Qadimgi Grettsyada siyosiy mafkuralar. Qadimgi ellinizm mafkurasi
Yuklangan vaqt
2025-01-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
25
Faytl hajmi
58,7 KB
Qadimgi Grettsyada siyosiy mafkuralar. Qadimgi ellinizm mafkurasi
R E J A:
1. Kadimgi dunyo tarixida ellinizm davri.
2.Ellinistik davr mafkurasi.
3.Z.Baktriyada ko’ldorlikka asoslangan greklar hukmronligi
4.Markaziy Osiyo xalklarining madaniy alokalari
Qadimgi dunyo tarixida ellinizm deb nomlangan davr eng murakkab va
qarama-qarshiliklar bilan tqlib toshgan davr hisoblanadi. Aleksandrning alabasi va
ellinistik davlatlarning tashqil topishi iqtisodiy va ijtimoiy sohalarda o’z anoana va
xususiyatlariga ega bo’lgan Sharq xalqlari ustidan grek-makedoniyaliklarning tqliq
alaba qozonishi deb bo’lmaydi. Ellinizm konkret tarixiy hodisa, iqtisodiy, ijtimoiy,
siyosiy, mafkuraviy va madaniy hayotda grek va erli xususiyatlarni o’zida
mujassamlantirgan tarixiy voqelikdir.
Eradan avvalgi 312 yili Selevk Bobilda o’z hokimiyatini qathiylashtiradi va
tqqiz yil davomida davlati chegarasini kengaytira borib, Eron va Markaziy Osiyoni
ham egallaydi. Ammo Markaziy Osiyoning erksevar xalqlarini osonlik bilan o’ziga
qaram etolmaydi, Qo’zg’olonlar tinchimaydi, 293 yili Spitamenning qizi
Roksanadan tug’ilgan quli Antioxni Markaziy Osiyoga yordamchi hokim etib
tayinlaydi. Antioxning faoliyati natijasida Qo’zg’olonlar birmuncha bostiriladi. 280
yili Selevk vafot etgach, Antiox otasi o’rnini egallaydi. Selevkiylar davrida
Markaziy Osiyo mintaqasida Aleksandr yurishlari, undan so’ng hokimiyat uchun
bo’lgan kurashlar natijasida izdan chiqqan normal hayot tiklana boshlaydi. Lekin
osoyishta hayot o’zoq davom etmaydi, markaziy davlatdagi notinchlikdan joylardagi
hokimlar foydalanib, Baqtriya va Parfiyani mustaqil davlat deb e’lon qiladilar.
Yustenning bergan ma’lumotiga ko’ra "Baqtriyaning ming sharqini hokimi Diodot
o’zini podshox deb atashni buyurgan" (X1 1,4—7), lekin bu voqea qachon yuz
bergani haqida ma’lumot yqq. Har holda O’rta Osiyoda greklar hukmroshshgi
(Greko-Baktriya) yildan-yilga kuchayib borayotgan ko’chmanchilar bosqini va
qo’ldorlik tuzumining ichki ziddiyatlari natijasida eradan avvalgi II asr o’rtalarida
o’z movqeini yqqotadi.
Aleksandrning Osiyo va Evropa sintezi haqida Diodor quyidagilarni yozadi:
"Aleksandr odamlarni Osiyodan Evropaga va, aksincha, Evropadan Osiyoga
ko’chirish, aralash nikohlar tashqil etish, xalqlar o’rtasida aloqa o’rnatish yo’li bilan
buyuk xithani bir xil fikrlash va qardoshlarcha dqstlikka olib kelish yo’lida ish olib
bordi" (XVIII, 4,4). Plutarx esa "Aleksandr Aristotel bergan maslaqatga amal
qilmadi,..O’zini xudoning irodasi tufayli turli joylardagi odamlarni yarashtiruvchi,
baozilarni ishontirish yo’li, baozilarni qurol kuchi bilan birlashtiruvchi,
dqstlashtiruvchi deb hisoblab, urf-odatlar, yashash tarzi, oila, xo’lq-atvor kabilarni
qorishtirib yubordi va hammaga Vatan-butun olam, kasr va uy-lager!„ qardoshlar —
yaxshi odamlar, begonalar-yomon odamlar
llinlik-xayrli ishlarda, varvarlik — yomon ishlarda deb e’lon qildi" (Aleksandr,
1,6), deydi. Albatta, Aleksandr o’z maqsadini Plutarx aytgancha aniq, shakllantirgan
emas, unday bo’lishi mumkin ham emas edi (odatda, yozuvchi Makedoniya shoxi
timsolini ilohiylashtirib tasvirlaydi). Aleksandr siyosiy jihatdan maqsadini amalga
oshirolmadi, imperiya bo’linib ketdi, lekin ob’ektiv qaralganda Sharq va G’arb
xalqlari o’rtasida xaqiqatan aralashuv, har ikkala qitoa xalqlari madaniyatining bir-
biriga ta’siri, savdo aloqalarining kengayishi, amalga oshishi Aleksandr yurishlar
davomida kasallangan, yaralangan, keksaygan va umuman yurishda ishtirok etishni
istamagan jangchilarni joylarda holdirgan, ayniqsa, janglar keskin tus olgan Baktriya
va Sudiyonada grek-makedonlar ko’plab holdirilgan, antik adiblarning yozishicha,
ularning soni 23 ming atrofida bo’lgan. Albatta, bu "aralashuv" tarixda, madaniyatda
iz holdirmasligi mumkin emas edi.
Ellinizm davrida grek madaniyati, anikroi tili va adabiyoti Aleksandr bosib
olgan mamlakatlar — Yaqin Sharq, Shimoliy Afrika, Kichik Osiyo, Markaziy Osiyo,
Eron va Hindistongacha tarqaldi va bu xalqlar madaniyati bilan o’zaro boyish
jarayoni boshlanadi. Grek tili esa ellinistik davlatlarga sunhiy ravishda
birlashtirilgan xalqlar (Misrdan to Hindistongacha) o’rtasida aloqa etish vositasi
vazifasini ado etadi. Grek adabiyoti, sanoati, falsafasidan millionlab odamlar
bahramand bo’ladilar.
Evropa olimlari ko’pincha bir yoqlama ta’sirni tan olib, Sharq ta’sirini inkor
etadilar (agar shunday bo’lsa, Aleksandr Sharq xalqlari, shoxlari urf-odatini qabo’l
qilmagan bo’lar edi), aslida ta’sir ikki yoqlama bo’lgan. Afsuski, bizgacha etib
kelgan yozma manbalarning kamligp va tqliq emasligi Aleksandrgacha bo’lgan
Markaziy Osiyo xalqlari madaniyati, turmush tarzi, urf-odati, ijtimoiy tuzumi xaqida
tqliqrok tushunchaga ega bo’lishga imkon bermaydi. Bor ma’lumotlar ham, yuqorida
aytganimizdek, Sharq xalqlarini mensimay, "varvar" deb qarash nuqtai nazaridan
yozilgan. Ammo so’nggi 30—40 yillar mobaynida Markaziy Osiyo davlatlarida olib
borilgan arxeologik izlanishlar natijasida topilgan qimmatli materiallar antik
adabiyotlar ma’lumotlarini tqldiradi va kamchiliklarini qisman bo’lsada, to’zatishga,
ellinistik madaniyat ta’siri nimada ekanini aniqlashga yordam beradi. Baozi Evropa
olimlarining Sharq xalqlari shunchalik taraqqiyotda orkada bo’lganlarki, hatto
ellinistik ta’sirni o’zlashtirishga noqobil edilar, degan fikrlari qanchalik g’ayrilmiy
ekanligini arxeologik topilmalar isbotlamoqda. Markaziy Osiyoda yuksak madaniyat
mavjud bo’lganligi isbotining biri "Avesto", zardushtiylik ta’limoti va yuqorida
ko’rsatilganidek, uning Ioniya va Markaziy Gretsiya fani, falsafasining shakllanishi
va rivojiga ta’siridir. Markaziy Osiyo madaniyati rivoji Aleksandr yurishlaridan
keyin ham tqxtab holmadi, yunon ta’sirini o’zlashtirishi bilan bir qatorda ellinizm
adabiyoti, sanoati, madaniyatining taraqqiyotiga ham o’z navbatida ta’sir etdi.
Ellinistik madaniyatning shakllanishida katta rolo qynadi. Yakin va Markaziy
Sharqda rivoj etgan ilm-fan, ayniqsa astronomiya, matematika. tabobat va o’ziga xos
qishloq xqjaligi borligi, greklar tanish bo’lmagan ekin ekish, hosil olish usullari, ular
bilmagan ozuqa, meva, poliz etishtirilishini kqrdilar. Ayniqsa bir-biri bilan aloqasi
kam bo’lgan mustakil shahar-davlatlar — polislar tuzumi sharoitida yashashga
o’rgangan kelgindilar Sharqda yagona davlat, yo’lga qqyilgan savdo aloqalari,
shaharlararo yaxshi
o’llar va qishloqlar bilan birdamlik, umumiy din, ibrat olishga arzigo’lik ko’p
narsalar borligini ko’radilar, Haqiqatan Sharq xalqlari davlat tuzumi, iqtisodi va
madaniyatining ellinizmga ta’siri oz bo’lmadi. Umumiy til esa umumiy madaniyat
yaratishning omili bo’ldi.
Aleksandr va uning vorislari joriy etishga intilgan iqtisodiy va siyosiy birlik
ellinizm davrida o’zoq davom etmadi, ammo turli xalqlar madaniyati qorishtirmasi
bo’lgan ellinistik madaniyat Evropa va Sharq xalqlari tarixida qchmas iz holdirdi va
keyingi davrlar madaniyatining shakllanishida katta rolo qynadi. Bu davrda deyarli
hamma katta shaharlarda kutubxonalar tashqil etildi (Aleksandriyadagi kutubxonada
etti yuz ming qram asarlar tqplangan), ularda ilmiy ishlar olib borildi. Xuddi shu
davrda filologik izlanishlar, matnshunoslik fan sifatida shakllanadi.
