Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi tarixi

Yuklangan vaqt

2024-10-20

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

31,8 KB


 
 
 
 
 
 
Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi tarixi 
 
 
Reja: 
1. “Avestoʻ va adabiy manbalarda ijtimoiy-pedagogik gʻoyalar. 
2. Oʻrta asrlarda Oʻrta Osiyo qomusiy olimlarining ijtimoiy-pedagogik 
gʻoyalari. 
3. XI-XIX asr maʼrifatparvarlarining ijtimoiy-pedagogik qarashlari. 
4. XX asr boshlarida ijtimoiy- pedagogik faoliyat. 
 
 
 
4.1. “Avestoʻ va adabiy manbalarda ijtimoiy-pedagogik gʻoyalar. Ijtimoiy 
pedagogika fani bundan 200 ming yil oldin ham mavjud boʻlgan. Faqat unda bu fan 
pedagogikaning tarkibida boʻlgan. Pedagogik sotsiologiya fanning ilk kurtaklari 
Yevropa va Osiyoda yozilgan. Bu fan asosan 820-829-yillardan boshlab rivojlangan, 
albatta fan boʻlib emas. Hozirda pedagogik sotsiologiya fan sifatida kiritilgan. 
Pedagogik sotsiologiya fanining integratsiya tarmogʻi sifatida. 
Har bir fan aniq bir haqiqatdan “oʻsib chiqadi”, uning aksini ifodalaydi. Ilmiy 
bilimlar amaliy faoliyatidan uzilgan holda rivojlana olmaydi. Aynan amaliyot 
istalgan fanning manbai hisoblanadi. Boshqa tomondan, barcha amaliy faoliyat ham 
agar ilm-fan yutuqlariga asoslangan boʻlsa yanada samarali boʻladi. Ijtimoiy 
pedagogikaning fan sifatida ham, amaliy faoliyat muhiti sifatida ham farqlaydilar, 
aslida ular bir-biri bilan oʻzaro bogʻliq. Amaliy faoliyat – bu ijtimoiy 
pedagogikaning aniq bir bola yoki bolalar guruhi bilan olib boradigan ishidir.  
Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi tarixi Reja: 1. “Avestoʻ va adabiy manbalarda ijtimoiy-pedagogik gʻoyalar. 2. Oʻrta asrlarda Oʻrta Osiyo qomusiy olimlarining ijtimoiy-pedagogik gʻoyalari. 3. XI-XIX asr maʼrifatparvarlarining ijtimoiy-pedagogik qarashlari. 4. XX asr boshlarida ijtimoiy- pedagogik faoliyat. 4.1. “Avestoʻ va adabiy manbalarda ijtimoiy-pedagogik gʻoyalar. Ijtimoiy pedagogika fani bundan 200 ming yil oldin ham mavjud boʻlgan. Faqat unda bu fan pedagogikaning tarkibida boʻlgan. Pedagogik sotsiologiya fanning ilk kurtaklari Yevropa va Osiyoda yozilgan. Bu fan asosan 820-829-yillardan boshlab rivojlangan, albatta fan boʻlib emas. Hozirda pedagogik sotsiologiya fan sifatida kiritilgan. Pedagogik sotsiologiya fanining integratsiya tarmogʻi sifatida. Har bir fan aniq bir haqiqatdan “oʻsib chiqadi”, uning aksini ifodalaydi. Ilmiy bilimlar amaliy faoliyatidan uzilgan holda rivojlana olmaydi. Aynan amaliyot istalgan fanning manbai hisoblanadi. Boshqa tomondan, barcha amaliy faoliyat ham agar ilm-fan yutuqlariga asoslangan boʻlsa yanada samarali boʻladi. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida ham, amaliy faoliyat muhiti sifatida ham farqlaydilar, aslida ular bir-biri bilan oʻzaro bogʻliq. Amaliy faoliyat – bu ijtimoiy pedagogikaning aniq bir bola yoki bolalar guruhi bilan olib boradigan ishidir.  
 
 
Ijtimoiy pedagogika oʻquv fani sifatida ham oldinga chiqishi mumkin. Oʻquv 
fani –bu umumtaʼlim yoki maxsus taʼlim muassasalalarida oʻrganiladigan 
predmetdir. Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi oʻziga xos 
xususiyatga ega – fan, ilmiy bilimlar sohasida maxsus amaliy faoliyat hamda oʻquv 
fani sifatida. Qadim antik davrlardayoq bolani himoya qilish maqsadida oʻz ijtimoiy 
pedagogik tarbiyaga oid muammolarni oldinga surganlar. Eramizdan avvalgi 7-6 
asrlar Markaziy Osiyo hududida jahon dinlari orasida eng qadimgi din zardushtiylik 
dini hukmronlik qildi. Bu din insoniyatga katta taʼsir qildi, yani insonni birinchi 
oʻringa olib chiqdi. Zardushtiylarning muqaddas kitobi “Avesto” (olovga sigʻinish) 
oʻz erasining oʻziga xos qomusiy asari deb hisoblash mumkin. Zardushtiy dinda 
axloqiy meʼyorlar asosi (axloqiy mezonlar) uchlikka tayangan edi. “Avesto” da 
inson yaxshi fikrlarga ega boʻlishi, faqat yaxshi soʻzlar va savobli ishlar qilishi lozim 
deb yozilgan (xulq atvor). 
“Avesto” ning katta qismi boʻlgan “Yasna” larda inson kamolini koʻrsatuvchi 
axloq – odob mezoni ana shu uchlikda humata (gumata) – yaxshi fikr, hukta (gukta) 
– yaxshi soz va hvarsha (gvarshta) – yaxshi ishlarda ifodalanadi. “Men yaxshi fikr, 
yaxshi soʻz, yaxshi ishga shon-shavkat bahsh etaman. Men yaxshilikdan iborat 
qonunga shon-shavkat baxsh etaman” (“yasna”, 14), deyiladi.  
“Avesto” tadqiqotchisi A.O.Makovelskiy inson firi, soʻzlari va ishlariga ikki 
qarama -qarshi kuch: Voxu Mana (“Ezgu fikr”) va Apo Mana (“Yovoʻz  fikr”) taʼsir 
koʻrsatadi deydi. Barcha fikrlar, soʻzlar va ishlar ichida aslida ezgulik va yovuzlik 
yotadi. “Yaxshi fikr” deganda ilohiy-qonun ruhidagi kishisiga mehribon boʻlish, 
muhtojlarga koʻmaklashishga, yovuzlikka qarshi kurashishga tayyor turish, 
kishilarni baxt-saodati uchun harakat qilish, ahillik va doʻstlik, totuvlikda yashashga 
intilish ruhidagi niyatlar va fikrlar musaffoligi tushunilgan. Inson oʻz fikri hayolida 
boshqalarga hasad qilmasligi lozim. Yaxshi niyatli kishi dargʻazab boʻlmaydi va 
boshqa jihatlarga berilmaydi. Chunki bunday holatda inson yaxshi niyatni yoʻqotadi, 
burch va adolat haqida unutadi va nojoʻya haraktalar qiladi. Zardushtiylik dinida 
uchlik asosga tayangan holda axloqiy meʼyorlar: yaxshi fikr yaxshi soʻz  yaxshi 
(xulq-atvor) qadimgi davrlardanoq shunday insoniy hislatlar qadrlangan. 
Ijtimoiy pedagogika oʻquv fani sifatida ham oldinga chiqishi mumkin. Oʻquv fani –bu umumtaʼlim yoki maxsus taʼlim muassasalalarida oʻrganiladigan predmetdir. Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi oʻziga xos xususiyatga ega – fan, ilmiy bilimlar sohasida maxsus amaliy faoliyat hamda oʻquv fani sifatida. Qadim antik davrlardayoq bolani himoya qilish maqsadida oʻz ijtimoiy pedagogik tarbiyaga oid muammolarni oldinga surganlar. Eramizdan avvalgi 7-6 asrlar Markaziy Osiyo hududida jahon dinlari orasida eng qadimgi din zardushtiylik dini hukmronlik qildi. Bu din insoniyatga katta taʼsir qildi, yani insonni birinchi oʻringa olib chiqdi. Zardushtiylarning muqaddas kitobi “Avesto” (olovga sigʻinish) oʻz erasining oʻziga xos qomusiy asari deb hisoblash mumkin. Zardushtiy dinda axloqiy meʼyorlar asosi (axloqiy mezonlar) uchlikka tayangan edi. “Avesto” da inson yaxshi fikrlarga ega boʻlishi, faqat yaxshi soʻzlar va savobli ishlar qilishi lozim deb yozilgan (xulq atvor). “Avesto” ning katta qismi boʻlgan “Yasna” larda inson kamolini koʻrsatuvchi axloq – odob mezoni ana shu uchlikda humata (gumata) – yaxshi fikr, hukta (gukta) – yaxshi soz va hvarsha (gvarshta) – yaxshi ishlarda ifodalanadi. “Men yaxshi fikr, yaxshi soʻz, yaxshi ishga shon-shavkat bahsh etaman. Men yaxshilikdan iborat qonunga shon-shavkat baxsh etaman” (“yasna”, 14), deyiladi. “Avesto” tadqiqotchisi A.O.Makovelskiy inson firi, soʻzlari va ishlariga ikki qarama -qarshi kuch: Voxu Mana (“Ezgu fikr”) va Apo Mana (“Yovoʻz fikr”) taʼsir koʻrsatadi deydi. Barcha fikrlar, soʻzlar va ishlar ichida aslida ezgulik va yovuzlik yotadi. “Yaxshi fikr” deganda ilohiy-qonun ruhidagi kishisiga mehribon boʻlish, muhtojlarga koʻmaklashishga, yovuzlikka qarshi kurashishga tayyor turish, kishilarni baxt-saodati uchun harakat qilish, ahillik va doʻstlik, totuvlikda yashashga intilish ruhidagi niyatlar va fikrlar musaffoligi tushunilgan. Inson oʻz fikri hayolida boshqalarga hasad qilmasligi lozim. Yaxshi niyatli kishi dargʻazab boʻlmaydi va boshqa jihatlarga berilmaydi. Chunki bunday holatda inson yaxshi niyatni yoʻqotadi, burch va adolat haqida unutadi va nojoʻya haraktalar qiladi. Zardushtiylik dinida uchlik asosga tayangan holda axloqiy meʼyorlar: yaxshi fikr yaxshi soʻz yaxshi (xulq-atvor) qadimgi davrlardanoq shunday insoniy hislatlar qadrlangan.  
 
