Reja. Reja turlari.

Yuklangan vaqt

2025-08-29

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

5

Faytl hajmi

17,1 KB


 
 
 
 
Reja. Reja turlari. 
 
 
Tayyor matnni rejalashtirish uchun matnni mantiqiy qismlarga ajratish va 
ularni sarlavha qilish qobiliyati talab qilinadi. Matnni qismlarga bo'lish, uning 
tuzilishini ko'rish qobiliyati har qanday mavzu bo'yicha matn bilan ishlashni 
osonlashtiradigan muhim umumiy ta'lim mahoratidir. Har qanday kitob bilan 
muvaffaqiyatli ishlash uchun unvon olish qobiliyati ham muhim ahamiyatga ega. 
Sarlavha berish - bu asosiy narsani ko'rish va ajratib ko'rsatish, ya'ni matnning 
ma'lum bir qismidagi hamma narsani umumlashtirish va umumlashtirishni so'z bilan 
ifodalash. Va matn bilan, kitob bilan ishlashda asosiy narsani umumlashtirish va 
ajratib ko'rsatish qobiliyati olingan ma'lumotlarni tez va aniq idrok etish, ko'paytirish 
va ulardan foydalanish imkonini beradi. Men ishimda quyidagi reja turlaridan 
foydalanaman: 
1. Og'zaki reja (mantiqiy) - voqealar ketma-ketligini, eng oddiy mantiqiy aloqani 
aniqlash asosida tuziladigan reja. 
2. Rasmli reja - bu asar mazmunini emotsional idrok etish asosida tuziladigan reja 
va rejaning o'zi majoziy (rasmli) tarkibga ega; 
3. Buzilgan reja-bu bolalar qayta qurishi kerak bo'lgan navbatdan tashqari reja. 
Adabiy asar ustida ishlayotganda, “ideal o'qituvchi” o'z oldiga o'qishning mazmuni 
ustida ishlash, tahlil qilish va assimilyatsiya qilish uchun har xil turdagi ishlar uchun 
qulay sharoit yaratish vazifasini qo'yishi kerak. Bolalar avval barcha materiallarni 
tushunishlari kerak, keyin eslab qolishlari kerak. Ya'ni o'qishdan oldin ishlash, o'qish 
paytida ishlash va o'qib bo'lgandan keyin matn ustida ishlash albatta darsda 
bajarilishi kerak, shuning uchun bolalarga darsda batafsil takrorlashni o'rgatish 
kerak. 
Ammo ko'p hollarda o'qituvchilar adabiy asar ustida ishlash kabi tahlilga e'tibor 
Logotip
Reja. Reja turlari. Tayyor matnni rejalashtirish uchun matnni mantiqiy qismlarga ajratish va ularni sarlavha qilish qobiliyati talab qilinadi. Matnni qismlarga bo'lish, uning tuzilishini ko'rish qobiliyati har qanday mavzu bo'yicha matn bilan ishlashni osonlashtiradigan muhim umumiy ta'lim mahoratidir. Har qanday kitob bilan muvaffaqiyatli ishlash uchun unvon olish qobiliyati ham muhim ahamiyatga ega. Sarlavha berish - bu asosiy narsani ko'rish va ajratib ko'rsatish, ya'ni matnning ma'lum bir qismidagi hamma narsani umumlashtirish va umumlashtirishni so'z bilan ifodalash. Va matn bilan, kitob bilan ishlashda asosiy narsani umumlashtirish va ajratib ko'rsatish qobiliyati olingan ma'lumotlarni tez va aniq idrok etish, ko'paytirish va ulardan foydalanish imkonini beradi. Men ishimda quyidagi reja turlaridan foydalanaman: 1. Og'zaki reja (mantiqiy) - voqealar ketma-ketligini, eng oddiy mantiqiy aloqani aniqlash asosida tuziladigan reja. 2. Rasmli reja - bu asar mazmunini emotsional idrok etish asosida tuziladigan reja va rejaning o'zi majoziy (rasmli) tarkibga ega; 3. Buzilgan reja-bu bolalar qayta qurishi kerak bo'lgan navbatdan tashqari reja. Adabiy asar ustida ishlayotganda, “ideal o'qituvchi” o'z oldiga o'qishning mazmuni ustida ishlash, tahlil qilish va assimilyatsiya qilish uchun har xil turdagi ishlar uchun qulay sharoit yaratish vazifasini qo'yishi kerak. Bolalar avval barcha materiallarni tushunishlari kerak, keyin eslab qolishlari kerak. Ya'ni o'qishdan oldin ishlash, o'qish paytida ishlash va o'qib bo'lgandan keyin matn ustida ishlash albatta darsda bajarilishi kerak, shuning uchun bolalarga darsda batafsil takrorlashni o'rgatish kerak. Ammo ko'p hollarda o'qituvchilar adabiy asar ustida ishlash kabi tahlilga e'tibor
berishadi, chunki to'g'ridan-to'g'ri o'qishdan oldin ishni eng qiyin va ko'p vaqt talab 
qiladigan va tayyorgarlik deb hisoblang. O'qish ko'nikmalari ham qattiq nazorat 
qilinadi. Shu bilan birga, ikkinchi darajali sintez kabi ishning ikkinchi bosqichi 
o'chadi yoki umuman bajarilmaydi. O'qituvchi deyarli bolalarga matnni batafsil aytib 
berishni o'rgatmaydi. adabiy asar, lekin shunchaki beradi Uy vazifasi ertakni, ertakni 
va boshqalarni qayta aytib berish. 
 
