O‘ZBEKISTONDA DEMOKRATIK, FUQAROLIK JAMIYATI ASOSLARINING SHAKLLANISHI, AMALGA OSHIRILGAN SIYOSIY ISLOHOTLAR
Yuklangan vaqt
2025-03-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
35
Faytl hajmi
88,9 KB
O‘ZBEKISTONDA DEMOKRATIK, FUQAROLIK JAMIYATI
ASOSLARINING SHAKLLANISHI, AMALGA OSHIRILGAN SIYOSIY
ISLOHOTLAR
REJA
1. Milliy davlat boshqaruvi tizimi. Mustaqil O‘zbekistonda hokimiyatlar
bo‘linishi prinsipi.
2. O‘zbekistonda ko‘ppartiyaviylik tizimining shakllanishi va uning ahamiyati.
Siyosiy partiyalar faoliyatidagi xususiyatlar.
3. O‘zbekistonda parlament tizimi va undagi islohotlar. Huquq-tartibot
organlari va sud tizimidagi o‘zgarishlar.
4. O‘zbekistonda nodavlat notijorat tashkilotlar va ularning siyosiy, ijtimoiy
hamda iqtisodiy jarayonlardagi ishtiroki. Ijtimoiy-sherikchilik.
5. O‘z-o‘zini boshqaruv organlarining faoliyati va ularning jamiyatni
demokratlashtirishdagi o‘rni.
6. O‘zbekistonda demokratik islohotlarni yanada chuqurlashtirish va fuqarolik
jamiyatini rivojlantirish konsepsiyasi. Inson haq-huquqlarini ta’minlash va himoya
qilish.
Mamlakatimizda mustaqillik yillarida davlat boshqaruvi tizimini isloh qilish
jarayonida ikkita asosiy vazifa uddalangani qayd etilgan. Avvalo, iqtisodiyotda
ma’muriy-buyruqbozlik va taqsimot tizimidan bozor munosabatlariga o‘tilgan
bo‘lsa, ikkinchidan, davlat organlarining yangi sharoitlarda samarali faoliyat
yuritishiga erishildi. Ma’muriy islohotlar davlat boshqaruvi tizimi organlari
tuzilmasini unifikatsiyalashtirdi. Davlat xizmati ushbu tizimning asosiy unsuriga
aylandi.
Tahlillar shuni ko‘rsatayaptiki, davlat xizmati faoliyatini tartibga soladigan
hujjatlar bugungi kunning talab va vazifalariga javob bermayapti, sohadagi barcha
masalani qamrab olmasdan, yagona huquqiy standartlar hamda ma’muriy-
boshqaruv amaliyotini o‘rnatishga xalaqit qilmoqda. Xususan, zamonaviy
texnologiyalardan foydalanish darajasining pastligi, yagona kadrlar siyosatining
yo‘qligi, davlat xizmatchilarining ijtimoiy va huquqiy himoyasi ular tomonidan
bajarilayotgan vazifalarga mos emasligi davlat xizmatchilarining ish faoliyatiga
salbiy ta’sir ko‘rsatayapti. Bularning barchasi, o‘z navbatida, tashkilotlar, fuqarolar
hamda
fuqarolik
jamiyati
institutlari
o‘rtasidagi
munosabatlarning
byurokratlashuviga, davlat tuzilmalari faoliyati yopiqligiga shart-sharoit -
yaratmoqda.
Bundan tashqari, huquqiy asoslar “Elektron hukumat” tizimining jadal
ravnaqidan, davlat xizmatlari va ma’muriy tartib-taomillarining taraqqiyotidan ortda
qolmoqda. Amaldagi qonun hujjatlarida davlat hokimiyati organlari xodimlarini
belgilashda bir qator tushunchalar qo‘llaniladi. Biroq ko‘lamiga ko‘ra, biri-biridan
tubdan farq qiladi.
Hukumatning
1997
yil
3
iyuldagi
qarorida
ko‘rsatilgan
Davlat
xizmatchilarining lavozimlari ro‘yxatiga vazirlik va idoralar, hokimliklar, o‘zini o‘zi
boshqarish organlari hamda prokuratura idoralari xodimlarining qator lavozimlari
kiritilgan. Vaholonki, Vazirlar Mahkamasining 2016 yil 2 martdagi qarori bilan
tasdiqlangan Davlat boshqaruvi organlari va mahalliy ijro etuvchi hokimiyat
organlari xodimlarining odob-axloq namunaviy qoidalarida davlat xizmatchisi
deganda, faqatgina hokimliklar, vazirlik va idoralar xodimlari tushuniladi.
Qonunchilikda ayni paytda “ma’muriy-boshqaruv xodimlari” degan tushuncha
ham qo‘llanilmoqda. U yuqorida qayd etilgan ro‘yxatga kiritilmagan qator
tashkilotlarni ham o‘z ichiga oladi. Nomenklaturada xo‘jalik boshqaruvi organlari
lavozimlari
borligi
uning
asosiy
farqi
hisoblanadi.
Shu
bilan
birga,
qonunchiligimizda saylanadigan mansabdor shaxslar faoliyati tartibga solingan.
Masalan, Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputatlari va Senati a’zolari, xalq
deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlari deputatlarining maqomi hamda
vakolatlari belgilab qo‘yilgan.
Bir qator hujjatlar, jumladan, “O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi
to‘g‘risida”gi, “Prokuratura to‘g‘risida”gi, “Sudlar to‘g‘risida”gi, “Davlat soliq
xizmati to‘g‘risida”gi, “Davlat bojxona xizmati to‘g‘risida”gi qonunlar ayrim davlat
organlarining maqomini belgilab beradi.
Ko‘plab idoralar o‘z maqomi, maqsad va vazifalari belgilangan tegishli
nizomlar asosida ish olib bormoqda.
Ko‘rinib turibdiki, davr davlat xizmatlari sifatini oshirish, davlat xizmatchilari
faoliyatining ochiqligi va qonuniyligini ta’minlash bo‘yicha vazifalarni hal qilishni
kun tartibiga olib chiqmoqda. Bu vazifalar davlat xizmatchisi huquq va vakolatlarini
aniq belgilab berishni taqozo etayapti. Shu bois Prezidentimiz Shavkat Mirziyoev
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganining 24 yilligiga
bag‘ishlangan tantanali marosimdagi ma’ruzasida davlat xizmati institutini isloh
etish, davlat xizmatchilarining moddiy va ijtimoiy ta’minoti, ularning kasbiy
tayyorgarligini tubdan takomillashtirish, bu sohaga yangicha fikrlaydigan,
mas’uliyatli, tashabbuskor, vatanparvar kadrlarni jalb etish bo‘yicha samarali tizim
yaratish zarurligini ta’kidlagan edi.
Davlatimiz rahbari yaqin kunlarda “Davlat xizmati to‘g‘risida”gi qonunni
ishlab chiqish vazifasini qo‘ydi. Bu vazifa 2017 — 2021 yillarda O‘zbekiston
Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar
strategiyasini Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yilida amalga oshirishga oid
Davlat dasturida alohida bandda ko‘rsatib o‘tilgan.
Hozirgi kunda yuqori turuvchi lavozimlarga tayinlash va ko‘rsatish, kadrlar
zaxirasini shakllantirish, xizmatchilarni attestatsiyadan o‘tkazish tizimi borasida
yagona yondashuv yo‘q, mazkur jarayon jamoatchilik bexabar bo‘lgan ichki
hujjatlar
bilan
tartibga
solinadi.
Ayni paytda ba’zi idoralarda, misol uchun, Davlat soliq qo‘mitasida ishga qabul
qilish tartibi aniq bo‘lib, ularda bu taomil tanlov asosida amalga oshirilishi
belgilangan. Bunday yondashuv xolisona qaror qabul qilish, malakali xodimni
tanlab olish, kadrlar zaxirasi uchun ma’lumotlar bazasini yaratish imkonini
beribgina qolmasdan, fuqarolarning ishga joylashishda teng huquqliligini
ta’minlashga xizmat qiladi. Fikrimizcha, bunday yondashuv davlat xizmatiga qabul
qilish bo‘yicha yagona standartning asosiy unsurlaridan biri bo‘lishi va qonuniy
asosga ega bo‘lmog‘i lozim.
Bugun vazirlik va idoralarga taqsimlashda nomzodlarni tayinlash va vakolatli
organlar bilan kelishish jarayonini yanada batafsil tartibga solish, uning ochiqligini
ta’minlash zarurati tug‘ilmoqda.
Shuni qayd etish kerakki, xodimlarni attestatsiyadan o‘tkazish ularni
baholashning asosiy vositasi hisoblanadi. Bu taomil kasbiy va boshqaruv
ko‘nikmalarini takomillashtirishdagi muammolarni hamda mansab pillapoyasidan
yuqori lavozimlarga ko‘tarilishi uchun salohiyatini aniqlash imkonini beradi.
