SANOAT KORXONALARI BOSHQARUV USULLARI
Reja
1. Boshqaruv usullari mazmuni va tushunchasi
2. Boshqaruv usullari turlari
3. Menejer va boshqaruv uslubi
4.Rahbarlik uslubi. Rahbarlik uslubiga qarab rahbarlarning turlarga ajratilishi
13.1.Boshqaruv usullari mazmuni va tushunchasi
Korxonani boshqarishda boshqaruv usullaridan o’rinli foydalanish muxim
ahamiyat kasb etadi. Boshqaruv usullari - bu boshqaruv sub'yektining boshqaruv
ob'yektiga
maqsadli
yo‘naltirilgan
ta'sir
o‘tkazishning
usullari,
ya'ni
boshqaruvchining u boshqarayotgan ob'yektga - ishlab chiqarish jamoasiga
qo‘yilgan maqsadlarga erishish jarayonida uning faoliyati muvofiqlashuvini
ta'minlashdir.
Boshqaruv usullari vositasida iqtisodiy jarayonlarga va ishlab chiqarish
qatnashchilariga moddiy, moliyaviy, energiya, mehnat resurslarini imkoni boricha
kam sarf qilib, yuqori natijalarga erishish maqsadida ta'sir etiladi. Ishlab chiqarish
samaradorligi ko‘p jihatdan boshqaruv usullari mukammalligi va shakllanganligi
bilan uzviy bog‘liqdir.
Boshqaruv usullari boshqaruv fanida muhim o‘rinni egallab, boshqaruv qonun
va tamoyillari bilan uzviy bog‘liqdir. Mehnat jamoasiga ta'sir etish usullari orasida
boshqaruv mexanizmi uchun bozor iqtisodiyoti sharoitida boshqaruv ob'yektiv
qonunlari talab- lariga muvofiq keluvchilarigina eng maqbul va maqsadga muvofiq
deb hisoblanadi. Buning mohiyati shundaki, boshqaruv usullari bozor iqtisodiyotiga
mansub qonunlar tizimi bilan uzviy bog‘liqdir.
Boshqaruv usullari tashqi va ichki omillar ta'sirida o‘zgaradi.
Tashqi omillarga: tashqi va ichki sharoit o‘zgarishi, iqtisodiyot- ni
boshqarishda tub islohotlarni amalga oshirish, xalq xo‘jaligining texnikaviy
qurollanganlik darajasini boshqarish tizimidagi o‘zga- rishlar (iqtisodiy islohotlar,
iqtisodiyotni boshqarishning tarmoq tizimidan hududiy tizimiga o‘tish va h. k.)
kiradi.
Ichki omillarga: yirik ishlab chiqarish birlashmalarini tashkil etish asosida
ishlab chiqarish markazlashuvini amalga oshirish; korxona kattaligi o‘zgarishi
natijasida uning bir guruhdan ikkinchisiga o‘lkazilishi; ishlab chiqarishning
ixtisoslashish darajasi o‘zgarishi; mchnatning texnika bilan taininlanish darajasi
yaxshilanishi; ishlab chiqarishni rejalashtirish va jadal tartibga solishning mavjud
usullarini takomillashtirish va yangilarini joriy qilish (tarmoqli rejalashtirish va
boshqarish; ishlab chiqarishni uzluksiz tezkor re- |;ilashtirish, ishlab chiqarishni
boshqarishni avtomatlashtirilgan ti/imini qo‘llash va h. k.) kiritish mumkin.
Xalq xo‘jaligini boshqarishda quyidagi usullardan foydalani- ladi: iqtisodiy;
tashkiliy, ijtimoiy, ruhiy va huquqiy. Boshqaruvning bu usullari o‘zaro uzviy
bog‘liqdir, shu sababli ularning birortasiga ortiqcha ahamiyat berish butun ishlab
chiqarishning me'yoriy huj- jat borishining buzilishiga olib keladi. Hozirgi davrda
bozor iqtisodiyotini boshqarishning iqtisodiy usullari muhim ahamiyat kasb
etmoqda.