Bolalar, o'z navbatida, adabiy asarni qanday qayta aytishni, nimaga e'tibor 
berish kerakligini, ish va tayyorgarlik qanday ketma-ketlikda bajarilishini va 
baholash mezonlarini bilmay, odatda matnni so'zma-so'z o'rganishga harakat 
qilishadi. so'z. Ammo har qanday takrorlashni baholashning asosiy mezonlaridan 
biri bu talabaning jonli nutqi. 
 
Shu sababli, bola asarning mazmunini o'z so'zlari bilan, to'liq va ifodali tarzda 
taqdim etishga hech qanday qiyinchiliksiz mustaqil ravishda tayyorlanishiga ishonch 
hosil qilish kerak. Va buning uchun o'qituvchi batafsil qayta hikoya qilishda ishlash 
texnikasidan foydalanishi kerak. 
 
Ushbu texnikalardan biriadabiy asar rejasini tuzish. 
 
Bu o'z so'zlaringiz bilan mazmunli takrorlashga olib keladi, chunki siz 
matnning mazmunini tushunmasdan reja tuzolmaysiz va tushunish, birinchi 
navbatda, matnni "sizning" tilingizga tarjima qilishdir. 
 
Bolalarni reja tuzishga tayyorlaydigan ishlar savodxonlik davrida amalga 
oshiriladi. Uning eng oddiy shakli - sarlavhalarning kichik matnlar mazmuniga 
mosligini aniqlash. 
 
Bolalarni reja tuzishga tayyorlaydigan ikkinchi turdagi ish - o'qituvchi 
rahbarligida tanlab o'qish. Bolalar o'qituvchi bergan savolga javob bo'lgan matnning 
qismlarini o'qiydilar. Tanlab o'qish sizga hikoyadan kerakli fikrlarni ajratib 
ko'rsatishni o'rgatadi, hikoyani qismlarga bo'lish qobiliyatini rivojlantiradi. Reja 
tuzish qobiliyatiga o'rgatish qiyinchiliklarning asta -sekin o'sib borishini hisobga 
olgan holda quriladi va ma'lum bir tizimda olib boriladi. 
 
