O'zbekiston Respublikasi valyuta siyosati.
REJA:
KIRISH
1-BOB. VALYUTA SIYOSATI TUSHUNCHASI VA UNING XALQARO
IQTISODIY MUNOSABATLARDAGI MAZMUNI
1.1 Valyuta siyosatining mohiyati va xususiyatlari
1.2 Valyuta siyosatining asosiy usullari va instrumentlari
1.3 Valyutani tartibga solishda jahon tajribasi
2-BOB. O’ZBEKISTONDA VALYUTA SIYOSATI VA UNI
TAKOMILLASHTIRISH
2.1 O’zbekiston respublikasida valyutani tartibga solish bosqichlari
2.2 So’mning konvertatsiyasi va uning valyuta siyosatiga ta’siri
2.3 O’zbekiston respublikasida valyuta siyosatining hozirgi holati va taraqqiyot
istiqbollari
XULOSA VA TAKLIFLAR
2
KIRISH
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi. Bozor iqtisodiyoti bilan bog’liq
jarayonlarni boshqarishda, milliy valyutaning xalqaro mavqeini belgilashda va
mamlakatning joriy hamda kelajakdagi iqtisodiy munosabatlari tizimida valyuta
siyosati muhim rol o’ynaydi.U iqtisodiy rivojlanish barqarorligini ta’minlash,
ishsizlikning oldini olish va inflatsiyani jilovlash, to’lov balansining aktivligini
saqlab turishda makroiqtisodiy siyosatning muhim va ajramas qismi hisoblanadi.
Oxirgi yillarda O’zbekistonning tashqi iqtisodiy faoliyati jadal sur’atlar bilan
rivojlanib bormoqda. .Xorijiy sarmoyalar ishtirokida yangidan-yangi qo’shma
korxonalar vujudga kelib tashqi iqtisodiy faoliyatga qo’shilmoqda.Tabiiyki, mazkur
tashqi
iqtisodiy
munosabatlar
ishtrokchilari
xorijiy
sheriklari
oldidagi
majburiyatlarini bajarish uchun xorijiy valyutani sotish yoki sotib olishga kuchli
ehtiyoj sezmoqdalar. Mamlakat iqtisodiyotida muhim ahamiyatga ega bo’lgan va
tashqi iqtisodiy faoliyat shakllanishida asosiy o’rinda turuvchi valyuta qonunchiligi
doimo davomiy rivojlanish va takomillashishda bo’lmog’i lozim. Mamlakatimiz
prezidenti I.A.Karimov ta’kidlaganlaridek, “Birjadan tashqari bozorni kengaytirish
va rivojlantirish, tijoriy banklarning roli va mas’uliyatini oshirish hisobidan, milliy
valyutamizni erkin muomaladagi valyutaga to’liq almashtirish (konvertatsiya qilish)
masalasini yechish vaqti keldi. Bu tadbir mamlakatimizga kirib kelayotgan
investitsiyalar hajmini oshirish garovi va kafolatidir”1. Shu bilan birga, tashqi
iqtisodiy faoliyatni takomillashtirish, tashqi iqtisodiy munosabatlarni jadallashtirish
yo’lida yurtboshimiz buyruqlari va hukumatimiz qarorlari bosqichma-bosqich qabul
qilindi.Valyuta bozorini erkinlashtirish uchun Xalqaro Valyuta Fondi Bitimi VIII
moddasiga muvofiq joriy valyuta operatsiyalari bo’yicha konvertatsiya yo’lga
qo’yildi. Ushbu kurs ishimda milliy valyutaning erkin konvertatsiyasi davrida
3
valyuta siyosati va tashqi iqtisodiy faoliyatni erkinlashtirishdagi zaruriyatlarga
oydinlik kiritishga harakat qildim.Shuning uchun valyuta munosabatlarini tartibga
solishda milliy valyuta erkin ayirboshlanishi muammolarini o’rganishni dolzarb deb
topdim. Kurs ishining asosiy maqsadi.
Kurs ishiming asosiy maqsadi milliy valyuta konvertatsiyasining kiritilishi,
valyuta operatsiyalarining iqtisodiy ahamiyati va
ularning amalga oshirish tartiblari, valyuta munosabatlarini samarali olib
borish va uni tashqi iqtisodiy munusabatlarni takomillashtirishda taklif etish bilan
bog’liq bo’lgan valyuta siyosati mohiyatini aniqlashdan iborat. Ushbu maqsadga
erishish uchun quyidagi vazifalar aniqlandi va yechildi:
Valyuta tizimilari va
valyuta siyosatlari asoslari va ularning tashqi iqtisodiy aloqalar bilan o’zaro
chambarchas bog’liqligi
O’zbekiston Respublikasi valyuta siyosati va uni
takomillashtirish muammolari
O’zbekiston Respublikasi valyuta siyosati
samaradorligini oshrish
O’zbekiston Respublikasida valyuta munosabatlarini
takomillashtirishga aniq va dadil yo’nalish va takliflar berish
Tashqi iqtisodiy
munosabatlar ishonchliligini ta’minlovchi valyuta operatsiyalarini amalga
oshirishdagi banklar faoliyati rivojlanishi va boshqarilishi tamoyillari va mohiyatini
ochib
berish
Kurs
ishining
metodologik
asosi.Markaziy
bank
valyuta
operatsiyalarini muommolari ko’pgina chet el iqtisodchilari tomonodan o’rganilib
chiqilgan.Mazkur kurs ishimni yozish davomida jahon iqtosodiyotda valyuta
siyosati tutgan o’rni va ahamiyati masalalari bo’yicha A.Kireev, P.H.Lindert,
P.Krugman, N.A.Miklashevskaya, F.Mishkin, tijorat banklari faoliyati bo’yicha
R.Dornbush, R.Kens, P.Samuelson, I.Fisher va bank faoliyatini barqarorlashtirish
vazifalari bo’yicha M.Fridmen, Markaziy Bank faoliyati va valyuta bozori
intevensiyasi masalalari bo’yicha E.Dola, valyuta siyosati masalalari bo’yicha
L.Krasavina, Markaziy bank pul-kredit masalalari bo’yicha M.Gudfrend,
banklarning valyuta operatsiyalari olib borishdagi muammolari bo’yicha
B.Fyodorov
va.S.Borisov
adabiyotlaridan
foydalandim.
O’zbekistin
iqtisodchilaridan, valyutani tartibga solishning tashqi savdoda tutgan o’rni va ta’siri
masalalari bo’yicha N.Sirojiddinov, jahon iqtosodiyotida valyuta siyosati tutgan
4
o’rni va ahamiyati masalalari bo’yicha M.Sh.Sharifho’jaev, A.Vahobov, N.Jumaev
va U.Burxonov, valyuta riski va pul-kredit sohasida banklar faoliyati vazifalari
bo’yicha Yo.Abdullaev, bank tizimisi haqida A.Qodirov, bank tizimisi va bank
faoliyati haqida Sh. Abdullaev, valyuta sektorida amalga oshiriladigan ishlar
bo’yicha S.Birjanov, iqtisodiyotni erkinlashtirish masalalari bo’yicha T.Koraliev
kitoblaridan keng foydalandim. Bundan tashqari, mamlakatimzfa chop etilayotgan
bank faoliyati to’g’risida “Bozor, pul va kredit”, valyuta siyosati masalalari bo’yicha
“Экономическое обозрение”, “Bank axborotnomasi”, “Xalq so’zi” gazetasi
sonlari, shuningdek,www.cer.uz, www.uzbearingpoint.com internet saytlaridan
foydalandim. 1-Bob, kurs ishimning nazariy qismi hisoblanib, unda valyuta
siyosatining mohiyati va xususiyatlari, valyuta siyosatining asosiy usullari va
instrumentlari va valyutani tartibga solishda jahon tajribasi haqida gapirilib o’tildi.
2-Bob, kurs ishimning amaliy qismi bo’lib, unda mamlakatimizda valyutani tartibga
solish bosqichlari, milliy valyuta konvertatsiyasi, O’zbekiston valyuta bozorining
o’ziga xos jihatlari va valyuta siyosatining bugungi holati va istiqbollari haqida
gapirilib o’tildi hamda xulosalar berildi. Kurs ishining predmeti.Tijorat banklari
tomonidan valyuta operatsiyalarini bajarishga doir ilmiy savollar, ushbu
operatsiyalar chegaralanishi bilan bog’liq xususiyatlar, shuningdek zamonaviy
valyuta operatsiyalari va munosabatlarini takomillashtirishdagi yo’nalishlar kurs
ishimning predmeti bo’lib hisoblanadi. Valyuta operatsiyalari, tijorat banklari va
tashqi iqtisodiy aloqalar subyektlari nazorati bo’yicha davlat muassasalari
faoliyatini takomillashtirish zaruriyati asoslanib berildi. Ushbu faoliyatni
takomillashtirish bo’yicha quyidagi birlamchi chora-tadbirlar amalga oshrildi.
1.Valyutani tartibga solish bo’yicha qonuniy-nornativ bazani takomillashtirish
2.Valyuta operatsiyalari risklarini kamaytirishda banklar ishtroki 3.Milliy valyuta
barqarorligini ta’minlashi bo’yicha yo’nalishlarni faollashtirish, to’lov balansi
muvozanati ta’minlash va valyuta kursi unifikatsiyasidan keyin O’zbekiston
Respublikasi tashqi iqtisodiy faoliyatini erkinlashtirish.
5
1-BOB. VALYUTA SIYOSATI TUSHUNCHASI VA UNING
XALQARO IQTISODIY MUNOSABATLARDAGI MAZMUNI
Valyuta siyosati — davlatning mamlakat ichida va undan tashqarida
valyutaga, valyuta kursita, valyuta operatsiyalariga taʼsir koʻrsatish chora-tadbirlari;
davlat iqtisodiy siyosatining va tashqi iqtisodiy faoliyatiningtarkibiy qismi. V.s.ning
asosiy dastaklari — valyuta intervensiyasi, valyuta cheklashlari, valyuta subsidiyasi,
valyuta pariteti, valyuta rezervlari, devalvatsiya, revalvatsiya va b.dan tashkil topadi.
