SAVOD O‘RGATISH JARAYONIGA INNOVATSION YONDASHUV.
Reja:
1. Alifbe davrida o‘quv materiallarini tanlash va joylashtirish.
2. Savodga o‘rgatishning ilk davri
3. Savodga o‘rgatishning barcha bosqichlari
Alifbe tuzishning tahlil - tarkib usuli Boshlang‘ich sinfl arda o‘quvchining
kelajakdagi taraqqiyotini belgilab beruvchi ruhiy, ta’limiy asoslar qo‘yiladi.
Barkamol avlod taraqqiyoti savod chiqarishning asosi bo‘lgan alifbe darsligining
ta’limiy-tarbiyaviy sifat darajasiga bog‘liq.
Savodga o‘rgatish davrida ta’lim jarayonida qo‘llash uchun asos bo‘lib
xizmat qiladigan tahlil-tarkib tovush usulining asosiy xususiyatlari quyidagilardan
iborat:
1. Savodga o‘rgatishning ilk davridanoq jonli nutqdagi tovush bilan adabiy
nutqdagi tovushni chog‘ishtirish asos qilib olinadi. O‘quvchi alifbegacha bo‘lgan
davrda, shuningdek, bog‘chaning maktabga tayyorlov guruhlarida nutqdagi
tovushlarni eshitish yo‘li bilan farqlashga o‘rgatiladi. Alifbe davrida esa tovushni
so‘zdan ajratib olishga, shu tovush boshqa tovushlar sirasidan ajratiladi. Baland
ovozda talaffuz qilinadi, «tovush artikulyatsiyasi» ko‘rsatiladi. O‘quvchilarga
tovushni talaffuz qildiriladi. Shundan so‘nggina tovushni ifodalaydigan harf shakli
bilan tanish tiriladi. So‘zlarni o‘qishda esa tovush uyg‘unligiga, tovushlarni harflab
emas, bo‘g‘inlab biriktirib o‘qishga alohida e’tibor beriladi.
2. Savodga o‘rgatishning barcha bosqichlarida nutq bo‘laklarini birlashtirish,
uyg‘unlashtirish, tarkiblash yoki aksincha, yaxlit nutqni bo‘laklarga ajratish-tahlil
qilishga oid fi kriy operatsiyalar amalga oshiriladi. Shuning uchun ham bu metod
(ajratish-qo‘shish) tahlil-tarkib usuli deb ataladi. Savodga o‘rgatishning barcha
bosqichlarida (alifbega tayyorgarlik davri, alifbe davri, alifbedan keyingi davrlarda)
tahlil-tarkib operatsiyalaridan unumli foydalanib boriladi.
3. Alifbe davrida o‘quv materiallarini tanlash va joylashtirishda
o‘quvchining fi krlash darajasi, yoshi va imkoniyatlarini hisobga olgan holda, nutq
tovushlarining xususiyatlari nazarda tutiladi. Bu tamoyil tovush va harfl arni
o‘rganish tartibiga, o‘qish uchun so‘z tanlashga, matn tanlashga, matnlar hajmiga
bevosita taalluqlidir.
4. Alifbe davrida o‘qish va yozishga o‘rgatishning uyg‘unlikda, baravar olib
borilishi tahlil-tarkib tovush usulining eng asosiy xususiyatlaridan biri bo‘lib
hisoblanadi. Tahlil va tarkibning savodga o‘rgatish davridagi bosqichlarini
quyidagicha ko‘rsatish mumkin:
Tahlil:
1. Matndan gapni ajratib olish.
2. Gapni so‘zlarga bo‘lish, birorta so‘zni tanlash.
3. So‘zni bo‘g‘inlarga bo‘lish.
4. Bo‘g‘indan tovushni ajratish, uning bosma va yozma shaklini ko‘rsatish
hamda o‘rgatish.
