She'r tuzilishi
REJA:
She'riy nutq haqida umumiy ma'lumot.
Ritm-she'rning asosi.
Qofiya haqida ma'lumot.
Qofiya bilan bog`liq bo`lgan so`z birikmalari haqida ma'lumot.
Jahon adabiyotidagi she'riy tizimlar haqida ma'lumot.
Vaznlar haqida uslubiy tushuncha.
Tayanch so’z va iboralar: aruz vazni, barmoq vazni, bahr, g`azal, qasida, hazaj
bahri, mutaqorib, mutadorik, she’riy nutq, ritm, qofiya, radif, refren, she'riy sistema,
metrika, sillabo-tonik, g`oyaviylik, band, bo`g`in.
Badiiy asar, odatda, nasr va nazm usulida yaratiladi. Shunga ko`ra, badiiy nutq
ikki xil bo`ladi: a) sochma (prozaik) nutq va b) tizma (she'riy) nutq. Tizma nutqning
sochma nutqdan prinsipial farqi shundaki, she'riy nutq vaznli, ritmli, qofiyali nutqdir.
She'riy nutq hamisha musiqiy va ritmli nutq bo`ladi. Poeziya murakkab va
g`oyatda boy san'at. U inson qalbining nozik his-tuyg`ularini, fikr va hissiyotlar
harakatini, ehtiroslar kurashi va rivojini emosional tusda aks ettiradi.
Poeziyada ham proza va dramaturgiyadagidek, rang-barang temalarda bahs
yuritiladi. Uning tasvir imkoni nihoyatda keng. Poeziyamiz maroqli fantaziya va
jozibali ohanglarga boy. She'rda fikr-mulohaza, his-tuyg`u shaklan siqiq, mazmuni
yorqin jozibali, musiqiy tusda ifodalanadi.
She'riy nutq-murakkab sistema. Chunki she'riy asar ritm, vazn, bo`g`in (hijo),
turoq (rukn yoki stopa), qofiya, band (strofa), she'r sistemalari, intonasiya, pauza,
urg`u, poetik figuralar, fonetik priyomlar va boshqalrning yaxlit uyushuvidan tashkil
topadi. To`g`ri, bu komponentlar she'rning, asosan, shakliy tomonlari. Biroq
mazmun, ya'ni she'r g`oyasi mana shu komponentlarning hamohangligidan kelib
chiqadi. Demak, she'rda ham shakl mazmunga xizmat qiladi, shakl va mazmun
birligi shu tariqa kelib chiqadi.
Borliqdagi barcha moddiy va nomoddiy narsa-hodisalar muayyan tuzilishiga
ega bo`ladi. Ular bir qancha qism-uzvlardan tarkib topadi. Narsa-hodisalarning
mazmun-mohiyati bevosita ularning tarkibiga bog`liqdir. Shuning uchun hodisalar
mohiyatini bilish ularning tarkibiy qismlarini o`rganishdan boshlanadi. Adabiyot
ham, adabiyotshunoslik ham tarkibiy qismlarga bo`lingani singari she'r ham ma'lum
uzvlardan tarkib topgan bo`ladi. She'rning trakibiy qismlari to`g`risida ma'lum
tushunchaga ega bo`lish so`z san'atining o`zak masalalarini bilishdir.