Mamlakatda V.s.ni hukumat, markaziy bank, markaziy moliya muassasalari amalga
oshiradi.
Jahon miqyosida V.s.ni xalqaro valyuta — moliya tashkilotlari (Xalqaro
valyuta fondi, xalqaro banklar) olib boradi. Uni amalga oshirish davriga koʻra, joriy
V.s. va uzoq muddatli V.s. kabi kurinishlari bor. Joriy V.s.da valyuta bozori holati
oʻzgarishlari (konʼyukturasi), deviz va diskont siyosati, valyuta zaxiralari yordamida
tartibga solinadi va bu siyosat toʻlov balansi tengligini taʼminlashga xizmat qiladi.
Uzoq muddatli V.s. valyuta mexanizmi, valyutalar kursi va pariteti, xalqaro hisob-
kitoblar tartibini oʻzgartirish maqsadlarini koʻzlaydi.
Birinchi muammo. Valyuta munosabatlari tarixida ikki model ma'lum -
"shok"
modeli
va
yetarli
shart-sharoitlar
yaratilishiga
qarab
valyuta
ayirboshlanishiga asta-sekin o’tish modeli. Birinchisi volyuntaristik (Turkiya,
Sharqiy Yevropa davlatlari, Rossiya) variant bo’lib, milliy valyuta kursining
pasayishi, rasmiy oltin-valyuta zahiralarining kamayishi bilan xususiyatlidir.
Chunki,
xorijiy
valyutaga
bo’lgan
talab
oshib
boradi.
Bunday devalvatsiya importni qimmatlashtiradi, bu esa o’z navbatida inflyatsiyani
o’stiradi va tashqi qarzni xorijiy valyutada to’lashda valyuta yo’qotishlarni
kuchaytiradi. Devalvatsiyani eksportga bo’lgan rag’batlantiruvchi omiliga kelsak,
ushbu omil agarda shunga loyiq eksport qilinuvchi raqobatbardosh tovarlar mavjud
bo’lsa albatta ishlaydi.
Ikkinchi variant, valyutaning erkin ayirboshlanishiga bosqichma-bosqich o’tish
(G’arbiy Yevropa davlatlari va Yaponiya tajribasi) "shok"li variantga nisbatan
birmuncha afzalliklarga ega. Chunki, u milliy va jahon bozorlari faoliyatlarini o’zaro
6
bir-biriga bog’lashga, xususan bahoning shakllanish jarayoni hamda unga turtki
omillarini tayyorlashga asoslangan. Valyuta ayirboshlanishini kiritishning asosiy
sabablari bo’lib, iqtisodiyotni barqarorlashtirish, davlat byudjeti kamomadini
qisqartirish,inflyatsiya sur'atini pasaytirish, to’lov balansi kamomadini kamaytirish,
mamlakat tashqi faoliyatini muvofiqlashtirish, rasmiy oltin va valyuta zahiralarini
to’plash, mamlakatda siyosiy hamda ijtimoiy holatni barqarorlashtirish hisoblanadi.
Ikkinchi muammo, rezident va norezident shaxslar uchun valyuta
ayirboshlanishini kiritilishining ketma-ketligini aniqlashdir. Jahon tajribasiga ko’ra,
teng huquqli hamkorlikdan manfaatdor qilish maqsadida odatda birinchi navbatda
xorijlik hamkorlarga e'tibor qaratiladi.
Uchinchi muammo, valyuta ayirboshlanishi kiritilayotgan operatsiyalarning
tanlovi bilan bog’liq. 1958 yilning dekabrida, ob’yektiv iqtisodiy shart-sharoitlar
etilishi bilan, G’arbiy Yevropa mamlakatlari norezidentlar uchun to’lov balansi joriy
operatsiyalari bo’yicha valyuta cheklovlarini bekor qilgan holda, o’z valyutalarining
qisman ayirboshlanishini kiritdilar. Texnik jihatdan ushbu tadbir o’tkaziladigan va
erkin ayirboshlanadigan hisobvaraqlarni bir turdagi toifaga, ya'ni "xorijliklarning
tashqi hisobvaraqlari"ga o’zaro birlashtirish orqali amalga oshirilgan edi. 1961
yilning fevralida ushbu mamlakatlar rezidentlar uchun ham valyuta cheklovlarini
bekor qildilar. 20 yil mobaynida asta-sekin, ma'lum bir intervallar bilan, faqat 1970
yillarning o’rtalaridan boshlab mamlakatlar o’z valyutalarining ayirboshlanishini
moliyaviy operatsiyalarga ham qo’llay boshladilar. Buning sababi kapitallarning
xalqaro migratsiyasi, to’g’ridan-to’g’ri va portfel investitsiyalari, qimmatli
qog’ozlar bilan shartnomalar, kredit operatsiyalarini o’z ichiga olgan holda, tovarlar
hamda xizmatlar oqimidan ancha ilgarilab ketganidadir. Bu esa o’z navbatida to’lov
balansi va valyuta kursiga ijobiy ta'sir etadi. Shu sababli moliyaviy operatsiyalar
bo’yicha valyuta cheklovlarini bekor qilinish jarayoni asta-sekin va notekis boradi.
Ushbu cheklovlar, milliy iqtisodiyotni himoyalash maqsadida, davriy asosda
tiklanib turiladi. Tuzilmaviy inqirozlarning o’zaro chambarchas bog’lanib ketishi
sharoitida 1960-yillarning ikkinchi yarmidan boshlab va 1970-80 yillarda valyuta
munosabatlarining erkinlashtirilishi tovarlar hamda kapitallar harakati yo’lidagi
7
to’siqlar shaklidagi valyuta proteksionizmi bilan almashdi. Ushbu jarayon
mamlakatlararo kelishmovchiliklarning kuchayishiga olib keluvchi, o’zining
notekisligi bilan ajralib turadi. 1971 - 1973 yillarda GFR, Fransiya, Shveysariya,
Benilyuks, Ispaniya davlatlari o’z hududlariga kapitallar oqib kelishini birmuncha
sekinlashtirish maqsadida valyuta cheklovlarini kiritdilar. 1972 yilning iyulida
Buyuk Britaniya funt sterling kursining erkin suzish rejimiga o’tish sharoitida
sterling zonasi mamlakatlari bilan aloqalarida kapitalni "chiqib ketish" maromini
sekinlashtirish maqsadida kapitallar harakati bo’yicha birinchi bor valyuta
cheklovlarini kiritdi. 1973 yilning martidan valyuta kurslarining erkin suzish
rejimiga ommaviy o’tilishi valyuta cheklovlari va xalqaro moliyaviy operatsiyalar
bo’yicha nazoratning bo’shashganligini anglatdi. Qonunchilik palatasi tomonidan
2019-yil 22-iyulda qabul qilingan Senat tomonidan 2019-yil 11-oktabrda
ma’qullangan.
1-modda. O‘zbekiston Respublikasining 1993-yil 7-mayda qabul qilingan
“Valyutani tartibga solish to‘g‘risida”gi 841-XII-sonli Qonuniga (O‘zbekiston
Respublikasining 2003-yil 11-dekabrda qabul qilingan 556-II-sonli Qonuni
tahririda) (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi, 2004-yil, №
1-2, 6-modda; O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining Axborotnomasi,
2009-yil, № 9, 330-modda; 2014-yil, № 9, 244-modda; 2015-yil, № 12, 452-modda;
2018-yil, № 7, 431-modda; 2019-yil, № 1, 5-modda) o‘zgartish va qo‘shimchalar
kiritilib, uning yangi tahriri tasdiqlansin (ilova qilinadi). 2-modda. O‘zbekiston
Respublikasi Markaziy banki va boshqa manfaatdor tashkilotlar ushbu Qonunning
ijrosini, ijrochilarga yetkazilishini hamda mohiyati va ahamiyati aholi o‘rtasida
tushuntirilishini ta’minlasin. 3-modda. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasi: hukumat qarorlarini ushbu Qonunga muvofiqlashtirsin; davlat
boshqaruvi organlari ushbu Qonunga zid bo‘lgan o‘z normativ-huquqiy hujjatlarini
qayta ko‘rib chiqishlari va bekor qilishlarini ta’minlasin.
8
1.1
Valyuta siyosatining mohiyati va xususiyatlari.
Jahon tajribasi shuni ko’ ’rsatadiki, bozor iqtisodiyoti sharoitida xalqaro
valyuta munosabatlari bozor va davlat tomonidan tartibga solinadi.
Valyuta bozorida valyutaning talab va taklifi hamda ularning kurslari nisbati
shakllanadi. Bozor tomonidan tartibga solish qiymat qonuni, talab va taklif
qonunlariga bo’ ysunadi. valyuta bozorlarida raqobat sharoitida bu qonunlarning
harakati valyuta almashuvining harakati tovarlar, xizmatlar, kapitallar hamda
kreditlar harakati bilan bog’ liq bo’ lgan jahon xo’ jaligining xalqaro valyuta
ehtiyojlari
oqimlarining
muvofiqligini
ta’minlaydi.
Bozorlardagi
baholar
mexanizmi va valyuta kurslarining o’ zgarishi sabablari orqali iqtisodiy agentlar
valyuta xaridorlarining ehtiyojlari va taklifining imkoniyatlari to’ g’ risida ma’lumot
oladilar.
Shunday qilib, bozorni valyuta operatsiyalarining holati haqida axborot
beruvchi manba sifatida ham ko’ rish mumkin. Lekin davlat qadim zamonlardan
valyuta munosabatlariga aralashib kelmoqda, avval bilvosita, keyinchalik esa
bevosita (davlatlarning jahon xo’ jaligi aloqalarida o’ rinlarining muhimligini
hisobiga olgan holda). XX asrning 70-yillarida oltin standarti bekor qilinishi bilan
oltin pullarning valu-ta kursini tartibga soluvchi sifatida ishlashi to’ xtatildi.
