O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASIDAGI IJTIMOIY O‘ZGARISHLAR
Yuklangan vaqt
2025-03-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
15
Faytl hajmi
42,1 KB
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASIDAGI IJTIMOIY O‘ZGARISHLAR
Reja
1.
Kuchli ijtimoiy siyosat konsepsiyasining shakllanishi.
2.
O‘zbekistonda ijtimoiy siyosatning o‘ziga xos xususiyatlari.
3.
Aholini turmush darajasini yuqori daraja ta’minlash.
4.
O‘zbekiston Respublikasi “Korrupsiyaga qarshi kurashish
to‘g‘risida”gi Qonunning mazmun-mohiyati.
O‘zbekistonda mustaqillik e’lon qilingandan so‘ng aholi turmush darajasini
yuqori daraja ta’minlash, inson manfaatlarini ro‘yobga chiqarish va uni har
tomonlama rivojlanishi uchun shart-sharoitlar yaratish maqsadida ijtimoiy
yo‘naltirilgan barqaror bozor iqtisodiyoti, ochiq tashqi siyosatga ega kuchli
demokratik huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati barpo etish maqsadida keng
qamrovli islohotlar amalga oshirila boshlandi. Ushbu maqsadlarni amalga oshirish
uchun O‘zbekistonda mustaqillikning dastlabki davridayoq, davlat ijtimoiy
siyosatining asoslari yaratilib, amalga oshirila boshlandi. O‘zbekistonda ijtimoiy
siyosat ustuvor yo‘nalish hisoblanadi va u bosqichma-bosqich amalga oshiriladi.
O‘zbekistonda ijtimoiy siyosatning o‘ziga xos xususiyatlari mavjud bo‘lib, ular
quyidagilardan iboratdir:
♦
Ijtimoiy siyosatii o‘tkazishda davlatning boshqarish funksiyasiga
egaligi;
♦
Ijtimoiy islohotlarning bosqichma-bosqichligi;
♦
Aholining yashash darajasini keskin tushib ketishiga yo‘l qo‘ymaslik;
♦
Mahalliy o‘zini-o‘zi boshqarish idoralari mahallalar orqali aholiga aniq
manzilli ijtimoiy yordam ko‘rsatish;
♦
Ijtimoiy islohotlarning iqtisodiy va huquqiy asoslarini yaratish.
O‘zbekistonda amalga oshirilayotgan ijtimoiy siyosatning asosiy vazifalari
quyidagilardan iborat qilib belgilangan:
♦
Aholining iqtisodiy faolligini qo‘llab-quvvatlash;
♦
Mahsulot, xizmat va uy-joyning kuchli ichki iste’mol bozorini
shakllantirish;
♦
Aholining to‘lov talablarini keng miqyosda qondirish va uning o‘sishini
ta’minlash;
♦
Aholining
daromad
va
mulkka
egalik
darajasining
keskin
tabaqalashuvining oldini olish;
♦
Ijtimoiy xizmatlarga bo‘lgan zarur kafolatni ta’minlash.
Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan ijtimoiy-iqtisodiy islohotlarning
maqsadi va vazifalaridan kelib chiqqan holda davlat ijtimoiy siyosati quyidagi
asosiy yo‘nalishlarda olib borilmoqda:
♦
Davlat ijtimoiy iste’mol fondlarini tashkil etish va ulardan jamiyatning
har bir a’zosining foydalanishini kafolatlaydigan qonunlarni qabul qilish;
♦
Davlatning markazlashgan ijtimoiy sug‘urta fondini tashkil etish;
♦
Ko‘rsatilgan xizmatlar va samarali mehnatlari uchun davlat tomonidan
beriladigan imtiyozlar;
♦
Ish haqi va pensiya minimumining davlat tomonidan kafolatlanishi;
♦
Ko‘p bolali oilalarga to‘lanadigan nafaqalar;
♦
Kam ta’minlangan aholi tabaqalariga moddiy yordam ko‘rsatish;
♦
Bolalikdan nogiron va boshqa mehnat qobiliyatini yo‘qotganlarni
ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash;
♦
Talabalar uchun to‘lanadigan davlat stipendiyalari;
♦
Ishsizlik nafaqasi;
♦
Eng muhim oziq-ovqat mahsulotlari turlarini belgilangan narxlarda
sotilishini ta’minlash;
♦
Ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lgan xizmatlar baholaridagi farqlarni
byudjet hisobidan qoplash;
♦
Ijtimoiy sohaning eng muhim tarmoqlari (sog‘liqni saqlash, ta’lim,
jismoniy tarbiya, sport va madaniyat) moddiy bazasining rivojlantirishni qo‘llab-
quvvatlash va mustahkamlash.
