SHAXSNING RIVOJLANISHI, TARBIYASI VA IJTIMOYLASHUVI.

Yuklangan vaqt

2024-10-29

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

28,8 KB


 
 
 
 
 
 
SHAXSNING RIVOJLANISHI, TARBIYASI VA IJTIMOYLASHUVI. 
 
 
REJA: 
1.Shaxs haqida umumiy tushuncha. Shaxs rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. 
2.Rivojlanishning yosh va o‘ziga xos xususiyatlari.  
3.Shaxs rivojlanishining gender xususiyatlari.  
4.Shaxs ijtimoiylashuvi.SHaxs rivojlanishida faoliyatnig o‘rni. 
5.SHaxs rvojlanishining yosh va individual xususiyatlari. 
 
 
Tayanch tushunchalar: pedagogik antropologiya, individ, shaxs, individuallik, o’sish, 
rivojlanish, ijtimoiylashuv, irsiyat, muhit, tarbiya, yosh davrlari. 
 
 
SHAXSNING RIVOJLANISHI, TARBIYASI VA IJTIMOYLASHUVI 
        Shaxs haqida umumiy tushuncha. Shaxs tushunchasi insonga taalluqli bo’lib, 
psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan 
boshqalardan ajralib turuvchi, muayyan xulq-atvor va dunyoqarashga ega bo’lgan 
jamiyatning a’zosini ifodalashga xizmat qiladi. Kadrlar tayyorlash milliy modelida shaxs 
kadrlar tayyorlash tizimining bosh subyekti va obyekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarining 
iste’molchisi va ularni amalga oshiruvchi sifatida ta’riflanadi. 
        Kadrlar tayyorlash sohasidagi davlat siyosati insonni intellektual va ma’naviy-
axlohiy jihatdan tarbiyalash, uning har tomonlama rivojlangan shaxs sifatida namoyon 
bo’lishiga erishishni nazarda tutadi. Mazkur ijtimoiy talabning amalga oshirilishi har bir 
fuqaroning bilim olish, ijodiy qobiliyatini namoyon etish, intellektual jihatdan 
rivojlanishi hamda muayyan kasb yo’nalishi bo’yicha mehnat qilish huquqni 
kafolatlaydi. 
SHAXSNING RIVOJLANISHI, TARBIYASI VA IJTIMOYLASHUVI. REJA: 1.Shaxs haqida umumiy tushuncha. Shaxs rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. 2.Rivojlanishning yosh va o‘ziga xos xususiyatlari. 3.Shaxs rivojlanishining gender xususiyatlari. 4.Shaxs ijtimoiylashuvi.SHaxs rivojlanishida faoliyatnig o‘rni. 5.SHaxs rvojlanishining yosh va individual xususiyatlari. Tayanch tushunchalar: pedagogik antropologiya, individ, shaxs, individuallik, o’sish, rivojlanish, ijtimoiylashuv, irsiyat, muhit, tarbiya, yosh davrlari. SHAXSNING RIVOJLANISHI, TARBIYASI VA IJTIMOYLASHUVI Shaxs haqida umumiy tushuncha. Shaxs tushunchasi insonga taalluqli bo’lib, psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi, muayyan xulq-atvor va dunyoqarashga ega bo’lgan jamiyatning a’zosini ifodalashga xizmat qiladi. Kadrlar tayyorlash milliy modelida shaxs kadrlar tayyorlash tizimining bosh subyekti va obyekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarining iste’molchisi va ularni amalga oshiruvchi sifatida ta’riflanadi. Kadrlar tayyorlash sohasidagi davlat siyosati insonni intellektual va ma’naviy- axlohiy jihatdan tarbiyalash, uning har tomonlama rivojlangan shaxs sifatida namoyon bo’lishiga erishishni nazarda tutadi. Mazkur ijtimoiy talabning amalga oshirilishi har bir fuqaroning bilim olish, ijodiy qobiliyatini namoyon etish, intellektual jihatdan rivojlanishi hamda muayyan kasb yo’nalishi bo’yicha mehnat qilish huquqni kafolatlaydi.  
 
Shaxs rivojlanishi. Odamning ijtimoiy mavjudot sifatida shaxsga aylanishi uchun 
ijtimoiy muhit sharoitlari va tarbiya kerak bo’ladi. Ana shular ta’sirida odam inson 
sifatida rivojlanib boradi va shaxsga aylanadi. 
       Rivojlanish shaxsning fiziologik va intellektual o’sishida namoyon bo’ladigan 
miqdor va sifat o’zgarishlar mohiyatini ifoda etuvchi murakkab jarayondir. Rivojlanish 
mohiyatan oddiydan murakkabga, quyidan yuqoriga, eski sifatlardan yangi holatlarga 
o’tish, yangilanish, yangining paydo bo’lishi, eskining yo’qolib borishi, miqdor 
o’zgarishining sifat o’zgarishiga o’tishini ifodalaydi.Rivojlanishining manbai qarama-
qarshiliklarni o’rtasidagi kurashdan iboratdir.Bola shaxsining rivojlanishi inson ijtimoiy 
mavjudotdir degan falsafiy ta’limotga asoslanadi. Ayni vaqtda inson tirik, biologik 
mavjudot hamdir. Demak, uning rivojlanishida tabiat rivojlanishining qonuniyatlari ham 
muhim ahamiyatga ega. Shuningdek, shaxs bir butun mavjudot sifatida baholanar ekan, 
uning rivojlanishiga biologik va ijtimoiy qonuniyatlar birgalikda ta’sir etadi, ularni bir-
biridan ajratib bo’lmaydi. 
Chunki shaxsning faoliyati, hayot tarziga yoshi, bilimi, turmush taj-ribasi bilan birga 
boshqa fojiali holatlar, kasalliklar ham ta’sir etadi. 
         Inson butun umri davomida o’zgarib boradi. U ham ijtimoiy, ham psixik jihatdan 
kamolga etadi, bunda bolaga berilayotgan tarbiya maqsadga muvofiq bo’lsa, u jamiyat 
a’zosi sifatida kamol topib, murakkab ijtimoiy munosabatlar tizimida o’ziga munosib 
o’rin egallaydi. Chunki rivojlanish tarbiya ta’siri ostida boradi.Shaxsning fazilatlarini 
to’g’ri ko’rish va bexato baholash uchun uni turli munosabatlar jarayonida kuzatish 
lozim.Demak, shaxsni rivojlantirish vazifasini to’g’ri hal etish uchun uning xulqiga ta’sir 
etuvchi omillar hamda shaxs xususiyatlarini yaxshi bilish zarur.Tarbiya bolaga samarali 
ta’sir etishi uchun o’sish va rivojlanish qonuniyatlarini bilish va hisobga olish maqsadga 
muvofiq. Shunday qilib, rivojlanish va tarbiya o’rtasida ikki tomonlama aloqa mavjud. 
Shaxs rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. Fanda, odamning shaxs sifatida 
rivojlanishiga biologik va ijtimoiy omillarning ta’siri o’rtasidagi munosabatni 
belgilashga oid munozara ko’pdan buyon davom etmoqda. 
Insonning shaxs sifatida, rivojlanishida ijtimoiy hodisalarning ta’siri kuchli bo’ladimi? 
Yoki tabiiy omillar yetakchi o’rin tutadimi? Balki tarbiyaning ta’siri yuqoridir? Ular 
o’rtasidagi o’zaro munosabat qanday? 
Shaxs rivojlanishi. Odamning ijtimoiy mavjudot sifatida shaxsga aylanishi uchun ijtimoiy muhit sharoitlari va tarbiya kerak bo’ladi. Ana shular ta’sirida odam inson sifatida rivojlanib boradi va shaxsga aylanadi. Rivojlanish shaxsning fiziologik va intellektual o’sishida namoyon bo’ladigan miqdor va sifat o’zgarishlar mohiyatini ifoda etuvchi murakkab jarayondir. Rivojlanish mohiyatan oddiydan murakkabga, quyidan yuqoriga, eski sifatlardan yangi holatlarga o’tish, yangilanish, yangining paydo bo’lishi, eskining yo’qolib borishi, miqdor o’zgarishining sifat o’zgarishiga o’tishini ifodalaydi.Rivojlanishining manbai qarama- qarshiliklarni o’rtasidagi kurashdan iboratdir.Bola shaxsining rivojlanishi inson ijtimoiy mavjudotdir degan falsafiy ta’limotga asoslanadi. Ayni vaqtda inson tirik, biologik mavjudot hamdir. Demak, uning rivojlanishida tabiat rivojlanishining qonuniyatlari ham muhim ahamiyatga ega. Shuningdek, shaxs bir butun mavjudot sifatida baholanar ekan, uning rivojlanishiga biologik va ijtimoiy qonuniyatlar birgalikda ta’sir etadi, ularni bir- biridan ajratib bo’lmaydi. Chunki shaxsning faoliyati, hayot tarziga yoshi, bilimi, turmush taj-ribasi bilan birga boshqa fojiali holatlar, kasalliklar ham ta’sir etadi. Inson butun umri davomida o’zgarib boradi. U ham ijtimoiy, ham psixik jihatdan kamolga etadi, bunda bolaga berilayotgan tarbiya maqsadga muvofiq bo’lsa, u jamiyat a’zosi sifatida kamol topib, murakkab ijtimoiy munosabatlar tizimida o’ziga munosib o’rin egallaydi. Chunki rivojlanish tarbiya ta’siri ostida boradi.Shaxsning fazilatlarini to’g’ri ko’rish va bexato baholash uchun uni turli munosabatlar jarayonida kuzatish lozim.Demak, shaxsni rivojlantirish vazifasini to’g’ri hal etish uchun uning xulqiga ta’sir etuvchi omillar hamda shaxs xususiyatlarini yaxshi bilish zarur.Tarbiya bolaga samarali ta’sir etishi uchun o’sish va rivojlanish qonuniyatlarini bilish va hisobga olish maqsadga muvofiq. Shunday qilib, rivojlanish va tarbiya o’rtasida ikki tomonlama aloqa mavjud. Shaxs rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. Fanda, odamning shaxs sifatida rivojlanishiga biologik va ijtimoiy omillarning ta’siri o’rtasidagi munosabatni belgilashga oid munozara ko’pdan buyon davom etmoqda. Insonning shaxs sifatida, rivojlanishida ijtimoiy hodisalarning ta’siri kuchli bo’ladimi? Yoki tabiiy omillar yetakchi o’rin tutadimi? Balki tarbiyaning ta’siri yuqoridir? Ular o’rtasidagi o’zaro munosabat qanday?  
 
