SANOAT KORXONALARI BOSHQARUV USULLARI

Yuklangan vaqt

2025-02-25

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

33,9 KB


 
 
 
 
 
 
SANOAT KORXONALARI BOSHQARUV USULLARI 
 
 
Reja 
1. Boshqaruv usullari mazmuni va tushunchasi 
2.  Boshqaruv usullari turlari 
3. Menejer va boshqaruv uslubi 
4.Rahbarlik uslubi. Rahbarlik uslubiga qarab rahbarlarning turlarga ajratilishi   
           
13.1.Boshqaruv usullari mazmuni va tushunchasi 
 
Korxonani boshqarishda boshqaruv usullaridan o’rinli foydalanish muxim 
ahamiyat kasb etadi. Boshqaruv usullari - bu boshqaruv sub'yektining boshqaruv 
ob'yektiga 
maqsadli 
yo‘naltirilgan 
ta'sir 
o‘tkazishning 
usullari, 
ya'ni 
boshqaruvchining u boshqarayotgan ob'yektga - ishlab chiqarish jamoasiga 
qo‘yilgan maqsadlarga erishish jarayonida uning faoliyati muvofiqlashuvini 
ta'minlashdir. 
Boshqaruv usullari vositasida iqtisodiy jarayonlarga va ishlab chiqarish 
qatnashchilariga moddiy, moliyaviy, energiya, mehnat resurslarini imkoni boricha 
kam sarf qilib, yuqori natijalarga erishish maqsadida ta'sir etiladi. Ishlab chiqarish 
samaradorligi ko‘p jihatdan boshqaruv usullari mukammalligi va shakllanganligi 
bilan uzviy bog‘liqdir. 
Boshqaruv usullari boshqaruv fanida muhim o‘rinni egallab, boshqaruv qonun 
va tamoyillari bilan uzviy bog‘liqdir. Mehnat jamoasiga ta'sir etish usullari orasida 
boshqaruv mexanizmi uchun bozor iqtisodiyoti sharoitida boshqaruv ob'yektiv 
qonunlari talab- lariga muvofiq keluvchilarigina eng maqbul va maqsadga muvofiq 
deb hisoblanadi. Buning mohiyati shundaki, boshqaruv usullari bozor iqtisodiyotiga 
mansub qonunlar tizimi bilan uzviy bog‘liqdir.
SANOAT KORXONALARI BOSHQARUV USULLARI Reja 1. Boshqaruv usullari mazmuni va tushunchasi 2. Boshqaruv usullari turlari 3. Menejer va boshqaruv uslubi 4.Rahbarlik uslubi. Rahbarlik uslubiga qarab rahbarlarning turlarga ajratilishi 13.1.Boshqaruv usullari mazmuni va tushunchasi Korxonani boshqarishda boshqaruv usullaridan o’rinli foydalanish muxim ahamiyat kasb etadi. Boshqaruv usullari - bu boshqaruv sub'yektining boshqaruv ob'yektiga maqsadli yo‘naltirilgan ta'sir o‘tkazishning usullari, ya'ni boshqaruvchining u boshqarayotgan ob'yektga - ishlab chiqarish jamoasiga qo‘yilgan maqsadlarga erishish jarayonida uning faoliyati muvofiqlashuvini ta'minlashdir. Boshqaruv usullari vositasida iqtisodiy jarayonlarga va ishlab chiqarish qatnashchilariga moddiy, moliyaviy, energiya, mehnat resurslarini imkoni boricha kam sarf qilib, yuqori natijalarga erishish maqsadida ta'sir etiladi. Ishlab chiqarish samaradorligi ko‘p jihatdan boshqaruv usullari mukammalligi va shakllanganligi bilan uzviy bog‘liqdir. Boshqaruv usullari boshqaruv fanida muhim o‘rinni egallab, boshqaruv qonun va tamoyillari bilan uzviy bog‘liqdir. Mehnat jamoasiga ta'sir etish usullari orasida boshqaruv mexanizmi uchun bozor iqtisodiyoti sharoitida boshqaruv ob'yektiv qonunlari talab- lariga muvofiq keluvchilarigina eng maqbul va maqsadga muvofiq deb hisoblanadi. Buning mohiyati shundaki, boshqaruv usullari bozor iqtisodiyotiga mansub qonunlar tizimi bilan uzviy bog‘liqdir.
 
