O'ZBEKISTON RESPUBLIKASI TO'LOV BALANSI

Yuklangan vaqt

2025-02-25

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

31

Faytl hajmi

62,4 KB


 
1 
 
 
 
 
 
O'ZBEKISTON RESPUBLIKASI TO'LOV BALANSI. 
 
 
Mundarija 
Kirish………………………………………………………………………………3 
I bob. To’lov  balansi to’g’risida  tushuncha va tuzulishi ……………………14 
1.1. To’lov  balansi to’g’risida  tushuncha…………………………………………7 
1.2. Balansning tuzilishi  va  uning  moddalari…………………………………...14 
II.bob. Хo’jalik  operatsiyalari  ta’sirida balansdagi o’zgarishlar va to’lov 
balansnining zamonaviy ko’rinishlari…………………………………………28 
2.1. Хo’jalik  operatsiyalari  ta’sirida balansdagi o’zgarishlar…………………..22 
2.2. To’lov balansnining zamonaviy ko’rinishlari……………………………….28 
Xulosa……………………………………………………………………………30 
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati……………………………………………31
1 O'ZBEKISTON RESPUBLIKASI TO'LOV BALANSI. Mundarija Kirish………………………………………………………………………………3 I bob. To’lov balansi to’g’risida tushuncha va tuzulishi ……………………14 1.1. To’lov balansi to’g’risida tushuncha…………………………………………7 1.2. Balansning tuzilishi va uning moddalari…………………………………...14 II.bob. Хo’jalik operatsiyalari ta’sirida balansdagi o’zgarishlar va to’lov balansnining zamonaviy ko’rinishlari…………………………………………28 2.1. Хo’jalik operatsiyalari ta’sirida balansdagi o’zgarishlar…………………..22 2.2. To’lov balansnining zamonaviy ko’rinishlari……………………………….28 Xulosa……………………………………………………………………………30 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati……………………………………………31
 
2 
 
 
I bob. To’lov  balansi to’g’risida  tushuncha va tuzulishi  
1.1. To’lov  balansi to’g’risida  tushuncha 
 
Хo’jalik subyektlarini boshqarish uchun, eng avvalo, ulardagi mablag’lar 
haqidagi ma’lumotlarga ega bo’lish kerak. Shu bilan birga ular, mablag’larning 
qanday turlariga ega va bu mablag’lar qanday manbalardan tashkil topganligini 
bilish kerak bo’ladi. Bunday ma’lumotlar umumlashtirilgan hodda pul 
ko’rsatkichlarida ma’lum bir sanaga berilishi kerak. Mablag’lar tarkibi va qanday 
maqsadlarga mo’ljallanganligini o’rganish uchun ularni iqtisodiy jihatdan guruhlash 
zarur. Mana shu ma’lumotlar buxgalteriya balansi yordamida olinadi. 
To’lov balansi xo’jalik mablag’larini ularning turlari va tashkil topish 
manbalari bo’yicha muayyan bir davrga pulda ifodalanib, umumlashtirib aks ettirish 
va iqtisodiy guruhlash usulidir. 
Mablag’lar turlari va ularning manbalarini ajratib ko’rsatish maqsadida 
O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining 2018 yil 7 fevralda 31-sonli buyrug’i 
bilan qabul qilingan balans ikki qismdan iborat bo’lgan jadval shaklida tuzilgan. 
Uning chap tomonida mablag’lar turlari va ularning joylanishi keltiriladi va u aktiv 
qism deb nomlanadi, passiv qism deb nomlanadigan o’ng tomonida mablag’lar 
manbalari va ularning qanday maqsadlarga atalganligi ko’rsatiladi. 
«Aktiv» atamasi lotincha faoliyatli, amal qilish, mavjud bo’lish degan 
so’zlardan kelib chiqqan. Shuning uchun aktiv deganda mablag’lar qanday amal 
qilayotganligini, ishlayotganligini ko’rsatuvchi mablag’lar guruhlanishini tushunish 
kerak. 
Aktivlar oldingi amalga oshirilgan muammolarni yoki oldin sodir bo’lgan 
voqealar natijasida korxonaga kelib tushgan va ular kelajakda foyda keltiradigan 
iqtisodiy resurslardir. Aktivlar uch xil xususiyatga ega bo’lishi kerak: 
a) kelajakdagi iqtisodiy nafni o’zida mujassamlanishi, bevosita va bilvosita pul 
mablag’lari yoki ularning ekvivalentlarini ko’paytirish imkoniyati; 
b) bu iqtisodiy naflarni nazorat qilish qobliyatini mujassamlash;
2 I bob. To’lov balansi to’g’risida tushuncha va tuzulishi 1.1. To’lov balansi to’g’risida tushuncha Хo’jalik subyektlarini boshqarish uchun, eng avvalo, ulardagi mablag’lar haqidagi ma’lumotlarga ega bo’lish kerak. Shu bilan birga ular, mablag’larning qanday turlariga ega va bu mablag’lar qanday manbalardan tashkil topganligini bilish kerak bo’ladi. Bunday ma’lumotlar umumlashtirilgan hodda pul ko’rsatkichlarida ma’lum bir sanaga berilishi kerak. Mablag’lar tarkibi va qanday maqsadlarga mo’ljallanganligini o’rganish uchun ularni iqtisodiy jihatdan guruhlash zarur. Mana shu ma’lumotlar buxgalteriya balansi yordamida olinadi. To’lov balansi xo’jalik mablag’larini ularning turlari va tashkil topish manbalari bo’yicha muayyan bir davrga pulda ifodalanib, umumlashtirib aks ettirish va iqtisodiy guruhlash usulidir. Mablag’lar turlari va ularning manbalarini ajratib ko’rsatish maqsadida O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining 2018 yil 7 fevralda 31-sonli buyrug’i bilan qabul qilingan balans ikki qismdan iborat bo’lgan jadval shaklida tuzilgan. Uning chap tomonida mablag’lar turlari va ularning joylanishi keltiriladi va u aktiv qism deb nomlanadi, passiv qism deb nomlanadigan o’ng tomonida mablag’lar manbalari va ularning qanday maqsadlarga atalganligi ko’rsatiladi. «Aktiv» atamasi lotincha faoliyatli, amal qilish, mavjud bo’lish degan so’zlardan kelib chiqqan. Shuning uchun aktiv deganda mablag’lar qanday amal qilayotganligini, ishlayotganligini ko’rsatuvchi mablag’lar guruhlanishini tushunish kerak. Aktivlar oldingi amalga oshirilgan muammolarni yoki oldin sodir bo’lgan voqealar natijasida korxonaga kelib tushgan va ular kelajakda foyda keltiradigan iqtisodiy resurslardir. Aktivlar uch xil xususiyatga ega bo’lishi kerak: a) kelajakdagi iqtisodiy nafni o’zida mujassamlanishi, bevosita va bilvosita pul mablag’lari yoki ularning ekvivalentlarini ko’paytirish imkoniyati; b) bu iqtisodiy naflarni nazorat qilish qobliyatini mujassamlash;
 
3 
 
v) oldingi bitimlar yoki boshqa voqealarning natijasi bo’lishi.  
«Passiv» atamasining ildizi ham lotincha faolsiz, xolis turmoq, tushuntirish 
kabi so’zlarning ildizidan olingan. Тarixan bu atama dastlab faqat qarzga olingan 
mablag’larga nisbatan, ya’ni uchinchi shaxslar oldidagi majburiyatlarga nisbatan 
qo’llanar edi. Bu bilan mulk egasi qarzga olingan mablag’larga bo’lgan 
munosabatda o’zboshimchalikdan o’zini tutishi kerakligi ta’kidlangan edi. 
Keyinchalik «passiv» atamasi manbalarning boshqa moddalariga ham tarqatilgan 
bo’lib, faqat korxona majburiyatlarini tavsiflabgina emas, mablag’lar turlarini 
qanday maqsadlarga mo’ljallanganligini ham tavsiflash uchun ishlatiladigan bo’ldi. 
Manbalarning tarkibiy qismini majburiyatlar tashkil etadi. Subyektning 
majburiyatlari bu oldingi amalga oshirilgan operatsiyalarning natijasi yoki kelajakda 
o’zida mujassamlangan iqtisodiy nafni chiqib ketishi yoki yangi majburiyatlarni 
vujudga kelishi bilan yakunlanadi. Majburiyatlarni uch xil xususiyatga ega bo’lishi 
kerak:  
a) aktivlarni chiqib ketishi yoki xizmat ko’rsatish yo’li bilan to’lashni vujudga 
keltiradigan mavjud doimiy majburiyatni o’zida majassamlashtirishi; 
b) subyekt uchun majburiyatning bajarilishi shartligi va qariyb muqarrarligi; 
v) oldingi bitim yoki voqealar natijasi bo’lishi. 
Uning aktivi va passivida ham balans moddalari ikkiga bo’lib ko’rsatiladi. 
Aktivda: I bo’lim. Uzoq muddatli aktivlar va II bo’lim. Joriy aktivlar.  
Passivda: I bo’lim. O’z mablag’larining manbalari va II bo’lim. 
Majburiyatlarga bo’linadi. 
Balans ko’rsatkichlaridan quyidagi iqtisodiy ko’rsatkichlarni aniqlab olish 
mumkin. Aktivlar aylanma va uzoq muddatli kapitallari yig’indisiga teng. Хo’jalik 
yurituvchi subyektning o’z mablag’lari aktivlaridan majburiyatlarini ayirganiga 
teng. 
Aktiv va passivning xar bir elementi mablag’lar turi yoki ularning manbai 
balans moddasi deb ataladi. Aktivda, masalan, quyidagi moddalar keltiriladi: 
«Asosiy vositalar», «Тugallanmagan ishlab chiqarish», «Тayyor mahsulot», «Hisob-
kitob schyoti» va boshqalar; passivda «Ustav kapitali (fondi)», «Hisobot yilining
3 v) oldingi bitimlar yoki boshqa voqealarning natijasi bo’lishi. «Passiv» atamasining ildizi ham lotincha faolsiz, xolis turmoq, tushuntirish kabi so’zlarning ildizidan olingan. Тarixan bu atama dastlab faqat qarzga olingan mablag’larga nisbatan, ya’ni uchinchi shaxslar oldidagi majburiyatlarga nisbatan qo’llanar edi. Bu bilan mulk egasi qarzga olingan mablag’larga bo’lgan munosabatda o’zboshimchalikdan o’zini tutishi kerakligi ta’kidlangan edi. Keyinchalik «passiv» atamasi manbalarning boshqa moddalariga ham tarqatilgan bo’lib, faqat korxona majburiyatlarini tavsiflabgina emas, mablag’lar turlarini qanday maqsadlarga mo’ljallanganligini ham tavsiflash uchun ishlatiladigan bo’ldi. Manbalarning tarkibiy qismini majburiyatlar tashkil etadi. Subyektning majburiyatlari bu oldingi amalga oshirilgan operatsiyalarning natijasi yoki kelajakda o’zida mujassamlangan iqtisodiy nafni chiqib ketishi yoki yangi majburiyatlarni vujudga kelishi bilan yakunlanadi. Majburiyatlarni uch xil xususiyatga ega bo’lishi kerak: a) aktivlarni chiqib ketishi yoki xizmat ko’rsatish yo’li bilan to’lashni vujudga keltiradigan mavjud doimiy majburiyatni o’zida majassamlashtirishi; b) subyekt uchun majburiyatning bajarilishi shartligi va qariyb muqarrarligi; v) oldingi bitim yoki voqealar natijasi bo’lishi. Uning aktivi va passivida ham balans moddalari ikkiga bo’lib ko’rsatiladi. Aktivda: I bo’lim. Uzoq muddatli aktivlar va II bo’lim. Joriy aktivlar. Passivda: I bo’lim. O’z mablag’larining manbalari va II bo’lim. Majburiyatlarga bo’linadi. Balans ko’rsatkichlaridan quyidagi iqtisodiy ko’rsatkichlarni aniqlab olish mumkin. Aktivlar aylanma va uzoq muddatli kapitallari yig’indisiga teng. Хo’jalik yurituvchi subyektning o’z mablag’lari aktivlaridan majburiyatlarini ayirganiga teng. Aktiv va passivning xar bir elementi mablag’lar turi yoki ularning manbai balans moddasi deb ataladi. Aktivda, masalan, quyidagi moddalar keltiriladi: «Asosiy vositalar», «Тugallanmagan ishlab chiqarish», «Тayyor mahsulot», «Hisob- kitob schyoti» va boshqalar; passivda «Ustav kapitali (fondi)», «Hisobot yilining
 
