PEDAGOGIKA FANINING MAQSAD VAZIFALARI.

Yuklangan vaqt

2025-01-02

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

38,5 KB


 
 
 
 
 
 
PEDAGOGIKA FANINING MAQSAD VAZIFALARI. 
 
Reja: 
1. Pedagogika fan sifatida: 
2. Pedagogika fanining predmeti: 
3. Pedagogikaning metodologiyasi: 
4. Pedagogikaning ilmiy tadqiqot obyekti: 
5. Pedagogika metodlari. 
 
 
Tayanch tushunchalar: pedagogika, pedagogikaning tuzilishi, pedagogika 
tarmoqlari, bilim, ko’nikma, malaka,  maxsus pedagogika, pedagogik tizim, ilmiy-
pedagogik tadqiqot metodlari, kuzatish metodi, suhbat metodi, eksperiment metodi.  
 
 
1. Pedagogika fan sifatida: 
Pedagoglik kasbining shakllanishi kishilik taraqqiyoti tarixi bilan uzviy bog'liq. 
Ibtidoiy davr kishilari bolalarni o'zlari bilan ergashtirib yurib, ularga ov qilish, turli daraxt 
mevalarini terish, o'simliklarning ildizini kovlab olish, suv manbalarini izlab topish kabi 
harakatlarni amalga oshirishni o'rgatganlar. Bunday harakatlar qabila (urug')ning tajribali 
kishilari yoki keksalar tomonidan amalga oshirilgan. Oddiy kundalik ehtiyojlarni 
qondirish yo'lida olib borilayotgan xatti-harakatlar asosida yoshlarga mavjud tajribalar 
asosida ma'lumotlarni berib, ularda amaliy ko'nikmalarni shakllantirganlar.Turli 
tovushlarni chiqarish yordamida atrofdagilarni yaqinlashayotgan xavfdan ogoh qilishni 
bolalar kattalarning namunalari asosida o'zlashtirganlar. Nutq va yozuv paydo bo'lgunga 
PEDAGOGIKA FANINING MAQSAD VAZIFALARI. Reja: 1. Pedagogika fan sifatida: 2. Pedagogika fanining predmeti: 3. Pedagogikaning metodologiyasi: 4. Pedagogikaning ilmiy tadqiqot obyekti: 5. Pedagogika metodlari. Tayanch tushunchalar: pedagogika, pedagogikaning tuzilishi, pedagogika tarmoqlari, bilim, ko’nikma, malaka, maxsus pedagogika, pedagogik tizim, ilmiy- pedagogik tadqiqot metodlari, kuzatish metodi, suhbat metodi, eksperiment metodi. 1. Pedagogika fan sifatida: Pedagoglik kasbining shakllanishi kishilik taraqqiyoti tarixi bilan uzviy bog'liq. Ibtidoiy davr kishilari bolalarni o'zlari bilan ergashtirib yurib, ularga ov qilish, turli daraxt mevalarini terish, o'simliklarning ildizini kovlab olish, suv manbalarini izlab topish kabi harakatlarni amalga oshirishni o'rgatganlar. Bunday harakatlar qabila (urug')ning tajribali kishilari yoki keksalar tomonidan amalga oshirilgan. Oddiy kundalik ehtiyojlarni qondirish yo'lida olib borilayotgan xatti-harakatlar asosida yoshlarga mavjud tajribalar asosida ma'lumotlarni berib, ularda amaliy ko'nikmalarni shakllantirganlar.Turli tovushlarni chiqarish yordamida atrofdagilarni yaqinlashayotgan xavfdan ogoh qilishni bolalar kattalarning namunalari asosida o'zlashtirganlar. Nutq va yozuv paydo bo'lgunga  
 
qadar bu kabi harakatlar imo-ishoralar asosida amalga oshirilgan. Kishilik tarixida tub 
inqilobni sodir etgan nutq va yozuvning paydo bo'lishi, shuningdek, urug' jamoasi 
tomonidan bajariladigan mehnat faoliyatining turli sohalarga ajralishi yoshlarga nisbatan 
munosabatning ilg'or (progressiv) xarakter kasb etishiga imkon berdi. Jamiyatning 
tabaqalanishi natijasida, quldorlik tuzumida bolalarni ta'lim maskanlariga olib borish va 
olib kelish vazifasini qullar bajarishgan va ular “pedagog” deb nomlanganlar. 
“Pedagogika” atamasi “Peyne”-“bola” va “aygogeyn”-“etaklamoq” degan ma’noni 
bildiruvchi lotincha “daydagogos” so’zlaridan paydo bo’lishi quyidagicha izohlanadi: 
eramizdan oldingi II asrlarda Gretsiyada,  quldorlarning bolalalarini ovqatlantiradigan, 
sayrgaolibboruvchi, tarbiyachi-qullarni “pedagog” deb atalgan.  U bolalarning kamolga 
yetishiga mas’ul bo’lgan. Uldorning bolasini yetaklab maktabga olib borgan va olib kelgan. 
Maktabda ishlovchi o’qituvchilarni “didaskallar”  (didayko-men o’qitaman) deyishgan. 
Feodalizm jamiyatiga kelib esa har ikki kasbdagi kishilar hamkorligi natijasida ta’lim-  
tarbiya bilan maxsus shug’ullanuvchilar vujudga kelgan. Ularni “pedagog” deb nomlaganlar 
va bu so’z hozir ham ta’lim-tarbiya beruvchi o’qituvchilarga nisbatan qo’llaniladi. 
 
