Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogika va pedagogik sosiologiya fanining paydo boʻlishining madaniy-tarixiy, ijtimoiy-huquqiy shart-sharoitlari
Yuklangan vaqt
2024-10-20
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
11
Faytl hajmi
25,1 KB
Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogika va pedagogik sosiologiya fanining paydo
boʻlishining madaniy-tarixiy, ijtimoiy-huquqiy shart-sharoitlari
Reja:
1. Mehribonlik va xayr-saxovat ijtimoiy-pedagogik faoliyatning madaniy-
tarixiy anʼanasi sifatida.
2. Oʻzbekistonda xayr-sahovatning rivojlanish bosqichlari.
3. Oʻzbekistonda “Ijtimoiy pedagog” kasbining paydo boʻlishi.
Tayanch iboralar: rahmdillik, ijtimoiy pedagog, madaniy-tarixiy anʼana, hayr-
saxovat, rivojlanish, koʻmaklashish, turmush, eʼtiqod, hadis, rahmdillik.
1. Mehribonlik va xayr-saxovat ijtimoiy-pedagogik faoliyatning
madaniy-tarixiy anʼanasi sifatida. “Muruvvat” va “saxovat” tushunchalari oʻrtasida
qanday farq mavjud? Jamiyatimiz ijtimoiy hayotida muruvvat va saxovatpeshalik
muhim oʻrin tutadi. Mazkur ijtimoiy qadriyatlar zamirida insoniylikni saqlash, oʻz
shaxsiy manfaatlariga berilmaslik, oʻzgalar manfaatini hisobga olish, el-yurt, davlat
va jamiyat muammolarini hal etishda faollik koʻrsatish, jamiyatda sogʻlom maʼnaviy
muhit yaratish kabi yuksak tushunchalar oʻz aksini topgan.
Muruvvat va saxovat sharq xalqlari hayotida milliy qadriyat darajasiga
koʻtarilgan. “Muruvvat” soʻzi mardlik, odamgarchilik maʼnolarini ifoda etsa,
“Saxovat” esa saxiylik, qoʻli ochiqlik maʼnolarini bildiradi. Saxovat tushunchasi
oʻzida quyidagi maʼnolarni ifoda etadi:
1) oliyhimmatlilik, saxiylik; himmat qilish; yordam qoʻlini uzatish; himmat
bilan ehsonu inʼomlar ulashish;
2) koʻchma maʼnoda tabiiy boylik; moʻl hosil; toʻkinlik, moʻl-koʻllik.
Saxovatlilik insonga xos boʻlgan xususiyatlarning eng oliyjanobidir. Saxovatlilik
sidqidildan qilingan yaxshilik boʻlib, u be’minnatlilikning nishonasidir. Muruvvat –
insonparvarlik, biror kishiga qilingan xolisona insoniy yordam, yaxshilik, saxovat,
lutf. Muruvvat saxovatli, mehr-muhabbatli, oqibatli insonlarning nafaqat oʻz
tashvishi bilan, balki oʻzgalar tashvishi bilan yashashida, ularning kimgadir moddiy
va maʼnaviy koʻmaklashishi, xayru-ehson qilish, koʻnglini koʻtarish singari insoniy
xatti-harakatlarida namoyon boʻladi. Bunday insonlar kam taʼminlangan,
boquvchisini yoʻqotgan muhtojlarga, nogironlarga, yetimlarga moddiy yordam
berish bilan birga, bu kabi ezgu amallarni bajarishni oʻz insoniy burchi deb biladi.
Muruvvat insondagi eng yaxshi fazilatlar ifodasi, joʻmardlik belgisi boʻlib, u turli
shakllarda namoyon boʻladi: gʻarib va ojiz kishilarning koʻnglini koʻtarish; yetim-
esirlar, keksa va nogironlarning boshini silash, topgan boyligidan bir qismini
nogironlarga ulashish va boshqalar. Demak, muruvvat moddiy yordamdangina
iborat emas, aslida mardlik va oliyjanoblikning har qanday koʻrinishi muruvvatdir.
