QISHLOQ XO'JALIGIDA MAXSULOT ISHLAB CHIQARISH MUVOZANATI
Yuklangan vaqt
2024-11-19
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
27
Faytl hajmi
201,7 KB
1
QISHLOQ XO'JALIGIDA MAXSULOT ISHLAB CHIQARISH
MUVOZANATI
Reja
Kirish
1. Maxsulot ishlab chiqarish tushunchasi va mohiyati
2. Fermer xo'jaligida maxsulot ishlab chiqarish xolati taxlili
3. Fermer xo'jaligida maxsulot ishlab chiqarishni yaxshilash yo`li
Xulosa
Adabiyotlar
2
Maxsulot ishlab chiqarish tushunchasi va uning jarayonlari
Ishlab chiqarish jarayoni - bu kishilarni o’zlarining iste’moli uchun zarur
bo’lgan moddiy va ma’naviy ne’matlarni yaratishga qaratilgan maqsadga muvofiq
faoliyatidir. Moddiy va ma’naviy ne’matlar yaratish, turli xizmatlar ko’rsatish
jarayoni kishilar iqtisodiy faoliyatining asosiy tomonidir.
Mahsulotlarni ishlab chiqarish va sotish hajmi - bu tashkilot faoliyatini
tavsiflovchi ikkita asosiy ko'rsatkichdir. Mahsulotlarni ishlab chiqarish va sotish
xarajatlarini tahlil qilish kompaniya faoliyatini baholashga yordam beradi, oqilona
rejalashtirishga yordam beradi.
Kishilar o’zlarining ongli maqsadga muvofiq unumli mehnati bilan tabiat
moddalarining shakllarini o’zgartiradilar va iste’moli uchun zarur bo’lgan
mahsulotni vujudga keltiradilar. Mehnat jarayonida kishilar bilan tabiat o’rtasida
moddalar almashinuvi bilan birga insonning o’zi ham har tomonlama kamol topib
boradi, ya’ni kishilar o’zining mehnatga bo’lgan qobiliyatini, bilimini oshiradi va
ularni amalda qo’llashni kengaytirib boradi.
q
i
l
i
b
, ishlab chiqarish jarayoni iste’mol qiymatlarni vujudga keltirish uchun maqsadga
muvofiq qilinadigan harakatdir, tabiat yaratgan narsalarni kishi iste’moli uchun
o’zlashtirib olishdir, kishi bilan tabiat o’rtasidagi modda almashuvining umumiy
shartidir, kishi hayotining abadiy tabiiy sharoitidir.
Ishlab chiqarish jarayoni insoniyat taraqqiyotining hamma bosqichlariga,
hamma mamlakatlarga, el-yurtlarga va xalqlarga xos bo’lib, umuminsoniy
kategoriyadir (tushunchadir).
Shuning uchun bu jarayon uzoq tarixga ega bo’lib, oddiy tosh va yog’och
qurollardan foydalanib, eng sodda ovchilik va dehqonchilik qilishdan tortib to hozirgi
zamon murakkab texnologiyasiga asoslangan robotsozlik, samolyotsozlik, kompyuter
texnikalarini, zamonaviy radio va televideniye vositalarini ishlab chiqarishgacha
bo’lgan yo’lni bosib o’tdi. Hozirgi davrda mamlakatimiz hududida bir necha yuzlab
tarmoqlar va sohalarda xalqimizning iste’moli va ishlab chiqarishning o’zi uchun
zarur bo’lgan iste’mol buyumlari va asbob uskunalar ishlab chiqariladi.
3
Ishlab chiqarishning eng yirik sohalari sanoat, qishloq xo’jaligi, transport va
aloqa, qurilish, savdo, tayyorlov tashkilotlari, kommunal va uy – joy xo’jaliklari,
turli xil texnik va boshqa xizmat ko’rsatish sohalaridan iborat. Har bir mamlakat o’z
taraqqiyotining shu davrdagi bosqichi uchun zarur va qulay bo’lgan tarmoqlar
tarkibini vujudga keltirishga harakat qiladi. Bunda resurslar cheklanganligi hisobga
olinib ishlab chiqarishni o’stirish va xalqning talabini qondirish uchun o’ta zarur
bo’lgan, mamlakat mudofaa qobiliyatini mustahkamlashga, chet ellar bilan
bo’ladigan hamkorlikni yuksaltirishga imkon beradigan tarmoqlarga alohida e’tibor
beriladi.
Ehtiyojlar turi qancha ko’p bo’lsa shunga binoan ishlab chiqarishning tarmoq
va sohalari ham kengayib boradi. Ularni o’rganish oson bo’lishi uchun ishlab
chiqarish ikki katta sohaga: moddiy ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish
sohalariga bo’linadi.
Moddiy ishlab chiqarish sohalarida (sanoat, qishloq xo’jaligi, qurilish va
boshqalar) zaruriy moddiy ne’matlar yaratiladi, xizmat ko’rsatish sohalarida esa turli
xil ma’naviy ne’matlar yaratiladi va xizmatlar ko’rsatiladi. Bu ikki soha bir-biri bilan
chambarchas bog’langan holda rivojlanadi va bir-biriga ta’sir ko’rsatadi.
Respublika milliy iqtisodiyotida tovarlar ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish
sohalarining YaIMdagi mutloq miqdori va nisbiy ulushi quyidagi ma’lumotlar bilan
tavsiflanadi (1-jadval).
-jadval
Respublika YaIMda tovarlar va xizmatlar ulushi
Ko’rsatkichlar
mlrd. so’m
mlrd. so’m
Shu jumladan:
Ishlab chiqarilgan
tovarlar qiymati
4
Ko’rsatilgan xizmatlar
*
Manba: O’zbekiston Respublikasi DSQ: Yillik statistik to’plam, 2007. -33s.
Moddiy ishlab chiqarish sohasi o’z navbatida ikki bo’linmadan — birinchi va
ikkinchi bo’linmalardan iborat bo’ladi. Birinchi bo’linmada ishlab chiqarish va
xizmat ko’rsatish korxona va tashkilotlarining ishlab chiqarish iste’moli uchun zarur
bo’lgan vositalar — stanok, mashina, asbob-uskuna, xom ashyo va turli materiallar
iste’mol tovarlari ishlab chiqariladi.
n iste’mol qiymatni (naflilikni) yaratishdir, ikkinchi tomondan, moddiy vositalar va
mehnatning sarflanishi, yangi qiymatning yaratilishi, boshqacha qilib aytganda,
qiymatning o’sish jarayonidir.
Ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish jarayoni bir tomondan, iste’mol
qiymatlarini yaratish jarayoni bo’lsa, ikkinchi tomondan, qiymatning o’sish jarayoni
bo’lib hisoblanadi. Masalan, tadbirkor ishlab chiqarishni tashkil etish uchun har bir
tonnasi 1000 so’mdan 100 tonna, hammasi bo’lib 100 ming so’mlik paxta tolasi
sotib oldi deylik. U shu paxta tolasidan ip yigiradi, qo’llanilgan asosiy vositalar
amortizatsiyasi, energiya va boshqa xarajatlar 20 ming so’mni, ish haqi 30 mingni
tashkil etsa, 30 ming so’mlik foyda oladigan bo’lsa hammasi bo’lib yaratilgan
etgan bo’ladi.
Agar biz 80 ming so’mlik qo’shilgan qiymatdan 20 ming so’mini
amortizatsiya, energiya va boshqalardan iborat moddiy xarajatlar, ya’ni oldindan
haqi va 30 ming so’mlik foyda shu ishlab chiqarish jarayonida hosil qilingan yangi
5
3-chizma. Ishlab chiqarish jarayonining ikki tomoni
Shuni ta’kidlash lozimki, ishlab chiqarilgan tovarlarning nafliligini yaratishda
har uchala omil: yer, kapital, ishchi kuchi qatnashadi, qiymatni tashkil topishida esa
m
e
h
n
a
t
n
i
Ишчи кучи ва ишлаб
чиқариш воситалари
(натурал шакллари)
Қийматнинг ўсиш
жараёни
Капитал: ишлаб
чиқариш воситалари
ва ишчи кучи қиймати
Ишлаб чиқаришнинг
омиллари
Натижа: товар ва
хизматлар
Истеъмол
қиймати, яъни
нафлилиги
Ишлаб чиқариш
жараёни
Меҳнат жараёни ёки
нафлиликнинг
яратилиши ва
кўпайиши жараёни
Сарфланган ва
қўшилган қиймат
6
4-chizma. Тovar va xizmatlar nafliligi va qiymatining yaratilishida ishlab
chiqarish omillarining roli
Ishlab chiqarish jarayonining ikki tomonlama tabiati uning natijalarining ham
ikki tomoni borligini ko’rsatadi.
Ishlab chiqarish omillari va ularning tarkibi
Iqtisodiyotning tizimi va shaklidan qat’iy nazar ishlab chiqarish yoki xizmat
ko’rsatishning hamma sohalari uchun umumiy bo’lgan uchta omil: ishchi kuchi, mehnat
qurollari va mehnat predmetlari bo’lishi shart (5-chizma).
Яратилган товар ва хизматлар
Нафлиликнинг яратилишида
қатнашади
Қийматни ташкил топишида
қатнашади
Ер
Капитал
Ишчи кучи
меҳнати
Меҳнат
Аниқ меҳнат
билан ўтказил
ган ишлаб
чиқариш воси
талари қиймати
Абстракт
меҳнат билан
яратилган
янги қиймат
Меҳнат жараёнининг зарурий шартлари
Ишчи кучи
Меҳнат
воситалари
Меҳнат
предметлари
7
-chizma. Mehnat jarayoni zaruriy shartlarining turkumlanishi
Ishchi kuchi deb insonning mehnat qilishga bo’lgan aqliy va jismoniy
qobiliyatlarining yig’indisiga aytiladi. Ishchi kuchi mehnat qobiliyatiga ega bo’lgan
kishilar uchun xosdir. Lekin ishchi kuchi insonning o’zi emas yoki uning mehnati
ham emas, uning qobiliyatidan iboratdir.
Mehnat qurollari deb, inson uning yordamida tabiatga, mehnat predmetlariga
ta’sir qiladigan vositalarga aytiladi (mashinalar, stanoklar, traktorlar, qurilmalar,
uskunalar va boshqalar).
esa bevosita mehnat ta’sir qiladigan, ya’ni mahsulot tayyorlanadigan narsalardir
(yer-suv, xom ashyo va boshqa turli materiallar). Mehnat predmetlari tabiatda tayyor
holda uchrashi mumkin yoki oldingi davrdagi mehnat mahsuli, ya’ni xom ashyo
bo’lishi mumkin. Mehnat qurollari va mehnat predmetlari birgalikda ishlab
chiqarish vositalari deb yuritiladi.
Mehnat vositalarini mehnat predmetlariga ta’sir etish xususiyatiga ko’ra bir
nechta katta guruhlarga bo’lish mumkin.
mashinalar, mexanizmlar, stanoklar, uskunalar, turli xil apparatlar va boshqalardan
iborat mehnat qurollarini kiritish mumkin. Ularning yordamida ishchi tabiat
ashyolari va kuchlariga bevosita ta’sir qiladi va bu ashyolarni o’zining iste’moli
materiallarni saqlash uchun mo’ljallangan mehnat vositalari (sisternalar, turli xil
Меҳнат
қуроллари
Меҳнат
шароитлари
Табиат
ашёлари
Хомашё
Ишлаб чиқариш воситалари
8
ekin unga shart-sharoit yaratib beradigan mehnat vositalari kiradi. Lekin bu
vositalarsiz ishlab chiqarish jarayonining amalga oshishi mumkin emas yoki to’la va
samarali amalga oshmasligi mumkin. Bularga binolar, yo’llar va boshqalar misol
bo’la oladi.
bosqichlari uchun umumiy bo’lsada, bu omillarga turli adabiyotlarda turlicha ta’rif
ko’pchilik adabiyotlarda esa ishlab chiqarishning to’rt omili: mehnat, kapital, yer-suv,
– bu insonning mehnatga bo’lgan aqliy va jismoniy qobiliyatlarining yig’indisidir.
deganda o’z egalariga daromad keltiradigan ishlab chiqarish va xizmat
ko’rsatishning hamma sohalarida ishlatiladigan ishlab chiqarish vositalarini,
sotishga tayyor turgan tovarlarni, yangi vositalar va ishchi kuchini sotib olishga
mo’ljallangan pul mablag’larini, ularning ashyoviy tomoni va qiymati birligini
tushunamiz. Boshqacha qilib aytganda, «kapital» ham qiymatga, ham naflilikka ega
bo’lgan, ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish jarayonida foydalaniladigan
Bu yerda kapital turli shaklda: pul, ishlab chiqarish vositalari, tovar va boshqa
moddiy vositalar shaklida bo’lishi mumkin.
ga deyarli bir xil tushuncha beriladi, ya’ni yer-suv deganda tuproq unumdorligi, o’tloqlar,
yaylovlar, suv, havo, o’rmon, qazilma boyliklar, umuman tabiiy resurslar tushuniladi.