“Pedagog” kasbining ravnaq topishida Qadimgi Yunonistonlik allomalar Suqrot, 
Aflotun, Arastu, Demokrit va boshqalarning hissasi katta. Ular  o‘z faoliyatida yoshlarni 
o‘qitish hamda tarbiyalash vazifalariga  mos ravishda o‘z davrida ta'lim-tarbiya 
nazariyasini ishlab chiqdilar. Yunonistonda pedagogikaning rivojiga   ulkan xissa 
qo‘shdilar.  
Antik davrda maktablar Sparta, Afina va Rim tarbiya tizimining muhim tarkibiy 
qismi sifatida faoliyat olib borganlar. 
Qadimgi Yunonistonda ustozlar tomonidan shogirtlarini yig’ib talim va tarbiya bilan 
shug’ullanadigan joylar akademiva deb nomlangan. “Akademiya” so'zi afsonaviy 
qahramon Akadema nomidan kelib chiqqan. Eramizdan avvalgi IV asrda Afina 
yaqinidagi Akadema nomi bilan nomlanuvchi joyda Platon o'z shogirdlariga ma'ruzalar 
o'qigan bo'lib, keyinchalik ta'lim tashkil etiluvchi maskan ham shunday nom bilan atala 
boshlagan. 
Sharqda esa akademiya ko'rinishidagi ta'lim muassasalari “Donishmandlar uyi” (IX 
asr, Bag'dod), “Ma'mun akademiyasi” (XI asrboshlari, Xorazm), observatoriyalar 
qadar bu kabi harakatlar imo-ishoralar asosida amalga oshirilgan. Kishilik tarixida tub inqilobni sodir etgan nutq va yozuvning paydo bo'lishi, shuningdek, urug' jamoasi tomonidan bajariladigan mehnat faoliyatining turli sohalarga ajralishi yoshlarga nisbatan munosabatning ilg'or (progressiv) xarakter kasb etishiga imkon berdi. Jamiyatning tabaqalanishi natijasida, quldorlik tuzumida bolalarni ta'lim maskanlariga olib borish va olib kelish vazifasini qullar bajarishgan va ular “pedagog” deb nomlanganlar. “Pedagogika” atamasi “Peyne”-“bola” va “aygogeyn”-“etaklamoq” degan ma’noni bildiruvchi lotincha “daydagogos” so’zlaridan paydo bo’lishi quyidagicha izohlanadi: eramizdan oldingi II asrlarda Gretsiyada, quldorlarning bolalalarini ovqatlantiradigan, sayrgaolibboruvchi, tarbiyachi-qullarni “pedagog” deb atalgan. U bolalarning kamolga yetishiga mas’ul bo’lgan. Uldorning bolasini yetaklab maktabga olib borgan va olib kelgan. Maktabda ishlovchi o’qituvchilarni “didaskallar” (didayko-men o’qitaman) deyishgan. Feodalizm jamiyatiga kelib esa har ikki kasbdagi kishilar hamkorligi natijasida ta’lim- tarbiya bilan maxsus shug’ullanuvchilar vujudga kelgan. Ularni “pedagog” deb nomlaganlar va bu so’z hozir ham ta’lim-tarbiya beruvchi o’qituvchilarga nisbatan qo’llaniladi. “Pedagog” kasbining ravnaq topishida Qadimgi Yunonistonlik allomalar Suqrot, Aflotun, Arastu, Demokrit va boshqalarning hissasi katta. Ular o‘z faoliyatida yoshlarni o‘qitish hamda tarbiyalash vazifalariga mos ravishda o‘z davrida ta'lim-tarbiya nazariyasini ishlab chiqdilar. Yunonistonda pedagogikaning rivojiga ulkan xissa qo‘shdilar. Antik davrda maktablar Sparta, Afina va Rim tarbiya tizimining muhim tarkibiy qismi sifatida faoliyat olib borganlar. Qadimgi Yunonistonda ustozlar tomonidan shogirtlarini yig’ib talim va tarbiya bilan shug’ullanadigan joylar akademiva deb nomlangan. “Akademiya” so'zi afsonaviy qahramon Akadema nomidan kelib chiqqan. Eramizdan avvalgi IV asrda Afina yaqinidagi Akadema nomi bilan nomlanuvchi joyda Platon o'z shogirdlariga ma'ruzalar o'qigan bo'lib, keyinchalik ta'lim tashkil etiluvchi maskan ham shunday nom bilan atala boshlagan. Sharqda esa akademiya ko'rinishidagi ta'lim muassasalari “Donishmandlar uyi” (IX asr, Bag'dod), “Ma'mun akademiyasi” (XI asrboshlari, Xorazm), observatoriyalar  
 
qoshidagi jamiyatlar (XV asr, Samarqand) tarzida nomlangan. 
Fanning maqsadi; jamiyatningbarchaa’zolariniijtimoiyehtiyojgamosholdatarbiyalash, 
shaxssifatidashakllantirish, barkamolavlodnitarbiyalash. 
Fanning vazifalari; o’qitishning, ta’lim–tarbiyaning zamonaviy qonuniyatlari, 
mazmuni, usullari, vositalarini o’rganish, yoshlarni zamonaviy pedagogik bilimlar bilan 
qurollantirish, intellektual salohiyatini oshirish. 
Fanni o’rganish natijasida o’quv tarbiyaviy faoliyatni muvaffaqiyatli olib borish uchun 
zarur bo’lgan pedagogik  bilim va ko’nikmalarning umumiy hajmini, o’qituvchi –
murabbiyga xos umumiy kasbiy va  shaxsiy fazilatlarni egallaydi. 
2. Pedagogika fanining pretmeti: 
Pedagogika ijtimoiy fanlar tizimiga kiruvchi fan sanalib, yosh avlod hamda 
kattalarni milliy istiqlol g`oyalari asosida tarbiyalash, unga ta’lim berish muammolarini 
o`rganadi. Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muhim jihati – uni o`qitish va 
tarbiyalashgaasosiy e’tiborni qaratganligi bois didaktika (ta’lim nazariyasi) va tarbiya 
nazariyasi fanning muhim tarkibiy qismlari hisoblanadi.  
Didaktika (ta’lim nazariyasi, yunoncha didaktikos «o`rgatuvchi», didasko 
«o`rganuvchi»)ta’limning nazariy jihatlari, ta’lim jarayonining mohiyati, tamoyillari, 
qonuniyatlari, o`qituvchi va o`qituvchi faoliyatlari, ta’limning maqsadi, mazmuni, shakl, 
metod, vositalari, natijasi, ta’lim jarayonini takomillashtirish yo`llari va hokazo 
muammolarni tadqiq etadi.  
Ta’lim o`z mohiyatiga ko`raumumiy va maxsus kabi turlargaajratiladi. Umumiy 
ta’lim har bir shaxsning kamol topishi hamda u tomonidan hayotiy faoliyatni tashkil 
etaolishi uchun zarur bo`lgan ma’lumotlarni berishga yo`naltiriladi. Umumiy ta’lim 
asosida o`zlashtirilgan ma’lumotlar kelgusida shaxsning kasbiy tayyorgarligini 
ta’minlashga imkon beruvchi maxsus ta’lim olishi uchun asos bo`ladi.  
Maxsus ta’lim– o`zida mutaxassislik xususiyatlarini namoyon qilib, shaxsga 
muayyan kasbiy faoliyatni tashkil etish borasida nazariy bilimlarni berish asosidaamaliy 
ko`nikma hamda malakalarni shakllantirishgaxizmat qiladi. 
Ta’lim, shuningdek, turli darajadagi ta’lim dasturlarini amalgaoshirishiga ko`ra 
maktabgacha ta’lim, umumiy o`rta ta’lim, o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, oliy ta’lim, 
qoshidagi jamiyatlar (XV asr, Samarqand) tarzida nomlangan. Fanning maqsadi; jamiyatningbarchaa’zolariniijtimoiyehtiyojgamosholdatarbiyalash, shaxssifatidashakllantirish, barkamolavlodnitarbiyalash. Fanning vazifalari; o’qitishning, ta’lim–tarbiyaning zamonaviy qonuniyatlari, mazmuni, usullari, vositalarini o’rganish, yoshlarni zamonaviy pedagogik bilimlar bilan qurollantirish, intellektual salohiyatini oshirish. Fanni o’rganish natijasida o’quv tarbiyaviy faoliyatni muvaffaqiyatli olib borish uchun zarur bo’lgan pedagogik bilim va ko’nikmalarning umumiy hajmini, o’qituvchi – murabbiyga xos umumiy kasbiy va shaxsiy fazilatlarni egallaydi. 2. Pedagogika fanining pretmeti: Pedagogika ijtimoiy fanlar tizimiga kiruvchi fan sanalib, yosh avlod hamda kattalarni milliy istiqlol g`oyalari asosida tarbiyalash, unga ta’lim berish muammolarini o`rganadi. Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muhim jihati – uni o`qitish va tarbiyalashgaasosiy e’tiborni qaratganligi bois didaktika (ta’lim nazariyasi) va tarbiya nazariyasi fanning muhim tarkibiy qismlari hisoblanadi. Didaktika (ta’lim nazariyasi, yunoncha didaktikos «o`rgatuvchi», didasko «o`rganuvchi»)ta’limning nazariy jihatlari, ta’lim jarayonining mohiyati, tamoyillari, qonuniyatlari, o`qituvchi va o`qituvchi faoliyatlari, ta’limning maqsadi, mazmuni, shakl, metod, vositalari, natijasi, ta’lim jarayonini takomillashtirish yo`llari va hokazo muammolarni tadqiq etadi. Ta’lim o`z mohiyatiga ko`raumumiy va maxsus kabi turlargaajratiladi. Umumiy ta’lim har bir shaxsning kamol topishi hamda u tomonidan hayotiy faoliyatni tashkil etaolishi uchun zarur bo`lgan ma’lumotlarni berishga yo`naltiriladi. Umumiy ta’lim asosida o`zlashtirilgan ma’lumotlar kelgusida shaxsning kasbiy tayyorgarligini ta’minlashga imkon beruvchi maxsus ta’lim olishi uchun asos bo`ladi. Maxsus ta’lim– o`zida mutaxassislik xususiyatlarini namoyon qilib, shaxsga muayyan kasbiy faoliyatni tashkil etish borasida nazariy bilimlarni berish asosidaamaliy ko`nikma hamda malakalarni shakllantirishgaxizmat qiladi. Ta’lim, shuningdek, turli darajadagi ta’lim dasturlarini amalgaoshirishiga ko`ra maktabgacha ta’lim, umumiy o`rta ta’lim, o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, oliy ta’lim,  
 
oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim, kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash 
hamda maktabdan tashqari ta’lim kabi turlarga bo`linadi.  
Tarbiya nazariyasi – pedagogikaning muhim tarkibiy qismlaridan biri bo`lib, 
tarbiya jarayoni mazmuni, shakl, metod, vosita va usullari, uni tashkil etish 
muammolarini o`rganadi. 
Tarbiya muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajribaasosida yosh avlodni 
har tomonlama o`stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish 
jarayonidir.  
Ijtimoiy tarbiya aqliy, axloqiy, jismoniy, mehnat, estetik, iqtisodiy, huquqiy va 
ekologik tarbiya kabi yo`nalishlarda tashkil etiladi. 
3. Pedagogikaning metodologiyasi: 
Pedagogikaning fan sifatida shakllanib borishi ijtimoiy-iqtisodiy zaruriyat mahsuli 
sifatida turli fanlar bilan qadim-qadim zamonlardan bog‘liqligidir. Shuni ta'kidlamoq 
kerakki pedagogika fanining metodologik asosi diniy va dunyoviy fanlar tarkibida 
rivojlangan. Qur'onda “Ilm” so‘zi turli hollarda 765 marta takrorlanadi. G‘arb faylasuf 
olimlari ham Islom falsafasiga suyangan holda ijod etganlar. 
Pedagogika fanining metodologiyasini yaratishda qomusiy mutafakkir va 
pedagoglarning o‘rni diqqatga sazovardir. Al-xorazmiy, Ibn Sino, Abu Rayxon Beruniy, 
Rudakiy, Firdavsiy, Alisher Navoiy, chex olimi Yan Amos Kamenskiy, shveytsariyalik 
pedagog Iogann Genrix Pestalotstsi, nemis pedagogi Adol'f Disterverg, rus pedagogi 
K.D.Ushinskiy kabilar o‘z ijodiyotlarida pedagogikaning metodologik asosini yaratib, 
komil 
inson 
tarbiyalashdagi 
qonuniyatlarni 
asosladilar. 
Yangicha 
sharqona 
pedagogikaning metodologiyasi o‘tmish ajdodlarimizning barkamol inson tarbiyasidagi 
g‘oya va ta'limotlarini o‘rganib, unga suyangan holda milliy istiqlol mafkurasini 
mustaqkamlash va unga amal qilishdir. Pedagogika fanining mazmuni, maqsadi, 
vazifalari, tamoyil usul va vositalari, umuman, har-bir inson uchun zarur bo‘lgan 
tarbiyaviy ta'sirlar yangicha asosga ega bo‘lishi kerak. 
O‘zbekiston mustaqillikka erishgandan keyin birinchi marotaba 1992 yil iyul 
oyida fuqarolarga ta’lim, tarbiya berish, kasb-hunar o‘rgatishning huquqiy asoslarini 
belgilaydi hamda har kimning bilim olishdan iborat konstitutsiyaviy huquqini 
oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim, kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash hamda maktabdan tashqari ta’lim kabi turlarga bo`linadi. Tarbiya nazariyasi – pedagogikaning muhim tarkibiy qismlaridan biri bo`lib, tarbiya jarayoni mazmuni, shakl, metod, vosita va usullari, uni tashkil etish muammolarini o`rganadi. Tarbiya muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajribaasosida yosh avlodni har tomonlama o`stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayonidir. Ijtimoiy tarbiya aqliy, axloqiy, jismoniy, mehnat, estetik, iqtisodiy, huquqiy va ekologik tarbiya kabi yo`nalishlarda tashkil etiladi. 3. Pedagogikaning metodologiyasi: Pedagogikaning fan sifatida shakllanib borishi ijtimoiy-iqtisodiy zaruriyat mahsuli sifatida turli fanlar bilan qadim-qadim zamonlardan bog‘liqligidir. Shuni ta'kidlamoq kerakki pedagogika fanining metodologik asosi diniy va dunyoviy fanlar tarkibida rivojlangan. Qur'onda “Ilm” so‘zi turli hollarda 765 marta takrorlanadi. G‘arb faylasuf olimlari ham Islom falsafasiga suyangan holda ijod etganlar. Pedagogika fanining metodologiyasini yaratishda qomusiy mutafakkir va pedagoglarning o‘rni diqqatga sazovardir. Al-xorazmiy, Ibn Sino, Abu Rayxon Beruniy, Rudakiy, Firdavsiy, Alisher Navoiy, chex olimi Yan Amos Kamenskiy, shveytsariyalik pedagog Iogann Genrix Pestalotstsi, nemis pedagogi Adol'f Disterverg, rus pedagogi K.D.Ushinskiy kabilar o‘z ijodiyotlarida pedagogikaning metodologik asosini yaratib, komil inson tarbiyalashdagi qonuniyatlarni asosladilar. Yangicha sharqona pedagogikaning metodologiyasi o‘tmish ajdodlarimizning barkamol inson tarbiyasidagi g‘oya va ta'limotlarini o‘rganib, unga suyangan holda milliy istiqlol mafkurasini mustaqkamlash va unga amal qilishdir. Pedagogika fanining mazmuni, maqsadi, vazifalari, tamoyil usul va vositalari, umuman, har-bir inson uchun zarur bo‘lgan tarbiyaviy ta'sirlar yangicha asosga ega bo‘lishi kerak. O‘zbekiston mustaqillikka erishgandan keyin birinchi marotaba 1992 yil iyul oyida fuqarolarga ta’lim, tarbiya berish, kasb-hunar o‘rgatishning huquqiy asoslarini belgilaydi hamda har kimning bilim olishdan iborat konstitutsiyaviy huquqini  
 