4 
 
taqsimlanmagan foydasi, «Bank kreditlari», «Mol yetkazib beruvchilardan qarzlar» 
va boshqa moddalar. 
To’lov balansining xususiyati aktiv va passivlar pullik yakunlarining 
tengligidan iborat. Bu talab har qanday korxona balansi uchun majburiydir. Bu talab 
aktivda ham, passivda ham mablag’larning bir xil hajmda, faqat har xil 
guruhlanishda ko’rsatiladi, ya’ni aktivda - turlari bo’yicha, passivda - manbalari 
bo’yicha. Balansning nomi ham shunga asoslangan, chunki «balans» so’zi tenglik, 
barobarlikni anglatadi. Shuning uchun ham balans aktivi va passivi «balans» so’zi 
bilan belgilanadi. 
Balans korxonaning xo’jalik mablag’larini ma’lum bir sanaga tavsiflab, uning 
o’tgan davrdagi barcha faoliyat natijasini qanday holatga olib kelganligini 
ko’rsatadi. Shunday qilib, balans korxona mablag’larining turlari va ularning 
manbalari haqidagi muhim axborotga ega bo’lgan xo’jalik yuritish subyektlari 
ishining yakunlari to’g’risidagi hisobotdir.
4 taqsimlanmagan foydasi, «Bank kreditlari», «Mol yetkazib beruvchilardan qarzlar» va boshqa moddalar. To’lov balansining xususiyati aktiv va passivlar pullik yakunlarining tengligidan iborat. Bu talab har qanday korxona balansi uchun majburiydir. Bu talab aktivda ham, passivda ham mablag’larning bir xil hajmda, faqat har xil guruhlanishda ko’rsatiladi, ya’ni aktivda - turlari bo’yicha, passivda - manbalari bo’yicha. Balansning nomi ham shunga asoslangan, chunki «balans» so’zi tenglik, barobarlikni anglatadi. Shuning uchun ham balans aktivi va passivi «balans» so’zi bilan belgilanadi. Balans korxonaning xo’jalik mablag’larini ma’lum bir sanaga tavsiflab, uning o’tgan davrdagi barcha faoliyat natijasini qanday holatga olib kelganligini ko’rsatadi. Shunday qilib, balans korxona mablag’larining turlari va ularning manbalari haqidagi muhim axborotga ega bo’lgan xo’jalik yuritish subyektlari ishining yakunlari to’g’risidagi hisobotdir.
 
5 
 
 
 
1.2. Balansning tuzilishi  va  uning  moddalari 
O’zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi tomonidan 2019 yil 24 yanvarda 
ro’yxatga olingan O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining 2018 yil 27 
dekabrdan 140-sonli buyrug’i bilan moliyaviy hisobotlarning yangi shakllari 
tasdiqlangan. Quyida ushbu tasdiqlangan balans shaklini keltiramiz 
Ko’rsatkichlar nomi 
Satr 
kodi 
Hisobot 
yili 
boshiga 
Hisobot 
yili 
oxiriga 
Aktiv 
I. Uzoq muddatli aktivlar 
 
 
 
Asosiy vositalar: 
 
 
 
Boshlang’ich (qayta tikpash) qiymati (0100, 0300) 
010 
 
 
Amortizatsiya (0200) 
011 
 
 
Qoldiq qiymat (010 - 011) 
012 
 
 
Nomoddiy aktivlar: 
 
 
 
Boshlang’ich qiymati (0400) 
020 
 
 
Amortizatsiya summasi (0500) 
021 
 
 
Qoldiq qiymat (020-021) 
022  
 
Uzoq muddatli investitsiyalar, jami (satr. 040+050 
+060+070+080), shu jumladan: 
030  
 
Qimmatli qog’ozlar (0610) 
040  
 
Sho’’ba xo’jalik jamiyatlariga investitsiyalar (0620) 
050  
 
Qaram xo’jalikjamiyatlariga investitsiyalar (0630) 
060  
 
Chet 
el 
kapitali 
mavjud 
bo’lgan 
korxonalarga 
investitsiyalar (0640) 
070  
 
Boshqa uzoq muddatli investitsiyalar (0690) 
080  
 
O’rnatiladigan asmavzu-uskunalar (0700) 
090  
 
Kapital ko’yilmalar (0800) 
100
5 1.2. Balansning tuzilishi va uning moddalari O’zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi tomonidan 2019 yil 24 yanvarda ro’yxatga olingan O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining 2018 yil 27 dekabrdan 140-sonli buyrug’i bilan moliyaviy hisobotlarning yangi shakllari tasdiqlangan. Quyida ushbu tasdiqlangan balans shaklini keltiramiz Ko’rsatkichlar nomi Satr kodi Hisobot yili boshiga Hisobot yili oxiriga Aktiv I. Uzoq muddatli aktivlar Asosiy vositalar: Boshlang’ich (qayta tikpash) qiymati (0100, 0300) 010 Amortizatsiya (0200) 011 Qoldiq qiymat (010 - 011) 012 Nomoddiy aktivlar: Boshlang’ich qiymati (0400) 020 Amortizatsiya summasi (0500) 021 Qoldiq qiymat (020-021) 022 Uzoq muddatli investitsiyalar, jami (satr. 040+050 +060+070+080), shu jumladan: 030 Qimmatli qog’ozlar (0610) 040 Sho’’ba xo’jalik jamiyatlariga investitsiyalar (0620) 050 Qaram xo’jalikjamiyatlariga investitsiyalar (0630) 060 Chet el kapitali mavjud bo’lgan korxonalarga investitsiyalar (0640) 070 Boshqa uzoq muddatli investitsiyalar (0690) 080 O’rnatiladigan asmavzu-uskunalar (0700) 090 Kapital ko’yilmalar (0800) 100
 
6 
 
Uzoq muddatli debitorlik qarzlari (0910,0920,0930,0940) 110  
 
shundan: muddati o’tgan 
111  
 
Uzoq muddatli kechiktirilgan xarajatlar (0950,0960,0990) 120  
 
I bo’lim bo’yicha jami  
(satr. 012+022+030+090+100+110+120) 
130  
 
II. Joriy aktivlar 
 
 
 
Тovar-moddiy zaxirapari, jami (satr. 150+160+170+180), 
shu jumladan: 
140  
 
Ishlab chiqarish zaxiralari (1000, 1100, 1500, 1600) 
150  
 
Тugaplanmagan ishlab chiqarish  
(2000, 2100, 2300, 2700) 
160  
 
Тayyor mahsulot (2800) 
170  
 
Тovarlar (2900 dan 2980 ning ayirmasi) 
180  
 
Kelgusidavr sarflari (3100) 
190  
 
Kechiktirilgan xarajatlar (3200) 
200  
 
Debitorlar, 
jami 
(satr. 
220+230+240+250+260 
+270+280+290+300+310) 
210  
 
shundan: muddati o’tgan 
211  
 
Хaridor va buyurtmachilarning qarzi (4000 dan 4900 ning 
ayirmasi) 
220  
 
Ajratilgan bo’linmalarning qarzi (4110) 
230  
 
Sho’’ba va qaram xo’jalik jamiyatlarning qarzi (4120) 
240  
 
Хodimlarga berilgan bo’naklar (4200) 
250  
 
Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilarga berilgan 
bo’naklar (4300) 
260  
 
Budjetga soliq va yig’imlar bo’yicha bo’nak to’lovlari 
(4400) 
270  
 
Maqsadli davlat jamg’armalari va sug’urtalar bo’yicha 
bo’nak to’lovlari (4500) 
280
6 Uzoq muddatli debitorlik qarzlari (0910,0920,0930,0940) 110 shundan: muddati o’tgan 111 Uzoq muddatli kechiktirilgan xarajatlar (0950,0960,0990) 120 I bo’lim bo’yicha jami (satr. 012+022+030+090+100+110+120) 130 II. Joriy aktivlar Тovar-moddiy zaxirapari, jami (satr. 150+160+170+180), shu jumladan: 140 Ishlab chiqarish zaxiralari (1000, 1100, 1500, 1600) 150 Тugaplanmagan ishlab chiqarish (2000, 2100, 2300, 2700) 160 Тayyor mahsulot (2800) 170 Тovarlar (2900 dan 2980 ning ayirmasi) 180 Kelgusidavr sarflari (3100) 190 Kechiktirilgan xarajatlar (3200) 200 Debitorlar, jami (satr. 220+230+240+250+260 +270+280+290+300+310) 210 shundan: muddati o’tgan 211 Хaridor va buyurtmachilarning qarzi (4000 dan 4900 ning ayirmasi) 220 Ajratilgan bo’linmalarning qarzi (4110) 230 Sho’’ba va qaram xo’jalik jamiyatlarning qarzi (4120) 240 Хodimlarga berilgan bo’naklar (4200) 250 Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilarga berilgan bo’naklar (4300) 260 Budjetga soliq va yig’imlar bo’yicha bo’nak to’lovlari (4400) 270 Maqsadli davlat jamg’armalari va sug’urtalar bo’yicha bo’nak to’lovlari (4500) 280
 
7 
 
Тa’sirchilarning ustav kapitaliga ulushlar bo’yicha qarzi 
(4600) 
290  
 
Хodimlarning boshqa operatsiyalar bo’yicha qarzi (4700) 300  
 
Boshqa debitorlik qarzlari (4800) 
310  
 
Pul mablag’lari, jami (satr. 330+340+350+360), shu 
jumladan: 
320  
 
Kassadagi pul mablag’lari (5000) 
330  
 
Hisoblashish schyotidagi pul mablag’lari (5100) 
340  
 
Chet el valutasidagi pul mablag’lari (5200) 
350  
 
Boshqa 
pul 
mablag’lari 
va 
ekvivalentlari 
(5500,5600,5700) 
360  
 
Qisqa muddatli investitsiyalar (5800) 
370  
 
Boshqa joriy aktivlar (5900) 
380  
 
II bo’lim bo’yicha jami  
(satr. 140+190+200+210 +320+370+380) 
390  
 
Balans aktivi bo’yicha jami (satr. 130+390) 
400  
 
 
Ko’rsatkichlar nomi 
Satr 
kodi 
Hisobot 
yili 
boshiga 
Hisobot 
yili 
oxiriga 
P a s s i v 
I. O’z mablag’lari manbalari 
 
 
 
Ustav kapitali (8300) 
410  
 
Qo’shilgan kapital (8400) 
420  
 
Zaxira kapitali (8500) 
430  
 
Sotib olingan xususiy aksiyalar (8600) 
440  
 
Тaqsimlanmagan foyda (qoplanmagan zarar) 
450  
 
Maqsadli tushumlar (8800) 
460  
 
Kelgusi davr xarajatlari va to’lovlari uchun zaxiralar 
(8900) 
470
7 Тa’sirchilarning ustav kapitaliga ulushlar bo’yicha qarzi (4600) 290 Хodimlarning boshqa operatsiyalar bo’yicha qarzi (4700) 300 Boshqa debitorlik qarzlari (4800) 310 Pul mablag’lari, jami (satr. 330+340+350+360), shu jumladan: 320 Kassadagi pul mablag’lari (5000) 330 Hisoblashish schyotidagi pul mablag’lari (5100) 340 Chet el valutasidagi pul mablag’lari (5200) 350 Boshqa pul mablag’lari va ekvivalentlari (5500,5600,5700) 360 Qisqa muddatli investitsiyalar (5800) 370 Boshqa joriy aktivlar (5900) 380 II bo’lim bo’yicha jami (satr. 140+190+200+210 +320+370+380) 390 Balans aktivi bo’yicha jami (satr. 130+390) 400 Ko’rsatkichlar nomi Satr kodi Hisobot yili boshiga Hisobot yili oxiriga P a s s i v I. O’z mablag’lari manbalari Ustav kapitali (8300) 410 Qo’shilgan kapital (8400) 420 Zaxira kapitali (8500) 430 Sotib olingan xususiy aksiyalar (8600) 440 Тaqsimlanmagan foyda (qoplanmagan zarar) 450 Maqsadli tushumlar (8800) 460 Kelgusi davr xarajatlari va to’lovlari uchun zaxiralar (8900) 470
 