Inson bilimlarga ega boʻlishi (Yaʼni kasb-hunarga ega boʻlishi), adolatli 
boʻlishi (yaʼni insoniy boʻlishi), shunday axloqiy xususiyatlarga ega boʻlishi lozim 
ediki, yaʼni mehribon, kamtarin, jasur, chiroyli nutqga ega, vatanparvar kuchli iroda, 
bilim sohibi boʻlishi zarur edi. 
4.2. Oʻrta asrlarda Oʻrta Osiyo qomusiy olimlarining ijtimoiy-pedagogik 
gʻoyalari. 
Pedagogika fani tarixi qadimgi davrlariga borib taqaladi. Koʻp ming asrlar 
mobaynida pedagogika falsafaning ichida rivojlandi. Qadimgi zamonlardan buyon 
olamda insonning oʻrni va roli, shaxsning axloqiy shakllanishida madaniyat va 
dinning ahamiyati barkamol shaxs rivojlanishi masalalari va shu kabilar. Sharq 
uygʻonish davri (9-11asrlar) qomusiy olimlari Abu Nasr al Farobiy (873–1037) 
shunday ijtimoiy pedagogik gʻoyalarni aytib oʻtganlarki, bolani ayni goʻdaklik 
chogʻidanoq tarbiyalay boshlashning zarurati, shuningdek bolaning tarbiyasiga 
tabiat atrof — muhitning taʼsiri va boshqa fikrlar kabidir. 15-16 asrlarda Markaziy 
Osiyoda tabiatshunos-faylasuflari, tarixchi, shoir va rassom-musavvirlari oʻz 
ijodlarida ijtimoiy fanlarga alohida eʼtibor bilan qarab, tabiat sirlarini oʻrganishga 
intilganlar. Bular qatorida Nuriddin Abdurahmon Jomiy (1414-1492), Jaloliddin 
Davoniy( 1427–1502), Alisher Navoiy (1441–1501), Xusayn Voiz Koshifiy (1440-
1505) oʻz asarlarida inson aqli tafakkuri, uning qobiliyati, insonning alohida axloqiy 
hislatlari, insoniylik gʻoyalari, bolalar tarbiyasida umuminsoniy qadriyat 
hisoblanadi. Shu jumladan, oʻzbek tilini asoschisi buyuk alloma, musiqachi, davlat 
arbobi, Alisher Navoiyning ijtimoiy pedagogik gʻoyalari, yuksak darajada 
insonparvarligi bilan ajralib turadi. U insonni butun koinotda, bu olamda eng oliy 
mavjudot deb hisoblagan. Bolani esa oilaga quvonch ham baxt keltiruvchi muqaddas 
inʼom sifatida uyni yoritib yuboradi deb hisoblaydi. Inson oʻz farzandigina emas, 
balki kelajak avlod boʻlgan barcha bolalarni sevmogʻi shart deb yozadi shoir. 
Ijtimoiy pedagogika oid fikrlarni bizning olim va allomalarimiz, 
marifatparvarlarimiz, jadidchilik harakati yetakchilari, 20 asr boshlarida yashab, ijod 
qilgan 
allomalar 
Maxmudhoʻja 
Behbudiy 
(1874-1919), 
Munavvar 
qori 
Abdurashidov (1878-1931), Abdulla Avloniy (1878-1934), Abduqodir Shakuriy 
Inson bilimlarga ega boʻlishi (Yaʼni kasb-hunarga ega boʻlishi), adolatli boʻlishi (yaʼni insoniy boʻlishi), shunday axloqiy xususiyatlarga ega boʻlishi lozim ediki, yaʼni mehribon, kamtarin, jasur, chiroyli nutqga ega, vatanparvar kuchli iroda, bilim sohibi boʻlishi zarur edi. 4.2. Oʻrta asrlarda Oʻrta Osiyo qomusiy olimlarining ijtimoiy-pedagogik gʻoyalari. Pedagogika fani tarixi qadimgi davrlariga borib taqaladi. Koʻp ming asrlar mobaynida pedagogika falsafaning ichida rivojlandi. Qadimgi zamonlardan buyon olamda insonning oʻrni va roli, shaxsning axloqiy shakllanishida madaniyat va dinning ahamiyati barkamol shaxs rivojlanishi masalalari va shu kabilar. Sharq uygʻonish davri (9-11asrlar) qomusiy olimlari Abu Nasr al Farobiy (873–1037) shunday ijtimoiy pedagogik gʻoyalarni aytib oʻtganlarki, bolani ayni goʻdaklik chogʻidanoq tarbiyalay boshlashning zarurati, shuningdek bolaning tarbiyasiga tabiat atrof — muhitning taʼsiri va boshqa fikrlar kabidir. 15-16 asrlarda Markaziy Osiyoda tabiatshunos-faylasuflari, tarixchi, shoir va rassom-musavvirlari oʻz ijodlarida ijtimoiy fanlarga alohida eʼtibor bilan qarab, tabiat sirlarini oʻrganishga intilganlar. Bular qatorida Nuriddin Abdurahmon Jomiy (1414-1492), Jaloliddin Davoniy( 1427–1502), Alisher Navoiy (1441–1501), Xusayn Voiz Koshifiy (1440- 1505) oʻz asarlarida inson aqli tafakkuri, uning qobiliyati, insonning alohida axloqiy hislatlari, insoniylik gʻoyalari, bolalar tarbiyasida umuminsoniy qadriyat hisoblanadi. Shu jumladan, oʻzbek tilini asoschisi buyuk alloma, musiqachi, davlat arbobi, Alisher Navoiyning ijtimoiy pedagogik gʻoyalari, yuksak darajada insonparvarligi bilan ajralib turadi. U insonni butun koinotda, bu olamda eng oliy mavjudot deb hisoblagan. Bolani esa oilaga quvonch ham baxt keltiruvchi muqaddas inʼom sifatida uyni yoritib yuboradi deb hisoblaydi. Inson oʻz farzandigina emas, balki kelajak avlod boʻlgan barcha bolalarni sevmogʻi shart deb yozadi shoir. Ijtimoiy pedagogika oid fikrlarni bizning olim va allomalarimiz, marifatparvarlarimiz, jadidchilik harakati yetakchilari, 20 asr boshlarida yashab, ijod qilgan allomalar Maxmudhoʻja Behbudiy (1874-1919), Munavvar qori Abdurashidov (1878-1931), Abdulla Avloniy (1878-1934), Abduqodir Shakuriy  
 
