O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINI RIVOJLANTIRISHDA HARAKATLAR STRATEGIYASINING TUTGAN O‘RNI
Yuklangan vaqt
2025-03-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
23
Faytl hajmi
64,7 KB
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINI RIVOJLANTIRISHDA
HARAKATLAR STRATEGIYASINING TUTGAN O‘RNI
Reja
1. O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar
strategiyasining ahamiyati va zarurati.
2. Fuqarolik jamiyati institutlarini rivojlantirish hamda ularning ijtimoiy va
siyosiy faolligini oshirishga qaratilgan kompleks chora-tadbirlar.
3.
Qonun ustuvorligini ta’minlash – fuqarolar huquq va erkinliklarining
muhim garovi.
4.
Tadbirkorlikni rivojlantirishning zamonaviy prinsiplari va ko‘p
tarmoqli fermer xo‘jaliklarini rivojlantirish mexanizmlari.
Mustaqillik yillarida mamlakatda huquqiy demokratik davlat, kuchli fuqarolik
jamiyati qurishga, erkin bozor munosabatlariga va xususiy mulk ustuvorligiga
asoslangan iqtisodiyotni rivojlantirishga, xalq osoyishta va farovon hayot kechirishi
uchun shart-sharoitlar yaratishga, xalqaro maydonda O‘zbekistonning munosib o‘rin
egallashiga qaratilgan kompleks chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Bosib o‘tilgan yo‘l va orttirilgan tajribani xolisona baholashdan, mustaqillik
yillarida erishilgan yutuqlarni tahlil qilishdan hamda zamon talablaridan kelib
chiqqan holda, oldimizda demokratik islohotlarni yanada chuqurlashtirish va
mamlakat taraqqiyotini jadallashtirishning muhim ustuvorliklarini hamda aniq
marralarini belgilash vazifasi turgan edi.
Mazkur vazifani amalga oshirish yo‘lida aholining keng qatlamlari,
jamoatchilik va ishbilarmon doiralar vakillari, davlat organlarining rahbarlari va
mutaxassislari bilan amaliy suhbat hamda muhokamalar olib borildi, shuningdek
amaldagi qonun hujjatlari, milliy va xalqaro tashkilotlarning axborot-tahliliy
materiallari, ma’ruzalari, tavsiyalari va sharhlari o‘rganildi, rivojlangan xorijiy
mamlakatlar tajribasi tahlil qilindi.
Taraqqiyot va yuksak rivojlanishga erishgan davlatlar tajribasiga ko‘ra, har bir
xalq o‘z oldiga ulug‘ va istiqbol maqsadlarni qo‘yishi hamda uni amalga oshirish
salohiyatlari bilan jahon hamjamiyatida munosib o‘rin egallaydi. Bugun
O‘zbekiston ham o‘z tarixining ana shunday mas’uliyatli chorrahasida turibdi,
desak, mubolag‘a bo‘lmaydi. Binobarin, Prezident Shavkat Mirziyoev tomonidan
ishlab chiqilgan Harakatlar strategiyasi istiqbolimiz taqdirini hal etuvchi muhim va
yangi davr bosqichini ifodalovchi milliy g‘oyaga aylanmoqda.
Strategiya — bu ta’limotni izlash, ifodalash va rivojlantirish tizimi bo‘lib, u
izchillik bilan va to‘liq amalga oshirilganda uzoq muddatli muvaffaqiyatni
ta’minlaydi.
Kelib tushgan takliflarni jamlash, chuqur o‘rganish hamda umumlashtirish
asosida O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasini
yanada
rivojlantirish
bo‘yicha
Harakatlar
strategiyasi
to‘g‘risida”gi
Farmoni loyihasi ishlab chiqilib, u bilan:
2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta
ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi va Harakatlar strategiyasini
“Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yili”da amalga oshirishga oid Davlat
dasturi tasdiqlandi.
Loyihalarni tayyorlash davomida aholining keng qatlamlari orasida qizg‘in
muhokamalar olib borildi. Loyihalar muhokama uchun turli axborot maydonlariga
joylashtirildi, ularning natijasida ko‘plab taklif va mulohazalar kelib tushdi.
Fuqarolar siyosiy-huquqiy borada yuksak faollik ko‘rsatib, olib borilayotgan
islohotlarga alohida qiziqish va daxldorlikni namoyon qildilar.
Xususan, loyihalarning “Qonun hujjatlari ta’sirini baholash tizimi” portalida
yo‘lga qo‘yilgan jamoatchilik muhokamasi natijalari bo‘yicha 1 310 ta taklif va
mulohaza kelib tushib, ular asosida Davlat dasturining 41 ta bandi qayta ko‘rib
chiqildi.
Harakatlar strategiyasiga O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat
Mirziyoev tomonidan saylovoldi jarayoni, jamoatchilik, ishbilarmon doiralar
vakillari hamda davlat organlari bilan uchrashuvlar chog‘ida bildirilgan mamlakatni
ijtimoiy-siyosiy, sotsial-iqtisodiy, madaniy-gumanitar rivojlantirishning konseptual
masalalari kiritildi.
Harakatlar
strategiyasining
maqsadi
olib
borilayotgan
islohotlar
samaradorligini tubdan oshirishdan, davlat va jamiyatning har tomonlama va jadal
rivojlanishini
ta’minlash
uchun
shart-sharoitlar
yaratishdan,
mamlakatni
modernizatsiyalash va hayotning barcha sohalarini erkinlashtirishdan iboratdir.
Xususan, mamlakatni rivojlantirishning quyidagi 5 ta ustuvor yo‘nalishi
belgilangan:
1. Davlat va jamiyat qurilishini takomillashtirish;
2. Qonun ustuvorligini ta’minlash va sud-huquq tizimini yanada isloh qilish;
3. Iqtisodiyotni yanada rivojlantirish va liberallashtirish;
4. Ijtimoiy sohani rivojlantirish;
5. Xavfsizlik, millatlararo totuvlik va diniy bag‘rikenglikni ta’minlash, chuqur
o‘ylangan, o‘zaro manfaatli va amaliy ruhdagi tashqi siyosat yuritish.
