lozim darajada bajarmaganlik O‘zbekiston Respublikasining qonunchiligida nazarda
tutilgan javobgarlikka sabab bo‘ladi.
Soliq to‘lovchilarning majburiyatlari
- Soliq to‘lovchilar:
- belgilangan soliqlar va yig‘imlarni o‘z vaqtida hamda to‘liq hajmda hisoblab
chiqarishi va to‘lashi;
- hujjatlarni ko‘rib chiqish yoki tushuntirishlar berish zaruriyati to‘g‘risida chaqiruv
xatini olganida soliq organiga kelishi;
- tovarlarni (xizmatlarni) realizatsiya qilishda xaridorga hisobvaraq-fakturalarni,
cheklarni yoki ularga tenglashtirilgan boshqa hujjatlarni berishi;
- soliq tekshiruvini o‘tkazayotgan soliq organlarining mansabdor shaxslariga
soliqlarni hisoblab chiqarish va to‘lash uchun asos bo‘lib xizmat qiladigan hujjatlar,
shuningdek elektron manbalarda saqlanadigan tegishli axborot bilan tanishish imkoniyatini
ta’minlashi;
- soliq organlari va boshqa vakolatli organlarning qonuniy talablarini bajarishi,
ko‘rsatilgan organlarning va ular mansabdor shaxslarining qonuniy faoliyatiga to‘sqinlik
qilmasligi;
- soliq hisobotlarining va soliqlarni hisoblab chiqarish hamda to‘lash uchun zarur
bo‘lgan boshqa hujjatlarning tegishli soliqlarni to‘lash uchun belgilangan kalendar yildan
keyingi besh yil mobaynida but saqlanishini ta’minlashi;
- o‘zi soliq bo‘yicha hisobga olingan joydagi soliq organlarini O‘zbekiston
Respublikasi yuridik shaxslaridagi va chet el yuridik shaxslaridagi ishtiroki to‘g‘risida, agar
ustav fondidagi (ustav kapitalidagi) ulushi 10 foizdan ortiq bo‘lsa, xabardor etishi shart.
YUridik shaxs bo‘lgan soliq to‘lovchilar nazarda tutilgan majburiyatlardan tashqari,
o‘zlari hisobga olingan joydagi soliq organlariga o‘zlarining barcha alohida bo‘linmalari
to‘g‘risida va alohida bo‘linmalarga oid ilgari xabar qilingan ma’lumotlaridagi o‘zgarishlar
to‘g‘risida alohida bo‘linma tashkil etilgan yoki mazkur ma’lumotlar o‘zgartirilgan kundan
e’tiboran bir oy ichida xabar qilishi shart.
Zimmasiga soliq hisobotini elektron shaklda taqdim etish majburiyati yuklatilgan
shaxslar soliq organlari tomonidan soliq to‘g‘risidagi qonunchilik bilan tartibga solinadigan
munosabatlardagi o‘z vakolatlarini amalga oshirish chog‘ida foydalaniladigan hujjatlarning
soliq organidan telekommunikatsiya aloqa tarmoqlari orqali elektron shaklda olinishini
ta’minlashi kerak.
Ushbu Kodeksga muvofiq soliq solish ob’yekti deb e’tirof etiladigan ko‘chmas
mulkka ega bo‘lgan chet el yuridik shaxslari ushbu moddada nazarda tutilgan
majburiyatlardan tashqari, ko‘chmas mulk ob’yekti turgan joydagi soliq organiga ushbu chet
el yuridik shaxsining ishtirokchilari to‘g‘risidagi ma’lumotlarni xabar qilishi shart.
YUridik shaxs tashkil etmagan holdagi chet el tuzilmalari ko‘rsatilgan holatlarda o‘z
muassislari, benefitsiarlari va boshqaruvchilari haqidagi ma’lumotlarni xabar qilishi kerak.
CHet el yuridik shaxsida (yuridik shaxs tashkil etmagan holdagi chet el tuzilmasida) ushbu
qismda ko‘rsatilgan bir nechta mol-mulk ob’yekti mavjud bo‘lgan taqdirda, ushbu shaxs
tanloviga ko‘ra, xabar mol-mulk ob’yektlarining biri turgan erdagi soliq organiga taqdim
etiladi.
