O‘zbekiston Respublikasining Kadrlar tayyorlash milliy modeli va uning mohiyati.

Yuklangan vaqt

2025-01-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

20,5 KB


 
 
 
 
 
 
O‘zbekiston Respublikasining Kadrlar tayyorlash milliy modeli va uning 
mohiyati. 
 
 
Reja: 
1. Kadrlar tayyorlash Milliy modelining asosiy tarkibiy qismlari 
2. Davlat va jamiyat. 
3. Kadrlar tayyorlash tizimida fan. 
4. Kadrlar tayyorlash tizimida ishlab chiqarish. 
 
Kadrlar tayyorlashning milliy modeli. 
Kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy tarkibiy qismlari quyidagilardan 
iboratdir: 
shaxs — kadrlar tayyorlash tizimining bosh sub’ekti va ob’ekti, ta’lim 
sohasidagi xizmatlarning iste’molchisi va ularni amalga oshiruvchi; 
davlat va jamiyat — ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimining faoliyatini 
tartibga solish va nazorat qilishni amalga oshiruvchi'kadrlar tayyorlash va ularni 
qabul qilib olishning kafillari; 
uzluksiz ta’lim malakali raqobatbardosh kadrlar tayyorlashning asosi bo`lib, 
ta’limning barcha turlarini, davlat ta’lim standartlarini, kadrlar tayyorlash tizimi 
tuzilmasi va uning faoliyat ko`rsatish muhitini o`z ichiga oladi; 
fan yukori malakali mutaxassislar tayyorlovchi va ulardan foydalanuvchi, 
ilg`or pedagogik va axborot texnologiyalarini ishlab chiquvchi; 
ishlab chiqarish kadrlarga bo`lgan ehtiyojni, shuningdek ularning 
tayyorgarlik sifati va saviyasiga nisbatan qo`yiladigan talablarni belgilovchi asosiy 
buyurtmachi, kadrlar tayyorlash tizimini moliya va moddiy-texnika jihatidan 
ta’minlash jarayonining qatnashchisi. 
O‘zbekiston Respublikasining Kadrlar tayyorlash milliy modeli va uning mohiyati. Reja: 1. Kadrlar tayyorlash Milliy modelining asosiy tarkibiy qismlari 2. Davlat va jamiyat. 3. Kadrlar tayyorlash tizimida fan. 4. Kadrlar tayyorlash tizimida ishlab chiqarish. Kadrlar tayyorlashning milliy modeli. Kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy tarkibiy qismlari quyidagilardan iboratdir: shaxs — kadrlar tayyorlash tizimining bosh sub’ekti va ob’ekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarning iste’molchisi va ularni amalga oshiruvchi; davlat va jamiyat — ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimining faoliyatini tartibga solish va nazorat qilishni amalga oshiruvchi'kadrlar tayyorlash va ularni qabul qilib olishning kafillari; uzluksiz ta’lim malakali raqobatbardosh kadrlar tayyorlashning asosi bo`lib, ta’limning barcha turlarini, davlat ta’lim standartlarini, kadrlar tayyorlash tizimi tuzilmasi va uning faoliyat ko`rsatish muhitini o`z ichiga oladi; fan yukori malakali mutaxassislar tayyorlovchi va ulardan foydalanuvchi, ilg`or pedagogik va axborot texnologiyalarini ishlab chiquvchi; ishlab chiqarish kadrlarga bo`lgan ehtiyojni, shuningdek ularning tayyorgarlik sifati va saviyasiga nisbatan qo`yiladigan talablarni belgilovchi asosiy buyurtmachi, kadrlar tayyorlash tizimini moliya va moddiy-texnika jihatidan ta’minlash jarayonining qatnashchisi.  
 
