SOLIQ SIYOSATI VA UNING ASOSIY YO‘NALISHLARI
1. Soliq siyosati va uning ahamiyati
2. Soliq siyosatining strategiyasi va konsepsiyasi
3. Soliq siyosatining asosiy yo’nalishlari
4. Soliq siyosatining makroiqtisodiy samarasi
1.Soliq siyosati va uning ahamiyati
Jamiyat iqtisodiy taraqqiyoti bir tomondan uning ichki mexanizmiga bog’liq bo’lsa,
ikkinchi tomondan boshqaruvning xarakteriga, ijtimoiy-siyosiy holatga, muvozanatga
bog’liq bo’ladi. Mazkur jarayonda ijtimoiy siyosat alohida rol o’ynaydi. Ijtimoiy siyosat o’z
navbatida ichki va tashqi madaniy-ma`rifiy, siyosiy, iqtisodiy siyosat kabilarga bo’linadi.
Iqtisodiy siyosat ham o’z navbatida moliya, pul-kredit, byudjet, soliq siyosati kabi
turlarda amal qilib, ularni yaxlitligi makroiqtisodiy darajada qonun chiqaruvchi, ijro et uvchi
va sud hokimiyatlari faoliyatlarining asosiy ajralmas qismiga aylanadi. Shu o’rinda soliq
siyosatining mazmuniga to’xtalib o’tadigan bo’lsak, yuqorida qayd etilganidek, soliq
siyosati iqtisodiy siyosatning ajralmas bir bo’lagi bo’lib, davlatning muayyan davrda aniq
maqsadlarga qaratilgan soliq sohasidagi faoliyatidir. U tarkiban soliqlarni joriy etish, soliqqa
oid huquqiy baza yaratish, joriy etilgan soliqlar va soliqsiz to’lovlarni amaliyotda ishlash
mexanizmini shakllantirish va samaradorligini oshirishga qaratilgan davlatning tegishli
vakolatli organlari tomonidan kompleks tarzda olib boriladigan chora-tadbirlar yig’indisidir.
Mamlakat soliq tizimi xususiyatlari, yo’nalishlari, qanday soliqlarning joriy etilishi,
ular o’rtasidagi nisbatni ta`minlash kabi masalalarni soliq siyosati belgilab beradi. Bugungi
kunda respublikamiz soliq siyosatining huquqiy asoslari O’zbekiston Respublikasining
Konstitusiyasi, O’zbekiston Respublikasining Soliq Kodeksi, «Davlat soliq xizmati
to’g’risida»gi Qonuni, hukumatning boshqa soliqqa oid qonun, qarorlari, Prezident
Farmonlari va boshqa me`yoriy hujjatlar bilan izohlanadi. Hozirgi paytda respublikamiz soliq
siyosatining asosi Prezidentimiz tomonidan ishlab chiqilgan va muvaffaqiyatli tarzda
amaliyotda o’z aksini topayotgan iqtisodiy rivojlanishning besh tamoyilidir. Soliq siyosati
ana shu tamoyillar asosida tashkil etilgan bo’lib, soliq sohasidagi samarali chora-tadbirlar
amalga oshirilmoqda.
Soliq konsepsiyasi - soliqlarning yo’nalishlarini aniq ilmiy asoslangan holda amalga
oshirish g’oyalarining yaxlitligidir. Mamlakatimizda soliq konsepsiyasi bozor iqtisodiyotiga
o’tish konsepsiyasiga asoslanadi. Agar soliq konsepsiyasi qanchalik chuqur ilmiy asosga ega
bo’lsa, soliq siyosatining barqarorligi shunchalik mustahkam ta`minlanadi. O’z navbatida
soliq konsepsiyasi esa soliqlar sohasidagi chuqur ilmiy tadqiqot ishlari hamda soliq
amaliyotida orttirilgan boy tajribalarning o’zaro uyg’unligiga asoslangan g’oyalar
samaradorligiga bog’liq bo’ladi.
Soliq siyosati barqarorligini ta`minlashda uning strategiyasi va taktikasi ishlab
chiqilishi lozim. Amalga oshirilishi lozim bo’lgan tadbirlar xususiyati va muddatini e`tiborga
olib soliq siyosati: soliq siyosati strategiyasi va soliq siyosati taktikasiga bo’linadi.
