SINF TAXTASIDAN TO‘G‘RI FOYDALANISH METODIKASI
Reja:
1. Sinf taxtasida harflarning yozilishi
2. Sinf taxtasining satndarti
3. Sinf taxtasidan samarali foydalanish
Sinf taxtasi yozuvning aniq va chiroyli bo’lishiga asosiy rol o’ynaydi. Shuning
uchun har bir maktab yuqori sifatli sinf taxtalari (doskalar) bilan ta’minlangan
bo’lishi shart.
Sinf taxtasida o’quvchilar uchun yozilgan har bir yozuv aniq va chiroyli bo’lishi
lozim. O’quvchilar sinf taxtasiga yozishni yaxshi ko’radilar, shuning uchun ular
vaqt-vaqti bilan doskaga chiqarib turiladi. Ular sinf taxtasiga yozayotganda harf
va uning unsurlarini to’g’ri yozishga harakat qiladilar, chunki sinfdagi
o’rtoqlari ularning yozuvini kuzatib turadilar. Lekin ayrim maktab o’quvchilari
sinf taxtasining to’g’ri kelgan eridan yoza beradilar, yozuvlari ham bir tekis
chiqmaydi. Bunday kamchiliklarning bo’lmasligi uchun har bir o’qituvchi
yomon yozadigan o’quvchilarning qo’llaridan ushlab daftarga o’xshab sinf
taxtasida ham yozish qoidalarini o’rgatib borishi lozim.
Sinf taxtasiga yozilgan har bir harf o’quvchilarga aniq ko’rinib turishi lozim.
Sinf taxtasining yuzi tekis bo’lib, juda silliq ham bo’lmasligi lozim, aks
holda, bo’r sirg’anib ketaveradi. Sinf taxtasini ikki turga bo’lish mumkin: biri-
doim devorga osig’lik turadigan, ikkinchisi vertikal o’q atrofida aylanadigan
sinf taxtasi. Bunday sinf taxtasining qulay tomoni shundaki, uni tushayotgan
yoruqqa qarab burish mumkin bo’ladi. Bulardan tashqari, maktabda bir necha
ko’chma sinf taxtasi ham bo’lishi kerak (2- rasm).
2- rasm
Vertikal o’q atrofida aylanadigan doskaning uzunligi 1,65 m, balandligi
esa 1,13 m ga tengdir. Bunday sinf taxtasidan ikki smenali maktablarda
foydalanish mumkin. Kataklarga ajratilgan sinf taxtasi yuqori sinf o’quvchilari
uchun qulay emas, shuning uchun sinf taxtasining orqasidan (tekis tomonidan)
foydalaniladi. Boshlang’ich sinflarda vertikal o’q atrofida aylanadigan sinf
taxtasidan foydaniladi (uning bir tomoniga daftarning kataklari chizilgan,
ikkinchi tomoni esa rasm darslari uchun mo’ljallangan bo’ladi).
Devorga o’rnatilgan sinf taxtasining qulay tomoni shundaki, u kam joy
oladi.
Sinf taxtasi linoliumdan yoki taxtadan yasalishi mumkin. Linoliumdan
yasalgan sinf taxtasi sifatli hisoblanadi, chunki taxtadan yasalgan sinf taxtalari
har yili bo’yab turiladi. Natijada bo’yoqlar qatlami hosil bo’lib, sinf taxtasiga
yozish vaqtida bo’r sirg’anib ketaveradi.
Sinf taxtasi qoida bo’yicha eniga 1200 mm, uzunligi 3000 mm bo’lishi
lozim (3- rasm).
3- rasm
Sinf taxtasi chetiga raqamlar tortilgan, pastki qismida esa bo’r va latta
qo’yadigan joy bo’lishi lozim.
Sinf taxtasidagi yozuv o’quvchilarga yaxshi ko’rinib turishi uchun unda
har xil egri-bugri yo’llar, tirnalgan chiziqlar bo’lmasligi va u har bir sinf
o’quvchilarining yoshiga moslab osib qo’yilgan bo’lishi kerak. Boshlang’ich
sinf o’quvchilari uchun poldan 85 sm, 5- 10- sinf o’quvchilari uchun esa 95 sm
yuqoriga o’rnatilgan bo’lishi lozim. O’quvchilarga yozuvlarni yanada
yaqqolroq ko’rsatish uchun sinf taxtasini balandroq qo’yish ham mumkin.
Ammo bunda sinf taxtasining uzunligi bilan teng bo’lgan taxta qo’yilishi lozim
(4- rasm).
4- rasm
Sinf taxtasining ostiga bo’r maydalarining to’kilmasligi uchun pastki
ramkaning ustiga eni 5-6 sm li taxtacha o’rnatilishi, chap tomoniga esa bo’r
turishi uchun quticha mahkamlanishi maqsadga muvofiqdir.
Sinf taxtasi devorning o’rtasiga o’rnatilgan bo’lib, yorug’ chap tomondan
tushib turishi kerak.
Boshlang’ich sinf o’quvchilari o’qiydigan darsxonalardagi sinf taxtalari
yozuv
darslari
uchun
moslashtirilib,
kataklarga
ajratilgan
bo’lishi,
yozayotganda qimirlamasligi lozim. Agar sinf doskasi qora rangda bo’lsa, havo
rang bo’yoq bilan, agar doska jigar rang linoliumdan qilingan bo’lsa, qora
bo’yoq bilan kataklar chiziladi. Sinf taxtasiga kataklar chizish vaqtida, albatta
moyli bo’yoqdan foydalanish kerak.