(1875-1943), X.H.Niyoziy (1839-1929) va boshqalarning asarlarida ham koʻplab 
keltirish mumkin. 
Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida vujudga kelishi 20 asr 20-30-yillari 
alohida oʻrin tutadi. Bu davrda A.Avloniy, A.Shakuriy, Munavvar qori 
Abdurashidxonov, 
X.H.Niyoziy, 
V.F.Lubensov, 
N.P.Arxongeliskiy, 
O.Sharofiddinov kabi pedagoglarning faoliyati muhim ahamiyatga molik. Ular 
avvalo ijtimoiy izdan chiqib ketayotgan bolalarga yordam koʻrsatish, yaʼni bu 
allomalar ijtimoiy pedagoglar boʻlib, ular tashkil etgan maktablar shuningdek, 
boshqa 
pedagoglar 
tajribalariga 
tayanganlar. 
A.Avloniy 
nomidagi 
X.G.Chernishevskiy nomidagi bolalar tajriba maktablari va boshqa muassasalar 
ijtimoiy pedagogikaning amaliy manbai boʻlib hisoblanadilar. 
Oʻrta Osiyo qomusiy olimlarining ijtimoiy pedagogik gʻoyalari. Ijtimoiy 
pedagogik gʻoyalar va nazariyalarning shakllanishida sharq uygʻonishi davri 
olimlarining asarlari beqiyos oʻringa ega. Ular faoliyatining mohiyati shuki avval 
mavjud boʻlgan oʻsha davrni ijtimoiylashtirish usullari ilmiy asoslangan tizimi  
asosida toʻplanganligidadir. yetuk olimlarning faoliyat xarakteri-ilm bilan mashgʻul 
boʻlish ijtimoiy pedagogik qarashlarning mazmuniga oʻz taʼsirini koʻrsatdi.  
Buyuk olim Al-Xorazmiy (783-850 y)ning asarlari yorqin didaktik xarakterga 
egadir. U savol-javob metodi orqali bilimlar qo‘lga kiritilishini, bu jarayonda shaxs 
boshqalar bilan munosabatlarga kiritilishini, jamiyatning faol aʼzosiga aylanishini 
taʼkidlagan. 
Al-Xorazmiy-Farobiy, Beruniy, Ibn Sino, Ulugʻbek-kabi olimlar oʻz ilmiy va 
pedagogik faoliyatlarida rivojlantiruvchi, tarbiyalovchi va taʼlim beruvchi taʼsir 
kuchlarini oʻsib kelayotgan avlodga qaratish gʻoyasini tushunishgan va buni tadbiq 
etishgan. Bu avvalambor ular taʼlimning maqsadi hayotga tayyorlash, axloqiy norma 
va qoidalar, kasbiy malakalar va chuqur bilimlarga ega boʻlishida deb bilganliklarida 
namoyon boʻlgan.  
Buyuk qomusiy olim Abu Rayxon Beruniy (973-1050 y) taʼlim jarayoniga 
qoʻllaniladigan ilmiy usullarni ishlab chiqqan. U shuningdek taʼlim tamoyillarini 
ham tasniflagan. Uning pedagogik qarashlarining ijtimoiy yoʻnaltirilishi u axloqni 
(1875-1943), X.H.Niyoziy (1839-1929) va boshqalarning asarlarida ham koʻplab keltirish mumkin. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida vujudga kelishi 20 asr 20-30-yillari alohida oʻrin tutadi. Bu davrda A.Avloniy, A.Shakuriy, Munavvar qori Abdurashidxonov, X.H.Niyoziy, V.F.Lubensov, N.P.Arxongeliskiy, O.Sharofiddinov kabi pedagoglarning faoliyati muhim ahamiyatga molik. Ular avvalo ijtimoiy izdan chiqib ketayotgan bolalarga yordam koʻrsatish, yaʼni bu allomalar ijtimoiy pedagoglar boʻlib, ular tashkil etgan maktablar shuningdek, boshqa pedagoglar tajribalariga tayanganlar. A.Avloniy nomidagi X.G.Chernishevskiy nomidagi bolalar tajriba maktablari va boshqa muassasalar ijtimoiy pedagogikaning amaliy manbai boʻlib hisoblanadilar. Oʻrta Osiyo qomusiy olimlarining ijtimoiy pedagogik gʻoyalari. Ijtimoiy pedagogik gʻoyalar va nazariyalarning shakllanishida sharq uygʻonishi davri olimlarining asarlari beqiyos oʻringa ega. Ular faoliyatining mohiyati shuki avval mavjud boʻlgan oʻsha davrni ijtimoiylashtirish usullari ilmiy asoslangan tizimi asosida toʻplanganligidadir. yetuk olimlarning faoliyat xarakteri-ilm bilan mashgʻul boʻlish ijtimoiy pedagogik qarashlarning mazmuniga oʻz taʼsirini koʻrsatdi. Buyuk olim Al-Xorazmiy (783-850 y)ning asarlari yorqin didaktik xarakterga egadir. U savol-javob metodi orqali bilimlar qo‘lga kiritilishini, bu jarayonda shaxs boshqalar bilan munosabatlarga kiritilishini, jamiyatning faol aʼzosiga aylanishini taʼkidlagan. Al-Xorazmiy-Farobiy, Beruniy, Ibn Sino, Ulugʻbek-kabi olimlar oʻz ilmiy va pedagogik faoliyatlarida rivojlantiruvchi, tarbiyalovchi va taʼlim beruvchi taʼsir kuchlarini oʻsib kelayotgan avlodga qaratish gʻoyasini tushunishgan va buni tadbiq etishgan. Bu avvalambor ular taʼlimning maqsadi hayotga tayyorlash, axloqiy norma va qoidalar, kasbiy malakalar va chuqur bilimlarga ega boʻlishida deb bilganliklarida namoyon boʻlgan. Buyuk qomusiy olim Abu Rayxon Beruniy (973-1050 y) taʼlim jarayoniga qoʻllaniladigan ilmiy usullarni ishlab chiqqan. U shuningdek taʼlim tamoyillarini ham tasniflagan. Uning pedagogik qarashlarining ijtimoiy yoʻnaltirilishi u axloqni  
 
ijtimoiy xususiyatlar va hissiyotlarning ifodasi sifatida tushunganligida oʻz ifodasini 
topgan. Olimning tarbiya, shaxsning shakllanishida va jamiyatdagi amaliy hayot 
uchun ilm va mehnatning ahamiyati haqidagi gʻoyalari hozirgacha muhimligini 
saqlab qolgan. 
Buyuk qomusiy olim Abu Ali ibn Sino (980-1037 y) oʻz davrining barcha bilim 
sohalarini qamrab oluvchi katta ilmiy meros qoldirgan. Uning barcha asarlarida 
pedagogik qarashlar mavjud. Biz uning bilim, iroda va insonning rivojlanish 
jarayonidagi maqsadga intiluvchanligi, atrof-muhit taʼsiri, axloqiy va mehnat 
tarbiyasi, muomala sanʼati, bolalarni jamoada oʻqitish haqidagi gʻoyalari muhim 
hisoblanadi.  
Forobiy, Ibn Sino, Beruniy taʼlim muammolari boʻyicha bir xil fikrlar bildirgan 
va insonning jamiyatga sermahsul xizmat qilishi uchun oʻz aqliy, jismoniy, axloqiy, 
estetik va mehnat qobiliyatlaridan samarali foydalanish imkonini beruvchi taʼlim 
vazifasini ajratib koʻrsatganlar. Taʼlimning rivojlatiruvchi vazifasini amalga 
oshirish maqsadida ular quyidagi didaktik tamoyillardan foydalanishni maslahat 
berganlar: 
 asta-sekin tushunchalarning murakkablashuvi; 
 amaliyotni tajriba bilan bogʻlash; 
 qabul qila olishlik; 
 koʻrgazmalilik. 
Ibn Sinoning fikricha ijtimoiylashtirish koʻnikmalari jamoa boʻlib oʻqitish 
shaklida yaxshi shakllanadi. Buning uchun u quyidagilarga asoslanishi lozim: 
1.Taʼlim oluvchilar, oʻqituvchi va oʻquvchilar orasida tajriba, bilim, maʼnaviy va 
axloqiy qadriyatlar almashinuvini tashkil qilish. 
2.Musobaqalashuv elementidan foydalanish. 
3.Oʻquvchining ijtimoiy axloqiy xususiyatlarini-muomala, oʻzaro tushunish, oʻzaro 
yordam, doʻstlik hissini rivojlantirish. 
Buyuk olimlarning pedagogik qarashlari va faoliyatlarining ijtimoiy pedagogik 
yoʻnaltirilganligi, ularning avvalambor hayotga har tomonlama tayyorlash 
hisoblangan taʼlim maqsadini sharhlashlarida oʻz ifodasini topgan. Shaxsning 
ijtimoiy xususiyatlar va hissiyotlarning ifodasi sifatida tushunganligida oʻz ifodasini topgan. Olimning tarbiya, shaxsning shakllanishida va jamiyatdagi amaliy hayot uchun ilm va mehnatning ahamiyati haqidagi gʻoyalari hozirgacha muhimligini saqlab qolgan. Buyuk qomusiy olim Abu Ali ibn Sino (980-1037 y) oʻz davrining barcha bilim sohalarini qamrab oluvchi katta ilmiy meros qoldirgan. Uning barcha asarlarida pedagogik qarashlar mavjud. Biz uning bilim, iroda va insonning rivojlanish jarayonidagi maqsadga intiluvchanligi, atrof-muhit taʼsiri, axloqiy va mehnat tarbiyasi, muomala sanʼati, bolalarni jamoada oʻqitish haqidagi gʻoyalari muhim hisoblanadi. Forobiy, Ibn Sino, Beruniy taʼlim muammolari boʻyicha bir xil fikrlar bildirgan va insonning jamiyatga sermahsul xizmat qilishi uchun oʻz aqliy, jismoniy, axloqiy, estetik va mehnat qobiliyatlaridan samarali foydalanish imkonini beruvchi taʼlim vazifasini ajratib koʻrsatganlar. Taʼlimning rivojlatiruvchi vazifasini amalga oshirish maqsadida ular quyidagi didaktik tamoyillardan foydalanishni maslahat berganlar:  asta-sekin tushunchalarning murakkablashuvi;  amaliyotni tajriba bilan bogʻlash;  qabul qila olishlik;  koʻrgazmalilik. Ibn Sinoning fikricha ijtimoiylashtirish koʻnikmalari jamoa boʻlib oʻqitish shaklida yaxshi shakllanadi. Buning uchun u quyidagilarga asoslanishi lozim: 1.Taʼlim oluvchilar, oʻqituvchi va oʻquvchilar orasida tajriba, bilim, maʼnaviy va axloqiy qadriyatlar almashinuvini tashkil qilish. 2.Musobaqalashuv elementidan foydalanish. 3.Oʻquvchining ijtimoiy axloqiy xususiyatlarini-muomala, oʻzaro tushunish, oʻzaro yordam, doʻstlik hissini rivojlantirish. Buyuk olimlarning pedagogik qarashlari va faoliyatlarining ijtimoiy pedagogik yoʻnaltirilganligi, ularning avvalambor hayotga har tomonlama tayyorlash hisoblangan taʼlim maqsadini sharhlashlarida oʻz ifodasini topgan. Shaxsning  
 
