O‘ZBEKISTONNING O‘ZIGA XOS ISTIQLOL VA TARAQQIYOT YO‘LI

Yuklangan vaqt

2025-03-16

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

22

Faytl hajmi

58,8 KB


 
 
 
 
 
 
O‘ZBEKISTONNING O‘ZIGA XOS ISTIQLOL VA TARAQQIYOT 
YO‘LI 
 
 
 
Reja 
1.O‘zbekistonning o‘ziga xos taraqqiyot yo‘lini tanlashi. Taraqqiyotning 
“O‘zbek modeli” va uning o‘ziga xos xususiyatlari.  
2.O‘zbekistonning ijtimoiy-siyosiy rivojlanish strategiyasi: yangilanish va 
taraqqiyot yo‘li.  
3.O‘zbekistonning iqtisodiy mustaqilligini ta’minlashga qaratilgan strategiya 
asoslari.  
4.Mustaqillik – me’yoriy-huquqiy asoslarining yaratilishi.  
5. Yangi Konstitutsiyaning qabul qilinishi va uning tarixiy ahamiyati.  
6.Davlat ramzlari. 
 
Tarixdan ma’lumki, o‘z mamlakati milliy manfaatlarini hisobga olmay, Vatan 
taraqqiyoti va xalq farovonligini ta’minlash mumkin emas. Turli xorijiy mamlakatlar 
taraqqiyot modeliga ko‘r-ko‘rona tayanib, ish tutgan MDH doirasidagi ayrim 
mamlakatlarda islohotlarda depsinish hollari, tashqi qarzga botish, jahon moliyaviy-
iqtisodiy inqirozi sharoitida ochilib, o‘zining zaif tomonlarini ko‘rsatdi. Dunyoda XX 
asrning boshlarida mamlakatlar iqtisodiy rivojlanishining Amerika va Yevropa 
modellari, Ikkinchi jahon urushidan keyin esa o‘ziga xos Germaniya va Yaponiya 
modellari shakllandi. Keyinchalik o‘zini to‘liq oqlagan Janubiy Koreya, Janubi-
Sharqiy Osiyo mamlakatlarida taraqqiyot modellari yuzaga keldi. Shuningdek,
O‘ZBEKISTONNING O‘ZIGA XOS ISTIQLOL VA TARAQQIYOT YO‘LI Reja 1.O‘zbekistonning o‘ziga xos taraqqiyot yo‘lini tanlashi. Taraqqiyotning “O‘zbek modeli” va uning o‘ziga xos xususiyatlari. 2.O‘zbekistonning ijtimoiy-siyosiy rivojlanish strategiyasi: yangilanish va taraqqiyot yo‘li. 3.O‘zbekistonning iqtisodiy mustaqilligini ta’minlashga qaratilgan strategiya asoslari. 4.Mustaqillik – me’yoriy-huquqiy asoslarining yaratilishi. 5. Yangi Konstitutsiyaning qabul qilinishi va uning tarixiy ahamiyati. 6.Davlat ramzlari. Tarixdan ma’lumki, o‘z mamlakati milliy manfaatlarini hisobga olmay, Vatan taraqqiyoti va xalq farovonligini ta’minlash mumkin emas. Turli xorijiy mamlakatlar taraqqiyot modeliga ko‘r-ko‘rona tayanib, ish tutgan MDH doirasidagi ayrim mamlakatlarda islohotlarda depsinish hollari, tashqi qarzga botish, jahon moliyaviy- iqtisodiy inqirozi sharoitida ochilib, o‘zining zaif tomonlarini ko‘rsatdi. Dunyoda XX asrning boshlarida mamlakatlar iqtisodiy rivojlanishining Amerika va Yevropa modellari, Ikkinchi jahon urushidan keyin esa o‘ziga xos Germaniya va Yaponiya modellari shakllandi. Keyinchalik o‘zini to‘liq oqlagan Janubiy Koreya, Janubi- Sharqiy Osiyo mamlakatlarida taraqqiyot modellari yuzaga keldi. Shuningdek,
 
 
mustaqillikka erishgan Osiyo va Afrika mamlakatlarida ko‘proq boshqa modellardan 
andoza olingan yo‘llar tanlandi. 
Lekin ushbu davlatlar tajribasi biron bir davlatning rivojlanish yo‘lini 
to‘g‘ridan-to‘g‘ri qabul qilib bo‘lmasligini amalda isbotladi. Yuqorida ko‘rib chiqilgan 
bozor iqtisodiyotiga o‘tishning turli modellari barcha mamlakatlarni bitta manzilga – 
erkin bozor iqtisodiyoti tizimiga olib keladi. Ammo, bozor munosabatlari 
shakllanishining ijtimoiy-iqtisodiy, tarixiy, milliy va xalqaro sharoiti har xil bo‘lganligi 
tufayli, unga o‘tishning milliy xususiyatlari ham mavjud bo‘ladi. Shu nuqtai nazardan 
biror mamlakatning taraqqiyot yo‘lini yoki taraqqiyot modelini borligicha qabul qilib 
bo‘lmaydi. Fransiyada chop etiladigan «Liberason» gazetasi muxbirining «Turkiya 
modeli» xususida bergan savoliga O‘zbekiston Respublikasining Birinchi Prezidenti 
Islom Karimov quyidagicha javob bergan edi: «Turkiya bozor munosabatlari yo‘liga 
o‘tib erishgan tub o‘zgarishlari bilan ham hurmatga loyiqdir. Biroq, mustaqil 
O‘zbekiston Turkiya yo‘lidan ko‘r-ko‘rona nusxa ko‘chirmoqchi emas.  
Odamzod birovning bo‘yiga qarab o‘ziga to‘n bichmaydi». Joriy yilning 8 
sentyabrida O‘zbekiston Respublikasining Prezidenti Shavkat Miromonovich 
Mirziyoev Oliy Majlis Qonunchilik palatasi va Senatining qo‘shma majlisidagi nutqida 
xaqli 
ravishda 
ta’kidlaganidek: «Zamonaviy 
O‘zbekistonning tarixi 
- bu 
mamlakatimizning haqiqiy mustaqillikka erishish yo‘lida Islom Abdug‘anievich 
Karimov rahnamoligida olib borilgan o‘ta murakkab va og‘ir kurashlar tarixidir».  
Chorak asr mobaynida umrboqiy modelga aylanib ulgurgan, jamiyatimizni 
isloh etish, demokratlashtirish va liberallashtirish, mamlakatimizni modernizatsiya 
qilish hamda tub tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirish bo‘yicha puxta o‘ylangan, 
dunyoda «o‘zbek modeli» nomi bilan tan olingan taraqqiyot strategiyasini amalga 
oshirish orqali O‘zbekiston zamonaviy jadal va barqaror rivojlanib borayotgan 
davlatga aylandi.  
Shunday qilib, O‘zbekistonning o‘ziga xos taraqqiyot yo‘li nazariy va amaliy 
jihatdan belgilab olindi. Amaliy islohotlar jarayonida, xususan XXI asr arafasi va uning 
dastlabki 
yillarida 
mamlakatimizning 
rivojlanish 
strategiyasi, 
islohotlarni 
chuqurlashtirish va jamiyatni yangilash borasidagi faoliyatimizni jadallashtirish
mustaqillikka erishgan Osiyo va Afrika mamlakatlarida ko‘proq boshqa modellardan andoza olingan yo‘llar tanlandi. Lekin ushbu davlatlar tajribasi biron bir davlatning rivojlanish yo‘lini to‘g‘ridan-to‘g‘ri qabul qilib bo‘lmasligini amalda isbotladi. Yuqorida ko‘rib chiqilgan bozor iqtisodiyotiga o‘tishning turli modellari barcha mamlakatlarni bitta manzilga – erkin bozor iqtisodiyoti tizimiga olib keladi. Ammo, bozor munosabatlari shakllanishining ijtimoiy-iqtisodiy, tarixiy, milliy va xalqaro sharoiti har xil bo‘lganligi tufayli, unga o‘tishning milliy xususiyatlari ham mavjud bo‘ladi. Shu nuqtai nazardan biror mamlakatning taraqqiyot yo‘lini yoki taraqqiyot modelini borligicha qabul qilib bo‘lmaydi. Fransiyada chop etiladigan «Liberason» gazetasi muxbirining «Turkiya modeli» xususida bergan savoliga O‘zbekiston Respublikasining Birinchi Prezidenti Islom Karimov quyidagicha javob bergan edi: «Turkiya bozor munosabatlari yo‘liga o‘tib erishgan tub o‘zgarishlari bilan ham hurmatga loyiqdir. Biroq, mustaqil O‘zbekiston Turkiya yo‘lidan ko‘r-ko‘rona nusxa ko‘chirmoqchi emas. Odamzod birovning bo‘yiga qarab o‘ziga to‘n bichmaydi». Joriy yilning 8 sentyabrida O‘zbekiston Respublikasining Prezidenti Shavkat Miromonovich Mirziyoev Oliy Majlis Qonunchilik palatasi va Senatining qo‘shma majlisidagi nutqida xaqli ravishda ta’kidlaganidek: «Zamonaviy O‘zbekistonning tarixi - bu mamlakatimizning haqiqiy mustaqillikka erishish yo‘lida Islom Abdug‘anievich Karimov rahnamoligida olib borilgan o‘ta murakkab va og‘ir kurashlar tarixidir». Chorak asr mobaynida umrboqiy modelga aylanib ulgurgan, jamiyatimizni isloh etish, demokratlashtirish va liberallashtirish, mamlakatimizni modernizatsiya qilish hamda tub tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirish bo‘yicha puxta o‘ylangan, dunyoda «o‘zbek modeli» nomi bilan tan olingan taraqqiyot strategiyasini amalga oshirish orqali O‘zbekiston zamonaviy jadal va barqaror rivojlanib borayotgan davlatga aylandi. Shunday qilib, O‘zbekistonning o‘ziga xos taraqqiyot yo‘li nazariy va amaliy jihatdan belgilab olindi. Amaliy islohotlar jarayonida, xususan XXI asr arafasi va uning dastlabki yillarida mamlakatimizning rivojlanish strategiyasi, islohotlarni chuqurlashtirish va jamiyatni yangilash borasidagi faoliyatimizni jadallashtirish
 