ta’minlashga qaratilgan “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun va Kadrlar tayyorlash milliy 
dasturi qabul qilindi va 1997 yilning 29 avgustida bir qancha o’zgartirishlar kiritilgan 
holda qaytadan tasdiqlandi, Qonun 5 bo’lim va 34 moddadan iborat bo’lib 3 bosqichda 
amalga oshirish nazarda tutilgan ya’ni:  
Birinchi bosqch (1997-2001 yillar) mavjud kadrlar tayyorlash tizimining ijobiy 
salohiyatini saqlab qolish asosida ushbu tizimni isloh qilish va rivojlantirish uchun 
huquqiy, kadrlar jihatidan, ilmiy-uslubiy, moliyaviy shart-sharoitlarni yaratish. 
Ikkinchi bosqch (2001-2005 yillar) - Mehnat bozorining rivojlanishi va real 
ijtimoiy-iqtisodiy sharoitlarni hisobgaolgan holda ungaaniqliklar kiritish. Bu 
bosqchda, shuningdek, ta’lim muassasalarini maxsus tayyorlangan malakali pedagog 
kadrlar bilan to`ldirish ta’minlanadi, ularning faoliyatida raqobatgaasoslangan muhit 
vujudga keltirish hamda ta’lim muassasalarining moddiy-texnika vaaxborot bazasini 
mustahkamlash davom ettiriladi, o`quv-tarbiya jarayonining yuqori sifatli o`quv 
adabiyotlari va ilg`or pedagogik texnologiyalar bilan ta’minlash, uzluksiz ta’lim 
tizimini axborotlashtirish vazifalarining ham hal etilishi alohida urg`u beriladi.  
Uchinchi bosqich (2005 va undan keyingi yillar) to`plangan tajribani tahlil etish va 
umumlashtirish asosida, mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish istiqbollariga 
muvofiq kadrlar tayyorlash tizimini takomillashtirish va yanada rivojlantirish. 
O’zbekiston Respublikasida uzluksiz ta’lim quyidagi ko’rinishlarda amalga oshirilib 
kelinmoqda. 
1. Maktabgacha ta’lim; 
2. Umumiy o’rta ta’lim; 
3. Kasb-hunar ta’limi, Akademik litsey; 
4. Oliyta’lim; 
5. Oliy o’quv yurtidan keying ta’lim; 
6. Kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish; 
7. Maktabdan tashqari ta’lim. 
201_ yil _ ___________dagi F-____ sonli Farmoniga binoan 2017-2021 yillarda 
O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha 
ta’minlashga qaratilgan “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun va Kadrlar tayyorlash milliy dasturi qabul qilindi va 1997 yilning 29 avgustida bir qancha o’zgartirishlar kiritilgan holda qaytadan tasdiqlandi, Qonun 5 bo’lim va 34 moddadan iborat bo’lib 3 bosqichda amalga oshirish nazarda tutilgan ya’ni: Birinchi bosqch (1997-2001 yillar) mavjud kadrlar tayyorlash tizimining ijobiy salohiyatini saqlab qolish asosida ushbu tizimni isloh qilish va rivojlantirish uchun huquqiy, kadrlar jihatidan, ilmiy-uslubiy, moliyaviy shart-sharoitlarni yaratish. Ikkinchi bosqch (2001-2005 yillar) - Mehnat bozorining rivojlanishi va real ijtimoiy-iqtisodiy sharoitlarni hisobgaolgan holda ungaaniqliklar kiritish. Bu bosqchda, shuningdek, ta’lim muassasalarini maxsus tayyorlangan malakali pedagog kadrlar bilan to`ldirish ta’minlanadi, ularning faoliyatida raqobatgaasoslangan muhit vujudga keltirish hamda ta’lim muassasalarining moddiy-texnika vaaxborot bazasini mustahkamlash davom ettiriladi, o`quv-tarbiya jarayonining yuqori sifatli o`quv adabiyotlari va ilg`or pedagogik texnologiyalar bilan ta’minlash, uzluksiz ta’lim tizimini axborotlashtirish vazifalarining ham hal etilishi alohida urg`u beriladi. Uchinchi bosqich (2005 va undan keyingi yillar) to`plangan tajribani tahlil etish va umumlashtirish asosida, mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish istiqbollariga muvofiq kadrlar tayyorlash tizimini takomillashtirish va yanada rivojlantirish. O’zbekiston Respublikasida uzluksiz ta’lim quyidagi ko’rinishlarda amalga oshirilib kelinmoqda. 1. Maktabgacha ta’lim; 2. Umumiy o’rta ta’lim; 3. Kasb-hunar ta’limi, Akademik litsey; 4. Oliyta’lim; 5. Oliy o’quv yurtidan keying ta’lim; 6. Kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish; 7. Maktabdan tashqari ta’lim. 201_ yil _ ___________dagi F-____ sonli Farmoniga binoan 2017-2021 yillarda O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha  
 