Amaliyot malakani baholash tizimiga aniq ko‘rsatkichlarni joriy qilish zaruratini
ko‘rsatayapti. Bular davlat xizmatlarini ko‘rsatish hamda amaliy natijalarga erishish
bilan uzviy bog‘liq bo‘lishi lozim. Bunda aholi so‘rovlari asosida natijalarni
baholash kerak.
Binobarin, Prezidentimiz Shavkat Mirziyoev ta’kidlaganidek, bundan keyin
joylardagi rahbarlar faoliyatiga, birinchi navbatda, ular boshqarayotgan hududdagi
aholidan tushayotgan murojaatlar soni, ularning xalq ichida yurishi, mavjud
muammolarning amaliy yechimiga qarab baho beriladi. Qisqacha aytganda, -
rahbarlarga xalqning o‘zi baho beradi.
Amaldagi davlat xizmati tizimida rotatsiya mexanizmi, ya’ni mansabdor
shaxsning davlat organlari gorizontal yo‘nalishida ishga ko‘chirilishi yetarli
darajada tartibga solinmagan. Bundan tashqari, davlat organlari xodimlari uchun
Yagona tarif setkasi bo‘lishiga qaramasdan, juda ko‘plab idoraviy farqlar va -
istisnolar mavjud. Bu esa, oxir-oqibat, mansabdor shaxslarning oylik maoshi
hajmiga sezilarli darajada ta’sir ko‘rsatadi. Bunda ham yagona yondashuv va
standartlar asosida ish olib borish maqsadga muvofiq.
Bugun yangicha hamda mustaqil fikrlaydigan, mas’uliyatli, tashabbuskor,
ilg‘or boshqaruv usullarini puxta o‘zlashtirgan, halol, o‘z Vatani va xalqiga sodiq
kadrlarni tayyorlash bo‘yicha samarali tizim yaratmasdan sifat o‘zgarishlariga
erishib bo‘lmasligi aniq.
Shu sababli davlat xizmatini modernizatsiya qilish masalasiga alohida e’tibor
qaratilmoqda. Joriy yilning 3 yanvar kuni “Korrupsiyaga qarshi kurashish
to‘g‘risida”gi Qonun qabul qilindi. Unda davlat organlarining mansabdor shaxslari
va boshqa xodimlari tomonidan o‘z mansab yoki xizmat majburiyatlarining
bajarilishi samaradorligi mezonlarini, standartlarini va uning sifatini baholash
tizimlarini joriy etish, davlat organlari xodimlarining huquqiy maqomini belgilash,
xizmatni o‘tashning shaffof tartibini o‘rnatish, shaxsiy va kasbiy sifatlar, ochiqlik,
beg‘arazlik, adolatlilik va xolislik prinsiplari asosida tanlov bo‘yicha saralash hamda
xizmatda ko‘tarilish tizimini joriy etish, davlat organlarining mansabdor shaxslari
va boshqa xodimlarining samarali ijtimoiy himoya qilinishini, moddiy ta’minot
olishini
va
rag‘batlantirilishini
ta’minlash
davlat
boshqaruvi
sohasida
korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlar sifatida belgilab berilgan.
Shu yilning 9 yanvarida esa Prezidentimizning “Davlat boshqaruvi hududiy
organlari faoliyatini yanada takomillashtirish va xodimlarini moddiy rag‘batlantirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori qabul qilindi. O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti devoni faoliyatini yanada takomillashtirish, samaradorligini oshirish va
tuzilmasini maqbullashtirish, shuningdek, uning tarkibiy tuzilmalari vazifalari
hamda funksiyalaridagi takrorlanishlarni bartaraf etish, ularni ajratish va
aniqlashtirish maqsadida joriy yil 1 mart kuni davlatimiz rahbari “O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti Devoni faoliyatini yanada takomillashtirish to‘g‘risida”gi
Farmonga imzo chekdi. 7 mart kuni esa hukumatning “Qoraqalpog‘iston
Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar, Toshkent shahri, shaharlar va tumanlar
hokimliklari xodimlarining lavozim maoshlariga uzoq muddat ishlaganligi uchun
har oylik ustama to‘lash tartibi to‘g‘risidagi nizomni tasdiqlash haqida”gi qarori
qabul qilindi.
2017 — 2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta
ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasida davlat va jamiyat qurilishini
takomillashtirish yo‘nalishida 17 ta qonunni ishlab chiqish va qabul qilish ko‘zda
tutilgan. Birgina joriy yilning o‘zida Davlat dasturi doirasida O‘zbekiston
Respublikasida ma’muriy islohotlar konsepsiyasi hamda ushbu islohotlarni
o‘tkazish
bo‘yicha
chora-tadbirlar
dasturi,
“Davlat
boshqaruvi
asoslari
to‘g‘risida”gi, “Ma’muriy tartib-taomillar to‘g‘risida”gi, “Davlat va xususiy
sheriklik to‘g‘risida”gi, “Mahalliy davlat hokimiyati to‘g‘risida”gi qonunlar
loyihalari ishlab chiqilishi belgilangan.
Bularning barchasi davlat xizmatchilari ish faoliyati samaradorligini oshirish,
Prezidentimiz tomonidan ilgari surilgan “Xalq davlat idoralariga emas, davlat
idoralari xalqimizga xizmat qilishi kerak” degan tamoyilni amalda qaror toptirishga
xizmat qiladi.
Huquqiy-demokratik davlat va fuqarolik jamiyatini shakllantirishning asosiy
prinsiplaridan eng muhimi davlat hokimiyati organlarining umumxalq saylovlari
asosida shakllantirilishi hamda fuqarolarning davlat va jamiyat ishlarida bevosita,
yoki o‘zlari tomonidan saylab qo‘yilgan vakillari orqali ishtirok etishi hisoblanadi.
Bunda eng avvalo, jamiyat bilan davlat o‘rtasida o‘ziga xos “ko‘prik” vazifasini
o‘tovchi va fuqarolik jamiyatining eng muhim institutlaridan biri bo‘lgan – siyosiy
partiyalar asosiy rol o‘ynaydi.
Siyosiy partiya – bu qarashlar, manfaatlar va maqsadlar mushtarakligi asosida
tuzilgan, davlat hokimiyati organlarini shakllantirishda jamiyat muayyan qismining
siyosiy irodasini ro‘yobga chiqarishga intiluvchi hamda o‘z vakillari orqali davlat
va
jamoat
ishlarini
idora
etishda
qatnashuvchi
fuqarolarning
ko‘ngilli
birlashmasidir. Siyosiy partiyalar turli tabaqa va guruhlarning siyosiy irodasini
ifodalaydilar va o‘zlarining demokratik yo‘l bilan saylab qo‘yilgan vakillari orqali
davlat hokimiyatini tuzishda ishtirok etadilar.
Ekspertlarning fikriga ko‘ra, siyosiy partiya – bu siyosiy ambitsiyaga ega
bo‘lgan shaxslar tomonidan tuzilgan va boshqariladigan hamda umumiy mafkura
asosida birlashgan tarmoqdir (networks). Siyosiy partiyalar eng avvalo, o‘z
elektorati manfaatlaridan, siyosiy mafkurasi va pozitsiyasidan kelib chiqib, siyosiy
qarorlar qabul qilish jarayonlariga yetarlicha ta’sir o‘tkazishlari hamda o‘zining
vakillari orqali davlatning markaziy va mahalliy ijroiya organlari ustidan
jamoatchilik nazoratini o‘rnatishda qatnashishlari lozim.
Bugungi kunda, O‘zbekistonda to‘tta siyosiy partiya rasman ruyxatdan o‘tgan
holda faoliyat olib bormoqda, bular: O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi;
“Adolat” sotsial-demokratik partiyasi, “Milliy tiklanish” demokratik partiyasi va
O‘zbekiston Liberal-demokratik partiyasi.
O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi (O‘zXDP) – 1991 yilda O‘zbekiston
mustaqillikka erishgandan so‘ng tashkil qilingan birinchi siyosiy partiya. Mazkur
partiyani ko‘p jihatdan sobiq kommunistik partiyaning merosxo‘ri sifatida ham
e’tirof etadilar. O‘zXDP 1991 yil 1 noyabrda rasman ro‘yxatga olingan. Rasmiy
ma’lumotlarga qaraganda bugungi kunda partiyaning a’zolari soni 425 minga yaqin.