8 
 
1 bo’lim bo’yicha jami  
(satr. 410+420+430-440+450 +460+470) 
480  
 
II. Majburiyatlar 
 
 
 
Uzoq muddatli majburiyatlar, jami  
(satr. 500+510 +520+540+550+560+570+580+590) 
490  
 
Shu jumladan: uzoq muddatli kreditorlik qarzlari (satr. 
500+520+540+560+590) 
491  
 
Shundan: muddati o’tgan uzoq muddatli kreditorlik 
qarzlari 
492  
 
Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilarga uzoq muddatli 
qarz (7000) 
500  
 
Ajratilgan bo’linmalarga uzoq muddatli qarz (7110) 
510  
 
Sho’’ba va qaram xo’jalik jamiyatlarga uzoq muddatli 
qarz (7120) 
520  
 
Uzoq muddatli kechiktirilgan daromadlar (7210, 7220, 
7130) 
530  
 
Soliq va majburiy to’lovlar bo’yicha uzoq muddatli 
kechiktirilgan majburiyatlar (7240) 
540  
 
Boshqa uzoq muddatli kechiktirilgan majburiyatlar (7250, 
7290) 
550  
 
Хaridorlar va buyurtmachilardan olingan bo’naklar 
(7300) 
560  
 
Uzoq muddatli bank kreditlari (7810) 
570  
 
Uzoq muddatli qarzlar (7820, 7830, 7840) 
580  
 
Boshqa uzoq muddatli kreditorlik qarzlar (7900) 
590  
 
Joriy majburiyatlar, jami (satr. 610+630+640+650 
+660+670+680+690+700+710+720+730+740+750+760) 
600  
 
Shu 
jumladan: 
joriy 
kreditorlik 
qarzlari 
(satr. 
610+630+650+670+680+690+700+710+720+760) 
601
8 1 bo’lim bo’yicha jami (satr. 410+420+430-440+450 +460+470) 480 II. Majburiyatlar Uzoq muddatli majburiyatlar, jami (satr. 500+510 +520+540+550+560+570+580+590) 490 Shu jumladan: uzoq muddatli kreditorlik qarzlari (satr. 500+520+540+560+590) 491 Shundan: muddati o’tgan uzoq muddatli kreditorlik qarzlari 492 Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilarga uzoq muddatli qarz (7000) 500 Ajratilgan bo’linmalarga uzoq muddatli qarz (7110) 510 Sho’’ba va qaram xo’jalik jamiyatlarga uzoq muddatli qarz (7120) 520 Uzoq muddatli kechiktirilgan daromadlar (7210, 7220, 7130) 530 Soliq va majburiy to’lovlar bo’yicha uzoq muddatli kechiktirilgan majburiyatlar (7240) 540 Boshqa uzoq muddatli kechiktirilgan majburiyatlar (7250, 7290) 550 Хaridorlar va buyurtmachilardan olingan bo’naklar (7300) 560 Uzoq muddatli bank kreditlari (7810) 570 Uzoq muddatli qarzlar (7820, 7830, 7840) 580 Boshqa uzoq muddatli kreditorlik qarzlar (7900) 590 Joriy majburiyatlar, jami (satr. 610+630+640+650 +660+670+680+690+700+710+720+730+740+750+760) 600 Shu jumladan: joriy kreditorlik qarzlari (satr. 610+630+650+670+680+690+700+710+720+760) 601
 
9 
 
Shundan: muddati o’tgan joriy kreditorlik qarzlari 
602  
 
Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilarga qarz (6000) 
610  
 
Ajratilgan bo’linmalarga qarz (6110) 
620  
 
Sho’’ba va qaram xo’jalik jamiyatlarga qarz (6120) 
630  
 
Kechiktirilgan daromadlar (6210, 6220, 6230) 
640  
 
Soliq va majburiy to’lovlar bo’yicha kechiktirilgan 
majburiyatlar (6240) 
650  
 
Boshqa kechiktirilgan majburiyatlar (6250, 6290) 
660  
 
Olingan bo’naklar (6300) 
670  
 
Budjetga to’lovlar bo’yicha qarz (6400) 
680  
 
Sug’urtalar bo’yicha qarz (6510) 
690  
 
Maqsadli davlat jamg’armalariga to’lovlar bo’yicha qarz 
(6520 
700  
 
Тa’sischilarga bo’lgan qarzlar (6600) 
710  
 
Mehnatga haq bo’lash bo’yicha qarz (6700) 
720  
 
Qisqa muddatli bank kreditlari (6810) 
730  
 
Qisqa muddatli qarzlar (6820, 6830, 6840) 
740  
 
Uzoq muddatli majburiyatlarning joriy qismi (6950) 
750  
 
Boshqa kreditorlik qarzlar (6950 dan tashqari 6900) 
760  
 
II bo’lim bo’yicha jami (satr. 490+600) 
770  
 
Balans passivi bo’yicha jami (satr. 480+770) 
780  
 
 
 
   
   
  
 
Balans aktivida mazkur korxona ixtiyoridagi mablag’lar turi va ularning 
ma’lum davrda aylanishidagi joylanishi keltiriladi. Masalan, aktivning birinchi 
moddasida dastlabki qiymatda berilgan «Nomoddiy aktivlar» korxona ixtiyoridagi 
sezilarsiz aktivlarning qiymatini tavsiflaydi. Navbatdagi «Amortizatsiya» moddasi 
nomoddiy aktivlarning dastlabki qiymati qanchaga kamayganini ko’rsatadi. «Qoldiq 
qiymat» moddasi nomoddiy aktivlarning amortizatsiya summasini ayirib
9 Shundan: muddati o’tgan joriy kreditorlik qarzlari 602 Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilarga qarz (6000) 610 Ajratilgan bo’linmalarga qarz (6110) 620 Sho’’ba va qaram xo’jalik jamiyatlarga qarz (6120) 630 Kechiktirilgan daromadlar (6210, 6220, 6230) 640 Soliq va majburiy to’lovlar bo’yicha kechiktirilgan majburiyatlar (6240) 650 Boshqa kechiktirilgan majburiyatlar (6250, 6290) 660 Olingan bo’naklar (6300) 670 Budjetga to’lovlar bo’yicha qarz (6400) 680 Sug’urtalar bo’yicha qarz (6510) 690 Maqsadli davlat jamg’armalariga to’lovlar bo’yicha qarz (6520 700 Тa’sischilarga bo’lgan qarzlar (6600) 710 Mehnatga haq bo’lash bo’yicha qarz (6700) 720 Qisqa muddatli bank kreditlari (6810) 730 Qisqa muddatli qarzlar (6820, 6830, 6840) 740 Uzoq muddatli majburiyatlarning joriy qismi (6950) 750 Boshqa kreditorlik qarzlar (6950 dan tashqari 6900) 760 II bo’lim bo’yicha jami (satr. 490+600) 770 Balans passivi bo’yicha jami (satr. 480+770) 780 Balans aktivida mazkur korxona ixtiyoridagi mablag’lar turi va ularning ma’lum davrda aylanishidagi joylanishi keltiriladi. Masalan, aktivning birinchi moddasida dastlabki qiymatda berilgan «Nomoddiy aktivlar» korxona ixtiyoridagi sezilarsiz aktivlarning qiymatini tavsiflaydi. Navbatdagi «Amortizatsiya» moddasi nomoddiy aktivlarning dastlabki qiymati qanchaga kamayganini ko’rsatadi. «Qoldiq qiymat» moddasi nomoddiy aktivlarning amortizatsiya summasini ayirib
 
10 
 
tashlangandan keyingi qolgan qiymatini aks ettiradi. 
«Asosiy vositalar» dastlabki qiymat moddasida korxona ixtiyoridagi mehnat 
vositalarining qiymatini ko’rsatadi. Shuningdek, qayta tiklash qiymati - eskirish va 
asosiy vositalarning qoldiq qiymati va hokazolarni aks ettiradi. «Ishlab chiqarish 
zaxiralari» moddasi korxona ixtiyoridagi «Хom-ashyo va materiallar», «Yordamchi 
materiallar», «Yoqilg’i» va ombordagi boshqa ishlab chiqarish zaxiralarining 
qiymatini umumiy summada aks ettiradi. «Тugallanmagan ishlab chiqarish» 
moddasi korxonaning har xil sexlarida tayyorlanishi hali oxirigacha yetkazilmagan 
buyumlarga qilingan sarflar summalarini aks ettiradi. «Тayyor mahsulot» - bu 
mazkur korxonada tayyorlangan va sotish uchun mo’ljallangan buyumlardir. 
«Kassa» va «Hisob-kitob schyoti» moddalarida muayyan davrda korxona 
ixtiyoridagi pul mablag’larining summasi ko’rsatiladi. «Mol yetkazib beruvchilar va 
pudratchilarga berilgan bo’naklao». «Boshqa debitoolik qarzlari» va hokazo 
moddalarida esa boshqa xo’jalik yuritish subyektlarning ushbu korxonaga undan 
sotib olingan mahsulot uchun («Хaridorlar») va boshqa operatsiyalar bo’yicha 
(«Boshqa debitorlar») qarzlari aks ettiriladi. 
Ko’rinib turibdiki, aktiv moddalari juda aniq bo’lib, ularning mazmuni ko’p 
tushuntirishlarni talab qilmaydi. Passiv moddalari esa boshqachadir. Bu 
moddalardan ba’zilarining mohiyatini ularning qanday maqsadga tayinlanishiga 
qarab aniqlab olish doim ham oson bo’lavermaydi. Passivdagi har bir moddaning 
mazmunini aniq ko’z oldiga keltirish uchun passiv umuman nimani aks ettirishini 
yaxshi bilib olish lozim. Yuqorida aytilganidek, passiv aktivda ko’rsatilgan korxona 
mablag’larining manbaini aks ettiradi. 
Passivning birinchi moddasi ustav kapitalidir. Uning summasi korxonaning 
yaratilish paytida shakllantirilgan mablag’lar miqdoridan iborat. Bunda korxonaning 
o’z mablag’larining umumiy summasi ko’rsatiladi va bu manbadan berilgan 
mablag’larning o’zi balans aktivining moddalarida aniq gavdalantirilgan bo’ladi. 
«Тaqsimlanmagan foyda (qoplanmagan zarar)» moddasida korxonaning 
faoliyat ko’rsatishi boshidan boshlab hisobot davrigacha bo’lgan vaqt ichida 
jamg’arilgan foyda summasini aks ettiradi.
10 tashlangandan keyingi qolgan qiymatini aks ettiradi. «Asosiy vositalar» dastlabki qiymat moddasida korxona ixtiyoridagi mehnat vositalarining qiymatini ko’rsatadi. Shuningdek, qayta tiklash qiymati - eskirish va asosiy vositalarning qoldiq qiymati va hokazolarni aks ettiradi. «Ishlab chiqarish zaxiralari» moddasi korxona ixtiyoridagi «Хom-ashyo va materiallar», «Yordamchi materiallar», «Yoqilg’i» va ombordagi boshqa ishlab chiqarish zaxiralarining qiymatini umumiy summada aks ettiradi. «Тugallanmagan ishlab chiqarish» moddasi korxonaning har xil sexlarida tayyorlanishi hali oxirigacha yetkazilmagan buyumlarga qilingan sarflar summalarini aks ettiradi. «Тayyor mahsulot» - bu mazkur korxonada tayyorlangan va sotish uchun mo’ljallangan buyumlardir. «Kassa» va «Hisob-kitob schyoti» moddalarida muayyan davrda korxona ixtiyoridagi pul mablag’larining summasi ko’rsatiladi. «Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilarga berilgan bo’naklao». «Boshqa debitoolik qarzlari» va hokazo moddalarida esa boshqa xo’jalik yuritish subyektlarning ushbu korxonaga undan sotib olingan mahsulot uchun («Хaridorlar») va boshqa operatsiyalar bo’yicha («Boshqa debitorlar») qarzlari aks ettiriladi. Ko’rinib turibdiki, aktiv moddalari juda aniq bo’lib, ularning mazmuni ko’p tushuntirishlarni talab qilmaydi. Passiv moddalari esa boshqachadir. Bu moddalardan ba’zilarining mohiyatini ularning qanday maqsadga tayinlanishiga qarab aniqlab olish doim ham oson bo’lavermaydi. Passivdagi har bir moddaning mazmunini aniq ko’z oldiga keltirish uchun passiv umuman nimani aks ettirishini yaxshi bilib olish lozim. Yuqorida aytilganidek, passiv aktivda ko’rsatilgan korxona mablag’larining manbaini aks ettiradi. Passivning birinchi moddasi ustav kapitalidir. Uning summasi korxonaning yaratilish paytida shakllantirilgan mablag’lar miqdoridan iborat. Bunda korxonaning o’z mablag’larining umumiy summasi ko’rsatiladi va bu manbadan berilgan mablag’larning o’zi balans aktivining moddalarida aniq gavdalantirilgan bo’ladi. «Тaqsimlanmagan foyda (qoplanmagan zarar)» moddasida korxonaning faoliyat ko’rsatishi boshidan boshlab hisobot davrigacha bo’lgan vaqt ichida jamg’arilgan foyda summasini aks ettiradi.
 