Sharq mamlakatlarida greklarnikiga taqlidan maktablar, gimnaziya, grek
adabiyoti, teatrlar, grek bayramlari keng tarqaladi, grek adabiyoti janrlari Sharq
adabiyotiga kirib keladi. Afsuski, u asarlar bizgacha etib kelmagan, faqat
baozilarining (ayniqsa, yaxudiylar tomonidan yaratilganlari) nomlari saqlanib
qolgan, xolos.
Grek adabiyotining o’zida ham katta o’zgarishlar rqy beradi, yangi g’oyaviy
yqnalish, yangi mavzu, yangi janrlarni keltirib chiqaradi. Qtkir satirik mazmunga
ega bo’lgan siyosiy komediya o’rniga badiiyat jihatidan ishlangan, shaxsiy hayotda
yuz berishi mumkin bo’lgan murakkab voqealar, maishiy hayot tarzi tasvirlangan
yangi komediya deb atalgan janr kelib chiqadi. g’oyaviy va siyosiy kurash quroli
bo’lgan siyosiy notiqlik polislar yqholishi bilan o’z mohiyatini yqqotadi, o’rnini
Sharq adabiyotida keng tarqalgan amaldor va shoxlarga haratilib aytiluvchi madxiya
egallaydi. Grek klassik adabiyotiga xos bo’lgan ijtimoiy muammolar o’rniga endi
shaxsiy, insoniy motivlar talqin etilgan asarlar yuzaga keladi. Yangi muammoni
yorituvchi yangi janrlar — epigramma, ishqiy lirika va roman janrlari paydo bo’ladi.
Asar g’oyasi, mazmuni maydalasha borgan sari shakli, badiiyati orta boradi,
tumtaroqlashadi. Bu asarlar keng kitobxon ommasi uchun emas, balki tushunib,
qadriga etadigan madaniyatli doira uchungina mo’ljallangan. Ellinistik davr
adabiyoti yuqorida aytilgan spetsifik sabablarga ko’ra o’z mohiyatini qisqa davrda
yqqotadi, yoddan kqtariladi, bizgacha, deyarli, hech narsa saqlanib holmaydi. Grek
romanlarining eng qadimgi namunalari bo’lmish Kallisfenga nisbat berilgan
"Aleksandr faoliyati" va "Nin haqidagi roman" Gretsiyada emas, balki Misrda,
ikkinchisi Suriyada yaratilganligi, mualliflari grek bo’lmagani so’nggi davrlarda
aniqlandi. Haqiqatan bu asarlarning tarixiy shaxslar bilan bog’liq ekani, ammo
ularning faoliyatini, fantastik hikoyalar, voqealar bilan boyitib tasvirlash, hokimni
madh, etish Sharqda yaratilgan tarixiy asarlarga yaqin. Ularning shakllanishida
Sharqda keng tarqalgan tarix asarlarining ta’siri katta. Antik adabiyotida, dastavval
grek va uning ta’siri ostida rim adabiyotida keng tarqalgan asosiy mazmunga bir
qancha kichik qajmdagi asarlarni qqib joylashtirish usuli eradan avvalgi III — II
asrlarda, ya’ni ellinizm davrida, Sharq va Gretsiya o’rtasida madaniy aloqalar avjga
chiqqan davrda boshlangan. Aristidning "Milet hikoyalari", Antoniy Diogenning
"Fo’laning narigi tarafida yuz bergan ajoyib sargo’zashtlar", Ovidiyning
"Metamorfozalar", Apo’leyning "Oltin eshak" kabi asarlari kiritma hikoya janrining
harakterli namunasi, Sharqda esa, jumladan o’zbek adabiyotida bu usul yaqingacha
yo’llanib kelindi. Ellinistik davrda faxat grek
dabiyotigina emas, sanoat, mafkura sohasi — falsafa va dinda ham keskin
o’zgarishlar rqy beradi. Har bir ozod (ya’ni qo’l bo’lmagan) inson avvalgi siyosiy
erkinligidan mahrum bo’ladi, uning hayoti, baxt-saodati, zolim hokim, siyosat,
iqtisodiy o’zgarishlar bilan bog’liq, lekin bu tashqi kuchlarning birortasini
o’zgartirishga shaxsning qurbi etmaydi. Natijada shaxs o’z qobiiga qralib holadi,
Ana shunday sharoitda falsafa dastavval shaxs masalasi, axloq, odob, mavjud
jamiyat tuzumida qanday yo’l bilan inson umidsizlikka tushmay, o’z movqeini
yqqotmay hayot yo’lini bosib qtishi mumkinligi masalalarini ishlaydi. Bu davrda
tabiat fanlari falsafadan ajralib, mustaqil rivoj etadi, tadqiqotlardan nazariy xulosalar
chiharmaydi. Ellinistik davr faylasuflari ayniqsa, buyuk salaflar asarlarini izoqlash,
talqin etish bilan ko’p shug’ullanadilar. Bu davrda shakllangan falsafiy ta’limotlar
orasida eng muqimi Demokritning materialistik ta’limoti asosida yaratilgan Epikur
(e. av. 342G’41—272) falsafasi edi. Epikurizmdan tashqari stoitsizm, skeptitsizm
ta’limotlari ham mavjud bo’lgan. Ellinizm danrida kadimiy Olimp xudolari dini
avvalgi movqeini ancha yqqotadi. Jamiyat hayotidagi o’zgarishlar talabiga polis dini
javob berolmay holadi. Lekin ellinizm yaxlit diniy tuzum yaratmadi, faqat Olimp
dini Sharq xalqlari e’tiqodlari bilan qorishishini tahminladi, xolos. Sharq xalqlari
"varvar" deb mensimovchi greklar endilikda o’zlaridan eskiroq madaniyatga ega
bo’lgan Sharq xalqlariga murojaat qiladilar va o’zlarida kelib chiqqan mafkuraviy
masalalarga tayyor javobni ulardai topadilar. Din masalasida ham Sharq xalqlariga,
jumladan yaxudiy (Bibliya grek giliga adariladi), zardushtiylik, ayniqsa, Mitra
ta’limotiga, Misr dinlariga murojaat etadilar. Bu dinlar ta’siridl xrisgian dini,
monoteizm shakllanadi, Zardushtiylnk dinining greklarga ta’siri qadim davrlarda
kuchli bo’lganidek, ellinizm davrida ham kam bo’lmldn. masalan, Kommagen
podshoxi Aitioxnnng (e. av. I a.) toshga qyilgan yozuvida "Zevs va Oromazdning
osmon taxtlari" deyiladi. Demak, zardushtiylik mahbudi Axura Mazda greklarning
bosh xudosi Zevs bilan bir darajaga qqyiladi.
Ellinizm davrida, ayniqsa, zardushtiylik ta’limoti katta rolh qynagan, dastavval
aqdga sodiqlik, keyinchalik qaqiqat uchun kurashayotganlar tomonida jang qiluvchi
urush xudosi, buyuk sudya va niqoyat, quyoga yo’lboshchilik qiluvchi Mitra
ellinistik mamlakatlarda keng tarqaladi. Mitrlaizm boshqa dinlar va falsafiy
ta’limotlarga, Markaziy Osiyo va Shimoliy Hindistondan to Atlantik okean
soqillarida yashagan xalqlar dinlariga ham ta’sir o’tqazadi. Mitra kushanlar
imperiyasi va Eronda eng izzat-qurmat etiluvchi mahbud qisoblangan. Rim
imperiyasida ham bu ta’limot keng tarqalib, antik davrning oxirgi asrlarida
xristianlikning eng kuchli raqibi qisoblangan. Bu mahbud hindlarda "Mitra",
"Avesto"da "Misra", sudlarda "Mishra", (ya’ni Avesto tilidagi "r" tovushi sud tilida
"sh"ga aylangan, patijada "Missha" shakli paydo bo’lgan, keyinchalik "Misra"
shaklini olgan , masalan "Avesto"dagi "otar" olov, sudi tilida "otash", Persopoldagi
qoyatosh yozuvida Mitra "Misha" shaklida berilgan). Eng qadim davrlarda Mitra
xudo qisoblanmagan, faqat "qabila" tushunchasini bildirgan (Rig-Vedada "Mitra"
"dqst" ma’nosipi bildirpb, keyin mahbud bo’lgan, "Avesto" da "Misra" —
shartnoma, aqts va mahbud, sudi tilidagi shakli ham "dqst" o’zbek tilida "meqr"
shaklida bo’lib, quyo, oftob va sevgi ma’nosini bildiradi), keyinchalik mavjud
jamiyat tartibini saqlovchi iloxiyagga aylantirilgan, vaqt qtishi bilan unga yangi-
yangi vazifalar yuklatilgan. Zardushtiylik mifologiyasida Mitra haqida quyidagi
fsona bor: Mitra qoyadan tug’ilgan, uni chuponlar tarbiyalagan Mitra quyo
bilan kurashadi va bu kurashda hech kim alabaga erisholmaydi. Ikkalasi ittifoq
to’zadilar va Mitra oq otda quyo oldida unga yo’l ko’rsatib borish vazifasini ado
etishni ustiga oladi. Axura Mazda dastlabki jonivor — hqkiz yaratadi. Mitra esa uni
tutib olib, qilich bilan sqyadi, uning qonidan insonlarga foyda keltiruvchi hamma
o’simliklar qsib chiqadi, er esa hosildorlik xususiyatiga ega bo’ladi, qadimgi yunon
adabiyotida Mitra dastavval Gerodot "Tarixi"ining birinchi kitobida tilga olinadi:
Afroditani "eroniylar Mitra deb ataydilar" (1, 131). Mitraning Gerodot
tomonidan berilgan talqini bizdagi "meqr" shakliga yaqin. Lekin keyinchalik,
ayniqsa, eroniylarda bu tushuncha o’zgarib ketgan, Agar Afrodita go’zallik, ishq-
muhabbat mahbudasi bo’lsa, Mitra quyoga yo’lboshchilik qiluvchi, narigi dunyoda
qliklar ustidan hukm chiharuvchi, dqstlik, aqts, shartnomalargl qomiylik qiluvchi.
