Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi tarixi
Yuklangan vaqt
2024-10-20
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
14
Faytl hajmi
31,8 KB
Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi tarixi
Reja:
1. “Avestoʻ va adabiy manbalarda ijtimoiy-pedagogik gʻoyalar.
2. Oʻrta asrlarda Oʻrta Osiyo qomusiy olimlarining ijtimoiy-pedagogik
gʻoyalari.
3. XI-XIX asr maʼrifatparvarlarining ijtimoiy-pedagogik qarashlari.
4. XX asr boshlarida ijtimoiy- pedagogik faoliyat.
4.1. “Avestoʻ va adabiy manbalarda ijtimoiy-pedagogik gʻoyalar. Ijtimoiy
pedagogika fani bundan 200 ming yil oldin ham mavjud boʻlgan. Faqat unda bu fan
pedagogikaning tarkibida boʻlgan. Pedagogik sotsiologiya fanning ilk kurtaklari
Yevropa va Osiyoda yozilgan. Bu fan asosan 820-829-yillardan boshlab rivojlangan,
albatta fan boʻlib emas. Hozirda pedagogik sotsiologiya fan sifatida kiritilgan.
Pedagogik sotsiologiya fanining integratsiya tarmogʻi sifatida.
Har bir fan aniq bir haqiqatdan “oʻsib chiqadi”, uning aksini ifodalaydi. Ilmiy
bilimlar amaliy faoliyatidan uzilgan holda rivojlana olmaydi. Aynan amaliyot
istalgan fanning manbai hisoblanadi. Boshqa tomondan, barcha amaliy faoliyat ham
agar ilm-fan yutuqlariga asoslangan boʻlsa yanada samarali boʻladi. Ijtimoiy
pedagogikaning fan sifatida ham, amaliy faoliyat muhiti sifatida ham farqlaydilar,
aslida ular bir-biri bilan oʻzaro bogʻliq. Amaliy faoliyat – bu ijtimoiy
pedagogikaning aniq bir bola yoki bolalar guruhi bilan olib boradigan ishidir.
Ijtimoiy pedagogika oʻquv fani sifatida ham oldinga chiqishi mumkin. Oʻquv
fani –bu umumtaʼlim yoki maxsus taʼlim muassasalalarida oʻrganiladigan
predmetdir. Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi oʻziga xos
xususiyatga ega – fan, ilmiy bilimlar sohasida maxsus amaliy faoliyat hamda oʻquv
fani sifatida. Qadim antik davrlardayoq bolani himoya qilish maqsadida oʻz ijtimoiy
pedagogik tarbiyaga oid muammolarni oldinga surganlar. Eramizdan avvalgi 7-6
asrlar Markaziy Osiyo hududida jahon dinlari orasida eng qadimgi din zardushtiylik
dini hukmronlik qildi. Bu din insoniyatga katta taʼsir qildi, yani insonni birinchi
oʻringa olib chiqdi. Zardushtiylarning muqaddas kitobi “Avesto” (olovga sigʻinish)
oʻz erasining oʻziga xos qomusiy asari deb hisoblash mumkin. Zardushtiy dinda
axloqiy meʼyorlar asosi (axloqiy mezonlar) uchlikka tayangan edi. “Avesto” da
inson yaxshi fikrlarga ega boʻlishi, faqat yaxshi soʻzlar va savobli ishlar qilishi lozim
deb yozilgan (xulq atvor).
“Avesto” ning katta qismi boʻlgan “Yasna” larda inson kamolini koʻrsatuvchi
axloq – odob mezoni ana shu uchlikda humata (gumata) – yaxshi fikr, hukta (gukta)
– yaxshi soz va hvarsha (gvarshta) – yaxshi ishlarda ifodalanadi. “Men yaxshi fikr,
yaxshi soʻz, yaxshi ishga shon-shavkat bahsh etaman. Men yaxshilikdan iborat
qonunga shon-shavkat baxsh etaman” (“yasna”, 14), deyiladi.
“Avesto” tadqiqotchisi A.O.Makovelskiy inson firi, soʻzlari va ishlariga ikki
qarama -qarshi kuch: Voxu Mana (“Ezgu fikr”) va Apo Mana (“Yovoʻz fikr”) taʼsir
koʻrsatadi deydi. Barcha fikrlar, soʻzlar va ishlar ichida aslida ezgulik va yovuzlik
yotadi. “Yaxshi fikr” deganda ilohiy-qonun ruhidagi kishisiga mehribon boʻlish,
muhtojlarga koʻmaklashishga, yovuzlikka qarshi kurashishga tayyor turish,
kishilarni baxt-saodati uchun harakat qilish, ahillik va doʻstlik, totuvlikda yashashga
intilish ruhidagi niyatlar va fikrlar musaffoligi tushunilgan. Inson oʻz fikri hayolida
boshqalarga hasad qilmasligi lozim. Yaxshi niyatli kishi dargʻazab boʻlmaydi va
boshqa jihatlarga berilmaydi. Chunki bunday holatda inson yaxshi niyatni yoʻqotadi,
burch va adolat haqida unutadi va nojoʻya haraktalar qiladi. Zardushtiylik dinida
uchlik asosga tayangan holda axloqiy meʼyorlar: yaxshi fikr yaxshi soʻz yaxshi
(xulq-atvor) qadimgi davrlardanoq shunday insoniy hislatlar qadrlangan.
