KURS ISHI
SINFDAN TASHQARI O‘QISHNI TASHKIL ETISH
Reja:
I. Kirish
II. Asosiy qism:
1. Sinfdan tashqari o‘qishning maqsad va vazifalari.
2. Sinfdan tashqari o‘qish dasturining mazmuni.
3. Sinfdan tashqari o‘qish darslarini tashkil etish bosqichlari
4. Sinfdan tashqari o‘qishni tashkil etishning samarali usullari
III. Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
Kirish
Mavzuning dolzarbligi: Inson shaxsini har tomonlama kamol toptirish,
o‘sib kelayotgan yosh avlodda umuminsoniy va milliy qadriyatlarga hurmat
tuyg‘usini uyg‘otishda, milliy tilga, o‘z xalqining an’analariga iftixor hissini kamol
toptirishda o‘qish darslarining o‘rni beqiyosdir. Shunday ekan, biz ham o‘qish
darslarini tashkil etishda aynan shu maqsadlarni ko‘zlagan holda ish olib bordik.
Buyuk ma’rifatparvar bobomiz Abdulla Avloniyning so‘zlari bilan
aytganda, «Har bir millatning dunyoda borlig‘ini ko‘rsatadurgan oyinai hayoti til va
adabiyotidur. Milliy tilni yo‘qotmak millatning ruhini yo‘qotmakdur»1
Tilni tizimli
o‘rganishga
asoslangan
ona
tili o‘qitish
metodikasi
o‘quvchilarning mustaqil va ijodiy fikrlashga o‘rgatish, lug‘at boyligini oshirish,
o‘zgalar nutqini tinglay va anglay olish, fikrni aniq, ixcham ifodalash, o‘z tanlash
va uni o‘rinli qo‘llash, og‘zaki va yozma nutq malakalarini shakllantirish, fikr
ifodalashda shakl va mazmun uyg‘unligiga erishish, o‘quvchi- ta’lim- o‘qituvchi
munosabatlarini to‘g‘ri tashkil etish ta’lim samaradorligini oshirishning muhim
omili ekanligini nazariy va amaliy jihatdan asoslab berishga xizmat qiladi.
Ona tili o‘qitish metodikasini o‘rganish jarayonida qo‘yidagi vazifalar bajariladi:
- o‘quv mashg‘ulotlarida til va nutq hodisalarini o‘zaro farqlash , qiyoslash ,
umumlashtirish asosida olib borib , o‘quvchining mustaqil va ijodiy fikrlashi uchun
keng imkoniyat yaratib berish;
- o‘quvchi faoliyatini so‘zga ehtiyoj hosil qiladigan o‘quv topshiriqlari orqali
maqsadli boshqarib borish , so‘z boyligini oshirishni , tafakko‘r doirasini
kengaytirish , nutqiy salohiyatni shakllantirish;
- o‘quvchilarni kommunikativ savodxonlik darajasini orttirishning shakl, yul
va usullarini o‘rganish.
1 1.Karimov I.A. Yuksak ma`naviyat-yenglmas kuch.-T.,«Ma`naviyat»,2008 55- b
O‘qish darslarida badiiy adabiyot o‘quvchilarni aqlan, axloqan va estetik
tarbiyalashning kudratli, ta`sirchan quroli sifatida xizmat qiladi, u O‘quvchilar
nutqining rivojlantirish va boyitishga ulkan ta`sir ko`rsatadi.
o‘qish darslariga noan’anaviy darslarni olib kirish va uni ta’lim mazmuniga
singdirish, dars o‘tishning yangi-yangi usullarini topish Davlat ta’lim standartlari
talablarini bajarishga zamin yaratadi.
Boshlang‘ich
sinflarda
sinfdan
tashqari
o‘qishga
kichik
yoshdagi
o‘quvchilarni ta’lim olishida qo‘shimcha darsni o‘zlashtirishga tayyorlashning
ajralmas qismi, ta’lim jarayonida ularni ahloqiy-estetik tarbiyalashning muhim
vositasi sifatida qaraladi. Sinfdan tashqari o‘qishning maqsadi, kichik yoshdagi
o‘quvchilarni bolalar adabiyoti va xalq og‘zaki ijodining xilma-xil namunalari bilan
tanishtirish, ularda kitobxonlik madaniyatini tiklab tarkib toptirishdir.
Sinfdan tashqari o‘qish dasturining mazmuniga ko‘ra ta’limning har bir
bosqichida ikki asosiy bo‘lim ajratiladi:
1-bosqichda o‘qish doirasi, ya’ni o‘qitiladigan kitoblar va ularni qaysi
tartibda o‘qish bilan tanishtirish yuzasidan o‘quvchilarga ko‘rsatma beriladi.
2-bosqichda shu o‘quv materiallari asosida bilim, ko‘nikma va malakalar
shakllantiriladi.
Umumiy o‘rta ta’limning Davlat standartlari va o‘quv dasturiga ko‘ra 1-
sinfda sinfdan tashqari o‘qish mashg‘ulotlarida savod o‘rgatish darslarida hosil
qilingan ko‘nikma va malakalar asosida bolalarning ona-vatan, istiqlol, milliy
qadriyatlar haqidagi tasavvurlar-tushunchalari kengaytiriladi, boyitiladi.