 
maqsadida bu tamoyillar Oliy Majlisning XIV sessiyasida (1999-yil 14- aprel) 
quyidagi oltita ustuvor yo‘nalish bilan to‘ldirildi:  
1. Mamlakat siyosiy, iqtisodiy hayotini, davlat va jamiyat qurilishini yanada 
erkinlashtirish.  
2. Jamiyat ma’naviyatini yanada yuksaltirish.  
3. Kadrlar masalasi  
4. Xalq turmush darajasining izchil va barqaror o‘sishi, aholini yanada kuchli 
ijtimoiy himoya qilish.  
5. Iqtisodiyotda tarkibiy o‘zgarishlarni ta’minlash.  
6. Jamiyatdagi barqarorlik tinchlik, millatlar va fuqarolararo totuvlikni 
sarhadlarimiz daxlsizligini, malakatimiz yaxlitligini ta’minlash.  
Yangi iqtisodiy munosabatlarga o‘tish tamoyillari asosida g‘oyat mas’uliyatli 
va murakkab vazifa–iqtisodiy islohotlar strategiyasi ishlab chiqildi. Iqtisodiy 
strategiyaning boshlang‘ich nuqtasi ijtimoiy-iqtisodiy o‘zgarishlarning pirovard 
maqsadini belgilab olishdan iboratdir. Bu vazifa markazlashtirilgan, ma’muriy 
buyruqbozlikka asoslangan iqtisodiyotdan bozor munosabatlariga, bir sifat holatidan 
ikkinchi sifat holatiga o‘tishdan iboratdir.  
Bozor islohotlarini amalga oshirish dasturiga ko‘ra ustuvor vazifalar 
bosqichma-bosqich hal qilinadi.  
Birinchi bosqichda totalitar tuzumdan hozirgi zamon bozor munosabatlariga 
o‘tish davridagi bir-biriga bog‘liq ikki vazifani bir vaqtda hal qilishga to‘g‘ri keldi: 
ma’muriy 
buyruqbozlik 
tizimining 
og‘ir 
oqibatlarini 
tugatib, 
iqtisodni 
barqarorlashtirish va bozor munosabatlarining negizini shakllantirish. Bu bosqich 
jarayonida iqtisodiy islohotning asosiy yo‘nalishlari O‘zbekistonning Birinchi 
Pezidenti tomonidan belgilab berildi:  
-o‘tish jarayonining huquqiy asoslarini shakllantirish, islohotlarning qonuniy-
huquqiy bazasini mustahkamlash va rivojlantirish;  
-qishloq xo‘jaligida mulkchilikning yangi shakllarini vujudga keltirish;  
-ishlab chiqarishning pasayib borishiga barham berish.
maqsadida bu tamoyillar Oliy Majlisning XIV sessiyasida (1999-yil 14- aprel) quyidagi oltita ustuvor yo‘nalish bilan to‘ldirildi: 1. Mamlakat siyosiy, iqtisodiy hayotini, davlat va jamiyat qurilishini yanada erkinlashtirish. 2. Jamiyat ma’naviyatini yanada yuksaltirish. 3. Kadrlar masalasi 4. Xalq turmush darajasining izchil va barqaror o‘sishi, aholini yanada kuchli ijtimoiy himoya qilish. 5. Iqtisodiyotda tarkibiy o‘zgarishlarni ta’minlash. 6. Jamiyatdagi barqarorlik tinchlik, millatlar va fuqarolararo totuvlikni sarhadlarimiz daxlsizligini, malakatimiz yaxlitligini ta’minlash. Yangi iqtisodiy munosabatlarga o‘tish tamoyillari asosida g‘oyat mas’uliyatli va murakkab vazifa–iqtisodiy islohotlar strategiyasi ishlab chiqildi. Iqtisodiy strategiyaning boshlang‘ich nuqtasi ijtimoiy-iqtisodiy o‘zgarishlarning pirovard maqsadini belgilab olishdan iboratdir. Bu vazifa markazlashtirilgan, ma’muriy buyruqbozlikka asoslangan iqtisodiyotdan bozor munosabatlariga, bir sifat holatidan ikkinchi sifat holatiga o‘tishdan iboratdir. Bozor islohotlarini amalga oshirish dasturiga ko‘ra ustuvor vazifalar bosqichma-bosqich hal qilinadi. Birinchi bosqichda totalitar tuzumdan hozirgi zamon bozor munosabatlariga o‘tish davridagi bir-biriga bog‘liq ikki vazifani bir vaqtda hal qilishga to‘g‘ri keldi: ma’muriy buyruqbozlik tizimining og‘ir oqibatlarini tugatib, iqtisodni barqarorlashtirish va bozor munosabatlarining negizini shakllantirish. Bu bosqich jarayonida iqtisodiy islohotning asosiy yo‘nalishlari O‘zbekistonning Birinchi Pezidenti tomonidan belgilab berildi: -o‘tish jarayonining huquqiy asoslarini shakllantirish, islohotlarning qonuniy- huquqiy bazasini mustahkamlash va rivojlantirish; -qishloq xo‘jaligida mulkchilikning yangi shakllarini vujudga keltirish; -ishlab chiqarishning pasayib borishiga barham berish.
 
 
Dastlabki vaqtning o‘zida iqtisodiy munosabatlarning huquqiy negizini barpo 
etadigan 100 ga yaqin asosiy qonun xujjatlari qabul qilingan bo‘lib, ularni mazmun-
mohiyati jihatidan quyidagi yo‘nalishlarga bo‘lish mukin:  
1. Mulkchilik munosabatlari va ko‘p ukladli iqtisodiyotni shakllantiruvchi 
qonunlar. Bu yo‘nalish doirasida mulchilik to‘g‘risida, mulkni davlat tasarrufidan 
chiqarish va xususiylashtirish to‘g‘risida, yer to‘g‘risida, ijara to‘g‘risida, davlat uy-
joy fondini xususiylashtirish to‘g‘risida va boshqa qonunlar qabul qilindi.  
2. Xo‘jalik yuritishni tartibga soluvchi qonunlar, ya’ni xususiylashtirish, 
mulkchilik, tadbirkorlik, korxonalar, fermer xo‘jaligi, dehqon xo‘jaligi, shirkat 
xo‘jaligi to‘g‘risida qonunlar qabul qilindi. Bozor infratuzilmasini yaratuvchi va uning 
faoliyatini tartibga solib turuvchi banklar va bank faoliyati, pul tizimi, tadbirkorlik, 
sug‘urta, birjalar va birja faoliyati to‘g‘risida, qimmatli qog‘ozlar va fond birjasi 
to‘g‘risida va boshqa qonunlar qabul qilindi. Korxona bilan davlat o‘rtasidagi, 
korxonalar o‘rtasidagi munosbatlarni tartibga soluvchi, soliq kodeksi, bojxona kodeksi, 
monopolistik faoliyatni cheklash, korxonalarning bankrot bo‘lishi haqidagi qonunlar 
qabul qilindi.  
O‘zbekistonning tashqi iqtisodiy faoliyatini belgilab beruvchi huquqiy 
normalar yaratildi. Tashqi iqtisodiy faoliyat to‘g‘risida qabul qilingan qonunlar, 
xalqaro pakt va bitimlar, ularning O‘zbekiston tomonidan belgilanishi mamlakatimiz 
tashqi aloqalarining rivojlanishi tarixida yangi sahifa ochdi.  
O‘zbek modelining hayotga izchil tatbiq etilishi yurtimizning iqtisodiy va 
ijtimoiy qiyofasini tubdan o‘zgartirib yubordi. Bugun O‘zbekiston iqtisodiyoti izchil, 
barqaror va jadal o‘sayotgan jahondagi juda kam sonli mamlakatlar safidan mustahkam 
o‘rin oldi. Ijtimoiy, madaniy sohalarda erishilayotgan ulkan yutuqlar nufuzli xalqaro 
tashkilot va ekspertlar tomonidan keng e’tirof etilib, yuksak baholanmoqda.  
Taraqqiyotning o‘zbek modeli yuksak zamonaviy texnika va texnologiyaning 
mavjudligi, 
ishlab 
chiqarishning 
industrial 
tavsifi, 
rivojlanishda 
axborot 
texnologiyalarining o‘rni va ahamiyatining yuqoriligi, xizmat ko‘rsatish sohasining 
muttasil o‘sib borishi, iqtisodiy o‘sishning intensiv yo‘li ustuvorligi, iqtisodiyotning 
ochiqligi, davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish, raqobat muhitini yaratish,
Dastlabki vaqtning o‘zida iqtisodiy munosabatlarning huquqiy negizini barpo etadigan 100 ga yaqin asosiy qonun xujjatlari qabul qilingan bo‘lib, ularni mazmun- mohiyati jihatidan quyidagi yo‘nalishlarga bo‘lish mukin: 1. Mulkchilik munosabatlari va ko‘p ukladli iqtisodiyotni shakllantiruvchi qonunlar. Bu yo‘nalish doirasida mulchilik to‘g‘risida, mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish to‘g‘risida, yer to‘g‘risida, ijara to‘g‘risida, davlat uy- joy fondini xususiylashtirish to‘g‘risida va boshqa qonunlar qabul qilindi. 2. Xo‘jalik yuritishni tartibga soluvchi qonunlar, ya’ni xususiylashtirish, mulkchilik, tadbirkorlik, korxonalar, fermer xo‘jaligi, dehqon xo‘jaligi, shirkat xo‘jaligi to‘g‘risida qonunlar qabul qilindi. Bozor infratuzilmasini yaratuvchi va uning faoliyatini tartibga solib turuvchi banklar va bank faoliyati, pul tizimi, tadbirkorlik, sug‘urta, birjalar va birja faoliyati to‘g‘risida, qimmatli qog‘ozlar va fond birjasi to‘g‘risida va boshqa qonunlar qabul qilindi. Korxona bilan davlat o‘rtasidagi, korxonalar o‘rtasidagi munosbatlarni tartibga soluvchi, soliq kodeksi, bojxona kodeksi, monopolistik faoliyatni cheklash, korxonalarning bankrot bo‘lishi haqidagi qonunlar qabul qilindi. O‘zbekistonning tashqi iqtisodiy faoliyatini belgilab beruvchi huquqiy normalar yaratildi. Tashqi iqtisodiy faoliyat to‘g‘risida qabul qilingan qonunlar, xalqaro pakt va bitimlar, ularning O‘zbekiston tomonidan belgilanishi mamlakatimiz tashqi aloqalarining rivojlanishi tarixida yangi sahifa ochdi. O‘zbek modelining hayotga izchil tatbiq etilishi yurtimizning iqtisodiy va ijtimoiy qiyofasini tubdan o‘zgartirib yubordi. Bugun O‘zbekiston iqtisodiyoti izchil, barqaror va jadal o‘sayotgan jahondagi juda kam sonli mamlakatlar safidan mustahkam o‘rin oldi. Ijtimoiy, madaniy sohalarda erishilayotgan ulkan yutuqlar nufuzli xalqaro tashkilot va ekspertlar tomonidan keng e’tirof etilib, yuksak baholanmoqda. Taraqqiyotning o‘zbek modeli yuksak zamonaviy texnika va texnologiyaning mavjudligi, ishlab chiqarishning industrial tavsifi, rivojlanishda axborot texnologiyalarining o‘rni va ahamiyatining yuqoriligi, xizmat ko‘rsatish sohasining muttasil o‘sib borishi, iqtisodiy o‘sishning intensiv yo‘li ustuvorligi, iqtisodiyotning ochiqligi, davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish, raqobat muhitini yaratish,
 
 
erkin tadbirkorlikka keng yo‘l ochish orqali bozor munosabatlarini chuqurlashtirish, 
iqtisodiyotning ijtimoiy yo‘naltirilganligi, xalq farovonligining izchil yuksalishi, milliy 
iqtisodiyotning 
global 
iqtisodiyot 
bilan 
integratsiyalashuvining 
kuchayishi 
tendensiyalari bilan tavsiflanmoqda.  
Taraqqiyotning o‘zbek modeli qotib qolgan statik tushuncha emas, albatta. 
Uning xarakteri va shakl-shamoyilini belgilaydigan asosiy tamoyillar saqlanib qolgan 
holda doimo yangi vazifa va qoidalar bilan bo-yitilib, takomillashtirilib borilmoqda. 
Zero, hayot barcha tartib qoidalarga o‘z tuzatishlarini kiritib boraveradi. Jamiyat 
hayotining barcha jabhalarini modernizatsiyalash, ishlab chiqarishning tarkibiy 
tuzilishini diversifikatsiyalash, innovatsion texnologiyani izchil rivojlantirish, sanoat 
mahsulotlari yetkazib berishni yanada kengroq mahalliylashtirish — «o‘zbekcha 
taraqqiyot»ning mantiqiy davomidir.  
Yuqorida qayd etilgan Vazirlar Mahkamasi majlisidagi davlatimiz rahbari 
ma’ruzasida O‘zbekistonni joriy yilda rivojlantirishning 6 ta eng muhim ustuvor 
yo‘nalishi orasida iqtisodiyot va uning yetakchi tarmoqlarini modernizatsiya qilish, 
texnik hamda texnologik yangilashni jadallashtirish, ishlab chiqarishni diversifikatsiya 
qilish markaziy o‘ringa qo‘yildi. Shu maqsadda 370 dan ortiq strategik loyihani ko‘zda 
tutadigan investitsiya dasturi ishlab chiqilgan. Barcha investitsiyalarning to‘rtdan uch 
qismi ichki manbalar hisobidan moliyalashtirilib, ular yangi quvvatlarni yaratish, 
rekonstruksiya va modernizatsiya qilishga yo‘naltirilmoqda. Bularning hammasi oxir-
oqibatda milliy iqtisodiyotimiz rivojlanishini sifat jihatdan yangi bosqichga ko‘tarish, 
o‘zbek modelining hayotbaxsh kuchini butun dunyoga yana bir bor namoyish etish 
imkonini beradi. 
 