Ammo qanday bo’lmaspn, oradan avvalgi V asrda Mitraning nomi yunoniylarga
ma’lum bo’lganligi jiqatidan Gerodot ma’lumoti ahamiyatli.
Xorazmda olib borilgan arxeologik qazilmalar choida Tuproq qaloadan
topilgan hujjatlarda qadim davrlarda mintaqada Mitraga sig’inish keng tarqalganligi
haqida ma’lumotlar bor. Bu erda Mitra qliklar ustidan hukm chiqaruvchi, hosildorlik
xudosi va suv maobudasi Aradvi Sura Anaxitaning (ma’nosi — nam., qudratli,
pokdomon) qallii sifatida tanilgan, Xorazmda Mitrani "suv beruvchi", "o’simliklarni
qstiruvchi", "qil beruvchi", "hayot baishlovchi" deb sifatlaydilar. Markaziy Osiyoda
Mitra va Siyovush timsollari baozida tutashib ham ketadi, Mitra oq otda quyosh va
kundo’zgi yorulik, Siyovush esa qora otda tun va qorono’lik ramzi bo’lishi ehtimol.
Ellinizm davrida Sharq xalqlari madaniyati avval Gretsiya, keyinchalik Rim
madaniyatiga ta’sir etganidek, Misr, Markaziy Osiyo, Eron dinlari ham ularga o’z
ta’sirini o’tqazgan. Misrliklar e’tiqodidan Isida, Markaziy Osiyo xalqlari dinlaridan
Mitra va Anaxita (grekcha Anaitis) Olimp xudolari qatoriga qqshiladi va ularga
ibodatxonalar kuriladi. Gretsiyada Mitra Appolon, Gelios bilan, Anaxita Artemida
va Afina bilan, Axura Mazda Zevs bilan, Siyovush Dionis bilan tenglashtirilgan.
Anaxita ibodatxonalarida sak bayramlari o’tqazilgan, bu bayramga atab may
tayyorlangan, Amaxita bayramlari ishtirokchilari skif, sak liboslarini kiyib ziyofat
va raqslarda ishtirok etganlar. Sak bayramlari Bobilda ham o’tqazilgan.
Mitra nomi bilan bog’liq, bo’lgan e’tiqod g’arb mamlakatlari xalklariga
yaqinlashgan sari o’z mazmunini va u bilan bogliq bo’lgan urf-odatlar o’z shaklini
o’zgartira boradi. Agar Anaxita ot bilan bog’liq, mahbuda sifatida talqin etilsa, Mitra
esa quyo bilan bog’liq va oliy iloxiyat bilan insonlar o’rtasida aloqa o’rnatuvchi xudo
sifatida qaralgan. Mitraizm, ayniksa. Rimda keng tarqalgan. Yozma manbalar
saqlanib holmagani uchun bu ta’limotning tarqalish tarixini aniqlash qiyin, har holda
faqat greklar ta’sirigina bo’lib holmay, Rim o’zoq, vaqtlar Parfiyaga qarshi urush
olib borgan, lashkarlari Markazny Osiyo qlkalarida bo’lgan. Albatta, ular erli xalqlar
urf-odatlari bilan tanishib, ko’p narsa o’rganganlar. Ikkinchidan, Rim bilan
Markaziy Osiyo orasida intensiv savdo aloqasi bo’lgan. Fikrimizcha, ana shu uch
kanal orkali mitraizm Rimga qtib, keng tarqalgan, hatto Misr va Britaniya orollarida
ham unga haykallar o’rnatilgan. Baozi Rim imperatorlari unga komiylik qilganlar,
ismlariga "mitra" so’zini ham qqshganlar. Mitraga siinuvchilar
bir qancha sinovlar, ochlik, tashnalik, sovuq, oriq kabi etti poonadan qtishlari
kerak bo’lgan. Mitraizmning xristian diniga ta’siri katta, hatto Mitraning tug’ilgan
kuni — 25 dekabrda quyoshning bahorga harab harakati» kun o’zaya boshlashi
Isoning ham tug’ilgan kuni deb e’lon qilingan, xristian dinining baozi urf-odatlari
(tavba, muqaddas suv sepish, Iso vafotidan so’ng oliy iloxiyat tomonidan osmonga
olib ketiilishi. va qk.), ayniqsa, bayram, hayitlar ana shu maxjusiylpk dinidan qtgan.
Gegelning fikricha, Mitraga xos "alomatlar hatto O’rta asrlarda ham uchraydi"'.
Evropa mamlakatlarida keyingi davrlarda, hatto XVIII asrda ham, Sharq
madaniyati, fani, ayniqsa, tabobati bilan tanish bo’lgan bilimdon odamlarni "mag"
deb ataganlar. Oddiy kishilar bu so’zga "sehrgar" ma’nosini berganlar. XIX asrda
yashagan frantso’z Sharqshunosi Gyuining ma’lumot berishicha, "Ispaniyada arab
fanini o’rganganlar vatanlariga mag bo’lib qaytar ekanlar'. Evropa mamlakatlarida
va Rossiyada keng tarqalgan "magistr" ilmiy darajasi nomi ham "mu" — "mag" bilan
bog’liq, bo’lsa kerak, degan fikrlar ham ayrim joylarda yqq emas.
Avesto"ning tarixi, talqini Evropada asrlar davomida ko’plab olimlarni
qiziqtirib kelmoqda (G. Lord, T. Xayd, A. Dyu Perron, R. Rask, Gerder, E. Byurnuf,
X. Bartolome, F. Altxaym, Gegel, I. Markvart, S. F. Oldenburg, G. Videngren, E.
Benvenist, I. M. Dyakonov, M. Boys va b.). Bu qiziqish jahon klassikasidan qrin
olgan badiiy asarlarda ham o’z aksini topgan
Asar nasriy doston sifatida yozilgan. Mazmuni: Zaratustra baland tog’da qn yil
mutlaq yolizlikda yashaydi, quyoshga murojaat etib nutkdar so’zlaydi, pirovardida
erga tushib, o’zining hayot haqidagi qy-fikrlarini odamlarga aytsa, ular
donishmandni tushunmaydilar. Uning asosiy fikri oliy inson ("sverx chelovek")
g’oyasini tasdikdash, "oliy insonning yo’lidan hamma ish keladi". "Donolik-botirlik
hech narsaga parvo qilmay zqravonlik qilishga layoqatli ekanlikdadir", "oliy insonlar
boshqalarga yo’lboshchilik qilmoi lozim" kabi zqravonlik, bosqinchilikni targ’ib
etuvchi g’oyalarni ola surishdir. Nitsshe asarida Zardusht nomidan boshqa bu
ta’limotga aloqador birorta so’z ham yqq, aksincha uning teskarisi bo’lgan g’oyalar
targ’ib etiladi.
"Avesto" frantsuz, nemis va ingliz tillariga tarjima etilgan. 1990 yili esa
Leningrad Davlat universitetining eronshunoslik kafedrasining professori I. M.
Steblin-Kamenskiy "Avesto"ning etti yashtini sheoriy usulda rus tiliga adardi.
YuNESKO 1990 yilni "Avesto" yili deb e’lon qilgan.
Eradan avvalgi IV asrdan boshlab Markaziy Osiyo xalkdari tarixida yangi davr
boshlanadi. Hindistondan to Evropagacha, Evropadan to Misrgacha bo’lgan hududni
o’z ichiga olgan ellinnistik davlatlarning iqtisodiy. siyosiy, ijtimoiy hayotida
Markaziy Osiyo xalqpari ham ishtirok etadilar.
Ellinistik davr madaniyati, ya’ni grek va Sharq xalqlari madaniyatini
umumlashtirish jarayoni Aleksandr yurishlaridan avval boshlangan edi. ammo
yurishlar natijasida va ellinizm davrida, ayniqsa, keng tus oldi. Ta’sirning harakteri
ham o’zgardi, agar avval favqo’lodda rukda bo’lsa. endnlikda
qdisodiy-ijtimoiy taraqqiyot talabiga binoan ongli ravishda madaniyatlarni
qorishtirma etish jarayonn boshlandi.
qadimgi hind, axmoniy va yunon manbalarida Baktriya viloyatiga aloqida
ahamiyat beriladi. Baqtriyaga Aleksandr shox munosabati ham boshqacha bo’lgan.