Davlat va jamiyat uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimi barcha uchun 
ochiq bo`lishini va hayot o`zgarishlariga moslashuvchanligini ta’minlaydi. 
O`zbekiston Respublikasi tomonidan inson huquqlari, ta’lim, bola huquqi 
sohasidagi shartnomalar va konventsiyalarning bajarilishi, kadrlar tayyorlash 
sohasida jahon ilg`or tajribasini hisobga olish uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlash 
tizimining barcha jihatlariga daxldor bo`lib, uning rivojlanishi omillaridan biridir. 
Shaxs. 
Kadrlar tayyorlash sohasidagi davlat siyosati insonni intellektual va 
ma’naviy-axloqiy jihatdan tarbiyalash bilan uzviy bog`liq bo`lgan uzluksiz ta’lim 
tizimi orqali har tomonlama barkamol shaxs fuqaroni shakllantirishni nazarda tutadi. 
SHu tarzda fuqaroning eng asosiy konstituttsiyaviy huquqlaridan biri bilim olish, 
ijodiy qobiliyatni namoyon etish, intellektual jihatdan rivojlanish, kasbi bo`yicha 
mehnat qilish huquqi ro`yobga chiqariladi. 
«Ta’lim to`g`risida»gi Qonun umumiy o`rta va o`rta maxsus, kasb-hunar 
ta’limi standartlari orqali sifatli ta’lim olish, shuningdek ta’lim va kasb-hunar 
jihatdan tayyorgarlikning shakllari va turlarini tanlashni, uzluksiz malaka oshirib 
borish, zarurat taqozo etsa, tegishli qayta tayyorgarlikdan o`tish huquqini va keng 
imkoniyatlarini nazarda tutadi. 
Ta’lim xizmatlarining iste’molchisi sifatida shaxsga davlat ta’lim standartlari 
orqali sifatli ta’lim olish va kasb-hunar tayyorgarligi ko`rish kafolatlanadi. Ta’lim 
olish jarayonida shaxs davlat ta’lim standartlarida ifoda etilgan talablarni bajarishi 
shart. 
Shaxs ta’lim xizmatlarining yaratuvchisi sifatida tegishli malaka darajasini 
olgach, ta’lim, moddiy ishlab chiqarish, fan, madaniyat va xizmat ko`rsatish 
sohasida faoliyat ko`rsatadi va o`z bilimi va tajribasini o`rgatishda ishtirok etadi. 
Davlat va jamiyat. 
Davlat va jamiyat kadrlar tayyorlash tizimi amal qilishi va rivojlanishining 
kafillari, yuqori malakali raqobatbardosh mutaxassislarni tayyorlash bo`yicha ta’lim 
muassasalarining faoliyatini uyg`unlashtiruvchi sifatida faoliyat ko`rsatadi. 
Davlat va jamiyat quyidagilarga, chunonchi: 
- 
Fuqarolarning bilim olish, kasb tanlash va o`z malakasini oshirish 
huquqlari ro`yobga chiqarilishiga; 
Davlat va jamiyat uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimi barcha uchun ochiq bo`lishini va hayot o`zgarishlariga moslashuvchanligini ta’minlaydi. O`zbekiston Respublikasi tomonidan inson huquqlari, ta’lim, bola huquqi sohasidagi shartnomalar va konventsiyalarning bajarilishi, kadrlar tayyorlash sohasida jahon ilg`or tajribasini hisobga olish uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimining barcha jihatlariga daxldor bo`lib, uning rivojlanishi omillaridan biridir. Shaxs. Kadrlar tayyorlash sohasidagi davlat siyosati insonni intellektual va ma’naviy-axloqiy jihatdan tarbiyalash bilan uzviy bog`liq bo`lgan uzluksiz ta’lim tizimi orqali har tomonlama barkamol shaxs fuqaroni shakllantirishni nazarda tutadi. SHu tarzda fuqaroning eng asosiy konstituttsiyaviy huquqlaridan biri bilim olish, ijodiy qobiliyatni namoyon etish, intellektual jihatdan rivojlanish, kasbi bo`yicha mehnat qilish huquqi ro`yobga chiqariladi. «Ta’lim to`g`risida»gi Qonun umumiy o`rta va o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi standartlari orqali sifatli ta’lim olish, shuningdek ta’lim va kasb-hunar jihatdan tayyorgarlikning shakllari va turlarini tanlashni, uzluksiz malaka oshirib borish, zarurat taqozo etsa, tegishli qayta tayyorgarlikdan o`tish huquqini va keng imkoniyatlarini nazarda tutadi. Ta’lim xizmatlarining iste’molchisi sifatida shaxsga davlat ta’lim standartlari orqali sifatli ta’lim olish va kasb-hunar tayyorgarligi ko`rish kafolatlanadi. Ta’lim olish jarayonida shaxs davlat ta’lim standartlarida ifoda etilgan talablarni bajarishi shart. Shaxs ta’lim xizmatlarining yaratuvchisi sifatida tegishli malaka darajasini olgach, ta’lim, moddiy ishlab chiqarish, fan, madaniyat va xizmat ko`rsatish sohasida faoliyat ko`rsatadi va o`z bilimi va tajribasini o`rgatishda ishtirok etadi. Davlat va jamiyat. Davlat va jamiyat kadrlar tayyorlash tizimi amal qilishi va rivojlanishining kafillari, yuqori malakali raqobatbardosh mutaxassislarni tayyorlash bo`yicha ta’lim muassasalarining faoliyatini uyg`unlashtiruvchi sifatida faoliyat ko`rsatadi. Davlat va jamiyat quyidagilarga, chunonchi: - Fuqarolarning bilim olish, kasb tanlash va o`z malakasini oshirish huquqlari ro`yobga chiqarilishiga;  
 
