QADIMGI SHARQ MAMLAKATLARIDA TIBBIYOTNI RIVOJLANISHI

Yuklangan vaqt

2025-01-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

23,8 KB


 
 
 
 
 
 
QADIMGI SHARQ MAMLAKATLARIDA TIBBIYOTNI RIVOJLANISHI 
 
 
Reja: 
1. Qadimgi Misr tibbiyoti  
2. Qadimgi Xitoy tibbiyoti  
3. Qadimgi Xindiston tibbiyoti  
4. Qadimgi Tibet tibbiyoti  
 
Qadimgi Mirs tibbiyoti. 
 
Qadimgi Sharq butun dunyo tarixining beshigi xisoblangan. Bu erda yer shari 
bo’yicha eng avval ibtidoiy jamoa tuzumidan, qo’ldorlik tuzumiga o’tilgan. Nisbatan 
ancha ilg’or bo’lgan qo’ldorlik tuzumi va uning ishlab chiqarish dori xujalik va 
jamiyat xayotning barcha soxalarida ish bilan birgalikda tibbiyotni xar tomonlama 
rivojlanishga keng yo’l ochib berdi. Qadimgi Misrning o’zining xos yorqin 
madaniyatini ajralmas qismi bo’lgan tibbiyot xalqning amaliy tajribasi tufayli o’sdi 
va rivojlandi.  
 
Misrliklar odam tanasi to’g’risida dastlabki tasavvurlarini mumiyolash 
amaliyotidan olganlar.  
 
Misrliklarning odam tanasi to’g’risidagi tushunchalari o’sha davr uchun juda 
yuqori bo’lgan. Ular miya, yurak tomirlar, ichaklar, musqullar kabi yirik organlarni 
bilganlar. Ammo, ularni maxsus o’rganmaganlar.  
 
Miya to’g’risidagi Misrliklarga tegishli bizgacha yetib kelgan ayrim 
yozuvlarda miya jaroxatlanganda kasallik xolatlari tananing boshqa a’zolarida 
ko’rish mumkin deyilgan. Shunday qilib, qadimgi Misr tabiblari, miya to’g’risidagi 
tasavvurlarini ilmiy asosda tushunishga dastlabki asos soldilar.  
 
Qadimgi Misrliklar kasalliklarni aniqlashni tomir urishi orqali aniqlash 
san’atiga ham ega edilar.  
QADIMGI SHARQ MAMLAKATLARIDA TIBBIYOTNI RIVOJLANISHI Reja: 1. Qadimgi Misr tibbiyoti 2. Qadimgi Xitoy tibbiyoti 3. Qadimgi Xindiston tibbiyoti 4. Qadimgi Tibet tibbiyoti Qadimgi Mirs tibbiyoti. Qadimgi Sharq butun dunyo tarixining beshigi xisoblangan. Bu erda yer shari bo’yicha eng avval ibtidoiy jamoa tuzumidan, qo’ldorlik tuzumiga o’tilgan. Nisbatan ancha ilg’or bo’lgan qo’ldorlik tuzumi va uning ishlab chiqarish dori xujalik va jamiyat xayotning barcha soxalarida ish bilan birgalikda tibbiyotni xar tomonlama rivojlanishga keng yo’l ochib berdi. Qadimgi Misrning o’zining xos yorqin madaniyatini ajralmas qismi bo’lgan tibbiyot xalqning amaliy tajribasi tufayli o’sdi va rivojlandi. Misrliklar odam tanasi to’g’risida dastlabki tasavvurlarini mumiyolash amaliyotidan olganlar. Misrliklarning odam tanasi to’g’risidagi tushunchalari o’sha davr uchun juda yuqori bo’lgan. Ular miya, yurak tomirlar, ichaklar, musqullar kabi yirik organlarni bilganlar. Ammo, ularni maxsus o’rganmaganlar. Miya to’g’risidagi Misrliklarga tegishli bizgacha yetib kelgan ayrim yozuvlarda miya jaroxatlanganda kasallik xolatlari tananing boshqa a’zolarida ko’rish mumkin deyilgan. Shunday qilib, qadimgi Misr tabiblari, miya to’g’risidagi tasavvurlarini ilmiy asosda tushunishga dastlabki asos soldilar. Qadimgi Misrliklar kasalliklarni aniqlashni tomir urishi orqali aniqlash san’atiga ham ega edilar.  
 
