O‘ZBEKISTONDA KORRUPSIYAGA QARSHI KURASHNING IJTIMOIY, G‘OYAVIY ASOSLARI

Yuklangan vaqt

2024-10-21

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

33,4 KB


 
1 
 
 
 
 
 
O‘ZBEKISTONDA KORRUPSIYAGA QARSHI KURASHNING 
IJTIMOIY, G‘OYAVIY ASOSLARI 
 
1.Korrupsiya shakllanishining sabablari.  
2.Korrupsiyaning shakllari.  
3.Dunyo va O‘zbekistonda korrupsiyanibartarafetishmexanizmlari. 
 
Tayanch tushunchalar: huquqiy davlat, qonun ustuvorligi, korrupsiya, 
jinoyatchilik, xalqaro hujjatlar, fuqarolik jamiyati institutlari. 
 
 
Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni sodir etish va boshqa 
huquqbuzarlik holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l qo‘ymaslik, jinoyatga 
jazo albatta muqarrar ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini amalda ta’minlash 
bo‘yicha qat’iy choralar ko‘rishimiz zarur. 
SH.Mirziyoev 
Birlashgan Millatlar Tashkilotining Bosh Assambleyasi tomonidan 9 dekabr – 
“Korrupsiyaga qarshi kurash kuni” deb e’lon qilingan va har yili ushbu sana keng 
nishonlanadi. 2003 yilning ushbu sanasida BMTning Korrupsiyaga qarshi kurash 
konvensiyasi imzolangan. Mazkur hujjat uni imzolagan davlatlardan pora olish, 
byudjet mablag‘larini talon-taroj qilish va korrupsiya ortidan boylik orttirish 
kabilarni jinoyat deb belgilashni talab etadi. 
Ushbu Konvensiyada korrupsiyaga shunday ta’rif beriladi: “Korrupsiya — bu 
jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli illatdir. U demokratiya va 
huquq ustuvorligi asoslariga putur etkazadi, inson huquqlari buzilishiga olib keladi, 
bozorlar faoliyatiga to‘sqinlik qiladi, hayot sifatini yomonlashtiradi va odamlar 
1 O‘ZBEKISTONDA KORRUPSIYAGA QARSHI KURASHNING IJTIMOIY, G‘OYAVIY ASOSLARI 1.Korrupsiya shakllanishining sabablari. 2.Korrupsiyaning shakllari. 3.Dunyo va O‘zbekistonda korrupsiyanibartarafetishmexanizmlari. Tayanch tushunchalar: huquqiy davlat, qonun ustuvorligi, korrupsiya, jinoyatchilik, xalqaro hujjatlar, fuqarolik jamiyati institutlari. Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni sodir etish va boshqa huquqbuzarlik holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l qo‘ymaslik, jinoyatga jazo albatta muqarrar ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini amalda ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar ko‘rishimiz zarur. SH.Mirziyoev Birlashgan Millatlar Tashkilotining Bosh Assambleyasi tomonidan 9 dekabr – “Korrupsiyaga qarshi kurash kuni” deb e’lon qilingan va har yili ushbu sana keng nishonlanadi. 2003 yilning ushbu sanasida BMTning Korrupsiyaga qarshi kurash konvensiyasi imzolangan. Mazkur hujjat uni imzolagan davlatlardan pora olish, byudjet mablag‘larini talon-taroj qilish va korrupsiya ortidan boylik orttirish kabilarni jinoyat deb belgilashni talab etadi. Ushbu Konvensiyada korrupsiyaga shunday ta’rif beriladi: “Korrupsiya — bu jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli illatdir. U demokratiya va huquq ustuvorligi asoslariga putur etkazadi, inson huquqlari buzilishiga olib keladi, bozorlar faoliyatiga to‘sqinlik qiladi, hayot sifatini yomonlashtiradi va odamlar  
2 
 