Тadbirkor deb iqtisodiy resurslar, ya’ni ishlab chiqarish vositalari va ishchi kuchi
resurslarining,
tabiiy
resurslarning
bir-biriga
qo’shilishini
ta’minlaydigan,
javobgarlikdan qo’rqmaydigan dovyurak kishilarga aytiladi; bu xislatlar majmui esa
Ishlab chiqarish imkoniyatlari va uning chegarasi
Iqtisodiyot nazariyasi fani mavjud cheklangan iqtisodiy resurslardan qanday
qilib foydalanilganda jamiyatning cheksiz ehtiyojlarini to’laroq qondirib borish
9
mumkin, degan muammo ustida bosh qotiradi. Bunda, birinchidan, iqtisodiy
resurslardan foydalanishning turli xil muqobil variantlari mavjud bo’lishi ko’zda
tutilib, ulardan eng samaralisi, ya’ni jamiyat ehtiyojlarini ancha to’laroq
qondiradigan miqdorda tovar va xizmatlarni ishlab chiqarish imkonini beradigan
turini tanlab olishga harakat qilinadi.
Ikkinchidan, iqtisodiy resurslar nisbatan cheklanganligi sababli jamiyat
a’zolarining barcha ehtiyojlarini birdaniga qondirish mumkin bo’lmaydi. Shuning
uchun jamiyatga qaysi mahsulotlarni ishlab chiqarish, qaysilaridan vaqtincha voz
kechish lozimligini hal qilish, ya’ni tanlashni amalga oshirish zarur bo’ladi. Shunday
tanlash orqali, resurslarning mavjud darajasida mahsulot olishning aniqlangan eng
yuqori miqdori jamiyatning ishlab chiqarish imkoniyatini ko’rsatadi. Jamiyatning
ishlab chiqarish imkoniyatidan to’liq foydalanish uchun, iqtisodiy resurslarning
to’liq bandligiga erishish va ishlab chiqarishning to’liq hajmini ta’minlash zarur.
Тo’liq bandlilik deganda biz ishlab chiqarishga yaroqli bo’lgan barcha
resurslardan to’la unum bilan foydalanishni tushunamiz. Ishchi majburiy ishsiz
bo’lib qolmasligi, iqtisodiyot ishlashni xohlagan va unga layoqatli bo’lgan barchani
ish bilan ta’minlashi zarur, haydaladigan yerlar yoki kapital uskunalar ham bo’sh
qolmasligi lozim.
Ishlab chiqarishning to’liq hajmi, resurslarni samarali taqsimlashni, ya’ni
ulardan mahsulotning umumiy hajmiga eng ko’p hissa qo’shadigan qilib
foydalanishni va mavjud texnologiyalarning eng yaxshisini qo’llashni ham bildiradi.
Ishlab chiqarish imkoniyatlari chegarasi to’g’risida yaxshiroq ta’savvurga ega
bo’lish uchun:
birinchidan, iqtisodiyot faqat ikki xil mahsulot - non va tegirmon ishlab
chiqaradi (bunda non iste’mol tovarlarini, tegirmon ishlab chiqarish vositalarini
bildiradi);
ikkinchidan, iqtisodiy resurslar miqdor va sifat jihatdan o’zgarmaydi;
uchinchidan, mehnat unumdorligi va texnologiya doimiy bo’lib qoladi, deb
faraz qilamiz.
10
Mavjud resurslar cheklanganligi sababli iqtisodiyotning tegirmon va non ishlab
chiqarishni birdaniga ko’paytirib borish imkoniyati cheklangan. Resurlarning
cheklanganligi mahsulot ishlab chiqarishning cheklanganligini bildiradi. Bunday
sharoitda tegirmon ishlab chiqarishni har qanday ko’paytirishga, resurslarning bir
qismini - non ishlab chiqarishni kamaytirish orqali erishadi. Aksincha, agar non
ishlab chiqarishni ko’paytirish afzal ko’rinsa, buning uchun zarur resurslar faqat
tegirmon ishlab chiqarishni qisqartirish hisobiga olinishi mumkin.
Q
u
y
i
d
a
g
i
jadvalda jamiyat tanlash mumkin bo’lgan sanoat tegirmonlari va non miqdorining
muqobil uyg’unlashuvi keltirilgan.
Resurslar to’liq band bo’laganda ishlab chiqarish imkoniyatlari
(taxminiy ma’lumotlar)
D
Тegirmon (ming dona)
A - muqobil variantga binoan, iqtisodiyot o’zining butun resurslarini tegirmon,
ya’ni ishlab chiqarish vositalarini ishlab chiqarishga yo’naltiradi. Ye - muqobil
variantda esa mavjud resurslar to’lig’icha non, ya’ni iste’mol buyumlari ishlab
oshmaydigan noreal hisoblanadi, har qanday iqtisodiyot odatda o’zining mavjud
umumiy resurslari hajmini ishlab chiqarish vositalari va iste’mol tovarlari ishlab
chiqarish o’rtasida taqsimlashi zarur. A - muqobil variantdan Ye - variant tomon
iste’mol tovarlari, Ye dan A variantga tomon ishlab chiqarish vositalarini ishlab
chiqarish ko’payib boradi.
Jadvaldagi asosiy g’oya quyidagicha: har qanday vaqt oralig’ida iqtisodiyot
to’liq bandlilik va ishlab chiqarishning to’liq hajmida U mahsulotni ko’proq olishi
uchun Х mahsulotning bir qismidan voz kechishi zarur. Iqtisodiy resurslar kamyob
bo’lganligi sababli, iqtisodiyot Х va U mahsulotni bir vaqtda ko’paytira olmaydi.