Soliq siyosati strategiyasida muayyan uzoqroq muddatga mo’ljallangan soliqqa oid
iqtisodiy munosabatlarni asosiy yo’nalishlari va chora-tadbirlari ifodalanadi. Bu esa o’z
navbatida ilmiy asoslangan soliq konsepsiyasi bilan bevosita bog’liqdir. Masalan,
respublikamizda jamiyat taraqqiyotining asosiy strategiyasi qilib erkin, ochiq bozor
iqtisodiyotiga, erkin fuqarolik jamiyatiga asoslangan huquqiy, demokratik jamiyat qurish
belgilangan. Soliq borasidagi ustuvor strategik vazifa esa davlat byudjeti va xo’jalik
yurituvchi sub`yektlarni soliqqa oid iqtisodiy munosabatlarida muayyan uyg’unlikni
ta`minlovchi soliq tizimini shakllantirish va shunga mos ravishda takomillashtirib borishdan
iboratdir yoki boshqacha qilib aytganda, soliq siyosati strategiyasi - soliq siyosatining uzoq
muddatli yo’nalishi bo’lib, ijtimoiy va iqtisodiy strategiya belgilab bergan ulkan ko’lamli
vazifalarni kelajakda bajarilishini ta`minlash ko’zda tutilgan moliyaviy tadbirlar
yig’indisidir.
Soliq siyosati taktikasi esa belgilangan soliq siyosati strategiyasi ijrosini ta`minlovchi,
tez-tez o’zgarib turuvchi say`i-harakatlarni bildiradi, ya`ni qisqa muddatli va kichik ko’lamli
moliyaviy chora-tadbirlarni hal qilishga qaratilgan yo’nalishlar majmuasidir. Soliq siyosati
konsepsiyasi soliq siyosati strategiyasiga nisbatan, soliq siyosati strategiyasi esa soliq siyosati
taktikasiga nisbatan barqaror, ya`ni kam o’zgaruvchan bo’lib, ularning barchasi bir-biriga
bog’liq holda, bir-birini to’ldirib turadi hamda yaxlit holda soliq siyosatinining mohiyatini
tashkil qiladi.
Soliq siyosati tarkibiy jihatdan quyidagi yo’nalishlarda amalga oshiriladi:
· mamlakat miqyosida amal qiluvchi soliqlar va soliqsiz to’lovlarni qonuniy joriy etish;
· amal qilayotgan soliqlarni samarali ishlashini ta`minlovchi mexanizm shakllantirish
va takomillashtirish, soliqqa oid qonunlar va boshqa me`yoriy hujjatlarni takomillashtirib
borish;
· soliq siyosatini amalga oshiruvchi tegishli vakolatli organlarni tashkil etish va ularni
ushbu sohadagi vazifalarini belgilash;
· soliqqa tortish tizimini shakllantirishga qaratilgan chuqur ilmiy tadqiqotni amalga
oshirish va ularni joriy etishni tashkil etish.
Respublikamizning mustaqillikka erishishi, o’zining mustaqil soliq tizimini
shakllantirishni ham taqozo etadi. Shundan kelib chiqib, mustaqillikning dastlabki yillaridan
e`tiboran mustaqil soliq tizimini shakllantirishga qaratilgan islohotlar izchillik bilan amalga
oshirila boshlandi va ushbu islohotlarning samarasi o’laroq hozirgi paytga kelib
respublikamizda bir qadar o’ziga xos bo’lgan soliq tizimi shakllantirildi. O’ziga xos bo’lgan
soliq tizimining shaklantirilishini soliq siyosatining samarasi sifatida e`tirof etish mumkin.
Respublikamiz davlatchilik shaklidan kelib chiqib respublikamizda respublika byudjeti
daromadlarini shakllantirishga qaratilgan umumdavlat soliqlari va mahalliy byudjetlar
daromadlarini shakllantirishga qaratilgan mahalliy soliqlar va yig’imlar amal qiladi.
Soliqlarning byudjetlar o’rtasida taqsimlanishi O’zbekiston Respublikasi Soliq Kodeksi bilan
mustahkamlangan bo’lib, unga muvofiq respublikamiz soliq tizimida amal qiladigan har bir
soliq turi u yoki bu byudjetga tushishi qat`iy belgilab qo’yilgan. Shuningdek, Vazirlar
Mahkamasining qaroriga muvofiq ayrim umumdavlat soliqlari mahalliy byudjetlarga
to’liqligicha biriktirilishi yoki ulardan tushumlar respublika va mahalliy byudjetlar o’rtasida
taqsimlanishi mumkin. Ushbu tizim bir necha yillardan buyon mahalliy byudjetlar
kamomadini bartaraf etish maqsadida amaliyotda samarali qo’llanilib kelinmoqda. Shu
o’rinda yuridik shaxslarni soliqqa tortishning muhim tartiblariga alohida to’xtalib o’tish
zarur.