xavfsizligiga tahdid soladigan uyushgan jinoyatchilik, terrorizm va boshqa hodisalar 
ildiz otib, gullashi uchun sharoit yaratib beradi. Ushbu zararli hodisa katta va kichik, 
badavlat va kambag‘al bo‘lishidan qatiy nazar, barcha mamlakatlarda uchraydi. 
Korrupsiya past iqtisodiy ko‘rsatkichlarning asosiy sabablaridan biri bo‘lib, 
kambag‘allik darajasini kamaytirish va rivojlanishni ta’minlash uchun eng katta 
to‘siq hisoblanadi”. 
“Korrupsiya” so‘zining lug‘aviy ma’nosi (lotin tilidan olingan) Sindirmoq, 
zarar yetkazmoq, buzmoq, bekor qilmoq. Rim huquqiga ko‘ra, yagona predmet 
bo‘yicha majburiyat munosabatlari tomonlaridan biridagi bir necha ishtirokchilar 
tushuniladi. Hozirgi kunda “korrupsiya” lotincha “corruptio”, ya’ni “buzish, sotib 
olish, pora evaziga og‘dirish” degan ma’noni anglatadi. Korrupsiya  albatta bugun 
paydo bo‘lgan illat emas, u qadimdan buyon mavjud bo‘lib kelmoqda.    Qadimgi 
yunon faylasufi Aristotel shunday degan: “Har qanday davlat tizimida – qonunlar va 
boshqa farmoyishlar orqali ishni shunday tashkil qilish kerakki, unda mansabdor 
shaxs-larni noqonuniy yo‘l bilan boyishiga yo‘l qo‘ymaslik lozim.”   G‘arb 
mutafakkirlaridan biri Sharl Mon-teskye korrupsiyani quyidagicha talqin etgan. 
“Asrlar tajribasidan ma’lumki, har qan-day hokimiyat vakolatiga ega bo‘lgan shaxs, 
uni suiiste’mol qilishga moyil bo‘ladi va u ma’-lum bir maqsadga erishmaguncha 
shu yo‘nalishda yuradi.” Korrupsion qilmishlarga oid munosabat Vatanimiz  tarixida 
ham ancha qadimdan mavjud.   Xususan, buyuk bobomiz Amir Temurning “Temur 
tuzuklarida” ham amaldorlar xalqdan o‘lpon(soliq) yig‘ishda ham, “Ipak yo‘li” dan 
o‘tayotgan savdogarlar karvonlaridan olinadigan yig‘imlarni olishda adoltli va insof 
bilan yondoshishlari bel-gilab qo‘yilgan.   O‘z davrining mutafakkirlari bo‘lmish 
A.Navoiy, Mirzo Ul-ug‘bek, Ahmad Donishlarning asarlarida ham amaldorlar 
tomonidan oddiy xalqni ishonchini suistemol qilish holatlari qattiq tanqid ostiga 
olingan. O‘zbekistonning Birinchi Prezidenti I.Karimov mazkur turdagi jinoyatni  
shunday: “Jinoyatning yopiq va eng qabih turi bor.   Bu korrupsiya va poraxo‘rlik. 
Bu illat nafaqat islohotlar yo‘liga jiddiy to‘siq, balki o‘tish davrida belgilangan 
maqsadlarga 
erishishga 
bevosita 
tahdid 
tug‘diradi” 
deb 
ta’riflab, 
bu 
jinoyatchilikning oldini olish bo‘yicha bir qator tavsiyalar bergan edi.  Davlatimiz 
2 xavfsizligiga tahdid soladigan uyushgan jinoyatchilik, terrorizm va boshqa hodisalar ildiz otib, gullashi uchun sharoit yaratib beradi. Ushbu zararli hodisa katta va kichik, badavlat va kambag‘al bo‘lishidan qatiy nazar, barcha mamlakatlarda uchraydi. Korrupsiya past iqtisodiy ko‘rsatkichlarning asosiy sabablaridan biri bo‘lib, kambag‘allik darajasini kamaytirish va rivojlanishni ta’minlash uchun eng katta to‘siq hisoblanadi”. “Korrupsiya” so‘zining lug‘aviy ma’nosi (lotin tilidan olingan) Sindirmoq, zarar yetkazmoq, buzmoq, bekor qilmoq. Rim huquqiga ko‘ra, yagona predmet bo‘yicha majburiyat munosabatlari tomonlaridan biridagi bir necha ishtirokchilar tushuniladi. Hozirgi kunda “korrupsiya” lotincha “corruptio”, ya’ni “buzish, sotib olish, pora evaziga og‘dirish” degan ma’noni anglatadi. Korrupsiya albatta bugun paydo bo‘lgan illat emas, u qadimdan buyon mavjud bo‘lib kelmoqda. Qadimgi yunon faylasufi Aristotel shunday degan: “Har qanday davlat tizimida – qonunlar va boshqa farmoyishlar orqali ishni shunday tashkil qilish kerakki, unda mansabdor shaxs-larni noqonuniy yo‘l bilan boyishiga yo‘l qo‘ymaslik lozim.” G‘arb mutafakkirlaridan biri Sharl Mon-teskye korrupsiyani quyidagicha talqin etgan. “Asrlar tajribasidan ma’lumki, har qan-day hokimiyat vakolatiga ega bo‘lgan shaxs, uni suiiste’mol qilishga moyil bo‘ladi va u ma’-lum bir maqsadga erishmaguncha shu yo‘nalishda yuradi.” Korrupsion qilmishlarga oid munosabat Vatanimiz tarixida ham ancha qadimdan mavjud. Xususan, buyuk bobomiz Amir Temurning “Temur tuzuklarida” ham amaldorlar xalqdan o‘lpon(soliq) yig‘ishda ham, “Ipak yo‘li” dan o‘tayotgan savdogarlar karvonlaridan olinadigan yig‘imlarni olishda adoltli va insof bilan yondoshishlari bel-gilab qo‘yilgan. O‘z davrining mutafakkirlari bo‘lmish A.Navoiy, Mirzo Ul-ug‘bek, Ahmad Donishlarning asarlarida ham amaldorlar tomonidan oddiy xalqni ishonchini suistemol qilish holatlari qattiq tanqid ostiga olingan. O‘zbekistonning Birinchi Prezidenti I.Karimov mazkur turdagi jinoyatni shunday: “Jinoyatning yopiq va eng qabih turi bor. Bu korrupsiya va poraxo‘rlik. Bu illat nafaqat islohotlar yo‘liga jiddiy to‘siq, balki o‘tish davrida belgilangan maqsadlarga erishishga bevosita tahdid tug‘diradi” deb ta’riflab, bu jinoyatchilikning oldini olish bo‘yicha bir qator tavsiyalar bergan edi. Davlatimiz  
3 
 
rahbari Sh.M.Mirziyoyev Oliy Majlis palatalrining qo‘shma majlisidagi “Erkin va 
farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini mard va olijanob xalqimiz bilan birga 
quramiz ”mavzusidagi ma’ruzasida:   “Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni 
so-dir etish va boshqa huquqbuzarlik holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l 
qo‘ymaslik, jinoyatga jazo, albatta, muqarrar ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini 
amalda ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar ko‘rishimiz zarur” deb ta’kidladi.  
BMTning ma’lumotnoma-hujjatida (1995): Korrupsiya – shaxsiy 
manfaatlar yo‘lida foyda olish uchun davlat hokimiyatini suiiste’mol qilish.  
Korrupsiya - barcha davlatlar uchun xarakterli hodisa. Kорруцияга қарши 
кураш бўйича халқаро ҳуқуқ манбалари:  
 
Korrupsiyaga qarshi kurash to‘g‘risida Amerika davlatlari konvensiyasi 
(1996) 
 
Jinoyatchilikka qarshi kurashda MDHga a’zo davlatlarning hamkorligi 
to‘g‘risida bitim (1998 
 
Коррупция учун жиноий жавобгарлик тўғрисида конвенция 
(Европа Кенгаши, 1999) 
 
Коррупция учун жиноий жавобгарлик тўғрисида конвенция 
(Африка Иттифоқи, 2003) 
 
Коррупцияга қарши кураш бўйича БМТ конвенцияси (2003) 
 
Коррупцияга қарши кураш бўйича БМТ конвенцияси(БМТ Бош 
Ассамблеяси, 58/4-сонли қарор, 2003 йил 31 октябрь) 
 
Преамбула  8 та боб,  71 та моддадан иборат. Преамбула (фр. preambue – 
сўз боши, муқаддима) – ҳуқуқий ҳужжатлар, декларация, конвенция ва бошқа 
халқаро шартномаларни тайёрлашда сўзбоши сифатида асосий мақсадни 
белгилаш қисми.    Конвенция 2005 йилнинг 14 декабрида кучга кирган. Уни 
158 та давлат ратификация қилган.   
 