 
Misrliklar kasalliklarni kelib chiqish sabablarini ham tabiiy xodisalar, hamda 
g’ayri tabiiy kuchlardan deb tasavvur qilganlar.  
 
Kasalliklarni kelib chiqishidagi tabiiy sabablarni, aynigan ovqatlardan, ichak 
parazitlari, xavo o’zgarishidan deb bilganlar.  
 
Shu bilan birgalikda kasallikni o’lganlarning yomon ruxlari, guyoki ular 
kasalni tanasiga kirib olib chiqarishi mumkin deb tasavvur qilganlar. Shuning uchun 
ham davolash vositalari turli xil marosimlar bilan birgalikda olib borilgan.  
 
 
 
Qadimgi Xindiston tibbiyoti.  
 
Eramizning boshlarida qadimgi Xindiston meditsina bilimlarining rivojlangan 
tizimlari paydo bo’la boshladi. Inson tanasining tuzilishi to’g’risidagi ma’lumot 
qadimgi Xindistonda ancha mukammal bo’lgan. Bu murdalarni yorib ko’rishni din 
tomonidan ta’qiqlanmaganligini natijasi bo’lsa kerak.  
 
Sushrutning ma’lumotiga asosan, inson organizmi 7 pardadan, 500 
musquldan, 900 boylamdan, 90 paylardan, 300 suyakdan, 107 bo’g’inlardan, 40 bosh 
tomirlaridan, 24 asab tolalari, 9 sezish organlaridan va 3 ta suyuqlik (o’t, shira va 
xavo) dan iborat deb ko’rsatilgan.  
 
Qadimgi Xindistonda organizmlarning funksiyalari to’g’risidagi tasavvurlar 
«Uch suyuqlik» ta’limotiga hamda, beshta koinot elementlaridan (er, suv, olov, xavo 
va efir yorug’lik manba’i) asoslangan.  
 
Sushrut kasalliklarni tashxis qilishda bemorni surashdan tana xaroratini 
tekshirish, teri va til rangi, o’pka shovqinini eshitish kabilardan foydalangan.  
 
Davolash taktikasi avvalo kasallikni davolash mumkinligi yoki mumkin 
emasligi asosida tanlab olingan. Kasallikni davolashda tabib kasallikni xarakteri, yil 
fasli, bemorning yoshi, temperamenti, kuchi va aqliga katta ahamiyat bergan. bunga 
u dastlab dorilar vositasida va jarroxlik uslublari asosida erishgan.  
 
 
Qadimgi Xitoy tibbiyoti:  
 
Kasallarni davolashda qadimgi Xitoy tabiblari boshqa xalqlarda bo’lmagan 
o’ziga xos usullarni ishlab chiqqanlar. Shu usullardan eng mashxurlari uchta – 
moksa, massaj va igna sanchish davolash usullaridir.  
Misrliklar kasalliklarni kelib chiqish sabablarini ham tabiiy xodisalar, hamda g’ayri tabiiy kuchlardan deb tasavvur qilganlar. Kasalliklarni kelib chiqishidagi tabiiy sabablarni, aynigan ovqatlardan, ichak parazitlari, xavo o’zgarishidan deb bilganlar. Shu bilan birgalikda kasallikni o’lganlarning yomon ruxlari, guyoki ular kasalni tanasiga kirib olib chiqarishi mumkin deb tasavvur qilganlar. Shuning uchun ham davolash vositalari turli xil marosimlar bilan birgalikda olib borilgan. Qadimgi Xindiston tibbiyoti. Eramizning boshlarida qadimgi Xindiston meditsina bilimlarining rivojlangan tizimlari paydo bo’la boshladi. Inson tanasining tuzilishi to’g’risidagi ma’lumot qadimgi Xindistonda ancha mukammal bo’lgan. Bu murdalarni yorib ko’rishni din tomonidan ta’qiqlanmaganligini natijasi bo’lsa kerak. Sushrutning ma’lumotiga asosan, inson organizmi 7 pardadan, 500 musquldan, 900 boylamdan, 90 paylardan, 300 suyakdan, 107 bo’g’inlardan, 40 bosh tomirlaridan, 24 asab tolalari, 9 sezish organlaridan va 3 ta suyuqlik (o’t, shira va xavo) dan iborat deb ko’rsatilgan. Qadimgi Xindistonda organizmlarning funksiyalari to’g’risidagi tasavvurlar «Uch suyuqlik» ta’limotiga hamda, beshta koinot elementlaridan (er, suv, olov, xavo va efir yorug’lik manba’i) asoslangan. Sushrut kasalliklarni tashxis qilishda bemorni surashdan tana xaroratini tekshirish, teri va til rangi, o’pka shovqinini eshitish kabilardan foydalangan. Davolash taktikasi avvalo kasallikni davolash mumkinligi yoki mumkin emasligi asosida tanlab olingan. Kasallikni davolashda tabib kasallikni xarakteri, yil fasli, bemorning yoshi, temperamenti, kuchi va aqliga katta ahamiyat bergan. bunga u dastlab dorilar vositasida va jarroxlik uslublari asosida erishgan. Qadimgi Xitoy tibbiyoti: Kasallarni davolashda qadimgi Xitoy tabiblari boshqa xalqlarda bo’lmagan o’ziga xos usullarni ishlab chiqqanlar. Shu usullardan eng mashxurlari uchta – moksa, massaj va igna sanchish davolash usullaridir.  
 