Iqtisodiy usullar iqtisodiy ta'sir vositalari (narx, kredit, biznes- reja, foyda,
soliqlar, ish haqi, iqtisodiy rag‘batlantirish va h. k.) yig‘indisidan, ya'ni xo‘jalik
faoliyatiga ta'sir etishning har bir ja- moaning mos xo‘jalik bo‘g‘ini bilan uzviy
aloqada amal qilishini ta'minlovchi tadbirlaridan iboratdir. Ushbu usullar kishilarga
iqtisodiy manfaatlar orqali ta'sir ko‘rsatib, boshqaruv usullari tizimida yetakchi
urinni egallaydi.
Iqtisodiy usuilarning mohiyati xodimlar va ishlab chiqarish jamoasiga ular
manfaati bo‘lishini ta'minlovchi iqtisodiy sharoit yaratishdan iboratdir.
Ma'lumki, bozor mexanizmining muhim vazifalaridan biri biznes reja va
bozorning uzviy bog‘liq bo‘lishiga imkon yaratuvchi pul va tovar resurslari to‘g‘ri
nisbatini ta'minlashdir. Bundan tashqari, bozor - bu tovar-pul munosabatlarining
doimo saqlanuvchi balan- sidir. Bozor munosabatlari sharoitida rejali iqtisodiyotga
nisbatan qat'iv boshqaruv tizimi o‘rnatiladi. Bozor tamoyillari xo‘jalik rah-
barlaridan tashabbuskorlik, korxona faoliyati masalalari bo‘yicha yuqori natijalarga
erishish maqsadida qayishqoqlik, tavakkalchilik- ni talab etadi.
Bozor iqtisodiyoti ma'muriy-buyruqbozlik tizimiga nisbatan qa- rama-qarshi
tizim boiib, bozorda narx, soliq, kredit vositasida tartibga solish eng avvalo ijtimoiy
maqsadda amalga oshiriladi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida narx va ish haqi
o‘zgarishni qat'iy tartibga solmay, barqarorlikka erishib bo‘lmaydi.
Shunday qilib, bozor iqtisodiyoti sharoituda boshqaruvning iqtisodiy usullari
juda keng imkoniyatlarga ega boiib, ular mohirona va o‘z vaqtida tashkiliy-
farmoyish, ijtimoiy-ruhiy va huquqiy usullar bilan qo‘shib olib borilgan taqdirda
yaxshi natijalarga erishish mumkin.
Korxonalar, aksioner jamiyatlari, kichiq biznesda muhim boshqaruv
usullaridan biri - biznes-rejalardir. U iqtisodiy jarayonlarni umummilliy
manfaatlarni ko‘zlab, xo‘jalik amaliyotida ob'yektiv iqtisodiy qonunlardan
foydalanish asosida, ongli ravishda, bir maqsadga intilgan holda boshqarishning
o‘zaro uzviy bog‘liq tizimidan iboratdir.
Biznes-reja korxona, aksionerlar jamiyati, konsernlar, kichiq biznes
sub'yektlari faoliyatining barcha tomonlarini: mahsulot ishlab chiqarish va uni
sotish; moddiy-texnikaviy ta'minot va ishlab chiqarish fondlaridan foydalanish,
mehnat va ish haqi, jamoada ijtimoiy jarayonlar va h. k.larni qamrab oladi. Bozor
munosabatlari sharoitida ularga rejalashtirish borasida keng huquqlar beriladi.
13.2. Boshqaruv usullari turlari
Boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usuli. Xo‘jalik tashkilotlarining ishlab
chiqarishni boshqarish bo‘yicha faoliyati boshqaruvning turli ma'muriy yoki
tashkiliy-farmoyish usullarini qoilash bilan bog‘liqdir.
Boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usullari boshqaruvchi va boshqariluvchi
tizimlar samarali faoliyat yuritishini ta'minlovchi ta'sir etish tizimidan iboratdir.
Boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usullari iqtisodiy usullarni toidirib, bozor
iqtisodiyoti qonunlari, huquqiy hujjatlarni hisobga olish va bajarishga asoslanadi.