jamiyatda oʻz oʻrnini belgilab olishini taʼminlab beruvchi eng muhim xususiyatlar 
deb, ular mehribonlik, yaqinlarga yordam, gʻurur, vijdon, yaxshi niyatlilik, sabrni 
bilishgan. Oʻquvchilarning har tomonlama intellektual va mehnat tayyorgarliklariga 
katta eʼtibor qaratib, Forobiy va Ibn Sino yoshlarning jamiyatga “kirish”larining eng 
muhim omillari sifatida, faollik, mustaqil tashabbuskorlik, intiluvchanlik, 
qiziquvchanlik, ijodiy qobiliyatni hisoblashgan. 
Ijtimoiy tarbiyada oʻqituvchiga yetakchi oʻrin ajratib, Forobiy uning faoliyatini, 
jamiyatning kelajagi unga bogʻliq boʻlgan hukmdor faoliyatiga qiyoslaydi. Forobiy 
ham Ibn Sino kabi pedagog oʻquvchilarning bilimlarini hayotga tadbiq etishlariga 
eʼtibor berish lozimligiga ishora qilgan. 
Qomusiy olimlar shaxsiy namunaga nihoyatda katta eʼtibor berishgan hamda 
oʻzlari ham intiluvchanlik, yuqori ijtimoiy mavqeʼga erishganlik namunasi boʻlib 
xizmat qilishgan. Forobiy nihoyatda mehnatsevar, irodali, kamtar, sodda boʻlgan va 
doim yordamga intilgan. Forobiyning oʻquvchilarning individual psixologik va 
aqliy xususiyatlariga mos tushuvchi taʼlimni usuli, kasb tanlash muhimligi haqidagi 
fikrlari hozir ham katta ahamiyatga ega. 
Oʻrta Osiyo olimlari tomonidan tarbiya va taʼlimning ijtimoiy oʻrnini 
tushunishlari shunda namoyon boʻldiki, ular ijtimoiylashuvining mikroomillar-
muhit, oila, oʻquvchilar guruhiga eʼtibor qaratganlar va ota-onalar, pedagog va 
oʻquvchining harakatlarini mujassamlashtirishni maslahat berganlar. 
Shunday qilib, oʻrta asr olimlari  ijtimoiy pedagogik yoʻnaltirilganlikga ega 
katta pedagogik meros qoldirganlar. Ularning ilmiy pedagogik asarlari zamonaviy 
ijtimoiy pedagogika ilmining rivojlantirish uchun muhim manba hisoblanadi. 
4.3. XI-XIX asr maʼrifatparvarlarining ijtimoiy-pedagogik qarashlari. 
Farobiy, Ibn Sinolarning falsafiy va pedagogik konsepsiyalari keyingi 
davrlarning yetakchi taʼlimotlarini rivojlantirish uchun asos boʻlib xizmat qilgan. 
XI-XII asr Markaziy Osiyo maʼrifatparvar olimlari turli fanlar, shu jumladan 
pedagogikaning rivojiga katta hissa qoʻshishdi. Yusuf Xos Xojib, Burxoniddin 
Zarnujiy va Ahmad Yugnakiylar bolalarning jamiyatda oʻz oʻrnini topib olishi 
uchun bilimning, ota-onaning, oilasining oʻrniga eʼtibor qaratishgan. Ular 
jamiyatda oʻz oʻrnini belgilab olishini taʼminlab beruvchi eng muhim xususiyatlar deb, ular mehribonlik, yaqinlarga yordam, gʻurur, vijdon, yaxshi niyatlilik, sabrni bilishgan. Oʻquvchilarning har tomonlama intellektual va mehnat tayyorgarliklariga katta eʼtibor qaratib, Forobiy va Ibn Sino yoshlarning jamiyatga “kirish”larining eng muhim omillari sifatida, faollik, mustaqil tashabbuskorlik, intiluvchanlik, qiziquvchanlik, ijodiy qobiliyatni hisoblashgan. Ijtimoiy tarbiyada oʻqituvchiga yetakchi oʻrin ajratib, Forobiy uning faoliyatini, jamiyatning kelajagi unga bogʻliq boʻlgan hukmdor faoliyatiga qiyoslaydi. Forobiy ham Ibn Sino kabi pedagog oʻquvchilarning bilimlarini hayotga tadbiq etishlariga eʼtibor berish lozimligiga ishora qilgan. Qomusiy olimlar shaxsiy namunaga nihoyatda katta eʼtibor berishgan hamda oʻzlari ham intiluvchanlik, yuqori ijtimoiy mavqeʼga erishganlik namunasi boʻlib xizmat qilishgan. Forobiy nihoyatda mehnatsevar, irodali, kamtar, sodda boʻlgan va doim yordamga intilgan. Forobiyning oʻquvchilarning individual psixologik va aqliy xususiyatlariga mos tushuvchi taʼlimni usuli, kasb tanlash muhimligi haqidagi fikrlari hozir ham katta ahamiyatga ega. Oʻrta Osiyo olimlari tomonidan tarbiya va taʼlimning ijtimoiy oʻrnini tushunishlari shunda namoyon boʻldiki, ular ijtimoiylashuvining mikroomillar- muhit, oila, oʻquvchilar guruhiga eʼtibor qaratganlar va ota-onalar, pedagog va oʻquvchining harakatlarini mujassamlashtirishni maslahat berganlar. Shunday qilib, oʻrta asr olimlari ijtimoiy pedagogik yoʻnaltirilganlikga ega katta pedagogik meros qoldirganlar. Ularning ilmiy pedagogik asarlari zamonaviy ijtimoiy pedagogika ilmining rivojlantirish uchun muhim manba hisoblanadi. 4.3. XI-XIX asr maʼrifatparvarlarining ijtimoiy-pedagogik qarashlari. Farobiy, Ibn Sinolarning falsafiy va pedagogik konsepsiyalari keyingi davrlarning yetakchi taʼlimotlarini rivojlantirish uchun asos boʻlib xizmat qilgan. XI-XII asr Markaziy Osiyo maʼrifatparvar olimlari turli fanlar, shu jumladan pedagogikaning rivojiga katta hissa qoʻshishdi. Yusuf Xos Xojib, Burxoniddin Zarnujiy va Ahmad Yugnakiylar bolalarning jamiyatda oʻz oʻrnini topib olishi uchun bilimning, ota-onaning, oilasining oʻrniga eʼtibor qaratishgan. Ular  
 
tarbiyaning asosiy maqsadi deb yaxshi odam qilib tarbiyalash, unga yetishish 
vositasi deb esa qattiqqoʻllik, doimiy mehnatga oʻrgatish deb bilishgan. 
Zarnujiyning Yusuf Xos Xojibning “Qutadgʻu bilig” asari Oʻrta Osiyoda 
“Taʼlimda oʻquvchiga pandlar” kitobi Markaziy Osiyoda pedagogikadan birinchi 
kitob hisoblanadi? 
Tarbiyaning ijtimoiy xarakteri haqidagi gʻoyalar Alisher Navoiyning sheʼriy 
merosida nihoyatda aniq ifodasini topgan. Shoirning pedagogik qarashlari 
insonparvar xarakterga ega. Inson egallashi lozim boʻlgan barcha bilim va kasb-
hunarlar u tomonidan vatan foydasi uchun qoʻllanilishi kerak.  
XIX asrning maʼrifatparvar shoirlari Munis Xorazmiy  (1778-1829), 
Muhammad Ogahiy (1809-1874), Ubaydulla Zavqiy (1853-1921) birinchi oʻringa 
keng ommaning maʼrifatli qilish va taʼlim masalalarini qo‘yishgan. Taʼlimning 
asosiy vazifasi ular axloqiy mukammallashuvida va mehnatga oʻrgatishda deb 
bilishgan. 
Saidahmad Siddiqiyning (1864-1927) qarashlari oʻzoqni koʻra olishlik va 
zakovati bilan ajralib turgan. Dehqon oilasidan chiqqan pedagog, demokrat shoir oʻz 
qishlogʻi hovlisida dehqon va xunarmandlar uchun ilk maktabni ochgan, kattalar 
uchun maktab tuzgan, 1914-yil kitob, darslik va oʻquv qoʻllanmalari bilan savdo 
qiluvchi doʻkon ochgan. Keyinchalik Siddiqiy yana bir nechta qishloq maktablari 
ochgan va ularda oʻzbek, tojik, rus bolalariga taʼlim-tarbiya bergan. Tabiatshunoslik 
va geografiya darslari tabiat qoʻynida oʻtkazilgan.  
XX asr demokrat shoirlarining  ijtimoiy pedagogik qarashlari. Maʼrifatparvarlik 
va demokratik gʻoyalari XIX asrning oxiri XX asr boshlarida oʻz choʻqqisiga 
koʻtarildi. Oʻrta asr islom gʻoyalari: soʻfiylik, zohidlik, dogmatizm, sxolastikaga 
qarshi chiqib oʻzbek demokratlari eski sharoitlarga umuman mos kelmaydigan 
taʼlim usullari va tamoyillarini ilgari surdilar: har tomonlama (aqliy, axloqiy, 
jismoniy, mehnat) dunyoviy, oʻgʻil bolalar va qizlar uchun bir xil, insoniylik, 
demokratiya, vatanparvarlik ruhidagi tarbiyani ilgari surdilar va asoslab berdilar.  
Oʻzbekistondagi 
demokratik 
pedagogik 
gʻoyaning 
taraqqiyparvar 
yoʻnalishining yirik vakillaridan biri Abdulla Avloniydir (1878-1934) sharq tillari 
tarbiyaning asosiy maqsadi deb yaxshi odam qilib tarbiyalash, unga yetishish vositasi deb esa qattiqqoʻllik, doimiy mehnatga oʻrgatish deb bilishgan. Zarnujiyning Yusuf Xos Xojibning “Qutadgʻu bilig” asari Oʻrta Osiyoda “Taʼlimda oʻquvchiga pandlar” kitobi Markaziy Osiyoda pedagogikadan birinchi kitob hisoblanadi? Tarbiyaning ijtimoiy xarakteri haqidagi gʻoyalar Alisher Navoiyning sheʼriy merosida nihoyatda aniq ifodasini topgan. Shoirning pedagogik qarashlari insonparvar xarakterga ega. Inson egallashi lozim boʻlgan barcha bilim va kasb- hunarlar u tomonidan vatan foydasi uchun qoʻllanilishi kerak. XIX asrning maʼrifatparvar shoirlari Munis Xorazmiy (1778-1829), Muhammad Ogahiy (1809-1874), Ubaydulla Zavqiy (1853-1921) birinchi oʻringa keng ommaning maʼrifatli qilish va taʼlim masalalarini qo‘yishgan. Taʼlimning asosiy vazifasi ular axloqiy mukammallashuvida va mehnatga oʻrgatishda deb bilishgan. Saidahmad Siddiqiyning (1864-1927) qarashlari oʻzoqni koʻra olishlik va zakovati bilan ajralib turgan. Dehqon oilasidan chiqqan pedagog, demokrat shoir oʻz qishlogʻi hovlisida dehqon va xunarmandlar uchun ilk maktabni ochgan, kattalar uchun maktab tuzgan, 1914-yil kitob, darslik va oʻquv qoʻllanmalari bilan savdo qiluvchi doʻkon ochgan. Keyinchalik Siddiqiy yana bir nechta qishloq maktablari ochgan va ularda oʻzbek, tojik, rus bolalariga taʼlim-tarbiya bergan. Tabiatshunoslik va geografiya darslari tabiat qoʻynida oʻtkazilgan. XX asr demokrat shoirlarining ijtimoiy pedagogik qarashlari. Maʼrifatparvarlik va demokratik gʻoyalari XIX asrning oxiri XX asr boshlarida oʻz choʻqqisiga koʻtarildi. Oʻrta asr islom gʻoyalari: soʻfiylik, zohidlik, dogmatizm, sxolastikaga qarshi chiqib oʻzbek demokratlari eski sharoitlarga umuman mos kelmaydigan taʼlim usullari va tamoyillarini ilgari surdilar: har tomonlama (aqliy, axloqiy, jismoniy, mehnat) dunyoviy, oʻgʻil bolalar va qizlar uchun bir xil, insoniylik, demokratiya, vatanparvarlik ruhidagi tarbiyani ilgari surdilar va asoslab berdilar. Oʻzbekistondagi demokratik pedagogik gʻoyaning taraqqiyparvar yoʻnalishining yirik vakillaridan biri Abdulla Avloniydir (1878-1934) sharq tillari  
 
