SHAXSNING RIVOJLANISHI, TARBIYASI VA IJTIMOYLASHUVI.
Yuklangan vaqt
2024-10-29
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
11
Faytl hajmi
28,8 KB
SHAXSNING RIVOJLANISHI, TARBIYASI VA IJTIMOYLASHUVI.
REJA:
1.Shaxs haqida umumiy tushuncha. Shaxs rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar.
2.Rivojlanishning yosh va o‘ziga xos xususiyatlari.
3.Shaxs rivojlanishining gender xususiyatlari.
4.Shaxs ijtimoiylashuvi.SHaxs rivojlanishida faoliyatnig o‘rni.
5.SHaxs rvojlanishining yosh va individual xususiyatlari.
Tayanch tushunchalar: pedagogik antropologiya, individ, shaxs, individuallik, o’sish,
rivojlanish, ijtimoiylashuv, irsiyat, muhit, tarbiya, yosh davrlari.
SHAXSNING RIVOJLANISHI, TARBIYASI VA IJTIMOYLASHUVI
Shaxs haqida umumiy tushuncha. Shaxs tushunchasi insonga taalluqli bo’lib,
psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan
boshqalardan ajralib turuvchi, muayyan xulq-atvor va dunyoqarashga ega bo’lgan
jamiyatning a’zosini ifodalashga xizmat qiladi. Kadrlar tayyorlash milliy modelida shaxs
kadrlar tayyorlash tizimining bosh subyekti va obyekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarining
iste’molchisi va ularni amalga oshiruvchi sifatida ta’riflanadi.
Kadrlar tayyorlash sohasidagi davlat siyosati insonni intellektual va ma’naviy-
axlohiy jihatdan tarbiyalash, uning har tomonlama rivojlangan shaxs sifatida namoyon
bo’lishiga erishishni nazarda tutadi. Mazkur ijtimoiy talabning amalga oshirilishi har bir
fuqaroning bilim olish, ijodiy qobiliyatini namoyon etish, intellektual jihatdan
rivojlanishi hamda muayyan kasb yo’nalishi bo’yicha mehnat qilish huquqni
kafolatlaydi.
Shaxs rivojlanishi. Odamning ijtimoiy mavjudot sifatida shaxsga aylanishi uchun
ijtimoiy muhit sharoitlari va tarbiya kerak bo’ladi. Ana shular ta’sirida odam inson
sifatida rivojlanib boradi va shaxsga aylanadi.
Rivojlanish shaxsning fiziologik va intellektual o’sishida namoyon bo’ladigan
miqdor va sifat o’zgarishlar mohiyatini ifoda etuvchi murakkab jarayondir. Rivojlanish
mohiyatan oddiydan murakkabga, quyidan yuqoriga, eski sifatlardan yangi holatlarga
o’tish, yangilanish, yangining paydo bo’lishi, eskining yo’qolib borishi, miqdor
o’zgarishining sifat o’zgarishiga o’tishini ifodalaydi.Rivojlanishining manbai qarama-
qarshiliklarni o’rtasidagi kurashdan iboratdir.Bola shaxsining rivojlanishi inson ijtimoiy
mavjudotdir degan falsafiy ta’limotga asoslanadi. Ayni vaqtda inson tirik, biologik
mavjudot hamdir. Demak, uning rivojlanishida tabiat rivojlanishining qonuniyatlari ham
muhim ahamiyatga ega. Shuningdek, shaxs bir butun mavjudot sifatida baholanar ekan,
uning rivojlanishiga biologik va ijtimoiy qonuniyatlar birgalikda ta’sir etadi, ularni bir-
biridan ajratib bo’lmaydi.
Chunki shaxsning faoliyati, hayot tarziga yoshi, bilimi, turmush taj-ribasi bilan birga
boshqa fojiali holatlar, kasalliklar ham ta’sir etadi.
