SANOAT MAHSULOTINING SIFATI VA UNING RAQOBATBARDOSHLIGI

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

51,7 KB


 
1 
 
 
 
 
 
SANOAT MAHSULOTINING SIFATI VA UNING 
RAQOBATBARDOSHLIGI 
 
 
Reja: 
1. Sifat tushunchasi va uni oshirish zaruriyati.  
2. Mahsulotning sifat ko‘rsatkichlari va ularni baholash usullari.  
3. Mahsulot sifatini boshqarish va uni oshirish yo‘llari.  
4. Standartlashtirish, sertifikatsiyalashtirish, attestatsiya va nazorat qilish. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
1 SANOAT MAHSULOTINING SIFATI VA UNING RAQOBATBARDOSHLIGI Reja: 1. Sifat tushunchasi va uni oshirish zaruriyati. 2. Mahsulotning sifat ko‘rsatkichlari va ularni baholash usullari. 3. Mahsulot sifatini boshqarish va uni oshirish yo‘llari. 4. Standartlashtirish, sertifikatsiyalashtirish, attestatsiya va nazorat qilish.
 
2 
 
 
 
Tayanch so‘z va iboralar: foydalanish, mukammal, korxona, faoliyat, 
rejalashtirish, qiymat, ko‘rsatkichlar tizimi, oshirish, rag‘batlantirish, yaxshilash, 
iqtisodiy samaradorlik, raqobatbardoshlik. 
 
1. Sifat tushunchasi va uni oshirish zaruriyati 
 
Zamonaviy bozor iqtisodiyoti ishlab chiqariladigan mahsulot sifatiga 
boshqacha prinsipial talablar qo‘yadi. Chunki hozirgi zamonda har qanday firmaning 
omon qolishi, uning tovarlar va xizmatlar bozoridagi mustaxkam mavqei 
raqobatbardoshlik darajasi bilan belgilanadi. O‘z navbatida raqobatbardoshlik ikki 
ko‘rsatkich bilan - baho va mahsulot sifatining darajasi bilan bog‘liqdir. 
Ishlab chiqarishni erkinlashtirish davrida ikkinchi omil birinchi o‘ringa 
ko‘tarilmoqda. Chunki sifat korxonaning obro‘si va yanada gullashi hamda sifatni 
boshqarish bo‘yicha ish - bu barcha xodimlar,  rahbardan tortib aniq ish bajaruvchi 
uchun alfa va omegasi, ya’ni avvali va oxiridir. Shu tufayli davlatning iqtisodiy, shu 
jumladan, sanoat siyosatida sifat masalasi muhim o‘rin egallaydi. Mahsulot sifatini 
oshirish - bu oqibat natijada uning miqdori, resurslarni tejash, ijtimoiy va shaxsiy 
ehtiyojlarni to‘laroq qondirish masalasi hisoblanadi. Ya’ni, har qanday mahsulot eng 
yuqori texnikaviy – iqtisodiy va estetik hamda boshqa bir qator talablarga muvofiq 
kelishi, jahon bozorida raqobat qilish qobiliyatiga ega bo‘lishi kerak. Agar sifat 
muammosi hal etilmasa, ijtimoiy ishlab chiqarish va aholining tovarlarga bo‘lgan 
ehtiyojlarini qondirib bo‘lmaydi.  
Mahsulot (ish, xizmat) sifati - bu shu mahsulotning har tomondan foydalanishga 
mukammal ekanligini belgilovchi xususiyatlar yig‘indisidir. 
Mahsulot sifati - bu shu mahsulotdan ma’lum maqsadda  foydalanish uchun 
uning yaroqlilik darajasi, mahsulotning iqtisodiyot tarmog‘i ehtiyojlarini, 
iste’molchilarning talab va didlarini qondirish qobiliyatidir. 
Sanoat mahsulotining sifati tarmoqning, korxona(firma)ning faoliyatini 
rejalashtirishda va uni aniqlashda qo‘llaniladigan asosiy ko‘rsatkichlardan biri 
Logotip
2 Tayanch so‘z va iboralar: foydalanish, mukammal, korxona, faoliyat, rejalashtirish, qiymat, ko‘rsatkichlar tizimi, oshirish, rag‘batlantirish, yaxshilash, iqtisodiy samaradorlik, raqobatbardoshlik. 1. Sifat tushunchasi va uni oshirish zaruriyati Zamonaviy bozor iqtisodiyoti ishlab chiqariladigan mahsulot sifatiga boshqacha prinsipial talablar qo‘yadi. Chunki hozirgi zamonda har qanday firmaning omon qolishi, uning tovarlar va xizmatlar bozoridagi mustaxkam mavqei raqobatbardoshlik darajasi bilan belgilanadi. O‘z navbatida raqobatbardoshlik ikki ko‘rsatkich bilan - baho va mahsulot sifatining darajasi bilan bog‘liqdir. Ishlab chiqarishni erkinlashtirish davrida ikkinchi omil birinchi o‘ringa ko‘tarilmoqda. Chunki sifat korxonaning obro‘si va yanada gullashi hamda sifatni boshqarish bo‘yicha ish - bu barcha xodimlar, rahbardan tortib aniq ish bajaruvchi uchun alfa va omegasi, ya’ni avvali va oxiridir. Shu tufayli davlatning iqtisodiy, shu jumladan, sanoat siyosatida sifat masalasi muhim o‘rin egallaydi. Mahsulot sifatini oshirish - bu oqibat natijada uning miqdori, resurslarni tejash, ijtimoiy va shaxsiy ehtiyojlarni to‘laroq qondirish masalasi hisoblanadi. Ya’ni, har qanday mahsulot eng yuqori texnikaviy – iqtisodiy va estetik hamda boshqa bir qator talablarga muvofiq kelishi, jahon bozorida raqobat qilish qobiliyatiga ega bo‘lishi kerak. Agar sifat muammosi hal etilmasa, ijtimoiy ishlab chiqarish va aholining tovarlarga bo‘lgan ehtiyojlarini qondirib bo‘lmaydi. Mahsulot (ish, xizmat) sifati - bu shu mahsulotning har tomondan foydalanishga mukammal ekanligini belgilovchi xususiyatlar yig‘indisidir. Mahsulot sifati - bu shu mahsulotdan ma’lum maqsadda foydalanish uchun uning yaroqlilik darajasi, mahsulotning iqtisodiyot tarmog‘i ehtiyojlarini, iste’molchilarning talab va didlarini qondirish qobiliyatidir. Sanoat mahsulotining sifati tarmoqning, korxona(firma)ning faoliyatini rejalashtirishda va uni aniqlashda qo‘llaniladigan asosiy ko‘rsatkichlardan biri
 