Kurslarning kuchli tebranishlari va valyuta inqirozlari iqtisodiy-ijtimoiy oqibatlarga
ega bo’ lib, milliy va jahon iqtisodiyotiga salbiy ta’sir etdi.
Valyutaning bozor va davlat tomonidan tartibga solinishi birbirini to’ ldirib
keladi. Bozor tomonidan tartibga solish esa valyuta munosabatlarini tartibga
solishdagi salbiy oqibatlarning oldini olishga qaratilgan. Bu ular o’ rtasidagi foyda
va zararlar bilan belgilanadi. Inqirozlar, urushlar, urushdan keyingi vaziyatlarda
davlat tomonidan tartibga solish ustunlik qiladi. Iqtisodiy vaziyat yaxshilanishi bilan
esa valyuta operatsiyalarining erkinligi vujudga kelib, bu sohada bozor raqobati qo’
llab-quvvatlanadi. Ammo davlat har doim valyuta munosabatlari ustidan nazorat
qilish va uni tartibga solish maqsadida o’ z valyuta nazoratini saqlab qoladi.
Valyuta siyosati bozor iqtisodiyotini tartibga solish tizimida muhim o’ rin
egallaydi. valyuta siyosati – mamlakatning joriy strategik maqsadlarga muvofiq
9
xalqaro valyuta va boshqa iqtisodiy munosabatlari sohasida amalga oshiriladigan
chora-tadbirlar majmuasidir. U iqtisodiy siyosatning asosiy maqsadlariga erishishga
qaratilgan, ya’ni iqtisodiy o’ sishining barqarorligi, inflyatsiya va ishsizlikning o’
sishini to’ xtatish, to’ lov balansi tengligini ushlab turish va boshqalarni
ta’minlashga qaratilgan.
valyuta siyosatining yo’ nalishi va shakllari mamlakatning valyuta bo’ yicha
iqtisodiy vaziyati, jahon xo’ jaligi evalutsiyasi, jahonda ishlab chiqarish kuchlari
joylashtirilishiga ko’ ra aniqlanadi. Har xil taraqqiyot bosqichlarda birinchi o’ rinda
valyuta siyosatining aniq maqsad va masalalari chiqadi. Bular:
– valyuta inqirozini bartaraf etish va barqarorligini ta’minlash;
– valyuta cheklovlari;
– valyutani erkin ayirboshlashga o’ tish;
– valyuta operatsiyalarining erkinligi va boshqalar.
Hukumatning valyuta siyosati valyuta qonunchiligi bilan rasmiylashtiriladi. Bu
qonunchilik o’ z ichiga mamlakat ichida va tashqarisida valyuta qimmatliklari bilan
operatsiyalarni tartibga soluvchi huquqiy qoidalar majmuasi, shuningdek, valyuta
muammolari bo’ yicha davlatlararo kelishuvlar (ikki tomonlama va ko’ p
tomonlama) ni oladi.
valyuta siyosatini amalga oshirish yo’ nalishlaridan biri – bu valyutani tartibga
solishdir. valyutani tartibga solish valyuta operatsiyalarini amalga oshirish tartibi va
xalqaro hisob-kitoblarni davlat tomonidan aniq belgilab berishdir. Bu, o’ z
navbatida, milliy, davlatlararo va hududiy darajada bajarilishi mumkin.
valyuta siyosati valyuta muammolari bo’ yicha qarorlarni tayyorlash, qabul
qilish va amalga oshirishni o’ z ichiga oladi.
1.2
Valyuta siyosatining asosiy usullari va instrumentlari
Valyuta ayirboshlash kursi mamlakat iqtisodiyotini boshqa mamlakatlar
bilan bog’lovchi asosiy omillardan biridir. Nominal va real ayirboshlash kursi kabi
ikkita ayirboshlash kursi mavjud. Nominal ayirboshlash kursi - bu ikki mamlakat
valyutasining nisbiy narxidir. Real ayirboshlash kursi - bu ikkita mamlakatda ishlab
chiqarilgan tovarlarning nisbiy narxi. Real ayirboshlash kursi nominal kurs va
10
tovarlarning milliy valyutadagi narxiga bog’liq bo’lib quyidagi formula bo’yicha
hisoblanadi:
R = e • P / P*
Bunda,
e - nominal ayirboshlash kursi,
P - bitta mamlakatdagi narxlar darajasi,
P* - esa boshqa mamlakatdagi narxlar darajasini ifodalaydi.
Bunda :
e = R • P* / P
Erkin suzib yuruvchi ayirboshlash kursi shart-sharoitidagi valyuta bozorini
ko’rib chikamiz. Bunda masalan, real ayirboshlash kursi 1 ga teng bo’ladi, chunki
valyutaga bo’lgan talab va taklif erkin raqobat qonunlari hisobiga tartibga solinadi.
Ushbu modelning sofligi uchun xalqaro kreditlash, xorijdan mablag’ jalb qilish
va shuningdek, valyuta chayqovchiligi mavjud emas, deb tasavvur kilaylik. Ushbu
talab, xorijiy valyutadan faqat tovar va xizmatlarni eksport va import qilishga oid
savdo bitimlarida foydalanilishini nazarda tutadi. Maxsulot import qiluvchilar
o’zlarining xorijdagi to’lovnomalari bo’yicha to’lovni amalga oshirish uchun chet el
valyutasini olishlari lozim. Xususan, import, xorijiy valyutaga bo’lgan talab manbai
bo’ladi. Eksport esa, bundan farqli ravishda uni taklif etish manbaidir. Bozorda
eksport tomonidan bo’lgan taklif, importga bo’lgan talab bilan tuqnashadi. Bunga
asosan, ayirboshlash kurslari o’rnatiladi. 3-chizmada chet el valyutasi bozorining
muvozanat holati ko’rsatilgan. Yo`qi bo’yicha biz ayirboshlash kursini ko’rsatamiz.
Yoki, xorijiy valyutaning, ushbu holatda AQSH dollarining sumdagi narxini
ko’rsatamiz. Tegishli tarzda, ushbu chizmadagi ayirboshlash kursining o’sishi milliy
valyutaning
arzonlashuvi,
kursning
pasayishi
esa,
milliy
valyutaning
qimmatlashuvini bildiradi.
X - o`qi chet el valyutasi miqdorini aks ettiradi. S - uning taklifi esa, eksportdan
tushgan milliy valyutadagi daromadlarning umumiy qiymatini aks ettiradi.
M - talab esa, importning milliy valyutadagi umumiy qiymatini aks ettiradi.
11
Erkin suzib yuruvchi valyuta kursi - valyuta bozorini muvozanat holatiga
keltiruvchi narx bo’ladi (3-chizmadagi E nuqta). Ichki va tashqi narxlar darajasi
doimiy bo’lsa, mamlakat valyutasi arzonlashgan holda xorijda mamlakatning
mahsulotlariga bo’lgan narxlar tushib ketadi va ularga bo’lgan talab oshadi. Tegishli
ravishda eksport xarajatlari ham oshib ketadi. Import xarajatlari esa, kamayadi.
Xususan, milliy valyuta kursining boshqa mamlakatlar valyutalariga nisbatan
kursining pasayishi mahsulot eksport qiluvchilar uchun foydalidir, kursning oshishi
esa, import qiluvchilarga foydali bo’ladi. Mamlakatning YAIM hajmi o’sib
borayapti, deb tasavvur kilaylik. Bu esa, aholi daromadlari miqdori va shu bilan
birga importga bo’lgan talabning ham oshishiga olib keladi. Bunda M egri chizigi
Ml holatiga o’zgaradi (4-chizma). Ushbu holatda boshlangich ayirboshlash kursida
importga bo’lgan talab EI nuqtasiga o’tadi. Ammo, eksportdan kelayotgan
daromadlar xali ham E nuqtasiga muvofiq keladi. Import xarajatlari va eksportdan
olingan daromadlar E2 o’rtasidagi farqlar chet el valyutasiga bo’lgan talabning
ortiqchasini aks ettiradi. Agarda, Markaziy bank ushbu jarayonga aralashmasa, bu
holda valyuta kursi mustaqil ravishda tartibga solinadi. U o’sib borgan holda E2
nuqtasida yangi muvozanatga keladi.
Valyuta siyosati valyuta kurslari tizimini tanlash va valyuta operatsiyalari
amalga oshiriladigan kursni belgilashdan iboratdir. Mamlakatda amalga
oshiriladigan valyuta siyosati, unda mavjud bo’lgan mahalliy valyutada ifodalangan
narxlar tashqi bozorlarda sotilishi mumkin bo’lgan tovarlar (eksport mahsulotlari)
va ichki bozor ehtiyojlariga (eksportga mo’ljallanmagan tovarlar)ni ishlab chiqarish
uchun mo’ljallangan tovarlar o’rtasidagi narxlar nisbatiga ta'sir ko’rsatadi. Bundan
tashqari, ushbu siyosat ichki bozordagi narxlarning umumiy darajasiga ta'sir
ko’rsatadi. Shu tufayli, tanlangan valyuta kurslari tizimi va belgilangan valyuta kursi
narxlarni rag’batlantiruvchi omil sifatida mamlakat iqtisodiyotiga keng darajada
ta'sir ko’rsatadi.
