O’ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA DAVLAT XIZMATI

Yuklangan vaqt

2025-04-10

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

34

Faytl hajmi

536,8 KB


O’ZBEKISTON 
RESPUBLIKASIDA 
DAVLAT XIZMATI
Logotip
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA DAVLAT XIZMATI
REJA:
1.
Davlat xizmatining mazmuni va asosiy
printsiplari
2.
«Davlat xizmatchisi» tushunchasi, uning
xususiyatlari va turlari
3.
Davlat xizmatchisining huquqiy maqomi
4.
Davlat xizmatchilarini rag’batlantirish va
javobgarlikka tortish asoslari
Logotip
REJA: 1. Davlat xizmatining mazmuni va asosiy printsiplari 2. «Davlat xizmatchisi» tushunchasi, uning xususiyatlari va turlari 3. Davlat xizmatchisining huquqiy maqomi 4. Davlat xizmatchilarini rag’batlantirish va javobgarlikka tortish asoslari
Logotip
Insonlar tomonidan amalga oshiriladigan ijtimoiy
foydali faoliyat turlari:
1) tovarlar, moddiy boyliklar ishlab chiqarish, ma’lum bir
xizmatlar ko’rsatish va ishlarni bajarish;
2) nomoddiy (ma’naviy) boyliklar yaratish (masalan, kitoblar,
maqolalar yozish, kino va videofilmlar yaratish, stsenariylar
tayyorlash);
3) ijtimoiy-madaniy faoliyatni amalga oshirish (masalan, ta’lim,
sog’liqni saqlash va hokazolar);
Logotip
Insonlar tomonidan amalga oshiriladigan ijtimoiy foydali faoliyat turlari: 1) tovarlar, moddiy boyliklar ishlab chiqarish, ma’lum bir xizmatlar ko’rsatish va ishlarni bajarish; 2) nomoddiy (ma’naviy) boyliklar yaratish (masalan, kitoblar, maqolalar yozish, kino va videofilmlar yaratish, stsenariylar tayyorlash); 3) ijtimoiy-madaniy faoliyatni amalga oshirish (masalan, ta’lim, sog’liqni saqlash va hokazolar);
Insonlar tomonidan amalga oshiriladigan ijtimoiy
foydali faoliyat turlari:
davlat xizmatini amalga oshirish:
– ijtimoiy-madaniy sohalarni (ta’lim, sog’liqni saqlash, fan,
madaniyat,
mehnat
va
aholini
ijtimoiy
muhofaza
qilish)
boshqarish;
– iqtisodiyot sohalarini (sanoat, qishloq va suv xo’jaligi, qurilish,
transport, aloqa, xizmat ko’rsatish sohalari) boshqarish;
– ma’muriy-siyosiy sohalarni (mudofaa, davlat xavfsizligi, adliya,
ichki ishlar, tashqi ishlar) boshqarish;
Logotip
Insonlar tomonidan amalga oshiriladigan ijtimoiy foydali faoliyat turlari: davlat xizmatini amalga oshirish: – ijtimoiy-madaniy sohalarni (ta’lim, sog’liqni saqlash, fan, madaniyat, mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish) boshqarish; – iqtisodiyot sohalarini (sanoat, qishloq va suv xo’jaligi, qurilish, transport, aloqa, xizmat ko’rsatish sohalari) boshqarish; – ma’muriy-siyosiy sohalarni (mudofaa, davlat xavfsizligi, adliya, ichki ishlar, tashqi ishlar) boshqarish;
Insonlar tomonidan amalga oshiriladigan ijtimoiy
foydali faoliyat turlari:
5) nodavlat, jamoat, diniy, xalqaro, xorijiy tashkilotlarda
faoliyat ko’rsatish;
6) jamiyatning turli sohalarida ma’lum bir ehtiyojlarni
qondirish maqsadida ijtimoiy faoliyat bilan shug’ullanish
va boshqalar
Logotip
Insonlar tomonidan amalga oshiriladigan ijtimoiy foydali faoliyat turlari: 5) nodavlat, jamoat, diniy, xalqaro, xorijiy tashkilotlarda faoliyat ko’rsatish; 6) jamiyatning turli sohalarida ma’lum bir ehtiyojlarni qondirish maqsadida ijtimoiy faoliyat bilan shug’ullanish va boshqalar
Xizmat – boshqaruv, davlat faoliyatini amalga oshirish, boshqaruvni ta’minlash, 
aholiga ijtimoiy-madaniy xizmat ko’rsatishdan iborat. Davlat xizmatiga bunday
yondashish mehnat faoliyatining ikki shakliga asoslanadi
bevosita moddiy boyliklarni, 
tovarlarni yaratish (ishlarni 
bajarish)
boshqaruv, rahbarlik va nazoratni
amalga oshirish
Logotip
Xizmat – boshqaruv, davlat faoliyatini amalga oshirish, boshqaruvni ta’minlash, aholiga ijtimoiy-madaniy xizmat ko’rsatishdan iborat. Davlat xizmatiga bunday yondashish mehnat faoliyatining ikki shakliga asoslanadi bevosita moddiy boyliklarni, tovarlarni yaratish (ishlarni bajarish) boshqaruv, rahbarlik va nazoratni amalga oshirish
Davlat xizmati tushunchasi keng ma’noda davlat
organlari
tomonidan
boshqaruvning
kadrlar
funktsiyasini amalga oshirish, davlat organlari
apparatida
doimiy
yoki
vaqtincha
mansabni
egallab turgan hamda davlat byudjetidan mablag’
bilan
ta’minlanadigan
barcha
shaxslarning
faoliyatidir.