Inson bilimlarga ega boʻlishi (Yaʼni kasb-hunarga ega boʻlishi), adolatli
boʻlishi (yaʼni insoniy boʻlishi), shunday axloqiy xususiyatlarga ega boʻlishi lozim
ediki, yaʼni mehribon, kamtarin, jasur, chiroyli nutqga ega, vatanparvar kuchli iroda,
bilim sohibi boʻlishi zarur edi.
4.2. Oʻrta asrlarda Oʻrta Osiyo qomusiy olimlarining ijtimoiy-pedagogik
gʻoyalari.
Pedagogika fani tarixi qadimgi davrlariga borib taqaladi. Koʻp ming asrlar
mobaynida pedagogika falsafaning ichida rivojlandi. Qadimgi zamonlardan buyon
olamda insonning oʻrni va roli, shaxsning axloqiy shakllanishida madaniyat va
dinning ahamiyati barkamol shaxs rivojlanishi masalalari va shu kabilar. Sharq
uygʻonish davri (9-11asrlar) qomusiy olimlari Abu Nasr al Farobiy (873–1037)
shunday ijtimoiy pedagogik gʻoyalarni aytib oʻtganlarki, bolani ayni goʻdaklik
chogʻidanoq tarbiyalay boshlashning zarurati, shuningdek bolaning tarbiyasiga
tabiat atrof — muhitning taʼsiri va boshqa fikrlar kabidir. 15-16 asrlarda Markaziy
Osiyoda tabiatshunos-faylasuflari, tarixchi, shoir va rassom-musavvirlari oʻz
ijodlarida ijtimoiy fanlarga alohida eʼtibor bilan qarab, tabiat sirlarini oʻrganishga
intilganlar. Bular qatorida Nuriddin Abdurahmon Jomiy (1414-1492), Jaloliddin
Davoniy( 1427–1502), Alisher Navoiy (1441–1501), Xusayn Voiz Koshifiy (1440-
1505) oʻz asarlarida inson aqli tafakkuri, uning qobiliyati, insonning alohida axloqiy
hislatlari, insoniylik gʻoyalari, bolalar tarbiyasida umuminsoniy qadriyat
hisoblanadi. Shu jumladan, oʻzbek tilini asoschisi buyuk alloma, musiqachi, davlat
arbobi, Alisher Navoiyning ijtimoiy pedagogik gʻoyalari, yuksak darajada
insonparvarligi bilan ajralib turadi. U insonni butun koinotda, bu olamda eng oliy
mavjudot deb hisoblagan. Bolani esa oilaga quvonch ham baxt keltiruvchi muqaddas
inʼom sifatida uyni yoritib yuboradi deb hisoblaydi. Inson oʻz farzandigina emas,
balki kelajak avlod boʻlgan barcha bolalarni sevmogʻi shart deb yozadi shoir.
Ijtimoiy pedagogika oid fikrlarni bizning olim va allomalarimiz,
marifatparvarlarimiz, jadidchilik harakati yetakchilari, 20 asr boshlarida yashab, ijod
qilgan
allomalar
Maxmudhoʻja
Behbudiy
(1874-1919),
Munavvar
qori
Abdurashidov (1878-1931), Abdulla Avloniy (1878-1934), Abduqodir Shakuriy
(1875-1943), X.H.Niyoziy (1839-1929) va boshqalarning asarlarida ham koʻplab
keltirish mumkin.
Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida vujudga kelishi 20 asr 20-30-yillari
alohida oʻrin tutadi. Bu davrda A.Avloniy, A.Shakuriy, Munavvar qori
Abdurashidxonov,
X.H.Niyoziy,
V.F.Lubensov,
N.P.Arxongeliskiy,
O.Sharofiddinov kabi pedagoglarning faoliyati muhim ahamiyatga molik. Ular
avvalo ijtimoiy izdan chiqib ketayotgan bolalarga yordam koʻrsatish, yaʼni bu
allomalar ijtimoiy pedagoglar boʻlib, ular tashkil etgan maktablar shuningdek,
boshqa
pedagoglar
tajribalariga
tayanganlar.
A.Avloniy
nomidagi
X.G.Chernishevskiy nomidagi bolalar tajriba maktablari va boshqa muassasalar
ijtimoiy pedagogikaning amaliy manbai boʻlib hisoblanadilar.
Oʻrta Osiyo qomusiy olimlarining ijtimoiy pedagogik gʻoyalari. Ijtimoiy
pedagogik gʻoyalar va nazariyalarning shakllanishida sharq uygʻonishi davri
olimlarining asarlari beqiyos oʻringa ega. Ular faoliyatining mohiyati shuki avval
mavjud boʻlgan oʻsha davrni ijtimoiylashtirish usullari ilmiy asoslangan tizimi
asosida toʻplanganligidadir. yetuk olimlarning faoliyat xarakteri-ilm bilan mashgʻul
boʻlish ijtimoiy pedagogik qarashlarning mazmuniga oʻz taʼsirini koʻrsatdi.