Valyuta siyosatini belgilashda mamlakat iqtisodiyoti tuzilmasi va unda mavjud
tizimlarning o’ziga xos xususiyatiga katta e'tibor qaratilishi lozim. Shu tufayli, jahon
tajribasidan kelib chiqqan holda Markaziy banklar valyuta kurslari tartibining
12
quyidagi turlaridan foydalanishadi: qat’iy belgilab qo’yilgan valyuta kursi (yagona
valyuta yoki valyuta savatchasi asosida aniqlanadi); talab va taklif ta'siri ostida
sun'iy (stixiyali) ravishda vujudga keladigan erkin suzub yuruvchi valyuta kursi;
«pogonali» valyuta kursi; ko’p xilli valyuta kurslari tizimi;
ikkiyoqlama valyuta kursi. 1993 yilning noyabr oyida O’zbekiston
Respublikasi muomalaga sum-kupon - o’z milliy valyutasiga o’tilish davrida
foydalanishga mo’ljallangan oraliq pul birligini kiritdi. Muomalaga sum-kupon
kiritilishi bilan valyuta kursi siyosatini amalga oshirish zaruriyati tugildi. Iqtisodiy
islohotlaming boshlangich davrida va usha vaqtda mavjud bo’lgan iqtisodiy shart-
sharoitlarni hisobga olgan holda boshqariladigan suzib yuruvchi tartibotda
bosqichma-bosqich devalvatsiya qilish varianti O’zbekiston uchun eng optimal usul
deb topilgan edi. Ayirboshlash kursini belgilashda muomaladagi pul massasi hajmi
va boshqa makroiqtisodiy ko’rsatkichlar hisobga olingan edi. Hozirgi kunda, valyuta
kurslarini tartibga solishda bir qancha muammolar mavjud bo’lib, ular yagona
valyuta kursining mavjud emasligi bilan bog’liqdir.
Jumladan, chet el valyutasidagi operatsiyalarni amalga oshirishda quyidagi
kurslar yuzaga kelganligini ko’rish mumkin:
O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining rasmiy kursi. Buxgalteriya
hisobi, bojxona va va boshqa to’lovlar maqsadida, shu jumladan, mahsulot eksport
qiluvchi korxonalar tomonidan Markaziy bankka va vakolatli banklarga chet el
valyutasidagi tushumdan majburiy tarzda sotuvni amaga oshirishga doir
operatsiyalarda qo’llaniladi. O’zbekiston Respublikasi Valyuta birjasi savdolarida
belgilanadigan birja kursi. Ushbu kurs bo’yicha markazlashgan valyuta manbalari
hisobidanhukumatning valyuta kreditlari va hukumat kafolati ostida olingan chet el
valyutasidagi
kreditlarni
to’lash,
elchixonalarga
sarflanadigan
xarajatlar,
xalqarotashkilotlarga a'zolik badallarini to’lash, hukumat topshiriqlari bilan chet
elga xizmat safari xarajatlari uchun so’m mablag’larini erkin ayirboshlanadigan
valyutaga konvertirlashishi ta'minlanadi.
13
1.3 Valyutani tartibga solishda jahon tajribasi.
2019 yil 16 mart kuni Trastbank” xususiy aksiyadorlik banki Bosh binosida
Tashqi iqtisodiy faoliyat va valyuta operatsiyalari departamenti tomonidan barcha
filiallarning valyuta operatsiyalari bilan shug‘ullanuvchi mutaxassislari uchun
“Valyutani tartibga solish va valyutani nazorat qilishning huquqiy asoslari”
mavzusida amaliy seminar bo‘lib o‘tdi. Seminar O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining 2018 yil 9 yanvardagi PF-5296-sonli “O‘zbekiston Respublikasi
Markaziy
bankining
faoliyatini
tubdan
takomillashtirish
chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi qarori talablarining ijrosi doirasida to‘lov balansi hisobini yuritish va
tahlil qilish tizimini to‘liq shakllantirish bo‘yicha belgilangan talablardan kelib
chiqib, valyuta operatsiyalariga oid yangi hisobot shakllarini ko‘rib chiqish hamda
bu sohada faoliyat yurituvchi bank mutaxassislarining moliyaviy savodxonligini
oshirish maqsadida tashkil etildi.Seminarda Tashqi iqtisodiy faoliyat va valyuta
operatsiyalari departamenti direktori V.I.Pay, Buxgalteriya xisobi va hisobotlari
departamentining Valyuta operatsiyalari bo‘yicha buxgalteriya hisobi va hisobotlari
bo‘limi
boshlig‘i
K.R.Tadjiyeva,
shuningdekdepartament
direktori
o‘rinbosarlari,boshqarma boshliqlari hamda barcha filiallarning mutaxassislari
ishtirok etdi.Seminar davomida ishtirokchilarga valyuta qonunchiligi talablarining
buzilish holatlarini kamaytirish, valyutani nazorat qilish tartiblari, O‘zbekiston
Respublikasi tomonidan kafolatlanmagan tashqi qarz shartnomalarini to‘ldirish
shartlari, rezidentlar va norezidentlar tomonidan ko‘chmas mulk sotib olish
maqsadida chet elga/respublikaga o‘tkazib beriladigan pul mablag‘larini
rasmiylashtirish
tartiblari,
tashqi
savdo
shartnomalarini
rasmiylashtirish,
hisobvaraqlar yuritish tartiblari, tolling operatsiyalar haqidagi ma’lumotlar, xorijiy
valyutani sotish va sotib olish amaliyotlarida yuzaga kelayotgan xato va
kamchiliklarning oldini olish tartiblari, eksport shartnomalarni rasmiylashtirish
jarayonlari va boshqa valyutani tartibga solishga oid qonun va qonunosti hujjatlariga
kiritilgan o‘zgartirishlar haqida batafsil tushunchalar berildi.Shuningdek, seminar
davomida filiallar faoliyatining yalpi audit tekshiruvi hamda O‘zbekiston
Respublikasi Markaziy banki tomonidan o‘tkazilgan inspeksiya yakunlari ko‘rib
14
chiqildi. Tekshiruv jarayonida aniqlangan kamchiliklarni bartaraf etish bo‘yicha
qilingan ishlar va yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan kamchiliklarning oldini olish
choralari muhokama qilindi.
- Bugungi seminardan juda ko‘p ma’lumot olishga muvaffaq bo‘ldim, - deydi
Samarqand filiali tashqi iqtisodiy aloqalar bo‘limi boshlig‘i Hamrayev Mirzohid.
Chunki, ITRS va DTRS talabnomalari bo‘yicha xalqaro operatsiyalar hisobiyuridik
shaxslarning tashqi savdo shartnomalari bo‘yicha kod qo‘yishda ko‘pgina
tushunmovchiliklarim mavjud edi. Aynan, ishimizda zarur bo‘lgan ma’lumotlarni
yaqqol misollar bilan bugun tushuntirib berishgani keyingi ish faoliyatimizda xato
va kamchiliklarsiz ishlashimizga zamin yaratdi, - deya so‘zini yakunladi Hamrayev
Mirzohid.Seminar bahs-munozaralarga boy tarzda o‘tkazilib, ishtirokchilar o‘zlarini
qiziqtirgan barcha savollarga javob oldilar.
Valyutani tartibga solish — xalqaro hisob kitoblar va valyuta boyliklari bilan
bogʻliq bitimlarni amalga oshirishni reglamentatsiya qilishga qaratilgan davlatning
faoliyati. „Valyutani tartibga solish toʻgʻrisida“gi OʻzR Qonunining 10-moddasiga
muvofiq, OʻzR Markaziy banki OʻzRda valyutani tartibga soluvchi davlat organidir.
Valyutani tartibga soluvchi davlat organi oʻz vakolatlari doirasida:
OʻzRda chet el valyutasining hamda chet el valyutasidagi toʻlov hujjatlarining
muomalasi tartibini belgilaydi;
milliy valyutaning chet el valyutasiga nisbatan kursini aniqlash mexanizmini
belgilaydi;
OʻzR hududidagi banklarda norezidentalar tomonidan chet el valyutasida
hisobvaraqlar ochish va ularni yuritish tartibini belgilaydi;
rezident yuridik shaxslar tomonidan OʻzRdan tashqaridagi banklarda
hisobvaraqalar ochish tartibini belgilaydi.
15
2-BOB. O’ZBEKISTONDA VALYUTA SIYOSATI VA UNI
TAKOMILLASHTIRISH.
Keyingi yillarda valyuta siyosati va tashqi savdo faoliyati sohasini
takomillashtirish bo‘yicha ko‘rilgan chora-tadbirlar mamlakatimiz iqtisodiyotiga
xorijiy investitsiyalarni jalb qilish, eksport salohiyatini oshirish, zamonaviy,
eksportga yo‘naltirilgan ishlab chiqarishlarni hamda kichik biznes va xususiy
tadbirkorlik
subyektlarini
barqaror
rivojlantirishga
xizmat
qilgani
qayd
etilsin.Maqbul miqdorda tashqi qarzlarni jalb qilish bo‘yicha izchil amalga
oshirilayotgan siyosat O‘zbekistonning majburiyatlarini o‘z vaqtida bajaradigan
ishonchli, to‘lovga layoqatli xalqaro sherik sifatidagi imidjini ta’minladi,
keyinchalik valyuta kursini liberallashtirish uchun zarur oltin-valyuta zaxirasini
shakllantirish, valyuta resurslarini real iqtisodiyotning yetakchi tarmoqlarini
modernizatsiya qilish, texnik qayta jihozlash va diversifikatsiya qilishning ustuvor
sohalariga yo‘naltirish, jahon moliyaviy inqirozining salbiy oqibatlarini yumshatish
imkonini berdi.Shu bilan birga, valyuta muomalasi sohasining haddan ziyod
ma’muriy tartibga solinishi alohida tarmoqlar va xo‘jalik yurituvchi subyektlar
uchun imtiyoz va preferensiyalarning asossiz ravishda kam samarali bo‘lgan tizimini
shakllantirdi, biznes yuritishda teng bo‘lmagan shart-sharoitlarning vujudga kelishi
va raqobatning bozor tamoyillari buzilishiga olib keldi, xorijiy investitsiyalarni jalb
qilishda, tovarlar va xizmatlar eksportini oshirishda, umuman, mamlakatimiz
iqtisodiy rivojlanishida to‘sqinlik qiluvchi omilga aylandi.2017 — 2021-yillarda
O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha
Harakatlar strategiyasiga muvofiq hamda valyuta sohasini tartibga solishning bozor
mexanizmlarini
joriy
qilish,
respublika
eksport
salohiyatini
oshirishni
rag‘batlantirish, to‘g‘ridan to‘g‘ri xorijiy investitsiyalarni faol jalb qilish, mahalliy
ishlab chiqaruvchilarning tashqi va ichki bozordagi raqobatdoshligini oshirish,
mamlakatimizda investitsiya va ishbilarmonlik muhitini yaxshilash maqsadida:1.