Davlat maxsus tuzilgan boshqaruv tashkilotlari vositasida boshqariladigan
tizimga ma'muriy va tashkiliy jihatdan ta'sir o‘tkazadi. Boshqaruvning tizimida
tashkiliy usullar umumiy maqsadga erishish uchun ishlab chiqaruvchilarning
hamkorlikdagi harakati tartibga solinadigan ma'muriy hujjatlar asosida amalga
oshadi. Tashkiliy- farmoyish usulini qo‘llash asosini boshqaruvning barcha tamo-
yilariga rioya qilish tashkil etadi.
Nima sababdan boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usullari ma'muriy shakllar
bilan qo‘shib olib boriladi? - Bu ko‘p hollarda tashkiliy ta'sir ma'muriy huquqni
qo‘llash, ya'ni qaror va farmo- yishlarni amalga oshirishga asoslanadi. Lekin,
"boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usuli" tushunchasi "ma'muriy boshqaruv usu-
li" tushunchasidan bir muncha kengdir, chunki tashkiliy-farmoyish usullari
boshqaruvning turli darajalariga turli ko‘lamda va shaklda tashkiliy ta'sir etishni
o‘rganish masalalarini ham qamrab oladi. Tashkiliy-farmoyish usullari tashkiliy
aniqlikni ta'minlaydilar, tashkiliy tizim, boshqaruvning har bir bo‘g‘ini vazifalarini
belgi- lab beradi, boshqaruv apparati intizomi va faoliyati samaradorligini
ta'minlaydi, ishda tartib o‘rnatadi, qaror va farmoyishlarni bajara- di, kadrlarni
tanlaydi va joy-joyiga qo‘yadi va h. k. Boshqaruvning tashkiliy farmoyish usullari
ularning ishlab chiqaruvchilarga ta'sir etish manbaalari va yo‘nalishlari bo‘yicha
turlarga ajratiladi. Bunga bog‘liq holda ta'sir etishning tashkiliy-farmoyish usullari
uch guruhga bo‘linadi: tashkiliy-barqarorlashtiruvchi, farmoyish va in tizomiy
usullar.
Ta'sir
etishning
tashkiliv-barqarorlashtirish
usullari
asosiy
maqsadi
hamkorlikda ishlash uchun tashkiliy asos yaratishdir, ya'ni vazifa, majburiyat,
javobgarlik va vakolatlarni taqsimlash, tartib o‘rnatish va h. k. Ma 'muriy ta sirning
tashkiliy shakllarining 2 turi, ya'ni tashkiliy reglamentlash va tashkiliy me'yorlash
turlari mavjud.
Ta'sir etishning farmoyish usullari. cheklovchi hujjatlarda ko‘zda tutilmagan
mavjud vaziyatdan kelib chiqqan holda, kundalik jadal boshqarish maqsadida
qo‘llaniladi. Farmoyish ta'sirining asosiy maqsadi boshqaruv apparatining aniq
harakati, boshqaruvning barcha boiinma va xizmatlari barqaror ishlashini ta'minlab
berish- dan iborat. Ta'sir etishning farmoyish usullari buyruq, farmoyish, ko‘rsatma
va boshqa me'yoriy hujjatlar asosida amalga oshiriladi.
Buyruq - bu rahbarning qo‘l ostidagi xodimlardan ma'lum vazifani bajarishni
yozma yoki og‘zaki ravishda talab qilishidadir. Buyruq faqat chiziqli boshqaruv
tizimi rahbari tomonidan beriladi.
Farmoyish - bu xodimlardan ayrim ishlab chiqarish va xo‘jalik masalalarini
hal etishni talab qilishdir. Farmoyish boshliq o‘rin- bosarlari, xizmatlar boshliqlari,
ular ega bo‘lgan vakolatlari doira- sida beriladi.
Boshqaruv amaliyotida qo‘llaniladigan ta'sir qilish usullaridan biri - og‘zaki
ko‘rsatmadir. Ta'sir etishning bunday shaklini barcha darajadagi rahbarlar, lekin
ko‘pincha quyi darajadagi koman- dirlar, brigada boshliqlari, ustalar qo‘llaydilar.