Harakatlar strategiyasi qabul qilindi. Mazkur hujjat asosida boshqa sohalar kabi ta’lim 
sohasida ham qator islohotlar amalga oshirildi. Jumladan, 
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30-sentabrdagi «O’zbekiston 
Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi faoliyatini tashkil etish to’g’risida» PQ-
3305-son qarori asosida respublikamizda ilk bor Maktabgacha ta’lim vazirligi tashkil 
etildi. 
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30-sentabrdagi «O’zbekiston 
Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi faoliyatini takomillashtirish to’g’risida» gi PQ-
3304-son Qarori qabul qilindi. 
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018-yil 25-yanvardagi «Umumiy o’rta, 
o’rta maxsus va kasb-hunar ta’limi tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari 
to’g’risida»gi PF-5313-son Farmoni qabul qilindi. Farmonga muvofiq,      2018/2019 
o’quv yilidan boshlab majburiy umumiy o’rta va o’rta maxsus ta’lim umum ta’lim 
maktablarida, shujumladan, ixtisoslashtirilgan maktablarda, ixtisoslashtirilgan san’at 
va madaniyat maktab-internatlarida, ixtisoslashtirilgan olimpiya zaxiralari maktab-
internatlarida hamda akademik litseylarda uzluksiz va 11 yillik muddatda; 2019/2020 
o’quv yilidan boshlab kasb-hunar kollejlariga o’qishga qabul qilish umumta’lim 
maktablarining 11-sinflari bitiruvchilari hisobidan, ixtiyoriylik asosida, tegishli 
mutaxassislikka (kasbga) ega bo’lish uchun 6 oydan 2 yilgacha bo’lgan o’qitish 
muddatlarida amalga oshirilishi belgilab berildi. 
Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 24-oktabrdagi «Umumiy o’rta ta’lim 
muassasalarining 10-11-sinflari o’quvchilariga kasbiy ta’lim berishga ixtisoslashgan 
o’quv-ishlab chiqarish majmualarini tashkil etish chora-tadbirlari to’g’risida»gi  868-
son qarori qabul qilindi. 
2017-yil 20-apreldagi «Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari 
to’g’risida»g iPQ-2909-son Qarori qabul qilindi. 
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining «Oliy o’quv yurtidan keyingi ta’lim 
tizimini yanada takomillashtirish to’g’risida» 2017 yil 16 fevraldagi PF-4958-son 
Farmoni ijrosini ta’minlash maqsadida 
Harakatlar strategiyasi qabul qilindi. Mazkur hujjat asosida boshqa sohalar kabi ta’lim sohasida ham qator islohotlar amalga oshirildi. Jumladan, O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30-sentabrdagi «O’zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi faoliyatini tashkil etish to’g’risida» PQ- 3305-son qarori asosida respublikamizda ilk bor Maktabgacha ta’lim vazirligi tashkil etildi. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30-sentabrdagi «O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi faoliyatini takomillashtirish to’g’risida» gi PQ- 3304-son Qarori qabul qilindi. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018-yil 25-yanvardagi «Umumiy o’rta, o’rta maxsus va kasb-hunar ta’limi tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida»gi PF-5313-son Farmoni qabul qilindi. Farmonga muvofiq, 2018/2019 o’quv yilidan boshlab majburiy umumiy o’rta va o’rta maxsus ta’lim umum ta’lim maktablarida, shujumladan, ixtisoslashtirilgan maktablarda, ixtisoslashtirilgan san’at va madaniyat maktab-internatlarida, ixtisoslashtirilgan olimpiya zaxiralari maktab- internatlarida hamda akademik litseylarda uzluksiz va 11 yillik muddatda; 2019/2020 o’quv yilidan boshlab kasb-hunar kollejlariga o’qishga qabul qilish umumta’lim maktablarining 11-sinflari bitiruvchilari hisobidan, ixtiyoriylik asosida, tegishli mutaxassislikka (kasbga) ega bo’lish uchun 6 oydan 2 yilgacha bo’lgan o’qitish muddatlarida amalga oshirilishi belgilab berildi. Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 24-oktabrdagi «Umumiy o’rta ta’lim muassasalarining 10-11-sinflari o’quvchilariga kasbiy ta’lim berishga ixtisoslashgan o’quv-ishlab chiqarish majmualarini tashkil etish chora-tadbirlari to’g’risida»gi 868- son qarori qabul qilindi. 2017-yil 20-apreldagi «Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to’g’risida»g iPQ-2909-son Qarori qabul qilindi. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining «Oliy o’quv yurtidan keyingi ta’lim tizimini yanada takomillashtirish to’g’risida» 2017 yil 16 fevraldagi PF-4958-son Farmoni ijrosini ta’minlash maqsadida  
 