Valyuta bozorini yanada liberallashtirish sohasida davlat iqtisodiy siyosatining
ustuvor yo‘nalishlari etib quyidagilar belgilansin:birinchidan, yuridik va jismoniy
16
shaxslarning chet el valyutasini erkin sotib olish va sotish hamda o‘z mablag‘larini
o‘zining xohishiga ko‘ra erkin tasarruf etish huquqlarini ro‘yobga
chiqarishni to‘liq ta’minlash;ikkinchidan, milliy valyutaning chet el
valyutasiga nisbatan kursini belgilashda faqatgina bozor mexanizmlarini qo‘llash;
uchinchidan, valyuta resurslaridan foydalanishda bozor instrumentlarining
rolini oshirish, valyuta bozorida barcha xo‘jalik yurituvchi subyektlar uchun teng
raqobat sharoitlarini yaratish, valyuta siyosatining noan’anaviy tarmoqlarda
eksportni
rivojlantirishda,
mintaqaviy
va
xalqaro
iqtisodiy
hamkorlikni
mustahkamlashda rag‘batlantiruvchi rolini oshirish;
to‘rtinchidan, sifatli ish o‘rinlari va yuqori qo‘shilgan qiymatli mahsulotlar
ishlab chiqarishni bevosita rag‘batlantirish uchun iqtisodiyotning barcha
sektorlariga to‘g‘ridan to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar, bilim va texnologiyalar jalb
etishga xizmat qiladigan ishbilarmonlik va investitsiya muhitini yaxshilash;
beshinchidan, milliy valyutaning barqarorligini ta’minlashga qaratilgan qat’iy
monetar siyosatni amalga oshirish, bu borada monetar instrumentlardan faol va
moslashtirilgan
holda
foydalanish,
davlat
qimmatli
qog‘ozlari
bozorini
rivojlantirish, shuningdek, ochiq bozorda operatsiyalar hamda davlat qimmatli
qog‘ozlarini banklar likvidligiga garovga berish bo‘yicha operatsiyalarni amalga
oshirishni amaliyotga joriy qilish;oltinchidan, monetar va fiskal siyosatni
muvofiqlashtirish hamda Davlat budjetining mutanosibligini ta’minlash orqali pul
massasi haddan ziyod o‘sishining oldini olish;yettinchidan, bank tizimining
barqarorligini ta’minlash va uning tavakkalchiliklarga bardoshliligini, shu jumladan,
valyuta siyosatini liberallashtirishning vujudga kelishi mumkin bo‘lgan salbiy
ta’sirini
yumshatishga
qaratilgan
samarali
choralarni
qo‘llash
hisobiga
oshirish;sakkizinchidan, valyuta siyosatining yangi sharoitlarida tayanch tarmoqlar
korxonalari samarali faoliyat yuritishi uchun ularni davlat tomonidan qo‘llab-
quvvatlash bo‘yicha zarur chora-tadbirlar ko‘rish;to‘qqizinchidan, aholining
ijtimoiy himoyaga muhtoj qatlamlari turmush darajasiga valyuta siyosatini
liberallashtirishning salbiy oqibatlarini kamaytirish imkonini beradigan har
17
tomonlama ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha manzilli chora-tadbirlarni amalga
oshirish.
2.
Belgilab
qo‘yilsinki,
2017-yilning
5-sentabridan:O‘zbekiston
Respublikasining yuridik shaxslari joriy xalqaro operatsiyalar (tovar, ish va
xizmatlar importi, foyda repatriatsiyasi, kreditlarni qaytarish, xizmat safari
xarajatlarini to‘lash va boshqa savdo xarakteriga ega bo‘lmagan o‘tkazmalar)
bo‘yicha to‘lovlarni amalga oshirish uchun tijorat banklarida chet el valyutasini
cheklovsiz sotib olishlari mumkin;
shaxslar chet el valyutasini tijorat banklari orqali erkin sotishi va sotib olishi
hamda sotib olingan mablag‘larni hech qanday cheklovlarsiz tasarruf etishi mumkin;
iste’mol tovarlari importi bilan shug‘ullanuvchi yuridik shaxs tashkil etmasdan
faoliyat ko‘rsatuvchi yakka
tartibdagi tadbirkorlarga chet el valyutasini jismoniy shaxslar uchun o‘rnatilgan
tartibda, banklardagi hisobvaraqlar orqali sotib olishga ruxsat beriladi;
mulkchilik shaklidan qat’i nazar, barcha eksportchi korxonalarning chet el
valyutasidagi tushumini majburiy sotish bo‘yicha talab bekor qilinadi;
Belgilansinki, chet el valyutasida daromad oluvchi yuridik shaxs tashkil
etmasdan faoliyat ko‘rsatuvchi yakka tartibdagi tadbirkorlar, shuningdek, fermer
xo‘jaliklari o‘z bank hisobvaraqlaridagi naqd mablag‘larni faqat milliy valyutada
yechib olishga haqlidirlar, chet el valyutasidan chet elda asosli foydalanish hollari
bundan mustasno.
3. Belgilansinki, O‘zbekiston Respublikasi hududida:
tovar (ish va xizmat)lar uchun to‘lovlarni chet el valyutasida amalga oshirish
taqiqlanadi, xalqaro tajribaga muvofiq xalqaro to‘lov kartalari orqali to‘lovlar
bundan mustasno;
tovar, ish va xizmatlar uchun narx va tariflar, shuningdek, jamiyatlarning ustav
kapitaliga qo‘yiladigan minimal talablar faqat milliy valyutada belgilanadi;
davlat bojlari, yig‘imlari va boshqa majburiy to‘lovlar faqat milliy valyutada
undiriladi, konsullik yig‘imlari bundan mustasno.
4. Shunday tartib o‘rnatilsinki, unga ko‘ra:
18
xorijiy valyutada kreditlar berish va undirish shartlari kredit siyosatidan kelib
chiqqan holda tomonlarning o‘zaro kelishuviga asosan tijorat banklari tomonidan
mustaqil belgilanadi;
banklarning xorijiy valyuta oldi-sotdisi bilan bog‘liq operatsiyalar bo‘yicha
tavakkalchiliklari tadbirkorlik tavakkalchiligi hisoblanadi hamda ularni boshqarish
tijorat bankining vakolatiga kiradi;
xorijiy valyuta oldi-sotdisi bo‘yicha komission vositachilik haqi miqdori tijorat
banki tomonidan mustaqil belgilanadi;
tijorat banklariga xorijiy valyutada operatsiyalarni amalga oshirish bo‘yicha
litsenziya berish amaliyoti bekor qilinadi. Tijorat banklarining xorijiy valyuta bilan
operatsiyalari bank faoliyatini amalga oshirish huquqini beruvchi litsenziya
asosida amalga oshiriladi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi bir hafta muddatda valyuta
siyosatini liberallashtirish oqibatlarini yumshatishni nazarda tutuvchi hukumat
qarorlari loyihalarini ishlab chiqsin va tasdiqlash uchun kiritsin, ularda
quyidagilar:banklarning kapitallashuv darajasi va likvidliligini ta’minlash orqali
ularning tavakkalchiliklarga bardoshliligini oshirish, xalqaro amaliyotni hisobga
olgan holda bank tavakkalchiliklarini baholashni takomillashtirish, tijorat banklari
faoliyatini tartibga solish va nazorat qilishning zamonaviy tamoyillari va
mexanizmlarini joriy qilishni ko‘zda tutuvchi respublika bank tizimi moliyaviy
barqarorligini ta’minlash bo‘yicha chora-tadbirlar; iqtisodiyot va aholini energiya
resurslari bilan uzluksiz ta’minlashga, xorijiy kreditlarga o‘z vaqtida xizmat
ko‘rsatishda davlat tomonidan moliyaviy yordam berish, soliqqa tortish
mexanizmlari va tamoyillarini takomillashtirish, davlat tomonidan vaqtincha
subsidiyalar ajratish, O‘zbekiston tiklanish va taraqqiyot jamg‘armasi va tijorat
banklari kreditlarini restrukturizatsiya qilishga qaratilgan iqtisodiyotning tayanch
tarmoqlarini moliyaviy qo‘llab-quvvatlash chora-tadbirlari;import qilinayotgan
tovarlar va xizmatlar ichki narxlarining o‘sishiga yo‘l qo‘ymaslik maqsadida
bojxona to‘lovlari stavkalarini optimallashtirish chora-tadbirlari;2017-2018-yillarda
14 yoshga to‘lmagan farzandlari bo‘lgan oilalar uchun belgilangan nafaqa oluvchilar
19
sonini o‘rtacha 1,5 barobar va kam ta’minlangan oilalar uchun belgilangan moddiy
yordam oluvchilar sonini 2 barobarga oshirish, ishsiz fuqarolar uchun aholi
punktlari, mahallalarni obodonlashtirish, ariqlar, irrigatsiya tarmoqlarini tozalash,
uy-joy kommunal xo‘jaligi obyektlarini ta’mirlash, infratuzilmani yaxshilash, yo‘l
va ko‘chalarni ta’mirlash bo‘yicha haq to‘lanadigan jamoatchilik ishlarini tashkil
etish, shuningdek, Davlat budjeti, O‘zbekiston Kasaba uyushmalari federatsiyasi va
“Mahalla” xayriya jamoat fondi mablag‘lari hisobidan kam ta’minlangan oilalarni
moddiy qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha qo‘shimcha choralar ko‘rish, shu jumladan,
oilalarning alohida davlat ko‘magiga ehtiyojmand toifalariga uy-joy ta’mirlash yoki
xarid qilish, qoramol, parranda va eng zarur maishiy texnika sotib olishga
ko‘maklashish hisobiga aholining ijtimoiy ko‘makka muhtoj qatlamlarini davlat
tomonidan
qo‘llab-quvvatlash
choralarini
kuchaytirish
nazarda
tutilsin.7.
