SHAXSNING RIVOJLANISHI, TARBIYASI VA IJTIMOYLASHUVI. YAXLIT PYEDAGOGIK JARAYONDANTARBIYANING MOHIYATI VA MAZMUNI.

Yuklangan vaqt

2025-01-02

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

31,2 KB


 
 
 
 
 
 
SHAXSNING RIVOJLANISHI, TARBIYASI VA 
IJTIMOYLASHUVI. YAXLIT PYEDAGOGIK 
JARAYONDANTARBIYANING MOHIYATI VA MAZMUNI. 
 
 
Reja: 
1. “Shaxs” tushunchasi va shaxs rivojlanishining o’ziga xos xususiyatlari. 
2. Shaxs rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. 
3. Shaxs shakllanishiga oid turli yondashuvlar. 
4. Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari. 
5. Shaxs rivojlanishining ginder xususiyatlari. 
6. Shaxsning ijtimoiylashuvi. 
7. Pedagogik jarayon va uning tuzilishi. 
8. Pedagogika jarayon qonuniyatlari. 
9. Pedagogika jarayon  tamoyillari.
SHAXSNING RIVOJLANISHI, TARBIYASI VA IJTIMOYLASHUVI. YAXLIT PYEDAGOGIK JARAYONDANTARBIYANING MOHIYATI VA MAZMUNI. Reja: 1. “Shaxs” tushunchasi va shaxs rivojlanishining o’ziga xos xususiyatlari. 2. Shaxs rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. 3. Shaxs shakllanishiga oid turli yondashuvlar. 4. Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari. 5. Shaxs rivojlanishining ginder xususiyatlari. 6. Shaxsning ijtimoiylashuvi. 7. Pedagogik jarayon va uning tuzilishi. 8. Pedagogika jarayon qonuniyatlari. 9. Pedagogika jarayon tamoyillari.
 
 
Tayanch tushunchalar: pedagogik antropologiya, individ, shaxs, 
individuallik, o’sish, rivojlanish, ijtimoiylashuv, irsiyat, muhit, tarbiya, yosh 
davrlari, jarayon, pedagogik jarayon, pedagogik tizim, yaxlit yondashuv, 
komponent, yaxlit pedagogic jarayon, qonuniyat, tamoyil. 
 
1. “Shaxs” tushunchasi va shaxs rivojlanishining o’ziga xos xususiyatlari. 
Shaxs tushunchasi insonga taalluqli bo’lib, psixologik jihatdan taraqqiy etgan, 
shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi, 
muayyan xulq-atvor va dunyoqarashga ega bo’lgan jamiyatning a’zosini ifodalashga 
xizmat qiladi. 
Odam shaxs bo’lishi uchun psixik jihatdan rivojlanishi, o’zini yaxlit inson 
sifatida his etishi, o’z xususiyatlari va sifatlari bilan boshqalardan farq qilmog’i 
kerak. 
Kadrlar tayyorlash milliy modelida shaxs kadrlar tayyorlash tizimining bosh 
subekti va obekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarining iste’molchisi va ularni amalga 
oshiruvchi sifatida ta’riflanadi. 
Rivojlanish shaxsning fiziologik va intellektual o’sishida namoyon bo’ladigan 
miqdor va sifat o’zgarishlar mohiyatini ifoda etuvchi murakkab jarayondir. 
Rivojlanish mohiyatan oddiydan murakkabga, quyidan yuqoriga, eski sifatlardan 
yangi holatlarga o’tish, yangilanish, yangining paydo bo’lishi, eskining yo’qolib 
borishi, 
miqdor 
o’zgarishining 
sifat 
o’zgarishiga 
o’tishini 
ifodalaydi. 
Rivojlanishining manbai qarama-qarshiliklarni o’rtasidagi kurashdan iboratdir. 
2. Shaxs rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. 
Fanda, odamning shaxs sifatida rivojlanishiga biologik va ijtimoiy omillarning 
ta’siri o’rtasidagi munosabatni belgilashga oid munozara ko’pdan buyon davom 
etmoqda. 
Insonning shaxs sifatida, rivojlanishida ijtimoiy hodisalarning ta’siri kuchli 
bo’ladimi? Yoki tabiiy omillar yetakchi o’rin tutadimi? Balki tarbiyaning ta’siri 
yuqoridir? Ular o’rtasidagi o’zaro munosabat qanday?
Tayanch tushunchalar: pedagogik antropologiya, individ, shaxs, individuallik, o’sish, rivojlanish, ijtimoiylashuv, irsiyat, muhit, tarbiya, yosh davrlari, jarayon, pedagogik jarayon, pedagogik tizim, yaxlit yondashuv, komponent, yaxlit pedagogic jarayon, qonuniyat, tamoyil. 1. “Shaxs” tushunchasi va shaxs rivojlanishining o’ziga xos xususiyatlari. Shaxs tushunchasi insonga taalluqli bo’lib, psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi, muayyan xulq-atvor va dunyoqarashga ega bo’lgan jamiyatning a’zosini ifodalashga xizmat qiladi. Odam shaxs bo’lishi uchun psixik jihatdan rivojlanishi, o’zini yaxlit inson sifatida his etishi, o’z xususiyatlari va sifatlari bilan boshqalardan farq qilmog’i kerak. Kadrlar tayyorlash milliy modelida shaxs kadrlar tayyorlash tizimining bosh subekti va obekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarining iste’molchisi va ularni amalga oshiruvchi sifatida ta’riflanadi. Rivojlanish shaxsning fiziologik va intellektual o’sishida namoyon bo’ladigan miqdor va sifat o’zgarishlar mohiyatini ifoda etuvchi murakkab jarayondir. Rivojlanish mohiyatan oddiydan murakkabga, quyidan yuqoriga, eski sifatlardan yangi holatlarga o’tish, yangilanish, yangining paydo bo’lishi, eskining yo’qolib borishi, miqdor o’zgarishining sifat o’zgarishiga o’tishini ifodalaydi. Rivojlanishining manbai qarama-qarshiliklarni o’rtasidagi kurashdan iboratdir. 2. Shaxs rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. Fanda, odamning shaxs sifatida rivojlanishiga biologik va ijtimoiy omillarning ta’siri o’rtasidagi munosabatni belgilashga oid munozara ko’pdan buyon davom etmoqda. Insonning shaxs sifatida, rivojlanishida ijtimoiy hodisalarning ta’siri kuchli bo’ladimi? Yoki tabiiy omillar yetakchi o’rin tutadimi? Balki tarbiyaning ta’siri yuqoridir? Ular o’rtasidagi o’zaro munosabat qanday?
 