Mazkur yo‘nalishlarning har biri mamlakatdagi islohotlarni va yangilanishlarni
yanada chuqurlashtirishga oid aniq bo‘limlardan iborat. Harakatlar strategiyasini
besh bosqichda amalga oshirish nazarda tutilmoqda, bunda yillarga beriladigan
nomlarga muvofiq har yili uni amalga oshirish bo‘yicha Davlat dasturi tasdiqlanadi.
Davlat dasturining “Davlat va jamiyat qurilishini takomillashtirish” deb
nomlangan birinchi yo‘nalishini amalga oshirishda davlat hokimiyati tizimida Oliy
Majlisning rolini kuchaytirish, qonun ijodkorligi faoliyatining sifatini tubdan
yaxshilash, davlatning hayotida siyosiy partiyalarning rolini kuchaytirish nazarda
tutilgan.
Davlat boshqaruvini takomillashtirish, eng avvalo davlat xizmatini isloh qilish,
iqtisodiyotda davlat boshqaruvini kamaytirish, davlat va xususiy sektorlarning
o‘zaro foydali hamkorligining zamonaviy shakllarini, “Elektron hukumat” tizimini
rivojlantirish bo‘yicha chora-tadbirlarni amalga oshirish rejalashtirilgan.
Xalq bilan samarali muloqotni ta’minlash Davlat dasturining eng muhim va
dolzarb vazifalaridan biri bo‘ldi. Shu munosabat bilan jamoatchilik nazoratini
takomillashtirish, nodavlat notijorat tashkilotlarini, ommaviy axborot vositalarini
yanada rivojlantirish, shuningdek mahallaning jamiyat hayotidagi rolini
kuchaytirish nazarda tutilmoqda.
Prezidentimizning 2019 yil 30 oktyabrdagi “Fuqarolik jamiyatini rivojlantirish
markazi faoliyatini qo‘llab-quvvatlash chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori bu
boradagi ishlarni yangi bosqichda davom ettirishning istiqbolli yo‘nalishlarini
belgilab bergani bilan ahamiyatli bo‘ldi.
Davlatimiz rahbari mamlakatimiz Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali
marosimiga bag‘ishlangan Oliy Majlis palatalarining qo‘shma majlisida “Erkin va
farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz” mavzusida
qilgan nutqida ham bu borada to‘xtalib, “Kuchli davlatdan – kuchli fuqarolik
jamiyati sari” degan muhim tamoyilni amalga oshirishda biz, avvalo, ana shu
ijtimoiy institutlarning kuch va imkoniyatlariga tayanamiz” deya alohida ta’kidlab
o‘tgan edi. Shunga muvofiq mamlakatimizni jadal sur’atlar bilan rivojlantirish,
modernizatsiya qilish hamda hayotning barcha sohalarini liberallashtirish bo‘yicha
ustuvor yo‘nalishlarni amalga oshirish maqsadida 2017-2021 yillarda O‘zbekiston
Respublikasini rivojlantirishning 5 ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar
strategiyasi tasdiqlandi. Ayni paytda Davlat dasturining “Davlat va jamiyat
qurilishini takomillashtirish” yo‘nalishi ijrosi doirasida fuqarolik jamiyati
institutlarini rivojlantirish hamda ularning ijtimoiy va siyosiy faolligini oshirishga
qaratilgan kompleks chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda. Bu mamlakatimizda
fuqarolik jamiyatini rivojlantirish uchun davlat siyosati darajasida izchil, tizimli
ishlar amalga oshirilayotganiga yaqqol dalildir.
Ma’lumki, kuchli va adolatli fuqarolik jamiyatini qurish bo‘yicha amalga
oshirilayotgan islohotlarni kompleks o‘rganish, tahlil qilish va baholashning yaxlit,
mustaqil tizimini shakllantirish lozim. Qolaversa, ijtimoiy sheriklik va jamoatchilik
nazorati mexanizmlari samaradorligini oshirish, ularni yanada rivojlantirishga oid
takliflarni ishlab chiqish uchun ilmiy-amaliy maydon yaratish, O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti huzuridagi Fuqarolik jamiyatini rivojlantirish bo‘yicha
maslahat kengashining samarali faoliyatini ta’minlash bu boradagi ishlar
samaradorligini oshirishda muhim o‘ringa ega. Shu ma’noda Prezidentimizning
mazkur qarori bilan Fuqarolik jamiyati shakllanishini monitoring qilish mustaqil
instituti ta’sischilar kengashining institutni “Fuqarolik jamiyatini rivojlantirish
markazi” etib qayta tashkil etish haqidagi taklifiga rozilik bildirilgani ayni muddao
bo‘ldi. Shuningdek, ushbu hujjat asosida markazning asosiy vazifalari va faoliyati
yo‘nalishlari belgilab berildi. Mazkur yo‘nalishlarning har biri fuqarolik jamiyatida
olib borilayotgan islohotlarni va yangilanishlarni yanada chuqurlashtirishga oid aniq
bo‘limlardan iborat.
2016 yilda ilk bor mamlakat aholisi va hukumatning to‘g‘ridan-to‘g‘ri
muloqoti yo‘lga qo‘yildi. Xalq bilan samarali muloqotni ta’minlash dolzarb
vazifalardan biri bo‘ldi. Ushbu qaror bilan endilikda bu borada olib borilayotgan
ishlarni, xalq bilan muloqot holati va rivojlanishini o‘rganish, davlat organlari
faoliyati ochiqligini tizimli tahlil qilish zarurligi yuklandi. Mamlakatimizda
fuqarolik jamiyatini rivojlantirish sohasida ilmiy va ekspert doiralar ishtirokida
amaliy tadqiqotlar o‘tkazish, ularning natijalarini umumlashtirish asosida kelajakda
fuqarolik jamiyatini rivojlantirishning milliy modelini yanada takomillashtirish va
strategik yo‘nalishlarini belgilash bo‘yicha takliflar ishlab chiqish vazifasi qo‘yildi.