3 
 
hisoblanadi. Unda mehnatni tashkil qilish, uning  jihozlanish darajasi, 
mutaxassislarning malakasi, ishlab chiqarishni boshqarishning holati ifodalanadi. 
Mahsulot sifati iqtisodiy  jihatdan iste’mol qiymatining o‘lchovi va foydalanish 
darajasi ko‘rinishida namoyon bo‘ladi. 
Mahsulot sifati iqtisodiy kategoriya bo‘lib, ishlab chiqaruvchi va 
iste’molchilarning munosabatlarini, sifatli mahsulot ishlab chiqarish, reja 
topshiriqlarini bajarish hamda mahsulotga baho belgilash bo‘yicha korxonaning 
davlat bilan munosabatlarini ifoda etadi. Undan tashqari, mahsulot sifati sifatli 
mahsulot uchun moddiy rag‘batlantirish va sifatsiz mahsulot ishlab chiqarilgani 
uchun moddiy javobgarlikka tortish bo‘yicha korxonalar o‘rtasidagi munosabatlarni 
ifodalaydi. 
Mahsulot sifati texnika taraqqiyotining sur’atlarini, mehnat unumdorligini va 
shu orqali ijtimoiy ishlab chiqarish samaradorligini ta’riflovchi iqtisodiy 
kategoriyadir. Mahsulot sifatini muntazam ravishda yaxshilash iqtisodiyotni 
rivojlantirishning zarur sharti, ijtimoiy ishlab chiqarish samaradorligini oshirish, 
xalq farovonligini o‘stirishni asosiy omillaridan biri bo‘lib hisoblanadi.  
Mahsulotning miqdori va sifati o‘zaro dialektik bog‘liqdir. Yuqori sifatli 
mahsulot sifatsiz tayyorlangan mahsulotga nisbatan jamiyat ehtiyojlarini yuqoriroq 
darajada qondirishga qodir. Demak, mahsulot sifatini yaxshilash ishlab chiqarish 
hajmini qo‘shimcha xarajatlarsiz oshirish demakdir. Ishlab chiqarilayotgan mahsulot 
sifati va miqdorining  o‘zaro bog‘liqligi mahsulot sifatini oshirish, jamiyat 
ehtiyojlarini to‘la qondirishga imkon beradi, mamlakatimiz ishlab chiqaruvchi 
kuchlari o‘sishining muhim omili bo‘lib xizmat qiladi. 
Sifatli mahsulot doimo o‘z xaridorlariga ega. Hozirgi davrda  mazkur talab 
qondirilgandagina mahsulotni dunyo bozoriga chiqarish mumkin bo‘ladi.  Bu esa o‘z 
navbatida mamlakatga eksportdan keladigan valyuta tushumini ko‘paytirish orqali 
yangi texnika va texnologiyalar sotib olish, ishlab chiqarish hajmini kengaytirish 
hamda uning samaradorligini oshirish imkonini beradi. Yuqori sifatli mahsulot 
ishlab chiqarishga va uni sotishga erishgan korxona (firma) esa o‘z ishlab chiqarish 
salohiyatini yanada yuksaltirish imkoniyatiga ega bo‘ladi.  Bunday sub’ektlarning 
ko‘payishi esa mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishining asosiy omillaridan biri 
Logotip
3 hisoblanadi. Unda mehnatni tashkil qilish, uning jihozlanish darajasi, mutaxassislarning malakasi, ishlab chiqarishni boshqarishning holati ifodalanadi. Mahsulot sifati iqtisodiy jihatdan iste’mol qiymatining o‘lchovi va foydalanish darajasi ko‘rinishida namoyon bo‘ladi. Mahsulot sifati iqtisodiy kategoriya bo‘lib, ishlab chiqaruvchi va iste’molchilarning munosabatlarini, sifatli mahsulot ishlab chiqarish, reja topshiriqlarini bajarish hamda mahsulotga baho belgilash bo‘yicha korxonaning davlat bilan munosabatlarini ifoda etadi. Undan tashqari, mahsulot sifati sifatli mahsulot uchun moddiy rag‘batlantirish va sifatsiz mahsulot ishlab chiqarilgani uchun moddiy javobgarlikka tortish bo‘yicha korxonalar o‘rtasidagi munosabatlarni ifodalaydi. Mahsulot sifati texnika taraqqiyotining sur’atlarini, mehnat unumdorligini va shu orqali ijtimoiy ishlab chiqarish samaradorligini ta’riflovchi iqtisodiy kategoriyadir. Mahsulot sifatini muntazam ravishda yaxshilash iqtisodiyotni rivojlantirishning zarur sharti, ijtimoiy ishlab chiqarish samaradorligini oshirish, xalq farovonligini o‘stirishni asosiy omillaridan biri bo‘lib hisoblanadi. Mahsulotning miqdori va sifati o‘zaro dialektik bog‘liqdir. Yuqori sifatli mahsulot sifatsiz tayyorlangan mahsulotga nisbatan jamiyat ehtiyojlarini yuqoriroq darajada qondirishga qodir. Demak, mahsulot sifatini yaxshilash ishlab chiqarish hajmini qo‘shimcha xarajatlarsiz oshirish demakdir. Ishlab chiqarilayotgan mahsulot sifati va miqdorining o‘zaro bog‘liqligi mahsulot sifatini oshirish, jamiyat ehtiyojlarini to‘la qondirishga imkon beradi, mamlakatimiz ishlab chiqaruvchi kuchlari o‘sishining muhim omili bo‘lib xizmat qiladi. Sifatli mahsulot doimo o‘z xaridorlariga ega. Hozirgi davrda mazkur talab qondirilgandagina mahsulotni dunyo bozoriga chiqarish mumkin bo‘ladi. Bu esa o‘z navbatida mamlakatga eksportdan keladigan valyuta tushumini ko‘paytirish orqali yangi texnika va texnologiyalar sotib olish, ishlab chiqarish hajmini kengaytirish hamda uning samaradorligini oshirish imkonini beradi. Yuqori sifatli mahsulot ishlab chiqarishga va uni sotishga erishgan korxona (firma) esa o‘z ishlab chiqarish salohiyatini yanada yuksaltirish imkoniyatiga ega bo‘ladi. Bunday sub’ektlarning ko‘payishi esa mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishining asosiy omillaridan biri
 
4 
 
bo‘lib hisoblanadi. Mamlakat iqtisodiyotining taraqqiy etishi esa uning aholisini 
daromadlari va demak turmush darajasining ham yuksalishiga olib keladi. Natijada 
sifatli mahsulot va yuqori darajada ko‘rsatilgan xizmatlarga talab ko‘payadi. Ya’ni, 
sifatli mahsulot (taklif) o‘zining sifatli iste’molchisini (talab)ni yaratadi. Pirovardida 
jamiyatda yanada yuqoriroq darajada iqtisodiy o‘sish ta’minlanadi. 
 