 
Fanda biologik yo’nalish deb nomlangan nuqtai nazar yetakchi o’rinlardan 
birini egallab, uning vakillari Aristotel, Platonlar tabiiy- biologik omillarni yuqori 
qo’yadi. Ular tug’ma imkoniyatlar, taqdir, tole har kimning hayotdagi o’rnini 
belgilab bergan, deydilar. 
16 asr falsafasida vujudga kelgan Preformizm oqimi namoyandalari esa shaxs 
rivojlanishidagi naslning roliga katta baho berib, ijtimoiy muhit va tarbiyaning rolini 
inkor etadi. 
Xorij psixologiyasidagi yana bir oqim - Bixeviorizm 20 asr boshlarida yuzaga 
kelgan bo’lib, uning namoyandalari, ong va aqliy qobiliyat nasldan-naslga o’tib, 
insonga u tabiatan berilgan, deyiladi. Mazkur ta’limot vakili amerikalik olim 
e.Torndaykdir. 
Pragmatizm oqimi va uning vakillari D.Dyui, A.Kombe ham shaxs 
rivojlanishini biologik nuqtai nazarda asoslaydilar. Ular rivojlanishni faqat miqdoriy 
o’zgarishdan iborat, deb qaraydilar. Naslning rolini absolyutlashtirib, uni inson 
taqdirida hal qiluvchi ahamiyatga ega deb biladilar. 
Demak, bir guruh xorijiy olimlar rivojlanishni biologik (nasliy) omilga 
bog’laydilar. 
Biologik oqimga qarshi falsafiy oqim vakillari rivojlanishni ijtimoiy omil bilan 
belgilaydilar. Bu oqim vakillari bola shaxsining jismoniy, psixik rivojlanishi u 
yashaydigan muhitga bog’liq deb ko’rsatadilar. 
Muhit deganda odam yashaydigan sharoitdagi barcha tashqi ta’sir tushuniladi. 
Shu nuqtai nazardan tarbiya tufayli bolani o’zi yashaydigan ijtimoiy sharoitga 
moslashtirish mumkin, degan xulosa kelib chiqadi. 
Shaxsga ijtimoiy muhitning ta’siri ham muhim. Bu tarbiya orqali amalga 
oshiriladi. 
Birinchidan, tarbiya ta’sirida muhit bera olmagan bilim, ma’lumot egallanadi, 
mehnat va texnik faoliyat bilan bog’liq ko’nikma va malakalar hosil bo’ladi. 
Ikkinchidan, tarbiya tufayli tug’ma kamchiliklar ham o’zgartirilib, shaxs 
kamolga etadi. 
Uchinchidan, tarbiya yordamida muhitning salbiy ta’ sirini ham yo’qotish 
mumkin.
Fanda biologik yo’nalish deb nomlangan nuqtai nazar yetakchi o’rinlardan birini egallab, uning vakillari Aristotel, Platonlar tabiiy- biologik omillarni yuqori qo’yadi. Ular tug’ma imkoniyatlar, taqdir, tole har kimning hayotdagi o’rnini belgilab bergan, deydilar. 16 asr falsafasida vujudga kelgan Preformizm oqimi namoyandalari esa shaxs rivojlanishidagi naslning roliga katta baho berib, ijtimoiy muhit va tarbiyaning rolini inkor etadi. Xorij psixologiyasidagi yana bir oqim - Bixeviorizm 20 asr boshlarida yuzaga kelgan bo’lib, uning namoyandalari, ong va aqliy qobiliyat nasldan-naslga o’tib, insonga u tabiatan berilgan, deyiladi. Mazkur ta’limot vakili amerikalik olim e.Torndaykdir. Pragmatizm oqimi va uning vakillari D.Dyui, A.Kombe ham shaxs rivojlanishini biologik nuqtai nazarda asoslaydilar. Ular rivojlanishni faqat miqdoriy o’zgarishdan iborat, deb qaraydilar. Naslning rolini absolyutlashtirib, uni inson taqdirida hal qiluvchi ahamiyatga ega deb biladilar. Demak, bir guruh xorijiy olimlar rivojlanishni biologik (nasliy) omilga bog’laydilar. Biologik oqimga qarshi falsafiy oqim vakillari rivojlanishni ijtimoiy omil bilan belgilaydilar. Bu oqim vakillari bola shaxsining jismoniy, psixik rivojlanishi u yashaydigan muhitga bog’liq deb ko’rsatadilar. Muhit deganda odam yashaydigan sharoitdagi barcha tashqi ta’sir tushuniladi. Shu nuqtai nazardan tarbiya tufayli bolani o’zi yashaydigan ijtimoiy sharoitga moslashtirish mumkin, degan xulosa kelib chiqadi. Shaxsga ijtimoiy muhitning ta’siri ham muhim. Bu tarbiya orqali amalga oshiriladi. Birinchidan, tarbiya ta’sirida muhit bera olmagan bilim, ma’lumot egallanadi, mehnat va texnik faoliyat bilan bog’liq ko’nikma va malakalar hosil bo’ladi. Ikkinchidan, tarbiya tufayli tug’ma kamchiliklar ham o’zgartirilib, shaxs kamolga etadi. Uchinchidan, tarbiya yordamida muhitning salbiy ta’ sirini ham yo’qotish mumkin.
 
