SAVOD O’RGATISH DARSLARIDA AHBOROT TEXNALOGIYALARIDAN FOYDALANISH
Yuklangan vaqt
2025-08-28
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
36
Faytl hajmi
768,7 KB
1
KURS ISHI
SAVOD O’RGATISH DARSLARIDA AHBOROT
TEXNALOGIYALARIDAN FOYDALANISH
MUNDARIJA:
KIRISH
Asosiy qism
I BOB. KOMPYUTER VA AXBOROT TEXNOLOGIYALARI TUSHUNCHASI
1.1. Kompyuter texnologiyalarini o`quv jarayonida qo`llash .,tamoyillari
1.2. .Kompyuter texnologiyalarini o`quv jarayonida qo`llash vositalari
II BOB. BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA SAVOD O’RGATISHDA AXBOROT
TEXNOLOGIYALARDAN SAMARALI FOYDALANISH METODIKASI
2.1. Elektron o`quv qo`llanmadan o`quv jarayonida foydalanishning pedagogik
asoslari
2.2. Elektron o`quv adabiyotlarga qo`yiladigan talablar
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
2
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi. Bugungi kun o‘qituvchisiga barkamol avlodni
tarbiyalab voyaga yetkazishdek mas’uliyatli vazifa yuklangan bo’lib, ta’lim
mazmunini takomillashtirishga qaratilgan vazifalarni belgilab olish, zamon bilan
hamnafas
bo‘lib,
ta’limningzamonaviy
texnologiyalarinijoriyetgan
holda
o‘quvchilarda o‘z faniga qiziqish uyg’otishlari, hurmat-ehtirom tuyg‘ularini
shakllantirib borishlari talab etiladi.
Ta’limda ijobiy natijalarga erishish, eng avvalo, yosh avlodga ilmiy bilim
asoslarini puxta o‘rgatish, ularda dunyoqarash hamda tafakkur ko‘lamini
kengaytirish,ma’naviy-axloqiy sifatlarini shakllantirish borasidagi ta’limiy-
tarbiyaviyishlarni samarali tashkil etish bilan belgilanadi. Bu borada ta’lim-tarbiya
jarayoniga ko‘plab o‘zgartirishlar kiritilmoqda, yangicha yondoshuvlar tadbiq
etilmoqda. Shulardan biri, axborot-kommunikatsion texnologiyalardan foydalanib
dars o‘tishda mashg‘ulotlar samaradorligini oshirishga erishish hisoblanadi.
O‘quvchilarning fanlarga bo’lgan qiziqishini oshirish, ularning aqliy va ijodiy
tafakkurini, intellektual qobiliyatlarini rivojlantirish, fanlararo bog‘liqlikni
ta’minlash, bugungi pedagogikaning muhim vazifalaridan.
Darslarni ilg‘or pedagogic texnologiyalar asosida tashkil etish, o‘quvchilarni
mustaqil
ravishda
faoliyat
ko’rsata
olishga,
axborot
texnologiyalari
imkoniyatlaridan oqilona foydalanishga o‘rgatish, o‘qitilayotgan fanni o‘zlashtirish
sifatini
oshirish
ustuvor
vazifa
hisoblanadi.
Bu
borada
boshlang‘ich
ta’limnio‘qitishda
ham
turlicha
uslublar
qo‘llanilmoqda.
Shulardan
biri
zamonaviyaxborot
texnologiyalaridan
foydalanishdir.
Zamonaviy
axborot
texnologiyalarning jadal taraqqiy etib, ta’limsohasiga jadal kirib kelishi,
hayotimizda muhim ahamiyatga ega bo‘lib borayotgani bu boradagi bilim va
malakalarimizni ham mos ravishda shakllantirishni taqozo etadi. Shuning uchun,
boshlang‘ich sinflarda kompyuterdan foydalanib dars o‘tish tavsiya qilindi.
3
O`zbekiston Respublikasining o`quv jarayonining moddiy-texnika va axborot
bazasi yetarli emasligi, yuqori malakali pedagog-kadrlarning yetishmasligi, sifatli
o`quv-uslubiy va ilmiy adabiyot hamda didaktik materiallarning kamligi, ta`lim
tizimi, fan va ishlab chiqarish o`rtasida puxta o`zaro hamkorlik va o`zaro foydali
aloqadorlikning yo`qligi kadrlar tayyorlashning mavjud tizimidagi jiddiy
kamchiliklar sarasiga kiradi, deb ko`rsatib o`tilgan. Shuning bilan bir qatorda, ilg`or
pedagogik texnologiyalarni yaratish va o`zlashtirish yuzasidan maqsadli inovatsiya
loyihalarini shakllantirish hamda amalga oshirish orqali ilm-fanning ta`lim
amaliyoti bilan aloqasini ta`minlash chora-tadbirlarini ishlab chiqish, ilg`or axborot
va pedagogik texnologiyalarni amalga oshirish uchun tajriba maydonchalari barpo
etish orqali esa ilmiy tadqiqotlar natijalarini ta`lim-tarbiya jarayoniga o`z vaqtida
joriy etish mexanizmini ro`yobga chiqarish, zamonaviy axborot texnologiyalari,
kompyuterlashtirish va kompyuterlar tarmoqlari negizida ta`lim jarayonini axborot
bilan ta`minlash rivojlanib borishi belgilab qo`yilgan.
Axborot texnologiyalarini rivojlantirish bo`yicha vazifalarni hal etish uchun
O`zbekiston Respublikasi Prezidentining 2002- yil 30-mayda chiqargan
“Kompyuterlashtirishni
yanada
rivojlantirish
va
axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini joriy etish to`g`risida” gi Farmoni va ushbu farmonning bajarilishi
yuzasidan Vazirlar Mahkamasining 2002-yil 6-iyunda qabul qilgan “2002-2010
yillarda
kompyuterlashtirish
va
axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini
rivojlantirish dasturi” to`g`risidagi qarorlarini keltirish mumkin Hozirgi axborot
texnologiyalari asosida ishlab chiqilgan pedagogik dasturiy vositalarda multimedia
elementlaridan foydalanib, elektron o`quv adabiyot, kurs, kitob va virtual stendlar
yaratish imkoniyatlari mavjud.
Kurs ishining maqsadi. Savod o’rgatish darslarida foydalanish uchun
kompyuter kommunikatsiya texnalogiyalarning samaradorligini, qulayligini
o’rganib chiqish.
Kurs ishining vazifasi. Savod o’rgatish darslarini ilg‘or pedagogic
4
texnologiyalar asosida tashkil etish, o‘quvchilarni mustaqil ravishda faoliyat
ko’rsata olishga, axborot texnologiyalari imkoniyatlaridan oqilona foydalanishga
o‘rgatish, o‘qitilayotgan fanni o‘zlashtirish sifatini oshirish yo’lida yangicha
metodikalar yaratish.