- 
Majburiy umumiy o`rta ta’lim hamda akademik litsey yoki kasb-hunar 
kollejida ta’lim olish yo`nalishini tanlash huquqi asosida majburiy o`rta maxsus, 
kasb-hunar ta’limi olishga; 
- 
Davlat grantlari yoki pullikshartnomaviy asosda oliy ta’lim va oliy 
o`quv yurtidan keyingi ta’lim olish hukuqiga; 
- 
Davlat ta’lim muassasalarini mablag` bilan ta’minlashga; 
- 
Ta’lim oluvchilarning o`qishi, turmushi va dam olishi uchun 
shartsharoitlar yaratish borasidagi vazifalar hal etilishida jamoatchilik boshqaruvini 
rivojlantirishga; 
- 
Ta’lim jarayoni qatnashchilarini ijtimoiy jihatdan qo`llabkuvvatlashga; 
Sog`liq va rivojlanishda nuqsoni bo`lgan shaxslar ta’lim olishiga kafolat 
beradilar. 
Uzluksiz ta’lim. 
Uzluksiz ta’lim kadrlar tayyorlash tizimining asosi, O`zbekiston 
Respublikasining ijtimoiyiqtisodiy taraqqiyotini ta’minlovchi, shaxs, jamiyat va 
davlatning iqtisodiy, ijtimoiy, ilmiytexnikaviy va madaniy ehtiyojlarini kondiruvchi 
ustuvor sohadir. 
Uzluksiz ta’lim ijodkor, ijtimoiy faol, ma’naviy boy shaxs shakllanishi va 
yuqori malakali raqobatbardosh kadrlar ildam tayyorlanishi uchun zarur 
shartsharoitlar yaratadi. 
Uzluksiz ta’limni tashkil etish va rivojlantirish printsiplari 
Oliy ta’lim o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi negiziga asoslanadi hamda ikki 
(bakalavriat va magistratura) bosqichga ega. 
Oliy ta’lim muassasalariga talabalar qabul qilish davlat grantlari negizida va 
pullikshartnomaviy asosda amalga oshiriladi. 
Bakalavriat mutaxassisliklar yo`nalishi bo`yicha fundamental va amaliy 
bilim beradigan, ta’lim muddati kamida to`rt yil davom etadigan tayanch oliy 
ta’limdir. 
Bakalavrlik 
dasturi 
tugallanganidan 
so`ng 
bitiruvchilarga 
davlat 
attestatsiyasi yakunlariga binoan kasb bo`yicha "bakalavr" darajasi beriladi va davlat 
tomonidan tasdiqlangan namunadagi, kasb-hunar faoliyati bilan shug`ullanish 
huquqini beradigan diplom topshiriladi. 
- Majburiy umumiy o`rta ta’lim hamda akademik litsey yoki kasb-hunar kollejida ta’lim olish yo`nalishini tanlash huquqi asosida majburiy o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi olishga; - Davlat grantlari yoki pullikshartnomaviy asosda oliy ta’lim va oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim olish hukuqiga; - Davlat ta’lim muassasalarini mablag` bilan ta’minlashga; - Ta’lim oluvchilarning o`qishi, turmushi va dam olishi uchun shartsharoitlar yaratish borasidagi vazifalar hal etilishida jamoatchilik boshqaruvini rivojlantirishga; - Ta’lim jarayoni qatnashchilarini ijtimoiy jihatdan qo`llabkuvvatlashga; Sog`liq va rivojlanishda nuqsoni bo`lgan shaxslar ta’lim olishiga kafolat beradilar. Uzluksiz ta’lim. Uzluksiz ta’lim kadrlar tayyorlash tizimining asosi, O`zbekiston Respublikasining ijtimoiyiqtisodiy taraqqiyotini ta’minlovchi, shaxs, jamiyat va davlatning iqtisodiy, ijtimoiy, ilmiytexnikaviy va madaniy ehtiyojlarini kondiruvchi ustuvor sohadir. Uzluksiz ta’lim ijodkor, ijtimoiy faol, ma’naviy boy shaxs shakllanishi va yuqori malakali raqobatbardosh kadrlar ildam tayyorlanishi uchun zarur shartsharoitlar yaratadi. Uzluksiz ta’limni tashkil etish va rivojlantirish printsiplari Oliy ta’lim o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi negiziga asoslanadi hamda ikki (bakalavriat va magistratura) bosqichga ega. Oliy ta’lim muassasalariga talabalar qabul qilish davlat grantlari negizida va pullikshartnomaviy asosda amalga oshiriladi. Bakalavriat mutaxassisliklar yo`nalishi bo`yicha fundamental va amaliy bilim beradigan, ta’lim muddati kamida to`rt yil davom etadigan tayanch oliy ta’limdir. Bakalavrlik dasturi tugallanganidan so`ng bitiruvchilarga davlat attestatsiyasi yakunlariga binoan kasb bo`yicha "bakalavr" darajasi beriladi va davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi, kasb-hunar faoliyati bilan shug`ullanish huquqini beradigan diplom topshiriladi.  
 