Fanda biologik yo’nalish deb nomlangan nuqtai nazar yetakchi o’rinlardan birini egallab, 
uning vakillari Aristotel, Platonlar tabiiy-biologik omillarni yuqori qo’yadi. Ular tug’ma 
imkoniyatlar, taqdir, tole har kimning hayotdagi o’rnini belgilab bergan, deydilar. 
        XVI asr falsafasida vujudga kelgan preformizm oqimi namoyandalari esa shaxs 
rivojlanishidagi naslning roliga katta baho berib, ijtimoiy muhit va tarbiyaning rolini 
inkor etadi.Xorij psixologiyasidagi yana bir ohim – bixeviorizm XX asr boshlarida 
yuzaga kelgan bo’lib, uning namoyandalari, ong va aqliy qobiliyat nasldan-naslga o’tib, 
insonga u tabiatan berilgan, deyiladi. Mazkur ta’limot vakili amerikalik olim 
E.Torndaykdir. Pragmatizm oqimi va uning vakillari D.Dyui, A.Kombe ham shaxs 
rivojlanishini biologik nuqtai nazarda asoslaydilar. Ular rivojlanishni faqat miqdoriy 
o’zgarishdan iborat, deb qaraydilar. Naslning rolini absolyutlashtirib, uni inson taqdirida 
hal qiluvchi ahamiyatga ega deb biladilar.Demak, bir guruh xorijiy olimlar rivojlanishni 
biologik (nasliy) omilga bog’laydilar.Biologik oqimga qarshi falsafiy oqim vakillari 
rivojlanishni ijtimoiy omil bilan belgilaydilar. Bu oqim vakillari bola shaxsining 
jismoniy, psixik rivojlanishi u yashaydigan muhitga bog’liq deb ko’rsatadilar. 
        Muhit deganda odam yashaydigan sharoitdagi barcha tashqi ta’sir 
tushuniladi. Shu nuqtai nazardan tarbiya tufayli bolani o’zi yashaydigan ijtimoiy 
sharoitga moslashtirish mumkin, degan xulosa kelib chiqadi. 
Ular ijtiomiy muhitning rolini hal qiluvchi omil deb hisoblay-dilar. Demak, odam 
bolasining shaxs sifatida rivojlanib, taraqqiy etib borishi, uning shaxs bo’lib kamolga 
etishida nasl (biologik omil), ijtimoiy muhit (bola yashaydigan sharoit), shuningdek, 
maqsadga muvofiq amalga oshadigan tarbiya ham birdek ahamiyatga ega. Bu 
omillarning ta’-sirini aniqlashda ilg’or pedagogik olimlar, psixolog va faylasuflar 
ta’limotiga suyaniladi.Falsafada shaxsni jamiyat bilan bog’liq bo’lgan ijtimoiy hayotdagi 
murakkab voqelik deb qaraladi. Ular individning ma’naviy boyligi uning 
munosabatlariga bog’liq, deb hisoblaydilar. 
      Falsafiy-antropologik yondashuv o’zining tadqiqotchilik va tarbiyaviy funktsiyasiga 
ko’ra o’quvchining ma’naviy dunyosiga yo’naltirilgandir. Ana shu sababli mazkur 
yondashuv pedagogikadagi mavjud boshqa ilmiy yoki gnoseologik yondashuvlardan 
farqli ravishda muloqot va o’zaro bir-birini tushunish asosida ta’lim-tarbiya jarayonini 
tashkil etishni talab etadi. Mazkur yondashuvning o’ziga xosligi ta’lim-tarbiya 
jarayonining barcha sub’ektlariga nafaqat dunyoqarash ko’rinishida, balki mavjudlik 
Fanda biologik yo’nalish deb nomlangan nuqtai nazar yetakchi o’rinlardan birini egallab, uning vakillari Aristotel, Platonlar tabiiy-biologik omillarni yuqori qo’yadi. Ular tug’ma imkoniyatlar, taqdir, tole har kimning hayotdagi o’rnini belgilab bergan, deydilar. XVI asr falsafasida vujudga kelgan preformizm oqimi namoyandalari esa shaxs rivojlanishidagi naslning roliga katta baho berib, ijtimoiy muhit va tarbiyaning rolini inkor etadi.Xorij psixologiyasidagi yana bir ohim – bixeviorizm XX asr boshlarida yuzaga kelgan bo’lib, uning namoyandalari, ong va aqliy qobiliyat nasldan-naslga o’tib, insonga u tabiatan berilgan, deyiladi. Mazkur ta’limot vakili amerikalik olim E.Torndaykdir. Pragmatizm oqimi va uning vakillari D.Dyui, A.Kombe ham shaxs rivojlanishini biologik nuqtai nazarda asoslaydilar. Ular rivojlanishni faqat miqdoriy o’zgarishdan iborat, deb qaraydilar. Naslning rolini absolyutlashtirib, uni inson taqdirida hal qiluvchi ahamiyatga ega deb biladilar.Demak, bir guruh xorijiy olimlar rivojlanishni biologik (nasliy) omilga bog’laydilar.Biologik oqimga qarshi falsafiy oqim vakillari rivojlanishni ijtimoiy omil bilan belgilaydilar. Bu oqim vakillari bola shaxsining jismoniy, psixik rivojlanishi u yashaydigan muhitga bog’liq deb ko’rsatadilar. Muhit deganda odam yashaydigan sharoitdagi barcha tashqi ta’sir tushuniladi. Shu nuqtai nazardan tarbiya tufayli bolani o’zi yashaydigan ijtimoiy sharoitga moslashtirish mumkin, degan xulosa kelib chiqadi. Ular ijtiomiy muhitning rolini hal qiluvchi omil deb hisoblay-dilar. Demak, odam bolasining shaxs sifatida rivojlanib, taraqqiy etib borishi, uning shaxs bo’lib kamolga etishida nasl (biologik omil), ijtimoiy muhit (bola yashaydigan sharoit), shuningdek, maqsadga muvofiq amalga oshadigan tarbiya ham birdek ahamiyatga ega. Bu omillarning ta’-sirini aniqlashda ilg’or pedagogik olimlar, psixolog va faylasuflar ta’limotiga suyaniladi.Falsafada shaxsni jamiyat bilan bog’liq bo’lgan ijtimoiy hayotdagi murakkab voqelik deb qaraladi. Ular individning ma’naviy boyligi uning munosabatlariga bog’liq, deb hisoblaydilar. Falsafiy-antropologik yondashuv o’zining tadqiqotchilik va tarbiyaviy funktsiyasiga ko’ra o’quvchining ma’naviy dunyosiga yo’naltirilgandir. Ana shu sababli mazkur yondashuv pedagogikadagi mavjud boshqa ilmiy yoki gnoseologik yondashuvlardan farqli ravishda muloqot va o’zaro bir-birini tushunish asosida ta’lim-tarbiya jarayonini tashkil etishni talab etadi. Mazkur yondashuvning o’ziga xosligi ta’lim-tarbiya jarayonining barcha sub’ektlariga nafaqat dunyoqarash ko’rinishida, balki mavjudlik  
 