O‘zbekiston Respublikasi mustaqillikning dastlabki yillaridanoq aholini 
ijtimoiy himoya qilishni ustuvor vazifalardan biri sifatida belgilab oldi. Bu esa olib 
borilayotgan islohotlarning avvalo inson manfaatlariga xizmat qilishining yorqin dalili 
ekanligini isbotlaydi. Dunyo e’tirof etgan bozor iqtisodiyotiga o‘tishning besh 
tamoyilning aynan biri ham kuchli ijtimoiy himoyaga yo‘naltirilgan. O‘zbekiston 
Respublikasining Birinchi Prezidenti I.A.Karimov ta’kidlab o‘tganlaridek, «Bozor
erkin tadbirkorlikka keng yo‘l ochish orqali bozor munosabatlarini chuqurlashtirish, iqtisodiyotning ijtimoiy yo‘naltirilganligi, xalq farovonligining izchil yuksalishi, milliy iqtisodiyotning global iqtisodiyot bilan integratsiyalashuvining kuchayishi tendensiyalari bilan tavsiflanmoqda. Taraqqiyotning o‘zbek modeli qotib qolgan statik tushuncha emas, albatta. Uning xarakteri va shakl-shamoyilini belgilaydigan asosiy tamoyillar saqlanib qolgan holda doimo yangi vazifa va qoidalar bilan bo-yitilib, takomillashtirilib borilmoqda. Zero, hayot barcha tartib qoidalarga o‘z tuzatishlarini kiritib boraveradi. Jamiyat hayotining barcha jabhalarini modernizatsiyalash, ishlab chiqarishning tarkibiy tuzilishini diversifikatsiyalash, innovatsion texnologiyani izchil rivojlantirish, sanoat mahsulotlari yetkazib berishni yanada kengroq mahalliylashtirish — «o‘zbekcha taraqqiyot»ning mantiqiy davomidir. Yuqorida qayd etilgan Vazirlar Mahkamasi majlisidagi davlatimiz rahbari ma’ruzasida O‘zbekistonni joriy yilda rivojlantirishning 6 ta eng muhim ustuvor yo‘nalishi orasida iqtisodiyot va uning yetakchi tarmoqlarini modernizatsiya qilish, texnik hamda texnologik yangilashni jadallashtirish, ishlab chiqarishni diversifikatsiya qilish markaziy o‘ringa qo‘yildi. Shu maqsadda 370 dan ortiq strategik loyihani ko‘zda tutadigan investitsiya dasturi ishlab chiqilgan. Barcha investitsiyalarning to‘rtdan uch qismi ichki manbalar hisobidan moliyalashtirilib, ular yangi quvvatlarni yaratish, rekonstruksiya va modernizatsiya qilishga yo‘naltirilmoqda. Bularning hammasi oxir- oqibatda milliy iqtisodiyotimiz rivojlanishini sifat jihatdan yangi bosqichga ko‘tarish, o‘zbek modelining hayotbaxsh kuchini butun dunyoga yana bir bor namoyish etish imkonini beradi. O‘zbekiston Respublikasi mustaqillikning dastlabki yillaridanoq aholini ijtimoiy himoya qilishni ustuvor vazifalardan biri sifatida belgilab oldi. Bu esa olib borilayotgan islohotlarning avvalo inson manfaatlariga xizmat qilishining yorqin dalili ekanligini isbotlaydi. Dunyo e’tirof etgan bozor iqtisodiyotiga o‘tishning besh tamoyilning aynan biri ham kuchli ijtimoiy himoyaga yo‘naltirilgan. O‘zbekiston Respublikasining Birinchi Prezidenti I.A.Karimov ta’kidlab o‘tganlaridek, «Bozor
 
 
mexanizmlarini joriy etishdan oldin insonlarni ijtimoiy himoya qilish tadbirlari amalga 
oshirilmog‘i lozim. Davlat o‘z aholisini himoya qila olgan taqdirdagina, insonparvar 
hisoblanadi»69 deyilgan.  
Shu maqsadda har yili ijtimoiy himoya tizimiga ajratiladigan saramoyalarning 
ko‘lami ortib bormoqda. Masalan, 2006 yilda byudjet mablag‘larining 51,9% i 2008 
―Ijtimoiy himoya yili Davlat dasturi doirasida aholining ijtimoiy himoyasiga 484 
mlrd, so‘mdan ortiq (53,8%), «Yoshlar yili» da 1,5 trln. so‘mdan ortiq (54,6%), 
«Barkamol avlod yili» doirasida 1 trillion 700 milliard so‘m, «Kichik biznes va xususiy 
tadbirkorlik» yilida 2 trillion so‘m miqdorida mablag‘ ajratildi. 2016 yil – Sog‘lom ona 
va bola yilida mamlakatimiz tibbiyot muassasalarini zamonaviy diagnostika va 
davolash uskunalari bilan jihozlash uchun 80 million dollar qiymatidagi kredit va grant 
mablag‘lari yo‘naltirildi, farzand ko‘rish yoshidagi ayollar va bolalar tibbiy ko‘rikdan 
o‘tkazilib, sog‘lomlashtirildi.  
Yuqoridagi raqamlardan ko‘rinib turganidek aholining ijtimoiy himoyasiga 
yo‘naltirilgan mablag‘larning miqdori yildan-yilga ortib bormoqda va bu boshqa 
sohalarga nisbatan ham ko‘pni tashkil qiladi.  
Shunday ekan, mustaqillikning dastlabki yillaridanoq aholining kam 
ta’minlangan ijtimoiy himoyaga muhtoj qatlamlarini moddiy qo‘llab quvvatlashning 
qonunchilik tizimi izchil shakllana bordi. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi 
Konstitutsiyasining 39-moddasida: «Har bir shaxs qariganda, mehnat layoqatini 
yo‘qotganda, boquvchisidan mahrum bo‘lganda va qonunda nazarda tutilgan boshqa 
hollarda davlat ijtimoiy taminotini olishga haqli» deb mustahkamlangan. O‘zbekiston 
Respublikasida imkoniyati cheklanganlarni ijtimoiy himoya qilish pensiya, ijtimoiy 
yordam va ijtimoiy xizmat ko‘rinishlarda namoyon bo‘ladi. Ijtimoiy himoyaning bir 
ko‘rinishi sifatida pensiya 3 xil toifadagi fuqarolarga beriladi.  
1. Yoshga doir  
2. Nogironlik  
3. Boquvchisini yo‘qotganligi munosabati bilan beriladigan pensiya sifatida 
ta’minlanadi.
mexanizmlarini joriy etishdan oldin insonlarni ijtimoiy himoya qilish tadbirlari amalga oshirilmog‘i lozim. Davlat o‘z aholisini himoya qila olgan taqdirdagina, insonparvar hisoblanadi»69 deyilgan. Shu maqsadda har yili ijtimoiy himoya tizimiga ajratiladigan saramoyalarning ko‘lami ortib bormoqda. Masalan, 2006 yilda byudjet mablag‘larining 51,9% i 2008 ―Ijtimoiy himoya yili Davlat dasturi doirasida aholining ijtimoiy himoyasiga 484 mlrd, so‘mdan ortiq (53,8%), «Yoshlar yili» da 1,5 trln. so‘mdan ortiq (54,6%), «Barkamol avlod yili» doirasida 1 trillion 700 milliard so‘m, «Kichik biznes va xususiy tadbirkorlik» yilida 2 trillion so‘m miqdorida mablag‘ ajratildi. 2016 yil – Sog‘lom ona va bola yilida mamlakatimiz tibbiyot muassasalarini zamonaviy diagnostika va davolash uskunalari bilan jihozlash uchun 80 million dollar qiymatidagi kredit va grant mablag‘lari yo‘naltirildi, farzand ko‘rish yoshidagi ayollar va bolalar tibbiy ko‘rikdan o‘tkazilib, sog‘lomlashtirildi. Yuqoridagi raqamlardan ko‘rinib turganidek aholining ijtimoiy himoyasiga yo‘naltirilgan mablag‘larning miqdori yildan-yilga ortib bormoqda va bu boshqa sohalarga nisbatan ham ko‘pni tashkil qiladi. Shunday ekan, mustaqillikning dastlabki yillaridanoq aholining kam ta’minlangan ijtimoiy himoyaga muhtoj qatlamlarini moddiy qo‘llab quvvatlashning qonunchilik tizimi izchil shakllana bordi. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 39-moddasida: «Har bir shaxs qariganda, mehnat layoqatini yo‘qotganda, boquvchisidan mahrum bo‘lganda va qonunda nazarda tutilgan boshqa hollarda davlat ijtimoiy taminotini olishga haqli» deb mustahkamlangan. O‘zbekiston Respublikasida imkoniyati cheklanganlarni ijtimoiy himoya qilish pensiya, ijtimoiy yordam va ijtimoiy xizmat ko‘rinishlarda namoyon bo‘ladi. Ijtimoiy himoyaning bir ko‘rinishi sifatida pensiya 3 xil toifadagi fuqarolarga beriladi. 1. Yoshga doir 2. Nogironlik 3. Boquvchisini yo‘qotganligi munosabati bilan beriladigan pensiya sifatida ta’minlanadi.
 