 
Boshqaruv usullari tashqi va ichki omillar ta'sirida o‘zgaradi. 
Tashqi omillarga: tashqi va ichki sharoit o‘zgarishi, iqtisodiyot- ni 
boshqarishda tub islohotlarni amalga oshirish, xalq xo‘jaligining texnikaviy 
qurollanganlik darajasini boshqarish tizimidagi o‘zga- rishlar (iqtisodiy islohotlar, 
iqtisodiyotni boshqarishning tarmoq tizimidan hududiy tizimiga o‘tish va h. k.) 
kiradi. 
Ichki omillarga: yirik ishlab chiqarish birlashmalarini tashkil etish asosida 
ishlab chiqarish markazlashuvini amalga oshirish; korxona kattaligi o‘zgarishi 
natijasida uning bir guruhdan ikkinchisiga o‘lkazilishi; ishlab chiqarishning 
ixtisoslashish darajasi o‘zgarishi; mchnatning texnika bilan taininlanish darajasi 
yaxshilanishi; ishlab chiqarishni rejalashtirish va jadal tartibga solishning mavjud 
usullarini takomillashtirish va yangilarini joriy qilish (tarmoqli rejalashtirish va 
boshqarish; ishlab chiqarishni uzluksiz tezkor re- |;ilashtirish, ishlab chiqarishni 
boshqarishni avtomatlashtirilgan ti/imini qo‘llash va h. k.) kiritish mumkin. 
Xalq xo‘jaligini boshqarishda quyidagi usullardan foydalani- ladi: iqtisodiy; 
tashkiliy, ijtimoiy, ruhiy va huquqiy. Boshqaruvning bu usullari o‘zaro uzviy 
bog‘liqdir, shu sababli ularning birortasiga ortiqcha ahamiyat berish butun ishlab 
chiqarishning me'yoriy huj- jat borishining buzilishiga olib keladi. Hozirgi davrda 
bozor iqtisodiyotini boshqarishning iqtisodiy usullari muhim ahamiyat kasb 
etmoqda. 
Iqtisodiy usullar iqtisodiy ta'sir vositalari (narx, kredit, biznes- reja, foyda, 
soliqlar, ish haqi, iqtisodiy rag‘batlantirish va h. k.) yig‘indisidan, ya'ni xo‘jalik 
faoliyatiga ta'sir etishning har bir ja- moaning mos xo‘jalik bo‘g‘ini bilan uzviy 
aloqada amal qilishini ta'minlovchi tadbirlaridan iboratdir. Ushbu usullar kishilarga 
iqtisodiy manfaatlar orqali ta'sir ko‘rsatib, boshqaruv usullari tizimida yetakchi 
urinni egallaydi. 
Iqtisodiy usuilarning mohiyati xodimlar va ishlab chiqarish jamoasiga ular 
manfaati bo‘lishini ta'minlovchi iqtisodiy sharoit yaratishdan iboratdir. 
Ma'lumki, bozor mexanizmining muhim vazifalaridan biri biznes reja va 
bozorning uzviy bog‘liq bo‘lishiga imkon yaratuvchi pul va tovar resurslari to‘g‘ri 
nisbatini ta'minlashdir. Bundan tashqari, bozor - bu tovar-pul munosabatlarining 
doimo saqlanuvchi balan- sidir. Bozor munosabatlari sharoitida rejali iqtisodiyotga
Boshqaruv usullari tashqi va ichki omillar ta'sirida o‘zgaradi. Tashqi omillarga: tashqi va ichki sharoit o‘zgarishi, iqtisodiyot- ni boshqarishda tub islohotlarni amalga oshirish, xalq xo‘jaligining texnikaviy qurollanganlik darajasini boshqarish tizimidagi o‘zga- rishlar (iqtisodiy islohotlar, iqtisodiyotni boshqarishning tarmoq tizimidan hududiy tizimiga o‘tish va h. k.) kiradi. Ichki omillarga: yirik ishlab chiqarish birlashmalarini tashkil etish asosida ishlab chiqarish markazlashuvini amalga oshirish; korxona kattaligi o‘zgarishi natijasida uning bir guruhdan ikkinchisiga o‘lkazilishi; ishlab chiqarishning ixtisoslashish darajasi o‘zgarishi; mchnatning texnika bilan taininlanish darajasi yaxshilanishi; ishlab chiqarishni rejalashtirish va jadal tartibga solishning mavjud usullarini takomillashtirish va yangilarini joriy qilish (tarmoqli rejalashtirish va boshqarish; ishlab chiqarishni uzluksiz tezkor re- |;ilashtirish, ishlab chiqarishni boshqarishni avtomatlashtirilgan ti/imini qo‘llash va h. k.) kiritish mumkin. Xalq xo‘jaligini boshqarishda quyidagi usullardan foydalani- ladi: iqtisodiy; tashkiliy, ijtimoiy, ruhiy va huquqiy. Boshqaruvning bu usullari o‘zaro uzviy bog‘liqdir, shu sababli ularning birortasiga ortiqcha ahamiyat berish butun ishlab chiqarishning me'yoriy huj- jat borishining buzilishiga olib keladi. Hozirgi davrda bozor iqtisodiyotini boshqarishning iqtisodiy usullari muhim ahamiyat kasb etmoqda. Iqtisodiy usullar iqtisodiy ta'sir vositalari (narx, kredit, biznes- reja, foyda, soliqlar, ish haqi, iqtisodiy rag‘batlantirish va h. k.) yig‘indisidan, ya'ni xo‘jalik faoliyatiga ta'sir etishning har bir ja- moaning mos xo‘jalik bo‘g‘ini bilan uzviy aloqada amal qilishini ta'minlovchi tadbirlaridan iboratdir. Ushbu usullar kishilarga iqtisodiy manfaatlar orqali ta'sir ko‘rsatib, boshqaruv usullari tizimida yetakchi urinni egallaydi. Iqtisodiy usuilarning mohiyati xodimlar va ishlab chiqarish jamoasiga ular manfaati bo‘lishini ta'minlovchi iqtisodiy sharoit yaratishdan iboratdir. Ma'lumki, bozor mexanizmining muhim vazifalaridan biri biznes reja va bozorning uzviy bog‘liq bo‘lishiga imkon yaratuvchi pul va tovar resurslari to‘g‘ri nisbatini ta'minlashdir. Bundan tashqari, bozor - bu tovar-pul munosabatlarining doimo saqlanuvchi balan- sidir. Bozor munosabatlari sharoitida rejali iqtisodiyotga
 
 
nisbatan qat'iv boshqaruv tizimi o‘rnatiladi. Bozor tamoyillari xo‘jalik rah- 
barlaridan tashabbuskorlik, korxona faoliyati masalalari bo‘yicha yuqori natijalarga 
erishish maqsadida qayishqoqlik, tavakkalchilik- ni talab etadi. 
Bozor iqtisodiyoti ma'muriy-buyruqbozlik tizimiga nisbatan qa- rama-qarshi 
tizim boiib, bozorda narx, soliq, kredit vositasida tartibga solish eng avvalo ijtimoiy 
maqsadda amalga oshiriladi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida narx va ish haqi 
o‘zgarishni qat'iy tartibga solmay, barqarorlikka erishib bo‘lmaydi. 
Shunday qilib, bozor iqtisodiyoti sharoituda boshqaruvning iqtisodiy usullari 
juda keng imkoniyatlarga ega boiib, ular mohirona va o‘z vaqtida tashkiliy-
farmoyish, ijtimoiy-ruhiy va huquqiy usullar bilan qo‘shib olib borilgan taqdirda 
yaxshi natijalarga erishish mumkin. 
Korxonalar, aksioner jamiyatlari, kichiq biznesda muhim boshqaruv 
usullaridan biri - biznes-rejalardir. U iqtisodiy jarayonlarni umummilliy 
manfaatlarni ko‘zlab, xo‘jalik amaliyotida ob'yektiv iqtisodiy qonunlardan 
foydalanish asosida, ongli ravishda, bir maqsadga intilgan holda boshqarishning 
o‘zaro uzviy bog‘liq tizimidan iboratdir. 
Biznes-reja korxona, aksionerlar jamiyati, konsernlar, kichiq biznes 
sub'yektlari faoliyatining barcha tomonlarini: mahsulot ishlab chiqarish va uni 
sotish; moddiy-texnikaviy ta'minot va ishlab chiqarish fondlaridan foydalanish, 
mehnat va ish haqi, jamoada ijtimoiy jarayonlar va h. k.larni qamrab oladi. Bozor 
munosabatlari sharoitida ularga rejalashtirish borasida keng huquqlar beriladi. 
     
