PUL ISLOHOTLARI VA UNI MUOMALASINI BARQARORLASHTIRISHDAGI O'RNI

Yuklangan vaqt

2025-02-25

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

24

Faytl hajmi

57,1 KB


 
 
 
 
 
 
PUL ISLOHOTLARI VA UNI MUOMALASINI 
BARQARORLASHTIRISHDAGI O'RNI 
 
Reja: 
KIRISH 
1. Pul islohotlari va uning elementlari. Pul tizimining turlari. 
2. O’zbekiston Respublikasining pul tizimi va uning rivojlanish tarixi. 
3. Muomiladagi pul massasi va uni boshqarish. 
XULOSA 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
PUL ISLOHOTLARI VA UNI MUOMALASINI BARQARORLASHTIRISHDAGI O'RNI Reja: KIRISH 1. Pul islohotlari va uning elementlari. Pul tizimining turlari. 2. O’zbekiston Respublikasining pul tizimi va uning rivojlanish tarixi. 3. Muomiladagi pul massasi va uni boshqarish. XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
 
 
 
 
Kirish 
Har bir davlat o’zining pul tizimiga ega bo’lganidek O’zbekiston mustakil pul 
tizimiga ega. Respublikamizda mustakil pul tizimini tashkil topishining I-bosqichi 
1992 yilni noyabr oyida «so’m-ko’pon» larni muomilaga chiqarilishi hisoblanadi. 
Pul tizimining ikkinchi bosqichi 1994 yilning 1-iyulidan muomilagacha milliy 
valyuta «so’m»ni chiqarilishidir. 
 
O’zbekiston milliy pul tizimining asosiy elementi bo’lmish so’m jamiyat 
manfatlariga xizmat qiladi. Shuning uchun pul tizimining asosiy vazifasi milliy 
pulimizning qadrini mustahkamlashdan iborat. Bu juda ma’suliyatli va oson 
bo’lmagan vazifa. O’zbekistonning o’z iqtisodini bozor talablariga mos ravishda 
rivojlantirishga qaratishi, bozor iqtisodiyotiga o’tishda O’zbekistonning o’ziga xos 
xususiyatlariga ega ekanligi milliy valyutaning barqaror bo’lishini taqozo etadi. 
Zero mustaqil pul tizimiga ega bo’lmasdan iqtisodiy jihatdan mustaqil davlat 
bo’lishi mumkin emas. Shu boisdan Respublikamiz Prezidenti I. A. Karimov – « 
bugungi eng muhim vazifa valyutamizni baquvvat, dunyoda obruli valyutaga 
aylantirishdir u, yuksak va katta kuchga ega bo’lishi lozim»  - degan edi. 
Respublikamiz Prezidentining 2005 yil 5 avgustdagi PK-147 sonli 
«Banklardagi  depozit  xisob varaqalaridan naqd pul tulovlarini o’zliksiz ta’minlash 
to’ђrisida» gi qarori asosida  banklarga bo’lgan ishonchning ta’minlanishi natijasida 
2005 yil yanvar - iyul oyida bank kassalariga tushgan o’rtacha oylik naqd  pul 
tushumlari 344 mlrd. so’mni tashkil etgan bo’lsa, maskur qaror qabul qilingandan 
so’ng avgust – dekabr  oylarida bu ko’rsatkich 515 mlrd. so’mni tashkil qildi yoki 
49,7 % ga oshdi. 
            Agar 1996-2002 yillar mobaynida naqd pullarning bank kassalariga 
qaytishi 80-93 foiz oraliђida bo’lgan bo’lsa, bu kursatkich 2005 yilda 96,3 foizni
Kirish Har bir davlat o’zining pul tizimiga ega bo’lganidek O’zbekiston mustakil pul tizimiga ega. Respublikamizda mustakil pul tizimini tashkil topishining I-bosqichi 1992 yilni noyabr oyida «so’m-ko’pon» larni muomilaga chiqarilishi hisoblanadi. Pul tizimining ikkinchi bosqichi 1994 yilning 1-iyulidan muomilagacha milliy valyuta «so’m»ni chiqarilishidir. O’zbekiston milliy pul tizimining asosiy elementi bo’lmish so’m jamiyat manfatlariga xizmat qiladi. Shuning uchun pul tizimining asosiy vazifasi milliy pulimizning qadrini mustahkamlashdan iborat. Bu juda ma’suliyatli va oson bo’lmagan vazifa. O’zbekistonning o’z iqtisodini bozor talablariga mos ravishda rivojlantirishga qaratishi, bozor iqtisodiyotiga o’tishda O’zbekistonning o’ziga xos xususiyatlariga ega ekanligi milliy valyutaning barqaror bo’lishini taqozo etadi. Zero mustaqil pul tizimiga ega bo’lmasdan iqtisodiy jihatdan mustaqil davlat bo’lishi mumkin emas. Shu boisdan Respublikamiz Prezidenti I. A. Karimov – « bugungi eng muhim vazifa valyutamizni baquvvat, dunyoda obruli valyutaga aylantirishdir u, yuksak va katta kuchga ega bo’lishi lozim» - degan edi. Respublikamiz Prezidentining 2005 yil 5 avgustdagi PK-147 sonli «Banklardagi depozit xisob varaqalaridan naqd pul tulovlarini o’zliksiz ta’minlash to’ђrisida» gi qarori asosida banklarga bo’lgan ishonchning ta’minlanishi natijasida 2005 yil yanvar - iyul oyida bank kassalariga tushgan o’rtacha oylik naqd pul tushumlari 344 mlrd. so’mni tashkil etgan bo’lsa, maskur qaror qabul qilingandan so’ng avgust – dekabr oylarida bu ko’rsatkich 515 mlrd. so’mni tashkil qildi yoki 49,7 % ga oshdi. Agar 1996-2002 yillar mobaynida naqd pullarning bank kassalariga qaytishi 80-93 foiz oraliђida bo’lgan bo’lsa, bu kursatkich 2005 yilda 96,3 foizni
 
 
tashkil etdi. Xususan, 2005 yilda bank kassalariga tushgan naqd pullar 2004 yilga 
nisbatan 38,6  foizga, shu jumladan savdo tushumlari 47,2 foizga oshdi. 
Shuni ham ta’kidlab o’tish lozimki, hozirgi kunda milliy valyuta tizimini 
rivojalantirish dolzarb ahamiyatga ega bo’lib kelmoqda. Chunki milliy valyutaning 
rivojini ta’minlash, uning barqarorligini oshirish mamlakat iqtisodiyotida, 
shuningdek, uning rivoji va davlatlararo o’z o’rniga ega bo’lishida juda muhim 
hisoblanadi.  
Shundan kelib chiqib yurtimizda ham milliy valyutani rivojlantirishda bir 
qator islohotlar amalga oshirildi. Prezidentimiz Islom Karimov tashabbusi bilan 
milliy valutani mustahkamlash maqsadida ishlab chiqilgan qator dasturlar izchil 
amalga oshirildi. Hususan, 1994-yilning 1-iyulida milliy valyutamiz so’mni 
muomilaga kiritilishi buning yaqqol dalili bo’la oladi. 
 
Davlatimiz rahbari Islom Karimov ta’kidlaganidek, milliy valuta kuchli bo’lgan 
taqdirdagina iqtisodiyot izchil rivojlanadi. Yurtimizda amalga oshirilayotgan 
islohotlar, 
oqilona 
pul-kredit 
siyosati 
samarasida 
iqtisodiyotimiz 
jadal 
rivojlanmoqda, milliy valyutamizning barqarorligi mustahkamlanmoqda. Bu esa 
o’zbek so’mining mamlakatimiz iqtisodiy mustaqilligining ishonchli kafolatiga 
aylanganining amaldagi yaqqol tasdig’idir.  
Milliy valyuta to’g’rida so’z borar ekan avvalo pul va uning kelib chiqishi 
haqida qisqacha o’rganib chiqish o’rinli boladi.
tashkil etdi. Xususan, 2005 yilda bank kassalariga tushgan naqd pullar 2004 yilga nisbatan 38,6 foizga, shu jumladan savdo tushumlari 47,2 foizga oshdi. Shuni ham ta’kidlab o’tish lozimki, hozirgi kunda milliy valyuta tizimini rivojalantirish dolzarb ahamiyatga ega bo’lib kelmoqda. Chunki milliy valyutaning rivojini ta’minlash, uning barqarorligini oshirish mamlakat iqtisodiyotida, shuningdek, uning rivoji va davlatlararo o’z o’rniga ega bo’lishida juda muhim hisoblanadi. Shundan kelib chiqib yurtimizda ham milliy valyutani rivojlantirishda bir qator islohotlar amalga oshirildi. Prezidentimiz Islom Karimov tashabbusi bilan milliy valutani mustahkamlash maqsadida ishlab chiqilgan qator dasturlar izchil amalga oshirildi. Hususan, 1994-yilning 1-iyulida milliy valyutamiz so’mni muomilaga kiritilishi buning yaqqol dalili bo’la oladi. Davlatimiz rahbari Islom Karimov ta’kidlaganidek, milliy valuta kuchli bo’lgan taqdirdagina iqtisodiyot izchil rivojlanadi. Yurtimizda amalga oshirilayotgan islohotlar, oqilona pul-kredit siyosati samarasida iqtisodiyotimiz jadal rivojlanmoqda, milliy valyutamizning barqarorligi mustahkamlanmoqda. Bu esa o’zbek so’mining mamlakatimiz iqtisodiy mustaqilligining ishonchli kafolatiga aylanganining amaldagi yaqqol tasdig’idir. Milliy valyuta to’g’rida so’z borar ekan avvalo pul va uning kelib chiqishi haqida qisqacha o’rganib chiqish o’rinli boladi.
 