Moksa usuli kasal a’zoni, to’g’rirogi, shu a’zoni qoplab turuvchi terini, quritilgan 
turli o’simliklarni tutatib, qizitishdan iborat bo’lgan. Bu usulga u vaqtda Xitoy 
tabiblari qanday baho berganlari aniq emas, ammo xozirgi zamon Fani nuqtai 
nazaridan qaralsa, bu usul ekstraretseptorlarga, ya’ni teridagi nerv tomirlariga ta’sir 
qilish prinsipiga asoslangani seziladi. Ekstrareseptorlar orqali ichki a’zolarga ta’sir 
qilish mumkinligini fiziologiya fanidan ma’lum. Demak, moksa usuli ilmiy jixatdan 
foydali ekanligi isbot etilgan.  
Massaj (uqalash) usuli ham keng qo’llanilgan. Bu usul oyoq-qo’lni yoki butun 
tanani xushbo’y, maysimon moddalar bilan uqalashdan iborat. Bu usul bilan xar xil 
bo’g’im kasalliklari, miozit va nevritlar davolangan. Bundan tashqari, uqalash usuli 
umuman organizmni bardam qilish va kuch-quvvatni oshirish uchun qo’llangan.  
Qadimgi Xitoyda ishlab chiqilgan va mamlakatda eng keng tarqalgan davo usuli 
akupunktura, ya’ni igna sanchib davolash usulidir. Bu usul xozir ham 
klinikalarda qo’llanmoqda.   
 
Qadimgi Xitoy tabiblarining fikricha, odam tanasida og’riq sezmaydigan 360 
ta nuqta bo’ladi. Shu nuqtalarga igna sanchilsa, bemor og’riq sezmaydi va 
kasallikdan sogayadi.  
 
Igna sanchib davolash usuli ham reseptorlarga ta’sir qilish prinsipiga 
asoslanadi. Ammo Qadimgi Xitoy tabiblari bu usulga boshqacharoq baho berganlar. 
Ular sanchiladigan ignalar ichini kovak qilib yasaganlar va organizmdagi qarama-
qarshi kuchlardan biri ko’payib ketsa, u shu kovak orqali chiqib ketadi, agar 
yetishmasa, yana shu ignadagi kovak orqali organizmga kiradi, deb faraz qilganlar.  
 
Qadimgi Xitoy tabiblari dori-darmonlardan foydalanishda ham juda muhim 
muvvafaqiyatga erishganlar. Ular tibbiyotda umuman ma’lum dori-darmonlardan 
tashqari yangi, juda ta’sirchan o’simlik va xayvonlardan olinadigan dorilar ham 
kashf etdilar. masalan, mashxur jenshen o’simligi Xitoy tibbiyotining eng buyuk 
kashfiyotlaridan biridir. Xayvonlardan olinadigan dori moddalaridan birinchi 
o’rinda targil kiyik shoxida olinadigan panti (pantokrin) moddasini ko’rsatish 
mumkin. Bundan tashqari, Xitoy limonnigi deb ataluvchi dori ham mavjud. Xitoy 
tibbiyotida o’sha davrdagidek mingdan ortiq xar xil dorivor o’simliklar, mineral 
moddalar va xayvonlar tanasidan olinadigan dorilar ishlatilgan.  
 