13.2. Boshqaruv usullari turlari 
 
Boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usuli. Xo‘jalik tashkilotlarining ishlab 
chiqarishni boshqarish bo‘yicha faoliyati boshqaruvning turli ma'muriy yoki 
tashkiliy-farmoyish usullarini qoilash bilan bog‘liqdir. 
     Boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usullari boshqaruvchi va boshqariluvchi 
tizimlar samarali faoliyat yuritishini ta'minlovchi ta'sir etish tizimidan iboratdir. 
Boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usullari iqtisodiy usullarni toidirib, bozor 
iqtisodiyoti qonunlari, huquqiy hujjatlarni hisobga olish va bajarishga asoslanadi.
nisbatan qat'iv boshqaruv tizimi o‘rnatiladi. Bozor tamoyillari xo‘jalik rah- barlaridan tashabbuskorlik, korxona faoliyati masalalari bo‘yicha yuqori natijalarga erishish maqsadida qayishqoqlik, tavakkalchilik- ni talab etadi. Bozor iqtisodiyoti ma'muriy-buyruqbozlik tizimiga nisbatan qa- rama-qarshi tizim boiib, bozorda narx, soliq, kredit vositasida tartibga solish eng avvalo ijtimoiy maqsadda amalga oshiriladi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida narx va ish haqi o‘zgarishni qat'iy tartibga solmay, barqarorlikka erishib bo‘lmaydi. Shunday qilib, bozor iqtisodiyoti sharoituda boshqaruvning iqtisodiy usullari juda keng imkoniyatlarga ega boiib, ular mohirona va o‘z vaqtida tashkiliy- farmoyish, ijtimoiy-ruhiy va huquqiy usullar bilan qo‘shib olib borilgan taqdirda yaxshi natijalarga erishish mumkin. Korxonalar, aksioner jamiyatlari, kichiq biznesda muhim boshqaruv usullaridan biri - biznes-rejalardir. U iqtisodiy jarayonlarni umummilliy manfaatlarni ko‘zlab, xo‘jalik amaliyotida ob'yektiv iqtisodiy qonunlardan foydalanish asosida, ongli ravishda, bir maqsadga intilgan holda boshqarishning o‘zaro uzviy bog‘liq tizimidan iboratdir. Biznes-reja korxona, aksionerlar jamiyati, konsernlar, kichiq biznes sub'yektlari faoliyatining barcha tomonlarini: mahsulot ishlab chiqarish va uni sotish; moddiy-texnikaviy ta'minot va ishlab chiqarish fondlaridan foydalanish, mehnat va ish haqi, jamoada ijtimoiy jarayonlar va h. k.larni qamrab oladi. Bozor munosabatlari sharoitida ularga rejalashtirish borasida keng huquqlar beriladi. 13.2. Boshqaruv usullari turlari Boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usuli. Xo‘jalik tashkilotlarining ishlab chiqarishni boshqarish bo‘yicha faoliyati boshqaruvning turli ma'muriy yoki tashkiliy-farmoyish usullarini qoilash bilan bog‘liqdir. Boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usullari boshqaruvchi va boshqariluvchi tizimlar samarali faoliyat yuritishini ta'minlovchi ta'sir etish tizimidan iboratdir. Boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usullari iqtisodiy usullarni toidirib, bozor iqtisodiyoti qonunlari, huquqiy hujjatlarni hisobga olish va bajarishga asoslanadi.
 
 
     Davlat maxsus tuzilgan boshqaruv tashkilotlari vositasida boshqariladigan 
tizimga ma'muriy va tashkiliy jihatdan ta'sir o‘tkazadi. Boshqaruvning tizimida 
tashkiliy usullar umumiy maqsadga erishish uchun ishlab chiqaruvchilarning 
hamkorlikdagi harakati tartibga solinadigan ma'muriy hujjatlar asosida amalga 
oshadi. Tashkiliy- farmoyish usulini qo‘llash asosini boshqaruvning barcha tamo- 
yilariga rioya qilish tashkil etadi. 
     Nima sababdan boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usullari ma'muriy shakllar 
bilan qo‘shib olib boriladi? - Bu ko‘p hollarda tashkiliy ta'sir ma'muriy huquqni 
qo‘llash, ya'ni qaror va farmo- yishlarni amalga oshirishga asoslanadi. Lekin, 
"boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usuli" tushunchasi "ma'muriy boshqaruv usu- 
li" tushunchasidan bir muncha kengdir, chunki tashkiliy-farmoyish usullari 
boshqaruvning turli darajalariga turli ko‘lamda va shaklda tashkiliy ta'sir etishni 
o‘rganish masalalarini ham qamrab oladi. Tashkiliy-farmoyish usullari tashkiliy 
aniqlikni ta'minlaydilar, tashkiliy tizim, boshqaruvning har bir bo‘g‘ini vazifalarini 
belgi- lab beradi, boshqaruv apparati intizomi va faoliyati samaradorligini 
ta'minlaydi, ishda tartib o‘rnatadi, qaror va farmoyishlarni bajara- di, kadrlarni 
tanlaydi va joy-joyiga qo‘yadi va h. k. Boshqaruvning tashkiliy farmoyish usullari 
ularning ishlab chiqaruvchilarga ta'sir etish manbaalari va yo‘nalishlari bo‘yicha 
turlarga ajratiladi. Bunga bog‘liq holda ta'sir etishning tashkiliy-farmoyish usullari 
uch guruhga bo‘linadi: tashkiliy-barqarorlashtiruvchi, farmoyish va in tizomiy 
usullar. 
Ta'sir 
etishning 
tashkiliv-barqarorlashtirish 
usullari 
asosiy 
maqsadi 
hamkorlikda ishlash uchun tashkiliy asos yaratishdir, ya'ni vazifa, majburiyat, 
javobgarlik va vakolatlarni taqsimlash, tartib o‘rnatish va h. k. Ma 'muriy ta sirning 
tashkiliy shakllarining 2 turi, ya'ni tashkiliy reglamentlash va tashkiliy me'yorlash 
turlari mavjud. 
Ta'sir etishning farmoyish usullari. cheklovchi hujjatlarda ko‘zda tutilmagan 
mavjud vaziyatdan kelib chiqqan holda, kundalik jadal boshqarish maqsadida 
qo‘llaniladi. Farmoyish ta'sirining asosiy maqsadi boshqaruv apparatining aniq 
harakati, boshqaruvning barcha boiinma va xizmatlari barqaror ishlashini ta'minlab 
berish- dan iborat. Ta'sir etishning farmoyish usullari buyruq, farmoyish, ko‘rsatma 
va boshqa me'yoriy hujjatlar asosida amalga oshiriladi.
Davlat maxsus tuzilgan boshqaruv tashkilotlari vositasida boshqariladigan tizimga ma'muriy va tashkiliy jihatdan ta'sir o‘tkazadi. Boshqaruvning tizimida tashkiliy usullar umumiy maqsadga erishish uchun ishlab chiqaruvchilarning hamkorlikdagi harakati tartibga solinadigan ma'muriy hujjatlar asosida amalga oshadi. Tashkiliy- farmoyish usulini qo‘llash asosini boshqaruvning barcha tamo- yilariga rioya qilish tashkil etadi. Nima sababdan boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usullari ma'muriy shakllar bilan qo‘shib olib boriladi? - Bu ko‘p hollarda tashkiliy ta'sir ma'muriy huquqni qo‘llash, ya'ni qaror va farmo- yishlarni amalga oshirishga asoslanadi. Lekin, "boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usuli" tushunchasi "ma'muriy boshqaruv usu- li" tushunchasidan bir muncha kengdir, chunki tashkiliy-farmoyish usullari boshqaruvning turli darajalariga turli ko‘lamda va shaklda tashkiliy ta'sir etishni o‘rganish masalalarini ham qamrab oladi. Tashkiliy-farmoyish usullari tashkiliy aniqlikni ta'minlaydilar, tashkiliy tizim, boshqaruvning har bir bo‘g‘ini vazifalarini belgi- lab beradi, boshqaruv apparati intizomi va faoliyati samaradorligini ta'minlaydi, ishda tartib o‘rnatadi, qaror va farmoyishlarni bajara- di, kadrlarni tanlaydi va joy-joyiga qo‘yadi va h. k. Boshqaruvning tashkiliy farmoyish usullari ularning ishlab chiqaruvchilarga ta'sir etish manbaalari va yo‘nalishlari bo‘yicha turlarga ajratiladi. Bunga bog‘liq holda ta'sir etishning tashkiliy-farmoyish usullari uch guruhga bo‘linadi: tashkiliy-barqarorlashtiruvchi, farmoyish va in tizomiy usullar. Ta'sir etishning tashkiliv-barqarorlashtirish usullari asosiy maqsadi hamkorlikda ishlash uchun tashkiliy asos yaratishdir, ya'ni vazifa, majburiyat, javobgarlik va vakolatlarni taqsimlash, tartib o‘rnatish va h. k. Ma 'muriy ta sirning tashkiliy shakllarining 2 turi, ya'ni tashkiliy reglamentlash va tashkiliy me'yorlash turlari mavjud. Ta'sir etishning farmoyish usullari. cheklovchi hujjatlarda ko‘zda tutilmagan mavjud vaziyatdan kelib chiqqan holda, kundalik jadal boshqarish maqsadida qo‘llaniladi. Farmoyish ta'sirining asosiy maqsadi boshqaruv apparatining aniq harakati, boshqaruvning barcha boiinma va xizmatlari barqaror ishlashini ta'minlab berish- dan iborat. Ta'sir etishning farmoyish usullari buyruq, farmoyish, ko‘rsatma va boshqa me'yoriy hujjatlar asosida amalga oshiriladi.
 