 
 
 
                                 Asosiy qism: 
1. Pul islohotlari va uning elementlari. Pul tizimining turlari. 
Pul – bozor tizimining universal va eng likvidli iqtisodiy vositasi sifatida 
iqtisodiy o‘lchov, muomala va jamg‘arish funksiyalarini bajaradi. Pul uzoq 
zamonlardan beri odamlarga ma’lum. Pulning kelib chiqishi turli nazariyotchilar 
tomonidan Tovar ayirboshlash jarayonining rivojlanishi bilan bog’liq holda 
tushuntiriladi.  
Pulning vujudga kelishi va mohiyatining turli ilmiy konsepsiyalari mavjud bo’lib, 
ular orasida ratsionalistik va evolutsion konsepsiyalar muhim o’rin tutadi.  
Ratsionalistik konsepsiya pulning kelib chiqishini kishilar o’rtasidagi bitim, 
kelishuv natijasi sifatida izohlaydi. Bu holat ularning tovarlarni ayirboshlash 
chog’ida qiymatlarning harakatlanishi uchun maxsus vositalar zarurligiga amin 
bo’lishiga asoslanadi. Pulning o’zaro kelishuv sifatida amal qilishi to’g’risidagi 
mazkur g’oya XVΙΙΙ asrning oxirigacha hukm surdi. Pulning kelib chiqishiga 
subyekyiv psixologik yondashuv ko’plab hozirgi zamon xorijiy iqtisodchilarning 
qarashlarida ham uchrab turadi.  
Masalan, P.Samuelson pulni sun’iy ijtimoiy shartlilik sifatida belgilaydi. 
Amerikalik iqtisodchi J.K.Gelbreyt pulning vazifasini qimmatbaho metallar va 
boshqa predmetlarga biriktirib qo’yilishi – kishilar o’rtasidagi kelishuv mahsuli, deb 
hisoblaydi. Bu qoida ingliz iqtisodchisi J.Xiks tomonidan quyidagi shaklda 
ta’riflangan: “Pul – bu pul sifatida foydalanuvchi barcha narsalardir”1 shunday qilib, 
ularning 
fikricha, 
pul 
– 
kishilar 
o’rtasidagi 
kelishuv 
mahsulidir.  
Pul kelib chiqishining evolutsion konsepsiyasiga ko’ra, ular ijtimoiy mehnat 
taqsimoti, ayirboshlash, tovar ishlab chiqarishning rivojlanishi natijasida vujudga 
kelgan. Qiymat shakllari va ayirboshlash rivojlanishining tarixiy jarayonini tadqiq 
qilish orqali tovarlar umumiy olami ichidan pul rolini bajaruvchi alohida tovarning
Asosiy qism: 1. Pul islohotlari va uning elementlari. Pul tizimining turlari. Pul – bozor tizimining universal va eng likvidli iqtisodiy vositasi sifatida iqtisodiy o‘lchov, muomala va jamg‘arish funksiyalarini bajaradi. Pul uzoq zamonlardan beri odamlarga ma’lum. Pulning kelib chiqishi turli nazariyotchilar tomonidan Tovar ayirboshlash jarayonining rivojlanishi bilan bog’liq holda tushuntiriladi. Pulning vujudga kelishi va mohiyatining turli ilmiy konsepsiyalari mavjud bo’lib, ular orasida ratsionalistik va evolutsion konsepsiyalar muhim o’rin tutadi. Ratsionalistik konsepsiya pulning kelib chiqishini kishilar o’rtasidagi bitim, kelishuv natijasi sifatida izohlaydi. Bu holat ularning tovarlarni ayirboshlash chog’ida qiymatlarning harakatlanishi uchun maxsus vositalar zarurligiga amin bo’lishiga asoslanadi. Pulning o’zaro kelishuv sifatida amal qilishi to’g’risidagi mazkur g’oya XVΙΙΙ asrning oxirigacha hukm surdi. Pulning kelib chiqishiga subyekyiv psixologik yondashuv ko’plab hozirgi zamon xorijiy iqtisodchilarning qarashlarida ham uchrab turadi. Masalan, P.Samuelson pulni sun’iy ijtimoiy shartlilik sifatida belgilaydi. Amerikalik iqtisodchi J.K.Gelbreyt pulning vazifasini qimmatbaho metallar va boshqa predmetlarga biriktirib qo’yilishi – kishilar o’rtasidagi kelishuv mahsuli, deb hisoblaydi. Bu qoida ingliz iqtisodchisi J.Xiks tomonidan quyidagi shaklda ta’riflangan: “Pul – bu pul sifatida foydalanuvchi barcha narsalardir”1 shunday qilib, ularning fikricha, pul – kishilar o’rtasidagi kelishuv mahsulidir. Pul kelib chiqishining evolutsion konsepsiyasiga ko’ra, ular ijtimoiy mehnat taqsimoti, ayirboshlash, tovar ishlab chiqarishning rivojlanishi natijasida vujudga kelgan. Qiymat shakllari va ayirboshlash rivojlanishining tarixiy jarayonini tadqiq qilish orqali tovarlar umumiy olami ichidan pul rolini bajaruvchi alohida tovarning
 
 
ajralib chiqishini tushunish mumkin. Pul inson kashfiyoti bo’lib, u juda qadimdan 
ma`lum. Pulning taqdiri ayirboshlashga borib taqaladi. Insonning yana bir muhim 
kashfiyoti bo’lgan ayirboshlash va uning rivoji pulni yuzaga keltirgan. Pul birdaniga 
hozirgi shakliga aylangani yo’q. Bu uzoq davom etgan taraqqiyot natijasidir. 
Ayirboshlash boshida bevosita tarzda amalga oshgan, ya`ni tovar bevosita tovarga 
almashilgan. Bu jarayon kengayishi bilan vositachilik zaruriyati tug’iladi, uning 
oddiy shakllari murakkablashib, pulning va uning hozirgi holatining paydo 
bo’lishiga olib keladi. Pulning paydo bo’lishidagi keyingi davr metall pullar bulib, 
bunda kumush va oltin yetakchilik qilgan. Aytaylik, Buyuk Britaniya pul birligi funt 
sterlingning ma`nosi bir funt kumushni anglatadi. Rossiya pul birligi rubl 
kumushning bo’lagi, bo’lingan qismi ma`nosini bildiradi. Dollar va taller ham 
"tahler", ya`ni katta kumush tangalar degan ma`noni beradi. Pulning eng keyingi 
ko’rinishi qog’oz pullar bulib, buning ham tarixi katta. Bundan oldin monetalar 
yuzaga keladi. Bu metall pullar bo’lagi bo’lib, mis, bronza, kumush, oltin monetalar 
bosilib chiqarilgan. Moneta so’zi yunonlarning monastir nomidan kelib chiqib, 
bunda tangalar yasalgan. Moneta tangalar barcha mamlakatlarga tarqalib ketgan.  
— Monetaning paydo bo’lishi savdoda mayda pul zarurligidan kelib chikadi.  
Moneta 
— 
ogirligi 
belgilangan, 
kadri 
muhrlangan 
metall 
bo’lagidir.  
Har bir mamlakat o’zining puliga egadir. Chunonchi, dollar, funt sterling bir necha 
mamlakatlarning puli bo’lib xizmat qiladi. Lekin ularning qadri-qiymati bir xil 
emas. AQSh, Kanada, Avstraliya dollarining qiymat miqdori farqlanadi. 
Shuningdek, O’zbekiston va Qirg’iziston so’mlari ham bir xil emas. Pul birliklari 
paydo bo’lganda ma`lum miqdorga qadr-qiymat asos qilib belgilangan. Milliy 
pullarning qadrliligi, boshqa pullarga nisbatan qiyosiy miqdori doimo o’zgarib 
turadi. Chunki, bu iqtisodiyotdagi ko’p tomonlar, hatto siyosiy o’zgarishlar, 
mamlakatlar 
o’rtasidagi 
munosabatlar 
kabi 
ta`sirlar 
natijasidir.  
Milliy pul yagona to‘lov vositasi hisoblanadi, uning qadri, ya’ni xarid qurbi mavjud. 
Pul birligining xarid qurbini kerakli tovarlarni ko‘paytirish yo‘li bilan ta’minlanadi. 
Milliy pul muayyan mamlakatga tegishli bo‘lib, shu yerda muomalada bo‘ladi, uni 
himoyalovchi belgilari bor, bir pul boshqasidan ko‘rinishi bilan farqlanadi, o‘ziga
ajralib chiqishini tushunish mumkin. Pul inson kashfiyoti bo’lib, u juda qadimdan ma`lum. Pulning taqdiri ayirboshlashga borib taqaladi. Insonning yana bir muhim kashfiyoti bo’lgan ayirboshlash va uning rivoji pulni yuzaga keltirgan. Pul birdaniga hozirgi shakliga aylangani yo’q. Bu uzoq davom etgan taraqqiyot natijasidir. Ayirboshlash boshida bevosita tarzda amalga oshgan, ya`ni tovar bevosita tovarga almashilgan. Bu jarayon kengayishi bilan vositachilik zaruriyati tug’iladi, uning oddiy shakllari murakkablashib, pulning va uning hozirgi holatining paydo bo’lishiga olib keladi. Pulning paydo bo’lishidagi keyingi davr metall pullar bulib, bunda kumush va oltin yetakchilik qilgan. Aytaylik, Buyuk Britaniya pul birligi funt sterlingning ma`nosi bir funt kumushni anglatadi. Rossiya pul birligi rubl kumushning bo’lagi, bo’lingan qismi ma`nosini bildiradi. Dollar va taller ham "tahler", ya`ni katta kumush tangalar degan ma`noni beradi. Pulning eng keyingi ko’rinishi qog’oz pullar bulib, buning ham tarixi katta. Bundan oldin monetalar yuzaga keladi. Bu metall pullar bo’lagi bo’lib, mis, bronza, kumush, oltin monetalar bosilib chiqarilgan. Moneta so’zi yunonlarning monastir nomidan kelib chiqib, bunda tangalar yasalgan. Moneta tangalar barcha mamlakatlarga tarqalib ketgan. — Monetaning paydo bo’lishi savdoda mayda pul zarurligidan kelib chikadi. Moneta — ogirligi belgilangan, kadri muhrlangan metall bo’lagidir. Har bir mamlakat o’zining puliga egadir. Chunonchi, dollar, funt sterling bir necha mamlakatlarning puli bo’lib xizmat qiladi. Lekin ularning qadri-qiymati bir xil emas. AQSh, Kanada, Avstraliya dollarining qiymat miqdori farqlanadi. Shuningdek, O’zbekiston va Qirg’iziston so’mlari ham bir xil emas. Pul birliklari paydo bo’lganda ma`lum miqdorga qadr-qiymat asos qilib belgilangan. Milliy pullarning qadrliligi, boshqa pullarga nisbatan qiyosiy miqdori doimo o’zgarib turadi. Chunki, bu iqtisodiyotdagi ko’p tomonlar, hatto siyosiy o’zgarishlar, mamlakatlar o’rtasidagi munosabatlar kabi ta`sirlar natijasidir. Milliy pul yagona to‘lov vositasi hisoblanadi, uning qadri, ya’ni xarid qurbi mavjud. Pul birligining xarid qurbini kerakli tovarlarni ko‘paytirish yo‘li bilan ta’minlanadi. Milliy pul muayyan mamlakatga tegishli bo‘lib, shu yerda muomalada bo‘ladi, uni himoyalovchi belgilari bor, bir pul boshqasidan ko‘rinishi bilan farqlanadi, o‘ziga
 