Kurs ishining obekti. Savod o’rgatish davri o’quvchi va o’qituvchilari.
Kurs ishining predmeti. Savod o’rgatish davri faoliyatini olib borishga
qaratilgan ishlar
Kurs ishining tuzilishi.
5
I BOB. KOMPYUTER VA AXBOROT TEXNOLOGIYALARI
TUSHUNCHASI
1.1. Kompyuter texnologiyalarini o`quv jarayonida qo`llash tamoyillari.
Kompyuter texnologiyalari to`g`risida so`z yuritilganda, odatda ko`z oldimizda
axborot texnologiyalari mujassamlanadi. Buning sababi, shaxsiy kompyuterlarning
ixtiro etilishi axborot texnologiyalarining ommaviylashishiga va uni keng miqyosda
tadbiq etilishiga olib kelinganligidadir. Chunki shaxsiy kompyuterlarning paydo
bo`lishi natijasida axborot texnologiyalarining mahsuli bo`lgan dasturiy vositalarga
zaruriyat ortib, kundalik ehtiyojga aylanib bormoqda. Shaxsiy kompyuterni tadbiq
etish bo`yicha erishilgan muhim yutuqlardan biri bu multimedia vositalarining
yaratilishidir. Shaxsiy kompyuterlar multimedia vositalaridan, ya`ni ovoz, grafika,
animatsiya, video vositalaridan keng ko`lamda foydalanish sari yo`l ochdi. Ta`lim
tizimida axborot texnologiyalarining multimedia vositalari yordamida o`quv
jarayonini tashkil etish imkoniyatlari paydo bo`la boshladi. Bular sirasiga virtual
kutubxona, virtual o`qitish texnologiyalarini kiritish mumkin.
Virtual kutubxona - bu o`quv materiallari elektron nusxada chop etilgan
yagona katalog tizimiga ega bo`lgan elektron kutubxonadir. Elektron kutubxonadagi
o`quv materiallarini tarmoq tizimi imkoniyatlaridan foydalanib o`qish mumkin.
Elektron kutubxonadan yoki boshqa manbalardan tarmoq tizimi yordamida
materiallarni olib o`qish-virtual o`qish deb yuritiladi. Yangi axborot texnologiyalari
asosida
boshqarishni
avtomatlashtirish,
ish
yuritish,
moliya
ishlarini
avtomatlashtirilgan holda boshqarishni ta`minlash kabi ishlarni bajarish
imkoniyatlari tug`ildi. Bundan tashqari yangi axborot texnologiyalari tufayli yuzaga
kelgan juda katta imkoniyatga ega bo`lgan muharrirlarni, tarjima qiluvchi dasturiy
vositalarni keltirish mumkinki, ularning yaratilishi ta`lim tizimida ham o`z
samarasini bermoqda. Shu o`rinda olamshumul ahamiyatga ega bo`lgan
telekommunikatsion (kabelli, shisha tolali, sputnikli) aloqa vositalari asosida tashkil
etilgan Internet tizimining insoniyatga juda keng imkoniyatlar yaratganligini
6
ta`kidlash lozim. Internet hozirgi kunda butun insoniyat bilimlarini birlashtirish,
ularning aqliy qobiliyatlaridan unumli foydalanish kabi masalalarni yechish bilan
bir qatorda, yangi adabiyotlar to`g`risida ma`lumot olish, masofadan turib o`qitish
texnologiyasini amalga oshirish, musiqa eshitish, kino va boshqa sohalardagi
mashhur kishilarning (yulduzlarning) rasmlarini ko`rish, ular haqida ma`lumotlar
olish, kundalik gazetani o`qib borish, ob-havo to`g`risida ma`lumot olish,
kompyuter o`yinlari o`ynash, yangi ish joyi topish, magazindan xarid qilish va hatto
keng miqyosdagi biznes ishlarini amalga oshirish mumkin. Uchinchi ming yillikning
boshlarida 120 mln. kompyuter yagona dunyo tarmog`iga ulangan, ulardan 1 mlrd.
dan ziyod odamlar foydalanmoqda. Keyingi vaqtda internetdan o`spirin yoshlarning
va xotin-qizlarning foydalanish sur`ati o`sib borayotganligini qayd etish mumkin.
Uchinchi ming yillikning boshida axborot texnologiyalarini tadbiq etishda tub
o`zgarishlar ro`y berishi kutilmoqda. Bularga yo`ldosh kanali orqali internet
elektron kitoblar, dunyo internet kutubxonasi, internet video-telefonlar, muloqotli
tarjimonlar va nutqni hamda harakatni tushunadigan kompyuterlarning yaratilishi
kutilmoqda.
Bulardan ko`rinib turibdiki, ta`lim tizimida yangi axborot texnologiyalarini
tadbiq etish masalalariga tubdan boshqacha ko`z bilan qaramoq lozim. Yuqorida
qayd etilgan masalalar ta`lim tizimida ham yangi axborot texnologiyalarini tadbiq,
etishning istiqbolli yo`nalishlarini belgilash bilan bir qatorda, ularning yechimini
kechiktirmasdan hal etish uchun chora-tadbirlar ko`rish zaruratini ham yuzaga
keltiradi. Shu o`rinda aytish lozimki, ta`lim tizimida yangi axborot texnologiyalarini
tadbiq etishning bugungi kundagi dolzarb masalalaridan biri multimedia vositalari
negizida virtual o`qitish tizimini yaratishdir.
Axborot texnologiyalaridan o`quv jarayonini boshqarishda foydalanish
ta`limning samaradorligini oshirishga olib keladi. Buning sababi, o`quv jarayonini
to`liq nazorat qilish va uni yangilab borish imkoniyatlarining yaratilishidir. Masalan,
ta`lim muassasasida lokal kompyuter tarmog`ining mavjudligi qog`ozda
7
berilayotgan ma`lumotlar, hujjatlar hajmining qisqarishiga olib keladi, bu esa o`z
navbatida, ta`lim jarayonida qabul qilinayotgan boshqaruvga doir qarorlarni qabul
qilishda vaqtni tejash imkoniyatini beradi. Axborot texnologiyalarini o`quv
jarayoniga tadbiq etish natijasida yangi ma`lumotlar bazasi vujudga keladi, unda
pedagogik texnologiyalar, tahliliy materiallar kabi ma`lumotlar to`planadi. Shuning
bilan bir qatorda, video-konferensiya o`tkazish, har xil ko`rinishdagi taqdimotlarni
namoyish etish va eng yaxshi tadqiqot ishlar haqida ma`lumot berish, seminarlar va
turli mashg`ulotlarni o`tkazish uchun juda ko`p imkoniyatlar paydo bo`ladi.