Tarkib:
1. Kesma harfdan bo‘g‘in va so‘z tuzish.
2. Tuzilgan so‘zni bo‘g‘inlab o‘qish.
3. Bir necha so‘zlarni o‘qish.
4. Yaxlit gapni o‘qish.
5. Yaxlit matnni o‘qish.
Bolalarni savodga o‘rgatishda tahlil-tarkib qilishga undovchi mantiqiy
topshiriqlardan foydalanib, o‘quvchilarda fi kr rivojlantiriladi. Fikrlash jarayonida
o‘quvchilar tafakkur yuritish orqali qator mantiqiy operatsiyalarni bajaradilar. Ya’ni
tahlil qiladilar, jumladan, so‘zning tovush tarkibini, so‘z tarkibidagi bo‘g‘inlarni,
bo‘g‘inlarning ochiq yoki yopiqligini tahlil tovushni ifodalaydigan harfni tanishga
o‘rgatiladi. Bunda tanishtirilishi lozim bo‘lgan qiladilar. O‘quvchilar so‘zlarni,
ularning elementar belgilariga asoslangan holda yaxlit, ajralmaydigan bo‘laklarga
ajratadilar.
Tahlil o‘quvchilardagi mavjud ko‘nikmalarga, so‘zning tovush tarkibi
orasidagi elementlarning assotsiativ (o‘zaro bog‘lanishli) aloqalarni anglash
tajribasiga asoslangan holda amalga oshiriladi. Tarkib (qismlarga ajratish) esa,
yuqorida ta’kidlab o‘tilganidek, tahlilga qarama-qarshi oppozitsiyada bo‘lgan
mantiqiy fi krlash jarayonidir. Bu jarayon ham bola tafakkurining rivojlanishi uchun
muhim ahamiyatga ega.
Sintez (umumlashtirish) operatsiyalarini baja rish jarayonida o‘quvchilar o‘z
onglarida mav jud bo‘lgan til vositalarining ma’nolari va funksional me’yorlarni
umumlashtiradilar. Savodga o‘rgatishning ilk bosqichida o‘qituvchi oldida
so‘zlarning yozuvda ifodalanishi, harf va tovush haqida tushuncha, so‘zni bo‘g‘in va
tovushlarga ajratish, bog‘lanishli nutqni o‘stirish, boshlang‘ich orfografi ya qoidalari
xususida tasavvurni rivojlantirish, umuman ona tili ning go‘zalligi va rang-
barangligini anglatishdek muhim vazifa turadi.
Bu bosqichda muayyan turlarni tashkil etuvchi predmetlar nomi - alifbe
darsligining alifbegacha bo‘lgan davrida: mevalar, sabzavot, poliz ekinlarining
turlariga oid rasmlarning beri lishi, keyingi bosqichlarda joy nomlari, o‘rmon
hayvonlari, parrandalarni turkumlab o‘rgatishga oid matnlar va rasmlarning tavsiya
etilishi, tugallanmagan jumla, matn, so‘zlarning berilishi, ularning o‘quvchi
tomonidan davom ettirilishi, o‘zbek xalq maqollari, topishmoq, tez aytish va
hikmatli so‘zlarning berilishi – bularning barchasi o‘quvchining nutqi va tafakkurini
o‘stirishga qaratiladi.
Alifbe darsligiga qo‘yiladigan xususiy talablar savodga o‘rgatishning o‘ziga
xos xususiyatlaridan, o‘zbek tilining tovush tarkibidan kelib chiqadi: a) darslikda
harfl ar tovush talaffuzi hamda yozuvdagi ifodasiga ko‘ra o‘quvchining oson
o‘zlashtirishini hisobga olgan holda tartib lanadi. Masalan, o, n, a kabi harfl ar ham
talaffuzi, ham yozilishi jihatidan oson harfl ar jumlasiga kiradi. Qolaversa, ta’limga
ota-onalar tomonidan nihoyatda e’tibor kuchaygan hozirgi davrda bolalarning
aksariyati bunday harftovushlarni o‘zlashtirgan holda maktab ostonasiga qadam
qo‘ymoqdalar. Albatta, sinfda o‘quvchilarning bilim darajasi bir xilda bo‘lmaydi.
Binobarin f, z, sh, ch kabi tovushlar ning yozilishi va talaffuzining bolalar uchun
birmuncha murak kabligini hisobga olgan holda keyingi bosqichlarda tavsiya
qilinadi; b) tovush(harf)larni o‘rganish jarayonida harfga ilova tarzida berilgan
so‘zlar o‘quvchilar uchun amaliy jihatdan tanish buyum, narsa yoki hodisa ni
ifodalashiga e’tibor qaratiladi; d) darslikda berilgan so‘zlar, o‘quvchilarning aniq fi
kr yuritishini hisobga olgan holda, aksariyat narsa-buyum nomlaridan iborat bo‘ladi;
c) so‘zlarni to‘g‘ri tanlanishi va tartiblanishi asosida imloga oid
Savodga o‘rgatish davrida interfaol usullardan foydalanish (didaktik
o‘yinlar misolida).
Savodga o‘rgatish darslari tayyorgarlik va asosiy davrni o‘z ichiga qamrab
olib, mazkur bosqichda o‘quvchilar bilan olib boriladigan ta’limiytarbiyaviy ishlar
turli-tumandir. Xususan, bu davrda: matn, og‘zaki va yozma matn haqida, gap,
matnning gaplardan tuzilishi, so‘z, gaplarning so‘zlardan tashkil topishi, ya’ni matn
tuzish va uni bo‘laklarga bo‘lib matn tarkibini tashkil qiluvchi qismlarni idrok
etishga o‘rgatish, bo‘g‘in, tovush, harf haqida ma’lumot berish, unli tovushlar va
undosh tovushlar haqida ma’lumot berish, tovushlarning unli va undosh tovushlarga
ajralishini o‘rgatish, alifbedagi rasmlar, o‘qituvchi yoki o‘quvchilar tomonidan
tayyorlangan suratlar asosida matn tuzdirish, o‘quvchilar bilgan she’r, hikoya, ertak,
maqol, tez aytish va boshqalarni yoddan ayttirish, ularga yangi she’r, hikoya, ertak,
maqol, topishmoq kabilarni o‘rgatib borish, alifbe darsligidagi so‘zlar, uning
ma’nolari ustida ishlash, tanish so‘zlar asosida o‘quvchilarni gap tuzishga o‘rgatish,
harf va tovush orasidagi mutanosiblik va farqni tushuntirish ishlari olib boriladi.
Mazkur Alifbe darsligiga kiritilgan jumboqli topshiriqlar ko‘lami birmuncha
keng bo‘lib, u o‘quvchilarni mustaqil fi krlashga o‘rgatadi. Zero, Prezidentimiz
I.Karimov O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi IX sessiyasida so‘zlagan nutqida:
«Bolalarimizni qachondan boshlab, qanday qilib, qanday usulda va uslubda milliy
qadriyatimiz, urf-odatlarimiz bilan tanishtirish kerak»ligini o‘ylab ko‘rishimiz
lozimligini, ularda mustaqil fi kr lashga rag‘bat uyg‘otish uchun pedagogik jihatdan
ta’sirchan vositalarni izlab topish, o‘quv sharoitiga tatbiq etish zarurligini uqtirgan
edilar.
Darslikda 20 dan ortiq jumboqli topshiriq va krossvordlar berilgan. Jumboqli
topshiriqlarni yechishda o‘qituvchi o‘quvchilar jamoasining imkoniyatlarini hisobga
olishi, ba’zi topshiriqlarni yechish ga bolalarni oldindan tayyorlashi, ya’ni jumboqli
topshiriqni kattalashtirilgan nusxasini ko‘rsatib, undagi ba’zi o‘rinlarni izohlashi
maqsadga muvofi qdir. Masalan, darslikning 12-13-betlaridagi jumboqli topshiriq,
«Ona-bola ish ustida» va «Erkin jonivorlarni sevadi» mavzusi asosidagi mazmunli
rasm ham matn tuzish topshiriqlariga bog‘lab berilgan bo‘lib, ushbu mazmunli
rasmlarda Erkin ismli bolaning oiladagi hayoti tasvirlangan.
Darslikka jumboqli topshiriqlarning kiritilishi o‘quvchilarda mustaqil fi
krlashni rivojlantirishda, ularni topqirlikka va bilmdonlikka undashda katta
ahamiyatga ega. Shuningdek, turmushda bola nutqida faol qo‘llaniladigan yoki
ularga yaxshi tanish bo‘lgan «ma», «ma-na» Darslikning 17, 33-betlarida T va Y
tovush-harfl ari ni o‘rganishda mustahkamlash darslari uchun tavsiya qilingan
«Bekinmachoq o‘yinida harflarni top» rebusining kattalashtirilgan nusxasini
tayyorlab, ushbu nusxa asosida harfl arni toptirish, rebusda berilgan harfl ardan
so‘zlar tuzdirish maqsadga muvofi qdir.
Xususan, T tovush-harfi ni o‘rganish uchun tavsiya qilingan rebusdagi OTMA
so‘zini bolalar osongina topa oladilar, uning tarkibida O, T, M, A tovushlari
qatnashgan, ushbu harfl ar ishtirokida OT, MOT, TOM kabi so‘zlarni tuzish
mumkin. 33-betdagi rebuslarni ham har ikkovini yonma-yon xuddi darslikda
berilganidek, kattalashtirilgan nusxasini sinf xattaxtasiga ilib, berkitilgan harfl arni
(1-rebusda u, b, m, o, l; ikkinchi rebusda y, l, o, I kabi) ular birgalikda uy so‘zini
hosil qilishini toptirish, ushbu harfl ar ishtirokida ol, mol, yoy, bol, loy kabi so‘zlarni
tuzdirish mumkin bo‘lib, bunday mashg‘ulotlar bolalarning aqliy faolligini
rivojlantiradi, mantiqiy va mustaqil fi krlashga o‘rgatadi. Darslikda ertakdan rasm-
lavhalar, ular asosida matn berib borishga ham e’tibor berildi.
Xususan, darslikning 18, 31-betlarida Ll, Uu harf-tovushlarini o‘rganishga
mo‘ljallangan darslar uchun «Qaynar xumcha», «Bo‘ri bilan turna» ertaklaridan
rasm-lavha va matnlar berilgan. Ushbu o‘rinda o‘qituvchi rasmlarning qaysi ertak
asosida chizilganligi va uning mazmunini bolalarga hikoya qildirishi, eslatishi
maqsadga muvofi qdir. Xususan, Alifbe davrining boshlang‘ich bosqichida
o‘rganish uchun «Qaynar xumcha» ertagiga chizilgan rasm-lavha va matnni
quyidagi tarkibda o‘rganish mumkin.
O‘qituvchi bu ertakka ishlangan bir necha rasmlarni o‘quvchilarga ko‘rsatadi.
(rasmlar sinf xattaxtasiga ilib qo‘yiladi). – Qani, bolalar, bu rasmlar sizga qaysi
ertakni eslatyapti? – «Qaynar xumcha» ertagini. – Yaxshi. Kim «Qaynar xumcha»
ertagini aytib beradi? Albatta, o‘quvchilarning javobini to‘ldirgan holda, o‘qituvchi
ertakni qayta, obrazli va jonli ohangda aytib beradi, rasmlar asosida suhbat o‘tkazadi.
Keyin darslikdagi rasm-lavha tasviri asosida berilgan matn o‘qitilib, gaplar
tuzdiriladi.