БМТ Бош котиблари коррупция ҳақида: Кофи Аннан  “Коррупция – бу 
жамиятни турли йўллар билан исканжага оладиган даҳшатли иллатдир.”     
Антони гутеррриш “Коррупция – бу ижтимоий тараққиётни издан чиқарувчи, 
3 rahbari Sh.M.Mirziyoyev Oliy Majlis palatalrining qo‘shma majlisidagi “Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini mard va olijanob xalqimiz bilan birga quramiz ”mavzusidagi ma’ruzasida: “Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni so-dir etish va boshqa huquqbuzarlik holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l qo‘ymaslik, jinoyatga jazo, albatta, muqarrar ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini amalda ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar ko‘rishimiz zarur” deb ta’kidladi. BMTning ma’lumotnoma-hujjatida (1995): Korrupsiya – shaxsiy manfaatlar yo‘lida foyda olish uchun davlat hokimiyatini suiiste’mol qilish. Korrupsiya - barcha davlatlar uchun xarakterli hodisa. Kорруцияга қарши кураш бўйича халқаро ҳуқуқ манбалари:  Korrupsiyaga qarshi kurash to‘g‘risida Amerika davlatlari konvensiyasi (1996)  Jinoyatchilikka qarshi kurashda MDHga a’zo davlatlarning hamkorligi to‘g‘risida bitim (1998  Коррупция учун жиноий жавобгарлик тўғрисида конвенция (Европа Кенгаши, 1999)  Коррупция учун жиноий жавобгарлик тўғрисида конвенция (Африка Иттифоқи, 2003)  Коррупцияга қарши кураш бўйича БМТ конвенцияси (2003) Коррупцияга қарши кураш бўйича БМТ конвенцияси(БМТ Бош Ассамблеяси, 58/4-сонли қарор, 2003 йил 31 октябрь) Преамбула 8 та боб, 71 та моддадан иборат. Преамбула (фр. preambue – сўз боши, муқаддима) – ҳуқуқий ҳужжатлар, декларация, конвенция ва бошқа халқаро шартномаларни тайёрлашда сўзбоши сифатида асосий мақсадни белгилаш қисми. Конвенция 2005 йилнинг 14 декабрида кучга кирган. Уни 158 та давлат ратификация қилган. БМТ Бош котиблари коррупция ҳақида: Кофи Аннан “Коррупция – бу жамиятни турли йўллар билан исканжага оладиган даҳшатли иллатдир.” Антони гутеррриш “Коррупция – бу ижтимоий тараққиётни издан чиқарувчи,  
4 
 
тенгсизлик ва адолатсизликни юзага келтирувчи, барча мамлакатни бузувчи 
касалликдир.” 
Mamlakatimizda “Korrupsiyaga qarshi kurash to‘g‘risida”gi O‘zbekiston 
Respublikasi qonuni qonunchilik palatasi tomonidan 2016 yil 24 noyabrda qabul 
qilinib, Senat tomonidan 2016 yil 13 dekabrda ma’qullangan. Prezident tomonidan 
2017 yil 3 yanvarda tasdiqlanib, 4 yanvardan kuchga kirdi. Qonun 34 moddadan 
iborat. Ushbu qonunning 4-moddasida korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy 
prinsiplari, ya’ni: 
 Korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat: 
 qonuniylik; 
 fuqarolar huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarining ustuvorligi; 
 ochiqlik va shaffoflik; 
 tizimlilik; 
 davlat va fuqarolik jamiyatining hamkorligi; 
 korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlar ustuvorligi; 
 javobgarlikningmuqarrarligi. 
Qonunning 
5-moddada 
esa 
korrupsiyagaqarshikurashishsohasidagidavlatsiyosatiningasosiyyo‘nalishlari 
berilgan. 
 Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari 
quyidagilardan iborat: 
 aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirish, jamiyatda 
korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish; 
 davlatvajamiyathayotiningbarchasohalaridakorrupsiyaningoldiniolishgadoirchora-
tadbirlarniamalgaoshirish; 
 korrupsiyagaoidhuquqbuzarliklarnio‘zvaqtidaaniqlash, 
ulargachekqo‘yish, 
ularningoqibatlarini, ulargaimkonberuvchisabablarvashart-sharoitlarnibartarafetish, 
korrupsiyagaoidhuquqbuzarliklarnisodiretganlikuchunjavobgarlikningmuqarrarligi
prinsipinita’minlash. 
4 тенгсизлик ва адолатсизликни юзага келтирувчи, барча мамлакатни бузувчи касалликдир.” Mamlakatimizda “Korrupsiyaga qarshi kurash to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi qonuni qonunchilik palatasi tomonidan 2016 yil 24 noyabrda qabul qilinib, Senat tomonidan 2016 yil 13 dekabrda ma’qullangan. Prezident tomonidan 2017 yil 3 yanvarda tasdiqlanib, 4 yanvardan kuchga kirdi. Qonun 34 moddadan iborat. Ushbu qonunning 4-moddasida korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy prinsiplari, ya’ni:  Korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:  qonuniylik;  fuqarolar huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarining ustuvorligi;  ochiqlik va shaffoflik;  tizimlilik;  davlat va fuqarolik jamiyatining hamkorligi;  korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlar ustuvorligi;  javobgarlikningmuqarrarligi. Qonunning 5-moddada esa korrupsiyagaqarshikurashishsohasidagidavlatsiyosatiningasosiyyo‘nalishlari berilgan.  Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari quyidagilardan iborat:  aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirish, jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish;  davlatvajamiyathayotiningbarchasohalaridakorrupsiyaningoldiniolishgadoirchora- tadbirlarniamalgaoshirish;  korrupsiyagaoidhuquqbuzarliklarnio‘zvaqtidaaniqlash, ulargachekqo‘yish, ularningoqibatlarini, ulargaimkonberuvchisabablarvashart-sharoitlarnibartarafetish, korrupsiyagaoidhuquqbuzarliklarnisodiretganlikuchunjavobgarlikningmuqarrarligi prinsipinita’minlash.  
5 
 