usuli tarzida qarashni talab etadi. Mazkur mavjudlik usulini birinchi navbatda borliqni 
anglab etish sifatida tushunish lozim. Ikkinchidan, mazkur mavjudlik usulini uzluksiz 
ravishda o’z-o’zi, boshqalar va boshqa madaniyatlar bilan muloqot tarzi sifatida 
aniqlashtirish maqsadga muvofiqdir. 
Shaxsga ijtimoiy muhitning ta’siri ham muhim. Bu tarbiya orqali amalga oshiriladi.  
Birinchidan, tarbiya ta’sirida muhit bera olmagan bilim, ma’lumot egallanadi, mehnat 
va texnik faoliyat bilan bog’liq ko’nikma va malakalar hosil bo’ladi. 
Ikkinchidan, tarbiya tufayli tug’ma kamchiliklar ham o’zgartirilib, shaxs kamolga etadi. 
Uchinchidan, tarbiya yordamida muhitning salbiy ta’sirini ham yo’qotish mumkin. 
To’rtinchidan, tarbiya kelajakka qaratilgan maqsadni belgilaydi.Demak, tarbiya bilan 
rivojlanish bir-biriga ta’sir etadi, bu tarbiya doimiy va uzluksizdir.Shunday qilib, bola 
shaxsining rivojlanishida tarbiya ham yetakchi o’ringa ega bo’lib, tarbiya tufayli nasl-
nasabi, oila muhiti, ijtimoiy muhit ta’sirida har tomonlama rivojlanishga qodir, degan 
xulosani chiqarish mumkin. Zamonaviy pedagogikada shaxs shakllanishiga doir 
to’rt yondashuv qaror topgan: 
1. Biologik yondashuv – inson tabiiy mavjudot bo’lib, uning butun xatti-harakatlari 
tug’ma instinkt va ehtiyojlar natijasidir. Inson jamiyat talablariga bo’ysunishga majbur, 
shu bilan birga tabiiy ehtiyojlarini ham namoyon qilib boradi. 
2. Ijtimoiy yondashuv – inson biologik mavjudot sifatida tug’iladi, faqat hayotiy faoliyati 
davomida boshqalar bilan doimiy muloqot va ijtimoiy guruhlarning ta’siri ostida 
ijtimoiylashadi. 
3. Psixologik yondashuv – insondagi psixik jarayonlar (sezgi, idrok, fikrlash kabilar) 
tabiiy tavsifga ega, insonning yo’nalganligi – qiziqishlari, qobiliyatlari ijtimoiy hodisa 
sanaladi. 
4. Yaxlit yondashuv – shaxs yaxlit tavsifga ega bo’lib, uning rivojiga nafaqat uning 
faoliyatidagi o’ziga xosliklar, balki turmush tarzi ham ta’sir ko’rsatadi. SHu bilan birga 
ijtimoiy hayot natijalari – motiv, maqsad, qiziqish kabilar ham uning rivojlanishida 
muhim rol o’ynaydi. 
        Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari. Muayyan bir yosh davriga xos 
bo’lgan anatomik, fiziologik (jismoniy) va psixologik xususiyatlar yosh xususiyatlari 
deb ataladi. Ana shu yosh xususiyatlarni hisobga olgan holda ta’lim va tarbiya ishi tashkil 
etiladi. Shunda bola rivojlanishiga tarbiya ta’siri kuchli bo’ladi. Bolalarning tarbiyasiga 
usuli tarzida qarashni talab etadi. Mazkur mavjudlik usulini birinchi navbatda borliqni anglab etish sifatida tushunish lozim. Ikkinchidan, mazkur mavjudlik usulini uzluksiz ravishda o’z-o’zi, boshqalar va boshqa madaniyatlar bilan muloqot tarzi sifatida aniqlashtirish maqsadga muvofiqdir. Shaxsga ijtimoiy muhitning ta’siri ham muhim. Bu tarbiya orqali amalga oshiriladi. Birinchidan, tarbiya ta’sirida muhit bera olmagan bilim, ma’lumot egallanadi, mehnat va texnik faoliyat bilan bog’liq ko’nikma va malakalar hosil bo’ladi. Ikkinchidan, tarbiya tufayli tug’ma kamchiliklar ham o’zgartirilib, shaxs kamolga etadi. Uchinchidan, tarbiya yordamida muhitning salbiy ta’sirini ham yo’qotish mumkin. To’rtinchidan, tarbiya kelajakka qaratilgan maqsadni belgilaydi.Demak, tarbiya bilan rivojlanish bir-biriga ta’sir etadi, bu tarbiya doimiy va uzluksizdir.Shunday qilib, bola shaxsining rivojlanishida tarbiya ham yetakchi o’ringa ega bo’lib, tarbiya tufayli nasl- nasabi, oila muhiti, ijtimoiy muhit ta’sirida har tomonlama rivojlanishga qodir, degan xulosani chiqarish mumkin. Zamonaviy pedagogikada shaxs shakllanishiga doir to’rt yondashuv qaror topgan: 1. Biologik yondashuv – inson tabiiy mavjudot bo’lib, uning butun xatti-harakatlari tug’ma instinkt va ehtiyojlar natijasidir. Inson jamiyat talablariga bo’ysunishga majbur, shu bilan birga tabiiy ehtiyojlarini ham namoyon qilib boradi. 2. Ijtimoiy yondashuv – inson biologik mavjudot sifatida tug’iladi, faqat hayotiy faoliyati davomida boshqalar bilan doimiy muloqot va ijtimoiy guruhlarning ta’siri ostida ijtimoiylashadi. 3. Psixologik yondashuv – insondagi psixik jarayonlar (sezgi, idrok, fikrlash kabilar) tabiiy tavsifga ega, insonning yo’nalganligi – qiziqishlari, qobiliyatlari ijtimoiy hodisa sanaladi. 4. Yaxlit yondashuv – shaxs yaxlit tavsifga ega bo’lib, uning rivojiga nafaqat uning faoliyatidagi o’ziga xosliklar, balki turmush tarzi ham ta’sir ko’rsatadi. SHu bilan birga ijtimoiy hayot natijalari – motiv, maqsad, qiziqish kabilar ham uning rivojlanishida muhim rol o’ynaydi. Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari. Muayyan bir yosh davriga xos bo’lgan anatomik, fiziologik (jismoniy) va psixologik xususiyatlar yosh xususiyatlari deb ataladi. Ana shu yosh xususiyatlarni hisobga olgan holda ta’lim va tarbiya ishi tashkil etiladi. Shunda bola rivojlanishiga tarbiya ta’siri kuchli bo’ladi. Bolalarning tarbiyasiga  
 