Farmoyish vositasida ta'sir etish bajarish muddatlari bilan farq qiladi. Buyruq
va farmoyishlar uzoq yoki qisqa muddatda mo‘l- jallangan bo‘ladi.
Har bir buyruq yoki farmoyishda qanday vazifa bajarilishi, qa- chon bajarilishi
kerakligi belgilanadi. Ta'sir etishning farmoyish usuli tashkiliy ta'sirga nisbatan
uning bajarilishini nazorat qilishni ko‘proq talab etadi. Ijro etishning borishi nazorat
qilingandan so‘ng yana farmoyish bilan ta'sir etishga ehtiyoj tug‘iladi. Farmoyish
usulining qo‘llanish ko‘lami boshqaruv kadrlari malakasi, tashab- luiskorligi va
qobiliyatiga bogiiqdir.
Korxonani boshqarishda farmoyish bilan ta'sir etish faqat qo- nunga zid
bo‘lmagan holdagina bajarilishi qat'iy bo‘lgan huquqiy kuchga ega bo‘ladi. Shu
sababli barcha tizimdagi tashkiliy-farmoyish faoliyati mavjud qonunchilikka
buysungan holda amalga oshi- shi lozim.
Boshqaruvningning intizomiy ta'sir usullari tashkiliy barqarorlash- tiruvchi
va farmoyish vositasida ta'sir etish usullarini to‘ldirib, intizomiy talablar va
majburiyatlar tizimi vositasida tashkiliy aloqalar barqarorligini ta'minlashga
qaratilgan bo‘ladi.
Boshqaruvning ijtimoiy-ruhiy usullari. Boshqaruvning ijtimoiy-ruhiy
usullari - ishlab chiqaruvchi va ayrim shaxslarga ularning ijtimoiy ehtiyojlari va
ruhiy xususiyat- lariga ta'sir etish bilan boshqarish vositasidir. Boshqaruvning ijti-
moiy-ruhiy usullarini qoMlash korxonada yuz berayotgan ijtimoiy hodisalami
chuqur o‘rganish xodimlar asab tizimi kayfiyatiga ta'sir etuvchi ruhiy (asabiy)
omillarni bilishni talab etadi.
Ishlab
chiqarish
sharoitida
sotsiologiya
kishilar
ijtimoiy
aloqasi
shakllanishining asosi bo‘lgan mehnat omillarini o‘rganadi, ijtimoiy tizimlar, shu
jumladan, ishlab chiqarish tizimi rivojlanishi va amal qilish qonuniyatlari,
kishilarning jamiyatning turli qatlamlari- dagi xulq-atvori qonuniyatlarini tadqiq
qiladi. Ijtimoiy psixologiya guruh va omnia psixologiyasining xususiyatlari,
ularning shaxsning ongi va xulqiga ta'siri, kishilar faoliyatini rag‘batlantiruvchi
omil- lar, kayfiyat, ijtimoiy fikrni shakllantiruvchi omillarni o‘rganadi. Shaxs
psixologiyasi oliy asab faoliyati turlari va inson tempera- menti, xarakter i,
shaxsning irodasi, qobiliyati, hissiyoti, xotirasi, anglash va his etish qobiliyatini
o‘rganadi. mehnat psixologiyasi mehnat faoliyatlari, shu jumladan. rahbar va
mutaxassislar (kas- biy xususiyat va qobiliyatlari, kadrlarni o‘qitish usullari, dam
olish tartibi, kadrlarni tanlash va baholash usullari, mehnat jarayonining ruhiy
jihatlari) faoliyatini o‘rganadi.
Kishilarning fikrlash usulida o‘zgarish yuz berishi va ular ma- daniy hamda
bilim darajasi ortib borishi bilan ijtimoiy-ruhiy usullar ahamiyati ham ortib boradi.