 
1997 yilda ijtimoiy-madaniy tadbirlarni moliyaviy ta’minlash uchun davlat 
byudjetidan 123 milliard so‘m yoki byudjet xarajatlarining 40 foizi ajratildi. Shu 
jumladan, aholini ijtimoiy muhofaza qilish bo‘yicha 30mlrd so‘m sog‘liqni saqlash, 
gazlashtirish, suv ta’minoti va jtimoiy sohaning boshqa ob’ektlari qurilishi uchun 34 
mldr so‘m ajratildi. Yil davomida 6.7 mln.kv.metr uy-joy ishga tushirildi. 16 
yoshgacha farzandi bor bo‘lgan oilalarga nafaqa to‘lash uchun 9.6 mlrd. So‘m 
sarflandi.  
Aholining kam ta’minlangan qatlamlarining davlat tomonidan moddiy 
ta’minlash doimiy ravishda takomillashtirilib bormoqda. 1997 yil sentyabr oyidan 
boshlab, xar yili 1 sinf o‘quvchilariga bepul o‘quv anjomlari, darsliklarni berish joriy 
etildi kam ta’minlangan oilalarning boshlangich sinflarda uqiydigan bolalariga bepul 
qishki issiq kiyimlar berish yulga quyildi. Serfarzand va kam ta’minlangan oilalarni 
ijtimoiy himoyalash tizimi o‘ziga xosligi bilan ajralib turadi. Kam ta’minlangan 
oilalarga 
va 
ko‘p 
bolali 
muhtoj 
oilalarga 
moddiy 
yordam 
to‘lovlarini 
moliyalashtirishning asosiy manbasi Respublika va maxalliy byudjet vositalaridir. 
Kam ta’minlangan oilalarga 1998 yilda tulangan nafaqalarning umumiy miqdori 3 
mlrd. so‘mni tashkil qildi, 16 yoshgacha bo‘lgan farzandli oilalarga to‘langan nafaqalar 
- 15,6 mlrd. so‘mni tashkil qildi.  
Nogironligi bo‘lgan shaxslarga ijtimoiy yordam tizimini kuchaytirish 
maqsadida Vazirlar Mahkamasining 1999 yil 7 dekabrdagi qarori bilan 2000-2005 
yillarda yolg‘iz keksalar, pensionerlar va nogironlarni ijtimoiy himoya qilishni 
kuchaytirishga qaratilgan chora-tadbirlar dasturi qabul qilindi.  
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoev ta’kidlaganlaridek, 
«Nogironlik guruhini aniqlash hamda protez-ortopediya va reabilitatsiya texnika 
vositalari bilan ta’minlashda tibbiy-maslahat komissiyalari va tibbiy-mehnat ekspert 
komissiyalari faoliyatida byurokratik tartib tamoyillar bartaraf etilmagan.  
Har yili davlat tomonidan nogironligi bo‘lgan shaxslarni ijtimoiy himoya qilish 
uchun millyardlab mablag‘ ajratiladi. Masalan, «2007-2010 yillarda yolg‘iz keksalar, 
pensinerlar va nogironlarni aniq manzilli ijtimoiy himoya qilish va ijtimoiy xizmat 
tizimini kuchaytirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi Dasturining mantiqiy davomi
1997 yilda ijtimoiy-madaniy tadbirlarni moliyaviy ta’minlash uchun davlat byudjetidan 123 milliard so‘m yoki byudjet xarajatlarining 40 foizi ajratildi. Shu jumladan, aholini ijtimoiy muhofaza qilish bo‘yicha 30mlrd so‘m sog‘liqni saqlash, gazlashtirish, suv ta’minoti va jtimoiy sohaning boshqa ob’ektlari qurilishi uchun 34 mldr so‘m ajratildi. Yil davomida 6.7 mln.kv.metr uy-joy ishga tushirildi. 16 yoshgacha farzandi bor bo‘lgan oilalarga nafaqa to‘lash uchun 9.6 mlrd. So‘m sarflandi. Aholining kam ta’minlangan qatlamlarining davlat tomonidan moddiy ta’minlash doimiy ravishda takomillashtirilib bormoqda. 1997 yil sentyabr oyidan boshlab, xar yili 1 sinf o‘quvchilariga bepul o‘quv anjomlari, darsliklarni berish joriy etildi kam ta’minlangan oilalarning boshlangich sinflarda uqiydigan bolalariga bepul qishki issiq kiyimlar berish yulga quyildi. Serfarzand va kam ta’minlangan oilalarni ijtimoiy himoyalash tizimi o‘ziga xosligi bilan ajralib turadi. Kam ta’minlangan oilalarga va ko‘p bolali muhtoj oilalarga moddiy yordam to‘lovlarini moliyalashtirishning asosiy manbasi Respublika va maxalliy byudjet vositalaridir. Kam ta’minlangan oilalarga 1998 yilda tulangan nafaqalarning umumiy miqdori 3 mlrd. so‘mni tashkil qildi, 16 yoshgacha bo‘lgan farzandli oilalarga to‘langan nafaqalar - 15,6 mlrd. so‘mni tashkil qildi. Nogironligi bo‘lgan shaxslarga ijtimoiy yordam tizimini kuchaytirish maqsadida Vazirlar Mahkamasining 1999 yil 7 dekabrdagi qarori bilan 2000-2005 yillarda yolg‘iz keksalar, pensionerlar va nogironlarni ijtimoiy himoya qilishni kuchaytirishga qaratilgan chora-tadbirlar dasturi qabul qilindi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoev ta’kidlaganlaridek, «Nogironlik guruhini aniqlash hamda protez-ortopediya va reabilitatsiya texnika vositalari bilan ta’minlashda tibbiy-maslahat komissiyalari va tibbiy-mehnat ekspert komissiyalari faoliyatida byurokratik tartib tamoyillar bartaraf etilmagan. Har yili davlat tomonidan nogironligi bo‘lgan shaxslarni ijtimoiy himoya qilish uchun millyardlab mablag‘ ajratiladi. Masalan, «2007-2010 yillarda yolg‘iz keksalar, pensinerlar va nogironlarni aniq manzilli ijtimoiy himoya qilish va ijtimoiy xizmat tizimini kuchaytirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi Dasturining mantiqiy davomi
 
 
sifatida qabul qilingan 2011 yil 30 maydagi «2011-2015 yillarda yolg‘iz keksalar, 
pensionerlar va nogironlarni ijtimoiy himoya qilishni yanada kuchaytirish bo‘yicha 
qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida»gi Qaroriga muvofiq nogironlarni reabilitatsiya 
qilish va protezlash milliy markazinining 150 o‘ringa mo‘ljallangan davolash korpusi 
ta’mirlandi. Samarqand viloyati nogironlar uchun rebilitatsiya markazida esa 75 o‘rinli 
yangi reabilitatsiya binosini qurish ishlari yakunlandi90. Keksalar va nogironlar 
istiqomat qiladigan «Sahovat» va «Muruvvat» uylarida ham yolg‘iz qariya va 
nogironlar uchun uyidagidek sharoit yaratish maqsadida 2012 yilda 9573,0 mln. 
so‘mlik qurilish va ta’mirlash ishlari amalga oshirildi.  
2011 yilga kelib O‘zbekiston Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy 
muhofaza qilish vazirining «O‘zgalar parvarishiga muhtoj yolg‘iz fuqarolarga uyda 
ijtimoiy yordam ko‘rsatish haqidagi nizomni tasdiqlash to‘g‘risida»93 gi Buyrug‘iga 
asosan ijtimoiy xizmat xodimlarining asosiy vazifalari tizimi ishlab chiqildi. Unga 
ko‘ra ijtimoiy xizmat xodimlari tomonidan nogironlar uchun zarur oziq-ovqat 
mahsulotlarini uyiga yetkazib berish, kiyimlari va uy anjomlarini tozalab berish, tibbiy 
yordam ko‘rsatish kabi vazifalar yuklangan va ular aholining ishsiz qatlamidan saralab 
olinadi. Tuman badlikka ko‘maklashish va aholini ijtimoiy muhofaza qilish markazlari 
tomonidan ijtimoiy xizmat xodimlarining faoliyati monitoring qilib boriladi va har 
haftalik natijaga ko‘ra uning faoliyatiga baho beriladi. Lekin, mehribonlik uylari, 
bolalar uylariga ijtimoiy xizmat ko‘rsatish va himoya qilish Respublika reabilitatsiya 
markazida bor-yo‘g‘i bir necha oliy ma’lumotli ijtimoiy xizmatchi lavozimi joriy 
etilgan. Ya’ni, Respublika bo‘ylab atigi 40 ta professional ijtimoiy xizmatchi lavozimi 
mavjud.  
Manzilli ijtimoiy himoyani kuchaytirish, ijtimoiy qo‘llab quvvatlashga 
ehtiyojmand aholi qatlamlarining turmush darajasi sifatini oshirish, 2008-2013 yillarda 
O‘zbekistonda nogironlar jamiyati tarkibidagi viloyat tuman nogironlar jamiyatlari 
jismoniy imkoniyatlari cheklangan turli yoshdagi aholi qatlamlarini qo‘llab 
quvvatlashga yo‘naltirilgan 135 dan ortiq loyiha uchun 1 mlard 614,5 mln so‘mdan 
ortiq mablag‘lar yo‘naltirilgan. «Mustahkam oila yili» Davlat dasturini (2012 yil) 
amalga oshirish doirasida NNT va fuqarolik jamiyati boshqa institutlarini aholining
sifatida qabul qilingan 2011 yil 30 maydagi «2011-2015 yillarda yolg‘iz keksalar, pensionerlar va nogironlarni ijtimoiy himoya qilishni yanada kuchaytirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida»gi Qaroriga muvofiq nogironlarni reabilitatsiya qilish va protezlash milliy markazinining 150 o‘ringa mo‘ljallangan davolash korpusi ta’mirlandi. Samarqand viloyati nogironlar uchun rebilitatsiya markazida esa 75 o‘rinli yangi reabilitatsiya binosini qurish ishlari yakunlandi90. Keksalar va nogironlar istiqomat qiladigan «Sahovat» va «Muruvvat» uylarida ham yolg‘iz qariya va nogironlar uchun uyidagidek sharoit yaratish maqsadida 2012 yilda 9573,0 mln. so‘mlik qurilish va ta’mirlash ishlari amalga oshirildi. 2011 yilga kelib O‘zbekiston Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirining «O‘zgalar parvarishiga muhtoj yolg‘iz fuqarolarga uyda ijtimoiy yordam ko‘rsatish haqidagi nizomni tasdiqlash to‘g‘risida»93 gi Buyrug‘iga asosan ijtimoiy xizmat xodimlarining asosiy vazifalari tizimi ishlab chiqildi. Unga ko‘ra ijtimoiy xizmat xodimlari tomonidan nogironlar uchun zarur oziq-ovqat mahsulotlarini uyiga yetkazib berish, kiyimlari va uy anjomlarini tozalab berish, tibbiy yordam ko‘rsatish kabi vazifalar yuklangan va ular aholining ishsiz qatlamidan saralab olinadi. Tuman badlikka ko‘maklashish va aholini ijtimoiy muhofaza qilish markazlari tomonidan ijtimoiy xizmat xodimlarining faoliyati monitoring qilib boriladi va har haftalik natijaga ko‘ra uning faoliyatiga baho beriladi. Lekin, mehribonlik uylari, bolalar uylariga ijtimoiy xizmat ko‘rsatish va himoya qilish Respublika reabilitatsiya markazida bor-yo‘g‘i bir necha oliy ma’lumotli ijtimoiy xizmatchi lavozimi joriy etilgan. Ya’ni, Respublika bo‘ylab atigi 40 ta professional ijtimoiy xizmatchi lavozimi mavjud. Manzilli ijtimoiy himoyani kuchaytirish, ijtimoiy qo‘llab quvvatlashga ehtiyojmand aholi qatlamlarining turmush darajasi sifatini oshirish, 2008-2013 yillarda O‘zbekistonda nogironlar jamiyati tarkibidagi viloyat tuman nogironlar jamiyatlari jismoniy imkoniyatlari cheklangan turli yoshdagi aholi qatlamlarini qo‘llab quvvatlashga yo‘naltirilgan 135 dan ortiq loyiha uchun 1 mlard 614,5 mln so‘mdan ortiq mablag‘lar yo‘naltirilgan. «Mustahkam oila yili» Davlat dasturini (2012 yil) amalga oshirish doirasida NNT va fuqarolik jamiyati boshqa institutlarini aholining
 
 
ijtimoiy ko‘makka muhtoj qatlamlariga ijtimoiy xizmatlar ko‘rsatishga yanada keng 
jalb qilish, ularning sifatini yaxshilash va yangi ish o‘rinlari yaratish yo‘lida jamoat 
fondi va parlament komissiyasi o‘z tajribasida davlat granti ajratish bo‘yicha birinchi 
marta qo‘shma tanlov o‘tkazdi.  
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 18 yanvardagi ―Uy-joylar 
qurishni rivojlantirish bo‘yicha maqsadli Dasturlarini samarali amalga oshirish 
to‘g‘risida‖gi PQ-3480 sonli qaroriga asosan 2018 yil Dasturiga 22 145 ta yangilangan 
namunaviy loyihalar bo‘yicha arzon uy-joylar qurilishi belgilangan.  
2019 yillarda nogironligi bo‘lgan, kam ta’minlangan xotin-qizlarga jami 3 
mingta uy berilishi rejalashtirilgan, shundan 1 ming 640 tasi sentyabr oyigacha 
berilishi mo‘ljallangan bo‘lib, shu kungacha jami 1 ming 691 nafar uy-joyga muhtoj, 
nogironligi bo‘lgan xotin-qizlarga uy-joy ajratildi.  
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2018 yil 12 apreldagi 
―Og‘ir ijtimoiy vaziyatga tushib qolgan xotin-qizlarni, nogironligi bo‘lgan, kam 
ta’minlangan farzandlarini to‘liqsiz oilada tarbiyalayotgan va uy joy sharoitini 
yaxshilashga muhtoj onalarga arzon uylarni berish to‘g‘risidagi 285-son qaroriga 
muvofiq, Xotin-qizlar qo‘mitasi qoshidagi Xotin-qizlarni va oilani qo‘lab quvvatlash 
jamoat fondi orqali 2020 yilning 1 yanvar holatiga 1207 nafar uy-joyga muhtoj, og‘ir 
turmush sharoitidagi va nogironligi bo‘lgan xotin-qizlar uchun jami 47,7 mlrd. so‘mlik 
boshlang‘ich to‘lov miqdori to‘lab berildi. Umumiy qilib olganda, O‘zbekiston 
Respublikasida ijtimoiy yordam va ijtimoiy xizmat ko‘rsatishning kompleks tizimi 
yaratildi. 
 