11 
 
«Uzoq muddatli kreditlar» moddasida korxonaning bankka bo’lgan uzoq 
muddatli qarzi aks ettiriladi. Bu moddada ko’rsatilgan summa korxona tomonidan 
olingan uzoq muddatli bank kreditini aks ettirib, belgilangan davrda qaytarilishi 
kerak. Mazkur modda korxona ixtiyorida hozircha bo’lgan pul mablag’larining 
miqdorini ko’rsatadi, deb o’ylash noto’g’ri bo’ladi, chunki bank tomonidan kredit 
ko’rinishida beriladigan pul mablag’lari odatda korxonaning hisob-kitob schyotiga 
yozib qo’yiladi yoki mol yetkazib beruvchilardan bo’lgan qarzni uzish uchun 
o’tkaziladi. Demak, bu mablag’ balansning boshqa moddalarida aks ettiriladi. 
«Kreditorlar» moddasining «Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilar» 
qatorida keltirilgan summa korxonaning mol yetkazib beruvchilardan sotib-olingan 
har xil moddiy boyliklari uchun qarzini ko’rsatadi. 
«Mehnatga haq to’lash bo’yicha qarzlar» moddasida korxonaning ishchilar va 
xizmatchilariga hisoblangan ish haqiga doir majburiyatlari aks ettiriladi. Boshqacha 
qilib aytganda, bu modda korxona tomonidan ishchi va xizmatchilarning bajargan 
ishlari uchun to’lanishi kerak bo’lgan ish xaqi summasi qancha ekanligini ko’rsatadi. 
«Budjetga to’lovlar bo’yicha qarz» moddasi korxonaning budjet oldidagi 
undan undiriladigan har xil soliqpar va ajratmalarni to’lash bo’yicha 
majburiyatlarining summasini, ya’ni moliya tashkilotlariga bo’lgan qarzning 
miqdorini aks ettiradi. Тo’lanishi lozim bo’lgan summa aniqlanganidan keyin, 
korxona o’z balansining passivida shu modda bo’yicha uning summasini ko’rsatadi.  
Buxgalteriya balansi quyidagi belgilariga qarab tasniflanadi: 
1. Тuzish vaqtiga qarab: kirish balansi; joriy (davriy) balans; tugatish balansi; 
ajralish balansi; qo’shilish balansi; sanatsiya balansi. 
2.  Тuzish manbalariga qarab: inventar balanslari. Faqat inventar vositalari 
asosida tuziladi; ular qisqartirilgan variantda hisoblanadi. Bunday balanslar mavjud 
mulk asosida yangi korxonalar vujudga kelganda yoki xo’jaliklar o’z shaklini 
o’zgartirganda talab qilinadi; daftar balansi - inventarizatsiya o’tkazish yo’li bilan 
oldindan tekshirilmasdan faqat daftarlardagi yozuvlar asosida tuziladi; bosh balans 
- hisob va inventarizatsiya ma’lumotlariga asosan tuziladi. 
3.  Axborot hajmi bo’yicha: yakka balans - faqat bir korxona axborotini aks
11 «Uzoq muddatli kreditlar» moddasida korxonaning bankka bo’lgan uzoq muddatli qarzi aks ettiriladi. Bu moddada ko’rsatilgan summa korxona tomonidan olingan uzoq muddatli bank kreditini aks ettirib, belgilangan davrda qaytarilishi kerak. Mazkur modda korxona ixtiyorida hozircha bo’lgan pul mablag’larining miqdorini ko’rsatadi, deb o’ylash noto’g’ri bo’ladi, chunki bank tomonidan kredit ko’rinishida beriladigan pul mablag’lari odatda korxonaning hisob-kitob schyotiga yozib qo’yiladi yoki mol yetkazib beruvchilardan bo’lgan qarzni uzish uchun o’tkaziladi. Demak, bu mablag’ balansning boshqa moddalarida aks ettiriladi. «Kreditorlar» moddasining «Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilar» qatorida keltirilgan summa korxonaning mol yetkazib beruvchilardan sotib-olingan har xil moddiy boyliklari uchun qarzini ko’rsatadi. «Mehnatga haq to’lash bo’yicha qarzlar» moddasida korxonaning ishchilar va xizmatchilariga hisoblangan ish haqiga doir majburiyatlari aks ettiriladi. Boshqacha qilib aytganda, bu modda korxona tomonidan ishchi va xizmatchilarning bajargan ishlari uchun to’lanishi kerak bo’lgan ish xaqi summasi qancha ekanligini ko’rsatadi. «Budjetga to’lovlar bo’yicha qarz» moddasi korxonaning budjet oldidagi undan undiriladigan har xil soliqpar va ajratmalarni to’lash bo’yicha majburiyatlarining summasini, ya’ni moliya tashkilotlariga bo’lgan qarzning miqdorini aks ettiradi. Тo’lanishi lozim bo’lgan summa aniqlanganidan keyin, korxona o’z balansining passivida shu modda bo’yicha uning summasini ko’rsatadi. Buxgalteriya balansi quyidagi belgilariga qarab tasniflanadi: 1. Тuzish vaqtiga qarab: kirish balansi; joriy (davriy) balans; tugatish balansi; ajralish balansi; qo’shilish balansi; sanatsiya balansi. 2. Тuzish manbalariga qarab: inventar balanslari. Faqat inventar vositalari asosida tuziladi; ular qisqartirilgan variantda hisoblanadi. Bunday balanslar mavjud mulk asosida yangi korxonalar vujudga kelganda yoki xo’jaliklar o’z shaklini o’zgartirganda talab qilinadi; daftar balansi - inventarizatsiya o’tkazish yo’li bilan oldindan tekshirilmasdan faqat daftarlardagi yozuvlar asosida tuziladi; bosh balans - hisob va inventarizatsiya ma’lumotlariga asosan tuziladi. 3. Axborot hajmi bo’yicha: yakka balans - faqat bir korxona axborotini aks
 
12 
 
ettiradi; yig’ma balans - barcha korxonalar mablag’larining umumiy holatini aks 
ettiruvchi summalarni mexanik qo’shish yo’li bilan tuziladi;     konsolidallashgan 
balans. 
4.  Faoliyat xarakteri bo’yicha: asosiy balans - korxonaning asosiy faoliyat turi 
va ustaviga to’g’ri keladigan balans; asosiy bo’lmagan balans - korxonaning boshqa 
faoliyat turlari  bo’yicha tuziladigan balans. 
5.  Mulk shakli bo’yicha:  davlat korxonalari balansi; aksioner jamiyatlari 
balansi; munitsipal balansi; qo’shma korxonalar, kichik va xususiy korxonalar 
balansi. 
6.  Aks ettirish obyekti bo’yicha: huquqiy shaxs bo’lgan korxonaning mustaqil 
balansi; alohida balans. 
7.  Тozalanish usuli bo’yicha: brutto-balansi - bu barcha tartibga soluvchi 
moddalarni o’z ichiga oluvchi balans; netto-balans - bu barcha tartibga soluvchi 
moddalarni chiqarib tashlab tuzilgan balans. Bizning Respublikamizda netto-balansi 
qo’llaniladi. 
Buxgalteriya 
hisobotining 
ishonchliligini 
tasdiqlash 
uchun 
undagi 
ko’rsatkichlarning sintetik va analitik hisob, bank ko’chirmasi ma’lumotlariga 
mosligini tekshirish kerak.   
Tekshiruv jarayonida bajariladigan amallar auditorning ishchi hujjati bilan 
rasmiylashtiriladi. Tafovutlar aniqlanganida farq summalarini ko’rsatish va ularning 
sabablarini ochib berish zarur.   
Shunday qilib, bankdagi 5110 «Hisob-kitob schyoti», 5210 «Mamlakat ichidagi 
valyuta schyotlari», 5220 «Xorijdagi valyuta schyotlari», 5510«Akkreditivlar», 
5520 «Chek daftarchalari» va 5530 «Boshqa maxsus schyotlar» bo’yicha amalga 
oshirilgan bank muomalalarini tekshirishda quyidagilarni amalga oshirish zarur:  
* 
korxonaning nechta hisob-kitob schyoti, valyuta schyoti va maxsus schyoti 
borligi, shuningdek ular qaysi bank muassasalarida ochilganligini aniqlash;  
* 
schyotlar sonini aniqlab, balansning «Hisob-kitob schyoti», «Valyuta schyoti», 
«Bankdagi maxsus schyotlar» -moddalari bo’yicha qoldiqlarni va bu schyotlar 
bo’yicha bank ko’chirmalaridagi ushbu balans sanasiga bo’lgan qoldiqlarni
12 ettiradi; yig’ma balans - barcha korxonalar mablag’larining umumiy holatini aks ettiruvchi summalarni mexanik qo’shish yo’li bilan tuziladi; konsolidallashgan balans. 4. Faoliyat xarakteri bo’yicha: asosiy balans - korxonaning asosiy faoliyat turi va ustaviga to’g’ri keladigan balans; asosiy bo’lmagan balans - korxonaning boshqa faoliyat turlari bo’yicha tuziladigan balans. 5. Mulk shakli bo’yicha: davlat korxonalari balansi; aksioner jamiyatlari balansi; munitsipal balansi; qo’shma korxonalar, kichik va xususiy korxonalar balansi. 6. Aks ettirish obyekti bo’yicha: huquqiy shaxs bo’lgan korxonaning mustaqil balansi; alohida balans. 7. Тozalanish usuli bo’yicha: brutto-balansi - bu barcha tartibga soluvchi moddalarni o’z ichiga oluvchi balans; netto-balans - bu barcha tartibga soluvchi moddalarni chiqarib tashlab tuzilgan balans. Bizning Respublikamizda netto-balansi qo’llaniladi. Buxgalteriya hisobotining ishonchliligini tasdiqlash uchun undagi ko’rsatkichlarning sintetik va analitik hisob, bank ko’chirmasi ma’lumotlariga mosligini tekshirish kerak. Tekshiruv jarayonida bajariladigan amallar auditorning ishchi hujjati bilan rasmiylashtiriladi. Tafovutlar aniqlanganida farq summalarini ko’rsatish va ularning sabablarini ochib berish zarur. Shunday qilib, bankdagi 5110 «Hisob-kitob schyoti», 5210 «Mamlakat ichidagi valyuta schyotlari», 5220 «Xorijdagi valyuta schyotlari», 5510«Akkreditivlar», 5520 «Chek daftarchalari» va 5530 «Boshqa maxsus schyotlar» bo’yicha amalga oshirilgan bank muomalalarini tekshirishda quyidagilarni amalga oshirish zarur: * korxonaning nechta hisob-kitob schyoti, valyuta schyoti va maxsus schyoti borligi, shuningdek ular qaysi bank muassasalarida ochilganligini aniqlash; * schyotlar sonini aniqlab, balansning «Hisob-kitob schyoti», «Valyuta schyoti», «Bankdagi maxsus schyotlar» -moddalari bo’yicha qoldiqlarni va bu schyotlar bo’yicha bank ko’chirmalaridagi ushbu balans sanasiga bo’lgan qoldiqlarni
 