 
To’rtinchidan, tarbiya kelajakka qaratilgan maqsadni belgilaydi. 
Demak, tarbiya bilan rivojlanish bir-biriga ta’sir etadi, bu tarbiya doimiy va 
uzluksizdir. 
Shunday qilib, bola shaxsining rivojlanishida tarbiya ham yetakchi o’ringa ega 
bo’lib, tarbiya tufayli nasl-nasabi, oila muhiti, ijtimoiy muhit ta’sirida har 
tomonlama rivojlanishga qodir, degan xulosani chiqarish mumkin. 
3. Shaxs shakllanishiga oid turli yondashuvlar. Zamonaviy pedagogikada 
shaxs shakllanishiga doir to’rt yondashuv qaror topgan: 
1. 
Biologik yondashuv - inson tabiiy mavjudot bo’lib, uning butun xatti-
harakatlari tug’ma instinkt va ehtiyojlar natijasidir. Inson jamiyat talablariga 
bo’ysunishga majbur, shu bilan birga tabiiy ehtiyojlarini ham namoyon qilib boradi. 
2. 
Ijtimoiy yondashuv - inson biologik mavjudot sifatida tug’iladi, faqat 
hayotiy faoliyati davomida boshqalar bilan doimiy muloqot va ijtimoiy guruhlarning 
ta’siri ostida ijtimoiylashadi. 
3. 
Psixologik yondashuv - insondagi psixik jarayonlar (sezgi, idrok, 
fikrlash kabilar) tabiiy tavsifga ega, insonning yo’nalganligi - qiziqishlari, 
qobiliyatlari ijtimoiy hodisa sanaladi. 
4. 
Yaxlit yondashuv - shaxs yaxlit tavsifga ega bo’lib, uning rivojiga 
nafaqat uning faoliyatidagi o’ziga xosliklar, balki turmush tarzi ham ta’sir 
ko’rsatadi. Shu bilan birga ijtimoiy hayot natijalari - motiv, maqsad, qiziqish kabilar 
ham uning rivojlanishida muhim rol o’ ynaydi. 
Zamonaviy pedagogikada shaxs shakllanishiga doir to’rt - bilologik, ijtimoiy, 
psixologik va yaxlit yondashuv qaror topgan. 
4.Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari. 
Muayyan bir yosh davriga xos bo’lgan anatomik, fiziologik (jismoniy) va 
psixologik xususiyatlar yosh xususiyatlari deb ataladi. Ana shu yosh xususiyatlarni 
hisobga olgan holda ta’lim va tarbiya ishi tashkil etiladi. Shunda bola rivojlanishiga 
tarbiya ta’siri kuchli bo’ladi. 
Bolaning individual - o’ziga xos xususiyatini bilish uchun temperamentning 
umumiy tiplari va bolaning o’ziga xos xususiyatini o’ rganish, metodikasini bilish
To’rtinchidan, tarbiya kelajakka qaratilgan maqsadni belgilaydi. Demak, tarbiya bilan rivojlanish bir-biriga ta’sir etadi, bu tarbiya doimiy va uzluksizdir. Shunday qilib, bola shaxsining rivojlanishida tarbiya ham yetakchi o’ringa ega bo’lib, tarbiya tufayli nasl-nasabi, oila muhiti, ijtimoiy muhit ta’sirida har tomonlama rivojlanishga qodir, degan xulosani chiqarish mumkin. 3. Shaxs shakllanishiga oid turli yondashuvlar. Zamonaviy pedagogikada shaxs shakllanishiga doir to’rt yondashuv qaror topgan: 1. Biologik yondashuv - inson tabiiy mavjudot bo’lib, uning butun xatti- harakatlari tug’ma instinkt va ehtiyojlar natijasidir. Inson jamiyat talablariga bo’ysunishga majbur, shu bilan birga tabiiy ehtiyojlarini ham namoyon qilib boradi. 2. Ijtimoiy yondashuv - inson biologik mavjudot sifatida tug’iladi, faqat hayotiy faoliyati davomida boshqalar bilan doimiy muloqot va ijtimoiy guruhlarning ta’siri ostida ijtimoiylashadi. 3. Psixologik yondashuv - insondagi psixik jarayonlar (sezgi, idrok, fikrlash kabilar) tabiiy tavsifga ega, insonning yo’nalganligi - qiziqishlari, qobiliyatlari ijtimoiy hodisa sanaladi. 4. Yaxlit yondashuv - shaxs yaxlit tavsifga ega bo’lib, uning rivojiga nafaqat uning faoliyatidagi o’ziga xosliklar, balki turmush tarzi ham ta’sir ko’rsatadi. Shu bilan birga ijtimoiy hayot natijalari - motiv, maqsad, qiziqish kabilar ham uning rivojlanishida muhim rol o’ ynaydi. Zamonaviy pedagogikada shaxs shakllanishiga doir to’rt - bilologik, ijtimoiy, psixologik va yaxlit yondashuv qaror topgan. 4.Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari. Muayyan bir yosh davriga xos bo’lgan anatomik, fiziologik (jismoniy) va psixologik xususiyatlar yosh xususiyatlari deb ataladi. Ana shu yosh xususiyatlarni hisobga olgan holda ta’lim va tarbiya ishi tashkil etiladi. Shunda bola rivojlanishiga tarbiya ta’siri kuchli bo’ladi. Bolaning individual - o’ziga xos xususiyatini bilish uchun temperamentning umumiy tiplari va bolaning o’ziga xos xususiyatini o’ rganish, metodikasini bilish
 