to’g’ri yondashish, uni muvaffaqiyatli o’qitish uchun bola rivojlanishidagi turli yoshdagi 
davrlariga xos xususiyatlarni bilish va uni hisobga olish muhimdir. Chunki bola 
orginizmining o’sishi ham, rivojlanishi ham, psixik taraqqiy etishi ham turli yosh 
davrlarida turlicha bo’ladi. Abu Ali Ibn Sino, Yan Amos Komenskiy, Abdulla 
Avloniylar ham bolani tarbiyalash zarurligini uqtirib o’tganlar. 
        Bolaning o’ziga xos xususiyatini hisobga olish juda murakkab. Chunki bir xil 
yoshdagi bolalar ham psixik jihatdan turlicha bo’lishi mumkin.Masalan, ko’rish va 
eshitish qobiliyati, faolligi, tez anglash, sust fikr yuritishi, hovliqma yoki vazminligi, 
sergap yoki kamgapligi, serg’ayrat yoki g’ayratsizligi, yalqov yoki tirishqoqligi, 
palapartish va chala ishlaydigan, yig’inchoqligi yoki ishga tez kirishib ketishi kabilar 
nerv faoliyati tizimining ta’siri bo’lib, o’qituvchi yoki tarbiyachi ularni bilishi zarur. 
        Bolaning individual – o’ziga xos xususiyatini bilish uchun temperamentning 
umumiy tiplari va bolaning o’ziga xos xususiyatini o’rganish, metodikasini bilish 
muhim. Temperament (lot. “temperamentum” “qismlarning bir-biriga munosabati” 
ma’nosini anglatib, shaxsning individual psixologik xususiyatlari majmuidir. 
Shuningdek, turli yosh davrlarining o’ziga xos rivojlanish qonuniyatlari ham mavjud. 
Bolaning jismoniy va psixik kamoloti quyidagi davrlarga bo’linadi: 
1. 
Go’daklik davri – chaqaloqlik (1 oy) davri tugagandan to bir yoshgacha bo’lgan 
davr. 
2. 
Bog’chagacha bo’lgan yosh davri – 1 yoshdan 3 yoshgacha. 
3. 
Maktabgacha bo’lgan yosh davri – 3 yoshdan 7 yoshgacha. 
4. 
Kichik maktab yoshidagi o’quvchilar (bolalar) –7 yoshdan 11-12 yoshgacha. 
5. 
O’rta va kata maktab yoshidagi o’quvchilar (o’smirlar, ilk o’spirinlar) – 12-17 yosh. 
Maktabgacha yoshdagi bolaning jismoniy va psixik kamoloti shartli ravishda quyidagi 
davrlarga bo’linadi: 
- 
go’daklik (1 yoshgacha); 
- 
ilk yosh (1-2 yosh); 
- 
ilk yosh guruhi (2-3 yosh); 
- 
kichik yosh (3-4 yosh); 
- 
o’rta yosh (4-5 yosh); 
- 
katta yosh (5-6 yosh); 
- 
maktabga tayyorlov davri (7 yosh, majburiy ta’lim). 
to’g’ri yondashish, uni muvaffaqiyatli o’qitish uchun bola rivojlanishidagi turli yoshdagi davrlariga xos xususiyatlarni bilish va uni hisobga olish muhimdir. Chunki bola orginizmining o’sishi ham, rivojlanishi ham, psixik taraqqiy etishi ham turli yosh davrlarida turlicha bo’ladi. Abu Ali Ibn Sino, Yan Amos Komenskiy, Abdulla Avloniylar ham bolani tarbiyalash zarurligini uqtirib o’tganlar. Bolaning o’ziga xos xususiyatini hisobga olish juda murakkab. Chunki bir xil yoshdagi bolalar ham psixik jihatdan turlicha bo’lishi mumkin.Masalan, ko’rish va eshitish qobiliyati, faolligi, tez anglash, sust fikr yuritishi, hovliqma yoki vazminligi, sergap yoki kamgapligi, serg’ayrat yoki g’ayratsizligi, yalqov yoki tirishqoqligi, palapartish va chala ishlaydigan, yig’inchoqligi yoki ishga tez kirishib ketishi kabilar nerv faoliyati tizimining ta’siri bo’lib, o’qituvchi yoki tarbiyachi ularni bilishi zarur. Bolaning individual – o’ziga xos xususiyatini bilish uchun temperamentning umumiy tiplari va bolaning o’ziga xos xususiyatini o’rganish, metodikasini bilish muhim. Temperament (lot. “temperamentum” “qismlarning bir-biriga munosabati” ma’nosini anglatib, shaxsning individual psixologik xususiyatlari majmuidir. Shuningdek, turli yosh davrlarining o’ziga xos rivojlanish qonuniyatlari ham mavjud. Bolaning jismoniy va psixik kamoloti quyidagi davrlarga bo’linadi: 1. Go’daklik davri – chaqaloqlik (1 oy) davri tugagandan to bir yoshgacha bo’lgan davr. 2. Bog’chagacha bo’lgan yosh davri – 1 yoshdan 3 yoshgacha. 3. Maktabgacha bo’lgan yosh davri – 3 yoshdan 7 yoshgacha. 4. Kichik maktab yoshidagi o’quvchilar (bolalar) –7 yoshdan 11-12 yoshgacha. 5. O’rta va kata maktab yoshidagi o’quvchilar (o’smirlar, ilk o’spirinlar) – 12-17 yosh. Maktabgacha yoshdagi bolaning jismoniy va psixik kamoloti shartli ravishda quyidagi davrlarga bo’linadi: - go’daklik (1 yoshgacha); - ilk yosh (1-2 yosh); - ilk yosh guruhi (2-3 yosh); - kichik yosh (3-4 yosh); - o’rta yosh (4-5 yosh); - katta yosh (5-6 yosh); - maktabga tayyorlov davri (7 yosh, majburiy ta’lim).  
 
Kichik maktab yoshida o’yin faoliyatining o’rnini endi o’qish faoliyati egallaydi. Bu juda 
qiyin o’tish davri bo’lib, bolaning bo’yi, og’irligi jihatdan uning tashqi ko’rinishi kam 
farq qiladi. Suyaklari qotmagani tufayli tez shikastlanadi. Muskullari tez o’sishi tufayli 
serharakat bo’ladi. Bosh miyasi tez rivojlanadi. 
        Jismoniy o’sishiga xos bu xususiyatlar tarbiyachidan ehtiyotkorlikni talab etadi. Bu 
yoshda bola bilim olish va o’rganishga qiziquvchan bo’ladi. 
O’rta va katta maktab yoshi (o’smirlik, ilk o’spirinlik 12-17 yosh). O’smirlikning 
murakkabligi anotomik-fiziologik va psixologik xususiyatdagi kuchli o’zgarishlar bilan 
bog’liqdir. Bolaning o’sishi tezlashadi. Bu davrni o’tish davri ham deyiladi. Bu davrda 
jinsiy etilish davri boshlanadi. Bu bolaning fe’l-atvoriga ta’sir etadi. O’smir hayotida 
mehnat, o’yin, sport va jamoat ishlari katta rol o’ynaydi. Ba’zilarining o’zlashtirishi 
pasayadi, intizomi bo’shashadi.Bu davr o’spirinlarning ilk balog’atga etgan davridir. 
Mazkur davrda jinsiy etilish tugaydi. Ularda mustaqillik sezila boshlaydi. O’spirin 
yoshlar hayotga kelajak nuqtai nazaridan qaray boshlaydilar. Madaniy darajasini 
orttirishga intilish kuchaya boradi, his-tuyg’ularida ham o’zgarish yuz beradi. O’z-
o’zlarini tarbiyalashga kirishadilar. Ideal tanlash va unga ergashish kuchayadi. Bu 
davrda, ular o’rtasida munozaralar o’tkazish yaxshi natija beradi. O’spirinlar o’z 
guruhiga intiladi. Shuning uchun ham o’spirinning barcha intilishlari ma’lum maqsadga 
yo’naltirilgan bo’lishi zarur. Ularda o’quv fanlarini tanlashga nisbatan ehtiyoj kuchaya 
boradi. 
        O’spirinlik – bu aqliy faoliyatning ham rivojlanish davri sanaladi. Ular o’z 
fikrlarini mustaqil ifodalashga harakat qilib, shaxslik xislat-larini namoyish eta 
boshlaydilar. Shunda o’qituvchilar va katta yoshlilar ularning hali g’o’r fikrlari va 
dunyoqarashlarini to’g’ri yo’naltirishlari muhim. Zero, bu davrda o’z-o’zini anglash, 
ma’naviy-axloqiy, ijtimoiy xislatlari tez shakllanadi. 
Bunga uning faoliyati, jamoada va jamoat joylarida o’zini tutishi, odamlar bilan tez 
muloqotga kirishishi ham turtki bo’ladi. O’zini kattalardek his etish, o’ziga xosligini 
namoyon etish, boshqalarning diqqatini o’ziga qaratishga harakat qiladi.  
       Axloqiy muammolarni o’z qarashlari nuqtai nazaridan hal eta boshlaydi. Hayot 
mohiyati, baxt, burch, shaxs erkinligini o’z qiziqishlari bilan o’lchaydilar. Shu bois 
ularga katta yoshlilarning beg’araz, to’g’ri yo’nalish berishlari o’ta muhim.Mazkur 
Kichik maktab yoshida o’yin faoliyatining o’rnini endi o’qish faoliyati egallaydi. Bu juda qiyin o’tish davri bo’lib, bolaning bo’yi, og’irligi jihatdan uning tashqi ko’rinishi kam farq qiladi. Suyaklari qotmagani tufayli tez shikastlanadi. Muskullari tez o’sishi tufayli serharakat bo’ladi. Bosh miyasi tez rivojlanadi. Jismoniy o’sishiga xos bu xususiyatlar tarbiyachidan ehtiyotkorlikni talab etadi. Bu yoshda bola bilim olish va o’rganishga qiziquvchan bo’ladi. O’rta va katta maktab yoshi (o’smirlik, ilk o’spirinlik 12-17 yosh). O’smirlikning murakkabligi anotomik-fiziologik va psixologik xususiyatdagi kuchli o’zgarishlar bilan bog’liqdir. Bolaning o’sishi tezlashadi. Bu davrni o’tish davri ham deyiladi. Bu davrda jinsiy etilish davri boshlanadi. Bu bolaning fe’l-atvoriga ta’sir etadi. O’smir hayotida mehnat, o’yin, sport va jamoat ishlari katta rol o’ynaydi. Ba’zilarining o’zlashtirishi pasayadi, intizomi bo’shashadi.Bu davr o’spirinlarning ilk balog’atga etgan davridir. Mazkur davrda jinsiy etilish tugaydi. Ularda mustaqillik sezila boshlaydi. O’spirin yoshlar hayotga kelajak nuqtai nazaridan qaray boshlaydilar. Madaniy darajasini orttirishga intilish kuchaya boradi, his-tuyg’ularida ham o’zgarish yuz beradi. O’z- o’zlarini tarbiyalashga kirishadilar. Ideal tanlash va unga ergashish kuchayadi. Bu davrda, ular o’rtasida munozaralar o’tkazish yaxshi natija beradi. O’spirinlar o’z guruhiga intiladi. Shuning uchun ham o’spirinning barcha intilishlari ma’lum maqsadga yo’naltirilgan bo’lishi zarur. Ularda o’quv fanlarini tanlashga nisbatan ehtiyoj kuchaya boradi. O’spirinlik – bu aqliy faoliyatning ham rivojlanish davri sanaladi. Ular o’z fikrlarini mustaqil ifodalashga harakat qilib, shaxslik xislat-larini namoyish eta boshlaydilar. Shunda o’qituvchilar va katta yoshlilar ularning hali g’o’r fikrlari va dunyoqarashlarini to’g’ri yo’naltirishlari muhim. Zero, bu davrda o’z-o’zini anglash, ma’naviy-axloqiy, ijtimoiy xislatlari tez shakllanadi. Bunga uning faoliyati, jamoada va jamoat joylarida o’zini tutishi, odamlar bilan tez muloqotga kirishishi ham turtki bo’ladi. O’zini kattalardek his etish, o’ziga xosligini namoyon etish, boshqalarning diqqatini o’ziga qaratishga harakat qiladi. Axloqiy muammolarni o’z qarashlari nuqtai nazaridan hal eta boshlaydi. Hayot mohiyati, baxt, burch, shaxs erkinligini o’z qiziqishlari bilan o’lchaydilar. Shu bois ularga katta yoshlilarning beg’araz, to’g’ri yo’nalish berishlari o’ta muhim.Mazkur  
 