Buyuk olim Al-Xorazmiy (783-850 y)ning asarlari yorqin didaktik xarakterga
egadir. U savol-javob metodi orqali bilimlar qo‘lga kiritilishini, bu jarayonda shaxs
boshqalar bilan munosabatlarga kiritilishini, jamiyatning faol aʼzosiga aylanishini
taʼkidlagan.
Al-Xorazmiy-Farobiy, Beruniy, Ibn Sino, Ulugʻbek-kabi olimlar oʻz ilmiy va
pedagogik faoliyatlarida rivojlantiruvchi, tarbiyalovchi va taʼlim beruvchi taʼsir
kuchlarini oʻsib kelayotgan avlodga qaratish gʻoyasini tushunishgan va buni tadbiq
etishgan. Bu avvalambor ular taʼlimning maqsadi hayotga tayyorlash, axloqiy norma
va qoidalar, kasbiy malakalar va chuqur bilimlarga ega boʻlishida deb bilganliklarida
namoyon boʻlgan.
Buyuk qomusiy olim Abu Rayxon Beruniy (973-1050 y) taʼlim jarayoniga
qoʻllaniladigan ilmiy usullarni ishlab chiqqan. U shuningdek taʼlim tamoyillarini
ham tasniflagan. Uning pedagogik qarashlarining ijtimoiy yoʻnaltirilishi u axloqni
ijtimoiy xususiyatlar va hissiyotlarning ifodasi sifatida tushunganligida oʻz ifodasini
topgan. Olimning tarbiya, shaxsning shakllanishida va jamiyatdagi amaliy hayot
uchun ilm va mehnatning ahamiyati haqidagi gʻoyalari hozirgacha muhimligini
saqlab qolgan.
Buyuk qomusiy olim Abu Ali ibn Sino (980-1037 y) oʻz davrining barcha bilim
sohalarini qamrab oluvchi katta ilmiy meros qoldirgan. Uning barcha asarlarida
pedagogik qarashlar mavjud. Biz uning bilim, iroda va insonning rivojlanish
jarayonidagi maqsadga intiluvchanligi, atrof-muhit taʼsiri, axloqiy va mehnat
tarbiyasi, muomala sanʼati, bolalarni jamoada oʻqitish haqidagi gʻoyalari muhim
hisoblanadi.
Forobiy, Ibn Sino, Beruniy taʼlim muammolari boʻyicha bir xil fikrlar bildirgan
va insonning jamiyatga sermahsul xizmat qilishi uchun oʻz aqliy, jismoniy, axloqiy,
estetik va mehnat qobiliyatlaridan samarali foydalanish imkonini beruvchi taʼlim
vazifasini ajratib koʻrsatganlar. Taʼlimning rivojlatiruvchi vazifasini amalga
oshirish maqsadida ular quyidagi didaktik tamoyillardan foydalanishni maslahat
berganlar:
asta-sekin tushunchalarning murakkablashuvi;
amaliyotni tajriba bilan bogʻlash;
qabul qila olishlik;
koʻrgazmalilik.
Ibn Sinoning fikricha ijtimoiylashtirish koʻnikmalari jamoa boʻlib oʻqitish
shaklida yaxshi shakllanadi. Buning uchun u quyidagilarga asoslanishi lozim:
1.Taʼlim oluvchilar, oʻqituvchi va oʻquvchilar orasida tajriba, bilim, maʼnaviy va
axloqiy qadriyatlar almashinuvini tashkil qilish.
2.Musobaqalashuv elementidan foydalanish.
3.Oʻquvchining ijtimoiy axloqiy xususiyatlarini-muomala, oʻzaro tushunish, oʻzaro
yordam, doʻstlik hissini rivojlantirish.
Buyuk olimlarning pedagogik qarashlari va faoliyatlarining ijtimoiy pedagogik
yoʻnaltirilganligi, ularning avvalambor hayotga har tomonlama tayyorlash
hisoblangan taʼlim maqsadini sharhlashlarida oʻz ifodasini topgan. Shaxsning
jamiyatda oʻz oʻrnini belgilab olishini taʼminlab beruvchi eng muhim xususiyatlar
deb, ular mehribonlik, yaqinlarga yordam, gʻurur, vijdon, yaxshi niyatlilik, sabrni
bilishgan. Oʻquvchilarning har tomonlama intellektual va mehnat tayyorgarliklariga
katta eʼtibor qaratib, Forobiy va Ibn Sino yoshlarning jamiyatga “kirish”larining eng
muhim omillari sifatida, faollik, mustaqil tashabbuskorlik, intiluvchanlik,
qiziquvchanlik, ijodiy qobiliyatni hisoblashgan.