 
muhim. Temperament (lotincha. “temperamentum” “qismlarning bir-biriga 
munosabati” ma’nosini anglatib, shaxsning individual psixologik xususiyatlari 
majmuidir. 
Shuningdek, turli yosh davrlarining o’ziga xos rivojlanish qonuniyatlari ham 
mavjud. Bolaning jismoniy va psixik kamoloti quyidagi davrlarga bo’linadi: 
1. Go’daklik (1 yoshgacha); 
2. Ilk yosh (1-2 yosh); 
3. Ilk yosh guruhi (2-3 yosh); 
4. Kichik yosh (3-4 yosh); 
5. O’rta yosh (4-5 yosh); 
6. Katta yosh (5-6 yosh); 
7. Maktabga tayyorlov davri (7 yosh, majburiy ta’lim). 
5.Shaxs rivojlanishining gender xususiyatlari. 
“Gender” atamasi 1968 yilda amerikalik psixolog olim Stoller tomonidan 
ilmiy iste’molga kiritilgan bo’lib, “jins” ma’nosini bildiradi. Jinsiy munosabatlar 
ilgari ham psixologiyada faol o’rganilgan bo’lsa-da, yangi atamaning paydo bo’lishi 
ijtimoiy fanlarda yangi oqimlarni yuzaga keltirdi. “Gender tarixi”, “Gender 
psixologiyasi”, “Falsafaning gender tomonlari”, “Gender antropologiyasi”, “Gender 
sotsiologiyasi”, keyinchalik esa “Gender pedagogikasi” kabi fan tarmoqlari 
shakllandi. “Gender” tushunchasi, avvalo, erkak va ayol, o’g’il va qiz bolalar 
munosabatlarining ijtimoiy-psixologik hamda pedagogik tomonlarini qamrab oladi. 
Adabiyotlarda gender tushunchasining bir necha xil talqini mavjud. Jumladan, 
faylasuflar uni quyidagicha tavsiflaydilar: «Gender» inglizcha so’z bo’lib, jinsga 
mansublikning ijtimoiy jihatlari ma’nosini anglatadi. Bu tushuncha erkaklar va 
ayollar o’rtasida nafaqat biologik farqni, balki jamiyatning jinsiy taqsimotida 
ijtimoiy va madaniy tavsiflarning butun majmuini hisobga oladi.  
Pedagogik ma’noda gender - o’g’il va qiz bolalarning murakkab ta’limiy 
sotsiomadaniy birligi bo’lib, ularning xatti-harakati, mentaliteti va emotsional 
xususiyatlari, o’quv faoliyatidagi o’zaro teng va farqli jihatlarini o’z ichiga oladi.
muhim. Temperament (lotincha. “temperamentum” “qismlarning bir-biriga munosabati” ma’nosini anglatib, shaxsning individual psixologik xususiyatlari majmuidir. Shuningdek, turli yosh davrlarining o’ziga xos rivojlanish qonuniyatlari ham mavjud. Bolaning jismoniy va psixik kamoloti quyidagi davrlarga bo’linadi: 1. Go’daklik (1 yoshgacha); 2. Ilk yosh (1-2 yosh); 3. Ilk yosh guruhi (2-3 yosh); 4. Kichik yosh (3-4 yosh); 5. O’rta yosh (4-5 yosh); 6. Katta yosh (5-6 yosh); 7. Maktabga tayyorlov davri (7 yosh, majburiy ta’lim). 5.Shaxs rivojlanishining gender xususiyatlari. “Gender” atamasi 1968 yilda amerikalik psixolog olim Stoller tomonidan ilmiy iste’molga kiritilgan bo’lib, “jins” ma’nosini bildiradi. Jinsiy munosabatlar ilgari ham psixologiyada faol o’rganilgan bo’lsa-da, yangi atamaning paydo bo’lishi ijtimoiy fanlarda yangi oqimlarni yuzaga keltirdi. “Gender tarixi”, “Gender psixologiyasi”, “Falsafaning gender tomonlari”, “Gender antropologiyasi”, “Gender sotsiologiyasi”, keyinchalik esa “Gender pedagogikasi” kabi fan tarmoqlari shakllandi. “Gender” tushunchasi, avvalo, erkak va ayol, o’g’il va qiz bolalar munosabatlarining ijtimoiy-psixologik hamda pedagogik tomonlarini qamrab oladi. Adabiyotlarda gender tushunchasining bir necha xil talqini mavjud. Jumladan, faylasuflar uni quyidagicha tavsiflaydilar: «Gender» inglizcha so’z bo’lib, jinsga mansublikning ijtimoiy jihatlari ma’nosini anglatadi. Bu tushuncha erkaklar va ayollar o’rtasida nafaqat biologik farqni, balki jamiyatning jinsiy taqsimotida ijtimoiy va madaniy tavsiflarning butun majmuini hisobga oladi. Pedagogik ma’noda gender - o’g’il va qiz bolalarning murakkab ta’limiy sotsiomadaniy birligi bo’lib, ularning xatti-harakati, mentaliteti va emotsional xususiyatlari, o’quv faoliyatidagi o’zaro teng va farqli jihatlarini o’z ichiga oladi.
 