Avvalo, she'rning o`zi nima? "She'r" ohang jihatdan ma'lum bir tartibga
solingan his-tuyg`u ifodasi sifatida vujudga kelgan hayajonli, ritmik nutqdir"
(Hotamov N. Sarimsoqov B. Adabiyotshunoslik terminlarining ruscha-o`zbekcha
izohli lug`ati. Toshkent: O`qituvchi. 1983, 311-6.). Biroq bu she'rning eng
mukammal, har jihatdan yetuk ta'rifi emas. She'rning bu ta'rif doirasiga sig`magan
sifat, xususiyatlari juda ko`p. Chunki Abdulla Qahhor aytganidek, "She'r-bir
mo`'jiza. Uning mo`'jizalik sirlaridan xabardor bo`lish, bu sirlarni jilovlash har
kimga ham muyassar bo`lavermaydi. Bunga erishish uchun zehn, sabr va mehnatdan
boshqa yana nimadir kerak" (Qahxrr A. Asarlar, 6 tomlik.-Toshkent: Adabiyot va
san'at nashriyoti, 1971, 6-tom, 253-6.). "Yana nimadir kerak" bo`lgani bois ham
hamma she'r yozolmaydi yoki she'r yozganlarning hammasi ham shoir bo`lib
tanilavermaydi. "She'r inson ruhining birmuncha g`ayritabiiy, ayricha holatidan
tug`iladi", deydi Abdulla Oripov (Ehtiyoj farzandi. -Toshkent: Yosh gvardiya, 1988,
19-6.). She'rning "mo`'jizalik sirlari" bisyorligi sababli ham u har kim har xil ta'sir
qiladi. Uni hamma har xil tushunadi. Chunki she'r-aql bilan anglash qiyin bo`lgan
holatlarning so`zdaga aksi. U ko`ngil olamining tovush, harf-so`zlardagi manzarasi.
She'r ko`ngil mulki mevasi bo`lgani bois ham unda ohanglar mavji, musiqa tarovati
mavjud. Shu tufayli u qalbni zabt etadi-kishni yo bir zumda mahzun qiladi, bir
lahzada quvonchga ko`madi.
Bulardan bo`lak yana ko`dan-ko`p sir-sanoatga ega she'rni sharhlash, uni
o`rganishta qadim-qadimdan ishtiyoq, havas, intilish kuchli bo`lgan. Bu intilish
inson uchun doimiy ehtiyojga aylangan. Chunki she'rning har bir unsuri, undagi
so`zning har bir tovushi olam-olam mazmunga ega. Ularni anglash, tushunish esa
aqlga quvvat, ruhga halovat beradi.
She'r so`zlar tizmasidan tarkib topgan misralardan tuzilishi aniq ko`rinib turadi.
Chunki so`z va so`zlarda she'rda nasriy asardagidan ko`ra bo`lakcha-o`ziga xos
tarzda joylashgan bo`ladi. She'rning alohida belgilaridan dastlabkisi ritmdir.
Qofiyasiz, misralarida bo`g`inlar miqdori har xil she'rlar bo`lishi mumkin. Biroq
ritmsiz she'r yo`q. Ritm-she'rning asosi. Ritm-she'riy nutqning ko`rki. U muayyan
vazndagi
nugq
bo`laklarining
misralar,
banddarda
ma'lum
bir
tartibda
takrorlanishidan hosil bo`lgan zarbli ohangdorlikdir. Bu zarbli ohangdorlik inson
sezgilariga ta'sir qiladi.
Borliqdagi barcha harakat-holat muayyan zarbga-ritmga asoslanadi. Insonning
yurak urishi ham, yomg`ir, qorning yog`ishi ham o`ziga xos zarb-ritm hosil qiladi.
Qo`shiq, kuy ham avval shu hodisa tufayli vujudga keladi. Raqsda ham, haykaltarosh
yasagan haykalda ham mutanosiblik-ritmlik qanchalik kuchli bo`lsa, ular shunchalik
ta'siran bo`ladi. Chunki harakat-holat, chizgilarning o`zaro muvofiqligi kishilarning
tuyg`ularini to`lqinlantirib, hissiyotlarini quvvatlantiradi.
She'r so`zga, raks harakatga, musiqa tovushlarga asoslanadi. Shuning uchun
she'rda so`z va uning bo`laklari, raqsga harakatlar uyg`unligi, musiqada tovushlar
mutanosibligi ritmni hosil qiladi.
Ma'lumki, har bir til o`ziga xos tuzilishga ega bo`ladi.
Har bir til ma'lum bir grammatik me'yorlarga asoslanadi. Shunga muvofiq she'r
ritmi ohangdorligini muayyan unsurlar vujudga keltiradi. Bo`g`in, turoq, ritmik
pauza, vazn ana shunday unsurlardandir.