Pastki sinflarda hikoya yoki ertak rejasi ustida ishlash mazmunni hissiy idrok 
etishga asoslangan va rejaning o'zi ko'pincha majoziy (tasviriy) ifodaga ega. 
Logotip
berishadi, chunki to'g'ridan-to'g'ri o'qishdan oldin ishni eng qiyin va ko'p vaqt talab qiladigan va tayyorgarlik deb hisoblang. O'qish ko'nikmalari ham qattiq nazorat qilinadi. Shu bilan birga, ikkinchi darajali sintez kabi ishning ikkinchi bosqichi o'chadi yoki umuman bajarilmaydi. O'qituvchi deyarli bolalarga matnni batafsil aytib berishni o'rgatmaydi. adabiy asar, lekin shunchaki beradi Uy vazifasi ertakni, ertakni va boshqalarni qayta aytib berish. Bolalar, o'z navbatida, adabiy asarni qanday qayta aytishni, nimaga e'tibor berish kerakligini, ish va tayyorgarlik qanday ketma-ketlikda bajarilishini va baholash mezonlarini bilmay, odatda matnni so'zma-so'z o'rganishga harakat qilishadi. so'z. Ammo har qanday takrorlashni baholashning asosiy mezonlaridan biri bu talabaning jonli nutqi. Shu sababli, bola asarning mazmunini o'z so'zlari bilan, to'liq va ifodali tarzda taqdim etishga hech qanday qiyinchiliksiz mustaqil ravishda tayyorlanishiga ishonch hosil qilish kerak. Va buning uchun o'qituvchi batafsil qayta hikoya qilishda ishlash texnikasidan foydalanishi kerak. Ushbu texnikalardan biriadabiy asar rejasini tuzish. Bu o'z so'zlaringiz bilan mazmunli takrorlashga olib keladi, chunki siz matnning mazmunini tushunmasdan reja tuzolmaysiz va tushunish, birinchi navbatda, matnni "sizning" tilingizga tarjima qilishdir. Bolalarni reja tuzishga tayyorlaydigan ishlar savodxonlik davrida amalga oshiriladi. Uning eng oddiy shakli - sarlavhalarning kichik matnlar mazmuniga mosligini aniqlash. Bolalarni reja tuzishga tayyorlaydigan ikkinchi turdagi ish - o'qituvchi rahbarligida tanlab o'qish. Bolalar o'qituvchi bergan savolga javob bo'lgan matnning qismlarini o'qiydilar. Tanlab o'qish sizga hikoyadan kerakli fikrlarni ajratib ko'rsatishni o'rgatadi, hikoyani qismlarga bo'lish qobiliyatini rivojlantiradi. Reja tuzish qobiliyatiga o'rgatish qiyinchiliklarning asta -sekin o'sib borishini hisobga olgan holda quriladi va ma'lum bir tizimda olib boriladi. Pastki sinflarda hikoya yoki ertak rejasi ustida ishlash mazmunni hissiy idrok etishga asoslangan va rejaning o'zi ko'pincha majoziy (tasviriy) ifodaga ega.
Dastlabki mashq sifatida siz ertak, hikoya uchun buzilgan ketma -ketlikda bir nechta 
illyustratsiya berishingiz va o'quvchilarni ularni mazmuniga ko'ra tartibga solishga 
taklif qilishingiz mumkin. Rasmlarga ism qo'yib, bolalar matnda ularning har 
birining o'rnini belgilaydilarrasm rejasi . 
 
Keyin bolalarga voqealar ketma -ketligini aniqlashga asoslangan reja tuzish 
o'rgatiladi (eng oddiy mantiqiy aloqa). Bunday reja deyiladimantiqiy reja ... 1 -sinfda 
sarlavhalar savollar shaklida foydali bo'ladi. So'roq so'zlari bolani javob izlashga 
undaydi. 
 
Matn, ertak yoki ertak rejasini tuzishni o'rganishning dastlabki bosqichlarida 
o'qituvchilar tez -tez texnikadan foydalanadilar - bu qanday bo'lishi kerakligini misol 
bilan ko'rsatadilar. Buning uchun talabalarga birinchi navbatda tayyor reja beriladi. 
Qoida tariqasida, bu taqdimot rejasi. Tayyorlangan reja bo'yicha bir nechta 
bayonotlar yozilgandan so'ng, bolalar bunday rejani o'zlari tuzishni boshlashlari 
kerak. 
 
Ular misollar va sarlavhalar qanday tuzilganligi bilan ko'rsatilgan. Ularga ham 
tayyor holda beriladi. Bunday sarlavhalar bilan ishlashda bolalar nafaqat ulardan 
namunani ko'rishlari, balki ularning har biri matnning qaysi qismiga tegishli 
ekanligini aniqlashlari kerak. 
 
Shu bilan birga, o'quvchilarga hikoya rejasini tuzish uchun eslatma beriladi. 
Hikoya rejasini tuzish. 
Hikoyani to'liq o'qing. Uning qismlarini belgilang. Qalam bilan boshini va oxirini 
belgilang. Qismlarni qanday ajratib ko'rsatdingiz? 
Birinchi qismni o'qing, undagi asosiy narsani ajratib ko'rsatish, qalam bilan uning 
ostini chizish, bu qismga nom berish. 
 