Joylarda partiyaning 11 mingdan ortiq boshlang‘ich partiya tashkilotlari faoliyat olib
boradi. O‘zXDP markaziy kengashi raisi – Xotamjon Ketmonov. Partiya ustavida
uning asosiy maqsadi – davlat hokimiyatining vakillik organlarida davlat va jamiyat
tomonidan manzilli ijtimoiy himoya va ijtimoiy qo‘llab-quvvatlashga ehtiyojmand
aholi qatlamlari manfaatlarini himoya qilishdan iborat ekanligi belgilab qo‘yilgan.
Partiyaning matbuot organi – “O‘zbekiston ovozi” va “Golos Uzbekistana”
gazetalari.
“Adolat” sotsial-demokratik partiyasi – 1995 yil 18 fevralda tashkil topgan.
Bugungi kunda 135 ming a’zosi bor. Respublika hududlarida 3 minga yaqin
boshlang‘ich partiya tashkilotlariga ega. Partiya siyosiy kengashining raisi –
Narimon Umarov. Matbuot organi – “Adolat” ijtimoiy-siyosiy gazetasi. Partiya
ustavida belgilangan asosiy maqsadi – huquqiy-demokratik davlat, ijtimoiy
yo‘naltirilgan bozor iqtisodiyotiga asoslangan kuchli adolatli fuqarolik jamiyatini
barpo etish hamda O‘zbekiston hududida yashayotgan barcha millat va elatlarning
umumiy manfaatlariga mos keladigan, fuqarolarning qonun oldida tengligi,
birdamligi, konstitutsiyaviy huquq va erkinliklari ta’minlangan ma’naviy
jipslashgan jamiyatni shakllantirishda faol ishtirok etish deya belgilangan.
“Milliy tiklanish” demokratik partiyasi – 2008 yil 20 iyunda Milliy tiklanish va
Fidokorlar partiyalarining birlashuvi asosida shakllangan. Partiyaning a’zolari soni
190 minga yaqin. “Milliy tiklanish” partiyasi markaziy kengashi raisi – Sarvar
Otamuradov. Partiya ustaviga muvofiq asosiy maqsadi – O‘zbekiston Respublikasi
fuqarolarida milliy o‘zlikni anglashning o‘sishi, milliy g‘urur, vatanga sadoqat va
muhabbat tuyg‘usini shakllantirish hamda mustahkamlash uchun qulay sharoitlar
yaratish ekanligi ta’kidlanadi. Siyosiy partiyaning matbuot organi – “Milliy
tiklanish” gazetasi.
Tadbirkorlar va ishbilarmonlar harakati – O‘zbekiston Liberal-demokratik
partiyasi (O‘zLidep) – 2003 yilning 15 noyabrida tuzilgan. Partiya o‘zining asosiy
maqsadi sifatida – tadbirkorlar, ishbilarmonlar va fermerlarning yanada kengroq
faoliyat yuritishlari uchun yangi imkoniyatlar yaratish, ularning istiqbolini ham
nazariy, ham amaliy jihatdan asoslab berish, jamiyatning mazkur qatlami
manfaatlarini himoyalash va ertangi kunini ta’minlash ekani qayd etiladi.
O‘zLidepning a’zolari soni 252 ming nafarni tashkil etadi. Partiya siyosiy kengashi
raisi – Aktam Xaitov. Matbuot organi – “XXI asr” ijtimoiy-siyosiy gazetasi.
Bugungi kunda, mazkur siyosiy partiyalar O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlis Qonunchilik palatasi hamda viloyat, tuman va shahar vakillik organlarida o‘z
deputatlik mandantlariga ega. Quyidagi jadvallarda ularning taqsimotini ko‘rish
mumkin.
So‘ngi yillarda, O‘zbekistonda ko‘ppartiyaviylik tizimini shakllantirish va
faoliyati samaradorligini oshirish borasida yetarlicha huquqiy asoslar yaratildi
deyishimiz mumkin. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasining “Siyosiy partiyalar
to‘g‘risidagi”, “O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga saylov to‘g‘risidagi”,
“Xalq deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlariga saylov to‘g‘risidagi”,
“Siyosiy partiyalar faoliyatini moliyalashtirish to‘g‘risidagi”, “Davlat boshqaruvini
yangilash va yanada demokratlashtirish hamda mamlakatni modernizatsiya
qilishda siyosiy partiyalarning rolini kuchaytirish to‘g‘risidagi” qonunlarini alohida
takidlash lozim.
Bundan tashqari, 2018 yilning 4 oktyabr kuni O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining
“Saylov
jarayoniga
zamonaviy
axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini joriy etish chora-tadbirlari to‘g‘risidagi” qarori qabul qilindi. Unga
ko‘ra, respublikada Saylovchilarning yagona elektron ro‘yxatini shakllantirish
hamda barcha darajadagi saylovlar tizimiga Saylov jarayonini boshqarish axborot
tizimini ishlab chiqish va joriy qilish vazifalari belgilab berildi.
Shuningdek, amaldagi siyosiy partiyalarning 1994 y, 1999 y, 2004 y, 2009 y.
va 2014 yillardagi Oliy Majlis va xalq deputatlari mahalliy kengashlariga bo‘lib
o‘tgan saylovlarda ishtiroki va saylovlar jarayonida orttirilgan o‘ziga xos tajribasi
ham O‘zbekistonda ko‘ppartiyaviylik tizimining rivojiga ijobiy ta’sir etadi, albatta.
Lekin, shuning bilan birga, bugungi kunda, mamlakatda siyosiy partiyalar
faoliyati va ularning tom ma’nodagi fuqarolik jamiyati institutiga aylanishi borasida
bir qancha fundamental muammolar mavjud. Bular sirasiga:
Birinchidan, amaldagi siyosiy partiyalar o‘z harakati va faoliyati jihatidan
jamiyatdan, elektoratdan uzilib qolgan desak mubolag‘a bo‘lmaydi. Siyosiy
partiyalar dasturlarida individuallik va raqobatni ko‘ra olmaymiz. Mazkur partiyalar
rasmiy hukumat tomonidan olib borilayotgan siyosatga nisbatan muqobil dastur va
modellarni ilgari surish qobiliyatiga ega emas. Shuni ta’kidlash lozimki, har qanday
siyosiy partiya zamon bilan hamnafas bo‘lib, uning o‘tkir talablariga javob bergan
taqdirdagina siyosiy kuch sifatida yashay oladi;
Ikkinchidan, eng asosiy muammolardan yana biri bu haligacha siyosiy
partiyalarning ijtimoiy asosi – elektorati to‘liqligicha shakllantirilmagani
hisoblanadi. Shuningdek, amalda siyosiy partiyalar bilan, ular o‘z elektorati deya
e’lon qilgan, ijtimoiy guruhi o‘rtasida “qayta aloqa” tizimi mavjud emas. Ijtimoiy
hayotimizda shunday omil ko‘zga tashlanadi-ki, bugungi kunda, go‘yoki siyosiy
partiyalar o‘z hayotida, elektorat esa o‘z hayoti bilan yashamoqda;
Uchinchidan, hozirgi kunda, siyosiy partiyalar tashkilotlarida kadrlar
muammosi juda dolzarbligicha qolmoqda. Partiya tizimida hali-xamon yoshi o‘tgan
va eskicha fikrlaydigan parttashkilotchilar faoliyat olib bormoqda. Oylik
maoshining pastligi, partiya tashkilotlari tizimida o‘rnatilgan byurokratik tizim va
boshqa faktorlar sababli yosh, tashabbuskor, zamonaviy bilim va ko‘nikmalarga ega
kadrlar siyosiy partiyalar tizimiga kelishmayapdi;
To‘rtinchidan, eng asosiy muammolardan yana biri bu – siyosiy partiyalarning
o‘zida demokratiyaning sustligidir. O‘zlarini “demokratik” partiya deya e’lon qilgan
mazkur siyosiy partiyalarning faoliyatida demokratiyaga xos bo‘lmagan kayfiyat
ustuvorligini kuzatish mumkin. Bular, partiya boshqaruv organlari saylovida,
siyosiy partiyadan deputatlikka nomzodlarning ko‘rsatilishida, partiya tizimida
o‘rnatilgan chuqur vertikal munosabatlarda yaqqol ko‘rinadi. Mazkur holatlar esa,
aslida jamiyatda demokratiyani mustahkamlashga qaratilgan fuqarolik jamiyati
instituti hisoblanmish – siyosiy partiyalarning xalq oldidagi imidjini tushishiga olib
kelishi shubhasiz.