2. Mahsulot sifat ko‘rsatkichlari va ularni baholash  usullari 
 
Sanoat ishlab chiqarishi o‘z mahsulotlarining g‘oyat turli-tumanligi, ya’ni 
xilma-xilligi bilan  tavsiflanadi. Bu mahsulotlar tabiiy xususiyatlariga ko‘ra har xil 
me’yor va xilma-xil sifat ko‘rsatkichlariga ega bo‘ladi. Lekin, ma’lum sanoat 
mahsulotlarining muayyan guruhi uchun umumiy ko‘rsatkichlar ishlatilishi, boshqa 
guruhi uchun esa o‘ziga xos ko‘rsatkichlar qo‘llanilishi mumkin.  
Mahsulot sifatiga va uning texnikaviy xususiyatlariga baho berish uchun 
quyidagi ko‘rsatkichlar tizimi qo‘llaniladi: 
Iste’mol qilish xususiyatlari bo‘yicha talabni qondirish ko‘rsatkichlari. Bunday 
ko‘rsatkichlar mahsulotdan tayinli, belgilangan ravishda foydalanish natijasida 
kerakli (zaruriy) samarani tavsiflaydi. Ishlab chiqarish - texnik vazifani bajaruvchi 
mahsulot uchun mehnat unumdorligi ko‘rsatkichi xizmat qilishi mumkin. U 
baholanayotgan mahsulot yordami bilan qanday hajmdagi mahsulotni tayyorlash 
yoki ma’lum davr ichida qanday hajmdagi ishlab chiqarish, xizmat ko‘rsatishi 
mumkinligini ifodalab beradi. 
Mustahkamlik ko‘rsatkichlari - buyumlarning buzilmasligi, yaxshi saqlanishi, 
ta’mirlashga qulayligi, shuningdek, chidamliligidir. Mashina va o‘lchov 
asboblarining sifati ularning mustahkamligiga va uzoq ishlash qobiliyatiga qarab 
aniqlanadi. Har bir buyumning mustahkamligi mo‘ljallangan muddatda, o‘z xizmat 
parametrlarini o‘zgartirmay, zimmasiga yuklatilgan vazifalarni boshqarish 
xususiyatidir. Vositaning, ya’ni qurolning ishlash muddati - mo‘ljallangan vaqtda, 
o‘zining ishlash qobiliyatini o‘zgartirmaslik  xususiyatidir. 
Texnologik ko‘rsatkichlar mahsulotni tayyorlash va ta’mirlash jarayonida 
yuqori 
mehnat 
unumdorligini 
ta’minlash 
uchun 
konstruktor-texnologik 
Logotip
4 bo‘lib hisoblanadi. Mamlakat iqtisodiyotining taraqqiy etishi esa uning aholisini daromadlari va demak turmush darajasining ham yuksalishiga olib keladi. Natijada sifatli mahsulot va yuqori darajada ko‘rsatilgan xizmatlarga talab ko‘payadi. Ya’ni, sifatli mahsulot (taklif) o‘zining sifatli iste’molchisini (talab)ni yaratadi. Pirovardida jamiyatda yanada yuqoriroq darajada iqtisodiy o‘sish ta’minlanadi. 2. Mahsulot sifat ko‘rsatkichlari va ularni baholash usullari Sanoat ishlab chiqarishi o‘z mahsulotlarining g‘oyat turli-tumanligi, ya’ni xilma-xilligi bilan tavsiflanadi. Bu mahsulotlar tabiiy xususiyatlariga ko‘ra har xil me’yor va xilma-xil sifat ko‘rsatkichlariga ega bo‘ladi. Lekin, ma’lum sanoat mahsulotlarining muayyan guruhi uchun umumiy ko‘rsatkichlar ishlatilishi, boshqa guruhi uchun esa o‘ziga xos ko‘rsatkichlar qo‘llanilishi mumkin. Mahsulot sifatiga va uning texnikaviy xususiyatlariga baho berish uchun quyidagi ko‘rsatkichlar tizimi qo‘llaniladi: Iste’mol qilish xususiyatlari bo‘yicha talabni qondirish ko‘rsatkichlari. Bunday ko‘rsatkichlar mahsulotdan tayinli, belgilangan ravishda foydalanish natijasida kerakli (zaruriy) samarani tavsiflaydi. Ishlab chiqarish - texnik vazifani bajaruvchi mahsulot uchun mehnat unumdorligi ko‘rsatkichi xizmat qilishi mumkin. U baholanayotgan mahsulot yordami bilan qanday hajmdagi mahsulotni tayyorlash yoki ma’lum davr ichida qanday hajmdagi ishlab chiqarish, xizmat ko‘rsatishi mumkinligini ifodalab beradi. Mustahkamlik ko‘rsatkichlari - buyumlarning buzilmasligi, yaxshi saqlanishi, ta’mirlashga qulayligi, shuningdek, chidamliligidir. Mashina va o‘lchov asboblarining sifati ularning mustahkamligiga va uzoq ishlash qobiliyatiga qarab aniqlanadi. Har bir buyumning mustahkamligi mo‘ljallangan muddatda, o‘z xizmat parametrlarini o‘zgartirmay, zimmasiga yuklatilgan vazifalarni boshqarish xususiyatidir. Vositaning, ya’ni qurolning ishlash muddati - mo‘ljallangan vaqtda, o‘zining ishlash qobiliyatini o‘zgartirmaslik xususiyatidir. Texnologik ko‘rsatkichlar mahsulotni tayyorlash va ta’mirlash jarayonida yuqori mehnat unumdorligini ta’minlash uchun konstruktor-texnologik
 