Xitoy olimlari tomonidan tuzilgan 52 jidlik farmakopiya kitobi mavjud.  
Moksa usuli kasal a’zoni, to’g’rirogi, shu a’zoni qoplab turuvchi terini, quritilgan turli o’simliklarni tutatib, qizitishdan iborat bo’lgan. Bu usulga u vaqtda Xitoy tabiblari qanday baho berganlari aniq emas, ammo xozirgi zamon Fani nuqtai nazaridan qaralsa, bu usul ekstraretseptorlarga, ya’ni teridagi nerv tomirlariga ta’sir qilish prinsipiga asoslangani seziladi. Ekstrareseptorlar orqali ichki a’zolarga ta’sir qilish mumkinligini fiziologiya fanidan ma’lum. Demak, moksa usuli ilmiy jixatdan foydali ekanligi isbot etilgan. Massaj (uqalash) usuli ham keng qo’llanilgan. Bu usul oyoq-qo’lni yoki butun tanani xushbo’y, maysimon moddalar bilan uqalashdan iborat. Bu usul bilan xar xil bo’g’im kasalliklari, miozit va nevritlar davolangan. Bundan tashqari, uqalash usuli umuman organizmni bardam qilish va kuch-quvvatni oshirish uchun qo’llangan. Qadimgi Xitoyda ishlab chiqilgan va mamlakatda eng keng tarqalgan davo usuli akupunktura, ya’ni igna sanchib davolash usulidir. Bu usul xozir ham klinikalarda qo’llanmoqda. Qadimgi Xitoy tabiblarining fikricha, odam tanasida og’riq sezmaydigan 360 ta nuqta bo’ladi. Shu nuqtalarga igna sanchilsa, bemor og’riq sezmaydi va kasallikdan sogayadi. Igna sanchib davolash usuli ham reseptorlarga ta’sir qilish prinsipiga asoslanadi. Ammo Qadimgi Xitoy tabiblari bu usulga boshqacharoq baho berganlar. Ular sanchiladigan ignalar ichini kovak qilib yasaganlar va organizmdagi qarama- qarshi kuchlardan biri ko’payib ketsa, u shu kovak orqali chiqib ketadi, agar yetishmasa, yana shu ignadagi kovak orqali organizmga kiradi, deb faraz qilganlar. Qadimgi Xitoy tabiblari dori-darmonlardan foydalanishda ham juda muhim muvvafaqiyatga erishganlar. Ular tibbiyotda umuman ma’lum dori-darmonlardan tashqari yangi, juda ta’sirchan o’simlik va xayvonlardan olinadigan dorilar ham kashf etdilar. masalan, mashxur jenshen o’simligi Xitoy tibbiyotining eng buyuk kashfiyotlaridan biridir. Xayvonlardan olinadigan dori moddalaridan birinchi o’rinda targil kiyik shoxida olinadigan panti (pantokrin) moddasini ko’rsatish mumkin. Bundan tashqari, Xitoy limonnigi deb ataluvchi dori ham mavjud. Xitoy tibbiyotida o’sha davrdagidek mingdan ortiq xar xil dorivor o’simliklar, mineral moddalar va xayvonlar tanasidan olinadigan dorilar ishlatilgan. Xitoy olimlari tomonidan tuzilgan 52 jidlik farmakopiya kitobi mavjud.  
 
 
O’sha zamonda Xitoy tabiblari qatorida Van Shu Xe dan boshqa ham buyuk 
tabiblar bo’lgan. Shulardan Byan Sio, Xua Tu ismli tabiblar aloxida e’tiborga 
sazovardilar.  
Byan Sio eramizdan oldingi VI asrda yashagan. Uning «Qiyinchilik haqida kito» 
nomli asari ma’lum. Bu asarda muallif odam anatomiyasi, fiziologiyasi, kasallik 
sabablari, belgilari, tashxis va davolash usullarini bayon etadi Byan Sio igna sanchib 
davolashda juda ham moxir bo’lgan. U ayollar kasalliklari va bolalarga xos 
kasalliklar haqida ancha ta’lim ma’lumot bergan.  
 