Respublikamiz
soliq
qonunchiligida
hozirgi
vaqtda
soliqqa
tortishning
umumbelgilangan tizimi bilan bir qatorda, amaldagi barcha soliqlar o’rniga yagona soliqni
to’lashni ko’zda tutuvchi soliqqa tortishning alohida tartiblari ham mavjud. Bu tartib
quyidagilar uchun ko’zda tutilgan:
· savdo va umumiy ovqatlanish korxonalari;
· soddalashtirilgan soliqqa tortish tizimidan foydalanayotgan kichik tadbirkorlik
sub`yektlari;
· qishloq xo’jaligi tovarlari ishlab chiqaruvchi korxonalari;
· lotoreyalar, totalizatorlar va tavakkalchilikka asoslangan boshqa o’yinlarni
o’tkazishga ixtisoslashgan yuridik shaxslar;
· tadbirkorlik faoliyatining alohida turlari bilangina shug’ullanuvchi yuridik shaxslar
(bilyardxonalar, qisqa muddatli avtomobil saqlash joylari, bolalar o’yin avtomatlari).
Yuridik shaxslarni soliqqa tortish tartibidagi o’ziga xoslikni mamlakatimiz soliq
tizimining muhim xususiyati sifatida e`tirof etish lozim. Chunki respublikamiz soliq
qonunchiligiga muvofiq bugungi kunda mamlakatimiz iqtisodiyotida muhim bo’lgan sohalar
alohida tartib bo’yicha soliqqa tortilib kelinmoqda.
Shuningdek, mamlakatimiz soliq tizimining muhim xususiyatlari sifatida soliq
to’lovchilarga nisbatan ko’zda tutilgan imtiyozlarni ham qayd etish mumkin.
Jumladan, eksport faoliyatini rag’batlantirishga, xorijiy investisiyalar kirib kelishini
rag’batlantirishga qaratilgan, aholining ijtimoiy shart-sharoitini hisobga olgan holdagi
imtiyozlarni ularning ifodasi sifatida keltirib o’tish mumkin.
Iqtisodiy adabiyotlarda soliq siyosatining asosiy yo’nalishlari sifatida ikki yo’nalish:
korxona va tashkilotlarga nisbatan soliq siyosati va aholining turli ijtimoiy guruhlari uchun
soliq siyosati kabi yo’nalishlarga bo’lib o’rganiladi.
Respublikamiz mustaqilligining dastlabki yillarida davlat soliq siyosatining asosiy
yo’nalishi bozor munosabatlarini qaror toptirishga qaratilgan qator ilmiy asoslangan
soliqlarni joriy etish va shu orqali mavjud soliq tizimini tubdan qayta tashkil etishdan iborat
bo’ldi. Soliq siyosatining keyingi yo’nalishi esa joriy etilgan soliqlarning samarali amal
qilishini ta`minlash maqsadida soliq munosabatlarini amalga oshiruvchi tegishli
muassasalarni tashkil etishga qaratildi.
Bozor iqtisodiyotiga o’tishning birinchi bosqichida soliq siyosatida asosan tashkiliy
jihatlarga e`tibor qaratildi, ya`ni soliqlarni joriy etish va soliq siyosatini bevosita amalga
oshiruvchi tegishli muassasalar shakllantirildi. Bu davrdagi soliq siyosatining asosiy
xususiyatlaridan biri soliqlarning ko’proq fiskal ahamiyat kasb etishida, ya`ni ko’proq e`tibor
davlat byudjeti daromadlarini shakllantirishga qaratildi.
Jahon soliq siyosati tajribasida soliqqa tortishning quyidagi yo’nalishlariga katta
e`tibor beriladi:
· Har xil mulk shakllariga moslangan korxona va tashkilotlarning xo’jalik yuritishiga
mumkin qadar iqtisodiy sharoit yaratish, ularni bozor munosabatlariga kirib borishiga har
tomonlama ko’maklashish;
· Ijtimoiy-zaruriy umumdavlat vazifalarini bajarish uchun davlatni kerak bo’lgan
moliyaviy manbalar bilan ta`minlash;
· Bozor iqtisodiyoti sharoitida yangi ijtimoiy-iqtisodiy omillarni tashkil qilishda
qatnashish, ishsizlarni ish bilan ta`minlash, iqtisodiy nochorlarga yordam berish;
· Aholi turmush darajasini zaruriy me`yorda saqlab turish imkonini izlash va
ta`minlash, soliqqa tortilmaydigan daromad minimumini vaqti-vaqti bilan oshirib borish.
Bunda «iste`mol savatchasi» ma`lumotlarini e`tiborga olish.
Bugungi kunda respublikamizda soliq strategiyasiga ko’ra soliq siyosatining
muhim yo’nalishlari sifatida quyidagilarni qayd etish mumkin:
· soliq yukini yanada pasaytirish,
· yuridik va jismoniy shaxslar daromadlarini soliqqa tortishni takomillashtirish,
· bilvosita soliqqa tortish samaradorligin ta`minlash,
· resurs soliqlariga ko’proq e`tibor qaratish,
· soliq tizimining soddaligiga erishish,
· davlat xarajatlarini optimallashtirish.