5 
 
yechimlarning samaradorligini ifodalovchi ko‘rsatkichlardir. Aynan texnika va 
texnologiya yordamida mahsulot ishlab chiqarishning ommaviyligi, material 
xarajatlarini, mablag‘lar, mehnat va vaqtni oqilona taqsimlash ta’minlanadi.  
Standartlashtirish va unifikatsiyalash ko‘rsatkichlari - bu mahsulotning 
standartli, unifikatsiyalashgan va original, ya’ni ajoyib, ajralmas qismlar bilan 
qondirilganligi, to‘ydirilganligi, shuningdek, boshqa buyumlarga nisbatan 
unifikatsiyalashganlik darajasi. Ular traktorni boshqarish uchun kerak bo‘lgan 
kuchlar, muzlatgichda ruchkaning joylashishi, harorat, namlik, yorug‘lik, shovqin, 
vibratsiya, nurlanish, yonuvchi mahsulotlarda uchar gazi va suv bug‘ining  yig‘ilishi 
bo‘lishi mumkin. 
Ergonomik ko‘rsatkichlar insonning buyum bilan munosabatini  va bu 
buyumdan foydalanishda ro‘y beradigan  gigienik, fiziologik  va ruhiy xususiyatlar  
majmuini aks ettiradi. 
Estetik ko‘rsatkichlar buyumlarning badiiy-konstruktorlik xususiyatlarini 
ifodalaydi. Ular buyumning tovar qiyofasi jonliligini, shaklining ma’qulligini, 
kompozitsiyaning butunliligini, mukammal bajarilganliligini va barqarorligini 
tavsiflaydilar. 
Transportabellik ko‘rsatkichlari mahsulotning tashish uchun moslashganligini 
ifodalaydi.  
Patent-huquqiy ko‘rsatkichlar  mahsulotning patentli himoyasini va patentli 
sarxilligini (asilligini) tavsiflaydi va raqobatbordoshligini aniqlashda muhim omil 
hisoblanadi. Patent-huquqiy ko‘rsatkichlarni aniqlashda buyumlarda yangi texnik 
omillar borligini, shuningdek, mamlakatda patentlar bilan himoyalangan 
yechimlarni hisobga olish kerak bo‘ladi. 
Ekologik ko‘rsatkichlar - bu  atrof-muhitga xavfli ta’sir ko‘rsatish darajasi, 
qaysiki mahsulotni ekspluatatsiya qilish yoki iste’mol qilishda yuzaga keladi. 
Masalan, zararli qotishmalarning bo‘lishi, mahsulotni saqlash, tashish va iste’mol 
qilishda zararli qismlar, gazlar va nurlarni chiqarish mumkinligi. 
Xavfsizlik ko‘rsatkichlari - xaridor va xizmat ko‘rsatuvchi xodimlarning 
xavfsizligi uchun mahsulot xususiyatlarini tavsiflaydi, ya’ni mahsulotni montaj 
Logotip
5 yechimlarning samaradorligini ifodalovchi ko‘rsatkichlardir. Aynan texnika va texnologiya yordamida mahsulot ishlab chiqarishning ommaviyligi, material xarajatlarini, mablag‘lar, mehnat va vaqtni oqilona taqsimlash ta’minlanadi. Standartlashtirish va unifikatsiyalash ko‘rsatkichlari - bu mahsulotning standartli, unifikatsiyalashgan va original, ya’ni ajoyib, ajralmas qismlar bilan qondirilganligi, to‘ydirilganligi, shuningdek, boshqa buyumlarga nisbatan unifikatsiyalashganlik darajasi. Ular traktorni boshqarish uchun kerak bo‘lgan kuchlar, muzlatgichda ruchkaning joylashishi, harorat, namlik, yorug‘lik, shovqin, vibratsiya, nurlanish, yonuvchi mahsulotlarda uchar gazi va suv bug‘ining yig‘ilishi bo‘lishi mumkin. Ergonomik ko‘rsatkichlar insonning buyum bilan munosabatini va bu buyumdan foydalanishda ro‘y beradigan gigienik, fiziologik va ruhiy xususiyatlar majmuini aks ettiradi. Estetik ko‘rsatkichlar buyumlarning badiiy-konstruktorlik xususiyatlarini ifodalaydi. Ular buyumning tovar qiyofasi jonliligini, shaklining ma’qulligini, kompozitsiyaning butunliligini, mukammal bajarilganliligini va barqarorligini tavsiflaydilar. Transportabellik ko‘rsatkichlari mahsulotning tashish uchun moslashganligini ifodalaydi. Patent-huquqiy ko‘rsatkichlar mahsulotning patentli himoyasini va patentli sarxilligini (asilligini) tavsiflaydi va raqobatbordoshligini aniqlashda muhim omil hisoblanadi. Patent-huquqiy ko‘rsatkichlarni aniqlashda buyumlarda yangi texnik omillar borligini, shuningdek, mamlakatda patentlar bilan himoyalangan yechimlarni hisobga olish kerak bo‘ladi. Ekologik ko‘rsatkichlar - bu atrof-muhitga xavfli ta’sir ko‘rsatish darajasi, qaysiki mahsulotni ekspluatatsiya qilish yoki iste’mol qilishda yuzaga keladi. Masalan, zararli qotishmalarning bo‘lishi, mahsulotni saqlash, tashish va iste’mol qilishda zararli qismlar, gazlar va nurlarni chiqarish mumkinligi. Xavfsizlik ko‘rsatkichlari - xaridor va xizmat ko‘rsatuvchi xodimlarning xavfsizligi uchun mahsulot xususiyatlarini tavsiflaydi, ya’ni mahsulotni montaj
 