Shunday qilib, Qadimgi Sharqda, Misrdan tibbiyot eng yuksak rivojlangan 
mamlakat Xitoy edi. Xitoy tibbiyoti Xind, Tibet, Mo’g’iliston va O’rta Osiyo 
tibbiyotiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi.  
 
 
Qadimgi Tibet tibbiyoti.  
 
Qadimgi Sharq mamlakatlaridan Tibet ham tibbiyot ancha rivojlangan edi. 
Tibet tibbiyotning rivojlanishida Qadimgi Xitoy va Xind tibbiyoti ma’lum darajada 
rol uynagan. Masalan, IX asrda sanskrit tilidan tibetgacha «Jud-Shi» nomli 
tibbiyotga oid kitob tarjima qilingan va undan Tibet tabiblari keng foydalanganlar.  
 
Kitobda turli kasalliklar, ularning belgilari va davolash usullari bayon etilgan. 
Kasalliklarni belgilashda xar bir a’zo asos qilib olingan. Masalan, o’pka, jigar, taloq, 
me’da kasalliklari va x.k. «Jud-SHu» da dori-darmonlar bilan davolash aloxida 
ahamiyat berilgan. Dori o’zining ta’mi va moddasi orqali ta’sir etadi, deb 
ko’rsatilgan. Kitobda salomatlikni saqlash usullari aloxida ko’rsatib o’tilgan. Tibet 
tabiblari kasalliklarni 4 turga bo’lganlar: oson davolanuvchi, qiyin davolanuvchi, 
juda qiyin davolanuvchi va davolab bo’lmaydigan kasalliklar. Tibet tabiblari kasallik 
paydo bo’lishi sababi masalasida quyidagi fikrda bo’lganlar. Odam tanasida uch xil 
moda-xavo, xilt va safro aylanib yuradi. Shu uch modda miqdori va sifati 
muvozanatda bo’lsa, kishi sog’lom bo’ladi, agar muvozanat buzilsa, kasallik kelib 
chiqadi. Bu moddalardan safro (jigar o’ti) ga aloxida ahamiyat berilgan. Tibet 
tabiblarining fikricha, jigar kishi organizmida xayotiy jarayonlarini tartibga solib 
turishda katta rol o’ynaydi. Shuning uchun jigar o’tining o’zgarishi (buzilishi) ko’p 
kasalliklarga sabab bo’ladi. Tibet tibbiyotida shu uch modda asosida kishi tanasining 
tabiati belgilangan. Bu tabiat shu uch modda xususiyatiga bog’liq, deb faraz 
O’sha zamonda Xitoy tabiblari qatorida Van Shu Xe dan boshqa ham buyuk tabiblar bo’lgan. Shulardan Byan Sio, Xua Tu ismli tabiblar aloxida e’tiborga sazovardilar. Byan Sio eramizdan oldingi VI asrda yashagan. Uning «Qiyinchilik haqida kito» nomli asari ma’lum. Bu asarda muallif odam anatomiyasi, fiziologiyasi, kasallik sabablari, belgilari, tashxis va davolash usullarini bayon etadi Byan Sio igna sanchib davolashda juda ham moxir bo’lgan. U ayollar kasalliklari va bolalarga xos kasalliklar haqida ancha ta’lim ma’lumot bergan. Shunday qilib, Qadimgi Sharqda, Misrdan tibbiyot eng yuksak rivojlangan mamlakat Xitoy edi. Xitoy tibbiyoti Xind, Tibet, Mo’g’iliston va O’rta Osiyo tibbiyotiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi. Qadimgi Tibet tibbiyoti. Qadimgi Sharq mamlakatlaridan Tibet ham tibbiyot ancha rivojlangan edi. Tibet tibbiyotning rivojlanishida Qadimgi Xitoy va Xind tibbiyoti ma’lum darajada rol uynagan. Masalan, IX asrda sanskrit tilidan tibetgacha «Jud-Shi» nomli tibbiyotga oid kitob tarjima qilingan va undan Tibet tabiblari keng foydalanganlar. Kitobda turli kasalliklar, ularning belgilari va davolash usullari bayon etilgan. Kasalliklarni belgilashda xar bir a’zo asos qilib olingan. Masalan, o’pka, jigar, taloq, me’da kasalliklari va x.k. «Jud-SHu» da dori-darmonlar bilan davolash aloxida ahamiyat berilgan. Dori o’zining ta’mi va moddasi orqali ta’sir etadi, deb ko’rsatilgan. Kitobda salomatlikni saqlash usullari aloxida ko’rsatib o’tilgan. Tibet tabiblari kasalliklarni 4 turga bo’lganlar: oson davolanuvchi, qiyin davolanuvchi, juda qiyin davolanuvchi va davolab bo’lmaydigan kasalliklar. Tibet tabiblari kasallik paydo bo’lishi sababi masalasida quyidagi fikrda bo’lganlar. Odam tanasida uch xil moda-xavo, xilt va safro aylanib yuradi. Shu uch modda miqdori va sifati muvozanatda bo’lsa, kishi sog’lom bo’ladi, agar muvozanat buzilsa, kasallik kelib chiqadi. Bu moddalardan safro (jigar o’ti) ga aloxida ahamiyat berilgan. Tibet tabiblarining fikricha, jigar kishi organizmida xayotiy jarayonlarini tartibga solib turishda katta rol o’ynaydi. Shuning uchun jigar o’tining o’zgarishi (buzilishi) ko’p kasalliklarga sabab bo’ladi. Tibet tibbiyotida shu uch modda asosida kishi tanasining tabiati belgilangan. Bu tabiat shu uch modda xususiyatiga bog’liq, deb faraz  
 