Bilmasdan notoʻgʻri ish qilgan kishini kechirish, yoshlarning xato va kamchiligini
bilib-bilmaslikka olish, ammo mavridi kelganda, buni nozik ishoralar bilan
tushuntirib qoʻyish kabilar ham muruvvatning bir koʻrinishidir.
Mazkur ikki tushuncha oʻzaro bir-biri bilan bogʻliq boʻlsada, biroq ular
mohiyatiga koʻra turli sifat va fazilatlarni ifodalashi bilan muayyan farqliklarga ega.
Muruvvat – bu insonning pok axloqiy tuygʻular, sifat va xususiyatlarga ega
ekanligini bildirsa, saxovat esa ana shu fazilatlarning amalda roʻyobga chiqishidir.
Shu maʼnoda “Muruvvat” deganda yaxshilikka, ezgulikka, mardlikka boʻlgan
xohish-istakni, “Saxovat” deganda esa ijobiy xatti-harakatlar majmuini tushunamiz.
Mazkur ikki tushunchada yaxlitlikda insonparvarlik, olijanoblik, mardlik, qoʻli
ochiqlik, odamlarni yaxshi koʻrish, rahmdillik, boshqalarga hamdardlik, boshqalarni
qoʻllab-quvvatlash, begʻarazlik, mehr-oqibatlilik kabi sifatlar oʻz aksini topadi.
Insonparvarlik tushunchasi boshqa odamlarga va yer yuzidagi barcha tirik
mavjudotga ezgu, rahmdil, gʻamxoʻr munosabatni namoyon etadigan shaxs sifati,
insoniylik tarzida baholanadi. “Falsafa qomusiy lugʻat”da insonparvarlik
“Odamlarga mehr-muhabbat bilan qarash, ularni hurmat qilish, insonning moddiy
farovonligini yuksaltirish va kishilarda yuksak maʼnaviy failatlarni rivojlantirishga
gʻamxoʻrlik qilish gʻoyalari bilan sugʻorilgan dunyoqarash” sifatida qaraladi.
“Pedagogik ensiklopedik lugʻat”da esa, insonparvarlik shaxs sifatida inson, uning
erkin rivojlanishi va oʻz qobiliyatlarini namoyon eta olishini qadriyat sifatida qabul
qilish ekanligi uqtiriladi.
Keng maʼnoda insonparvarlik – insonni shaxs sifatida qadriyat deb
belgilaydigan, uning erkinlik, baxtga boʻlgan huquqi, oʻzining qobiliyatlarini
namoyon etishi va rivojlantirishi, ijtimoiy institutlarning baholash mezonlarida
inson ravnaqini hisobga oladigan qarashlarning tarixiy oʻzgaruvchan tizimi,
insoniylik – odamlar orasida kutiladigan meʼyoriy munosabat.
Mardlik insonning maʼnaviy xislati boʻlib, or-nomus, vijdon va sadoqat,
shaxning olijanobligini oʻzida ifoda etadi. Mardlik soʻzi xalqimiz oʻrtasida keng
isteʼmol etiladigan va millatimiz uchun xos boʻlgan fazilatni ifoda etadigan soʻz
hisoblanadi. Mardlik soʻzi jasorat, qoʻrqmaslik, botirlik kabi soʻzlar bilan
maʼnodoshdir. Oʻz nafatida mardlik soʻzi insof tushunchasi bilan ham ugʻunlashib
ketadi.
Insof – bu adolat va vijdon amri bilan ish tutish tuygʻusi, kishilarga
munosabatda halollik, toʻgʻrilik, tenglik, sofdillik va haqiqatgoʻylikdir. Mardlik
nima ekanligini anglagan inson ojizlarni himoya qiladi, kambagʻallarga yordam
beradi, zabunlarning koʻnglini koʻtaradi.