Inson butun umri davomida o’zgarib boradi. U ham ijtimoiy, ham psixik jihatdan
kamolga etadi, bunda bolaga berilayotgan tarbiya maqsadga muvofiq bo’lsa, u jamiyat
a’zosi sifatida kamol topib, murakkab ijtimoiy munosabatlar tizimida o’ziga munosib
o’rin egallaydi. Chunki rivojlanish tarbiya ta’siri ostida boradi.Shaxsning fazilatlarini
to’g’ri ko’rish va bexato baholash uchun uni turli munosabatlar jarayonida kuzatish
lozim.Demak, shaxsni rivojlantirish vazifasini to’g’ri hal etish uchun uning xulqiga ta’sir
etuvchi omillar hamda shaxs xususiyatlarini yaxshi bilish zarur.Tarbiya bolaga samarali
ta’sir etishi uchun o’sish va rivojlanish qonuniyatlarini bilish va hisobga olish maqsadga
muvofiq. Shunday qilib, rivojlanish va tarbiya o’rtasida ikki tomonlama aloqa mavjud.
Shaxs rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. Fanda, odamning shaxs sifatida
rivojlanishiga biologik va ijtimoiy omillarning ta’siri o’rtasidagi munosabatni
belgilashga oid munozara ko’pdan buyon davom etmoqda.
Insonning shaxs sifatida, rivojlanishida ijtimoiy hodisalarning ta’siri kuchli bo’ladimi?
Yoki tabiiy omillar yetakchi o’rin tutadimi? Balki tarbiyaning ta’siri yuqoridir? Ular
o’rtasidagi o’zaro munosabat qanday?
Fanda biologik yo’nalish deb nomlangan nuqtai nazar yetakchi o’rinlardan birini egallab,
uning vakillari Aristotel, Platonlar tabiiy-biologik omillarni yuqori qo’yadi. Ular tug’ma
imkoniyatlar, taqdir, tole har kimning hayotdagi o’rnini belgilab bergan, deydilar.
XVI asr falsafasida vujudga kelgan preformizm oqimi namoyandalari esa shaxs
rivojlanishidagi naslning roliga katta baho berib, ijtimoiy muhit va tarbiyaning rolini
inkor etadi.Xorij psixologiyasidagi yana bir ohim – bixeviorizm XX asr boshlarida
yuzaga kelgan bo’lib, uning namoyandalari, ong va aqliy qobiliyat nasldan-naslga o’tib,
insonga u tabiatan berilgan, deyiladi. Mazkur ta’limot vakili amerikalik olim
E.Torndaykdir. Pragmatizm oqimi va uning vakillari D.Dyui, A.Kombe ham shaxs
rivojlanishini biologik nuqtai nazarda asoslaydilar. Ular rivojlanishni faqat miqdoriy
o’zgarishdan iborat, deb qaraydilar. Naslning rolini absolyutlashtirib, uni inson taqdirida
hal qiluvchi ahamiyatga ega deb biladilar.Demak, bir guruh xorijiy olimlar rivojlanishni
biologik (nasliy) omilga bog’laydilar.Biologik oqimga qarshi falsafiy oqim vakillari
rivojlanishni ijtimoiy omil bilan belgilaydilar. Bu oqim vakillari bola shaxsining
jismoniy, psixik rivojlanishi u yashaydigan muhitga bog’liq deb ko’rsatadilar.
Muhit deganda odam yashaydigan sharoitdagi barcha tashqi ta’sir
tushuniladi. Shu nuqtai nazardan tarbiya tufayli bolani o’zi yashaydigan ijtimoiy
sharoitga moslashtirish mumkin, degan xulosa kelib chiqadi.
Ular ijtiomiy muhitning rolini hal qiluvchi omil deb hisoblay-dilar. Demak, odam
bolasining shaxs sifatida rivojlanib, taraqqiy etib borishi, uning shaxs bo’lib kamolga
etishida nasl (biologik omil), ijtimoiy muhit (bola yashaydigan sharoit), shuningdek,
maqsadga muvofiq amalga oshadigan tarbiya ham birdek ahamiyatga ega. Bu
omillarning ta’-sirini aniqlashda ilg’or pedagogik olimlar, psixolog va faylasuflar
ta’limotiga suyaniladi.Falsafada shaxsni jamiyat bilan bog’liq bo’lgan ijtimoiy hayotdagi
murakkab voqelik deb qaraladi. Ular individning ma’naviy boyligi uning
munosabatlariga bog’liq, deb hisoblaydilar.