Mavzuning o‘rganganlik darajasi:
Umumiy o‘rta ta’limning Davlat standartlari va o‘quv dasturiga ko‘ra 1-
sinfda sinfdan tashqari o‘qish mashq’ulotlarida savod o‘rgatish darslarida hosil
qilingan ko‘nikma va malakalar asosida bolalarning ona vatan, istiqlol, milliy
qadriyatlar haqida ta’lim sohasida Q.Shodiyeva, F.R.Qodirova, M.R.Qodirova,
Y.Razbayeva, Q.Abdullayeva, K.Nazarov, Sh.Yo‘ldosheva, K.Qosimova,
S.Matchonov, Sh.Sariyev, O.Roziqov, M.Mahmudov, B.Adizov, A.Hamroyev va
boshqalar qator o‘quv qo‘llanmalar, darsliklar, uslubiy qo‘llanmalar yaratganlar.
Kurs ishining maqsadi: Boshlangʻich sinfda sinfdan tashqari o`qish
darslarinri o`rganish va ta’lim jarayonida qoʻllashga doir kerakli tavsiyalar ishlab
chiqish .
Kurs ishining predmati: Boshlang`ich sinf o`quvchilarining mustaqil o`qish
ko`nikmalarini shakllantirish metod, usul va vositalari.
Kurs ishining obyekti: Sinfdan tashqari o`qish darslarida o`quvchilarning
mustaqil o`qish ko`nikmalarini shakllantirish jarayoni.
Kurs ishining vazifalari:
- mazkur muammoga oid ilmiy – metodik adabiyotlarni o‘rganish va tahlili;
- boshlang`ich sinflar Davlat ta`lim standarti, ona tili o`quv dasturi va
darsliklarini o`rganish;
- boshlang‘ich ta`lim sinfdan tashqari o‘qish darslarida o`quvchilarning
mustaqil o`qish ko`nikmalarini shakllantirishning hozirgi holatini o`rganish va
tadqiqot ishining vazifalarini belgilab olish;
- boshlang‘ich sinflarda o`quvchilarning mustaqil o`qish ko`nikmalarini
shakllantirishga oid ilg`or tajribalarni kuzatish va ularni takomillashtirish;
- boshlang‘ich sinflarda o`quvchilarning mustaqil o`qish ko`nikmalarini
shakllantirish va rivojlantirishga imkon beradigan ilmiy-metodik tavsiyalarni
ishlab chiqish.
Kurs ishining tuzilishi: kirish, asosiy qism, umumiy xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
II. Asosiy qism:
1. Sinfdan tashqari o‘qishning maqsad va vazifalari
STO‘ning maqsadi o‘qish malakalarini takomillashtirish, kitob tanlay
oladigan, muntazam kitob o‘qiydigan, o‘qilgan kitobni to‘g‘ri baholay oladigan
ongli kitobxonni tarbiyalashdir.
Maktablarda 1959 yildan boshlab maxsus STO‘ darslari tashkil etilgan.
Bunday darslar 1-2-sinfda haftada 1 marta, 3-4-sinfda 2 haftada 1 marta o‘tkazilib
kelindi. Hozirgi dasturga ko‘ra, bunday darslar 1-4-sinflarda 2 haftada bir marta
o‘tkaziladi. Savod o‘rgatish jarayonida esa haftadagi oxirgi alifbe darsining 17-20
daqiqasi ajratiladi.
Sinfdan tashqari o‘qish o‘quv dasturi bilan chambarchas bog‘liq bo‘lib, unda
ko‘zda tutilgan maqsad va vazifalarni amalga oshirishda yaqindan yordam beradi.
Buning uchun o‘quvchilarda kitobxonlik madaniyatini tarbiyalash, ularni oddiy
kitobxondan ijodkor kitobxon darajasiga ko‘tarish talab etiladi. O‘quvchilarda
kitobga havas uyg‘otishda har bir bolaga yakka tartibda yondashish, shaxsiy
qiziqishlarini hisobga olish zarur. Bolalarda kitob ustida ishlash malakasini
shakllantirish ularda kitobxonlik madaniyatini tarbiyalashning muhim omilidir.
Sinfdan tashqari o‘qish mashg‘ulotlari uchun haftadagi oxirgi o‘qish darsining
20 daqiqasi ajratiladi va keyingi bosqichlarda ikki haftada bir marta o‘tkaziladi.
Bunda o‘qish uchun ajratilgan soatlardan foydalaniladi.
Badiiy va ilmiy-ommabop asarlar mustaqil ravishda va izchil o‘qib
borilsagina, o‘quvchilarning dunyoqarashini kengaytirishga, shakllantirishga
xizmat qiladi. Bunda o‘qilgan asarlar yuzasidan suhbatlar o‘tkazish, “Kitob
haftaligi” tashkil etish, asarlar asosida kichik insholar yozishni mashq qilish yaxshi
samara beradi.
Sinfdan tashqari o‘qish tanish bo‘lmagan mualliflarning ham kitoblari
muqovasi, titul varag‘i, kirish so‘zi, mundarijasi va suratlariga qarab asarning
taxminiy mazmunini aniqlash vazifasini amalga oshirishga xizmat qiladi.
Sinfdan tashqari o‘qish darslarning asosiy vazifasi o‘quvchida badiiy
kitoblarni o‘qishga havas uyg‘otish, o‘qigan kitoblari yuzasidan kundalik yurita
olishga o‘rgatish, bolalar adabiyotining mashhur adiblari hayoti va ijodi bilan
elementar tarzda tanishtirish hisoblanadi.