13 
 
solishtirish, shuningdek, bank ko’chirmalarida aks ettirilgan summalarni ilova 
qilingan dastlabki hujjatlarda aks ettirilgan summalar bilan taqqoslash lozim;  
* 
amalga oshirilgan muomalalarning O’zbekiston Respublikasida amal 
qilayotgan qonunchilik va me’yoriy hujjatlarga muvofiqligini tekshirish;  
* 
bankdagi schyotlardan olingan ko’chirmalar va ko’chirmalarga ilova qilingan, 
muomulalarni tasdiqlovchi hujjatlarning to’g’ri rasmiylashtirishini tekshirish;  
* 
bank ko’chirmalarida va bankdagi pul mablag’lari hisobga olinadigan 
registrlarda pul mablag’larining kirimi va chiqimi bo’yicha oborotlarni jamlashni va 
kun oxiriga qoldiq chiqarishning to’g’riligini arifmetik tekshirish;  
* 
bank ko’chirmalaridagi, buxgalteriya hisobi registrlaridagi va Bosh daftardagi 
yozuvlarni hamda Bosh daftardagi qoldiqlar va balans moddalarining mosligini 
tekshirish;   
* 
bank 
muomalalarining 
buxgalteriya 
hisobi schyotlarida 
to’g’ri 
aks 
ettirilganligini aniqlash zarur. (Masalan: kassaga olingan naqd pullarni 5010 «Milliy 
valyutadagi pul mablag’lari» schyoti debetida aks ettirish o’rniga boshqa 
schyotlarga olib borish hollariga yo’l qo’yilmaganligini aniqlash);  
* 
bank ko’chirmasida aks ettirilgan har bir muomala tegishli dastlabki hujjatlar 
(schyotlar, 
to’lov 
topshiriqlari, 
to’lov 
talabnomalari, 
shartnomalar, 
akt 
protsentovkalar va boshqalar) bilan tasdiqlanishi lozim. Bank ko’chirmalariga ilova 
qilingan  
* 
dastlabki hujjatlar quyidagi tartibda guruhlanadi; oldin bank ko’chirmalariga 
kirim hujjatlari, ulardan keyin esa barcha chiqim hujjatlari ketma-ket ilova qilinadi;  
* 
bank ko’chirmalarini bunday tartibda tekshirish bank hujjatlarini amalga 
oshirilgan muomalalarning mohiyatiga ko’ra tekshirish bilan birga amalga 
oshirilishi kerak. Bunda auditor quyidagilarni aniqlashi lozim:  
* 
tovarsiz schyotlar va boshqa noqonuniy muomalalar bo’yicha bo’naklar 
(avanslar) va to’lovlarning noto’g’ri o’tkazilishiga yo’l qo’yilmayotganligi  
(tekshirilaetgan korxonaga aloqador bo’lmagan, boshqa korxonalar haridlari va 
sarflariga doir schyotlarni to’lash va h. k. );
13 solishtirish, shuningdek, bank ko’chirmalarida aks ettirilgan summalarni ilova qilingan dastlabki hujjatlarda aks ettirilgan summalar bilan taqqoslash lozim; * amalga oshirilgan muomalalarning O’zbekiston Respublikasida amal qilayotgan qonunchilik va me’yoriy hujjatlarga muvofiqligini tekshirish; * bankdagi schyotlardan olingan ko’chirmalar va ko’chirmalarga ilova qilingan, muomulalarni tasdiqlovchi hujjatlarning to’g’ri rasmiylashtirishini tekshirish; * bank ko’chirmalarida va bankdagi pul mablag’lari hisobga olinadigan registrlarda pul mablag’larining kirimi va chiqimi bo’yicha oborotlarni jamlashni va kun oxiriga qoldiq chiqarishning to’g’riligini arifmetik tekshirish; * bank ko’chirmalaridagi, buxgalteriya hisobi registrlaridagi va Bosh daftardagi yozuvlarni hamda Bosh daftardagi qoldiqlar va balans moddalarining mosligini tekshirish; * bank muomalalarining buxgalteriya hisobi schyotlarida to’g’ri aks ettirilganligini aniqlash zarur. (Masalan: kassaga olingan naqd pullarni 5010 «Milliy valyutadagi pul mablag’lari» schyoti debetida aks ettirish o’rniga boshqa schyotlarga olib borish hollariga yo’l qo’yilmaganligini aniqlash); * bank ko’chirmasida aks ettirilgan har bir muomala tegishli dastlabki hujjatlar (schyotlar, to’lov topshiriqlari, to’lov talabnomalari, shartnomalar, akt protsentovkalar va boshqalar) bilan tasdiqlanishi lozim. Bank ko’chirmalariga ilova qilingan * dastlabki hujjatlar quyidagi tartibda guruhlanadi; oldin bank ko’chirmalariga kirim hujjatlari, ulardan keyin esa barcha chiqim hujjatlari ketma-ket ilova qilinadi; * bank ko’chirmalarini bunday tartibda tekshirish bank hujjatlarini amalga oshirilgan muomalalarning mohiyatiga ko’ra tekshirish bilan birga amalga oshirilishi kerak. Bunda auditor quyidagilarni aniqlashi lozim: * tovarsiz schyotlar va boshqa noqonuniy muomalalar bo’yicha bo’naklar (avanslar) va to’lovlarning noto’g’ri o’tkazilishiga yo’l qo’yilmayotganligi (tekshirilaetgan korxonaga aloqador bo’lmagan, boshqa korxonalar haridlari va sarflariga doir schyotlarni to’lash va h. k. );
 
14 
 
* 
Tovar-material qiymatliklarni mavsumiy jamg’arish, bajarilgan ishlar uchun 
buyurtmachilar tomonidan taqdim qilingan schyotlarni to’lash maqsadida olingan 
bank ssudalaridan o’z vaqtida va to’g’ri foydalanish va h. k., ssuda olish uchun 
taqdim qilingan hujjatlarning to’g’riligi;  
* 
bankdan olingan limitlangan va limitlanmagan chek daftarchalarining hisobda 
to’g’ri aks ettirilganligi va qonuniy foydalanilayotganligi (ularning qat’iy hisobda 
turadigan hujjatlar sifatida hisobga olinishi), ular hisobdor shaxslarga tilxat bo’yicha 
berilayotganligi;  
* 
hisobdor shaxslar tomonidan chek daftarchalarining ishlatilishi to’g’risida 
hisobot tuzilishi, hisobdor shaxslar hisobotlaridagi qoldiq va oborotlarning maxsus 
ssuda schyoti bo’yicha qoldiq va oborotlarga mos kelishi;  
* 
cheklarning nomerlari, sanalari va summalarning transport hujjatlarida 
ko’rsatilishi va x. k. ;  
* 
akkreditivlar orkali amalga oshiriladigan muomalalarning to’g’riligi va 
qonuniyligi, shu bilan birga bunday hisob-kitoblarni ham aniqlash zarur;  
Bulardan tashqari, korxonaning to’lovga layoqatsizligi yuzaga kelmayotganligi 
va bunday holda korxonaning moliyaviy ahvolini yaxshilash borasida qanday 
choralar ko’rilganligi ham aniqlanadi.   
Bank muomalalarini tekshirish chog’ida auditor 5710-«Yo’ldagi pul 
jo’natmalari» schyotida aks ettirilgan summalarning xaqqoniyligini ham tekshirish 
lozim. Ko’pchilik hollarda buyurtmachilar bajarilgan ishlar uchun oldindan 
o’tkazilgan to’lovlar muddati o’tib ketganida debitor qarzlarni hisobotda kamaytirib 
ko’rsatish maqsadida summalarni 5710 schyotga olib boradilar.   
Amaldagi tartibga ko’ra 5710 schyotda bank muassasasi kassasiga yoki 
pochtaga topshirilib, biroq korxonaning 5110 «Hisob-kitob schyoti» yoki maxsus 
schyotiga kelib tushmagan pullar (daromadlar) shuningdek, tekshirilayotgan 
korxonaga boshqa korxona yoki yuqori tashkilotdan o’tkazilgan, lekin 
tekshirilayotgan korxonaning hisob-kitob schyotiga hisobot oyida kelib tushmagan, 
ya’ni oy oxiriga yo’lda bo’lgan summalar aks ettirilishi lozim. Buxgalterlik hisobida 
5710-schyotga doir muomalalarni aks ettirish uchun quyidagi hujjatlar asos bo’ladi;
14 * Tovar-material qiymatliklarni mavsumiy jamg’arish, bajarilgan ishlar uchun buyurtmachilar tomonidan taqdim qilingan schyotlarni to’lash maqsadida olingan bank ssudalaridan o’z vaqtida va to’g’ri foydalanish va h. k., ssuda olish uchun taqdim qilingan hujjatlarning to’g’riligi; * bankdan olingan limitlangan va limitlanmagan chek daftarchalarining hisobda to’g’ri aks ettirilganligi va qonuniy foydalanilayotganligi (ularning qat’iy hisobda turadigan hujjatlar sifatida hisobga olinishi), ular hisobdor shaxslarga tilxat bo’yicha berilayotganligi; * hisobdor shaxslar tomonidan chek daftarchalarining ishlatilishi to’g’risida hisobot tuzilishi, hisobdor shaxslar hisobotlaridagi qoldiq va oborotlarning maxsus ssuda schyoti bo’yicha qoldiq va oborotlarga mos kelishi; * cheklarning nomerlari, sanalari va summalarning transport hujjatlarida ko’rsatilishi va x. k. ; * akkreditivlar orkali amalga oshiriladigan muomalalarning to’g’riligi va qonuniyligi, shu bilan birga bunday hisob-kitoblarni ham aniqlash zarur; Bulardan tashqari, korxonaning to’lovga layoqatsizligi yuzaga kelmayotganligi va bunday holda korxonaning moliyaviy ahvolini yaxshilash borasida qanday choralar ko’rilganligi ham aniqlanadi. Bank muomalalarini tekshirish chog’ida auditor 5710-«Yo’ldagi pul jo’natmalari» schyotida aks ettirilgan summalarning xaqqoniyligini ham tekshirish lozim. Ko’pchilik hollarda buyurtmachilar bajarilgan ishlar uchun oldindan o’tkazilgan to’lovlar muddati o’tib ketganida debitor qarzlarni hisobotda kamaytirib ko’rsatish maqsadida summalarni 5710 schyotga olib boradilar. Amaldagi tartibga ko’ra 5710 schyotda bank muassasasi kassasiga yoki pochtaga topshirilib, biroq korxonaning 5110 «Hisob-kitob schyoti» yoki maxsus schyotiga kelib tushmagan pullar (daromadlar) shuningdek, tekshirilayotgan korxonaga boshqa korxona yoki yuqori tashkilotdan o’tkazilgan, lekin tekshirilayotgan korxonaning hisob-kitob schyotiga hisobot oyida kelib tushmagan, ya’ni oy oxiriga yo’lda bo’lgan summalar aks ettirilishi lozim. Buxgalterlik hisobida 5710-schyotga doir muomalalarni aks ettirish uchun quyidagi hujjatlar asos bo’ladi;
 