Umumiy qilib olganda, Respublika bo‘yicha har yili 100 ming nafardan ortiq 
fuqaroga ijtimoiy xizmatlar ko‘rsatish uchun 150 milliard so‘m miqdoridagi mablag‘ 
ajratiladi. Birgina Sog‘liqni saqlash vazirligi tizimida 95 mingdan ortiq keksa va 
nogironlar ijtimoiy yordam olishadi. Shulardan 30 ming nafari sog‘lomlashtirish 
maskanlarida, 17 mingi reabilitatsiya markazlarida, 16 mingiga uyda ijtimoiy xizmat 
ko‘rsatiladi, 12 mingiga har yili protez-ortopediya mahsulotlari taqdim qilinadi. 
O‘zbekiston Respublikasida ijtimoiy yordam va ijtimoiy xizmat ko‘rsatishning 
kompleks tizimi yaratildi.
ijtimoiy ko‘makka muhtoj qatlamlariga ijtimoiy xizmatlar ko‘rsatishga yanada keng jalb qilish, ularning sifatini yaxshilash va yangi ish o‘rinlari yaratish yo‘lida jamoat fondi va parlament komissiyasi o‘z tajribasida davlat granti ajratish bo‘yicha birinchi marta qo‘shma tanlov o‘tkazdi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 18 yanvardagi ―Uy-joylar qurishni rivojlantirish bo‘yicha maqsadli Dasturlarini samarali amalga oshirish to‘g‘risida‖gi PQ-3480 sonli qaroriga asosan 2018 yil Dasturiga 22 145 ta yangilangan namunaviy loyihalar bo‘yicha arzon uy-joylar qurilishi belgilangan. 2019 yillarda nogironligi bo‘lgan, kam ta’minlangan xotin-qizlarga jami 3 mingta uy berilishi rejalashtirilgan, shundan 1 ming 640 tasi sentyabr oyigacha berilishi mo‘ljallangan bo‘lib, shu kungacha jami 1 ming 691 nafar uy-joyga muhtoj, nogironligi bo‘lgan xotin-qizlarga uy-joy ajratildi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2018 yil 12 apreldagi ―Og‘ir ijtimoiy vaziyatga tushib qolgan xotin-qizlarni, nogironligi bo‘lgan, kam ta’minlangan farzandlarini to‘liqsiz oilada tarbiyalayotgan va uy joy sharoitini yaxshilashga muhtoj onalarga arzon uylarni berish to‘g‘risidagi 285-son qaroriga muvofiq, Xotin-qizlar qo‘mitasi qoshidagi Xotin-qizlarni va oilani qo‘lab quvvatlash jamoat fondi orqali 2020 yilning 1 yanvar holatiga 1207 nafar uy-joyga muhtoj, og‘ir turmush sharoitidagi va nogironligi bo‘lgan xotin-qizlar uchun jami 47,7 mlrd. so‘mlik boshlang‘ich to‘lov miqdori to‘lab berildi. Umumiy qilib olganda, O‘zbekiston Respublikasida ijtimoiy yordam va ijtimoiy xizmat ko‘rsatishning kompleks tizimi yaratildi. Umumiy qilib olganda, Respublika bo‘yicha har yili 100 ming nafardan ortiq fuqaroga ijtimoiy xizmatlar ko‘rsatish uchun 150 milliard so‘m miqdoridagi mablag‘ ajratiladi. Birgina Sog‘liqni saqlash vazirligi tizimida 95 mingdan ortiq keksa va nogironlar ijtimoiy yordam olishadi. Shulardan 30 ming nafari sog‘lomlashtirish maskanlarida, 17 mingi reabilitatsiya markazlarida, 16 mingiga uyda ijtimoiy xizmat ko‘rsatiladi, 12 mingiga har yili protez-ortopediya mahsulotlari taqdim qilinadi. O‘zbekiston Respublikasida ijtimoiy yordam va ijtimoiy xizmat ko‘rsatishning kompleks tizimi yaratildi.
 
 
 
2017 yilda O‘zbekiston Respublikasining ijtimoiy-iqtisodiy sur’ati tubdan 
o‘zgardi. Harakatlar strategiyasiga muvofiq, iqtisodiy rivojlanish, avvalo, aholining 
hayot darajasi va sifatini oshirishga qaratilgan mutlaqo yangi bosqichga o‘tdi. Amalga 
oshirilgan barcha islohotlar ―Inson manfaatlari va farovonligi hamma narsadan ustun 
degan tamoyilga asoslandi. Bu borada, eng avvalo, mamlakatimizda makroiqtisodiy 
barqarorlikni yanada mustahkamlash, qat’iy pul-kredit siyosatini yuritish, milliy 
valyuta va ichki bozordagi narxlar barqarorligini ta’minlash, soliq-byudjet islohotlarini 
olib borishga asosiy e’tibor qaratildi.  
Valyuta bozorini liberallashtirish bo‘yicha aniq maqsadga yo‘naltirilgan 
kompleks chora-tadbirlar amalga oshirildi va 2017 yil 5 sentyabrdan milliy valyutamiz 
– so‘mning erkin ayirboshlanishi ta’minlandi. Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarning o‘z 
valyuta resurslarini erkin tasarruf etishlari yo‘lidagi barcha sun’iy to‘siqlar bartaraf 
etildi va ular tomonidan valyuta tushumlarini sotish majburiyatlari bekor qilindi. 
Yuridik shaxslar uchun mahsulotlarni import qilishda chet el valyutasini erkin xarid 
qilish va chet el investorlarining foydani erkin olib chiqish imkoniyati yaratildi. 
Fuqarolarga chet elda ta’lim olish yoki davolanish, turizm, biznes va boshqa maqsadlar 
uchun valyuta mablag‘larini hech qanday to‘siqlarsiz qonuniy sotib olishi va sotish 
imkoniyati yaratildi. Mazkur islohotlar dunyoning yetakchi moliya institutlari, shu 
jumladan, Xalqaro valyuta fondi, Jahon banki va Osiyo tarraqiyot banki tomonidan 
e’tirof etildi. Inflyatsiya darajasi hamda ichki bozorda iste’mol tovarlar narxlarining 
barqarorligini nazorat qilish kuchaytirildi. Ushbu maqsadda, resurs bazasi 100 million 
dollarga teng ichki iste’mol bozorida narx-navoni barqarorlashtirish jamg‘armasi 
tashkil etildi. Hayot uchun zarur bo‘lgan dori-darmonlarni sotib olish uchun 
qo‘shimcha 70 million dollar ajratildi. Tashqi savdoni liberallashtirish va samarador 
bozor iqtisodiyotini yaratish maqsadida bojxona to‘lovlari stavkalari ikki baravar 
pasaytirildi. Ichki bozor uchun zarur bo‘lgan 8 ming turdan ziyod import tovarlari 
uchun bojxona to‘lovlari keskin pasaytirildi, jumladan, import boji bo‘yicha 3 550 ta 
va aksiz solig‘i bo‘yicha 1 122 ta mahsulotlarga nisbatan nol darajali stavkalar 
belgilandi. Xalqaro andozalarga mos ravishda, hukumat, barcha vazirlik va idoralar
2017 yilda O‘zbekiston Respublikasining ijtimoiy-iqtisodiy sur’ati tubdan o‘zgardi. Harakatlar strategiyasiga muvofiq, iqtisodiy rivojlanish, avvalo, aholining hayot darajasi va sifatini oshirishga qaratilgan mutlaqo yangi bosqichga o‘tdi. Amalga oshirilgan barcha islohotlar ―Inson manfaatlari va farovonligi hamma narsadan ustun degan tamoyilga asoslandi. Bu borada, eng avvalo, mamlakatimizda makroiqtisodiy barqarorlikni yanada mustahkamlash, qat’iy pul-kredit siyosatini yuritish, milliy valyuta va ichki bozordagi narxlar barqarorligini ta’minlash, soliq-byudjet islohotlarini olib borishga asosiy e’tibor qaratildi. Valyuta bozorini liberallashtirish bo‘yicha aniq maqsadga yo‘naltirilgan kompleks chora-tadbirlar amalga oshirildi va 2017 yil 5 sentyabrdan milliy valyutamiz – so‘mning erkin ayirboshlanishi ta’minlandi. Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarning o‘z valyuta resurslarini erkin tasarruf etishlari yo‘lidagi barcha sun’iy to‘siqlar bartaraf etildi va ular tomonidan valyuta tushumlarini sotish majburiyatlari bekor qilindi. Yuridik shaxslar uchun mahsulotlarni import qilishda chet el valyutasini erkin xarid qilish va chet el investorlarining foydani erkin olib chiqish imkoniyati yaratildi. Fuqarolarga chet elda ta’lim olish yoki davolanish, turizm, biznes va boshqa maqsadlar uchun valyuta mablag‘larini hech qanday to‘siqlarsiz qonuniy sotib olishi va sotish imkoniyati yaratildi. Mazkur islohotlar dunyoning yetakchi moliya institutlari, shu jumladan, Xalqaro valyuta fondi, Jahon banki va Osiyo tarraqiyot banki tomonidan e’tirof etildi. Inflyatsiya darajasi hamda ichki bozorda iste’mol tovarlar narxlarining barqarorligini nazorat qilish kuchaytirildi. Ushbu maqsadda, resurs bazasi 100 million dollarga teng ichki iste’mol bozorida narx-navoni barqarorlashtirish jamg‘armasi tashkil etildi. Hayot uchun zarur bo‘lgan dori-darmonlarni sotib olish uchun qo‘shimcha 70 million dollar ajratildi. Tashqi savdoni liberallashtirish va samarador bozor iqtisodiyotini yaratish maqsadida bojxona to‘lovlari stavkalari ikki baravar pasaytirildi. Ichki bozor uchun zarur bo‘lgan 8 ming turdan ziyod import tovarlari uchun bojxona to‘lovlari keskin pasaytirildi, jumladan, import boji bo‘yicha 3 550 ta va aksiz solig‘i bo‘yicha 1 122 ta mahsulotlarga nisbatan nol darajali stavkalar belgilandi. Xalqaro andozalarga mos ravishda, hukumat, barcha vazirlik va idoralar
 