Demak, mamlakatimizda amalga oshirilayotgan tub demokratik islohotlar
ijtimoiy yo‘naltirilgan bozor iqtisodiyotiga asoslangan demokratik jamiyat barpo
etishga qaratilgan. Buni ijtimoiy sohadagi islohotlarni amalga oshirish orqali
ta’minlash mumkin. Chunki, har qanday jamiyatning rivojlanganlik darajasi ijtimoiy
masalalarning qay darajada hal etilayotganiga bog‘liq. Ijtimoiy masalalar mamlakat
taraqqiyotining muhim omili sifatida iqtisodiy rivojlanishga ta’sir etadi. Shuning
uchun ham O‘zbekiston Respublikasida davlat ijtimoiy siyosati ijtimoiy islohotlarni
davomli amalga oshirib borish orqali aholi turmush darajasini barqaror o‘stirib
borishdan iboratdir. Mamlakatimizda aholi daromadlari va turmush darajasini
oshirishga qaratilgan ijtimoiy siyosatning amalga oshirilishi natijasida, aholi jon
boshiga o‘rtacha to‘g‘ri kelgan pul daromadlari, ish haqi va pensiyalar o‘sishining
ijobiy dinamikasi vujudga kela boshladi. Aholining daromadlar tarkibida yollanma
ishchilarning daromadlari ulushi 2010-2017 yillarda 45,0% dan 34,3% ga kamaydi,
mustaqil ravishda band bo‘lishdan olingan daromadlar ulushi 25,0% dan 34,5% ga
o‘sdi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016 yil 5 oktyabrdagi PF- 4848-
sonli “Tadbirkorlik faoliyatining jadal rivojlanishini ta’minlashga, xususiy mulkni
har tomonlama himoya qilishga va ishbilarmonlik muhitini sifat jihatidan
yaxshilashga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi farmoni doirasida
“Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi qonun qabul qilindi. Shuningdek,
kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni yanada rivojlantirishga qaratilgan “Davlat
xaridlari to‘g‘risida”, “Davlat va xususiy sektor sherikligi to‘g‘risida”gi qonun
loyihalari hamda 30 dan ziyod qonun va me’yoriy hujjatlarni ishlab chiqish va
tasdiqlash borasida faol ishlar olib borilmoqda.
Kuchli ijtimoiy siyosat konsepsiyasining shakllanishi, bosqichlari va
rivojlantirilishi. Manzilli ijtimoiy himoya tizimining yaratilishi. Ijtimoiy sohani
rivojlantirishga yo‘naltirilgan aholi bandligi va real daromadlarini izchil oshirib
borish, sog‘liqni saqlash tizimini takomillashtirish, xotin-qizlarning ijtimoiy-siyosiy
faolligini oshirish, aholini uy-joylar bilan ta’minlash, yo‘l-transport muhandislik-
kommunikatsiya va ijtimoiy infratuzilmalarni rivojlantirish, ta’lim, madaniyat, ilm-
fan, adabiyot, san’at va sport sohalarini rivojlantirish, yoshlarga oid davlat siyosatini
takomillashtirish. Nodavlat notijorat tashkilotlarining ijtimoiy himoya va manzilli
ijtimoiy yordamni amalga oshirishdagi ishtiroki.
O‘zbekiston Respublikasi “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi
Qonunning mazmun-mohiyati, aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini
yuksaltirish, jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish.
O‘zbekiston Respublikasi prezidentining 2020 yil 24 yanvarda Oliy Majlisga
yo‘llagan murojaatnomasida kambag‘allikka qarshi kurash iqtisodiy rivojlanish
siyosatimizda ustuvor vazifa etib belgilandi.