11
Iqtisodiy o’sish mahsulotning ko’proq umumiy hajmini ishlab chiqarish
layoqati bo’lib, u resurslar taklifining ko’payishi va texnika taraqqiyoti natijasi
hisoblanadi. Iqtisodiy o’sish resurslarning to’liq bandligida iqtisodiyotning ham non
va ham tegirmon ishlab chiqarishning ko’proq hajmini ta’minlashi hisoblanadi.
Odatda iqtisodiy o’sish jamiyatning har xil mahsulotlar ishlab chiqarish bo’yicha
quvvatining mutanosib ko’payishiga olib kelmaydi. Ayrim mahsulot turlarini ishlab
chiqarish hajmi ko’payishi, boshqalari o’zgarishsiz qolishi mumkin.
Ishlab chiqarishning samaradorligi va uning ko’rsatkichlari
Ishlab chiqarish samaradorligi va uni oshirish masalasi xar doim iqtisodiyot
nazariyasi fanining dolzarb muammosi sifatida, uning diqqat markazida bo’lib
keladi. Ayniqsa hozirgi paytda bu masala yanada keskin qo’yilmoqda. Buning
sababi shundaki, ishlab chiqarish samaradorligini oshirmasdan turib mamlakatimiz
oldida turgan muhim masala mustaqil iqtisodiy taraqqiyotni jadallashtirish
vazifasini amalga oshirib bo’lmaydi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida ishlab chiqarishning asosiy maqsadi foyda olishga
qaratilganligi sababli har bir iqtisodiy sub’ekt ko’proq foyda olishga intiladi.
Shuning uchun ham ishlab chiqarishning samaradorligini olingan foydaning (F)
ishlab chiqarishga sarflangan resurs xarajatlariga (IХ) nisbati bilan aniqlanadi, ya’ni:
%
100
'
ИХ
Ф
Р
.
Bu yerda: R’ - foyda normasi, IХ – iqtisodiy resurs xarajatlari.
Ishlab chiqarish samaradorligi ko’p qirrali masala bo’lib, bu aytilgan birgina
asosiy ko’rsatkichda, uni to’la ravishda har tomonlama ifodalab bo’lmaydi. Shuning
uchun ishlab chiqarish samaradorligini to’la ifodalashda unda qatnashgan
omillarning unumdorligini, ulardan samarali foydalanish darajasini bildiradigan
ko’rsatkichlar tizimidan foydalaniladi.
Bulardan biri mehnat unumdorligidir. Mehnat unumdorligi deb ishchi
kuchining vaqt birligi mobaynida mahsulot yaratish qobiliyatiga aytiladi va ishlab
12
chiqarilgan mahsulotning (iste’mol qiymatining) sarflangan mehnat miqdoriga
nisbati bilan belgilanadi. Sarflangan mehnat miqdori esa ishlangan vaqt bilan, kishi
kuni, kishi soati va h.k. bilan belgilanadi. Agar mehnat unumdorligini MU,
mahsulotni M bilan, sarflangan ish vaqtini esa - V bilan belgilasak, mehnat
unumdorligi quyidagicha aniqlanadi:
В
М
МУ
.
Mehnat unumdorligi sarflangan jonli mehnatning har bir birligi evaziga ya’ni
kishi kuni, kishi soati hisobiga ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori bilan aniqlanadi.
Samaradorlikni aniqlashda kapital unumdorligi degan ko’rsatkichdan ham
foydalaniladi va unda ishlab chiqarishda qatnashgan kapitalning har bir birligi
evaziga olingan mahsulot, daromad yoki foyda bilan aniqlanadi. Agar kapital
unumdorligini - KU deb, ishlab chiqarishda qatnashgan kapital miqdorini - K,
mahsulotni - M, yalpi daromadni - YaD bilan, foydani - F bilan belgilasak quyidagi
formulalar hosil bo’ladi:
К
М
КУ
;
К
ЯД
КУ
;
К
Ф
КУ
.
Ishlab chiqarishning muhim omillaridan biri yer hisoblanishi sababli yerdan
foydalanish samaradorligi ko’rsatkichi ham aniqlanadi. Bu ko’rsatkich olingan
mahsulot hajmining yer maydoniga (gektarga) nisbati bilan hisoblanadi.
Ishlab chiqarish samaradorligini oshirish uchun unga ta’sir qiladigan omillarni
ham bilish zarurdir. Ishlab chiqarish samaradorligini oshirishga bir qancha omillar
ta’sir qiladi:
1. Ilmiy-texnik taraqqiyotni tezlashtirish va uning natijalarini tezlik bilan ishlab
chiqarishda qo’llash.
2.
Ishlab
chiqarishni
ratsional
joylashtirish,
ixtisoslashtirish
va
kooperatsiyalash.
3. Iqtisodiyotning tarkibiy qismlarini va uning tashkiliy bo’g’inlarini
o’zgartirish.
4. Ishlab chiqaruvchilarni rag’batlantirish va ularning faolligini oshirish.
5. Mavjud tabiiy, moddiy va mehnat resurslaridan oqilona, tejab-tergab
foydalanish, yangi, arzon, sifatli xomashyo va energiya turlarini, ekinlarning yangi
13
hosildor navlarini, chorva mollarining mahsuldor zotlarini topib ishlab chiqarishga
joriy qilish.
6. Kishilarning bilim saviyasini, malakasini oshirish, yetuk ishchi va
mutaxassislar tayyorlash.
14
2. Fermer xo'jaligida maxsulot ishlab chiqarish xolati taxlili
“Tannarx ” tushinchasi, uning moxiyati
Har qanday ishlab chiqarish ma`lum xarajatlar bo`lishini talab qiladi.
