QADIMGI RIM VA YUNONISTONDA PEDAGOGIK G‘OYALARNING RIVOJLANISHI
Yuklangan vaqt
2024-10-29
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
15
Faytl hajmi
34,6 KB
QADIMGI RIM VA YUNONISTONDA PEDAGOGIK G‘OYALARNING
RIVOJLANISHI.
REJA:
1. Qadimgi Yunonistonda ta’lim-tarbiya tizimi.
2. Qadimgi Rim va Yunoniston faylasuflarining ta’lim-tarbiya haqidagi qarashlari.
Tayanch so’zlar: Qadimgi Rim, Qadimgi Yunoniston, Sparta, Afina didaktikasi,
beshkurash, gimnastika, kiforist, gramatist, maktab, miloddan, Sparta, Attika shahri.
Qadimgi Rim, Qadimgi Yunoniston, Sparta, Afina didaktikasi, pedagogika,
beshkurash, gimnastika, kiforist, gramatist, maktab Qadimgi Yunonistonda miloddan
avvalgi VI-IV asrlarda kichik-kichik quldorlik davlatlari, jumladan Lakoniya bosh shahri
Sparta, Attika bosh shahri Afina tashkil topadi. Sharq va Rim xalqlarining tajribalarini
umumlashtirib va rivojlantirib pedagogika tarixida Sparta va Afina tarbiya tizimi
yaratilgan alohida o‘rin tutadi.Ta’lim-tarbiyada yuqori tabaqa vakillarining bolarini
jangovar va harbiy tayyorgarlik va qullarni boshqarish mahoratini shakllantirish maqsadi
ustuvor bo‘lgan bolalar 7 yoshgacha uyda tarbiyalangan, 7 yoshdan 13-14 yoshgacha
grammatik va kifarist (sanat) maktablarida tahsil olgan. Ularga o‘qituvchi didaskallar
(didaska saboq beraman keyinchalik “didaktika” ta’lim nazariyasi)o‘qish yozishdan saboq
berganlar. Kifarist maktablarida adabiyot, notiqlik, musiqa va estetika asoslari o‘qitilgan.
13-14 yoshdan keyin palestra (kurash) maktabida,18-20 yoshda efibiya maktabida harbiy,
siyosiy, ta’lim berilgan.
Qobiliyatli bolalar gimnasiya (keyinchalik gimnaziya)da falsafa, siyosatshunoslk, va
adabiyot o‘rganishga davlatni boshqarishga yo‘nalitirlgan. Spartada hatto qizlar ham
harbiy tayyorlangan. Afinada qizlar faqat uy-ro‘zg‘or ishlarida tayyorlangan.O‘smiralr
tabiyasidan jismoniy chiniqsh, soqvuqqa, ochlikka chidash va harbiy gimnastikaga e’tibor
qaratilgan. Yosh spartaliklar yugurish, sakrash, nayza va koiya irg‘itish. Kurash, qo‘l
jangi, harbiy qo‘shiq, mahoratini egallashlari shart bo‘lgan. Sport olimpiya o‘yinlari joriy
etilishi qadigi Qadimgi Yunonistonda asos solingan.
Tabiiyki, ana shunday hayotiy tajribalar jahon xalqlari ma’naviy, ilmiy merosini
umumlashtirish asosida ijtimoiy va tabiiy fanlarga asos solingan. Qator fan va ilmiy
tushunchalar jumladan pedagogika (peys-bola, logos-yetaklamoq,tarbiyalamoq)ning
qadimgi yunon tilida ekanligi ham shundan.Avvalo, mamlakatning siyosiy, madaniy,
taraqqiyoti, ijtimoiy buyurtma ta’lim-tarbiyaning mazmuni va metodlarini rivojlanishiga
shart-sharoit yaratgan:ikkinchidan, qadimgi yunon faylasuflarning ilmiy merosi,
pedagogik tavsiyalari,g‘oyalari mamlakatning rivojlashinida muhim omil bo‘lgan.
Bundan jamiyat,mamlakat xalqining ma’naviy-madaniy, iqtisodiy taraqqiyoti qanday
bo‘lsa,maktablarnining taraqqiyoti shunday bo‘ladi;Ta’lim-tarbiya tizimi qanday bo‘lsa,
mamlakat xalqining ma’naviy iqtisodiy va siyosiy taraqqiyoti shunday bo‘ladi degan
xulosaga borish mumkin. Bu jamiyatning taraqqiyoida o‘zaro uzviy bog‘liqlik qonuniyati
insoniyat rivojlanishining keyingi bosqichlarida ham ko‘rish mumkin.Miletlik Fales
(miloddan avvalgi 25-547 yillar)- Miletlik Fales o‘z zamonasidagi yetti donishmandning
biri bo‘lgan.
Aytishlaricha, Fales shu yetti donishmandning ichida yetakchilik qilgan.U birinchilardan
bo‘lib tabiat haqida fikr yuritgan.
- Xudoning na ibtidosi, na intihosi bor. U koinotning tafakkuri. Koinot jonli va ayni damda
ilohiyotga to‘liqdir.