Ochiqqoʻllik – inson maʼnafiy qiyofasini belgilovchi muhim xususiyat boʻlib,
saxiylik, qoʻli ochiqlik, hotamtoylik maʼnolarini anglatadi. Ochiqqoʻllik xalqimiz
maʼnaviyatidan chuqur oʻrin olgan, milliy mentalitetimizga xos xususiyat sifatida
qadrlanadi. Ochiqqoʻllik xususiyatiga ega kishilar kam taʼminlangan, koʻp bolali,
iqtisodiy jihatdan qiynalib qolgan oilalarga savob uchun doimiy yordam koʻrsatib
keladi. Oʻz navbatida ochiqqoʻllik saxiylik xislati bilan uygʻunlashadi. Saxiylik hech
kimdan narsasini, yaxshiligini ayamaslik, hotamlikni ifoda etadi. Saxiylik qoʻlidan
kelgancha insonlarga yaxshilik, muruvvat koʻrsatish xususiyatini oʻzida mujassam
etadigan fazilatdir. Saxiylik qilib nochorlarga yordam qoʻlini uzatgan odam,
yaxshilik yoʻlida qadr topadi. Saxiylik kishining koʻrki, uning zaynatidir.
Rahmdillik oʻzgalarga nisbatan mehr-shafqat, mehribonlik, insonparvarlik
tuygʻusini ifodalovchi tushuncha boʻlib, uning tub mohiyati insonni hurmat qilish,
qadr-qimmatini bilish hamda ularga mehribonlik koʻrsatishdin iboratdir. Rahmdillik
oʻzgalarga mehr-shafqat koʻrsatish, amaliy koʻmak berish kabi insoniy fazilatlarda
namoyon boʻladi. Insondagi rahmdillik va mehribonlik uning maʼnaviy
goʻzalligidan, nozik tabiat egasi ekanligidan dalolat beradi. Rahmdil inson
yaxshilikdan kuch olib, el manfaatini koʻzlaydi, oʻzgalarga manfaatini oʻz
manfaatidan ustun qoʻyadi.
Muruvvatlilik va saxovatlilik fazilatlarini shakllantirish muayyan mezonlarga
asoslanishni talab etadi. Mazkur mezonlarga quyidagilarni kiritish mumkin:
begʻarazlik;
ixtiyoriylik;
aniqlik;
yoʻnaltirilganlik;
vaqt bilan bogʻliq;
meʼyor bilan bogʻliq.
Shuningdek, muruvvatlilik va saxovatlilik fazilatlari quyidagi tamoyillar
birligini ham talab etadi:
1. Oshkoralik. Ushbu tamoyil muruvvat va saxovat ochiq,
toʻgʻridan toʻgʻri, hech qanday yashirin maqsad bilan amalga
oshirilmasligi lozimligini iofda etadi.
2. Halollik. Halollik jamiyatning axloqiy meʼyorlariga ongli
ravishda va ixtiyoriy amalga qilishga undovchi hodisa boʻlib, inson
xarakterining mohiyatidan kelib chiqib, insoniylik burchining
vijdonan va ongli bajarilishini talab etadi.
3. Qonuniylik. Qonuniylik muruvvat va saxovat koʻrsatish
maqsadga muvofiqlik, qonun va qonun osti hujjatlari hamda davlat-
jamiyat manfaatlariga mos kelishini taqozo etadi.
4. Xolislik. Muruvvat va saxovat insonning oʻz xoxish-
irodasi timsoli boʻlib qolishi kerak emas, u umuminsoniy meʼyor va
talablar ifodasi sifatida namoyon boʻlishi zarur.