Falsafiy-antropologik yondashuv o’zining tadqiqotchilik va tarbiyaviy funktsiyasiga
ko’ra o’quvchining ma’naviy dunyosiga yo’naltirilgandir. Ana shu sababli mazkur
yondashuv pedagogikadagi mavjud boshqa ilmiy yoki gnoseologik yondashuvlardan
farqli ravishda muloqot va o’zaro bir-birini tushunish asosida ta’lim-tarbiya jarayonini
tashkil etishni talab etadi. Mazkur yondashuvning o’ziga xosligi ta’lim-tarbiya
jarayonining barcha sub’ektlariga nafaqat dunyoqarash ko’rinishida, balki mavjudlik
usuli tarzida qarashni talab etadi. Mazkur mavjudlik usulini birinchi navbatda borliqni
anglab etish sifatida tushunish lozim. Ikkinchidan, mazkur mavjudlik usulini uzluksiz
ravishda o’z-o’zi, boshqalar va boshqa madaniyatlar bilan muloqot tarzi sifatida
aniqlashtirish maqsadga muvofiqdir.
Shaxsga ijtimoiy muhitning ta’siri ham muhim. Bu tarbiya orqali amalga oshiriladi.
Birinchidan, tarbiya ta’sirida muhit bera olmagan bilim, ma’lumot egallanadi, mehnat
va texnik faoliyat bilan bog’liq ko’nikma va malakalar hosil bo’ladi.
Ikkinchidan, tarbiya tufayli tug’ma kamchiliklar ham o’zgartirilib, shaxs kamolga etadi.
Uchinchidan, tarbiya yordamida muhitning salbiy ta’sirini ham yo’qotish mumkin.
To’rtinchidan, tarbiya kelajakka qaratilgan maqsadni belgilaydi.Demak, tarbiya bilan
rivojlanish bir-biriga ta’sir etadi, bu tarbiya doimiy va uzluksizdir.Shunday qilib, bola
shaxsining rivojlanishida tarbiya ham yetakchi o’ringa ega bo’lib, tarbiya tufayli nasl-
nasabi, oila muhiti, ijtimoiy muhit ta’sirida har tomonlama rivojlanishga qodir, degan
xulosani chiqarish mumkin. Zamonaviy pedagogikada shaxs shakllanishiga doir
to’rt yondashuv qaror topgan:
1. Biologik yondashuv – inson tabiiy mavjudot bo’lib, uning butun xatti-harakatlari
tug’ma instinkt va ehtiyojlar natijasidir. Inson jamiyat talablariga bo’ysunishga majbur,
shu bilan birga tabiiy ehtiyojlarini ham namoyon qilib boradi.
2. Ijtimoiy yondashuv – inson biologik mavjudot sifatida tug’iladi, faqat hayotiy faoliyati
davomida boshqalar bilan doimiy muloqot va ijtimoiy guruhlarning ta’siri ostida
ijtimoiylashadi.
3. Psixologik yondashuv – insondagi psixik jarayonlar (sezgi, idrok, fikrlash kabilar)
tabiiy tavsifga ega, insonning yo’nalganligi – qiziqishlari, qobiliyatlari ijtimoiy hodisa
sanaladi.
4. Yaxlit yondashuv – shaxs yaxlit tavsifga ega bo’lib, uning rivojiga nafaqat uning
faoliyatidagi o’ziga xosliklar, balki turmush tarzi ham ta’sir ko’rsatadi. SHu bilan birga
ijtimoiy hayot natijalari – motiv, maqsad, qiziqish kabilar ham uning rivojlanishida
muhim rol o’ynaydi.
Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari. Muayyan bir yosh davriga xos
bo’lgan anatomik, fiziologik (jismoniy) va psixologik xususiyatlar yosh xususiyatlari
deb ataladi. Ana shu yosh xususiyatlarni hisobga olgan holda ta’lim va tarbiya ishi tashkil
etiladi. Shunda bola rivojlanishiga tarbiya ta’siri kuchli bo’ladi. Bolalarning tarbiyasiga
to’g’ri yondashish, uni muvaffaqiyatli o’qitish uchun bola rivojlanishidagi turli yoshdagi
davrlariga xos xususiyatlarni bilish va uni hisobga olish muhimdir. Chunki bola
orginizmining o’sishi ham, rivojlanishi ham, psixik taraqqiy etishi ham turli yosh
davrlarida turlicha bo’ladi. Abu Ali Ibn Sino, Yan Amos Komenskiy, Abdulla
Avloniylar ham bolani tarbiyalash zarurligini uqtirib o’tganlar.