- Eng go‘zal narsa nima?
- Odam. Chunki u Tangrining mahsulidir.
- Eng tez narsa nima?
- Aql. U hamma narsani ortda qoldiradi.
- Hammadan donoroq narsa-chi?
- Vaqt. Chunki yolg‘iz vaqtgina hamma narsani oydinlashtiradi.
- Hamma uchun eng umumiy narsa nima?
- Umid. Chunki u hech vaqosi yo‘qlarda ham mavjuddir.
- Eng kuchli narsa nima?
- Zaruriyat. Chunki u hamma narsaning ustidan hukumronlik qiladi.
- Eng qiyin narsa bu nima?
- O‘zini anglash.
- O‘zgalarga maslahat berish.
- Kimni baxtli sanash mumkin?
- Jismoniy sog‘lom, ruhiy xotirjam hamda istedodini o‘stira oladigan kishini.
- Baxtsizlikka dosh berishning onson yo‘li nima?
- G‘animlarning sendan-da yomon ahvolga tushib qolganiga guvoh bo‘lish.Ezop
(miloddan avvalgi 640-560 yillar) Epzop ijodining yeng gullagan davri bu miloddan
avvalgi 600-yillarga to‘g‘ri keladi. Ta’rixiy manbalarga ko‘ra, Epzop 400 ga yaqin masal
bitgan.Ezopning triklarga vasiyati Eng avvalo Tangrini munosib tarzda ulug‘la. Keyin esa
podshohni hurmat qil. Chunki podshoh va Tangri hukmi tengdir. Ustozingni ota-onang
qatorida hurmatla.
Ota-onani senga tabiat ato yetgan bo‘lsa, ustozing seni o‘z ixtiyori ila sevadi. Shuning
uchun undan ikki karra minnatdor bo‘lmog‘i joiz.Ertangi ishlar uchun salomatligining
yaroqli va kuch quvatining yetarli bo‘lishini istasang, kundalik taoming sifatli va yetarli
bo‘lsin.Bevaqt o‘lim topmasliging uchun shoh saroyida eshitganlarining hammasi
ichingda o‘lsin.Yoshning o‘tib qolganda ilm olishdan uyalma. Zero, hechdan ko‘ra kech
ilm olmoqlik afzaldir.Biror bir ishga qo‘l urishga oshiqma. Qo‘l urdingmi, qatiy
boHovliqmasdan so‘zla: shoshilish aqilsizlik belgisidir.Yoshligingda keksalik uchun
donolikni to‘pla. Chunki undan ishonchliroq bisot yo‘q.
Zevs va ilon Zevs to‘y qilayotgan edi. Hamma hayvonlar topganlarini unga sovg‘a
qilib keltirishdi. Ilon ham gul tishlagan qo‘yi sudralib keldi. Zevs ilonni ko‘rib shunday
dedi: “Men boshqalarning sovg‘asining qabul qilaman.Ammo sening tishingdagi tuhfani
olmayman”.Masaldan xulosa shuki, yomon odamlarning yaxshiligida ham xatar bor.
PIFAGOR ( Miloddan avvalgi 576-496 yillar) Janubiy Italiyaning Regiya shahrida
tug‘ilib o‘sgan qadimgi yunon fay-lasufi Pifagor Mnesarx ismli kishining farzandi
bo‘gan.Pifagorning quyidagi asarlari ma’lum: «Tabiat haqida», «Davlat haqida»,
«Tarbiya xaqida», «Jon xaqida», «Olam haqida», «Iloxiy kalom». Pifagor miloddan
avvalgi 496 yilda dushmanlari tomonidan o‘ldirilgan. Pifagor xayotning mazmuniga oid
qarashlarga «falsafa» ,deb nom bergan birinchi donishmand edi.
* * *
Tinglash va sukut saqlash seni donolikka yetaklaydi. Skut - donolikning boshlanishi.
* * *
Bilimlilik va donishmandlikni ayni bir narsa deb hisoblamang.
* * *
Xususiy mulki bo‘lmagan fuqaro bevatandir.
* * *
Ey, oddiy xalq orasida yashashga mahkum donishmand! Sen moyga o‘xshashing
lozim. Moy suvga aralashib ketmay, uning yuzida qalqib turadi.
* * *
Sen o‘z-o‘zingga hokim bo‘l. O‘zingga-o‘zing shoh bo‘lib, odilona boshqaruv asnosida
yuksak hukmronlik va eng muhim lavozimga erishasan.
* * *
Rafiqasi bilan murosaga kelolmagan odamni do‘st tutma.
* * *
Jonzotlarni o‘ldirishdan saklaning, chunki odam o‘ldirish jonivorlarni o‘ldirishdan
boshlangan.