Respublikamizda soliq tizimini takomillashtirish jarayonida xo’jalik yurituvchi
sub`yektlarga nisbatan soliq yukini izchil kamaytirishga alohida e`tabor qaratish lozimligi
ko’p bora ta`kidlanmoqda. Bunda birinchi navbatda ularning daromadlaridan undiriladigan
bevosita soliqlarning salmog’ini kamaytirish lozimligi alohida ahamiyatga ega. Buning
natijasida korxonalar ixtiyorida qoladigan mablag’lar ulushining ko’payishi evaziga uning
aylanma mablag’lari miqdorini ko’paytirib borish va optimal darajasini saqlash, ishlab
chiqarishni zamonaviylashtirish, uning samaradorligini oshirish maqsadida ko’proq
investisiya kiritish, xodimlar mehnatini yanada rag’batlantirish imkonini beradi.
Jismoniy shaxslar daromadlarini soliqqa tortilishini takomillashtirish bo’yicha ustuvor
yo’nalish sifatida belgilangan soliq stavkalarini kamaytirish va aholi daromadlarini soliqqa
tortishning uch bosqichli tizimidan ikki bosqichli tizimiga asta - sekin o’tish konsepsiyasini
davom ettirish vazifasi turibdi.
Bevosita soliqlar bo’yicha soliq yukini izchil kamaytirish soliq siyosatining
samaradorligini YaIM ga nisbatan ular tushumining barqaror kamayishi tendensiyasi ham
isbotlaydi. Soliq tizimini takomillashtirishda ustuvor ahamiyat bilvosita soliqqa tortishga
qaratilgan. Bilvosita soliqlar tovarlarga nisbatan qo’shimcha bo’lgani holda, pirovard
natijada ishlab chiqaruvchining moliyaviy holatiga to’g’ridan-to’g’ri ta`sir ko’rsatmaydi
hamda ishlab chiqarishni rivojlantirishga to’sqinlik qilmaydi.
Resurs soliqlari yer, suv va boshqa tabiiy boyliklardan samarali foydalanishni
ta`minlovchi amaliy vosita bo’lgani holda bozor iqtisodiyotida tabiiy resurslardan
foydalanish va kelajak avlodlar uchun saqlash borasida muhim rol o’ynaydi.
Soliqlar davlat faoliyatining moliyaviy manbai bo’lganligidan soliq siyosatini ishlab
chiqishning tashkilotchisi va rahbaridir. Buning uchun davlat o’z qo’lidagi butun kuchini
idoralarini jalb qilib, uni ishlab chiqadi. Bunday tashkilotlarga Moliya Vazirligi, Davlat Soliq
Qo’mitasi va boshqa ilmiy-uslubiy tashkilotlar kiradi. Soliq siyosati muvaffaqiyatli ishlab
ketishi uchun davlat ilmiy izlanish tashkilotlari tuzib, ularning ish yakunlaridan foydalanadi.
Ana shunday tashkilot Vazirlar Maxkamasi qoshidagi ilmiy tekshirish markazi bo’lishi lozim.
Davlat soliq siyosatini ishlab chiqayotganda mavjud soliqlarni yoki yangi kiritilishiga
mo’ljallanayotgan soliqlarni mohiyatini, ahamiyati, kelib chiqish va rivojlanish tarixini
chuqur o’rganish lozim. Ayniqsa, yangi soliqlar joriy qilinishi ilmiy asoslanishi kerak. Bunda
yirik amaliyotchi mutaxassislar va olimlar o’rtasida erkin bahslashuv asosida biror qarorga
kelish zarur. Bu yerda hech qachon bir sohaning mutaxassislari fikri bilangina chegaralanib
qolmaslik kerak, chunki ular o’z manfaatlarini ko’proq ko’zlab, umumdavlat manfaatlarini
ko’ra olmasliklari mumkin. Demak, davlat soliq siyosatini tayyorlovchi va uni to’liq hayotga
tadbiq qilishning tashkilotchilik va boshqaruvchilik rolini bajaradi. Davlatning soliq
siyosatini faol yuritish bozor iqtisodiyotiga muvaffaqiyatli o’tish va uning munosabatlarini
har tomonlama rivojlantirishning muhim omilidir.
Vazirlar
Mahkamasining
5.06.2020
yildagi
“Soliq
ma’muriyatchiligida
zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini keng joriy etishga doir
qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida”gi 359-son qarori qabul qilindi.