Ijtimoiy tarbiyada oʻqituvchiga yetakchi oʻrin ajratib, Forobiy uning faoliyatini,
jamiyatning kelajagi unga bogʻliq boʻlgan hukmdor faoliyatiga qiyoslaydi. Forobiy
ham Ibn Sino kabi pedagog oʻquvchilarning bilimlarini hayotga tadbiq etishlariga
eʼtibor berish lozimligiga ishora qilgan.
Qomusiy olimlar shaxsiy namunaga nihoyatda katta eʼtibor berishgan hamda
oʻzlari ham intiluvchanlik, yuqori ijtimoiy mavqeʼga erishganlik namunasi boʻlib
xizmat qilishgan. Forobiy nihoyatda mehnatsevar, irodali, kamtar, sodda boʻlgan va
doim yordamga intilgan. Forobiyning oʻquvchilarning individual psixologik va
aqliy xususiyatlariga mos tushuvchi taʼlimni usuli, kasb tanlash muhimligi haqidagi
fikrlari hozir ham katta ahamiyatga ega.
Oʻrta Osiyo olimlari tomonidan tarbiya va taʼlimning ijtimoiy oʻrnini
tushunishlari shunda namoyon boʻldiki, ular ijtimoiylashuvining mikroomillar-
muhit, oila, oʻquvchilar guruhiga eʼtibor qaratganlar va ota-onalar, pedagog va
oʻquvchining harakatlarini mujassamlashtirishni maslahat berganlar.
Shunday qilib, oʻrta asr olimlari ijtimoiy pedagogik yoʻnaltirilganlikga ega
katta pedagogik meros qoldirganlar. Ularning ilmiy pedagogik asarlari zamonaviy
ijtimoiy pedagogika ilmining rivojlantirish uchun muhim manba hisoblanadi.
4.3. XI-XIX asr maʼrifatparvarlarining ijtimoiy-pedagogik qarashlari.
Farobiy, Ibn Sinolarning falsafiy va pedagogik konsepsiyalari keyingi
davrlarning yetakchi taʼlimotlarini rivojlantirish uchun asos boʻlib xizmat qilgan.
XI-XII asr Markaziy Osiyo maʼrifatparvar olimlari turli fanlar, shu jumladan
pedagogikaning rivojiga katta hissa qoʻshishdi. Yusuf Xos Xojib, Burxoniddin
Zarnujiy va Ahmad Yugnakiylar bolalarning jamiyatda oʻz oʻrnini topib olishi
uchun bilimning, ota-onaning, oilasining oʻrniga eʼtibor qaratishgan. Ular
tarbiyaning asosiy maqsadi deb yaxshi odam qilib tarbiyalash, unga yetishish
vositasi deb esa qattiqqoʻllik, doimiy mehnatga oʻrgatish deb bilishgan.
Zarnujiyning Yusuf Xos Xojibning “Qutadgʻu bilig” asari Oʻrta Osiyoda
“Taʼlimda oʻquvchiga pandlar” kitobi Markaziy Osiyoda pedagogikadan birinchi
kitob hisoblanadi?
Tarbiyaning ijtimoiy xarakteri haqidagi gʻoyalar Alisher Navoiyning sheʼriy
merosida nihoyatda aniq ifodasini topgan. Shoirning pedagogik qarashlari
insonparvar xarakterga ega. Inson egallashi lozim boʻlgan barcha bilim va kasb-
hunarlar u tomonidan vatan foydasi uchun qoʻllanilishi kerak.
XIX asrning maʼrifatparvar shoirlari Munis Xorazmiy (1778-1829),
Muhammad Ogahiy (1809-1874), Ubaydulla Zavqiy (1853-1921) birinchi oʻringa
keng ommaning maʼrifatli qilish va taʼlim masalalarini qo‘yishgan. Taʼlimning
asosiy vazifasi ular axloqiy mukammallashuvida va mehnatga oʻrgatishda deb
bilishgan.
Saidahmad Siddiqiyning (1864-1927) qarashlari oʻzoqni koʻra olishlik va
zakovati bilan ajralib turgan. Dehqon oilasidan chiqqan pedagog, demokrat shoir oʻz
qishlogʻi hovlisida dehqon va xunarmandlar uchun ilk maktabni ochgan, kattalar
uchun maktab tuzgan, 1914-yil kitob, darslik va oʻquv qoʻllanmalari bilan savdo
qiluvchi doʻkon ochgan. Keyinchalik Siddiqiy yana bir nechta qishloq maktablari
ochgan va ularda oʻzbek, tojik, rus bolalariga taʼlim-tarbiya bergan. Tabiatshunoslik
va geografiya darslari tabiat qoʻynida oʻtkazilgan.
XX asr demokrat shoirlarining ijtimoiy pedagogik qarashlari. Maʼrifatparvarlik
va demokratik gʻoyalari XIX asrning oxiri XX asr boshlarida oʻz choʻqqisiga
koʻtarildi. Oʻrta asr islom gʻoyalari: soʻfiylik, zohidlik, dogmatizm, sxolastikaga
qarshi chiqib oʻzbek demokratlari eski sharoitlarga umuman mos kelmaydigan
taʼlim usullari va tamoyillarini ilgari surdilar: har tomonlama (aqliy, axloqiy,
jismoniy, mehnat) dunyoviy, oʻgʻil bolalar va qizlar uchun bir xil, insoniylik,
demokratiya, vatanparvarlik ruhidagi tarbiyani ilgari surdilar va asoslab berdilar.