Boshqacha aytganda, biror bir mahsulotni ishlab chiqarish uchun resurslar sarf
qilinadi. Jumladan, kishilar mehnat qiladi va o`z kuchini sarflaydi. Ularning qilgan
mehnati uchun xaq to`lanadi. Mehnat uchun to`langan haq va uning qo`shimchalari
ishlab chiqarish uchun xarajat hisoblanadi. Qishloq xo`jaligida mahsulot ishlab
chiqarish uchun urug`lik, yoqilgi – moylash materallari, o`g`itlar, yem-xashak,
ishlab chiqarishni boshqarish bilan bog`liq xarajatlar va boshqa materiallar
sarflanadi. Ular ham ma`lum bahoga (qiymatga) ega. Ishlab chiqarish jarayonida
asosiy vositalar ishtirok etadi. Asosiy vositalar jismonan eskiradi. Bu eskirishning
miqdori amortizatsiya ajratmasi yordamida aniqlanadi. Amotrtizatsiya xarajatlari
ham mahsulot ishlab chiqarish xarajatlari hisoblanadi. Bu tushinchadan “mahsulot
tannarxi” tushinchasi kelib chiqadi. Mahsulot tannarxi deganda mahsulot birligini
ishlab chiqarish uchun qilingan xarajatlarning puldagi ifodasi tushuniladi. Mahsulot
tannarxi shu mahsulot qiymatining bir qismi hisoblanadi. Mahsulot qiymati bilan
tannarxi o`rtasidagi farq umumiy holda foydani ifodalaydi.
Iqtisodiy fan tannarxning ikki turini bir-biridan farqlaydi. Birinchisi,
mahsulotning ishlab chiqarish tannarxidir. Bu mahsulot birligini ishlab chiqarish
uchun sarflangan xarajatlarning puldagi ifodasidir. Ikkinchisi, mahsulot birligining
to`liq tannarxi. Mahsulot birligining to`liq tannarxi uni ishlab chiqarish va sotish
bilan bog`liq xarajatlarning puldagi ifodasidir.
Xo`jaliklar doirasida reja va hisobot tannarxi ham hisoblanadi. Reja tannarxi
me`yor asosidagi xarajatlar bo`yicha hisoblanadi va olinishi kutilayotgan mahsulot
miqdori asosida belgilanadi. Hisobot tannarxi esa xaqiqatdan qilingan xarajatlar va
haqiqatda
olingan
mahsulot
asosida
aniqlanadi.
Mahsulot
tannarxi
umumlashtiruvchi
ko`rsatkichlardan
biri
hisoblanadi.
Unda
mehnatning
unumdorligi, ishlab chiqarishning ixtisoslashganlik va intensivlashganlik darajasi,
tejamkorlik, ishlab chiqarishning mexanizatsiyalashganlik darajasi, texnikalardan va
15
fan yutiqlaridan qay darajada foydalanilayotganligi ifodalanadi. Mahsulot
tannarxining darajasi korxonaning, ishlab chiqarishning kelajagini belgilaydi.
Agarda mahsulot birligi tannarxi shu mahsulot bozoridagi narxdan baland bo`lsa, bu
mahsulotni ishlab chiqarish zarar keltiradi. Bu esa, o`z qonuniyati asosida shu
mahsulotning tannarxini belgilaydi. YA`ni uni ishlab chiqarayotgan korxonada
aynan shu mahsulot asosiy mahsulot hisoblansa, korxona bankrot holatiga tushib
qoladi. Agarda, mahsulot tannarxi shu mahsulot bozorida shakllangan narxdan past
bo`lsa, uni ishlab chiqaruvchi foyda oladi. Bu esa, ushbu mahsulotni ishlab chiqarish
bozor iqtisodiyoti talabiga javob beradi, degan so`z. Chunki bozor iqtisodiyoti
sharoitida har bir ishlab chiqarish, xizmat turi, korxona foyda olgan taqdirdagina o`z
foliyatini davom ettirishi mumkin.
Individual va tarmoq tannarxi ham mavjud. Individual tannarx – bir
mahsulotning bir karxona miqiyosida shakllangan tannarxidir. Tarmoq tannarxi esa,
alohida ishlab chiqaruvchilar mahsulotlari tannarxi asosida o`rtacha hisoblangan
ko`rsatkichdir.
Qishloq xo`jaligi mahsulotlarining tannarxini hisoblash tartibi
Qishloq xo`jaligi mahsulotlari tannarxi mahsulot birligini ishlab chiqarish
uchun sarflangan resurslarning xarajatini (miqdorini) joriy narxlarda hisoblash
asosida aniqlanadi. Qishloq xo`jaligida mahsulotlar tannarxini aniqlashda
xarajatlarni ma`lum guruhlarga bo`lish zaruriyatibor va undan foydalinadi.
Xarajatlarni guruhlarga bo`lish mahsulot tannarxi kalkulyatsiyasi deb ataladi.
Kalkulyatsiya – qilinayotgan xarajatlarni guruhlarga, xarajat moddalariga bo`lishdir.
Qishlaq xo`jaligida mahsulot tannarxiga quydagi xarajatlar kiradi.
№
Xarajat moddalari
O`simlikchilikda
Chorvachilikda
1.
Ish haqi qo`shimchalari bilan
Q
Q
2.
Urug`lik
Q
-
3.
Yem-xashak
-
Q
16
4.
Yoqilg`i-moylash materiallari
Q
Q
5.
O`g`it
Q
-
6.
Zararkunanda va kasalliklarga
qarshi kurash vositalari
Q
Q
7.
Asosiy ishlab chiqarish
vositalarini saqlash
Q
Q
8.
Ish va xizmatlar
Q
Q
3-chizma. Qishloq xo`jaligida mahsulotlar tannarxini belgilovchi xarajatlar turlari
Tannaxning tarkibini yillar davomida tahlil qilib o`rganish iqtisodchilarga,
xo`jalik rahbarlariga mavjud kamchilik va foydalanilmayotgan imkoniyatlarni
ko`rsatadi. Mahsulot tannarxiga kirgan xarajatlar tarkibi, miqdori va iqtisodiy
mohiyati jihatidan bir – biridan farq qiladi. Shuning uchun ularni xarajat
moddalariga to`g`ri bo`lish katta ahamiyat kasb etadi.
Ishlab chiqarish jarayonida qatnashishiga qarab xarajatlar to`g`ri yoki bevosita
hamda egri yoki bilvosita xarajatlarga bo`linadi. Bevosita xarajatlar mahsulotlar
ishlab chiqarish jarayonida qatnashadi va tannaxga to`g`ridan – to`g`ri kiradi.