2002 yilgi umumxalq referendumidan so‘ng mamlakat tarixida birinchi marta
Qonunchilik palatasi (quyi palata) hamda Senatdan (yuqori palata) iborat bo‘lgan
ikki palatali parlament tizimiga o‘tildi. Besh yil o‘tib parlament siyosiy partiyalar
rolini kuchaytirishga qaratilgan qonstitutsiyaviy qonunlarni qabul qildi. Birinchi
marta siyosiy partiya fraksiyalari parlamentda muxolifatni shakllantirish va muqobil
qonun loyihalarini hamda milliy taraqqiyot dasturlarini ilgari surish imkoniyatiga
ega bo‘ldi. 2008 yilda Qonunchilik palatasi a’zolari soni 120 dan 150 taga oshirildi
va nomzodlar faqat siyosiy partiyalar tomonidan ilgari surilishi mumkinligi belgilab
qo‘yildi.
2008-2014 yillarda demokratik islohotlarni yanada kuchaytirish va davlat
hokimiyatining uch bo‘g‘ini o‘rtasidagi muvozanatni yaxshilash maqsadida
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga bir qator o‘zgartishlar kiritildi.
Masalan, O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziri va O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisining Qonunchilik palatasi o‘rtasida ziddiyatlar doimiy tus olgan holda
Qonunchilik palatasi deputatlari umumiy sonining kamida uchdan bir qismi
tomonidan O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti nomiga rasman kiritilgan taklif
bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining qo‘shma majlisi
muhokamasiga Bosh vazirga nisbatan ishonchsizlik votumi bildirish haqidagi
masala kiritiladi. Bosh vazirga nisbatan ishonchsizlik votumi tegishincha
O‘zbekiston RespublikasiOliy Majlisining Qonunchilik palatasi deputatlari va
Senati a’zolari umumiysonining kamida uchdan ikki qismi ovoz bergan taqdirda
qabul qilingan hisoblanadi.
Bunday holatda O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Bosh vazirni lavozimidan
ozodetish to‘g‘risida qaror qabul qiladi. Bunda O‘zbekiston Respublikasi
VazirlarMahkamasining butun tarkibi Bosh vazir bilan birga iste’foga chiqadi.
2014-2016 yillarda qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud organlari
faoliyatinitakomillashtirish hamda davlat organlari bilan fuqarolik jamiyati
institutlario‘rtasidagi o‘zaro hamkorlikni rivojlantirishga qaratilgan islohotlar
amalgaoshirildi. Masalan, 2016 yil aprelida qabul qilingan “Parlament
nazoratito‘g‘risida”gi qonunda parlament tomonidan nafaqat ijro etuvchi, balki
huquqnimuhofaza qiluvchi organlar faoliyati ustidan nazorat shakllari va
tartiblaribelgilab berildi. Unga ko‘ra, parlament eshituvlarini o‘tkazish, parlament
vadeputatlar tomonidan so‘rovlar yuborish, qonunlar qabul qilinganidan so‘ng
ularningamalga oshirilishini monitoring qilish amaliyoti kiritildi. Qonunchilik
palatasidaOila va ayollar masalalari bo‘yicha, Yoshlar masalalari bo‘yicha
komissiyalar,Fuqarolarning sog‘lig‘ini saqlash masalalari qo‘mitasi qo‘mita tuzildi;
Senat tarkibidaesa Prokuratura organlari faoliyati ustidan nazorat qiluvchi
komissiyasi tuzildihamda Vazirlar Mahkamasining parlamentdagi vakolatli vakili
lavozimi joriyetildi.
2016 yil sentyabrida Shavkat Mirziyoev Prezident vazifasini bajaruvchisi
lavozimini egallaganidan so‘ng O‘zbekistonda keng qamrovli islohotlar dasturi
tadbiq etila boshladi. Davlat muassasalari jadal va har tomonlama islohot tomon
yo‘naltirildi. Prezident vazifasini bajaruvchi bo‘lib turgan paytdayoq Sh.Mirziyoev
internet tarmog‘idagi “Virtual qabulxona” orqali xalq bilan to‘g‘ridan-to‘g‘ri
muloqotni yo‘lga qo‘ydi. Keyinchalik parlamentga qilgan murojaatida u
deputatlarga ham shunday yo‘l tutishni maslahat berdi. Parlament a’zolari
saylovchilar bilan uchrashish uchun poytaxtdan tashqariga muntazam ravishda
o‘rganishlarga chiqa boshladi, barcha viloyat hokimlariga esa xalq bilan muntazam
ravishda uchrashuvlar tashkillashtirish to‘g‘risida ko‘rsatma berildi.
Davlat boshqaruvi sohasidagi keng ko‘lamli islohotlar mavzusi dastlab
Prezident Sh.Mirziyoevning 2017 yil parlamentga qilgan murojaatida ko‘tarilgan.
Ilgari surilgan islohotlarning ko‘pi aynan parlament roliga aloqador bo‘lib, bu
borada u shunday degan edi:
Mamlakatimiz parlamenti haqiqiy demokratiya maktabiga, islohotlarning
tashabbuskori va asosiy ijrochisiga aylanishi zarur.
Prezident, shuningdek, Qonunchilik muammolari va parlament tadqiqotlari
institutining (QMPTI) tashkil etilishiga alohida to‘xtalib o‘tdi: «Biz yaqinda Oliy
Majlis huzurida Qonunchilik muammolari va parlament tadqiqotlari institutini
tashkil etdik». Ushbu institut Oliy Majlisga kelayotgan turli takliflarni chuqur tahlil
qiladigan, ta’bir joiz bo‘lsa, elakdan o‘tkazadigan ilmiy markaz bo‘lishi lozim.
2017 yilda besh yillik davr uchun mo‘ljallanib, siyosatning ustuvor
yo‘nalishlarini belgilab bergan besh yo‘nalish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi rejasi
e’lon qilindi.
Pirovardida, hujjat milliy taraqqiyot strategiyasiga aylanib, hozirgi
paytda jadal islohotlar jarayonining asosiy tayanchi bo‘ladi. Ushbu strategiyada
“ustuvor
yo‘nalishlar”
sifatida
ta’riflanuvchi
asosiy
maqsadlar
to‘plami
quyidagilarni qamrab oladi:
1. Ustuvor yo‘nalish: Davlat va jamiyat qurilishi tizimini takomillashtirish;
2. Ustuvor yo‘nalish: Qonun ustuvorligini ta’minlash va sud-huquq tizimini
yanada isloh qilish;
3. Ustuvor yo‘nalish: Iqtisodiyotni rivojlantirish va erkinlashtirish;
4. Ustuvor yo‘nalish: Ijtimoiy sohani rivojlantirish;
5. Ustuvor yo‘nalish: Xavfsizlik, diniy bag‘rikenglik va millatlararo totuvlik,
o‘zaro manfaatli va amaliy tashqi siyosat.
2017 yilning yanvar oyida sud tizimi islohotlari dasturi taqdim etildi. Islohotlar
sudlar mustaqilligini ta’minlash, obro‘sini oshirish, demokratlashtirish hamda sud
tizimini milliy va xalqaro amaliyotlarga asoslangan holda takomillashtirishga
qaratilgan.
2017 yil dekabrda O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Oliy Majlisga
qilgan Murojaatnomasida isloh qilinishi lozim bo‘lgan ko‘plab sohalarni, jumladan,
“Davlat xizmati to‘g‘risida”gi Qonunni qayta ko‘rib chiqish, ijro etuvchi organlar
faoliyat vakolatlari va vazifalarini aniq belgilab berish, iqtisodiyotga davlat
aralashuvini kamaytirish va bozor mexanizmlarini iqtisodiyotga yanada keng joriy
etish zarurligini ta’kidlagan. Bundan tashqari, Murojaatnomada parlamentning
qonunchilik va nazorat jarayonlaridagi rolini oshirish ta’kidlangan.
2019 yilgi Davlat dasturida parlament huzurida Davlat byudjeti boshqarmasini
tashkil etish ko‘zda tutilgan bo‘lib, u parlamentni davlat moliyasini boshqarish va
parlament nazoratini qo‘llab-quvvatlovchi byudjet, iqtisodiyot va davlat moliyasiga
aloqador masalalarda mustaqil, xolis va professional maslahat va tahlil bilan
ta’minlashga qaratilgan muassasa bo‘ladi. U davlat boshqaruvida zamonaviy
menejment vositalari va usullarini joriy qilish hamda inson resurslarini boshqarish
tizimini isloh qilishni nazarda tutadi.
Qonunchilik palatasi 150 nafar deputatdan iborat: hozirgi kunda 135 nafar
deputat bir mandatlik saylov okruglarida to‘g‘ridan-to‘g‘ri ovoz berish yo‘li bilan
saylanadi. Oxirgi saylovlarga qadar 15 nafar deputat O‘zbekiston Ekologik harakati
tomonidan saylanib kelgan.6 Islohotlar doirasida 2019 yil dekabr oyiga belgilangan
parlament saylovlari arafasida O‘zbekiston Ekologik harakatiga ajratilgan o‘rinlar
bekor qilinadi. 2017 yilda Prezident tomonidan ilgari surilgan bu taklif siyosiy-
partiyaviy tizim hamda parlamentdagi raqobatbardoshlikni kuchaytirishga
qaratilgan.