Oʻzbekistondagi
demokratik
pedagogik
gʻoyaning
taraqqiyparvar
yoʻnalishining yirik vakillaridan biri Abdulla Avloniydir (1878-1934) sharq tillari
va adabiyotini yoshligida chuqur oʻrganib, u mumtoz oʻzbek sheʼriyati taʼsirida
sheʼrlar yozgan. Uzoq vaqt mobaynida Toshkent maktablarining birida bolalarga
taʼlim bergan. Avloniyning oʻzbek pedagogikasiga qoʻshgan hissasi shuki, u ilk
marta tarbiya oldida ijtimoiy vazifalarini qoʻya olgan. Bu shoir va pedagogning katta
jasorati oʻz asarlarida shaxsning rivojlanishida tarbiyaning hal qiluvchi rolining
eʼtirof etilishi boʻldi. Uning fikricha, tarbiya ijtimoiy maqsadlarini koʻzlashi kerak.
Avloniy “yangi kishi” tushunchasini shaxsiy emas, balki ijtimoiy manfaatlardan
kelib chiquvchi jamoat arbobi sifatida taʼriflaydi. Tarbiyaning muvaffaqiyati
Avloniy fikricha oila, ota-onalar va pedagoglarning shaxsiy namunaviy roli bilan
belgilanadi. Eng muhim ijtimoiy xususiyat deb u mustaqillik, tashabbuskorlik,
amaliy tajribani bilgan.
Oʻzbek maʼrifatparvarlarning yorqin vakili boʻlgan Avloniy “toʻgʻri”
gʻoyalarning kengaytirib va “notoʻgʻri” gʻoyalarni bartaraf qilibgina yovuzlikni
yoʻqotish mumkinligiga ishongan. Shuning uchun tarbiya mavzusi maʼrifat gazetasi
boʻlmish “Shuhrat” gazetasida keng yoritilgan.
Mustamlaka Turkiston sharoitlarida matbuot cheklangan oʻquvchilarga ega
boʻlgan, chunki aksariyat aholi savodsiz boʻlishgan. Bu holatda dramaturgiya
maʼrifiy gʻoyalarni tatbiq qilishning eng samarali usuli boʻlgan. Teatr Avloniy
uchun odamlarni tarbiyalash, birlashtirish vositasi boʻlgan. 1913-yilda Toshkentda
Avloniy “Turon” nomli teatr truppasini tashkil qildi. Truppaning maqsad-vazifalari
Toshkentdagi “Turon” dramatik sanʼat jamiyatining nizomida aniqlangan: “sahnaga
nisbatan muhabbat va jiddiy munosabat tugʻdirish, xalq uchun spektakllar tashkil
qilish”.
Bu maqsadga erishish uchun jamiyat kechalar, konsertlar, spektakllar va boshqa
ommaviy chiqishlarni tashkil etishga oʻz nomiga klub va musiqa kurslari, kutubxona
va qiroatxona tashkil qilishga, boshlangʻich maktablar ochishga, taʼlimni oʻrta va
oliy oʻquv yurtlarida davom ettirish uchun stipendiyalar taʼsis etish huquqiga ega
boʻlgan. Shuningdek, u mavjud hayriya va taʼlim muassasalariga moddiy yordam
koʻrsatishi mumkin.
Avloniyning maʼrifiy gʻoyalari nafaqat ijodda ilgari surgan. U tomonidan 1908-
yilda kambagʻallar uchun maktab ochilgan va u yerda ona tilini oʻqitishning yangi
usullari qoʻllanilgan. Pedagogik faoliyat bilan sermahsul shugʻullanishni kanda
qilmay u darslik va qoʻllanmalar yoza boshlagan. Oʻz vaqtida uning “Birinchi
muallim”, “Ikkinchi muallim”, “Turkiy guliston yoxud axloq” darsligi mashhur edi.
Avloniydan soʻng maʼrifatning va dunyoviy bilimlarning faol targʻibchisi
Miskin edi. Miskinning taʼlim va maʼrifiy qarashlari ijtimoiy-siyosiy mohiyatga ega
edi va oʻzbek ilgʻor pedagogik gʻoyalarining rivojiga katta hissa qoʻshgan. Insonni
reallikdan ajratib oluvchi va uni shukronalik ruhida tarbiyalovchi hukm surgan
musulmon pedagogikasiga qarshi Miskin taʼlim jarayonini yosh avlodni xalqqa
xizmat qilish uchun tarbiyalash deb tushungan va oʻz qarashini rivojlantirgan.