Bolalarda ezgulikka muhabbat, yovuzlikka nafrat uyg‘otish, ularning
bog‘lanishli nutqini o‘stirish, adabiy-estetik tafakkurini yuksaltirish sinfdan
tashqari o‘qish darslarining ham tub mohiyatini tashkil etadi.
STO‘ darslariniig muhim vazifalaridan biri mustaqil o‘qish malakalarini
tarbiyalash hisoblanadi. Buning uchun mustaqil bajarish uchun topshiriqlar berish,
qiziqarli mashq turlaridan foydalanish, eng yaxshi insholarni, taqrizlarni, yozuvchi
haqida to‘plangan ma’lumotlarni o‘qitish, “Tez aytish”, “Topishmoqlar topish”,
“Ifodali o‘qish”, “Maqollar aytish musobaqasi”, “Ertak to‘qish”, “Bilimdonlar
anjumani” kabi ko‘rik-tanlovlar tashkil qilish, muayyan mavzular bo‘yicha savol-
javoblar uyushtirish, o‘yin tarzidagi ish turlaridan foydalanish zarur.
STO‘ sinfda o‘qish bilan uzviy bog‘liq ravishda uyushtiriladi. Sinfda o‘qish
STO‘ uchun zarur bo‘lgan o‘qish malakalarini shakllantiradi, o‘qigan asarni
tushunishga o‘rgatadi, lug‘atni boyitadi. STO‘ qiziqarli va o‘ziga jalb etadigan
faoliyat bo‘lib, bolalarning bilim doirasini boyitadi, qiyoslash uchun material
beradi. Sinfda o‘qish − hayotga tayyorlash vositasi, sinfdan tashqari o‘qish esa
hayotning o‘zidir.
2. Sinfdan tashqari o‘qish dasturining mazmuni
Sinfdan tashqari o‘qish dasturining mazmuni kichik yoshdagi o‘quvchilarda
ona – vatanga muhabbat uyg‘otish maqsadlariga xizmat qiladi. O‘qish bolalarning
nutq boyligini o‘stirish, adabiy-estetik tafakkurini kamol toptirish, mustaqil
fikrlashga o‘rgatishning muhim omilidir. Shuning uchun ham boshlang‘ich ta’lim
tizimida muhim o‘quv predmeti ta’lim berish, kamol toptirish va tarbiyalash
vositasi hisoblanadi.
O‘qishga o‘rgatishning muhim vazifalari quyidagilardan iborat:
boshlang‘ich o‘qish malakalarini (to‘g‘ri va ifodali o‘qishni) takomillashtirish;
bolalarni o‘qigan asarlarining adabiy-estetik xususiyatlarini chuqur idrok etish,
ularda tasvirlangan voqea-hodisalarning mohiyatini anglash va undan muayyan
xulosalar chiqarishga tayyorlash;
bolalarda yuksak axloqiy qarashlar va nafosat tuyg‘usini tarbiyalash;
o‘quvchilarni matn ustida ishlashga o‘rgatish;
o‘quvchilarning atrof-muhit haqidagi bilimlarini boyitish.
Bu vazifalar dasturda berilgan badiiy, adabiy asarlar, jumladan, xalq og‘zaki
ijodi namunalari asosida amalga oshiriladi. Har bir sinf o‘qish dasturi quyidagi
bilimlarni o‘z ichiga oladi:
o‘qish mavzulari va yod olish uchun asarlar
o‘qish ko‘nikmasi va malakalari
matn va bog‘lanishli og‘zaki nutq ustida ishlash
sinfdan tashqari o‘qish
Boshlang‘ich sinflarda sinfdan tashqari o‘qishga o‘quvchilarni ona tilini puxta
o‘zlashtirishga tayyorlashning ajralmas qismi, ta’lim jarayonida ularni axloqiy-
estetik tarbiyalashning muhim vositasi sifatida qaraladi. Sinfdan tashqari
o‘qishning maqsadi, kichik yoshdagi o‘quvchilarni bolalar adabiyoti va xalq
og‘zaki ijodi namunalari bilan tanishtirish, ularda kitobxonlik madaniyatini tarkib
toptirishdir.
Sinfdan tashqari o‘qish dasturning mazmuniga ko‘ra ta’limning har bir bosqichida
ikki asosiy bo‘limga ajratiladi: Birinchi bosqichda o‘qish doirasi, ya’ni
o‘qitiladigan kitoblar va ularni qaysi tartibda o‘qish bilan tanishtirish yuzasidan
o‘quvchilarga ko‘rsatma beriladi. Ikkinchi bosqichda shu o‘quv materiallar asosida
bilim, ko‘nima va malakalar shakllantiriladi.
O‘quvchilar kitob va ularning mualliflari haqidagi bilimlarni bevosita amaliy
faoliyatlari, ya’ni kitob ustida ishlash jaryonida egallaydilar.
Sinfdan tashqari o‘qish mashg‘ulotlari o‘qish darslari bilan bog‘lab olib boriladi.