Magistratura aniq mutaxassislik bo`yicha fundamental va amaliy bilim 
beradigan, bakalavriat negizida ta’lim muddati kamida ikki yil davom etadigan oliy 
ta’limdir. 
«Magistr» darajasini beradigan davlat malaka attestatsiyasi magistrlik 
dasturining intihosidir. Magistrlarga davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi, 
kasb-hunar faoliyati bilan shug`ullanish huquqini beradigan diplom topshiriladi. 
Ikki bosqichli oliy ta’lim tizimini tashkil etish va rivojlantirish uchun 
quyidagilarni amalga oshirish zarur: 
- 
bakalavriat va magistratura uchun davlat ta’lim standartlarini ishlab 
chiqish va joriy etish; 
- 
oliy ta’lim muassasalari uchun professoro`kituvchi kadrlar tayyorlash, 
shu jumladan chet ellardagi etakchi o`kuv va ilmiy markazlarda tayyorlash; 
- 
oliy ta’lim muassasalarida tarkibiy o`zgartishlar o`tkazish; 
- 
oliy 
ta’lim 
muassasalari 
boshqaruvini 
takomillashtirish, 
Au 
muassasalarning mustaqilligini kuchaytirish, muassislar, vasiylar kengashlari, 
jamoat nazorat kengashlari shaklidagi jamoat boshqaruvini joriy etish; 
- 
ta’limning fan va ishlab chiqarish bilan integratsiyasi ta’sirchan 
mexanizmlarini ishlab chiqish va amaliyotga joriy etish; 
- 
o`qishni, mustaqil bilim olishni individuallashtirish hamda distantsion 
ta’lim tizimi texnologiyasi va vositalarini ishlab chiqish va o`zlashtirish; 
- 
yangi pedagogik va axborot texnologiyalari, tayyorgarlikning modul 
tizimidan foydalangan holda talabalarni o`qitishni jadallashtirish; 
- 
xalqning boy ma’naviy va intellektual merosi va umumbashariy 
qadriyatlar asosida ta’limning insonparvarlik yo`nalishini ta’minlash. 
Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim. 
Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim jamiyatning oliy malakali ilmiy va ilmiy-
pedagog kadrlarga bo`lgan ehtiyojlarini qondirishga, shaxsning ijodiy ta’limkasb-
hunar manfaatlarini kanoatlantirishga qaratilgan. 
Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’limni oliy o`kuv yurtlarida va ilmiytadqiqot 
muassasalarida (aspirantura, ad’yunktura, doktorantura, mustaqil tadqiqotchilik) 
olish mumkin. Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim bosqichlari (aspirantura, 
doktorantura) dissertatsiya himoyasi bilan yakunlanadi. Yakuniy davlat attestatsyasi 
Magistratura aniq mutaxassislik bo`yicha fundamental va amaliy bilim beradigan, bakalavriat negizida ta’lim muddati kamida ikki yil davom etadigan oliy ta’limdir. «Magistr» darajasini beradigan davlat malaka attestatsiyasi magistrlik dasturining intihosidir. Magistrlarga davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi, kasb-hunar faoliyati bilan shug`ullanish huquqini beradigan diplom topshiriladi. Ikki bosqichli oliy ta’lim tizimini tashkil etish va rivojlantirish uchun quyidagilarni amalga oshirish zarur: - bakalavriat va magistratura uchun davlat ta’lim standartlarini ishlab chiqish va joriy etish; - oliy ta’lim muassasalari uchun professoro`kituvchi kadrlar tayyorlash, shu jumladan chet ellardagi etakchi o`kuv va ilmiy markazlarda tayyorlash; - oliy ta’lim muassasalarida tarkibiy o`zgartishlar o`tkazish; - oliy ta’lim muassasalari boshqaruvini takomillashtirish, Au muassasalarning mustaqilligini kuchaytirish, muassislar, vasiylar kengashlari, jamoat nazorat kengashlari shaklidagi jamoat boshqaruvini joriy etish; - ta’limning fan va ishlab chiqarish bilan integratsiyasi ta’sirchan mexanizmlarini ishlab chiqish va amaliyotga joriy etish; - o`qishni, mustaqil bilim olishni individuallashtirish hamda distantsion ta’lim tizimi texnologiyasi va vositalarini ishlab chiqish va o`zlashtirish; - yangi pedagogik va axborot texnologiyalari, tayyorgarlikning modul tizimidan foydalangan holda talabalarni o`qitishni jadallashtirish; - xalqning boy ma’naviy va intellektual merosi va umumbashariy qadriyatlar asosida ta’limning insonparvarlik yo`nalishini ta’minlash. Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim. Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim jamiyatning oliy malakali ilmiy va ilmiy- pedagog kadrlarga bo`lgan ehtiyojlarini qondirishga, shaxsning ijodiy ta’limkasb- hunar manfaatlarini kanoatlantirishga qaratilgan. Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’limni oliy o`kuv yurtlarida va ilmiytadqiqot muassasalarida (aspirantura, ad’yunktura, doktorantura, mustaqil tadqiqotchilik) olish mumkin. Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim bosqichlari (aspirantura, doktorantura) dissertatsiya himoyasi bilan yakunlanadi. Yakuniy davlat attestatsyasi  
 