Miskin va boshqa oʻzbek maʼrifatparvarlarining intilishlari tarbiyaning ijtimoiy
jihatini oshirishga, ijtimoiy tarbiyani kengaytirishga, insonning turli ijtimoiy
munosabatlarga kirishi, boshqa davlatlar va xalqlar hayotini oʻrganishga qaratilgan
edi. Biroq bu ijtimoiy xususiyatlar bilan birga oʻzbek maʼrifatparvarlari XIX asr
ikkinchi yarmida oʻz qarashlarining ketma-ket emasligi, ularning feodal-
mustamlaka tuzumga qarshi kurashdagi ojizliklarini keltirib chiqaruvchi mustahkam
siyosiy dasturning yoʻqligi bilan ajralib turardilar. Biroq ularning dunyoqarashining
cheklanganligi va qarama-qarshiligiga qaramay ular Oʻzbekistonda ilgʻor gʻoyaning
rivojiga oʻz hissalarini qoʻshishdi.
XX asr boshidagi oʻzbek pedagogik gʻoyasida 3 asosiy yoʻnalishni ajratsa boʻladi:
1) koʻproq hukmronlik qiluvchi oʻrta asr feodal klerikal yoʻnalishi;
2) paydo boʻlayotgan milliy burjua yoʻnalishi (jadidlik). Uning vakillari bu
davrda feodal klerikal maktabiga qarshi chiqib oʻzlarining “usuli jadid” pedagogik
talablarini ilgari surish;
3) demokratik taraqqiyparvar yoʻnalish. Demokratik pedagogika oʻrta asr
maktabini va tarbiyasini tanqid qilgan va inkor etgan hamda unga qarshi yangi, ilgʻor
gʻoyalarni ilgari surgan.
4.4.XX asr boshlarida ijtimoiy- pedagogik faoliyat.
XX asr boshida Oʻzbekistonda demokratik pedagogikaning eng yirik vakili
Hamza Hakimzoda Niyoziy (1889-1929) edi. Hamza XX asr boshida oʻzbek xalqi
madaniy hayoti va maʼrifiy harakatining eng yirik namoyandasi edi. Uning nomi
bilan Oʻzbekiston tarixining butun bir davri bogʻliq. Oʻz asarlarida oʻzbek xalqi
pedagogik gʻoyasi rivojining eng yaxshi yutuqlarini jamlab hamda Rossiya ijtimoiy
maʼrifiy gʻoyalariga tayanib u taʼlim-tarbiyaning eng global muammolarini koʻtara
oldi.
Qoʻqonda ozod milliy maktabning yaratilishi, keyinroq esa Fargʻona,
Margʻilon va Toshkentda shunday maktablarning yaratilishi bu ajoyib pedagog va
jamoat arbobining jasoratli qadami boʻldi. Bu maktablarda taʼlim-tarbiya ishlarining
yoʻlga qoʻyilishi shaxsning har tomonlama rivojlanishi va ijtimoiy faollashuvi uchun
sharoitlar yaratishga yoʻnaltirilgan edi. Hamzaning pedagogik ishlarining ijtimoiy
xarakteri tarbiyaning barcha mashhur turlari (estetik, aqliy, jismoniy, axloqiy,
mehnat), muomala va atrofdagilar bilan oʻzaro munosabat malakalarini
rivojlantirish, tarbiyalanuvchilarning turli hayotiy, madaniy va aqliy taassurotlarini
olishlari uchun imkoniyatlar yaratishga asoslanadi.
1911-yilda Hamza oʻzining yangi usul maktabini ochdi va unda oʻquv jarayoni
tashkil qilishni tubdan isloh qildi. Biroq uning pedagogik faoliyatidagi eng asosiy
hodisa 1914-yilda yetimlar va kam taʼminlangan bolalar uchun “Dorul ojizin” nomli
maktabning ochilishi boʻldi. Unda bolalar bepul oʻqitilgan hamda kitob, daftar,
qalam va boshqa yozuv qurollari bilan taʼminlanganlar. Biroq Hamzaning
maktablarni isloh qilish va demokratiyalashtirishga harakati musulmon ruhoniylari
va chor hukumatining keskin noroziligiga sabab boʻldi. Buning oqibatida “Dorul
ojizin” yopildi va Hamza chor politsiyasi nazoratiga olindi.
Hamzaning taʼlim mohiyatiga, ommaning ozodlikka erishishi uchun asosiy
qurol, faol, ijodiy shaxsning tarbiyalash vositasiga nisbatan boʻlganidek, uning
qarashlari oʻzbek ilgʻor pedagogik gʻoyasining rivojlanishida katta qadam edi.
Insonni reallikdan ajratuvchi va uni shukronalik ruhida tarbiyalovchi hukmron
sxolastik musulmon pedagogikadan farqli oʻlaroq Hamza Hakimzoda taʼlim
mohiyatiga yangi qarashlarni kiritgan. Taʼlim jarayonini yosh avlodni xalqqa xizmat
qilish ruhida tarbiyalash deb tushunardi. Shoir tarbiyaning asosiy vazifasi yoshlarni
jamoat faoliyatiga tayyorlash deb bilgan. Hamza yoshlar oʻz vatani va xalqi oldidagi
maʼsuliyatlarini tushunish kerakligini koʻp marta taʼkidlagan.