Shoh Baqtriya amaldorlari va zodagonlari bilan yaqinlashishga uringai. Mintaqa
hokimlaridan bprining qizi bo’lmish Raxshonaga uylanishining faqat bir kqrishdagi
muhabbatdan tashqari siyosiy sabablari ham bo’lsa kerak. Aleksandr Baqtriya
shaharlarida grek va makedon lashkarlaridan ko’proq holdirishga uringan. Albatta,
bunday munosabatnnng tarixiy sabablari bor edi. Mintaqa Ipak yo’li, G’arb va Sharq,
savdo yo’lining muqim qismida joylashganligi tufayli boshqa viloyatlarga iisbatan
iqtisodiy-ijtimoiy jihatdan avvalroq, rivojlangan. Bu viloyatnnng Ioniya va
Markaziy Gretsiya bilan aloqasi ham avvalroq boshlangan (Amudaryo xazinasi deb
ataluvchi sanoat buyumlari, ko’plab topilgan po’llar buning isboti). Ana shunday
zamin bo’lgani uchun ham ellinizm davrida Baktriyada ellinlashtirish jarayoni avval
va tez qtdi (Parfiya va Xorazmda bu jarayon ancha kechikdi). Baktriyanpng grek
podshoxlari Diodot, Evtidem, Evkratid, Antimax kabilar viloyagni Gretsiyaniig bir
qismi deb qaraganlar. Agar Parfiya, Sudiyona va Xorazm uchun ellinistik madaniyat
namunalarn eradan avvalgi Sh-P asrlarda moda, rasm sifatida qabo’l qilinsa,
Baktriyada madaniyatning tadrijiy taraqqiyoti maqso’li sifatida qaralgan. Shuning
uchun ham ellinistik sanoat namunalari, ainiqsa,"‘aqtriyada etu&tus ^sh^. Uysh&-
^&trk"g’k^ ^a^^-^j^' deydilar). Haqiqatan bu vodiyda (Amudaryoning ikki soqili,
O’zbekistonning janubi va Afonistonning shimoli) arxeologlar ko’plab katta va
kichik shaharlar vayronasini topdilar. Agar Aleksandrdan avval greklar Baqtriya va
Hindistonni juda o’zoq qlkalar, dunyoning chekkasn deb tasavvur etsalar,
Makedoniya shoxi yurishlari bu tasavvurni puchga chiqaradi, yurishlar jarayonida
minglab lashkarlar bu erlarda qtroqlashib holadilar. Eradan avvalgi III asr o’rtalarida
Baqtriya Diodot rahbarligida Selevklar davlatidan ajralib chiqadi va o’zini mustaqil
davlat deb e’lon qiladi. Natijada Baqtriyada qo’ldorlikka asoslangan greklar
hukmronligidagi davlat tashqil topadi. Baktriya hokimlari, ayniqsa, Evtidem va
Evkratidlar koloniyalashtirish siyosati olib boradilar, hatto janubiy Afgoniston va
Shimoliy Hindistonni ham bosib oladilar. Baqtriyaning grek shoxlarn grek polislari
usulida shaharlar quradilar, binolar qurilishida esa, grek va Sharq elementlari
ishlatiladi. Arxeologlar G. A. Koshelenko va 3. V. Serditixlarning fikricha, "shahar
aholisining ko’pchiligi greklar bo’lgan", ular qishloqlarda ham yashaganlar. Greklar
Baktriyada qurgan shaharlarning hozirgacha ma’lum bo’lganining eng yirigi
Afonistonning
shimolida
joylashgan
Aleksandriya
Oksiana,
ya’ni
Amu
Aleksandriyasi (hozirgi nomi Oyxonim). Bu shahar 400 gektar erni ishol etgan. Unda
teatr, gimnaziya (savodi chiqqan bolalar ilmiy va jismoniy kamolot topganlar),
kutubxona, xazina, grek xudolariga ibodatxonalar, davlat idoralari, qasrlar, saroylar,
haykallar bilan bezatilgan bo’lib fontan, shaxsiy hovlilar mavjud ekanligini frantso’z
arxeologlari aniqlashdi.
Shahar eradan avvalgi 147 yillar atrofida ko’chmanchilar tajovo’zp ostida
vayron etilgan. Oyxonimni kavlagan frantso’z olimlari D. Shlyumberje va Pol
Bernarlar grekcha yozuvli ikki papirus parchalari topganlar, ularning birida falsafiy
mazmundagi
dialog,
ikkinchisida
sheor
bo’lgan.
Afsuski,
mgarchilikda
kutubxonaning er poliga yozuv iz bo’lib tushgan, erda ham, pergamentda ham
saqlangan yozuv izini qqib bo’lmagan. Arxeologlar topilgan idishlarda grekcha
yozuvlar (idishdagi narsalar nomi, oirligi va qokazo) bo’lganini aniqlaganlar.
Baktriyada Oyxonimdan boshqa Kofir qalha, Emishtepa, Dilberjin, Saksonoxur,
Taxti Sangin, Yovon, Tomoshatepa, Xalchayan, Yorqqron, Kanka kabi ellinistik
tipdagp shaharlar mavjud bo’lganligini arxeologlar aniqlaganlar. To’g’ri, bular
Aleksandriya Oksiana darajasiga kktarila olmaganlar. Lekin bu shaharlarning
ochilishi grek shoxlari Baktriyada hukmronlik qilgan davrlarda ellinistik madaniyat,
sanoat butun viloyat bo’ylabr keng tarqalganligini isbotlaydi. Shu qrinda agar ichki
iqtisodiy-ijtimoiy sharoit tashqaridan bo’lgan ta’sirni qabo’l qilib olish va
rivojlantirish darajasida bo’lmasa har qanday kuchli ta’sir ham erli madaniyatga
singmasligi va iz holdirmasligi mumkin. Haqiqatan, mintaqada yuzaga kelgan tarixiy
sharoit ellinistik madaniyatni o’zlashtirish va o’zi ham uning yuksak namunalarini
yaratishga qodirligini tahminladi.
Baqtriyada ellinistik uslubda yaratilgan sanoat buyumlari, rasmlarni po’llarda
tasvirlash maqorati yuksak bo’lgan. Bu qakda Sankt-Peterburglik olima K. V. Trevsr
shunday deydi; "Portretlarni po’llarda ajoyib, qta realistik tasvirlay olish jiqatidan
grek-baktriya sanoati Gretsiya va Suriyaning po’lda tasvirlay bilish sanoatidan o’zib
ketgan... Rassomlar har bir shaxsning o’ziga xos xususiyatlarini individual ravishda
rsalistik bera olganlar", deydi. Bu fikrni zamonaviy olimlar ham (Marshak B. I.,
Kro’g’likova I. T. va b.) quvvatlaydilar. Baktriya po’llari grek anoanasini davom
ettirib, bir tomonda podshox, portreti, ikinchi tomonda shaharga qomiylik qiluvchi
xudo va mifologik syujet tasvirlangan. Ularni yuksak sanoat namunasi deyish
mumkin.
Baktriyadan tashqari, bir oz keyinroq, Sudiyona, Parfiya, Xorazmda ham
ellinistik madaniyat ta’siri ostida yaratilgan arxitektura va sanoat yodgorliklari
topilgan. Ularda ham ellinistik timsol va shakllar erli badiiy anoanalarga binoan
qayta ishlangan.
Markaziy Osiyoning ellinlashgan markazlarida ishlagan san’at buyumlarini
ko’chmanchilar Evroosiyo cho’lliklariga ham tarqatganlar. Haligacha Ural, Oltoy,
Qozoiston qqronlarida Amudaryo xazinasidagi buyumlarga Yaqin bo’lgan sanoat
asarlari topilmoqda.
Markaziy Osiyo va Shimolii Afonistonda rivojlangan ellinistik sanoat asarlarini
mavzu jiqatidan uch guruhga ajratish mumkin: diniy, epik va folklor bilan bog’liq,
bo’lgan asarlar. Ayniqsa, er. av. 1U-P asrlarda Baktriyada rivojlangan ellinistik
sanoat diniy e’tiqod bilan bog’liq edi.
Markaziy Osiyoda ellinizm davrida Olimp xudolari bilan erli mahbudlar
timsollari va vazifalari birlashtiriladi. Axura-Mazda-Zsvs, Mitra-Zevs, Appolon,
Nika-Tyuxs-Xvaninda, Anaxita-Afina, Poseydon-Vaxshu va b. qizii shundaki, ko’p
qrinlarda grek xudolari erli kiyimda, qiyofada tasvirlanganlar, masalan, Mitraning
boshidan nur sochib turgan qiyofasi Zevs, Golios, Xeraklga kqchirilgan, yoki
aksincha erli mahbuda Xvaninda Gretsiyada alaba maobudasi Nika (Tyuxe)
ramzlari-go’ldasta va uch tishli asbob bilan tasvirlanadi. Bulardan tashqari,
mintaqada Dioskurlar, Dionis e’tiqodlari ham keng tarqalgan (Bandiqonda Xerakl
haykalchalari tayyorlovchi holip, Oyxonimda Zevsning katta haykalining
parchalangan bo’laklari, yana 12 Olimp xudolarining tasviri tushirilgan gips holip,
Dionis ko’ltining Sharq,
mlakatlarida keng tarqalgani haqida Evripid "Vakxankalar" tragediyasida
yozgan, Evripiddan olingan parchani Strabon ham keltirgan-1,11,20). Grek
madaniyati bilan tanishmasdan avval Markaziy Osiyo xalqlarida xudolarni inson
shaklida tasvirlash bo’lmagan. Eradan avvalgi V asrda eron-shoxlar tomonidan
mintaqa bosib olingach, xalqlar Eron orqali Ioniya va Gretsiya madaniyati bilan
tanishganlar. Shu davrdan boshlab erli xudolarni odam shaklidagi haykal va
haykalchalarda tasvirlaganlar. Xudolar tasviridan tashqari binolarni quyma tasvirlar
bilan bezash, kolonnalar, binolarni rejalashtirishlar ham Ellada sanoati, arxitekturasi
ta’siri ostida bo’lgan. Ma’lumki, Aleksandr yurishlari natijasida Sudiyona,
Samarqand katta talafot ko’rgan. Ammo bu mintaqada ham hayot sekin-asta izga
tushgan, hunarmandchilik, savdo, qishloq xqjaligi yo’lga qqyilgan, ellinistik va sud
madaniyatining ikki yoqlama boyish jarayoni amalga oshgan. Sudiyonada ellinistik
madaniyatning markazi Samarqand bo’lgan, lekin bu mintaqada ellinistik po’llar,
grek idishlari, taqlidiy yaratilgan buyumlar bo’lsa-da, Baqtriya masshtabida emas.
Bu mintaqada ellinistik usulda qurilgan shaharlar haligacha topilmagan, ammo
keyinroq barpo etilgan shaharlarda (Afrosiyob, Panjikent) ellinistik madaniyat
elementlari bor.