Shu sababli 2019 yil yanvar oyida O‘zbekiston ekologik partiyasi ro‘yxatdan
o‘tdi.
2020 yil 24 iyun kuni O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoevning
«Sudlar faoliyatini yanada takomillashtirish va odil sudlov samaradorligini
oshirishga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida» Qarori qabul qilindi.
Unga ko‘ra,so‘nggi yillarda mamlakatimizda sud-huquq tizimini yanada
takomillashtirish, fuqaro va tadbirkorlarning huquq va qonuniy manfaatlarini
ishonchli himoya qilish choralarini kuchaytirish, odil sudlovni samarali ta’minlash
hamda sudyalar hamjamiyati rolini oshirish bo‘yicha izchil ishlar olib borilmoqda.
Amalga oshirilgan ishlar natijasida odil sudlov jarayonida inson huquqlarini
himoya qilish darajasi yangi bosqichga chiqdi.
Xususan, nohaq ayblangan 2,3 mingga yaqin kishi oqlandi, adashib jinoyat
yo‘liga kirib qolgani sababli ozodlikdan mahrum qilish jazosiga hukm qilinishi
mumkin bo‘lgan 3,5 mingdan ortiq yoshlar va xotin-qizlarga mahalla va
jamoatchilik kafilliklari asosida yengilroq jazolar tayinlanib, o‘z oilalari bag‘rida
qoldirildi, inson huquqlarini qo‘pol tarzda buzgan 60 nafar huquq-tartibot organi
xodimlari jinoiy javobgarlikka tortildi.
Shu bilan birga, sud himoyasini ta’minlashdagi ortiqcha byurokratik to‘siqlar
saqlanib qolayotganligi, sud qarorlarini qayta ko‘rishning bir-birini takrorlovchi
bosqichlari mavjudligi, investorlar huquqlarining sud himoyasida bo‘lishi yetarli
darajada tashkil etilmaganligi va boshqa bir qator kamchiliklar sud organlarining
amaldagi tuzilishini zamon talablari va xalqaro standartlarga muvofiq qayta ko‘rib
chiqishni taqozo etmoqda.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 24 yanvardagi Oliy Majlisga
Murojaatnomasida sud-huquq sohasida belgilangan vazifalarni izchil amalga
oshirish, fuqarolarning odil sudlovga erishish darajasini yuksaltirish, ishlarni sudda
ko‘rish sifatini oshirish hamda xolis, adolatli va qonuniy sud qarorlarini qabul qilish
uchun taraflarning tengligi va tortishuvchanligini amalda ta’minlash mexanizmlarini
kengaytirish maqsadida, O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi tomonidan Sudyalar
oliy kengashi va sudyalar hamjamiyati bilan birgalikda qonunchilik tashabbusi
asosida sud tizimida 2021 yil 1 yanvardan boshlab quyidagi tashkiliy-tuzilmaviy
o‘zgarishlarni amalga oshirishni nazarda tutuvchi qonun loyihasi ishlab chiqildi.
So‘nggi yillarda amalga oshirilgan islohotlar ijtimoiy taraqqiyotda nodavlat
sektorining ahamiyatini yaqqol ko‘rsatmoqda. Bugungi kunda eng chekka hududda
yashayotgan fuqaro bilan mamlakat rahbari o‘rtasida aloqani ta’minlashda aynan
nodavlat sektori eng samarali mexanizm sifatida namoyon bo‘layotganiga guvoh
bo‘lmoqdamiz.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 58-moddasiga ko‘ra, davlat
jamoat birlashmalarining manfaatlarini ta’minlaydi, ularga ijtimoiy hayotda ishtirok
etish uchun teng huquqiy imkoniyatlar yaratib beradi.
Bu borada nodavlat notijorat tashkilotlarining demokratik jarayonlardagi
ishtirokini huquqiy ta’minlash, ularga qo‘shimcha shart-sharoitlar yaratish
mamlakatimizni ijtimoiy-siyosiy rivojlantirishning g‘oyat muhim sharti hisoblanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Biringchi Prezidenti Islom Karimov 2010 yil 12
noyabrdagi Oliy Majlis palatalarining qo‘shma majlisida ilgari surgan
Mamlakatimizda demokratik islohotlarni yanada chuqurlashtirish va fuqarolik
jamiyatini rivojlantirishga oid konsepsiyada boshqa sohalar qatori fuqarolik jamiyati
institutlari, xususan, fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlarining vakolatlarini
kengaytirishga qaratilgan qonunchilikni takomillashtirish ustuvor vazifalardan biri
ekanini alohida ta’kidladi. Chunonchi, konsepsiyada fuqarolik jamiyati institutlari
faoliyatini yanada rivojlantirish, amalga oshirilayotgan izchil
islohotlarning ochiq-oshkoraligi va samaradorligini ta’minlashda, ularning
huquqiy demokratik davlat qurishdagi rolini kuchaytirishda «Ijtimoiy sheriklik
to‘g‘risida»gi qonun qabul qilinishi lozimligi alohida ta’kidlandi.
Bu qonun, eng avvalo, ijtimoiy, iqtisodiy, gumanitar sohalarda davlat
idoralari bilan birga, fuqarolik jamiyati institutlarining o‘zaro hamkorligini
nazarda tutadi. Ya’ni jamiyat hayotining turli yo‘nalishlarida
istiqbolli dasturlar, loyihalarni amalga oshirishda nodavlat notijorat
tashkilotlarining ishtirok etishlari uchun muhim huquqiy asos bo‘lib xizmat
qiladi. Boshqacha aytganda, mazkur qonun hududlarni har tomonlama
rivojlantirish, turli ijtimoiy masalalar yechimini nodavlat tashkilotlar
hamkorligida hal etishga sharoit yaratadi.
Ta’kidlash joizki, mamlakatimizda ijtimoiy sheriklikni tartibga solishga
qaratilgan ayrim qoidalar tegishli qonun hujjatlarida nazarda tutilgan. Xususan,
«Jamoat fondlari to‘g‘risida»gi qonunning 8-moddasida
fondlarning davlat organlari bilan o‘zaro munosabatlari ijtimoiy sheriklik,
yuridik va jismoniy shaxslarning huquqlari hamda qonuniy manfaatlarini himoya
qilish asosida quriladi. Davlat organlari fondlarning huquqlari va qonuniy
manfaatlariga rioya etilishini ta’minlaydilar, fondlarning ijtimoiy ahamiyatga molik
dasturlari va loyihalarini qo‘llab-quvvatlashlari mumkin.
Qolaversa, davlat organlari va ularning mansabdor shaxslari fondlar faoliyatiga
aralashishiga, shuningdek, fondlarning davlat organlari faoliyatiga aralashishiga
yo‘l qo‘yilmaydi, deya belgilangan.
Shu bilan birga, O‘zbekiston Respublikasi Mehnat kodeksining 28-moddasida
ish beruvchilarning jamoat birlashmalari ixtiyoriy jamoat tashkilotlari sifatida
tuziladi va ish olib boradi, ularning maqsadi iqtisodiyotni va tadbirkorlik
tashabbusini rivojlantirish hamda samaradorligini oshirish, shuningdek, davlat
hokimiyati va boshqaruv organlarida, kasaba uyushmalari, xodimlarning boshqa
vakillik organlari bilan o‘zaro munosabatlarda korxonalar va ular mulkdorlarining
manfaatlarini ifoda etish yo‘li bilan ijtimoiy sheriklikni amalga oshirish, xo‘jalik va
mehnatga oid munosabatlar sohasida ularning huquqlarini himoya qilishdan
iboratdir, deb ko‘rsatilgan. Ushbu kodeksning 52-moddasida esa, jamoa
kelishuvlarida ijtimoiy sheriklik hamda uch taraflama hamkorlikni rivojlantirish,
jamoa shartnomalarini tuzishga ko‘maklashish, mehnat nizolarining oldini olish,
mehnat intizomini mustahkamlash to‘g‘risidagi qoidalar nazarda tutilishi mumkin,
deyilgan.
