KURS ISHI
SUD TARKIBI
Reja:
I.Kirish
II.Asosiy qism
1. Sud tarkibining mohiyati
2. Sud tarkibining asosiy turlari
3. Sud tarkibini belgilovchi omillar
4. Qonunchilikda sud tarkibi
III. Xulosa
IV. Foydalanilgan adabiyotlar
KIRISH
Hozirgi zamonaviy yurisprudensiya har tomonlama strategik ahamiyatga
ega boigan islohotlami amalga oshirishni va ustuvor yo‘nalishlar ijrosini
ta’minlashni maqsad qilib qo‘ygan. Ushbu maqsad va vazifalar sohada yuqori
bilimli, malakali, keng dunyoqarashga ega, jahon standartlariga toia javob
beradigan, eng asosiysi, o‘qishga va o‘rganishga ishtiyoqi baland, mustaqil
fikrlay oladigan, mushohada va tahlil qilishga qobiliyatli kadrlar tayyorlashni
taqozo etmoqda. Shu ma’noda zamonaviy yuridik fanning yutuqlarini inobatga
olgan holda o‘quv va ilmiy adabiyotlar yaratish bugungi kun ijodkorining
birlamchi vazifasi sanaladi. Yuridik fan va taiim tizimini tubdan takomillashib
borayotganligi, milliy yurisprudensiya ilmiy maktablarining shakllana
boshlagani, o‘zbek olimlarining xalqaro maydondagi nufuzi tobora oshib
borayotganligi, milliy ishlanmalarning jahon miqyosida reytingi yuqori
bazalarga kiritib borilishi, respublikamizda yanada raqobatbardosh, milliy
ilmiy tadqiqotlar yaratishni taqozo etmoqda. Bir so‘z bilan aytganda,
Muhtaram Prezidentim iz Sh.M . Mirziyoyevning«Biz hech qachon mehnatdan
qochmaydigan, qiyinchilikdan qo‘rqmaydigan, adolatni qadrlaydigan, azmu
shijoatli buyuk xalqmiz» degan purma’no so‘zlari har sohada har bir kasb
egasiga yaratuvchanlik va ijodkorlik tuyg’usini bag’ishlashi ayni haqiqat.
Shuningdek, global pandemiya sharoiti talablari ham taiim tizimini qulay,
tezkor, o‘zlashtirish va o’rganish oson boigan adabiyotlar bilan ta’minlashni,
o‘quv adabiyotlarini masofaviy o‘qitish shakliga moslashtirish, talaba
(o‘quvchi) ning onlayn platformalarga joylashtirilgan adabiyotlardan
foydalana olish ko‘nikmasini va mustaqil o‘rganish qobiliyatini hisobga olgan
holda yaratish muallifdan katta tajriba, zamonaviy yondashuv va
yaratuvchanlik munosabatini talab etadi.
Fuqarolik protsessual huquqi deganda fuqarolik ishlarini ko‘rishda odil
sudlovni amalga oshirish jarayonida sud va protsess ishtirokchilari o‘rtasidagi
ijtimoiy huquqiy munosabatlarning fuqarolik protsessual huquqi normalari
bilan tartibga solinishi va bu boradagi fuqarolik protsessual huquqiy
munosabatlar tizimini o’rganuvchi huquq tarmog‘i, fan sohasi tushuniladi.
Fuqarolik protsessi – bu sud tomonidan fuqarolar, tashkilotlar, davlat idoralari
yoki boshqa yuridik shaxslar o‘rtasidagi huquqiy nizolarni ko‘rib chiqish
jarayoni. Bu jarayonda tomonlarning fuqarolik huquqlari va majburiyatlarini
belgilash, ularni himoya qilish, tiklash yoki nizolarni hal qilish maqsad
qilingan.
Fuqarolik protsessi quyidagi bosqichlardan iborat bo‘ladi:
Da'voni kiritish – Da'vogar fuqarolik nizosini hal qilish uchun sudga
da'vo arizasini taqdim etadi. Arizada nizo sabablari, da'vogarning talab va
dalillari bayon qilinadi.
Tayyorgarlik bosqichi – Sud arizani qabul qilganidan so‘ng, ishni ko‘rib
chiqishga tayyorgarlik ko‘radi. Bu bosqichda sud taraflarga nizo mohiyati va
sud jarayoni haqida ma'lumot beradi, dalillarni yig‘adi va ekspertlar,
guvohlarni chaqirishi mumkin.
Sud majlisi – Asosiy bosqich bo‘lib, unda taraflar o‘z dalil va faktlarini
taqdim etadilar, guvohlar so‘roq qilinadi, ekspertlar xulosalari tinglanadi va sud
nizo bo‘yicha huquqiy baholash o‘tkazadi.