qilganlar. Kishi salomatligi yoki kasallik kelib chiqishida uning tabiati muhim rol 
o’ynaydi.  
 
Tibet tibbiyotida ham Xitoy va Xindiston tibbiyotidagi singari kasallikni 
aniqlash usuli ancha mukammal ishlab chiqilgan. Bu usul ma’lum qoidaga 
asoslanadi. Tibet tibbiyoti qoidasida bunday deyilgan: «Tabibning asosiy vazifasi 
bemorni sinchiqlab ko’zdan kechirish, u bilan suxbat qilish va xar taraflama 
tekshirishdan iborat. Bemor tanasini eshitish ham kerak». Bu erda «Eshitish» degan 
so’z bemor ichki a’zolarini, masalan, yurak urishini, (nafas olishni) quloq solish, 
eshitib ko’rish ma’nosini bildiradi. «Tekshirish» degan esa bemor siydigi, axlati, 
balg’ami va shunga o’xshash chiqindilarni tekshirib ko’rish ma’nosida ishlatilgan.  
 
Kasalliklarni 
davolash 
masalasida 
ham 
Tibet 
tabiblari 
ancha 
muvaffaqiyatlarga erishganlar. Davolash usuli maxsus ishlab chiqilgan sistema 
asosida olib borilgan. Bu sistemada birinchi galda bemor uchun yaxshi sharoit 
yaratib berish ko’zda tutilgan. Ikkinchi tadbir bemorga engil xazm bo’ladigan ovqat 
belgilashdan iborat bo’lgan. Bunda bemorning xoxishi e’tiborga olinishi kerakligi 
aloxida ko’rsatib o’tiladi. Shu sharoitlar yaratib berilgandan so’ng, bemor dori-
darmon berish muljallangan. Agar dori-darmon yordam bermasa, jarroxlik usulini 
qo’llash tavsiya etilgan.  
 
Tibet tabiblari 400 dan ortiq kasallik turlari va 1500 ga yaqin kasallik 
alomatlarini aniqlaganlar. Kasallik turlari va alomatlari haqida so’z ketganda, 
ayollarda va bullarda uchraydigan kasalliklarning ancha murakkabligi aloxida 
ta’kidlab o’tiladi. Masalan, Tibet tibbiyoti aforizmlari (xikmatli so’zlari) dan birida 
bunday deyilgan: «O’nta erkakni davolashdan ko’ra bitta ayolni va o’nta ayolni 
davolashdan ko’ra bitta gudakni davolash qiyinroqdir». Bu bilan ayollar va bolalar 
kasalliklarini aniqlash va davolash juda qiyin ekanligini ta’qidlanadi.  
 