ДЕМОКРИТ
(Миллоддан аввалги 460-360 йиллар)Qadimgi yunon faylasufi Demokrit Abdera
shahrida tug‘ilib o‘sgan. U badavlat oilaning farzandi edi. Ammo boylikdan kechib, butun
umrini kambag‘allikda o‘tkazdi. Bor umrini donishsevarlikka bag‘ishladi. Misr,
Eron,Hindiston, Habashistonga sayohat qilgan.Demokrit shahar tashqarisida joylashgan
yer ostidagi sag‘anada kecha-yu kunduz tinmay ijod bilan mashg‘ul bo‘lgan.U ellikka
ya’in asar yozib qoldirgan. «Inson tabiati to‘g‘risida», «G‘oyalar
haqida», «Maqsad haqida» va boshqalar shular jumla-sidandir. Pifagorning o‘g‘li
Arimnest Demokritning ustozi bo‘lgan.
* * *
Ezgulik adolatsizlik qilmaslikkina emas, uni istamaslikhamdir.
* * *
So‘z-amalning soyasi.
* * *
O‘zida yo‘k, narsalar uchun g‘am chekmaydigan, boridan quvonadiganlar aqlli
kishilardir.
* * *
Bitta ilmiy isbotu dalilni qo‘lga kiritish men uchun fors saltanatiga hokimlik
qilishdan a’loroqdir, — degandi Demokrit.
* * *
Demokrit shunday degandi: «Koinotning ibtidosi — atomlar va bo‘shliqdan iborat.
Qolgan barcha narsalar faqat fikran mavjuddir».
* * *
Bilishning ikki ko‘rinishi mavjud. Ularning biri tuyg‘ular vositasida bilish,
ikkinchisi tafakkur ila bilishdir.
* * *
Baxt yaxshi kayfiyat, farovonlik, uyg‘unlik, muttanosiblik va vazminlikdir.
* * *
Sarhadsiz fazoda men kabi sanoqsiz demokritlar mavjuddir.
* * *
Bilimlar mulligiga emas, fikrlar mulligiga intilmoq joiz - deydi Demokrit.
* * *
O‘zgalar ustidan hukmronlik da’vo kiluvchi odam avvalo o‘zini boshqara bilmog‘I
lozimdir.
ANTISFEN (Miloddan avvalgi 444-366 yillar)
Antisfen — miloddan avvalgi V- IV asrlarda yashab o‘tgan yunon fayla-sufidir. U
avvaliga faylasuf Xorg‘iyning shogirdi bo‘lgan. Keyinchalik Suqrotdan ilm o‘rgangan.
Antisfen chekka Pireya shahrida yashasada, har kuni 40 stadiya (1stadiya —184,75 gaz)
yo‘l bosib, Suqrotning huzuriga qatnagan. Keyinchalik Antisfen kiniklarmaktabiga asos
solgan.
* * *
Antisfenning quydagi asarlari ma’lum: "Haqiqat", "Fikr va bilim haqida", "Savol va javob
haqida", "Sevgi, nikoh va farzandning dunyoga kelishi haqida", "Gerakl".
* * *
Antisfendan eng zarur ilm qaysi ekanligi xususida so‘raganlarida:
"Ilmlarning eng zaruri nokerak narsalarni unitish ilmidir", -deb javob bergandi.
* * *
Falsafa menga o‘z-o‘zim bilan suhbat qurishni o‘rgatdi - deydi Antisfen.
* * *
Donishmandlik maqomiga erishganlar keraksiz buyum va fikrlarga chalg‘imasliklari
uchun boshqa ilmlarga qiziqmasliklari joiz.
* * *
Donishmand hech narsaga va hech kimga muhtoj bo‘lmaydi, chunki o‘zgalarga tegishli
barcha narsalar unga ham tegishlidir.
AFLOTUN
(PLATON)
(miloddan avvalgi 428-347yillar)
Qadimgi Yunon faylasufi Aflotun Afina shahrida tug‘ilib o‘sgan. Uning asl ismi Aristokl
bo‘lgan. “Platon” uning laqabi bo‘lib, yunoncha “keng yelkali”,“Bo‘lali” degan ma’noni
anglatadi. Bu laqabni unga Suqrot bergan. Aflotunning oilasi badavlat bo‘lmasada,
aslzodalar nasabidan edi. Otasi Ariston Afinaning oxirgi shohi Kodr avlodidan mansub
bo‘lgan. Aflotun aslzoda Afinaliklarga xos bo‘lgan riyoziyot, musiqa, gramatika va
gimnastikadan ta’lim olgan. Geraklid, Parmenid, Zenon falsafasi bilan tanishgan.
Miloddan avvalgi 407 yilda Suqrot bilan uchrashgan. Suqrotning o‘limigacha uning eng
yaqin shogirdlari qatorida bo‘lgan. Ko‘p vaqtini sheriyatga bag‘ishlagan. Manbalarga
ko‘ra, qator dostonlar, lirik asarlar, fojia va komedialarning muallifi bo‘lgan. Uning 25 ga
yaqin she’riy usulda bitilgan miniyatura-epigrammalari bizgacha yetib kelgan.
* * *
Botiniylikdan zohiriylikka o‘tishga olib keluvchi hamma narsa ijoddir.