Bir nafas bilan aytiladigan so`z va so`zning bo`lagi bo`gan deyiladi. Bo`g`in
nutq tovushlarilan tarkib topgan. Bo`g`in ohangdorlik-ritm hosil qilish uchun ma'lum
tartibga guruhlanishi- misralarda muayyan tartibda izchillik bilan takrorlanishi
lozim. Bo`g`inlarning misralarda qat'iy tartibda guruhlanishi esa turoq deyiladi.
Odam zoti dunyodaki bor,
Uning bilan muhabbatdir yor.
(Hamid Olimjon).
Bu misralarda turoqlanish 4Q5 tarzida guruhlangan. Qofiyadosh so`zlar ("bor",
"yor") ning vazn jihatdan tegishli (1) musiqiylikni paydo qilgan.
Misralardagi bo`g`inlar, turoqlarning ma'lum bir o`lchovda kelishi vazndir.
Vazn arabcha so`z bo`lib, "o`lchov", "tarozi" degan ma'noni bildiradi. O`zbek
adabiyotida she'r aruz, barmoq vaznida yaratiladi. Agar aruz Sharq adabiyotida
qadimdan keng tarqalgan she'riy vazn bo`lsa, barmoq turkiy she'riyatga xos vazndir.
Bundan tashqari, erkin vazndagi she'rlar (oq, erkin, sarbast) ham mavjud. Aruz,
barmoq, erkin vazndagi she'rlar ifoda usuliga ko`ra, bir-biridan jiddiy farq qiladi.
Ular tuzilishi, shakli, ko`rinishi jihatidan ajarlib turadi.
Qofiya she'rni jarangdor qiluvchi, misralarga musiqiy ohang beruvchi muhim
unsurdir. U misralar oxirida keladigan ohangdosh so`zlardir. Turoq, ritm orqali
misralarda vujudga kelgan ohangdorlik qofiya tufayli mukammallashadi.
Qofiyaning jarangdor bo`lishi she'rning ta'sirchanligini kuchaytiradi.
Ohangdoshlik darajasiga ko`ra qofiyalar to`liq qofiya va och qofiya bo`ladi.
Bir-biriga to`la ohangdosh qofiya bo`lib kelsa, bu to`liq qofiya deyiladi.
Yuksak arguvonning uchida hilol"
Paxmoq bulutlarni etadi nimta.
Qaydadir shoira kuylaydi behol:
-Ko`nglim ham bu kecha oyday yarimta...
Uvada kamzulda billur tutmaday
Bulutlar ortidan boqadi yulduz.
Qaydadir yurtini eslab ingrar nay,
Qaydadir qo`zigul yoradi ildiz.
Qaydadir gulshanda axtarib visol
Yel kezar-tog`larning go`zal arvohi.
Shoirning dilrabo baytlari misol
Oh tortib tizilar turnalar gohi.
Qizg`aldoq bargidek uchar dildan g`am,
Toshqinlar kiradi qalbimga manim.
Bahoring muborak bo`lsin ushbu dam
Mening O`zbekiston-dilbar Vatanim.
(Abdulla Oripov).
Mazkur satrlardagi hilol-behol, nimta-yarimta, tugmaday-nay, Yulduz-ildiz,
visol-misol, arvohi-gohi, g`am-dam, manim - Vatanim so`zlari o`zaro to`la
ohangdoshdir. Shuning uchun ular to`liq qofiya hisoblanadi. Ba'zi she'r misralarida
so`zlardagi aksaryat tovushlar emas, balki ba'zi bir tovushlargana bir xil bo`ladi va
ular ma'lum bir ohangdoshlikni yuzaga keltiradi. Bunday ohangdosh so`zlarga och
qofiya deyiladi.
Biz Romeyeo, telba Romeo,
Sevib qolgan oshiq Dartan'yan.
Romanlarda ishqiy sarguzasht,
Romanlarda haqiqat tuban..
Shaharchamiz navqiron Parij,
Karetalar... xayollarda yor.
Direktorning qoshida g`urur -
Burni qonayotgan mushketyor.