Bularga o`g`itlar, urug`liklar, yem – xashak, shu mahsulotni ishlab chiqarishda
ishtirok etkanlarning shi haqi va boshqalar kiradi. Lekin qishloq xo`jaligining o`ziga
xosligi shundaki, unda bir xodim yoki bir texnika vositasi bir yilda bir nechta
mahsulot ishlab chiqarishga xizmat qiladi. Ularning xarajatlariana shu mahsulotlar
o`rtasida taqsimlash ma`lum qiyinchiliklar tug`diradi. Ayniqsa, korxonani
boshqarish bilan bog`liq xarajatlar bu borada alohida metodikani talab qiladi. Bu
xarajatlar bir mahsulotturiga to`g`ridan – to`g`ri kirmaganligi sababli ularni bilvosita
yoki egri xarajatlar deb yuritiladi.
Qishloq xo`jaligida barcha xarajatlar 1 gektar yoki bir bosh chorva
hayvonigahisoblanadi. Bir gektar yerdan olingan mahsulot miqtoriga shu bir gektar
yerga ketgan xarajatlar g`miqtori uni shu chorva molidan olingan mahsulotga bo`lish
yo`li bilan aniqlanadi. Bu bir qarashda ancha tushinarliga o`xshaydi. Aslida esa
17
bunda o`ziga xos qiyinchiliklar mavjud. Gap shundaki, qishloq xo`jaligida bir ishlab
chiqarish jarayonida asosiy, qo`shimcha va yondash mahsulotlar olinadi. Olingan
buzoq qo`shimcha mahsulot hisoblanadi. Shu sigirdan 5 – 6 tonna miqdorida organik
o`g`it – go`ng olinadi. Bu mahsulot yondash mahsulot hisoblanadi. Barcha xarajatlar
bir bosh sigirga qilingan. YA`ni, sigir boqilgan va natijada 3 xil mahsulot olingan.
Biz sutga, buzoqqa va go`ngga alohida xarajat qilgan emasmiz. Bunday holda
mahsulot birligining tannarxini hisoblash o`ziga xos murakkablikni keltirib
chiqaradi.
O`simlikchilikda esa barcha xarajatlar bir gektarga qilinadi. Masalan, bir gektar
yerga don ekdik. Yerni tayyorladik, urug`lik sarfladik, o`g`it berdik, sug`ordik va
hosilni yig`ishtirib oldik. Donchilikda asosiy mahsulot don olindi. Qo`shimcha
mahsulot-don chiqindisi va yondash mahsulot – samon olindi. Ana shu
mahsulotlarga xarajatlarni taqsimlash zarurati kelib chiqadi. Bunday hollarda bir
necha usul bilan mahsulotlar tannarxi aniqlanadi.
Birinchi usul qo`shimcha va yondash mahsulot ilmiy asoslangan ma`lum
koeffitsiyentlar orqali asosiy mahsulotga aylantirib olinadi. Natijada xarajatlar
mahsulot hajmiga taqsimlanadi va bir birlik mahsulot tannarxi aniqlanadi. Keyin
yana koeffitsiyentlar yordamida qo`shimcha va yondash mahsulot tannarxi
aniqlanadi. Ikkinchi usulda mahsulotlarning narxi asosida qilingan xarajatlar
taqsimlanadi. Uchinchi usulda yondash mahsulotning qiymati aniqlanadi va qilingan
xarajatlardan chiqarib tashlanadi. Qolgan xarajatlar asosiy va qo`shimcha
mahsulotlarga taqsimlanadi.
18
19
20
3. Fermer xo'jaligida maxsulot ishlab chiqarishni yaxshilash yo`li
Qishloq xo`jaligi mahsulotlari tannarxini pasaytirish
yo`llari
Qishloq xo`jaligida mahsulot birligining tannarxini pasaytirish eng zarur
masalalardan biridir. Mahsulot birligi tannarxinikamaytirish resurslar cheklangan
sharoitda katta amaliy ag`amiyat kasb etadi. Mahsulot tannarxi to`g`ridan – to`g`ri
ikki omilga bog`liq. Birinchidan, yetishtirilayotgan mahsulotning miqdoriga
bog`liq. Yetishtirilayotgan mahsulot miqdorining oshishiga nimalar ijobiy ta`sir
etsa, ular ustida ishlash lozim. Bularga dehqonchilikda quyidagilar kiradi:
yerlarning meliorativ holatini yaxshilash, suv resurslaridan samarali
foydalanish. Bu, o`z navbatida,hosildorlikning o`sishiga olib keladi;
regionlar sharoitiga mos bo`lgan, ilmiy asoslanganqishloq xo`jaligi
yuritish tizimini joriy etish;
almashlab ekishni to`g`ri joriy qilish, talab va imkoniyatdan kelib
chiqqan holda ekin turlarini joylashtirishniratsional tashkil etish;
urug`chilikni yaxshilash, seleksiya ishlarini jonlantirish;
mineral va organik o`g`itlardan foydalanishni ilmiy asosga qo`yish,
barcha kimyoviy vositalardan samarali foydalanish;
ishchi xodimlarning manfaatdorligini oshirish.
Dehqonchilik tarmoqlarida mahsulotlar tannarxining past bo`lishiga
xarajatlarni tejash ham katta ta`sir ko`rsatadi. Bu boradagi omillarga
quydagilarkiradi:
ishlab chiqarish jarayonlarini kompleks mexanizatsiyalashtirish;
ekinlarni parvarishlashda intensiv texnologiyalarni qo`llash;
ishlab chiqarish fondlaridan samarali foydalanish;
ishlab chiqarishni ixtisoslashtirish va joylashtirish;
ishchi xodimlarning manfaatdorligini oshirish;
21
agrosanoat integratsiyasini chuqurlashtirish, agrosanoat majmuasiga
kiruvchi tarmoqlarning mutanosib rivojlantirilishi;
boshqaruv tizimini rivojlantirish hisobiga u bilan bog`liq xarajatlarni
tejash;
qishloq joylarda ijtimoiy rivojlanishni ta`minlash.
chorvachilik tarmog`ida mahsulot birligi tannarxiningpasayishiga
quyidagi omillar ta`sir qiladi:
chorvachilikning yem – xashak bazasini mustahkamlash, yem –
xashakning sifatini oo`irish va nisbatan arzon bo`lio`ini ta`minlash;
chorva mollarining zotini, poda tarkibini yaxshilash;
chorva mollarini saqlash, boqshning intensiv texnologiyalaridan
foydalanish;
chorvachilik mahsulotlari sifatini oshirish;
chorvachilikda
ishlab
chiqarish
jarayonlarini
kompleks
mexanizatsiyalash va avtomatlashtirish;
fondlardan foydalanishning eng optimal yo`llaridan foydalanish;
ishlab chiqarish quyuqlashuvi va ixtisoslashuvining eng maqul
hajmlarini tashkil etish;
ishchi xodimlarning manfaatdorligini oshirish;
qishloqda ijtimoiy masalalarning yechimini topish;
barcha xarajatlarnitejamkorlik bilan amalga oshirish, bu borada mavjud
texnologiyalardan, ishlab chiqarishni tashkil etish shakllaridan samarali foydalanish;
mahsulot nobudgarchiligiga yo`l qo`ymaslik.