natijalariga ko`ra tegishli ravishda fan nomzodi va fan doktori ilmiy darajasi berilib, 
davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi diplomlar topshiriladi. 
Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’limni qo`llabquvvatlash va rivojlantirish 
tadbirlari quyidagilarni o`z ichiga oladi: 
- 
«Ta’lim to`g`risida»gi Qonunga hamda mamlakatni ijtimoiy va 
iqtisodiy rivojlantirish istiqbollariga muvofiq oliy malakali ilmiy va ilmiy-pedagog 
kadrlarni tayyorlash va attestatsiyadan o`tkazish tizimini takomillashtirish; 
- 
kasb ta’limi tizimi uchun oliy malakali ilmiy-pedagog kadrlarni hamda 
ilg`or pedagogik texnologiyalar sohasida ilmiy kadrlarni ustuvor ravishda 
tayyorlash; 
- 
rivojlangan mamlakatlarning ilg`or ta’lim muassasalari va ilmiy 
markazlarida ustuvor yo`nalishlar bo`yicha oliy malakali ilmiy va ilmiy-pedagog 
kadrlar tayyorlanishi uchun sharoitlar yaratib berish; 
- 
fan, texnologiya va ta’lim sohasida rivojlangan mamlakatlar bilan 
xalqaro hamkorlikni chuqurlashtirish. 
Kadrlar 
malakasini 
oshirish 
va 
ularni 
qayta 
tayyorlash 
Kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash mutaxassislarning kasb 
bilimlari va ko`nikmalarini yangilash hamda chuqurlashtirishga karatilgan. Kadrlar 
malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash ta’lim muassasalaridagi o`qish 
natijalariga ko`ra davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi guvohnoma yoki 
sertifikat topshiriladi. 
Kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tizimini tashkil etish 
va rivojlantirish uchun quyidagilar zarur: 
- 
kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tizimi faoliyatida 
yangicha tarkib, mazmun hamda bu tizimni boshqarishni shakllantirish; 
- 
yuqori malakali o`qituvchimutaxassis kadrlar tayyorlash va sohani ular 
bilan to`ldirib borishni ta’minlash; 
- 
kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tizimining bu 
sohada raqobatga asoslangan muhitni shakllantirishni va samarali faoliyat olib 
borishni ta’minlovchi normativ bazasini yaratish; 
natijalariga ko`ra tegishli ravishda fan nomzodi va fan doktori ilmiy darajasi berilib, davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi diplomlar topshiriladi. Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’limni qo`llabquvvatlash va rivojlantirish tadbirlari quyidagilarni o`z ichiga oladi: - «Ta’lim to`g`risida»gi Qonunga hamda mamlakatni ijtimoiy va iqtisodiy rivojlantirish istiqbollariga muvofiq oliy malakali ilmiy va ilmiy-pedagog kadrlarni tayyorlash va attestatsiyadan o`tkazish tizimini takomillashtirish; - kasb ta’limi tizimi uchun oliy malakali ilmiy-pedagog kadrlarni hamda ilg`or pedagogik texnologiyalar sohasida ilmiy kadrlarni ustuvor ravishda tayyorlash; - rivojlangan mamlakatlarning ilg`or ta’lim muassasalari va ilmiy markazlarida ustuvor yo`nalishlar bo`yicha oliy malakali ilmiy va ilmiy-pedagog kadrlar tayyorlanishi uchun sharoitlar yaratib berish; - fan, texnologiya va ta’lim sohasida rivojlangan mamlakatlar bilan xalqaro hamkorlikni chuqurlashtirish. Kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash Kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash mutaxassislarning kasb bilimlari va ko`nikmalarini yangilash hamda chuqurlashtirishga karatilgan. Kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash ta’lim muassasalaridagi o`qish natijalariga ko`ra davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi guvohnoma yoki sertifikat topshiriladi. Kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tizimini tashkil etish va rivojlantirish uchun quyidagilar zarur: - kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tizimi faoliyatida yangicha tarkib, mazmun hamda bu tizimni boshqarishni shakllantirish; - yuqori malakali o`qituvchimutaxassis kadrlar tayyorlash va sohani ular bilan to`ldirib borishni ta’minlash; - kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tizimining bu sohada raqobatga asoslangan muhitni shakllantirishni va samarali faoliyat olib borishni ta’minlovchi normativ bazasini yaratish;  
 
- 
kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash ta’lim 
muassasalarini davlat attestatsiyasi va akkreditatsiyasidan o`tkazish tizimini ishlab 
chiqish va amaliyotga joriy etish; 
- 
iqtisodiyotning davlat va nodavlat sektorlari, mulkchilikning turli 
shaklidagi tashkilot va muassasalarning talabehtiyojlariga muvofiq kadrlar va 
mutaxassislarni ildam qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishni 
ta’minlovchi davlat va nodavlat ta’lim muassasalarini tashkil etish va rivojlantirishga 
ko`maklashish; 
- 
professional treningning ilg`or texnologiya va uskunalarini, shuningdek 
murakkab, fan yutuqlarini talab qiluvchi texnologiya jarayonlari imitatorlarini ishlab 
chiqish, yaratish va amaliy o`zlashtirib olish. 
Maktabdan tashqari ta’lim. 
Bolalar va o`smirlarning ta’limga bo`lgan, yakka tartibdagi, ortib boruvchi 
talabehtiyojlarini qondirish, ularning bo`sh vaktini va dam olishini tashkil etish 
uchun davlat organlari, jamoat tashkilotlari, shuningdek boshqa yuridik va jismoniy 
shaxslar madaniy estetik, ilmiy, texnikaviy, sport va boshqa yo`nalishlarda 
maktabdan tashkari davlat va nodavlat ta’lim muassasalarini tashkil etadilar. 
Maktabdan 
tashqari 
ta’limni 
rivojlantirish, 
uning 
tuzilmasi 
va 
mazmunmundarijasini takomillashtirish vazifalarini hal etish uchun quyidagilarni 
amalga oshirish kerak: 
- 
ta’lim berish va kamol toptirishga yo`naltirilgan xizmatlar ko`rsatuvchi 
muassasalar tarmog`ini kengaytirish va bunday xizmatlar turlarini ko`paytirish; 
- 
milliy pedagogik kadriyatlarga asoslangan va jahondagi ilg`or tajribani 
inobatga oluvchi dasturlar va uslubiy materiallar ishlab chiqish; 
- 
o`quvchilarning bo`sh vaqtini tashkil etishning, shu jumladan ommaviy 
sport va jismoniy tarbiyasog`lomlashtirish tadbirlarining, bolalar turizmining, xalq 
hunarmandchiligining mavjud turlari va shakllarini takomillashtirish, milliy turlari 
va shakllarini tiklash hamda amaliyotga joriy etish. 
 Kadrlar tayyorlash tizimida fan. 
Kadrlar tayyorlash milliy modeli salmoqli element sifatida fanni o`z ichiga 
oladi, bu sohada: 
- kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash ta’lim muassasalarini davlat attestatsiyasi va akkreditatsiyasidan o`tkazish tizimini ishlab chiqish va amaliyotga joriy etish; - iqtisodiyotning davlat va nodavlat sektorlari, mulkchilikning turli shaklidagi tashkilot va muassasalarning talabehtiyojlariga muvofiq kadrlar va mutaxassislarni ildam qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishni ta’minlovchi davlat va nodavlat ta’lim muassasalarini tashkil etish va rivojlantirishga ko`maklashish; - professional treningning ilg`or texnologiya va uskunalarini, shuningdek murakkab, fan yutuqlarini talab qiluvchi texnologiya jarayonlari imitatorlarini ishlab chiqish, yaratish va amaliy o`zlashtirib olish. Maktabdan tashqari ta’lim. Bolalar va o`smirlarning ta’limga bo`lgan, yakka tartibdagi, ortib boruvchi talabehtiyojlarini qondirish, ularning bo`sh vaktini va dam olishini tashkil etish uchun davlat organlari, jamoat tashkilotlari, shuningdek boshqa yuridik va jismoniy shaxslar madaniy estetik, ilmiy, texnikaviy, sport va boshqa yo`nalishlarda maktabdan tashkari davlat va nodavlat ta’lim muassasalarini tashkil etadilar. Maktabdan tashqari ta’limni rivojlantirish, uning tuzilmasi va mazmunmundarijasini takomillashtirish vazifalarini hal etish uchun quyidagilarni amalga oshirish kerak: - ta’lim berish va kamol toptirishga yo`naltirilgan xizmatlar ko`rsatuvchi muassasalar tarmog`ini kengaytirish va bunday xizmatlar turlarini ko`paytirish; - milliy pedagogik kadriyatlarga asoslangan va jahondagi ilg`or tajribani inobatga oluvchi dasturlar va uslubiy materiallar ishlab chiqish; - o`quvchilarning bo`sh vaqtini tashkil etishning, shu jumladan ommaviy sport va jismoniy tarbiyasog`lomlashtirish tadbirlarining, bolalar turizmining, xalq hunarmandchiligining mavjud turlari va shakllarini takomillashtirish, milliy turlari va shakllarini tiklash hamda amaliyotga joriy etish. Kadrlar tayyorlash tizimida fan. Kadrlar tayyorlash milliy modeli salmoqli element sifatida fanni o`z ichiga oladi, bu sohada:  
 