O‘quvchilar o‘qituvchi rahbarligi ostida avval mavzuga oid bir necha kitob bilan
tanishsalar, keyinroq bolalar yozuvchilarning asarlari bilan tanishadilar, so‘ngra
bolalarning qiziqishlariga mos, ruhiyatlariga yaqin har xil mualliflarning bir
mavzuga doir kitoblarini mustaqil tanlab olishga o‘tadilar.
1-sinfda sinfdan tashqari o‘qish mashg‘ulotlarida savod o‘rgatish darslarida
hosil qilingan ko‘nikma va malakalar asosida bolalarning ona – Vatan, milliy
qadriyatlar haqidagi tasavvur tushunchalari kengaytirilib, boyitiladi.
2-sinfda o‘quvchilar kichik hajmdagi asarlarni o‘qituvchining topshirig‘i va
yordami asosida mustaqil o‘qishga o‘tadilar.
3 va 4-sinflarda sinfdan tashqari o‘qish mashg‘ulotlarida o‘quvchilarning
mustaqil o‘qishlari uchun kishilarning hayoti yorqin tasvirlangan, ularning
ma’naviy-axloqiy turmush tarzi aks ettirilgan badiiy adabiy asarlar tavsiya
etiladi. Jumladan, o‘quv materiali sifati sarguzashtlarga boy asarlar, ona tabiat
saxovati, kishilarning o‘zaro mehr-muhabbati tarannum etilgan, buyuk
ajdodlarimizning olamshumul faoliyatlari ko‘rsatilgan axloqiy-ma’rifiy
hikoyalar, istiqlol to‘g‘risidagi asarlar bilan tanishtirishga ahamiyat berilgan.
O‘quvchilarning bolalar kitobi, gazetasi va jurnallari bilan mustaqil ishlashda
sinf va maktab kutubxonasi bilan hamkorlikni to‘g‘ri yo‘lga qo‘yish, sinfdan
tashqari o‘qish mashg‘ulotlarining samaradorligiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Birinchi sinf o‘quvchilarining kitob bilan mustaqil faoliyatini shakllantirish
uchun sinf kutubxonasi tashkil etiladi.
Ikkinchi sinfda esa kitoblar ko‘rgazmasi mavzular asosida tashkil etiladi.
Masalan, Vatan, istiqlol, tabiat, axloqiy-ma’naviy qadriyatlar, buyuk
ajdodlarimizning qahramonona jasoratlari kabi mavzular shular jumlasidandir.
Bunday kitob ko‘rgazmalari hamda tavsiya etilayotgan kitoblar ro‘yxati
o‘quvchilar saviyalariga mos asarlarni tanlab o‘qishlariga yordam berishi
kerak.
Uchinchi sinf kitoblar ko‘rgazmasida kitoblar mualliflariga qarab tartiblanadi.
Masalan, Q.Muhammadiy, Q.Hikmat, P.Mo‘min, G‘.G‘ulom, Z.Diyor,
A.Obidjon, T.Yo‘ldosh kabi shoirlarning asarlari tavsiya etilgan kitoblar
ro‘yxati va kitob ustida mustaqil ishlash uchun mavzular bo‘yicha kartotekalar
mavjud bo‘ladi.
To‘rtinchi sinfda sinf va maktab kutubxonasidagi mavjud badiiy, tarixiy
adabiyotlar, bolalar gazetasi va jurnalida bosilgan, o‘quvchilar o‘qishi uchun
tavsiya etilgan maqolalarning “Nimani o‘qishim kerak?” sarlavhali katalogini
(mavzusi yoki muallifi bir xil kitoblar va maqolalarning ma’lum tartibda
tuzilgan ro‘yxati) tuzish tavsiya etiladi.
Ikkinchi sinfdan boshlab o‘quvchilarni shahar va tuman kutubxonalari bilan
tanishtirish, sayohatlar uyushtirish tavsiya qilinadi. Uchinchi va to‘rtinchi
sinflarda kitobxon o‘quvchilarni tarbiyalashga, ularning kutubxonalardan
mustaqil foydalanishlariga yordam beradigan adabiy ertaklar, badiiy o‘qish
kabi tadbirlarni o‘tkazish ko‘zda tutildi.
Sinfda va sinfdan tashqari o‘qish boshlang‘ich sinflarda o‘qitiladigan barcha
fan dasturlarining bo‘limlari bilan bevosita bog‘liq. O‘z navbatida ona tili va
to‘g‘ri yozuv, atrofimizdagi olam, tabiatshunoslik, tasviriy san’at va musiqani
o‘rganishda olingan bilim va hosil qilingan ko‘nikmalar o‘qish darslarida
foydalaniladi.
3. Sinfdan tashqari o‘qish darslarini tashkil etish bosqichlari
STO‘ darslari o‘quvchilarda mustaqil kitob tanlash va o‘qish malakalarini
shakllantiradi. Mustaqil o‘qish malakasini shakllantirish 3-bosqichga bo‘linadi:
1. Tayyorlov bosqichi. Bu 1-sinfning savod o‘rgatish davriga to‘g‘ri keladi.
Unga darsning bir qismi − 17-20 daqiqasi ajratilgani uchun “STO‘ ma’lumoti” deb
yuritiladi. Uning o‘ziga xos xususiyatlari shundaki, o‘qituvchi asarni o‘zi tanlaydi,
asarning kichik hajmda bo‘lishiga va boshqa kitob tanlash tamoyillariga e’tibor
beradi. Asarni o‘qituvchining o‘zi o‘qib beradi. O‘quvchilar asarni eshitishga,
eshitganlarini idrok etishga, ularga soddagina baho berishga, asar mazmuni bilan
sarlavhasining mosligini aniqlashga, asar mazmunini hikoya qilib berishga
o‘rgatiladi. Bu bosqichda o‘quvchilar o‘qish gigienasi va kitobga qanday
munosabatda bo‘lish bilan tanishadilar.