Strategiyada quyidagi vazifalar belgilangan: ma’lumotlarni qayta ishlash markazi va
telekommunikatsiya qurilmalarini modernizatsiya qilish, server va dasturiy ta’minotlar xarid
qilish, axborot tizimlari majmuini yagona platformaga o’tkazish, elektron davlat xizmatlari
ko’rsatish sifatini oshirish, katta hajmdagi ma’lumotlarni tezkor tahlil qilish tizimlarini yo’lga
qo’yish. Ushbu vazifalarni amalga oshirish natijasida byudjetga qo’shimcha tushumlar hajmi
20 trln so’mgacha ortishi kutilmoqda.
Hozirgi vaqtda tizimning ma’lumotlar almashish bilan bog’liq bo’lgan bir qator
muammolari mavjud, jumladan:
mavjud ma’lumotlar bazasi hajmining yetarli emasligi;
serverlar xotira hajmining 90% bandligi;
elektron xizmatlar soni 3,8 baravarga, axborot tizimlar soni 2,5 baravarga ortishi
natijasida korporativ tarmoq tezligini oshirish zarurati yuzaga kelganligi;
turli axborot tizimlarining integratsiyalashuvi natijasida ma’lumotlar bazasida katta
yuklanish hosil bo’lganligi;
yagona platforma mavjud emasligi.
Ma’lumotlarni qayta ishlash markazini modernizatsiya qilish doirasida:
ma’lumotlarni qayta ishlash va tahlil qilish tezligi 10 baravargacha oshiriladi;
ma’lumotlar bazasidagi axborotlarni konfidensialligini ta’minlash darajasi 100%
oshadi, tashqi xavflardan himoya qilish hamda ma’lumotlarni xavfsiz va ishonchli
saqlash imkoniyatlari kengayadi;
ma’lumotlar bazasi hajmi 1 petabaytgacha yetkaziladi.
Business Intelligence va Big Data texnologiyalarini joriy etish Strategiyaning asosiy
vazifalaridan biri sifatida kiritilgan. Ularni joriy etish natijasida:
katta hajmdagi ma’lumotlarni qayta ishlash va tezkor tahlil qilish tizimlarini
kengaytirish;
xufyona aylanmalar darajasini keskin qisqartirish va soliq solinadigan baza
kengaytirish;
markazlashgan tizimlar orqali shakllangan ma’lumotlarni qayta ishlash natijasida
bozor kon’yunkturasini o’rganish, tovar va xizmatlarning bozor narxlarini tahlil qilish
hamda prognozlash imkoniyatini yaratish;
xodimlarning 50-60%ida ma’lumotlarni qayta ishlash va tahlil qilish bilan
shug’ullanish imkoniyati paydo bo’ladi.
Soliq organlarining axborot tizimlari majmui to’liq yagona platformaga o’tkazilishi:
ma’lumotlarni kiritish, to’plash, tahlil qilish tizimlarini optimallashtiradi;
ma’lumotlar bazasidagi katta yuklanishlarning oldini oladi;
soliq to’lovchilarning hisobot topshirish jarayonini 5-7 baravargacha yengillashtiradi;
soliq ma’muriyatchiligi va nazoratining mutlaqo yangi tizimini yaratish, shuningdek,
korrupsiyaviy omillarga yo’l qo’ymaslik bo’yicha preventiv va oldini olish choralarini
qo’llashga imkoniyat yaratadi.
Soliq ma’murchiligida biznes jarayonlarni avtomatlashtirilishi biznes jaryonga
sarflangan umumiy vaqtni 20-30%ga qisqartiradi. Shuningdek, Strategiyada soliq
ma’muriyatchiligi tizimini takomillashtiradigan Case Management System, Case Assesment
System tizimlarining yaratilishi nazarda tutilgan: soliq auditi avtomatik shaklda o’tkaziladi,
monitoring qilish, ma’lumot va tahlillardan foydalanish - real vaqt rejimida amalga oshiriladi.
Soliq to’lovchilarga ko’rsatiladigan elektron davlat xizmatlari va ularning mobil
ilovalari sonini ko’paytirish esa soliq xizmati xodimlari bilan munosabatlarda inson omilini
60%ga qisqartiradi. Bu nafaqat korrupsiyaning oldini oladi, balki qog’oz shaklidagi hujjat
ishlarini ham keskin kamaytiradi.
Qaror bilan soliq xizmati organlarining boshqa vazirlik va idoralar bilan axborot
almashinuv tizimlari sonini oshirish ham nazarda tutilgan. Bu choralar soliq to’lovchilarning
majburiyatlari hisobini yuritishga oid yirik hajmdagi axborotlarni elektron tarzda olish, tahlil
qilish va soliq solish bazasini kengaytirishga xizmat qiladi.
Shuningdek,
2020
yilda
O‘zbekiston
Respublikasi
prezidentining
«Soliq
ma'muriyatchiligini takomillashtirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida»gi
qarori qabul qilindi.