6 
 
qilish, xizmat ko‘rsatish, ta’mirlash, saqlash, tashish, iste’mol qilishda xavfsizlikni 
ta’minlaydilar. 
Yuqorida qayd qilib o‘tilgan ko‘rsatkichlarning yig‘indisi mahsulot sifatini 
tashkil etadi. Buyum mustahkam (pishiq), estetik jihatdan ko‘zni qamashtiradigan, 
o‘z vazifasini yaxshi bajaradigan bo‘lishi lozim. Lekin, shu barcha ko‘rsatkichlardan 
tashqari,  buyumning bahosi ham muhim. Chunki iqtisodiy optimal sifat masalasi 
baho bilan chambarchas bog‘liqdir. Xaridor buyum sotib olganda buyum bahosi u 
ega bo‘lgan xossalar to‘plamini qoplashini bilish uchun ularni doimo taqqoslaydi. 
Iqtisodiy optimal sifat deganda, sifat va xarajat nisbati yoki sifat birligining 
bahosi tushuniladi va u quyidagi formula bilan hisoblanadi:  
          Bs 
Kopt = --------, 
           Xε 
bu yerda: Kopt – iqtisodiy optimal sifat;  
Bs  - buyum sifati; 
Xε - buyumni sotib olish va ekspluatatsiya qilish xarajatlari, so‘m. 
Formulaning maxrajini aniqlash murakkab emas, chunki u buyumning sotish 
bahosini, ekspluatatsiya, ta’mirlash va utilizatsiya qilish xarajatlarini o‘z ichiga 
oladi. Formula sur’atini aniqlash esa qiyinrok kechadi, chunki buyumning sifati juda 
ko‘p va turli - tuman  ko‘rsatkichlardan  iborat. Bu bilan alohida fan - kvalametriya 
ilmi shug‘ullanadi.  U sifatni son jihatdan, ya’ni bir so‘mlik xarajatga buyum sifati 
birligining o‘sishini baholashning yetarli darajada ma’qul usulini ishlab chiqqan.  
Demak, hozirgi zamon ishlab chiqarishi sharoitida mahsulotning sifati - 
korxona (firma) samaradorligining, rentabelligining muhim  tashkil etuvchisidir, shu 
sabli unga doimo e’tibor bermoq zarur. Sifat bilan barcha - korxona direktoridan 
tortib, aniq ish bajaruvchigacha shug‘ullanishi kerak.  
Sifatni ta’minlash, loyihalash, saqlash bo‘yicha barcha jarayonlar  sifatni 
boshqarish tizimiga birlashtirilgan.  
 
3. Mahsulot sifatini boshqarish va uni oshirish yo‘llari 
Logotip
6 qilish, xizmat ko‘rsatish, ta’mirlash, saqlash, tashish, iste’mol qilishda xavfsizlikni ta’minlaydilar. Yuqorida qayd qilib o‘tilgan ko‘rsatkichlarning yig‘indisi mahsulot sifatini tashkil etadi. Buyum mustahkam (pishiq), estetik jihatdan ko‘zni qamashtiradigan, o‘z vazifasini yaxshi bajaradigan bo‘lishi lozim. Lekin, shu barcha ko‘rsatkichlardan tashqari, buyumning bahosi ham muhim. Chunki iqtisodiy optimal sifat masalasi baho bilan chambarchas bog‘liqdir. Xaridor buyum sotib olganda buyum bahosi u ega bo‘lgan xossalar to‘plamini qoplashini bilish uchun ularni doimo taqqoslaydi. Iqtisodiy optimal sifat deganda, sifat va xarajat nisbati yoki sifat birligining bahosi tushuniladi va u quyidagi formula bilan hisoblanadi: Bs Kopt = --------, Xε bu yerda: Kopt – iqtisodiy optimal sifat; Bs - buyum sifati; Xε - buyumni sotib olish va ekspluatatsiya qilish xarajatlari, so‘m. Formulaning maxrajini aniqlash murakkab emas, chunki u buyumning sotish bahosini, ekspluatatsiya, ta’mirlash va utilizatsiya qilish xarajatlarini o‘z ichiga oladi. Formula sur’atini aniqlash esa qiyinrok kechadi, chunki buyumning sifati juda ko‘p va turli - tuman ko‘rsatkichlardan iborat. Bu bilan alohida fan - kvalametriya ilmi shug‘ullanadi. U sifatni son jihatdan, ya’ni bir so‘mlik xarajatga buyum sifati birligining o‘sishini baholashning yetarli darajada ma’qul usulini ishlab chiqqan. Demak, hozirgi zamon ishlab chiqarishi sharoitida mahsulotning sifati - korxona (firma) samaradorligining, rentabelligining muhim tashkil etuvchisidir, shu sabli unga doimo e’tibor bermoq zarur. Sifat bilan barcha - korxona direktoridan tortib, aniq ish bajaruvchigacha shug‘ullanishi kerak. Sifatni ta’minlash, loyihalash, saqlash bo‘yicha barcha jarayonlar sifatni boshqarish tizimiga birlashtirilgan. 3. Mahsulot sifatini boshqarish va uni oshirish yo‘llari
 