2. Boshlang‘ich bosqich. Bu 1-sinfning 2-yarim yilligiga to‘g‘ri keladi. Bu
bosqichda haftada 1 marta 45 daqiqalik dars uyushtiriladi. Asarni o‘qishdan oldin
o‘quvchilar asar nomi va uning muallifi bilan tanishadilar, rasmlarini tomosha
qiladilar, daftarlariga u haqda soddagina qilib muallif va asar nomini yozadilar.
Asar elementar tarzda tahlil qilinadi. Tanlangan asar (kitob) yaxshi o‘qiydigan
o‘quvchiga maxsus tayyorgarlikdan so‘ng o‘qitiladi. Asarning oson o‘qiladigan
o‘rinlarini bo‘sh o‘qiydigan o‘quvchilarga o‘qitish ham mumkin. Bu ularda
o‘qishga qiziqish uyg‘otadi. Bu bosqichda o‘quvchilar har xil tezlikda bo‘g‘inlab
o‘qiydilar. Shuning uchun o‘qituvchi bu jarayonda har bir o‘quvchiga individual
yondashishi, kichik kitobxonni kitobni mustaqil o‘qishga o‘rgata borishi lozim.
3. Asosiy bosqich. Bu bosqich 2-4-sinflarga to‘g‘ri keladi. Bu davrda
o‘quvchilarning o‘qish malakalarni mustahkamlanadi. Bunda o‘quvchilarning
sinfdan tashqari o‘qiganlari baholanadi. Baholashda dastur talablariga asoslaniladi:
o‘qigan kitoblarining sifat o‘zlashtirishiga, miqdoriga, o‘qigan kitobiga munosabat
bildira olishiga e’tibor beriladi. Bunda o‘quvchilar muayyan mavzuga doir bir
necha asarlarni o‘qib keladilar, ularning ayrim o‘rinlarini ifodali o‘qib beradilar,
o‘qigan asarlarini o‘zaro taqqoslaydilar.
Har bir sinfda sinfdan tashqari o‘qilgan barcha asarlarni o‘quvchilarga mos
ravishda
biror
voqeani
sahnalashtirish
mumkin.Bu
boladagi
nutqni
rivojlantirishga,lug‘at
boyligini
oshirishga
yordam
beradi.Shungdek
sahnalashtirilgan asarni tomosha qilgan o‘quvchilarning diqqatilari oshib
xotiralarida saqlash qobiliyati o‘sadi.Hatto sahnalashtirish o‘quvchini har
tomonlama
yo‘naltiradi,ya’ni
aktiyorlik
qobiliyatini
rivojlantiradi,suxandonlik,rejissorlik kabi kasblarda ilk tasavvurlarni o‘rgata
boshlaydi.
Asarni
sahnalashtirishga
davrida
albatta
o‘qituvchi
rahbarlik
qiladi.O‘quvchilar
ifodali
o‘qishlari
o‘quvchilarda
zavq-shavq
uyg‘otib
kitobga,badiiy asarga havas,uni o‘qib o‘rganishga intilish uyg‘toadi.Sinfdan
tashqari o‘qish darslarida o‘qituvchi o‘quvchilarni bolalar yozuvchilari va shoirlar
bilan tanishtirib borishi lozim. Q.Muhammadiy P.Mo‘min, Z.Diyor, A.Obidjon
kabi
yozuvchi
va
shoirlarning
asarlari
o‘quvchilarda
katta
qiziqish
uyg‘otadi.Shuning uchun har bir maktab, ta’lim muasssasi o‘quvchilar o‘rtasida
turli mavzularda ijod ahli bo‘lgan shoir va yozuvchilar bilan uchrashuvlar tashkil
etib turishlari kerak.Bunday uchrashuvlar o‘quvchilarni vatanni madh qilishga uni
sevib ardoqlashga chaqiradi.Kitobni,asarni qanday paydo bo‘lishini,uni hurmat
qilish, asrab-avaylashni o‘’rgatadi.