Prezidentning mazkur qarori bilan «Soliq ma'muriyatchiligini takomillashtirish strategiyasi»
ham ma'qullangan. Strategiyaning asosiy vazifalari etib qo‘yidagilar belgilab olinmoqda:
· Davlat budjetiga soliq tushumlarining barqarorligini ta'minlash;
· soliq organlari xodimlarining kasbiy mahoratini oshirish va soliq ma'muriyatchiligiga
raqamli texnologiyalarni joriy etish orqali ko‘rsatilayotgan soliq xizmatlari sifatini
yaxshilash;
· barcha toifadagi soliq to‘lovchilar tomonidan soliq majburiyatlarining ixtiyoriy
ravishda bajarish asosida ularning ehtiyojlarini qanoatlantirish uchun soliq organlari va soliq
to‘lovchilar o‘rtasida ishonchli munosabatlarni yaratish;
· soliq majburiyatlarini bajarish bilan bog‘liq bo‘lgan xarajatlarni qisqartirish, barcha
toifadagi tadbirkorlik sub'yektlariga qulay sharoitlarni ta'minlaydigan transparent va barqaror
soliq tizimini shakllantirish;
· soliq to‘lovchilar faoliyatiga aralashishni, shuningdek, davlat soliq xizmati organlarida
«inson omili»ni hamda korrupsiya holatlarining salbiy ko‘rinishlarini kamaytirish imkonini
beradigan tavakkal-tahlil va masofaviy tahliliy ishlar tizimi asosida soliq nazorati tizimini
shakllantirish.
Strategiyaning asosiy yo‘nalishlari etib Soliq siyosatini takomillashtirish va iqtisodiyotda
xufiyona aylanma darajasini qisqartirish, jumladan, 2021 yilga kelib jismoniy shaxslarning
daromad solig‘ini to‘lovchilarni 1,5 baravar, QQSni to‘lovchilarni 2 baravar hamda resurs
soliqlari va mol-mulk solig‘i to‘lovchilarni 2 baravar ko‘paytirish; Xizmat ko‘rsatishga
yo‘naltirilgan soliq xizmatlarini rivojlantirish; Soliq tavakkalchiliklarini baholash tizimini
joriy qilish va soliq hisobini takomillashtirish; Davlat soliq xizmati organlari faoliyatini
yanada takomillashtirish; Davlat soliq xizmati organlarida korrupsiyaga qarshi kurashish
mexanizmlarini rivojlantirish belgilanmoqda.
Strategiyadan kutilayotgan natijalar orasida to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar
sur'ati o‘sishiga erishish, soliq tekshiruvlari sonini qisqartirish, soliqlarning undirilish
darajasi oshirish, shuningdek, O‘zbekistonning xalqaro reytinglardagi pozitsiyalari,
ishbilarmonlik faolligining indeks ko‘rsatkichlari yaxshilanishi ham bor.
4. Soliq siyosatining makroiqtisodiy samarasi
Iqtisodiyotning samarali rivojlanishi ko’p darajada davlat tomonidan iqtisodiy
jarayonlarni boshqarishni to’g’ri tashkil etishga bog’liq bo’lib qolmoqda. Shu tufayli ham
O’zbekiston Respublikasining bozor munosabatlariga o’tish xususiyatlaridan biri davlatning
iqtisodiy o’zgarishlarning tashabbuskori va bosh islohotchisi qilib belgilanganidir.
Bozor munosabatlariga o’tishning qiyin davrida aholining manfaatlarini faqat kuchli
qayta taqsimlash vositasiga ega bo’lgan davlatgina himoya qilishga qodirdir. Bozor
iqtisodiyotiga o’tishning dastlabki yillaridanoq davlat iqtisodiyotni tartibga solishda
soliqlardan ushbu konsepsiyaga asoslangan holda foydalanib kelmoqda. Bozor iqtisodiyoti
sharoitida mamlakat iqtisodiyotining rivojlanish darajasi, boshqa ko’pgina omillar bilan bir
qatorda, unga nisbatan yurgizilayotgan soliq siyosatiga ham bevosita bog’liqdir. Davlat soliq
siyosatini ishlab chiqib va uni hayotga tatbiq etib, iqtisodiy rivojlanishga ijobiy yoki salbiy
ta`sir ko’rsatadi. Shu boisdan davlat soliq siyosati orqali makroiqtisodiy samaradorlikka
erishishi mumkin. Soliq siyosatini amalga oshirishda xizmat qiladigan soliq dastaklari
(imtiyozlar, stavkalar, soliqqa tortiladigan bazani shakllanishi va boshqalar) kuchli ta`sir
etuvchi va qiyin boshqariladigan soliq qurollaridir. Masalan, soliq to’lovchilarga keng soliq
imtiyozlarini berish byudjetning daromadlarini shakllantirish nuqtai nazaridan butunlay
teskari oqibatlarga olib kelishi mumkin. Boshqa tomondan esa, soliq imtiyozlarining har
tomonlama bekor qilinishi tadbirkorlik faolligiga salbiy ta`sir ko’rsatishi va korxonalarning
ishlab chiqarish hamda noishlab chiqarish sohalariga kapital qo’yilmalarning sezilarli
kamayishiga sabab bo’ladi. Buning oqibatida ba`zi tarmoqlardagi mavjud muvozanat
buziladi.