BMTning Korrupsiyaga qarshi kurashish konvensiyasiga a’zo davlat sifatida 
mamlakatimizda korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha xalqaro majburiyatlarini 
bajarish maqsadida keng ko‘lamli ishlar amalga oshirilib kelinmoqda. Ta’kidlash 
joizki, so‘ngi yillarda bu borada milliy qonunchiligimizda mukammal huquqiy baza 
shakllantirildi. 
Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi davlat 
organlari 
Porkuratura, 
Milliy 
xavfsizlik 
xizmati, 
Adliya, 
Ichki 
ishlar, 
SVOJJDLQKD, Dalvt bojxona xizmati hamda OAVlari va fuqarolik institutlari 
o‘rtasida hamkorlikni ta’minlash bu boradagi asosiy vazifalardan hisoblanadi. 
O‘zbekiston Respublikasining “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi 
qonuni davlat organlari faoliyatining ochiqligini va hisobdorligini ta’minlash, davlat 
boshqaruvi tizimining samaradorligini oshirish, davlat organlari, mansabdor 
shaxslarning 
o‘z 
zimmasiga 
yuklatilgan 
vazifalarni 
bajarishi 
yuzasidan 
mas’uliyatini kuchaytirishga, korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida parlament va 
jamoatchilik nazoratini amalga oshirish maqsadlariga xizmat qilmoqda.  
Qonunda korrupsiya, korrupsiyaga oid huquqbuzarlik, manfaatlar to‘qnashuvi 
kabi iboralarning mazmuni huquqiy jihatdan mustahkamlab qo‘yildi.  
Qonun asosida davlatimiz rahbari SHavkat Mirziyoevning joriy yil 2 fevraldagi 
«Korrupsiyaga 
qarshi 
kurashish 
to‘g‘risida»gi 
O‘zbekiston 
Respublikasi 
Qonunining qoidalarini amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi qarori qabul 
qilindi. Mazkur hujjatlar o‘z mazmun mohiyati, maqsadi bilan mamlakatimizda 
korrupsiyaga qarshi kurashning yangi bosqichini boshlab berdi. 
Prezidentimizning 2017 yil 7 fevraldagi «O‘zbekiston Respublikasini yanada 
rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida»gi farmoni bilan 
tasdiqlangan 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning 
beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini Xalq bilan muloqot va 
inson manfaatlari yilida amalga oshirishga oid davlat dasturida ham korrupsiyaga 
qarshi kurashishning tashkiliy-huquqiy mexanizmlarini takomillashtirish va 
korrupsiyaga qarshi kurashish samaradorligini oshirish bo‘yicha tadbirlar 
belgilanganligi alohida qayd etildi.  
5 BMTning Korrupsiyaga qarshi kurashish konvensiyasiga a’zo davlat sifatida mamlakatimizda korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha xalqaro majburiyatlarini bajarish maqsadida keng ko‘lamli ishlar amalga oshirilib kelinmoqda. Ta’kidlash joizki, so‘ngi yillarda bu borada milliy qonunchiligimizda mukammal huquqiy baza shakllantirildi. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi davlat organlari Porkuratura, Milliy xavfsizlik xizmati, Adliya, Ichki ishlar, SVOJJDLQKD, Dalvt bojxona xizmati hamda OAVlari va fuqarolik institutlari o‘rtasida hamkorlikni ta’minlash bu boradagi asosiy vazifalardan hisoblanadi. O‘zbekiston Respublikasining “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi qonuni davlat organlari faoliyatining ochiqligini va hisobdorligini ta’minlash, davlat boshqaruvi tizimining samaradorligini oshirish, davlat organlari, mansabdor shaxslarning o‘z zimmasiga yuklatilgan vazifalarni bajarishi yuzasidan mas’uliyatini kuchaytirishga, korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida parlament va jamoatchilik nazoratini amalga oshirish maqsadlariga xizmat qilmoqda. Qonunda korrupsiya, korrupsiyaga oid huquqbuzarlik, manfaatlar to‘qnashuvi kabi iboralarning mazmuni huquqiy jihatdan mustahkamlab qo‘yildi. Qonun asosida davlatimiz rahbari SHavkat Mirziyoevning joriy yil 2 fevraldagi «Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida»gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining qoidalarini amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi qarori qabul qilindi. Mazkur hujjatlar o‘z mazmun mohiyati, maqsadi bilan mamlakatimizda korrupsiyaga qarshi kurashning yangi bosqichini boshlab berdi. Prezidentimizning 2017 yil 7 fevraldagi «O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida»gi farmoni bilan tasdiqlangan 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yilida amalga oshirishga oid davlat dasturida ham korrupsiyaga qarshi kurashishning tashkiliy-huquqiy mexanizmlarini takomillashtirish va korrupsiyaga qarshi kurashish samaradorligini oshirish bo‘yicha tadbirlar belgilanganligi alohida qayd etildi.  
6 
 
Qonun normalarini hayotga tatbiq etish maqsadida yuqorida ko‘rsatilgan 
Prezidentimiz qarori bilan 2017-2018 yillarga mo‘ljallangan korrupsiyaga qarshi 
kurashish bo‘yicha davlat dasturi, Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha 
respublika idoralararo komissiyasi tarkibi tasdiqlandi.  
Davlat dasturi 51 banddan iborat chora-tadbirlarni qamrab olgan. Unda 
korrupsiyaga bevosita yoki bilvosita qarshi qaratilgan, uning tizimli sabablari va 
sharoitlarini oldini olishga yo‘naltirilgan 10 qonun, qator qonunosti hujjatlari, chora-
tadbirlar rejalari loyihalarini ishlab chiqish va qabul qilish, turkum targ‘ibot 
tadbirlarini amalga oshirish ko‘zda tutilgan.  
Huquqni muhofaza qiluvchi organlar va ularning hududiy boshqarmalarida 
davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyaning oldini olishga doir 
chora-tadbirlarni amalga oshirish hamda korrupsiyaga oid xuquqbuzarliklarni o‘z 
vaqtida aniqlash, ularga chek qo‘yish, ularning oqibatlarini, ularga imkon beruvchi 
sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf etish borasida muayyan ishlar amalga 
oshirilmoqda.  
Qonundan ko‘zlangan maqsad korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi 
munosabatlarni tartibga solishdan iboratdir. Hujjatda “korrupsiya”, “korrupsion 
huquqbuzarlik”, va “manfaatlar mojarosi” kabi tushunchalarga izoh berilgan. 
Qonun hujjatida korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy tamoyillari 
sifatida: 
- qonuniylik; 
- fuqarolarning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlari ustuvorligi; 
- ochiqlik, shaffoflik va tizimlilik; 
- davlat va fuqarolik jamiyatining o‘zaro hamkorligi; 
- korrupsiyadan ogohlantirish va javobgarlikning muqarrarligi bo‘yicha 
choralar ustuvorligi keltirib o‘tilgan. 
Shu munosabat bilan Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha Respublika 
idoralararo komissiyasi tomonidan “Korrupsiyasiz ta’lim” deb nomlangan rangli, 
o‘quv ko‘rgazma nashr etilib, respublikamizdagi barcha ta’lim muassasalariga 
6 Qonun normalarini hayotga tatbiq etish maqsadida yuqorida ko‘rsatilgan Prezidentimiz qarori bilan 2017-2018 yillarga mo‘ljallangan korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha davlat dasturi, Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha respublika idoralararo komissiyasi tarkibi tasdiqlandi. Davlat dasturi 51 banddan iborat chora-tadbirlarni qamrab olgan. Unda korrupsiyaga bevosita yoki bilvosita qarshi qaratilgan, uning tizimli sabablari va sharoitlarini oldini olishga yo‘naltirilgan 10 qonun, qator qonunosti hujjatlari, chora- tadbirlar rejalari loyihalarini ishlab chiqish va qabul qilish, turkum targ‘ibot tadbirlarini amalga oshirish ko‘zda tutilgan. Huquqni muhofaza qiluvchi organlar va ularning hududiy boshqarmalarida davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlarni amalga oshirish hamda korrupsiyaga oid xuquqbuzarliklarni o‘z vaqtida aniqlash, ularga chek qo‘yish, ularning oqibatlarini, ularga imkon beruvchi sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf etish borasida muayyan ishlar amalga oshirilmoqda. Qonundan ko‘zlangan maqsad korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi munosabatlarni tartibga solishdan iboratdir. Hujjatda “korrupsiya”, “korrupsion huquqbuzarlik”, va “manfaatlar mojarosi” kabi tushunchalarga izoh berilgan. Qonun hujjatida korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy tamoyillari sifatida: - qonuniylik; - fuqarolarning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlari ustuvorligi; - ochiqlik, shaffoflik va tizimlilik; - davlat va fuqarolik jamiyatining o‘zaro hamkorligi; - korrupsiyadan ogohlantirish va javobgarlikning muqarrarligi bo‘yicha choralar ustuvorligi keltirib o‘tilgan. Shu munosabat bilan Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha Respublika idoralararo komissiyasi tomonidan “Korrupsiyasiz ta’lim” deb nomlangan rangli, o‘quv ko‘rgazma nashr etilib, respublikamizdagi barcha ta’lim muassasalariga  
7 
 