Xalq badiiy so‘zning yosh avlod tarboyasidagi kuch-qudrati va jozibasiga qadim
zamonlardanoq e’tibor berib kelingan.Badiiy so‘z xalqning barcha madaniy
boyliklarini abadiylashtirgan.Buning uchun esa o‘quvchi albatta og‘zaki xalq ijodni
yaqindan o‘rganishi lozim.Ertaklar-yaxshilikka yetaklar deganlariday o‘quvchi
ertaklar
bilan
tanishar
ekan
mard,jasur,vatanparvar,mehribon
bo‘lishga,topishmoqlar o‘qir ekan,topog‘on,bilimdon,zukko bo‘lishga intiladi.Shu
bilan bir qatorda sinfdan tashqari o‘qish darslarini samaradorligini o‘stirishda
“Sinfdan tashqari o‘qish” burchagini yuritish juda katta ahamiyatga ega.Chunki
“Sinfdan tashqari o‘qish burchagi turlicha bezatilishi mumkin.Bu ishlar
o‘quvchilarning ilg‘or pedagogik mahoratiga va ijodkorligiga bog‘liqdir.”Sinfdan
tashqari o‘qish burchagi” qanday bezatilmasin,u yerda topshiriq,,rasm va shu
kabilarni ishlab ilib qo‘yish uchun taxta yoki kitob javoni bo‘lishi shart.(150x100)
kattalikdagi stend devorga qistirilib,uning tepa qismiga “Sinfdan tashqari o‘qish
burchagi” deb yozub qo‘yiladi. O‘quvchilar navbatdagi sinfdan tashqari o‘qish
darsigacha o‘qishlari uchun tavsiya etiladigan adabiyotlar ro‘yxati unga
joylashtirilishi mimkin. Masalan:“ Do‘stlik” mavzusida sinfdan tashqari o‘qish
burchagi tashkil qilsak ishni quyidagicha bajaramiz.
Tavsiya qilinadigan adabiyotlar:
____________________________
1.”Laylak bilan tulki” O‘zbek xalq ertagi.
2.”Arslon bilan it”. Lev Tolstoy.
3.”Kapalak” Zulfiya. Sherlar to‘plami.
4.”O‘tinchi yigit bilan sher” ertak.
5.”Ko‘ngilchan o‘tinchi” ertak.
Ertak asosida chizilgan sur’atlar va
aplikassiyalar.
_______________________________
O‘qilgan adabiyotlar. O‘quvchilar
tavsiya qiladigan
adabiyotlar.
6.”Asalari bilan pashsha” ertak.
Shunday qilib badiiy adabiyot, bolalar adabiyoti voqelikni haqqoniy aks
ettirish,yorqin obrazlar yaratish bilan bolalarda estetik did va ahloqiy sifatlarni
mujassamlashtradi. Ularda hayot go‘zalligini idrok etishga o‘rgatadi. So‘z san’ati
badiiy asarda o‘z ifodasini topadi.
4. Sinfdan tashqari o‘qishni tashkil etishning samarali usullari
Bugungi kunda maktablarimizdagi o‘quv-uslubiy ishlarni takomillashtirishda
ta'lim va tarbiyaning faol usullaridan, o‘qitishning, nazorat ishlarini o‘tkazishning
maqbul shakllaridan oqilona foydalanish yo‘llarini izlab topish dolzarb masalalarga
aylanib bormoqda.
Ma'lumki, o‘qitish usullari o‘qituvchining o‘quvchiiar bilan muayyan
maqsadlarga erishish yo‘lidagi faoliyatidan tarkib topgan bo‘lib, kimga nimani
qanday o‘rgatish zarurligi haqidagi masalalarni ochib berishga xizmat qiladi.
Shuning uchun o‘quvchilarning bilish faoliyatlarini faollashtirish va ularning
mustaqil, ijodiy fikrlashlari uchun qo‘llaniladigan shakl va usullarni mos ravishda
tanlash kelgusida kadrlar tayyorlashda o‘z samarasini beradi.
Ilg‘or pedagogik texnologiyalarga oid noan'anaviy usullarni boshlang‘ich sinf
o‘qituvchilari o‘z faoliyatlarida qo‘llamoqdalar
. Pedagogik texnologiya - o‘qitish usuli, malum ma'noda ta'lim-tarbiya
jarayonlari, vositalari, shakl va metodlari majmui sifatida o‘quv materiallarini
tanlash, qayta ishlab, o‘quvchilarning kuchiga, o‘zlashtirish xususiyatlariga moslab
metod va vositalarni ishlab chiqish va takomillashtirish tizimidir.
Interfaol usuldan foydalanishning maqsadi: o‘quvchilarda hozirjavoblik
hissini rivojlantirish, bahs- munozara, erkin fikrlashga asoslangan tafakkur tarzini
shakllantirish.
Dars jarayonida “Aqliy hujum”, “Kichik guruhlarda ishlash“, “Charxpalak”,
“Insert”, “Blits-o‘yin”, “Rezyume” kabi interfaol metod va texnologiyalardan o‘rinli
foydalansa dars samaradorligini oshiradi.
Interfaol usuldan foydalanishning maqsadi: o‘quvchilarda hozirjavoblik
hissini rivojlantirish, bahs- munozara, erkin fikrlashga asoslangan tafakkur tarzini
shakllantirish.
Mavzu: Sinfdan tashqari o‘qish - “Bekinib olgan sirg‘acha”. Anvar Obidjon.
Dars turi :yangi bilim beruvchi, fanlararo bog‘langan.
Metod: ifodali o‘qish metodi, suhbat, didaktik o‘yin, muammoli izlanish, munozara, tezkor
savol-javob,
Shakl: jamoa, guruh bilan ishlash, individual ish.
Jihoz: texnik vositalar, plakatlar, hikoyaga oid rasmlar, marker, kley,rag‘bat kartochkalari.
Ta’limiy: to‘g‘ri, ifodali va ravon o‘qish ko‘nikmalarini takomillashtirish, nazmiy asarlar
mazmunini tushunish va tahlil qila bilish. Lug‘at boyligini oshirish.