va adabiyotini yoshligida chuqur oʻrganib, u mumtoz oʻzbek sheʼriyati taʼsirida 
sheʼrlar yozgan. Uzoq vaqt mobaynida Toshkent maktablarining birida bolalarga 
taʼlim bergan. Avloniyning oʻzbek pedagogikasiga qoʻshgan hissasi shuki, u ilk 
marta tarbiya oldida ijtimoiy vazifalarini qoʻya olgan. Bu shoir va pedagogning katta 
jasorati oʻz asarlarida shaxsning rivojlanishida tarbiyaning hal qiluvchi rolining 
eʼtirof etilishi boʻldi. Uning fikricha, tarbiya ijtimoiy maqsadlarini koʻzlashi kerak. 
Avloniy “yangi kishi” tushunchasini shaxsiy emas, balki ijtimoiy manfaatlardan 
kelib chiquvchi jamoat arbobi sifatida taʼriflaydi. Tarbiyaning muvaffaqiyati 
Avloniy fikricha oila, ota-onalar va pedagoglarning shaxsiy namunaviy roli bilan 
belgilanadi. Eng muhim ijtimoiy xususiyat deb u mustaqillik, tashabbuskorlik, 
amaliy tajribani bilgan. 
Oʻzbek maʼrifatparvarlarning yorqin vakili boʻlgan Avloniy “toʻgʻri” 
gʻoyalarning kengaytirib va “notoʻgʻri” gʻoyalarni bartaraf qilibgina yovuzlikni 
yoʻqotish mumkinligiga ishongan. Shuning uchun tarbiya mavzusi maʼrifat gazetasi 
boʻlmish “Shuhrat” gazetasida keng yoritilgan.  
Mustamlaka Turkiston sharoitlarida matbuot cheklangan oʻquvchilarga ega 
boʻlgan, chunki aksariyat aholi savodsiz boʻlishgan. Bu holatda dramaturgiya 
maʼrifiy gʻoyalarni tatbiq qilishning eng samarali usuli boʻlgan. Teatr Avloniy 
uchun odamlarni tarbiyalash, birlashtirish vositasi boʻlgan. 1913-yilda Toshkentda 
Avloniy “Turon” nomli teatr truppasini tashkil qildi. Truppaning maqsad-vazifalari 
Toshkentdagi “Turon” dramatik sanʼat jamiyatining nizomida aniqlangan: “sahnaga 
nisbatan muhabbat va jiddiy munosabat tugʻdirish, xalq uchun spektakllar tashkil 
qilish”. 
Bu maqsadga erishish uchun jamiyat kechalar, konsertlar, spektakllar va boshqa 
ommaviy chiqishlarni tashkil etishga oʻz nomiga klub va musiqa kurslari, kutubxona 
va qiroatxona tashkil qilishga, boshlangʻich maktablar ochishga, taʼlimni oʻrta va 
oliy oʻquv yurtlarida davom ettirish uchun stipendiyalar taʼsis etish huquqiga ega 
boʻlgan. Shuningdek, u mavjud hayriya va taʼlim muassasalariga moddiy yordam 
koʻrsatishi mumkin. 
va adabiyotini yoshligida chuqur oʻrganib, u mumtoz oʻzbek sheʼriyati taʼsirida sheʼrlar yozgan. Uzoq vaqt mobaynida Toshkent maktablarining birida bolalarga taʼlim bergan. Avloniyning oʻzbek pedagogikasiga qoʻshgan hissasi shuki, u ilk marta tarbiya oldida ijtimoiy vazifalarini qoʻya olgan. Bu shoir va pedagogning katta jasorati oʻz asarlarida shaxsning rivojlanishida tarbiyaning hal qiluvchi rolining eʼtirof etilishi boʻldi. Uning fikricha, tarbiya ijtimoiy maqsadlarini koʻzlashi kerak. Avloniy “yangi kishi” tushunchasini shaxsiy emas, balki ijtimoiy manfaatlardan kelib chiquvchi jamoat arbobi sifatida taʼriflaydi. Tarbiyaning muvaffaqiyati Avloniy fikricha oila, ota-onalar va pedagoglarning shaxsiy namunaviy roli bilan belgilanadi. Eng muhim ijtimoiy xususiyat deb u mustaqillik, tashabbuskorlik, amaliy tajribani bilgan. Oʻzbek maʼrifatparvarlarning yorqin vakili boʻlgan Avloniy “toʻgʻri” gʻoyalarning kengaytirib va “notoʻgʻri” gʻoyalarni bartaraf qilibgina yovuzlikni yoʻqotish mumkinligiga ishongan. Shuning uchun tarbiya mavzusi maʼrifat gazetasi boʻlmish “Shuhrat” gazetasida keng yoritilgan. Mustamlaka Turkiston sharoitlarida matbuot cheklangan oʻquvchilarga ega boʻlgan, chunki aksariyat aholi savodsiz boʻlishgan. Bu holatda dramaturgiya maʼrifiy gʻoyalarni tatbiq qilishning eng samarali usuli boʻlgan. Teatr Avloniy uchun odamlarni tarbiyalash, birlashtirish vositasi boʻlgan. 1913-yilda Toshkentda Avloniy “Turon” nomli teatr truppasini tashkil qildi. Truppaning maqsad-vazifalari Toshkentdagi “Turon” dramatik sanʼat jamiyatining nizomida aniqlangan: “sahnaga nisbatan muhabbat va jiddiy munosabat tugʻdirish, xalq uchun spektakllar tashkil qilish”. Bu maqsadga erishish uchun jamiyat kechalar, konsertlar, spektakllar va boshqa ommaviy chiqishlarni tashkil etishga oʻz nomiga klub va musiqa kurslari, kutubxona va qiroatxona tashkil qilishga, boshlangʻich maktablar ochishga, taʼlimni oʻrta va oliy oʻquv yurtlarida davom ettirish uchun stipendiyalar taʼsis etish huquqiga ega boʻlgan. Shuningdek, u mavjud hayriya va taʼlim muassasalariga moddiy yordam koʻrsatishi mumkin.  
 