Tibet tibbiyotida jarroxlik usuli bilan davolashga aloxida ahamiyat berilgan. 
Jarroxlikni bilmagan tabibni xaqiqiy tabib qatoriga ko’rishmaganlar. Bu xaqida 
Tibet tibbiyotida quyidagi xikmatli so’z mavjud: «Jarroxlikni bilmagan tabib-tabib 
emas, u qilich ishlatishni bilmaydigan sipoxga uxshaydi». Dori-darmonlar bilan 
davolashga ham muhim ahamiyat berilgan. Qadimgi Tibet tabiblari ishlatadigan 
dorilar soni o’sha vaqtdek mingdan ortiq bo’lgan. Tibet tabiblari kasallarni 
davolashda dorilardan ko’ra, gigienik qoidalar va tabiat vositalardan foydalanishni 
qilganlar. Kishi salomatligi yoki kasallik kelib chiqishida uning tabiati muhim rol o’ynaydi. Tibet tibbiyotida ham Xitoy va Xindiston tibbiyotidagi singari kasallikni aniqlash usuli ancha mukammal ishlab chiqilgan. Bu usul ma’lum qoidaga asoslanadi. Tibet tibbiyoti qoidasida bunday deyilgan: «Tabibning asosiy vazifasi bemorni sinchiqlab ko’zdan kechirish, u bilan suxbat qilish va xar taraflama tekshirishdan iborat. Bemor tanasini eshitish ham kerak». Bu erda «Eshitish» degan so’z bemor ichki a’zolarini, masalan, yurak urishini, (nafas olishni) quloq solish, eshitib ko’rish ma’nosini bildiradi. «Tekshirish» degan esa bemor siydigi, axlati, balg’ami va shunga o’xshash chiqindilarni tekshirib ko’rish ma’nosida ishlatilgan. Kasalliklarni davolash masalasida ham Tibet tabiblari ancha muvaffaqiyatlarga erishganlar. Davolash usuli maxsus ishlab chiqilgan sistema asosida olib borilgan. Bu sistemada birinchi galda bemor uchun yaxshi sharoit yaratib berish ko’zda tutilgan. Ikkinchi tadbir bemorga engil xazm bo’ladigan ovqat belgilashdan iborat bo’lgan. Bunda bemorning xoxishi e’tiborga olinishi kerakligi aloxida ko’rsatib o’tiladi. Shu sharoitlar yaratib berilgandan so’ng, bemor dori- darmon berish muljallangan. Agar dori-darmon yordam bermasa, jarroxlik usulini qo’llash tavsiya etilgan. Tibet tabiblari 400 dan ortiq kasallik turlari va 1500 ga yaqin kasallik alomatlarini aniqlaganlar. Kasallik turlari va alomatlari haqida so’z ketganda, ayollarda va bullarda uchraydigan kasalliklarning ancha murakkabligi aloxida ta’kidlab o’tiladi. Masalan, Tibet tibbiyoti aforizmlari (xikmatli so’zlari) dan birida bunday deyilgan: «O’nta erkakni davolashdan ko’ra bitta ayolni va o’nta ayolni davolashdan ko’ra bitta gudakni davolash qiyinroqdir». Bu bilan ayollar va bolalar kasalliklarini aniqlash va davolash juda qiyin ekanligini ta’qidlanadi. Tibet tibbiyotida jarroxlik usuli bilan davolashga aloxida ahamiyat berilgan. Jarroxlikni bilmagan tabibni xaqiqiy tabib qatoriga ko’rishmaganlar. Bu xaqida Tibet tibbiyotida quyidagi xikmatli so’z mavjud: «Jarroxlikni bilmagan tabib-tabib emas, u qilich ishlatishni bilmaydigan sipoxga uxshaydi». Dori-darmonlar bilan davolashga ham muhim ahamiyat berilgan. Qadimgi Tibet tabiblari ishlatadigan dorilar soni o’sha vaqtdek mingdan ortiq bo’lgan. Tibet tabiblari kasallarni davolashda dorilardan ko’ra, gigienik qoidalar va tabiat vositalardan foydalanishni  
 