(A.Qutbiddin. “Sen va sen uchun”,-Toshkent: Adabiyot va san'at nashriyeti,
1996, 4-6.).
Dartan'yan-tuban, yor-mushkatyor so`zlari "hilol-behol", "nimta-yarimta"
darajasida ohangdosh emas. Shuning uchun ularni och qofiya deyish mumkin.
Qofiyalar she'riy asralardagina emas ba'zan nasriy asarlarda ham uchraydi. Bunday
nasriy asarlar saj' (qofiyali nasr) deb yuritiladi. Saj', ayniqsa, folklor asarlarida keng
qo`llanadi:
"Uning uchta o`g`li bor edi, uchovi o`qigan, oqu qorani tanigan, yuzlari oyday,
o`zlari toyday, yomon bilan yurmagan, yomon joyda turmagan ekanlar" (Sharq
xalqlari ertaklari. -Toshkent: Sharq, 1994, Z-b.).
Ekan-o`qigan-tanigan, oyday-toyday, yurmagan-turmagan so`zlari o`zaro
qofiyadoshdir.
Radif qofiyadan keyin misralar oxirida takrorlanib keluvchi aynan bir xil so`z
yoki so`z birikmasidir. Radif arabcha so`z bo`lib, "otga mingashib kelmoq" degan
ma'noni bildiradi.
Sharq she'riyatida radif keng qo`llaniladi. Jumladan, Alisher Navoiy g`azal,
ruboiy, tuyuqlarida ham radiflar ko`p ishlatiladi. Masalan:
Jondin seni ko`p sevarmen, ey umri aziz,
Sondin seni ko`p sevarmen, ey umri aziz,
Har neniki sevmak ondin ortiq bo`mas,
Ondin seni ko`p sevarmen, ey umri aziz,
Ushbu ruboiyda "seni ko`p sevarmen, ey umri aziz" so`zlari radif sifatida
misralar oxirida takrorlanib kelgan. Radiflar yakka bir so`z yoki yuqoridagi singari
bir necha so`zdan tashkil topgan ham bo`lishi mumkin.
Turoq bo`g`inlar guruhidan tashkil topadi. Turoqlar guruhidan misralar vujudga
keladi. Misralar ham xuddi bo`g`in, turoqlar singari uyushib, muayyan musiqiylik
hosil qiladi. Misralarning bunday birikuvi bandlarni vujudga keltiradi. Band
misradan ko`ra kengroq, ko`lamliroq fikrni anglatadi. Banddagi fikr muayyan
tugallikka ega bo`ladi. U yaxlit manzarani gavdalantiradi.
She'rshunoslik-maxsus soha. Unda juda ko`p istiloh (termin)lar mavjud.
Ularning har birini atroflicha sharhlab chiqish katta hajmli alohida ishni taqozo
qiladi. Chunki har bir milliy adabiyotning o`ziga xos she'r shakllari bor. Negaki she'r
milliy tillarga xos xususiyatlar asosida paydo bo`ladi. Shu boisdan she'r tizimlari,
vaznlari har bir xalq tilining ichki qonun-qoidalariga mos holda vujudga keladi.
Jahon adabiyotida to`rtta she'r tizimi, ayniqsa, keng tarqalgan. bular: sillabik
(bo`g`inlar miqdoriga ko`ra), metrik (turoq, to`xtam (pauza), takt miqdoriga ko`ra),
sillabo-tonik (bo`g`in va ohang), tonik (ohang) tizimlaridir.
Sillabik she'r tizimi bo`g`inlar miqdoriga asoslanadi.
Turkiy xalqlar, jumladan, o`zbek xalq sheriyati, shuningdek, italyan, polyak,
fransuz, ispan, rumin xalqlari she'riyati ham sillabik she'r tizimiga mansubdir.
Metrik she'r tizimi esa bo`g`inlarning uzun-qisqaligiga, unlilar holatiga
asoslanadi. Grek, lotin, arab she'riyati shunday xususyaitga ega.