davrda yoshlar xulqi ham tarkib topa boshlaydi. Bunda shaxsning jamoadagi mavqei, 
jamoa shaxslari bilan muomala-muloqoti muhimdir. 
        Albatta, bu borada, ta’lim muassasasida faoliyat ko’rsatayotgan yoshlar ijtimoiy 
harakati ta’siri katta ahamiyatga ega. CHunki o’spirin-yoshlar mustahil hayot ostonasida 
bo’lib, ularning bu hayotga to’g’ri qadam qo’yishi uning jamiyatning faol fuqarosi 
bo’lishining muhim shartidir. 
        Shaxs rivojlanishining gender xususiyatlari. Gender” atamasi 1968 yilda 
amerikalik psixolog olim Stoller tomonidan ilmiy iste’molga kiritilgan bo’lib, “jins” 
ma’nosini bildiradi. Jinsiy munosabatlar ilgari ham psixologiyada faol o’rganilgan 
bo’lsa-da, yangi atamaning paydo bo’lishi ijtimoiy fanlarda yangi oqimlarni yuzaga 
keltirdi. “Gender tarixi”, “Gender psixologiyasi”, “Falsafaning gender tomonlari”, 
“Gender antropologiyasi”, “Gender sotsiologiyasi”, keyinchalik esa “Gender 
pedagogikasi” kabi fan tarmoqlari shakllandi. “Gender” tushunchasi, avvalo, erkak va 
ayol, o’g’il va qiz bolalar munosabatlarining ijtimoiy-psixologik hamda pedagogik 
tomonlarini qamrab oladi.  
       Adabiyotlarda gender tushunchasining bir necha xil talqini mavjud. Jumladan, 
faylasuflar uni quyidagicha tavsiflaydilar: «Gender» inglizcha so’z bo’lib, jinsga 
mansublikning ijtimoiy jihatlari ma’nosini anglatadi.... Bu tushuncha erkaklar va ayollar 
o’rtasida nafaqat biologik farqni, balki jamiyatning jinsiy taqsimotida ijtimoiy va 
madaniy tavsiflarning butun majmuini hisobga oladi. Erkaklar va ayollarga tegishli 
ijtimoiy bog’liqlik, xulq-atvor va kutilgan natijalarni ifodalaydi. Psixologlar ham gender 
tushunchasiga o’ziga xos tarzda yondashganlar: psixikaning gender asoslari jins va u 
bilan bog’liq ijtimoiy stereotiplar, shaxsning psixologik ko’rinishidir. Olimlar orasida bu 
xususiyatlarning qaysi biri tug’ma, qaysi biri esa ta’lim va tarbiya jarayonida 
rivojlanganligi to’g’risida keskin munozaralar bormoqda. O’g’il va qiz bolalarning har 
bir xalq madaniyatida har xil tarbiyalanishi tufayli, ular maktabga kelgan davrdan 
boshlab jinslarning psixologik farqlari ma’lum bo’ladi. Bu farqlar orasida psixologlar 
(A.E.Taras, 2002) qizlar o’g’il bolalardan matematik va vizual qobiliyatlari bilan 
ustunroq deb ta’kidlashadi. O’g’il bolalarda qizlarga qaraganda o’ziga ishonch hissi 
kuchliroqdir. Qiz bolalar bir xillikka asoslangan qiziqarsiz faoliyatni engilroq qabul 
qilishadi. O’zgaruvchan muhitga tez moslashishadi. O’g’il bolalar har bir holatni 
davrda yoshlar xulqi ham tarkib topa boshlaydi. Bunda shaxsning jamoadagi mavqei, jamoa shaxslari bilan muomala-muloqoti muhimdir. Albatta, bu borada, ta’lim muassasasida faoliyat ko’rsatayotgan yoshlar ijtimoiy harakati ta’siri katta ahamiyatga ega. CHunki o’spirin-yoshlar mustahil hayot ostonasida bo’lib, ularning bu hayotga to’g’ri qadam qo’yishi uning jamiyatning faol fuqarosi bo’lishining muhim shartidir. Shaxs rivojlanishining gender xususiyatlari. Gender” atamasi 1968 yilda amerikalik psixolog olim Stoller tomonidan ilmiy iste’molga kiritilgan bo’lib, “jins” ma’nosini bildiradi. Jinsiy munosabatlar ilgari ham psixologiyada faol o’rganilgan bo’lsa-da, yangi atamaning paydo bo’lishi ijtimoiy fanlarda yangi oqimlarni yuzaga keltirdi. “Gender tarixi”, “Gender psixologiyasi”, “Falsafaning gender tomonlari”, “Gender antropologiyasi”, “Gender sotsiologiyasi”, keyinchalik esa “Gender pedagogikasi” kabi fan tarmoqlari shakllandi. “Gender” tushunchasi, avvalo, erkak va ayol, o’g’il va qiz bolalar munosabatlarining ijtimoiy-psixologik hamda pedagogik tomonlarini qamrab oladi. Adabiyotlarda gender tushunchasining bir necha xil talqini mavjud. Jumladan, faylasuflar uni quyidagicha tavsiflaydilar: «Gender» inglizcha so’z bo’lib, jinsga mansublikning ijtimoiy jihatlari ma’nosini anglatadi.... Bu tushuncha erkaklar va ayollar o’rtasida nafaqat biologik farqni, balki jamiyatning jinsiy taqsimotida ijtimoiy va madaniy tavsiflarning butun majmuini hisobga oladi. Erkaklar va ayollarga tegishli ijtimoiy bog’liqlik, xulq-atvor va kutilgan natijalarni ifodalaydi. Psixologlar ham gender tushunchasiga o’ziga xos tarzda yondashganlar: psixikaning gender asoslari jins va u bilan bog’liq ijtimoiy stereotiplar, shaxsning psixologik ko’rinishidir. Olimlar orasida bu xususiyatlarning qaysi biri tug’ma, qaysi biri esa ta’lim va tarbiya jarayonida rivojlanganligi to’g’risida keskin munozaralar bormoqda. O’g’il va qiz bolalarning har bir xalq madaniyatida har xil tarbiyalanishi tufayli, ular maktabga kelgan davrdan boshlab jinslarning psixologik farqlari ma’lum bo’ladi. Bu farqlar orasida psixologlar (A.E.Taras, 2002) qizlar o’g’il bolalardan matematik va vizual qobiliyatlari bilan ustunroq deb ta’kidlashadi. O’g’il bolalarda qizlarga qaraganda o’ziga ishonch hissi kuchliroqdir. Qiz bolalar bir xillikka asoslangan qiziqarsiz faoliyatni engilroq qabul qilishadi. O’zgaruvchan muhitga tez moslashishadi. O’g’il bolalar har bir holatni  
 