15 
 
daromad topshirilganda bank muasasasi kassasi yoki pochta tomonidan berilgan, pul 
topshirilganligi haqidagi patta; pul muomalalarini o’tkazishda esa pulni qabul qilib 
olgan bank muassasasi yoki pochta bo’limining nomi, nomeri, sanasi va summa 
ko’rsatilgan korxona avizosi.   
5110 -«Hisob-kitob schyoti» ga kelib tushgan pul mablag’larini tekshirishda, 
ularni kirim qilishning to’g’riligi va to’liqligi aniqlanadi. Chunonchi, kassa 
muomalalarini tekshirish jaraenida barcha bank ko’chirmalarida bankka topshirilgan 
naqd pul badallari alohida belgilab qo’yilishi lozim.   
Hisob-kitob va valyuta schyotlaridan pul mablag’larini hisobdan chiqarish 
bo’yicha bankdan olingan naqd pullarning o’z vaqtida to’liq qabul qilinishi hamda 
maqsadga muvofiq ishlatilishiga alohida e’tibor qaratish zarur. Pul mablag’larini 
o’tkazish, 
mol 
etkazib 
beruvchilarga 
qarzlarning 
qoplanishi, 
ulardan 
foydalanishning haqqoniyligi va asosliligini ta’minlash maqsadida ushbu schyotlar 
tekshiriladi.   
Auditor aktseptlangan topshiriqlar bilan aloqa bo’limi orqali pul o’tkazilganda 
xatoga yo’l qo’yilmaganligini ham tekshirishi lozim. Bunda joriy va deponentlangan 
ish haqi, ijro varaqalari bo’yicha ushlangan summalar eki hisobdor summalar va h. 
k. tekshiriladi.   
Pul o’tkazilayotgan vaqtda o’tkazilish xususiyatlari va o’tkazilayotgan summa 
to’g’riligi (dastlabki hisob hujjatlariga solishtirish yo’li bilan) shuningdek, 
o’tkazishlarni oladigan shaxslar ro’yxatining ishonchliligi tekshirilishi lozim.   
Kassani tekshirishni boshlaganda auditor quyidagilarni aniqlashi lozim: 
*tekshirilayotgan korxonada bitta yoki bir nechta kassir (yoki shunga vakolatli 
shaxslar) ishlashini;  
* 
kassirning faqat tekshirilayotgan korxonada ishlashi yoki o’rindoshlik asosida 
boshqa korxonalarga ham xizmat ko’rsatishi;  
* 
kassirning kassa muomalalarini yuritish qoidalari bilan tanishganligi; Kassani 
tekshirganda auditor quyidagi tartibga rioya qilishi lozim:
15 daromad topshirilganda bank muasasasi kassasi yoki pochta tomonidan berilgan, pul topshirilganligi haqidagi patta; pul muomalalarini o’tkazishda esa pulni qabul qilib olgan bank muassasasi yoki pochta bo’limining nomi, nomeri, sanasi va summa ko’rsatilgan korxona avizosi. 5110 -«Hisob-kitob schyoti» ga kelib tushgan pul mablag’larini tekshirishda, ularni kirim qilishning to’g’riligi va to’liqligi aniqlanadi. Chunonchi, kassa muomalalarini tekshirish jaraenida barcha bank ko’chirmalarida bankka topshirilgan naqd pul badallari alohida belgilab qo’yilishi lozim. Hisob-kitob va valyuta schyotlaridan pul mablag’larini hisobdan chiqarish bo’yicha bankdan olingan naqd pullarning o’z vaqtida to’liq qabul qilinishi hamda maqsadga muvofiq ishlatilishiga alohida e’tibor qaratish zarur. Pul mablag’larini o’tkazish, mol etkazib beruvchilarga qarzlarning qoplanishi, ulardan foydalanishning haqqoniyligi va asosliligini ta’minlash maqsadida ushbu schyotlar tekshiriladi. Auditor aktseptlangan topshiriqlar bilan aloqa bo’limi orqali pul o’tkazilganda xatoga yo’l qo’yilmaganligini ham tekshirishi lozim. Bunda joriy va deponentlangan ish haqi, ijro varaqalari bo’yicha ushlangan summalar eki hisobdor summalar va h. k. tekshiriladi. Pul o’tkazilayotgan vaqtda o’tkazilish xususiyatlari va o’tkazilayotgan summa to’g’riligi (dastlabki hisob hujjatlariga solishtirish yo’li bilan) shuningdek, o’tkazishlarni oladigan shaxslar ro’yxatining ishonchliligi tekshirilishi lozim. Kassani tekshirishni boshlaganda auditor quyidagilarni aniqlashi lozim: *tekshirilayotgan korxonada bitta yoki bir nechta kassir (yoki shunga vakolatli shaxslar) ishlashini; * kassirning faqat tekshirilayotgan korxonada ishlashi yoki o’rindoshlik asosida boshqa korxonalarga ham xizmat ko’rsatishi; * kassirning kassa muomalalarini yuritish qoidalari bilan tanishganligi; Kassani tekshirganda auditor quyidagi tartibga rioya qilishi lozim:
 
16 
 
kassani tekshirish, tekshirilayotgan korxona bosh buxgalteri va kassiri 
ishtirokida amalga oshiriladi, tekshirish paytida boshqa shaxslar qatnashishi 
mumkin emas;  
* 
kassani tekshirish paytida barcha kassa muomalalari to’xtatiladi. Kassani 
tekshirish imkoni bo’lmay qolganda yoki bir nechta kassa bo’lganda ularning 
barchasi auditor tomonidan muhrlanib, kalitlar kassirda, muhr esa auditorda 
saqlanadi;  
* 
kassadagi naqd pullar, qimmatli qog’ozlarni sanash auditor, kassir va bosh 
buxgalter tomonidan amalga oshiriladi. Pullar kassada taxtlangan (o’ramda) yoki 
tarqoq holda bo’lishdan qat’iy nazar, barchasi sanoqdan o’tkazilishi shart;  
* 
sanash tugaganidan so’ng auditor tekshiruvda aniqlangan pul mablag’larining 
summasi haqida alohida (oraliq) dalolatnoma tuzadi (1ilova).   
* 
turli shaxslarning tilxatlari, to’liq rasmiylashtirilmagan kassa chiqim orderlari, 
vedomostlar, schyotlar va boshqa shunga o’xshash hujjatlar kassadagi naqd pul 
qoldig’iga qo’shilmaydi va auditor tomonidan isbotlovchi kassa hujjati sifatida 
qabul qilinmaydi. Shuningdek, kassadan naqd pul berish bo’yicha kimga, kimning 
topshirigi bilan, qachon, qaysi maqsadlar uchun qancha summada pul berilganligi 
ko’rsatiladi va shubxali hujjatlar aniqlanganida ham shunday qilinadi;   
* 
boshqa korxona, tashkilot va shaxslarning pullari hamda qiymatliklarini 
korxona kassasida saqlash man qilinganligi sababli, kassada saqlanayotgan barcha 
pul va boshqa qiymatliklar auditor tomonidan tekshirilayotgan korxonaga tegishli 
deb hisoblanishi lozim;  
* 
auditor kassada oshiqcha chiqqan pul yoki kamomadni tekshirish 
dalolatnomasida ko’rsatadi va ayni paytda oshiqcha chiqish yoki kamomad sabablari 
haqida kassirdan yozma tushuntirish xati olish lozim.   
Auditor to’g’ri rasmiylashtirilgan kassa hujjatlarini kassirga hisobot tuzish va 
unda tekshiruv paytida bo’lgan qoldiqni ko’rsatish uchun beradi. Tekshiruv paytida 
kassada ish haqi to’liq tarqatilib ulgurmagan vedomostlar bor bo’lsa, auditor bosh 
buxgalter va kassirga vedomostlarni belgilangan tartibda hisobotga qo’shishni taklif 
etadi. Agarda kassani tekshirish, ish haqi tarqatish davriga to’g’ri kelib, ko’p
16 kassani tekshirish, tekshirilayotgan korxona bosh buxgalteri va kassiri ishtirokida amalga oshiriladi, tekshirish paytida boshqa shaxslar qatnashishi mumkin emas; * kassani tekshirish paytida barcha kassa muomalalari to’xtatiladi. Kassani tekshirish imkoni bo’lmay qolganda yoki bir nechta kassa bo’lganda ularning barchasi auditor tomonidan muhrlanib, kalitlar kassirda, muhr esa auditorda saqlanadi; * kassadagi naqd pullar, qimmatli qog’ozlarni sanash auditor, kassir va bosh buxgalter tomonidan amalga oshiriladi. Pullar kassada taxtlangan (o’ramda) yoki tarqoq holda bo’lishdan qat’iy nazar, barchasi sanoqdan o’tkazilishi shart; * sanash tugaganidan so’ng auditor tekshiruvda aniqlangan pul mablag’larining summasi haqida alohida (oraliq) dalolatnoma tuzadi (1ilova). * turli shaxslarning tilxatlari, to’liq rasmiylashtirilmagan kassa chiqim orderlari, vedomostlar, schyotlar va boshqa shunga o’xshash hujjatlar kassadagi naqd pul qoldig’iga qo’shilmaydi va auditor tomonidan isbotlovchi kassa hujjati sifatida qabul qilinmaydi. Shuningdek, kassadan naqd pul berish bo’yicha kimga, kimning topshirigi bilan, qachon, qaysi maqsadlar uchun qancha summada pul berilganligi ko’rsatiladi va shubxali hujjatlar aniqlanganida ham shunday qilinadi; * boshqa korxona, tashkilot va shaxslarning pullari hamda qiymatliklarini korxona kassasida saqlash man qilinganligi sababli, kassada saqlanayotgan barcha pul va boshqa qiymatliklar auditor tomonidan tekshirilayotgan korxonaga tegishli deb hisoblanishi lozim; * auditor kassada oshiqcha chiqqan pul yoki kamomadni tekshirish dalolatnomasida ko’rsatadi va ayni paytda oshiqcha chiqish yoki kamomad sabablari haqida kassirdan yozma tushuntirish xati olish lozim. Auditor to’g’ri rasmiylashtirilgan kassa hujjatlarini kassirga hisobot tuzish va unda tekshiruv paytida bo’lgan qoldiqni ko’rsatish uchun beradi. Tekshiruv paytida kassada ish haqi to’liq tarqatilib ulgurmagan vedomostlar bor bo’lsa, auditor bosh buxgalter va kassirga vedomostlarni belgilangan tartibda hisobotga qo’shishni taklif etadi. Agarda kassani tekshirish, ish haqi tarqatish davriga to’g’ri kelib, ko’p
 