Tarbiyaviy: o‘g‘irlik va haqlollik haqida tushunchalarga ega bo‘lish, ularni bir-biridan
ajratishni o‘rgatish, kasb va hunarga yo‘naltirish, Vatanga muhabbatni tarbiyalash.
Rivojlantiruvchi: 0‘quvchilaming to‘g‘ri va ifodali o‘qish malakalarini rivojlantirish,
nutqini ,dunyoqarashini o‘stirish.
Dars jarayoni va texnologiyasi
Ishning
nomi
Bajariladigan ish mazmuni
Metod
Vaqt
1-bosqich
Tashkiliy
qism
0‘quvchilar davomati
aniqlanadi. Sinfning darsga
tayyorligi tekshiriladi.
«Tez javob»
didaktik
o‘yini
2 daqiqa
2-bosqich
(Reflek-
siya)
ehtiyojlami
aniqlash
Dars shiori tanlanadi. Dars davo-
mida rioya qilish lozim bo‘lgan
qoidalar belgilanadi.
Didaktik
o‘yin
2 daqiqa
3-bosqich
darsning
borishi.
1.
0‘tgan darsni so‘rab baholash,
o‘qish malakalarini tekshirish.
2.
Rebusni yechish.
3. Hikoya muallifi haqida suhbat
4. Yangi mavzuning bayoni,
kirish suhbati
5. Hikoyani o‘qish
6. Lug‘at ishi.
7. Slayd orqali hikoyaga oid
maxsus tayyorlangan multfilm
qo‘yib ko‘rsatiladi.
8. Topshiriq bilan o‘qitish
9. Dam olish daqiqasi( inglizcha)
suhbat
izlanish
suhbat
suhbat
o‘qish
izoh
namoyish
ifodali
rolli oyin va
qo‘shiq
aytish
5 daqiqa
2 daqiqa
2 daqiqa
2 daqiqa
5daqiqa
3 daqiqa
2 daqiqa
3 daqiqa
1 daqiqa
4-bosqich
mustah-
kamlash
1.Yangi mavzuni mustahkamlash
uchun savollarga javob beriladi,
o‘quvchilarning bilim
darajalariga qarab boshqa
savollardan ham foydalanadi.
2. Muammoli vaziyat yaratish
3.Sahna ko‘rinishi
мuammoli
savol-javob
Izlanish
3 daqiqa
4.Matematika faniga bog‘lash
(quyonning,baqaning,o‘rdakning
savoliga javob berish)
5.Boshqotirma hal etiladi.
6.Moychechak mashqi(atrof-
olam)
7. Ona tili fani bilan
bog‘lanish(Hikoyaning nomini
jarangli va jarangsiz undoshlar
bo‘yicha tahlil qilish)
izlanish
munozara
Izlanish
Tarmoqlash
Tahlil
2 daqiqa
2 daqiqa
2 daqiqa
2 daqiqa
2 daqiqa
5-bosqich
Baholash
Darsni
yakunlash
0‘quvchilarning darsda ishtiroki
hisobga olinib, reytinggi e’lon
qilinadi, g‘olib guruh aniqlanadi.
Dars yakunlanadi.
2 daqiqa
6-bosqich
Hikoyani o‘qish, qayta
hikoyalash,xulosa yozish, rasm
chizish topshirig‘i beriladi.
tushuntirish
1 daqiqa
DARSNING BORISHI
1. “Mening dostim kompyusha” mavzusi yuzasidan suhbat o‘tkaziladi, uning
mazmuni so‘raladi va matnni o‘qish mashq qilinadi. Matndagi notanish va tayanch
so‘zlar ustida so‘zlaydilar. Matn asosida “Bobodehqonga yordam bering” o‘yini
o‘tkaziladi. Ya’ni matndagi savollarga javob beriladi. 0‘yin shu tariqa davom etadi.
Bunda o‘quvchilar yuk mashinasiga mevalar,sabzavotlar va poliz ekinlarini
ortishga yordam beradilar. Bobodehqon xursand bo‘ladi.
-Bolajonlar,bolalar adiblaridan kimlarni bilasiz?
2. Rebusni yechish.
-Ushbu rebusni yechsak,bugungi hikoyamizning muallifining ismi-sharifi
kelib chiqadi.
-Topdingiz, aynan Anvar Obidjon.
3. Muallif haqida ma`lumot.
Anvar Obidjon-Oz’bekiston xalq shoiri.U
1947-yil
8-yanvarda
Farg‘ona
viloyatining
Oltiariq
tumanidagi
Poloson
qishlog‘ida
tug‘ilgan.ToshDU(hozirgi
O‘zMU)ning
jurnalistika
fakultetini
tamomlagan.”Ona
yer”,”Ey,yorug‘ dunyo”, “Olovjon va uning
do‘stlari”, “Bezgakshamol”,Akang qarag‘’ay Gulmat”va ko‘rlab asarlar mualllifi.U
she’r yozishni juda erta mashq qilgan, 6-sinfidayoq “Guncha” jurnalida
“Shkafcham”degan she’ri chop etiladi.
Adib 1997-yilda “Shuhrat” medali, 2011-yilda “Fidokorona mehnatlari
uchun” ordeni bilan taqdirlangan. “Bekinib olgan sirg‘acha” hikoyasi 1995 yilda
yozilgan.
4. Yangi darsning bayoni, kirish suhbati
- Sirg`acha nima, uni kimlar taqadi?