* * *
Olamda bilimdan kuchli narsa yo‘qdir. Bilim har qanday huzur-halovatdan hamboshqa
narsalardan ham zo‘rroqdir.
* * *
Tafakkur yagona munosib tangadir. Fqatgina anashu tangaga hamma narsani almashish
mumkin. Shunda mardlik, odillik, mulohazakorlik – bir so‘z bilan aytganda, ezgulik –
soxtalikdan forix bo‘ladi. Bu ezgulikka huzur-halovat, qo‘rquv va boshqa narsalar xoh
yo‘ldosh bo‘lsin, xoh bo‘lmasin, u doimo tafakkur bilan hamqadamdir.
* * *
Yaxshi inson hayotlik chog‘ida ham o‘limdan so‘ng zavol topmaydi.
* * *
Har bir ruh ezgulikka intiladi va bu yo‘lda har narsaga tayyor turadi. Ruh ezgulikning
mavjudligini his etadi, uni izlaydi, uning qayerda ekanini anglashga kuch-quvvati yetmay
qiynaladi.
ARASTU (ARISTOTEL)
(Miloddai avvalgi 384-322 yillar) Arastu Frakiyaning Stagira shah rida tug‘ilgan. Shu
tufayli ba’zan Arastuni Stagirit deb ham atashadi. Arastuning otasi Nikomax Makedoniya
hukmdori Amnnt II ning shaxsiy tabibibo‘lgan. Arastu Makedoniyaning bo‘lg‘usi
hukmdori Filipp bilan bolaligidanoq birga o‘ynab katta bo‘lgan. U 17 yoshidan 37
yoshigacha (367-347 yillar) faylasuf Aflotunning Akademiyasida tahsil olgan.Miloddan
avvalgi 343 yildan boshlab Arastu Iskandar Maqduniy (Aleksandr Makedonskiy)ga
murabbiylik qila boshlaydi.Iskandar Maqduniy hukmdorlik taxtiga o‘tirgach, o‘z ustozi
va do‘stiga atab haykal barpo etadi. Bu haykalning poyida shunday yozuvlar bor edi:
"Iskandar ushbu yodgorlikni Nkomaxning o‘g‘li buyuk donishmand va avliyo Arastu
xotirasiga o‘rnatdi " Sharq asotirlarida yozilishicha, bir kupi Iskandar Zulqarnayndan
so‘raydilar:
-Ne sababdan ustozing Arastuni otang Sulton Faylaqus (Filipp)dan ham a’lo ko‘rasan?
Shoh Iskandar shunday javob qaytaradi:
-Otam mening jismimni tarbiyalab, osmondan yerga olib tushdi. Ustozim Arastu esa
mening ruhimni tarbiya qilib, yerdan osmon qadar yuksaltirdi.Miloddan avvalgi 336 yilda
Arastu Afina shahrida o‘zining xususiy maktabini ochdi. Bu ilmgoh kurash maktablari
qatorida va Afinaning shimoliy darvozasidagi Likey maydonlariga tutash yerda
joylashgandi.
* * *
Tabiat o‘zini o‘zi davolovchi odamga o‘xshaydi.
* * *
Puh tanasiz emas, tana ham emas, deguvchilar to‘g‘ri yo‘l tutadilar.Chunki ruh tana emas
va ayni vaqtda tanada makon topgan bir narsadir.
* * *
Tafakkur va fikrlash aynan bir narsa bo‘lib, hap ikkisi ham mohiyatdan ayridir.
* * *
Xudbinlik o‘zini o‘zi sevish bilan emas, bu sevgining meyordan ortib ketishi bilan
belgilanadi.
* * *
Vijdon olijanob insonning odil hakamidir.
* * *
Ranj va alam chekmay, huzurlanmay ezgu ishlarni amalga oshirish mumkin emas.
* * *
Ma’lum bir axloqiy sifatlarga ega bo‘lmay turib, chunonchi, munosib inson bo‘lmay turib,
ijtimoiy hayotda harakat qilib bo‘lmaydi.
* * *
Maqsad emas, balki unga yetish vositalari hal qriluvchi o‘rnini egallaydi.
* * *
Oshna-og‘aynilari mo‘l odamning do‘sti bo‘lmaydi.
* * *
Har bir ishning boshlanishi shu ishning deyarli yarmi bajarilgani bilan barobardir.
* * *
Arastu o‘z falsafasini hech qachon metafizika deb atamagan. Umuman, uning zamonasida
bunday atama bo‘lmagan. Bu yangi so‘zni milodsan avvalgi I asrda Iskandariya
kutubxonasining qo‘riqlovchisi rodoslik Andronik tasodifan «o‘ylab topgan». YA’ni bir
kuni Arastuning qo‘lyozmalari o‘ramini javonga taxlash chog‘ida u avval tibbiyot
haqidagi kitoblarni, keyin esa falsafiy mazmundagi asarlarni tartib bilan joylashtiradi.