Bolaning o’ziga xos xususiyatini hisobga olish juda murakkab. Chunki bir xil
yoshdagi bolalar ham psixik jihatdan turlicha bo’lishi mumkin.Masalan, ko’rish va
eshitish qobiliyati, faolligi, tez anglash, sust fikr yuritishi, hovliqma yoki vazminligi,
sergap yoki kamgapligi, serg’ayrat yoki g’ayratsizligi, yalqov yoki tirishqoqligi,
palapartish va chala ishlaydigan, yig’inchoqligi yoki ishga tez kirishib ketishi kabilar
nerv faoliyati tizimining ta’siri bo’lib, o’qituvchi yoki tarbiyachi ularni bilishi zarur.
Bolaning individual – o’ziga xos xususiyatini bilish uchun temperamentning
umumiy tiplari va bolaning o’ziga xos xususiyatini o’rganish, metodikasini bilish
muhim. Temperament (lot. “temperamentum” “qismlarning bir-biriga munosabati”
ma’nosini anglatib, shaxsning individual psixologik xususiyatlari majmuidir.
Shuningdek, turli yosh davrlarining o’ziga xos rivojlanish qonuniyatlari ham mavjud.
Bolaning jismoniy va psixik kamoloti quyidagi davrlarga bo’linadi:
1.
Go’daklik davri – chaqaloqlik (1 oy) davri tugagandan to bir yoshgacha bo’lgan
davr.
2.
Bog’chagacha bo’lgan yosh davri – 1 yoshdan 3 yoshgacha.
3.
Maktabgacha bo’lgan yosh davri – 3 yoshdan 7 yoshgacha.
4.
Kichik maktab yoshidagi o’quvchilar (bolalar) –7 yoshdan 11-12 yoshgacha.
5.
O’rta va kata maktab yoshidagi o’quvchilar (o’smirlar, ilk o’spirinlar) – 12-17 yosh.
Maktabgacha yoshdagi bolaning jismoniy va psixik kamoloti shartli ravishda quyidagi
davrlarga bo’linadi:
-
go’daklik (1 yoshgacha);
-
ilk yosh (1-2 yosh);
-
ilk yosh guruhi (2-3 yosh);
-
kichik yosh (3-4 yosh);
-
o’rta yosh (4-5 yosh);
-
katta yosh (5-6 yosh);
-
maktabga tayyorlov davri (7 yosh, majburiy ta’lim).
Kichik maktab yoshida o’yin faoliyatining o’rnini endi o’qish faoliyati egallaydi. Bu juda
qiyin o’tish davri bo’lib, bolaning bo’yi, og’irligi jihatdan uning tashqi ko’rinishi kam
farq qiladi. Suyaklari qotmagani tufayli tez shikastlanadi. Muskullari tez o’sishi tufayli
serharakat bo’ladi. Bosh miyasi tez rivojlanadi.
Jismoniy o’sishiga xos bu xususiyatlar tarbiyachidan ehtiyotkorlikni talab etadi. Bu
yoshda bola bilim olish va o’rganishga qiziquvchan bo’ladi.
O’rta va katta maktab yoshi (o’smirlik, ilk o’spirinlik 12-17 yosh). O’smirlikning
murakkabligi anotomik-fiziologik va psixologik xususiyatdagi kuchli o’zgarishlar bilan
bog’liqdir. Bolaning o’sishi tezlashadi. Bu davrni o’tish davri ham deyiladi. Bu davrda
jinsiy etilish davri boshlanadi. Bu bolaning fe’l-atvoriga ta’sir etadi. O’smir hayotida
mehnat, o’yin, sport va jamoat ishlari katta rol o’ynaydi. Ba’zilarining o’zlashtirishi
pasayadi, intizomi bo’shashadi.Bu davr o’spirinlarning ilk balog’atga etgan davridir.
Mazkur davrda jinsiy etilish tugaydi. Ularda mustaqillik sezila boshlaydi. O’spirin
yoshlar hayotga kelajak nuqtai nazaridan qaray boshlaydilar. Madaniy darajasini
orttirishga intilish kuchaya boradi, his-tuyg’ularida ham o’zgarish yuz beradi. O’z-
o’zlarini tarbiyalashga kirishadilar. Ideal tanlash va unga ergashish kuchayadi. Bu
davrda, ular o’rtasida munozaralar o’tkazish yaxshi natija beradi. O’spirinlar o’z
guruhiga intiladi. Shuning uchun ham o’spirinning barcha intilishlari ma’lum maqsadga
yo’naltirilgan bo’lishi zarur. Ularda o’quv fanlarini tanlashga nisbatan ehtiyoj kuchaya
boradi.