umumiy tarzda baholashsa, qizlar yaxshilab tekshirib, o’rganib, keyin unga baho 
berishadi.  
       Bugungi kunda o’g’il va qiz bolalarning rivojlanishidagi fiziologik, axloqiy, 
emotsional, xulq-atvorga oid farqlar to’liq o’rganilgan. Ana shu asosdan kelib chiqib, 
o’quvchilarning rivojlanishida hisobga olish lozim bo’lgan quyidagi gender 
xususiyatlarni sanab o’tish mumkin: 
qiz bolalar o’g’il bolalarga qaraganda ikki marta ko’proq savol berishadi;  
qizlar to’g’ridan-to’g’ri o’zining istaklari haqida gapirmaydi, lekin tezda kelishib ketadi; 
o’g’il bolalar esa, hal qiluvchi fikrni ayta olishadi va o’z ңuqtai nazarida qolishni afzal 
ko’rishadi; 
mustaqil hal etish bilan bog’liq vazifalarni bajarishda o’g’il bolalar sifati, qiz bolalar esa 
hajmini hisobga olishadi; 
o’g’il bolalar ko’proq falsafiy fikr yuritadi, fikrning mantig’iga e’tibor berishadi; qizlarga 
ko’proq psixologiya, adabiyot yoqadi; 
o’g’il bolalar dialog, munozarani afzal ko’rishadi; qiz bolalar monologlikka moyil, 
eshitishni va o’zida aks ettirishni yoqtiradi; 
o’g’il bolalar ko’proq virtual(mo’jiza)likka, xayolotga qiziqishadi; qiz bolalar o’g’il 
bolalarga qaraganda ratsional va pragmatik. Ular o’z tanlovlarini foydalilik nuqtai 
nazaridan, ya’ni tanlanayotgan narsa qanchalik maqsadga erishishga imkon berishiga 
qarab amalga oshirishadi; 
o’g’il bolalar o’z tuyg’ularini ochiq bayon etishadi; qiz bolalar o’z xohish va istaklarini 
yashirishadi, aytish uchun uzoq vaqt kutishadi. 
Shaxs ijtimoiylashuvi. Ijtimoiylashuv insonning madaniyat, kommunikatsiya ta’siri 
ostida shakllanish jarayoni, bir-birlari bilan muloqotda bo’lishlarini ifodalasa, 
ijtimoiylashtirish tushunchasi esa, jamiyatning muvafaqqiyatli rivojlanishi uchun zarur 
bo’lgan namunali xulq, psixologik mexanizm, sotsial norma va qadriyatlarni 
o’zlashtirish jarayonidir. Ijtimoiy-falsafiy, psixologik va pedagogik tadqiqotlar 
jarayonida shaxs ijtimoiylashuviga xos bo’lgan quyidagi holatlar aniqlangan: 
shaxsning ijtimoiylashuvida ayrim davrlarning va bir davrdan ikkinchi davrga o’tish 
jarayonida ro’y beruvchi ijtimoiy omillar (mega omillar, makro omillar, mezo omillar, 
mikro omillar), voqeliklar hamda ularning ta’siri etakchi o’rin tutadi;  
umumiy tarzda baholashsa, qizlar yaxshilab tekshirib, o’rganib, keyin unga baho berishadi. Bugungi kunda o’g’il va qiz bolalarning rivojlanishidagi fiziologik, axloqiy, emotsional, xulq-atvorga oid farqlar to’liq o’rganilgan. Ana shu asosdan kelib chiqib, o’quvchilarning rivojlanishida hisobga olish lozim bo’lgan quyidagi gender xususiyatlarni sanab o’tish mumkin: qiz bolalar o’g’il bolalarga qaraganda ikki marta ko’proq savol berishadi; qizlar to’g’ridan-to’g’ri o’zining istaklari haqida gapirmaydi, lekin tezda kelishib ketadi; o’g’il bolalar esa, hal qiluvchi fikrni ayta olishadi va o’z ңuqtai nazarida qolishni afzal ko’rishadi; mustaqil hal etish bilan bog’liq vazifalarni bajarishda o’g’il bolalar sifati, qiz bolalar esa hajmini hisobga olishadi; o’g’il bolalar ko’proq falsafiy fikr yuritadi, fikrning mantig’iga e’tibor berishadi; qizlarga ko’proq psixologiya, adabiyot yoqadi; o’g’il bolalar dialog, munozarani afzal ko’rishadi; qiz bolalar monologlikka moyil, eshitishni va o’zida aks ettirishni yoqtiradi; o’g’il bolalar ko’proq virtual(mo’jiza)likka, xayolotga qiziqishadi; qiz bolalar o’g’il bolalarga qaraganda ratsional va pragmatik. Ular o’z tanlovlarini foydalilik nuqtai nazaridan, ya’ni tanlanayotgan narsa qanchalik maqsadga erishishga imkon berishiga qarab amalga oshirishadi; o’g’il bolalar o’z tuyg’ularini ochiq bayon etishadi; qiz bolalar o’z xohish va istaklarini yashirishadi, aytish uchun uzoq vaqt kutishadi. Shaxs ijtimoiylashuvi. Ijtimoiylashuv insonning madaniyat, kommunikatsiya ta’siri ostida shakllanish jarayoni, bir-birlari bilan muloqotda bo’lishlarini ifodalasa, ijtimoiylashtirish tushunchasi esa, jamiyatning muvafaqqiyatli rivojlanishi uchun zarur bo’lgan namunali xulq, psixologik mexanizm, sotsial norma va qadriyatlarni o’zlashtirish jarayonidir. Ijtimoiy-falsafiy, psixologik va pedagogik tadqiqotlar jarayonida shaxs ijtimoiylashuviga xos bo’lgan quyidagi holatlar aniqlangan: shaxsning ijtimoiylashuvida ayrim davrlarning va bir davrdan ikkinchi davrga o’tish jarayonida ro’y beruvchi ijtimoiy omillar (mega omillar, makro omillar, mezo omillar, mikro omillar), voqeliklar hamda ularning ta’siri etakchi o’rin tutadi;  
 