«Keyin» so‘zi yunoncha «meta» degan ma’noni anglatadi. Shu tariqa metafizika so‘zi
paydo bo‘ldi («meta» - keyin, «fyuzik» -lotincha tabiiyot ma’nosini bildiradi). Bir
qarashda tasodifan yuzaga kelgan bu so‘z buyuk taqdir «egasi» bo‘ldi.
SITSERON MARK TULLIY (Miloddan avvalgi 106-43 yillar)
Qadimiy Yunonistonda yashab o‘tgan faylasuf, notiq va siyosiy ar-bob Sitseron rimlik
badavlat chavandoz oilasida voyaga yetdi. «Sitseron» so‘zi — «sitsero»,ya’ni «no‘xat»
degan ma’noni anglatadi.Sitseron Rimda tahsil olib, lotin tilini o‘rgandi. Shuningdek, no-
tiqlik san’atini mukammal egallab, Afina, Kichik Osiyo va Rodos oroli hududlariga xos
bo‘lgan faso-hat ilmi bilan mustaqil shug‘ullandi.
* * *
Adashish har bir insonga xos sifat. Ammo adashganlarning qaysarlik bilan o‘z yulida
davom etaverishi - aqlsizlik.
* * *
Qog‘oz hamma narsaga bardoshlidir. (Ushbu hikmatli so‘zning ilk manbai Sitseronning
«Maktub» risolasida aks etgan. Unda: «Maktub uyatdan qizarmaydi»,- degan ibora
yozilgandi)
* * *
Donishmadlikni egallashning o‘zigina yetarli emas, undan foydalana bilmoqlik
ham joiz.
* * *
Xalq farovonligi — oliy qonun.
* * *
Ezgulikning asosiy belgisi — harakat.
* * *
Yorug‘ dunyo yuzini ko‘rguningizga qadar bo‘lib o‘tgan vo-qealardan bebahra
bo‘lsangiz, mangu go‘dakligingizcha qolaverasiz.
* * *
O‘z burchini yayrab ado etuvchilargina emin-erkin yashaydilar.
* * *
Nafs yo‘lida g‘olib bo‘lmoqdan ko‘pa, haq yulida mag‘lublik afzal.
* * *
Nodonlar safida saodatmandlar, donolar orasida baxtsizlar bo‘l.
ISO ALAYHISSALOM YESHUA MASHIAX (Mjloddan avvalgi 5-milodning 30
yili) Iso Alayhissalom afsonaviy shoh Dovudning avlodi hisoblanmish duradgor Yusuf
(Iosif) oilasida tavallud topdi. U ning tug‘ilgan yili aniq emas. Eng ishonarli anbalarga
ko‘ra, Iso alayhissalom taxminan milodning boshlanishidan 4 yil avval hukmronlik qilgan
shoh Avgust zamonida, Vifleyem shahrida dunyoga kelgan. Isoning tug‘ilishi qatop
samoviy hodisalar bilan bir vaqtga to‘g‘ri kelganligi tufanli uni Masih va yahudiylar
mamlakatining yangi shohi deb hisoblashgan.Iso alayhissalom o‘z ta’limotini ko‘proq
masallar orqali bayon etgan.
U ning chuqur, ma’nodor va o‘ta mukammal tarzda ifodalangan fikrlari, har bir
iborasi,so‘zlari hammani hayratga solib, maftun etgan. Barcha buyuk zotlar kabi Iso
alayhissalomning ham g‘animlari bo‘lgan. Ana shu g‘animlari orasidan o‘rin olgan yaqin
shogirdining sotqinligi tufayli Iso xalqni g‘alayonga da’vat qilganlikda ayblangan. U Rim
hukmdori Pontiy Pilatning farmoni bilan dahshatli va azobli o‘lim jazosiga hukm qilingan.
Iso alayhissalomni tiriklayin xochga mixlab qatl etganlar.
* * *
Amalsiz e’tiqod — o‘lim
* * *
Odamlarni ayblamang, shunda siz ham ayblanmaysiz, aks holda ularni qanday ayblagan
bo‘lsangiz, siz ham shunday ayblanasiz. O‘zgalarning aybini qaysi qarichda
o‘lchasangiz, sizniki ham o‘sha mezonda o‘lchanadi.
* * *
Siz so‘rang — olarsiz, izlang — toparsiz, eshikni qoqing va u ochilgusidir. Har bir
so‘rovchi oladi, izlovchi topadi va keluvchiga eshik ochiladi.
* * *
Kim o‘zini osmon tutsa, yer bo‘lajak, o‘zni yer bilganlar esa osmon bulajak.
* * *
Qo‘lga shamshir tutganlar uning tig‘idan halok bo‘lg‘aylar. Kim senga g‘anim bo‘lsa,
ketingda turgay.
* * *
Qalbingizni sabr bilan qutqaring.
* * *
O‘zingizni bilmasangiz, qashshoqlikka duchor bo‘lasiz.