 
6.Shaxsning ijtimoiylashuvi 
Ta’lim-tarbiya ta’sirida inson psixologik funksiyalarining takomillashuvi, 
ijtimoiy-axloqiy qadriyatlar, xulq-atvor me’yor va qoidalarining o’zlashtirilishi, 
dunyoqarashining boyish jarayoni va natijasi. 
Ijtimoiylashuv 
jarayoni 
o’zining 
sifat 
xususiyatlariga, 
tarkibiga, 
qonuniyatlariga, omillariga, shart-sharoitlariga, boshqarilishiga va ijtimoiylashgan 
insonda namoyon bo’lishiga (uning xususiyatlari, sifatlari, o’ziga xosliklari) ko’ra 
murakkabdir. Ana shu sababli u o’zida turli fanlar tomonidan ko’rib chiqiladigan 
ijtimoiylashuvning xilma-xil - madaniy, axloqiy, xuquqiy, mehnat, psixologik 
ko’rinishlarini aks ettiradi. Pedagogika haqida gap ketganda esa, bu sohadagi 
ijtimoiylashuv jarayoni pedagogikaning predmeti, sohasi va ehtiyojlarining o’ziga 
xosligini hisobga olib, pedagogik ijtimoiylashuv turi sifatida alohida e’tibor bilan 
qarab o’tiladi. Bu insonning dunyoga kelgan vaqtidan boshlab ijtimoiy belgilangan 
va muhim pedagogik yangidan shakllanuvchi tajribalarni - tarbiyalanganlik, ta’lim 
olganlik, ma’lumotlilik va rivojlanganlik hamda ularning kelgusidagi butun umri 
mobaynida muttasil o’zgarib borishi (mukammallashuvi) jarayoni va yuzaga kelish 
natijasidir. 
Pedagogikaning vazifasi - insonga fikrlovchi shaxs, ijtimoiy faol fuqaro bo’lib 
yetishishiga, jamiyatda o’z o’rnini va xulq-atvorini, o’z istak-maqsadlarini 
yo’nalishini anglaydigan, pedagoglar va jamiyatdagi pedagogik tizim bilan 
birgalikda umuminsoniy qadriyatlarni saqlash va mustahkamlashga yo’nalgan shaxs 
bo’lishiga yordam berishdir. 
 