Bu jarayonda yangi tashkil etilayotgan markaz tomonidan fuqarolik jamiyati
rivojlanishining normativ-huquqiy tartibga solinishi holatini hamda ushbu sohada
huquqni qo‘llash amaliyoti, ijtimoiy sheriklik va jamoatchilik nazoratini amalga
oshirishni o‘rganish, davlat organlarining fuqarolik jamiyati institutlari bilan
samarali hamkorligini yo‘lga qo‘yish, ularning faoliyatini qo‘llab-quvvatlash va
rag‘batlantirishning zamonaviy mexanizmlarini joriy etish yuzasidan takliflar ishlab
chiqiladi. Bundan tashqari, jamiyatda siyosiy partiyalar rolini oshirish, raqobatdosh
ko‘p partiyali tizimning rivojlanish darajasini tahlil qilish va siyosiy partiyalar
tomonidan o‘tkaziladigan tadbirlarning elektorat manfaatiga xizmat qilishini
ta’minlovchi loyihalar joriy etiladi. Mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish
dasturlarini ishlab chiqish va amalga oshirishda nodavlat notijorat tashkilotlari
ishtirokining muammolarini tizimli o‘rgangan holda fuqarolik jamiyatini tashvishga
solayotgan dolzarb masalalar bo‘yicha ilmiy-amaliy konferensiyalar, seminarlar va
jamoatchilik eshituvlari o‘tkaziladi. E’tiborlisi, rivojlangan demokratik davlatlar
tajribasi asosida davlat va jamiyat o‘rtasida ochiq muloqotni tashkil etib,
fuqarolarning dolzarb muammolarini hal etishning optimal yondashuvlarini ishlab
chiqish ham Markazning asosiy vazifalaridan biri etib belgilandi.
Markazga fuqarolik jamiyati rivojlanishini, uning institutlarining davlat
organlari va tashkilotlari bilan o‘zaro hamkorlik darajasini, ularning mamlakatni
sotsial-iqtisodiy va ijtimoiy-siyosiy jihatdan rivojlantirishga, shu jumladan, 2030
yilgacha bo‘lgan davrda BMTning Barqaror taraqqiyot maqsadlarini amalga
oshirish doirasida qo‘shgan hissasini baholash indikatorlarini ishlab chiqish va
tasdiqlash tavsiya etilgan. Bu esa islohotlarning ilmiy va tahliliy jihatdan puxta
ishlab chiqilishi va natijada mamlakatimizning kelajakda har tomonlama
rivojlanishida muhim poydevor vazifasini o‘taydi.
Mamlakatimiz tub o‘zgarishlarga yuz tutgan hozirgi paytda mazkur vazifalarni
bajarishda davlat organlari rahbarlari Markazga har tomonlama ko‘maklashadi,
so‘ralgan ma’lumotlarni o‘z vaqtida taqdim etadi, undan olingan materiallar va
tavsiyalarni ko‘rib chiqadi. Markaz o‘z vazifalarini bajarishi uchun shartnoma
asosida yetakchi, shu jumladan, xorijiy muassasalar ekspertlarini jalb etish huquqiga
egadir. Aynan qarorda ilg‘or xalqaro tajribalarni o‘rganib, O‘zbekiston sharoitida
uni joriy etish uchun 2020-2022 yillarda Markaz xodimlarini fuqarolik jamiyatini
rivojlantirishga ixtisoslashgan yetakchi xorijiy tadqiqot va tahliliy institutlariga ish
o‘rganish uchun yuborish bo‘yicha Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritish zarurligi
alohida belgilab qo‘yildi.
Bugungi axborot asrida har bir ish ko‘lami, uning sifati hamda samaradorligi
oshib borishi targ‘ibot-tashviqot ishlariga bog‘liq. Shu boisdan hujjatda fuqarolik
jamiyati rivojlanishini o‘rganish va tahlil qilish natijalari ommaviy axborot
vositalarida, markaziy davlat telekanallarida, matbuot nashrlarida doimiy yoritilishi
belgilab
qo‘yildi.
Bundan
ko‘zlangan
maqsad
jamiyatdagi
islohotlarda
fuqarolarning faolligini oshirishdir.
Davlat dasturining ikkinchi yo‘nalishi qonun ustuvorligini va sudning
chinakam mustaqilligini ta’minlash chora-tadbirlarini nazarda tutadi. Jumladan,
qarorlar qabul qilishda sudlar mustaqilligini ta’minlashi kerak bo‘lgan Oliy sud
kengashini tuzish, professional sudyalar korpusini shakllantirish, sudyalarning
huquqlari va qonuniy manfaatlarini himoya qilishga doir chora-tadbirlarni amalga
oshirish rejalashtirilmoqda.
Yurtimizda
sud-huquq
tizimini
demokratlashtirish,
sudlar
tomonidanfuqarolarning
qonuniy
manfaatlarini
himoya
qilish
borasidagi
vazifalarumume’tirof
etilgan
normalar
asosida
takomillashib
bormoqda.Mamlakatimizni
demokratik
yangilashning bugungi bosqichdagi
engmuhim yo‘nalishlaridan biri – qonun ustuvorligi va qonuniyliknimustahkamlash,
shaxs huquqi va manfaatlarini ishonchli himoya qilishgaqaratilgan sud-huquq
tizimini izchil demokratlashtirish valiberallashtirish.O‘tgan davr mobaynida sud-
huquq tizimini isloh qilish va jinoyatqonunchiligini liberallashtirish borasida amalga
oshirilganislohotlar izchilligini quyidagi bosqichlarga ajratish mumkin:
Birinchi bosqich, 1991-2000 yillarni o‘z ichiga olib, bu davrda, yangi
davlatvajamiyatbarpoetishningoqilonastrategiyasiishlabchiqildi.