Hozirgi davr axborot-kommunikatsiyalar asri sifatida xarakterlanmoqda. Shu
sababli mehnat kapitali va tovarlar qatorida aqliy kapitaldan foydalanish muhimligi
jihatidan kam ahamiyatga ega bo`lmagan omillardan biridir.
Bugungi kunda mamlakatimiz taraqqiyoti yo`lidagi ustuvor vazifalardan biri
bilimli milliy kadrlarni tayyorlash uchun ta`lim tizimini investitsiyalash va axborot-
kompyuter texnologiyalarining rivojlanishini ta`minlashdan iborat ekanligi “Kadrlar
tayyorlash Milliy dasturi”da belgilab qo`yilgan.
Axborot texnologiyalarini o`quv jarayoniga tadbiq etishning muhim
yo`nalishlaridan biri elektron o`quv adabiyotlar, qo`llanmalar va kurslar yaratishdir.
Elektron o`quv adabiyotlar va qo`llanmalar ma`ruza mazmunini boyitish, yangi
materiallar bilan to`ldirishga imkoniyat yaratadi. Elektron o`quv adabiyotlar va
qo`llanmalarning yaratilishi, ularning o`quv jarayoniga qo`llanilishi ta`lim
muassasalarida elektron kutubxonalar yaratishni taqozo etadi. Bundan ko`rinib
turibdiki, ta`lim muassalarida yagona katalog tizimiga ega bo`lgan kutubxonalarning
paydo bo`lishi va lokal tarmoqning yaratilishi kutubxonalarga bog`liq muammolarni
yechishga olib kelishi bilan bir qatorda, ular faoliyatining samaradorligini oshirishga
va muvofiqlashtirishga imkon beradi.
Masofali ta`lim tizimining asosini kompyuter, axborot va pedagogik
texnologiyalar tashkil etishi shubhasiz. Ta`limda axborot texnologiyalari haqida
8
gapirganimizda, birinchi navbatda, masofali ta`lim, interaktiv pedagogika va turli
o`quv shakllari ko`rinishidagi didaktik tizimlarni nazarda tutamiz.
Ta`limda texnologik yondoshuvning mohiyatini tushunish uchun, avvalo,
“texnologiya” so`zi va tushunchasining mazmunini aniqlash zarur. Texnologiya
yunoncha so`z bo`lib, texne-mahorat, san`at, logos-tushuncha, fan, ta`limot
ma`nolarini anglatadi. Ta`limda texnologiya tushunchasi o`quv rejasiga asosan
beriladigan bilimlar tizimini talabalarga yetkazib berish va shu asosda ularni
bugungi kun talablariga to`liq javob beradigan kadrlar qilib tarbiyalashga
yo`naltirilgan shunday usul va tajribalarni ishlab chiquvchi, takomillashtiruvchi va
targ`ib qiluvchi zamonaviy fan sifatida ta`riflanadi.
Ta`lim jarayoniga texnologik yondoshuvda u qayta takrorlanadigan jarayon
sifatida tashkil etiladi, undan kutiladigan natija ham mufassal tavsiflanadi va aniq
qayd etiladi. O`quv materiali diagnostik ifodalangan o`quv maqsadlariga mos qayta
tuzilib, ishlab chiqiladi, ayrim bo`laklarga ajratiladi. O`quv materialini talabalarga
yetkazib berishning muqobil yo`llari nazarda tutiladi. Har bir bo`lakni o`rganish test
yordamida nazorat etilib, xato-kamchiliklar shu paytning o`zida tuzatilib,
to`g`rilanib boriladi.
Pedagogik texnologiya ta`lim jarayoniga noan`anaviy shaklda, o`ziga xos
belgilar va xususiyatlarga ega bo`lgan tizimli, texnologik yondoshuvlarga
asoslanadigan holda kirib keldi. U pedagogikada ijtimoiy-muhandislik tafakkurining
mahsuli, texnokratik ilmiy fikr (ong) ning ta`lim sohasidagi loyihasi, ta`lim
jarayonini ma`lum darajada standartlashtirish, ya`ni takrorlanadigan jarayonga
aylantirishdir.
Pedagogikada qayta takrorlanadigan ta`lim-tarbiya jarayonini yaratish oson ish
emas. Bunga o`quv-tarbiya vazifalarining turli-tumanligi, ta`lim mazmuni va o`quv
materiallarining har xilligi, talaba va talabalarning o`zlashtirish qobiliyatlari, xotira
xususiyatlari bir emasligi kabi qator faktorlar sabab bo`ladi. Shunga qaramay,
9
olimlar rivojlangan mamlakatlarda pedagogik texnologiya usulini ishlab chiqdilar,
ular yaratgan pedagogik texnologiya usuli qayta takrorlanadigan pedagogik sikl
bo`lib, ta`lim olishda rejalashtirilgan natijalarni kafolatlaydi.
Pedagogik
texnologiyalarni
ta`limda
qo`llashda
o`qitishning
boshqa
usullaridan farqini ko`z oldiga keltirish uchun uning muhim belgilarini aniq
ko`rsatish talab etiladi. Mamlakatimizda va chet ellarda chop etilgan pedagogik
adabiyotlarni o`rganish va tahlil etish shuni ko`rsatadiki, pedagogik texnologiya
usulining muhim xususiyatlari, belgilari qatorida umumlashtirilgan holda,
quyidagilarni ko`rsatish lozim:
ta`lim jarayonini oldindan reja asosida loyihalash va auditoriyada talabalar
bilan mazkur loyihani qayta ishlab chiqish, tizimli, texnologik yondoshuvlar asosida
talabalarning o`quv, bilish faoliyatini o`stiradigan ta`lim jarayonining loyihasini
tuzish;
ta`limning maqsadi to`liq va aniq, tashxislovchi bo`lishi, talabalar bilimlarining
o`quv rejasi bo`yicha holisona, ob`yektiv baholanishi, ta`lim maqsadlarini ko`zlagan
andoza asosida talabaning kuzatishlari, o`lchashlari, harakatlari shaklida
oydinlashtirilishi, o`quv jarayonining talabaning faolligiga tayanib tashkil etilishi;
ta`lim shakllarini muvofiqlashtirilishi, ta`lim jarayonining tuzilishi va
mazmunining yaxlitligi, o`zaro aloqadorligi va pedagogikaning muhim nazariy va
amaliy masalalari negizida o`zaro ta`sirda bo`lishi;
ta`lim jarayonida texnika vositalari va inson salohiyatining o`zaro ta`sirini
hisobga olinishi;
ta`limning rejalashtirilgan natijasiga erishishning kafolatlanganligi;
ta`lim tizimini axborot-pedagogik texnologiyalar asosida tashkil qilish va uning
samaradorligini oshirish mumkinligi kabilar shular jumlasiga kiradi.