 
xos kupura, tanga va chaqa pullardan iborat bo‘ladi, pul birligining xarid qobiliyati 
bir xil bo‘ladi. Milliy pul naqd va naqd bo‘lmagan pul shakliga ega, bu faol va sust 
pullardan iborat, uning ma’lum massasi (miqdori) muomalada yuradi. 
Iqtisodiyotning pul bilan ta’minlanishini uning monetizatsiya darajasini bildiradi. 
Bu darajaning qandayligini pul muomalasi qonuni belgilab beradiki, unga binoan 
muayyan vaqtda muomalada bo‘ladigan pul miqdori jami sotiladigan tovarlar 
narxining summasi va pul aylanmasining (harakatining) tezligiga bog‘liq bo‘ladi. 
Qancha pul zarurligi, bu pulga talab bo‘lib, buni oldi-sotdi ko‘lami, olibsotarlik 
ishlari miqyosi, har ehtimolga qarshi pulga ega bo‘lish ishtiyoqi va pulning naqadar 
tez qo‘ldan-qo‘lga o‘tib aylanib turishini yuzaga keltiradi. Pulga talabni hamma 
subyektlar bildirsa-da, biroq ularning taklifi davlat nomidan ishlovchi Markaziy 
bank qo‘lida bo‘ladi. 
Pul muomalasi – bu tovarlar aylanishiga hamda notovar tusidagi to‘lovlar va 
hisoblarga xizmat qiluvchi naqd pullar va unga tenglashtirilgan aktivlarning 
harakatidir. Naqd pul muomalasiga bank biletlari va metall tangalar (pul belgilari) 
xizmat qiladi. Naqd pulsiz hisoblar cheklar, kredit kartochkalari, veksellar, 
akkreditivlar, to‘lov talabnomalari kabilar yordamida amalga oshiriladi. Ularning 
hammasi pul agregati, deb yuritiladi. Muomalada mavjud bo‘lgan pul massasi ularni 
qo‘shish yo‘li bilan aniqlanadi.  
Pul muomalasi o‘ziga xos qonunlarga asoslangan holda amalga oshiriladi. 
Uning qonunlaridan eng muhimi muomala uchun zarur bo‘lgan pul miqdorini 
aniqlash va shunga muvofiq muomalaga pul chiqarishdir.  
Muomalani ta’minlash uchun zarur bo‘lgan pul miqdori quyidagilarga 
bog‘liq:  
1. Muayyan davrda, aytaylik, bir yil davomida sotilishi lozim bo‘lgan tovarlar 
summasiga. Tovarlar qancha ko‘p bo‘lsa va narxi baland bo‘lsa, ularni sotish va 
sotib olish uchun shuncha ko‘p pul birligi talab qilinadi.  
2. Pul birligining aylanish tezligiga. Pul bir xil bo‘lmagan tezlik bilan aylanadi. Bu 
ko‘p omillarga, jumladan ular xizmat qilayotgan tovarlar turiga bog‘liq.
xos kupura, tanga va chaqa pullardan iborat bo‘ladi, pul birligining xarid qobiliyati bir xil bo‘ladi. Milliy pul naqd va naqd bo‘lmagan pul shakliga ega, bu faol va sust pullardan iborat, uning ma’lum massasi (miqdori) muomalada yuradi. Iqtisodiyotning pul bilan ta’minlanishini uning monetizatsiya darajasini bildiradi. Bu darajaning qandayligini pul muomalasi qonuni belgilab beradiki, unga binoan muayyan vaqtda muomalada bo‘ladigan pul miqdori jami sotiladigan tovarlar narxining summasi va pul aylanmasining (harakatining) tezligiga bog‘liq bo‘ladi. Qancha pul zarurligi, bu pulga talab bo‘lib, buni oldi-sotdi ko‘lami, olibsotarlik ishlari miqyosi, har ehtimolga qarshi pulga ega bo‘lish ishtiyoqi va pulning naqadar tez qo‘ldan-qo‘lga o‘tib aylanib turishini yuzaga keltiradi. Pulga talabni hamma subyektlar bildirsa-da, biroq ularning taklifi davlat nomidan ishlovchi Markaziy bank qo‘lida bo‘ladi. Pul muomalasi – bu tovarlar aylanishiga hamda notovar tusidagi to‘lovlar va hisoblarga xizmat qiluvchi naqd pullar va unga tenglashtirilgan aktivlarning harakatidir. Naqd pul muomalasiga bank biletlari va metall tangalar (pul belgilari) xizmat qiladi. Naqd pulsiz hisoblar cheklar, kredit kartochkalari, veksellar, akkreditivlar, to‘lov talabnomalari kabilar yordamida amalga oshiriladi. Ularning hammasi pul agregati, deb yuritiladi. Muomalada mavjud bo‘lgan pul massasi ularni qo‘shish yo‘li bilan aniqlanadi. Pul muomalasi o‘ziga xos qonunlarga asoslangan holda amalga oshiriladi. Uning qonunlaridan eng muhimi muomala uchun zarur bo‘lgan pul miqdorini aniqlash va shunga muvofiq muomalaga pul chiqarishdir. Muomalani ta’minlash uchun zarur bo‘lgan pul miqdori quyidagilarga bog‘liq: 1. Muayyan davrda, aytaylik, bir yil davomida sotilishi lozim bo‘lgan tovarlar summasiga. Tovarlar qancha ko‘p bo‘lsa va narxi baland bo‘lsa, ularni sotish va sotib olish uchun shuncha ko‘p pul birligi talab qilinadi. 2. Pul birligining aylanish tezligiga. Pul bir xil bo‘lmagan tezlik bilan aylanadi. Bu ko‘p omillarga, jumladan ular xizmat qilayotgan tovarlar turiga bog‘liq.
 
 
3. Muomala uchun zarur bo‘lgan pul miqdori puldan to‘lov vositasi sifatida 
foydalanishga ham bog‘liq. Ko‘pincha tovarlar qarzga sotiladi va ularning haqi 
kelishuvga muvofiq keyingi davrlarda to‘lanadi. Demak, zarur pul miqdori shunga 
muvofiq miqdorda kamayadi. Ikkinchi tomondan, bu davrda ilgari kreditga sotilgan 
tovarlar haqini to‘lash vaqti boshlanadi. Bu pulga ehtiyojni ko‘paytiradi. 
Muomalada bo‘lgan pul birligi miqdorining tovarlar narxi summasidan oshib ketishi 
va buning natijasida tovarlar bilan ta’minlanmagan pulning paydo bo‘lishi pulning 
qadrsizlanishi, ya’ni inflatsiyani bildiradi. Milliy iqtisodiyotda davlatning, tijorat 
banklari va boshqa moliyaviy muassasalarning majburiyatlari pul sifatida 
foydalanadi. Pul operatsiyalarining asosiy ko‘pchilik qismi naqd pulsiz, cheklar, 
plastik kartochkalar va unga tenglashtirilgan moliyaviy aktivlar yordamida amalga 
oshiriladi. Shu sababli muomalada bo‘lgan pul miqdorini hisoblash uchun M1...Mn 
pul agregatlari yoki tarkibiy qismi tushunchasidan foydalaniladi. Bizning 
respublikamizda umumiy pul miqdori quyidagi (tarkib)lar asosida hisoblanadi: Mo 
– naqd pullar; 
M1 = Mo + tegishli hisob varaqalaridagi pul qoldiqlari, mahalliy budjetlar 
mablag‘lari, budjet, jamoa va boshqa tashkilot mablag‘lari; M2 = M1 + xalq 
(jamg‘arma) 
banklaridagi 
muddat 
omonatlar;  
M3 = M2 + chiqarilayotgan sertifikatlar + aniq maqsadli zayom obligatsiyalari + 
davlat 
zayom 
obligatsiyalari 
+ 
xazina 
majburiyatlari.  
Barcha pul agregatlari yig‘indisi yalpi pul massasi yoki yalpi pul taklifini tashkil 
qiladi. Pulning tarkibiy qismlarida naqd pullar – metall va qog‘oz pullardan iborat 
bo‘ladi. Naqd pullar bozor iqtisodiyotida rivojlanayotgan mamlakatlarda umumiy 
pul massasining 5–7 foizni, bozor iqtisodiyotiga o‘tayotgan Mustaqil Hamdo‘stlik 
Davlatlarida 30–35 foizni tashkil qiladi. 
Pulga talab – bu bitimlar uchun (Pt) va aktivlar tomonidan pulga talab (Pa) ni 
o‘z ichiga oladi.  
Aholi o‘zlarining hisoblariga navbatdagi pul oqimi kelib tushguncha, 
kundalik ehtiyojlari uchun qo‘llarida yetarli pulga ega bo‘lishi zarur. Korxonalarga 
ish haqi to‘lash, material, yoqilg‘i sotib olish va shu kabilar uchun pul kerak bo‘ladi.
3. Muomala uchun zarur bo‘lgan pul miqdori puldan to‘lov vositasi sifatida foydalanishga ham bog‘liq. Ko‘pincha tovarlar qarzga sotiladi va ularning haqi kelishuvga muvofiq keyingi davrlarda to‘lanadi. Demak, zarur pul miqdori shunga muvofiq miqdorda kamayadi. Ikkinchi tomondan, bu davrda ilgari kreditga sotilgan tovarlar haqini to‘lash vaqti boshlanadi. Bu pulga ehtiyojni ko‘paytiradi. Muomalada bo‘lgan pul birligi miqdorining tovarlar narxi summasidan oshib ketishi va buning natijasida tovarlar bilan ta’minlanmagan pulning paydo bo‘lishi pulning qadrsizlanishi, ya’ni inflatsiyani bildiradi. Milliy iqtisodiyotda davlatning, tijorat banklari va boshqa moliyaviy muassasalarning majburiyatlari pul sifatida foydalanadi. Pul operatsiyalarining asosiy ko‘pchilik qismi naqd pulsiz, cheklar, plastik kartochkalar va unga tenglashtirilgan moliyaviy aktivlar yordamida amalga oshiriladi. Shu sababli muomalada bo‘lgan pul miqdorini hisoblash uchun M1...Mn pul agregatlari yoki tarkibiy qismi tushunchasidan foydalaniladi. Bizning respublikamizda umumiy pul miqdori quyidagi (tarkib)lar asosida hisoblanadi: Mo – naqd pullar; M1 = Mo + tegishli hisob varaqalaridagi pul qoldiqlari, mahalliy budjetlar mablag‘lari, budjet, jamoa va boshqa tashkilot mablag‘lari; M2 = M1 + xalq (jamg‘arma) banklaridagi muddat omonatlar; M3 = M2 + chiqarilayotgan sertifikatlar + aniq maqsadli zayom obligatsiyalari + davlat zayom obligatsiyalari + xazina majburiyatlari. Barcha pul agregatlari yig‘indisi yalpi pul massasi yoki yalpi pul taklifini tashkil qiladi. Pulning tarkibiy qismlarida naqd pullar – metall va qog‘oz pullardan iborat bo‘ladi. Naqd pullar bozor iqtisodiyotida rivojlanayotgan mamlakatlarda umumiy pul massasining 5–7 foizni, bozor iqtisodiyotiga o‘tayotgan Mustaqil Hamdo‘stlik Davlatlarida 30–35 foizni tashkil qiladi. Pulga talab – bu bitimlar uchun (Pt) va aktivlar tomonidan pulga talab (Pa) ni o‘z ichiga oladi. Aholi o‘zlarining hisoblariga navbatdagi pul oqimi kelib tushguncha, kundalik ehtiyojlari uchun qo‘llarida yetarli pulga ega bo‘lishi zarur. Korxonalarga ish haqi to‘lash, material, yoqilg‘i sotib olish va shu kabilar uchun pul kerak bo‘ladi.
 