Shuni alohida aytish kerakki, yuqorida sanab o‘tilgan qonun hujjatlarida faqat
umumiy normalar belgilangan bo‘lib, ijtimoiy sheriklikni amalga oshirishning aniq
mexanizmi va tartibi yetarli darajada emas. Bu esa maxsus qonun loyihasini
tayyorlash hamda qayta tayyorlashni taqozo etadi. Xususan, «Ijtimoiy sheriklik
to‘g‘risida»gi qonunni qabul qilish va unda bir qator normalarni aks ettirish ayni
muddaodir. Eng avvalo, ushbu qonunda ishlatiladigan asosiy tushunchalar ta’rifini,
amalga oshirish mexanizmini, predmetini, ijtimoiy sheriklikning shartnomaviy-
huquqiy shaklini, o‘z navbatida, sub’ektlarini o‘z ichiga oladigan umumiy qoidalarni
belgilash lozim.
Ayni paytda qonunning maqsadi sifatida fuqarolik jamiyati institutlari o‘rtasida
hamkorlikning turli xil shakllarini rivojlantirish sohasidagi munosabatlarni tartibga
solish, O‘zbekiston tarixi va madaniyatining yodgorliklaridan birgalikda
foydalanish, ularni himoya qilish va tiklash, o‘zbek xalqining ma’naviy an’analarini
va urf-odatlarini, shuningdek, milliy madaniy o‘ziga xosligini saqlab qolish va uni
rivojlantirish, xayriya faoliyatini taraqqiy ettirish kabi munosabatlar bo‘lishi
maqsadga muvofiq.
Bugungi kunda respublikamizda jamiyat hayotining turli sohalarida 5
mingtadan ziyod nodavlat notijorat tashkiloti faoliyat yuritayotir. Bu 2000
yildagiga qaraganda 2,5 barobarga ko‘p, degani. Ular qatorida «Kamolot»
YoIH, O‘zbekiston Xotin-qizlar qo‘mitasi, «Sog‘lom avlod uchun», «Nuroniy»
jamg‘armalari,
«Ijod»
fondi,
Nodavlat
notijorat
tashkilotlar
milliy
assotsiatsiyasi va boshqa jamoat tashkilotlarini sanab o‘tish mumkin. Birgina,
O‘zbekiston nodavlat notijorat tashkilotlari milliy assotsiatsiyasi 400 dan
ortiq tashkilotni o‘z safida birlashtirgan.
Umuman, ijtimoiy sheriklik — turli xil fikrga ega bo‘lgan fuqarolar va
turliguruhlarning umumiy maqsad yo‘lidagi hamjihatligidir. Turli maqsadga
egabo‘lgan insonlarni bir maqsad yo‘lida birlashtirish murakkab vazifadir.
AmmoVatan ravnaqi, yurt tinchligi va xalq farovonligiga erishishda ana shu ezgu
g‘oyalar,pok maqsad va niyatlar yakdillashuvi muhim ahamiyat kasb etadi.
Qolaversa,ijtimoiy
sheriklik
jamiyatda
siyosiy
kuchlar
va
ijtimoiy
qatlamlarninghamjihatligi, turli millat, irq va din vakillarining o‘zaro hamkorligi,
ilg‘org‘oyalarning o‘zaro uyg‘unligi, har bir shaxs o‘zining fuqarolik burchini his
etishi,jamiyatdagi tinchlik va barqarorlik asosida shakllanadi, rivojlanadi.
Konsepsiyada ilgari surilgan «Ijtimoiysheriklik to‘g‘risida»gi qonunning qabul
qilinishi ijtimoiy-iqtisodiytaraqqiyot dasturlarini amalga oshirishda, gumanitar
muammolarni hal etishda,mamlakat aholisi turli qatlamlarining huquqi, erkinliklari
va manfaatlarinihimoya qilishda nodavlat notijorat organlarining davlat hokimiyati
organlaribilan
o‘zaro
munosabati
tashkiliy-huquqiy
mexanizmlarinitakomillashtirishning to‘laqonli huquqiy tayanchi bo‘lib xizmat
qiladi.
O‘zbek jamiyatida jamoa bo‘lib yashashning eng oliy shakli mahalladir. O‘zini
o‘zi boshqarishning mazkur shakli asrlar osha yashab kelmoqda. Mahalla
mamlakatimizda ko‘p asrlardan buyon mavjud bo‘lsa-da, O‘zbekiston davlat
mustaqilligidan keyingina munosib ijtimoiy-huquqiy maqomga ega bo‘ldi. 1992 yil
12 sentyabrda O‘zbekiston Respublikasi birinchi Prezidenti I.A.Karimovning
Farmoni bilan “Mahalla” Respublika hayriya jamg‘armasi tashkil etilgani, 1993 yil
2 sentyabrda “Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari to‘g‘risida”gi Qonun
qabul qilinishining o‘ziyoq mahalla institutining davlat tomonidan qo‘llab-
quvvatlanayotganligini yorqin dalilidir. 1995 yil 21 dekabrda tasdiqlangan
O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik kodeksiga ham mahalla haqida alohida
modda kiritilgan bo‘lib (78-modda), unda qayd etilganidek, “Fuqarolarning o‘zini
o‘zi boshqarish organlari yuridik shaxs sifatida fuqarolik-huquqiy munosabatlarning
qatnashchilaridir”.
Jamiyat taraqqiyoti takomillashgan sari hamda bozor munosabatlariga o‘tish
davrida, ayniqsa, fuqarolik jamiyatining vujudga kelishi bilan ushbu Qonunni
ma’lum normalar bilan to‘ldirish ehtiyoji sezildi. Shu boisdan 1999 yil 14 aprelda
O‘zbekiston Respublikasining “Fuqarolarning o‘zini-o‘zi boshqarish organlari
to‘g‘risida” yangi tahrirdagi Qonuni qabul qilindi. Fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish
organlari faoliyatini takomillashtirishga qaratilgan hujjatlar jumlasiga O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining 1998 yil 23 apreldagi “Fuqarolarning o‘zini o‘zi
boshqarish organlarini qo‘llab-quvvatlash to‘g‘risida”gi Farmoni, O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1999 yil 19 apreldagi “Mahalla posboni”
jamoat tuzilmalari va Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari huzuridagi
yarashtirish komissiyalari to‘g‘risidagi Nizomlarni tasdiqlash haqida”gi qarori
mamlakatimizda fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari tizimining
rivojlanishida muhim rol o‘ynadi.
Konstitutsiyaning 100-moddasida mahalliy hokimiyat organlari ixtiyoriga
berilgan vakolatli huquqlar: qonuniylikni, huquqiy tartibotni va fuqarolarning
xavfsizligini ta’minlash; hududlarni iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy rivojlantirish;
atrof-muhitni muhofaza qilish; mahalliy kommunal xo‘jalikka rahbarlik qilish;
fuqarolik holati aktlarini qayd etishni ta’minlash; normativ hujjatlarni qabul qilish
va qonunlariga zid kelmaydigan boshqa vakolatlarni amalga oshirish; mahalliy
byudjetni shakllantirish va uni ijro etish, mahalliy soliqlar, yig‘imlarni belgilash,
byudjetdan tashqari jamg‘armalarni hosil qilishdir.
Viloyatlar hokimlari va Toshkent shahar hokimi Prezident tomonidan
tayinlanadi va lavozimidan ozod qilinadi. Tuman va shaharlarning hokimlari tegishli
viloyat hokimlari tomonidan tayinlanadi.
Shaharlardagi tumanlarning hokimlari tegishli shahar hokimlari tomonidan
tayinlanadi va ishdan ozod qilinadi. Viloyat, tuman va shahar hokimlarining
qarorlari Xalq deputatlari kengashlari tomonidan tasdiqlanadi.
Xalq deputatlari mahalliy Kengashlari davlat hokimiyatining vakillik idorasi
bo‘lib, hududni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishga rahbarlik qiladi. Xalq deputatlari
mahalliy Kengashlariga: shaharlardagi tuman, shahar va viloyat Kengashlari kiradi.
Mustaqillik yillarida hokimlik institutining tashkil qilinishi hududiy boshqaruv
tizimining muvofiqlashishi va mexanizmining aniq faoliyat ko‘rsatishida muhim
qadam bo‘ldi. 1993 yil 2 sentyabrdagi “O‘zbekiston Respublikasida mahalliy
hokimiyat idoralarini qayta tashkil etish to‘g‘risida”gi Qonun bu borada tegishli
huquqiy hujjat vazifasini o‘tadi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasida xalq deputatlari tuman, shahar Kengashlari
va tegishli hokimlarning faoliyati O‘zbekiston Konstitutsiyasi, “Mahalliy davlat
hokimiyati to‘g‘risida”gi Qonun va Qoraqalpog‘iston Qonunlari bilan tartibga
solinadigan bo‘ldi.
