Reja. Reja turlari.
Tayyor matnni rejalashtirish uchun matnni mantiqiy qismlarga ajratish va
ularni sarlavha qilish qobiliyati talab qilinadi. Matnni qismlarga bo'lish, uning
tuzilishini ko'rish qobiliyati har qanday mavzu bo'yicha matn bilan ishlashni
osonlashtiradigan muhim umumiy ta'lim mahoratidir. Har qanday kitob bilan
muvaffaqiyatli ishlash uchun unvon olish qobiliyati ham muhim ahamiyatga ega.
Sarlavha berish - bu asosiy narsani ko'rish va ajratib ko'rsatish, ya'ni matnning
ma'lum bir qismidagi hamma narsani umumlashtirish va umumlashtirishni so'z bilan
ifodalash. Va matn bilan, kitob bilan ishlashda asosiy narsani umumlashtirish va
ajratib ko'rsatish qobiliyati olingan ma'lumotlarni tez va aniq idrok etish, ko'paytirish
va ulardan foydalanish imkonini beradi. Men ishimda quyidagi reja turlaridan
foydalanaman:
1. Og'zaki reja (mantiqiy) - voqealar ketma-ketligini, eng oddiy mantiqiy aloqani
aniqlash asosida tuziladigan reja.
2. Rasmli reja - bu asar mazmunini emotsional idrok etish asosida tuziladigan reja
va rejaning o'zi majoziy (rasmli) tarkibga ega;
3. Buzilgan reja-bu bolalar qayta qurishi kerak bo'lgan navbatdan tashqari reja.
Adabiy asar ustida ishlayotganda, “ideal o'qituvchi” o'z oldiga o'qishning mazmuni
ustida ishlash, tahlil qilish va assimilyatsiya qilish uchun har xil turdagi ishlar uchun
qulay sharoit yaratish vazifasini qo'yishi kerak. Bolalar avval barcha materiallarni
tushunishlari kerak, keyin eslab qolishlari kerak. Ya'ni o'qishdan oldin ishlash, o'qish
paytida ishlash va o'qib bo'lgandan keyin matn ustida ishlash albatta darsda
bajarilishi kerak, shuning uchun bolalarga darsda batafsil takrorlashni o'rgatish
kerak.
Ammo ko'p hollarda o'qituvchilar adabiy asar ustida ishlash kabi tahlilga e'tibor
berishadi, chunki to'g'ridan-to'g'ri o'qishdan oldin ishni eng qiyin va ko'p vaqt talab
qiladigan va tayyorgarlik deb hisoblang. O'qish ko'nikmalari ham qattiq nazorat
qilinadi. Shu bilan birga, ikkinchi darajali sintez kabi ishning ikkinchi bosqichi
o'chadi yoki umuman bajarilmaydi. O'qituvchi deyarli bolalarga matnni batafsil aytib
berishni o'rgatmaydi. adabiy asar, lekin shunchaki beradi Uy vazifasi ertakni, ertakni
va boshqalarni qayta aytib berish.
Bolalar, o'z navbatida, adabiy asarni qanday qayta aytishni, nimaga e'tibor
berish kerakligini, ish va tayyorgarlik qanday ketma-ketlikda bajarilishini va
baholash mezonlarini bilmay, odatda matnni so'zma-so'z o'rganishga harakat
qilishadi. so'z. Ammo har qanday takrorlashni baholashning asosiy mezonlaridan
biri bu talabaning jonli nutqi.
Shu sababli, bola asarning mazmunini o'z so'zlari bilan, to'liq va ifodali tarzda
taqdim etishga hech qanday qiyinchiliksiz mustaqil ravishda tayyorlanishiga ishonch
hosil qilish kerak. Va buning uchun o'qituvchi batafsil qayta hikoya qilishda ishlash
texnikasidan foydalanishi kerak.
Ushbu texnikalardan biriadabiy asar rejasini tuzish.
Bu o'z so'zlaringiz bilan mazmunli takrorlashga olib keladi, chunki siz
matnning mazmunini tushunmasdan reja tuzolmaysiz va tushunish, birinchi
navbatda, matnni "sizning" tilingizga tarjima qilishdir.
Bolalarni reja tuzishga tayyorlaydigan ishlar savodxonlik davrida amalga
oshiriladi. Uning eng oddiy shakli - sarlavhalarning kichik matnlar mazmuniga
mosligini aniqlash.
Bolalarni reja tuzishga tayyorlaydigan ikkinchi turdagi ish - o'qituvchi
rahbarligida tanlab o'qish. Bolalar o'qituvchi bergan savolga javob bo'lgan matnning
qismlarini o'qiydilar. Tanlab o'qish sizga hikoyadan kerakli fikrlarni ajratib
ko'rsatishni o'rgatadi, hikoyani qismlarga bo'lish qobiliyatini rivojlantiradi. Reja
tuzish qobiliyatiga o'rgatish qiyinchiliklarning asta -sekin o'sib borishini hisobga
olgan holda quriladi va ma'lum bir tizimda olib boriladi.
Pastki sinflarda hikoya yoki ertak rejasi ustida ishlash mazmunni hissiy idrok
etishga asoslangan va rejaning o'zi ko'pincha majoziy (tasviriy) ifodaga ega.