etkazildi. Jumladan, bizning viloyat o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalari 
ham mazkur ko‘rgazma bilan ta’minlandi. Bundan ko‘zlangan asosiy maqsad: 
- yosh avlodning huquqiy savodxonligi va huquqiy madaniyatini oshirish, 
jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish; 
- davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyadan ogohlantirish 
bo‘yicha choralarni amalga oshirish; 
- korrupsion huquqbuzarliklarni o‘z vaqtida aniqlash, ular oqibatlari va 
keltirib chiqargan sharoitlarni bartaraf etish hamda korrupsion huquqbuzarliklar 
sodir etilgani uchun muqarrar jazolash tamoyilini tatbiq etishdan iboratdir. 
Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy 
ta’lim va tarbiya masalalari Qonunning 16-, 17-, 18-moddalarida o‘z ifodasini 
topgan. Ta’kidlash joizki, huquqiy ong va huquqiy madaniyati yuksak bo‘lgan, 
huquqiy ta’lim va tarbiya jihatidan etuk bo‘lgan insonlar salbiy illat bo‘lmish 
korrupsiyaga yo‘l qo‘ymaydilar. 
Bas, shunday ekan, o‘zimizga xulosa qilishimiz, farzandlarimizni halollik, 
poklik kabi eng yuksak ideallar ruhida tarbiyalashimiz, korrupsiyaning har qanday 
ko‘rinishini bartaraf etish uchun birgalikda kurashishimiz bugunning eng dolzarb 
vazifasidir. 
KORRUPSIYA – jamiyat taraqqiyoti, barqarorligi va xavfsizligi uchun ulkan 
tahdiddir. Korrupsiya internatsional jinoyat bo‘lib, har bir mamlakat ijtimoiy-
iqtisodiy taraqqiyoti uchun ulkan tahdid, jamiyatning ma’naviy-axloqiy asoslarini 
emiruvchi jinoiy-illatdir. Xalqning davlat boshqaruv idoralariga ishonchini 
so‘ndiradigan, azaliy ezgu maqsadlar bilan yo‘g‘rilgan islohotlar g‘oyasini 
obro‘sizlantiruvchi, qolaversa jamiyat va davlat o‘rtasidagi uzviy aloqani butkul 
uzib qo‘yuvchi qora kuchdir. 
Davlatimiz 
tomonidan 
Korrupsiyaga 
qarshi 
kurash 
bo‘yicha 
ko‘plab  normativ-huquqiy hujjatlar qabul qilingan. 2008 yilda BMTning 2003 yil 
13 oktyabrdagi «Korrupsiyaga qarshi» Konvensiyasini ratifikatsiya qilinishi va 
ushbu konvensiyaga O‘zbekiston Respublikasi qo‘shilishi to‘g‘risida»gi Qonun 
qabul qilinishi katta ahamiyat kasb etmoqda. SHuningdek, 2010 yil mart oyida 
7 etkazildi. Jumladan, bizning viloyat o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalari ham mazkur ko‘rgazma bilan ta’minlandi. Bundan ko‘zlangan asosiy maqsad: - yosh avlodning huquqiy savodxonligi va huquqiy madaniyatini oshirish, jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish; - davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyadan ogohlantirish bo‘yicha choralarni amalga oshirish; - korrupsion huquqbuzarliklarni o‘z vaqtida aniqlash, ular oqibatlari va keltirib chiqargan sharoitlarni bartaraf etish hamda korrupsion huquqbuzarliklar sodir etilgani uchun muqarrar jazolash tamoyilini tatbiq etishdan iboratdir. Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy ta’lim va tarbiya masalalari Qonunning 16-, 17-, 18-moddalarida o‘z ifodasini topgan. Ta’kidlash joizki, huquqiy ong va huquqiy madaniyati yuksak bo‘lgan, huquqiy ta’lim va tarbiya jihatidan etuk bo‘lgan insonlar salbiy illat bo‘lmish korrupsiyaga yo‘l qo‘ymaydilar. Bas, shunday ekan, o‘zimizga xulosa qilishimiz, farzandlarimizni halollik, poklik kabi eng yuksak ideallar ruhida tarbiyalashimiz, korrupsiyaning har qanday ko‘rinishini bartaraf etish uchun birgalikda kurashishimiz bugunning eng dolzarb vazifasidir. KORRUPSIYA – jamiyat taraqqiyoti, barqarorligi va xavfsizligi uchun ulkan tahdiddir. Korrupsiya internatsional jinoyat bo‘lib, har bir mamlakat ijtimoiy- iqtisodiy taraqqiyoti uchun ulkan tahdid, jamiyatning ma’naviy-axloqiy asoslarini emiruvchi jinoiy-illatdir. Xalqning davlat boshqaruv idoralariga ishonchini so‘ndiradigan, azaliy ezgu maqsadlar bilan yo‘g‘rilgan islohotlar g‘oyasini obro‘sizlantiruvchi, qolaversa jamiyat va davlat o‘rtasidagi uzviy aloqani butkul uzib qo‘yuvchi qora kuchdir. Davlatimiz tomonidan Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha ko‘plab normativ-huquqiy hujjatlar qabul qilingan. 2008 yilda BMTning 2003 yil 13 oktyabrdagi «Korrupsiyaga qarshi» Konvensiyasini ratifikatsiya qilinishi va ushbu konvensiyaga O‘zbekiston Respublikasi qo‘shilishi to‘g‘risida»gi Qonun qabul qilinishi katta ahamiyat kasb etmoqda. SHuningdek, 2010 yil mart oyida  
8 
 