 
Shu barcha maqsadlar uchun zarur bo‘lgan pul bitim uchun pulga talab deyiladi. 
Bitim uchun zarur bo‘lgan pul miqdori nominal yalpi milliy mahsulot (YAMM) 
hajmi bilan aniqlanadi, ya’ni u nominal YAMMga mutanosib ravishda o‘zgaradi. 
Aholi va korxonalarga ikki holda bitim uchun ko‘proq pul talab qilinadi: narxlar 
o‘sganda va ishlab chiqarish hajmi ko‘payganda. 
1. Pulning vazifalari va mohiyati 
         Kishilar o‘zlarining moliyaviy aktivlarini har xil shakllarda, masalan, 
korporatsiya aksiyalari, xususiy yoki davlat obligatsiyalari shaklida ushlab turishi 
mumkin. Demak, aktivlar tomonidan pulga talab ham mavjud bo‘ladi. Aktivlar 
tomonidan pulga talab foiz stavkasiga teskari mutanosiblikda o‘zgaradi. Foiz 
stavkasi past bo‘lsa, kishilar ko‘proq miqdordagi naqd pulga egalik qilishni afzal 
ko‘radi. Aksincha, foiz yuqori bo‘lganda, pulni ushlab turish foydasiz va aktivlar 
shaklidagi pul miqdori ko‘payadi. Shunday qilib, pulga bo‘lgan umumiy talab, 
aktivlar tomonidan pulga bo‘lgan talab va bitim uchun pulga bo‘lgan talabning 
miqdori bilan aniqlanadi.  
Pul quyidagi vazifalarni bajaradi:  
1. 
qiymat o‘lchovi. Bunda pul umumiy ekvivalent bo‘lgan tovar 
bo‘lib, o‘zida  
mehnatni mujassamlashtiradi va shu sabab tovar qiymatini o‘lchay oladi; 
2. 
muomala vositasi. Bunda pul oldi-sotdida ishlatiladi. Pul 
yordamida tovarni xarid etish, pulga tovar ayirboshlash yuz beradi;  
2. 
jamg‘arma vositasi – bu pulning jamlangan boylik shakliga kirib, 
o‘z egasi uchun kerak bo‘lganda xarid etish vositasi bo‘lib xizmat qila 
olishidir.  
Hozirgi kunda elektron pullar o‘tkazmalari keng rivojlanmoqda. Sanoqli 
soniyalarda jo‘natmalar dunyoning ko‘rsatilgan manzillariga yetkazilmoqda. Bu 
aholi uchun qulayliklar tug‘diradi. 
Pul islohoti o‘tkazish yo‘llari:
Shu barcha maqsadlar uchun zarur bo‘lgan pul bitim uchun pulga talab deyiladi. Bitim uchun zarur bo‘lgan pul miqdori nominal yalpi milliy mahsulot (YAMM) hajmi bilan aniqlanadi, ya’ni u nominal YAMMga mutanosib ravishda o‘zgaradi. Aholi va korxonalarga ikki holda bitim uchun ko‘proq pul talab qilinadi: narxlar o‘sganda va ishlab chiqarish hajmi ko‘payganda. 1. Pulning vazifalari va mohiyati Kishilar o‘zlarining moliyaviy aktivlarini har xil shakllarda, masalan, korporatsiya aksiyalari, xususiy yoki davlat obligatsiyalari shaklida ushlab turishi mumkin. Demak, aktivlar tomonidan pulga talab ham mavjud bo‘ladi. Aktivlar tomonidan pulga talab foiz stavkasiga teskari mutanosiblikda o‘zgaradi. Foiz stavkasi past bo‘lsa, kishilar ko‘proq miqdordagi naqd pulga egalik qilishni afzal ko‘radi. Aksincha, foiz yuqori bo‘lganda, pulni ushlab turish foydasiz va aktivlar shaklidagi pul miqdori ko‘payadi. Shunday qilib, pulga bo‘lgan umumiy talab, aktivlar tomonidan pulga bo‘lgan talab va bitim uchun pulga bo‘lgan talabning miqdori bilan aniqlanadi. Pul quyidagi vazifalarni bajaradi: 1. qiymat o‘lchovi. Bunda pul umumiy ekvivalent bo‘lgan tovar bo‘lib, o‘zida mehnatni mujassamlashtiradi va shu sabab tovar qiymatini o‘lchay oladi; 2. muomala vositasi. Bunda pul oldi-sotdida ishlatiladi. Pul yordamida tovarni xarid etish, pulga tovar ayirboshlash yuz beradi; 2. jamg‘arma vositasi – bu pulning jamlangan boylik shakliga kirib, o‘z egasi uchun kerak bo‘lganda xarid etish vositasi bo‘lib xizmat qila olishidir. Hozirgi kunda elektron pullar o‘tkazmalari keng rivojlanmoqda. Sanoqli soniyalarda jo‘natmalar dunyoning ko‘rsatilgan manzillariga yetkazilmoqda. Bu aholi uchun qulayliklar tug‘diradi. Pul islohoti o‘tkazish yo‘llari:
 
 
deflyatsiya – muomaladagi pul miqdorini ortiqcha pul belgilarini iste’moldan 
chiqarish yo‘li orqali kamaytirish;  
denominatsiya – pul belgilari qiymatining o‘zgarishi va ma’lum nisbatda 
yangi yirik pul birligiga almashtirilishi; 
 
           nullifikatsiya – eski pul belgilarini muomaladan olish va ozroq miqdorda 
yangilarini chiqarish;  
revalvatsiya – milliy pul birligi qiymatining rasmiy tartibda chet el valutasi 
yoki qimmatbaho metallga nisbatan ko‘tarilishi;  
devalvatsiya – mamlakat savdo va to‘lov balansining keskin yomonlashuvi, 
valuta rezervining holdan toyishi, xalqaro valuta bozorlarida milliy valuta kursining 
pasayishi bilan bog‘liq holda pul birligi qiymatining rasmiy tartibda chet el valutasi 
yoki qimmatbaho metallga nisbatan pasaytirilishi. Pul bozorida makroiqtisodiy 
muvozanatni saqlashda Markaziy bank muhim o‘rin tutadi. Shu bois o‘quvchilarga 
bu borada to‘laqonli axborotga ega bo‘lishlari uchun 2021-yil 21-dekabrdagi 
«O‘zbekiston Respublikasining Markaziy banki to‘g‘risida»gi qonunidan misollar 
keltirishni lozim topdik.  
33-modda. Markaziy bankning pul belgilarini chiqarishdagi vakolatlari.  
Markaziy bank O‘zbekiston Respublikasi hududida qonuniy to‘lov vositasi sifatida 
banknotlar va tangalar ko‘rinishidagi pul belgilarini muomalaga chiqarishda mutlaq 
huquqqa ega. Ularni qalbakilashtirish va noqonuniy tarzda tayyorlash qonun 
hujjatlariga muvofiq javobgarlikka sabab bo‘ladi. 
Muomalada bo‘lgan banknotlar va tangalar Markaziy bankning qat’iy 
majburiyatlari hisoblanadi va uning jamiki aktivlari bilan ta’minlanadi.  
Markaziy bank yo‘q qilib yuborilgan, yo‘qotilgan, qalbaki, yasama va 
qonuniy kuchini yo‘qotgan banknotlar va tangalarning o‘rnini qoplamaydi. 
Markaziy bank banknotlar va tangalarning namunalarini, shuningdek ularning 
dizaynini Oliy Majlis Senatining Kengashi bilan kelishgan holda tasdiqlaydi. 
Banknot va tangalarning dizayni Markaziy bankning mulki hisoblanadi. Markaziy 
bank yangi namunalardagi banknot va tangalar muomalaga chiqarilishi to‘g‘risidagi
deflyatsiya – muomaladagi pul miqdorini ortiqcha pul belgilarini iste’moldan chiqarish yo‘li orqali kamaytirish; denominatsiya – pul belgilari qiymatining o‘zgarishi va ma’lum nisbatda yangi yirik pul birligiga almashtirilishi; nullifikatsiya – eski pul belgilarini muomaladan olish va ozroq miqdorda yangilarini chiqarish; revalvatsiya – milliy pul birligi qiymatining rasmiy tartibda chet el valutasi yoki qimmatbaho metallga nisbatan ko‘tarilishi; devalvatsiya – mamlakat savdo va to‘lov balansining keskin yomonlashuvi, valuta rezervining holdan toyishi, xalqaro valuta bozorlarida milliy valuta kursining pasayishi bilan bog‘liq holda pul birligi qiymatining rasmiy tartibda chet el valutasi yoki qimmatbaho metallga nisbatan pasaytirilishi. Pul bozorida makroiqtisodiy muvozanatni saqlashda Markaziy bank muhim o‘rin tutadi. Shu bois o‘quvchilarga bu borada to‘laqonli axborotga ega bo‘lishlari uchun 2021-yil 21-dekabrdagi «O‘zbekiston Respublikasining Markaziy banki to‘g‘risida»gi qonunidan misollar keltirishni lozim topdik. 33-modda. Markaziy bankning pul belgilarini chiqarishdagi vakolatlari. Markaziy bank O‘zbekiston Respublikasi hududida qonuniy to‘lov vositasi sifatida banknotlar va tangalar ko‘rinishidagi pul belgilarini muomalaga chiqarishda mutlaq huquqqa ega. Ularni qalbakilashtirish va noqonuniy tarzda tayyorlash qonun hujjatlariga muvofiq javobgarlikka sabab bo‘ladi. Muomalada bo‘lgan banknotlar va tangalar Markaziy bankning qat’iy majburiyatlari hisoblanadi va uning jamiki aktivlari bilan ta’minlanadi. Markaziy bank yo‘q qilib yuborilgan, yo‘qotilgan, qalbaki, yasama va qonuniy kuchini yo‘qotgan banknotlar va tangalarning o‘rnini qoplamaydi. Markaziy bank banknotlar va tangalarning namunalarini, shuningdek ularning dizaynini Oliy Majlis Senatining Kengashi bilan kelishgan holda tasdiqlaydi. Banknot va tangalarning dizayni Markaziy bankning mulki hisoblanadi. Markaziy bank yangi namunalardagi banknot va tangalar muomalaga chiqarilishi to‘g‘risidagi
 