 
Buyruq - bu rahbarning qo‘l ostidagi xodimlardan ma'lum vazifani bajarishni 
yozma yoki og‘zaki ravishda talab qilishidadir. Buyruq faqat chiziqli boshqaruv 
tizimi rahbari tomonidan beriladi. 
Farmoyish - bu xodimlardan ayrim ishlab chiqarish va xo‘jalik masalalarini 
hal etishni talab qilishdir. Farmoyish boshliq o‘rin- bosarlari, xizmatlar boshliqlari, 
ular ega bo‘lgan vakolatlari doira- sida beriladi. 
Boshqaruv amaliyotida qo‘llaniladigan ta'sir qilish usullaridan biri - og‘zaki 
ko‘rsatmadir. Ta'sir etishning bunday shaklini barcha darajadagi rahbarlar, lekin 
ko‘pincha quyi darajadagi koman- dirlar, brigada boshliqlari, ustalar qo‘llaydilar. 
Farmoyish vositasida ta'sir etish bajarish muddatlari bilan farq qiladi. Buyruq 
va farmoyishlar uzoq yoki qisqa muddatda mo‘l- jallangan bo‘ladi. 
Har bir buyruq yoki farmoyishda qanday vazifa bajarilishi, qa- chon bajarilishi 
kerakligi belgilanadi. Ta'sir etishning farmoyish usuli tashkiliy ta'sirga nisbatan 
uning bajarilishini nazorat qilishni ko‘proq talab etadi. Ijro etishning borishi nazorat 
qilingandan so‘ng yana farmoyish bilan ta'sir etishga ehtiyoj tug‘iladi. Farmoyish 
usulining qo‘llanish ko‘lami boshqaruv kadrlari malakasi, tashab- luiskorligi va 
qobiliyatiga bogiiqdir. 
Korxonani boshqarishda farmoyish bilan ta'sir etish faqat qo- nunga zid 
bo‘lmagan holdagina bajarilishi qat'iy bo‘lgan huquqiy kuchga ega bo‘ladi. Shu 
sababli barcha tizimdagi tashkiliy-farmoyish faoliyati mavjud qonunchilikka 
buysungan holda amalga oshi- shi lozim. 
Boshqaruvningning intizomiy ta'sir usullari tashkiliy barqarorlash- tiruvchi 
va farmoyish vositasida ta'sir etish usullarini to‘ldirib, intizomiy talablar va 
majburiyatlar tizimi vositasida tashkiliy aloqalar barqarorligini ta'minlashga 
qaratilgan bo‘ladi.
Buyruq - bu rahbarning qo‘l ostidagi xodimlardan ma'lum vazifani bajarishni yozma yoki og‘zaki ravishda talab qilishidadir. Buyruq faqat chiziqli boshqaruv tizimi rahbari tomonidan beriladi. Farmoyish - bu xodimlardan ayrim ishlab chiqarish va xo‘jalik masalalarini hal etishni talab qilishdir. Farmoyish boshliq o‘rin- bosarlari, xizmatlar boshliqlari, ular ega bo‘lgan vakolatlari doira- sida beriladi. Boshqaruv amaliyotida qo‘llaniladigan ta'sir qilish usullaridan biri - og‘zaki ko‘rsatmadir. Ta'sir etishning bunday shaklini barcha darajadagi rahbarlar, lekin ko‘pincha quyi darajadagi koman- dirlar, brigada boshliqlari, ustalar qo‘llaydilar. Farmoyish vositasida ta'sir etish bajarish muddatlari bilan farq qiladi. Buyruq va farmoyishlar uzoq yoki qisqa muddatda mo‘l- jallangan bo‘ladi. Har bir buyruq yoki farmoyishda qanday vazifa bajarilishi, qa- chon bajarilishi kerakligi belgilanadi. Ta'sir etishning farmoyish usuli tashkiliy ta'sirga nisbatan uning bajarilishini nazorat qilishni ko‘proq talab etadi. Ijro etishning borishi nazorat qilingandan so‘ng yana farmoyish bilan ta'sir etishga ehtiyoj tug‘iladi. Farmoyish usulining qo‘llanish ko‘lami boshqaruv kadrlari malakasi, tashab- luiskorligi va qobiliyatiga bogiiqdir. Korxonani boshqarishda farmoyish bilan ta'sir etish faqat qo- nunga zid bo‘lmagan holdagina bajarilishi qat'iy bo‘lgan huquqiy kuchga ega bo‘ladi. Shu sababli barcha tizimdagi tashkiliy-farmoyish faoliyati mavjud qonunchilikka buysungan holda amalga oshi- shi lozim. Boshqaruvningning intizomiy ta'sir usullari tashkiliy barqarorlash- tiruvchi va farmoyish vositasida ta'sir etish usullarini to‘ldirib, intizomiy talablar va majburiyatlar tizimi vositasida tashkiliy aloqalar barqarorligini ta'minlashga qaratilgan bo‘ladi.
 