Sillabo tonik she'r tizimi bo`lsa, urug`li, urg`usiz bo`g`inlarning ma'lum tartibda
kelishiga asoslanadi. Rus she'riyati shundaydir.
Tonik she'r tizimi misralarda urg`usiz bo`g`in qancha bo`lishidan qat'i nazar,
ritm hosil bo`lishi, urg`ularning bir maromda kelishiga asoslanadi.
She'r tizimi xalq tili xususiyatlariga bog`liq hodisa sanaladi. O`zbek tili ifoda
imkoniyatlari, grammatik me'yorlari sillabik va metrik she'r tizimiga mos tushadi.
Sharq xalqlari she'riyatida aruz va barmoq vazni deb ataluvchi she'r tizimi keng
tarqalgan. Hozirgi o`zbek she'riyatida esa ular bilan bir qatorda, erkin vazn deb
yuritiluvchi tizim ham mavjud.
She'r tizimi she'r tuzilishini belgilab beradigan asosiy omillardan biri. Shu
sababli she'r tizimi haqida konkret tasavvurga ega bo`lmay turib, she'r tuzilishini
puxta o`rganib bo`lmaydi.
Agar biz jahon poeziyasi tarixiga nazar tashlaydigan bo`lsak, unda turli-tuman
she'r tizimlari borligani payqaymiz. Chunki sher tizimlari milliy tillarning tabiati
bilan bog`liq. Jahon xalqlari tillar esa tabiatan xilma-xil bo`lib, ular turli-tuman
oilalarga mansubdir. Demak, turli tillar tabiati taqozosiga ko`ra she'riy nutq tizimlari
ham, she'r tuzilishi ham rang-barang bo`lishi tabiiy. Har bir she'r tizimida she'r
yaratish, ya'ni vazn va ritmni, musiqiylikni vujudga keltirish usullari o`ziga xos
bo`ladi. Chunonchi, beqaror urg`uli tillarda vaznni vujudga keltirish uchun
misralarda urg`uning bir xilda kelishi shart bo`lsa, barqaror urg`uli tillarda vazn
uchun urg`uning ahamiyagi yo`q. So`zlar bir-birlaridan ovozning past-balandligi
jihatidan farq qiluvchi tillarda misralardagi ovoznint bir xilda bo`lishi zarur bo`lsa,
boshqalarida buning hech qanday ahamiyati yo`q va hokazo.
Jahon xalqlari poeziyasida keng qo`llanilayotgan asosiy sher tizimlari
quyidagilar: metrik (antik), sillabik, tonik va sillabo-tonik...
Barmoq she'r tizimi G`arb va Sharq uchun umumiy bo`lib, u barqaror urg`uli
tillarda qo`llaniladi. Arab nazmida aruz she'r tizimida qo`llanilgan. Bu tizim
keyinchalik eron va turkiy tillar she'riyatiga ham o`tgan va bu tillarning tabiatiga
moslashib rivojlangan.
O`zbek klassik adabiyotida faqat aruz tizimi qo`llanilgan bo`lsa, o`zbek xalq
og`zaki poetik ijodida, asosan, barmoq vazni ishlatilgan. O`zbek poeziyasida esa har
ikkala tizim ham muvaffaqiyat bilan qo`llanilmoqda.
Shuni aytish kerakki, barmoq bilan aruz aslida she'r vazni emas, balki she'r
tizimlaridir. Chunki barmoqda ham, aruzda ham juda ko`plab vaznlar mavjud.
Amalda, shartli ravshida, "barmoq vazni" va "aruz vazni" iboralar qo`llaniladi, xolos.
Barmoq tizimining aruz tizimidan asosiy farqi shundaki, u bo`g`inlar sonining
she'r misralarida bir xil miqdordaligiga qatiy amal qiladi. Barmoqda yozilgan
she'rning birinchi misrada necha bo`g`in bo`lsa va turoqlar miqdori hamda tartibi
qanday bo`lsa, she'rning boshqa misralarida ham shu sxema aynan takrorlanadi.