5. Hikoyani o`qish
BERKINIB OLGAN SIRG`ACHA
Barchinoy tomorqada o`ynab yurib, chap qulog`idagi sirg`achasini yo`qotib
qo`ydi. Dadasi yaqindagina olib beruvdi. Juda chiroyli edi, yam-yashil bargga
o`xshab yasalgan edi. Balki, anavi ariqchaning bo`yida yotgandir-u, Barchinoy
uning tusini o`t-o`lanlardan ajratib ololmayotgandir. Balki, berkinmachoq o`ynagisi
kelib, shunchaki yashirinib turgandir.
Ayam bilib qolsa, rosa achchig`i chiqadi, endi nima qilsam ekan, deb o`yladi
Barchinoy. Sabzi urug`i sochilgan ang`izda dikir-dikir sakrab, tinimsiz tuproq
titkilayotgan chumchuqchani ko`rib, unga yaqin bordi.
–Chumchuqcha, chumchuqcha, - dedi Barchinoy, - menga bozordan
sirg`aсha olib kelib ber.
–Chumchuqcha esa: «Chiriq-chiriq-chiriq... Bozorga borsam, don-dun
sotayotganlar menga tosh otishadi. Bozorga borishdan qo`rqaman», dedi-yu, pir-r
etib uchib ketdi.
–Barchinoy ona tovuqning yonida chiy-chiylab yurgan sap-sariq joʻjalarni
кo`rib, ularni chorlashga tushdi:
–Jip-jip-jip, buyoqqa kelinglar. Menga bozordan sirg`a opkelib bersalaring-
chi, mallatoylarim.
–Jip-jip... Jajji jo`ja bozorga borolmaydi, – deb juvillashdi jo`jalar. Onamizga
jippa-jippa yopishib yurmasak, jichcha-jichcha kaltak yeymiz.
Keyin Barchinoy molxona tuynugining ustidagi kavakdan mo`ralab
qarayotgan musichaga yalindi:
–Musichaxon, musichaxon, menga bozordan sirg`a opkelib ber.
– Quqqu-g`uv, quqqu-g`uv... Men bola ochaman deb tuxum bosib yotibman,
bozorma-bozor sang`ishga vaqtim yo`q, - deya javob qildi musicha va iniga yanada
biqinib oldi.
Shu payt tepadan: «Hey, qiz!» – degan ovoz keldi. Barchinoy qarasa,
yong`oqning baland shoxida semiz bir hakka ko`zini chaqchaytirib turibdi.
-
Men hakkavoyman, shaq-shaq-shaq, - dedi hakka. — Anavi musicha
bilan nimani gaplashayotgan eding, Barchinoy?
Barchinoy bo`lgan voqeani aytib berdi.
Shunda hakka: «Bunaqa ishga, mana, biz vaqt topamiz. Sen menga yong`oq
chaqib tur, men senga oltin sirg`a olib kelib beraman», dedi-da, shoxdagi
yong`oqlarni cho`qib-cho`qib to`ka boshladi.
Barchinoy yong`oqlarni chaqib bo`lguncha, hakka qayoqqadir borib,
tumshug`ida bir juft sirg`a ko`tarib keldi. Sariq-qizg`ish bu sirg`alar rostdan ham
oltin bo`lib, quyoshda yalt-yult tovlanib turardi. Barchinoy bu sirg`alarni kimning
qulog`ida ko`rganini darhol esladi.
–Yo`q-yo`q, - dedi Barchinoy, - o`g`irlik judayam- judayam yomon narsa.
Ertaklardagi o`g`rilar doim jazosini tortishadi. Qing`ir qo`l bo`Isang, sen ham oxiri
bir baloga yo`liqasan.
Barchinoy bu sirg`alarni tanib, mitillaganicha qo`shni hovliga kirib bordi,
bo`lgan voqeani aytib, kelinchak opasiga taqinchog`ini qaytarib berdi. Uzumlar
soyasida bosh yuvayotib, ho`l qilmayin deb yechib qo`ygan sirg`alari pismiq
hakkaga o`lja bo`lganini yosh kelinchak shundagina anglab yetdi.
Bu voqeani eshitib, Barchinoyning kattadadasi nihoyatda sevinib ketdi,
«balli, Barchinim, doim shunaqa aqlli,saxiy bo`lgin», deb peshanasidan o`pdi.
Keyin: «Bozor kuni shaharga borib, o`zim senga zo`r sirg`acha opkelib beraman»,
dedi.
Qayerdadir yashirinib yotgan qaysar sirg`achasini eslab, hanuz yuragi
siqilayotgan Barchinoyning ko`ngli, bu maqtov-alqovlardan so`ng, birdan yorishib
ketdi.
1. Sirg‘a- zirak,xalqa(taqinchoq).
2. Sabzi urug‘i sochilgn ang‘iz- sabzi urug‘i sochilga yer.
3. Jippa-jippa yopishib-qattiq yopishib, oldida yurish.
4. Molxona tuynugi-molxona derazasi,teshigi
5. Biqinib oldi- yashirinib oldi, kirib oldi
6. Lug‘at ishi:
6. Ko‘zini chaqchaytirib-ko‘zini katta ochib, ko‘zini lo‘q qilib
7. Qing‘irqo‘l-egriqo‘l,o‘g‘ri
8. Hanuz- hozirgacha,ayni paytgacha.