Mamlakatnmizda ijtimoiy himoyaga va yordamga muhtoj toifalarga kam
ta’minlanganlar, ko‘p bolali onlalar, nogironlar, yolg‘iz qariyalar va boshqalar
kiradi. Har qanday tuzum va jamiyatda aholining bunday toifalari u yoki bu darajada
uchraydi. Adolatli jamiyat hamisha ularni himoya qilishni o‘z zimmasiga oladi.
Shuning uchun ham O‘zbekiston o‘z mustaqilligiga erishganidan keyin kuchli
ijtimoiy siyosat yuritdi. Ijtimoiy sohaga muhim e’tibor hozirgi paytda ham davlat
siyosatining ustuvor yo‘nalishlaridan biri hisoblanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasi davlat
mustaqilligining yigirma olti yillik bayramiga tayyorgarlik ko‘rish va uni o‘tkazish
to‘g‘risida”gi Qarori qabul qilingan bo‘lib, bu yilgi bayram “Fidoying bo‘lgaymiz
seni, O‘zbekiston!” degan bosh g‘oyani o‘zida mujassam etgan tashkiliy-amaliy,
ma’naviy-ma’rifiy tadbirlar hamda targ‘ibot-tashviqot ishlari dasturi asosida amalga
oshirilyapti. Chunki Qarorda ushbu Dasturni 2017-2021 yillarda O‘zbekiston
Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar
strategiyasi hamda “Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yili” Davlat
dasturining ma’no-mazmunidan kelib chiqqan holda tayyorlash belgilangan edi. Bu
beshta ustuvor yo‘nalishdan to‘rtinchisida aynan ijtimoiy sohani rivojlantirish
ko‘zda tutilgan. U quyidagicha bayon etilgan:
“Ijtimoiy sohani rivojlantirishga yo‘naltirilgan aholi bandligi va real
daromadlarini izchil oshirib borish, ijtimoiy himoyasi va sog‘lig‘ini saqlash tizimini
takomillashtirish, xotin-qizlarning ijtimoiy-siyosiy faolligini oshirish, arzon uy-
joylar barpo etish, yo‘l-transport, muhandislik-kommunikatsiya va ijtimoiy
infratuzilmalarni rivojlantirish hamda modernizatsiya qilish bo‘yicha maqsadli
dasturlarni amalga oshirish, ta’lim, madaniyat, ilm-fan, adabiyot, san’at va sport
sohalarini rivojlantirish, yoshlarga oid davlat siyosatini takomillashtirish”.
O‘tish davrining O‘zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidenti Islom Karimov
tomonidan ishlab chiqilgan, jahonda “O‘zbek modeli” deb nom qozongan beshta
tamoyilning to‘rtinchisi aynan aholining murakkab demografik tarkibini hisobga
olgan holda kuchli ijtimoiy siyosat yuritishdan iborat qilib belgilangan edi. Hatto,
mamlakatimizda amalga oshirilgan islohotlar mohiyati xalqaro ekspertlar tarafidan
aynan “ijtimoiy yo‘naltirilgan bozor iqtisodiyotiga o‘tish” deb ham nomlandi. Bu
bejiz emas edi.
Chunki bir ijtimoiy-siyosiy tuzumdan boshqasiga, ayniqsa, unga mohiyatan
tamoman zid bo‘lgan ijtimoiy-siyosiy tuzumga o‘tish hamisha murakkab kechadi.
Bu aholining muayyan qismi hayotida keskin tarzda aks etadi. Bir tuzumdan
ikkinchi tuzumga o‘tayotganda, xususan, eski ishlab chiqarish tizimi, mavjud
iqtisodiy integratsiya tabiiy ravishda izdan chiqadi, ularning barini yangidan
shakllantirishga to‘g‘ri keladi. Shuningdek, mulkka egalik qilishning shakli
o‘zgaradi, davlat korxonalari, hatto, ekin yerlari egalari o‘zgaradi, ishchi kuchi ham
bevosita bozor iqtisodiyoti qonuniyatlari asosida qayta taqsimlanadi. Demak,
ijtimoiy himoyaga muxtojlar safining o‘zgarib, ya’ni kamayib-ko‘payib turishi ham
tabiiy holdir.