O’spirinlik – bu aqliy faoliyatning ham rivojlanish davri sanaladi. Ular o’z
fikrlarini mustaqil ifodalashga harakat qilib, shaxslik xislat-larini namoyish eta
boshlaydilar. Shunda o’qituvchilar va katta yoshlilar ularning hali g’o’r fikrlari va
dunyoqarashlarini to’g’ri yo’naltirishlari muhim. Zero, bu davrda o’z-o’zini anglash,
ma’naviy-axloqiy, ijtimoiy xislatlari tez shakllanadi.
Bunga uning faoliyati, jamoada va jamoat joylarida o’zini tutishi, odamlar bilan tez
muloqotga kirishishi ham turtki bo’ladi. O’zini kattalardek his etish, o’ziga xosligini
namoyon etish, boshqalarning diqqatini o’ziga qaratishga harakat qiladi.
Axloqiy muammolarni o’z qarashlari nuqtai nazaridan hal eta boshlaydi. Hayot
mohiyati, baxt, burch, shaxs erkinligini o’z qiziqishlari bilan o’lchaydilar. Shu bois
ularga katta yoshlilarning beg’araz, to’g’ri yo’nalish berishlari o’ta muhim.Mazkur
davrda yoshlar xulqi ham tarkib topa boshlaydi. Bunda shaxsning jamoadagi mavqei,
jamoa shaxslari bilan muomala-muloqoti muhimdir.
Albatta, bu borada, ta’lim muassasasida faoliyat ko’rsatayotgan yoshlar ijtimoiy
harakati ta’siri katta ahamiyatga ega. CHunki o’spirin-yoshlar mustahil hayot ostonasida
bo’lib, ularning bu hayotga to’g’ri qadam qo’yishi uning jamiyatning faol fuqarosi
bo’lishining muhim shartidir.
Shaxs rivojlanishining gender xususiyatlari. Gender” atamasi 1968 yilda
amerikalik psixolog olim Stoller tomonidan ilmiy iste’molga kiritilgan bo’lib, “jins”
ma’nosini bildiradi. Jinsiy munosabatlar ilgari ham psixologiyada faol o’rganilgan
bo’lsa-da, yangi atamaning paydo bo’lishi ijtimoiy fanlarda yangi oqimlarni yuzaga
keltirdi. “Gender tarixi”, “Gender psixologiyasi”, “Falsafaning gender tomonlari”,
“Gender antropologiyasi”, “Gender sotsiologiyasi”, keyinchalik esa “Gender
pedagogikasi” kabi fan tarmoqlari shakllandi. “Gender” tushunchasi, avvalo, erkak va
ayol, o’g’il va qiz bolalar munosabatlarining ijtimoiy-psixologik hamda pedagogik
tomonlarini qamrab oladi.
Adabiyotlarda gender tushunchasining bir necha xil talqini mavjud. Jumladan,
faylasuflar uni quyidagicha tavsiflaydilar: «Gender» inglizcha so’z bo’lib, jinsga
mansublikning ijtimoiy jihatlari ma’nosini anglatadi.... Bu tushuncha erkaklar va ayollar
o’rtasida nafaqat biologik farqni, balki jamiyatning jinsiy taqsimotida ijtimoiy va
madaniy tavsiflarning butun majmuini hisobga oladi. Erkaklar va ayollarga tegishli
ijtimoiy bog’liqlik, xulq-atvor va kutilgan natijalarni ifodalaydi. Psixologlar ham gender
tushunchasiga o’ziga xos tarzda yondashganlar: psixikaning gender asoslari jins va u
bilan bog’liq ijtimoiy stereotiplar, shaxsning psixologik ko’rinishidir. Olimlar orasida bu
xususiyatlarning qaysi biri tug’ma, qaysi biri esa ta’lim va tarbiya jarayonida
rivojlanganligi to’g’risida keskin munozaralar bormoqda. O’g’il va qiz bolalarning har
bir xalq madaniyatida har xil tarbiyalanishi tufayli, ular maktabga kelgan davrdan
boshlab jinslarning psixologik farqlari ma’lum bo’ladi. Bu farqlar orasida psixologlar
(A.E.Taras, 2002) qizlar o’g’il bolalardan matematik va vizual qobiliyatlari bilan
ustunroq deb ta’kidlashadi. O’g’il bolalarda qizlarga qaraganda o’ziga ishonch hissi
kuchliroqdir. Qiz bolalar bir xillikka asoslangan qiziqarsiz faoliyatni engilroq qabul
qilishadi. O’zgaruvchan muhitga tez moslashishadi. O’g’il bolalar har bir holatni
umumiy tarzda baholashsa, qizlar yaxshilab tekshirib, o’rganib, keyin unga baho
berishadi.