Sinf taxtasidagi chiziqlar o’quvchilarning daftarlaridagi chiziqlardan o’n
marta katta bo’lishi kerak. Sinf taxtasi kataklarga ajratilmagan bo’lsa,
o’qituvchi husnixat mashqlarining boshlanishidan oldin doskani chizib
tayyorlab qo’yishi kerak. Buning uchun o’qituvchi chizg’ich va uchburchakdan
foydalanib, kataklarni quyidagi tartibda chizishi mumkin (5- rasm).
5- rasm
Doskadagi chiziqlar yo’g’on-ingchka bo’lmay bir tekisda bo’lishi zarur.
Devorga o’rnatilgan doskadan samarali foydalanish maqsadida uni uch qismga
bo’lib, bir qismiga o’sha sinfning o’ziga mos chiziqli daftarning kataklari
chiziladi, o’rtada esa rasm darsi uchun joy qoldiriladi, o’rtadagi bo’sh joyning
yoniga matematika darsi uchun kataklar chiziladi (6- rasm).
6- rasm
Sinf taxtasidan bunday samarali foydalanish dars sifatini oshiradi.
Husnixat mashg’ulotlarini to’g’ri uyushtirishdan sinf taxtasi bilan bir qatorda
bo’r ham katta rol o’ynaydi. Har xil shakldagi qattiq yoki ho’l bo’rlardan
foydalanish dars sifatini pasaytiradi, harf va uning unsurlarini noaniq
ifodalashga olib keladi: tegishli yo’g’onlikdagi yoki ingichkalikdagi chiziqlarni
chizishni qiyinlashtiradi.
Bo’r yumshoq bo’lishi, ammo nam bo’lmasligi kerak. Bo’r 15x15 mm li
kvadrat shaklida bo’lib, uzunligi 50 mm dan oshmasligi yoki 30 mm dan kam
bo’lmasligi lozim. Bunday bo’rni ushlash qulay bo’lib, yozishga osonlik
tug’diradi. Qo’lni toza tutish maqsadida bo’rning yarmigacha qog’oz o’raladi.
Bo’r uch barmoq - bosh, o’rta va ko’rsatkich barmoq bilan ushlanadi.
Yozish vaqtida ko’rsatkich barmoq bilan bosib turiladi va tegishli chiziq
chiziladi (7- rasm).
7- rasm
Sinf taxtasida harf va uning unsurlarini ko’rsatishdan oldin bo’rning
uchini qalamtarosh bilan tekislab yozishga moslab olish zarur.
Husnixat mashg’ulotlarida dumaloq bo’rlardan foydalanishga ruxsat
etilmaydi, chunki u tegishli chiziqlarni bermaydi va har xil qalinlikda yozadi.
Bo’rni to’g’ri ushlash qoidalarini o’quvchilarga ko’rsatish va unga amal
qilishga o’rgatib borish lozim. Ayrim o’quvchilar bo’rni besh barmoq bilan
ushlab, bor kuchlari bilan bosib yozadilar. Bunday o’quvchilarning qo’lidan
ushlab, mashq qildirish zarur.
Ba’zi vaqtlarda sinf taxtasi yaltirib ko’rinib o’quvchilarga undagi
yozuvlar ko’rinmay qoladi. Buning uchun sinf taxtasining pastki ikki
burchagiga uzunligi 20-25 sm bo’lgan ikkita yog’och oyoqchalar qoqiladi. Bu
yog’och oyoqchalar mahkam qilib qoqilmasdan, o’rtasiga bir dona mix urilib,
u aylanib turishi lozim. Chunki u kerak bo’lmagan vaqtda sinf taxtasining yon
tomoniga burib qo’yiladi (8- rasm).
8- rasm
Sinf taxtasi yaltirab ko’ringan vaqtda esa shu oyoqchalar devorga tirab
qo’yiladi (9- rasm).
9- rasm
Natijada sinf taxtasidagi yaltirash yo’qolib, hamma o’quvchilarga yozuv
aniq ko’rinadi.
Mavzuni mustahkamlash uchun savollar:
1.
Husnixat darslarida sinf taxtasi qanday rol o’ynaydi?
2.
Osma va ko’chma sinf taxtasi haqida gapirib bering.
3.
Husnixat darslarida qanday jadvallardan foydalaniladi.
4.
Husnixat darslarida qanday aralash jadvallardan foydalaniladi?
5.
Ko’rgazma qurollarning sifati nimalarga bog’liq boladi?
6.
Husnixat darslarida bo’r qanday ahamiyatga ega?
Mavzuga doir testlar
1.
Qoida bo’yicha sinf taxta (doska)si eniga qancha bo’lishi kerak?
A) 1200 mm *
B) 1500 mm
C) 1000 mm
D) 2000 mm
2.
Qoida bo’yicha sinf taxta (doska)sining uzunligi qancha
bo’lishi kerak?
A) 2000 mm
B) 1200 mm
C) 3000 mm *
D) 4000 mm
3.
Boshlang’ich sinflarda sinf doskasi poldan qancha
balandlikda joylashgan bo’lishi kerak?
A) 100 sm.
B) 90 sm.
C) 85 sm. *
D) 50 sm.
4.
Boshlang’ich sinflarda qanday bo’rdan foydalanish tauvsiya
etiladi?
A) 15x15 mm.li uzunligi 30-50 mm *
B) 20x20mm.li kvadrat, uzunligi 40-50 mm
C) 15x20 mm.li kvadrat, uzunligi 30-60 mm
D) 10x10mm.li kvadrat, uzunligi 20-40 mm