Aleksandr yurishlari natijasida tashqil etilgan imperiyada grek tili va yozuvi
rasmiy davlat tili, yozuvi sifatida qabo’l qilingan edi. Ellinizm davrida bu til o’z
movqeini yanada mustahkamladi, Hindistondan to Ita-liyagacha bo’lgan hududda
yashagan xalqlar o’zaro grek tili yordamida fikr almashadilar, u ikkinchi tilga
aylanadi, hatto Parfiyada ham grek tili ancha yuqori movqega ega bo’ladi. Til birligi,
o’z navbatida, madaniyatlar, adabiyot yaqinligiga olib keladi. Ammo, afsuski,
adabiy aloqalar haqida deyarli hech qanday material bizgacha etib kelmagan, turli
urushlar, ayniqsa, arablar istilosi davrida kitoblar shafqatsiz qo’ydirilgan.
Sharq, mamlakatlarida grek tilida asarlar yaratilgani haqida ma’lumotlar bor,
ammo ular saqlanib holmagan. To’g’ri, o’sha davrning madaniy markazlari bo’lmish
Aleksandriya, Pergam, Koss kabi shaharlarda rivojlangan grek adabiyotini
yaratishda ellinistik mamlakatlardan chiqqan adiblar (ularning ma’lum qismi,
albatta, grek bo’lmaganlar) ham ishtirok etganlar. Lekin bu markazlarda yaratilgan
asarlar xususiyat, uslub, maqorat jiqatidan grek adabiyotining tadrijiy davomi,
ajralmas qismini tashqil etadi. Yukorida aytilganlarni nazarda tutganimizda ellinistik
madaniyat ta’siri kuchli bo’lgan Baqtriyada ham adabiy asarlar yaratilishi
eqtimoldan o’zok emas. Bizgacha Parfiyada Artemon quli)Gerodor (e. av. 111-P asr)
tomonidan yozilgan uch epigramma va Appollonga baishlangan lirik oda etib kelgan,
xolos.
Badiiy asarlardan ko’ra tarixiy asarlar ko’proq yaratilgan bo’lsa kerak
(artemiyalik Apolodorning "Parfiya tarixi" va b.), ulardan parchalar boshqa
mualliflar asarlarida saqlangan.
Nemis olimi F.Altxaym "Aleksandr va Osiyo" asarida arab manbalariga
suyangan holda Parfiya shoxlari davrida yaratilgan etmishga Yaqin badiiy asarlar
bo’lgani haqida ma’lumot beradi. Albatta, bularga ham grek adabiyotining ta’siri
qtishi tabiiy hol edi. Aleksandr o’zi bilan birga shoirlar, tarixchilar, aktyorlarni olib
yurgani, joylarda shshrxonliklar, teatr qyinlari uyush-tirgani va Gomer asarlarini
doim olib yurib qkigani va majlislarda ko’pchilik uchun qqitgani haqida ma’lumotlar
borligini yuqorida
ytga edik. Plutarx va Elian esa Gomer asarlarini Erondan to Hindistongacha
bo’lgan masofada yashagan xalqlar qqiganlar deydi "Qomer dostonlarini faqat
hindlargina emas, eronshoxlar ham o’z tillariga adarib qqiydilar va kuylaydilar" —
Elian, XP,48). Plutarxning ma’lumotiga ko’ra Baktriya va Parfiya shoxlari
saroylarida Sofokl va Evripid tragediya-lari qynalgan, Fikrimizcha, bu ma’lumot
haqikatdan o’zoq bo’lmasa kerak, grek teatri bo’lgandan keyin, albatta, unda grek
tragediya va komediyalari qynalgan. Oyxonimda esa "Iliada" mazmuniga aloqador
tasvir tushirilgan idish topilgan. Albatta, bularning hammasi adabiyotga ham o’z
ta’sirini o’tqazishi tabiiy, ammo ularning namunalari saqlanib qolmagan. Eradan
avvalgi 111 asrda Markaziy Osiyo va Xurosonda Grek-Baktriya davlatidan tashqari
ikkinchi qudratli davlat Parfiya tashqil topdi. Parfiya ham Selevkiylarga buysungan
bo’lib, III asr o’rtalarida, Baktriyadan keyin o’zini mustaqil davlat dsb e’lon qildi.
qadimgi Rim tarixchisya Yustin (II asr) "Bu davrda kelib chiqishi noma’lum bo’lgan,
lekin qta jasur Arsak yashagan. Odatda, u qaroqchilik bilan shug’ullangan. Selevk
Osiyoda malubiyatga uchradi degan xabarni eshitib, endi shoxdan qqrqmay
qaroqchilar bilan parflarga hujum qiladi, ularning hokimi Androgorni engadi, uni
o’ldirib, xalq ustidan hokim bo’ladi" (X, 1, 4-7), deydi. Strabonning fikricha,
"baozilar Arsakni skiflardan desalar, boshqalar aksincha, uni Baqtriyalik deydilar"
(XI, 9, 3). Parfiya Mitridat I (e.av, 171-138G’37 yillar) davrida o’z erlarini
kengaytiradi, G’arbiy Eron, Midiya, Mesopo-tamiyani Kushib oladi, aynik,sa,
Mitridat II (123-87) davrida dunyodagi turt buyuk davlatning (Rim, Xitoy, Kushan
imperiyasi va Parfiya) biriga aylanadi. Efrat daryosi Rim va Parfiyani ajratib
turuvchi chegara bo’lgan, ammo Rimning agressiv siyosati natijasida ikki davlat
o’rtasida tez-tez tqqnashuvlar bo’lib turgan. Agar eradan avvalgi 65-yildagi
tqqnashuvda rimliklar ustun chiqqan bo’lsa, 54-yilda mashqur lashkarboshi Krass
raxbarligidagi rim armiyasini parfiyanlar tor-mor etadi va lashkarboshi xalok
bo’ladi. Afsona yoki parfyanlar epik asarida berilgan ma’lumotga binoan shox Orod
II Krass boshini choptirpb, oziga eritilgan oltin quydiradi va "Sen hech boylikka
tqymagansan, endi tqygin" deydi. Yuqorida aytganimizdek, bu qrinda Gerodotda
keltirilgan Kir qalokati va malika Tomiris so’zlarining ta’siri ostida Krass qalokati
haqidagi hikoyat yaratilgan bo’lsa kerak. Rim shoiri Qoratsiy qasidalarida (III, 5, 5)
aytilishicha, asir tushgan rimliklar Marv sharqi atrofiga joylashtirilgan, ular
parfyanlar lashkarlari bilan xizmat qilganlar va oila qurib, qtroqlashib qolganlar.
Baozilari mintaqada tarqalib, hatto Xitoygacha borganlari haqida ma’lumotlar xitoy
manbalarida saqlangan.
O’zbekistonlik arxeolog olim M. E. Masson raxbarligidagi guruh Ashxobod
yaqinida 30-50 yillarda Nisa (Nasoim) vayronalarini kovlab, katta kashfiyotlar qildi.
Natijada Parfiya sanoati namunalari asosan Nisada saqlanib kolganligi ma’lum
bo’ldi, Bular marmar tosh, sopol va oddiy loydan ishlanib, ustidan alebastr
koplangan haykal va haykalchalar, may ichish uchun idish-ritonlar va muqrlardir.
Marmar haykallar ellinistik davr mahso’li bo’lib, ularda, asosan ilohiy personajlar
tasvirlangan. Izlanishlar natijasida Nisa mahbudasi Rodoguna, greklar e’tiqodida
go’zallik. ishq-muhabbat mahbudasi Afroditaning boshi, Artemidaning oyoi
topilgan. Haykalchalar orasida Afinaning oltin suvi berilgan kumush tasviri. ishq
mahbudi Erotning kumush haykalchasi badiiyati bilan alohida ahamiyat kasb
tadi. Ritonlar fil suyagidan ishlangan bo’lib, ularda qn ikki Olimp xudolari,
Penfeya haqidagi mif, Dionisiy bayramlari kabi syujetlar qyib ishlangan. qizii
shundaki, mif grekcha, personajlar kiyimi, qiyofasi erli, ko’pincha srli afsona grek
mifi bilan kontaminatsiya etilgan, lekin sof erli mazmun ham bor, masalan,
Gopatshox tasviri,
Muqrlarda turli-tuman tasvirlar bilan bir qatorda sof grekcha mazmun, Zevs,
Afina, Afrodita kabi xudolar tasviri berilgan. Samarqand yaqinidagi Panjikentda
topilgan devorlarga ishlangan rasmlarda tumshuida lentalik go’lchambar yoki halqa
ushlab turgan Qush tasvirlangan. Bu timsol grek va rim sanoatida keng tarqalgan
bo’lib, bu simvolik obraz
Markaziy Osiyoda Parfiya davrida paydo bo’lgan. Qush timsoli Gretsiyada
Nika va Zevsning burguti haqidagi mif bilan bog’liq. Parfiyada avval Nika shox
boshiga lentali go’lchambar kiydiruvchi sifatida po’llarda zarb etilgan bo’lsa,
keyinrok, Zevs va burgut tasvirlanadi. Fraat IV po’llarida esa faqat tumshuida
go’lchambar ushlab turgan Qush tasviri zarb etiladi. Nika o’rnini burgut egallaydi
(Nika va burgut timsollari Parfiyaning Yaqin Sharqda saqlanib qolgan sanoat
yodgorliklarida)ham ko’p uchraydi). Ham Nika, ham Zevs burguti bo’lajak shoxga
xudolar tortii, tojni simvollashtiruvchi go’lchambar keltiradilar. Shox boshiga
go’lchambar kiydirayotgan Nika tasvirlangan po’llar Xorazmda ham zarb etilgan.
Bu qrinda o’zbek ertaklarida uchraydigan boshiga Qush qqngan odamni podshox
etib saylash yoki "davlat Qushi" iborasi ham balki Zevs burguti bilan bog’liqtsir,
dsgan fikr tug’ildi.