Logotip
Davlat xizmati tushunchasi keng ma’noda davlat organlari tomonidan boshqaruvning kadrlar funktsiyasini amalga oshirish, davlat organlari apparatida doimiy yoki vaqtincha mansabni egallab turgan hamda davlat byudjetidan mablag’ bilan ta’minlanadigan barcha shaxslarning faoliyatidir.
O’zbekiston
Respublikasida
davlat
xizmatining
asosiy
maqsadi
O’zbekiston
Respublikasining
Konstitutsiyasi
va
qonunlari
bilan
belgilangan
printsiplar va boshqa holatlarga asoslanib, davlat
funktsiyalarini amalga oshirish, uning vazifalarini
bajarish,
jamiyat
va
fuqarolar
ehtiyojlarining
qondirilishini ta’minlashdan iboratdir.
Logotip
O’zbekiston Respublikasida davlat xizmatining asosiy maqsadi O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va qonunlari bilan belgilangan printsiplar va boshqa holatlarga asoslanib, davlat funktsiyalarini amalga oshirish, uning vazifalarini bajarish, jamiyat va fuqarolar ehtiyojlarining qondirilishini ta’minlashdan iboratdir.
O’zbekiston Respublikasida davlat xizmatini
tashkil etishning asosiy printsiplari
davlat organlari va mansabdor shaxslarning
jamiyat va fuqarolar oldida mas’ulligi
Qonuniylik printsipi
Logotip
O’zbekiston Respublikasida davlat xizmatini tashkil etishning asosiy printsiplari davlat organlari va mansabdor shaxslarning jamiyat va fuqarolar oldida mas’ulligi Qonuniylik printsipi
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional
printsiplari
Yuqori davlat organi (mansabdor shaxs) tomonidan chiqarilgan
qarorlarning quyi turuvchi organlar (davlat xizmatchilari) uchun
majburiyligi printsipi. Bu printsip orqali davlat xizmatidagi quyidagi
asosiy holatlar belgilab beriladi: birinchidan, yuqori davlat organi yoki
rahbar tomonidan chiqarilgan qarorlar quyi turuvchi organlar va davlat
xizmatchilari
tomonidan
bajarilishi
majburiydir;
ikkinchidan,
chiqariladigan qarorlar qonuniy bo’lishi, ya’ni uni chiqarish vakolatiga
ega bo’lgan davlat organi (mansabdor shaxs) tomonidan vakolat
doirasida amalga oshirilishi lozim; uchinchidan, bu qarorlar qonun
talablariga zid kelmasligi lozim
Logotip
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional printsiplari Yuqori davlat organi (mansabdor shaxs) tomonidan chiqarilgan qarorlarning quyi turuvchi organlar (davlat xizmatchilari) uchun majburiyligi printsipi. Bu printsip orqali davlat xizmatidagi quyidagi asosiy holatlar belgilab beriladi: birinchidan, yuqori davlat organi yoki rahbar tomonidan chiqarilgan qarorlar quyi turuvchi organlar va davlat xizmatchilari tomonidan bajarilishi majburiydir; ikkinchidan, chiqariladigan qarorlar qonuniy bo’lishi, ya’ni uni chiqarish vakolatiga ega bo’lgan davlat organi (mansabdor shaxs) tomonidan vakolat doirasida amalga oshirilishi lozim; uchinchidan, bu qarorlar qonun talablariga zid kelmasligi lozim
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional
printsiplari
Davlat xizmatida o’rnatiladigan asosiy talablarning yagonaligi
printsipi.