O‘zbekiston Respublikasining bojxona chegarasi orqali tovarlar olib o‘tilishi
munosabati bilan soliqlar to‘laydigan soliq to‘lovchilar zimmasida O‘zbekiston
Respublikasining bojxona to‘g‘risidagi qonun hujjatlarida nazarda tutilgan majburiyatlar ham
bo‘ladi.
Soliq to‘lovchilarning zimmasida qonun hujjatlariga muvofiq boshqa majburiyatlar
ham bo‘lishi mumkin.
Zimmasiga soliqlarni hisoblab chiqarish, soliq to‘lovchidan ushlab qolish va byudjet
tizimiga o‘tkazish majburiyati yuklatilgan shaxslar soliq agentlari deb e’tirof etiladi.
Soliq agentlari, agar ushbu Kodeksda boshqacha qoida nazarda tutilmagan bo‘lsa,
soliq to‘lovchilar kabi huquqlarga ega bo‘ladi.
Soliq agentlari:
soliqlarni to‘g‘ri va o‘z vaqtida hisoblab chiqarishi, ushlab qolishi hamda byudjet
tizimiga o‘tkazishi;
soliq organlariga soliqni ushlab qolish imkoniyati yo‘qligi va soliq to‘lovchining soliq
qarzi summasi to‘g‘risida bunday holatlar soliq agentiga ma’lum bo‘lgan kundan e’tiboran
bir oy ichida yozma ravishda yoki elektron shaklda xabar qilishi;
hisoblangan va to‘langan daromadlarning, hisoblab chiqarilgan, ushlab qolingan va
byudjet tizimiga o‘tkazilgan soliqlarning hisobini har bir soliq to‘lovchi bo‘yicha alohida
yuritishi;
soliqlarning to‘g‘ri hisoblab chiqarilishi, ushlab qolinishi va o‘tkazilishi ustidan
nazoratni amalga oshirish uchun zarur bo‘lgan hujjatlarni soliq organlariga taqdim etishi;
soliq hisobotlarining hamda soliqlarni hisoblab chiqarish, ushlab qolish va o‘tkazish
uchun zarur bo‘lgan boshqa hujjatlarning da’vo muddati mobaynida but saqlanishini
ta’minlashi shart.
Soliq agentlarining zimmasida qonunchilikka muvofiq boshqa majburiyatlar ham
bo‘lishi mumkin.
Soliq to‘lovchi soliq munosabatlarida qonuniy yoki vakolatli vakil orqali ishtirok
etishga haqli.
Vakilning vakolatlari Kodeksga va boshqa qonunchilikka muvofiq hujjatlar bilan
tasdiqlangan bo‘lishi kerak.
YUridik shaxs bo‘lgan soliq to‘lovchining qonuniy vakili deb ushbu yuridik shaxsga
qonun yoki uning ta’sis hujjatlari asosida vakillik qilishga vakolatli shaxslar e’tirof etiladi.
Jismoniy shaxs bo‘lgan soliq to‘lovchining qonuniy vakili deb fuqarolik
qonunchilikka muvofiq uning vakillari sifatida faoliyat olib boradigan shaxslar e’tirof etiladi.
YUridik shaxs qonuniy vakillarining mazkur yuridik shaxsning soliq munosabatlarida
ishtirok etishi munosabati bilan sodir etilgan harakatlari (harakatsizligi) ushbu yuridik
shaxsning harakati (harakatsizligi) hisoblanadi.
Soliq to‘lovchi tomonidan belgilangan tartibda soliq organlari, bojxona organlari va
soliq munosabatlarining boshqa ishtirokchilari bilan munosabatlarda o‘z manfaatlarini
ifodalash vakolati berilgan soliq maslahatchilari tashkilotlari yoki boshqa shaxslar soliq
to‘lovchining vakolatli vakillari bo‘lishi mumkin.
YUridik shaxs bo‘lgan soliq to‘lovchining vakolatli vakili, agar ushbu Kodeksda
boshqacha qoida nazarda tutilmagan bo‘lsa, o‘z vakolatlarini tuzilgan shartnoma yoki
fuqarolik qonunchilikda belgilangan tartibda beriladigan ishonchnoma asosida amalga
oshiradi.