Ijtimoiylashuvning quyidagi umumiy mexanizmlari mavjud: 
ana’naviy - oila va yaqin muhit orqali o’quvchilarni ijtimoiy faollikka jalb 
etish, faoliyat va muloqotda maqbul shar-sharoitlarni yaratish; 
institutsional - ijtimoiy institutlar va ta’lim muassasalari tomonidan 
o’quvchilarning rivojlanishi uchun zaruriy shart-sharoit va imkoniyatlarni yaratish; 
shaxslararo - o’quvchilarni ijtimoiy aloqalar tizimiga jalb etish, ularda 
muloqotmandlik malakalarini rivojlantirish;
6.Shaxsning ijtimoiylashuvi Ta’lim-tarbiya ta’sirida inson psixologik funksiyalarining takomillashuvi, ijtimoiy-axloqiy qadriyatlar, xulq-atvor me’yor va qoidalarining o’zlashtirilishi, dunyoqarashining boyish jarayoni va natijasi. Ijtimoiylashuv jarayoni o’zining sifat xususiyatlariga, tarkibiga, qonuniyatlariga, omillariga, shart-sharoitlariga, boshqarilishiga va ijtimoiylashgan insonda namoyon bo’lishiga (uning xususiyatlari, sifatlari, o’ziga xosliklari) ko’ra murakkabdir. Ana shu sababli u o’zida turli fanlar tomonidan ko’rib chiqiladigan ijtimoiylashuvning xilma-xil - madaniy, axloqiy, xuquqiy, mehnat, psixologik ko’rinishlarini aks ettiradi. Pedagogika haqida gap ketganda esa, bu sohadagi ijtimoiylashuv jarayoni pedagogikaning predmeti, sohasi va ehtiyojlarining o’ziga xosligini hisobga olib, pedagogik ijtimoiylashuv turi sifatida alohida e’tibor bilan qarab o’tiladi. Bu insonning dunyoga kelgan vaqtidan boshlab ijtimoiy belgilangan va muhim pedagogik yangidan shakllanuvchi tajribalarni - tarbiyalanganlik, ta’lim olganlik, ma’lumotlilik va rivojlanganlik hamda ularning kelgusidagi butun umri mobaynida muttasil o’zgarib borishi (mukammallashuvi) jarayoni va yuzaga kelish natijasidir. Pedagogikaning vazifasi - insonga fikrlovchi shaxs, ijtimoiy faol fuqaro bo’lib yetishishiga, jamiyatda o’z o’rnini va xulq-atvorini, o’z istak-maqsadlarini yo’nalishini anglaydigan, pedagoglar va jamiyatdagi pedagogik tizim bilan birgalikda umuminsoniy qadriyatlarni saqlash va mustahkamlashga yo’nalgan shaxs bo’lishiga yordam berishdir. Ijtimoiylashuvning quyidagi umumiy mexanizmlari mavjud: ana’naviy - oila va yaqin muhit orqali o’quvchilarni ijtimoiy faollikka jalb etish, faoliyat va muloqotda maqbul shar-sharoitlarni yaratish; institutsional - ijtimoiy institutlar va ta’lim muassasalari tomonidan o’quvchilarning rivojlanishi uchun zaruriy shart-sharoit va imkoniyatlarni yaratish; shaxslararo - o’quvchilarni ijtimoiy aloqalar tizimiga jalb etish, ularda muloqotmandlik malakalarini rivojlantirish;
 