10
Qayd etilgan bandlarning har birining ta`lim tizimida o`z o`rni bor va bu
masalalarni yechish falsafa, sotsiologiya, fiziologiya, matematika, axborot,
pedagogika
va
kompyuter
texnologiyalari
hamda
boshqa
fanlarning
qonuniyatlaridan foydalanishni taqozo etadi.
Ta`lim tizimida ATlarining qo`llanilishi o`quv jarayonini pedagogik dasturiy
vositalar yordamida amalga oshirishdek muhim imkoniyatni yaratdi. Bunday
yondoshish o`quv jarayoni didaktik kategoriyalarining o`zaro aloqasini va
bog`liqligini o`rganishga olib kelishi bilan bir qatorda, o`quv jarayonini to`liq
darajada o`rganishga imkoniyat yaratadi.
Shu o`rinda ATlarining multimediali vositalaridan foydalanib o`qitishning
an`anaviy uslub bilan o`qitishga ko`ra farqini tahlil qilganda quyidagi asosiy:
dars o`tishda ma`ruzachining o`quv materiallarini tushuntirish jarayonining
yengillashtirilishi;
o`quv
jarayonida
berilayotgan
materiallarni
takroriy
holda
berish
imkoniyatining mavjudligi;
kompyuter texnologiyalari asosida o`tkazilayotgan darslarni o`zlashtirish
darajasining yuqoriligiga erishilishi;
multimediali vositalar bazasida virtual stendlar tashkil qilish imkoniyatining
yaratilishi;
virtual stendlarning Maxsus jihozlangan xonalar talab qilmasligi;
o`quv jarayonining video va audio animatsiyalar bilan boyitilib borilishi hamda
talabalarning dars jarayoniga bo`lgan qiziqishini kuchaytirishi;
ommaviy tarzda foydalanish, ya`ni bitta ma`lumotlar bazasidan bir yoki bir
nechta auditoriyada va guruhlarda foydalanish imkoniyatining borligi;
11
ma`lumotlar bazasini tezkor ravishda o`zgartirib, zamon talabiga moslashtirib
borilishi;
o`quv jarayonida talabalarning yakka tartibda bilimini nazorat qilish kabi
afzallik tomonlarini ko`ramiz.
Shuni ta`kidlash lozimki, o`quv jarayonini AT asosida tashkil qilishdan asosiy
maqsad o`qish sifatini va samaradorligini oshirish bilan bir qatorda, kompyuter va
axborot
texnologiyalarini
o`qituvchi-talabalarning
kundalik
ish
quroliga
aylantirishga erishishdan iborat.
Kompyuter texnologiyalarini o`quv jarayonida qo`llash tamoyillari.
O`quv jarayonida axborot va pedagogik texnologiyalarni uzviy bog`langan
holda olib borish bu jarayonning samaradorligini oshirishga olib keladi.
Multimedia vositalari asosida o`qitish jarayonida aniq predmetni kompyuter
asosida to`liq o`qitish, ma`ruza matnlarini tahrirlash, talabalar topshirgan nazorat
natijalarining tahlili asosida ma`ruza matnlarini bayon etish uslubini yaxshilash,
talabalar axborot texnologiyalarini multimedia vositalari asosida yaratilgan
animatsiya elementlarini dars jarayonida ko`rishi, eshitishi va mulohaza qilish
imkoniyatlariga ega bo`ladi.
Axborot texnologiyalarining multimedia vositalari bilan ishlaydigan talabalar
quyidagi vazifalarni amalga oshirishlari kerak:
ma`ruza matnlari, amaliyot bilan bog`liq topshiriqlarni tayyorlash;
uslubiy ko`rsatmalarni, nazorat savollarini, to`g`ri javoblar variantini tuzish;
ishchi dastur va texnologik xaritani tuzish;
bilimni nazorat qilish natijasini tahlil qilish;
12
har bir mavzu bo`yicha dinamik ko`rinishda aks etuvchi jarayonlarning
animatsiyalarini tasavvur qilish;
o`zlashtirilishi murakkab bo`lgan mavzular bo`yicha talabalar bilan suhbat
o`tkazish kabi talablar qo`yiladi.
Qo`yilgan ushbu talablar bo`yicha axborot texnologiyalarining multimedia
vositalari asosida dars jarayonini tashkil qilish pedagog-o`qituvchilarning
yumushini osonlashtirib, o`quv jarayonini boshqarish, uning samaradorligini yanada
ko`tarishga erishiladi. Shu bilan bir qatorda ta`lim muassasasi rahbariyatiga talaba,
guruh, mutaxassisliklar bo`yicha test natijalarini ko`rib borish va ularning
o`zlashtirish darajasiga baho berish, o`qituvchilarning ma`ruza matnlari va boshqa
mustaqil ishlarga mo`ljallangan materiallarining tayyorlash sifatiga baho berish,
multimedia vositalari asosida laboratoriya ishlarini bajarish uchun kompyuterda
modellashtirilgan virtual stendlar joriy etish, kursni o`zlashtirish bo`yicha uslubiy
materiallarni tayyorlash uchun takliflar ishlab chiqish kabilarni amalga oshirish
imkoniyatini beradi.
O`qitish nazariyasi va bu sohaga tegishli bir qator ilmiy tadqiqotlar natijalari
shuni ko`rsatadiki, o`qitish asosan an`anaviy tushuntirish usullariga asoslangan. Shu
bois ma`lum bir fanning o`qitish usullarini o`rganish va izlanishlar hamda yuqori
saviyali pedagog va o`qituvchilarning bu boradagi tajribasi bugungi kunda emperik
ko`rinishdagi o`qitishdan, boshqa turdagi, ya`ni isbot qilish, namoyish qilish va
ularni zamonaviy kompyuter texnologiyalaridan foydalanib, noan`anaviy darslarni
amalga oshirishi dolzarb masala ekanligini ko`rsatmoqda. Gipermatn, grafik va
kompyuterning ovoz dasturlarining yaratilishi kompyuter texnologiyalaridan ta`lim
tizimida samarali foydalanish bilan bir qatorda noan`anaviy darslarni tashkil etishga
asos bo`lmoqda. Taraqqiy etgan xorijiy davlatlar va respublikamizdagi yetakchi
ta`lim muassasalarida kompyuter texnologiyalari asosida o`qitish dasturlari tahlili
VDV sifat jihatidan yangi o`qitish vositalari bo`lib, ular an`anaviy o`qitish
metodlaridan tubdan farq qilishini ko`rsatmoqda. Bunday yondoshishning asosiy
13
vositalaridan biri sifatida, bizning fikrimizcha, kompyuterda modellashtirish
nazariyasini ko`rsatish mumkin. Bu sohadagi natijalar tahlil qilinganda bir nechta
yo`nalishlarni ko`rish mumkin:
1) Gnoseologiya yo`nalish. Bu yo`nalishda kompyuter modeli asosan
materialni tushunib yetish uchun oraliq ob`yekt sifatida qaraladi va ayrim elementlar
orasida mavjud bo`lgan umumiy xossalarni ifoda etmasdan, balki har xil sohalarning
birlashmasini ifoda etadi.