 
Boshqaruvning ijtimoiy-ruhiy usullari. Boshqaruvning ijtimoiy-ruhiy 
usullari - ishlab chiqaruvchi va ayrim shaxslarga ularning ijtimoiy ehtiyojlari va 
ruhiy xususiyat- lariga ta'sir etish bilan boshqarish vositasidir. Boshqaruvning ijti- 
moiy-ruhiy usullarini qoMlash korxonada yuz berayotgan ijtimoiy hodisalami 
chuqur o‘rganish xodimlar asab tizimi kayfiyatiga ta'sir etuvchi ruhiy (asabiy) 
omillarni bilishni talab etadi. 
Ishlab 
chiqarish 
sharoitida 
sotsiologiya 
kishilar 
ijtimoiy 
aloqasi 
shakllanishining asosi bo‘lgan mehnat omillarini o‘rganadi, ijtimoiy tizimlar, shu 
jumladan, ishlab chiqarish tizimi rivojlanishi va amal qilish qonuniyatlari, 
kishilarning jamiyatning turli qatlamlari- dagi xulq-atvori qonuniyatlarini tadqiq 
qiladi. Ijtimoiy psixologiya guruh va omnia psixologiyasining xususiyatlari, 
ularning shaxsning ongi va xulqiga ta'siri, kishilar faoliyatini rag‘batlantiruvchi 
omil- lar, kayfiyat, ijtimoiy fikrni shakllantiruvchi omillarni o‘rganadi. Shaxs 
psixologiyasi oliy asab faoliyati turlari va inson tempera- menti, xarakter i, 
shaxsning irodasi, qobiliyati, hissiyoti, xotirasi, anglash va his etish qobiliyatini 
o‘rganadi. mehnat psixologiyasi mehnat faoliyatlari, shu jumladan. rahbar va 
mutaxassislar (kas- biy xususiyat va qobiliyatlari, kadrlarni o‘qitish usullari, dam 
olish tartibi, kadrlarni tanlash va baholash usullari, mehnat jarayonining ruhiy 
jihatlari) faoliyatini o‘rganadi. 
Kishilarning fikrlash usulida o‘zgarish yuz berishi va ular ma- daniy hamda 
bilim darajasi ortib borishi bilan ijtimoiy-ruhiy usullar ahamiyati ham ortib boradi. 
Bunday sharoitda shaxsning ehtiyoj va manfaatlari ma'naviy soha tomon o‘zgarib 
boradi. O‘z mehna- tidan qoniqishning muhim omili boiib ishlab chiqaruvchilarning 
rahbar bilan o‘zaro yaxshi munosabati, ishlab chiqarishdagi qulay ijtimoiy-ruhiy 
vaziyat xizmat qiladi. 
Boshqaruvning ijtimoiy-ruhiy usullari ishlab chiqarishda mavjud ijtimoiy 
mexanizmni (o‘zaro munosabat tizimi, ijtimoiy ehti- yojlarni) qo‘llashga asoslanadi. 
Boshqaruvning ruhiy usullari jamoada maqbul ruhiy holat tashkil etish yo‘li 
bilan kishilar o‘rtasidagi munosabatlarni tartibga solishga qaratilgandir. Ruhiy 
usullarga kichiq guruh va jamoalarni tashkil etish, mehnatni insoniylashtirish, 
malakali kadrlar tanlash va ularni o‘qitish va h. k.lar kiradi.
Boshqaruvning ijtimoiy-ruhiy usullari. Boshqaruvning ijtimoiy-ruhiy usullari - ishlab chiqaruvchi va ayrim shaxslarga ularning ijtimoiy ehtiyojlari va ruhiy xususiyat- lariga ta'sir etish bilan boshqarish vositasidir. Boshqaruvning ijti- moiy-ruhiy usullarini qoMlash korxonada yuz berayotgan ijtimoiy hodisalami chuqur o‘rganish xodimlar asab tizimi kayfiyatiga ta'sir etuvchi ruhiy (asabiy) omillarni bilishni talab etadi. Ishlab chiqarish sharoitida sotsiologiya kishilar ijtimoiy aloqasi shakllanishining asosi bo‘lgan mehnat omillarini o‘rganadi, ijtimoiy tizimlar, shu jumladan, ishlab chiqarish tizimi rivojlanishi va amal qilish qonuniyatlari, kishilarning jamiyatning turli qatlamlari- dagi xulq-atvori qonuniyatlarini tadqiq qiladi. Ijtimoiy psixologiya guruh va omnia psixologiyasining xususiyatlari, ularning shaxsning ongi va xulqiga ta'siri, kishilar faoliyatini rag‘batlantiruvchi omil- lar, kayfiyat, ijtimoiy fikrni shakllantiruvchi omillarni o‘rganadi. Shaxs psixologiyasi oliy asab faoliyati turlari va inson tempera- menti, xarakter i, shaxsning irodasi, qobiliyati, hissiyoti, xotirasi, anglash va his etish qobiliyatini o‘rganadi. mehnat psixologiyasi mehnat faoliyatlari, shu jumladan. rahbar va mutaxassislar (kas- biy xususiyat va qobiliyatlari, kadrlarni o‘qitish usullari, dam olish tartibi, kadrlarni tanlash va baholash usullari, mehnat jarayonining ruhiy jihatlari) faoliyatini o‘rganadi. Kishilarning fikrlash usulida o‘zgarish yuz berishi va ular ma- daniy hamda bilim darajasi ortib borishi bilan ijtimoiy-ruhiy usullar ahamiyati ham ortib boradi. Bunday sharoitda shaxsning ehtiyoj va manfaatlari ma'naviy soha tomon o‘zgarib boradi. O‘z mehna- tidan qoniqishning muhim omili boiib ishlab chiqaruvchilarning rahbar bilan o‘zaro yaxshi munosabati, ishlab chiqarishdagi qulay ijtimoiy-ruhiy vaziyat xizmat qiladi. Boshqaruvning ijtimoiy-ruhiy usullari ishlab chiqarishda mavjud ijtimoiy mexanizmni (o‘zaro munosabat tizimi, ijtimoiy ehti- yojlarni) qo‘llashga asoslanadi. Boshqaruvning ruhiy usullari jamoada maqbul ruhiy holat tashkil etish yo‘li bilan kishilar o‘rtasidagi munosabatlarni tartibga solishga qaratilgandir. Ruhiy usullarga kichiq guruh va jamoalarni tashkil etish, mehnatni insoniylashtirish, malakali kadrlar tanlash va ularni o‘qitish va h. k.lar kiradi.
 