Jismoniy shaxs bo‘lgan soliq to‘lovchining vakolatli vakili o‘z vakolatlarini fuqarolik
qonunchilikka muvofiq notarial tasdiqlangan ishonchnoma asosida amalga oshiradi.
Soliq, moliya, bojxona va boshqa davlat organlarining mansabdor shaxslari soliq
to‘lovchining vakolatli vakillari bo‘la olmaydi.
Soliq to‘lovchilar konsolidatsiyalashgan guruhining mas’ul ishtirokchisi qonun
asosida soliq to‘lovchilar konsolidatsiyalashgan guruhi barcha ishtirokchilarining vakolatli
vakili hisoblanadi.
Soliq to‘lovchilarning konsolidatsiyalashgan guruhini tuzish to‘g‘risidagi shartnoma
qoidalaridan qat’i nazar, ushbu guruhning mas’ul ishtirokchisi quyidagilar bilan bog‘liq
huquqiy
munosabatlarda
mazkur
konsolidatsiyalashgan
guruh
ishtirokchilarining
manfaatlarini ifodalashga haqli:
soliq
to‘lovchilarning
konsolidatsiyalashgan
guruhini
tuzish
to‘g‘risidagi
shartnomani soliq organlarida ro‘yxatdan o‘tkazish, shuningdek ushbu shartnomaga
o‘zgartirish kiritish, shartnomaning amal qilish muddatini uzaytirish to‘g‘risidagi qaror va
uni tugatish bilan bog‘liq huquqiy munosabatlarda;
soliq
to‘lovchilarning
konsolidatsiyalashgan
guruhi
ishtirokchisidan
soliq
to‘lovchilarning konsolidatsiyalashgan guruhi uchun foyda solig‘i bo‘yicha qarzlarni
majburiy undirish bilan bog‘liq huquqiy munosabatlarda;
soliq organining mansabdor shaxsi tomonidan amalga oshirilgan harakatlar
(harakatsizlik) xususiyati bo‘yicha ular soliq to‘lovchilar konsolidatsiyalashgan guruhining
ishtirokchisi bo‘lgan yuridik shaxsning huquqlariga bevosita ta’sir qilsa.
Amal qilish muddati tugashi bilan soliq to‘lovchilarning konsolidatsiyalashgan
guruhini tuzish to‘g‘risidagi shartnoma muddatidan oldin bekor qilinganda yoki tugatilganda
ushbu guruhning mas’ul ishtirokchisi bo‘lgan shaxs nazarda tutilgan vakolatlarini saqlab
qoladi.
Soliq to‘lovchilar konsolidatsiyalashgan guruhining mas’ul ishtirokchisi bo‘lgan
shaxslar mazkur guruh ishtirokchilarining manfaatlarini ifodalash bo‘yicha ushbu Kodeks
bilan o‘zlariga berilgan vakolatlarni qonunchilikda belgilangan tartibda tuzilgan shartnoma
yoki berilgan ishonchnoma asosida uchinchi shaxslarga berishga haqlidir.
Quyidagilar vakolatli organlardir:
soliq organlari - O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasi, Yirik soliq
to‘lovchilar bo‘yicha hududlararo davlat soliq inspeksiyasi, Qoraqalpog‘iston Respublikasi,
viloyatlar va Toshkent shahar davlat soliq boshqarmalari, shuningdek tumanlar (shaharlar)
davlat soliq inspeksiyalari;
bojxona organlari - O‘zbekiston Respublikasi Davlat bojxona qo‘mitasi, Davlat
bojxona qo‘mitasining Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar, Toshkent shahri bo‘yicha
boshqarmalari, “Toshkent - AERO” maxsus bojxona kompleksi va bojxona postlari;
yig‘imlarni undirish funksiyasini amalga oshiruvchi davlat organlari va tashkilotlar.