2) Original o`rnida kompyuter modelidan foydalanish. Bu yo`nalish
o`qitilayotgan fanlarning ob`yektlarini natural ko`rinishida olish mumkin bo`lmagan
ma`lumotlarini ifoda etish imkoniyatini yaratadi. Bu esa o`z navbatida originalning
tabiatini aniqlash, uning ichki, tashqi xossalarini va rivojlanish jarayonini kuzatish
imkoniyatini yaratadi.
3) Analitik yo`nalish. Bu yo`nalish son va sifat ko`rsatkichlari asosida
talabalarni tayyorlashga oid jarayonning ma`lum bir qismini tasvirlash imkoniyatini
yaratadi va u ma`lumotlarni uzatish, tushunish, ko`nikish va o`zlashtirishni nazorat
qilish kabi funksional vazifalarga yo`naltiriladi.
4) Umummetodologik yo`nalish. Bu yo`nalish o`qitilayotgan fanlarning
talabalar va talabalar dunyoqarashining shakllanishiga bog`liqlik tomonlarini
baholashga qaratilgan.
5) Psixologik yo`nalish. Bu yo`nalish kompyuter texnikasi va texnologiyasi
yordamida o`qiyotgan talabalarning sotsial, psixologik, biologik xususiyatlarini
o`rganish uchun qo`llaniladi.
6) Pedagogik yo`nalish. Bu yo`nalish ilg`or texnologik vositalar yordamida
talabalarning tarbiyalanganlik darajasini, bilim saviyasini aniqlash va uning
kelgusidagi ahvolini bashorat qilish uchun qo`llaniladi.
14
Hozirgi vaqtda bir soha bo`yicha ishlab chiqilgan pedagogik texnologiyalar
bo`yicha izlanishlarni va ularni tadbiq etish uslublarini boshqa sohalarga tarqatish
hamda ulardan samarali foydalanish masalalari qaralmoqda. Bunga misol tariqasida
kompyuter texnologiyasidan foydalangan holda o`qitishni keltirish mumkin.
Kompyuter-axborot
texnologiyalari
modelidan
foydalanish
masalasi
o`qitilayotgan fanning xususiyatlaridan kelib chiqqan holda dars jarayonida
namoyish qilinishi kerak bo`lgan ob`yektning ichki, tashqi xossalarini ko`rsata
olishdek muhim vazifani amalga oshirish imkoniyatini yaratadi.
Axborot texnologiyalarining multimedia vositalari o`quv jarayonida quyidagi
eng muhim jihatlari bilan alohida ahamiyatga egadir:
- differensial va individual o`qitish jarayonini tashkil qilishi;
- o`qish jarayonini baholash, teskari (qarshi) aloqa bog`lashi;
- o`zini-o`zi nazorat qilish va tuzatib borishi;
- o`rganilayotgan fanlarni namoyish etishi va ularning dinamik jarayonini
ko`rsatishi.
fan mavzularida animatsiya, grafika, multiplikatsiya, ovoz kabi kompyuter va
axborot texnologiyalardan foydalanishi;
talabalarga fanni o`zlashtirish uchun strategik ko`nikmalar hosil qilishi va
hokazo.
Shuningdek, multimedia vositalarining amaliy tomoni ulardan o`quv
jarayonida pedagogik dasturiy vositalar yordamida foydalanish va kelgusida ta`lim
tizimida o`quv jarayoni uchun ma`lumotlar bazasini va virtual stendlar yaratishdek
muhim vazifani amalga oshirishga zamin hozirlaydi.
15
1.2. Kompyuter texnologiyalarini o`quv jarayonida qo`llash vositalari.
Kompyuter texnologiyalarining juda katta imkoniyatga ega bo`lgan matn
muharrirlari, bir tildan ikkinchi tilga tarjima qiluvchi dasturini vositalarining
yaratilishi ta`lim tizimida ham o`z samarasini bermoqda. Bular sirasiga Macromedia
DreamWeaver, Microsoft FrontPage, HTML muharrirlari va Microsoft Word,
Adobe Photoshop, CorelDraw, Macromedia Flash kabilarni kiritish mumkin.
HTML-(HayperText Markup Language-gipermatnni belgilovchi til), (Web-
muharrir) matnli va grafikli xossalarini o`z ichiga mujassamlashtirgan dasturli
vositalar bo`lib, u web-hujjatlarni yaratish va tahrir qilish uchun mo`ljallangan.
Web-hujjat - bu elektron ko`rinishdagi hujjat bo`lib, undan Internet tizimida
ma`lumotlarni uzatish va qabul qilish uchun foydalaniladi. Shu sababli bu dasturli
vositaning imkoniyatlariga kengroq to`xtalamiz.
Oddiy HTML-hujjatlarni yaratish.
HTML-hujjatlari (ASCII qoidalarida yozilgan) oddiy matnli fayllar bo`lib, ular
maxsus belgilangan qoidalarni o`z ichiga oladi. HTML-hujjatlarni yaratish va tahrir
qilish uchun maxsus uskunaviy vositalar ishlatiladi. Web-sahifani quyidagi oddiy
uskunaviy vositalardan foydalanib ham yaratish mumkin:
bloknot ko`rinishida tiqilgan (vstroyenniy) Microsoft Windows Notepad
tahrirlagichi (redaktor), DOS, Windows Write tahrirlagichlari, Macintosh uchun
TeachText/SimpleText tahrirlagichi yoki EMACS Unix uchun yoki VAX/VMS
uchun tahrirlagich;
hammaga ma`lum va mashhur Microsoft Word tahrirlagichi, Word Perfect yoki
ASCII kodi va boshqa matn rejimida ishlaydigan ixtiyoriy tahrirlagichlar.
Bundan ko`rinib turibdiki, HTML-hujjatni yaratish uchun qandaydir bir matnli
tahrirlagich kerak.
16
HTML-matnni maxsus dastur yordamida tahrirlash uchun bu matnni HTML-
hujjatiga aylantirish imkoniyatlaridan foydalanish mumkin. HTML-hujjatlarni
saqlashda .html yoki .htm kengaytmani ishlatish maqsadga muvofiqdir. Bu holda
keyinchalik qiynalmaslik uchun hujjatning qaysi turga tegishli ekanligini aniqlab
olish kerak. Maxsus kodlarda yozilgan HTML-hujjatning natijasini ko`rish brauzer
(browser) deb nomlanuvchi dastur orqali amalga oshiriladi (brauzer web-hujjatlarni
ko`rish vositasi). Bu kategoriyadagi dasturiy vositalarga HTML formatdagi elektron
hujjatlarni ko`rish uchun mo`ljallangan vositalar kiradi. Zamonaviy brauzerlar
nafaqat matn va grafikani balki musiqani, insonning nutqini, internetda radio
to`lqinlarini eshitishni, videokonferensiyalarni ko`rishni, elektron aloqa xizmati
bilan ishlashni, telekonferensiyalar xizmati bilan tanishish va shunga o`xshash
ko`pgina imkoniyatlarni yaratadi. HTML hujjatlar uchun eng ko`p qo`llaniladigan
brauzerlarga Internet Explorer va Netscape Navigator larni misol keltirish mumkin.