* * *
Eshak tegirmon atrofida aylanib, 1000 mil masofani bosib o‘tibdi. Uni
bo‘shatganlarida avvalgi joyidan qimirlamagani ko‘rindi. Shunday odamlar borki,
ko‘p yuradilar-u, ammo turgan joylaridan siljimaydilar.
SENEKA KICHIK LUTSIY ANNEY (Miloddan avvalgi,(taxminan) 4 yilda
tug‘ilib,milodning 65 yilida vafot etgan) Qadimgi Rim shahrida yashab o‘tgan faylasuf,
shoir va siyosiy arbob Se-nekaning vatani Ispaniya edi. Ota-si uni go‘daklik chog‘ida
Rimga olib keldi. Seneka bu yerda Pifagorning izdoshi Sotion qo‘lida tahsil oldi. Seneka
Knchik Agrippinning o‘g‘li, 11 yoshli bo‘lajak imperator Neronga murabbiylik qilgan.
U
o‘z
ta’limotlarida
haqiqiy
falsafada
bir-biriga
sira
o‘xshamaydigan
nazariyotchilarning g‘oyalari amalda bir narsaga borib taqalishini ochib berishga
intilgan.Seneka o‘z qarashlarini quyidagi asarlarida bayon etgan:
«Lutsilliyga bitilgan axloqiy maktublar» (Ushbu qo‘lyozma Senekaiing eng yirik asari
bo‘lib, uning asl nusxasi hozirga qadar saqlanib qolgan) «Tabiatshunoslik asalalari»
«Baxtli hayom haqida»,«Taqdiri ilohiy haqida»,«Qahru g‘azab haqida»,«Ruhiy
xotirjamlik haqida» «Rahm-shafqat haqida» «Yupanch»,«Lutsilliy! - deb yozadi Seneka
o‘z maktubida. - Sayyohning yuki qanchalik qimmatli bo‘lsa, u dengizning osu-daligi
haqida shunchalik ko‘p qayg‘uradi.Suvning sokinligi uchun iloh eptundan minnatdor
bo‘ladi. Faylasuf ham xotirjamlikda fikr yuritish uchun yurt tinch bo‘li shini istaydi
hamda ana shu osoyishtalikni tuhfa etgan larga minnatdorchilik izhor etadi...»Ma’naviy
qullikdan sharmandaliroq mutelik yo‘q.
* * *
Men hech qachon kullarcha itoatguylik qilmayman va hech kimga ergashmayman.
Ko‘p hollarda buyuk odamlarning fikrlariga ishonaman, ammo ba’zi masalalarda o‘z
qarashlarimga tayanaman.
* * *
Taqdir tan beruvchilarning qo‘lidan tutadi, qarshilik ko‘rsatuvchilarni esa sudraydi.
* * *
Inson qalbi buyuk va bepoyondyr. U chegara bilmaydi.
* * *
Jamiki narsalar bir-biridan paydo bo‘ladi. Masalan: havo suvdan, suv havodan,olov
havodan, havo olovdan yuzaga keladi. Shunday ekan, nima sababdan Yerning suvdan,
suvning esa o‘z navbatida Yerdan paydo bo‘lishi mumkin emas? Sen xudoni taqdir deb
atashni istaysanmi? Yanglishmaysan. Chunki butun olam unga bog‘liq. U barcha
sabablarning sababkoridir.Xudoni tabiat deb atasang ham xatoga yo‘l qo‘ymaysan.
Chunki hamma narsani U yaratadi va biz Uning nafasidan bahra olib yashaymiz.Uni
dunyoi jahon deb atamoqchidirsan balki? Aldanmaysan. Chunki sen ko‘rib turgan bir
butun olam ham Uning o‘zidir. Bu olamni tashkil etuvchi har bir qismni U mukammal
tarzda yaratgan. U o‘z qudrati bilan o‘zini asray-di, himoya qiladi.
* * *
Tabiat bizni kirishda ham, chiqishda ham tintuv hiladi. Yalang‘och kelgandik,
yalangoch ketamiz. Bu yerdan olib kelganingdan ortiq narsani olib ketolmaysan.
* * *
Kulfat tashqaridan kelmaydi, u bizning o‘zimizda, ichichimizdadir.
* * *
Ezgulikning hadisini olgan odam uni unutib qo‘yish esidan chiqarishi mumkin
emas.
* * *
Kichik qayg‘u kishini so‘zlatadi. Kattasiga esa so‘z yo‘q.
* * *
Faqat aql-idrok osoyishtalikni ta’minlay oladi.
* * *
Ozga qanoat qilgan me’da ko‘p narsadan ozod bo‘ladi.
* * *
Biror narsani yo‘qotishdan dahshatga tushish — judolik g‘amini chekish bilan
barobardir.
* * *
Ezgu ishning mukofoti — uning amalga oshishidadir.
* * *
Falokat yuz bergan chog‘ida qaltis qarorlar qabul qilishga tug‘ri keladi.Haddan ortiq
shodlik ham insonni ezib yuboradi.
* * *
Yoshlik chog‘da ilm olib, keksayganda esa ana shu ilm-fan zavqlanib yashamoq
eng tug‘ri yo‘ldir.