Boshqa qismlarda ham xuddi shunday ishlang va ularga nom bering. Reja 
yozing. O'qing. O'ylab ko'r. Bu asosiy narsani aks ettiradimi yoki yo'qmi, ishonch 
hosil qiling. 
Sarlavhalar takrorlanganmi yoki yo'qmi, ular sizga hikoyani eslab qolishga yordam 
beradimi -yo'qligini tekshirib ko'ring. 
 
O'qitishning asosiy usuli - bu reja qanday bo'lishi kerakligini misol bilan 
Logotip
Dastlabki mashq sifatida siz ertak, hikoya uchun buzilgan ketma -ketlikda bir nechta illyustratsiya berishingiz va o'quvchilarni ularni mazmuniga ko'ra tartibga solishga taklif qilishingiz mumkin. Rasmlarga ism qo'yib, bolalar matnda ularning har birining o'rnini belgilaydilarrasm rejasi . Keyin bolalarga voqealar ketma -ketligini aniqlashga asoslangan reja tuzish o'rgatiladi (eng oddiy mantiqiy aloqa). Bunday reja deyiladimantiqiy reja ... 1 -sinfda sarlavhalar savollar shaklida foydali bo'ladi. So'roq so'zlari bolani javob izlashga undaydi. Matn, ertak yoki ertak rejasini tuzishni o'rganishning dastlabki bosqichlarida o'qituvchilar tez -tez texnikadan foydalanadilar - bu qanday bo'lishi kerakligini misol bilan ko'rsatadilar. Buning uchun talabalarga birinchi navbatda tayyor reja beriladi. Qoida tariqasida, bu taqdimot rejasi. Tayyorlangan reja bo'yicha bir nechta bayonotlar yozilgandan so'ng, bolalar bunday rejani o'zlari tuzishni boshlashlari kerak. Ular misollar va sarlavhalar qanday tuzilganligi bilan ko'rsatilgan. Ularga ham tayyor holda beriladi. Bunday sarlavhalar bilan ishlashda bolalar nafaqat ulardan namunani ko'rishlari, balki ularning har biri matnning qaysi qismiga tegishli ekanligini aniqlashlari kerak. Shu bilan birga, o'quvchilarga hikoya rejasini tuzish uchun eslatma beriladi. Hikoya rejasini tuzish. Hikoyani to'liq o'qing. Uning qismlarini belgilang. Qalam bilan boshini va oxirini belgilang. Qismlarni qanday ajratib ko'rsatdingiz? Birinchi qismni o'qing, undagi asosiy narsani ajratib ko'rsatish, qalam bilan uning ostini chizish, bu qismga nom berish. Boshqa qismlarda ham xuddi shunday ishlang va ularga nom bering. Reja yozing. O'qing. O'ylab ko'r. Bu asosiy narsani aks ettiradimi yoki yo'qmi, ishonch hosil qiling. Sarlavhalar takrorlanganmi yoki yo'qmi, ular sizga hikoyani eslab qolishga yordam beradimi -yo'qligini tekshirib ko'ring. O'qitishning asosiy usuli - bu reja qanday bo'lishi kerakligini misol bilan
ko'rsatish. ( Tayyor reja) . 
 
Masalan, talabalarga sarlavhalar qanday tuzilganligi ko'rsatiladi. Masalan, 
mashq qilish, ushbu texnikani nazarda tutgan holda, bu: 
 
Matnni o'qing, rejaning nuqtalarini tartib bilan joylashtiring. 
O'qitishning yana bir keng tarqalgan usuli - bu matnni tiklash usuli. Bunday 
mashg'ulotlarda talabalarga matn qismlarga bo'linadi (ko'pincha bu paragraflar), 
ulardan hikoya tuzish kerak. 
 
Topshiriq: “Quyida bosilgan matnning semantik qismlari tartibda 
joylashmagan. "Ularni to'plang" - reja sizga bu borada yordam beradi "(Matn va reja 
qismlarini hisobga olgan holda, siz qismlarni rejaga muvofiq tartibga solishingiz 
kerak). 
 