bolaning kamol topishi, shaxs bo’lib shakllanishida ijtimoiy, xususan, ota-onalar va bola 
o’rtasidagi munosabatlar, ularning o’zaro hissiy birligi muhim ahamiyatga ega; 
shaxs muayyan sxemalar hamda kognitiv tuzilmalar yordamida boshqariladi; shu sababli 
uning ana shu sxema va kognitiv tuzilmalarga moslashuvi ijtimoiylashuv mohiyatini 
anglatadi; 
shaxs ijtimoiy ta’sirlar yordamida ilmiy bilimlar hamda kishilik madaniyati unsurlarini 
o’zlashtiradi, ularning negizida esa u aqliy jihatdan kamol topadi va axloqiy sifatlarga 
ega bo’ladi – mazkur holat shaxs ijtimoiylashuvining ustuvor jihati hisoblanadi; 
shaxsning ijtimoiylashuvi turli ijtimoiy tuzumlar, jamiyat rivojining muayyan davrlarida 
bir xil kechmaydi; har bir davri shaxsning ijtimoiylashuvida o’ziga xos ko’rinishda 
namoyon bo’ladi;  
ijtimoiylashuv bolalikkagina xos xususiyat bo’lmay, shaxs hayotining barcha davrlarini 
qamrab oladi.Ma’lumki, ijtimoiylashuv shaxsning jamiyatdagi qadriyatlarni qabul 
qilishi va zaruriy darajada ijtimoiy, fuqaroviy va shaxsiy etuklikka erishishi asosida 
jamiyatga kirib borishidir. Shaxsning ijtimoiylashuvi esa, inson o’zini jamiyatda shaxs 
sifatida anglab borishi jarayonidir. Bu tarbiya, ta’lim, o’z-o’zini tarbiyalash jarayonida 
yuzaga kelib, inson qachonki, o’z maqsadlarini mustaqil aniqlay olsa va ularga erishish 
yo’llarini belgilay olganida, o’z qadr-qimmatini anglab etganida, jamiyatdagi o’z o’rniga 
ishonch hosil qilgan taqdirda amalga oshadi.  
         Ijtimoiylashuv jarayoni o’zining sifat xususiyatlariga, tarkibiga, qonuniyatlariga, 
omillariga, shart-sharoitlariga, boshqarilishiga va ijtimoiylashgan insonda namoyon 
bo’lishiga (uning xususiyatlari, sifatlari, o’ziga xosliklari) ko’ra murakkabdir. Ana shu 
sababli u o’zida turli fanlar tomonidan ko’rib chiqiladigan ijtimoiylashuvning xilma-xil 
– madaniy, axloqiy, xuquqiy, mehnat, psixologik ko’rinishlarini aks ettiradi. Pedagogika 
haqida gap ketganda esa, bu sohadagi ijtimoiylashuv jarayoni pedagogikaning predmeti, 
sohasi va ehtiyojlarining o’ziga xosligini hisobga olib, pedagogik ijtimoiylashuv turi 
sifatida alohida e’tibor bilan qarab o’tiladi. Bu insonning dunyoga kelgan vaqtidan 
boshlab ijtimoiy belgilangan va muhim pedagogik yangidan shakllanuvchi tajribalarni – 
tarbiyalanganlik, ta’lim olganlik, ma’lumotlilik va rivojlanganlik hamda ularning 
kelgusidagi butun umri mobaynida muttasil o’zgarib borishi (mukammallashuvi) 
jarayoni va yuzaga kelish natijasidir. 
bolaning kamol topishi, shaxs bo’lib shakllanishida ijtimoiy, xususan, ota-onalar va bola o’rtasidagi munosabatlar, ularning o’zaro hissiy birligi muhim ahamiyatga ega; shaxs muayyan sxemalar hamda kognitiv tuzilmalar yordamida boshqariladi; shu sababli uning ana shu sxema va kognitiv tuzilmalarga moslashuvi ijtimoiylashuv mohiyatini anglatadi; shaxs ijtimoiy ta’sirlar yordamida ilmiy bilimlar hamda kishilik madaniyati unsurlarini o’zlashtiradi, ularning negizida esa u aqliy jihatdan kamol topadi va axloqiy sifatlarga ega bo’ladi – mazkur holat shaxs ijtimoiylashuvining ustuvor jihati hisoblanadi; shaxsning ijtimoiylashuvi turli ijtimoiy tuzumlar, jamiyat rivojining muayyan davrlarida bir xil kechmaydi; har bir davri shaxsning ijtimoiylashuvida o’ziga xos ko’rinishda namoyon bo’ladi; ijtimoiylashuv bolalikkagina xos xususiyat bo’lmay, shaxs hayotining barcha davrlarini qamrab oladi.Ma’lumki, ijtimoiylashuv shaxsning jamiyatdagi qadriyatlarni qabul qilishi va zaruriy darajada ijtimoiy, fuqaroviy va shaxsiy etuklikka erishishi asosida jamiyatga kirib borishidir. Shaxsning ijtimoiylashuvi esa, inson o’zini jamiyatda shaxs sifatida anglab borishi jarayonidir. Bu tarbiya, ta’lim, o’z-o’zini tarbiyalash jarayonida yuzaga kelib, inson qachonki, o’z maqsadlarini mustaqil aniqlay olsa va ularga erishish yo’llarini belgilay olganida, o’z qadr-qimmatini anglab etganida, jamiyatdagi o’z o’rniga ishonch hosil qilgan taqdirda amalga oshadi. Ijtimoiylashuv jarayoni o’zining sifat xususiyatlariga, tarkibiga, qonuniyatlariga, omillariga, shart-sharoitlariga, boshqarilishiga va ijtimoiylashgan insonda namoyon bo’lishiga (uning xususiyatlari, sifatlari, o’ziga xosliklari) ko’ra murakkabdir. Ana shu sababli u o’zida turli fanlar tomonidan ko’rib chiqiladigan ijtimoiylashuvning xilma-xil – madaniy, axloqiy, xuquqiy, mehnat, psixologik ko’rinishlarini aks ettiradi. Pedagogika haqida gap ketganda esa, bu sohadagi ijtimoiylashuv jarayoni pedagogikaning predmeti, sohasi va ehtiyojlarining o’ziga xosligini hisobga olib, pedagogik ijtimoiylashuv turi sifatida alohida e’tibor bilan qarab o’tiladi. Bu insonning dunyoga kelgan vaqtidan boshlab ijtimoiy belgilangan va muhim pedagogik yangidan shakllanuvchi tajribalarni – tarbiyalanganlik, ta’lim olganlik, ma’lumotlilik va rivojlanganlik hamda ularning kelgusidagi butun umri mobaynida muttasil o’zgarib borishi (mukammallashuvi) jarayoni va yuzaga kelish natijasidir.  
 
       Bu holda shaxsga nisbatan sust ravishda yondashuv kuzatilmaydi, balki u ijtimoiy 
munosabatlarning va pedagogik tizimning sub’yekti sifatida, tajriba egallashda faollik 
va mustaqillikni namoyon qiluvchi hamda o’z-o’zini shakllantiruvchi, shu bilan birga 
o’z hayot yo’li uchun javobgarlikni his etuvchi sub’yekt sifatida qaraladi. 
Pedagogikaning vazifasi – insonga fikrlovchi shaxs, ijtimoiy faol fuqaro bo’lib 
yetishishiga, jamiyatda o’z o’rnini va xulq-atvorini, o’z istak-maqsadlarini yo’nalishini 
anglaydigan, pedagoglar va jamiyatdagi pedagogik tizim bilan birgalikda umuminsoniy 
qadriyatlarni saqlash va mustahkamlashga yo’nalgan shaxs bo’lishiga yordam berishdir. 
Ijtimoiylashuvning quyidagi umumiy mexanizmlari mavjud: 
ana’naviy – oila va yaqin muhit orqali o’quvchilarni ijtimoiy faollikka jalb etish, faoliyat 
va muloqotda maqbul shar-sharoitlarni yaratish; 
institutsional – ijtimoiy institutlar va ta’lim muassasalari tomonidan o’quvchilarning 
rivojlanishi uchun zaruriy shart-sharoit va imkoniyatlarni yaratish; 
shaxslararo – o’quvchilarni ijtimoiy aloqalar tizimiga jalb etish, ularda muloqotmandlik 
malakalarini rivojlantirish; 
refleksiv – o’z-o’zini anglash, o’z-o’zini baholash, o’z-o’zini loyihalashni pedagogik 
qo’llab-quvvatlash orqali individual ongni taraqqiy ettirish. 
       O’quvchilarni ijtimoiylashtirishning muhim sharti ularda ijtimoiy kompetentlikni 
qaror toptirishdir. Ijtimoiy kompetentlik insondan ijtimoiy vaziyatlarga yo’nalganlik va 
boshqarish qobiliyatini talab etuvchi boshqa kishilar bilan kommunikatsiyani yo’lga 
qo’yishda o’z ifodasini topadi. Ijtimoiy kompetentlikning asosiy funktsiyalariga 
moslashuv, ijtimoiy orientatsiya, shaxs integratsiyasi va umumijtimoiy tajribani kabilar 
kiradi.  
       Faoliyatga yo’naltirilgan yondashuv nuqtai nazaridan ijtimoiy tajriba o’quvchining 
boshqa kishilar, atrof-muhit bilan o’zaro harakati natijasida yuzaga keluvchi ma’naviy-
axloqiy qadriyatlar va ustanovkalar yig’indisini o’zida aks ettiradi. Ana shu sababli 
shaxsda o’z-o’zini tashkillashtirish va o’z-o’zini korrektsiyalash madaniyatini 
shakllantirishga yo’naltirilgan “o’z-o’zini boshqarish tajribasi”ni ijtimoiy tajribaning 
komponenti sifatida qarash maqsadga muvofiqdir. O’z-o’zini boshqarish tajribasini 
shakllantirishning asosiy ijtimoiy sohalari sifatida individni sub’yekt-sub’yekt 
munosabatlariga jalb etish; sub’yektda tashabbuskorlikni shakllantirish; hayotiy faoliyat 
Bu holda shaxsga nisbatan sust ravishda yondashuv kuzatilmaydi, balki u ijtimoiy munosabatlarning va pedagogik tizimning sub’yekti sifatida, tajriba egallashda faollik va mustaqillikni namoyon qiluvchi hamda o’z-o’zini shakllantiruvchi, shu bilan birga o’z hayot yo’li uchun javobgarlikni his etuvchi sub’yekt sifatida qaraladi. Pedagogikaning vazifasi – insonga fikrlovchi shaxs, ijtimoiy faol fuqaro bo’lib yetishishiga, jamiyatda o’z o’rnini va xulq-atvorini, o’z istak-maqsadlarini yo’nalishini anglaydigan, pedagoglar va jamiyatdagi pedagogik tizim bilan birgalikda umuminsoniy qadriyatlarni saqlash va mustahkamlashga yo’nalgan shaxs bo’lishiga yordam berishdir. Ijtimoiylashuvning quyidagi umumiy mexanizmlari mavjud: ana’naviy – oila va yaqin muhit orqali o’quvchilarni ijtimoiy faollikka jalb etish, faoliyat va muloqotda maqbul shar-sharoitlarni yaratish; institutsional – ijtimoiy institutlar va ta’lim muassasalari tomonidan o’quvchilarning rivojlanishi uchun zaruriy shart-sharoit va imkoniyatlarni yaratish; shaxslararo – o’quvchilarni ijtimoiy aloqalar tizimiga jalb etish, ularda muloqotmandlik malakalarini rivojlantirish; refleksiv – o’z-o’zini anglash, o’z-o’zini baholash, o’z-o’zini loyihalashni pedagogik qo’llab-quvvatlash orqali individual ongni taraqqiy ettirish. O’quvchilarni ijtimoiylashtirishning muhim sharti ularda ijtimoiy kompetentlikni qaror toptirishdir. Ijtimoiy kompetentlik insondan ijtimoiy vaziyatlarga yo’nalganlik va boshqarish qobiliyatini talab etuvchi boshqa kishilar bilan kommunikatsiyani yo’lga qo’yishda o’z ifodasini topadi. Ijtimoiy kompetentlikning asosiy funktsiyalariga moslashuv, ijtimoiy orientatsiya, shaxs integratsiyasi va umumijtimoiy tajribani kabilar kiradi. Faoliyatga yo’naltirilgan yondashuv nuqtai nazaridan ijtimoiy tajriba o’quvchining boshqa kishilar, atrof-muhit bilan o’zaro harakati natijasida yuzaga keluvchi ma’naviy- axloqiy qadriyatlar va ustanovkalar yig’indisini o’zida aks ettiradi. Ana shu sababli shaxsda o’z-o’zini tashkillashtirish va o’z-o’zini korrektsiyalash madaniyatini shakllantirishga yo’naltirilgan “o’z-o’zini boshqarish tajribasi”ni ijtimoiy tajribaning komponenti sifatida qarash maqsadga muvofiqdir. O’z-o’zini boshqarish tajribasini shakllantirishning asosiy ijtimoiy sohalari sifatida individni sub’yekt-sub’yekt munosabatlariga jalb etish; sub’yektda tashabbuskorlikni shakllantirish; hayotiy faoliyat  
 