Dastlabki mashq sifatida siz ertak, hikoya uchun buzilgan ketma -ketlikda bir nechta
illyustratsiya berishingiz va o'quvchilarni ularni mazmuniga ko'ra tartibga solishga
taklif qilishingiz mumkin. Rasmlarga ism qo'yib, bolalar matnda ularning har
birining o'rnini belgilaydilarrasm rejasi .
Keyin bolalarga voqealar ketma -ketligini aniqlashga asoslangan reja tuzish
o'rgatiladi (eng oddiy mantiqiy aloqa). Bunday reja deyiladimantiqiy reja ... 1 -sinfda
sarlavhalar savollar shaklida foydali bo'ladi. So'roq so'zlari bolani javob izlashga
undaydi.
Matn, ertak yoki ertak rejasini tuzishni o'rganishning dastlabki bosqichlarida
o'qituvchilar tez -tez texnikadan foydalanadilar - bu qanday bo'lishi kerakligini misol
bilan ko'rsatadilar. Buning uchun talabalarga birinchi navbatda tayyor reja beriladi.
Qoida tariqasida, bu taqdimot rejasi. Tayyorlangan reja bo'yicha bir nechta
bayonotlar yozilgandan so'ng, bolalar bunday rejani o'zlari tuzishni boshlashlari
kerak.
Ular misollar va sarlavhalar qanday tuzilganligi bilan ko'rsatilgan. Ularga ham
tayyor holda beriladi. Bunday sarlavhalar bilan ishlashda bolalar nafaqat ulardan
namunani ko'rishlari, balki ularning har biri matnning qaysi qismiga tegishli
ekanligini aniqlashlari kerak.
Shu bilan birga, o'quvchilarga hikoya rejasini tuzish uchun eslatma beriladi.
Hikoya rejasini tuzish.
Hikoyani to'liq o'qing. Uning qismlarini belgilang. Qalam bilan boshini va oxirini
belgilang. Qismlarni qanday ajratib ko'rsatdingiz?
Birinchi qismni o'qing, undagi asosiy narsani ajratib ko'rsatish, qalam bilan uning
ostini chizish, bu qismga nom berish.
Boshqa qismlarda ham xuddi shunday ishlang va ularga nom bering. Reja
yozing. O'qing. O'ylab ko'r. Bu asosiy narsani aks ettiradimi yoki yo'qmi, ishonch
hosil qiling.
Sarlavhalar takrorlanganmi yoki yo'qmi, ular sizga hikoyani eslab qolishga yordam
beradimi -yo'qligini tekshirib ko'ring.
O'qitishning asosiy usuli - bu reja qanday bo'lishi kerakligini misol bilan
ko'rsatish. ( Tayyor reja) .
Masalan, talabalarga sarlavhalar qanday tuzilganligi ko'rsatiladi. Masalan,
mashq qilish, ushbu texnikani nazarda tutgan holda, bu:
Matnni o'qing, rejaning nuqtalarini tartib bilan joylashtiring.
O'qitishning yana bir keng tarqalgan usuli - bu matnni tiklash usuli. Bunday
mashg'ulotlarda talabalarga matn qismlarga bo'linadi (ko'pincha bu paragraflar),
ulardan hikoya tuzish kerak.
Topshiriq: “Quyida bosilgan matnning semantik qismlari tartibda
joylashmagan. "Ularni to'plang" - reja sizga bu borada yordam beradi "(Matn va reja
qismlarini hisobga olgan holda, siz qismlarni rejaga muvofiq tartibga solishingiz
kerak).
Birinchi sinfdan boshlab bolalarga taklif qilinadi savollar rejasi , ya'ni
mantiqiy savollar, ular uchun bolalar jumladagi asosiy juft so'zlarni ajratib
ko'rsatishadi.
Keyin bolalar o'qituvchi rahbarligida reja tuzishni o'rganadilar. Ular qismlar
sonini aniqlashlari, atrofdagi gaplarni guruhlashlari kerak Asosiy fikr matnning har
bir qismida.
Xulosa qilish: Reja asosiy fikrni ajratib ko'rsatishga, voqealar ketma-ketligini
o'rnatishga, matnning alohida qismlari o'rtasidagi munosabatni tushunishga yordam
beradi. Reja ustida ishlash talabalarning nutqi va tafakkurini rivojlantiradi, talabalar
matnni semantik qismlarga bo'lishni, har bir qismdan asosiy narsani topishni,
matnning bir qismi sarlavhasi shaklida asosiy fikrni qisqacha va aniq shakllantirishni
o'rganadilar. yoki oddiy rejaning paragrafi.
Shu bilan birga, reja tuzish materialni eslab qolishga yordam beradi. Reja
tuzish materialning to'liqligi, tezligi, aniqligi va eslab qolish kuchiga ta'sir qiladi.
Rasmli dars rejasi umuminsoniy ta'lim faoliyatini shakllantirish shakllaridan biri
sifatida.
Maktab bolani jamiyat hayotiga tayyorlashi kerak. Bu shuni anglatadiki,
o'quvchilar sinfda o'z faoliyatini tashkil qilishni, nazorat qilishni va baholashni,
murakkab muammolarni hal qilishni, qaror topishni, tushunishni va qaror qabul