4. Pedagogikaning ilmiy tadqiqot ob’ekti: 
Pedagogika fani rivoji muayyan pedagogik muammolarni tadqiq etish maqsadida olib 
borilgan tadqiqot ishlarining g'oyasi, mazmuni hamda natijalari hisobiga ta'minlanadi.  
Pedagogik ilmiv-tadqiqot metodlari shaxsni tarbiyalash, unga muayyan 
yo'nalishlarda chuqur, puxta ilmiy bilimlarni berishga berish tamoyillari, obyektiv va 
subyektiv omillarini aniqlovchi pedagogik jarayonning ichki mohiyati, aloqa va 
qonuniyatlarini maxsus tekshirish va bilish usullaridir. 
Pedagogik ilmiy tadqiqotlarni amalga oshirish murakkab, muayyan muddatni taqozo 
etuvchi, izchillik, uzluksizlik, tizimlilik hamda aniq maqsad kabi xususiyatlarga ega 
bo'lgan jarayon bo'lib, uning samarali bo'lishi uchun bir qator shartlarga rioya etish zarur. 
Ular quyidagilardir: 
1) muammoning dolzarbligi va mavzuning aniq belgilanganligi; 
2) 
ilmiy farazlarning to'g'ri shakllantirilganligi; 
3) vazifalarning tadqiqot maqsadi asosida to'g'ri belgilanganligi; 
4) 
tadqiqot metodlar tizimiga nisbatan obyektiv yondashuv; 
5) tajriba-sinov ishlari jarayoniga jalb etiluvchi respondentlarning yosh, psixologik 
va shaxsiy xususiyatlari, shuningdek, shaxs rivojlanishi qonuniyatlarining to'g'ri hisobga 
olinganligi; 
6) tadqiqot natijalarini oldindan tashxislash va uning natijalarini aytib o'tish; 
7) 
tadqiqot natijalarining kafolatlanganligi. 
Zamonaviy sharoitda, pedagogik yo'nalishda, tadqiqotlarni olib oorishda quyidagi 
metodlardan foydalanilmoqda:Pedagogik kuzatish metodi, Suhbat metodi, Anketa 
metodi, Intervyu metodi, Ta'lim muassasasi hujjatlarini tahlil qilish metodi, Test metodi, 
Pedagogik tahlil metodi, Bolalar ijodini o'rganish metodi, Pedagogik tajriba metodi, 
Matematik-statistik metod. 
5. Pedagogikaning metodlari. 
Pedagogik muammolarni hal qilishda turli-tuman tadqiqot metodlari mavjud.Metod 
lotincha-mitodos-yo‘l so‘zidan olingan.Ilmiy tadqiqot esa shu metod orqali nazariy, 
siyosiy, ilmiy, milliy va ijtimoiy hayot hodisalarini bilish maqsadida qizmat qiladi. Ilmiy-
pedagogik tadqiqot metodlaridan biror pedagogik muammoni qal qilish maqsadida talaba, 
4. Pedagogikaning ilmiy tadqiqot ob’ekti: Pedagogika fani rivoji muayyan pedagogik muammolarni tadqiq etish maqsadida olib borilgan tadqiqot ishlarining g'oyasi, mazmuni hamda natijalari hisobiga ta'minlanadi. Pedagogik ilmiv-tadqiqot metodlari shaxsni tarbiyalash, unga muayyan yo'nalishlarda chuqur, puxta ilmiy bilimlarni berishga berish tamoyillari, obyektiv va subyektiv omillarini aniqlovchi pedagogik jarayonning ichki mohiyati, aloqa va qonuniyatlarini maxsus tekshirish va bilish usullaridir. Pedagogik ilmiy tadqiqotlarni amalga oshirish murakkab, muayyan muddatni taqozo etuvchi, izchillik, uzluksizlik, tizimlilik hamda aniq maqsad kabi xususiyatlarga ega bo'lgan jarayon bo'lib, uning samarali bo'lishi uchun bir qator shartlarga rioya etish zarur. Ular quyidagilardir: 1) muammoning dolzarbligi va mavzuning aniq belgilanganligi; 2) ilmiy farazlarning to'g'ri shakllantirilganligi; 3) vazifalarning tadqiqot maqsadi asosida to'g'ri belgilanganligi; 4) tadqiqot metodlar tizimiga nisbatan obyektiv yondashuv; 5) tajriba-sinov ishlari jarayoniga jalb etiluvchi respondentlarning yosh, psixologik va shaxsiy xususiyatlari, shuningdek, shaxs rivojlanishi qonuniyatlarining to'g'ri hisobga olinganligi; 6) tadqiqot natijalarini oldindan tashxislash va uning natijalarini aytib o'tish; 7) tadqiqot natijalarining kafolatlanganligi. Zamonaviy sharoitda, pedagogik yo'nalishda, tadqiqotlarni olib oorishda quyidagi metodlardan foydalanilmoqda:Pedagogik kuzatish metodi, Suhbat metodi, Anketa metodi, Intervyu metodi, Ta'lim muassasasi hujjatlarini tahlil qilish metodi, Test metodi, Pedagogik tahlil metodi, Bolalar ijodini o'rganish metodi, Pedagogik tajriba metodi, Matematik-statistik metod. 5. Pedagogikaning metodlari. Pedagogik muammolarni hal qilishda turli-tuman tadqiqot metodlari mavjud.Metod lotincha-mitodos-yo‘l so‘zidan olingan.Ilmiy tadqiqot esa shu metod orqali nazariy, siyosiy, ilmiy, milliy va ijtimoiy hayot hodisalarini bilish maqsadida qizmat qiladi. Ilmiy- pedagogik tadqiqot metodlaridan biror pedagogik muammoni qal qilish maqsadida talaba,  
 