Bugungi kunda o’g’il va qiz bolalarning rivojlanishidagi fiziologik, axloqiy,
emotsional, xulq-atvorga oid farqlar to’liq o’rganilgan. Ana shu asosdan kelib chiqib,
o’quvchilarning rivojlanishida hisobga olish lozim bo’lgan quyidagi gender
xususiyatlarni sanab o’tish mumkin:
qiz bolalar o’g’il bolalarga qaraganda ikki marta ko’proq savol berishadi;
qizlar to’g’ridan-to’g’ri o’zining istaklari haqida gapirmaydi, lekin tezda kelishib ketadi;
o’g’il bolalar esa, hal qiluvchi fikrni ayta olishadi va o’z ңuqtai nazarida qolishni afzal
ko’rishadi;
mustaqil hal etish bilan bog’liq vazifalarni bajarishda o’g’il bolalar sifati, qiz bolalar esa
hajmini hisobga olishadi;
o’g’il bolalar ko’proq falsafiy fikr yuritadi, fikrning mantig’iga e’tibor berishadi; qizlarga
ko’proq psixologiya, adabiyot yoqadi;
o’g’il bolalar dialog, munozarani afzal ko’rishadi; qiz bolalar monologlikka moyil,
eshitishni va o’zida aks ettirishni yoqtiradi;
o’g’il bolalar ko’proq virtual(mo’jiza)likka, xayolotga qiziqishadi; qiz bolalar o’g’il
bolalarga qaraganda ratsional va pragmatik. Ular o’z tanlovlarini foydalilik nuqtai
nazaridan, ya’ni tanlanayotgan narsa qanchalik maqsadga erishishga imkon berishiga
qarab amalga oshirishadi;
o’g’il bolalar o’z tuyg’ularini ochiq bayon etishadi; qiz bolalar o’z xohish va istaklarini
yashirishadi, aytish uchun uzoq vaqt kutishadi.
Shaxs ijtimoiylashuvi. Ijtimoiylashuv insonning madaniyat, kommunikatsiya ta’siri
ostida shakllanish jarayoni, bir-birlari bilan muloqotda bo’lishlarini ifodalasa,
ijtimoiylashtirish tushunchasi esa, jamiyatning muvafaqqiyatli rivojlanishi uchun zarur
bo’lgan namunali xulq, psixologik mexanizm, sotsial norma va qadriyatlarni
o’zlashtirish jarayonidir. Ijtimoiy-falsafiy, psixologik va pedagogik tadqiqotlar
jarayonida shaxs ijtimoiylashuviga xos bo’lgan quyidagi holatlar aniqlangan:
shaxsning ijtimoiylashuvida ayrim davrlarning va bir davrdan ikkinchi davrga o’tish
jarayonida ro’y beruvchi ijtimoiy omillar (mega omillar, makro omillar, mezo omillar,
mikro omillar), voqeliklar hamda ularning ta’siri etakchi o’rin tutadi;
bolaning kamol topishi, shaxs bo’lib shakllanishida ijtimoiy, xususan, ota-onalar va bola
o’rtasidagi munosabatlar, ularning o’zaro hissiy birligi muhim ahamiyatga ega;
shaxs muayyan sxemalar hamda kognitiv tuzilmalar yordamida boshqariladi; shu sababli
uning ana shu sxema va kognitiv tuzilmalarga moslashuvi ijtimoiylashuv mohiyatini
anglatadi;
shaxs ijtimoiy ta’sirlar yordamida ilmiy bilimlar hamda kishilik madaniyati unsurlarini
o’zlashtiradi, ularning negizida esa u aqliy jihatdan kamol topadi va axloqiy sifatlarga
ega bo’ladi – mazkur holat shaxs ijtimoiylashuvining ustuvor jihati hisoblanadi;
shaxsning ijtimoiylashuvi turli ijtimoiy tuzumlar, jamiyat rivojining muayyan davrlarida
bir xil kechmaydi; har bir davri shaxsning ijtimoiylashuvida o’ziga xos ko’rinishda
namoyon bo’ladi;
ijtimoiylashuv bolalikkagina xos xususiyat bo’lmay, shaxs hayotining barcha davrlarini
qamrab oladi.Ma’lumki, ijtimoiylashuv shaxsning jamiyatdagi qadriyatlarni qabul
qilishi va zaruriy darajada ijtimoiy, fuqaroviy va shaxsiy etuklikka erishishi asosida
jamiyatga kirib borishidir. Shaxsning ijtimoiylashuvi esa, inson o’zini jamiyatda shaxs
sifatida anglab borishi jarayonidir. Bu tarbiya, ta’lim, o’z-o’zini tarbiyalash jarayonida
yuzaga kelib, inson qachonki, o’z maqsadlarini mustaqil aniqlay olsa va ularga erishish
yo’llarini belgilay olganida, o’z qadr-qimmatini anglab etganida, jamiyatdagi o’z o’rniga
ishonch hosil qilgan taqdirda amalga oshadi.