AVGUSTIN AVRELII (Saodatli) (354-430)
Avgustin Avreliy Shimoliy Afri-kadagi Tagasta (hozirgi Jazoir davla-tining Suk-Aras)
shahrida tug‘ildi. Avgustin ulg‘aygach, Karfagendagi notiqik maktabida uch yil
davomsda tahsil oldi. Ana shu vaqt ichida u Sitseronning falsafiy qarashlarini katta
qiziqish bilan o‘rgandi.Avgustin 375 yildan boshlab 8 yil davomida notiqlik san’ati
bo‘yicha talabalarga caboq berdi.
* * *
-Men Xudoni va ruhni anglashni istayman, - dedi Avgustin.
- Yana nimani xohlaysan? - deb so‘radilar.
- Boshqa hech narsani, - dedi donishmand.
* * *
Kulfatlar bilan keluvchi ayni bir kuch yaxshi odamlarni sinaydi, tozalaydi va saralaydi,
yovuz kimsalarni esa elakdan o‘tkazib, xarob etadi.
* * *
Tafakkur-qalbdir yoki u qalbda makon topgan.
* * *
Menimcha, haqiqat yolg‘iz Xudoga ayon. Inson ruhi ham haqiqatni bilishga qodir.
Ammo buning uchun u zimiston tanadan chiqmog‘i lozim.
* * *
Bo‘yin egib tavba-tazarruqilgan ruh yuksaklarga ko‘tariladi. So‘zlarimga ishonish uchun
ularning mag‘zini chaq. Xudoni anglamoq uchun esa uning so‘zlariga ishon.
* * *
Sukunat - shovqinning, yalang‘ochlik - libosning, xastalik - salomatlikning, zulmat -
yorug‘likning yo‘qligidan darak berganidek, yovuzlik ezgulikning yo‘kligini bildiradi.
* * *
Mukammallik insonning o‘zidagi nomukammallikni anglamog‘i demakdir.
QADIMGI YUNONISTONDA TA’LIM-TARBIYA TIZIMI
Aristotelning (er.av.384-322 y) maktab tizimi Plotonning ( 428 -347 - y) maktab va
tarbiya tizimi 50 dan yosh davri so‘ngra qattiq ilmiy tadqiqot ishi bilan ashg‘ulotlar davri.
35-50 yosh davri uksak davlat vazifalarini bajarish davri 30-35 yosh davri falsafa va
boshqa bilimlar nazariy masalalarini o‘rgandilar 20-30 yosh davri ongli tahsil aladilar
maktabni davom ettirdilar.18-20 yosh davri efibi harbiy ta’lim shqlar 16-18 yosh davri
amali maqsad hisob geometriya va astronomiya o‘rganish. 12-16 yosh davri fizkultura
maktabi (palestra)
6-12 yosh davri davlat maktabi. ‘qishyozish, hisob, musiqa, qo‘shiq 3-6 yosh davri
maktablar yonida o‘yin Maydonchalari qadimgi yunonistonda afina (attika) ta’lim-
tarbiya tizimi yоsh davri maktabning nomi tarbiyaning mazmuni 18-20 efeblar harbiy va
amaliy tajriba o‘tadilar. Davlat qonunlarini o‘rganadilar 15-18 kimnasiyа (gimnaziyа)
gimnastika, adabiy, falsafa, munozara bilan. mashg’ul bo‘ladilar. 13-14 ideal
“vatandashl” maktabi palestra –(gimnastika o‘yin maktabi)7-13 gramattika kifarmst
(o‘qish, yоzi, hisob) (musiqa qo‘shiq, she’r)ideal –vatandoshlik maktabi (grammatika,
kifara, palestra) xususiy va gimnaziyа va efiblar esa davlat maktabi.0-7 oilada
pedagogini nazorati oila tarbiyasi sparta (lakoniya) tarbiya tizimi yosh davri tarbiya
muassalari tarbiyaning mazmuni 20-30 davlatning ixtiyorida xuddi urishgandek
davlatga xizmat qiladi 18-20 efeblar harbiy mashq tajriba kechirlar 7-18 davlat tarbiya
muassalarida harbiy jismoniy tarbiya, sovuqqa, issiqqa, ochlikkachidamli, chopmoq,
tullanmoq, kurashmoq, disk otmoq, urishmoq, harbi qo‘shiqlar, gimn o‘qimoq,milliy
raqs o‘rganmoq, savod o‘rganmoq majbur emas.