Bunday sharoitda shaxsning ehtiyoj va manfaatlari ma'naviy soha tomon o‘zgarib
boradi. O‘z mehna- tidan qoniqishning muhim omili boiib ishlab chiqaruvchilarning
rahbar bilan o‘zaro yaxshi munosabati, ishlab chiqarishdagi qulay ijtimoiy-ruhiy
vaziyat xizmat qiladi.
Boshqaruvning ijtimoiy-ruhiy usullari ishlab chiqarishda mavjud ijtimoiy
mexanizmni (o‘zaro munosabat tizimi, ijtimoiy ehti- yojlarni) qo‘llashga asoslanadi.
Boshqaruvning ruhiy usullari jamoada maqbul ruhiy holat tashkil etish yo‘li
bilan kishilar o‘rtasidagi munosabatlarni tartibga solishga qaratilgandir. Ruhiy
usullarga kichiq guruh va jamoalarni tashkil etish, mehnatni insoniylashtirish,
malakali kadrlar tanlash va ularni o‘qitish va h. k.lar kiradi.
Kichiq guruh va jamoalarni tashkil etish usulini qo‘llash kichiq guruhdagi
ishchilar o‘rtasidagi maqbul miqdoriy-sifat nisbatini aniqlash imkonini beradi.
Mehnat faoliyatini insoniylashtirish deganda ranglar, musiqan- ing ruhiy
ta'siridan foydalanish, bir xil, o‘zgarmas mehnatni bartaraf etish, ijodiy yondashuvni
kengaytirish tushuniladi.
Kasbiy tanlashning mohiyati - kishilarning ruhiy xususiyatlari ularni
bajaruvchi ishlariga eng mos boiadigan qilib tanlashdan iborat. Shaxsning ruhiy
xususiyatlari jumlasiga uning qiziqish va mayl- lari, qobiliyati, temperament va
xarakteri kiradi. Shu sababli, rah- bar shaxsga rahbarlik qilganda o‘z oldiga inson
ruhiy xususiyatlari shakllanishi va rivojlanishini o‘rganishi, uning qiziqish va
qobiliyati, lemperamenti va fe'lini bilish vazifasini qo‘yishi kerak.
Shaxsning ruhiy xususiyatlarini inson faoliyatida ajratib tush- unib bo‘lmaydi,
chunki kishi qobiliyati va fe'li xususiyatlari uning faoliyati va xulqida namoyon
bo‘ladi. Insonning ommaviy faoliyati uning ruhiy holatini shakllantiradi. Insonning
qanday hayot kechiri- slii, nima bilan shug‘ulanishini bilmay vujudga kelganligi, u
yoki bu narsaga qobiliyat rivojlanganligi, fe'li shakllanganligini anglab bo‘lmaydi.
Inson, avvalo, o‘zini ijodiy shaxs sifatida baholaydi. Ishchi meh- natiga
bunday nuqtai nazardan qarash to‘g‘ri kelmaydi: moddiy ehti- yojlar birlamchi
boiib, ular qoniqqandan so‘ng nisbatan yuksak in- soniy ehtiyojlar ilgari suriladi.
Inson faoliyati ma'lum rag‘batlantiruvchi omillarga asoslangan bo‘lib, ma'lum
maqsadgaerishishgaqaratilgandir. Rag‘batlantiruvchi omil - maqsad munosabati
inson faoliyati o‘zagidir. Umumiy ma'noda rag‘batlantiruvchi omil - bu insonni
faoliyat yuritish uchun undovchi omil boiib, maqsad esa inson uni amalga oshirish
nati- jasida erishishni xohlagan narsadir.
Rag‘batlantiruvchi omil kishi xulqining ichki kuchidir. Psixolo- giyada uzoq
va qisqa rag‘batlantiruvchi omil ajratiladi. Agar inson faoliyatini rag‘batlantiruvchi
omil va o‘z oldiga qo‘ygan maqsad yaqin kelajakka mo‘ljallangan bo‘lsa, u qisqa
muddatli, agar ular uzoq istiqbolni qamrab olsa, uzoq muddatli deyiladi. Rag‘bat-
lantiruvchi omil darajasi bilan insonning mehnatga, yutuq va mu- vaffaqiyatsizlikka
nisbatan
bo‘lgan
munosabati
uzviy
bog‘liqdir.