Tarbiyaga eng katta taʼsir qiluvchi omillarga Hamza muhit va oilani kiritgan.
Goʻdakning kelajagi, uning hislarining rivoji va boshqa ijtimoiy psixologik vazifalar
uni oʻrab turuvchi atrof muhit, uning hayotining xarakteriga bogʻliqdir. Oilaning
jamoat tarbiyasidagi oʻrni bola hamda hayotning oʻzaro munosabatiga koʻproq
eʼtibor qaratishdan iborat. Hamza onaga alohida rol ajratadi, chunki u bolalar bilan
psixologik, ruhiy va energetik reja asosida eng koʻp bogʻlangan shaxsdir. U bolalarni
eʼtiborsiz yoki notoʻgʻri tarbiyalaydigan ota-onalarni qoralagan. Taʼlim tarbiyada
tub oʻzgarishlarni amalga oshirish uchun Hamza bir qator yangi darsliklarni oʻzbek
tilida yaratdi: oʻzbek alifbosini oʻrganish uchun “Engil adabiyot”, oʻqish uchun
“Oʻqish kitobi”, adabiyotdan “Qiroat kitobi”. Hamzaning kitoblari taʼlim oluvchilar
tomonidan katta qiziqish bilan oʻqilgan va tez oʻzlashtirilgan. Hamzaning barcha
kitoblari oʻzbek bolasining erkin oʻqishi uchun qulay qilib yaratilgan.
1917-1940-yillardagi ijtimoiy pedagogik faoliyatning asosiy yoʻnalishlari.
Hamza faoliyati ikki davr-inqilobgacha va inqilobdan keyingi davrlar toʻqnashuvida
oʻtgan. 1917-yilgi oktyabr inqilobi natijasida bolsheviklarning yangi hokimiyati
tomonidan xayriya faoliyatiga chek qoʻyilgan va uning manbalarini yoʻq qilgan-
moddiy (shaxsiy mulk) va maʼnaviy (din). Katta hajmdagi ijtimoiy muammolarni
yechishni esa davlat oʻz zimmasiga oldi.
Bu vaqtda barcha joylarda, jumladan Oʻzbekistonda ijtimoiy tarbiya boʻlimlari
tuzila boshlandi. Voyaga yetmaganlarni ijtimoiy huquqiy himoyasi boʻyicha
muassasalar tuzildi, Moskva va Leningrad oliy oʻquv yurtlarida ijtimoiy tarbiya
tizimi uchun kadrlar tayyorlash boshlandi. XX asrning 20-yillarda maktabga moddiy
yordam beruvchi “komsod” (yordam qoʻmitasi) nomli tashkilotlar faoliyat yuritgan.
Shuningdek, kam taʼminlangan oilalarni moddiy taʼminlovchi “kambagʻalik
fondlari” ham mavjud boʻlgan.
V.F.Lubensov tomonidan boshqariladigan K.Libxknet nomli mehnat
maktabining tuzulishi respublika hayotida muhim voqea boʻldi. Maktab faoliyatida
ijtimoiy pedagogik tamoyillar yorqin joy oldi. Karl Libxnet nomidagi tajriba
maktab-kommunasi Toshkent yaqinidagi 600 ta yetim bolalar tarbiya topgan ilk
maktablardandir. Turkiston hukumati 1918-yilda maktabga Nikolskoye qishlogʻi
yonidagi yangi binoni berdi. 1919-1920-yil qish fasli juda ogʻir keldi. Isitilmagan
xonalarda yashashdi, na chiroq, na kerosin bor edi. qiyinchiliklarga qaramay maktab
pedagogik jamoasi ijod bilan mashgʻul boʻlishni davom ettirdi. Maktab
bayramlarida yosh iqtidorli bolalar chiqish qilishardi. Oʻquvchilar aksariyat
vaqtlarini toza havoda, sport bilan shugʻullanish, turli rasmlar chizish bilan
oʻtkazishardi. Oʻquvchilar kontingentining oʻziga xos xususiyatlarini inobatga olib
maktab pedagoglari tarbiya ishini qattiqqoʻllik tamoyillari asosida olib borishardi.
Maktabning oʻquv va mehnat faoliyati yorqin ijtimoiy yoʻnalishga ega boʻlgan.
Masalan, “Nihol” toʻgaragi eng kambagʻal aholiga 6000 dona nihol hadya etdi, 30
dehqonga qishloq xoʻjaligi koʻrgazmasida ishtirok etishga koʻmaklashdi. “Tozalik”
toʻgaragi oziq-ovqatlanishni nazorat qilardi. Suvdan foydalanish, maishiy va
qishloqdagi sanitar-gigenik sharoitlar. Oʻquvchilar oʻzlari turli fanlardan oʻquv
qoʻllanmalari tuzishdi. Jismoniy mehnat oʻquv va fakultativ mashgʻulotlar bilan bir
vaqtda oʻtkazilardi. Bahor, yoz va kuzda asosiy tarbiya ishi dala, bogʻlarda oʻtardi.