o‘qituvchi-tarbiyachi, aspirant-tadqiqotchi va ilmiy xodimlar foydalanadilar. Ilmiy 
izlanishning dastlabki debochasi adabiyotlarni o‘rganib, tahlil qilishdan boshlanadi. 
Adabiyotlarni o‘rganish Prezident asarlari, tadqiqot mavzusiga doir darslik, 
monografiya, risola va maholalar, tadqiqot mavzusiga doir pedagogik-psixologik 
tadqiqotlar, dissertatsiyalar o‘rganiladi. 
Kuzatish metodi. Kuzatish adabiyotlarni o‘rganishdan keyin boshlanadi. 
Kuzatishda tadqiqotchi biror maqsadni ko‘zda tutib tashkil etadi. Kuzatish 
rejalashtiriladi, uning dasturi tuziladi.Bunda kuzatish tezligi, soni, manzili, vaqti, 
vaziyatni kuzatish, materiallarni qayd qilish muddati belgilanadi. Kuzatish muddatiga 
ko‘ra ikki turga ajratiladi: qisha va uzoq muddatli kuzatish. qisha kuzatish ob'ektning 
kundalik faoliyatidagi o‘zgarishlardan ma'lum xulosaga kelish. Uzoq muddatli kuzatish 
qo‘yilgan maqsad, reja va dastur asosida olib borilib, ma'lum ilmiy, yakuniy xulosaga 
kelinadi. Kuzatishning yakuniy qayd qilishda kinosyomka, video yozuvi, televideniya va 
boshqa texnik vositalardan foydalanish mumkin. 
Suhbat metodi. Tadqiqot mavzusining biror tomoni yoki hodisalari haqida bilib 
olish maqsadida ma'lum ma'sul Shaxslar bilan og‘zaki savollar berib, ulardan axborot 
olish jarayonidir. So‘roqlar mavzu doirasida, mantiqan, mazmunli, tartibli, aniq ifodasiga 
ega bo‘lishi lozim va uni to‘g‘ri yoki noto‘g‘riligiga qarab jadval tuzib natijasi aniqlanadi. 
Suhbat metodi jarayonida interv'yu olish ham mumkin. O‘rinli, mantiqan yuksak javoblar 
yoki noaniq javoblar magnit lentalariga yozib boriladi va tahlil etiladi. Yozma javoblarni 
ommaviy ravishda yig‘ib olish metodi anketa metodi deb ataladi. Tadqiqot natijalarini 
ishonchliligi anketalar mazmuniga, berilgan savollar shakliga, to‘ldirilgan anketalar 
soniga bog‘liq bo‘ladi.  
Pedagogik eksperiment. Bu metod yordamida ilmiy gepotezalarning ishonchliligi 
tekshiriladi, pedagogika tizimlarining ayrim elementlari o‘rtasidagi bog‘liqlik va 
munosabatlar aniqlanadi. Tabiiy eksperiment va labaratoriyaeksperimenti pedagogik 
eksperimentning asosiy turlari hisoblanib, ular ko‘pgina turlarga bo‘linadi.  
Tabiiy eksperiment sharoitida yangi o‘quv rejalari, dasturlar, darsliklar va 
boshqalar odatdagi o‘quv rejimini buzmay turib tekshiriladi.  Pedagogik eksperiment bu 
ham kuzatish, lekin u pedagogik jarayoning o‘tish sharoitlarini muntazam o‘zgartirish 
munosabati bilan maxsus tashkil etilgan bo‘ladi. Pedagogik jarayonni aniqroq o‘rganish 
o‘qituvchi-tarbiyachi, aspirant-tadqiqotchi va ilmiy xodimlar foydalanadilar. Ilmiy izlanishning dastlabki debochasi adabiyotlarni o‘rganib, tahlil qilishdan boshlanadi. Adabiyotlarni o‘rganish Prezident asarlari, tadqiqot mavzusiga doir darslik, monografiya, risola va maholalar, tadqiqot mavzusiga doir pedagogik-psixologik tadqiqotlar, dissertatsiyalar o‘rganiladi. Kuzatish metodi. Kuzatish adabiyotlarni o‘rganishdan keyin boshlanadi. Kuzatishda tadqiqotchi biror maqsadni ko‘zda tutib tashkil etadi. Kuzatish rejalashtiriladi, uning dasturi tuziladi.Bunda kuzatish tezligi, soni, manzili, vaqti, vaziyatni kuzatish, materiallarni qayd qilish muddati belgilanadi. Kuzatish muddatiga ko‘ra ikki turga ajratiladi: qisha va uzoq muddatli kuzatish. qisha kuzatish ob'ektning kundalik faoliyatidagi o‘zgarishlardan ma'lum xulosaga kelish. Uzoq muddatli kuzatish qo‘yilgan maqsad, reja va dastur asosida olib borilib, ma'lum ilmiy, yakuniy xulosaga kelinadi. Kuzatishning yakuniy qayd qilishda kinosyomka, video yozuvi, televideniya va boshqa texnik vositalardan foydalanish mumkin. Suhbat metodi. Tadqiqot mavzusining biror tomoni yoki hodisalari haqida bilib olish maqsadida ma'lum ma'sul Shaxslar bilan og‘zaki savollar berib, ulardan axborot olish jarayonidir. So‘roqlar mavzu doirasida, mantiqan, mazmunli, tartibli, aniq ifodasiga ega bo‘lishi lozim va uni to‘g‘ri yoki noto‘g‘riligiga qarab jadval tuzib natijasi aniqlanadi. Suhbat metodi jarayonida interv'yu olish ham mumkin. O‘rinli, mantiqan yuksak javoblar yoki noaniq javoblar magnit lentalariga yozib boriladi va tahlil etiladi. Yozma javoblarni ommaviy ravishda yig‘ib olish metodi anketa metodi deb ataladi. Tadqiqot natijalarini ishonchliligi anketalar mazmuniga, berilgan savollar shakliga, to‘ldirilgan anketalar soniga bog‘liq bo‘ladi. Pedagogik eksperiment. Bu metod yordamida ilmiy gepotezalarning ishonchliligi tekshiriladi, pedagogika tizimlarining ayrim elementlari o‘rtasidagi bog‘liqlik va munosabatlar aniqlanadi. Tabiiy eksperiment va labaratoriyaeksperimenti pedagogik eksperimentning asosiy turlari hisoblanib, ular ko‘pgina turlarga bo‘linadi. Tabiiy eksperiment sharoitida yangi o‘quv rejalari, dasturlar, darsliklar va boshqalar odatdagi o‘quv rejimini buzmay turib tekshiriladi. Pedagogik eksperiment bu ham kuzatish, lekin u pedagogik jarayoning o‘tish sharoitlarini muntazam o‘zgartirish munosabati bilan maxsus tashkil etilgan bo‘ladi. Pedagogik jarayonni aniqroq o‘rganish  
 