Avloniyning maʼrifiy gʻoyalari nafaqat ijodda ilgari surgan. U tomonidan 1908-
yilda kambagʻallar uchun maktab ochilgan va u yerda ona tilini oʻqitishning yangi 
usullari qoʻllanilgan. Pedagogik faoliyat bilan sermahsul shugʻullanishni kanda 
qilmay u darslik va qoʻllanmalar yoza boshlagan. Oʻz vaqtida uning “Birinchi 
muallim”, “Ikkinchi muallim”, “Turkiy guliston yoxud axloq” darsligi mashhur edi.  
Avloniydan soʻng maʼrifatning va dunyoviy bilimlarning faol targʻibchisi 
Miskin edi. Miskinning taʼlim va maʼrifiy qarashlari ijtimoiy-siyosiy mohiyatga ega 
edi va oʻzbek ilgʻor pedagogik gʻoyalarining rivojiga katta hissa qoʻshgan. Insonni 
reallikdan ajratib oluvchi va uni shukronalik ruhida tarbiyalovchi hukm surgan 
musulmon pedagogikasiga qarshi Miskin taʼlim jarayonini yosh avlodni xalqqa 
xizmat qilish uchun tarbiyalash deb tushungan va oʻz qarashini rivojlantirgan. 
Miskin va boshqa oʻzbek maʼrifatparvarlarining intilishlari tarbiyaning ijtimoiy 
jihatini oshirishga, ijtimoiy tarbiyani kengaytirishga, insonning turli ijtimoiy 
munosabatlarga kirishi, boshqa davlatlar va xalqlar hayotini oʻrganishga qaratilgan 
edi. Biroq bu ijtimoiy xususiyatlar bilan birga oʻzbek maʼrifatparvarlari XIX asr 
ikkinchi yarmida oʻz qarashlarining ketma-ket emasligi, ularning feodal-
mustamlaka tuzumga qarshi kurashdagi ojizliklarini keltirib chiqaruvchi mustahkam 
siyosiy dasturning yoʻqligi bilan ajralib turardilar. Biroq ularning dunyoqarashining 
cheklanganligi va qarama-qarshiligiga qaramay ular Oʻzbekistonda ilgʻor gʻoyaning 
rivojiga oʻz hissalarini qoʻshishdi. 
XX asr boshidagi oʻzbek pedagogik gʻoyasida 3 asosiy yoʻnalishni ajratsa boʻladi: 
1) koʻproq hukmronlik qiluvchi oʻrta asr feodal klerikal yoʻnalishi; 
2) paydo boʻlayotgan milliy burjua yoʻnalishi (jadidlik). Uning vakillari bu 
davrda feodal klerikal maktabiga qarshi chiqib oʻzlarining “usuli jadid” pedagogik 
talablarini ilgari surish; 
3) demokratik taraqqiyparvar yoʻnalish. Demokratik pedagogika oʻrta asr 
maktabini va tarbiyasini tanqid qilgan va inkor etgan hamda unga qarshi yangi, ilgʻor 
gʻoyalarni ilgari surgan. 
4.4.XX asr boshlarida ijtimoiy- pedagogik faoliyat. 
Avloniyning maʼrifiy gʻoyalari nafaqat ijodda ilgari surgan. U tomonidan 1908- yilda kambagʻallar uchun maktab ochilgan va u yerda ona tilini oʻqitishning yangi usullari qoʻllanilgan. Pedagogik faoliyat bilan sermahsul shugʻullanishni kanda qilmay u darslik va qoʻllanmalar yoza boshlagan. Oʻz vaqtida uning “Birinchi muallim”, “Ikkinchi muallim”, “Turkiy guliston yoxud axloq” darsligi mashhur edi. Avloniydan soʻng maʼrifatning va dunyoviy bilimlarning faol targʻibchisi Miskin edi. Miskinning taʼlim va maʼrifiy qarashlari ijtimoiy-siyosiy mohiyatga ega edi va oʻzbek ilgʻor pedagogik gʻoyalarining rivojiga katta hissa qoʻshgan. Insonni reallikdan ajratib oluvchi va uni shukronalik ruhida tarbiyalovchi hukm surgan musulmon pedagogikasiga qarshi Miskin taʼlim jarayonini yosh avlodni xalqqa xizmat qilish uchun tarbiyalash deb tushungan va oʻz qarashini rivojlantirgan. Miskin va boshqa oʻzbek maʼrifatparvarlarining intilishlari tarbiyaning ijtimoiy jihatini oshirishga, ijtimoiy tarbiyani kengaytirishga, insonning turli ijtimoiy munosabatlarga kirishi, boshqa davlatlar va xalqlar hayotini oʻrganishga qaratilgan edi. Biroq bu ijtimoiy xususiyatlar bilan birga oʻzbek maʼrifatparvarlari XIX asr ikkinchi yarmida oʻz qarashlarining ketma-ket emasligi, ularning feodal- mustamlaka tuzumga qarshi kurashdagi ojizliklarini keltirib chiqaruvchi mustahkam siyosiy dasturning yoʻqligi bilan ajralib turardilar. Biroq ularning dunyoqarashining cheklanganligi va qarama-qarshiligiga qaramay ular Oʻzbekistonda ilgʻor gʻoyaning rivojiga oʻz hissalarini qoʻshishdi. XX asr boshidagi oʻzbek pedagogik gʻoyasida 3 asosiy yoʻnalishni ajratsa boʻladi: 1) koʻproq hukmronlik qiluvchi oʻrta asr feodal klerikal yoʻnalishi; 2) paydo boʻlayotgan milliy burjua yoʻnalishi (jadidlik). Uning vakillari bu davrda feodal klerikal maktabiga qarshi chiqib oʻzlarining “usuli jadid” pedagogik talablarini ilgari surish; 3) demokratik taraqqiyparvar yoʻnalish. Demokratik pedagogika oʻrta asr maktabini va tarbiyasini tanqid qilgan va inkor etgan hamda unga qarshi yangi, ilgʻor gʻoyalarni ilgari surgan. 4.4.XX asr boshlarida ijtimoiy- pedagogik faoliyat.  
 
XX asr boshida Oʻzbekistonda demokratik pedagogikaning eng yirik vakili 
Hamza Hakimzoda Niyoziy (1889-1929) edi. Hamza XX asr boshida oʻzbek xalqi 
madaniy hayoti va maʼrifiy harakatining eng yirik namoyandasi edi. Uning nomi 
bilan Oʻzbekiston tarixining butun bir davri bogʻliq. Oʻz asarlarida oʻzbek xalqi 
pedagogik gʻoyasi rivojining eng yaxshi yutuqlarini jamlab hamda Rossiya ijtimoiy 
maʼrifiy gʻoyalariga tayanib u taʼlim-tarbiyaning eng global muammolarini koʻtara 
oldi. 
Qoʻqonda ozod milliy maktabning yaratilishi, keyinroq esa Fargʻona, 
Margʻilon va Toshkentda shunday maktablarning yaratilishi bu ajoyib pedagog va 
jamoat arbobining jasoratli qadami boʻldi. Bu maktablarda taʼlim-tarbiya ishlarining 
yoʻlga qoʻyilishi shaxsning har tomonlama rivojlanishi va ijtimoiy faollashuvi uchun 
sharoitlar yaratishga yoʻnaltirilgan edi. Hamzaning pedagogik ishlarining ijtimoiy 
xarakteri tarbiyaning barcha mashhur turlari (estetik, aqliy, jismoniy, axloqiy, 
mehnat), muomala va atrofdagilar bilan oʻzaro munosabat malakalarini 
rivojlantirish, tarbiyalanuvchilarning turli hayotiy, madaniy va aqliy taassurotlarini 
olishlari uchun imkoniyatlar yaratishga asoslanadi. 
1911-yilda Hamza oʻzining yangi usul maktabini ochdi va unda oʻquv jarayoni 
tashkil qilishni tubdan isloh qildi. Biroq uning pedagogik faoliyatidagi eng asosiy 
hodisa 1914-yilda yetimlar va kam taʼminlangan bolalar uchun “Dorul ojizin” nomli 
maktabning ochilishi boʻldi.  Unda bolalar bepul oʻqitilgan hamda kitob, daftar, 
qalam va boshqa yozuv qurollari bilan taʼminlanganlar. Biroq Hamzaning 
maktablarni isloh qilish va demokratiyalashtirishga harakati musulmon ruhoniylari 
va chor hukumatining keskin noroziligiga sabab boʻldi. Buning oqibatida “Dorul 
ojizin” yopildi va Hamza chor politsiyasi nazoratiga olindi. 
Hamzaning taʼlim mohiyatiga, ommaning ozodlikka erishishi uchun asosiy 
qurol, faol, ijodiy shaxsning tarbiyalash vositasiga nisbatan boʻlganidek, uning 
qarashlari oʻzbek ilgʻor pedagogik gʻoyasining rivojlanishida katta qadam edi. 
Insonni reallikdan ajratuvchi va uni shukronalik ruhida tarbiyalovchi hukmron 
sxolastik musulmon pedagogikadan farqli oʻlaroq Hamza Hakimzoda taʼlim 
mohiyatiga yangi qarashlarni kiritgan. Taʼlim jarayonini yosh avlodni xalqqa xizmat 
XX asr boshida Oʻzbekistonda demokratik pedagogikaning eng yirik vakili Hamza Hakimzoda Niyoziy (1889-1929) edi. Hamza XX asr boshida oʻzbek xalqi madaniy hayoti va maʼrifiy harakatining eng yirik namoyandasi edi. Uning nomi bilan Oʻzbekiston tarixining butun bir davri bogʻliq. Oʻz asarlarida oʻzbek xalqi pedagogik gʻoyasi rivojining eng yaxshi yutuqlarini jamlab hamda Rossiya ijtimoiy maʼrifiy gʻoyalariga tayanib u taʼlim-tarbiyaning eng global muammolarini koʻtara oldi. Qoʻqonda ozod milliy maktabning yaratilishi, keyinroq esa Fargʻona, Margʻilon va Toshkentda shunday maktablarning yaratilishi bu ajoyib pedagog va jamoat arbobining jasoratli qadami boʻldi. Bu maktablarda taʼlim-tarbiya ishlarining yoʻlga qoʻyilishi shaxsning har tomonlama rivojlanishi va ijtimoiy faollashuvi uchun sharoitlar yaratishga yoʻnaltirilgan edi. Hamzaning pedagogik ishlarining ijtimoiy xarakteri tarbiyaning barcha mashhur turlari (estetik, aqliy, jismoniy, axloqiy, mehnat), muomala va atrofdagilar bilan oʻzaro munosabat malakalarini rivojlantirish, tarbiyalanuvchilarning turli hayotiy, madaniy va aqliy taassurotlarini olishlari uchun imkoniyatlar yaratishga asoslanadi. 1911-yilda Hamza oʻzining yangi usul maktabini ochdi va unda oʻquv jarayoni tashkil qilishni tubdan isloh qildi. Biroq uning pedagogik faoliyatidagi eng asosiy hodisa 1914-yilda yetimlar va kam taʼminlangan bolalar uchun “Dorul ojizin” nomli maktabning ochilishi boʻldi. Unda bolalar bepul oʻqitilgan hamda kitob, daftar, qalam va boshqa yozuv qurollari bilan taʼminlanganlar. Biroq Hamzaning maktablarni isloh qilish va demokratiyalashtirishga harakati musulmon ruhoniylari va chor hukumatining keskin noroziligiga sabab boʻldi. Buning oqibatida “Dorul ojizin” yopildi va Hamza chor politsiyasi nazoratiga olindi. Hamzaning taʼlim mohiyatiga, ommaning ozodlikka erishishi uchun asosiy qurol, faol, ijodiy shaxsning tarbiyalash vositasiga nisbatan boʻlganidek, uning qarashlari oʻzbek ilgʻor pedagogik gʻoyasining rivojlanishida katta qadam edi. Insonni reallikdan ajratuvchi va uni shukronalik ruhida tarbiyalovchi hukmron sxolastik musulmon pedagogikadan farqli oʻlaroq Hamza Hakimzoda taʼlim mohiyatiga yangi qarashlarni kiritgan. Taʼlim jarayonini yosh avlodni xalqqa xizmat  
 