7 
 
Har qanday ishlab chiqarishni rivojlantirish va yuksak darajaga ko‘tarish uchun 
uni boshqarish kerak bo‘ladi. «Boshqarish» iborasini mahsulot sifatiga oid 
qo‘llaganda, mahsulot sifati va uning raqobatbardoshligini doimiy nazorat qilish, 
uning belgilovchi shartlar va omillarini maqsadga muvofiq ta’sir qildirish yo‘llari 
bilan mahsulot sifatini loyihalashtirish, ishlab chiqarish va foydalanishda uning 
zaurur darajada o‘rnatilishini, ta’minlanishini va saqlanishini tushunmoq kerak.  
Mahsulotning sifatini boshqarish operatsiyalari muhandis-texnik, tashkiliy-
texnologik, nazorat va boshqa jarayonlarning o‘zaro bog‘liqligi majmuasini tashkil 
etuvchi tartib doirasida olib boriladi.  
Mahsulot sifatini boshqarish jarayoni quyidagi operatsiyalardan iborat: 
- mahsulot sifati darajasini belgilash; 
- 
mahsulot sifatiga ta’sir ko‘rsatuvchi  buyum va uni ishlab chiqarish 
jarayonining faoliyati to‘g‘risidagi axborotlarni yig‘ish va o‘rganish; 
- 
mahsulot sifatini boshqarish to‘g‘risida qaror qabul qilish va ob’ektga ta’sir 
ko‘rsatishga tayyorlanish; 
- 
boshqaruvga tegishli buyruqlarni berish; 
- 
boshqarish natijasida mahsulot sifatining o‘zgarishi haqidagi axborotlarni 
yig‘ish va tahlil qilish. 
Mahsulot sifatini boshqarishda quyidagi vazifalar amalga oshiriladi: 
- mahsulotning texnikaviy darajasi va sifatini uzoq muddatlarga chamalash; 
- mahsulot sifatini oshirishni rejalashtirish va bashorat qilish; 
- mahsulot sifatini attestatsiya qilish; 
- mahsulot loyihasini chizish va ishlab chiqarishga joriy etish; 
- mahsulot sifatini moddiy-texnika tomondan ta’minlash; 
- ishlab chiqarishni texnologik tayyorlash; 
- mahsulot sifatini o‘lchashni tashkil etish; 
- mutaxassislarni tanlash, joylashtirish, o‘qitish va tarbiyalash; 
- sifatli mahsulot ishlab chiqarish darajasini bir tekisda olib borish; 
- ishlab chiqarish vositalarini saqlash, ta’mirlashni tashkil etish; 
- mahsulot sifatini oshirishni rag‘batlantirish; 
- mahsulot sifatini nazorat qilish; 
Logotip
7 Har qanday ishlab chiqarishni rivojlantirish va yuksak darajaga ko‘tarish uchun uni boshqarish kerak bo‘ladi. «Boshqarish» iborasini mahsulot sifatiga oid qo‘llaganda, mahsulot sifati va uning raqobatbardoshligini doimiy nazorat qilish, uning belgilovchi shartlar va omillarini maqsadga muvofiq ta’sir qildirish yo‘llari bilan mahsulot sifatini loyihalashtirish, ishlab chiqarish va foydalanishda uning zaurur darajada o‘rnatilishini, ta’minlanishini va saqlanishini tushunmoq kerak. Mahsulotning sifatini boshqarish operatsiyalari muhandis-texnik, tashkiliy- texnologik, nazorat va boshqa jarayonlarning o‘zaro bog‘liqligi majmuasini tashkil etuvchi tartib doirasida olib boriladi. Mahsulot sifatini boshqarish jarayoni quyidagi operatsiyalardan iborat: - mahsulot sifati darajasini belgilash; - mahsulot sifatiga ta’sir ko‘rsatuvchi buyum va uni ishlab chiqarish jarayonining faoliyati to‘g‘risidagi axborotlarni yig‘ish va o‘rganish; - mahsulot sifatini boshqarish to‘g‘risida qaror qabul qilish va ob’ektga ta’sir ko‘rsatishga tayyorlanish; - boshqaruvga tegishli buyruqlarni berish; - boshqarish natijasida mahsulot sifatining o‘zgarishi haqidagi axborotlarni yig‘ish va tahlil qilish. Mahsulot sifatini boshqarishda quyidagi vazifalar amalga oshiriladi: - mahsulotning texnikaviy darajasi va sifatini uzoq muddatlarga chamalash; - mahsulot sifatini oshirishni rejalashtirish va bashorat qilish; - mahsulot sifatini attestatsiya qilish; - mahsulot loyihasini chizish va ishlab chiqarishga joriy etish; - mahsulot sifatini moddiy-texnika tomondan ta’minlash; - ishlab chiqarishni texnologik tayyorlash; - mahsulot sifatini o‘lchashni tashkil etish; - mutaxassislarni tanlash, joylashtirish, o‘qitish va tarbiyalash; - sifatli mahsulot ishlab chiqarish darajasini bir tekisda olib borish; - ishlab chiqarish vositalarini saqlash, ta’mirlashni tashkil etish; - mahsulot sifatini oshirishni rag‘batlantirish; - mahsulot sifatini nazorat qilish;
 
8 
 
- standartlarga, o‘lchash vositalariga va texnik shartlarga rioya qilish; 
- mahsulot sifatini boshqarish huquqini ta’minlash. 
Mahsulotning 
xossalari, 
texnologik 
jarayonlarning 
ixtisoslashtirish 
xususiyatlari, ishlab chiqarishni tashkil etish shakllari va usullarini hisobga olgan 
holda bajariladi.  
Mahsulot sifatini yaxshilashga oid vazifalar va tadbirlar tuzilayotganda ularni 
amalga oshirish imkoniyatlari va maqsadga muvofiqligi texnikaviy-iqtisodiy 
jihatdan asoslanadi. 
Buning uchun quyidagilar asos qilib olinadi: 
- 
ishlab chiqarilgan mahsulot sifatiga bo‘lgan talablar va kelgusida uni 
takomillashtirish imkoniyatlari; 
- 
mahsulotning sifat darajasini baholash; 
- 
ishlab chiqarilgan mahsulotda uchragan nuqsonlarni yuzaga chiqarish va 
ularni tahlil etish; 
- 
laboratoriyadan o‘tkazilgan sinov natijalari, iste’molchilar tomonidan 
yuborilgan norozilik hujjatlari, texnikaviy nazorat va ma’lumotlar; 
- 
ilg‘or korxonalarning  mahsulotlari bilan taqqoslash. 
Mahsulot sifatini yaxshilashga oid tadbirlar majmuasiga quyidagilar kiradi: 
- 
mahsulotning sifat ko‘rsatkichlarini yaxshilashga qaratilgan asosiy tajriba 
va loyihalashtirish ishlari hamda tashkiliy-texnikaviy tadbirlar; 
- 
ishlab chiqarish texnikasi va texnologiyasini takomillashtirishga oid 
tadbirlar; 
- 
xomashyo va materiallar sifatini oshirish bo‘yicha ta’minlovchilarga 
qo‘yiladigan talablar; 
- 
mahsulot sifatini oshirish bo‘yicha o‘tkaziladigan ilmiy-tadqiqot, tajriba va 
loyihalashtirish 
bo‘yicha 
ilmiy-tekshirish, 
loyihalashtirish 
tashkilotlariga 
beriladigan topshiriqlar; 
- 
texnikaviy hujjatlarni yaxshilash tadbirlari; 
- 
texnologik intizomga rioya qilishni tekshirish sharoiti, ishlab chiqarishni 
o‘lchov asboblari bilan ta’minlash, ularning aniq ishlashini kuzatib turish tadbirlari; 
Logotip
8 - standartlarga, o‘lchash vositalariga va texnik shartlarga rioya qilish; - mahsulot sifatini boshqarish huquqini ta’minlash. Mahsulotning xossalari, texnologik jarayonlarning ixtisoslashtirish xususiyatlari, ishlab chiqarishni tashkil etish shakllari va usullarini hisobga olgan holda bajariladi. Mahsulot sifatini yaxshilashga oid vazifalar va tadbirlar tuzilayotganda ularni amalga oshirish imkoniyatlari va maqsadga muvofiqligi texnikaviy-iqtisodiy jihatdan asoslanadi. Buning uchun quyidagilar asos qilib olinadi: - ishlab chiqarilgan mahsulot sifatiga bo‘lgan talablar va kelgusida uni takomillashtirish imkoniyatlari; - mahsulotning sifat darajasini baholash; - ishlab chiqarilgan mahsulotda uchragan nuqsonlarni yuzaga chiqarish va ularni tahlil etish; - laboratoriyadan o‘tkazilgan sinov natijalari, iste’molchilar tomonidan yuborilgan norozilik hujjatlari, texnikaviy nazorat va ma’lumotlar; - ilg‘or korxonalarning mahsulotlari bilan taqqoslash. Mahsulot sifatini yaxshilashga oid tadbirlar majmuasiga quyidagilar kiradi: - mahsulotning sifat ko‘rsatkichlarini yaxshilashga qaratilgan asosiy tajriba va loyihalashtirish ishlari hamda tashkiliy-texnikaviy tadbirlar; - ishlab chiqarish texnikasi va texnologiyasini takomillashtirishga oid tadbirlar; - xomashyo va materiallar sifatini oshirish bo‘yicha ta’minlovchilarga qo‘yiladigan talablar; - mahsulot sifatini oshirish bo‘yicha o‘tkaziladigan ilmiy-tadqiqot, tajriba va loyihalashtirish bo‘yicha ilmiy-tekshirish, loyihalashtirish tashkilotlariga beriladigan topshiriqlar; - texnikaviy hujjatlarni yaxshilash tadbirlari; - texnologik intizomga rioya qilishni tekshirish sharoiti, ishlab chiqarishni o‘lchov asboblari bilan ta’minlash, ularning aniq ishlashini kuzatib turish tadbirlari;
 