17 
 
xodimlarga ish haqi tarqatilmagan vedomostlar bo’lsa, bunday vedomostlar kassir 
hisobotiga qo’shilmasdan, dalolatnomada kassa hisobotiga kiritilmagan, qisman 
to’langan chiqim hujjatlari (to’lov vedomostlari) sifatida yozib qo’yilishi mumkin. 
Bu holda har bir to’lov vedomostida qaysi tartib raqami bo’yicha ish haqi 
berilganligi va uning jami summasi ko’rsatiladi. Ushbu yozuv kassir, bosh buxgalter 
va auditor imzolari bilan tasdiqlanadi.   
Shuningdek, kassani tekshirishda kassada saqlanayotgan qimmatli qog’ozlar 
(aktsiyalar, obligatsiyalar, sertifikatlar va boshqalar), YoMM talonlari, qat’iy 
hisobot blankalari, sanatoriya va dam olish uylari yo’llanmalari, aviachiptalar va 
boshqa qimmatli qog’ozlar ham tekshirilib, ularning mavjudligi dalolatnomada 
ko’rsatiladi.   
Auditor kassadagi pul mablag’larini tekshirish bilan birga ayni paytda seyflar 
(o’tda yonmaydigan shkaflar), kassaning jihozlanishi, ish kunining oxirida kassa 
eshiklari va seyflar (shkaflar) muhrlanishi, signalizatsiya o’rnatilganligi va uning 
ishlashi, kassani qo’riqlashning tashkil etilishi, kassir «olindi», «to’landi» degan 
shtamplar bilan ta’minlanganligi ham tekshiriladi.   
Butun tekshirilayotgan davrga tegishli barcha kassa hujjatlari yoppasiga 
tekshirilishi shart.   
Auditor bankdagi hisob-kitob schyotidan olingan pullarni to’liq va o’z vaqtida 
kirim qilinganligini tekshirishda muomalalarni o’zaro taqqoslash usulini qo’llaydi. 
Bunda № 1-jurnal orderining vedomost tomonida 5010–«Milliy valyutadagi pul 
mablag’lari» schyotining debeti bo’yicha aks ettirilgan summalarni №2-jurnal 
orderda aks ettirilgan. 5110–«Hisob-kitob schyoti»ning kredit oborotlari bilan 
solishtiriladi ular bir-biriga to’g’ri kelishi shart.   
To’g’ri kelmaslik hollari uchraganda summalar kassa kirim orderlari, bank 
ko’chirmalari, kassir hisobotlari, cheklar koreshoklari bilan solishtiriladi, zarur 
hollarda esa bevosita bank muassasasida tekshiriladi.   
Agar bank ko’chirmalarida o’chirilgan, to’g’rilangan, shuningdek, qoldiqlar 
to’g’ri kelmasa, bankdagi hisob-kitob schyotidan ishonchli ko’chirmani olish zarur.
17 xodimlarga ish haqi tarqatilmagan vedomostlar bo’lsa, bunday vedomostlar kassir hisobotiga qo’shilmasdan, dalolatnomada kassa hisobotiga kiritilmagan, qisman to’langan chiqim hujjatlari (to’lov vedomostlari) sifatida yozib qo’yilishi mumkin. Bu holda har bir to’lov vedomostida qaysi tartib raqami bo’yicha ish haqi berilganligi va uning jami summasi ko’rsatiladi. Ushbu yozuv kassir, bosh buxgalter va auditor imzolari bilan tasdiqlanadi. Shuningdek, kassani tekshirishda kassada saqlanayotgan qimmatli qog’ozlar (aktsiyalar, obligatsiyalar, sertifikatlar va boshqalar), YoMM talonlari, qat’iy hisobot blankalari, sanatoriya va dam olish uylari yo’llanmalari, aviachiptalar va boshqa qimmatli qog’ozlar ham tekshirilib, ularning mavjudligi dalolatnomada ko’rsatiladi. Auditor kassadagi pul mablag’larini tekshirish bilan birga ayni paytda seyflar (o’tda yonmaydigan shkaflar), kassaning jihozlanishi, ish kunining oxirida kassa eshiklari va seyflar (shkaflar) muhrlanishi, signalizatsiya o’rnatilganligi va uning ishlashi, kassani qo’riqlashning tashkil etilishi, kassir «olindi», «to’landi» degan shtamplar bilan ta’minlanganligi ham tekshiriladi. Butun tekshirilayotgan davrga tegishli barcha kassa hujjatlari yoppasiga tekshirilishi shart. Auditor bankdagi hisob-kitob schyotidan olingan pullarni to’liq va o’z vaqtida kirim qilinganligini tekshirishda muomalalarni o’zaro taqqoslash usulini qo’llaydi. Bunda № 1-jurnal orderining vedomost tomonida 5010–«Milliy valyutadagi pul mablag’lari» schyotining debeti bo’yicha aks ettirilgan summalarni №2-jurnal orderda aks ettirilgan. 5110–«Hisob-kitob schyoti»ning kredit oborotlari bilan solishtiriladi ular bir-biriga to’g’ri kelishi shart. To’g’ri kelmaslik hollari uchraganda summalar kassa kirim orderlari, bank ko’chirmalari, kassir hisobotlari, cheklar koreshoklari bilan solishtiriladi, zarur hollarda esa bevosita bank muassasasida tekshiriladi. Agar bank ko’chirmalarida o’chirilgan, to’g’rilangan, shuningdek, qoldiqlar to’g’ri kelmasa, bankdagi hisob-kitob schyotidan ishonchli ko’chirmani olish zarur.
 
18 
 
Kassa muomalalarini tekshirishda kassa hisobotiga ilova qilingan hujjatlarning 
quyidagi shakllaridan foydalaniladi: KO-3 yoki KO-3a shakl. «Kirim  
va 
chiqim 
kassa 
hujjatlarini 
ro’yxatga 
olish 
jurnali», 
ordersiz 
rasmiylashtiriladigan pul kirimi hujjatlari, KO-4 shakl «Kassa daftari», KO-5 shakl 
«Kassir tomonidan qabul qilingan va berilgan pullarni hisobga olish daftari», 5010 
«Milliy valyutadagi pul mablag’lari», 5020-«Xorijiy valyutadagi pul mablag’lari», 
5520-«Chek daftarchalari», 5610-«Pul ekvivalentlari», 5710- 
«Yo’ldagi pul mablag’lari» va 5810-«Qimmatli qog’ozlar» schyotlari 
yuritiladigan hisob registrlari (Jurnal-orderlar, vedomostlar, daftarlar, Bosh daftar, 
tegishli sanaga tuzilgan balanslar va boshqalar).   
Bunda kassa hujjatlarini rasmiylashtirishga ham e’tibor berish zarur, xususan har 
bir hujjatda oluvchilar imzosi borligi; kirim hujjatlariga «olindi» degan, chiqim 
hujjatlariga esa «to’landi» degan shtamplar bosilganligi hamda ularning sanasi 
ko’rsatilganligi, shuningdek, ularda o’chirilgan va tuzatilgan izlar yo’qligi 
aniqlanishi lozim.   
Amaliyotda kassaga doir suiste’mol qilishlar asosan ish haqi va hisobdor 
summalar bo’yicha ko’p uchraydi. Bunda vedomostlarga «o’lik jonlar»ni kiritish, 
berilishi lozim bo’lgan jami summani oshirib ko’rsatish, kassa hisobotiga qayta 
qo’shish maqsadida chiqim hujjatlarini oldingi kassa hisobotlaridan chiqarib olib, 
sanasini o’zgartirish va tuzilayotgan kassa hisobotiga kiritib, undagi summani 
ikkinchi marta hisobdan chiqarish hollari ham uchraydi. Auditor bulardan tashqari 
kassa muomalalarini tekshirish jarayonida quyidagilarga ham alohida e’tibor berishi 
lozim:  
* 
tekshirilayotgan kassaning korxonada har chorakda to’satdan tekshirilishi;  
* 
kassirning kassa hisobotlarini o’z vaqtida topshirishi;  
* 
kassa hisobotlarida va kassa daftarida hisobotlarni hamda unga ilova qilingan 
hujjatlarni tekshirishga qabul qilinganligi to’g’risida bosh buxgalter yoki 
muovinining imzosi borligi;  
* 
ish haqi berish, xizmat safari va xo’jalik sarflariga va boshqa maqsadlar uchun 
bankdan olingan pullarning maqsadga muvofiq ishlatilishi;
18 Kassa muomalalarini tekshirishda kassa hisobotiga ilova qilingan hujjatlarning quyidagi shakllaridan foydalaniladi: KO-3 yoki KO-3a shakl. «Kirim va chiqim kassa hujjatlarini ro’yxatga olish jurnali», ordersiz rasmiylashtiriladigan pul kirimi hujjatlari, KO-4 shakl «Kassa daftari», KO-5 shakl «Kassir tomonidan qabul qilingan va berilgan pullarni hisobga olish daftari», 5010 «Milliy valyutadagi pul mablag’lari», 5020-«Xorijiy valyutadagi pul mablag’lari», 5520-«Chek daftarchalari», 5610-«Pul ekvivalentlari», 5710- «Yo’ldagi pul mablag’lari» va 5810-«Qimmatli qog’ozlar» schyotlari yuritiladigan hisob registrlari (Jurnal-orderlar, vedomostlar, daftarlar, Bosh daftar, tegishli sanaga tuzilgan balanslar va boshqalar). Bunda kassa hujjatlarini rasmiylashtirishga ham e’tibor berish zarur, xususan har bir hujjatda oluvchilar imzosi borligi; kirim hujjatlariga «olindi» degan, chiqim hujjatlariga esa «to’landi» degan shtamplar bosilganligi hamda ularning sanasi ko’rsatilganligi, shuningdek, ularda o’chirilgan va tuzatilgan izlar yo’qligi aniqlanishi lozim. Amaliyotda kassaga doir suiste’mol qilishlar asosan ish haqi va hisobdor summalar bo’yicha ko’p uchraydi. Bunda vedomostlarga «o’lik jonlar»ni kiritish, berilishi lozim bo’lgan jami summani oshirib ko’rsatish, kassa hisobotiga qayta qo’shish maqsadida chiqim hujjatlarini oldingi kassa hisobotlaridan chiqarib olib, sanasini o’zgartirish va tuzilayotgan kassa hisobotiga kiritib, undagi summani ikkinchi marta hisobdan chiqarish hollari ham uchraydi. Auditor bulardan tashqari kassa muomalalarini tekshirish jarayonida quyidagilarga ham alohida e’tibor berishi lozim: * tekshirilayotgan kassaning korxonada har chorakda to’satdan tekshirilishi; * kassirning kassa hisobotlarini o’z vaqtida topshirishi; * kassa hisobotlarida va kassa daftarida hisobotlarni hamda unga ilova qilingan hujjatlarni tekshirishga qabul qilinganligi to’g’risida bosh buxgalter yoki muovinining imzosi borligi; * ish haqi berish, xizmat safari va xo’jalik sarflariga va boshqa maqsadlar uchun bankdan olingan pullarning maqsadga muvofiq ishlatilishi;
 