 
Kichiq guruh va jamoalarni tashkil etish usulini qo‘llash kichiq guruhdagi 
ishchilar o‘rtasidagi maqbul miqdoriy-sifat nisbatini aniqlash imkonini beradi. 
Mehnat faoliyatini insoniylashtirish deganda ranglar, musiqan- ing ruhiy 
ta'siridan foydalanish, bir xil, o‘zgarmas mehnatni bartaraf etish, ijodiy yondashuvni 
kengaytirish tushuniladi. 
Kasbiy tanlashning mohiyati - kishilarning ruhiy xususiyatlari ularni 
bajaruvchi ishlariga eng mos boiadigan qilib tanlashdan iborat. Shaxsning ruhiy 
xususiyatlari jumlasiga uning qiziqish va mayl- lari, qobiliyati, temperament va 
xarakteri kiradi. Shu sababli, rah- bar shaxsga rahbarlik qilganda o‘z oldiga inson 
ruhiy xususiyatlari shakllanishi va rivojlanishini o‘rganishi, uning qiziqish va 
qobiliyati, lemperamenti va fe'lini bilish vazifasini qo‘yishi kerak. 
Shaxsning ruhiy xususiyatlarini inson faoliyatida ajratib tush- unib bo‘lmaydi, 
chunki kishi qobiliyati va fe'li xususiyatlari uning faoliyati va xulqida namoyon 
bo‘ladi. Insonning ommaviy faoliyati uning ruhiy holatini shakllantiradi. Insonning 
qanday hayot kechiri- slii, nima bilan shug‘ulanishini bilmay vujudga kelganligi, u 
yoki bu narsaga qobiliyat rivojlanganligi, fe'li shakllanganligini anglab bo‘lmaydi. 
Inson, avvalo, o‘zini ijodiy shaxs sifatida baholaydi. Ishchi meh- natiga 
bunday nuqtai nazardan qarash to‘g‘ri kelmaydi: moddiy ehti- yojlar birlamchi 
boiib, ular qoniqqandan so‘ng nisbatan yuksak in- soniy ehtiyojlar ilgari suriladi. 
Inson faoliyati ma'lum rag‘batlantiruvchi omillarga asoslangan bo‘lib, ma'lum 
maqsadgaerishishgaqaratilgandir. Rag‘batlantiruvchi omil - maqsad munosabati 
inson faoliyati o‘zagidir. Umumiy ma'noda rag‘batlantiruvchi omil - bu insonni 
faoliyat yuritish uchun undovchi omil boiib, maqsad esa inson uni amalga oshirish 
nati- jasida erishishni xohlagan narsadir. 
Rag‘batlantiruvchi omil kishi xulqining ichki kuchidir. Psixolo- giyada uzoq 
va qisqa rag‘batlantiruvchi omil ajratiladi. Agar inson faoliyatini rag‘batlantiruvchi 
omil va o‘z oldiga qo‘ygan maqsad yaqin kelajakka mo‘ljallangan bo‘lsa, u qisqa 
muddatli, agar ular uzoq istiqbolni qamrab olsa, uzoq muddatli deyiladi. Rag‘bat-
lantiruvchi omil darajasi bilan insonning mehnatga, yutuq va mu- vaffaqiyatsizlikka 
nisbatan 
bo‘lgan 
munosabati 
uzviy 
bog‘liqdir. 
Faqat 
uzoq 
muddatli 
rag‘batlantiruvchi omil mehnatga ijodiy mu- nosabatda bo‘lish manbaidir.
Kichiq guruh va jamoalarni tashkil etish usulini qo‘llash kichiq guruhdagi ishchilar o‘rtasidagi maqbul miqdoriy-sifat nisbatini aniqlash imkonini beradi. Mehnat faoliyatini insoniylashtirish deganda ranglar, musiqan- ing ruhiy ta'siridan foydalanish, bir xil, o‘zgarmas mehnatni bartaraf etish, ijodiy yondashuvni kengaytirish tushuniladi. Kasbiy tanlashning mohiyati - kishilarning ruhiy xususiyatlari ularni bajaruvchi ishlariga eng mos boiadigan qilib tanlashdan iborat. Shaxsning ruhiy xususiyatlari jumlasiga uning qiziqish va mayl- lari, qobiliyati, temperament va xarakteri kiradi. Shu sababli, rah- bar shaxsga rahbarlik qilganda o‘z oldiga inson ruhiy xususiyatlari shakllanishi va rivojlanishini o‘rganishi, uning qiziqish va qobiliyati, lemperamenti va fe'lini bilish vazifasini qo‘yishi kerak. Shaxsning ruhiy xususiyatlarini inson faoliyatida ajratib tush- unib bo‘lmaydi, chunki kishi qobiliyati va fe'li xususiyatlari uning faoliyati va xulqida namoyon bo‘ladi. Insonning ommaviy faoliyati uning ruhiy holatini shakllantiradi. Insonning qanday hayot kechiri- slii, nima bilan shug‘ulanishini bilmay vujudga kelganligi, u yoki bu narsaga qobiliyat rivojlanganligi, fe'li shakllanganligini anglab bo‘lmaydi. Inson, avvalo, o‘zini ijodiy shaxs sifatida baholaydi. Ishchi meh- natiga bunday nuqtai nazardan qarash to‘g‘ri kelmaydi: moddiy ehti- yojlar birlamchi boiib, ular qoniqqandan so‘ng nisbatan yuksak in- soniy ehtiyojlar ilgari suriladi. Inson faoliyati ma'lum rag‘batlantiruvchi omillarga asoslangan bo‘lib, ma'lum maqsadgaerishishgaqaratilgandir. Rag‘batlantiruvchi omil - maqsad munosabati inson faoliyati o‘zagidir. Umumiy ma'noda rag‘batlantiruvchi omil - bu insonni faoliyat yuritish uchun undovchi omil boiib, maqsad esa inson uni amalga oshirish nati- jasida erishishni xohlagan narsadir. Rag‘batlantiruvchi omil kishi xulqining ichki kuchidir. Psixolo- giyada uzoq va qisqa rag‘batlantiruvchi omil ajratiladi. Agar inson faoliyatini rag‘batlantiruvchi omil va o‘z oldiga qo‘ygan maqsad yaqin kelajakka mo‘ljallangan bo‘lsa, u qisqa muddatli, agar ular uzoq istiqbolni qamrab olsa, uzoq muddatli deyiladi. Rag‘bat- lantiruvchi omil darajasi bilan insonning mehnatga, yutuq va mu- vaffaqiyatsizlikka nisbatan bo‘lgan munosabati uzviy bog‘liqdir. Faqat uzoq muddatli rag‘batlantiruvchi omil mehnatga ijodiy mu- nosabatda bo‘lish manbaidir.
 
 
Inson uchun faqat moddiy rag‘bat muhim, deb hisoblash no- to‘g‘ri. Unga juda 
ko‘p narsa: umumiy ishda o‘z hissasi borligini his etishi, o‘zini mehnat orqali 
namoyon etishi, o‘z malakasi bilan g‘ururlanishi, o‘rtoqlari hurmatiga sazovor 
bo‘lish va h. k.lar ham muhimdir. Ko‘pchilik kishilar shaxsiy farovonlikka boshqa- 
lar hisobiga erishilgan shaxsiy muvaffaqiyat orqali emas, mam- lakat iqtisodiyotiga 
qo‘shgan mehnati hisobiga erishish lozimligini ta'kidlaydilar. 
Izlanishlar mehnatga nisbatan munosabatga ta'sir etuvchi rag‘batlantiruvchi 
omillar quyidagi tartibda taqsimlanishini ko‘rsatdi: mehnat mohiyati, ish haqi, 
yuqori lavozimga ega bo‘lish imkoniyati, ishning qiziqarliligi, mehnatni tashkil etish 
tarzi, ma'muriyatning ishchiga nisbatan munosabati. 
13.3. Menejer va boshqaruv uslubi 
 