qilish ruhida tarbiyalash deb tushunardi. Shoir tarbiyaning asosiy vazifasi yoshlarni 
jamoat faoliyatiga tayyorlash deb bilgan. Hamza yoshlar oʻz vatani va xalqi oldidagi 
maʼsuliyatlarini tushunish kerakligini koʻp marta taʼkidlagan. 
Tarbiyaga eng katta taʼsir qiluvchi omillarga Hamza muhit va oilani kiritgan. 
Goʻdakning kelajagi, uning hislarining rivoji va boshqa ijtimoiy psixologik vazifalar 
uni oʻrab turuvchi atrof muhit, uning hayotining xarakteriga bogʻliqdir. Oilaning 
jamoat tarbiyasidagi oʻrni bola hamda hayotning oʻzaro munosabatiga koʻproq 
eʼtibor qaratishdan iborat. Hamza onaga alohida rol ajratadi, chunki u bolalar bilan 
psixologik, ruhiy va energetik reja asosida eng koʻp bogʻlangan shaxsdir. U bolalarni 
eʼtiborsiz yoki notoʻgʻri tarbiyalaydigan ota-onalarni qoralagan. Taʼlim tarbiyada 
tub oʻzgarishlarni amalga oshirish uchun Hamza bir qator yangi darsliklarni oʻzbek 
tilida yaratdi: oʻzbek alifbosini oʻrganish uchun “Engil adabiyot”, oʻqish uchun 
“Oʻqish kitobi”, adabiyotdan “Qiroat kitobi”. Hamzaning kitoblari taʼlim oluvchilar 
tomonidan katta qiziqish bilan oʻqilgan va tez oʻzlashtirilgan. Hamzaning barcha 
kitoblari oʻzbek bolasining erkin oʻqishi uchun qulay qilib yaratilgan. 
1917-1940-yillardagi ijtimoiy pedagogik faoliyatning asosiy yoʻnalishlari. 
Hamza faoliyati ikki davr-inqilobgacha va inqilobdan keyingi davrlar toʻqnashuvida 
oʻtgan. 1917-yilgi oktyabr inqilobi natijasida bolsheviklarning yangi hokimiyati 
tomonidan xayriya faoliyatiga chek qoʻyilgan va uning manbalarini yoʻq qilgan-
moddiy (shaxsiy mulk) va maʼnaviy (din). Katta hajmdagi ijtimoiy muammolarni 
yechishni esa davlat oʻz zimmasiga oldi. 
Bu vaqtda barcha joylarda, jumladan Oʻzbekistonda ijtimoiy tarbiya boʻlimlari 
tuzila boshlandi. Voyaga yetmaganlarni  ijtimoiy huquqiy himoyasi boʻyicha 
muassasalar tuzildi, Moskva va Leningrad oliy oʻquv yurtlarida ijtimoiy tarbiya 
tizimi uchun kadrlar tayyorlash boshlandi. XX asrning 20-yillarda maktabga moddiy 
yordam beruvchi “komsod” (yordam qoʻmitasi) nomli tashkilotlar faoliyat yuritgan. 
Shuningdek, kam taʼminlangan oilalarni moddiy taʼminlovchi “kambagʻalik 
fondlari” ham mavjud boʻlgan. 
V.F.Lubensov tomonidan boshqariladigan K.Libxknet nomli mehnat 
maktabining tuzulishi respublika hayotida muhim voqea boʻldi. Maktab faoliyatida 
qilish ruhida tarbiyalash deb tushunardi. Shoir tarbiyaning asosiy vazifasi yoshlarni jamoat faoliyatiga tayyorlash deb bilgan. Hamza yoshlar oʻz vatani va xalqi oldidagi maʼsuliyatlarini tushunish kerakligini koʻp marta taʼkidlagan. Tarbiyaga eng katta taʼsir qiluvchi omillarga Hamza muhit va oilani kiritgan. Goʻdakning kelajagi, uning hislarining rivoji va boshqa ijtimoiy psixologik vazifalar uni oʻrab turuvchi atrof muhit, uning hayotining xarakteriga bogʻliqdir. Oilaning jamoat tarbiyasidagi oʻrni bola hamda hayotning oʻzaro munosabatiga koʻproq eʼtibor qaratishdan iborat. Hamza onaga alohida rol ajratadi, chunki u bolalar bilan psixologik, ruhiy va energetik reja asosida eng koʻp bogʻlangan shaxsdir. U bolalarni eʼtiborsiz yoki notoʻgʻri tarbiyalaydigan ota-onalarni qoralagan. Taʼlim tarbiyada tub oʻzgarishlarni amalga oshirish uchun Hamza bir qator yangi darsliklarni oʻzbek tilida yaratdi: oʻzbek alifbosini oʻrganish uchun “Engil adabiyot”, oʻqish uchun “Oʻqish kitobi”, adabiyotdan “Qiroat kitobi”. Hamzaning kitoblari taʼlim oluvchilar tomonidan katta qiziqish bilan oʻqilgan va tez oʻzlashtirilgan. Hamzaning barcha kitoblari oʻzbek bolasining erkin oʻqishi uchun qulay qilib yaratilgan. 1917-1940-yillardagi ijtimoiy pedagogik faoliyatning asosiy yoʻnalishlari. Hamza faoliyati ikki davr-inqilobgacha va inqilobdan keyingi davrlar toʻqnashuvida oʻtgan. 1917-yilgi oktyabr inqilobi natijasida bolsheviklarning yangi hokimiyati tomonidan xayriya faoliyatiga chek qoʻyilgan va uning manbalarini yoʻq qilgan- moddiy (shaxsiy mulk) va maʼnaviy (din). Katta hajmdagi ijtimoiy muammolarni yechishni esa davlat oʻz zimmasiga oldi. Bu vaqtda barcha joylarda, jumladan Oʻzbekistonda ijtimoiy tarbiya boʻlimlari tuzila boshlandi. Voyaga yetmaganlarni ijtimoiy huquqiy himoyasi boʻyicha muassasalar tuzildi, Moskva va Leningrad oliy oʻquv yurtlarida ijtimoiy tarbiya tizimi uchun kadrlar tayyorlash boshlandi. XX asrning 20-yillarda maktabga moddiy yordam beruvchi “komsod” (yordam qoʻmitasi) nomli tashkilotlar faoliyat yuritgan. Shuningdek, kam taʼminlangan oilalarni moddiy taʼminlovchi “kambagʻalik fondlari” ham mavjud boʻlgan. V.F.Lubensov tomonidan boshqariladigan K.Libxknet nomli mehnat maktabining tuzulishi respublika hayotida muhim voqea boʻldi. Maktab faoliyatida  
 
ijtimoiy pedagogik tamoyillar yorqin joy oldi. Karl Libxnet nomidagi tajriba 
maktab-kommunasi Toshkent yaqinidagi 600 ta yetim bolalar tarbiya topgan ilk 
maktablardandir. Turkiston hukumati 1918-yilda maktabga Nikolskoye qishlogʻi 
yonidagi yangi binoni berdi. 1919-1920-yil qish fasli juda ogʻir keldi. Isitilmagan 
xonalarda yashashdi, na chiroq, na kerosin bor edi. qiyinchiliklarga qaramay maktab 
pedagogik jamoasi ijod bilan mashgʻul boʻlishni davom ettirdi. Maktab 
bayramlarida yosh iqtidorli bolalar chiqish qilishardi. Oʻquvchilar aksariyat 
vaqtlarini toza havoda, sport bilan shugʻullanish, turli rasmlar chizish bilan 
oʻtkazishardi. Oʻquvchilar kontingentining oʻziga xos xususiyatlarini inobatga olib 
maktab pedagoglari tarbiya ishini qattiqqoʻllik tamoyillari asosida olib borishardi. 
Maktabning oʻquv va mehnat faoliyati yorqin ijtimoiy yoʻnalishga ega boʻlgan. 
Masalan, “Nihol” toʻgaragi eng kambagʻal aholiga 6000 dona nihol hadya etdi, 30 
dehqonga qishloq xoʻjaligi koʻrgazmasida ishtirok etishga koʻmaklashdi. “Tozalik” 
toʻgaragi oziq-ovqatlanishni nazorat qilardi. Suvdan foydalanish, maishiy va 
qishloqdagi sanitar-gigenik sharoitlar. Oʻquvchilar oʻzlari turli fanlardan oʻquv 
qoʻllanmalari tuzishdi. Jismoniy mehnat oʻquv va fakultativ mashgʻulotlar bilan bir 
vaqtda oʻtkazilardi. Bahor, yoz va kuzda asosiy tarbiya ishi dala, bogʻlarda oʻtardi. 
Ular bugʻdoy, paxta, guruch, joʻxori, olma, sabzavotlar yetishtirishardi. Ipakchilik, 
asalarichilik bilan ham shugʻullanishardi. Bunaqa turli xil mashgʻulotlar 
oʻquvchilarda agrotexnik va zootexnik koʻnikmalar paydo boʻlishiga olib keldi.  
Bolalarning mustaqilligi va masʼuliyatliligini rivojlantirishning yana bir metodi 
oʻz oʻzini boshqarish tizimi boʻlib, u jamoada muomala qilish koʻnikmalarini 
toʻldirardi. 
1924-yil maktabda Volga boʻyidagi och bolalar uchun Goʻdaklar uyi tashkil 
qilindi. Maktab jamoasi barcha moddiy qiyinchiliklarni bartaraf etdi va 1971-yil 
maktab tajriba maktabiga aylandi. Qisqa vaqt mobaynida iqtidorli va qiziquvchan 
pedagoglar jamoasi xizmatlari bilan maktab oʻqituvchi kadrlar malakasini oshirish 
bilan shugʻullanuvchi, shahar va qishloq maktablari uchun metodik qoʻllanmalar, 
dasturlar chiqaruvchi respublika ilmiy-metodika markaziga aylandi. 
ijtimoiy pedagogik tamoyillar yorqin joy oldi. Karl Libxnet nomidagi tajriba maktab-kommunasi Toshkent yaqinidagi 600 ta yetim bolalar tarbiya topgan ilk maktablardandir. Turkiston hukumati 1918-yilda maktabga Nikolskoye qishlogʻi yonidagi yangi binoni berdi. 1919-1920-yil qish fasli juda ogʻir keldi. Isitilmagan xonalarda yashashdi, na chiroq, na kerosin bor edi. qiyinchiliklarga qaramay maktab pedagogik jamoasi ijod bilan mashgʻul boʻlishni davom ettirdi. Maktab bayramlarida yosh iqtidorli bolalar chiqish qilishardi. Oʻquvchilar aksariyat vaqtlarini toza havoda, sport bilan shugʻullanish, turli rasmlar chizish bilan oʻtkazishardi. Oʻquvchilar kontingentining oʻziga xos xususiyatlarini inobatga olib maktab pedagoglari tarbiya ishini qattiqqoʻllik tamoyillari asosida olib borishardi. Maktabning oʻquv va mehnat faoliyati yorqin ijtimoiy yoʻnalishga ega boʻlgan. Masalan, “Nihol” toʻgaragi eng kambagʻal aholiga 6000 dona nihol hadya etdi, 30 dehqonga qishloq xoʻjaligi koʻrgazmasida ishtirok etishga koʻmaklashdi. “Tozalik” toʻgaragi oziq-ovqatlanishni nazorat qilardi. Suvdan foydalanish, maishiy va qishloqdagi sanitar-gigenik sharoitlar. Oʻquvchilar oʻzlari turli fanlardan oʻquv qoʻllanmalari tuzishdi. Jismoniy mehnat oʻquv va fakultativ mashgʻulotlar bilan bir vaqtda oʻtkazilardi. Bahor, yoz va kuzda asosiy tarbiya ishi dala, bogʻlarda oʻtardi. Ular bugʻdoy, paxta, guruch, joʻxori, olma, sabzavotlar yetishtirishardi. Ipakchilik, asalarichilik bilan ham shugʻullanishardi. Bunaqa turli xil mashgʻulotlar oʻquvchilarda agrotexnik va zootexnik koʻnikmalar paydo boʻlishiga olib keldi. Bolalarning mustaqilligi va masʼuliyatliligini rivojlantirishning yana bir metodi oʻz oʻzini boshqarish tizimi boʻlib, u jamoada muomala qilish koʻnikmalarini toʻldirardi. 1924-yil maktabda Volga boʻyidagi och bolalar uchun Goʻdaklar uyi tashkil qilindi. Maktab jamoasi barcha moddiy qiyinchiliklarni bartaraf etdi va 1971-yil maktab tajriba maktabiga aylandi. Qisqa vaqt mobaynida iqtidorli va qiziquvchan pedagoglar jamoasi xizmatlari bilan maktab oʻqituvchi kadrlar malakasini oshirish bilan shugʻullanuvchi, shahar va qishloq maktablari uchun metodik qoʻllanmalar, dasturlar chiqaruvchi respublika ilmiy-metodika markaziga aylandi.  
 