Birinchi sinfdan boshlab bolalarga taklif qilinadi savollar rejasi , ya'ni 
mantiqiy savollar, ular uchun bolalar jumladagi asosiy juft so'zlarni ajratib 
ko'rsatishadi. 
 
Keyin bolalar o'qituvchi rahbarligida reja tuzishni o'rganadilar. Ular qismlar 
sonini aniqlashlari, atrofdagi gaplarni guruhlashlari kerak Asosiy fikr matnning har 
bir qismida. 
 
Xulosa qilish: Reja asosiy fikrni ajratib ko'rsatishga, voqealar ketma-ketligini 
o'rnatishga, matnning alohida qismlari o'rtasidagi munosabatni tushunishga yordam 
beradi. Reja ustida ishlash talabalarning nutqi va tafakkurini rivojlantiradi, talabalar 
matnni semantik qismlarga bo'lishni, har bir qismdan asosiy narsani topishni, 
matnning bir qismi sarlavhasi shaklida asosiy fikrni qisqacha va aniq shakllantirishni 
o'rganadilar. yoki oddiy rejaning paragrafi. 
 
Shu bilan birga, reja tuzish materialni eslab qolishga yordam beradi. Reja 
tuzish materialning to'liqligi, tezligi, aniqligi va eslab qolish kuchiga ta'sir qiladi. 
Rasmli dars rejasi umuminsoniy ta'lim faoliyatini shakllantirish shakllaridan biri 
sifatida. 
 
Maktab bolani jamiyat hayotiga tayyorlashi kerak. Bu shuni anglatadiki, 
o'quvchilar sinfda o'z faoliyatini tashkil qilishni, nazorat qilishni va baholashni, 
murakkab muammolarni hal qilishni, qaror topishni, tushunishni va qaror qabul 
Logotip
ko'rsatish. ( Tayyor reja) . Masalan, talabalarga sarlavhalar qanday tuzilganligi ko'rsatiladi. Masalan, mashq qilish, ushbu texnikani nazarda tutgan holda, bu: Matnni o'qing, rejaning nuqtalarini tartib bilan joylashtiring. O'qitishning yana bir keng tarqalgan usuli - bu matnni tiklash usuli. Bunday mashg'ulotlarda talabalarga matn qismlarga bo'linadi (ko'pincha bu paragraflar), ulardan hikoya tuzish kerak. Topshiriq: “Quyida bosilgan matnning semantik qismlari tartibda joylashmagan. "Ularni to'plang" - reja sizga bu borada yordam beradi "(Matn va reja qismlarini hisobga olgan holda, siz qismlarni rejaga muvofiq tartibga solishingiz kerak). Birinchi sinfdan boshlab bolalarga taklif qilinadi savollar rejasi , ya'ni mantiqiy savollar, ular uchun bolalar jumladagi asosiy juft so'zlarni ajratib ko'rsatishadi. Keyin bolalar o'qituvchi rahbarligida reja tuzishni o'rganadilar. Ular qismlar sonini aniqlashlari, atrofdagi gaplarni guruhlashlari kerak Asosiy fikr matnning har bir qismida. Xulosa qilish: Reja asosiy fikrni ajratib ko'rsatishga, voqealar ketma-ketligini o'rnatishga, matnning alohida qismlari o'rtasidagi munosabatni tushunishga yordam beradi. Reja ustida ishlash talabalarning nutqi va tafakkurini rivojlantiradi, talabalar matnni semantik qismlarga bo'lishni, har bir qismdan asosiy narsani topishni, matnning bir qismi sarlavhasi shaklida asosiy fikrni qisqacha va aniq shakllantirishni o'rganadilar. yoki oddiy rejaning paragrafi. Shu bilan birga, reja tuzish materialni eslab qolishga yordam beradi. Reja tuzish materialning to'liqligi, tezligi, aniqligi va eslab qolish kuchiga ta'sir qiladi. Rasmli dars rejasi umuminsoniy ta'lim faoliyatini shakllantirish shakllaridan biri sifatida. Maktab bolani jamiyat hayotiga tayyorlashi kerak. Bu shuni anglatadiki, o'quvchilar sinfda o'z faoliyatini tashkil qilishni, nazorat qilishni va baholashni, murakkab muammolarni hal qilishni, qaror topishni, tushunishni va qaror qabul