afzal ko’rganlar. Masalan, ozodalik qoidalariga rioya qilish, o’z vaqtida dam olish, 
uxlash, yomon odatlardan saqlanish, vaqtida engil va sifatli ovqatlanish va x.k. 
Bundan tashqari, turli yo’llar bilan tanani chiniqtirish ko’proq ochiq xavoda bo’lish, 
sayir qilish, toqqa chiqish, daryoda chumilish, chavanddozlik bilan shug’ullanish, 
piyoda yurish va x.k. Tibet tibbiyotida ta’qidlanishicha shu tadbirlarni qunt bilan 
amalga oshirib yurgan odamlar juda kam kasallanadilar.  
 
Shunday qilib, Tibet tibbiyoti ham o’sha davr Sharq tibbiyotida muhim o’rin 
tutgan edi.  
 
Qisqacha xulosa:  ko’rinib turibdiki jaxon tibbiyoti rivojlanishiga Qadimgi 
sharq mamlakati tibbiyoti o’lkan xissa qo’shgan.  
 
 
Savollar: 
1. Qadimgi sharq mamlakatlarida tibbiyot qanday rivojlangan?  
2. Qadimgi Misrda Edvin Smit jarroxlik haqida qanday ma’lumotlarni bergan?  
3. Qadimgi Misrda kasallik sababi masalasi qanday bo’lgan?  
4. Qadimgi Xitoy tibbiyotini o’rganishda asosiy manba’’ bo’lib nima xazmat 
qilgan?  
5. Kasalliklarni davolash Qadimgi Xitoyda o’ziga xos qanday usullari bo’lgan?  
6. Qadimgi Xindistonda tibbiyotni o’rganishdagi asosiy manba’’ni ayting?  
7. Qadimgi Xindistonda tibbiyotni rivolanishida Sushrutaning xissasi qanday? 
8. Qadimgi Tibet tibbiyotining o’ziga xos xususiyati?   
9. Qadimgi Tibet kasallikni davolashda qanday sistema ishlab chiqilgan?  
10. 
 Qadimgi  Tibet tabiblari kasallikni necha turga bo’lganlar? 
 
afzal ko’rganlar. Masalan, ozodalik qoidalariga rioya qilish, o’z vaqtida dam olish, uxlash, yomon odatlardan saqlanish, vaqtida engil va sifatli ovqatlanish va x.k. Bundan tashqari, turli yo’llar bilan tanani chiniqtirish ko’proq ochiq xavoda bo’lish, sayir qilish, toqqa chiqish, daryoda chumilish, chavanddozlik bilan shug’ullanish, piyoda yurish va x.k. Tibet tibbiyotida ta’qidlanishicha shu tadbirlarni qunt bilan amalga oshirib yurgan odamlar juda kam kasallanadilar. Shunday qilib, Tibet tibbiyoti ham o’sha davr Sharq tibbiyotida muhim o’rin tutgan edi. Qisqacha xulosa: ko’rinib turibdiki jaxon tibbiyoti rivojlanishiga Qadimgi sharq mamlakati tibbiyoti o’lkan xissa qo’shgan. Savollar: 1. Qadimgi sharq mamlakatlarida tibbiyot qanday rivojlangan? 2. Qadimgi Misrda Edvin Smit jarroxlik haqida qanday ma’lumotlarni bergan? 3. Qadimgi Misrda kasallik sababi masalasi qanday bo’lgan? 4. Qadimgi Xitoy tibbiyotini o’rganishda asosiy manba’’ bo’lib nima xazmat qilgan? 5. Kasalliklarni davolash Qadimgi Xitoyda o’ziga xos qanday usullari bo’lgan? 6. Qadimgi Xindistonda tibbiyotni o’rganishdagi asosiy manba’’ni ayting? 7. Qadimgi Xindistonda tibbiyotni rivolanishida Sushrutaning xissasi qanday? 8. Qadimgi Tibet tibbiyotining o’ziga xos xususiyati? 9. Qadimgi Tibet kasallikni davolashda qanday sistema ishlab chiqilgan? 10. Qadimgi Tibet tabiblari kasallikni necha turga bo’lganlar?