Mazkur
printsipga
binoan,
davlat
xizmati
va
davlat
xizmatchilariga o’rnatiladigan barcha talablar, ya’ni davlat xizmatini
tashkil etish, davlat xizmatiga kirish, xizmatchilarga nisbatan malakaviy,
mansab
majburiyatlarini
bajarishga
qo’yiladigan
talablar,
davlat
xizmatchilarini
attestatsiyadan
o’tkazish,
xizmatchilarga
nisbatan
intizomiy javobgarlikni qo’llash, malakasini oshirish va boshqa talablar
qonunchilikda bir xil belgilanadi
Logotip
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional printsiplari Davlat xizmatida o’rnatiladigan asosiy talablarning yagonaligi printsipi. Mazkur printsipga binoan, davlat xizmati va davlat xizmatchilariga o’rnatiladigan barcha talablar, ya’ni davlat xizmatini tashkil etish, davlat xizmatiga kirish, xizmatchilarga nisbatan malakaviy, mansab majburiyatlarini bajarishga qo’yiladigan talablar, davlat xizmatchilarini attestatsiyadan o’tkazish, xizmatchilarga nisbatan intizomiy javobgarlikni qo’llash, malakasini oshirish va boshqa talablar qonunchilikda bir xil belgilanadi
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional
printsiplari
Davlat xizmatini amalga oshirishda oshkoralik printsipi. Davlat
xizmatini amalga oshirishda oshkoralik printsipi yordamida davlat
organlari
va
davlat
xizmatchilarining
faoliyati
to’g’risidagi
ma’lumotlarni olish ta’minlanadi. Har qanday davlat xizmati oshkoralik
printsipi asosida tashkil etilishi va amalga oshirilishi lozim. Oshkoralik
printsipi orqali bir tomondan, fuqarolarning davlat va jamiyat ishlarida
ishtirok etishi, ikkinchi tomondan esa, davlat oldida turgan vazifalarni
hal etishda fuqarolarning fikrini e’tiborga olish ta’minlanadi.
Logotip
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional printsiplari Davlat xizmatini amalga oshirishda oshkoralik printsipi. Davlat xizmatini amalga oshirishda oshkoralik printsipi yordamida davlat organlari va davlat xizmatchilarining faoliyati to’g’risidagi ma’lumotlarni olish ta’minlanadi. Har qanday davlat xizmati oshkoralik printsipi asosida tashkil etilishi va amalga oshirilishi lozim. Oshkoralik printsipi orqali bir tomondan, fuqarolarning davlat va jamiyat ishlarida ishtirok etishi, ikkinchi tomondan esa, davlat oldida turgan vazifalarni hal etishda fuqarolarning fikrini e’tiborga olish ta’minlanadi.
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional
printsiplari
Qabul qilinadigan qarorlar, o’z vazifasini bajarmaganlik yoki lozim
darajada
bajarmaganlik
uchun
davlat
xizmatchilarining
javobgarligi
printsipi.
Mazkur
printsip
davlat
xizmatchilarining
mansab majburiyatlarini vijdonan va to’g’ri bajarishlarini ta’minlaydi.
Logotip
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional printsiplari Qabul qilinadigan qarorlar, o’z vazifasini bajarmaganlik yoki lozim darajada bajarmaganlik uchun davlat xizmatchilarining javobgarligi printsipi. Mazkur printsip davlat xizmatchilarining mansab majburiyatlarini vijdonan va to’g’ri bajarishlarini ta’minlaydi.
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional
printsiplari
Davlat xizmatchilarini ijtimoiy himoya qilish printsipi. Amaldagi
qonunchilikda davlat xizmatchilari uchun quyidagi ijtimoiy himoya
vositalari o’rnatilgan: haq to’lanadigan mehnat ta’tili; davlat hisobidan
tibbiy xizmatdan foydalanish; davlat xizmatchilari o’z vazifalarini
bajarayotganda ularning va oila a’zolarining sha’ni, qadr-qimmati
hamda boshqa huquq va manfaatlarini noqonuniy xatti-harakatlardan
himoya qilish; transport va boshqa aloqa vositalari bilan ta’minlash va
boshqalar.
Logotip
Davlat xizmatinining tashkiliy-funktsional printsiplari Davlat xizmatchilarini ijtimoiy himoya qilish printsipi. Amaldagi qonunchilikda davlat xizmatchilari uchun quyidagi ijtimoiy himoya vositalari o’rnatilgan: haq to’lanadigan mehnat ta’tili; davlat hisobidan tibbiy xizmatdan foydalanish; davlat xizmatchilari o’z vazifalarini bajarayotganda ularning va oila a’zolarining sha’ni, qadr-qimmati hamda boshqa huquq va manfaatlarini noqonuniy xatti-harakatlardan himoya qilish; transport va boshqa aloqa vositalari bilan ta’minlash va boshqalar.