 
axborotni, shuningdek ularning tavsifini ommaviy axborot vositalarida e’lon qiladi. 
Markaziy bank va u vakolat bergan banklar talabga ko‘ra bir nominal qiymatdagi 
banknot va tangalarni boshqasiga hech qanday to‘lovsiz yoki vositachilik haqisiz 
ayirboshlab beradi. 
 
34-modda. Pul belgilarini tayyorlash va saqlash.  
Markaziy bank banknotlar bosilishi va tangalar zarb qilinishi, muomalaga 
chiqarilmagan pul belgilari saqlanishini, shuningdek bosma qoliplar va bo‘yoqlar 
saqlanishi hamda yo‘q qilinishini ta’minlaydi, naqd pullarni saqlash, tashish va 
inkasso qilish, shuningdek ularni yo‘q qilib yuborish qoidalarini belgilaydi.  
35-modda. Muomaladagi pul belgilaridan foydalanishga qo‘yiladigan talablar.  
Markaziy bank muomalaga chiqargan banknot va tangalar O‘zbekiston 
Respublikasining butun hududida to‘lovlarning barcha turlarida yozilgan qiymati 
bo‘yicha qabul qilinishi, shuningdek hisobvaraqqa, omonatga o‘tkazish va jo‘natma 
sifatida o‘tkazish uchun qabul qilinishi majburiydir.  
36-modda. To‘lovlarni amalga oshirish.  
To‘lovlar O‘zbekiston Respublikasi hududida naqd pul bilan yoki naqd pulsiz 
hisob-kitoblar ko‘rinishida amalga oshiriladi. Naqd pulsiz hisob-kitoblar 
O‘zbekiston Respublikasi hududida banklar orqali amalga oshiriladi. Markaziy bank 
naqd pulsiz hisob-kitoblar shakllari va qoidalarini belgilaydi. Markaziy bank yuridik 
shaxslarning 
kassa 
operatsiyalarini 
amalga 
oshirish 
tartibini 
belgilaydi.  
38-modda. Naqd pul mablag‘larini muomalaga chiqarish.  
Naqd pul mablag‘larini muomalaga chiqarish va qaytarib olishni faqat 
Markaziy bank amalga oshiradi.  
39-modda. Pul belgilarini muomaladan qaytarib olish.  
Markaziy bank O‘zbekiston Respublikasi hududida har qanday banknot va 
tangalarni muomaladan qaytarib olishga haqli. Bunga Markaziy bankning 
ayirboshlash tartibi va muddati ko‘rsatilgan normativ hujjat asos bo‘lib xizmat 
qilishi kerak, ayirboshlash muddati bir yildan kam bo‘lishi mumkin emas. Markaziy 
bank ayirboshlash uchun belgilagan muddat tugaganida ayirboshlanishi kerak
axborotni, shuningdek ularning tavsifini ommaviy axborot vositalarida e’lon qiladi. Markaziy bank va u vakolat bergan banklar talabga ko‘ra bir nominal qiymatdagi banknot va tangalarni boshqasiga hech qanday to‘lovsiz yoki vositachilik haqisiz ayirboshlab beradi. 34-modda. Pul belgilarini tayyorlash va saqlash. Markaziy bank banknotlar bosilishi va tangalar zarb qilinishi, muomalaga chiqarilmagan pul belgilari saqlanishini, shuningdek bosma qoliplar va bo‘yoqlar saqlanishi hamda yo‘q qilinishini ta’minlaydi, naqd pullarni saqlash, tashish va inkasso qilish, shuningdek ularni yo‘q qilib yuborish qoidalarini belgilaydi. 35-modda. Muomaladagi pul belgilaridan foydalanishga qo‘yiladigan talablar. Markaziy bank muomalaga chiqargan banknot va tangalar O‘zbekiston Respublikasining butun hududida to‘lovlarning barcha turlarida yozilgan qiymati bo‘yicha qabul qilinishi, shuningdek hisobvaraqqa, omonatga o‘tkazish va jo‘natma sifatida o‘tkazish uchun qabul qilinishi majburiydir. 36-modda. To‘lovlarni amalga oshirish. To‘lovlar O‘zbekiston Respublikasi hududida naqd pul bilan yoki naqd pulsiz hisob-kitoblar ko‘rinishida amalga oshiriladi. Naqd pulsiz hisob-kitoblar O‘zbekiston Respublikasi hududida banklar orqali amalga oshiriladi. Markaziy bank naqd pulsiz hisob-kitoblar shakllari va qoidalarini belgilaydi. Markaziy bank yuridik shaxslarning kassa operatsiyalarini amalga oshirish tartibini belgilaydi. 38-modda. Naqd pul mablag‘larini muomalaga chiqarish. Naqd pul mablag‘larini muomalaga chiqarish va qaytarib olishni faqat Markaziy bank amalga oshiradi. 39-modda. Pul belgilarini muomaladan qaytarib olish. Markaziy bank O‘zbekiston Respublikasi hududida har qanday banknot va tangalarni muomaladan qaytarib olishga haqli. Bunga Markaziy bankning ayirboshlash tartibi va muddati ko‘rsatilgan normativ hujjat asos bo‘lib xizmat qilishi kerak, ayirboshlash muddati bir yildan kam bo‘lishi mumkin emas. Markaziy bank ayirboshlash uchun belgilagan muddat tugaganida ayirboshlanishi kerak
 