0-7 oilada oila tarbiyasi sparta tarbiya sistemalarida qizlarning harbiy jismoniy
tarbiyasi e’tibor qaratilgan 3.2. qadimgi rim va yunoniston faylasuflarining ta’lim-tarbiya
haqidagi qarashlari faylasuflar yillar tarixiy sharoit pedagogika nazariyasini
Rivojlanishi suqrot mil. avv. 469-399 y quldorlik jamiyati; fan, madaniyat taraqqiyotiga
e’tibor qaratilgan. insonning kamoltida o‘zligini bilish o‘z-o‘zini tarbiyalash asosiy omil
ekanligi ta’limning “sokratchasiga” suhbat metodi o‘quvchilada fikrlash qobiliyatini
o‘stirish demokrit mil. avv.460-370 quldorlik jamiyati; fan, madaniyat taraqqiyotiga
e’tibor qaratilgan.tarbiyaning tabiat bilan bog‘liqligi. mustaqil fikrlashni ustuvorligi
“ko‘p narsani bilash shart emas balki aqliy
rivojlansa yetarli” ta’limda mashq qilish metodini tavsiya etadi. “o‘qimasa sanatga ham
donolikka ham erishishb bo‘lmaydi” platon mil. avv. 427-343. Qadimgi
Yunonistonning ilk quldorlik davrida ikkita katta davlat Afina va Sparta paydo bo‘ldi,
ularda o‘ziga xos ta’lim-tarbiya tizimi ham vujudga keldi.
Platonning inson kamolotiga ijtimoiy tarbiyaning roli va uning asosi, maktabgacha
tarbiyada vujudga kelishi haqidagi g‘oyalari pedagogika fani taraqqiyotida alohida
ahamiyatga ega Aristotel mil. avv. 384-322. Qadimgi Yunonistonning nihoyattda
taraqqiy etgan davlatga aylanishi Aristotel ta’lim-tarbiyaning birligini taminlash
masalasiga jiddiy e’tibor berdi va uni keng ko‘lamda yoritdi. U asosan o‘zining falsasfiy
ta’limotida irodaviy faoliyatga asoslanadi. Insonning irodasi undagi barcha ezgu xulq
atvorlarining shakllanishi va rivojlanishi uchun zamin bo‘lishi kerakligini takidlaydi.
Mustaqil mantiqiy fikrlash obyektiv olamni bilishning muhim yo‘li ekanligini ko‘rsatadi
Plutarx mil. 46-120. Yunoniston Rimning bir bo‘lagiga aylandi mustaqilligini yo‘qotdi.
Yunonistonning buyuk shaxslarning hayot yo‘lini yoritdi shu jarayonda mamalakatda
ma’naviy muhit hal qiluvchi ekanligini asosladi.
“Notiqni (tarbiyalash haqida)” kitobida ijtimoiy tarbiyani ustunligini; bolalarning
yosh xususiyatlarini individial xususiyatlarini hisobga olishni o‘qituvchining
o‘qituvchilik kasbiga o‘ziga xosligini asosladi ta’limda taqlid nasihat va mashqni o‘zaro
bog‘liqligini uyg‘unigini asosladi. Mark Fabiy Kvintilian . Qadimgi Rimda (eramizdan
avv II asr) grek madaniyati tez rivojlangan, grek tili aslzodalar tiligа aylangan. Xristian
dini qabul qilingan. O‘sha davrdan boshlab maktab va madaniyat diniy tus olgan. Rim
pedagoglarining eng mashhuri hisoblanadi. Uning “Notiq tarbiyalash to‘g‘risida” nomli
asarining anchagina qismi garchi bizgacha yetib kelmagan bo‘lsada, ammo bu asarning
saqlanib qolgan qismlarida Kvintialiyaning pedagogika sohasidagi asosiy qarashlari
ifodalangan.
Uning bu asari pedagogika tarixida birinchi marta maktab amaliyoti bilan
chambarchas bog‘langan dastblaki asar hisoblanadi. Sparta (Lakoniya) Afina
(Attika)tarbiya tizimi Qadimgi Yunonistonning ilk quldorlik davrida ikkita katta davlat
Afina va Sparta paydo bo‘ldi. Afinada maktab tizimi u tipdagi maktablardan, yani
musiqa maktabi, gimnastika maktabi va gimnaziya maktablaridan iborat bo‘ldi. Sparta
davlatida jismoniy kamolotga katta e’tibor berilib, ayollar ham bu ishga jalb etilgan.
Chunki sog‘lom , baquvvat ayollargina sog‘lom avlodni vujadga keltirishi mumkin edi.
Qullarning bolalarigina esa ota- onalarining kasb-hunarlariga o‘rgatilgan.
Mustaqil nazorat uchun savollar:
1. Qadimgi Sharq madaniyatini Rim va Yunonistonda ilm-fan rivojiga
tasiri qanday bo‘lgan?
2. Qadimgi Rimda ta’lim-tarbiya tizimi qanday bo‘lgan?
3. Qadimgi Yunonistonda ta’lim-tarbiya va ilm-fan rivojlanishi
qanday bo‘lgan?
4. Afina ta’lim-tarbiya tizimi qanday bo‘lgan?
5. Sparta ta’lim-tarbiya tizimi tahlil eting?
6. Suqrotning ta’lim-tarbiya haqidagi qarashlari nimada?
7. Demokritning ta’lim-tarbiya haqidagi qarashlari nimada?
8. Platon va Aristotilning ta’lim-tarbiya haqidagi qarashlari nimada?