Shuning uchun bozor iqtisodiyotiga o‘tish jarayonida aholining himoyaga
muhtoj qismini ijtimoiy qo‘llab-quvvatlashning kafolatli tizimi yaratilmas ekan, bu
og‘ir ijtimoiy mushkulotlarga olib kelishi mumkin. Mustaqil O‘zbekistonda avval-
boshdan bu borada oqilona yo‘l tutildi.
O‘zbekiston xalqining o‘ziga xos xususiyatlari hamda ilg‘or jahon tajribalarini
mujassamlashtirgan bu taraqqiyot modeli negizida kuchli ijtimoiy siyosat yuritish
maqsadi ham yotadi.
Shunday ekan, o‘zgarishlar mohiyati ham shaxs, uning manfaatlari bilan
bevosita bog‘liq, islohotlar mas’uliyati ham to‘g‘ridan-to‘g‘ri fuqaro zimmasiga
tushadi. Ko‘rinib turibdiki, kuchli ijtimoiy himoya doimo mustaqil O‘zbekiston
davlat siyosatining ustuvor yo‘nalishlaridan biri bo‘lib keldi. Mamlakatimizda
davlat byudjetining asosiy qismi aynan ijtimoiy sohaga yo‘naltirilgan va bu qat’iy
qoidaga izchil amal qilib kelinyapti.
Birinchi Prezident I. Karimovning 1993 yili chop etilgan “O‘zbekiston - bozor
munosabatlariga o‘tishning o‘ziga xos yo‘li” kitobida mazkur besh tamoyildan har
birini sharhlash uchun bittadan maxsus bob ajratiladi. Jumladan, “Kuchli ijtimoiy
siyosat - iqtisodiy o‘zgartirishlarning ishonchli kafolati” deb nomlangan yettinchi
bobda to‘rtinchi tamoyil har taraflama va batafsil tahlil etib berilgan.
Bu besh tamoyil Birinchi Prezident I. Karimov ta’limotida o‘z-o‘zidan yoki
birdaniga shakllanib qolmagan. Bu - uning davlatchilik borasidagi tadrijiy tafakkuri
mahsuli yanglig‘ yuzaga keldi. Buning isboti shuki, uning 1992 yili yozilgan
“O‘zbekistonning o‘z istiqlol va taraqqiyot yo‘li” asarida ilgari surilgan ayrim qat’iy
pozitsiyalarning ana shu tamoyillar bilan bevosita aloqadorligi bor.
Demak, islohotlardan ko‘zlangan bosh maqsad - xalq hayotini yaxshilash,
fuqarolarning emin-erkin yashashi, rivojlanishi, bunyodkorlik ishlari bilan faol
shug‘ullanishi, umrni unumli o‘tkazishi, turmush mazmunining boyishiga
erishishdan iborat.
1997 yildan yillarni muayyan yo‘nalish bo‘yicha nomlash an’anasi yo‘lga
qo‘yildi. O‘sha yili “Inson manfaatlari yili” bo‘lgan. Inson manfaatlari deganda esa,
avvalo, fuqarolarni ijtimoiy himoya qilish ma’nosi ko‘zda tutilgan. E’tibor qilinsa,
o‘shandan buyon har bir yilning yo‘nalishida u yoki bu tarzda aynan ijtimoiy masala
o‘rtaga qo‘yiladi. 2007 yil esa maxsus ravishda “Ijtimoiy himoya yili” bo‘ldi.
Istiqlol yillarida ijtimoiy muhofaza muayyan tizimga aylandi. Muhtoj qatlam
va guruhlarga moddiy yordam ko‘rsatishning o‘ziga xos, ya’ni miliy mexanizmi
ishlab chiqildi. Buni adolatli amalga oshirishda qishloq, ovul va mahalla fuqarolar
yig‘inlarining mas’uliyati oshirildi. Inflyatsiyani inobatga olgan holda har yili bir
necha marotabadan davlat byudjetidan ajratiladigan maoshlar, pensiya va
stipendiyalar oshirib borilyapti. Muhtoj qatlam va guruhlarga nodavlat va jamoat
tashkilotlari tarafidan moddiy yordam ko‘rsatishning ham turli-turli shakllari paydo
bo‘ldi va bu jarayon tobora takomillashib boryapti.