 
refleksiv - o’z-o’zini anglash, o’z-o’zini baholash, o’z-o’zini loyihalashni 
pedagogik qo’llab-quvvatlash orqali individual ongni taraqqiy ettirish. 
7. Pedagogik jarayon va uning tuzilishi. 
Pedagoglik kasbining paydo bo’lishiga e’tibor qaratilsa, shu narsa ko’rinadiki, 
dastlab uning doirasida differensiallashuv va integratsiyalashuv jarayoni 
chegaralangan bo’lsa, keyinchalik ta’lim va tarbiya bir-biriga qarama-qarshi qo’yila 
boshladi: o’qituvchi o’qitadi, tarbiyachi esa tarbiyalaydi. Lekin 19 asrga kelib, 
taraqqiyparvar pedagoglarning ishlarida argumentlarni asoslashda ob’ektiv nuqtai 
nazardan ta’lim va tarbiyaga bir butun, yaxlit hodisa sifatida qarala boshladi. 
I.F.Gerbartning fikricha, tarbiyasiz ta’limda vosita bor, lekin maqsad yo’q, ta’limsiz 
esa maqsad bor, vosita yetishmaydi. 
Nemis pedagogi A.Disterveg, ta’limni tarbiyaning bir qismi sifatida qaraydi: 
“Ta’lim prinsiplari bor ekan, hamisha tarbiya prinsiplari ham bo’ladi, yoki 
aksincha” 
Pedagogik jarayonning yagonaligi g’oyasi K.D.Ushinskiy g’oyalarida chuqur 
ifodalangan. U pedagogik jarayonni maktab faoliyatining ma’muriy, o’quv va 
tarbiya elementlarini bir butun tizim sifatida tushundi. Pedagogik jarayon boshqa 
barcha ijtimoiy jarayonlar (iqtisodiy, siyosiy, axloqiy, madaniy va boshqalar) bilan 
chambarchas bog’langan.  
O’quv-tarbiya jarayonining asosiy xususiyati - yaxlitlik, undagi barcha muhim 
tarkibiy qismlarni saqlab qolish zaruriyati. 
Yaxlitlik asosiga ta’lim, tarbiya va rivojlanish birligini ta’minlash pedagogik 
jarayonning mohiyatini tashkil etadi. 
Pedagogik jarayonga uning tarkibiy qismlarining o’zaro aloqadorlikda 
qonuniy joy egallashi birligini o’ zida ifoda etuvchi yagona tizim sifatida qarash 
mumkin. Tuzilish (struktura) - bu tarkibiy qism(element)larning tizimdagi 
joylashuvidir. Tizimlarning tuzilishi tarkibiy qismlarni qabul qilish mezonlarida 
belgilangani bo’yicha, bundan tashqari ular orasidagi aloqadorlikda tashkil etiladi. 
Pedagogik jarayonning o’zi maqsad, vazifa, mazmun, metodlar, pedagog va
refleksiv - o’z-o’zini anglash, o’z-o’zini baholash, o’z-o’zini loyihalashni pedagogik qo’llab-quvvatlash orqali individual ongni taraqqiy ettirish. 7. Pedagogik jarayon va uning tuzilishi. Pedagoglik kasbining paydo bo’lishiga e’tibor qaratilsa, shu narsa ko’rinadiki, dastlab uning doirasida differensiallashuv va integratsiyalashuv jarayoni chegaralangan bo’lsa, keyinchalik ta’lim va tarbiya bir-biriga qarama-qarshi qo’yila boshladi: o’qituvchi o’qitadi, tarbiyachi esa tarbiyalaydi. Lekin 19 asrga kelib, taraqqiyparvar pedagoglarning ishlarida argumentlarni asoslashda ob’ektiv nuqtai nazardan ta’lim va tarbiyaga bir butun, yaxlit hodisa sifatida qarala boshladi. I.F.Gerbartning fikricha, tarbiyasiz ta’limda vosita bor, lekin maqsad yo’q, ta’limsiz esa maqsad bor, vosita yetishmaydi. Nemis pedagogi A.Disterveg, ta’limni tarbiyaning bir qismi sifatida qaraydi: “Ta’lim prinsiplari bor ekan, hamisha tarbiya prinsiplari ham bo’ladi, yoki aksincha” Pedagogik jarayonning yagonaligi g’oyasi K.D.Ushinskiy g’oyalarida chuqur ifodalangan. U pedagogik jarayonni maktab faoliyatining ma’muriy, o’quv va tarbiya elementlarini bir butun tizim sifatida tushundi. Pedagogik jarayon boshqa barcha ijtimoiy jarayonlar (iqtisodiy, siyosiy, axloqiy, madaniy va boshqalar) bilan chambarchas bog’langan. O’quv-tarbiya jarayonining asosiy xususiyati - yaxlitlik, undagi barcha muhim tarkibiy qismlarni saqlab qolish zaruriyati. Yaxlitlik asosiga ta’lim, tarbiya va rivojlanish birligini ta’minlash pedagogik jarayonning mohiyatini tashkil etadi. Pedagogik jarayonga uning tarkibiy qismlarining o’zaro aloqadorlikda qonuniy joy egallashi birligini o’ zida ifoda etuvchi yagona tizim sifatida qarash mumkin. Tuzilish (struktura) - bu tarkibiy qism(element)larning tizimdagi joylashuvidir. Tizimlarning tuzilishi tarkibiy qismlarni qabul qilish mezonlarida belgilangani bo’yicha, bundan tashqari ular orasidagi aloqadorlikda tashkil etiladi. Pedagogik jarayonning o’zi maqsad, vazifa, mazmun, metodlar, pedagog va
 