Parfiyada grek yozuvi qqllansa-da, Nisadan faqat aramey yozuvida bitilgan
xqjalikka oid materiallar topilgan. Parfiya shoxi Mitridat II po’llarda o’zini adolatli
va saqovatli shaqanshox" deb atab, "filellin" (panellin) ham deydi. Plutarxning
xabariga ko’ra shox Orod II grek tilini yaxshi bilgan va grek tragediyalarini teatrda
qynatgan.
Rim adibi Pompey Trog "Filipp tarixi" asarining qirq birinchi kitobi
dsbochasida "Baktriya va Sudiyonani skif qabilalari sarauklar va osiyonlar bosib
olishdi", deydi. Xitoy manbalarida esa xunnlar yuechlar erlarini egallagach, ular
Sharqiy Turkiston va Markaziy Osiyoga kqchganlar, deyiladi. Xitoy manbalariga
binoan Markaziy Osiyoda yashovchi bir qancha qabila va elatlar bilan
tqqnashuvlardan so’ng yuechlar eradan avvalgi II asrning oxirgi choragida Baktriya
erlariga joylashadilar. Antik adiblari yuechlar nomini umuman tilga olmaydilar,
yuqoridagi voqeani Strabon quyidagicha tasvirlaydi: "Bu ko’chmanchilardan
Baktriyani grsklardan tortib olgan osiylar, pasianlar, tohar va sakaravllarning dovrui
tarqaladi, ular Yaksartning narigi soqilidan, sak va sudilar tomonidan ishol etilgan
viloyat yaqinidan kelganlar" Pompey Trog ham "Baktriya va Sudiyonani skif
qabilalari sarauklar va osiylar bosib oldilar" (XI kitob muqaddimasi) deydi.
Qaligacha Xitoy manbalarida "yuech" deb atalgan xalq, kimlar ekanini olimlar
aniklay olmadilar. qanday bo’lmasin, yuechlarning paydo bo’lishi Markaziy Osiyo
va unga Yaqin erlardagi (Sharqiy Turkiston, Ettisuv) ko’chmanchilarni harakatga
keltiradi, ular Baktriya va Sudiyonani bosib oladilar.
Eramizning boshlarida Baktriya va shimoliy Hindistondagi grek davlatlari
vayronalarida Kushan pmperiyasi tashqil topgan. Bu tarixiy voqeaning aniq hatto
taxminiy yili noma’lum, kushanlar kimlar va qaerdan keldilar degan savolga ham
haligacha javob yqq. Xitoy manbalariga haraganda
qushanlar yuechlarga taalluqli bir qabila. Har holda qanday bo’lmasin,
eramizniig boshlanich asrlarida Kushan imperiyasi jahondagi tqrt buyuk
imperiyaning biriga aylangan. Britaniya orollaridan to Tnnch okean soqillarigacha
bo’lgan eng madaniy ilor qlkalar Rim, Parfpya, Xntoy pa Kushanlar imperiyalariga
karam etilgan. Bu tqrt imperiya o’zaro qalin aloqa o’rnatadilar. Insoniyat tarixida
qithalararo savdo va diplomatik aloqalar o’rnatiladi, Buyuk Ipak yo’li rasmiy tan
olinadi va davlatlararo savdo aloqalari kuchayadi. Sharq va g’arb o’rtasida hind
okeani orqali dengiz yo’li ham ochiladn (Kushan po’llari Kiev, Efiopiya,
Skandinaviya, Rimda topilsa, Rim po’llari Markaziy Osiyo, Xitoy, Hindistonda
topilmoqda), Kushanlar imperiyasi IV asrda Sosomiylar tomonidan tor-mor etiladi.
Kushanlar imperiyasi Markaziy Osiyo janubi, Shimoliy Afoniston,
shimoliy-g’arbpy Hindistonning talaygiia hududini o’z ichiga olgan bo’lsa-da,
uni hind davlati deb bo’lmaydi. Kushanlarning asosiy o’zagi qadimiy madaniyat
qchoi bo’lmish Baktriya edi. Uziga xos va murakkab kushanlar dunyosi "uch
komponent — erli, Baktriya-ellinistik va Markaziy Osiyoga qqshni bo’lgan
Afoniston, Pokiston, Hindiston va Eron madaniyati bilan hamohang bo’lgan
ko’chmanchilar madaniyati elementlaridan shakllanadi". O’z navbatida, kushanlar
madaniyati Sosoniylar davri Eron madaniyatining shakllanishiga katta ta’sir
etdi. "Ma’lumki, Sosoniylar sanoati esa nafaqat Eron, ham Vizantiya, ham
roman, ham rus, ham xitoy sanoati shakllanishida katta rolo qynadi".
Qaqiqatan kushanlar madaniyati gibrid harakterda ekani aniq, lekin unda
asosni grek-baktriya ellinistik madaniyati tashqil etsa-da ko’chmanchi xalqlar va
hind-buddizm madaniyatlarining ta’siri ham kuchli. Hatto B.ofurovning
fikricha, erli anoana kushan sanoatida etakchi rolo qynaydi... va grek-rim
sanoatining eng ajoyib anoanalari bilan organik ravishda uyunlashadi".
Mafkura sohasida ham Kushanlar davrida qiziq bir holat hukm surgan —
buddizm va turli-tuman hind e’tiqodlari, zoroastrizm, moniylik, ko’chmanchi
qabila va elatlarping e’tiqodlari mavjud bo’lgan. Kushan shoxlari zarb etgan
po’llarda Amudaryo mahbudi Vaxsho, Mitra, alaba xudosi Xvaninda, shamol
xudosi Vado, olov xudosi Farro, Mesopotamiyaiing buyuk ona xudosi Nana, grek
xudolari Gelios, Nika, Selena. Misr xudosi Sarapis, Budda va turli-tuman
hind
etiqodlari
personajlari
tasvirlari
tushirilgan.
Dinlar
va
falsafiy
sistemalarning bir qanchalari bir davlat, bir siyosiy tuzumda bunday dqstona
yashashi insoniyat tarixida hech qaerda uchramaydi. Kushanlar davri mafkurasiga
xos bu xususiyat sanoatda ham o’z aksini topgan. Xuddi ana shu davrdan boshlab
Buddani inson qiyofasida tasvirlash Baktriyada tarqaladi. Grek xudolari va
mifologik personajlar erli qiyofa va liboslarda
tasvirlanadilar va
qokazo. 11-111 asrda Baktriyada va Markaziy Osiyoning boshqa madaniy
markazlarida antik grek uslubida ishlangan metall idishlar ham bo’lgan. Bularning
ikkitasida Evripid tragediyalari syujetlari, birida Vakx bayrami, yana birida Qomer
"Iliada" siga oid vohea tasvirlangan. B.Marshakning fikricha, "bu idishlar grek
syujetlarish bilmagan yoki yaxshi tupgunmagan muqitda yaratilgan, lekin ikkinchi
tomondan ustalar grek tasvirini grekcha ko’rinishda berishga uringanlar". Bular va
G.A.Pugachenkova Janubiy O’zbskistonda ochgan Xalchayan saroyi sanoati
Markaziy Osiyoda Kushanlar davrida ellinistik sanoat anoanalarining davom
etganining isbotidir (Afina, Appolon, Nika, go’l ushlab turuvchilar haykallari).
Kushanlar davlat tili sifatida baktriya tilini qabo’l qildilar.
Har holda qanday bo’lmasin, eramizniig boshlanich asrlarida Kushan
imperiyasi jahondagi tqrt buyuk imperiyaning biriga aylangan. Britaniya orollaridan
to Tnnch okean soqillarigacha bo’lgan eng madaniy ilor qlkalar Rim, Parfpya, Xntoy
pa Kushanlar imperiyalariga karam etilgan. Bu tqrt imperiya o’zaro qalin aloqa
o’rnatadilar. Insoniyat tarixida qithalararo savdo va diplomatik aloqalar o’rnatiladi,
Buyuk Ipak yo’li rasmiy tan olinadi va davlatlararo savdo aloqalari kuchayadi. Sharq
va g’arb o’rtasida hind okeani orqali dengiz yo’li ham ochiladn (Kushan po’llari
Kiev, Efiopiya, Skandinaviya, Rimda topilsa, Rim po’llari Markaziy Osiyo, Xitoy,
Xindistonda topilmoqda), Kushanlar imperiyasi IV asrda Sosomiylar tomonidan tor-
mor etiladi.
Kushanlar imperiyasi Markaziy Osiyo janubi, Shimoliy Afoniston,
shimoliy-g’arbpy Hindistonning talaygiia hududini o’z ichiga olgan bo’lsa-da,
uni hind davlati deb bo’lmaydi. Kushanlarning asosiy o’zagi qadimiy madaniyat
qchoi bo’lmish Baktriya edi. Uziga xos va murakkab kushanlar dunyosi "uch
komponent — erli, Baktriya-ellinistik va Markaziy Osiyoga kqshni bo’lgan
Afoniston, Pokiston, Hindiston va Eron madaniyati bilan hamohang bo’lgan
ko’chmanchilar madaniyati elementlaridan shakllanadi". O’z navbatida, kushanlar
madaniyati Sosoniylar davri Eron madaniyatining shakllanishiga katta ta’sir
etdi. "Ma’lumki, Sosoniylar sanoati esa nafaqat Eron, ham Vizantiya, ham
roman, ham rus, ham xitoy sanoati shakllanishida katta rolo qynadi".
Qaqiqatan kushanlar madaniyati gibrid harakterda ekani aniq, lekin unda
asosni grek-baktriya ellinistik madaniyati tashqil etsa-da ko’chmanchi xalqlar va
hind-buddizm madaniyatlarining ta’siri ham kuchli. Hatto B.ofurovning
fikricha, erli anoana kushan sanoatida etakchi rolo qynaydi... va grek-rim
sanoatining eng ajoyib anoanalari bilan organik ravishda uyunlashadi".