Ijtimoiylashuv jarayoni o’zining sifat xususiyatlariga, tarkibiga, qonuniyatlariga,
omillariga, shart-sharoitlariga, boshqarilishiga va ijtimoiylashgan insonda namoyon
bo’lishiga (uning xususiyatlari, sifatlari, o’ziga xosliklari) ko’ra murakkabdir. Ana shu
sababli u o’zida turli fanlar tomonidan ko’rib chiqiladigan ijtimoiylashuvning xilma-xil
– madaniy, axloqiy, xuquqiy, mehnat, psixologik ko’rinishlarini aks ettiradi. Pedagogika
haqida gap ketganda esa, bu sohadagi ijtimoiylashuv jarayoni pedagogikaning predmeti,
sohasi va ehtiyojlarining o’ziga xosligini hisobga olib, pedagogik ijtimoiylashuv turi
sifatida alohida e’tibor bilan qarab o’tiladi. Bu insonning dunyoga kelgan vaqtidan
boshlab ijtimoiy belgilangan va muhim pedagogik yangidan shakllanuvchi tajribalarni –
tarbiyalanganlik, ta’lim olganlik, ma’lumotlilik va rivojlanganlik hamda ularning
kelgusidagi butun umri mobaynida muttasil o’zgarib borishi (mukammallashuvi)
jarayoni va yuzaga kelish natijasidir.
Bu holda shaxsga nisbatan sust ravishda yondashuv kuzatilmaydi, balki u ijtimoiy
munosabatlarning va pedagogik tizimning sub’yekti sifatida, tajriba egallashda faollik
va mustaqillikni namoyon qiluvchi hamda o’z-o’zini shakllantiruvchi, shu bilan birga
o’z hayot yo’li uchun javobgarlikni his etuvchi sub’yekt sifatida qaraladi.
Pedagogikaning vazifasi – insonga fikrlovchi shaxs, ijtimoiy faol fuqaro bo’lib
yetishishiga, jamiyatda o’z o’rnini va xulq-atvorini, o’z istak-maqsadlarini yo’nalishini
anglaydigan, pedagoglar va jamiyatdagi pedagogik tizim bilan birgalikda umuminsoniy
qadriyatlarni saqlash va mustahkamlashga yo’nalgan shaxs bo’lishiga yordam berishdir.
Ijtimoiylashuvning quyidagi umumiy mexanizmlari mavjud:
ana’naviy – oila va yaqin muhit orqali o’quvchilarni ijtimoiy faollikka jalb etish, faoliyat
va muloqotda maqbul shar-sharoitlarni yaratish;
institutsional – ijtimoiy institutlar va ta’lim muassasalari tomonidan o’quvchilarning
rivojlanishi uchun zaruriy shart-sharoit va imkoniyatlarni yaratish;
shaxslararo – o’quvchilarni ijtimoiy aloqalar tizimiga jalb etish, ularda muloqotmandlik
malakalarini rivojlantirish;
refleksiv – o’z-o’zini anglash, o’z-o’zini baholash, o’z-o’zini loyihalashni pedagogik
qo’llab-quvvatlash orqali individual ongni taraqqiy ettirish.