Soliq organlari quyidagilarga haqli:
soliq to‘lovchilardan va uchinchi shaxslardan soliqlarni va yig‘imlarni hisoblab
chiqarish hamda to‘lash uchun zarur bo‘lgan hujjatlar va ma’lumotlarni (axborotni), shu
jumladan elektron tarzda taqdim etishini talab qilish;
ushbu Kodeksda belgilangan tartibda soliq tekshiruvlari va boshqa soliq nazorati
tadbirlarini o‘tkazish;
hududni, ishlab chiqarish, omborxona, savdo binolarini va boshqa binolarni, shu
jumladan soliq to‘lovchi daromad olish uchun foydalanadigan yoki soliq solish ob’yektlarini
saqlash bilan bog‘liq joylarni ko‘zdan kechirish;
mol-mulkni inventarizatsiya qilish va bajarilgan ishlar, ko‘rsatilgan xizmatlarning
nazorat o‘lchovlarini o‘tkazish;
qonunchilikda nazarda tutilgan hollarda kassani va tovar-moddiy boyliklar hamda
hujjatlar saqlanadigan joylarni ikki kundan ortiq bo‘lmagan muddatga, ikki kundan ortiq
muddatga esa, sud qarori bo‘yicha muhrlash;
soliqlarni va yig‘imlarni hisoblab chiqarish bilan bog‘liq hujjatlarni va elektron
axborot jismlarini olib qo‘yish;
foto - va videotasvirga tushirish, tushuntirishlar hamda boshqa ma’lumotlarni olish;
tarjimonni, ekspertni jalb etish va ekspertiza tayinlash;
soliq to‘lovchi hisob hujjatlarini yo‘qotgan yoki yo‘q qilgan hollarda soliq to‘lovchi
to‘g‘risidagi o‘zida mavjud axborot, shuningdek boshqa shu kabi soliq to‘lovchilar
to‘g‘risidagi ma’lumotlar asosida soliqlar summasini hisob-kitob orqali mustaqil ravishda
aniqlash;
o‘zaro kelishuv asosida soliq monitoringida ishtirok etayotgan soliq to‘lovchi
tomonidan soliq to‘g‘risidagi qonunchilikka rioya etilishi, soliqlarni hisoblab chiqarishning
to‘g‘riligi, to‘liqligi va o‘z vaqtida to‘lanishi yuzasidan soliq monitoringini o‘tkazish;
soliq qarzini majburiy undirish choralarini ko‘rish;
soliqqa oid huquqbuzarliklar to‘g‘risidagi ishlarni ko‘rib chiqish va moliyaviy
sanksiyalar qo‘llash;
soliq huquqbuzarliklarining aniqlangan holatlari bo‘yicha tovar-moddiy boyliklarni
belgilangan tartibda davlat daromadiga o‘tkazish. YUridik shaxs bo‘lgan soliq to‘lovchilar
va yakka tartibdagi tadbirkorlarning tovar-moddiy boyliklarini davlat daromadiga o‘tkazish
sud tartibida amalga oshiriladi;
soliq to‘lovchilarga nisbatan ular tomonidan noqonuniy olingan mablag‘larni davlat
daromadiga undirish to‘g‘risida sudlarga da’volar kiritish;
hujjatlarning davlat tiliga tarjima qilinishini talab qilish;
soliq to‘lovchilarni va soliq agentlarini yozma bildirish asosida soliq organlariga ular
tomonidan soliqlarni to‘lash (ushlab qolish va o‘tkazish) yuzasidan yoki soliq tekshiruvi bilan
bog‘liq ravishda, shuningdek ular tomonidan soliq to‘g‘risidagi qonunchilikning bajarilishi
bilan bog‘liq boshqa hollarda tushuntirishlar berishga chaqirish;
ushbu Kodeksda nazarda tutilgan tartibda soliq to‘lovchining yoki soliq agentining
bankdagi hisobvaraqlari bo‘yicha operatsiyalarni to‘xtatib turish va ularning mol-mulkini
xatlab qo‘yish;
soliq to‘lovchilar va ularning vakillaridan, soliq agentlaridan soliq to‘g‘risidagi
qonunchilikning aniqlangan buzilishlarini bartaraf etishni talab qilish hamda ushbu
talablarning bajarilishini nazorat qilish;
ushbu Kodeksda belgilangan majburiyatlarning banklar tomonidan bajarilishini
nazorat qilish.