Ular bugʻdoy, paxta, guruch, joʻxori, olma, sabzavotlar yetishtirishardi. Ipakchilik,
asalarichilik bilan ham shugʻullanishardi. Bunaqa turli xil mashgʻulotlar
oʻquvchilarda agrotexnik va zootexnik koʻnikmalar paydo boʻlishiga olib keldi.
Bolalarning mustaqilligi va masʼuliyatliligini rivojlantirishning yana bir metodi
oʻz oʻzini boshqarish tizimi boʻlib, u jamoada muomala qilish koʻnikmalarini
toʻldirardi.
1924-yil maktabda Volga boʻyidagi och bolalar uchun Goʻdaklar uyi tashkil
qilindi. Maktab jamoasi barcha moddiy qiyinchiliklarni bartaraf etdi va 1971-yil
maktab tajriba maktabiga aylandi. Qisqa vaqt mobaynida iqtidorli va qiziquvchan
pedagoglar jamoasi xizmatlari bilan maktab oʻqituvchi kadrlar malakasini oshirish
bilan shugʻullanuvchi, shahar va qishloq maktablari uchun metodik qoʻllanmalar,
dasturlar chiqaruvchi respublika ilmiy-metodika markaziga aylandi.
Maktab jamoasi ilk marta “qishloq oʻqituvchisining kutubxonasi” nomli
metodik darsliklar yaratdi. Shuningdek, 1925-yilda V.Lubensovning “Boshlangʻich
maktabda dars berish metodlari” (oʻzbek tilida) nomli kitobi, 1928-yilda
V.F.Lubensov va N.P.Arxongelov tahriri ostida “Bilim” nomli oʻzbek maktabi
boshlangʻich sinflari uchun ilk xrestomatiya chop etildi.
1924-yilda sobiq OʻzSSR tashkil topishi munosabati bilan maktab qoshida
oʻzbek bolalari uchun boshlangʻich maktablar tuzildi. Unda Inoyatov, Mansurov,
Usmonov, Rustamov, Safarov kabi ajoyib oʻqituvchilar dars berishgan.
Bu maktab tajribasi nihoyatda qiziqarli boʻlgan va xozirgi ijtimoiy holatda ham
qoʻllash uchun oʻrganilishini talab qiladi. 20-30-yillarda ijtimoiy pedagogik
tarbiyaning asosiy yoʻnalishlari quyidagilar boʻlgan:
- savodsizlikni bartaraf etish (ayniqsa ayollarda);
- mehnat tarbiyasi va taʼlimni yoʻlga qoʻyish;
- maktab-internatlarni yaratish;
- taʼlimni ishlab chiqarish mehnati bilan birlashtirish.
Oʻrganilayotgan davrda nafaqat oʻquv yilida balki taʼtillarda ham “yozgi
maktab” nomi ostida oʻtkaziladigan darsdan tashqari oʻqish ham rivojlana boshladi.
Ilk maktabdan tashqari bolalar muassasalari-kutubxona-qiroatxonalar, maktab-teatr
jamoalari paydo boʻla boshladi. XX asrning 30-yillarda maktabdan tashqari bolalar
texnik va qishloq xoʻjaligi stansiyalari, klublari, kutubxona va teatrlari faoliyat
yuritdi. Turli maktab toʻgaraklari yoshlarning ijodini rivojlantirish vositasi sifatida
boʻsh vaqtlarini maroqli oʻtkazishi uchun tashkil qilindi. Aynan shu davrda
pedagogik faoliyatini boshlagan oʻzbek shoiri G‘.G‘ulomni (1903-1966) tilga
olmay iloj yoʻq. 1918-yildan G‘.G‘ulom ilk oʻzbek maktab-internatlarining
ochilishida faol ishtirok etgan va 1943-yilgacha bu maktablarda dars bergan. Uning
faoliyati bir qator ijtimoiy pedagogik vazifalardan-savodsizlikka qarshi kurash,
kattalar uchun kechki kurslarni tashkil qilish, taʼlim berishning ilgʻor usullarining
qoʻllanishi, oʻquvchilarning mustaqil badiiy faoliyatiga rahbarlik, oʻquvchilarda
kasb, mehnatga qiziqish uygʻotishdan iborat edi.
Mavzu yuzasidan nazorat savollari:
1. “Avesto” va adabiy manbalarda ijtimoiy-pedagogik gʻoyalardan misollar
keltiring?
2.Oʻrta asrlarda Oʻrta Osiyo qomusiy olimlarining ijtimoiy-pedagogik gʻoyalari
haqida?
3.XI-XIX asr maʼrifatparvarlarining ijtimoiy-pedagogik qarashlaridan misollar
keltiring?
4. Oʻzbek xalq pedagogikasida taʼlim-tarbiya masalasining ijtimoiy xarakteri
izohlang?
5. 1917-1940-yillardagi ijtimoiy pedagogik faoliyatning asosiy yoʻnalishlari?
6. XX asr demokrat shoirlarining ijtimoiy pedagogik qarashlari?
7. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida vujudga kelishi?