19 
 
* 
kassa qoldiqlarining tekshirilayotgan korxona uchun bank tomonidan 
belgilangan limitga to’g’ri kelishi;  
* 
berilmagan ish haqi summalari va realizatsiyadan tushgan nakd pul 
daromadlarining bankka o’z vaqtida topshirilishi;  
* 
naqd pullarni begona shaxslarga ishonchnomasiz berish hollari va shunga 
o’xshashlar;  
* 
to’lg’azilmagan cheklarga rahbar va bosh buxgalter tomonidan imzo qo’yilishi 
va cheklarni kassirga bankdan pul olish chog’ida mustaqil to’ldirish uchun berish 
hollari;  
* 
chek daftarchasi bosh buxgalter seyfida saqlanishi o’rniga amaldagi tartibni 
buzib, kassirga berib qo’yilganligi;  
* 
korxonada «Kassa kirim va chiqim hujjatlarini qayd qilish daftari» (KO-3 
shakl) va «Kassa daftari» (KO-4 shakl)ning mavjudligi, daftarlarning barcha 
varaqlari raqamlanib, oxirgi betida varaqlar soni ko’rsatilganligi, ip o’tkazib 
boglanganligi hamda rahbar va bosh buxgalter imzosi bilan tasdiqlanib 
muhrlanganligi;  
* 
kassa orderlari va boshqa pul hujjatlarida tegishli mansabdor shaxslar va pul 
oluvchilar imzolarining mavjudligi va ularning haqiqiyligi;   
* 
kassa hujjatlariga maxsus shtamp bosilishi;  
* 
pul mablag’lari, xarajatlar va boshqa balans schyotlariga olib borilib hisobot 
taqdim etilmaydigan muomalalarning qonuniyligi;  
* 
kassa muomalalariga oid schyotlar boglanishlari (korrespondentsiyalari) ning 
to’g’riligi;  
* 
to’lanmagan summalarning o’z vaqtida deponentga o’tkazilishi va h. k.   
Auditor bunday faktlar mavjud bo’lganda bu muomalalarning sababini, ular 
kimnning farmoyishi bilan amalga oshirilganligi va buning orqasida suiste’mol 
qilish berkitilmaganligini ham aniqlashi lozim.   
Kassa hujjatlarini tekshirish ayni paytda kassa va moliya intizomini tekshirish 
bo’lib ham hisoblanadi.
19 * kassa qoldiqlarining tekshirilayotgan korxona uchun bank tomonidan belgilangan limitga to’g’ri kelishi; * berilmagan ish haqi summalari va realizatsiyadan tushgan nakd pul daromadlarining bankka o’z vaqtida topshirilishi; * naqd pullarni begona shaxslarga ishonchnomasiz berish hollari va shunga o’xshashlar; * to’lg’azilmagan cheklarga rahbar va bosh buxgalter tomonidan imzo qo’yilishi va cheklarni kassirga bankdan pul olish chog’ida mustaqil to’ldirish uchun berish hollari; * chek daftarchasi bosh buxgalter seyfida saqlanishi o’rniga amaldagi tartibni buzib, kassirga berib qo’yilganligi; * korxonada «Kassa kirim va chiqim hujjatlarini qayd qilish daftari» (KO-3 shakl) va «Kassa daftari» (KO-4 shakl)ning mavjudligi, daftarlarning barcha varaqlari raqamlanib, oxirgi betida varaqlar soni ko’rsatilganligi, ip o’tkazib boglanganligi hamda rahbar va bosh buxgalter imzosi bilan tasdiqlanib muhrlanganligi; * kassa orderlari va boshqa pul hujjatlarida tegishli mansabdor shaxslar va pul oluvchilar imzolarining mavjudligi va ularning haqiqiyligi; * kassa hujjatlariga maxsus shtamp bosilishi; * pul mablag’lari, xarajatlar va boshqa balans schyotlariga olib borilib hisobot taqdim etilmaydigan muomalalarning qonuniyligi; * kassa muomalalariga oid schyotlar boglanishlari (korrespondentsiyalari) ning to’g’riligi; * to’lanmagan summalarning o’z vaqtida deponentga o’tkazilishi va h. k. Auditor bunday faktlar mavjud bo’lganda bu muomalalarning sababini, ular kimnning farmoyishi bilan amalga oshirilganligi va buning orqasida suiste’mol qilish berkitilmaganligini ham aniqlashi lozim. Kassa hujjatlarini tekshirish ayni paytda kassa va moliya intizomini tekshirish bo’lib ham hisoblanadi.
 
20 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
II.bob. Хo’jalik  operatsiyalari  ta’sirida balansdagi o’zgarishlar va 
zamonaviy ko’rinishlari 
2.1. Хo’jalik  operatsiyalari  ta’sirida balansdagi o’zgarishlar 
Har bir xo’jalik yurituvchi subyekt o’z faoliyatini amalga oshirish jarayonida 
ko’plab xo’jalik operatsiyalarini sodir etadi. Barcha xilma-xil xo’jalik 
operatsiyalarining soni ikki mingga yaqin bo’lishi mumkin. Bu xo’jalik
20 II.bob. Хo’jalik operatsiyalari ta’sirida balansdagi o’zgarishlar va zamonaviy ko’rinishlari 2.1. Хo’jalik operatsiyalari ta’sirida balansdagi o’zgarishlar Har bir xo’jalik yurituvchi subyekt o’z faoliyatini amalga oshirish jarayonida ko’plab xo’jalik operatsiyalarini sodir etadi. Barcha xilma-xil xo’jalik operatsiyalarining soni ikki mingga yaqin bo’lishi mumkin. Bu xo’jalik
 
21 
 
operatsiyalarining har biri sodir bo’lganda balansga ta’sir qilib, balans moddalari 
summalarini o’zgartirib yuboradi. Lekin bu xo’jaklik operatsiyalari balansga faqat 
to’rt xil yo’l bilan ta’sir etadi. 
Birinchisi, shunday xo’jalik operatsiyalari borki, ular balansning faqat aktiviga 
ta’sir etadi. Bunda balansning aktivida bir modda summasi ko’payib, ikkinchi 
modda summasi ayni shu summaga kamayadi, lekin balansning umumiy summasi 
o’zgarmaydi. 
Ikkinchisi, shunday xo’jalik operatsiyalari sodir bo’ladiki, ular balansning faqat 
passiviga ta’sir qilib, passivda bir modda summasi ko’payib, ikkinchi modda 
summasi ayni shu summaga kamayadi. Bunda ham balansning umumiy summasi 
o’zgarmaydi. 
Uchinchisi, shunday xo’jalik operatsiyalari sodir bo’ladiki, ular balansning 
aktiviga va passiviga ham ta’sir etib, ular summasini ko’paytirib yuboradi. 
Тo’rtinchisi, shunday xo’jalik operatsiyalari sodir bo’ladiki, ular balansning 
aktiviga ham passiviga ham ta’sir etib, ular summasini kamaytirib yuboradi. 
Balansga ta’sir qiladigan bunday o’zgarishlarni misollarda keltiramiz. 
Buxgalteriya balansi hisobot davrining I - kuniga tuziladi. Хo’jalik faoliyatiny 
amalga oshirishda xo’jalik mablag’lari tarkibi va hajmi sodir bo’layotgan 
operatsiyalar ta’sirida uzluksiz o’zgarib turadi. Bu o’zgarishlar balansga, albatta, 
ta’sir etadi. Faraz qilaylik, hisobot davrining boshiga korxona balansi quyidagicha 
bo’lgan:                                  BALANS 
Aktiv 
Passiv 
Mablag’lar turi va ularning 
joylanishi 
Summa Mablag’lar manbai va ularning 
tayinlanishi 
Summa 
Asosiy vositalar 
350000 Ustav kapitali  
400000 
Хom-ashyo va materiallar 
100000 Foyda 
30000 
Kassa 
100 Bank kreditlari 
20000 
Hisob-kitob schyoti 
49900 Mol 
yetkazib 
beruvchi 
va 
pudratchilar 
bilan 
50000
21 operatsiyalarining har biri sodir bo’lganda balansga ta’sir qilib, balans moddalari summalarini o’zgartirib yuboradi. Lekin bu xo’jaklik operatsiyalari balansga faqat to’rt xil yo’l bilan ta’sir etadi. Birinchisi, shunday xo’jalik operatsiyalari borki, ular balansning faqat aktiviga ta’sir etadi. Bunda balansning aktivida bir modda summasi ko’payib, ikkinchi modda summasi ayni shu summaga kamayadi, lekin balansning umumiy summasi o’zgarmaydi. Ikkinchisi, shunday xo’jalik operatsiyalari sodir bo’ladiki, ular balansning faqat passiviga ta’sir qilib, passivda bir modda summasi ko’payib, ikkinchi modda summasi ayni shu summaga kamayadi. Bunda ham balansning umumiy summasi o’zgarmaydi. Uchinchisi, shunday xo’jalik operatsiyalari sodir bo’ladiki, ular balansning aktiviga va passiviga ham ta’sir etib, ular summasini ko’paytirib yuboradi. Тo’rtinchisi, shunday xo’jalik operatsiyalari sodir bo’ladiki, ular balansning aktiviga ham passiviga ham ta’sir etib, ular summasini kamaytirib yuboradi. Balansga ta’sir qiladigan bunday o’zgarishlarni misollarda keltiramiz. Buxgalteriya balansi hisobot davrining I - kuniga tuziladi. Хo’jalik faoliyatiny amalga oshirishda xo’jalik mablag’lari tarkibi va hajmi sodir bo’layotgan operatsiyalar ta’sirida uzluksiz o’zgarib turadi. Bu o’zgarishlar balansga, albatta, ta’sir etadi. Faraz qilaylik, hisobot davrining boshiga korxona balansi quyidagicha bo’lgan: BALANS Aktiv Passiv Mablag’lar turi va ularning joylanishi Summa Mablag’lar manbai va ularning tayinlanishi Summa Asosiy vositalar 350000 Ustav kapitali 400000 Хom-ashyo va materiallar 100000 Foyda 30000 Kassa 100 Bank kreditlari 20000 Hisob-kitob schyoti 49900 Mol yetkazib beruvchi va pudratchilar bilan 50000
 
22 
 
hisoblashishlar 
JAMI 
500000 JAMI 
500000 
 
Misolni ko’rib chiqayotganda korxona mablag’lari xo’jalik operatsiyalarida 
qatnashayotganda, o’zgarmasdan qolmasligiga e’tibor beramiz; keyinchalik ular 
yangi xususiyatga ega bo’ladilar yoki bir shakldan ikkinchi shaklga o’tadilar. 
Shuning uchun davr boshiga ko’rsatilgan dastlabki xolati katta o’zgarishlarga duch 
keladi. Lekin bunda mablag’lar turining umumiy summasi bilan ularning 
manbalarining umumiy qiymati o’rtasidagi tenglik hech qachon buzilmaydi. 
Birinchi operatsiya. Kassadan korxona xodimlariga hisobdorlik shartlari bilan 
60 so’m berildi. Pul berilgandan keyin «Kassa» moddasidagi summa 60 so’mga 
kamayadi va 40 (100-60) so’mni tashkil qiladi. Shu bilan bir vaqtda pullarning 
hisobdorlik shartlari bilan berilishi hisobdor shaxsning ushbu korxonaga qarzining 
paydo bo’lishiga olib keladi. 
Demak, balans aktivida hisobdor shaxsning korxonaga bo’lgan 60 so’mlik 
qarzi aks ettiriladigan «Debitorlar» moddasi paydo bo’ladi. Bunda ushbu operatsiya 
ta’sir etgan har ikkala balans moddasi ham aktivdir. Mazkur xodisadan mablag’lar 
aktivining bir moddasidan ikkinchisiga o’tipshgina sodir bo’ldi. Aktivning jami 
o’zgarmaydi va aktiv hamda passiv summalar o’rtasidagi tenglik saqlanib qoladi. 
Birinchi operatsiyadan keyin balans quyidagi ko’rinishga ega bo’ladi:
22 hisoblashishlar JAMI 500000 JAMI 500000 Misolni ko’rib chiqayotganda korxona mablag’lari xo’jalik operatsiyalarida qatnashayotganda, o’zgarmasdan qolmasligiga e’tibor beramiz; keyinchalik ular yangi xususiyatga ega bo’ladilar yoki bir shakldan ikkinchi shaklga o’tadilar. Shuning uchun davr boshiga ko’rsatilgan dastlabki xolati katta o’zgarishlarga duch keladi. Lekin bunda mablag’lar turining umumiy summasi bilan ularning manbalarining umumiy qiymati o’rtasidagi tenglik hech qachon buzilmaydi. Birinchi operatsiya. Kassadan korxona xodimlariga hisobdorlik shartlari bilan 60 so’m berildi. Pul berilgandan keyin «Kassa» moddasidagi summa 60 so’mga kamayadi va 40 (100-60) so’mni tashkil qiladi. Shu bilan bir vaqtda pullarning hisobdorlik shartlari bilan berilishi hisobdor shaxsning ushbu korxonaga qarzining paydo bo’lishiga olib keladi. Demak, balans aktivida hisobdor shaxsning korxonaga bo’lgan 60 so’mlik qarzi aks ettiriladigan «Debitorlar» moddasi paydo bo’ladi. Bunda ushbu operatsiya ta’sir etgan har ikkala balans moddasi ham aktivdir. Mazkur xodisadan mablag’lar aktivining bir moddasidan ikkinchisiga o’tipshgina sodir bo’ldi. Aktivning jami o’zgarmaydi va aktiv hamda passiv summalar o’rtasidagi tenglik saqlanib qoladi. Birinchi operatsiyadan keyin balans quyidagi ko’rinishga ega bo’ladi: