SHAXS RIVOJIANISHINING UMUMIY QONUNLARI, UNING TASHXISI TO‘G‘RISIDA G‘OYALAR.
Yuklangan vaqt
2025-01-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
22
Faytl hajmi
38,9 KB
SHAXS RIVOJIANISHINING UMUMIY QONUNLARI, UNING TASHXISI
TO‘G‘RISIDA G‘OYALAR.
Reja:
1.
Shaxsiy rivojianish jarayoni shaxs shakllanishiga ta’sir etuvchi omillar
muhit, irsiyat, ta’lim tarbiya, shaxsiy faoliyat rivojlanishning yosh va individual
shaxsning ijtimoiylashuvi va uning tarbiyasini rivojlantirish
2.
Shaxsning kamol topishida va uning xulqiga ijtimoiy va biologik
omillarning ta’sir kuchi.
3.
Shaxs fazilatlarini to‘g‘ri aniqlash va baholash me’yorlari.
Tayanch so‘z va iboralar: shaxs, rivojlanish, mikromuhit, makromuhit, irsiyat,
individ, go‘dak, bola, o‘smir, o‘spirin, akseleratsiya, biologik omil, fiziologik omil,
psixologiya.
1)
Shaxs rivojlanishi haqida tushuncha.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchisining quyidagi rivojlanish turlariga ahamiyat berish
kerak:
1) jismoniy rivojlanish
2) aqliy rivojlanish
3) psixik rivojlanish
Individ, shaxs, individuallik. Shaxs tushunchasi insonga taalluqli bo‘lib,
psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan
boshqalardan ajralib turuvchi, muayyan xulq-atvor va dunyoqarashga ega bo‘lgan
jamiyatning a’zosini ifodalashga xizmat qiladi. etishi, o‘z xususiyatlari va sifatlari
bilan boshqalardan farq qilmog‘i kerak.
“Individ” nima? Bola ma’lum yoshga qadar “individ” sanaladi. Individ
(lotincha “individium” so‘zidan olingan bo‘lib, «bo‘linmas», «alohida shaxs»,
«yagona» ma’nolarini anglatadi) xatti-harakatlarini shartli refleks yordamidagina
tashkil eta oluvchi biologik mavjudotdir.
Individuallik esa shaxsning o‘ziga xos xususiyatlari bo‘lib, uning namoyon
bo‘lishi tarbiya jarayonini amalga oshirishda bola shaxsini puxta o‘rganish, uning
yashash sharoitlaridan yetarli darajada xabardor bo‘lish va ularning hisobga
olinishini taqozo etadi.
Individual yondashuv o‘quvchilarning aqliy qobiliyatlari, bilishga bo‘lgan
qiziqish hamda iste’dodini namoyon etishda muhim ahamiyatga ega.
Kadrlar tayyorlash milliy modelida shaxs kadrlar tayyorlash tizimining bosh
subyekti va obyekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarining iste’molchisi va ularni amalga
oshiruvchi sifatida ta’riflanadi.
Kadrlar tayyorlash sohasidagi davlat siyosati insonni intellektual va ma’naviy-
axloqiy jihatdan tarbiyalash, uning har tomonlama rivojlangan shaxs sifatida
namoyon bo‘lishiga erishishni nazarda tutadi. Mazkur ijtimoiy talabning amalga
oshirilishi har bir fuqaroning bilim olish, ijodiy qobiliyatini namoyon etish,
intellektual jihatdan rivojlanishi hamda muayyan kasb yo‘nalishi bo‘yicha mehnat
qilish huquqini kafolatlaydi.
Odamning ijtimoiy mavjudot sifatida shaxsga aylanishi uchun ijtimoiy muhit
sharoitlari va tarbiya kerak bo‘ladi. Ana shular ta’sirida odam inson sifatida
rivojlanib boradi va shaxsga aylanadi.
Rivojlanishning o‘zi nima?
Rivojlanish shaxsning fiziologik va intellektual o‘sishida namoyon bo‘ladigan
miqdor va sifat o‘zgarishlar mohiyatini ifoda etuvchi murakkab jarayondir.
Rivojlanish mohiyatan oddiydan murakkabga, quyidan yuqoriga, eski sifatlardan
yangi holatlarga o‘tish, yangilanish, yangining paydo bo‘lishi, eskining yo‘qolib
borishi,
miqdor
o‘zgarishining
sifat
o‘zgarishiga
o‘tishini
ifodalaydi.
Rivojlanishining manbai qarama-qarashliklarni o‘rtasidagi kurashdan iboratdir.
Bola shaxsining rivojlanishi inson ijtimoiy mavjudotdir degan falsafiy
ta’limotga asoslanadi. Ayni vaqtda inson tirik, biologik mavjudot hamdir. Demak,
uning rivojlanishida tabiat rivojlanishining qonuniyatlari ham muhim ahamiyatga
ega. Shuningdek, shaxs bir butun mavjudot sifatida baholanar ekan, uning
rivojlanishiga biologik va ijtimoiy qonuniyatlar birgalikda ta’sir etadi, ularni bir-
biridan ajratib bo‘lmaydi.
Chunki shaxsning faoliyati, hayot tarziga yoshi, bilimi, turmush tajribasi bilan
birga boshqa fojiali holatlar, kasalliklar ham ta’sir etadi.
Inson butun umri davomida o‘zgarib boradi. U ham ijtimoiy, ham psixik
jihatdan kamolga yetadi, bunda bolaga berilayotgan tarbiya maqsadga muvofiq
bo‘lsa, u jamiyat a’zosi sifatida kamol topib, murakkab ijtimoiy munosabatlar
tizimida o‘ziga munosib o‘rin egallaydi. Chunki rivojlanish tarbiya ta’siri ostida
boradi.
Shaxsning fazilatlarini to‘g‘ri ko‘rish va bexato baholash uchun uni turli
munosabatlar jarayonida kuzatish lozim.
Demak, shaxsni rivojlantirish vazifasini to‘g‘ri hal etish uchun uning xulqiga
ta’sir etuvchi omillar hamda shaxs xususiyatlarini yaxshi bilish zarur.
Tarbiya bolaga samarali ta’sir etishi uchun o‘sish va rivojlanish
qonuniyatlarini bilish va hisobga olish maqsadga muvofiq. Shunday qilib, rivojlanish
va tarbiya o‘rtasida ikki tomonlama aloqa mavjud.
2) Shaxsning yosh xususiyatlari.
Muayyan bir yosh davriga xos bo‘lgan anatomik, fiziologik (jismoniy) va
psixologik xususiyatlar yosh xususiyatlari deb ataladi. Ana shu yosh xususiyatlarni
hisobga olgan holda ta’lim va tarbiya ishi tashkil etiladi. Shunda bola rivojlanishiga
tarbiya ta’siri kuchli bo‘ladi.
Bolalarning tarbiyasiga to‘g‘ri yondashish, uni muvaffaqiyatli o‘qitish uchun
bola rivojlanishidagi turli yoshdagi davrlariga xos xususiyatlarni bilish va uni
hisobga olish muhimdir. Chunki bola orginizmining o‘sishi ham, rivojlanishi ham,
psixik taraqqiy etishi ham turli yosh davrlarida turlicha bo‘ladi. Abu Ali Ibn Sino,
Yan Amos Komenskiy, K.D.Ushinskiy, Abdulla Avloniylar ham bolani tarbiyalash
zarurligini uqtirib o‘tganlar.
Bolaning o‘ziga xos xususiyatini hisobga olish juda murakkab. Chunki bir hil
yoshdagi bolalar ham psixik jihatdan turlicha bo‘lishi mumkin.
Masalan, ko‘rish va eshitish qobiliyati, faolligi, tez anglash, sust fikr yuritishi,
hovliqma yoki vazminligi, sergap yoki kamgapligi, serg‘ayrat yoki g‘ayratsizligi,
yalqov yoki tirishqoqligi, pala-partish va chala ishlaydigan, erinchoqligi yoki ishga
tez kirishib ketishi, qobiliyati kabilar nerv faoliyati tizimining ta’siri bo‘lib,
o‘qituvchi yoki tarbiyachi ularni bilishi zarur.
Bolaning individual – o‘ziga hos xususiyatini bilish uchun temperamentning
umumiy tiplari va bolaning o‘ziga hos xususiyatini o‘rganish metodikasini bilish
muhim. Temperament (lot. «temperamentum» «qismlarning bir-biriga munosabati»
ma’nosini anglatib, shaxsning individual psixologik xususiyatlari majmuidir.
Shuningdek, turli yosh davrlarining o‘ziga xos rivojlanish qonuniyatlari
ham mavjud. Masalan, 5-sinf o‘quvchilari bilan 10-sinf o‘quvchisini tenglashtirib
bo‘lmaydi. Shuning uchun bolaning jismoniy va psixik kamoloti quyidagi
davrlarga bo‘linadi:
1. Go‘daklik davri – chaqaloqlik (1 oy) davri tugagandan to bir yoshgacha
bo‘lgan davr.
2. Bog‘chagacha bo‘lgan yosh davri – 1 yoshdan 3 yoshgacha.
3. Maktabgacha ta’lim yoshi – 3 yoshdan 7 yoshgacha.
4. Kichik maktab yoshidagi o‘quvchilar –7-11-12 yoshgacha.
5. O‘rta maktab yoshidagi o‘quvchilar (o‘smirlar) 14-15 yosh.
6. Katta yoshdagi maktab o‘quvchilari (o‘spirinlar) – 16-18 yosh.
Kichik maktab yoshida o‘yin faoliyatining o‘rnini endi o‘qish faoliyati
egallaydi. Bu juda qiyin o‘tish davri bo‘lib, bolaning bo‘yi, og‘irligi jihatdan uning
tashqi ko‘rinishi kam farq qiladi. Suyaklari qotmagani tufayli tez shikastlanadi.
Muskullari tez o‘sishi tufayli serharakat bo‘ladi. Bosh miyasi tez rivojlanadi.
Jismoniy o‘sishiga xos bu xususiyatlar tarbiyachidan ehtiyotkorlikni talab
etadi. Bu yoshda bola bilim olish va o‘rganishga qiziquvchan bo‘ladi.
Bolalar qiziqishini qanoatlantiruvchi qiziqarli uchrashuv, sayr va tomosha va
ekskursiyalarni tashkil etish zarur. Mazkur yosh davri o‘quvchilariga emotsionallik
xos, ularning fikrlashi obrazli bo‘ladi, his-tuyg‘ulari mazmuni o‘zgaradi. Ular
odamlar bilan aloqa qilishga qiziqadilar.
O‘rta maktab yoshi (o‘smirlik 12-15 yosh). O‘smirlikning murakkabligi
anotomik-fiziologik va psixologik xususiyatdagi kuchli o‘zgarishlar bilan bog‘liqdir.
Bolaning o‘sishi tezlashadi. Bu davrni o‘tish davri ham deyiladi. Bu davrda jinsiy
yetilish davri boshlanadi. Bu bolaning fe’l-atvoriga ta’sir etadi. O‘smir hayotida
mehnat, o‘yin, sport va jamoat ishlari katta rol o‘ynaydi. Ba’zilarining o‘zlashtirishi
pasayadi, intizomi bo‘shashadi.
Hozirgi davr o‘smirlarining ruhiyatida quyidagi holatlar ko‘zga tashlanadi:
1. Intellektual rivojlanish – tafakkur qobiliyati, aqliy faoliyatni yuqori
saviyada tashkil etishni talab etadi, bilishga qiziqishi ortadi. Bu davrda to‘garaklar,
studiya, sektsiya, turli tadbirlar o‘tkazish katta ahamiyatga ega. Ularning kitob
o‘qishga qiziqishi ortadi.
2. O‘z-o‘zini anglash, baholash, tarbiyalash shakllanadi. U o‘zini boshqalar
bilan solishtira boshlaydi.
Ammo yuqoridagilar bilan bir qatorda o‘smir xarakterida murakkab qarama-
qarshiliklar ham mavjud bo‘ladi. Bu o‘smir faoliyati, xulqida yangi xislatlar – yosh
xususiyatning yangidan boshlanishi sanaladi.
Turli to‘garaklarga 21 foiz o‘smir qatnashadi, qolganlari sport yoki musiqa
bilan shug‘ullanadi. 40 foiz o‘quvchida sinfdan tashqari ishlarda qatnashishda ham
barqarorlik yo‘q.
Eng muhim qiziqish – teleeshittirishlarga qaratilgan. TVni har kuni 88 foiz
o‘smir tomosha qiladi.
Ular oddiy kunni o‘z ixtiyorlari bilan qanday o‘tkazadilar, degan savolga
javob topish uchun o‘tkazilgan tadqiqot natijalari quyidagilarni qayd etdi: 85 foiz
o‘smir vaqtini o‘z holicha o‘tkazadi, 70 foizi kino yoki televizor ko‘radi, 50 foizi
sport bilan shug‘ullanadi, 45 foizi uxlab yoki yotib dam oladi. Shuningdek, yomon
baho olmaslik uchun maktabga bordigan o‘smirlarning soni 15 foizni tashkil etadi.
O‘smirlarda biror narsaga erishishga nisbatan talab rivojlanadi. Ular
tomonidan ijtimoiy talablarning bajarilishi asab tizimining rivojlanishiga ta’sir etadi.
Shuning uchun maktab hayoti “qiyin” vazifalarga to‘liq bo‘ladi.
Bu yoshda o‘smirlar kattalar oldida o‘zining erkinligini namoyish etishga
harakat qiladi. O‘z-o‘zini tarbiyalashga bo‘lgan talab o‘sadi. “Dangasa”, “qo‘pol”,
“bee’tibor”, “qobiliyatsiz” degan kattalarning baholarini ular og‘rinib qabul
qiladilar.
O‘smir yoshida o‘g‘il va qiz bolalar o‘rtasida farq kuchayadi. VII sinfdan
intellektual malakalar pasayadi. Shuning uchun bu davrda bolalar rivojlanishiga
katta e’tibor berish lozim.
O‘z-o‘zini tarbiyalash natijasida o‘g‘il bolalar kuchli, erkin, e’tiborli, jasur;
qizlar esa – o‘ta ko‘nikuvchan, kamtar va jiddiy bo‘la boshlaydilar.
Shuning uchun o‘smirga o‘z vaqtini rejalashtirishda yordam berish zarur. 13-
14 yoshgacha o‘smirda burch hissi, mas’uliyatni his etish, vazminlik paydo bo‘la
boshlaydi. Muhimi, o‘smir shaxsini hurmat hilish, kamsitmaslik, katta bo‘lib
qolganligini tan olish zarur.
Katta maktab yoshi – kollej, litsey o‘quvchilari (o‘spirinlik davri 15-18 yosh).
Bu davr o‘spirinlarning ilk balog‘atga yetgan davridir. Mazkur davrda jinsiy yetilish
tugaydi. Ularda mustaqillik sezila boshlaydi. O‘spirin yoshlar hayotga kelajak nuqtai
nazaridan qaray boshlaydilar. Madaniy darajasini orttirishga intilish kuchaya boradi.
his-tuyg‘ularida ham o‘zgarish yuz beradi. O‘z-o‘zlarini tarbiyalashga kirishadilar.
Ideal tanlash va unga ergashish kuchayadi. Bu davrda ular o‘rtasida munozaralar
o‘tkazish yaxshi natija beradi. O‘spirinlar o‘z guruhiga intiladi. Shuning uchun ham
o‘spirinning barcha intilishlari ma’lum maqsadga yo‘naltirilgan bo‘lishi zarur.
Ularda o‘quv fanlarini tanlashga nisbatan ehtiyoj kuchaya boradi.
O‘spirinlik bu aqliy faoliyatning ham rivojlanish davri sanaladi. Ular o‘z
fikrlarini mustaqil ifodalashga harakat qilib, shaxslik xislatlarini namoyish eta
boshlaydilar. Shunda o‘qituvchilar va katta yoshlilar ularning hali g‘o‘r fikrlari va
dunyoqarashlarini to‘g‘ri yo‘naltirishlari muhim. Zero, bu davrda o‘z-o‘zini anglash,
ma’naviy-axloqiy, ijtimoiy xislatlari tez shakllanadi.
Bunga uning faoliyati, jamoada va jamoat joylarida o‘zini tutishi, odamlar
bilan tez muloqotga kirishishi ham turtki bo‘ladi. O‘zini kattalardek his etish, o‘ziga
hosligini namoyon etish, boshqalarning diqqatini o‘ziga qaratishga harakat qiladi.
Axloqiy muammolarni o‘z qarashlari nuqtai nazaridan hal eta boshlaydi. Hayot
mohiyati, baxt, burch, shaxs erkinligini o‘z qiziqishlari bilan o‘lchaydilar. Shu bois
ularga katta yoshlilarning beg‘araz, to‘g‘ri yo‘nalish berishlari o‘ta muhim.
Mazkur davrda yoshlar xulqi ham tarkib topa boshlaydi. Bunda shaxsning
jamoadagi mavqei, jamoa shaxslari bilan muomala-muloqoti muhimdir.
Albatta, bu borada ta’lim muassasasida faoliyat ko‘rsatayotgan yoshlar
ijtimoiy harakati ta’siri katta ahamiyatga ega. Chunki o‘spirin-yoshlar mustaqil
hayot ostonasida bo‘lib, ularning bu hayotga to‘g‘ri qadam qo‘yishi uning
jamiyatning faol fuqarosi bo‘lishining muhim shartidir.
2. Shaxsning kamol topishida va uning xulqiga ijtimoiy va biologik
omillarning ta’sir kuchi.
Fanda odamning shaxs sifatida rivojlanishiga biologik va ijtimoiy
omillarning ta’siri o‘rtasidagi munosabatni belgilashga oid munozara ko‘pdan buyon
davom etmoqda.
Insonning shaxs sifatida rivojlanishida ijtimoiy hodisalarning ta’siri kuchli
bo‘ladimi? Yoki tabiiy omillar yetakchi o‘rin tutadimi? Balki tarbiyaning ta’siri
yuqoridir? Ular o‘rtasidagi o‘zaro munosabati qanday?
Fanda biologik yo‘nalish deb nomlangan nuqtai nazar yetakchi o‘rinlardan
birini egallab, uning vakillari Aristotel, Platonlar tabiiy-biologik omillarni yuqori
qo‘yadi. Ular tug‘ma imkoniyatlar, taqdir, tole har kimning hayotdagi o‘rnini
belgilab bergan, deydilar.
XVI asr falsafasida vujudga kelgan preformizm oqimi namoyandalari esa
shaxs rivojlanishidagi naslning roliga katta baho berib, ijtimoiy muhit va tarbiyaning
rolini inkor etadi. Xorij psixologiyasidagi yana bir oqim – biheviorizm XX asr
boshlarida yuzaga kelgan bo‘lib, uning namoyandalari, ong va aqliy qobiliyat
nasldan-naslga o‘tib, insonga u tabiatan berilgan, deyiladi. Mazkur ta’limot vakili
amerikalik olim E.Torndaykdir.
Progmatizm oqimi va uning vakillari D.D’yul, A.Kombe ham shaxs
rivojlanishini biologik nuqtai nazarda asoslaydilar. Ular rivojlanishni faqat miqdoriy
o‘zgarishdan iborat, deb qaraydilar. Naslning rolini absolyutlashtirib, uni inson
taqdirida hal qiluvchi ahamiyatga ega deb biladilar.
Demak, bir guruh xorijiy olimlar rivojlanishni biologik (nasliy) omilga
bog‘laydilar.
Biologik oqimga qarshi falsafiy oqim vakillari rivojlanishi ijtimoiy omil bilan
belgilaydilar. Bu oqim vakillari bola shaxsining jismoniy, psixik rivojlanishi u
yashaydigan muhitga bog‘liq deb ko‘rsatadilar.
Muhit deganda odam yashaydigan sharoitdagi barcha tashqi ta’sir
tushuniladi. Shu nuqtai nazardan tarbiya tufayli bolani o‘zi yashaydigan ijtimoiy
sharoitga moslashtirish mumkin, degan xulosa kelib chiqadi.
Ular ijtiomiy muhitning rolini hal qiluvchi omil deb hisoblaydilar. Demak,
odam bolasining shaxs sifatida rivojlanib, taraqqiy etib borishi, uning shaxs bo‘lib
kamolga etishida nasl (biologik omil), ijtimoiy muhit (bola yashaydigan sharoit),
shuningdek, maqsadga muvofiq amalga oshadigan tarbiya ham birdek ahamiyatga
ega. Bu omillarning ta’sirini aniqlashda ilg‘or pedagogik olimlar, psixolog va
faylasuflar ta’limotiga suyaniladi.
Falsafada shaxsni jamiyat bilan bog‘liq bo‘lgan ijtimoiy hayotdagi murakkab
voqelik deb qaraladi. Ular individning ma’naviy boyligi uning munosabatlariga
bog‘liq, deb hisoblaydilar.
Haqiqatdan ham, shaxs mehnat faoliyati zaminida rivojlanadi, kamolga
yetadi. Faylasuflar shaxsni tabiatning bir bo‘lagi deb baholaydilar. Bu insondagi
layoqat kurtaklari bo‘lib, uning rivojlanishi uchun tarbiya kerak, degan g‘oyani
ifodalaydi.
Jamiyat taraqqiyoti shaxs rivojlanishi uchun keng imkoniyatlarni yaratadi.
Demak, shaxs bilan jamiyat o‘rtasida ham uzviy aloqa mavjud.
Shunday qilib, odam shaxsining jamiyatdagi rivojlanishi tabiat, muhit, inson
o‘rtasidagi murakkab aloqa ta’siri ostida ro‘y beradi, inson ularga faol ta’sir etadi va
shu yo‘l bilan hayoti va o‘z tabiatini o‘zgartiradi.
Shaxsga ijtimoiy muhitning ta’siri ham muhim. Bu tarbiya tizimi orqali
amalga oshiriladi. Ya’ni,
Birinchidan, tarbiya ta’sirida muhit bera olmagan bilim, ma’lumot egallanadi,
mehnat va texnik faoliyat bilan bog‘liq ko‘nikma va malakalar hosil bo‘ladi.
Ikkinchidan, tarbiya tufayli tug‘ma kamchiliklar ham o‘zgartirilib, shaxs
kamolga yetadi.
Uchinchidan, tarbiya yordamida muhitning salbiy ta’sirini ham yo‘qotish
mumkin.
To‘rtinchidan, tarbiya kelajakka qaratilgan maqsadni belgilaydi.
Demak, tarbiya bilan rivojlanish bir-biriga ta’sir etadi, bu tarbiya doimiy va
uzluksizdir.
Shunday qilib, bola shaxsining rivojlanishida tarbiya ham yetakchi o‘ringa ega
bo‘lib, tarbiya tufayli nasl-nasabi, oila muhiti, ijtimoiy muhit ta’sirida har
tomonlama rivojlanishga qodir, degan xulosani chiqarish mumkin.
Muayyan bir yosh davriga xos bo‘lgan anatomik, fiziologik (jismoniy) va
psixologik xususiyatlar yosh xususiyatlari deb ataladi. Ana shu yosh xususiyatlarni
hisobga olgan holda ta’lim va tarbiya ishi tashkil etiladi. Shunda bola rivojlanishiga
tarbiya ta’siri kuchli bo‘ladi.
Bolalarning tarbiyasiga to‘g‘ri yondashish, uni muvaffaqiyatli o‘qitish uchun
bola rivojlanishidagi turli yoshdagi davrlariga hos xususiyatlarni bilish va uni
hisobga olish muhimdir. Chunki bola orginizmining o‘sishi ham, rivojlanishi ham,
psixik taraqqiy etishi ham turli yosh davrlarida turlicha bo‘ladi. Abu Ali Ibn Sino,
Yan Amos Komenskiy, K.D.Ushinskiy, Abdulla Avloniylar ham bolani tarbiyalash
zarurligini uqtirib o‘tganlar.
Bolaning o‘ziga hos xususiyatini hisobga olish juda murakkab. Chunki bir xil
yoshdagi bolalar ham psixik jihatdan turlicha bo‘lishi mumkin.
Masalan, ko‘rish va eshitish qobiliyati, faolligi, tez anglash, sust fikr yuritishi,
hovliqma yoki vazminligi, sergap yoki kamgapligi, serg‘ayrat yoki g‘ayratsizligi,
yalqov yoki tirishqoqligi, pala-partish va chala ishlaydigan, erinchoqligi yoki ishga
tez kirishib ketishi, qobiliyati kabilar nerv faoliyati tizimining ta’siri bo‘lib,
o‘qituvchi yoki tarbiyachi ularni bilishi zarur.
Bolaning individual – o‘ziga xos xususiyatini bilish uchun temperamentning
umumiy tiplari va bolaning o‘ziga xos xususiyatini o‘rganish metodikasini bilish
muhim. Temperament (lot. “temperamentum” “qismlarning bir-biriga munosabati”
ma’nosini anglatib, shaxsning individual psixologik xususiyatlari majmuidir.
Shuningdek, turli yosh davrlarining o‘ziga xos rivojlanish qonuniyatlari
ham mavjud. Masalan, 5-sinf o‘quvchilari bilan 10-sinf o‘quvchisini tenglashtirib
bo‘lmaydi.
Shaxsning ijtimoiylashuvi. Shaxs ijtimoiy munosabatlar jarayonida
shakllanadi. Chunki ta’lim jarayonida bolalarga jamiyatda birga yashash bilan
bog‘liq bo‘lgan holat va hodisalar o‘rgatiladi. Bu jarayonda o‘quvchi jamiyatga
“kirishadi” va u bilan o‘zaro munosabatda bo‘ladi. Ular ma’lum ijtimoiy tajriba
(bilim, qadriyat, axloqiy qoida, ko‘rsatma) orttiradilar, ya’ni, ijtimoiylashadilar.
Ijtimoiylashuv uzoq davom etadigan murakkab jarayon. Chunki har qanday
jamiyat rivojlanish jarayonida ijtimoiy va axloqiy qadriyatlar, ideallar, axloqiy
me’yorlar va qoidalar tizimini ishlab chiqadi, har bir bola yuqoridagi qoidalarni
qabul qilib, o‘rganib mazkur jamiyatda yashash, uning a’zosi bo‘lish imkoniyatiga
ega bo‘ladi. Buning uchun jamiyat u yoki bu shaklda shaxsga maqsadga muvofiq
ta’sir etadi. Bu ta’sir ta’lim vositasida amalga oshadi. Ikkinchi tomondan, shaxsning
shakllanishiga turli g‘oyalar, ijtimoiy muhit ta’sir ko‘rsatadi.
Odamlar ijtimiy me’yorlar va axloqiy qoidalar bilan munosabatga kirishadilar
va uni o‘rganadilar.
Zero, O‘zbekiston Respublikasining “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”da
ham ta’kidlab o‘tilganidek, uzluksiz ta’limni tashkil etish, rivojlantirish hamda
ta’limning ijtimoiylashuviga erishish dolzarb masaladir. Ta’lim oluvchilarda
estetik boy dunyoqarashni shakllantirish, ularda yuksak ma’naviyat, madaniyat va
ijodiy fikrlash qobiliyatini rivojlantirish kabilar muhim ijtimoiy talablar
hisoblanadi.
Shaxs rivojlanishida faoliyatnig o‘rni. Shaxs rivojlanishida irsiyat, muhit,
tarbiya bilan bir qatorda inson faoliyati ham muhim ahamiyat kasb etadi. Bu degani
inson qanchalik mehnat qilsa, uning rivojlanishi shunchalik yuqori bo‘ladi.
Faoliyat o‘zi nima? Faoliyat shaxs tomonidan tabiiy va ijtimoiy hayotni
maqsadga muvofiq tashkil etiluvchi kundalik, ijtimoiy yoki kasbiy harakatlarning
muayyan shakli, ko‘rinishi. Insonning qobiliyati va yoshi u tomonidan tashkil
etilayotgan faoliyat mohiyatiga ko‘ra belgilanadi.
Faoliyat jarayonida inson shaxsi, har tomonlama va bir butun, yaxlit holda
rivojlanadi. Lekin faoliyatni maqsadga muvofiq amalga oshirishi uchun uni to‘g‘ri
tashkil etish lozim. Lekin ko‘p holatlarda shaxsning rivojlanishi uchun imkoniyatlar
yaratilmaydi, tarbiyalanuvchilarning ijtimoiy mehnat, bilish faoliyatlari cheklangan
bo‘ladi.
O‘smir va o‘spirinlar faoliyatining asosiy turlariga o‘yin, o‘qish va mehnat
kiradi. Ular yo‘nalishiga ko‘ra bilishga doir, ijtimoiy, sport, badiiy, texnik,
hunarmandchilik hamda shaxsiy qiziqishga ko‘ra tanlangan sohalardan iborat.
Faoliyatning asosiy turi – muloqotdir.
Faoliyat faol va passiv bo‘lishi mumkin. O‘smir faoliyati muhit va tarbiya
to‘sirida faollashishi yoki susayishi mumkin. Inson shaxsining rivojlanishida
uning butun vujudi bilan sevib, o‘z imkoniyatlarini namoyon etib, mehnat qilish,
o‘zini shaxs sifatida ko‘rsata olishi unda o‘z faoliyatidan qoniqish hosil qiladi.
Uning ijtimoiy mehnatdagi ishtirokida faollik ko‘zga tashlanadi.
Ta’lim jarayonida faollik o‘quvchiga bilimlarni chuqur va mustahkam
egallashga, o‘z qobiliyatini namoyon etishga yo‘llaydi. Bilishga bo‘lgan faollik
o‘quvchining intellektual rivojlanishini ta’minlaydi.
Faollik ko‘rsatishning asosini esa hamma vaqt ehtiyoj tashkil etadi.
Ehtiyojlarning xilma-xilligi faoliyatining ham turlarini kengaytiradi. Shunga ko‘ra,
o‘quvchining turli yosh davrlarida ularning faoliyati turlicha bo‘ladi. Ta’lim
muassasasida hamma vaqt bir xil talab shaxs rivojlanishida ijobiy natija
beravermaydi. Turli yosh davrlarida faoliyatning turlari va mohiyati o‘zgarib turishi
kerak.
Insonning ijtimoiy faolligi, qobiliyati barcha muvaffaqiyatlarining garovidir.
Chunki har bir inson o‘z mehnati, g‘ayrati, intilishi bilangina faollashadi. O‘qituvchi
qanchalik yaxshi o‘qitmasin yoki tarbiya bermasin, tarbiyalanuvchining o‘zi harakat
qilmasa, rivojlanish muvaffaqiyatli kechmaydi. Zero, barcha m’'naviy-axloqiy
kamchiliklarning asosiy sababi ham insonning o‘z faoliyatini to‘g‘ri yo‘lga
qo‘ymaganligidadir.
Shuning uchun ham inson faoliyati uning rivojlanishi natijasi hamdir. Demak,
shaxs faolligi asosida ijtimoiy faollik, tashabbuskorlik, ijodkorlik xislatlarini
shakllantirish – uning shaxslik imkoniyatlarini namoyon etishi orqali faoliyatini
rivojlantirish muhim sanaladi.
3. Shaxs fazilatlarini to‘g‘ri aniqlash va baholash me’yorlari.
Kadrlar tayyorlash sohasidagi davlat siyosati insonni intellektual va
ma’naviy-axloqiy jihatdan tarbiyalash, uning har tomonlama rivojlangan shaxs
sifatida namoyon bo‘lishiga erishishni nazarda tutadi. Mazkur ijtimoiy talabning
amalga oshirilishi har bir fuharoning bilim olish, ijodiy qobiliyatini namoyon etish,
intellektual jihatdan rivojlanishi hamda muayyan kasb yo‘nalishi bo‘yicha mehnat
qilish huquqni kafolatlaydi.
1) Axborotni uzatish va qabul qilish xarakteriga qarab tarbiya usullari
quyidagi turlarga bo‘linadi:
Tarbiya usullarini o‘rganish, tahlil qilish - bu usullardan pedagogik
jarayonda foydalanish ko‘nikma va malakalarni egallashni osonlashtiradi. Ularni
shartli ravishda quyidagi guruhlarga bo‘lish mumkin:
1) ijtimoiy ongni shakllantiruvchi usullar;
2) faoliyat jarayonida ijtimoiy xulq va tajribalarni shakllantirish usullari;
3) o‘z- o‘zini tarbiyalash usullari;
4) rag‘batlantirish va jazolash usullari.
Ijtimoiy ongni shakllantiruvchi usullar. Bu guruhga o‘quvchilarda ilmiy
dunyoqarash, e’tiqodni mo‘naviy va siyosiy g‘oyalarni shakllantirish maqsadida
ularni ongi, hislari, irodasiga ta’sir ko‘rsatish usullari kiradi. Bu guruh usullarining
mohiyati shundan iboratki, ular orqali jamiyat o‘quvchilar ongiga qanday talablar
qo‘yayotgani yetkaziladi. Yoshlarning dunyoqarashini shakllantirish, hayot
mazmunini
tushunib
olishlariga
ko‘maklashishi
uchun
ijtimoiy
ongni
shakllantiruvchi usullar ishlatiladi. O‘quvchilarda siyosiy onglilik va ijtimoiy
faolligini tarbiyalash lozim. Tushuntirish bu ijtimoiy ongni shakllantirishda eng
muhim ishlatiladigan omildir.
Tushuntirishning vazifasi o‘quvchilarni yuksak madaniyatli, milliy g‘ururli
qilib tarbiyalashga yordam berishdan iborat.
Tushuntirishda o‘quvchilarda mamlakatimiz fuqarosining o‘z davlatiga
nisbatan huquqlar va burchlar bilan bog‘langanligi borasida ma’lumotlar beriladi.
Bunda davlat bayrog‘i, gerbi, madhiyasi, konstitutsiyasiga sadoqat ruhida
tarbiyalashning roli katta. Suhhat va hikoya. O‘quvchi shaxsini g‘oyaviy-axloqiy
shakllantirishda o‘qituvchining jonli so‘zi eng ta’sirli usul hisoblanadi.
Suhbat turli mavzularda uyushtirilishi mumkin. Axloqiy mavzular
(kishilarning jamiyatdagi axloq mezonlari, o‘zini tutish qoidalari), estetik
mavzularda (tabiat go‘zalligi hamda inson go‘zalligi, siyosiy mavzularda (davlatning
ichki va tashqi siyosati), ta’lim va bilimga oid mavzularda (koinot, hayvonot
dunyosi).
Suhbat davomida o‘quvchilarni qalbidagi fikrlarini aytishga, jasoratini
uyg‘otishga, o‘quvchilarni fikrlashga majbur qiluvchi savollar berish juda muhimdir.
Bu borada bahs va munozaralarning ahamiyati katta.
Hikoya. O‘quvchilar, odatda, hayotdan va boy badiiy adabiyotdan olingan
aniq misol bilan to‘liq hikoyalarni tinglaydilar. Ularga axloq mezonlari, tarix
qoidalari, Vatanimizning tarixiy, tabiiy boyliklari, san’at haqida hikoya qilib berish
mumkin. Badiiy adabiyot, radio, televidenie, internet tarmoqlaridagi, gazeta va
jurnallardagi maqolalar ham qimmatli material bo‘ladi. Suhbat ham, hikoya ham
o‘quvchilarning yoshiga mos mavzularda ular tushunadigan so‘zlar orqali ravon va
jonli o‘tkazilishi kerak.
Namuna. O‘quvchilar o‘z atrofidagi kishilarda hamma yaqin axloqiy
sifatlarni ko‘rishlari va namuna olishlari nihoyatda muhimdir. O‘qituvchining
shaxsan o‘zi namuna bo‘lishi, ayniqsa yoshlarga katta ta’sir ko‘rsatadi. Ular
o‘qituvchining darsda va hayotda o‘zini qanday tutishini, muomala qilishini, o‘z
vazifalarini qanday bajarishini kuzatib yuradilar. O‘quvchilar o‘zlariga yaqin
kishilarning xulq-atvoriga taqlid qiladilar. Xulq-atvor bolalarda yaxshi sifatlarning,
ba’zan esa yomon sifatlarning ham tarkib topishiga ta’sir ko‘rsatadi. Shuning uchun
o‘qituvchi va ota-onalar har qanday holatda ham o‘zlarini tuta bilishlari kerak.
Maktablarda ishlab chiqarish ilg‘orlari bilan uchrashuvlar o‘tkaziladi. Bolalar o‘z
ota-onalarining ishlab chiqarishdagi muvaffaqiyatlari bilan faxrlanadilar. Ularga
taqlid qilishga intiladilar. Namuna xalq pedagogikasida ham keng foydalanilgan.
Ota-bobolarimiz o‘z farzandlarini hamisha yaxshilardan, donolardan, ulug‘
kishilardan ibrat olishga da’vat qilib kelganlar. Masalan, «Qush inida ko‘rganini
qiladi», «Onasini ko‘rib qizini so‘ra», «Axloqni axloqsizdan o‘rgan», «Bola oldida
birovlarning g‘iybatini qilma, bolang g‘iybatchi bo‘ladi». Shu oddiy iboralar ostida
qancha fikrlar jamlanib yotganligining guvohi bo‘lamiz.
Demak, tarbiya bilan rivojlanish bir-biriga ta’sir etadi, bu tarbiya doimiy va
uzluksizdir.
2) Shaxsning ijtimoiy xulq malakalarini shakllantirish va faoliyatni tashkil
qilish metodlari.
Faoliyat jarayonida ijtimoiy xulq tajribalarini shakllantirish usullari.
Bola rivojlanishining, o‘zligini bilishning asosiy omili - bu faoliyatdir. Faoliyat
nuqtai nazaridan yondashilgan qoida maktab hayotining hamma jabhalarida ta’lim-
tarbiya jarayonlariga singib ketadi. Faoliyat o‘quvchilar bilimlarim mustaqil
egallashga undaydi, ularni qay ixtisosga moyilliklarini aniqlashga, ijodiy faoliyat
tajribasini, hissiy qadriyat munosabatlarini o‘zlashtirishlariga yordam beradi.
O‘quvchilarni birinchi sinfdan boshlab imkoniyat darajasidagi foydali mehnat bilan
shug‘ullanishlariga erishish lozim. Bunday mehnat ko‘pchilik jamoa bo‘lib
bajarilganida yaxshi natija beradi.
Mashq va o‘rgatish usullari. Bolalar faoliyatini oqilona maqsadga muvofiq
ravishda va har tomonlama tashkil qilish mumkin. Mashq bolalarni axloq mezonlari
va xulq-atvor qoidalarini bajarishga odatlantirishdir. O‘quvchilar odatlarni
yaqinlaridan meros qilib olmaydilar, balki ular bilan muntazam muloqotlari tufayli
taqlid qilish, tarbiya orqali hosil qilinadi. Oxir-oqibatda odat ehtiyojga aylanadi.
Mashq - muayyan xatti-harkatlarni ko‘p marotaba takrorlashni o‘z ichiga
oladi. Mashq natijasida ko‘nikma, odat, yangi bilimlar hosil qilinadi. Mashq va
odatlantirish o‘quvchi uchun ongli ijodiy jarayondir.
O‘rgatish. Ijodiy xulq-atvorning odatiy shakliga aylantirish maqsadida
o‘quvchiiarning bajarishlari uchun rejali izchil tarzda tashkil qilinadigan turli
harakatlar amaliyot ishlaridir. O‘rgatish bir necha izchil harakatlar yig‘indisidir.
O‘qituvchi bu harakatlarni ko‘rsatib berishi, tushuntirishi lozim. Tarbiya amaliyotida
mashq qilishning turli xillari mavjud. Faoliyatda mashq qilish mehnat ijtimoiy
faoliyat, jamoadagi faoliyat, o‘zaro munosabat odatlarini tarbiyalashga qaratilgan.
Kun tartibi mashqlari maktabda, oilada o‘rnatiladigan kun tartibiga amal qilish, shu
bilan bog‘liq o‘z istak va harakatlarini boshqarish hamda bo‘sh vaqtdan to‘g‘ri
foydalanish odatiga o‘rgatadi.
Topshiriq. O‘quvchilarning mehnat topshiriqlarini jamoa bo‘lib bajarishlari
ularda ijtimoiy xulq tajribalarini shakllantirishda alohida |ahamiyat kasb etadi.
Pedagogik talab - bu usul tarbiyaning eng muhim usullaridan biridir. Talab -
bu o‘quvchining turli vazifalarni bajarishi; ijtimoiy xulq-atvor mezonlarini
ifodalashi; u yoki bu faoliyatga qatnashib bajarilishi zarur bo‘lgan aniq bir vazifa
sifatida namoyon bo‘lishi; u yoki bu haraktda rag‘batlantiruvchi yoki uni
to‘xtatuvchi bo‘lishi oqilona harakatlarga undovchi bo‘lishi mumkin.
Shunday qilib, bola shaxsining rivojlanishida tarbiya ham yetakchi o‘ringa ega
bo‘lib, tarbiya tufayli nasl-nasabi, oila muhiti, ijtimoiy muhit ta’sirida har
tomonlama rivojlanishga qodir, degan xulosani chiqarish mumkin.
Shaxs rivojlanishida faoliyatnig o‘rni. Shaxs rivojlanishida irsiyat, muhit,
tarbiya bilan bir qatorda inson faoliyati ham muhim ahamiyat kasb etadi. Bu degani
inson qanchalik mehna tqilsa, uning rivojlanishi shunchalik yuqori bo‘ladi.
Faoliyat o‘zi nima? Faoliyat shaxs tomonidan tabiiy va ijtimoiy hayotni
maqsadga muvofiq tashkil etiluvchi kundalik, ijtimoiy yoki kasbiy harakatlarning
muayyan shakli, ko‘rinishi. Insonning qobiliyati va yoshi u tomonidan tashkil
etilayotgan faoliyat mohiyatiga ko‘ra belgilanadi.
Shuningdek, turli yosh davrlarining o‘ziga xos rivojlanish qonuniyatlari ham
mavjud. Masalan, 5-sinf o‘quvchilari bilan 10-sinf o‘quvchisini tenglashtirib
bo‘lmaydi. 3.Shaxsning ijtimoiy xulq malakalarini shakllantirish va faoliyatni
tashkil qilish metodlari.
3) Shaxs xulqi va faoliyatida motivatsiya va rag‘batlantirish metodlari
Shaxs xulqi va faoliyatida rag‘batlantirish usulidan qanday foydalaniladi,
uning qanday turlari va ahamiyati bor, degan savol ko‘pchilikni qiziqtirsa kerak
Odamning ijtimoiy mavjudot sifatida shaxsga aylanishi uchun ijtimoiy muhit
sharoitlari va tarbiya kerak bo‘ladi. Ana shular ta’sirida odam inson sifatida
rivojlanib boradi va shaxsga aylanadi. Aniq bir maqsadga qaratilgan tarbiyaning
samaradorligi tarbiyachining qanday metoddan foydalanishiga bog‘liq.
Metod, ya’ni usul axborotni uzatish va qabul qilish xarakteriga qarab:
1. So‘z orqali ifodalash usuli.
2. Ko‘rgazmalilik usuli.
3. Amaliy namuna usuli.
4. Rag‘batlantirish va jazo usullariga bo‘linadi.
Bu metodlar o‘z navbatida quyidagi guruhlarga bo‘linadi.
Birinchi guruh - so‘z orqali uzatish, maslahat berish, ma’lumotlarni eshitish
orqali qabul qilish, hikoya, ma’ruza, suhbat va boshqa usullarga.
Ikkinchi guruh - kinofilmlar, tasviriy san'at, badiiy san'at va boshqa ko‘rish
orqali tarbiyalash usullariga.
Uchinchi guruh - tarbiya jihatlarini amaliy mehnat harakatlari orqali berish,
o‘rnak ko‘rsatish, boshqalar mehnatini misol tariqasida ko‘rsatish.
To‘rtinchi guruh - yaxshi bajarilgan ishlarni o‘rtoqlari oldida ma’qullash,
minnatdorchilik bildirish, iqtisodiy va ma’naviy rag‘batlantirish.
Jazo - bu bolaning noto‘g‘ri qilgan ishiga o‘zini iqror qildirish.
Tarbiya - Har bir insonning hayotida, yashashi mobaynida orttirgan saboqlari
va intellektual salohiyatlarining ijobiy ko‘nikmasini o‘zgalarga berish jarayoni.
Tarbiyalanganlik - jamiyatda qabul qilingan axloqiy normalarga bo‘ysunish
va o‘zgalarning nafratini qo‘zg‘atadigan xatti-harakatlardan o‘zini tiya bilish.
Beruniy insonning kamolatga yetishishida ilmu ma’rifat, san'at va amaliyot
asosiy rol o‘ynasada, nasl-nasab, ijtimoiy muhit va turmush qonuniyatlari ham katta
ahamiyatga ega ekanligini ta’kidlaydi. Uning fikricha inson kamolga yetishuvining
eng muhim omillari ilm ma’rifatli bo‘lish va yuksak axloqlilikdir. Axloqlilikning
belgilari yaxshilik, to‘g‘rilik, adolat, kamtarlik, saxovat, oliyjanoblik, do‘stlik va
hamkorlik, mehnat, poklik, go‘zallikka intilish kabilardir.
Adolat - hayotiy masalalarni axloqiy va huquqiy normalarni rioya etgan holda
hal etishdir.
Ma’lumki,
«adolat»
keng
qamrovli
tushuncha
sifatida
ijtimoiy
munоsabatlaming barcha jabhalarini qamrab oladi. «Adolat, axloq va huquq
kategoriyasi sifatida axloqiy-huquqiy munosabatlarni nazorat qilib turuvchi,
odamlarning faoliyatiga baho beruvchi zaruriy o‘lchovdir», - deb yozadi. F.
Nizomov.
Наг qanday jamiyat ijtimoiy adolat normalariga rioya qilishi bilan yuksalish
darajasi belgilanadi. Tarixga nazar tashlasak, turli jamiyatlarda adolat nizomi
yaratishda xilma-xil yondashuvlarga amal qilib kelinganligining guvohi bo‘lamiz.