Sudhokimiyatiningmustaqilliginita’minlashninghuquqiyasoslari
yaratilib,
mamlakatimiztarixidailk
bor
Konstitutsiyaviy
sud
qarortopib,yangimazmundagiumumiy
yurisdiksiya
sudlari,
xo‘jaliksudlarijoriyetildi. “Sudlarto‘g‘risida”giQonun, Jinoyatkodeksi, Jinoyat-
protsessualkodeksi,
odilsudlovgaoidboshqaqonunchilikbazasivujudgakeldi.Fuqarolarning
sud
himoyasiga bo‘lgan konstitutsiyaviy huquqlari
kafolatlandi.2000 yil 14 dekabrda “Sudlar to‘ .risida”gi Qonunning yangi
tahrirdaqabul
qilinishi
protsessual
qonunchilikka
sudlarda
ish
yuritishdatortishuvchilik prinsipini ta’minlash va amalga oshirish, jinoyat
vafuqarolik tartibidagi ishlarni ko‘rishning barcha bosqichlarida prokurorhamda
advokatning tengligini ta’minlash, odil sudlovni sifatli va tezkoramalga oshirish, sud
qarorlari adolatliligini ta’minlash, yuqori turuvchisudlarni yakuniy qaror qabul
qilishda
mas’uliyatini
kuchaytirishgaqaratilgan
qator
o‘zgartish
hamda
qo‘shimchalar kiritilishini belgilabberdi. Shu maqsadda ishlarni apellyatsiya
bosqichida ko‘rish tartibi joriyetilib, kassatsiya instansiyasi isloh qilindi. Natijada
fuqarolik vajinoyat sudlarida birinchi instansiya va tergov organi tomonidan
yo‘lqo‘yilgan xato kamchiliklarni tez hamda samarali ravishda bartaraf
etishimkoniyati yuzaga keldi.
Ikkinchi bosqich, 2001-2009 yillarni o‘z ichiga olib, ushbu bosqich
faoldemokratik yangilanishlar va mamlakatni modernizatsiya qilish davri
bo‘lib,bunda iqtisodiyotning barqaror rivojlanishi, siyosiy hayot, qonunchilik,sud-
huquq tizimi va ijtimoiy sohalarni izchil isloh qilish ta’minlandi.Jinoiy jazolarni
liberallashtirishning yangi bosqichi 2001 yil29 avgustda “Jinoiy jazolarning
liberallashtirilishi munosabati bilanO‘zbekiston Respublikasi Jinoyat, Jinoyat-
protsessual kodekslari hamdaMamuriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksga
o‘zgartishlar va qo‘shimchalarkiritish haqida”gi Qonunning qabul qilinishi bilan
boshlandi. MazkurQonunga ko‘ra:
- jinoyatlarning tasnifi o‘zgartirilib, og‘ir va o‘ta og‘ir toifadagijinoyatlarning qariyb
75 foizi ijtimoiy xavfi katta bo‘lmagan va unchaog‘ir bo‘lmagan jinoyatlar toifasiga
o‘tkazildi;
- jinoiy jazo tizimidan insonparvarlik tamoyillariga mutlaqo zidbo‘lgan mol-mulkni
musodara qilish tarzidagi jazo turi chiqarib tashlandi;
- iqtisodiyot sohasidagi jinoyat ishlari bo‘yicha qamoq va ozodlikdanmahrum etish
jazolari o‘rniga jarima shaklidagi iqtisodiy sanksiyaniqo‘llash imkoniyati ancha
kengaytirildi, 11 ta moddaga yetkazilgan moddiyzararning o‘rni qoplangan taqdirda
ozodlikdan mahrum qilish tariqasidagijazo qo‘llanmasligi haqidagi qoidalar
kiritildi;
- jinoyat qonunchiligiga o‘zbek xalqining rahmdillik va kechirimlilikkabi ko‘p asrlik
an’analariga mos bo‘lgan yarashuv instituti kiritilib,o‘tgan yillar davomida
yarashganlik munosabati bilan jinoiyjavobgarlikdan ozod qilish mumkin bo‘lgan
jinoyatlar doirasi hamkengaytirib borildi. Respublikamiz bo‘yicha 2015 yilda
14.482 nafar shaxs,2016 yilda esa 14.843 nafar shaxsga nisbatan qo‘zg‘atilgan
jinoyat ishitomonlarning yarashganligi munosabati bilan tugatilib, ushbu
shaxslar“sudlangan” degan ijtimoiy-huquqiy oqibatdan xalos bo‘lgan;
- ehtiyot chorasi tariqasida qamoqqa olishning bir yarim yildan o‘noygacha
qisqartirilishi,
alohida
hollarda
esa,
bir
yilgacha
muddatgauzaytirilishi
mumkinligining belgilanishi, tuman va shaharprokurorlarining tergov va
ayblanuvchini qamoqda saqlash muddatlarini
uzaytirish huquqlari bekor qilinishi odil sudlovni amalga oshirishga,sudga qadar ish
yuritishning tezkorligi va sifatini oshirishga, ayblanuvchitariqasida jalb qilingan
shaxslarni asossiz ravishda uzoq muddatdaqamoqda saqlanishining oldini olishga
imkon berdi;
- jinoyat ishini sudda ko‘rishning 2 oylik muddatining belgilanishi vasudlarda ishni
ko‘rish muddatini uzaytirish tartibining joriy etilishijinoyat ishlarini ko‘rishni
asossiz ravishda kechiktirilishining oldiniolishga xizmat qildi.
Bu davr jinoiy jazolar tizimidagi o‘lim jazosini bekorqilinishibilan ham
ahamiyatlidir. Favqulodda jazo chorasi hisoblangano‘lim jazosi2008 yil 1 yanvardan
e’tiboran jinoiy jazolar tizimidan chiqarilib,o‘rniga og‘irlashtiruvchi holatlarda
qasddan odam o‘ldirish vaog‘irlashtiruvchi holatlarda terrorizm jinoyatini sodir
etganlik uchunumrbod ozodlikdan mahrum qilish jazosi belgilandi.