O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi:soliqqa tortish bazasini kengaytirish va
ichki zaxiralarni safarbar qilish bo‘yicha samarali chora-tadbirlarni amalga oshirish
hisobiga budjet daromadlarini oshirish orqali 2017-yilgi O‘zbekiston Respublikasi
Davlat budjetining profitsit bilan bajarilishini ta’minlash, shuningdek, Davlat
budjetida ko‘zda tutilgan barcha tadbirlarning to‘liq moliyalashtirilishini ta’minlash
va tasdiqlangan xarajatlarni asossiz qisqartirish amaliyotiga barham berish;ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlanish bo‘yicha tasdiqlangan davlat dasturlarida ko‘zda tutilgan chora-
tadbirlarni so‘zsiz amalga oshirishni nazarda tutgan holda, 2018-yilgi Davlat budjeti
loyihasini profitsit prognozi bilan ishlab chiqish;xo‘jalik yurituvchi subyektlar
hisobvaraqlaridagi chet el valyutasidagi mablag‘larini qayta baholash natijasida
olgan foydasi soliqqa tortish bazasiga kiritilmaydigan vaqtincha tartib (2018-yilning
1-iyuliga qadar) belgilash bo‘yicha chora-tadbirlarni amalga oshirsin.8. O‘zbekiston
Respublikasi Markaziy banki 2018-yilning birinchi yarim yilligi yakunlari bo‘yicha
mazkur Farmonda belgilangan normalar ta’sirining tahlilidan kelib chiqib,
O‘zbekiston Respublikasining “Valyutani tartibga solish to‘g‘risida”gi qonuni yangi
tahriri loyihasini ishlab chiqsin va Vazirlar Mahkamasiga kiritsin. Unda:
havola qiluvchi me’yorlarni maksimal darajada qisqartirgan holda, valyuta
operatsiyalarining amaliyotda uchraydigan barcha jihatlari;
20
O‘zbekiston Respublikasi milliy valyutasining barqarorligini ta’minlash;
yuridik va jismoniy shaxslarning o‘z valyuta mablag‘larini erkin tasarruf etish
huquqini to‘liq ro‘yobga chiqarish;
respublika iqtisodiy manfaatlarini hisobga olgan holda, kapital harakati bilan
bog‘liq operatsiyalarni tartibga solish masalalari ko‘zda tutilsin.
O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi, Davlat soliq qo‘mitasi va Ichki
ishlar vazirligi O‘zbekiston Respublikasi hududida naqd chet el valyutasining
noqonuniy muomalasini va naqd chet el valyutasi bilan noqonuniy operatsiyalarni
amalga oshirishni bartaraf etish bo‘yicha ta’sirchan chora-tadbirlar ko‘rsin.
2.1 O’zbekiston respublikasida valyutani tartibga solish bosqichlari.
O’zbekiston Respublikasida ham rivojlanayotgan boshqa davlatlar kabi
ma'lum bir valyutaviy cheklashlar mavjud. Ularning eng asosiysi bo’lib, milliy
valyutani erkin konvertirlanadigan valyutalarga to`laqonli konvertirlash-ning
yukligidir. Bu quyidagilarda namoyon bo’ladi: raqobatbardosh mahsulotlar ishlab
chiqarmokchi bo’lgan korxona o’zining tarkibini yaxshilashga, yangi texnologiyalar
kiritishga, malakali mutaxassislarga ehtiyoj sezadi. Bunga amalda erishish uchun,
rivojlangan mamlakatlarning tajribasini o’rganish, ulardan yangi texnologik asbob-
uskunalarni sotib olish, o’z mutaxassislarini chet ellarda ukitish yoki chetdan jalb
qilishi kerak. Buning uchun, chet el valyutasidagi mablag’lar zarur bo’ladi.
Hozirgi kunda, respublikada bozor munosabatlari rivojlanayotgan davrda,
chet el investitsiyasini jalb qilishga ehtiyoj yuzaga chiqmoqda. Milliy
valyutani erkin konvertirlanishiga erishish qiyin masala hisoblanadi va u
iqtisodiyotni tarkibiy jihatdan qayta qurish, tashqi iqtisodiy faoliyatni kengaytirish
hamda pul-kredit va valyuta siyosatini takomillashtirishni talab qiladi. Chunki,
dunyoning hamma mamlakatlari ham erkin konvertirlana-digan valyutaga ega
emas. Milliy valyutaning qadrini oshirish uchun, har bir davlat o’z hududida
valyutani tartibga solish usullari bilan (chet el valyutasini milliy naqd va naqd
pulsiz aylanmasiga ta'sirini kamaytirgan holda) milliy valyutani boshqa valyutalarga
erkin ayirbosh-lanishini ta'minlaydigan barcha shart-sharoitlarni yuzaga keltirishi
21
shart. Bir qator davlatlarning tajribasi shuni ko’rsatadiki, erkin konvertatsiyaga
faqatgina iqtisodiyotning ma'lum bir rivojlanish bosqichida erishiladi.
Xatto Yaponiya, Janubiy Koreya va Janubiy-Sharqiy Osiyoning boshqa
rivojlanayotgan davlatlari kabi mamlakatlar uzoq vaqt mobaynida turli shakldagi
valyutaviy cheklashlarni qo’llashga majbur bo’lganlar.
O’zbekiston Respublikasida valyutani tartibga solish tizimining shakllanishi
mustaqillikka erishilgandan so’ng, 1991 yilda «Tashqi iqtisodiy faoliyat
to’g’risida» va «O’zbekiston Respublikasida chet el investitsiyalari to’g’risida»gi
qonunlar qabul qilinishi bilan keyin yuzaga keldi. 1992 yildan hozirgi kungacha
Markaziy bankning faoliyati asosiy yo’nalishlar sifatida milliy valyutani
muomalaga kiritish uchun shart-sharoitlar yaratish va milliy valyutaning qadrini
oshirish tanlandi. 1993 yilda «Valyutani tartibga solish to’g’risida» O’zbekiston
Respublikasi qonuni qabul qilinishi bilan Markaziy bank tomonidan valyutani
tartibga solish bo’yicha qaytadan amaliy me'yoriy-huquqiy bazani yaratildi. Bu
qonun Markaziy bank milliy valyuta qadrini oshirish uchun valyuta zahiralarini
tashkil etishi va sumning ichki konvertatsiyasini ta'minlash uchun ichki valyuta
bozorini rivojlantirishini belgilab berdi.
Valyuta zahiralarini shakllantirish nixoyasiga etmagan sharoitda, valyuta
bozorini rivojlantirish maqsadida Markaziy bank, Moliya vazirligi bilan birgalikda
1994 yili respublika korxonalarining eksportdan tushgan tushumlarining 15 foizini
majburiy sotishni tasdiqladi. Bu vaqtda mazkur majburiy sotuvdan tashqari
eksportdan tushgan tushumdan olinadigan 15 foizli soliq ham mavjud edi.
Bundan keyingi qadam bo’lib, soliqning bekor qilinishi va uning o’rniga
korxonaning eksportidan tushgan tushumdan olinadigan majburiy sotuvning 30 foiz
qilib
belgilanishi
bo’ldi.
Ushbu
chora-tadbirlar
korxonalarni
eksportga
kizikishlarini yanada oshirdi. Chunki, endi ular foydasining bir qismi majburiy
tarzda olinmasdan, balki chet el valyutasidagi tushumining bir qismi milliy
valyutaga ayirboshlanib, korxonaning o’ziga qaytarilardi. Bu tushgan tushum
Markaziy bankning valyuta zahirasini oshirishga qaratilgan edi.
22
1994 yil 1 iyuldan respublika milliy valyutasi - sumning kiritilishi bilan uning
qadrini kuchaytirish uchun zaruriy chora-tadbirlar o’tkazishga ehtiyoj sezildi.
Bunga ichki bozorni tuyintirish, korxona faoliyatini eksport potentsialini
kengaytirishga qaratilgan chora-tadbirlarni qo’llash kul keldi. Shuning uchun, 1994
yil 7 oktyabrda O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining «O’zbekiston
Respublikasi valyuta bozorini rivojlantirish bo’yicha qo’shimcha chora-tadbirlar
to’g’risida»gi qarori milliy valyuta barqarorligini ta'minlashdagi muhim bosqich
bo’ldi. Chunki, ushbu qarorda birinchi bo’lib, respublika hududida qonuniy yagona
to’lov vositasi - so’m rasman e'lon qilindi.
Shu bilan birga, naqd pulsiz chet el valyutasida import qiluvchi korxonalar
talabini ta'minlash uchun, chet el valyutasidagi zahiralarga qo’shimcha ehtiyojni
qondirilishini ta'minlash zarurati yuzaga keldi. Va oqibatda, 1995 yilda
markazlashgan barcha eksport tushumi va davlat resurslari Markaziy bankka
majburiy sotilishi belgilab qo’yildi. Ma'lumki, 1997 yilda paxta tolasini eksporti
jami eksport hajmining 40 foizini, elektroenergiya esa, yokilgi mahsulotlari
eksportdan tushayot-gan barcha tushumning 6 foizini tashkil qildi.