2017 yilning aynan “Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yili” deb
nomlanishi amalda davlat siyosatining izchilligidan dalolat beradi.
Bugunga kelib mamlakatimiz o‘z taraqqiyotining muhim bosqichiga kirdi.
Ijtimoiy siyosat borasida istiqlol yillaridagi katta tajribalarga suyangan, mavjud
an’analarni izchil davom ettirgan holda yangi-yangi qadamlar tashlanyapti.
Harakatlar strategiyasi asosida ijtimoiy sohada amalga oshirilayotgan ishlar
ko‘lami esa har kanday kishini mamnun etadi. “2017 - 2021 yillarda O‘zbekiston
Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar
strategiyasini kelgusida amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Prezident
Farmoyishida muayyan ma’noda hozirgacha amalga oshirilgan ishlar sarhisob
qilindi.
Jumladan, ijtimoiy sohadagi eng muhim ishlar ham o‘z aksini topgan. Unda
qayd etilishicha, “faqatgina joriy yilning birinchi yarmida 2,7 ming kilometr
avtomobil yo‘llari qurildi va ta’mirlandi, 84 ming 300 ta ish o‘rni yaratildi. 2017 -
2020 yillarda shaharlarda energiya jihatdan samarador arzon ko‘p kvartirali uylarni
qurish va rekonstruksiya qilish dasturi amalga oshirilmokda, uning doirasida 50
ming 286 ta xonadondan iborat 1 ming 136 ta ko‘p qavatli uylarni, bundan tashqari,
namunaviy loyiha asosida qishloq joylarida 75 ming turar joylarni qurish
mo‘ljallangan”.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Bandlik sohasida davlat siyosatini
yanada takomillashtiri va mehnat organlari faoliyati samaradorligini tubdan oshirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi (24.05) Farmoni qabul qilindi.
Shuningdek, O‘zbekiston Respublika Prezidentining “Aholi bandligini
ta’minlash bo‘yicha olib borilayotgan ishlar natijadorligi va samaradorligini
oshirishda mahalliy ijro hokimiyati va iqtisodiy kompleksni hududiy organlari
rahbarlarini shaxsiy mas’uliyatini oshirish chora tadbirlari to‘g‘risida” (06.05),
“Kasanachilikni yanada rivojlantirish uchun kulay sharoitlar yaratish chora-
tadbirlari to‘g‘risida” (24.05), “Madaniyat san’at tashkilotlari, ijodiy uyushmalar va
ommaviy axborot vositalari faoliyatini yanada rivojlantirish, soha xodimlari
mehnatini rag‘batlantirish bo‘yicha qo‘shimcha sharoitlar yaratishga doir chora-
tadbirlar to‘g‘risida” (14.08), “2018 - 2019 yillar, turizm sohasiki rivojlantirish
bo‘yicha birinchi navbatdagi chora-tadbirlar to‘g‘risida” (16.08) va boshqa Qarorlari
chiqdi.
Ayniqsa,
aholi
ijtimoiy
himoyasi
va
sog‘lig‘ini
saqlash
tizimini
takomillashtirish bo‘yicha ham ko‘p ish qilindi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Shoshilinch tibbiy yordamni yanada
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” (16.03), “Uy-joy kommunal xizmat
ko‘rsatish tizimini boshqarishni yanada takomillashtiri chora-tadbirlari to‘g‘risida”
(18.04), “O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzurida Ichimlik suvidan
foydalanishni nazorat qilish davlat inspeksiyasini tashkil etish to‘g‘risida” (18.04),
“Ekologiya va atrof-muhitni muhofaza qilish sohasida davlat boshqaruvi tizimini
takomillashtirish to‘g‘risida” (21.04), “Davlat veterinariya xizmati boshqaruvi
tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” (01.06) va boshqa
Farmonlari qabul qilindi.
Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Sog‘liqni saqlash
sohasida xususiy sektorni yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” (01.04),
“Ikkinchi jahon urushi qatnashchilarini rag‘batlantirish to‘g‘risida” (04.04), “Xotira
va qadrlash kuniga tayyorgarlik ko‘rish va uni o‘tkazish chora-tadbirlari to‘g‘risida”
(04.04), “2017 - 2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasida onkologiya xizmatini
yanada rivojlantirish va aholiga onkologik yordam ko‘rsatishni takomillashtirish
chora-tadbirri to‘g‘risida” (04.04), “2017 - 2021 yillarda ichimlik suvi ta’minoti va
kanalizatsiya tizimlarini kompleks rivojlantirish hamda modernizatsiya qilish
dasturi to‘g‘risida” (20.04), “2018 - 2022 yillarda issiqlik ta’minoti tizimini
rivojlantir dasturi to‘g‘risida” (20.04), “2017 - 2021 yillarda ko‘p xonadonli uy-joy
fondini saqlash va undan foydalanish tizimini yanada takomillashtirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida” (24.04), “2017 - 2021 yillarda yer osti suvlari zaxiralaridan
oqilona foydalanishni nazorat qilish va hisobga olishni tartibga solish chora-
tadbirlari to‘g‘risida” (04.05), “Toshkent shahri aholisiga birlamchi tibbiy-sanitariya
yordami ko‘rsatishni boshqarish tizimini yanada takomillashtirish hamda uning
samaradorligi uchun rahbarlar va mutaxassislarning kasbiy mas’uliyatini oshirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida” (06.06), “O‘zbekiston Respublikasi aholisiga 2017 -
2021 yillarda ixtisoslashtirilgan tibbiy yordam ko‘rsatishni yanada rivojlantirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida” (20.06), “Aholini dori vositalari va tibbiyot buyumlari
bilan ta’minlash tizimni takomillashtirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar
to‘g‘risida” (17.07) boshqa Qarorlari hamda “Nogironlarni davlat tomonidan
ko‘llab-quvvatlash tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”
(01.08) Farmoyishi chikdi.
Arzon uy-joylar barpo etish mamlakatimizda ijtimoiy sohada amalga
oshirilayotgan ishlarning insonparvarligini ko‘rsatib turibdi. Uy-joylar arzon
narxlarda qurilsa, uni sotib oluvchilar soni ko‘payadi. Eng muhimi, bu birinchi galda
aholining uy-joyga o‘ta muhtoj qatlamining manfaatlarini o‘ylagan holda yo‘lga
qo‘yildi.
Hozirgi paytda mamlakatimiz barcha mintaqalarida ikki sotixli namunali
qishloq uylarini, shuningdek, ikki-uch xonali ko‘p qavatli uylarni qurish jadal
davom ettirilyapti. Bu borada, ayniqsa, imtiyozli kreditlar joriy etilganidan aholi
bag‘oyat minnatdor.
Bugungi kunda poytaxtimiz katta uy-joy kurilishi maydoniga aylandi. Xususan,
Sergeli tumani hududida jadal sur’atlar bilan bunyod etilayotgan har taraflama
shinam, zamonaviy qulayliklarga ega arzon ko‘p qavatli uylar peshma-pesh
bitkazipyapti.
Yo‘l-transport, muhandislik-kommunikatsiya va ijtimoiy infratuzilmalarni
rivojlantirish hamda modernizatsiya qilish bo‘yicha maqsadli dasturlarni amalga
oshirish yo‘nalishiga ham jiddiy e’tibor berilyapti.
Sergeli tumanini shaharning asosiy qismi bilan bog‘lashga xizmat qilishi
mo‘ljallangan yer usti metrosining qurilayotganiga hammamiz guvohmiz. Metroga
parallel ravishda Sergelini metroning Olmazor bekatini bog‘laydigan avtomobil
yo‘li ham kuriladi. Shuningdek, Sergelini bir tomoni shahar katta Halqa yo‘liga
bog‘laydigan, ikkinchi tomoni esa Bektemir tarafga yo‘nalgan yangi magistral
yo‘lga ulaydigan yo‘l qurilishi ham jadallik bilan davom ettirilyapti. Shahrimizning
yo‘l va ko‘chalariga yangidan asfal’t yotqizilyapti.
Ta’lim, madaniyat, ilm-fan, adabiyot, san’at va sport sohalarini rivojlantirish
ijtimoiy sohaning muhim yo‘nalishini tashkil etadi.