Faqat
uzoq
muddatli
rag‘batlantiruvchi omil mehnatga ijodiy mu- nosabatda bo‘lish manbaidir.
Inson uchun faqat moddiy rag‘bat muhim, deb hisoblash no- to‘g‘ri. Unga juda
ko‘p narsa: umumiy ishda o‘z hissasi borligini his etishi, o‘zini mehnat orqali
namoyon etishi, o‘z malakasi bilan g‘ururlanishi, o‘rtoqlari hurmatiga sazovor
bo‘lish va h. k.lar ham muhimdir. Ko‘pchilik kishilar shaxsiy farovonlikka boshqa-
lar hisobiga erishilgan shaxsiy muvaffaqiyat orqali emas, mam- lakat iqtisodiyotiga
qo‘shgan mehnati hisobiga erishish lozimligini ta'kidlaydilar.
Izlanishlar mehnatga nisbatan munosabatga ta'sir etuvchi rag‘batlantiruvchi
omillar quyidagi tartibda taqsimlanishini ko‘rsatdi: mehnat mohiyati, ish haqi,
yuqori lavozimga ega bo‘lish imkoniyati, ishning qiziqarliligi, mehnatni tashkil etish
tarzi, ma'muriyatning ishchiga nisbatan munosabati.
13.3. Menejer va boshqaruv uslubi
Har bir menejer o’ziga xos boshqaruv uslubiga ega. Uslub – bu ishlash,
boshqarishdagi o’ziga xos yo’l, usul ma’nosini anglatadi. Shu nuqtai nazardan
quyidagi tushunchalarni ajrata bilish lozim:
1. boshqaruv uslubi;
2. ish uslubi;
3. rahbarning ish uslubi.
Boshqaruv uslubi – bu boshqaruv jarayonida yuzaga chiqadigan
muammolarni hal qilish usullari, yo’llari majmui.
Ish uslubi – bu boshqaruv funktsiyalarini samarali bajarish masqadida biror-
bir organning yoki rahbarning bo’ysunuvchilarga aniq va nisbatan barqaror ta’sir
ko’rsatish usuli va yo’llari majmui. Masalan:
1. Mamlakat boshqaruv organlarining ish uslubi;
2. Vazirlik, qo’mita, hokimlarning ish uslubi;
3. Sud, prokuraturaning ish uslubi;
4. Korxona, tsexlarning ish uslubi;
5. Ayrim rahbarlarning ish uslubi va hokazolar. Boshqaruvning turli pog’ona va
bosqichlarida turgan boshqaruv organlari va rahbarlarning ish uslublari xildir. Shu
nuqtai nazardan ish uslubi g’oyat ko’p qirrali tushunchadir.
Rahbarning ish uslubi – bu boshqaruv jarayonida u yoki bu masalani hal
qilishda uning o’ziga xos yondoshishi. Rahbar qaror qabul qilganda, uning
bajarilishini tashkil etganda va qo’l ostidagi kishilar ishini nazorat qilganda u o’z
vazifalariga muvofiq ish ko’radi.
Biroq bir rahbar bunda o’ziga xos ravishda, boshqaruv jarayonida o’zi uchun
mos bo’lgan, o’z rahbarlik uslubini belgilaydigan usullar bilan akat qiladi. Mutlaqo
bir xil ikki kishi bo’lmaganidek, rahbarlikda ham mutlaqo bir xil uslub yo’q.
Rahbarlik uslubi rahbarlarning o’z qo’l ostidagilari bilan aloqasida, ularning o’zaro
munosabatlarida tarkib topadi.
Uslub boshqaruv organiing intellektual salohiyati, sifatlari, uning individual
xususiyatlari bilan belgilanadi.
13.4. Rahbarlik uslubi. Rahbarlik uslubiga qarab
rahbarlarning turlarga ajratilishi
Rahbarlik uslubi boshqarish metodlari bilan muayyan o’zaro aloqada bo’ladi.