Hozirgi vaqtda import o’rnini bosuvchi yoki eksportga yo’naltirilgan ishlab
chiqarish texnologiyasini va respublikaga birinchi darajali xalq iste'moli mollari
olib kelinishini ta'minlaydigan korxonalarga ichki valyuta bozorini rivojlantirish
maqsadida, korxonaning sumdagi mablag’larini erkin ayirboshlanadigan
valyutaga ustuvor tarzda konvertirlashning ishlab chiqilgan mexanizmi amal
qilmoqda.
Bundan tashqari, respublika hukumatining qaroriga muvofiq, chet el
investitsiyasi ishtirokidagi eksportga yo’naltirilgan va import o’rnini bosuvchi
mahsulotlar ishlab chiqaruvchi korxonalarga sumdagi mablag’larini erkin
ayirboshlanadigan valyutaga o’z vaqtida konvertirlash, shu jumladan, chet el
ta'sischilariga tegishli ulushning foydasini va dividendining konvertirlanishi
kafolatlangan.
Valyuta operatsiyalarini va valyuta bozorini rivojlantirishdagi keyingi qadam
bo’lib, korxonalaming valyuta tushumidan Markaziy bankka 30 foizlik majburiy
23
sotish bekor qilindi, va buning o’rniga valyuta bozorini erkinlashtiruvchi, birjadan
tashqari valyuta bozori yuzaga keltirildi. Bu - vakolatli banklarga talab va
taklifdan kelib chiqib, mustaqil ravishda ayirboshlash kurslarini o’rnatish
imkoniyatini yaratdi. Vakolatli banklarning birjadan tashqari valyuta bozorida
operatsiyalar o’tkazishining manbasi bo’lib, korxonalaming 30 foizlik majburiy
sotishidan tashqari, ularning o’z resurslari hamda mijozlarining chet el valyutasidagi
depozitlari va boshqa jalb qilingan mablag’lari hisoblanadi.
Valyutani tartibga solish sohasi bo’yicha olib borilgan chora-tadbirlar
korxonalaming valyuta resurslaridan foydalanish imkoniyatini kengaytirdi. Buni
quyidagi ma'lumotlardan ko’rish mumkin: respublika valyuta bozoridagi
operatsiyalar hajmi 1995 yilgi 1,3 mlrd. AQSH dollaridan 1997 yili 3,6 mlrd.
AQSH dollariga etdi. 1998 yilda bu ko’rsatkich 2,2 mlrd. AQSH dollari miqdorini
tashkil etdi. Keyingi yillarda ichki valyuta bozorida xorijiy valyutalarning sotilish
hajmi kamayishining asosiy sababi, korxona va tashkilotlar tomonidan eksport
shartnomalarini tuzilishi va bajarilishi bilan bog’liq ishlarning konikarsiz ahvolda
bo’lganligi tufayli, valyuta tushumidan majburiy sotish bo’yicha rejadagi
topshiriqlarning bajarilmasligi, alohida eksport tovarlarining raqobatbardosh
emasligi va eksport qilinayotgan mahsulotlarga jahon bozorida narxlarning tushishi
hisoblanadi. Shu bilan birga, Janubiy-Sharqiy Osiyo va Rossiya Federatsiyasida
yuz bergan inqirozlar ham mamlakat oltin-valyuta zahiralarining shakllanishiga
salbiy ta'sir etdi.
Xulosa qilish mumkinki, respublikada amalga oshirilayotgan valyuta
operatsiyalarining hajmi sekin-asta bo’lsada, barqaror holatda rivojlanish
an'anasiga ega. Biroq, sumning to’liq konvertirlanishiga erishish uchun bir qator
birinchi darajali vazifalarni hal etish lozim: eksport va ishlab chiqarish tarkibini
yaxshilash, texnologik koloklikni bartaraf etish, ishlab chiqarilayotgan
mahsulotning sifatini va mehnat unumdorligini oshirish zarur. Bu vazifalami echish
uchun ma'lum vaqt kerak. Shu bilan birga, milliy valyutani to’liq konvertirlagan
holda raqobatbardosh iqtisodiyot bilan jahon bozoriga kirish sharaflidir. Demakki,
24
sumni ichki konvertirlash asosiy maqsad bo’lmay, balki milliy iqtisodiyotni jahon
bozoriga teng huquqli integratsiyasi uchun qo’yilgan bir vosita xolos.
O’zbekistonda katta hajmda forvard operatsiyalarini rivojlantirish istiqbollari
va valyuta optsioni hamda valyuta fyuchersi operatsiyalari bilan Yevropa bozoriga
chiqish
imkoniyatlari
mayjuddir.
Respublikada
spot
bozorining
rivojlanmaganligi muddatli bitimlaming rivojlanishiga tuskinlik qilmoqda.
Bugungi kunda O’zbekiston Respublikasining faqatgina bir nechta tijorat
banklarigina yetakchi chet el banklari bilan vakillik munosabatlari umatilgan.
Bundan tashqari, MDH davlatlari banklarida vakillik hisobvaraqlar ochish
bo’yicha turli xil cheklovlar mayjuddir. Masalan, sobiq Ittifoqning hamma
davlatlari bilan xalqaro kelishuvlarning mavjud emasligi sababli, tijorat banklari
hohlagan banki bilan milliy valyutada vakillik munosabatlar o’rnatolmaydi.
Tabiiyki, tashqi savdo uchun zarur hisoblangan chet el banklari bilan vakillik
munosabatlarni rivojlantirish kerak.
O’zbekiston Respublikasi tijorat banklari valyuta operatsiyalarining yana bir
muhim yo’nalishlaridan biri bo’lib, xalqaro hisob-kitob shakllarini rivojlantirish
hisoblanadi. Bu birinchi navbatda, hujjatlashtirilgan akkreditiv va to’lov
topshiriqnomasiga tegishlidir. Lekin, bugungi kunda chet ellik sheriklar
akkreditivni qoplash summasini va yuqori komission to’lovlami talab qilmoqdalar,
to’lov topshiriqnomalari bilan amalga oshiriladigan hisob-kitobda esa, yuqori
hajmda oldindan to’lash talab etilmoqda.
Shu bilan birga, respublikada valyuta operatsiyalarini rivojlantirish uchun
valyuta ayirboshlash operatsiyalarini rivojlantirish kerak. Buning uchun, aholidan
naqd chet el valyutasini jalb qilib, sotib olinishi va erkin tarzda sotilishi kerak. Bu
turdagi valyuta operatsiyalariga qattiq valyuta cheklovini joriy qilish tijorat
banklariga bo’lgan ishonchning yanada pasayishiga va chet el valyutasiga bo’lgan
fetishizmning rivojlanishiga olib keladi (masalan, dollar fetishizmi).
Hozirgi vaqtda respublikada bir qator qo’shma va chet el banklari faoliyat
yuritmoqda. Ular bir necha un yillik xorijiy tajribalarni bizda qo’llashga va
respublikadagi bank raqobatchiligi rivojlanishiga ko’maklashmoqda.
25
Ushbu banklarga:
• UT-Bank. O’zbekiston tomonidan - «Uzpaxtabank», Turkiya tomonidan
- «Ziraat bank» ta'sischi bo’lib qatnashgan. Bankning asosiy faoliyati ikki
respublika
o’rtasida
faol rivojlanayotgan savdo-iqtisodiy munosabatlarga bank xizmatini ko’rsatish,
bank
faoliyatini tashkil etishning yangi usullarini joriy etishdan iborat.
• 1994 yilning mayida "Uzprivatbank" xususiylashtirish va investitsiya
bo’yicha
o`zbek Xalqaro banki respublika ichkarisidan va tashqarisidan moliya
mablag’larini
jalb qilishni ta'minlash maqsadida tashkil etilgan. Bankning ta'sischilari bo’lib,
Davlat mulk qo’mitasi, «Foton» IIChB va boshqalar hisoblanadilar. Gollandiya
tomonidan esa, «Inter Repablik Xolding» va «Mis Pirson N.V.» Gollandiya banki
qatnashgan.
• va boshqa qo’shma banklar. Bularga «ABN Amro bank O’zbekiston
MB AJ» o`zbek-gollandiya banki, «UzDEUbank» o`zbek-koreya banki va
«Markaziy
Osiyo
rivojlanish va taraqqiyot bankining Toshkent sh.» shu'ba bankini misol qilib
keltirish mumkin.
Bunday qo’shma banklar respublikaga bush kapitallarni, investitsiyalarni va
xalqaro kreditlarni jalb qilish orqali iqtisodiyotning turli sohalarini kreditlashi,
ishlab chiqarishni rag’batlantirishi mumkin.
XMK, ETTB, ORB, Yaponiyaning «Eksimbanki», Markaziy Osiyo-
Amerika tadbirkorlikni qo’llab-quvvatlash fondi, Germaniyaning «Rivojlanish
kredit agentligi» tomonidan kichik va o’rta tadbirkorlikni rivojlantirishga doir
loyihalami amalga oshirish uchun O’zbekiston Respublikasining vakolatli
banklariga kredit liniyalari ochildi.
Bozor munosabatlarining rivojlanishini hisobga olib, umuman keltirilgan
hamma ma'lumotlar tahlil qilinsa, respublikada tijorat banklarining valyuta
26
operatsiyalarini rivojlanish istiqbollari yetarli ekanligi kurinadi. Iqtisodiy
islohotlarni amalga oshirishning hozirgi bosqichida valyuta operatsiyalarini
rivojlantirish uchun quyidagi ishlarni amalga oshirish maqsadga muvofiq:
• valyuta kursini erkinlashtirish;
• valyuta va tashqi savdo tizimini yanada erkinlashtirish;
• vakolatli banklarning imkon qadar erkin ayirboshlanadigan valyutada
qo’shimcha
resurslar jalb qilishga, shu jumladan, jismoniy shaxslaming xorijiy valyutadagi
jamgarmalarini rag’batlantirish orqali harakat qilishlariga erishish lozim.