Mazkurbosqichningo‘zigaxosxususiyatiyanashundaniboratki, bunda
sud
hokimiyatibosqichma-bosqichmustahkamlandi,
sudlarningmustaqilligita’minlandi,
buesao‘znavbatida
sud
tiziminiijroetuvchihokimiyatorganlarinazorativata’siridanchiqarishimkoniniberdi.J
umladan, sudlar faoliyatini tashkiliy jihatdan ta’minlash, sudtizimi uchun kadrlar
masalalari bilan shug‘ullanish vazifasi maxsus organ –O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti huzuridagi Sudyalarni tanlash valavozimlarga tavsiya etish bo‘yicha oliy
malaka komissiyasiga yuklatildi.
O‘z navbatida, “Sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlariniijro etish
to‘g‘risida”gi Qonunning qabul qilinishi natijasida sudhujjatlari majburiy ijro
etilayotganda yuzaga keladigan mulkiy yokinomulkiy munosabatlarni tartibga solib,
sudlar sud qarorlarini ijroetish kabi o‘zlariga xos bo‘lmagan vazifalardan ozod
qilindi.Shuningdek, prokuratura organlarining sud jarayoniga aralashuvinicheklash,
prokuratura vakolatlarining bir qismini sudlarga o‘tkazishmaqsadida 2005 yil 8
avgustdagi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining“Qamoqqa olishga sanksiya
berish huquqini sudlarga o‘tkazish to‘g‘risida”giFarmoni qabul qilinib, mazkur
tartib 2008 yil 1 yanvardan e’tiboranamalga oshirilishi belgilandi.
Ushbu bosqichda amalga oshirilgan islohotlar natijasida siyosiy,iqtisodiy,
davlat-huquqiy munosabatlarning butun tizimi modernizatsiya
qilinib, fuqarolik jamiyatini shakllantirish, inson huquq va erkinliklarini himoya
etishning huquqiy asoslari yaratildi.
Uchinchi bosqich, 2010 yildan 2016 yilga qadar bo‘lgan davrni o‘zi
ichigaolib,
mazkur
bosqichdagi
sud-huquq
islohotlari
O‘zbekiston
RespublikasiPrezidentining 2010 yil 12 dekabrda Oliy Majlis Qonunchilik
palatasiva
Senatining
qo‘shma
yig‘ilishida
so‘zlagan
“Mamlakatimizda
demokratikislohotlarni yanada chuqurlashtirish va fuqarolik jamiyatinirivojlantirish
Konsepsiyasi” bilan bog‘liq bo‘lib, unda kuchli fuqarolikjamiyatiga asoslangan
huquqiy davlat barpo etishda sud-huquq tiziminiizchil isloh qilishning eng muhim
jihatlari aks etdi.Natijada, O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining 2012 yil18
sentyabrdagi “Sud-huquq tizimini yanada isloh qilish munosabati bilanO‘zbekiston
Respublikasining ayrim qonun hujjatlariga o‘zgartish vaqo‘shimchalar kiritish
to‘g‘risida”gi Qonuniga muvofiq lavozimdanchetlashtirish va shaxsni tibbiy
muassasaga joylashtirish tarzidagiprotsessual majburlov choralarini sudyaning
sanksiyasi asosida qo‘llashtartibi joriy etilib, jinoyat protsessida “Xabeas korpus”
institutiniqo‘llash sohasini yanada kengaytirish imkonini berdi. Bundan
tashqariushbu Qonunga muvofiq sudning jinoyat ishi qo‘zg‘atishga doir
vakolatichiqarildi.Amaldagi qonunchilikda prokurorning sud majlisida ayblov
xulosasini o‘qib eshittirish bo‘yicha majburiyati aniq belgilanmaganligi
sudningmaqsadvavazifalarigazidravishdaayblovxulosasinisudyalar
tomonidano‘qibeshittirilishigasababbo‘lgan.
YuqoridagiQonungako‘ra,
O‘zbekistonRespublikasiJinoyat-protsessualkodeksining
439-moddasiga
o‘zgartishkiritilib,
birinchi
instansiya
sudidaishbo‘yichaayblovxulosasinio‘qibeshittirishmajburiyati
prokuror
zimmasigayuklatildi.
Shuningdek, jinoiyjazolarniliberallashtirishborasidagiislohotlarhamdavomettirilib,
2015
yil
11
avgustda
“O‘zbekistonRespublikasiningayrimqonunhujjatlarigao‘zgartishvaqo‘shimchalarki
ritishto‘g‘risida”giQonunningqabulqilinishinatijasidajinoiyjazolartizimigaozodlikd
anmahrumqilishjazosigamuqobilbo‘lganyangijazo
turi
–
ozodliknicheklashjazosikiritildi.Yurtimizda
amalga
oshirilayotgan
iqtisodiy
islohotlarning maqsaditadbirkorlik sub’ektlariga erkinliklar yaratish, ularni
jadalrivojlantirishga
qaratilgan
bo‘lib,
2015
yil
20
avgustdagi
“O‘zbekistonRespublikasining
ayrim
qonun
hujjatlariga
xususiy
mulkni,tadbirkorlik
sub’ektlarini
ishonchli
himoya
qilishni
yanada
kuchaytirishga,ularni
jadal
rivojlantirish
yo‘lidagi
to‘siqlarni
bartaraf
etishgaqaratilgan o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida”gi Qonunga
ko‘ra,Jinoyat
kodeksi
189-moddasining
birinchi
va
ikkinchi
qismlaridekriminalizatsiya
qilinib,
jinoiy
qilmishlar
doirasidan
chiqarildi,shuningdek, 184-moddasi: “Birinchi marta jinoyat sodir etgan shaxs, agar
u
soliqtekshiruvimateriallariniko‘ribchiqishnatijalaribo‘yichadavlat
soliqxizmatiorganiningqaroriniolgankundane’tiborano‘ttiz
kun
ichidasoliqlarvaboshqamajburiyto‘lovlar,
shu
jumladan,
penyalarvaboshqamoliyaviysanksiyalartarzidadavlatgaetkazilganzararningo‘rninito
‘liqqoplasa, javobgarlikdanozodqilinadi”, deganbeshinchiqismbilanto‘ldirildi.