Brauzerda HTML hujjatni tahrirlash imkoniyati yo`q bo`lib, u faqatgina namoyish
etadi. Brauzerdan chiqmasdan turib, undagi buyruqlardan foydalanib, Microsoft
Windows Notepad uskunaviy vositasi yordamida HTML-hujjatni tahrirlash
mumkin. Yana muhim tomoni shundaki, Web-brauzer tomonidan bu hujjatni ochish
paytida u oddiy matn sifatida emas, balki Web-sahifa sifatida qabul qilinadi va
chaqiriladi.
Oddiy matnli fayldan HTML-hujjat belgilar kodi (teglar) bilan farqlanadi. Bu
kodlar hujjatning tarkibiga kiradi va ular hujjatni formatlash, tayyor maketni
aniqlash, boshqa hujjatlarga taalluqli murojaatlarni ifodalash kabi ko`pgina
amallarni bajaradi.
Shu narsani ta`kidlash lozimki, HTML-kodlar, odatda bosh harflar bilan
yoziladi. Bu esa o`z navbatida ularni asosiy matndan oson farqlashni va tahrirlashni
osonlashtiradi.
Maxsus dasturiy vositalar yordamida HTML-hujjatni yaratish yoki tahrirlash
katta imkoniyatlarga ega. Chunki maxsus dasturiy vositalar bir vaqtning o`zida
17
HTML-hujjatning maxsus belgilar kodi va natijaviy ko`rinishi bilan ishlash
imkoniyatini beradi. Maxsus dasturiy vositalar ham bir-biridan imkoniyatlari bilan
farq qiladi. Maxsus dasturiy vositalar yordamida yaratilgan HTML hujjatning diskda
egallaydigan hajmi birmuncha kichik bo`ladi, bu esa uni brauzerda namoyish etish
uchun qulaydir. Unda tashkil qilingan ichma-ich gipermurojaatlar boshqa
papkalarga ko`chirilgan vaqtda behato ishlaydi. Yuqorida HTML dasturiy
vositasining imkoniyatlari batafsil bayon qilindi. HTML dasturiy vositasi asosida
yaratilgan elektron o`quv adabiyotlar keng imkoniyatlarga ega bo`lib, u talaba,
talabalarga ishlash uchun qulay va osondir. Buning sababi HTML dasturiy vositasi
asosida yaratilgan elektron kitobda boblar, mavzular va ularga tegishli matnlar bilan
ishlash juda qulaydir. Buni quyidagi strukturadan ko`rish mumkin.
Axborot texnologiyalari asosida o`quv materiallarini elektron nusxada chop
etish, ularga kerakli o`zgartirishlarni o`z vaqtida kiritib, yangilab borishni va tezkor
ravishda chop qilish, hamda tarmoq tizimida ommaviy ravishda foydalanish
18
imkoniyatlarini yaratadiki, ular shubhasiz ta`lim samaradorligini oshirishda muhim
rol o`ynaydi.
HTML hujjatni chiroyli ko`rinishda rasmiylashtirish uchun animatsiya
(tasvirga kiritilgan harakat) lardan foydalaniladi. Animatsiyalar har xil formatlarga
ega bo`lib, hozirda ko`p qo`llaniladiganlaridan biri GIF (Grafic Interchange Format)
formatli animatsiyadir. Ma`lumki, animatsiya kadrlarning ketma-ketligidan hosil
bo`ladi. Kadrlarda tasvirlar joylashtiriladi. GIF formatli animatsiyaning kadrlaridagi
tasvirlar GIF formatida bo`ladi. Demak, GIF formatli animatsiyalar kichik hajmga
egadir. GIF animatsiyalarni yaratish uchun bir qancha maxsus dasturiy vositalar
mavjud. Masalan, Ulead Cool3D, Ulead Gif Animator, Macromedia Flash va
boshqalar. Animatsiyalarni yaratishda bu dasturiy vositalarning har birini o`ziga xos
o`rni bor. Matnlarni animatsiya qilishda Ulead CooBD, Ulead Gif Animator dasturiy
vositalari katta imkoniyatlarga ega bo`lib, bu dasturiy vositalarda barcha
animatsiyalarning namunasi va ularning matn kiritish maydoni beriladi. Matnni
kiritgandan so`ng kerakli animatsiya tanlanadi.
Tasvirlarni animatsiya qilishda Macromedia Flash eng yaxshi dasturiy
vositalardan biridir.
Flash texnologiya yoki uni boshqacha nom - muloqotli faol veb-animatsiyalar
deb ham atashadi. Bu dasturiy vosita Macromedia kompaniyasi tomonidan
yaratilgan bo`lib, u ma`lumotlarni multimedia ko`rinishida taqdim eta oladigan juda
muhim texnologik jarayonlarni o`z ichiga olgan dasturiy vositadir. Flash dasturiy
vositasining asosiy uskunaviy vositasi sifatida vektorli grafika qo`llanilib, uning
asosida (yordamida) multimedianing hamma elementlarini, ya`ni ovoz, harakat,
ob`yektlar bilan muloqotni amalga oshiradigan imkoniyatlari mavjud. Flash
texnologiyada yaratiladigan dasturlarning o`lchami minimal darajada bo`lib, ular
kompyuter ekranining o`lchamiga bog`liq emas, bu esa internet-loyiha yaratish
uchun asosiy talablardan biridir. Yaqinda paydo bo`lgan Flash texnologiya
vebdizaynerlar orasida keng tarqala boshladi. Buning asosiy sabablaridan biri Flash
19
texnologiya Web-saytlarga ovoz va grafika elemetlaridan foydalanish imkoniyatini
yaratib, ularning dinamik ko`rinish olishiga imkon yaratishidir. Shu sababli Flash
tahrirlagichining uskunaviy vositasitalari va ularning vazifalariga batafsil
to`xtalamiz.
20
II BOB. BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA SAVOD O’RGATISHDA
AXBOROT
TEXNOLOGIYALARDAN
SAMARALI
FOYDALANISH
METODIKASI.
2.1. Elektron o`quv qo`llanmadan o`quv jarayonida foydalanishning
pedagogik asoslari.
O‘quv dasturlari ma’lum bir predmetga yoki fan sohasiga mo‘ljallab
yaratilgan bo‘lib, o‘quv jarayonini tashkil etish, darslarini o‘qitish va o‘rganish
hamda o‘quvchilarning mustaqil bilim olish jarayonida keng qo‘llaniladi.O‘quv
jarayonida, ya’ni ma’ruza, amaliy, laboratoriya va seminar mashg‘ulotlarida
zamonaviy o‘quv dasturlarining qo‘llanilish o‘rniga qarab hamda o‘quvchilarni
mustaqil bilim olish, o‘tilgan mavzularni takrorlash, olgan bilimlarini tekshirish,
nazorat qilish jarayonlarida foydalanish o‘quvchilarning o‘rganilayotgan mavzu
bo‘yicha bilim va malakalarini mustahkamlashda hamda o‘quv jarayonini
mukammallashtirishda muhim asos yaratadi.
Multimedia texnologiyalari savod o‘rgatish jarayonida ma’lum bir
mavzularini o‘quvchilarga o‘rgatishda ma’lumotlarni ovozli, harakatli, videoli,
tasvirli, grafikli va hokoza ko‘rinishlarda bayon qilib berish imkonini yaratadi. Bu
esa yangi mavzuni o‘rganish uchun ketadigan vaqtni tejash bilan birga o‘quvchilarni
yangi axborotlarni qabul qilish ehtiyojini qondiradi hamda ularni o‘qish fangia
bo‘lgan qiziqishini oshiradi.
Multimedia vositalaridan ta’lim sohasida foydalanish va ular yordamida
o‘quvchilarni o‘qitish multimediya texnololgiyalarini ta’lim sohasining turli xil
pedagogik faoliyatlarida qo‘llanilishining asosiy jihatlarini ajratib beradi, ya’ni
o‘qish darslarining jarayonida uni ko‘rgazmali va tushunarli tarzda bayon qilish
uchun tartibli ravishda multimediali namoyish va slaydlarni ko‘rsatish maqsadga
muvofiqdir.
O‘qituvchining nutqi orqali bir vaqtning ichida namoyishlar katta ekranda
multimediya proektori yordamida ko‘rsatiladi. Namoyishlar o‘z navbatida matnlar,
tovushlar, chizmalar, harakatlar, tasvirlar va boshqa animasion elementlar orqali
21
to‘ldirilgan bo‘lishi lozim. Bu jarayonlarni amalga oshirish uchun albatta,
o‘qituvchilar AKT ni yaxshi bilishi va malakali bo‘lishi kerak. Bunday ko‘rinishdagi
dasturlarni tuzishda nafaqat matnli axborotlarni, balki rangli tasvirlar hamda turli
tovushlarni ham qo‘llashni taqoza etadi. Buning uchun juda ko‘p mehnat, bilim va
yuqori darajadagi malaka kerak bo‘ladi. Albatta, bu jarayonda zamonaviy
kompyuter texnologiyalari va ularning qo‘shimcha qurilmalaridan samarali
foydalanish talab qilinadi. Bunda nafaqat axborot texnologiyalarining zamonaviy
vositalaridan, balki ularni to‘liq ishlashini ta’minlovchi maxsus dastur, ya’ni
drayverlardan foydalaniladi.
Elektron o‘quv qo‘llanmalar o‘quv axborotlarni multimedia vositalari orqali
obrazli ko‘rinishda taqdim etish, har-xil ko‘rinishdagi rang, harakat, ovoz kabi
elementlarni kiritish, o‘quv materiallarini qabul qilish jarayonini samaradorligini
oshirish bilan birga o‘quvchilarga berilayotgan materiallarni tahlil qilish, taqqoslash
kabi muhim sifatlarni rivojlantiradi.
Elektron qo‘llanmalar ma’ruza mazmunini boyitadi va yangi materiallar bilan
to‘ldiradi, ularning yaratilishi hamda o‘quv jarayonida qo‘llanilishi ta’lim
muassasalarida yagona lokal tarmoqqa va katalog tizimiga ulangan elektron
kutubxonalar yaratish imkonini beradi.
O‘quv muassasalarida elektron o‘quv qo‘llanmalaridan foydalanish zamonaviy
kompyuter va axborot texnologiyalar bilan jihozlangan sinflarda amalga oshiririladi.
Elektron o‘quv qo‘llanmalari asosan o‘rganilayotgan mavzuga doir nazariy
ma’lumotlar, amaliy misol, o‘quvchilar uchun mustaqil topshiriq, mustaqil ishlash
bo‘yicha uslubiy ko‘rsatma va olgan bilimlarini tekshirish bo‘yicha nazorat hamda
test savollaridan tashkil topgan bo‘ladi.
O‘quv
jarayonida
elektron
qo‘llanmalardan
foydalanish
o‘qituvchi-
professorlarning ish faoliyatini yengillashtirish, o‘quv jarayonini boshqarishni
mukammalashtirish va uning samaradorligini oshirish bilan bir qatorda
o‘quvchilarning yagona elektron katalog tizimi orqali mustaqil bilim olish, o‘rganish
hamda shu mavzu bo‘yicha olgan bilimlarini tekshirish imkoniyatini yaratadi.
22
O‘quv jarayonida Internet tarmog‘idan o‘rganilayotgan mavzuga tegishli
ma’lumotlarni izlab topish, savod o‘rgatish jarayoni uchun badiiy kitoblarni
topish, o‘rgangan bilimlarini kengaytirish, va o‘qituvchining o‘zi o‘z ustida ishlashi
uchun lozim bo‘lgan ma’lumotlarga ega bo‘lish, boshqa tajribali o‘qituvchilarning
faoliyatini o‘rganish va shu asosida o‘quv jarayonini samarali tashkillashtirish va
hokozalar uchun keng ko‘lamda foydalaniladi.
Savod o‘rgatish jarayonini tarmoq texnologiyalari asosida tashkllashtirish
orqali o‘quvchilar quyidagilarga ega bo‘ladilar:
- noan’anaviy manbalar, ya’ni internet tarmog‘i va turli saytlardan foydalanib
o‘qish va o‘rganish;
- mustaqil bilim olish, o‘z ustida ishlash, bilimini boyitish
- o‘rganish va ishlash faoliyati sohalarini kengaytirish va yangi imkoniyatlarni
yaratish;
- izlanuvchanlik, o‘ziga nisbatan talabchanlik va ijodiy qobiliyatlarini namoyon
etish;
- jamiyatda va fan texnika taraqqiyoti natijasida ro‘y berayotgan voqea va
yangiliklardan har doim xabardor bo‘lish hamda ulardan amaliy ish faoliyatlarida
foydalanish.