 Har bir menejer o’ziga xos boshqaruv uslubiga ega. Uslub – bu ishlash, 
boshqarishdagi o’ziga xos yo’l, usul ma’nosini anglatadi. Shu nuqtai nazardan 
quyidagi tushunchalarni ajrata bilish lozim: 
1. boshqaruv uslubi; 
2. ish uslubi; 
              3. rahbarning ish uslubi. 
Boshqaruv uslubi – bu boshqaruv jarayonida yuzaga chiqadigan 
muammolarni hal qilish usullari, yo’llari majmui. 
Ish uslubi – bu boshqaruv funktsiyalarini samarali bajarish masqadida biror-
bir organning yoki rahbarning bo’ysunuvchilarga aniq va nisbatan barqaror ta’sir 
ko’rsatish usuli va yo’llari majmui. Masalan: 
1. Mamlakat boshqaruv organlarining ish uslubi; 
2. Vazirlik, qo’mita, hokimlarning ish uslubi; 
3. Sud, prokuraturaning ish uslubi; 
4. Korxona, tsexlarning ish uslubi; 
5. Ayrim rahbarlarning ish uslubi va hokazolar. Boshqaruvning turli pog’ona va 
bosqichlarida turgan boshqaruv organlari va rahbarlarning ish uslublari  xildir. Shu 
nuqtai nazardan ish uslubi g’oyat ko’p qirrali tushunchadir.
Inson uchun faqat moddiy rag‘bat muhim, deb hisoblash no- to‘g‘ri. Unga juda ko‘p narsa: umumiy ishda o‘z hissasi borligini his etishi, o‘zini mehnat orqali namoyon etishi, o‘z malakasi bilan g‘ururlanishi, o‘rtoqlari hurmatiga sazovor bo‘lish va h. k.lar ham muhimdir. Ko‘pchilik kishilar shaxsiy farovonlikka boshqa- lar hisobiga erishilgan shaxsiy muvaffaqiyat orqali emas, mam- lakat iqtisodiyotiga qo‘shgan mehnati hisobiga erishish lozimligini ta'kidlaydilar. Izlanishlar mehnatga nisbatan munosabatga ta'sir etuvchi rag‘batlantiruvchi omillar quyidagi tartibda taqsimlanishini ko‘rsatdi: mehnat mohiyati, ish haqi, yuqori lavozimga ega bo‘lish imkoniyati, ishning qiziqarliligi, mehnatni tashkil etish tarzi, ma'muriyatning ishchiga nisbatan munosabati. 13.3. Menejer va boshqaruv uslubi Har bir menejer o’ziga xos boshqaruv uslubiga ega. Uslub – bu ishlash, boshqarishdagi o’ziga xos yo’l, usul ma’nosini anglatadi. Shu nuqtai nazardan quyidagi tushunchalarni ajrata bilish lozim: 1. boshqaruv uslubi; 2. ish uslubi; 3. rahbarning ish uslubi. Boshqaruv uslubi – bu boshqaruv jarayonida yuzaga chiqadigan muammolarni hal qilish usullari, yo’llari majmui. Ish uslubi – bu boshqaruv funktsiyalarini samarali bajarish masqadida biror- bir organning yoki rahbarning bo’ysunuvchilarga aniq va nisbatan barqaror ta’sir ko’rsatish usuli va yo’llari majmui. Masalan: 1. Mamlakat boshqaruv organlarining ish uslubi; 2. Vazirlik, qo’mita, hokimlarning ish uslubi; 3. Sud, prokuraturaning ish uslubi; 4. Korxona, tsexlarning ish uslubi; 5. Ayrim rahbarlarning ish uslubi va hokazolar. Boshqaruvning turli pog’ona va bosqichlarida turgan boshqaruv organlari va rahbarlarning ish uslublari xildir. Shu nuqtai nazardan ish uslubi g’oyat ko’p qirrali tushunchadir.
 
 
Rahbarning ish uslubi – bu boshqaruv jarayonida u yoki bu masalani hal 
qilishda uning o’ziga xos yondoshishi. Rahbar qaror qabul qilganda, uning 
bajarilishini tashkil etganda va qo’l ostidagi kishilar ishini nazorat qilganda u o’z 
vazifalariga muvofiq ish ko’radi. 
Biroq  bir rahbar bunda o’ziga xos ravishda, boshqaruv jarayonida o’zi uchun 
mos bo’lgan, o’z rahbarlik uslubini belgilaydigan usullar bilan akat qiladi. Mutlaqo 
bir xil ikki kishi bo’lmaganidek, rahbarlikda ham mutlaqo bir xil uslub yo’q. 
Rahbarlik uslubi rahbarlarning o’z qo’l ostidagilari bilan aloqasida, ularning o’zaro 
munosabatlarida tarkib topadi. 
Uslub boshqaruv organiing intellektual salohiyati, sifatlari, uning individual 
xususiyatlari bilan belgilanadi. 
 
13.4. Rahbarlik uslubi. Rahbarlik uslubiga qarab  
rahbarlarning turlarga ajratilishi 
 
Rahbarlik uslubi boshqarish metodlari bilan muayyan o’zaro aloqada bo’ladi. 
Boshqarish metodi ham boshqarish faoliyatini amalga oshirish usullari va 
yo’llari majmuidan, boshqarish tizimiga samarali, maqsadga muvofiq ta’sir 
ko’rsatishidan, ya’ni boshqarish funktsiyalarini amalga oshirish mexanizmidan 
iboratdir. 
Lekin shuni e’tiborga olish lozimki, metod – bu tamomila ob’ektiv, rahbarga 
bog’liq bo’lmagan va mustaqil tushuncha. Uslub, garchi u ham taьsir o’tkazish 
usullari majmuidan iborat bo’lsa-da, metoddan farq qiladi, u yoki bu rahbarning 
sub’ektiv, individual xususiyatlari bilan belgilanadi. 
Qiyoslash uchun shuni aytish mumkinki, musiqa notasi hamma uchun bir xil 
bo’lsa-da, lekin musiqachilarning ijro etish uslub (manera)lari  xildir. 
Buni quyidagi misollarda ko’rishimiz mumkin. Barcha rahbarlar xodimlarni 
rag’batlantirish maqsadida boshqarishning iqtisodiy metodidan foydalanishlari 
kerak. Lekin ba’zi rahbarlar individual rag’batlantirishga, boshqa bir rahbarlar esa 
jamoani rag’batlantirishga ko’proq mablag’ ajratishga akat qiladi. Ba’zi rahbarlar yil 
choragi natijalariga, ikkinchi bir rahbarlar esa yillik ish natijalariga qarab 
mukofotlashni afzal ko’radi.
Rahbarning ish uslubi – bu boshqaruv jarayonida u yoki bu masalani hal qilishda uning o’ziga xos yondoshishi. Rahbar qaror qabul qilganda, uning bajarilishini tashkil etganda va qo’l ostidagi kishilar ishini nazorat qilganda u o’z vazifalariga muvofiq ish ko’radi. Biroq bir rahbar bunda o’ziga xos ravishda, boshqaruv jarayonida o’zi uchun mos bo’lgan, o’z rahbarlik uslubini belgilaydigan usullar bilan akat qiladi. Mutlaqo bir xil ikki kishi bo’lmaganidek, rahbarlikda ham mutlaqo bir xil uslub yo’q. Rahbarlik uslubi rahbarlarning o’z qo’l ostidagilari bilan aloqasida, ularning o’zaro munosabatlarida tarkib topadi. Uslub boshqaruv organiing intellektual salohiyati, sifatlari, uning individual xususiyatlari bilan belgilanadi. 13.4. Rahbarlik uslubi. Rahbarlik uslubiga qarab rahbarlarning turlarga ajratilishi Rahbarlik uslubi boshqarish metodlari bilan muayyan o’zaro aloqada bo’ladi. Boshqarish metodi ham boshqarish faoliyatini amalga oshirish usullari va yo’llari majmuidan, boshqarish tizimiga samarali, maqsadga muvofiq ta’sir ko’rsatishidan, ya’ni boshqarish funktsiyalarini amalga oshirish mexanizmidan iboratdir. Lekin shuni e’tiborga olish lozimki, metod – bu tamomila ob’ektiv, rahbarga bog’liq bo’lmagan va mustaqil tushuncha. Uslub, garchi u ham taьsir o’tkazish usullari majmuidan iborat bo’lsa-da, metoddan farq qiladi, u yoki bu rahbarning sub’ektiv, individual xususiyatlari bilan belgilanadi. Qiyoslash uchun shuni aytish mumkinki, musiqa notasi hamma uchun bir xil bo’lsa-da, lekin musiqachilarning ijro etish uslub (manera)lari xildir. Buni quyidagi misollarda ko’rishimiz mumkin. Barcha rahbarlar xodimlarni rag’batlantirish maqsadida boshqarishning iqtisodiy metodidan foydalanishlari kerak. Lekin ba’zi rahbarlar individual rag’batlantirishga, boshqa bir rahbarlar esa jamoani rag’batlantirishga ko’proq mablag’ ajratishga akat qiladi. Ba’zi rahbarlar yil choragi natijalariga, ikkinchi bir rahbarlar esa yillik ish natijalariga qarab mukofotlashni afzal ko’radi.
 