Muruvvatlilik va saxovatlilik fazilatlari maʼlum manbalardan doimiy
oziqlanib turadi. Ularga tarixiylik, vorislik va zamonaviylik kabilarni kiritish
mumkin. Chunki oʻtmishda kishilarga mehr-muruvvat koʻrsatish, yaxshilik qilishga
doir anʼanalar kishini ajdodlariga mos fikr yuritishi, oʻz xatti-harakatlarini
zamonaviylik bilan uygʻunlashtirishiga imkon beradi.
2.2. Oʻzbekistonda xayr-sahovatning rivojlanish bosqichlari. “Futuvvat” va
“javonmardlik” tushunchalarini qanday izohlash mumkin? Bugungi kunda
axloqning umuminsoniy tushunchalari sifatida eʼtirof etilgan ezgulik va yovuzlik,
vijdon, muhabbat, burch va qadr-qimmat, hayot mazmuni va baxt tushunchalari eng
avvalo, Sharq falsafiy-axloqiy taʼlimotida talqin qilib berilgan. Mashhur faylasuf-
axloqshunos olim G.A.Golubevaning fikricha: “Mutaxassislar axloq masalalari
boʻyicha talqinlar miloddan avvalgi birinchi ming yillik oʻrtalarida bir vaqtda va bir-
biridan mustaqil boʻlgan uch hududda – Qadimgi Xitoy (Konfutsiy), Qadimgi
Hindiston (Budda) va Qadimgi Yunoniston (yetti donishmand) paydo boʻldi”
Mazkur fikrga qoʻshilgan holda, unga qisman toʻldirish va oʻzgartirish kiritish
lozim: “Axloq masalalari boʻyicha talqinlar miloddan avvalgi birinchi ming
yillikning oʻrtalarida bir vaqtda va bir-biridan mustaqil boʻlgan toʻrt hududda – Oʻrta
Osiyo (Zardoʻsht), Qadimgi Xitoy (Konfutsiy), Qadimgi Hindiston (Budda) va
Qadimgi Yunoniston (etti donishmand) paydo boʻldi”. Bunday fikr yuritishga oʻziga
xos asoslar mavjud. Jumladan, nemis faylasufi Artur Shopengaurning “Koʻpgina
dinlarga Zardoʻshtiylik asos boʻlgan, masalan, bu dindan Yahudiylik kelib chiqqan:
Ormuzd – Yaxvega, Axriman – Iblisga aylantirilgan” degan fikrini va Fridrix
Nitsshening “Mening Zardoʻshtim” kitoblarini yodga olishning oʻzi kifoya.
Miloddan avvalgi VII-VI asrlarda jahon dinlari orasida eng qadimgi din, Oʻrta
Osiyo hududida zardushtiylik dini hukmronlik qildi. Bu din insoniyatga katta taʼsir
etdi, yaʼni insonni birinchi oʻringa olib chiqdi. Zardushtiylar muqaddas kitobi
“Avesto”ni oʻz erasining oʻziga xos ijtimoiy-qomusiy asari deb hisoblash mumkin.
Zardushtiylik dinida axloqiy meʼyorlar asosi (axloqiy mezonlar) uchlikka tayangan
edi. “Avesto”da “Inson yaxshi fikrlarga ega boʻlishi, faqat yaxshi soʻzlar soʻzlashi
va savobli ishlar qilishi lozim” deb yozilgan.
Zardushtiylikda axloqiylikning asosi, saxovatlilik belgisi – mehnat deb
koʻrsatilsa, ishyoqmaslik barcha nuqsonlarni keltirib chiqaruvchi sabab ekanligiga
urgʻu beriladi.