jarayonida o’z-o’zini tashkillashning universal namunalarini qabul qilish kabilarni 
kiritish mumkin. 
        Aksiologik yondashuv nuqtai nazaridan shaxsda ijtimoiy tajribani shakllantirish 
ikkita o’zaro aloqador yo’nalishda amalga oshadi. Birinchidan, inson hayotining 
mazmuni, shaxslararo munosabatda ma’naviy-axloqiy me’yor va qoidalar sifatida 
individda qadriyatga yo’naltirilgan orientatsiyani shakllantirish, ikkinchi tomondan 
shaxsiy nuqtai nazardan yuqori mavqega ega o’z-o’zini boshqarishda aks etuvchi o’zaro 
birgalikdagi faoliyat jarayonidagi xatti-harakatlar, ijtimoiy va hayotiy ahamiyat kasb 
etuvchi xulq-atvor me’yorlarini o’zlashtirish bilan bog’liqlikni o’zida aks ettiradi. 
       O’quvchilarni o’z-o’zini boshqarishga yo’naltirish pedagogik hodisa sifatida shaxs 
salohiyatini rivojlantirish bilan bog’liq intellektual, emotsional-hissiy va faoliyatga 
yo’naltirilgan sohalar uyg’unligini talab etadi hamda o’quvchilarning ijodiy 
qobiliyatlarini yuqori darajada rivojlantirish asosida ijtimoiy faolligini oshirishga xizmat 
qiladi.O’quvchilarning ijtimoiy tajribani o’zlashtirishi quyidagi bosqichlarda amalga 
oshirilishi lozim:  
ijtimoiy moslashuv: ijtimoiy vaziyatlarda o’zining rolini aniqlay olish, vaziyatga 
moslashuvchanlik va safarbarlik; 
 loyihaviy: ijtimoiy faoliyat jarayonida o’z-o’zini anglash, individual xulq-atvor 
strategiyalarini tanlay olish; interiorizatsiya: ijtimoiy faoliyatning asosiy me’yorlarini 
qabul qilish va faoliyatda namoyon etish. 
Mustaqil nazorat uchun savollar: 
1. “Individ” tushunchasi nimani ifoda etadi? 
2. Odamning shaxs sifatida shakllanishining asosini nima tashkil etadi? 
3. Shaxsning rivojlanishi tushunchasiga izoh bering. 
4. Shaxs rivojlanishiga qanday omillar ta’sir ko’rsatadi? 
5. Shaxs rivojlanishiga doir zamonaviy yondashuvlarni izohlang. 
6. Shaxs rivojlanishining yosh davrlariga tavsib bering. 
7. Shaxs rivojlanishining gender xususiyatlari deganda nima tushuniladi? 
8. Shaxs ijtimoiylashuvining mazmun-mohiyatini yoritib bering. 
 
jarayonida o’z-o’zini tashkillashning universal namunalarini qabul qilish kabilarni kiritish mumkin. Aksiologik yondashuv nuqtai nazaridan shaxsda ijtimoiy tajribani shakllantirish ikkita o’zaro aloqador yo’nalishda amalga oshadi. Birinchidan, inson hayotining mazmuni, shaxslararo munosabatda ma’naviy-axloqiy me’yor va qoidalar sifatida individda qadriyatga yo’naltirilgan orientatsiyani shakllantirish, ikkinchi tomondan shaxsiy nuqtai nazardan yuqori mavqega ega o’z-o’zini boshqarishda aks etuvchi o’zaro birgalikdagi faoliyat jarayonidagi xatti-harakatlar, ijtimoiy va hayotiy ahamiyat kasb etuvchi xulq-atvor me’yorlarini o’zlashtirish bilan bog’liqlikni o’zida aks ettiradi. O’quvchilarni o’z-o’zini boshqarishga yo’naltirish pedagogik hodisa sifatida shaxs salohiyatini rivojlantirish bilan bog’liq intellektual, emotsional-hissiy va faoliyatga yo’naltirilgan sohalar uyg’unligini talab etadi hamda o’quvchilarning ijodiy qobiliyatlarini yuqori darajada rivojlantirish asosida ijtimoiy faolligini oshirishga xizmat qiladi.O’quvchilarning ijtimoiy tajribani o’zlashtirishi quyidagi bosqichlarda amalga oshirilishi lozim: ijtimoiy moslashuv: ijtimoiy vaziyatlarda o’zining rolini aniqlay olish, vaziyatga moslashuvchanlik va safarbarlik; loyihaviy: ijtimoiy faoliyat jarayonida o’z-o’zini anglash, individual xulq-atvor strategiyalarini tanlay olish; interiorizatsiya: ijtimoiy faoliyatning asosiy me’yorlarini qabul qilish va faoliyatda namoyon etish. Mustaqil nazorat uchun savollar: 1. “Individ” tushunchasi nimani ifoda etadi? 2. Odamning shaxs sifatida shakllanishining asosini nima tashkil etadi? 3. Shaxsning rivojlanishi tushunchasiga izoh bering. 4. Shaxs rivojlanishiga qanday omillar ta’sir ko’rsatadi? 5. Shaxs rivojlanishiga doir zamonaviy yondashuvlarni izohlang. 6. Shaxs rivojlanishining yosh davrlariga tavsib bering. 7. Shaxs rivojlanishining gender xususiyatlari deganda nima tushuniladi? 8. Shaxs ijtimoiylashuvining mazmun-mohiyatini yoritib bering.