 
hamda Markaziy bank tomonidan makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar, davlat byudjeti ijrosi, 
pul muomalasi va oltin-valyuta zaxiralari holati to‘g‘risidagi barcha statistik va tahliliy 
ma’lumotlarni doimiy ravishda ochiq chop etib borilishi yo‘lga qo‘yildi.  
  Iqtisodiyotni isloh qilishning yana bir o‘ziga xos ustuvor yo‘nalishi, bu 
davlatning iqtisodiyotdagi ishtirokini qisqartirish, iqtisodiyotda xususiy sektorning 
o‘rni va ahamiyatini oshirishdir. Bunda, eng avvalo, xususiylashtirilgan korxonalar 
bilan ishlash, ularning faoliyati samaradorligini oshirish, shuningdek, davlat mulkini 
boshqarish uslublari tamoman o‘zgartirilib, quyidagi ijobiy natijalarga erishildi: 
birinchidan, korxonalarni xususiylashtirishdan keyingi qo‘llab-quvvatlashning yangi 
amaliyoti joriy etildi, ishlamayotgan korxonalar faoliyatini qayta tiklash bo‘yicha 
investitsiya loyihalarini ishlab chiqishda davlat tomonidan ko‘maklashish yo‘lga 
qo‘yildi. Tadbirkorlik sub’ektlariga faoliyat yuritmayotgan va to‘liq quvvat bilan 
ishlamayotgan korxonalar maydonlarida yangi ishlab chiqarish quvvatlarini tashkil 
etish imkoniyati berildi. Bu esa, yuqori qiymatdagi investitsiyalarni o‘zlashtirish va 
minglab ish o‘rinlarini tashkil etish imkoniyatini berdi. Ushbu loyihalarni moliyaviy 
qo‘llab-quvvatlash uchun Xususiylashtirilgan korxonalarga ko‘maklashish maxsus 
jamg‘armasi tashkil etildi va ushbu jamg‘arma tomonidan tegishli kredit liniyalari 
ochildi.  
Mamlakatimiz ilk bor xalqaro kredit reytingini oldi va jahon moliya bozorida 
1 milliard dollarlik obligatsiyalarini muvaffaqiyatli joylashtirdi. Iqtisodiy hamkorlik va 
rivojlanish tashkiloti tomonidan O‘zbekistonning kreditga doir tavakkalchilik reytingi 
oxirgi 10 yilda birinchi marta yaxshilandi.  
Energetika, neft-gaz, geologiya, transport, yo‘l qurilishi, qishloq va suv 
xo‘jaligi, ichimlik suvi va issiqlik ta’minoti hamda boshqa qator tarmoqlarda chuqur 
tarkibiy islohotlar boshlandi. Sanoatning 12 ta yetakchi tarmog‘ida modernizatsiyalash 
va raqobatdoshlikni kuchaytirish dasturlari jadal amalga oshirilmoqda. Natijada o‘tgan 
yili iqtisodiy o‘sish 5,6 foizni tashkil etdi. Sanoat mahsuloti ishlab chiqarish hajmi 6,6 
foizga, eksport – 28 foizga ko‘paydi. Oltin-valyuta zaxiralarimiz 2019 yil davomida 
2,2 milliard dollarga ortib, 28,6 milliard dollarga yetdi.
hamda Markaziy bank tomonidan makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar, davlat byudjeti ijrosi, pul muomalasi va oltin-valyuta zaxiralari holati to‘g‘risidagi barcha statistik va tahliliy ma’lumotlarni doimiy ravishda ochiq chop etib borilishi yo‘lga qo‘yildi. Iqtisodiyotni isloh qilishning yana bir o‘ziga xos ustuvor yo‘nalishi, bu davlatning iqtisodiyotdagi ishtirokini qisqartirish, iqtisodiyotda xususiy sektorning o‘rni va ahamiyatini oshirishdir. Bunda, eng avvalo, xususiylashtirilgan korxonalar bilan ishlash, ularning faoliyati samaradorligini oshirish, shuningdek, davlat mulkini boshqarish uslublari tamoman o‘zgartirilib, quyidagi ijobiy natijalarga erishildi: birinchidan, korxonalarni xususiylashtirishdan keyingi qo‘llab-quvvatlashning yangi amaliyoti joriy etildi, ishlamayotgan korxonalar faoliyatini qayta tiklash bo‘yicha investitsiya loyihalarini ishlab chiqishda davlat tomonidan ko‘maklashish yo‘lga qo‘yildi. Tadbirkorlik sub’ektlariga faoliyat yuritmayotgan va to‘liq quvvat bilan ishlamayotgan korxonalar maydonlarida yangi ishlab chiqarish quvvatlarini tashkil etish imkoniyati berildi. Bu esa, yuqori qiymatdagi investitsiyalarni o‘zlashtirish va minglab ish o‘rinlarini tashkil etish imkoniyatini berdi. Ushbu loyihalarni moliyaviy qo‘llab-quvvatlash uchun Xususiylashtirilgan korxonalarga ko‘maklashish maxsus jamg‘armasi tashkil etildi va ushbu jamg‘arma tomonidan tegishli kredit liniyalari ochildi. Mamlakatimiz ilk bor xalqaro kredit reytingini oldi va jahon moliya bozorida 1 milliard dollarlik obligatsiyalarini muvaffaqiyatli joylashtirdi. Iqtisodiy hamkorlik va rivojlanish tashkiloti tomonidan O‘zbekistonning kreditga doir tavakkalchilik reytingi oxirgi 10 yilda birinchi marta yaxshilandi. Energetika, neft-gaz, geologiya, transport, yo‘l qurilishi, qishloq va suv xo‘jaligi, ichimlik suvi va issiqlik ta’minoti hamda boshqa qator tarmoqlarda chuqur tarkibiy islohotlar boshlandi. Sanoatning 12 ta yetakchi tarmog‘ida modernizatsiyalash va raqobatdoshlikni kuchaytirish dasturlari jadal amalga oshirilmoqda. Natijada o‘tgan yili iqtisodiy o‘sish 5,6 foizni tashkil etdi. Sanoat mahsuloti ishlab chiqarish hajmi 6,6 foizga, eksport – 28 foizga ko‘paydi. Oltin-valyuta zaxiralarimiz 2019 yil davomida 2,2 milliard dollarga ortib, 28,6 milliard dollarga yetdi.
 
 
Uchinchidan, 
faoliyat 
yuritmayotgan, 
bo‘shab 
yotgan 
va 
samarali 
foydalanilmayotgan yirik ob’ektlar va yer uchastkalarida yil davomida 45 ta yangi 
kichik sanoat zonalari tashkil etilib, ularning umumiy soni 75 taga yetkazildi. Ularda 
yuqori talabga ega bo‘lgan sanoat mahsulotlarini ishlab chiqarishga qaratilgan yirik 
investitsiya loyihalari amalga oshirildi. Hududlarda ijtimoiy-iqtisodiy siyosat 
o‘zgartirildi, bunda ish o‘rinlarini tashkil etish va odamlar uchun munosib turmush 
sharoitlarini yaratish ustuvor maqsad etib belgilandi.  
Erkin iqtisodiy zonalar, texnoparklar, kichik sanoat hududlarining tashkil 
qilinishi to‘g‘ridan-to‘g‘ri chet el investitsiyalarini jalb qilish, yangi yuqori texnologik 
ishlab chiqarishni tashkil qilish, hududlarning tabiiy-iqtisodiy salohiyatidan samarali 
foydalanishning asosiy omili bo‘ldi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat 
Mirziyoev joylarda ijtimoiy-iqtisodiy islohotlarning borishi, xalqimizning hayot 
darajasi va sifatini yanada oshirishga qaratilgan bunyodkorlik va obodonlashtirish 
ishlari bilan yaqindan tanishish, hududlarni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish bo‘yicha 
aniq maqsadga yo‘naltirilgan dasturlarni qabul qilish maqsadida 2017 yilning o‘tgan 
davri mobaynida respublikaning barcha mintaqalariga, ayrimlariga esa takror tashrif 
buyurdilar. Har bir tashrif natijasi bo‘yicha har bir hududni ijtimoiy-iqtisodiy 
rivojlantirishga qaratilgan kompleks chora-tadbirlar tasdiqlandi.  
Milliy valyutaning tezkor o‘zgarishining salbiy oqibatlarini yumshatish 
maqsadida iqtisodiyotning bazaviy tarmoqlari korxonalariga moliyaviy yordam berish 
bo‘yicha tegishli qonun hujjatlari qabul qilindi. Xususan, neft va gaz, kimyo va 
energetika tarmoqlari korxonalarining yillar mobaynida to‘planib qolgan debitorlik va 
kreditorlik qarzdorliklari kamaytirildi, neft mahsulotlari bo‘yicha hisoblangan aksiz 
solig‘i neftni qayta ishlash zavodlariga qoldirildi, O‘zbekiston tiklanish va tarraqiyot 
jamg‘armasi tomonidan imtiyozli kreditlar ajratish choralari ko‘rildi. Yangi tashkil 
etilgan sanoat korxonalarida yetti mingdan ortiq ishlab chiqarish quvvatlari 
foydalanishga topshirildi, yuzdan ortiq yangi turdagi mahsulotlar ishlab chiqarish 
o‘zlashtirildi. Natijada qayta ishlash sanoatining jami sanoatdagi ulushi 80 foizdan 
ortiqni tashkil etdi, mehnat unumdorligi qariyb 6 foizga oshdi. Mahalliy xom ashyoni 
chuqur qayta ishlash bo‘yicha yangi yuqori texnologik ishlab chiqarish quvvatlarini
Uchinchidan, faoliyat yuritmayotgan, bo‘shab yotgan va samarali foydalanilmayotgan yirik ob’ektlar va yer uchastkalarida yil davomida 45 ta yangi kichik sanoat zonalari tashkil etilib, ularning umumiy soni 75 taga yetkazildi. Ularda yuqori talabga ega bo‘lgan sanoat mahsulotlarini ishlab chiqarishga qaratilgan yirik investitsiya loyihalari amalga oshirildi. Hududlarda ijtimoiy-iqtisodiy siyosat o‘zgartirildi, bunda ish o‘rinlarini tashkil etish va odamlar uchun munosib turmush sharoitlarini yaratish ustuvor maqsad etib belgilandi. Erkin iqtisodiy zonalar, texnoparklar, kichik sanoat hududlarining tashkil qilinishi to‘g‘ridan-to‘g‘ri chet el investitsiyalarini jalb qilish, yangi yuqori texnologik ishlab chiqarishni tashkil qilish, hududlarning tabiiy-iqtisodiy salohiyatidan samarali foydalanishning asosiy omili bo‘ldi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoev joylarda ijtimoiy-iqtisodiy islohotlarning borishi, xalqimizning hayot darajasi va sifatini yanada oshirishga qaratilgan bunyodkorlik va obodonlashtirish ishlari bilan yaqindan tanishish, hududlarni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish bo‘yicha aniq maqsadga yo‘naltirilgan dasturlarni qabul qilish maqsadida 2017 yilning o‘tgan davri mobaynida respublikaning barcha mintaqalariga, ayrimlariga esa takror tashrif buyurdilar. Har bir tashrif natijasi bo‘yicha har bir hududni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishga qaratilgan kompleks chora-tadbirlar tasdiqlandi. Milliy valyutaning tezkor o‘zgarishining salbiy oqibatlarini yumshatish maqsadida iqtisodiyotning bazaviy tarmoqlari korxonalariga moliyaviy yordam berish bo‘yicha tegishli qonun hujjatlari qabul qilindi. Xususan, neft va gaz, kimyo va energetika tarmoqlari korxonalarining yillar mobaynida to‘planib qolgan debitorlik va kreditorlik qarzdorliklari kamaytirildi, neft mahsulotlari bo‘yicha hisoblangan aksiz solig‘i neftni qayta ishlash zavodlariga qoldirildi, O‘zbekiston tiklanish va tarraqiyot jamg‘armasi tomonidan imtiyozli kreditlar ajratish choralari ko‘rildi. Yangi tashkil etilgan sanoat korxonalarida yetti mingdan ortiq ishlab chiqarish quvvatlari foydalanishga topshirildi, yuzdan ortiq yangi turdagi mahsulotlar ishlab chiqarish o‘zlashtirildi. Natijada qayta ishlash sanoatining jami sanoatdagi ulushi 80 foizdan ortiqni tashkil etdi, mehnat unumdorligi qariyb 6 foizga oshdi. Mahalliy xom ashyoni chuqur qayta ishlash bo‘yicha yangi yuqori texnologik ishlab chiqarish quvvatlarini
 