“Avesto”da bayon qilingan axloq falsafasiga koʻra, odamzot, tabiat va tirik
jonzotlar abadiy muqaddaslik himoyasida boʻladi. Bu abadiy muqaddaslik
quyidagilardir:
1. Ezgu niyat (Vohu-Mana).
2. Ezgu haqiqat (Asha-Vaxishta).
3. Cheksiz muruvvat (Spenta-Armayta).
4. Xohish moʻtadilligi (Xshatra-Variya).
5. Ezgu maqsad (Xarvatot).
6. Abadiylik (Amaretat).
Bu tushunchalarga amal qilish odamlarning ongida “Yaxshilik qilish – eng
muhim maqsad” degan qadriyatning tarkib topishiga olib kelgan. Natijada
oʻzgalarga yaxshilikni kasb qilib olgan “ijtimoiy guruhlar” paydo boʻlgan. Masalan,
“Avesto”da ana shunday guruhlardan biri sifatida Turon harbiylari koʻrsatiladi.
Unga koʻra Turon harbiylari ezgulikdan kuch olib, odamlar, tabiat va jonzotlarga
yaxshilik qilishni kasb qilganlar; yomonlikka qarshi kurashganlar. Harbiy
kishilarning bunday aqidaga ega boʻlishi Sharq xalqlari, jumladan, Oʻzbekiston
xalqi hayotida muhtojlarga yaxshilik qilish va ularni qoʻllab-quvvatlash qadimdan
axloqiy madaniyat unsuri sifatida qabul qilinganidan dalolat beradi.
Bunday qarash va amallar odamlarning ongi va qalbiga singib ketdi. Masalan,
bu holni keyinchalik turkiy xalqlar hayotida yana uchratamiz. Turk hoqonligi
hayotida bunga misollar koʻp. Bir oʻrinda shahzoda Toʻnyuquq shunday deydi:
“Kunduzi oʻtirmay yuzimning qonini yoʻqotib, terimni gupillatib mehnat qildim,
elni tuzatdim va tomogʻini but qilib, tarbiya qildim. Davlat ham, davlat boʻldi, xalq
ham xalq boʻldi”. Demak, endi yaxshilik qilish gʻoyasi davlat xizmatchilari
guruhining bosh maslagiga aylanganiga duch kelamiz. Buning natijasida davlat va
xalq farovonlikka erishgan. Hatto shahzoda Qul Tegin deydiki: “Butun xalqni
mamnun qildim, endi yovuz emas”. Demak, yaxshilik qilish qadriyati xalqni moddiy
jihatdan farovon, maʼnaviy jihatdan ezgu boʻlishga olib keladi. Shahzoda Qultegin
yana deydi: “Qashshoq xalqni yaxshilab oyoqqa turgʻizib qoʻydim, uni boy qildim
va oz xalqni koʻpaytirdim. Bu soʻzimning yolgʻoni yoʻq. Ey beklar, ey xalq, buni
eshiting: turkiy xalqni toʻplab, davlat tuting”.
Muruvvatlilik va saxovatlilik fazilatlari haqida fikr yuritilganda, uning
maʼnaviy mazmuniga alohida eʼtibor qaratish lozim. Muruvvatli va saxovatli boʻlish
koʻp hollarda real namoyon boʻlsada, lekin bu tuygʻu eng avvalo, kishi ongida,
qalbida tarkib topishi kerak. Bu borada Budda shunday taʼlim beradi: “Mulk
tuygʻusi narsalar bilan emas, fikr bilan oʻlchanadi; narsalarga ega boʻla turib,
mulkdor boʻlmaslik mumkin”. Buning maʼnosi shuki, muruvvatli va saxovatli
boʻlish uchun mulk egasi boʻlish shart emas. Inson yaxshi soʻzi, fikri va
xushmuomalasi bilan ham muruvvat va saxovat koʻrsatishi mumkin. Sharq falsafiy-
axloqiy taʼlimotida masalaning aynan mana shu jihatiga diqqat qaratiladi. Natijada
Sharqda har bir kishi ijtimoiy mavqeidan qatʼiy nazar oʻzini olijanob his qiladi. Ana
shu sababli Budda mazkur masalaga alohida eʼtibor bergan: “Olijanob odamni
topish mushkul ish, u hamma erda ham tugʻilavermaydi; biroq qayerda shunday
odamlar boʻlsa, oʻsha yerda baxtiyor avlod yashaydi”. Muruvvat va saxovat ana
shunday katta kuchga ega.