9 
 
- 
standartlarni 
o‘zlashtirish, 
ularga 
rioya 
qilish, 
buyumlarni 
unifikatsiyalashtirish, yuqori sifatli mahsulot ishlab chiqarish, nuqsonlarning oldini 
olish va iste’molchilar tomonidan bo‘ladigan noroziliklarni kamaytirish bo‘yicha 
tadbirlar. 
Ushbu va boshqa bir qator tadbirlarning o‘z vaqtida bajarilishini to‘la-to‘kis 
ta’minlash uchun ularning bajarilish muddatlari, mas’ul kishilar, muayyan xarajatlar 
va ularning iqtisodiy samaradorligi, raqobatbardoshligi hamda boshqa ko‘rsatkichlar 
aniqlanadi.  
Ma’lumki, raqobat va raqobatbardoshlik o‘rtasida dialektik aloqadorlik mavjud 
bo‘lib, 
biri 
ikkinchisidan 
kelib 
chiqadi. 
Raqobat 
korxona 
(firma)larni  
raqobatbardosh tovarlar ishlab chiqarishga va raqobatbardosh xizmatlar ko‘rsatishga 
undaydi.  
Raqobatbardoshlik nisbiy o‘lchov bo‘lib, uning xususiyati shundan iboratki, uni 
raqobat predmeti (mahsulot raqobatbardoshligi)ga nisbatan ham qo‘llash mumkin. 
Mahsulotning raqobatbardoshligi deganda, iste’molchining aniq ehtiyojlarini 
qondirish va uni xarid qilish hamda keyinchalik undan foydalanish uchun 
sarflanadigan xarajatlar darajalari bo‘yicha uni, ya’ni mahsulot boshqa shunday 
tovarlardan ajralib turadigan tavsiflar yig‘indisi tushuniladi.  
Mahsulotning raqobatbardoshligi - u biror bir firma tomonidan ishlab 
chiqarilgan, raqobatchi firmalarning xuddi shunday tovarlariga  qaraganda yaxshiroq 
iste’mol xususiyatlari va texnik-iqtisodiy parametrlariga ega bo‘lgan tovarlarning 
iste’molchilar tomonidan ajratib olinish «qobiliyati»dir. 
Raqobatbardoshlik aynan bozorda kuzatiladi va tovarlarning iste’molchi 
ehtiyojlariga muvofiq kelishi solishtirib va tekshirib ko‘riladi. Ana shunda tovarning 
raqobatbardoshligi real xaridni amalga oshirayotgan xaridor uchun jozibadorlik  
darajasini ko‘rsatadi.  
 
4. Standartlashtirish, sertifikatlashtirish, atesstatsiya va nazorat qilish 
 
Mahsulot sifati muammosiga tegishli masalalardan biri standartlashtirishdir. 
Logotip
9 - standartlarni o‘zlashtirish, ularga rioya qilish, buyumlarni unifikatsiyalashtirish, yuqori sifatli mahsulot ishlab chiqarish, nuqsonlarning oldini olish va iste’molchilar tomonidan bo‘ladigan noroziliklarni kamaytirish bo‘yicha tadbirlar. Ushbu va boshqa bir qator tadbirlarning o‘z vaqtida bajarilishini to‘la-to‘kis ta’minlash uchun ularning bajarilish muddatlari, mas’ul kishilar, muayyan xarajatlar va ularning iqtisodiy samaradorligi, raqobatbardoshligi hamda boshqa ko‘rsatkichlar aniqlanadi. Ma’lumki, raqobat va raqobatbardoshlik o‘rtasida dialektik aloqadorlik mavjud bo‘lib, biri ikkinchisidan kelib chiqadi. Raqobat korxona (firma)larni raqobatbardosh tovarlar ishlab chiqarishga va raqobatbardosh xizmatlar ko‘rsatishga undaydi. Raqobatbardoshlik nisbiy o‘lchov bo‘lib, uning xususiyati shundan iboratki, uni raqobat predmeti (mahsulot raqobatbardoshligi)ga nisbatan ham qo‘llash mumkin. Mahsulotning raqobatbardoshligi deganda, iste’molchining aniq ehtiyojlarini qondirish va uni xarid qilish hamda keyinchalik undan foydalanish uchun sarflanadigan xarajatlar darajalari bo‘yicha uni, ya’ni mahsulot boshqa shunday tovarlardan ajralib turadigan tavsiflar yig‘indisi tushuniladi. Mahsulotning raqobatbardoshligi - u biror bir firma tomonidan ishlab chiqarilgan, raqobatchi firmalarning xuddi shunday tovarlariga qaraganda yaxshiroq iste’mol xususiyatlari va texnik-iqtisodiy parametrlariga ega bo‘lgan tovarlarning iste’molchilar tomonidan ajratib olinish «qobiliyati»dir. Raqobatbardoshlik aynan bozorda kuzatiladi va tovarlarning iste’molchi ehtiyojlariga muvofiq kelishi solishtirib va tekshirib ko‘riladi. Ana shunda tovarning raqobatbardoshligi real xaridni amalga oshirayotgan xaridor uchun jozibadorlik darajasini ko‘rsatadi. 4. Standartlashtirish, sertifikatlashtirish, atesstatsiya va nazorat qilish Mahsulot sifati muammosiga tegishli masalalardan biri standartlashtirishdir.
 