Iqtisodiy hamkorlik va rivojlanish tashkiloti doirasida Korrupsiyaga qarshi 
kurashning Istanbul rejasiga (2003 yil 10 sentyabr) qo‘shildik. Bundan tashqari, 
so‘nggi yillarda korrupsiyaga qarshi kurashning huquqiy mexanizmlarini 
takomillashtirishga qaratilgan Byudjet va Bojxona kodekslari (yangi tahrirda), 
«Huquqbuzarliklar profilaktikasi to‘g‘risida»gi, «Ijtimoiy sheriklik to‘g‘risida»gi, 
«Davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari faoliyatining ochiqligi to‘g‘risida»gi, 
«Tezkor-qidiruv faoliyati to‘g‘risida»gi, «Elektron hukumat to‘g‘risida»gi, «Ichki 
ishlar organlari to‘g‘risida»gi qonunlar qabul qilindi. Bularningbari tom 
ma’nodadavlatimiztinchliginivaxalqfarovonligininghuquqiygarovidir. 
2017 
yil 
4 
yanvarkuniPrezidentimizSH.Mirziyoevtashabbusibilanqabulqilingan 
“Korrupsiyagaqarshikurashishto‘g‘risida”giQonunkengjamoatchiliktomonidankatt
aquvonchbilankutibolindi. 
Sababi, 
bundanoldinaynanKorrupsiyavaungaqarshikurashsohasidagiamaliychora-
tadbirlarmazmun-
mohiyatinitubdanyoritibberuvchivadavlatorganlariningumumiyholatdavazifavamaj
buriyatlariniuzviyholatdabelgilovchinormativ-xuquqiyhujjatmavjudemasedi. 
Qonunijtimoiy-adolatruhidatuzilganbo‘lib, 
islohotlarsamaradorligivanatijadorligigasalbiyta’sirko‘rsatayotganomillarnio‘rgani
b, 
xalqaroamaliyotbilantaqqoslashvauniodamlarimiz, 
ayniqsa, 
joylardagitadbirkorlar, 
jamoatchiliktashkilotlaribilankengmuhokamaqilishasosidaishlabchiqildi. 
SHuningdek, jamiyatda korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha barcha huquqni 
muhofaza qiluvchi idoralar, davlat hokimiyat iorganlari qolaversa har bir fuqaro 
mas’ul ekanliginichuqurizohlaydi. 
 O‘zbekiston Respublikasining Qonuni   Korrupsiyaga  qarshi  kurashish  
to‘g‘risida 
 Oliy Majlis Qonunchilik palatasi tomonidan 2016 yil 24 noyabrda qabul qilingan. 
 Oliy Majlis Senati tomonidan 2016 yil 13 dekabrda ma’qullangan. 
 Prezident tomonidan:2017 yil 3 yanvarda imzolangan. № O‘RQ – 419. 
8 Iqtisodiy hamkorlik va rivojlanish tashkiloti doirasida Korrupsiyaga qarshi kurashning Istanbul rejasiga (2003 yil 10 sentyabr) qo‘shildik. Bundan tashqari, so‘nggi yillarda korrupsiyaga qarshi kurashning huquqiy mexanizmlarini takomillashtirishga qaratilgan Byudjet va Bojxona kodekslari (yangi tahrirda), «Huquqbuzarliklar profilaktikasi to‘g‘risida»gi, «Ijtimoiy sheriklik to‘g‘risida»gi, «Davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari faoliyatining ochiqligi to‘g‘risida»gi, «Tezkor-qidiruv faoliyati to‘g‘risida»gi, «Elektron hukumat to‘g‘risida»gi, «Ichki ishlar organlari to‘g‘risida»gi qonunlar qabul qilindi. Bularningbari tom ma’nodadavlatimiztinchliginivaxalqfarovonligininghuquqiygarovidir. 2017 yil 4 yanvarkuniPrezidentimizSH.Mirziyoevtashabbusibilanqabulqilingan “Korrupsiyagaqarshikurashishto‘g‘risida”giQonunkengjamoatchiliktomonidankatt aquvonchbilankutibolindi. Sababi, bundanoldinaynanKorrupsiyavaungaqarshikurashsohasidagiamaliychora- tadbirlarmazmun- mohiyatinitubdanyoritibberuvchivadavlatorganlariningumumiyholatdavazifavamaj buriyatlariniuzviyholatdabelgilovchinormativ-xuquqiyhujjatmavjudemasedi. Qonunijtimoiy-adolatruhidatuzilganbo‘lib, islohotlarsamaradorligivanatijadorligigasalbiyta’sirko‘rsatayotganomillarnio‘rgani b, xalqaroamaliyotbilantaqqoslashvauniodamlarimiz, ayniqsa, joylardagitadbirkorlar, jamoatchiliktashkilotlaribilankengmuhokamaqilishasosidaishlabchiqildi. SHuningdek, jamiyatda korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha barcha huquqni muhofaza qiluvchi idoralar, davlat hokimiyat iorganlari qolaversa har bir fuqaro mas’ul ekanliginichuqurizohlaydi.  O‘zbekiston Respublikasining Qonuni Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida  Oliy Majlis Qonunchilik palatasi tomonidan 2016 yil 24 noyabrda qabul qilingan.  Oliy Majlis Senati tomonidan 2016 yil 13 dekabrda ma’qullangan.  Prezident tomonidan:2017 yil 3 yanvarda imzolangan. № O‘RQ – 419.  
9 
 