Mafkura sohasida ham Kushanlar davrida qiziq bir holat hukm surgan —
buddizm va turli-tuman hind e’tiqodlari, zoroastrizm, moniylik, ko’chmanchi
qabila va elatlarping e’tiqodlari mavjud bo’lgan. Kushan shoxlari zarb etgan
po’llarda Amudaryo mahbudi Vaxsho, Mitra, alaba xudosi Xvaninda, shamol
xudosi Vado, olov xudosi Farro, Mesopotamiyaiing buyuk ona xudosi Nana, grek
xudolari Gelios, Nika, Selena. Misr xudosi Sarapis, Budda va turli-tuman
hind
etiqodlari
personajlari
tasvirlari
tushirilgan.
Dinlar
va
falsafiy
sistemalarning bir qanchalari bir davlat, bir siyosiy tuzumda bunday dqstona
yashashi insoniyat tarixida hech qaerda uchramaydi. Kushanlar davri mafkurasiga
xos bu xususiyat sanoatda ham o’z aksini topgan. Xuddi ana shu davrdan boshlab
Buddani inson qiyofasida tasvirlash Baktriyada tarqaladi. Grek xudolari va
mifologik personajlar erli qiyofa va liboslarda
tasvirlanadilar va qokazo. 11-111
asrda Baktriyada va Markaziy Osiyoning boshqa madaniy markazlarida antik grek
uslubida ishlangan metall idishlar ham bo’lgan. Bularning ikkitasida Evripid
tragediyalari syujetlari, birida Vakx bayrami, yana birida Qomer "Iliada" siga oid
voqea tasvirlangan. B.Marshakning fikricha, "bu idishlar grek syujetlarini bilmagan
yoki yaxshi tushunmagan muqitda yaratilgan, lekin ikkinchi tomondan ustalar grek
tasvirini grekcha ko’rinishda berishga uringanlar". Bular va G.A.Pugachenkova
Janubiy O’zbskistonda ochgan Xalchayan saroyi sanoati Markaziy Osiyoda
Kushanlar davrida ellinistik sanoat anoanalarining davom etganining isbotidir
(Afina, Appolon, Nika, go’l ushlab turuvchilar haykallari). Kushanlar davlat tili
sifatida baktriya tilini qabo’l qildilar. Baktriya anoanasini davom
ttirib, grek alifbosini ham saqlab holdilar, faqat bitta harf qqshib baozilarini
o’zgartirdilar. qadimiy yozuvlar mutaxassisi, professor V.A.Livshitsning fikricha,
"Baqtriya yozuvi VIII asrda ham yo’llanilgan, balki XII asrda ham mavjud
bo’lgan.,." . Demak, grek yozuvi Markaziy Osiyoda ming yildan ancha ortiq
yo’llanilgan. Bu yozuvning kichik namunalari Janubiy O’zbekiston va Tojikistonda
topilgan bo’lib, keyincha Afonistonda qundo’z yaqinidagi Surx-Kotal degan joyda
kushan yozuvidagi bir qancha namunalari saqlangan. Bular asosan eronshoxlar
qujjatlarini eslatadi, lekin shoxlar. Axura Mazda madxiyasi Surx-Kotal yozuvlarida
yqq.
Kushanlar davrida Markaziy Osiyo xalklarining ma’naviy hayotida katta
o’zgarishlar rqy berdi. Bu davr erli, grek, rim, hind va ko’chmanchi xalqlar
madaniyati, anoanalari, hayot tarzi qorishtirmasi shakllanayotgan murakkab, va ayni
vaqtda, zpddiyatli davr edi. Ammo xuddi shu davrda Markaziy Osiyo xalqlari antik
sanoatining eng buyuk namunalari-monumental rasmlar, katta va kichik haykallar,
amaliy saihatning ajoyib namunalarini yaratgan edilar.
Sharq va g’arb xalqlari iqtisodiy, ijtimoiy hayotida rqy bergan intensiv o’zaro
aloqalar, ilm, falsafa, sanoat sohasida bo’lgan ikki yoklama ta’sir jarayonida
adabiyot ishtirok etmasligp hech mumkin emas. Sharq xalqlari vaqillari tomonidan
grek tilida asarlar yozilgani haqida ma’lumotlar bo’lsada, birorta asardan parcha ham
saqlanib holmagan. Tqgri, Aleksandriya va Pergamda grek adabiyotining vujudga
kelishida Sharq mamlakatlaridan chiqqan adiblar ham ishtirok etganlar, lekin hozir
u adiblar qaysi xalq vaqili ekanini aniqlab bo’lmaydi. Aniqlashning ahamiyati ham
yqq, chunki Aleksandriya adabiyoti umum grek adabiyoti yunalishini davom
ettirgan. Afsuski, Sharq mamlakatlarida yaratilpsh badiiy adabiyot namunalari
bizgacha saqlanib holmagan, faqat xalq ozaki ijodi baozi ma’lumotlarni etkazib
kelgan. Bu qrinda asosiy materialni didaktik janrlar, ayniqsa, masallardan topamiz.
qadimiy yunon afsonaviy masalchisi Ezop (e. av. U1-U a) masallari
Mesopotamiya, yaxudiy va hind masallariga Yaqin ekanligi haqida olimlar
yozganlar (P. A. Grintser va b).Ezop haqidagi eng qadimiy ma’lumot Gerodot
"Tarixi"da beriladi: "...masal yozuvchi qo’l Ezop ham bor edi" (11, 134). qadim
yunon adabiyotida Ezop haqida boshqa ma’lumot bo’lmagai, Hatto antik davrdayoq,
tarixiy shaxs bo’lganmi yoki afsonaviymi, degan savolga javob bo’lmagan. Bizga
ma’lum bo’lgan masallar to’plami "eradan avvalgi P-1 asrlarda qaysidir bir ellinistik
Sharq mamlakatida yaratilgan bo’lsa kerak", To’plam "Filosof Ksanf va uning qo’li
Ezop haqida hikoyat yoki Ezop sargo’zashtlari" deb atalib, unda Ezop nomi bilan
bog’liq. bo’lgan masal-lardan tashqari masalchi hakidagi ko’plab afsonalar ham
tqplangan. Ezop nomi bilan bog’liq bo’lgan bir qancha masallarga qxshash mazmun
hind adabiyotining Ko’hna namunasi "Kalila va Dimna" (bu asar asrimiz boshida
Vizantiyada "Stefanit va Ixnilat" nomi ostida grek tiliga tarjima qilingan), aramey
adabiyoti namunasi "Axikar haqida hikoyat", shumerlar asari "Xattotiing quliga
nasiqati", yaxudiylar asari "Solomonning ramzli hikoyatlari" va Sharq xalqlarida
keng tarkalgan ibratli hikoyatlarda ko’p uchraydi. Albatta, bu qrinda tqgridan-tkgri
ta’sir haqida fikr yuritish to’g’ri bo’lmas, bir xil ijtimoiy sharoit kxshash xolat va
mazmunlarni keltirib chiqargan bo’lsa kerak dsb qylaymiz. Ammo yunon
masallarining Markaziy Osiyo xalqlari o’rtasida tarqalishi butunlay boshkacha
harakterga ega. Markaziy Osiyo xalqlari greklar bilan dastavval eradan
vvalgi VI asrda, ayniqsa, Aleksandr yurishlari va Grek-Baktriya davlati mavjud
bo’lgan davrlarda uchrashar ekan, mintakada teatr, kutubxona va gimnasiy kabi grek
ohartuv muassasalari mavjud ekan, bu madaniy aloqa jarayonidan masal chetda
holishi mumkinmidi? Fikrimizcha, yqk,. Chunki masal janriga xos xususiyat, xalk,
hayoti, ijodiga yaqinligi tufayli boshqa janrlarga nisbatan tez o’zlashtirilgan.
Ayniqsa, Sharq xalqlariga xos pand-nasihat harakteridagi adabiyotning keng
tarqalishi Ezop masallarining ham keng tarqalishiga olib keldi, masal kattalarnnng
kichiklarga, yuqori tabaqa vaqillarining pastdagilarga pand-nasihat vositasi bo’lgan.
Ezop nomi bilan Sharq jumladan Markaziy Osiyo xalqlari tanish emas, masallar
Luqmon nomi bilan bog’liq bo’lgan. Quroonning 31-surasida Alloh tilidan "Lahhad
ahtayna Lqqmon al hikmata", ya’ni — Biz Lqqmonga hikmat, donishmandlik
berdik, deyilgan. Xqsh, Lqqmonning o’zi kim? Bu qaqda 1982 yili "Sovet
O’zbekistoni" gazetasida (№ 150—18328) Sh. Zunnun, "Go’liston" jurnalining 1988
yil, 6-sonida A. Qahhorov maqolalari chop etildi. Bularda arablardan bo’lgan
Lqqmon ismli donishmandlar haqida gap ketadi. Donishmand Lqqmon nomi bilan
bog’liq bo’lgan pand-nasihat hikoyatlar Sharq adabiyoti klassiklarining deyarli
ko’pchilik asarlarida (Nizom al-Mulkning "Siyosatnoma"si, "qobusnoma",
Sahdiyning "Go’liston" va "Bqston"ida, Bayzoviyning "Nizom ut-tavorix"ida)
uchraydi. Srinagar mo’zeyida 414 raqami ostida saqlanayotgan, 1287 qijriy (1870 i.)
yili kqchirilgan "Chandi pand" yo’lyozmasi ham Lqqmonga nisbat berilgan. Alishsr
Navoiy "Tarixi mo’luki Ajam" va "Mahbub o’l-qo’lub" da Lqqmon nomini keltiradi,
har ikkala qrinda ham arab Lqqmoni haqida gap ketgani aniq "Tarixi hukamo va
anbiyo" ning "Lqqmoni hakim" bobida "Ezopning tarjimai xolida" berilgan quyidagi
hikoyat keltirilgan: "...Xojasi bir rud qiroida birov bilan nard qynadi, bu shart bilaki,
malub bu rud suyin tamom ichgay yo molin bergay. Va Lqqmon xojasi yutqo’zdi.