 
bo‘lgan banknot va tangalar qonuniy to‘lov vositasi sifatidagi o‘z kuchini yo‘qotadi. 
O‘zbekiston Respublikasida 2021-yilning 1-iyunidan boshlab respublika milliy 
valutasi «so‘m» muomalaga kiritildi. O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki 
muomalaga 1, 3, 5, 10, 25, 50, 100 so‘ngra 200, 500 va 1000 so‘mlik kupuralar 
hamda 1, 3, 5, 10, 20 va 50 «tiyin»lar va 5, 10, 25, 50, 100 so‘mlik tangalar chiqardi. 
O‘zbekiston Respublikasining barcha hududlarida hisob-kitoblar, to‘lovlar, 
respublika rezidentlari va norezidentlari, yuridik va xususiy shaxslar o‘rtasidagi 
muomalalar, albatta, milliy valuta – «so‘m"da amalga oshirilishi qat’iy belgilab 
qo‘yilgan. 
Iqtisodiyotda pulning likvidligi muhim o‘rin tutadi. Pulning likvidligi uning 
muomala sifatida hamma narsaga tez va hech bir to‘siqsiz ayirboshlanishidir. Puldan 
boshqa likvidli aktivlar ham bor, lekin ular likvidlik jihatdan pulga tenglasha 
olmaydi. Sababi pul hech bir xarajatsiz xohlagan paytda xohlagan narsaga 
ayirboshlanishi mumkin. Bino, javohir yoki transport vositasi boshqa narsaga 
ayirboshlanishi uchun u sotilishi kerak, bu ko‘p vaqt va xarajatni talab qiladi.  
Milliy pul – bu muayyan mamlakatda muomalada yuruvchi va tanho to‘lov vositasi 
deb qabul qilingan puldir.  
Hozirgi iqtisodiyotda tovar shaklidagi pul qo‘llanilmaydi deyish mumkin. 
Ularning o‘rniga qog‘oz va elektron pullar qo‘llaniladi. Qog‘oz pullar dekretlangan. 
Yuqoridagi 39-moddaga muvofiq, davlat tomonidan pul deb e’lon qilingan maxsus 
belgilari bor qog‘ozlardir. Qog‘oz pullar kupura shaklida hamda tangalar sifatida 
chiqarilishini yuqoridagi ma’lumotlardan bilib oldik. Milliy pul yagona to‘lov 
vositasi hisoblanadi. U 12 ta himoya belgilariga ega. Himoya belgilari uni 
qalbakilashtirishning oldini oladi. Pullar muomala qilish jihatidan naqd va naqd 
bo‘lmagan pullarga ajraladi.  
Naqd pullar – bu aholi qo‘lida aniq moddiy shakldagi qog‘oz va tanga pullar 
bo‘lib, ular qo‘ldan qo‘lga o‘tib yuradi. Bu eng ko‘p tarqalgan to‘lov vositasidir. 
Naqd bo‘lmagan pullar bu bankdagi ayrim fuqarolar (jismoniy shaxslar), firmalar 
yoki davlat tashkilotlari (yuridik shaxslar) nomiga yozilgan puldir. Naqd bo‘lmagan 
pul bankda turgani uchun u egasiga foiz keltirgan holda o‘sib boradi.
bo‘lgan banknot va tangalar qonuniy to‘lov vositasi sifatidagi o‘z kuchini yo‘qotadi. O‘zbekiston Respublikasida 2021-yilning 1-iyunidan boshlab respublika milliy valutasi «so‘m» muomalaga kiritildi. O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki muomalaga 1, 3, 5, 10, 25, 50, 100 so‘ngra 200, 500 va 1000 so‘mlik kupuralar hamda 1, 3, 5, 10, 20 va 50 «tiyin»lar va 5, 10, 25, 50, 100 so‘mlik tangalar chiqardi. O‘zbekiston Respublikasining barcha hududlarida hisob-kitoblar, to‘lovlar, respublika rezidentlari va norezidentlari, yuridik va xususiy shaxslar o‘rtasidagi muomalalar, albatta, milliy valuta – «so‘m"da amalga oshirilishi qat’iy belgilab qo‘yilgan. Iqtisodiyotda pulning likvidligi muhim o‘rin tutadi. Pulning likvidligi uning muomala sifatida hamma narsaga tez va hech bir to‘siqsiz ayirboshlanishidir. Puldan boshqa likvidli aktivlar ham bor, lekin ular likvidlik jihatdan pulga tenglasha olmaydi. Sababi pul hech bir xarajatsiz xohlagan paytda xohlagan narsaga ayirboshlanishi mumkin. Bino, javohir yoki transport vositasi boshqa narsaga ayirboshlanishi uchun u sotilishi kerak, bu ko‘p vaqt va xarajatni talab qiladi. Milliy pul – bu muayyan mamlakatda muomalada yuruvchi va tanho to‘lov vositasi deb qabul qilingan puldir. Hozirgi iqtisodiyotda tovar shaklidagi pul qo‘llanilmaydi deyish mumkin. Ularning o‘rniga qog‘oz va elektron pullar qo‘llaniladi. Qog‘oz pullar dekretlangan. Yuqoridagi 39-moddaga muvofiq, davlat tomonidan pul deb e’lon qilingan maxsus belgilari bor qog‘ozlardir. Qog‘oz pullar kupura shaklida hamda tangalar sifatida chiqarilishini yuqoridagi ma’lumotlardan bilib oldik. Milliy pul yagona to‘lov vositasi hisoblanadi. U 12 ta himoya belgilariga ega. Himoya belgilari uni qalbakilashtirishning oldini oladi. Pullar muomala qilish jihatidan naqd va naqd bo‘lmagan pullarga ajraladi. Naqd pullar – bu aholi qo‘lida aniq moddiy shakldagi qog‘oz va tanga pullar bo‘lib, ular qo‘ldan qo‘lga o‘tib yuradi. Bu eng ko‘p tarqalgan to‘lov vositasidir. Naqd bo‘lmagan pullar bu bankdagi ayrim fuqarolar (jismoniy shaxslar), firmalar yoki davlat tashkilotlari (yuridik shaxslar) nomiga yozilgan puldir. Naqd bo‘lmagan pul bankda turgani uchun u egasiga foiz keltirgan holda o‘sib boradi.
 
 
Naqd bo‘lmagan pullar bankning joriy va muhlatli depozitlarida turadi, u ham 
to‘lovlarda qo‘llaniladi. Pullar bankda saqlanganda xavfsiz bo‘ladi. Bugun dunyo 
mamlakatlarida plastik kartochkalardan ham keng foydalanilmoqda. Biroq ularning 
o‘zini pul deb bo‘lmaydi. Ular pul borligini tasdiqlovchi vositadir. Pul aktiv va 
passiv pulga bo‘linadi. Aktiv pul amalda harakatda bo‘ladi, ya’ni iqtisodiyotdagi 
oldi-berdi munosabatlarida to‘lov vositasi sifatida harakat qiladi. Passiv pul bu 
iqtisodiy aylanmada ishtirok etmay turgan puldir. U jamg‘arma, pul rezervlari va 
kassa qoldiqlaridan iborat bo‘ladi. Milliy pullardan tashqari jahon pullari ham 
bo‘ladi. Bu xalqaro miqyosda, ya’ni mamlakatlararo iqtisodiy aloqalarga xizmat 
qiluvchi puldir. Ilgarilari jahon puli vazifasini oltin quyilmalari, ya’ni yombilari 
tashkil etgan. Hozir maxsus chiqarilgan jahon puli yo‘q. Bu pul vazifasini qadri 
barqaror, ya’ni qattiq valutalar tashkil etadi (AQSh dollari, Angliya funt sterlingi, 
Yaponiya iyenasi, Yevropa Ittifoqining yevrosi, qisman Xitoy yuani). Pul 
muomalasi deganda, bu pulning qo‘ldan qo‘lga o‘tib, doimo harakatda bo‘lishidir. 
Pul banklardan chiqib firmalar, davlat idoralari va nodavlat tashkilotlari kassasiga 
kelib tushadi. Iqtisodiyotda pul yetarli bo‘lib, uning yetishmay qolishi yoki ortiqcha 
bo‘lib ketishi kabi holler yuz bermasligi kerak. Iqtisodiyotning pul bilan naqadar 
ta’minlanishi uning monetizatsiyalanish darajasi deb yuritiladi. Pul muomalasini 
boshqarib turuvchi iqtisodiy qonun borki, bu bozor iqtisodiyotining muhim 
qonunlaridan biridir. Bu qonun muomalada qancha pul zarur bo‘lishini belgilab 
beradi.
Naqd bo‘lmagan pullar bankning joriy va muhlatli depozitlarida turadi, u ham to‘lovlarda qo‘llaniladi. Pullar bankda saqlanganda xavfsiz bo‘ladi. Bugun dunyo mamlakatlarida plastik kartochkalardan ham keng foydalanilmoqda. Biroq ularning o‘zini pul deb bo‘lmaydi. Ular pul borligini tasdiqlovchi vositadir. Pul aktiv va passiv pulga bo‘linadi. Aktiv pul amalda harakatda bo‘ladi, ya’ni iqtisodiyotdagi oldi-berdi munosabatlarida to‘lov vositasi sifatida harakat qiladi. Passiv pul bu iqtisodiy aylanmada ishtirok etmay turgan puldir. U jamg‘arma, pul rezervlari va kassa qoldiqlaridan iborat bo‘ladi. Milliy pullardan tashqari jahon pullari ham bo‘ladi. Bu xalqaro miqyosda, ya’ni mamlakatlararo iqtisodiy aloqalarga xizmat qiluvchi puldir. Ilgarilari jahon puli vazifasini oltin quyilmalari, ya’ni yombilari tashkil etgan. Hozir maxsus chiqarilgan jahon puli yo‘q. Bu pul vazifasini qadri barqaror, ya’ni qattiq valutalar tashkil etadi (AQSh dollari, Angliya funt sterlingi, Yaponiya iyenasi, Yevropa Ittifoqining yevrosi, qisman Xitoy yuani). Pul muomalasi deganda, bu pulning qo‘ldan qo‘lga o‘tib, doimo harakatda bo‘lishidir. Pul banklardan chiqib firmalar, davlat idoralari va nodavlat tashkilotlari kassasiga kelib tushadi. Iqtisodiyotda pul yetarli bo‘lib, uning yetishmay qolishi yoki ortiqcha bo‘lib ketishi kabi holler yuz bermasligi kerak. Iqtisodiyotning pul bilan naqadar ta’minlanishi uning monetizatsiyalanish darajasi deb yuritiladi. Pul muomalasini boshqarib turuvchi iqtisodiy qonun borki, bu bozor iqtisodiyotining muhim qonunlaridan biridir. Bu qonun muomalada qancha pul zarur bo‘lishini belgilab beradi.
 