uchun  eksperimentator o‘zi tashkil etgan jarayonni kuzatadi. U pedagogik jarayonga 
aralashadi, tarbiyalanuvchilar bilan tarbiyachi faoliyatining muayyan sharoitlarini 
yaratadi.  Pedagogik eksperiment dastlabki ma'lumotlarini, aniq sharoitlarni va o‘qitish 
usullarini yoki tadqiq qilinadigan materiallarni aniq belgilashni, shuningdek eksperiment 
natijalarini qar tomonlama hisobga olishni talab etadi. 
Labaratoriya Pedagogik eksperiment  ilmiy tadqiqotining ancha qat'iy shaklidir. 
Juda keng pedagogik kontekstdan uning muayyan tomoni ajratib olinadi, natijalarni aniq 
tekshirib borishga va o‘zgaruvchan kattaliklar o‘rnini almashtirishga imkon beradigan 
sun'iy sharoit yaratiladi.  
Quyidagilar pedagogik eksperimentning bosqichlari hisoblanadi: 
Eksperimentni rivojlantirish, eksperiment o‘tkazish va natijalarni sharxlash. 
Rivojlantirish eksperiment maqsadi va vazifasini belgilash, eksperiment natijasiga 
ta'sir etuvchi omillar va ular darajasining miqdorini aniqlashni, kerakli kuzatishlar soni, 
eksperiment o‘tkazish tartibi, olingan natijalarni tekshirish metodlarini o‘z ichiga oladi. 
Maktab hujjatlarini tahlil qilish metodi Pedagogika hodisalari va faktlarini 
tekshirishda maktab qujjatlarini mukammal va chuqur o‘rganmoq lozim. Maktab 
qujjatlarini tahlil qilishda ta'lim qonuniga amal qilinmog‘i lozim. Maktab qujjatlarini 
tahlil qilishda o‘quvchilarning ijodiy faolligi  va mustaqilligini, iqtidorliligini hamda 
ilg‘or pedagogik tajribalarning umumlashtirilishi va joriy etilishini ko‘rsatgan 
taqdirdagina to‘liq qiymatga ega bo‘ladi.  
Bolalar ijodini o‘rganish metodi Maktab o‘quvchilari ijodini hamda ularning turli 
tuman ishlarini o‘rganish va tahlil qilish pedagogik tadqiqotning samarali metodlaridan 
biridir. Iqtidorli o‘quvchilar aqliy qobiliyatlari, olijanob ahloqiy qiyofalari, estetik didlari, 
sinchkovliklari va qiziquvchanliklari bilan ajralib turadi. Ta'lim qonunida va milliy 
dasturida pedagogika fani bolalar ijodining manbaalari va faktorlarini chuqur bilishga 
hamda ularni yanada taraqqiy ettirish va takomillashtirishning to‘g‘ri yo‘llarini ko‘rsatib 
berishga qaratilgan. 
Statistika ma'lumotlarini analiz va sintez qilish metodi Pedagogik tadqiqotga 
kerakli statistika ma'lumotlarini ma'lum bir maqsad bilan sistemali o‘rganish mustaqil 
O‘zbekistonda fan, madaniyat, ta'lim-tarbiyani taraqqiy etishiga salmoqli hissa qo‘shadi. 
uchun eksperimentator o‘zi tashkil etgan jarayonni kuzatadi. U pedagogik jarayonga aralashadi, tarbiyalanuvchilar bilan tarbiyachi faoliyatining muayyan sharoitlarini yaratadi. Pedagogik eksperiment dastlabki ma'lumotlarini, aniq sharoitlarni va o‘qitish usullarini yoki tadqiq qilinadigan materiallarni aniq belgilashni, shuningdek eksperiment natijalarini qar tomonlama hisobga olishni talab etadi. Labaratoriya Pedagogik eksperiment ilmiy tadqiqotining ancha qat'iy shaklidir. Juda keng pedagogik kontekstdan uning muayyan tomoni ajratib olinadi, natijalarni aniq tekshirib borishga va o‘zgaruvchan kattaliklar o‘rnini almashtirishga imkon beradigan sun'iy sharoit yaratiladi. Quyidagilar pedagogik eksperimentning bosqichlari hisoblanadi: Eksperimentni rivojlantirish, eksperiment o‘tkazish va natijalarni sharxlash. Rivojlantirish eksperiment maqsadi va vazifasini belgilash, eksperiment natijasiga ta'sir etuvchi omillar va ular darajasining miqdorini aniqlashni, kerakli kuzatishlar soni, eksperiment o‘tkazish tartibi, olingan natijalarni tekshirish metodlarini o‘z ichiga oladi. Maktab hujjatlarini tahlil qilish metodi Pedagogika hodisalari va faktlarini tekshirishda maktab qujjatlarini mukammal va chuqur o‘rganmoq lozim. Maktab qujjatlarini tahlil qilishda ta'lim qonuniga amal qilinmog‘i lozim. Maktab qujjatlarini tahlil qilishda o‘quvchilarning ijodiy faolligi va mustaqilligini, iqtidorliligini hamda ilg‘or pedagogik tajribalarning umumlashtirilishi va joriy etilishini ko‘rsatgan taqdirdagina to‘liq qiymatga ega bo‘ladi. Bolalar ijodini o‘rganish metodi Maktab o‘quvchilari ijodini hamda ularning turli tuman ishlarini o‘rganish va tahlil qilish pedagogik tadqiqotning samarali metodlaridan biridir. Iqtidorli o‘quvchilar aqliy qobiliyatlari, olijanob ahloqiy qiyofalari, estetik didlari, sinchkovliklari va qiziquvchanliklari bilan ajralib turadi. Ta'lim qonunida va milliy dasturida pedagogika fani bolalar ijodining manbaalari va faktorlarini chuqur bilishga hamda ularni yanada taraqqiy ettirish va takomillashtirishning to‘g‘ri yo‘llarini ko‘rsatib berishga qaratilgan. Statistika ma'lumotlarini analiz va sintez qilish metodi Pedagogik tadqiqotga kerakli statistika ma'lumotlarini ma'lum bir maqsad bilan sistemali o‘rganish mustaqil O‘zbekistonda fan, madaniyat, ta'lim-tarbiyani taraqqiy etishiga salmoqli hissa qo‘shadi.  
 
Anketa metodi O‘quvchilardan so‘rash usuli bo‘lib, u o‘quvchilar jamoasining 
ma'lumotlari to‘g‘risidagi kerakli ma'lumotlarni olish uchun ularning fikrlari va 
qarashlarini aniqlash uchun va kasbga yo‘llashni belgilash uchun maxsus formada 
ishlangan bo‘lmog‘i lozim. Anketada ko‘zlangan maqsadga muvofiq savollari bo‘lib, 
ularni javoblaridan pedagogik natijalar kelib chiqmog‘i lozim.  
Hisoblash matematikasi va kibernetika metodlari. Hozirgi zamon sanoat ishlab 
chiqarishi fani va texnikasining talab hamda manfaatlari turmushda sinalgan texnika 
vositalarini, hisoblash matematikasi va kibernetika usullarini maktab ishida va 
pedagogikada qo‘llanishini talab qiladi. Pedagogik kibernetika o‘quv protsesida o‘qitish, 
bilim berish jarayonini boshqarishning alohida formasi sifatida o‘ziga xos xususiyatga 
ega.Shuning uchun pedagogik jarayon bilan ishlab chiqish jarayonlarini avtomatlashtirish 
o‘rtasida katta farq bor. 
 Pedagogik tadqiqotlardan kino, ovoz texnikasi, foto, televidinie singari texnika 
vositalaridan ham keng foydalaniladi. Ular o‘quvchilarning bilish faoliyatlarini 
aktivlashtirishga yordam beradi. Bolalar uchun qo‘shimcha rag‘batlantirish omillarini 
hosil qiladi. Bular o‘qituvchilar mehnatini ma'lum maqsadda yengillashtiradi. 
Ko‘rsatilgan vositalarning har-biri bolalarning yoshini, o‘quv fani va pedagogik jarayonni 
mukammallashtiradi. 
Anketa metodi O‘quvchilardan so‘rash usuli bo‘lib, u o‘quvchilar jamoasining ma'lumotlari to‘g‘risidagi kerakli ma'lumotlarni olish uchun ularning fikrlari va qarashlarini aniqlash uchun va kasbga yo‘llashni belgilash uchun maxsus formada ishlangan bo‘lmog‘i lozim. Anketada ko‘zlangan maqsadga muvofiq savollari bo‘lib, ularni javoblaridan pedagogik natijalar kelib chiqmog‘i lozim. Hisoblash matematikasi va kibernetika metodlari. Hozirgi zamon sanoat ishlab chiqarishi fani va texnikasining talab hamda manfaatlari turmushda sinalgan texnika vositalarini, hisoblash matematikasi va kibernetika usullarini maktab ishida va pedagogikada qo‘llanishini talab qiladi. Pedagogik kibernetika o‘quv protsesida o‘qitish, bilim berish jarayonini boshqarishning alohida formasi sifatida o‘ziga xos xususiyatga ega.Shuning uchun pedagogik jarayon bilan ishlab chiqish jarayonlarini avtomatlashtirish o‘rtasida katta farq bor. Pedagogik tadqiqotlardan kino, ovoz texnikasi, foto, televidinie singari texnika vositalaridan ham keng foydalaniladi. Ular o‘quvchilarning bilish faoliyatlarini aktivlashtirishga yordam beradi. Bolalar uchun qo‘shimcha rag‘batlantirish omillarini hosil qiladi. Bular o‘qituvchilar mehnatini ma'lum maqsadda yengillashtiradi. Ko‘rsatilgan vositalarning har-biri bolalarning yoshini, o‘quv fani va pedagogik jarayonni mukammallashtiradi.