 
tashkil etishga qaratilgan yirik investitsion loyihalarning amalga oshirilishi qariyb 67,4 
trillion so‘mlik kapital qo‘yilmalarni o‘zlartirish imkonini berdi.  
Iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirish mamlakat eksport hajmini baoqarorligini 
oshirish va uning tarkibida ijobiy o‘zgarishlarga erishish muhim omilga aylanib, 
eksport tarkibida raqobatbardosh tayyor mahsulotlar ulushi barqaror sur’atlar bilan 
o‘sib bormoqda. 2017-2021 yillarga mo‘ljallangan Harakatlar strategiyasini amalga 
oshirish bo‘yicha dasturda ―Sanoatni rivojlantirishga alohida e’tibor qaratish, 
investitsiya loyihalarini amalga oshirishga yangicha yondashuv chora tadbirlari 
belgilab berilgan.  
Birinchidan, hamkor mamlakatlar va xalqaro moliya institutlari bilan 
munosabatlardagi yondashuv o‘zgartirildi. Oliy darajadagi tashriflar chog‘ida, Xitoy 
Xalq Respublikasi, Rossiya, AQSh, Koreya, Turkiya, Qozog‘iston va Qirg‘iziston 
bilan savdo-iqtisodiy va investitsiyaviy aloqalarni rivojlantirish bo‘yicha ikki 
tomonlama davlatlararo shartnomalar imzolandi. Yevropa tiklanish va tarraqqiyot 
banki bilan to‘laqonli munosabatlar tiklandi, bank tomonidan kichik biznes va xususiy 
tadbirkorlikka 190 million AQSh dollari miqdorida kredit liniyasi ajratildi. Turli 
yo‘nalishlarda 20 dan ortiq loyihalar ishlab chiqildi. Yevropa investitsiya banki, 
Fransiya rivojlanish agentligi bilan hamkorlik o‘rnatildi. O‘zbekiston yangi tuzilgan 
Osiyo infratuzilmaviy investitsiyalar bankining teng huquqli a’zosiga aylandi.  
Ikkinchidan, tashqi savdo faoliyatidagi barcha sun’iy to‘siqlar olib tashlandi. 
Xususan, oldindan to‘lovlarsiz va kafolat majburiyatlarisiz eksport qilish tartibi joriy 
etildi. Ortiqcha va eskirgan ruxsat beruvchi talablar bekor qilindi. Qishloq xo‘jaligi 
mahsulotlarini eksport qilish mexanizmlari soddalashtirildi. Amalga oshirilgan chora-
tadbirlar natijasida eksport hajmi 11,3 milliard AQSh dollarini tashkil etdi va oldingi 
yil shu davr ko‘rsatkichiga nisbatan 126 foizga oshdi. Tashqi savdo saldosi 519,5 
million dollarni tashkil etdi. MDH davlatlari ichida mahsulot eksport qilinadigan eng 
yirik davlatlar qatoriga Rossiya, Qozog‘iston, Qirg‘iziston va Tojikiston hamda uzoq 
xorijiy mamlakatlar – Xitoy, Turkiya, Afg‘oniston, Eron, Koreya Respublikasi va 
Fransiya davlatlarini kiritish mumkin. Barcha qayd etib o‘tilgan mamlakatlar bo‘yicha 
eksportning o‘sish dinamikasiga erishildi.
tashkil etishga qaratilgan yirik investitsion loyihalarning amalga oshirilishi qariyb 67,4 trillion so‘mlik kapital qo‘yilmalarni o‘zlartirish imkonini berdi. Iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirish mamlakat eksport hajmini baoqarorligini oshirish va uning tarkibida ijobiy o‘zgarishlarga erishish muhim omilga aylanib, eksport tarkibida raqobatbardosh tayyor mahsulotlar ulushi barqaror sur’atlar bilan o‘sib bormoqda. 2017-2021 yillarga mo‘ljallangan Harakatlar strategiyasini amalga oshirish bo‘yicha dasturda ―Sanoatni rivojlantirishga alohida e’tibor qaratish, investitsiya loyihalarini amalga oshirishga yangicha yondashuv chora tadbirlari belgilab berilgan. Birinchidan, hamkor mamlakatlar va xalqaro moliya institutlari bilan munosabatlardagi yondashuv o‘zgartirildi. Oliy darajadagi tashriflar chog‘ida, Xitoy Xalq Respublikasi, Rossiya, AQSh, Koreya, Turkiya, Qozog‘iston va Qirg‘iziston bilan savdo-iqtisodiy va investitsiyaviy aloqalarni rivojlantirish bo‘yicha ikki tomonlama davlatlararo shartnomalar imzolandi. Yevropa tiklanish va tarraqqiyot banki bilan to‘laqonli munosabatlar tiklandi, bank tomonidan kichik biznes va xususiy tadbirkorlikka 190 million AQSh dollari miqdorida kredit liniyasi ajratildi. Turli yo‘nalishlarda 20 dan ortiq loyihalar ishlab chiqildi. Yevropa investitsiya banki, Fransiya rivojlanish agentligi bilan hamkorlik o‘rnatildi. O‘zbekiston yangi tuzilgan Osiyo infratuzilmaviy investitsiyalar bankining teng huquqli a’zosiga aylandi. Ikkinchidan, tashqi savdo faoliyatidagi barcha sun’iy to‘siqlar olib tashlandi. Xususan, oldindan to‘lovlarsiz va kafolat majburiyatlarisiz eksport qilish tartibi joriy etildi. Ortiqcha va eskirgan ruxsat beruvchi talablar bekor qilindi. Qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini eksport qilish mexanizmlari soddalashtirildi. Amalga oshirilgan chora- tadbirlar natijasida eksport hajmi 11,3 milliard AQSh dollarini tashkil etdi va oldingi yil shu davr ko‘rsatkichiga nisbatan 126 foizga oshdi. Tashqi savdo saldosi 519,5 million dollarni tashkil etdi. MDH davlatlari ichida mahsulot eksport qilinadigan eng yirik davlatlar qatoriga Rossiya, Qozog‘iston, Qirg‘iziston va Tojikiston hamda uzoq xorijiy mamlakatlar – Xitoy, Turkiya, Afg‘oniston, Eron, Koreya Respublikasi va Fransiya davlatlarini kiritish mumkin. Barcha qayd etib o‘tilgan mamlakatlar bo‘yicha eksportning o‘sish dinamikasiga erishildi.
 
 
 
 O‘zbekiston mustaqillikka erishganidan so‘ng, huquqiy jamiyat va 
demokratik davlat barpo etish yo‘lida siyosiy islohotlarni amalga oshirishni kun 
tartibidagi dolzarb masala sifatida belgilab oldi.  
O‘zbekistonda davlat boshqaruvining Prezidentlik shakli zamonaviy tizim 
o‘zagini tashkil etadi. 1991 yil 18 noyabrda Oliy Kengash VIII-sessiyasida “Prezident 
saylovlari to‘g‘risida” Qonun va “Prezident saylovini tayinlash to‘g‘risida” Qaror 
qabul qilindi.  
Bu qonunga ko‘ra, Prezident lavozimiga 35 yoshga to‘lgan, davlat tilini 
biladigan, saylovgacha kamida 10 yil O‘zbekistonda muqim yashayotgan O‘zbekiston 
fuqarosi saylanishi mumkin.  
Prezident 7 (5) yil muddatga saylanadi, bir shaxs surunkasiga ikki muddatdan 
ortiq Prezident bo‘lishi mumkin emas, Prezident saylashning asosiy prinsiplari: 
umumiy, teng, to‘g‘ridan to‘g‘ri, yashirin ovoz berish bilan, fuqarolarning saylovda 
ixtiyoriy qatnashishi, saylov kunigacha 18 yoshga to‘lgan fuqarolarning saylovda 
qatnashishi hisoblanadi.  
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining konstitutsiyaviy maqomi respublika 
Konstitutsiyasining 19-bobida aniq belgilab qo‘yilgan. Konstitutsiyaning 89-
moddasida Prezident davlat boshlig‘i va davlat organlarining faoliyatini ta’minlashi 
qayd etilgan. Prezidentning shaxsi daxlsiz bo‘lib, u qonun bilan muhofaza etiladi deya, 
belgilab qo‘yilgan. Konstitutsiyaning 93-moddasida Prezidentning vazifalari, uning 
vakolatiga kiradigan masalalar doirasi belgilangan.  
Prezident bir vaqtning o‘zida Konstitutsiya, inson va fuqaro huquqlarining 
kafili bo‘lib, davlat hokimiyat organlari faoliyatini ta’minlaydi, qonunlar ishlab 
chiqishda bevosita ishtirok etadi. Prezident bir vaqtning o‘zida Qurolli kuchlar Oliy 
bosh qo‘mondoni, Xavfsizlik kengashining raisi bo‘lib ham hisoblanadi. Vakolati 
tugagach, iste’foga chiqqan Prezident umrbod parlament yuqori palatasi - senat a’zosi 
lavozimini egallaydi.  
Shu o‘rinda qayd etish kerakki, Prezident vakolat muddati 2007 yil dekabrda 
tugashi munosabati bilan 2007 yil 23 dekabrda navbatdagi Prezident saylovi o‘tkazildi.
O‘zbekiston mustaqillikka erishganidan so‘ng, huquqiy jamiyat va demokratik davlat barpo etish yo‘lida siyosiy islohotlarni amalga oshirishni kun tartibidagi dolzarb masala sifatida belgilab oldi. O‘zbekistonda davlat boshqaruvining Prezidentlik shakli zamonaviy tizim o‘zagini tashkil etadi. 1991 yil 18 noyabrda Oliy Kengash VIII-sessiyasida “Prezident saylovlari to‘g‘risida” Qonun va “Prezident saylovini tayinlash to‘g‘risida” Qaror qabul qilindi. Bu qonunga ko‘ra, Prezident lavozimiga 35 yoshga to‘lgan, davlat tilini biladigan, saylovgacha kamida 10 yil O‘zbekistonda muqim yashayotgan O‘zbekiston fuqarosi saylanishi mumkin. Prezident 7 (5) yil muddatga saylanadi, bir shaxs surunkasiga ikki muddatdan ortiq Prezident bo‘lishi mumkin emas, Prezident saylashning asosiy prinsiplari: umumiy, teng, to‘g‘ridan to‘g‘ri, yashirin ovoz berish bilan, fuqarolarning saylovda ixtiyoriy qatnashishi, saylov kunigacha 18 yoshga to‘lgan fuqarolarning saylovda qatnashishi hisoblanadi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining konstitutsiyaviy maqomi respublika Konstitutsiyasining 19-bobida aniq belgilab qo‘yilgan. Konstitutsiyaning 89- moddasida Prezident davlat boshlig‘i va davlat organlarining faoliyatini ta’minlashi qayd etilgan. Prezidentning shaxsi daxlsiz bo‘lib, u qonun bilan muhofaza etiladi deya, belgilab qo‘yilgan. Konstitutsiyaning 93-moddasida Prezidentning vazifalari, uning vakolatiga kiradigan masalalar doirasi belgilangan. Prezident bir vaqtning o‘zida Konstitutsiya, inson va fuqaro huquqlarining kafili bo‘lib, davlat hokimiyat organlari faoliyatini ta’minlaydi, qonunlar ishlab chiqishda bevosita ishtirok etadi. Prezident bir vaqtning o‘zida Qurolli kuchlar Oliy bosh qo‘mondoni, Xavfsizlik kengashining raisi bo‘lib ham hisoblanadi. Vakolati tugagach, iste’foga chiqqan Prezident umrbod parlament yuqori palatasi - senat a’zosi lavozimini egallaydi. Shu o‘rinda qayd etish kerakki, Prezident vakolat muddati 2007 yil dekabrda tugashi munosabati bilan 2007 yil 23 dekabrda navbatdagi Prezident saylovi o‘tkazildi.
 