Tuziladigan har bir tashkilot normal faoliyat ko’rsatishi uchun maxsus
tayyorlangan xizmatchilardan iborat ma’lum personaliga ega bo’lishi
lozim. Tashkilot turiga qarab huquq ob’ektlarining quyidagi, ya’ni
davlat (davlat organlari), mahalliy organlar, jamoat birlashmalari,
nodavlat, tijorat, notijorat, diniy, xususiy, xalqaro tashkilotlarning
xizmatchilarini ko’rsatib o’tish mumkin.
Logotip
Tuziladigan har bir tashkilot normal faoliyat ko’rsatishi uchun maxsus tayyorlangan xizmatchilardan iborat ma’lum personaliga ega bo’lishi lozim. Tashkilot turiga qarab huquq ob’ektlarining quyidagi, ya’ni davlat (davlat organlari), mahalliy organlar, jamoat birlashmalari, nodavlat, tijorat, notijorat, diniy, xususiy, xalqaro tashkilotlarning xizmatchilarini ko’rsatib o’tish mumkin.
Davlat xizmatchisi – davlat organlari vakolatlarini bajarishni ta’minlash
bo’yicha muayyan kasbiy faoliyatni amalga oshiruvchi shaxs. Davlat
xizmatchisi
va
davlat
(davlat
organi)
o’rtasida
davlat-xizmat
munosabatlari vujudga kelib, ular o’zaro huquq va majburiyatlarga ega
bo’ladi.
Logotip
Davlat xizmatchisi – davlat organlari vakolatlarini bajarishni ta’minlash bo’yicha muayyan kasbiy faoliyatni amalga oshiruvchi shaxs. Davlat xizmatchisi va davlat (davlat organi) o’rtasida davlat-xizmat munosabatlari vujudga kelib, ular o’zaro huquq va majburiyatlarga ega bo’ladi.
O’zbekiston
Respublikasida
davlat
xizmatchisi
tushunchasini
quyidagicha belgilash mumkin: birinchidan, davlat xizmatchisi – 18
yoshga to’lgan, davlat tilini bilgan, muayyan bilimga ega bo’lgan
O’zbekiston Respublikasining fuqarosi.
Logotip
O’zbekiston Respublikasida davlat xizmatchisi tushunchasini quyidagicha belgilash mumkin: birinchidan, davlat xizmatchisi – 18 yoshga to’lgan, davlat tilini bilgan, muayyan bilimga ega bo’lgan O’zbekiston Respublikasining fuqarosi.
Davlat organi hamda xizmatchi o’rtasida mehnat shartnomasi
tuziladi
xizmatchi
davlat
organining
vakolatlarini, davlat funktsiyalarini bajaradi;
davlat qurilishining ma’lum bir maqsadlariga
erishish uchun maxsus vazifalarni hal etadi.
Davlat xizmatchisi ma’muriyatning
vakili,
davlat
mexanizmining
bir
qismi
hisoblanadi. Davlat xizmatchilarining barcha
harakatlari
davlat
nomidan
va
uning
ko’rsatmasi asosida amalga oshiriladi
Davlat (davlat organi) esa, o’z
navbatida,
xizmatchining
huquq
va
manfaatlarini o’rnatadi va ta’minlaydi,
ijtimoiy-huquqiy kafolatlar, javobgarlik,
pul
mablag’i
bilan
ta’minlash
kabi
majburiyatlarga ega bo’ladi.
davlat
esa davlat xizmatchisi
faoliyati
ustidan
nazoratni
amalga
oshiradi
va
tegishli
hollarda
ularga
nisbatan
majburlov
choralarini
qo’llaydi.
Logotip
Davlat organi hamda xizmatchi o’rtasida mehnat shartnomasi tuziladi xizmatchi davlat organining vakolatlarini, davlat funktsiyalarini bajaradi; davlat qurilishining ma’lum bir maqsadlariga erishish uchun maxsus vazifalarni hal etadi. Davlat xizmatchisi ma’muriyatning vakili, davlat mexanizmining bir qismi hisoblanadi. Davlat xizmatchilarining barcha harakatlari davlat nomidan va uning ko’rsatmasi asosida amalga oshiriladi Davlat (davlat organi) esa, o’z navbatida, xizmatchining huquq va manfaatlarini o’rnatadi va ta’minlaydi, ijtimoiy-huquqiy kafolatlar, javobgarlik, pul mablag’i bilan ta’minlash kabi majburiyatlarga ega bo’ladi. davlat esa davlat xizmatchisi faoliyati ustidan nazoratni amalga oshiradi va tegishli hollarda ularga nisbatan majburlov choralarini qo’llaydi.