 
2. O’zbekiston Respublikasining pul tizimi va uning rivojlanish tarixi. 
Faxr-iftixorimiz, ozod yurtimizning ramzlaridan biri bo‘lgan milliy valutamiz 
– so‘mning muomalaga kiritilgani mustaqilligimizni mustahkamlash yo‘lidagi 
g‘oyat muhim qadam bo‘ldi. So‘m hayotimizdan o‘rin egallagan kundan boshlab 
o‘tgan 14 yillik muddat mustaqil pul tizimini yaratish haqidagi qaror strategik  
jihatdan to‘g‘ri tanlanganligini va mustaqilligimizning iqtisodiy poydevorini 
mustahkamlashga yo‘naltirilganligini hayotning o‘zi isbotladi.  Davlatimiz rahbari 
Islom Karimovning 2021 yil 16 iyunda qabul qilingan “O‘zbekiston 
Respublikasining milliy valutasini muomalaga kiritish to‘g‘risida”gi farmoniga 
muvofiq, 1994 yil 1 iyuldan so‘m muomalaga kiritildi – mamlakatimiz mustaqil 
valuta siyosatini yuritish imkoniga ega bo‘ldi. Bu mustaqil taraqqiyot yo‘lidan 
borayotgan davlatimizning oyoqqa turib olishida, siyosatu iqtisodda erkinligini 
ta’minlashda muhim omil bo‘ldi. 
O‘zbekistonning bank sektori rubl hududining tarkibiy qismiga kirgan, uning 
iqtisodiyoti esa markazlashtirilgan rejalashtirish tartibiga tobe bo‘lgan vaqtlarda biz 
bugungidek tub o‘zgarishlarni, iqtisodiy yuksalishlarni xayolimizga ham keltira 
olmas edik. Sobiq markazning respublikalar bilan kelishmay pulni emissiya qilishi 
natijasida pul muomalasi izdan chiqqan o‘sha paytda mamlakatimizda narx-navo 
keskin oshib ketgani, iste’mol mollarining surunkali taqchilligi avj olganini eslasak, 
milliy valutamizning joriy etilgani hayotimizda qanchalik muhim ahamiyat kasb 
etganini yanada chuqurroq anglaymiz.  
So‘mning muomalaga kiritilishi iqtisodiy mustaqillik yo‘lidagi dadil 
qadamlardan biri bo‘ldi. Mamlakatimiz o‘z milliy valutasining barqarorligi va 
mustahkamligiga kimlardandir qarz olish evaziga emas, raqobatbardosh mahsulotlar 
ishlab chiqarish, shuningdek, mavjud zahiralardan oqilona foydalanish bilan erishdi.  
Prezidentimiz Islom Karimov tashabbusi bilan milliy valutani mustahkamlash 
maqsadida ishlab chiqilgan qator dasturlar izchil amalga oshirildi. Bu dasturlar 
so‘mning xarid narxini oshirish uchun bozorlarimizni o‘zimizda ishlab chiqarilgan
2. O’zbekiston Respublikasining pul tizimi va uning rivojlanish tarixi. Faxr-iftixorimiz, ozod yurtimizning ramzlaridan biri bo‘lgan milliy valutamiz – so‘mning muomalaga kiritilgani mustaqilligimizni mustahkamlash yo‘lidagi g‘oyat muhim qadam bo‘ldi. So‘m hayotimizdan o‘rin egallagan kundan boshlab o‘tgan 14 yillik muddat mustaqil pul tizimini yaratish haqidagi qaror strategik jihatdan to‘g‘ri tanlanganligini va mustaqilligimizning iqtisodiy poydevorini mustahkamlashga yo‘naltirilganligini hayotning o‘zi isbotladi. Davlatimiz rahbari Islom Karimovning 2021 yil 16 iyunda qabul qilingan “O‘zbekiston Respublikasining milliy valutasini muomalaga kiritish to‘g‘risida”gi farmoniga muvofiq, 1994 yil 1 iyuldan so‘m muomalaga kiritildi – mamlakatimiz mustaqil valuta siyosatini yuritish imkoniga ega bo‘ldi. Bu mustaqil taraqqiyot yo‘lidan borayotgan davlatimizning oyoqqa turib olishida, siyosatu iqtisodda erkinligini ta’minlashda muhim omil bo‘ldi. O‘zbekistonning bank sektori rubl hududining tarkibiy qismiga kirgan, uning iqtisodiyoti esa markazlashtirilgan rejalashtirish tartibiga tobe bo‘lgan vaqtlarda biz bugungidek tub o‘zgarishlarni, iqtisodiy yuksalishlarni xayolimizga ham keltira olmas edik. Sobiq markazning respublikalar bilan kelishmay pulni emissiya qilishi natijasida pul muomalasi izdan chiqqan o‘sha paytda mamlakatimizda narx-navo keskin oshib ketgani, iste’mol mollarining surunkali taqchilligi avj olganini eslasak, milliy valutamizning joriy etilgani hayotimizda qanchalik muhim ahamiyat kasb etganini yanada chuqurroq anglaymiz. So‘mning muomalaga kiritilishi iqtisodiy mustaqillik yo‘lidagi dadil qadamlardan biri bo‘ldi. Mamlakatimiz o‘z milliy valutasining barqarorligi va mustahkamligiga kimlardandir qarz olish evaziga emas, raqobatbardosh mahsulotlar ishlab chiqarish, shuningdek, mavjud zahiralardan oqilona foydalanish bilan erishdi. Prezidentimiz Islom Karimov tashabbusi bilan milliy valutani mustahkamlash maqsadida ishlab chiqilgan qator dasturlar izchil amalga oshirildi. Bu dasturlar so‘mning xarid narxini oshirish uchun bozorlarimizni o‘zimizda ishlab chiqarilgan
 
 
mahsulotlar bilan to‘ldirish, mamlakatimizning eksport salohiyatini yuksaltirish, 
pul-kredit siyosatining izchilligini, ichki bozordagi iste’mol mollari bilan naqd pul 
mutanosibligini ta’minlashga qaratildi.  
Faol investitsiya siyosatini yuritish, tarkibiy islohotlarni amalga oshirish va 
valuta resurslaridan butun iqtisodiyot taraqqiyoti uchun poydevor bo‘lib xizmat  
qiluvchi hamda import o‘rnini bosadigan mahsulotlar hajmini oshiruvchi yuqori 
texnologiyalarga asoslangan ishlab chiqarish salohiyatini shakllantirish yo‘lida 
foydalanilishi qisqa muddatlarda mashinasozlik, gaz va neftni qayta ishlash 
sohalarida, kimyo sanoatida yangi, yirik ishlab chiqarish quvvatlarini ishga tushirish 
imkonini berdi. Transport infratuzilmasini rivojlantirish borasida qator yirik 
loyihalar amalga oshirildi. 
 
Ko‘rilgan bunday chora-tadbirlar natijasida yurtimiz g‘alla va neft mustaqilligiga 
erishdi. Ilgarilari mamlakatimizda yetishtirilgan paxta hosilini sotishdan tushgan 
mablag‘ning yarmidan ko‘piga don va neft mahsulotlari sotib olingan bo‘lsa (so‘m 
muomalaga kiritilishidan oldin O‘zbekiston chetdan yiliga 680 million AQSH 
dollarigacha neft mahsulotlari, 430 million dollargacha g‘alla sotib olar edi), hozir 
bunday mahsulotlarni eksport qilmoqda. Natijada har yili bir necha milliardlab 
valuta resurslari tejalmoqda. Mamlakatning eksport salohiyati oshgani sayin 
so‘mning qadri ham mustahkamlanmoqda.  
2022 yilning 15 oktabridan O‘zbekistonda Xalqaro valuta jamg‘armasi 
Nizomining VIII moddasi talablari kuchga kirdi. Mana, qariyb besh yildirki, 
so‘mning joriy xalqaro operatsiyalar bo‘yicha erkin almashinuvi amalda. Milliy 
valutamizning joriy xalqaro operatsiyalar bo‘yicha almashtirilishi mamlakatimizda 
erishilgan makroiqtisodiy barqarorlik, iqtisodiyotni yanada erkinlashtirish, 
tadbirkorlikni rivojlantirish, xorijiy investorlarni jalb qilish borasida yangi 
imkoniyatlarni yaratdi. O‘tgan vaqt so‘mimizning barqaror valutalardan biriga 
aylanib borayotganini tasdiqladi. Xususan, inflatsiyani jilovlashga muvaffaq
mahsulotlar bilan to‘ldirish, mamlakatimizning eksport salohiyatini yuksaltirish, pul-kredit siyosatining izchilligini, ichki bozordagi iste’mol mollari bilan naqd pul mutanosibligini ta’minlashga qaratildi. Faol investitsiya siyosatini yuritish, tarkibiy islohotlarni amalga oshirish va valuta resurslaridan butun iqtisodiyot taraqqiyoti uchun poydevor bo‘lib xizmat qiluvchi hamda import o‘rnini bosadigan mahsulotlar hajmini oshiruvchi yuqori texnologiyalarga asoslangan ishlab chiqarish salohiyatini shakllantirish yo‘lida foydalanilishi qisqa muddatlarda mashinasozlik, gaz va neftni qayta ishlash sohalarida, kimyo sanoatida yangi, yirik ishlab chiqarish quvvatlarini ishga tushirish imkonini berdi. Transport infratuzilmasini rivojlantirish borasida qator yirik loyihalar amalga oshirildi. Ko‘rilgan bunday chora-tadbirlar natijasida yurtimiz g‘alla va neft mustaqilligiga erishdi. Ilgarilari mamlakatimizda yetishtirilgan paxta hosilini sotishdan tushgan mablag‘ning yarmidan ko‘piga don va neft mahsulotlari sotib olingan bo‘lsa (so‘m muomalaga kiritilishidan oldin O‘zbekiston chetdan yiliga 680 million AQSH dollarigacha neft mahsulotlari, 430 million dollargacha g‘alla sotib olar edi), hozir bunday mahsulotlarni eksport qilmoqda. Natijada har yili bir necha milliardlab valuta resurslari tejalmoqda. Mamlakatning eksport salohiyati oshgani sayin so‘mning qadri ham mustahkamlanmoqda. 2022 yilning 15 oktabridan O‘zbekistonda Xalqaro valuta jamg‘armasi Nizomining VIII moddasi talablari kuchga kirdi. Mana, qariyb besh yildirki, so‘mning joriy xalqaro operatsiyalar bo‘yicha erkin almashinuvi amalda. Milliy valutamizning joriy xalqaro operatsiyalar bo‘yicha almashtirilishi mamlakatimizda erishilgan makroiqtisodiy barqarorlik, iqtisodiyotni yanada erkinlashtirish, tadbirkorlikni rivojlantirish, xorijiy investorlarni jalb qilish borasida yangi imkoniyatlarni yaratdi. O‘tgan vaqt so‘mimizning barqaror valutalardan biriga aylanib borayotganini tasdiqladi. Xususan, inflatsiyani jilovlashga muvaffaq
 