 
XDPdan 
A.Rustamov, 
Adolat 
SDPdan 
D.Toshmuhammedova, 
saylovchilar 
tashabbuskor guruhi (STG)dan A.Saidov, LDP dan I.Karimov nomzodi ko‘rsatildi. 
Saylovda ro‘yxatga olingan 16.297.000 saylovchidan 90,6 %i qatnashdi. I.Karimov 
uchun saylovchilarning 88,1 %i ovoz berdi. 2007 yil 27 dekabrda bo‘lgan Markaziy 
saylov komissiyasi majlisida I.Karimov Prezident lavozimiga saylandi deb qaror 
qilindi.                                                                                                                                     
2015 yil 29 mart kuni muqobillik asosida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti 
saylovi bo‘lib o‘tdi. Uning natijalariga ko‘ra Konstitutsiyaga kiritilgan o‘zgarishlarga 
muvofiq Islom Karimov 5 yillik muddatga mamlakatning oliy lavozimiga saylandi.  
Islom Karimov O‘zbekiston davlati va davlatchiligini barpo qilish, demokratik 
fuqarolik jamiyati qurish asoslarini yaratdi, mamlakatimiz taraqqiyotining asosiy 
yo‘nalishini ishlab chiqdi, yurtimizning yorug‘ istiqboli yo‘lida ko‘pmillatli xalqimizni 
birlashtirib, uni ulug‘ maqsadlar sari boshlab bordi. Mana shunday buyuk ishlarni 
amalga 
oshirgan 
O‘zbekiston 
Respublikasining 
birinchi 
Prezidenti 
Islom 
Abdug‘anievich Karimov 2016 yil 2 sentyabr kuni 78 yoshida Toshkent shahrida vafot 
etdi. U 2016 yil 3 sentyabr kuni Samarqand shahrida dafn etildi. Dafn marosimida 
jahonning 17 ta mamlakatidan delegatsiyalar, davlat rahbarlari, ko‘plab rasmiy doira 
vakillari, respublikaning keng jamoatchilik a’zolari ishtirok etdilar.  
2016 yil 8 sentyabr’ kuni O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik 
palatasi va Senatining qo‘shma majlisida parlament palatalarining qo‘shma qaroriga 
muvofiq O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining vazifa va vakolatlarini bajarish 
vaqtincha O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziri Sh.M.Mirziyoev zimmasiga yuklandi. 
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy saylov komissiyasi okrug saylov 
komissiyalaridan kelgan bayonnomalarga asosan 2016 yil 4 dekabr’ kuni bo‘lib o‘tgan 
ovoz berish jarayonida saylovchilar ro‘yxatiga kiritilgan 20 million 461 ming 805 nafar 
saylovchidan 17 million 951 ming 667 nafari ishtirok etganini aniqladi. Bu ro‘yxatga 
kiritilgan saylovchilar umumiy sonining 87,73 foizini tashkil qildi. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti saylovining natijalariga ko‘ra, Sarvar 
Sa’dullaevich Otamuratovni yoqlab 421 ming 55 nafar saylovchi yoki ovoz berishda 
ishtirok etgan saylovchilar umumiy sonining 2,35 foizi ovoz berdi, Shavkat
XDPdan A.Rustamov, Adolat SDPdan D.Toshmuhammedova, saylovchilar tashabbuskor guruhi (STG)dan A.Saidov, LDP dan I.Karimov nomzodi ko‘rsatildi. Saylovda ro‘yxatga olingan 16.297.000 saylovchidan 90,6 %i qatnashdi. I.Karimov uchun saylovchilarning 88,1 %i ovoz berdi. 2007 yil 27 dekabrda bo‘lgan Markaziy saylov komissiyasi majlisida I.Karimov Prezident lavozimiga saylandi deb qaror qilindi. 2015 yil 29 mart kuni muqobillik asosida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti saylovi bo‘lib o‘tdi. Uning natijalariga ko‘ra Konstitutsiyaga kiritilgan o‘zgarishlarga muvofiq Islom Karimov 5 yillik muddatga mamlakatning oliy lavozimiga saylandi. Islom Karimov O‘zbekiston davlati va davlatchiligini barpo qilish, demokratik fuqarolik jamiyati qurish asoslarini yaratdi, mamlakatimiz taraqqiyotining asosiy yo‘nalishini ishlab chiqdi, yurtimizning yorug‘ istiqboli yo‘lida ko‘pmillatli xalqimizni birlashtirib, uni ulug‘ maqsadlar sari boshlab bordi. Mana shunday buyuk ishlarni amalga oshirgan O‘zbekiston Respublikasining birinchi Prezidenti Islom Abdug‘anievich Karimov 2016 yil 2 sentyabr kuni 78 yoshida Toshkent shahrida vafot etdi. U 2016 yil 3 sentyabr kuni Samarqand shahrida dafn etildi. Dafn marosimida jahonning 17 ta mamlakatidan delegatsiyalar, davlat rahbarlari, ko‘plab rasmiy doira vakillari, respublikaning keng jamoatchilik a’zolari ishtirok etdilar. 2016 yil 8 sentyabr’ kuni O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi va Senatining qo‘shma majlisida parlament palatalarining qo‘shma qaroriga muvofiq O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining vazifa va vakolatlarini bajarish vaqtincha O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziri Sh.M.Mirziyoev zimmasiga yuklandi. O‘zbekiston Respublikasi Markaziy saylov komissiyasi okrug saylov komissiyalaridan kelgan bayonnomalarga asosan 2016 yil 4 dekabr’ kuni bo‘lib o‘tgan ovoz berish jarayonida saylovchilar ro‘yxatiga kiritilgan 20 million 461 ming 805 nafar saylovchidan 17 million 951 ming 667 nafari ishtirok etganini aniqladi. Bu ro‘yxatga kiritilgan saylovchilar umumiy sonining 87,73 foizini tashkil qildi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti saylovining natijalariga ko‘ra, Sarvar Sa’dullaevich Otamuratovni yoqlab 421 ming 55 nafar saylovchi yoki ovoz berishda ishtirok etgan saylovchilar umumiy sonining 2,35 foizi ovoz berdi, Shavkat
 
 
Miromonovich Mirziyoevni yoqlab 15 million 906 ming 724 nafar saylovchi yoki ovoz 
berishda ishtirok etgan saylovchilar umumiy sonining 88,61 foizi ovoz berdi, 
Xatamjon Abduraxmonovich Ketmonovni yoqlab 669 ming 187 nafar saylovchi yoki 
3,73 foizi, Narimon Majitovich Umarovni yoqlab 619 ming 972 nafar saylovchi yoki 
3,46 foiz saylovchilar ovoz berdi. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti sayloviga tayyorgarlik ko‘rish va uni 
o‘tkazish jarayonini beshta xalqaro tashkilot – yevropada xavfsizlik va hamkorlik 
tashkilotining Demokratik institutlar va inson huquqlari bo‘yicha byurosi, Mustaqil 
Davlatlar Hamdo‘stligi, Shanxay hamkorlik tashkiloti, Butunjahon saylov organlari 
uyushmasi va Islom hamkorlik tashkilotidan hamda Amerika, yevropa, Osiyo va 
Afrikaning 46 ta davlatidan 600 nafarga yaqin kuzatuvchi kuzatib borgani siyosiy 
kampaniya demokratiya talablari asosida ochiq va oshkora o‘tganining yorqin dalilidir. 
Saylov jarayonini monitoring qilishda siyosiy partiyalardan 37 mingdan ortiq 
kuzatuvchi ham faol ishtirok etdi. 
Majlisda qayd etilganidek, 4 dekabr kuni bo‘lib o‘tgan O‘zbekiston 
Respublikasi Prezidenti saylovi mamlakat o‘z oldiga qo‘ygan buyuk maqsadlar yo‘lida 
– dunyodagi rivojlangan demokratik davlatlar qatoridan o‘rin egallash, mamlakatni 
siyosiy va iqtisodiy jihatdan modernizatsiya qilish, xalq uchun erkin, tinch va farovon 
hayotni ta’minlash borasida yana bir ulkan qadam qo‘yganini, ta’bir joiz bo‘lsa, 
mustaqil taraqqiyotining yangi davriga kirib borayotganini yaqqol namoyish etdi. 
2016 yil 4 dekabr’ kuni bo‘lib o‘tgan Prezident saylovi yakunlari bo‘yicha 
saylovchilarning 88,61 foiz ovozi bilan Shavkat Miromonovich Mirziyoev 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti etib saylandi. 2016 yil 14 dekabrda rasman o‘z 
vazifasini bajarishga kirishdi. 
O‘tgan qisqa vaqt davomida Prezident Sh.M.Mirziyoev rahnamoligida 
yurtimizning barcha hududlarida ulkan bunyodkorlik va obodonchilik ishlarini olib 
borish, aholiga sifatli kommunal xizmat ko‘rsatish, respublikaning shahar va 
tumanlari, ayniqsa, uzoq qishloq tumanlarini kompleks rivojlantirish orqali aholining 
turmush va mehnat sharoitini tubdan yaxshilashga qaratilgan keng ko‘lamli va samarali 
tadbirlarni amalga oshirilmoqda.
Miromonovich Mirziyoevni yoqlab 15 million 906 ming 724 nafar saylovchi yoki ovoz berishda ishtirok etgan saylovchilar umumiy sonining 88,61 foizi ovoz berdi, Xatamjon Abduraxmonovich Ketmonovni yoqlab 669 ming 187 nafar saylovchi yoki 3,73 foizi, Narimon Majitovich Umarovni yoqlab 619 ming 972 nafar saylovchi yoki 3,46 foiz saylovchilar ovoz berdi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti sayloviga tayyorgarlik ko‘rish va uni o‘tkazish jarayonini beshta xalqaro tashkilot – yevropada xavfsizlik va hamkorlik tashkilotining Demokratik institutlar va inson huquqlari bo‘yicha byurosi, Mustaqil Davlatlar Hamdo‘stligi, Shanxay hamkorlik tashkiloti, Butunjahon saylov organlari uyushmasi va Islom hamkorlik tashkilotidan hamda Amerika, yevropa, Osiyo va Afrikaning 46 ta davlatidan 600 nafarga yaqin kuzatuvchi kuzatib borgani siyosiy kampaniya demokratiya talablari asosida ochiq va oshkora o‘tganining yorqin dalilidir. Saylov jarayonini monitoring qilishda siyosiy partiyalardan 37 mingdan ortiq kuzatuvchi ham faol ishtirok etdi. Majlisda qayd etilganidek, 4 dekabr kuni bo‘lib o‘tgan O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti saylovi mamlakat o‘z oldiga qo‘ygan buyuk maqsadlar yo‘lida – dunyodagi rivojlangan demokratik davlatlar qatoridan o‘rin egallash, mamlakatni siyosiy va iqtisodiy jihatdan modernizatsiya qilish, xalq uchun erkin, tinch va farovon hayotni ta’minlash borasida yana bir ulkan qadam qo‘yganini, ta’bir joiz bo‘lsa, mustaqil taraqqiyotining yangi davriga kirib borayotganini yaqqol namoyish etdi. 2016 yil 4 dekabr’ kuni bo‘lib o‘tgan Prezident saylovi yakunlari bo‘yicha saylovchilarning 88,61 foiz ovozi bilan Shavkat Miromonovich Mirziyoev O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti etib saylandi. 2016 yil 14 dekabrda rasman o‘z vazifasini bajarishga kirishdi. O‘tgan qisqa vaqt davomida Prezident Sh.M.Mirziyoev rahnamoligida yurtimizning barcha hududlarida ulkan bunyodkorlik va obodonchilik ishlarini olib borish, aholiga sifatli kommunal xizmat ko‘rsatish, respublikaning shahar va tumanlari, ayniqsa, uzoq qishloq tumanlarini kompleks rivojlantirish orqali aholining turmush va mehnat sharoitini tubdan yaxshilashga qaratilgan keng ko‘lamli va samarali tadbirlarni amalga oshirilmoqda.