Maktab jamoasi ilk marta “qishloq oʻqituvchisining kutubxonasi” nomli 
metodik darsliklar yaratdi. Shuningdek, 1925-yilda V.Lubensovning “Boshlangʻich 
maktabda dars berish metodlari” (oʻzbek tilida) nomli kitobi, 1928-yilda 
V.F.Lubensov va N.P.Arxongelov tahriri ostida “Bilim” nomli oʻzbek maktabi 
boshlangʻich sinflari uchun ilk xrestomatiya chop etildi. 
1924-yilda sobiq OʻzSSR tashkil topishi munosabati bilan maktab qoshida 
oʻzbek bolalari uchun boshlangʻich maktablar tuzildi. Unda Inoyatov, Mansurov, 
Usmonov, Rustamov, Safarov kabi ajoyib oʻqituvchilar dars berishgan. 
Bu maktab tajribasi nihoyatda qiziqarli boʻlgan va xozirgi ijtimoiy holatda ham 
qoʻllash uchun oʻrganilishini talab qiladi. 20-30-yillarda ijtimoiy pedagogik 
tarbiyaning asosiy yoʻnalishlari quyidagilar boʻlgan: 
- savodsizlikni bartaraf etish (ayniqsa ayollarda); 
- mehnat tarbiyasi va taʼlimni yoʻlga qoʻyish; 
- maktab-internatlarni yaratish; 
- taʼlimni ishlab chiqarish mehnati bilan birlashtirish. 
Oʻrganilayotgan davrda nafaqat oʻquv yilida balki taʼtillarda ham “yozgi 
maktab” nomi ostida oʻtkaziladigan darsdan tashqari oʻqish ham rivojlana boshladi. 
Ilk maktabdan tashqari bolalar muassasalari-kutubxona-qiroatxonalar, maktab-teatr 
jamoalari paydo boʻla boshladi. XX asrning 30-yillarda maktabdan tashqari bolalar 
texnik va qishloq xoʻjaligi stansiyalari, klublari, kutubxona va teatrlari faoliyat 
yuritdi. Turli maktab toʻgaraklari yoshlarning ijodini rivojlantirish vositasi sifatida 
boʻsh vaqtlarini maroqli oʻtkazishi uchun tashkil qilindi. Aynan shu davrda 
pedagogik faoliyatini boshlagan oʻzbek shoiri  G‘.G‘ulomni (1903-1966) tilga 
olmay iloj yoʻq. 1918-yildan G‘.G‘ulom ilk oʻzbek maktab-internatlarining 
ochilishida faol ishtirok etgan va 1943-yilgacha bu maktablarda dars bergan. Uning 
faoliyati bir qator ijtimoiy pedagogik vazifalardan-savodsizlikka qarshi kurash, 
kattalar uchun kechki kurslarni tashkil qilish, taʼlim berishning ilgʻor usullarining 
qoʻllanishi, oʻquvchilarning mustaqil badiiy faoliyatiga rahbarlik, oʻquvchilarda 
kasb, mehnatga qiziqish uygʻotishdan iborat edi.  
Mavzu yuzasidan nazorat  savollari: 
Maktab jamoasi ilk marta “qishloq oʻqituvchisining kutubxonasi” nomli metodik darsliklar yaratdi. Shuningdek, 1925-yilda V.Lubensovning “Boshlangʻich maktabda dars berish metodlari” (oʻzbek tilida) nomli kitobi, 1928-yilda V.F.Lubensov va N.P.Arxongelov tahriri ostida “Bilim” nomli oʻzbek maktabi boshlangʻich sinflari uchun ilk xrestomatiya chop etildi. 1924-yilda sobiq OʻzSSR tashkil topishi munosabati bilan maktab qoshida oʻzbek bolalari uchun boshlangʻich maktablar tuzildi. Unda Inoyatov, Mansurov, Usmonov, Rustamov, Safarov kabi ajoyib oʻqituvchilar dars berishgan. Bu maktab tajribasi nihoyatda qiziqarli boʻlgan va xozirgi ijtimoiy holatda ham qoʻllash uchun oʻrganilishini talab qiladi. 20-30-yillarda ijtimoiy pedagogik tarbiyaning asosiy yoʻnalishlari quyidagilar boʻlgan: - savodsizlikni bartaraf etish (ayniqsa ayollarda); - mehnat tarbiyasi va taʼlimni yoʻlga qoʻyish; - maktab-internatlarni yaratish; - taʼlimni ishlab chiqarish mehnati bilan birlashtirish. Oʻrganilayotgan davrda nafaqat oʻquv yilida balki taʼtillarda ham “yozgi maktab” nomi ostida oʻtkaziladigan darsdan tashqari oʻqish ham rivojlana boshladi. Ilk maktabdan tashqari bolalar muassasalari-kutubxona-qiroatxonalar, maktab-teatr jamoalari paydo boʻla boshladi. XX asrning 30-yillarda maktabdan tashqari bolalar texnik va qishloq xoʻjaligi stansiyalari, klublari, kutubxona va teatrlari faoliyat yuritdi. Turli maktab toʻgaraklari yoshlarning ijodini rivojlantirish vositasi sifatida boʻsh vaqtlarini maroqli oʻtkazishi uchun tashkil qilindi. Aynan shu davrda pedagogik faoliyatini boshlagan oʻzbek shoiri G‘.G‘ulomni (1903-1966) tilga olmay iloj yoʻq. 1918-yildan G‘.G‘ulom ilk oʻzbek maktab-internatlarining ochilishida faol ishtirok etgan va 1943-yilgacha bu maktablarda dars bergan. Uning faoliyati bir qator ijtimoiy pedagogik vazifalardan-savodsizlikka qarshi kurash, kattalar uchun kechki kurslarni tashkil qilish, taʼlim berishning ilgʻor usullarining qoʻllanishi, oʻquvchilarning mustaqil badiiy faoliyatiga rahbarlik, oʻquvchilarda kasb, mehnatga qiziqish uygʻotishdan iborat edi. Mavzu yuzasidan nazorat savollari:  
 
1. “Avesto” va adabiy manbalarda ijtimoiy-pedagogik gʻoyalardan misollar 
keltiring? 
2.Oʻrta asrlarda Oʻrta Osiyo qomusiy olimlarining ijtimoiy-pedagogik gʻoyalari 
haqida? 
3.XI-XIX asr maʼrifatparvarlarining ijtimoiy-pedagogik qarashlaridan misollar 
keltiring? 
4. Oʻzbek xalq pedagogikasida taʼlim-tarbiya masalasining ijtimoiy xarakteri 
izohlang? 
5. 1917-1940-yillardagi ijtimoiy pedagogik faoliyatning asosiy yoʻnalishlari? 
6. XX asr demokrat shoirlarining  ijtimoiy pedagogik qarashlari? 
7. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida vujudga kelishi? 
 
1. “Avesto” va adabiy manbalarda ijtimoiy-pedagogik gʻoyalardan misollar keltiring? 2.Oʻrta asrlarda Oʻrta Osiyo qomusiy olimlarining ijtimoiy-pedagogik gʻoyalari haqida? 3.XI-XIX asr maʼrifatparvarlarining ijtimoiy-pedagogik qarashlaridan misollar keltiring? 4. Oʻzbek xalq pedagogikasida taʼlim-tarbiya masalasining ijtimoiy xarakteri izohlang? 5. 1917-1940-yillardagi ijtimoiy pedagogik faoliyatning asosiy yoʻnalishlari? 6. XX asr demokrat shoirlarining ijtimoiy pedagogik qarashlari? 7. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida vujudga kelishi?