 
Buyruq va farmoyishlar chiqarish kabi boshqarishning tashkiliy-ma’muriy 
metodlaridan ham rahbarlar turlicha foydalanadi. Bular bo’lmasa ham buyruq 
chiqarish va aksincha, boshqarish funktsiyalarini buyruqsiz ham muvaffaqiyatli 
bajarish mumkin. Buyruq chiqarib, uni nazoratsiz qoldirish ham, uning bajarilishi 
ustidan aniq va amaliy nazorat o’rnatish ham mumkin. 
Shunday qilib, muayyan metodlarni amalga oshirishga  xil rahbarlar o’z 
individual uslubi bilan yondoshadi. 
Shu bilan birga, rahbarlik uslubi butunlay individual asosga ega deb qarash 
noto’g’ri bo’lar edi. Rahbarlik uslubiga boshqarish qonunlari va tamoyillari, 
rahbarlarga bo’lgan yagona talablar, jamoadagi sotsial-ruhiy muhit, yuqori 
rahbarlarning boshqarishda qo’llaniladigan usullari kabi ko’pgina ob’ektiv omillar 
ta’sir ko’rsatadi. Demak,  bir rahbarning faoliyatida rahbarlik uslubining sub’ektiv 
va ob’ektiv unsurlari aralashib ketadi. 
 Sub’ektiv unsurlar rahbarning: 
 ishchanlik va shaxsiy sifatlari; 
 mijozi, qobiliyati va qiziqishi; 
 bilimi, ko’nikmasi va mahorati; 
 tadbirkorligi va tashabbuskorligi kabi fazilatlarida namoyon bo’ladi. 
Rahbarlarning ishchanlik va ma’naviy-madaniy hislatlarini baholash 
amaliyoti shuni ko’rsatadiki, bunda birinchi o’rinda e’tiqodlilik, topshirilgan ish 
uchun shaxsan javobgarlikni his qilish, halollik, vijdonlilik, kishilarga nisbatan 
mehribonlik va e’tibor bilan munosabatda bo’lish turadi. Asoslangan qarorlarni 
mustaqil va tez qabul qilish qobiliyati, shaxsan intizomli bo’lish, mehnatsevarlik, 
tashkilotchilik, jamoada intizomni yo’lga qo’yish va saqlay bilish qobiliyati juda 
yuksak baholanadi. 
Rahbarlik uslubi, belgisi va bo’ysunuvchilarga nisbatan munosabatiga qarab, 
barcha rahbarlarni quyidagi uch turga ajratish mumkin (13.1-jadval). 
13.1-jadval 
Rahbarlik uslubiga qarab rahbarlarniyag turlarga ajratilishi 
№ Rahbarlik 
turlari 
Izoh
Buyruq va farmoyishlar chiqarish kabi boshqarishning tashkiliy-ma’muriy metodlaridan ham rahbarlar turlicha foydalanadi. Bular bo’lmasa ham buyruq chiqarish va aksincha, boshqarish funktsiyalarini buyruqsiz ham muvaffaqiyatli bajarish mumkin. Buyruq chiqarib, uni nazoratsiz qoldirish ham, uning bajarilishi ustidan aniq va amaliy nazorat o’rnatish ham mumkin. Shunday qilib, muayyan metodlarni amalga oshirishga xil rahbarlar o’z individual uslubi bilan yondoshadi. Shu bilan birga, rahbarlik uslubi butunlay individual asosga ega deb qarash noto’g’ri bo’lar edi. Rahbarlik uslubiga boshqarish qonunlari va tamoyillari, rahbarlarga bo’lgan yagona talablar, jamoadagi sotsial-ruhiy muhit, yuqori rahbarlarning boshqarishda qo’llaniladigan usullari kabi ko’pgina ob’ektiv omillar ta’sir ko’rsatadi. Demak, bir rahbarning faoliyatida rahbarlik uslubining sub’ektiv va ob’ektiv unsurlari aralashib ketadi. Sub’ektiv unsurlar rahbarning:  ishchanlik va shaxsiy sifatlari;  mijozi, qobiliyati va qiziqishi;  bilimi, ko’nikmasi va mahorati;  tadbirkorligi va tashabbuskorligi kabi fazilatlarida namoyon bo’ladi. Rahbarlarning ishchanlik va ma’naviy-madaniy hislatlarini baholash amaliyoti shuni ko’rsatadiki, bunda birinchi o’rinda e’tiqodlilik, topshirilgan ish uchun shaxsan javobgarlikni his qilish, halollik, vijdonlilik, kishilarga nisbatan mehribonlik va e’tibor bilan munosabatda bo’lish turadi. Asoslangan qarorlarni mustaqil va tez qabul qilish qobiliyati, shaxsan intizomli bo’lish, mehnatsevarlik, tashkilotchilik, jamoada intizomni yo’lga qo’yish va saqlay bilish qobiliyati juda yuksak baholanadi. Rahbarlik uslubi, belgisi va bo’ysunuvchilarga nisbatan munosabatiga qarab, barcha rahbarlarni quyidagi uch turga ajratish mumkin (13.1-jadval). 13.1-jadval Rahbarlik uslubiga qarab rahbarlarniyag turlarga ajratilishi № Rahbarlik turlari Izoh