Ushbu omillarning barchasiga katta e`tibor berish zarurati mavjud. Albatta, bu
masalalarni to`g`ri hal etish ishchi xodimlarning nafoqat manfaatdorligiga, balki
bilim va tajribalariga ham bog`liq. Shu sababli qishloq xo`jaligida mehnat
qilayotganlarning bilim va tajribasini tinmasdan oshirib borishni ta`minlash kerak.
Mahsulotlarni ishlab chiqarish va sotish hajmi - bu tashkilot faoliyatini
tavsiflovchi ikkita asosiy ko'rsatkichdir. Mahsulotlarni ishlab chiqarish va sotish
22
xarajatlarini tahlil qilish kompaniya faoliyatini baholashga yordam beradi, oqilona
rejalashtirishga yordam beradi. Iqtisodiy tahlil tizimida mahsulot ishlab chiqarish va
sotish tahlili katta o'rinni egallaydi.
Tahlilning maqsad va vazifalari
Tahlilning asosiy maqsadi - sotish hajmini oshirish, eng yuqori foyda olish,
sanoatdagi ulushni kengaytirish va raqobatchilardan ustunlikni oshirish. U sotish
hajmini oshirish, mahsulot sifatini yaxshilash va ishlab chiqarishni kengaytirish
uchun ilgari foydalanilmagan zaxiralardan foydalanishning eng samarali usullarini
aniqlash imkonini beradi.
Ishlab chiqarish va sotishni tahlil qilish vazifasi butun korxona va xususan
uning mahsulotlarining raqobatbardoshligini, shuningdek, o'zgaruvchan bozor
sharoitlarida kompaniyaning resurslarni boshqarish qobiliyatini baholashdan iborat.
Batafsilroq tahlil vazifalarini quyidagicha belgilash mumkin:
Ishlab chiqarish rejasi va sotish rejasining bajarilish darajasini baholash.
Sotish va chiqarish hajmlaridagi o'zgarishlarni o'rganish.
Bu ko'rsatkichlar dinamikasiga ta'sir etuvchi omillarni aniqlash.
Yetkazib berish shartnomalarini bajarish darajasini, mahsulot sifatini, ishlab
chiqarish ritmini va boshqalarni baholash.
Mahsulotlar sonini ko‘paytirish uchun xo‘jalik ichidagi zaxiralarni aniqlash.
Topilgan zahiralarni o'zlashtirishga yordam beradigan chora-tadbirlar ishlab
chiqish.
Tahlil ob'ektlari quyidagilar bo'lishi mumkin:
Ishlab chiqarish hajmlari.
Sotilgan mahsulotlar soni.
Diapazon.
Tovarlarning sifati.
Mahsulotlarning ritmi.
Tahlil texnologiyasi
23
Har bir ishlab chiqarishga ega bo'lgan bir qator xususiyatlar tahlil qanday
ketma-ketlikda amalga oshirilishini, qanday usullardan foydalanishni aniqlaydi.
Tahlil uchun ma'lumot manbalari kompaniyaning biznes rejalari, operatsion
jadvallari, shuningdek statistik ma'lumotlar va hisobotlar bo'lishi mumkin. Statistik
hisobotlar uchun yillik, choraklik va oylik shakllardan foydalaniladi. Moliyaviy
hisobotlar orasida zararlar, foydalar to'g'risidagi hisobotlar, mahsulotlar harakati
to'g'risidagi hisobotlar, barcha turdagi buxgalteriya hisobotlari va registrlar
qo'llaniladi. Operatsion tahlil qilish uchun birlamchi buxgalteriya hisoboti
qo'llaniladi.
Ishlab chiqarish hajmini turli usullar bilan o'lchash mumkin. Ba'zan ular pul
yoki qiymat ko'rsatkichlaridan foydalanadilar, ba'zan tabiiy va shartli ravishda
tabiiydir. Tabiiy ko'rsatkichlar mahsulot soni, tonna, litr, kvadrat yoki kubometr
mahsulotdir.
Shartli tabiiy ko'rsatkichlar tabiiy ko'rsatkichlarga yaqin. Ular har xil turdagi
mahsulotlarning ishlashini umumlashtirish uchun ishlatiladi. Misol uchun, yoqilg'i
uning kalorifik qiymatiga muvofiq an'anaviy ko'rsatkichlarga aylantirilishi mumkin
va devorlarni qurish uchun materiallar g'ishtning parametrlari bo'yicha an'anaviy
ko'rsatkichlarga aylantiriladi.
Shuningdek, tahlil qilishda ma'lum hajmdagi mahsulot ishlab chiqarishda
bajariladigan ish hajmini hisobga olish kerak. Buning uchun quyidagi
ko'rsatkichlardan foydalanish mumkin:
Standart soatlar - mahsulot ishlab chiqarishga sarflangan ish vaqti miqdorini
aniqlash imkonini beradi.
Normallashtirilgan ish haqi.
Qayta ishlashning standart qiymati - ishlab chiqarish tannarxi va uni ishlab
chiqarish uchun ishlatiladigan materiallar va butlovchi qismlarning narxi o'rtasidagi
farqni bildiradi.
Yangi yaratilgan qiymat shartli ravishda sof va sof ishlab chiqarish
ko'rsatkichidir.
24
Sof ishlab chiqarish ko'rsatkichi - bu QQSsiz ulgurji narx va amortizatsiya
ajratmalarini hisobga olgan holda xarajatlar o'rtasidagi farq. Sof ishlab chiqarish -
bu pensiya jamg'armasiga va boshqa fondlarga badallar bilan ish haqi fondining
yig'indisi va korxona oladigan foyda. Shartli sof mahsulotga amortizatsiya to'lovlari
ham kiradi.