Sud-huquq tizimini isloh qilishning to‘rtinchi bosqichi 2016 yil
sentyabr oyidan keyingi davr bo‘lib, ushbu bosqichda O‘zbekistonRespublikasi
Prezidentining 2016 yil 21 oktyabrdagi “Sud-huquq tiziminiyanada isloh qilish,
fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchlihimoya qilish kafolatlarini
kuchaytirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”giFarmoni, 2017 yil 7 fevraldagi Farmoni
bilan
tasdiqlangan
“2017-2021yillarda
O‘zbekiston
Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustuvoryo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi”, 2017
yil
20
fevraldagi“O‘zbekiston
Respublikasi
sud
tizimi
tuzilmasini
tubdantakomillashtirish
va
faoliyati
samaradorligini
oshirish
chora-
tadbirlarito‘g‘risida”gi Farmonining qabul qilinishi bilan sifat jihatdan yangidavr
boshlandi.
Qabul qilingan ushbu normativ hujjatlarda:
- sudlarning chinakam mustaqilligini ta’minlash maqsadida sudyaliklavozimiga
birinchi marotaba besh yil muddatga va keyin o‘n yil muddatga,
shundan so‘ng muddatsiz davrga tayinlash (saylash);
- O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Sudyalarni tanlashva lavozimlarga
tavsiya etish bo‘yicha oliy malaka komissiyasi tugatilib,uning o‘rniga Sudyalar
hamjamiyatining organi hisoblanadigan vaO‘zbekiston Respublikasida sud
hokimiyati mustaqilliginingkonstitutsiyaviy prinsipiga rioya etilishini ta’minlashga
ko‘maklashadiganO‘zbekiston Respublikasi Sudyalar oliy kengashi tashkil etish;
O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi sud hokimiyatining fuqarolik, jinoiy,
ma’muriy va iqtisodiy sudlov sohasida yagona oliy organi sifatida davr talablari
asosida yangidan shakllantirilgani, odil sudlovning mazmun-mohiyatiga mutlaqo
to‘g‘ri kelmaydigan holat – sudlar tomonidan jinoyat ishlarini qo‘shimcha tergovga
qaytarish amaliyotiga chek qo‘yilgandi. Bugungi kunda xalqimiz kutayotgan
adolatli qarorlar qabul qilishga har tomonlama qodir, irodasi mustahkam, yuksak
kasb va ma’naviy fazilatlarga ega bo‘lgan sud xodimlari tarkibini shakllantirish eng
muhim vazifa bo‘lib qolmoqda.
- 2017 yil 1 iyundan O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi va Oliyxo‘jalik sudini
birlashtirish, fuqarolik, jinoiy, ma’muriy va iqtisodiysud ish yurituvi sohasidagi sud
hokimiyatining yagona oliy organi –O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudini tashkil
etish,
ommaviy-huquqiymunosabatlardan
kelib
chiqadigan
ma’muriy
nizolarni,shuningdek,
ma’muriy
huquqbuzarliklar
to‘g‘risidagi
ishlarni
ko‘ribchiqishga vakolatli bo‘lgan Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar
vaToshkent shahar ma’muriy sudlarini, tuman (shahar) ma’muriy sudlarini
tashkil etish belgilandi.
Mazkur Farmon va Harakatlar strategiyasida qayd etilgan vazifalardankelib
chiqib, O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi tomonidan 2017yil 29 aprelda
“Fuqarolarning huquq va erkinliklarini himoya qilishkafolatlarini ta’minlashga doir
qo‘shimcha chora-tadbirlar qabulqilinganligi munosabati bilan O‘zbekiston
Respublikasi ayrim qonunhujjatlariga o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritish
to‘g‘risida”gi, 2017 yil6 aprelda “O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga
o‘zgartishlar vaqo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida”gi va “O‘zbekiston Respublikasi
Sudyalaroliy kengashi to‘g‘risida”gi Qonunlar qabul qilindi.Sud hokimiyatining
chinakam mustaqilligini ta’minlash,fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchli
himoyaqilish kafolatlarini kuchaytirish, odil sudlovga erishish darajasinioshirish
kabi vazifalar bu boradagi ishlarning asosini tashkil etadi.
2017 yilning 1 aprelidan jinoyat, jinoyat-protsessual, fuqarolikprotsessual va
boshqa qonun hujjatlariga inson huquq va erkinliklariustuvorligini ta’minlash, sud
muhokamasini adolatli va o‘z vaqtidao‘tkazish, jazoning adolatli va insoniyligi
kafolatlarini kuchaytirishniinobatga olgan holda odil sudlov samaradorligini
oshirishga qaratilganbir qator o‘zgartishlar kiritilmoqda.Jumladan, qamoq tarzidagi
jinoiy jazo turi tugatilib, uning o‘rnigaozodlikdan mahrum qilish bilan bog‘liq
bo‘lmagan jazoning muqobilturlarini qo‘llash imkoniyati kengaytirilmoqda.Ya’ni,
jinoiy jazolar tizimidan nisbatan qattiq ta’sir choralaridanbiri chiqarilayotganligi
jinoiy jazolarni liberallashtirishga,huquqbuzarlarga nisbatan tarbiyaviy-tuzatish
ta’sir choralarining ilg‘orshakl va uslublarini keng qo‘llash bo‘yicha olib
borilayotgan
siyosatningmantiqiy
davomi
hisoblanadi.Jinoyat
protsessida
fuqarolarning huquq va erkinliklarini himoyaqilishning huquqiy kafolatlarini
kuchaytirish, jinoyat ishlarini tergov
qilishning tezkorligini oshirish maqsadida jinoyat sodir etishda gumon
qilingan shaxslarni ushlab turish muddati 72 soatdan 48 soatga, qamoqqa
olish va uy qamog‘i tarzidagi ehtiyot choralarini qo‘llashning,shuningdek, jinoyat
ishlari bo‘yicha dastlabki tergovning eng ko‘pmuddatlari 1 yildan 7 oyga
qisqartirilmoqda.