Soliq organlari qonunga muvofiq boshqa huquqlarni ham amalga oshirishi mumkin.
Soliq organlarining majburiyatlari
Soliq organlari:
- soliq to‘g‘risidagi qonunchilikka rioya etishi;
- soliq to‘g‘risidagi qonunchilikka rioya etilishi, soliqlar va yig‘imlarning to‘g‘ri
hisoblab chiqarilishi, to‘liq hamda o‘z vaqtida to‘lanishi ustidan nazoratni amalga oshirishi;
- soliq to‘lovchilar, soliq solish ob’yektlari va soliq solish bilan bog‘liq ob’yektlar,
hisoblangan va to‘langan soliqlar to‘liq va o‘z vaqtida hisobga olinishini ta’minlashi;
- soliq tekshiruvlarini o‘tkazishda soliq to‘lovchilarga ularning huquqlari va
majburiyatlari to‘g‘risida ma’lumot berishi, shuningdek o‘tkazilgan tekshirishlar natijalari
to‘g‘risida xabardor qilishi;
- soliq to‘g‘risidagi qonunchilik hujjatlarini O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq
qo‘mitasining rasmiy veb-saytida o‘z vaqtida e’lon qilishi;
- soliq to‘lovchilarga soliq to‘g‘risidagi qonunchilikni ijro etishida yordam berishi,
soliq to‘g‘risidagi qonunchilik normalarini va soliq imtiyozlarini qo‘llash tartibini
tushuntirishi;
-soliq to‘g‘risidagi qonunchilik buzilganligi faktlarini tahlil qilishi va baholashi,
soliqqa oid huquqbuzarliklarga olib keladigan sabablar va sharoitlarni bartaraf etish
to‘g‘risidagi takliflarni tegishli davlat organlariga kiritishi;
- huquqni muhofaza qiluvchi organlar bilan birgalikda soliqqa oid huquqbuzarliklarga
qarshi kurashishga doir uzoq muddatli va joriy dasturlarni ishlab chiqishi hamda amalga
oshirishi;
- soliq to‘g‘risidagi qonunchilik buzilganligi to‘g‘risidagi arizalarni, xabarlarni va
boshqa axborotni o‘rganishi;
-
davlat
daromadiga
o‘tkazilgan
mol-mulkni
realizatsiya
qilishdan
pul
mablag‘larining to‘liq va o‘z vaqtida tushishini nazorat qilishi;
- masalani hal etish soliq organlari vakolatlari doirasiga kirmaydigan hollarda soliq
to‘g‘risidagi qonunchilikning buzilishi faktlari bo‘yicha materiallarni huquqni muhofaza
qiluvchi organlarga topshirishi;
- o‘z vakolatlari doirasida valyuta va eksport-import operatsiyalarini amalga
oshirishning belgilangan tartibiga rioya etilishi ustidan nazorat qilishi;
- soliq siriga rioya etishi va uning saqlanishini ta’minlashi;
- soliq to‘lovchining talabiga binoan soliqlarni to‘lash bo‘yicha soliq majburiyatining
bajarilishi yuzasidan solishtirma dalolatnoma tuzishi;
- soliq qarzi summasini so‘zsiz undirishi;
- yuridik va jismoniy shaxslarni, shu jumladan O‘zbekiston Respublikasi
norezidentlarini hisobga olishi, ularga soliq to‘lovchilarning identifikatsiya raqamini berishi
hamda bu haqda statistika va ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organlarga rasmiy ravishda ma’lum
qilishi;
- soliq to‘lovchining talabiga binoan uning soliq organlarida hisobga qo‘yilganligini
tasdiqlovchi ma’lumotnomani berishi;
- soliq to‘g‘risidagi qonunchilikni qo‘llash masalalari yuzasidan O‘zbekiston
Respublikasi Moliya vazirligining yozma tushuntirishlariga amal qilishi shart.
Soliq organlarining zimmasida qonunchilikka muvofiq boshqa majburiyatlar ham
bo‘lishi mumkin.
Nazorat savollari
1.Soliqlar va yig‘imlar haqida tushuncha
2.Soliqlarning va yig‘imlarning turlari
3.Maxsus soliq rejimlari