Umuman
yuqorida
ta’kidlangan
axborot
texnologiyalarining
asosiy
vositalaridan o‘quv jarayonida foydalanish natijasida quyidagilarga erishish asosiy
maqsadimiz hisoblanadi:
- o‘quvchilarning har taraflama aqliy fikrlash va tasavvurlash malakalarini
rivojlantirish, ularni zamonaviy axborotlashgan jamiyatda mustaqil fikrlash va
ishlashga tayyorlash, ya’ni har qanday murakkab jarayonlarni amalga oshirishda
mustaqil qarorlar qabul qilish, o‘zining fikrini va mulohazasini bayon qilishga
o‘rgatish, tirishqoq hamda izlanuvchanlik faoliyatini shakllantirish;
- barcha ta’lim tizimlarida o‘qitish jarayonlarini tezlashtirish hamda ularning
samaradorligini oshirish uchun yangi axborot va pedagogik texnologiyalarni
yaratish va jalb etish;
23
- axborot-kommunikatsion texnologiyalarining barcha imkoniyatlarini hamda
dasturiy vositalarini ta’lim sohasiga joriy etish orqali uning mukammaligi,
unumdorligi, sifati va samaradorligini oshirish;
-
axborot-kommunikatsion
texnologiyalardan
foydalangan
holda
o‘quvchilarning mustaqil ishlashini tashkil etish hamda shu orqali ularni mustaqil
fikrlash va tasavvur qilish faoliyatini kengaytirish va faollashtirish;
- axborot-kommunikatsion texnologiyalar yordamida fanlararo aloqalarni
chuqurlashtirish, shu bilan birga zamonaviy texnologiyalarni barcha sohalarga tatbiq
etish;
- tarmoq texnologiyalari asosida o‘qitishning zamonaviy tizimlarini, shu
jumladan masofadan o‘qitish tizimini yaratish, tadbiq etish va takomillashtirish.
Respublikamizda bugungi kunda bo‘lajak etuk mutaxassislarni tayyorlashda
axborot va kompyuter texnologiyalaridan foydalanish uning ta’lim mazmuni,
mohiyati, uslubi va sifatiga har tomonlama etarli darajada, ya’ni ilmiy va uslubiy
jihatdan o‘z ta’sirini ko‘rsatadi, chunki axborot texnologiyalari har doim ta’lim
jarayonlarining ajralmas va asosiy qismi bo‘lib kelgan, ya’ni bo‘lajak
mutaxassislarni tayyorlash jarayonining o‘zi ham axborot jarayoni hisoblanadi.
Kompyuter va informasion texnologiyalari vositalaridan ta’lim sohasida
foydalanishning
samaradorligi
o‘qituvchilarning
o‘quv
jarayoniga
shu
texnologiyalarni qo‘llashga oid bilim hamda malakalarining darajasi va tajribasiga
ham bog‘liq bo‘ladi
Axborot va kompyuter texnologiyalardan foydalanib o‘quv jarayoni
samaradorligini oshirishda kompyuter texnologiyalari bo‘yicha mukammal bilim,
malaka va tajribaga ega bo‘lgan professor-o‘qituvchilarning o‘rni va salmog‘i katta
bo‘ladi.
Boshqacha
aytganda,
ta’lim
jarayonida
kompyuter
va
axborot
texnologiyalaridan mukammal foydalanish uchun asosiy e’tibor, eng avvalo,
o‘qituvchiga va oʻquvchiga zarur bo‘lgan sharoitni yaratish va axborot-
24
telekommunikasion texnologiyalardan ta’lim-tarbiya jarayonlarida samarali
foydalanishga qaratilishi lozim.
Savod o‘rgatish jarayonida quyidagicha slaydlar tayyorlash mumkin:
25
«Boshlang‘ich ta’lim konsepsiyasi»da boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi qiyofasi
ta’riflanadi: «...eng muhimi balalarda o‘qish, o‘rganishga chinakkam xavas, ishtiyoq
uyg‘otuvchi, e’tiqod xosil qiluvchi ustoz sifatida alohida o‘rin tutadi.» va yana shu
konsepsiyadan boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi fazilatlariga qo‘shimcha keltiriladi.
O‘qituvchi: «...O‘zbekiston kelajagi buyuk davlat ekaniga ishonadigan milliy
iftixorli
bo‘lishi;bolalarni
xalq
pedagogikasi
durdonalari
hamda
milliy
qadriyatlarimiz asosida tarbiyalay olishi; nutqiy ravon, xalq tili boyligi ifoda usuli
va tasvir vositalarini adabiy til uslubi va me’yorini to‘la egallagan bo‘lishi» zarur.
26
2.2. Elektron o`quv adabiyotlarga qo`yiladigan talablar.
O`quv adabiyotlarining yangi avlodini yaratishga qo`yiladigan asosiy
talablar.
Uzluksiz ta`lim tizimi uchun o`quv adabiyotlarining yangi avlodini yaratish
konsepsiyasida kadrlar tayyorlash milliy modeliga muvofiq uzluksiz ta`lim tizimida
o`quv adabiyotlari ta`lim turlari uchun tasdiqlangan davlat ta`lim standartlari (yoki
davlat talablari) va fanlar bo`yicha uzviy bog`langan o`quv dasturlari asosida
tayyorlanadi. Bunda muayyan fanning o`quv adabiyotlari mazkur ta`lim turida
o`qitiladigan boshqa fanlar bilan bog`liqligini, boshqa ta`lim turlarida ushbu fanning
o`quv dasturlaridagi uzviylikni ta`minlashi lozim. O`quv adabiyotlarini belgilangan
tartibda har tomonlama ekspertizadan o`tkazilishi nazarda tutilgan.
Ma`lumki, uzluksiz ta`lim tizimining barcha turlarida fundamental bilimlar
bo`yicha o`quv adabiyotlari asosan an`anaviy bosma shaklda tayyorlanadi.
Konsepsiyada elektron o`quv adabiyotlari esa bilim oluvchilarning tasavvurini
kengaytirishga, dastlabki bilimlarini rivojlantirishga va chuqurlashtirishga,
qo`shimcha ma`lumotlar bilan ta`minlashga mo`ljallangan bo`lib, ular ko`proq
chuqurlashtirib o`qitiladigan fanlar bo`yicha yaratilishi maqsadga muvofiq deb
ko`rsatilgan.
Bizning
nazarimizda,
uzluksiz
ta`lim
tizimida
fan
va
texnologiyalarning jadal rivojlanganligini e`tiborga olgan holda, mazmuni tez
o`zgaruvchan, chuqurlashib o`qitiladigan, kasbiy va maxsus fanlar bo`yicha elektron
o`quv adabiyotlarini tayyorlash maqsadga muvofiq.
O`quv adabiyotlarining mazmuni bilim oluvchilarda mustaqil va erkin fikrlash,
olingan bilimlarni bosqichma-bosqich boyitish, mukammallashtirib borish, mustaqil
ta`lim olish, yangi bilimlarni o`quv adabiyotlaridan izlab topish ko`nikmalarini hosil
qilishni ta`minlashi kerak.
O`quv adabiyotlarining shakllari.