Harif rudxona suyin tugatmak taklif qildi. Va o’l mutaxayyir bo’ldi.
Lqqmon dedikim, shart qiladuron vaqtdagi suni hozir qil yo arazing bu hozir su
bo’lgan bo’lsa, rudnnng bu qiroindagi suni ichkuncha nari qiroindagi suvni turgo’z.
Harif bu ishdan ojiz bo’ldi. Xojasi xalos topib, Lqqmonni ozod qildi". Navoiy
keltirgan hikoyat Ezop va xqjaynni faylasuf Ksanf haqidagi hikoyatning aynan o’zi,
faqat grekchadagi "dengiz" so’zi "rud" — "daryo" so’zi bilan almashingan. Navoiy
bu hikoyatdan so’ng yana Ezopga taalluqli ikki masalni, qqyning eng shirin va eng
yomon gqshtini pishirish va kunjut o’rniga arpa ekkani haqidagi masallarni ham
keltiradi. I.O. Lisevich "Ezop masallari mazmuni Sharqda" maholasida "Bir-biri
bilan chiqishmagan qillar va bir dasta xipchin" dsb nomlangan hikoyatni Urta dengiz
atrofida yashovchi xalqlar — greklar, skiflarda (Ezop, Plutarx), yaxudiy, rim va
Sharq xalqlari xitoy, tibbet, hind, tojik, o’zbeklarda turli variantlari borligi xaqida
fikr yuritadi.
Ezopda I.Lisevich keltirgan masal "Dehqon va uning qillari" deb ataladi: "Bir
Dehqonning ikki quli bo’lib, ular bir-biri bilan chiqishmas va ko’p urishar ekanlar,
Ota ularga qancha gapirmasin, foydasi bo’lmapti. Shunda ota ularga bir dasta xipchin
olib kelishni va keltirgan xipchinlarini sindirishni buyuripti. Ular qancha
urinmasinlar, xipchinlarni sindirolmaptilar. Shunda ota dasta xipchinni bitta-bitta
ajratib qillariga beripti va sindirishni buyuripti, ular osonlik bilan barcha xipchinni
sindiribtilar. Shunda Dehqon ularga: kqrdinglarmi, bo-lalarim,
ttifoqlikda gap ko’p. Agar nttifoq bo’lib yashasanglar, hech qanday dushman
sizlarni enga olmaydi", -deydi. Xuddi ana shu mazmundagi masal va hikoyatlar bir
oz o’zgarish bilan bo’lsa-da, yuqorida tilga olingan xalqlar ijodida mavjud. Ezop
masallaridan "Sohibkor Dehqon va uning qillari", "To’lki va gqsht qirlagan qara",
"Qtin kqtargai chol va ajal", "Odamlarni aldagan chupon bola", «Qri bola va uning
onasi", "To’lki va o’zum" kabilarn o’zbek folklorida ham mavjud. Afsuski, o’zbek
folklor asarlarida masallar maxsus janr sifatida alohida chop va tadjik, ham
etilmagan, ularga hikoyat, ertak sifatida qaraladi. Ezop masallari Markaziy Osiyoda
badiiy adabiyot, folklordan tashqari arxeologlar tomonidan ochilayotgan ilk o’rta asr
tasviriy sanoatida ham iz qoldirgan.
Eramizning boshlanich davrlarida grek adiblarining Markaziy Osiyoga
munosabatlari edi. Rim Parfiya ustidan imperator Troyan davrida alaba qozondi,
imperator faoliyatini may mahbudining faoliyatiga qxshatib, Dionis deb atay
boshladilar.
Insoniyat tarixida hech qachon hech qaysi bir xalq boshqa xalqlardan o’zilib
qolgan, ajralgan holda yashagan emas. Arxeologik izlanishlar natijasida topilayotgan
o’zoq qtmish yodgorliklari ham bu fikrni quvvatlamokda (masalan, Misr firhavnlari
piramidalarida Badaxshon fero’zasi topilgan). Ammo chstdan bo’lgan ta’sir hamma
vaqt ham osonlik bilan o’zlashtirilmagan. Uning uchun ma’lum iktisodiy-ijtimoiy
sharoit, chet ta’sirini o’zlashtirishga eqtiyoj lozim bo’lgan. Qaqiqatan, yuqorida
kqrib qtganimizdek, Markaziy Osiyo xalqlari bilan antik dunyo mamlakatlari
o’rtasidagi madaniy aloqalar fikrimizning yaqhol isbotidir. Muallifning ushbu ishda
oldiga qqygan vazifasi hozirgi Markaziy Osiyoda o’zoq qtmishda yashagan xalqlar
bilan markaziy Gretsiya, Ioniya va grek orollarida istiqomat qilgan xalqlar
o’rtasidagi adabiy va umuman madaniy aloqalarni batafsil tadqiq etish emas, balki
aloqalarni
tartibga solish, ularning asosiy turlarini aniqlash, ilm-fan, sanoat va adabist
sohasidagi o’zaro ta’sir yqnalishlarini belgilab berish edi.
Turli mamlakat olimlari Sharq madaniyati, adabiyotining umuminsoniy
madaniyatga qqshgan qissasini tan oladilar, ammo bu qrinda, odatda, Yaqin va Uzoq,
Sharq mamlakatlari xalqlari nazarda tutiladi. Baozi qrinda, ayniqsa, so’nggi
davrlarda Hindistonni ham tan olmoqdalar. Ammo Markaziy Osiyo va Xuroson
xalqlaari madaniyati olimlar nazaridan chstda holib kslmokda, ana shu mintaqalarda
madaniyat, adabiyot rivoj topmagandek. Vaholanki, xuddi ana shu mintaqa O’zoq
va Yaqin Sharqni bolovchi halqa vazifasini ado etgan. Yakin Sharq va Evropada
yashagan xalqlarning O’zoq Sharq bilan bo’lgan savdo alokasi — Ipak yo’lining
markazi bo’lgan. Fikrimizcha, buning sababi mintaqaning so’nggi asrlarda
umumjahon savdosi va madaniyati taraqqiyotidan ajralib qolganligida bo’lsa kerak.
Markaziy Osiyo xalqlari madaniyatining, Eron va mashqur Ioniya madaniyatining
shakllanishida ajdodlarimiz yaratgan madaniy merosning roli necholi muqnm, qal
etuvchi ekanini ushbu tadqiqot ko’rsatdp. Afsuski, Evropa olimlari o’rtasida
Markaziy Osiyoda yashagan xalqlar madaniyatda shunchalik orqadalarki, hatto
chetdan bo’lgan ta’sirni o’zlashtirishga hamma vaqt ham qodir bo’lmaganlar, degan
noto’g’ri fikr qathiylashib qolgan. Mening oldimga qqygan vazifam ham shu
g’ayriilmiy nazariyani misollar asosida rad etish edi.
Arxeologiya fani, ayniqsa, jumquriyat arxeologlarining so’nggi davrlardagi
samarali izlanishlarining ajoyib topilmalari fikrimiz asosli ekanini isbotladi.
Markaziy Osiyo xalqlari o’ziga xos boy madaniyat egasi ekanliklari, qadim-qadim
davrlarda eron, yunon, hind va bizning mintaqa xalqlarining kelib chiqishlari yakqin
ekanligi, shuning uchun afsona, miflari yaqinligini tasdiqladi. Antik davrda ham
G’arb va Sharq (markaziy Sharq) o’rtasidagi aloqa o’zoq masofaga qaramay, bir-
biridan o’zilib qolgan emas edi. Faqat Gretsiya bilangina emas, keyinchalik Rim
respublikasi va imperiyasi bilan ham iqtisodiy, madaniy aloqa davom etgan (hatto
Xitoy imperatorlari tarixida ham rimliklar haqida ma’lumot beriladi).
Buyuk ipak yo’li tufayli minglab, qn minglab odamlar Markaziy Osiyoda
qtroqlashganlar. Aleksandr yurishlari, Rim — Parfiya tqqnashuvlari natijasida
xalqlar aralashganlar, yashash joylarini o’zgartirganlar. Albatta, bunday holat
adabiyot va umuman madaniyatning
bir-biriga ta’sirini tahminlaydi. Bu qrinda ta’sir faqat bir yoqlama bo’lmasligi
va to’g’ridan-to’g’ri bo’lishi shart emasligi, har bir adabiyot, madaniyat chetdan
bo’lgan ta’sirni o’z xususiyatiga, talabiga moslashtirishini eslatmoqchiman. Tarix
saqnasida Makedoniya podshoxi Aleksandrning kelib chiqishi, uning yurishlari,
alabalari, xalqlar, madaniyatlarni qorishtirish siyosati keyincha ellinistik
davlatlarning tashqil topishi, madaniyatlar, adabiyotlarning o’zaro boyishini
tahminladi.
Ellinizm davri Sharq va Gretsiya xalqpari madaniyati, adabiyoglarining o’zaro
boyishi jarayonining oliy chqqqisi bo’ladi. Ellinizm Aleksandr bosib olgan xalqlar
hayotining turli sohalari — iqtisodiyot, siyosat, ijtimoiy-madaniy hayotida katta
o’zgarishlarga olib kelib, ellinistik madaniyatning ravnaq topishi va keng
tarqalishiga zamin hozirladi. To’g’ri, Markaziy Osiyoning hamma mintaqalarida
ham ellinizm bir tekisda rivoj topdi deb bo’lmaydi. Ammo ellinistik davlatlar
inqirozga uchragan, kushanlar hukmronligi o’rnatilgandan bir necha asr keyin ham
ellinistik madaniyat anoanalari, sanoat va adabiyotda davom etdi.