O’zbekiston Respublikasida mustaqillik yillarida yurgizilayotgan iqtisodiy siyosatning
tarkibiy qismi bo’lgan soliq siyosati mustaqil ravishda yurgizilayotgan soliq siyosati
hisoblanib, uning markaziy vazifalaridan biri sifatida respublikamizda bozor munosabatlarini
qaror toptirish va uni rivojlantirishga xizmat ko’rsatish qaralmoqda. Bozor iqtisodiyoti
sharoitida tadbirkorlik muhitini yaratish va uni rivojlantirish alohida ahamiyat kasb etganligi
uchun soliq siyosati ham bizning respublikamizda tadbirkorlikni qo’llab-quvvatlashga
qaratilganligi,shak-shubhasizdir.
Bir vaqtning o’zida puxta ishlab chiqilgan soliq siyosatining hayotga qanday tadbiq
etilishi shu siyosatni amalga oshirishda qo’llanilishi lozim bo’lgan soliq mexanizmiga uzviy
bog’liqdir.
Soliq siyosatining makroiqtisodiy holatga ta`siri juda katta bo’lib, mamlakatda
yaratiladigan yalpi ichki mahsulot va milliy daromadning o’zgarishi soliq siyosatining
samarasiga bevosita bog’liqdir. Soliq siyosatining makroi qtisodiy holatga ta`sirini
soliqlarning yalpi talab va yalpi taklifga, investision muhitga, iste`molga, iqtisodiy
barqarorlikka ta`siri kabilar bilan baholash mumkin.
Soliq siyosatini amalga oshirishda muhim bir mezon bo’lib soliq stavkalari
hisoblanadi. Soliq stavkalarining o’zgartirilishi bevosita talablar yig’indisiga ta`sir qiladi.
Iste`molning ham, investisiyalarning ham hajmi soliqlarning katta-kichikligiga bog’liq
bo’ladi. Masalan, byudjetga soliq tushumi kamayib, davlat xarajatlari avvalgicha qolgan
paytda iste`mol va investisiya xarajatlarining o’sishi
rag’batlantiriladi.
Yalpi talab qanchalik ko’paygani bilan u iqtisodiyotni ishlab chiqarish imkoniyatlari
(mavjud resurslar va texnologiyalarning shartli miqdori va sifati) doirasidan tashqariga «surib
qo’yishga» qodir bo’lmaydi. Ishlab chiqarish imkoniyatlari chegarasiga yaqinlashganda
yig’ma talabning o’sishi asosan real
ishlab chiqarishning emas, balki narxlarning ko’tarilishi hisobiga ro’y beradi. Binobarin,
rag’batlantiruvchi soliq-byudjet siyosati iqtisodiyot pasayish vaziyatida bo’lgandagina
chinakam ijobiy samara beradi. Soliq siyosati olib borilayotganda qisib chiqarish deb
ataladigan vaziyat bilan to’qnashuv ro’y beradi. Masalan, davlat xarajatlari o’zgarmay turgan
sharoitda soliq tushumlari kamaydi (yoki aksincha, davlat xarajatlari ko’payib, soliq
tushumlari esa avvalgi darajasida qoldi). Davlat xarajatlari va daromadlari o’rtasidagi
farqning ortishini (byudjet kamomadining o’sishini) davlat qarzlar hisobiga qoplashga
majbur. Bunda davlat obligasiyalar chiqarishi mumkin, bu obligasiyalarning sotilishi moliya
bozori mablag’laridan foydalanish imkonini beradi. Bunday sa`y-harakat moliya bozorida
milliy jamg’armalar taklifi kamayishiga olib keladi. Natijada foiz stavkalari ko’tariladi va
xususiy investisiyalar hajmi tushib ketadi. Biz ko’rgan holatda soliqlarning kamayishi tufayli
kelib chiqqan byudjet kamomadining o’sishi xususiy investisiyalarni «surib chiqaradi»ki,
buning natijasi o’laroq, yalpi talab darajasi o’zgarmay qoladi.