1994 yil 4 yanvarda Oliy Kengashning 9-sessiyasida “O‘zbekiston
Respublikasida mahalliy hokimiyat idoralarini qayta tashkil etish to‘g‘risida”gi
Qonun qabul qilindi. Toshkent shahri va 12 viloyatda 1992 yil davomida Prezident
tavsiyasi asosida birinchi marta hokimlar tayinlandilar.
1995 yil sentyabrda Prezident huzuridagi Davlat va jamiyat qurilishi
Akademiyasi tashkil qilindi. Ushbu akademiyada o‘tgan faoliyat yillari davomida
2000 ga yaqin rahbar va tegishli mutaxassis kadrlar o‘z malakalarini oshirdilar.
Respublika Prezidenti Sh.M.Mirziyoevning 2018 yil 30 maydagi qarorida istiqbolli
boshqaruv kadrlar faoliyatini takomillashtirishda mazkur akademiyaning o‘rni va
roli alohida belgilab qo‘yildi.
Jamiyatni demokratlashtirish, huquqiy fuqarolik jamiyatini barpo etish -
O‘zbekiston istiqbolda tanlagan bosh strategik yo‘l bo‘lib hisoblanadi.
O‘zbekiston uchun an’anaviy sharq falsafasi va islom dini ta’limotlarini aks
ettiruvchi hamjihatlik, totuvlik, bag‘rikenglik g‘oyalari hamda jamoatchilik
fikrining ustuvorligiga tayanuvchi sharqona demokratik qadriyatlar asos qilib olindi.
Shubhasiz o‘z-o‘zini boshqaruv tizimida an’anaviy mahalla institutining o‘rni va roli
katta ahamiyat kasb etadi. Tarixiy jihatdan mahalla kishilarni hamjihatlikka,
totuvlik, o‘zaro hayrihohlik organ bo‘lib kelgan.
«Mahalla» so‘ziasli arabcha “joy”, “o‘rin”, ma’nosini anglatadi. Respublika
Konstitutsiyasining 105-moddasida shaharcha, qishloq va ovullardagi mahallalarda
fuqarolarning o‘zini-o‘zi boshqarishninghuquqiy o‘rni belgilab qo‘yilgan.
O‘zini-o‘zi boshqarish organlarini tashkil qilishda 1993 yil sentyabrda Oliy
Kengash 12-sessiyasida qabul qilingan “Fuqarolarning o‘zini-o‘zi boshqarish
organlari to‘g‘risida”gi Qonun alohida ahamiyatga ega bo‘ldi. Prezidentning 1992
yil 12 sentyabrda “Mahalla” xayriya jamg‘armasini tashkil etish va 1992 yil 8
oktyabrda xayriya jamg‘armasiga mablag‘ ajratish to‘g‘risidagi Farmonlari
mahallalarga homiylikni tashkil etishda katta ahamiyatga ega bo‘ldi.
Yirik shaharlarda ko‘p qavatli uylar joylashgan kvartallarga 1992 yil
boshlaridan mahalla maqomi berilib, tarixiy nomlar berildi, fuqarolar yig‘ini
o‘tkazilib, mahalla oqsoqoli va mas’ul kotiblar saylandi. Sovet davrida tuzilgan
qishloq va posyolka (shaharcha)larda vakillik boshqaruv organlari qishloq yoki
posyolka sovetlari deb atalgan, ular mustaqil hokimiyat organi bo‘lmay, xalq
deputatlari tuman yoki shahar kengashlari, ularning ijroiya qo‘mitalariga bo‘ysunar
edi. Mustaqil bo‘lgach mahalliy o‘zini o‘zi boshqarish tizimi tubdan isloh qilindi,
fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari tizimi davlat hokimiyati tizimidan
ajratish tomon yo‘l tutildi.
1994 yil 12 mingdan ortiq o‘zini o‘zi boshqarish organlari shakllantirildi, 2001
yil ularning soni 7847 tani tashkil etdi. 1999 yil 14 aprelda qabul qilingan
“Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari to‘g‘risida”gi yangi tahrirdagi
Qonunda o‘zini o‘zi boshqarish organlarining vakolatlari va huquqi kengaytirildi.
Fuqarolik jamiyati institutlari tizimida o‘zini o‘zi boshqarish organlarining
o‘rni beqiyosdir. Zero, boshqa mamlakatlardan farqli o‘laroq, mahalla instituti
yurtimizda ming yillar davomida sinalgan va chuqur ildiz otgan, aholini birlashtirib
turadigan ijtimoiy hodisa sifatida rivojlanib kelmoqda. Ayniqsa, uning hozirgi bozor
iqtisodiyotiga o‘tish sharoitida xalqimizning urf- odatlari, an’analari va
qadriyatlarini saqlab qolish, ularni jipslashtirish kafolati sifatida maydonga
chiqayotganligini yaqqol ko‘rib turibmiz.
Mahallaning tuzilmasi va funksiyasi vaziyatga qarab o‘zgarib turgan, ammo u
o‘zini o‘zi boshqarish tamoyilini saqlab qolgan, o‘z hududida istiqomat qiluvchi
kishilar o‘rtasida ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlarni muvofiqlashtirib turgan.
Mahalla o‘zini o‘zi boshqarish organlarining eng yorqin ko‘rinishi, ayni paytda
fuqarolik jamiyatining asosi va tayanchi deb tan olinganligi bilan ham o‘zining
yuksak mavqeiga ega. U yuksak madaniyat va kishilar o‘rtasidagi munosabatlar
ma’naviyatiga asoslanadi.
Mustaqillik yillari mobaynida jamiyatdagi boshqaruv tizimlarini isloh qilish,
davlat vazifalarini jamoat tashkilotlariga bosqichma-bosqich o‘tkazish, ya’ni kuchli
davlatdan kuchli jamiyatga o‘tish borasidagi ishlar izchil davom ettirilmoqda. Ushbu
jarayonda fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari va ularning asosiy negizini
tashkil etuvchi mahalla instituti fuqarolik jamiyati institutlarining eng muhim
bo‘g‘ini sifatida muhim ahamiyatga ega bo‘lmoqda.
Konstitutsiyaning ushbu qoidasi mahallaning huquqiy asoslarini yanada
rivojlantirish uchun dasturulamal bo‘lib xizmat qildi. Shunday qilib, 1993 yil 2
sentyabr kuni “Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari to‘g‘risida”gi qonun
qabul qilindi. Ushbu qonun ilk marta qonunchilik darajasida mahalla faoliyatini
tartibga soldi, ya’ni uning huquqiy maqomini belgilab berdi.
Fuqarolarning moddiy mustaqilligi va siyosiy-huquqiy ongi oshishiga sabab
bo‘layotgan demokratik islohotlar chuqurlashib, bozor munosabatlari rivojlanib
borgani sari mahalla institutining huquqiy asoslarini takomillashtirish zarurati
tug‘ildi. Natijada 1999 yil 14 aprel kuni “Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish
organlari to‘g‘risida”gi qonun yangi tahrirda qabul qilindi. Unda fuqarolarning
o‘zini o‘zi boshqarish huquqi bevosita mustahkamlab qo‘yildi, mahalla faoliyatining
asosiy tamoyillari, uning faoliyatini qo‘llab-quvvatlashga davlat kafolati belgilab
berildi, fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari vakolatlari kengaytirildi.
2004 yil 29 aprelda «Fuqarolar yig‘ini raisi (oqsoqoli) va uning maslahatchilari
saylovi
to‘g‘risida”gi
qonunning
qabul
qilinishi
mahalla
faoliyatini
demokratlashtirish yo‘lidagi ulkan qadam bo‘ldi. Ushbu qonunda, birinchidan,
fuqarolar yig‘ini organlariga saylovning demokratik tamoyillari belgilab berildi va
mahalla organlariga saylov tizimi barpo etildi; ikkinchidan, saylov jarayonining
barcha bosqichlari batafsil tartibga solindi; uchinchidan, qonun darajasida
mustahkam huquqiy kafolat yaratildi.
Mahalla o‘z faoliyatini moliyalashtirish bo‘yicha ham davlat ko‘magini ola
boshladi. Shunday qilib, rais, mas’ul kotib, “Mahalla posboni” jamoatchilik
tuzilmasi rahbari va fuqarolar yig‘inlarining diniy ma’rifat va ma’naviy-axloqiy
tarbiya masalalari bo‘yicha maslahatchisidan iborat to‘rt nafar mas’ul shaxs ishi,
shuningdek, mahallaning qo‘shimcha xarajatlari davlat hokimiyatining mahalliy
organlari byudjetidan moliyalashtirilmokda.