Ishlab chiqarish hajmini oshirish uchun zaxiralar
Ishlab chiqarish va sotish ko'rsatkichlarini tahlil qilish amalga oshiriladigan
asosiy maqsadlardan biri bu mahsulot ishlab chiqarishni ko'paytirish imkonini
beradigan zaxiralarni aniqlashdir. Ushbu zaxiralar orasida quyidagilarni ajratib
ko'rsatish mumkin:
Uskunaning ishlashidagi smenalar sonining ko'payishi. Zaxira miqdori
qo'shimcha ish soatlari soni va bir soatda ishlab chiqarilgan o'rtacha mahsulot
sonining ko'paytmasidir.
Bir smenada yoki butun smenada ishlamay qolishga olib keladigan sabablarni
bartaraf etish.
Mavjud, lekin o'rnatilmagan uskunani ishga tushirish.
Mahsulot birligini ishlab chiqarishga sarflanadigan vaqtni qisqartiradigan
tadbirlarni amalga oshirish.
Katta miqdordagi chiqindilarning sabablarini yo'q qiling.
Rejada belgilangan chiqindilardan foydali foydalanish.
Korxonaning moddiy resurslarini tejash.
Xodimlar sonini rejalashtirilgan darajaga ko'paytirish yoki kamaytirish,
maksimal ishlab chiqarish samaradorligini saqlab qolish imkonini beradi.
Ishlab chiqarishning mehnat zichligi darajasini pasaytirish.
Qaysi zahiralarni ishlab chiqarishda ishlatish mumkinligini aniqlagandan so'ng,
foydalanish mumkin bo'lgan zaxiralarning umumiy miqdorini hisoblashingiz kerak.
Zaxira miqdorini qo'shib bo'lmaydi, chunki ular turli omillar guruhlariga tegishli.
Omillar uch guruhga bo'linadi va zaxira miqdori eng kichik bo'lgan guruh ko'rsatma
sifatida tanlanadi. Bu miqdor boshqa ikki guruh shaklida ta'minlanadi, ya'ni uni
murakkab deb atash mumkin.
25
Qaysi zaxiradan foydalanish mumkinligini aniqlagandan so'ng, ushbu zaxira
amalga oshirilganda ishlab chiqarish hajmining qolgan qismining zaxirasini aniqlash
kerak. Qabul qilingan miqdor kompaniya mahsulotlarini ishlab chiqarishni
ko'paytirish mumkin bo'lgan zaxira bo'ladi.
Tayyor mahsulotlarni chiqarish va sotishni tahlil qilish nafaqat kompaniya
tomonidan ishlab chiqarilgan mahsulot hajmini oshirish, balki uni muvaffaqiyatli
sotiladigan hajmlarga ko'paytirish imkonini beradi. Faqat bu holda hajmlarning
o'sishi sotish hajmining o'sishiga to'g'ri keladi va kompaniyaga real foyda keltiradi,
uning mavqei va raqobatbardoshligini mustahkamlaydi.
26
Xulosa
Xulosa o`rnida quyidagi xulosalarga kelish munkun. Barcha turdagi sanoat
korxonasining asosiy madsadi ishlab chiqarish orqali foyda ko`rish bo`lib hisoblanadi.
Maqsad aniq bo`lgandan maqsadga yetaklovchi yo`lni aniq belgilab olish kerak. Bu
uchun esa ishlab chiqarish jarayonini chuqurroq o`rganish taxlil etish. Maxsulot ishlab
chiqarishni tizimli yo`lga qo`yish zarurdir.
Ishlab chiqarish jarayoni - bu kishilarni o’zlarining iste’moli uchun zarur
bo’lgan moddiy va ma’naviy ne’matlarni yaratishga qaratilgan maqsadga muvofiq
faoliyatidir. Moddiy va ma’naviy ne’matlar yaratish, turli xizmatlar ko’rsatish
jarayoni kishilar iqtisodiy faoliyatining asosiy tomonidir.
Kishilar o’zlarining ongli maqsadga muvofiq unumli mehnati bilan tabiat
moddalarining shakllarini o’zgartiradilar va iste’moli uchun zarur bo’lgan
mahsulotni vujudga keltiradilar. Mehnat jarayonida kishilar bilan tabiat o’rtasida
moddalar almashinuvi bilan birga insonning o’zi ham har tomonlama kamol topib
boradi, ya’ni kishilar o’zining mehnatga bo’lgan qobiliyatini, bilimini oshiradi va
ularni amalda qo’llashni kengaytirib boradi.
q
i
l
i
b
, ishlab chiqarish jarayoni iste’mol qiymatlarni vujudga keltirish uchun maqsadga
muvofiq qilinadigan harakatdir, tabiat yaratgan narsalarni kishi iste’moli uchun
o’zlashtirib olishdir, kishi bilan tabiat o’rtasidagi modda almashuvining umumiy
shartidir, kishi hayotining abadiy tabiiy sharoitidir.
Ishlab chiqarish jarayoni insoniyat taraqqiyotining hamma bosqichlariga,
hamma mamlakatlarga, el-yurtlarga va xalqlarga xos bo’lib, umuminsoniy
kategoriyadir (tushunchadir).
27
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yhati
1. 2017 — 2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta
ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi. 2017 yil
2. Pindayk Robert. Mikroiqtisod: Inglizchadan qisqartirib tarjima qilingan/
Pindayk Robert, Rubinfeld Daniel. – T.; 2002.
3. E.Egamberdiev. Mikroiqtisodiyot. O‘quv qo‘llanma. T.: 2005 y.
4. Экoнoмическaя теoрия: учебник / И.К. Стaнкoвскaя, И.A. Стрелец.- 5-е
изд., перерaб. и дoп.–М.:Эксмo, 2010.- 480 стр.- (Пoлный курс MBA)
5. To‘xliev N., Xaqberdiev Q., Ermamatov Sh., Xolmatov N. Iqtisodiy bilim
asoslari. Qo‘llanma. T. O‘zME. 2004, 96 b.
6. Abulqosimov H va boshqalar. Iqtisodiy bilim asoslari. O‘quv qo‘llanma. T.:
Akademiya, 2010.-304 b.