Ayniqsa, muruvvatlilik va saxovatlilik fazilatlariga ega boʻlish islom dini
tufayli inson va jamiyat hayotining tarkibiy qismiga aylandi. Paygʻambarimiz
Muhammad (s.a.v.) eng koʻp targʻib qilgan gʻoya muruvvat va saxovatdir. U kishi
buyuradi: “Kishining saxovati uning iymonida, odobi – aqlida, qadri esa xulqidadir”.
Bu nihoyatda muhim fikr. Chunki unda saxovat iymonning tarkibiy qismlaridan biri
sifatida uqtirilmoqda va saxovat muruvvatdan boshlanishi maʼlum. U holda anglash
mumkinki, iymonli odamda muruvvat va saxovat tuygʻusi boʻladi. Chunki bunday
inson Alloh oʻzining yaratganlariga muruvvat va saxovat koʻrsatishini anglaydi va
iymonli odam bu sifatni oʻzlashtiradi. Shu maʼnoda Rasululloh buyuradiki: “Alloh
taolo ikki xulqni yaxshi koʻrib, ikki xulqdan nafratlanadi. U yaxshi koʻradigan ikki
xulqi saxiylik va kechirimlilik boʻlib, nafratlanadigan ikki xulq esa, xasislik va
badfeʼllikdir. Agar Alloh taolo biror bandasiga yaxshilikni istasa, uni odamlarni
hojatini chiqarishga safarbar etur”. Mazkur fikrdan yana anglash mumkinki,
muruvvat va saxovat kishining oʻziga yaxshilikni keltiruvchi omildir. Rasululohning
ushbu fikri odamlarda muruvvatlilik va saxovatlilikning joʻsh urushiga olib keladi.
Hatto X asrga kelib bu tamoyilni maslak sifatida qabul qilgan futuvvat harakati
tarkib topdi va bu harakat musulmon olamida qadriyat darajasiga koʻtarilgani
maʼlum.
Professor N.Komilovning qayd etishicha, “Futuvvat–mardlik tariqati,
muruvvat va mehribonlik koʻrsatish, fidoyilik va fidokorlik ilmidir. Javonmard
odamning (futuvvat ahlining) soʻzi ham, ishi ham, niyati va fikrlari ham pok boʻlgan.
Ular xalqimiz axloqini tarbiyalashga katta xizmat qildilar”.
Futuvvatchilar muhtojlarga moddiy va maʼnaviy yordam koʻrsatishni bosh
maqsad sifatida qabul qilib, muruvvat va saxovat madaniyatini qadriyat darajasiga
koʻtarganlar. Bu borada Yusuf Xos Xojib quyidagicha fikr yuritadi:
Aqillik ul ermas ulasa kumush
Aqi janin xalqqa qilur ulush
Aqitsa aki er budunka tavar
Aka yigʻlu turur anglar xalq evar
(Axiylik, yaʼni futuvvat – bu boylik ulashish emas,
Futuvvat – bu xalqqa jonni berishdir.
Xalqqa boylik oqizar saxiy odam,
Shu sababli odamlar unga intiladi).
Demak, futuvvat ahli xalqqa nafaqat boylik ulashadi, balki kerak boʻlsa jonini
ham beradi. Mutafakkir bu bilan futuvvatchilarning muruvvatu saxovatli tengsiz
kishilar boʻlganligidan xabar beradi. Chunki oʻzgalar uchun jonni fido qilish
muruvvat va saxovat koʻrsatishning oliy koʻrinishidir.
Donishmand Unsurulmaoliy Kaykovus futuvvatchilarning dunyoqarashi,
axloqi va faoliyatini yanada kengroq sharhlab beradi. U deydi: “Futuvvatning asli