 
tarbiyalanuvchilarning o’zaro harakati shakllari, shu bilan birga erishilgan natijalar 
bilan xarakterlanadi. 
Professor I.P.Rachenko ta’lim tizimidagi tarkibiy qism(kompo- nent)larni 
quyidagicha strukturalashtiradi: 
tizim faoliyatini aniqlashtiruvchi maqsad va vazifalar; 
ta’lim va tarbiya mazmuni maqsad va vazifalarining amalga oshishini 
ta’minlovchi pedagogik va ilmiy kadrlar; ta’ lim oluvchilar; moddiy-texnik 
ta’minot; moliyaviy ta’minoti; shart-sharoit (psixofiziologik, sanitar-gigienik, 
estetik va ijti- moiy); tashkil etish va boshqarish. 
Amerikalik pedagog F.G.Kumbs quyidagilarni ta’lim tizimining asosiy tarkibiy 
qismlari deb hisoblaydi: 
tizimning faoliyatini aniqlashtirib beruvchi maqsad va asosiy vazifalar; 
ta’lim oluvchilar hamda tizimning asosiy vazifasi hisoblanuvchi o’qitish; 
tizim faoliyatini muvofiqlashtirish, rahbarlik va baholashni amalga oshiruvchi 
boshqarish; 
turli vazifalar bilan bog’liqlikda o’quv muddati hamda ta’lim oluvchilar 
guruhining tuzilishi va taqsimlanishi; 
mazmun - eng asosiysi, ta’lim oluvchilar ma’lumotga ega bo’lishlari shart;  
o’qituvchilar; 
o’quv qo’llanmalar: kitoblar, doskalar, xaritalar, filmlar, laboratoriyalar va 
boshqalar; 
o’quv jarayoni uchun zarur bo’lgan bino; 
texnologiya - ta’ limda foydalaniladigan barcha metod va usullar; 
bilimlarni baholash va nazorat qilish: qabul qilish, baholash, imtihonlar, 
tayyorgarlik sifati qoidalari; 
bilimlarni oshirish va tizimni takomillashtirshi uchun tadqiqot ishlari; 
ta’lim samaradorligi ko’rsatkichlari xarajatlari. 
2. Pedagogik jarayon qonuniyatlari. 
Pedagogik 
jarayon 
qonuniyatlari 
- 
bu 
ob’ektiv 
mavjud 
bo’lgan, 
takrorlanadigan, barqaror hodisalar orasidagi ma’lum aloqadorliklar yig’indisi.
tarbiyalanuvchilarning o’zaro harakati shakllari, shu bilan birga erishilgan natijalar bilan xarakterlanadi. Professor I.P.Rachenko ta’lim tizimidagi tarkibiy qism(kompo- nent)larni quyidagicha strukturalashtiradi: tizim faoliyatini aniqlashtiruvchi maqsad va vazifalar; ta’lim va tarbiya mazmuni maqsad va vazifalarining amalga oshishini ta’minlovchi pedagogik va ilmiy kadrlar; ta’ lim oluvchilar; moddiy-texnik ta’minot; moliyaviy ta’minoti; shart-sharoit (psixofiziologik, sanitar-gigienik, estetik va ijti- moiy); tashkil etish va boshqarish. Amerikalik pedagog F.G.Kumbs quyidagilarni ta’lim tizimining asosiy tarkibiy qismlari deb hisoblaydi: tizimning faoliyatini aniqlashtirib beruvchi maqsad va asosiy vazifalar; ta’lim oluvchilar hamda tizimning asosiy vazifasi hisoblanuvchi o’qitish; tizim faoliyatini muvofiqlashtirish, rahbarlik va baholashni amalga oshiruvchi boshqarish; turli vazifalar bilan bog’liqlikda o’quv muddati hamda ta’lim oluvchilar guruhining tuzilishi va taqsimlanishi; mazmun - eng asosiysi, ta’lim oluvchilar ma’lumotga ega bo’lishlari shart; o’qituvchilar; o’quv qo’llanmalar: kitoblar, doskalar, xaritalar, filmlar, laboratoriyalar va boshqalar; o’quv jarayoni uchun zarur bo’lgan bino; texnologiya - ta’ limda foydalaniladigan barcha metod va usullar; bilimlarni baholash va nazorat qilish: qabul qilish, baholash, imtihonlar, tayyorgarlik sifati qoidalari; bilimlarni oshirish va tizimni takomillashtirshi uchun tadqiqot ishlari; ta’lim samaradorligi ko’rsatkichlari xarajatlari. 2. Pedagogik jarayon qonuniyatlari. Pedagogik jarayon qonuniyatlari - bu ob’ektiv mavjud bo’lgan, takrorlanadigan, barqaror hodisalar orasidagi ma’lum aloqadorliklar yig’indisi.