Hozirgi paytda O‘zbekistonda 10 000ga yaqin o‘zini o‘zi boshqarish organi
faoliyat ko‘rsatmoqda, shundan 8275 ta mahalla, 1301 ta qishloq, 154 ta shaharcha
va 155 ta ovul fuqarolar yig‘inidir. Mahalla fuqarolar yig‘inlari va faollari
qonunchilik belgilab bergan vakolatlardan kelib chiqib, fuqarolar yig‘inlari
faoliyatining asosiy yo‘nalishlari bo‘yicha tuzilgan komissiyalar yordamida aholini
ijtimoiy-siyosiy hayotga jalb qilish, ma’naviy-axloqiy tarbiyani kuchaytirish,
oilalarda qulay muhitni saqlab qolish, ehtiyojmand oilalar va nogironlarga moddiy
yordam ko‘rsatish, aholining tadbirkorlik sohasidagi bilim va ko‘nikmalarini
oshirish, hududlarni obodonlashtirish bo‘yicha ulkan ishlarni amalga oshirmoqda,
boshqa bir qancha tadbirlarni tashkil etmoqda.
2013 yilda yangi tahrirda qabul qilingan “Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish
organlari to‘g‘risida”gi qonunga ko‘ra fuqarolar yig‘inlaridagi asosiy yo‘nalishlar
bo‘yicha komissiyalar ro‘yxati quyidagilardir:
- yarashtirish komissiyasi;
- ma’rifat va ma’naviyat masalalari bo‘yicha komissiya;
- ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha komissiya;
- xotin-qizlar bilan ishlash bo‘yicha komissiya;
- voyaga yetmaganlar, yoshlar va sport masalalari bo‘yicha komissiya;
- tadbirkorlik faoliyati va oilaviy biznesni rivojlantirish masalalari bo‘yicha
komissiya;
-
ekologiya
va
tabiatni
muhofaza
qilish,
obodonlashtirish
va
ko‘kalamzorlashtirish bo‘yicha komissiya;
- jamoatchilik nazorati va iste’molchilarning huquqlarini himoya qilish
bo‘yicha komissiya o‘z faoliyatini olib boradi.
2017 yil fuqarolar yig‘inlari va o‘zini o‘zi boshqarish organlari – mahallalar
soni 10 mingdan ortiqni tashkil etdi. Shu yildan boshlab mahalla o‘z-o‘zini
boshqaruv organlarining faoliyatida zamonaviy asnodagi o‘zgarishlar ro‘y berib, uni
tom ma’noda xalq organiga aylantirish chora tadbirlari belgilandi.
Mahalla oldida turgan eng dolzarb masalalardan biri fuqarolarning ijtimoiy
faolligini oshirish, oilalarni mustahkamlash, odamlarni loqaydlik, boqimandachilik
kabi illatlardan forig‘ etish, aholini tom ma’nodagi fuqarolik jamiyatini barpo
etishga safarbar qilishdir.
O‘zbekistonda fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari tomonidan
yarashtirish masalasida qator ishlar amalga oshirilmoqda. Ta’kidlash joizki,
fuqarolar yig‘inlarida faoliyat olib borayotgan Yarashtirish komissiyalarining
vazifasi faqat nizoli oilalardan kelib tushgan arizalarni ko‘rib chiqishdagina emas,
balki nizoni keltirib chiqaruvchi sabablarni atroflicha o‘rganib, oilalarda sog‘lom
turmush tarzini keng targ‘ib qilishdan ham iborat hisoblanadi.
Inson huquqlari umumjahon deklaratsiyasining muqaddimasida xalqlar
o‘rtasida do‘stona munosabatlarni rivojlantirishga ko‘maklashish zaruriyatiga
e’tibor qaratish lozim, deb belgilangan. G‘arb mamlakatlarining ayrim siyosatchilari
ham O‘zbekistondagi fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlari tizimining o‘ziga
xosligini yuqori baholashgan. Jumladan, nemis siyosatchisi Artur Faynberg:
“Mahalla – inson huquqlarini hurmat qilgani holda yoshlarni tarbiyalashga, uning
kamol topishiga ko‘mak beruvchi jamiyat instrumenti”, deb baho bergan. Shu bilan
birga, individualizm singib ketgan G‘arb mutaxassislari uchun bu tizimning tub
mohiyatii tushunish mushkulligini ham ob’ektiv tavsiflab berishgan.
O‘zbekistonda bosqichma-bosqich amalga oshirilayotgan keng qamrovli
islohotlar va milliy taraqqiyot talablaridan kelib chiqib mahalla faoliyatiga oid
qonun hujjatlari muntazam ravishda takomillashtirib borilyapti. Xususan, 2013 yil
22 aprelda “Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari to‘g‘risida”gi qonunning
yangi tahriri tasdiqlandi. 2016 yil oxirlaridan boshlab mahalla fuqarolar yig‘ini
faoliyatini yanada takomillashtirish, uni zamon talablariga moslashtirish, mazkur
organni aholining joylardagi haqqoniy tarzda dolzarb masalalarni hal etuvchi o‘z-
o‘zini boshqarish halq idorasiga aylantirish borasida qator ishlar amalga
oshirilmoqda. Bu borada, 2017 yil 3 fevral kuni fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish
organlari faoliyati samaradorligini oshirish, mahalla institutini aholiga eng yaqin va
xalqchil tuzilmaga aylantirish, fuqarolar yig‘inlarining mushtarak manfaatlarini
ifoda etadigan uyushmaga birlashish huquqlarini ro‘yobga chiqarish, ularning
moddiy-texnika bazasini mustahkamlash hamda davlat organlari va fuqarolik
jamiyati institutlari bilan o‘zaro hamkorligini yanada rivojlantirish maqsadida
O‘zbekiston
Respublikasi
Prezidentining
“Mahalla
institutini
yanada
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi farmoni qabul qilinishi ayni muddao
bo‘ldi.
Shuningdek, mutasaddi vazirlik, idora va tashkilotlar zimmasiga fuqarolar
yig‘inlarining bandlikka ko‘maklashuvchi tuman (shahar) markazlari, huquqni
muhofaza qiluvchi organlar, ta’lim muassasalari hamda moliya va sog‘liqni saqlash
organlari bilan o‘zaro hamkorligini nazarda tutadigan tegishli normativ-huquqiy
hujjatlar loyihalarini ishlab chiqish vazifasi yuklandi. Bundan tashqari, mahalla
fuqarolar yig‘inlarining mahalliy ahamiyatga molik masalalarni hal etish bo‘yicha
mustaqilligini ta’minlash, o‘zini o‘zi boshqarish tizimida ortiqcha bo‘g‘inlardan voz
kechish maqsadida tarkibida mahallalar tuzilgan shaharcha, qishloq va ovul
fuqarolar yig‘inlarini mahalla fuqarolar yig‘inlariga birlashtirish va bo‘lish yo‘li
bilan qayta tashkil etishga qaratilgan chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda. Fuqarolar
o‘zini o‘zi boshqarish organlarining moddiy-texnika bazasini mustahkamlash,
bolalar sport maydonchalari, maishiy xizmat ko‘rsatish ob’ektlarini tashkil etish
maqsadida 2017-2021 yillarga mo‘ljallangan hududiy dasturlar ishlab chiqildi.
Shuningdek, tumanlar va shaharlar markazlarida “Mahalla markazi” majmualari
binolarini namunaviy loyihalar asosida barpo etishga qaratilgan chora-tadbirlar
amalga oshirilmoqda. Shu bilan birga, fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlarining
zimmasiga yuklatilgan vazifalarning amalga oshirilishiga munosib hissa qo‘shgan
tashabbuskor fuqarolar va jamoatchilik tuzilmalari vakillariga taqdim etiladigan
“Mahalla iftixori” ko‘krak nishonini ta’sis etildi. Kompleks chora-tadbirlar dasturida
nazarda tutilgan tadbirlarning amalga oshirilishi fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish
organlari zimmasidagi vazifalarni samarali bajarish, ularning faoliyatini
muvofiqlashtirish, davlat organlari va fuqarolik jamiyati institutlari bilan o‘zaro
hamkorligini yanada mustahkamlash imkonini beradi. “Obod mahalla” dasturi
doirasida Toshkent shahri, viloyat markazlari, Qoraqalpog‘iston Respublikasi
hamda barcha tumanlarda mahalla hududlarini obod qilish, maishiy qurilish
ob’ektlarini barpo etish, gaz, elektr energiyasi, toza ichimlik suvi bilan ta’minlash
borasida keng ko‘lamli ishlar amalga oshirilmoqda.
Mahalla xalqqa huquq va erkinliklardan foydalanish yo‘lini ochib, unga
osoyishta hayotdan bahramand bo‘lishni o‘rgatadi. Mahalla taqdiri mamlakat taqdiri
bilan chambarchas bog‘liq. Mahalla obod bo‘lsa, mahalla tinch bo‘lsa, yurt tinch
bo‘ladi.