- 
tabiat va jamiyat taraqqiyoti qonuniyatlari to`g`risidagi yangi 
fundamental va amaliy bilimlar shakllanadi, kadrlar tayyorlash tizimida 
ommalashtirish, o`rganish va foydalanish uchun kerakli ilmiy natijalar jamlanadi; 
- 
oliy malakali ilmiy va pedagog kadrlar tayyorlash amalga oshiriladi; 
- 
kadrlar tayyorlash jarayonini ilmiytadqiqot jihatidan ta’minlash 
infrastrukturasi vujudga keltiriladi, ta’limning axborot tarmoqlarida foydalanish 
maqsadida bilimning turli sohalari bo`yicha axborot bazasi shakllantiriladi; 
- 
mamlakatimiz ilm-fanining jahon ilm-faniga integratsiyasi sodir 
bo`ladi, zamonaviy ilm-fan va texnologiyalarning eng muhim muammolarini hal 
etish uchun ilmiy yutuqlar va kadrlarni xalqaro miqyosda almashinuv amalga 
oshiriladi. 
Kadrlar tayyorlash tizimiga ilm-fanning uzviy ravishda kirib borishi uchun 
quyidagilar zarur: 
- 
ilg`or pedagogik texnologiyalarni yaratish va o`zlashtirish yuzasidan 
maqsadli innovatsiya loyihalarini shakllantirish va amalga oshirish yo`li bilan ilm-
fanning ta’lim amaliyoti bilan aloqasini ta’minlash choratadbilarini ishlab chiqish; 
- 
ilg`or axborot va pedagogik texnologiyalarni joriy etish uchun 
eksperimental maydonchalar barpo etish orqali ilmiy tadqiqotlar natijalarini o`quv-
tarbiya jarayoniga o`z vaqtida joriy etish mexanizmini ro`yobga chiqarish; 
- 
Kadrlar tayyorlash milliy dasturini samarali tarzda bajarishni ta’minlash 
yuzasidan ilmiytadqiqot ishlarini olib borish; 
- 
yuqori malakali kadrlar tayyorlash sifatini oshirish, yoshlarning ilmiy 
ijodiyotini har tomonlama qo`llabquvvatlash; 
- 
ta’lim muassasalarida ilmiytadqiqot va ilmiy-pedagogik ishlar 
darajasini baholashga zamonaviy yondashuvni ro`yobga chiqarish, ilmiy tadqiqotlar 
va texnologik ishlanmalar natijalari tijoratlashuvi asosida olimlarning obro` e’tibori 
va ijtimoiy maqomini oshirish; 
- 
mamlakat ilm-fanining xalqaro ilmiy hamjamiyatga integratsiyasini 
faollashtirish, ta’lim sohasi va kadrlar tayyorlashni takomillashtirish maqsadida 
ilmiy yutuqlar va olimlar bilan o`zaro almashinuv jarayonini kuchaytirish; 
- 
fan va texnologiyalar sohasidagi faoliyatni ma’naviy va moddiy 
rag`batlantirish tiziminy ishlab chiqish, talabalar va yosh olimlarning ilmiy yutuqlari 
- tabiat va jamiyat taraqqiyoti qonuniyatlari to`g`risidagi yangi fundamental va amaliy bilimlar shakllanadi, kadrlar tayyorlash tizimida ommalashtirish, o`rganish va foydalanish uchun kerakli ilmiy natijalar jamlanadi; - oliy malakali ilmiy va pedagog kadrlar tayyorlash amalga oshiriladi; - kadrlar tayyorlash jarayonini ilmiytadqiqot jihatidan ta’minlash infrastrukturasi vujudga keltiriladi, ta’limning axborot tarmoqlarida foydalanish maqsadida bilimning turli sohalari bo`yicha axborot bazasi shakllantiriladi; - mamlakatimiz ilm-fanining jahon ilm-faniga integratsiyasi sodir bo`ladi, zamonaviy ilm-fan va texnologiyalarning eng muhim muammolarini hal etish uchun ilmiy yutuqlar va kadrlarni xalqaro miqyosda almashinuv amalga oshiriladi. Kadrlar tayyorlash tizimiga ilm-fanning uzviy ravishda kirib borishi uchun quyidagilar zarur: - ilg`or pedagogik texnologiyalarni yaratish va o`zlashtirish yuzasidan maqsadli innovatsiya loyihalarini shakllantirish va amalga oshirish yo`li bilan ilm- fanning ta’lim amaliyoti bilan aloqasini ta’minlash choratadbilarini ishlab chiqish; - ilg`or axborot va pedagogik texnologiyalarni joriy etish uchun eksperimental maydonchalar barpo etish orqali ilmiy tadqiqotlar natijalarini o`quv- tarbiya jarayoniga o`z vaqtida joriy etish mexanizmini ro`yobga chiqarish; - Kadrlar tayyorlash milliy dasturini samarali tarzda bajarishni ta’minlash yuzasidan ilmiytadqiqot ishlarini olib borish; - yuqori malakali kadrlar tayyorlash sifatini oshirish, yoshlarning ilmiy ijodiyotini har tomonlama qo`llabquvvatlash; - ta’lim muassasalarida ilmiytadqiqot va ilmiy-pedagogik ishlar darajasini baholashga zamonaviy yondashuvni ro`yobga chiqarish, ilmiy tadqiqotlar va texnologik ishlanmalar natijalari tijoratlashuvi asosida olimlarning obro` e’tibori va ijtimoiy maqomini oshirish; - mamlakat ilm-fanining xalqaro ilmiy hamjamiyatga integratsiyasini faollashtirish, ta’lim sohasi va kadrlar tayyorlashni takomillashtirish maqsadida ilmiy yutuqlar va olimlar bilan o`zaro almashinuv jarayonini kuchaytirish; - fan va texnologiyalar sohasidagi faoliyatni ma’naviy va moddiy rag`batlantirish tiziminy ishlab chiqish, talabalar va yosh olimlarning ilmiy yutuqlari  
 