Shuningdek, “Xabeas korpus” institutiqo‘llanishdoirasiniyanada
kengaytirishhamko‘zdatutilmoqda.Fuqarolikishibo‘yicha
sud
qarorininazorattartibidaqaytako‘ribchiqishimkoniyatiniberuvchimuddatning
3
yildan
1
yilgaqisqartirilishifuqarolikhuquqiymunosabatlarningbarqarorligi,fuqarolikprotsess
iishtirokchilarininghuquqvaqonuniymanfaatlarihimoyaqilinishinita’minlashgaxizm
atqiladi.Yarashuv institutini jinoyat protsessida qo‘llash doirasinikengaytirish,
ijtimoiy xavfi katta bo‘lmagan ayrim turdagi jinoyattarkiblarini jinoyat toifasidan
chiqarish, jabrlanuvchining arizasiasosida jinoyat ishi qo‘zg‘atilishi mumkin
bo‘lgan jinoyat tarkiblariro‘yxatini kengaytirish nazarda tutilmoqda.Bundan
tashqari, qonuniylikni ta’minlash va mamlakatimizdaislohotlarni samarali ro‘yobga
chiqarishda yuridik xizmatlar rolinioshirish maqsadida davlat organlarining yuridik
xizmatlari faoliyatiniyanada takomillashtirishga doir aniq chora-tadbirlar nazarda
tutilmoqda.Darhaqiqat, yurtimizda amalga oshirilayotgan sud-huquqislohotlarining
tub mohiyati sud hokimiyatining chinakam mustaqilligi,fuqarolar huquq va
erkinliklarining ishonchli himoyasini ta’minlash,shuningdek odil sudlovga erishish
darajasini oshirishga xizmat qiladi1.
Ma’muriy sudlarni, xo‘jalik sudlari tizimida mintaqaviy apellyatsiya sudlarini
tuzish, sudya yordamchisi lavozimini ta’sis etish orqali sudlarni kelgusida
ixtisoslashtirish va ularning devonini mustahkamlash nazarda tutilmoqda.
Sansalorlikka va ishlarning ko‘rib chiqilishi sudlar tomonidan asossiz cho‘zib
yuborilishiga
yo‘l
qo‘ymaslik
maqsadida
protsessual
qonun
hujjatlarini
1Қурбонов. М. Фидойинг бўлгаймиз сенинг Ўзбекистон. Ўқув қўлланма, Тошкент: Маънавият, 2017.
takomillashtirish, quyi instansiya sudlarining kamchiliklarini mustaqil bartaraf etish
va uzil-kesil qaror qabul qilish yuzasidan yuqori sud instansiyalarining vakolatlarini
kengaytirish rejalashtirilmoqda.
Ushbu yo‘nalish doirasida barcha huquqni muhofaza qilish va nazorat
organlari, davlat hamda xo‘jalik boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati
organlari rahbarlarining xalq bilan bevosita muloqotini yo‘lga qo‘yish chora-
tadbirlarini ro‘yobga chiqarish, aholi ularga erkin murojaat eta olishini ta’minlash,
jismoniy va yuridik shaxslarning huquqlari hamda erkinliklari buzilganligi
to‘g‘risidagi murojaatlarning, xabarlarning o‘z vaqtida olinishini ta’minlash nazarda
tutilmoqda.
Huquqbuzarliklarning oldini olish tizimiga, jinoyatchilikka qarshi kurashish
va jamoat tartibini saqlash bo‘yicha ichki ishlar organlarining faoliyatini tubdan
takomillashtirishga alohida e’tibor qaratiladi.
Shuningdek ushbu yo‘nalish 2018-2021 yillarda jinoyat va jinoyat-protsessual
qonun hujjatlarini yanada takomillashtirish konsepsiyasini ishlab chiqishni, sud,
huquqni muhofaza qilish va nazorat organlari xodimlarini o‘qitish, tanlash va joy-
joyiga qo‘yish tizimini takomillashtirishni, murojaatlarni muntazam tahlil qilishni
hamda vaqti-vaqti bilan uning natijalarini e’lon qilib borishni, advokaturani
rivojlantirishni, notariat tizimini va FHDYo organlarini isloh qilishni ham o‘z ichiga
oladi.
2017 yil 13 iyun kuni Toshkent shahrida sud organlari tizimida odil
sudlovni ta’minlash borasidagi ishlarning ahvoli, muammolar va istiqboldagi
vazifalarga bag‘ishlangan videoselektor yig‘ilishi bo‘lib o‘tdi. Yig‘ilishda
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoev nutq so‘zladi. Davlatimiz
rahbari adolat xalqimiz uchun azal-azaldan tinch va farovon hayot mezoni, barcha
ezguliklar manbai bo‘lib kelgani, Sohibqiron Amir Temur bobomiz "Kuch –
adolatda" degan hikmatga amal qilib, davlat boshqaruvini tashkil qilish, el-yurtning
tinchligi va obodligini ta’minlashga erishganini qayd etib, bugungi kunda
mamlakatimizda huquqiy demokratik davlat, fuqarolik jamiyati barpo etishda qonun
va adolat ustuvorligini ta’minlash eng muhim vazifa bo‘lib qolayotganini ta’kidladi.