Bu borada O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Oliy ta’lim tizimini
yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” (20.04), “2017/2018 o‘kuv yilida
O‘zbekiston Respublikasining oliy ta’lim muassasalariga o‘qishga qabul qilish
to‘g‘risida” (05.05), “Jismoniy tarbiya va ommaviy sportni yanada rivojlantirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida” (03.06), “Ma’daniyat va san’at tashkilotlari, ijodiy
uyushmalar va ommaviy axborot vositalari faoliyatini yanada rivojlantirish, soha
xodimlari mehnatini rag‘batlantirish bo‘yicha qo‘shimcha sharoitlar yaratishga doir
chora-tadbirlar to‘g‘risida” (14.08) va boshqa Qarorlari chiqarilganini alohida kayd
etish lozim.
Yoshlarga oid davlat siyosatini takomillashtirish borasida tub burilish yuz
berdi.
2017 yilning 30 iyun kuni “Kamolot” yoshlar ijtimoiy harakatining IV
qurultoyi bo‘lib o‘tdi. Unda O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoev
qatnashib, nutq so‘zladi. Davlatimiz rahbari yoshlar siyosatini chuqur tahlil etib, bu
borada yangicha ishlash prinsiplarini bayon qilib berdi. “Kamolot” yoshlar ijtimoiy
harakati Yoshlar ittifoqiga aylantirildi. Bundan buyon 30 iyun Yoshlar kuni sifatida
bayram qilinadigan bo‘ldi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Yoshlarga oid davlat siyosati
samaradorligini oshirish va O‘zbekiston yoshlar ittifoqi faoliyatini qo‘llab-
quvvatlash to‘g‘risida”gi (05.07. 2017) Farmoni qabul qilindi. Boshqa ko‘p
qonunosti hujjatlarida ham yoshlarni ijtimoiy faollikka undaydigan, ular hayotini
yaxshilashga qaratilgan tartib-qoidalar belgilandi.
Siyosatdagi barqarorlik va izchillik har qanday davlatda ijtimoiy-iqtisodiy
taraqqiyotning muhim omili bo‘lib xizmat qiladi.
Poytaxtimizning mahallalarida, aholining baxtli yashashi uchun qulay
sharoitlar yaratishga kirishilganiga guvoh bo‘lasiz. Ko‘p qavatli uylarning fasadlari
ta’mirlanyapti. Bu uylar orasidagi yo‘l va yo‘laklarga sement yotqizilyapti. Bolalar
uchun o‘yingohlar yangidan jihozlanyapti. Shaharning bo‘sh turgan inshootlarida
yangi-yangi ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatish shoxobchalari bunyod etilyapti.
Bu ko‘plab yangi ish o‘rinlarini tashkil etish imkonini beryapti.
Bularning bari - ijtimoiy sohani rivojlantirish, aholining turmush darajasini
ko‘tarishni ko‘zlab amalga oshirilyapti.
O‘zbekistonda oxirgi uch yil mobaynida kambag‘allikni kamaytirishga
qaratilgan chora-tadbirlar natijasida aholi jon boshiga real jami daromad 43,9 foizga,
o‘rtacha hisoblangan nominal oylik ish haqi 79,7 foizga yoki 2016 yildagi 1293,8
ming so‘mdan 2019 yilda 2324,5 ming so‘mga oshdi.
Jahon bankining «O‘zbekiston fuqarolarini tinglab» loyihasi doirasida, uy
xo‘jaliklari orasida o‘tkazilgan so‘rovnoma natijalariga ko‘ra, 2020 yilning yanvar-
mart oylari uchun o‘rtacha kambag‘al xonadonning oylik daromadi taxminan 1,5
million so‘mni tashkil etib, taqqoslama narxlarda bu ko‘rsatkich o‘tgan yilning mos
davriga nisbatan 12 foizga oshgan.
Mazkur muammoni hal qilishga hukumat tomonidan katta hajmdagi sa’y-
harakatlar qaratilgan. Jumladan, mamlakatda kambag‘allikka qarshi kurashish
uchun zarur institutlar yaratildi. Bu avvalambor Iqtisodiy taraqqiyot va