 Matbuotda  2017 yil 4 yanvarda e’lon qilingan.  
 3-modda. Asosiytushunchalar 
 UshbuQonundaquyidagiasosiytushunchalarqo‘llaniladi: 
 korrupsiya — 
shaxsningo‘zmansabyokixizmatmavqeidanshaxsiymanfaatlariniyoxudo‘zgashaxsla
rningmanfaatlariniko‘zlabmoddiyyokinomoddiynafolishmaqsadidaqonungaxilofra
vishdafoydalanishi, 
xuddishuningdekbundaynafniqonungaxilofravishdataqdimetish; 
 korrupsiyagaoidhuquqbuzarlik — 
korrupsiyaalomatlarigaegabo‘lgan, 
sodiretilganligiuchunqonunhujjatlaridajavobgarliknazardatutilganqilmish; 
 manfaatlarto‘qnashuvi — 
shaxsiy 
(bevositayokibilvosita) 
manfaatdorlikshaxsningmansabyokixizmatmajburiyatlarinilozimdarajadabajarishig
ata’sirko‘rsatayotganyoxudta’sirko‘rsatishimumkinbo‘lganhamdashaxsiymanfaatd
orlikbilanfuqarolarning, 
tashkilotlarning, 
jamiyatningyokidavlatninghuquqlarivaqonuniymanfaatlario‘rtasidaqarama-
qarshilikyuzagakelayotganyokiyuzagakelishimumkinbo‘lganvaziyat. 
 7-modda. 
Korrupsiyagaqarshikurashishbo‘yichafaoliyatniamalgaoshiruvchidavlatorganlari 
 Korrupsiyagaqarshikurashishbo‘yichafaoliyatnibevositaamalgaoshiruvchidavlatorg
anlariquyidagilardaniborat: 
 O‘zbekistonRespublikasi Bosh prokuraturasi; 
 O‘zbekistonRespublikasiMilliyxavfsizlikxizmati; 
 O‘zbekistonRespublikasiIchkiishlarvazirligi; 
 O‘zbekistonRespublikasiAdliyavazirligi; 
 O‘zbekistonRespublikasi 
Bosh 
prokuraturasihuzuridagiSoliq, 
valyutagaoidjinoyatlargavajinoiydaromadlarnilegallashtirishgaqarshikurashishdepa
rtamenti. 
 Korrupsiyagaqarshikurashishbo‘yichafaoliyatniqonunhujjatlarigamuvofiqboshqada
vlatorganlari ham amalgaoshiradi. 
9  Matbuotda 2017 yil 4 yanvarda e’lon qilingan.  3-modda. Asosiytushunchalar  UshbuQonundaquyidagiasosiytushunchalarqo‘llaniladi:  korrupsiya — shaxsningo‘zmansabyokixizmatmavqeidanshaxsiymanfaatlariniyoxudo‘zgashaxsla rningmanfaatlariniko‘zlabmoddiyyokinomoddiynafolishmaqsadidaqonungaxilofra vishdafoydalanishi, xuddishuningdekbundaynafniqonungaxilofravishdataqdimetish;  korrupsiyagaoidhuquqbuzarlik — korrupsiyaalomatlarigaegabo‘lgan, sodiretilganligiuchunqonunhujjatlaridajavobgarliknazardatutilganqilmish;  manfaatlarto‘qnashuvi — shaxsiy (bevositayokibilvosita) manfaatdorlikshaxsningmansabyokixizmatmajburiyatlarinilozimdarajadabajarishig ata’sirko‘rsatayotganyoxudta’sirko‘rsatishimumkinbo‘lganhamdashaxsiymanfaatd orlikbilanfuqarolarning, tashkilotlarning, jamiyatningyokidavlatninghuquqlarivaqonuniymanfaatlario‘rtasidaqarama- qarshilikyuzagakelayotganyokiyuzagakelishimumkinbo‘lganvaziyat.  7-modda. Korrupsiyagaqarshikurashishbo‘yichafaoliyatniamalgaoshiruvchidavlatorganlari  Korrupsiyagaqarshikurashishbo‘yichafaoliyatnibevositaamalgaoshiruvchidavlatorg anlariquyidagilardaniborat:  O‘zbekistonRespublikasi Bosh prokuraturasi;  O‘zbekistonRespublikasiMilliyxavfsizlikxizmati;  O‘zbekistonRespublikasiIchkiishlarvazirligi;  O‘zbekistonRespublikasiAdliyavazirligi;  O‘zbekistonRespublikasi Bosh prokuraturasihuzuridagiSoliq, valyutagaoidjinoyatlargavajinoiydaromadlarnilegallashtirishgaqarshikurashishdepa rtamenti.  Korrupsiyagaqarshikurashishbo‘yichafaoliyatniqonunhujjatlarigamuvofiqboshqada vlatorganlari ham amalgaoshiradi.  
10 
 
 
18-modda. Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi 
huquqiy ta’lim va tarbiya 
 
Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy 
ta’lim va tarbiya belgilangan davlat ta’lim standartlariga muvofiq amalga oshiriladi. 
 
Davlat ta’limni boshqarish organlari va ta’lim muassasalari korrupsiyaga 
qarshi kurashish sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlarini inobatga olgan 
holda ta’lim muassasalarida huquqiy ta’lim va tarbiyaga, mutaxassislarni kasbiy 
tayyorlashning 
sifatini 
oshirishga, 
ta’lim 
dasturlarini 
doimiy 
ravishda 
takomillashtirib borishga qaratilgan chora-tadbirlarni ishlab chiqadi. 
 14-modda. Fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlarining, nodavlat notijorat 
tashkilotlarining va fuqarolarning korrupsiyaga qarshi kurashishda ishtirok etishi 
 Fuqarolarning 
o‘zini 
o‘zi 
boshqarish 
organlari, 
nodavlatnotijorattashkilotlarivafuqarolar; 
 Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat dasturlarini va boshqa dasturlarni 
ishlab chiqish hamda amalga oshirishda ishtirok etishi; 
 Aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirishda, jamiyatda 
korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirishda ishtirok etishi; 
 Korrupsiyagaqarshikurashishto‘g‘risidagiqonunhujjatlariningijroetilishiustidanjam
oatchiliknazoratiniamalgaoshirishi; 
 
21-modda.Manfaatlar 
to‘qnashuviningoldiniolishvaunibartarafetishgadoirchora-tadbirlar 
 
Davlat organlarining xodimlari mansab yoki xizmat majburiyatlarini bajarish 
chog‘ida manfaatlar to‘qnashuviga olib keladigan yoki olib kelishi mumkin bo‘lgan 
shaxsiy manfaatdorlikka yo‘l qo‘ymasligi kerak. 
 
Manfaatlar to‘qnashuvi yuzaga kelgan taqdirda, davlat organlarining 
xodimlari o‘zining bevosita rahbarini darhol xabardor qilishi kerak. Manfaatlar 
to‘qnashuvi mavjudligi to‘g‘risida ma’lumotlar olgan rahbar bu to‘qnashuvning 
oldini olish yoki uni bartaraf etish yuzasidan o‘z vaqtida choralar ko‘rishi shart. 
10 18-modda. Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy ta’lim va tarbiya Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy ta’lim va tarbiya belgilangan davlat ta’lim standartlariga muvofiq amalga oshiriladi. Davlat ta’limni boshqarish organlari va ta’lim muassasalari korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlarini inobatga olgan holda ta’lim muassasalarida huquqiy ta’lim va tarbiyaga, mutaxassislarni kasbiy tayyorlashning sifatini oshirishga, ta’lim dasturlarini doimiy ravishda takomillashtirib borishga qaratilgan chora-tadbirlarni ishlab chiqadi.  14-modda. Fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlarining, nodavlat notijorat tashkilotlarining va fuqarolarning korrupsiyaga qarshi kurashishda ishtirok etishi  Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari, nodavlatnotijorattashkilotlarivafuqarolar;  Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat dasturlarini va boshqa dasturlarni ishlab chiqish hamda amalga oshirishda ishtirok etishi;  Aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirishda, jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirishda ishtirok etishi;  Korrupsiyagaqarshikurashishto‘g‘risidagiqonunhujjatlariningijroetilishiustidanjam oatchiliknazoratiniamalgaoshirishi; 21-modda.Manfaatlar to‘qnashuviningoldiniolishvaunibartarafetishgadoirchora-tadbirlar Davlat organlarining xodimlari mansab yoki xizmat majburiyatlarini bajarish chog‘ida manfaatlar to‘qnashuviga olib keladigan yoki olib kelishi mumkin bo‘lgan shaxsiy manfaatdorlikka yo‘l qo‘ymasligi kerak. Manfaatlar to‘qnashuvi yuzaga kelgan taqdirda, davlat organlarining xodimlari o‘zining bevosita rahbarini darhol xabardor qilishi kerak. Manfaatlar to‘qnashuvi mavjudligi to‘g‘risida ma’lumotlar olgan rahbar bu to‘qnashuvning oldini olish yoki uni bartaraf etish yuzasidan o‘z vaqtida choralar ko‘rishi shart.  
11 
 
 
Davlat organlarining maxsus bo‘linmalari yoki odob komissiyalari manfaatlar 
to‘qnashuvini hal etish qoidalariga rioya etilishi yuzasidan monitoringni amalga 
oshiradi. 
 