Bu borada davlat hokimiyatining mustaqil tarmog‘i bo‘lgan sud tizimining o‘rni va
ahamiyati g‘oyat katta. Bu haqiqatni biz bugungi kunda, mamlakatimiz taraqqiyotini
yangi bosqichga ko‘tarishga qaratilgan keng ko‘lamli islohotlar jarayonida tobora
chuqur his etmoqdamiz, dedi Prezidentimiz2.
Istiqlol yillarida mamlakatimizda sud hokimiyati mustaqilligini ta’minlash va
nufuzini oshirish, uni ilgarigi jazolovchi organdan inson huquq va erkinliklarini
ishonchli himoya qiladigan, jamiyatdagi demokratik o‘zgarishlarning muhim
vositasi bo‘lgan institutga aylantirishga qaratilgan keng qamrovli ishlar amalga
oshirilmoqda.
Jamoat tartibini saqlash, avvalambor, voyaga yetmagan va yoshlar o‘rtasidagi
huquqbuzarliklar profilaktikasi va jinoyatchilikka qarshi kurashish samaradorligini
oshirish, huquqni muhofaza qiluvchi tuzilmalarning buzg‘unchi tahdidlarni barvaqt
aniqlash bo‘yicha yakdil harakatlarni, ularni hamkorlikda va sifatli bartaraf etilishini
ta’minlash maqsadida 2018 yil 14 fevralda O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
“Toshkent shahrida jamoat tartibini saqlash, huquqbuzarliklar profilaktikasi va
jinoyatchilikka qarshi kurashishning sifat jihatidan yangi tizimini joriy etish
to‘g‘risida”gi qarori qabul qilindi. Ushbu qarorga ko‘ra taraqqiy etayotgan poytaxt
xavfsizligining garovi sifatida harakatlar yakdilligi asosida barcha davlat organlari,
fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari va fuqarolik jamiyatining boshqa
institutlari bilan o‘zaro hamkorlik qilishning amaliy mexanizmini joriy etish,
«Jaholatga qarshi ma’rifat» ezgu g‘oyasi asosida har bir mahalla kesimida diniy-
ekstremistik xususiyatga ega bo‘lgan huquqbuzarliklarni sodir etish sabab va shart-
sharoitlarini barvaqt aniqlash va bartaraf etishga, birinchi navbatda, ekstremistik
oqim mafkurasi ta’siri ostiga tushib qolgan shaxslarni tuzatishga alohida e’tibor
qaratish, prokuratura organlari tomonidan kundalik asosda kichik biznes va xususiy
tadbirkorlikni rivojlantirishga, shu jumladan, ish o‘rinlarini yaratish va aholi
bandligini ta’minlashga amaliy yordam ko‘rsatish, shuningdek, aniqlangan
qonunbuzarliklar, sun’iy to‘siq va g‘ovlarni bartaraf etish bo‘yicha zarur choralar
2Мирзиёев Ш.М. Қонун устуворлиги ва инсон манфаатларини таъминлаш юрт тараққиёти ва халқ
фаровонлигининг гарови. - Тошкент: Ўзбекистон, 2017.
ko‘rish, jinoyatlarga choralar ko‘rish va ularni fosh etishda, birinchi navbatda,
tezkorlik va muvofiqlashgan hamkorlikni ta’minlash maqsadida Toshkent shahar
huquqni muhofaza qiluvchi organlarini «Xavfsiz shahar» apparat-dasturiy
kompleksi imkoniyatlaridan keng foydalanishga yo‘naltirish.
“Iqtisodiyotni yanada rivojlantirish va liberallashtirish” deb nomlangan
uchinchi yo‘nalishda ko‘rsatilgan chora-tadbirlarni ro‘yobga chiqarish uchun
milliy valyuta va narxlarning barqarorligini ta’minlash, valyutani tartibga solishning
zamonaviy bozor mexanizmlarini bosqichma-bosqich joriy etish, mahalliy
byudjetlarning daromad bazasini kengaytirish, tashqi iqtisodiy aloqalarni
kengaytirish, eksportga mo‘ljallangan mahsulot va materiallar ishlab chiqarish
uchun zamonaviy texnologiyalarni joriy etish, transport-logistika infratuzilmasini,
tadbirkorlikni rivojlantirish hamda xorijiy investorlar uchun investitsiyaviy
jozibadorlikni oshirish, soliq ma’murchiligini yaxshilash, bank faoliyatini tartibga
solishning zamonaviy prinsiplari va mexanizmlarini joriy etish, ko‘p tarmoqli
fermer xo‘jaliklarini rivojlantirish, shuningdek turizm industriyasini jadal
rivojlantirish nazarda tutilmoqda.
Shuningdek ushbu yo‘nalish xususiy mulkni, moliya bozorini himoya qilish,
qishloq xo‘jaligini modernizatsiyalash, zargarlik sohasini rivojlantirish, ayrim milliy
korxonalarning aksiyalarini (IPO) nufuzli xorijiy fond birjalariga dastlabki tarzda
joylashtirishga tayyorgarlik ko‘rish chora-tadbirlarini ham o‘z ichiga oladi.
Harakatlar strategiyasininguchinchi yo‘nalishi iqtisodiyotni rivojlantirish va
liberallashtirishgaqaratilgan bo‘lib, quyidagi vazifalarni hal qilish lozim:
- makroiqtisodiy barqarorlikni yanada mustahkamlash va yuqoriiqtisodiy o‘sish
sur’atlarini saqlab qolish;
-
tarkibiy
o‘zgartirishlarni
chuqurlashtirish,
milliy
iqtisodiyotningetakchi
tarmoqlarini
modernizatsiya
va
diversifikatsiya
qilish
hisobigauning
raqobatbardoshligini oshirish;
- qishloq xo‘jaligini modernizatsiya qilish va jadal rivojlantirish;
- iqtisodiyotda davlat ishtirokini kamaytirish, xususiy mulk huquqini himoya qilish
hamda uning ustuvor mavqeini yanada kuchaytirish, kichik biznes va xususiy