She'rdagi ana shu ritmik uyushqoqlik, odatda, misradagi bo`g`inlarning sonini
barmoq bilan sanab aniqlanadi.
Shunga ko`ra, she'r tuzilishining bu usuli, shartli ravishda, barmoq tizimi deb
yuritiladi. Masalan:
4
5
Odam zoti / dunyodaki bor, 9
4
5
Uning bilan / muhabbatdir yor; 9
4 5
Uni bilmas / yurak topilmas, 9
4 5
Uni bilmas / otlar chopilmas. 9
(Hamid Olimjon).
Yuqoridagi she'r bandining vaznini aniqlash uchun, dastlab, birinchi misradagi
bo`g`iilarni barmoqlarimizni bukish yo`li bilan sanab chiqamiz (9 bo`g`in),
ikkinchidan, unda nechta turoq borligini (ikkita turoq) va ular qay tartibda
joylashganini (4+9) aniqlaymiz. Natijada birinchi misraning bo`g`inlar miqdori va
turoqlar soni hamda tartibi aniq bo`lib qoladi (4+5=9).
Aniqlangan sxema asosida she'rning qolgan misralarini birma-bir tekshirib
chiqamiz. Shu tekshirish natijasida birinchi misra sxemasi (4+5=9) boshqa
misralarda ham aynan saqlanganligi aniqlansa (4+5=9)-bu she'r barmoq tizimining
bir vazni (4+5=9)da yozilganligi bilinadi.
Barmoq vazni turkiy til xususiyatlariga asoslangan she'r tizimidir. Shuning
uchun o`zbek xalqining eng qadimgi og`zaki she'riyati namunalari ayni shu vaznda
yaratilgan" Mahmud Qoshg`ariyning "Devoni lug`otit turk" asari yetti bo`g`indan
tuzilgan, 4+3 shaklida turoqlangan, a-a-a-b tarzida qofiyalangan.
O`zbek xalq dostonlari, masalan, "Alpomish" dostonidagi she'rlar ham,
shuningdek, maqollar, hikmatli so`zlar ham barmoq vazniga mansubdir. Barmoq
vazni misralarda bo`g`inlarning muayyan miqdoriga va bir xil turoqlarning o`ziga
xos tartibda takrorlanishiga asoslangan she'r tizimidir. Misralardagi bo`g`inlar
miqdori barmoq bilan sanalgani sababli, mazkur sher tizimi barmoq vazni deyiladi.
Barmoq vaznida birinchi misrada bo`g`inlar mikdori va turoqlar tartibi qanday
bo`lsa, qolgan misralarda ham aynan shunday bo`ladi. Masalan, Abdulla Oripovning
"Tilla baliqcha" she'ri shunday boshlanadi:
Tuxumdan chiqdi-yu keltirib uni
Shu loyqa hovuzga tomon yutdilar.
Tashlandiq ushoq yeb o`tadi kuni,
Xoru xas, xazonlar ustin yopdilar.
Barmoq vaznidagi she'rlar turoq, qofiya, band ritm (zarb)ni vujudga
keltiradigan asosiy unsur hisoblanadi.
Aruz (arabcha “arz qilmoq”) - Sharq xalqlari adabiyotlarida, jumladan o`zbek
adabiyotida keng qo`llanilgan o`ziga xos vaznlar tizimi.
Aruz vazni hijolarning talaffuzdagi uzun-qisqaligiga asoslangan bo`lib, musiqa
bilan chambarchas bog`liqdir. Aruz vaznida bo`g`inlarning "qisqa" va "cho`ziq"
ligiga alohida e'tibor beriladi. Aruzda "cho`ziq" va "qisqa" tushunchalarini harf va
tovushga nisbatan emas, bo`g`in-hijoga nisbatan qo`llaniladi.
Cho`ziq bo`g`in "-" va qisqa bo`g`in "V" ishorasi bilan belgilanadi.