Mazkur maqsadlarga erishish uchun birinchidan, valyuta sohasidagi xizmat
turini ko’paytirish kerak, ikkinchidan, xizmat xarajatlarini kamaytirish zarur,
uchinchidan, xorijiy valyutadagi depozitlar uchun bank tomonidan to’lanadigan foiz
stavkalarini qayta ko’rib chiqish kerak.
MiUiy valyutadagi vakillik aloqalarni rivojlan-tirish bevosita xalqaro savdo
aloqalarida milliy valyuta - sumdan keng miqyosda foydalanishga asos bo’ladi.
Xususan, O’zbekiston Respublikasi bilan erkin savdo tizimi va eng yuqori darajada
qulayliklar yaratilishini ko’zda to`tuvchi bitimlar imzolangan davlatlaming xo’jalik
yurituvchi sub'ektlari bilan milliy valyutada tovarlar (bajarilgan ishlar, ko’rsatilgan
xizmatlar)ni eksport va import qilish uchun respublika korxona va tashkilotlari
tomonidan shartnomalar imzolanishini maqsadga muvofiq holda amalga oshishini
ta'minlash xalqaro moliya munosabatlari tizimining ajralmas qismi bo’lgan valyuta
operatsiyalarining samarasini oshirishga imkoniyat beradi.
2.2 So’mning konvertatsiyasi va uning valyuta siyosatiga ta’siri.
O‘zbekiston milliy valyutasi – so‘m kursi kundan-kunga tushib, dollarga
nisbatan qiymati pasayib bormoqda. Bir necha kun avval tijorat banklaridagi sotuv
kursi 1 dollar uchun 12 610 so‘mni tashkil qildi. Bir yil ichida so‘m 9,7 foizga
qadrsizlandi. Yil boshidan beri esa dollar 232 so‘mga qimmatladi.
So‘m ilk bor muomalaga chiqarilgan vaqtda, 1994 yil 1 iyul kuni uning qiymati
1 dollarga nisbatan 7 so‘mni tashkil etgandi. O‘sha vaqtda umumiy inflyatsiya
27
ko‘rsatkichi 1280 foizdan yuqori bo‘lgan. Bu yangi valyuta – so‘mga o‘z ta’sirini
ko‘rsatdi va 2 iyul kuni birjada 1 dollar 12 so‘mga baholandi. Shunday qilib, so‘m
bir kun ichida 71 foizga qadrsizlandi. Keyinchalik so‘mning kursi quyidagi
ko‘rinishda tushib bordi.
Valyutaning boshqa valyutalarga nisbatan qiymati tushib ketishi devalvatsiya
deyiladi. Devalvatsiya tushunchasi ko‘pincha inflyatsiya bilan adashtiriladi. Ikkala
atama ham milliy valyutaning qadrsizlanishini bildiradi. Ammo inflyatsiya xarid
qobiliyatining kamayishini, ya’ni tovarga nisbatan pullarning ko‘payib ketishini
anglatadi, bunda siz bir xil miqdordagi pulga kamroq narsa sotib olasiz.
Devalvatsiya – esa kursning tushishi.
Ba’zi holatlarda milliy valyuta Markaziy bank tomonidan bir nechta
maqsadlarga erishish uchun milliy valyutaning ataylab qadrsizlantiriladi. Shunga
ko‘ra devalvatsiya 2 xil bo‘ladi.
Nazorat ostidagi devalvatsiya sabablari quyidagilar:
eksportchilarni
qo‘llab-quvvatlash
va
importni
avtomatik
ravishda
kamaytirish;
mamlakatning milliy valyutadagi qarzlarini kamaytirish;
savdo taqchilligini kamaytirish uchun.
O‘zbekistonda 2017 yilgacha so‘m kursi atayin devalvatsiya qilingan.
Konvertatsiya (valyuta ayirboshlash) yopiqligi bois banklardagi rasmiy dollar kursi
pastroq, qora bozordagi dollar kursi esa balandroq edi. 2017 yilda konvertatsiya
rasman ochilishi bilan valyutalar kursi talab va taklifdan kelib chiqib, suzuvchi kurs
28
bilan belgilanadigan bo‘ldi. O‘sha kundan boshlab so‘m qadri rekord darajada tushib
ketdi.
Nazoratdan tashqaridagi devalvatsiya sabablari quyidagicha:
yuqori inflyatsiya;
importning eksportdan ustunligi va byudjet taqchilligi;
tashqi qarzlarni yopish va xorijiy valyutaga bo‘lgan ichki talabni qondirish
uchun mamlakatda yetarlicha ichki zaxiralar mavjud emasligi;
mamlakatdagi beqarorlik holatida kapitalning chiqib ketishi;
mamlakatga xalqaro sanksiyalar qo‘llanilishi.
Yuqoridagi sabablardan kelib chiqqan holda so‘mning qadrsizlanishiga olib
kelgan omillarni ko‘rib chiqamiz:
1. Inflyatsiya. O‘zbekiston mustaqillikka erishgandan buyon kuchli
inflyatsiya bilan kurashib kelmoqda. 1991 yilda 90.7 foiz, 1992 yilda 712 foiz, 1993
yilda 1078 foizlik inflyatsiya kuzatilgan (Maqsadli inflyatsiya ko‘rsatkichi 5 foiz).
Ya’ni pul bor, lekin bozorda tovar yo‘q. Hatto, taqchillik tufayli hukumat zaruriy
oziq-ovqat mahsulotlarini sotishda cheklov o‘rnatishga majbur bo‘lgan.
Mustaqillikning dastlabki yillarida O‘zbekistonda sovet rubli pul birligi sifatida
muomalada qolgandi. 1992 yilning yanvaridan iste’mol bozorini himoyalash
maqsadida bir martalik kuponlar bosib chiqarilgan. 1994 yilda O‘zbekiston
hukumati Xalqaro valyuta jamg‘armasining qarshiligiga qaramay, Markaziy
bankning krediti orqali valyuta chop etishni boshlagan. O‘shanda, so‘m ilk bor bosib
chiqarilgan vaqtda O‘zbekistondagi inflyatsiya ko‘rsatkichi 1280 foizdan oshib
ketgan edi. Bu esa so‘mning qisqa vaqt ichida qadrsizlanishiga olib keldi.
Xalqaro oziq-ovqat siyosati ilmiy-tadqiqot instituti katta ilmiy xodimi
Komiljon Akramov iqtisodchi Behzod Hoshimovga bergan intervyusida
hukumatning bu qarori katta xato bo‘lganini aytadi:
“Pul Xalqaro valyuta jamg‘armasining tavsiyalarini eshitmasdan chop etilgan
— eng yomon yechim tanlangan. Iqtisodiyotga katta miqdorda (tovar bilan)
ta’minlanmagan pul massasi kirib kelgan. U pul aylanib-aylanib, yo‘lini topib,
valyuta bozoriga kirgan. Bir tomondan valyuta tushumlari pasayib ketgan — oltin
29
va paxta narxi tushib ketgandi. Ikkinchi tomondan, valyuta bozoriga katta miqdorda
so‘m kirib kelgan. Ya’ni ikki tomonlama shok kuzatilgan. Oxiri konvertatsiyani
yopishga majbur bo‘lishgan. Kursning keskin tushishiga qo‘yib berish yana bir
boshqacha yechim bo‘lardi. Menimcha, shu to‘g‘riroq, lekin qiyin yechim bo‘lardi”,
— deydi Komiljon Akramov.
2024 yil inflyatsion ko‘rsatkich pasayishi bilan boshlandi. Hozirda umumiy
inflyatsiya 8,3 foizni tashkil etmoqda. 2023 yilda 8,7 foiz bo‘lgan edi.
2. Eksportning importdan yuqoriligi. O‘zbekiston tashqi savdo saldosi
yildan-yilga minusga kirib bormoqda. 2018 yilda eksport importdan 5,2 milliard
dollarga ko‘p bo‘lgan bo‘lsa, 2023 yilga kelib, tashqi savdo saldosi qariyb minus 14
milliard dollarni (eksport 24,4 mlrd dollar, import 38,1 mlrd dollar) tashkil etdi.
Agar import kamaysa, valyutaga bo‘lgan talab ham kamayib, valyuta kursining
tushishiga va so‘mning qadri oshishiga olib keladi. Lekin, bu yerda boshqa
muhimroq masala ham bor: importning cheklanishi bozorda tanlovning
cheklanishiga sabab bo‘ladi. Bundan tashqari, eksport qilinayotgan mahsulotlarning
raqobatbardoshligi pasayadi, bu esa o‘z-o‘zidan mamlakat eksport hajmining
tushishini ta’minlaydi.
Kechagi yig‘ilishda ham Prezident Shavkat Mirziyoyev eksport muhimligini
ta’kidladi:
“Bir haqiqatni aniq tushunib olish zarur. Inflyatsiyani jilovlash va valyuta
barqarorligini ta’minlash eksport bilan chambarchas bog‘liq. Qanchalik ko‘p
mahsulot ishlab chiqarmaylik, eksport uchun kerakli shart-sharoitni yaratmasak,
o‘zgarish
bo‘lmaydi”,
deydi
Mirziyoyev.
3. Davlat byudjeti taqchilligi. Davlat xarajatlarining daromadidan ko‘payib
ketishi yuqori inflyatsiya darajasi hamda yuqori tashqi qarz inqirozi kabi jiddiy
muammolarni keltirib chiqarishi mumkin. 2023 yilning yanvar-avgust oylaridagi
holatga ko‘ra, O‘zbekistonning byudjet kamomadi rejadagidan oshib ketib, 39
trillion so‘mni tashkil qilgan. Aslida 2023 yilda byudjetda profitsit bo‘lishi kutilgan
edi, lekin hukumat hech qachon taqchillik chegarasini ushlab tura olmagan. Davlat