Davlat xizmatchisi
davlat
xizmatchisining
faoliyati
davlat xizmatini tartibga soluvchi
qonunchilik
hujjatlari
talablariga
mos kelishi kerak
Logotip
Davlat xizmatchisi davlat xizmatchisining faoliyati davlat xizmatini tartibga soluvchi qonunchilik hujjatlari talablariga mos kelishi kerak
Davlat xizmatchisi
Davlat xizmatchisi qonunda o’rnatilgan tartibda davlat xizmatining pul
bilan ta’minlanadigan davlat lavozimini egallaydi. Qonunchilikda
davlat xizmatchisi faoliyatining mazmuni, uning huquqiy holati,
faoliyatining maqsadi, vazifasi va asosiy yo’nalishlari, huquqlar,
majburiyatlar, javobgarlik, cheklovlar, kafolatlar belgilab beriladi.
Davlat
lavozimlarini
faqatgina
davlat
xizmatchilari
egallashlari
mumkin.
Logotip
Davlat xizmatchisi Davlat xizmatchisi qonunda o’rnatilgan tartibda davlat xizmatining pul bilan ta’minlanadigan davlat lavozimini egallaydi. Qonunchilikda davlat xizmatchisi faoliyatining mazmuni, uning huquqiy holati, faoliyatining maqsadi, vazifasi va asosiy yo’nalishlari, huquqlar, majburiyatlar, javobgarlik, cheklovlar, kafolatlar belgilab beriladi. Davlat lavozimlarini faqatgina davlat xizmatchilari egallashlari mumkin.
Davlat xizmatchisi
davlat
xizmatchisiga
qonunchilikda
belgilangan tartibda malaka darajalari
beriladi.
Logotip
Davlat xizmatchisi davlat xizmatchisiga qonunchilikda belgilangan tartibda malaka darajalari beriladi.
Davlat xizmatchisi
Davlat xizmatchisi davlat funktsiyalarini, davlat organlarining
vakolatlarini bajaradilar, iqtisodiy, ijtimoiy, ma’muriy-siyosiy sohalarda
(davlatning moliyaviy faoliyati, madaniyatni rivojlantirish, jamoat
tartibi va xavfsizligini ta’minlash, bojxona, bank ishi, soliqqa tortish,
huquqbuzarliklarga qarshi kurashish, ichki ishlar, tashqi siyosiy faoliyat
va hokazolarda) davlat vazifalarini amalga oshiradilar.
Logotip
Davlat xizmatchisi Davlat xizmatchisi davlat funktsiyalarini, davlat organlarining vakolatlarini bajaradilar, iqtisodiy, ijtimoiy, ma’muriy-siyosiy sohalarda (davlatning moliyaviy faoliyati, madaniyatni rivojlantirish, jamoat tartibi va xavfsizligini ta’minlash, bojxona, bank ishi, soliqqa tortish, huquqbuzarliklarga qarshi kurashish, ichki ishlar, tashqi siyosiy faoliyat va hokazolarda) davlat vazifalarini amalga oshiradilar.
Davlat xizmatchisi
Davlat xizmatchisi aksariyat hollarda yuridik oqibatlarni keltirib
chiqaruvchi
harakatlarni
amalga
oshiradi
(masalan,
boshqaruv
qarorlarini qabul qiladi, jazoga tortadi). Bunday harakatlar yuridik fakt
sifatida namoyon bo’lishi mumkin. Davlat xizmatchisining bunday
harakatlari davlat va jamiyat hayotida turli ijtimoiy munosabatlarni
vujudga keltirishi, o’zgartirishi yoki bekor qilishi mumkin
Logotip
Davlat xizmatchisi Davlat xizmatchisi aksariyat hollarda yuridik oqibatlarni keltirib chiqaruvchi harakatlarni amalga oshiradi (masalan, boshqaruv qarorlarini qabul qiladi, jazoga tortadi). Bunday harakatlar yuridik fakt sifatida namoyon bo’lishi mumkin. Davlat xizmatchisining bunday harakatlari davlat va jamiyat hayotida turli ijtimoiy munosabatlarni vujudga keltirishi, o’zgartirishi yoki bekor qilishi mumkin