Istiqlol sharofati bilan ko‘plab ajdodlarimizning ilmiy merosi va ularda ilgari
surilgan adolat to‘g‘risidagigi g‘oyalar atroflicha o‘rganish zamon talabi bo‘lib
qolmoqda. Ayniqsa, O‘zbekiston Respublikasida chuqur huquqiy bilimlarga ega,
sotsiomadaniy
darajasi
rivojlangan,
amaliy
ko‘nikma-
malakalarni egallagan, raqobatbardosh kadrlar talab qilinadi. Shu sababli yoshlarda
ijtimoiy adolat to‘g‘risidagi tushunchalarni kamol toptirish uchun zamin yaratish
lozim. Kelajakda mutaxassis bo‘lib yetishuvchi kadrlar, bugungi kun uzluksiz
ta’lim qatnashchilari huquqiy davlat muammolarini to‘g‘ri baholay oladigan, chuqur
huquqiy
bilimlarga
ega,
ijtimoiy
hayot sohalari ichki qonuniyatlari to‘g‘risidagi tushunchalarni egallab
borishlari zarur. Hozirgi zamon talablaridan kelib chiqqan holda yoshlar
rivojlanayotgan huquqiy demokratik davlatdagi ijtimoiy sohadagi islohotlar,
aqloqiy-huquqiy munosabatlar kabi masalalarga alohida e’tibor berishlari lozim.
Mazkur tushunchalarni shakllantirishda uzluksiz ta’lim tizimi shaxsning
ijtimoiy munosabatlarga kirishishida asosiy bo‘g‘in bo‘lib hisoblanadi. Hayotda
adolat me’yorlariga rioya etish ijtimoiy-axloqiy, ma’naviy-ruhiy jarayondir.
«Mutafakkir Imom Buxoriy «Adolat-Allohning benazir inoyatidir, undan
barchani bahramand qiling», - degan g‘oyani ilgari surgan. Bu borada mashvarat
(kengash)ga alohida ahamiyat berib, jamiyatni adolatli bajarishda uning vazifasi
muhim ekanligiga e'tibor qaratadi». Bu bilan davlatning kuch qudrati faqatgina
iqtisodiy imkoniyatlar, kuchli qo‘shin, mirshab va qozilarga emas, balki adolat
tamoyilining amal qilishga hamda uning amaliy faoliyatiga ham bog‘liqligini
ko‘rsatib beradi.
Tarbiya jarayonida o‘qituvchi, tarbiyachilarning asosiy vazifasi ta’lim-tarbiya
berish, o‘quvchilar bilim, ko‘nikma malakalarini muttasil oshirib borish, ularda
tafakkur, ilmiy dunyoqarash va mafkuraviy tushunchalarni shakllantirishdan
iboratdir.
Mafkura - inson ruhiyati, tafakkur va dunyoqarashini o‘zgartiradigan kuchli
vositadir. Uning g‘oyalari xalqning ishonch – e’tiqodi, intilish va manfaatlari
ifodasiga, aylansa, yetarlicha samara beradi. Shuning uchun ham mafkura sohasidagi
targ‘ibot va tashviqot ishlarini, o‘quvchilarning tushunchasi, aql-idroki va tafakkur
darajasini inobatga olgan holda ma’rifiy yo‘l va usullar orqali amalga oshirish taqozo
etiladi.
O‘quvchi, bolalarning har biri o‘sib, kamol topib borayotganidan xursand
bo‘layotganini sezishi kerak. Faqat shundagina bola o‘zining olg‘a siljib
borayotganini ko‘ra biladi. Bunga erishish uchun rag‘batlantirish usulidan
foydalaniladi. Rag‘batlantirish bolaga ishonishga, unda bo‘lgan ijobiy qobiliyat va
fazilatlarning kuchini e’tirof etishga asoslangan. Rag‘batlantirish o‘quvchining
ko‘nglini oladi, uni quvontiradi, yanada yaxshiroq bo‘lishga undaydi.
Rag‘batlantirishning quyidagi turlari mavjud:
O‘quvchining kuchi yetadigan mas‘uliyatli topshiriq berish orqali bolaga
ishonch bildirish; maqtash: (ota-ona, jamoa oldida); esdalik sovg‘a berish; maqtov
yorlig‘i berish; stipendiya bilan taqdirlash; teleko‘rsatuvlarda maqtash; hurmat
taxtasiga rasmini qo‘yish; qo‘llab-quvvatlash; ma’muriyat va jamoaning
minnnatdorchiligi; musobaqalarda bayroq ko‘tartirish; gazetada e’lon qilish;
televideniyada ko‘rsatuv uyushtirish.
Rag‘batlantirish pedagogik talab asosida bo‘lishi lozim. Tarbiyalovchi oshirib
maqtashi, boshqa o‘quvchi-yoshlarga taqqoslab kesatishga yo‘l qo‘ymasligi,
rag‘batlantirishga bo‘lgan talabchanigini oshirish lozim.
Pedagogikada jazolash usuliga qanday qaraladi, uning qanday turlari
qo‘llaniladi, degan savolning tug‘ilishi tabiiy.
Jazolash - tarbiyalanuvchining xatti - harakati va faoliyatiga salbiy baho
berishdir.
Jazo - bu tarbiyalanuvchi manfaati uchun qo‘llaniladigan tarbiya usuli.
O‘quv muassasalarida qo‘llaniladigan jazo turlari xilma-xildir (18-rasm).
Tanbeh berish - eng yengil jazo chorasi bo‘lib hisoblanadi.
Ogohlantirish – noma’qul xatti-harakatlarning oldini olish uchun ishlatiladi.
Hayfsan berish - tanbeh va ogohlantirish kutilgan natija bermasa, o‘quvchi
intizomni buzaversa, hayfsan beriladi.
Uyaltirish - odamning eng nozik sezgilaridan biri uyat, or-nomus, sharm-u
hayodir.
Odamda, izzat - nafs, odamiylik qancha kuchli bo‘lsa, o‘zini-o‘zi, avvalo,
hurmat qilsa, unda or-nomus kuchli bo‘ladi.
Xalqimiz uyat - o‘limdan qattiq, deb bejiz aytmagan. Shu sababli bolani hadeb
uyaltirmasdan, boshqa vositalarni ham qo‘llash kerak.
Jazo haqqoniy me’yorda qo‘llanilsa samarali bo‘ladi.
Shunday qilib, tarbiya jarayoni inson hayotida rivojlanib, takomillashib
boradi. Yuqorida ta’riflab berilgan tarbiya tamoyillari va umumiy metodlari
o‘quvchilarga pedagogik ta’sir ko‘rsatish sohalarining hammasini qamrab olmaydi.
Pedagogika fani va amaliyoti har doim rivojlanib boradi, shuning uchun ham
tarbiya jarayoni ham, uning qoida va usullari ham takomillashib boraveradi.
Tarbiyaning samarasi - bu qoida va usullaraing to‘g‘ri qo‘llanishiga, tanlangan vosita
va usullar muayyan ijtimoiy guruhda tarbiya tizimidan qanchalik o‘rin olganiga,
ularning tarbiya vazifalari va maqsadlariga qanchalik javob berishiga bog‘liqdir.
Shaxsning qobiliyat va iqtidorlilarni rivojlantirish
Tarbiya usuli tarbiyachi va tarbiyalanuvchilarning hamkorlikdagi faoliyat
hamda o‘zaro ta’sir ko‘rsatish usullaridir.
Nimalarni tarbiya vositasi deb hisoblash mumkin?
Tarbiya vositalari biron-bir tarbiyaviy masalani maqsadga muvofiq yo‘l
bilan hal qilishni tashkil etish uchun ishlatiladi. (Ko‘rsatmali ko‘nikmalar, kitoblar,
radio, televideniya). Bundan tashqari, o‘quvchilar jalb qilingan faoliyat turlari
kinofilmlar, san’at asarlari, o‘qituvchining jonli so‘zi, bolalar o‘yini, sport, badiiy
havaskorlik to‘g‘araklari va boshqa faoliyat turlari tarbiya vositalari bo‘lishi
mumkin.
Tarbiya vositalari tarbiyaviy maqsadlarni amalga oshirish uchun o‘qituvchi-
tarbiyachining tarbiya tizimiga kiritilishi lozim. Masalan, maktab kutubxonasi
tarbiya vositasi bo‘lishi uchun o‘qituvchi va kutubxonachi yozuvchilar bilan
uchrashuv, o‘qilgan va yangi kitoblarning muhokamasini, taqdimotini uyushtirishi
lozim.