O-ra-zin yo- p qoch ko`-zim-din so-chi-lur har lah-za yosh
fo-i-lo-tun fo-i-lo-tun fo-i-lo-tun fo-i-lun
O`y-la-kim pay-do bo`-lur yul-duz ni-hon bo`l-g`och qu-yosh
fo-i-lo-tun fo-i-lo-tun fo-i-lo-tun fo-i-lun
Til koidasiga ko`ra, bo`g`in ochiq (unli bilan tugagan va yopiq undosh bilan
tugagan) bo`g`in turlariga bo`linadi: aruzdagi hijo qisqa ("V") va cho`ziq (“-“)
hijolarga bo`linadi.
Aruz qoidasiga muvofiq, unlilardan a, i, u va e (yoki yo) bilan tugagan hijo
qisqa hijo bo`ladi.
Aruz qoidasiga muvofiq, unlilardan a, i,u va e (yoki yo) bilan tugagan hijo qisqa
hijo bo`ladi. (Agar shu unlilar bilan tugagan hijoga urg`u tushsa, u cho`ziq hijoga
aylanadi. Barcha undoshlar va unlilardan O (alif) bilan tugagan hijolaor cho`ziq
hijodir.
RUKN
Aruzshunoslikda juzv, ya'ni hijodan katta ammo vazndan kichik ritmik birlik
rukn deb yuritiladi. Boshqacha qilib aytganda, she'rdagi misralar ma'lum tartibga ega
bo`lgan bir yoki bir necha bo`g`indan iborat ega bo`lgan bo`laklarga bo`linib talaffuz
qilinadi.
Misraning ana shunday bo`laklari rukn deb ataladi. Rukn bir bo`g`indan tortib,
besh bo`g`ingacha bo`ladi. Misralardagi ruknlar bir-biridan qisqa pauza bilan
ajraladi. Masalan: O`zbek aruzida sakkizta asl rukn bor. Sakkizta als ruknning har
biri maxsus arabcha nom bilan yuritiladi. Aruz tizimidagi asl ruknlarning nomlari,
tuzilishi, paradigmalari kuyidagicha:
№
Nomi
Tuznlishi
Paradigmasi
1
Faulun
V- -
2
Foilun
-V -
3
Mafoiylun
V---
4
Foilotun
-V - -
5
Mustaf'ilun
-- V -
6
Maf'ulotu
---V
Sakkiz asl ruknniig har biridan qator far'iy ruknlar va ularning turlari kelib
chiqadi. She'r o`lchovidagi ritmik birliklardan yana biri vazndir. Vazn bir yoki bir
necha rukndan iborat bo`ladi. Vazn tarkibidagi ruknlar bir yoki bir necha xil bo`lishi
mumkin. Masalan: 1) foilotun asl ruknning uch marta va foilun ruknining uch marta
va foilun ruknining bir marta kelishi natijasida 15 hijoli quyidagi vazn hosil bo`ladi.
1.
Zulm i-la qah ru g`a-zab iz hor (i) qil-moq shun-cha-lar,
fo-i-lo-tun fo-i-lo-tun fo-i-lo-tun fo-i-lun
2.
fo-i-lo-tun fo-i-lo-tun fo-i-lun vazni
Aruz tizimida vaznlar juda ko`p va ular rang-barangdir. A.Navoiyning
uqgirishicha, aruz tizimida 100 dan ortiq vazn bor. Z.M.Boburning qayd etishicha
aruzdagi vaznlar soni 537 taga yetadi. Bu faktning o`ziyoq aruz tizimining vaznlarga
boyligini ko`rsatadi.
BAHRLAR
Bahr (arabcha: “dengiz”, “daryo”, “vazn”) aruz tizimidagi o`zaklari jihatidan
bir-biriga yaqin vaznlar turkumi bo`lib, o`lchov birligi emas, vaznlar tasnifiga oid
tushunchadir. Vaznlarni bahrlarga bo`lishda asl ruknlar asos qilib olingan. Arab
adibi va olimi Xalil ibn Ahmad ilk daf'a aruzdagi 15 bahrni kashf etgan emas. Xalil
ibn Ahmaddan so`ng Abulhasan Axfali aruzga "mutadorik" bahrini qo`shdi. Keyingi
aruzchilar esa arab poeziyasida qo`llanilmaydigan yana uch bahrni aniqlab, ularni
"qarib", "jadid" va "mushokil" deb ataganlar. Shunday qilib, aruz tizimidagi 19-bahr
kashf qilingan.