O’quvchilarni ijtimoiylashtirishning muhim sharti ularda ijtimoiy kompetentlikni
qaror toptirishdir. Ijtimoiy kompetentlik insondan ijtimoiy vaziyatlarga yo’nalganlik va
boshqarish qobiliyatini talab etuvchi boshqa kishilar bilan kommunikatsiyani yo’lga
qo’yishda o’z ifodasini topadi. Ijtimoiy kompetentlikning asosiy funktsiyalariga
moslashuv, ijtimoiy orientatsiya, shaxs integratsiyasi va umumijtimoiy tajribani kabilar
kiradi.
Faoliyatga yo’naltirilgan yondashuv nuqtai nazaridan ijtimoiy tajriba o’quvchining
boshqa kishilar, atrof-muhit bilan o’zaro harakati natijasida yuzaga keluvchi ma’naviy-
axloqiy qadriyatlar va ustanovkalar yig’indisini o’zida aks ettiradi. Ana shu sababli
shaxsda o’z-o’zini tashkillashtirish va o’z-o’zini korrektsiyalash madaniyatini
shakllantirishga yo’naltirilgan “o’z-o’zini boshqarish tajribasi”ni ijtimoiy tajribaning
komponenti sifatida qarash maqsadga muvofiqdir. O’z-o’zini boshqarish tajribasini
shakllantirishning asosiy ijtimoiy sohalari sifatida individni sub’yekt-sub’yekt
munosabatlariga jalb etish; sub’yektda tashabbuskorlikni shakllantirish; hayotiy faoliyat
jarayonida o’z-o’zini tashkillashning universal namunalarini qabul qilish kabilarni
kiritish mumkin.
Aksiologik yondashuv nuqtai nazaridan shaxsda ijtimoiy tajribani shakllantirish
ikkita o’zaro aloqador yo’nalishda amalga oshadi. Birinchidan, inson hayotining
mazmuni, shaxslararo munosabatda ma’naviy-axloqiy me’yor va qoidalar sifatida
individda qadriyatga yo’naltirilgan orientatsiyani shakllantirish, ikkinchi tomondan
shaxsiy nuqtai nazardan yuqori mavqega ega o’z-o’zini boshqarishda aks etuvchi o’zaro
birgalikdagi faoliyat jarayonidagi xatti-harakatlar, ijtimoiy va hayotiy ahamiyat kasb
etuvchi xulq-atvor me’yorlarini o’zlashtirish bilan bog’liqlikni o’zida aks ettiradi.
O’quvchilarni o’z-o’zini boshqarishga yo’naltirish pedagogik hodisa sifatida shaxs
salohiyatini rivojlantirish bilan bog’liq intellektual, emotsional-hissiy va faoliyatga
yo’naltirilgan sohalar uyg’unligini talab etadi hamda o’quvchilarning ijodiy
qobiliyatlarini yuqori darajada rivojlantirish asosida ijtimoiy faolligini oshirishga xizmat
qiladi.O’quvchilarning ijtimoiy tajribani o’zlashtirishi quyidagi bosqichlarda amalga
oshirilishi lozim:
ijtimoiy moslashuv: ijtimoiy vaziyatlarda o’zining rolini aniqlay olish, vaziyatga
moslashuvchanlik va safarbarlik;
loyihaviy: ijtimoiy faoliyat jarayonida o’z-o’zini anglash, individual xulq-atvor
strategiyalarini tanlay olish; interiorizatsiya: ijtimoiy faoliyatning asosiy me’yorlarini
qabul qilish va faoliyatda namoyon etish.
Mustaqil nazorat uchun savollar:
1. “Individ” tushunchasi nimani ifoda etadi?
2. Odamning shaxs sifatida shakllanishining asosini nima tashkil etadi?
3. Shaxsning rivojlanishi tushunchasiga izoh bering.
4. Shaxs rivojlanishiga qanday omillar ta’sir ko’rsatadi?
5. Shaxs rivojlanishiga doir zamonaviy yondashuvlarni izohlang.
6. Shaxs rivojlanishining yosh davrlariga tavsib bering.
7. Shaxs rivojlanishining gender xususiyatlari deganda nima tushuniladi?
8. Shaxs ijtimoiylashuvining mazmun-mohiyatini yoritib bering.