10 
 
Standartlashtirish - standartlarni  belgilash va qo‘llash jarayoni. U normal ijodiy 
faoliyat bo‘lib, sifatning optimal ko‘rsatkichlarini, mahsulotning parametrik 
qatorlarini, nazorat qilish, sinash usullari  va hokazolarni ishlab chiqishni va qat’iy 
belgilashni o‘z ichiga oladi. 
Standartlashtirish - bu mahsulot sifatini boshqarishning tashkiliy va normativ 
asosi hisoblanadi. U barcha normalarni standart, instruksiya, mahsulotni asoslash 
uchun kerakli shartlar usuli kabi hujjatlarda aks ettiradi. 
Standartlashtirishning eng muhim ahamiyati shundaki, u ishlab chiqarishning 
rivojlanish sur’ati va darajasiga zaruriy ta’sir ko‘rsatadi. Buning uchun esa 
standartlash fan va texnika hamda amaliy tajribalarning oxirgi yutuqlariga tayanadi. 
O‘zbekistonda standartlashtirish milliy iqtisodiyotni boshqarish va tashkil etish 
bilan chambarchas bog‘liqdir. Standarlashning asosiy, eng muhim vazifasi 
iqtisodiyot tarmog‘i, aholi, mamlakat mudofaasi uchun tayyorlanadigan 
mahsulotlarga yuqori talablar belgilovchi normativ-texnik hujjatlar tizimini yaratish 
hamda ushbu hujjatdan to‘g‘ri foydalanishni nazorat qilishdan iborat. 
Harakatdagi, mavjud standartlashtirish tizimi quyidagilarni ishlab chiqishga va 
doimiy faol holatda bo‘lishiga imkoniyat yaratadi: 
- 
yagona texnik til; 
- 
mahsulotning muhim texnik tavsifining unifikatsiyalashgan qatorlari, ya’ni 
o‘lcham ayirmasi (qo‘yim va tushish, kuchlanish, tez-tez qaytalanish va boshqalar); 
- 
umummashinasozlikda ishlatiladigan buyumlarning tipo-razmer qatorlari 
va namunali konstruksiyalari (podshipniklar, krepej, kesuvchi asboblar va 
boshqalar); 
- 
texnik-iqtisodiy axborotlar klassifikatorlari tizimi; 
- 
materiallar va moddalar xossalari to‘g‘risida aniq ma’lumotlar beradigan 
dalillarni. 
O‘zbekiston standartlash tizimi xalqaro, regional va milliy tizimlar bilan 
uyg‘unlashishi kerak va quyidagilarni ta’minlashi lozim: 
- 
sifat va mahsulot nomenklaturasi, xizmat va jarayonlar, insonlarning 
hayoti va sog‘lig‘i, atrof-muhitni muhofaza qilish masalalari bo‘yicha iste’molchilar 
va davlat manfaatlarini; 
Logotip
10 Standartlashtirish - standartlarni belgilash va qo‘llash jarayoni. U normal ijodiy faoliyat bo‘lib, sifatning optimal ko‘rsatkichlarini, mahsulotning parametrik qatorlarini, nazorat qilish, sinash usullari va hokazolarni ishlab chiqishni va qat’iy belgilashni o‘z ichiga oladi. Standartlashtirish - bu mahsulot sifatini boshqarishning tashkiliy va normativ asosi hisoblanadi. U barcha normalarni standart, instruksiya, mahsulotni asoslash uchun kerakli shartlar usuli kabi hujjatlarda aks ettiradi. Standartlashtirishning eng muhim ahamiyati shundaki, u ishlab chiqarishning rivojlanish sur’ati va darajasiga zaruriy ta’sir ko‘rsatadi. Buning uchun esa standartlash fan va texnika hamda amaliy tajribalarning oxirgi yutuqlariga tayanadi. O‘zbekistonda standartlashtirish milliy iqtisodiyotni boshqarish va tashkil etish bilan chambarchas bog‘liqdir. Standarlashning asosiy, eng muhim vazifasi iqtisodiyot tarmog‘i, aholi, mamlakat mudofaasi uchun tayyorlanadigan mahsulotlarga yuqori talablar belgilovchi normativ-texnik hujjatlar tizimini yaratish hamda ushbu hujjatdan to‘g‘ri foydalanishni nazorat qilishdan iborat. Harakatdagi, mavjud standartlashtirish tizimi quyidagilarni ishlab chiqishga va doimiy faol holatda bo‘lishiga imkoniyat yaratadi: - yagona texnik til; - mahsulotning muhim texnik tavsifining unifikatsiyalashgan qatorlari, ya’ni o‘lcham ayirmasi (qo‘yim va tushish, kuchlanish, tez-tez qaytalanish va boshqalar); - umummashinasozlikda ishlatiladigan buyumlarning tipo-razmer qatorlari va namunali konstruksiyalari (podshipniklar, krepej, kesuvchi asboblar va boshqalar); - texnik-iqtisodiy axborotlar klassifikatorlari tizimi; - materiallar va moddalar xossalari to‘g‘risida aniq ma’lumotlar beradigan dalillarni. O‘zbekiston standartlash tizimi xalqaro, regional va milliy tizimlar bilan uyg‘unlashishi kerak va quyidagilarni ta’minlashi lozim: - sifat va mahsulot nomenklaturasi, xizmat va jarayonlar, insonlarning hayoti va sog‘lig‘i, atrof-muhitni muhofaza qilish masalalari bo‘yicha iste’molchilar va davlat manfaatlarini;