 
bo‘lingani tufayli 2016 yilda uning yillik darajasi 26,6 foizni tashkil etgan bo‘lsa, 
2018 yilda 6,8 foizdan oshmadi.  
Keyingi yillarda mamlakatimiz oltin-valuta zahirasi sezilarli darajada oshdi. 
Jumladan, 2018 yilda eksport hajmi 40,7 foizga ortib, importga nisbatan ancha 
yuqori bo‘lgani sababli oltin-valuta zahiramiz 1,5 barobar ko‘paydi. Ayni chog‘da 
tijorat banklariga qo‘yilgan depozitlar miqdori kundan-kunga ortmoqda. Joriy yil  
boshidagi ma’lumotlarga qaraganda, 2013 yildan beri aholining tijorat banklaridagi 
mablag‘lari 55 baravar o‘sgan. Prezidentimiz Islom Karimovning 2018 yil 20 
fevralda qabul qilingan “Tijorat banklarida aholi omonatlari shartlarini 
liberallashtirish hamda kafolatlarini ta’minlashga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar 
to‘g‘risida”gi farmoni bu borada yangi imkoniyat va qulayliklar yaratdi. E’tiborga 
molik yana bir jihati shundaki, hozir qattiq valuta hisob raqamlardagi 
mablag‘larning so‘mdagi hisob-raqamlarga faol o‘tishi kuzatilmoqda. Bu qadamlar 
yurtdoshlarimizning milliy valutaga bo‘lgan ishonchi tobora ortib borayotganidan 
dalolatdir. 
So‘m davlatimizning Bayroq, Gerb, Madhiya kabi ramzlari qatori milliy 
iftixorimiz timsollaridandir. So‘m biz uchun nafaqat to‘lov vositasi, balki 
xalqimizning boy tarixi, qadriyatlari, buyuk bunyodkorlik salohiyatini o‘zida aks 
ettirgan ma’naviy vosita sifatida ham qadrlidir. Samarqanddagi Registon maydoni, 
Tillakori, Sherdor madrasalari, Go‘ri Amir maqbarasi, Buxorodagi Chashmai 
Ayyub ansambli kabi tarixiy obidalar, poytaxtimizdagi Temuriylar tarixi davlat 
muzeyi, Alisher Navoiy nomidagi O‘zbekiston Davlat akademik katta teatri, 
“Istiqlol” san’at saroyi, shuningdek, shavkatli sohibqiron bobomiz Amir Temurga 
o‘rnatilgan muazzam haykal tasviri tushirilgan kupuralar nafaqat mamlakatimizning 
iqtisodiy qudrati, balki xalqimiz ma’naviy salohiyatining yanada yuksalishiga ham 
xizmat qilmoqda. Qo‘liga o‘zbek so‘mini olgan har bir yurtdoshimizning qalbida 
unda aks etgan tasvirlar ta’sirida Vatani, bunyodkor xalqi, ajdodlar merosi bilan 
faxr-iftixor tuyg‘ulari jo‘sh urishi shubhasiz.  
4. 
O’zbekistonda milliy valyutani mustahkamlash vazifalari
bo‘lingani tufayli 2016 yilda uning yillik darajasi 26,6 foizni tashkil etgan bo‘lsa, 2018 yilda 6,8 foizdan oshmadi. Keyingi yillarda mamlakatimiz oltin-valuta zahirasi sezilarli darajada oshdi. Jumladan, 2018 yilda eksport hajmi 40,7 foizga ortib, importga nisbatan ancha yuqori bo‘lgani sababli oltin-valuta zahiramiz 1,5 barobar ko‘paydi. Ayni chog‘da tijorat banklariga qo‘yilgan depozitlar miqdori kundan-kunga ortmoqda. Joriy yil boshidagi ma’lumotlarga qaraganda, 2013 yildan beri aholining tijorat banklaridagi mablag‘lari 55 baravar o‘sgan. Prezidentimiz Islom Karimovning 2018 yil 20 fevralda qabul qilingan “Tijorat banklarida aholi omonatlari shartlarini liberallashtirish hamda kafolatlarini ta’minlashga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi farmoni bu borada yangi imkoniyat va qulayliklar yaratdi. E’tiborga molik yana bir jihati shundaki, hozir qattiq valuta hisob raqamlardagi mablag‘larning so‘mdagi hisob-raqamlarga faol o‘tishi kuzatilmoqda. Bu qadamlar yurtdoshlarimizning milliy valutaga bo‘lgan ishonchi tobora ortib borayotganidan dalolatdir. So‘m davlatimizning Bayroq, Gerb, Madhiya kabi ramzlari qatori milliy iftixorimiz timsollaridandir. So‘m biz uchun nafaqat to‘lov vositasi, balki xalqimizning boy tarixi, qadriyatlari, buyuk bunyodkorlik salohiyatini o‘zida aks ettirgan ma’naviy vosita sifatida ham qadrlidir. Samarqanddagi Registon maydoni, Tillakori, Sherdor madrasalari, Go‘ri Amir maqbarasi, Buxorodagi Chashmai Ayyub ansambli kabi tarixiy obidalar, poytaxtimizdagi Temuriylar tarixi davlat muzeyi, Alisher Navoiy nomidagi O‘zbekiston Davlat akademik katta teatri, “Istiqlol” san’at saroyi, shuningdek, shavkatli sohibqiron bobomiz Amir Temurga o‘rnatilgan muazzam haykal tasviri tushirilgan kupuralar nafaqat mamlakatimizning iqtisodiy qudrati, balki xalqimiz ma’naviy salohiyatining yanada yuksalishiga ham xizmat qilmoqda. Qo‘liga o‘zbek so‘mini olgan har bir yurtdoshimizning qalbida unda aks etgan tasvirlar ta’sirida Vatani, bunyodkor xalqi, ajdodlar merosi bilan faxr-iftixor tuyg‘ulari jo‘sh urishi shubhasiz. 4. O’zbekistonda milliy valyutani mustahkamlash vazifalari
 
 
Respublikada milliy valyutani mustahkamlash ishida so’mning harid 
quvvatini oshirib borish va uning barqarorligini ta’minlash asosiy vazifa 
hisoblanadi. Bunga bozorni raqobatdosh mahsulotlar bilan to’ldirish va zarur 
ehtiyojlar hosil qilish orqali erishiladi. Bozorni iste’mol mollari bilan to’ldirishda 
milliy ishlab chiqarishni imkoni boricha kengaytirib boorish hal qiluvchi ahamiyatga 
ega. Chunki shu orqali iste’mol mollari sotishning umumiy hajmida milliy 
mahsulotlar hissasi oshib boradi. Bu yerda shuni ta’kidlab o’tish zarurki, milliy 
ishlab chiqarishni kengaytirish orqali so’mning barqarorligini ta’minlash chetdan 
mahsulot keltirishni inkor qilmaydi. Aholini sifatli chet el mollari bilan ta’minlash 
maqsadida import ham rag’batlantirib boriladi. 
So’mning barqaror amal qilishi, uning har qanday valyutaga erkin 
almashilishi yetarli valyuta zaxirasi bo’lishiga bog’liq. Unga erishishda korxonalar 
va barcha sub’yekylarning, jahon bozoriga raqobatga bardosh beradigan mahsulot 
ishlab chiqarishi uchun zarur bo’lgan rag’batlantiruvchi omillarni vujudga keltirish 
alohida ahamiyatga ega.  
So’mning barqarorligini ta’minlashda undan oqilona va tejab tergab 
foydalanish, ishlab chiqarishga sarflangan mablag’larning eng ko’p samara 
berishiga, olingan kreditlarning o’z vaqtida qaytarilishiga erishish muhim o’rin 
tutadi.  
Inflyatsiyaga 
qarshi 
aniq 
o’ylangan 
siyosat o’tkazish 
milliy 
valyutani 
mustahkamlashning muhim shartlaridan biridir. Bu siyosat eng avvalo inflyatsiya 
darajasini keskin kamaytirishga qaratilishi lozim. Bunda pulning qadrsizlanish 
darajasi ustidan qat’iy nazorat o’rnatish hamda unga qarshi samarali tadbirlar 
qo’llash hal qiluvchi ahamiyatga ega bo’ladi. Shu orqali pulning qadrsizlanishida 
maqbul sur’atni tanlashga erishiladi.
Respublikada milliy valyutani mustahkamlash ishida so’mning harid quvvatini oshirib borish va uning barqarorligini ta’minlash asosiy vazifa hisoblanadi. Bunga bozorni raqobatdosh mahsulotlar bilan to’ldirish va zarur ehtiyojlar hosil qilish orqali erishiladi. Bozorni iste’mol mollari bilan to’ldirishda milliy ishlab chiqarishni imkoni boricha kengaytirib boorish hal qiluvchi ahamiyatga ega. Chunki shu orqali iste’mol mollari sotishning umumiy hajmida milliy mahsulotlar hissasi oshib boradi. Bu yerda shuni ta’kidlab o’tish zarurki, milliy ishlab chiqarishni kengaytirish orqali so’mning barqarorligini ta’minlash chetdan mahsulot keltirishni inkor qilmaydi. Aholini sifatli chet el mollari bilan ta’minlash maqsadida import ham rag’batlantirib boriladi. So’mning barqaror amal qilishi, uning har qanday valyutaga erkin almashilishi yetarli valyuta zaxirasi bo’lishiga bog’liq. Unga erishishda korxonalar va barcha sub’yekylarning, jahon bozoriga raqobatga bardosh beradigan mahsulot ishlab chiqarishi uchun zarur bo’lgan rag’batlantiruvchi omillarni vujudga keltirish alohida ahamiyatga ega. So’mning barqarorligini ta’minlashda undan oqilona va tejab tergab foydalanish, ishlab chiqarishga sarflangan mablag’larning eng ko’p samara berishiga, olingan kreditlarning o’z vaqtida qaytarilishiga erishish muhim o’rin tutadi. Inflyatsiyaga qarshi aniq o’ylangan siyosat o’tkazish milliy valyutani mustahkamlashning muhim shartlaridan biridir. Bu siyosat eng avvalo inflyatsiya darajasini keskin kamaytirishga qaratilishi lozim. Bunda pulning qadrsizlanish darajasi ustidan qat’iy nazorat o’rnatish hamda unga qarshi samarali tadbirlar qo’llash hal qiluvchi ahamiyatga ega bo’ladi. Shu orqali pulning qadrsizlanishida maqbul sur’atni tanlashga erishiladi.
 
 
 
 
O’zbеkistоnda 
so’m 
mablaq’larini 
erkin 
muоmaladagi 
valyutaga 
kоnvеrtatsiya qilish tizimi birinchi navbatda xalq istеъmоli mahsulоtlari va 
ekspоrtbоp tоvarlarni ishlab chiqarish bilan shuq’ullanuvchi, iqtisоdiqtning asоsiy 
va еtakchi оbъеktlarin rеalizatsiya qilish bilan bоq’liq, xоrijiy invеstоrlarning 
fоydasining bir qismi va dividеndlarini rеpatriatsiyasi bilan shuq’ullanuvchi 
kоrxоnalarning (xоrijiy kapital ishtirоkidagi kоrxоnalar ham shular jumlasidan) 
ehtiqjini qоndirishga yo’naltirilgan.
O’zbеkistоnda so’m mablaq’larini erkin muоmaladagi valyutaga kоnvеrtatsiya qilish tizimi birinchi navbatda xalq istеъmоli mahsulоtlari va ekspоrtbоp tоvarlarni ishlab chiqarish bilan shuq’ullanuvchi, iqtisоdiqtning asоsiy va еtakchi оbъеktlarin rеalizatsiya qilish bilan bоq’liq, xоrijiy invеstоrlarning fоydasining bir qismi va dividеndlarini rеpatriatsiyasi bilan shuq’ullanuvchi kоrxоnalarning (xоrijiy kapital ishtirоkidagi kоrxоnalar ham shular jumlasidan) ehtiqjini qоndirishga yo’naltirilgan.