Aruz bahrlari: tavil, basit, komil, vofir, madid, ramal, hazaj, rajaz, munsarih,
muzori', sari', hafif, mujtass, muqtazab, mutaqorib, mutadorik, qarib, jadid mushokil.
Bu 19 bahrdan-tavil, madid, basit, vofir komillar arab she'riyatiga mansub
bo`lsa qolgan bahrlar-fors-tojik va turkiy xalqlar she'riyatiga tegishlidir.
Vofir bahri talablari o`zbek tili xususiyatlariga to`g`ri kelmaganligi uchun
o`zbek shoirlari bu bahrda she'r yozishmagan.
Hazaj bahri mafoiylun ruknining takrorlanishi asosida paydo bo`lgan. Uning
uch guruhi (hazaji musamman, hazaji musaddas, hazaji murabba') mavjud. Hazaji
musamman hazaj bahrining o`n olti bo`g`inli vaznidir. Mazkur bahrning o`n ikki
bo`g`inli. vazni esa hazaji musaddas deb yuritiladi. Sakkiz bo`g`inli vazni hazaji
murabba' deyiladi.
Rajaz bahri mustaf'ilun ruknining takrorlanishi asosida asosida vujudga kelgan.
Bu bahrining o`n olti bo`g`inli vazni razaji musammani solim, o`n ikki bo`g`inlisi
razaji musaddasi solim deb yurigiladi.
Ramal bahri foilotun ruknining baytlarda va misralarda turlicha takrorlanishi
asosida hosil bo`ladi. Uning ham uch guruhi mavjud: musammai, musaddas,
murabba'.
Hazaj, rajaz. ramal va boshqa bahrlarning har birida ko`pdan-ko`n vaznlar
mavjud. Ularning har birini bo`g`in, ruknlari takroriga muvofiq paradigma
(chizma)sini belgilash mumkin.
SAVOL VA TOPShIRIQLAR:
1.
She'riy nutqning o`ziga xos xususiyatlari haqida gapiring.
2.
Bo`g`in va turoq she'r tuzilishida qanday vazifani o`taydi?
3.
Vazn nima?
4.
Vaznning qanday turlarini bilasiz?
5.
Qofiya nima?
6.
Radif nima?
7.
Refren nima?
8.
Naqorat nima?
9.
She'riy sistema nima?
10.
Qanday she'riy sistemalarni bilasiz?
11.
She'riy tizimlar nima?
12.
Qanday she'riy tizimlarni bilasiz?
13.
Barmoq vazni haqida matlumot bering.
14.
O`zbek-sheriyatida nechta vazn bor?
15.
Barmoq vazni bilan aruz vaznining farqi
nimada?
16.
She'rda qofiyaning o`rni bormi?
FOYDALANILGAN ADABIYoTLAR:
1.
Adabiy tur va janrlar. 3 tomlik. Toshkent, 1991-92 yillar.
2.
T. Boboyev. "She'r ilm ta'limi. Toshkent, 1996 yil.
3.
T. Boboyev. Adabiyotshunoslik asoslari. T., 2003
4.
A.Hojiahmedov. She'riy san'atlar va mumtoz qofiya. Toshkent,
1998 yil.
5.
A.Hojiahmedov. Sheriy san'atlar va mumtoz qofiya. Toshkent,
1998 yil.
6.
A.Ulug`ov.Adabiyotshunoslikka kirish."Universitet", 2018.
7.
O`zbek adabiyotida janrlar tipologiyasi va uslub rang-barangligi.
Toshkent, 1983 yil.
8.
D. Quronov. Adabiyotshunoslik nazariyasi asoslari. T., 2018.
9.
D. Quronov va boshqalar Adabiyotshunoslik lug’ati. – T., 2013 (qayta
nashr)