uchun maxsus mukofotlar va sovrinlar ta’sis etish, maxsus stipendiyalar sonini 
ko`paytirish, yoshlar ilmiytexnika ijodiyotining doimiy ishlaydigan ko`rgazma va 
ekspozitsiyalarini tashkil etish. 
2) Davlat va jamiyat uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimi barcha 
uchun ochiq bo`lishini va hayot o’zgarishlariga moslanuvchanligini ta’minlaydi. 
Ta’lim xizmatlarining iste’molchisi sifatida shaxsga davlat ta’lim olish va 
kasb-hunar tayyorgarligi ko`rish kafolatlanadi. Ta’lim olish jarayonida shaxs davlat 
ta’lim standartlarida ifoda etilgan talablarni bajarishi shart. Shaxs ta’lim 
xizmatlarining 
yaratuvchisi 
sifatida 
tegishli 
malaka 
darajasini 
olgach, 
ta’lim, moddiy ishlab chiqarish, fan, madaniyat va xizmat ko`rsatish sohasida 
faoliyat ko`rsatadi va o`z bilimi va tajribasini o`rgatishda ishtirok etadi. 
3) Davlat va jamiyat kadrlar tayyorlash tizimi amal qilishi va rivojlanishining 
kafillari, yuqori malakali raqobatbardosh mutaxassislar tayyorlash bo`yicha ta’lim 
muassasalarining faoliyatini uyg`unlashtiruvchi sifatida faoliyat ko`rsatadi. 
Davlat va jamiyat quyidagilarga, chunonchi: fuqarolarning bilim olish, kasb 
tanlash va o`z malakasini oshirish hquqlari ro`yobga chiqarilishiga; majburiy va 
o’rta ta’lim hamda akademik lisey yoki kasb-hunar kollejida ta’lim olish yo`nalishini 
tanlash huquqi asosida majburiy o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi olishga; davlat 
grantlari yoki pullik-shartnomaviy asosda oliy ta’lim va oliy o`quv yurtidan keyingi 
ta’lim olish huquqiga; davlat ta’lim muassasalarini mablag`bilan ta’minlashga; 
ta’lim oluvchilarning o`qishi, turmushi va dam olishi uchun shart-sharoitlar yaratish 
borasidagi vazifalar hal etilishida jamoatchilik boshqaruvini rivojlantirishga; ta’lim 
jarayoni qatnashchilarini ijtimoiy jihatdan qo`llab-quvvatlashga; sog`liq va 
rivojlanishda nuqsoni bo`lgan shaxslar ta’lim olishiga kafolat beradilar. 
Kadrlar tayyorlash milliy modeli salmoqli element sifatida fanni o`z ichiga 
oladi, bu sohada: tabiat va jamiyat taraqqiyoti qonuniyatlari to`g`risidagi yangi 
fundamental va 
amaliy 
bilimlar 
shakllanadi, 
kadrlar 
tayyorlash tizimida 
ommalashtirish, o`rganish va foydalanish uchun kerakli ilmiy natijalar jamlanadi; 
oliy malakali ilmiy va pedagog kadrlar tayyorlash amalga oshiriladi; kadrlar 
tayyorlash jarayoini ilmiy-tadkikot jihatidan taominlash infrastrukturasi vujudga 
keltiriladi, 
ta’limning 
soxalari 
bo`yicha 
axborot 
bazasi 
shakllantiriladi; 
mamlakatimiz ilm-fanining jahon ilm-faniga integrasiyasi sodir bo`ladi, zamonaviy 
uchun maxsus mukofotlar va sovrinlar ta’sis etish, maxsus stipendiyalar sonini ko`paytirish, yoshlar ilmiytexnika ijodiyotining doimiy ishlaydigan ko`rgazma va ekspozitsiyalarini tashkil etish. 2) Davlat va jamiyat uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimi barcha uchun ochiq bo`lishini va hayot o’zgarishlariga moslanuvchanligini ta’minlaydi. Ta’lim xizmatlarining iste’molchisi sifatida shaxsga davlat ta’lim olish va kasb-hunar tayyorgarligi ko`rish kafolatlanadi. Ta’lim olish jarayonida shaxs davlat ta’lim standartlarida ifoda etilgan talablarni bajarishi shart. Shaxs ta’lim xizmatlarining yaratuvchisi sifatida tegishli malaka darajasini olgach, ta’lim, moddiy ishlab chiqarish, fan, madaniyat va xizmat ko`rsatish sohasida faoliyat ko`rsatadi va o`z bilimi va tajribasini o`rgatishda ishtirok etadi. 3) Davlat va jamiyat kadrlar tayyorlash tizimi amal qilishi va rivojlanishining kafillari, yuqori malakali raqobatbardosh mutaxassislar tayyorlash bo`yicha ta’lim muassasalarining faoliyatini uyg`unlashtiruvchi sifatida faoliyat ko`rsatadi. Davlat va jamiyat quyidagilarga, chunonchi: fuqarolarning bilim olish, kasb tanlash va o`z malakasini oshirish hquqlari ro`yobga chiqarilishiga; majburiy va o’rta ta’lim hamda akademik lisey yoki kasb-hunar kollejida ta’lim olish yo`nalishini tanlash huquqi asosida majburiy o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi olishga; davlat grantlari yoki pullik-shartnomaviy asosda oliy ta’lim va oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim olish huquqiga; davlat ta’lim muassasalarini mablag`bilan ta’minlashga; ta’lim oluvchilarning o`qishi, turmushi va dam olishi uchun shart-sharoitlar yaratish borasidagi vazifalar hal etilishida jamoatchilik boshqaruvini rivojlantirishga; ta’lim jarayoni qatnashchilarini ijtimoiy jihatdan qo`llab-quvvatlashga; sog`liq va rivojlanishda nuqsoni bo`lgan shaxslar ta’lim olishiga kafolat beradilar. Kadrlar tayyorlash milliy modeli salmoqli element sifatida fanni o`z ichiga oladi, bu sohada: tabiat va jamiyat taraqqiyoti qonuniyatlari to`g`risidagi yangi fundamental va amaliy bilimlar shakllanadi, kadrlar tayyorlash tizimida ommalashtirish, o`rganish va foydalanish uchun kerakli ilmiy natijalar jamlanadi; oliy malakali ilmiy va pedagog kadrlar tayyorlash amalga oshiriladi; kadrlar tayyorlash jarayoini ilmiy-tadkikot jihatidan taominlash infrastrukturasi vujudga keltiriladi, ta’limning soxalari bo`yicha axborot bazasi shakllantiriladi; mamlakatimiz ilm-fanining jahon ilm-faniga integrasiyasi sodir bo`ladi, zamonaviy  
 