Tarbiya usullarini to‘g‘ri tanlashning tarbiya jarayonidagi ahamiyati
qanday?
Tarbiya natijasi tarbiya jaiayonining usullari, uslubi, vositalari va shakllaridan
mohirona foydalanishga bog‘liq. Tarbiyachilar ta’sir etishning bola shaxsiyatiga mos
usulini, eng maqbul usulini tanlab olishi, uning shaxsini o‘zgartirishi uchun kerakli
shart-sharoit yaratishlari lozim. Tarbiya usullari har bir bolaga, har qaysi bolalar
jamoasiga alohida munosabatda bo‘lishni nazarda tutadi.
Xalq pedagogikasi o‘zbekona axloq, odob va tarbiyaning murakkab barcha
qirralarini o‘zida mujassamlashtiradi. Xalq pedagogikasida turli xil tarbiya usullari
va vositalaridan foydalaniladi. Bu usul vositalar nihoyatda rang-barang bo‘lib, ko‘p
tomonlari bilan ilmiy pedagogikaning shakllanishida ham o‘z ta’sirini ko‘rsatgan.
Xalq pedagogikasida qo‘llanilgan juda xilma-xil tarbiya usullari quyidagi
tarzda umumlashtirilgan:
1. Tushuntirish (maslahat berish, uzr so‘rash, yaxshiliklar haqida so‘zlash,
o‘rnak bo‘lish).
2. Nasihat berish (o‘git, undash, ko‘ndirish, iltimos qilish, oq yo‘l tilash,
yaxshiliklar haqida so‘zlash, raxmat aytish, duo qilish).
3. Namuna bo‘lish (maslahat so‘rash, o‘rnak bo‘lish).
4. Jazo (ta’kidlash, ta’na-gina, tanbeh berish va h.k.)
5) Shaxsga o‘zaro ta’sir metodlari
O‘z-o‘zini tarbiyalash usullari. O‘quvchida o‘z-o‘zini tarbiyalashga, ya’ni
o‘z ustida ongli batartib ishlashga ehtiyoj paydo bo‘lgandagina tarbiya jarayonini
samarali deb hisoblasa bomadi. O‘z-o‘zini tarbiyalash o‘quvchilarning o‘zini-o‘zi
idora qilishi organlari faoliyatida qatnashishlari, ularning ijtimoiy faollik mavqeini
shakllantirishning ta’sirchan vositasidir. O‘quvchilar o‘qishda, tarbiyada, dam
olishda o‘z-o‘zini tarbiyalash usullaridan foydalanadilar, o‘z-o‘zini tarbiyalash
tashabbuskorlik va mustaqillikka undaydilar. O‘z-o‘zini tarbiyalash sifatlari bola
bunga tayyor bo‘lganda, u o‘zini shaxs deb anglay boshlagach, amaliy ishlarga
mustaqillik ko‘rsata boshlagan vaqtda paydo bo‘ladi.
O‘z-o‘zini tahlil qilish - o‘z shaxsini, fazilatlarini tahlil qilishga xatti-
harakatlari haqida o‘ylashga o‘rgatadi. O‘z-o‘zini nazorat qilish uchun o‘quvchi
o‘zining yurish-turishi, intizomi, ijobiy odatlarining ortib borishi va aksincha, salbiy
odatlarining kamayib borishi haqida muntazam ravishda kundaligiga yozib boradi.
O‘z-o‘zini baholash - o‘quvchining qobiyalitini o‘z kuchi bilan yuzaga
chiqishiga yordam beradi. O‘z-o‘zini baholash o‘zining imkoniyatlarini hisob-kitob
qilish, baholash, chetdan turib xolisona baho berish, o‘zidan qoniqish hosil qilishda
yordam beradi.
Tarbiya qoidalarining turmush bilan bog‘liqligi, diniy va dunyoviy xarakteri.
Nazariy bilimlarning amaliyot bilan, turmush tajribalari bilan bog‘lab olib
borish ta’limning yetakchi qoidalaridan hisoblanadi. Ta’lim-tarbiya sohasidagi
yutuqlar, eng avvalo nazariya bilan amaliyotning o‘zaro bog‘liqligiga asoslanadi.
Shundagina o‘quvchi-talaba o‘rganayotgan o‘quv materiallarining tub mohiyatini
tushunib yetadi va amaliyotda ulardan foydalana oladi. Buning uchun o‘qituvchi
ta’lim jarayonida o‘quvchilarning faol ishtirok etishlariga erishmoq lozim. Faol
ishtirok esa bilimlarni ongli, tushunib o‘zlashtirilishga olib keladi.
Talabalar o‘zlashtirib olgan bilimlarini imkoniyatlariga qarab sekin-asta
amaliyotga qo‘llay boshlaydilar. Talabalar bilan bo‘lgan muloqotda, ularga bilim
berish jarayonida o‘qituvchi ta’lim-tarbiya jarayonini samarali boshqarishi lozim.
Ta’lim-tarbiya
jarayoni
uzviy
jarayondir.
Ta’lim
berish
jarayonida
tarbiyalayotganligimizni unutmasligimiz lozim. Suxandonlik, kinoyasiz so‘zlash,
o‘qituvchiga xos kiyinish etikasi, fikrni erkin bayon qilish va uni tamasiz etkaza olish
xususiyatlari o‘quvchilar uchun amaliy ko‘rgazma ekanligini unutmaslik kerak.
Ta’lim berishda o‘qitish metodlari asosiy o‘rinni egallaydi.
Pedagogik masala:
Ota o‘z o‘g‘lining yetuklik attestatini olishi va 16 yoshga to‘lishi munosabati
bilan ziyofat berdi. U o‘ziga va o‘g‘liga hamqadah to‘ldirdi, o‘g‘lini bugungi baxtli
kuni bilan tabriklab o‘g‘liga qadah uzatadi. Siz oila a’zolarining bu voqeaga bo‘lgan
munosabatlarini qaysi birini to‘g‘ri deb o‘ylaysiz?
a) dadasi – o‘g‘lim muborak yoshing bilan tabriklayman, shu munosabat
bilan bir qadah ko‘taraylik!
b) buvisi – jon bolam, sen spirtli ichimliklarga o‘g‘lingni o‘rgata ko‘rma,
hech qachon ichmasin, martabasi ulug‘ bo‘lsin, baxtli bola bo‘lsin.
v) bobosi – mayli, dadangni so‘zi yerda qolmasin, do‘stlari oldida izza qilma,
qadahni urishtirib, bir ho‘plab bera qol.
g) oyisi – o‘g‘lim, dadang senga qadah uzatib, bu spirtli ichimliklarning
qanchalik zararli ekanligini bilish yoki bilmasligingni sinab ko‘rmoqchi bo‘ldi.
Bu tarzdagi test savollari muammoli tarbiyaviy masala, o‘quvchining aqliy
va axloqiy bilimini kengaytiradi. Ongini, tafakkurini charxlaydi. Insonlarga bo‘lgan
muomala madaniyatini takomillashtiradi. Shunga o‘xshash masalalarni muttasil
yechib borgan, aqliy va axloqiy bilimlar ko‘nikmasiga ega bo‘lgan talaba komillikka
erishib boradi.
Nazorat savollari:
1. “Shaxs”ga ta’rif bering.
2. Indvid nima?
3. Individuallik nima?
4. Rivojlanish nima?
5. Shaxs tarbiyasiga ta’sir etuvchi omillarni sanang.
6. Faoliyat nima?
7. Qobiliyat nima?
8. Tarbiya qoidalariga nimalar kiradi?
9. Tarbiya qoidalarini izohlang.
1
0
.
F
a
o
l
i
y
a
t
j
a
r
a
y
o
n
i
1
1
.
P
e
d
a
g
o
g
i
k
a
d
a
j
a
z
M
a
f
k
u
r
a
n
i
m
a