Boshqarish metodi ham boshqarish faoliyatini amalga oshirish usullari va
yo’llari majmuidan, boshqarish tizimiga samarali, maqsadga muvofiq ta’sir
ko’rsatishidan, ya’ni boshqarish funktsiyalarini amalga oshirish mexanizmidan
iboratdir.
Lekin shuni e’tiborga olish lozimki, metod – bu tamomila ob’ektiv, rahbarga
bog’liq bo’lmagan va mustaqil tushuncha. Uslub, garchi u ham taьsir o’tkazish
usullari majmuidan iborat bo’lsa-da, metoddan farq qiladi, u yoki bu rahbarning
sub’ektiv, individual xususiyatlari bilan belgilanadi.
Qiyoslash uchun shuni aytish mumkinki, musiqa notasi hamma uchun bir xil
bo’lsa-da, lekin musiqachilarning ijro etish uslub (manera)lari xildir.
Buni quyidagi misollarda ko’rishimiz mumkin. Barcha rahbarlar xodimlarni
rag’batlantirish maqsadida boshqarishning iqtisodiy metodidan foydalanishlari
kerak. Lekin ba’zi rahbarlar individual rag’batlantirishga, boshqa bir rahbarlar esa
jamoani rag’batlantirishga ko’proq mablag’ ajratishga akat qiladi. Ba’zi rahbarlar yil
choragi natijalariga, ikkinchi bir rahbarlar esa yillik ish natijalariga qarab
mukofotlashni afzal ko’radi.
Buyruq va farmoyishlar chiqarish kabi boshqarishning tashkiliy-ma’muriy
metodlaridan ham rahbarlar turlicha foydalanadi. Bular bo’lmasa ham buyruq
chiqarish va aksincha, boshqarish funktsiyalarini buyruqsiz ham muvaffaqiyatli
bajarish mumkin. Buyruq chiqarib, uni nazoratsiz qoldirish ham, uning bajarilishi
ustidan aniq va amaliy nazorat o’rnatish ham mumkin.
Shunday qilib, muayyan metodlarni amalga oshirishga xil rahbarlar o’z
individual uslubi bilan yondoshadi.
Shu bilan birga, rahbarlik uslubi butunlay individual asosga ega deb qarash
noto’g’ri bo’lar edi. Rahbarlik uslubiga boshqarish qonunlari va tamoyillari,
rahbarlarga bo’lgan yagona talablar, jamoadagi sotsial-ruhiy muhit, yuqori
rahbarlarning boshqarishda qo’llaniladigan usullari kabi ko’pgina ob’ektiv omillar
ta’sir ko’rsatadi. Demak, bir rahbarning faoliyatida rahbarlik uslubining sub’ektiv
va ob’ektiv unsurlari aralashib ketadi.
Sub’ektiv unsurlar rahbarning:
ishchanlik va shaxsiy sifatlari;
mijozi, qobiliyati va qiziqishi;
bilimi, ko’nikmasi va mahorati;
tadbirkorligi va tashabbuskorligi kabi fazilatlarida namoyon bo’ladi.
Rahbarlarning ishchanlik va ma’naviy-madaniy hislatlarini baholash
amaliyoti shuni ko’rsatadiki, bunda birinchi o’rinda e’tiqodlilik, topshirilgan ish
uchun shaxsan javobgarlikni his qilish, halollik, vijdonlilik, kishilarga nisbatan
mehribonlik va e’tibor bilan munosabatda bo’lish turadi. Asoslangan qarorlarni
mustaqil va tez qabul qilish qobiliyati, shaxsan intizomli bo’lish, mehnatsevarlik,
tashkilotchilik, jamoada intizomni yo’lga qo’yish va saqlay bilish qobiliyati juda
yuksak baholanadi.
Rahbarlik uslubi, belgisi va bo’ysunuvchilarga nisbatan munosabatiga qarab,
barcha rahbarlarni quyidagi uch turga ajratish mumkin (13.1-jadval).
13.1-jadval
Rahbarlik uslubiga qarab rahbarlarniyag turlarga ajratilishi
№ Rahbarlik
turlari
Izoh