ilm-fan va texnologiyalarning eng muxim muammolarini hal etish uchun ilmiy 
yutuqlar va kadrlarni xalqaro miqyosda almashinuv amalga oshiriladi. 
4) Ishlab chiqarishning talab-extiyojlari kadrlar tayyorlash tizimining 
yo`nalishi, darajasi va miqyoslarini shakllantiradi, kasb tayyorgarligining maqsadi, 
vazifalari va mazmunini belgilaydi, malaka talablarini ilgari so`radi, ta’limning 
muvoziy texnologiyalari va shakllarini tanlashni taqozo etadi. Ishlab chiqarish 
pirovard natijada kadrlarning sifati va raqobatbardoshligiga baho beradi. 
 
ilm-fan va texnologiyalarning eng muxim muammolarini hal etish uchun ilmiy yutuqlar va kadrlarni xalqaro miqyosda almashinuv amalga oshiriladi. 4) Ishlab chiqarishning talab-extiyojlari kadrlar tayyorlash tizimining yo`nalishi, darajasi va miqyoslarini shakllantiradi, kasb tayyorgarligining maqsadi, vazifalari va mazmunini belgilaydi, malaka talablarini ilgari so`radi, ta’limning muvoziy texnologiyalari va shakllarini tanlashni taqozo etadi. Ishlab chiqarish pirovard natijada kadrlarning sifati va raqobatbardoshligiga baho beradi.