Davlat organlarining manfaatlar to‘qnashuvining oldini olish yoki uni bartaraf 
etish talablari buzilishiga yo‘l qo‘ygan xodimlari, shuningdek ularning rahbarlari 
qonun hujjatlariga muvofiq javobgar bo‘ladi 
 
Ahamiyatli tomoni, Qonun barcha davlat organlari va jamoat birlashmalari 
o‘zaro bahamjihatlikda faoliyat yuritishi lozimligini, shaxslarni birlashtirish, o‘zini 
o‘zi boshqarish organlari, jamoat tashkilotlari, ommaviy axborot vositalarining 
davlat idoralari bilan birgalikda ish olib borishi va huquqiy targ‘ibot samaradorligini 
kuchaytirishni taqazo etmoqda. CHunki faqat kuchli fuqarolik jamiyati barpo qilib 
va astoydil kurashibgina korrupsiyaning oldini olishga erishishimiz mumkinligi 
yana bir karra eslatildi. 
Huquqiy ong va huquqiy madaniyatni yuksaltirish Qonunda alohida bob bilan 
belgilandi va mazkur illatga qarshi kurashish  sohasida faqat ayrim davlat idoralari 
emas, balki har bir fuqaro faol ishtirok etishi lozimligi va o‘zini bu borada mas’ul 
ekanini his etib harakat qilishi darkorligi ko‘zda tutildi. Binobarin fuqarolar o‘zini 
o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolarning 
korrupsiyaga qarshi kurashishda ishtirok etishi tartibga solingan. Unga ko‘ra, o‘zini 
o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolar korrupsiyaga 
qarshi kurashish sohasidagi davlat dasturlarini va boshqa dasturlarni ishlab chiqish 
hamda amalga oshirishda ishtirok etadi,  aholining huquqiy ongi va huquqiy 
madaniyatini 
yuksaltirishda, 
jamiyatda 
korrupsiyaga 
nisbatan 
murosasiz 
munosabatni shakllantirishda qatnashadi. SHuningdek, ular bu borada jamoatchilik 
nazoratini amalga oshirishi, korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun 
hujjatlarini takomillashtirish yuzasidan takliflar kiritishi hamda davlat organlari va 
boshqa tashkilotlar bilan hamkorlik qilishi mumkin. 
Xulosa qilib aytganda, Korrupsiya muammosiga qarshi kurashishda huquqiy 
savodxonlik, odamlarni halol mehnat qilishga undash, yoshlarda o‘z bilimi, kuch-
g‘ayrati va ijodiy qobiliyati bilan yuksak marralarga erishish hissini tarbiyalash, 
11 Davlat organlarining maxsus bo‘linmalari yoki odob komissiyalari manfaatlar to‘qnashuvini hal etish qoidalariga rioya etilishi yuzasidan monitoringni amalga oshiradi. Davlat organlarining manfaatlar to‘qnashuvining oldini olish yoki uni bartaraf etish talablari buzilishiga yo‘l qo‘ygan xodimlari, shuningdek ularning rahbarlari qonun hujjatlariga muvofiq javobgar bo‘ladi Ahamiyatli tomoni, Qonun barcha davlat organlari va jamoat birlashmalari o‘zaro bahamjihatlikda faoliyat yuritishi lozimligini, shaxslarni birlashtirish, o‘zini o‘zi boshqarish organlari, jamoat tashkilotlari, ommaviy axborot vositalarining davlat idoralari bilan birgalikda ish olib borishi va huquqiy targ‘ibot samaradorligini kuchaytirishni taqazo etmoqda. CHunki faqat kuchli fuqarolik jamiyati barpo qilib va astoydil kurashibgina korrupsiyaning oldini olishga erishishimiz mumkinligi yana bir karra eslatildi. Huquqiy ong va huquqiy madaniyatni yuksaltirish Qonunda alohida bob bilan belgilandi va mazkur illatga qarshi kurashish sohasida faqat ayrim davlat idoralari emas, balki har bir fuqaro faol ishtirok etishi lozimligi va o‘zini bu borada mas’ul ekanini his etib harakat qilishi darkorligi ko‘zda tutildi. Binobarin fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolarning korrupsiyaga qarshi kurashishda ishtirok etishi tartibga solingan. Unga ko‘ra, o‘zini o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolar korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat dasturlarini va boshqa dasturlarni ishlab chiqish hamda amalga oshirishda ishtirok etadi, aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirishda, jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirishda qatnashadi. SHuningdek, ular bu borada jamoatchilik nazoratini amalga oshirishi, korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini takomillashtirish yuzasidan takliflar kiritishi hamda davlat organlari va boshqa tashkilotlar bilan hamkorlik qilishi mumkin. Xulosa qilib aytganda, Korrupsiya muammosiga qarshi kurashishda huquqiy savodxonlik, odamlarni halol mehnat qilishga undash, yoshlarda o‘z bilimi, kuch- g‘ayrati va ijodiy qobiliyati bilan yuksak marralarga erishish hissini tarbiyalash,  
12 
 
barcha bo‘g‘indagi davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari xodimlarida, 
fuqarolarda korrupsiyaga nisbatan toqatsizlik madaniyatini shakllantirishning 
ahamiyati juda katta. Shu jihatdan “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi 
Qonun fuqarolar huquq va erkinliklari himoya qilinishini ta’minlashning 
qo‘shimcha huquqiy kafolatlarini yaratadi, jamiyatdagi siyosiy-iqtisodiy va ijtimoiy 
tizim salohiyatini yuksaltirib eng muhimi, xalqimizning davlatga bo‘lgan ishonchini 
mustahkamlaydi. 
Nazorat ishi: 
1.Korrupsiya shakllanishining sabablari,   
2.Korrupsiyaning shakllari. 
3.Dunyo va O‘zbekistonda korrupsiyani bartaraf etish mexanizmlari.  
 
12 barcha bo‘g‘indagi davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari xodimlarida, fuqarolarda korrupsiyaga nisbatan toqatsizlik madaniyatini shakllantirishning ahamiyati juda katta. Shu jihatdan “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi Qonun fuqarolar huquq va erkinliklari himoya qilinishini ta’minlashning qo‘shimcha huquqiy kafolatlarini yaratadi, jamiyatdagi siyosiy-iqtisodiy va ijtimoiy tizim salohiyatini yuksaltirib eng muhimi, xalqimizning davlatga bo‘lgan ishonchini mustahkamlaydi. Nazorat ishi: 1.Korrupsiya shakllanishining sabablari, 2.Korrupsiyaning shakllari. 3.Dunyo va O‘zbekistonda korrupsiyani bartaraf etish mexanizmlari.