Binobarin, qisqa muddat ichida surib chiqarish samarasi amal qilmaydi yoki
sezilmaydigan darajada ro’y beradi: moliya bozori takomillashmagani (korxonalar kapital
mablag’ sarflash uchun pul oladigan kredit haqidagi bitimlar ilgari tuzib qo’yilgani) sababli
investisiyalar va jamg’armalar uzoq istiqboldagina tenglashadi.
Soliq siyosatining samaradorligi sof eksport samarasi bilan cheklanadi. Biz
aniqlaganimizdek, soliqlarning kamaytirilishi milliy jamg’armalar miqdorini kichraytiradi
hamda ichki foiz stavkalarini kattalashtiradi. Bunday vaziyat oqibatda faqat ichki (milliy)
investisiyalarning qisqarishigagina emas, balki mamlakatga chet el kapitalining oqib kirishi
tezlashishiga ham olib keladi. Mazkur holatda xorij investisiyalari o’sib borayotgan ichki
foizli stavkalar bilan rag’batlantiriladi. Chet el kapitalining oqib kelishi milliy valyutaga
talabni oshiradi. Natijada valyuta kursi ko’tariladi, sof eksport miqdori qisqaradi. Valyuta
kursi ko’tarilganida milliy tovarlar jahon bozorida ancha qimmatlashadi, xorij tovarlari esa
ichki bozorda arzonlashadi. Shunday qilib, soliqlarni kamaytirish tufayli jamiyat
xarajatlarining kengayib ketishi eksportning qisqarishi va importning o’sishi bilan bog’liq
yalpi talabning pasayishi hisobidan qisman tekislanadi. Bunday samara qayd etilgan valyuta
kurslari sharoitida amal qilmaydi: soliqlar kamaytirilganida valyuta kursi avvalgi darajasida
qoladi hamda sof eksport tegishli ravishda o’zgarmaydi.
Yuqoridagilardan xulosa qilib aytish mumkinki, rag’batlantiruvchi soliq siyosati faqat
qisqa muddatli turkumiy tebranishlar oqibati bo’lgan iqtisodiy pasayish sharoitida, faqat qayd
etilgan valyuta kurslari paytida sezilarli makroiktisodiy samara beradi. Vaqtning uzoq
oraliqlarida esa u ta`sirli bo’lmaydi. Endi soliqlarni qisqartirish oqibatlarini yalpi taklifga
ta`sirini ko’rib chiqaylik. Mazkur tadbirning samarasi shundan iboratki, bunda taklifning egri
chizig’i o’ngga qarab siljiydi - soliqlarning pasaytirilishi xarajatlarning qisqarishini (bu holat
tadbirkorlarni ishlab chiqarishni kengaytirishga rag’batlantiradi) hamda «sof» ish haqining
o’sishini (bu holat esa yollanma xodimlarni mehnat taklifini ko’paytirishga rag’batlantiradi)
anglatadi. Bunda (soliqlarning kamaytirilishi oqibatida) yalpi talab odatda yalpi taklifga
nisbatan ko’proq o’sib boradi. Shuning uchun ham ishlab chiqarishning kengayishi bilan bir
qatorda narxlarning umumiy darajasi ko’tarilishi kuzatiladi.
Biroq yig’ma taklif darajasining o’zgarishi uzoq davom etadigan murakkab jarayondir.
Shuning uchun ham makroiqtisodiy barqarorlik maqsadiga erishish uchun davlat eng avvalo
yalpi taklifga emas, balki yalpi talabga ta`sir ko’rsatishga intiladi. Buning ustiga, hozirgi
zamon iqtisodchilarining aksariyati hisoblashicha, makroiqtisodiy beqarorlik (iqtisodiy
turkumlar) asosan yig’ma talab beqarorligining oqibatidir. Masalan, iqtisodiyot yalpi
talabning salbiy o’zgarishi ta`siri tufayli pasayish jarayonini boshdan kechirmoqda. Bunday
holatda davlat jamiyatning yig’ma xarajatlarini soliqlarni kamaytirish va davlat xarajatlarini
kengaytirish vositasida
rag’batlantirishga
intiladi. Agar hukumat iqtisodiyotning
«zo’riqishi»dan xavotirlansa yoki pulning qadrsizlanish sur`atlarini sekinlashtirishni istasa, u
holda o’zining moliya siyosatini qattiq olib borishda soliqlarni oshirishi va davlat xarajatlarini
qisqartirishi lozim bo’ladi.
Nazorat uchun savollar
1. Soliq siyosati nima va uning ahamiyati nimada?
2. Soliq siyosatining strategiyasi?
3. Soliq siyosatining konsepsiyasi?
4. Soliq siyosatining asosiy yo’nalishlarini sanang?
5. Soliq siyosatining makroiqtisodiy samarasi nimalarda aks etadi?