Sud qarori – Sud ishni ko‘rib chiqib, tomonlarning huquq va
majburiyatlarini belgilab, qaror chiqaradi. Qaror taraflarga o‘z vaqtida
yetkaziladi.
Apellyatsiya va kassatsiya – Agar taraflar sud qaroridan norozi bo‘lsa,
ular yuqori instansiya sudlariga shikoyat qilishlari mumkin. Apellyatsiya sudi
qarorni qayta ko‘rib chiqadi, kassatsiya esa faqat qonuniylikka asoslangan
tekshiruvni amalga oshiradi.
Ijro bosqichi – Sud qarori qonuniy kuchga kirgandan so‘ng, qaror ijroga
yo‘naltiriladi va sud ijrochilari tomonidan amalga oshiriladi.
Fuqarolik protsessi O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik protsessual
kodeksiga asosan o‘tkaziladi va uning asosiy vazifasi nizolarni adolatli va
qonuniy hal qilishdir.
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI FUQAROLIK PROTSESSUAL
KODEKSI
3-bob. Sud tarkibi
17-modda. Fuqarolik ishining yakka tartibda va hay’atda ko‘rilishi
Fuqarolik ishi (bundan buyon matnda ish deb yuritiladi) birinchi
instansiya sudida sudya tomonidan yakka tartibda ko‘riladi. Sudya ishni yakka
tartibda ko‘rayotganda va hal qilganida u sud nomidan ish yuritadi.
Muayyan ishni ko‘rish uchun sud tarkibi sudyalarning ish hajmi va
ixtisoslashuvi hisobga olingan holda, sud tarkibini shakllantirishga sud
muhokamasi natijasidan manfaatdor bo‘lgan shaxslarning ta’sir ko‘rsatishi
istisno etiladigan tartibda, avtomatlashtirilgan axborot tizimidan foydalangan
holda shakllantiriladi.
Ishni apellyatsiya, kassatsiya va taftish instansiyasi sudlarida ko‘rish
uch nafar sudyadan iborat tarkibda hay’atda amalga oshiriladi.
Ishni O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudining Rayosatida taftish
tartibida ko‘rish Rayosat a’zolarining ko‘pchiligi hozir bo‘lganda amalga
oshiriladi.
Ish hay’atda ko‘rilayotganda sudyalardan biri sud majlisida raislik
qiladi.
Ishni ko‘rish va hal etishda barcha sudyalar teng huquqlarga ega
bo‘ladi.
18-modda. Sud tarkibining o‘zgarmasligi
Bir sudya yoki sud tarkibi tomonidan ko‘rilishi boshlangan ish shu
sudya yoki sud tarkibi tomonidan ko‘rib tugatilishi lozim.
Sudya yoki sudyalardan biri quyidagi hollarda almashtirilishi mumkin:
o‘zini o‘zi rad qilish yoki sudyani rad qilish ushbu Kodeksda
belgilangan tartibda arz qilingan va qanoatlantirilganda;
sudya yo‘qligi tufayli ishni o‘z vaqtida ko‘rishning imkoniyati
bo‘lmaganda.
Sudya almashtirilgandan so‘ng ishni ko‘rish boshidan boshlanadi.
19-modda. Sud tomonidan masalalarni hal qilish tartibi
Ishning muhokamasi chog‘ida yuzaga keladigan barcha masalalar
sudya tomonidan yakka tartibda, ishni sudyalar hay’ati ko‘rayotganda esa
sudyalarning ko‘pchilik ovozi bilan hal etiladi.
Masala hay’at tarkibida hal qilinayotganida sudyalarning birortasi ham
ovoz berishda betaraf qolishga haqli emas. Raislik qiluvchi hammadan keyin
ovoz beradi.
Ozchilik tomonida qolgan sudya sud hujjatini imzolashi shart va
alohida fikrini yozma shaklda bayon qilishga haqli. Sudyaning alohida fikri
konvertga solinib muhrlangan holda ishga qo‘shib qo‘yiladi, biroq o‘qib
eshittirilmaydi. Ishda ishtirok etuvchi shaxslar sudyaning alohida fikri bilan
tanishtirilmaydi. Yuqori instansiya sudi sudyaning alohida fikri bilan
tanishishga haqli.
20-modda. Ishni ko‘rishda sudyaning takror ishtirok etishiga yo‘l
qo‘yilmasligi
Ishni birinchi instansiya sudida ko‘rgan sudya, agar sudning hal qiluv
qarori apellyatsiya, kassatsiya yoki taftish instansiyasi sudi tomonidan bekor
qilingan bo‘lsa, bu ishni takroran ko‘rishi mumkin emas, bundan yangi
ochilgan holatlar bo‘yicha ishlarni ko‘rish, shuningdek sirtdan ish yuritish
tartibida qabul qilingan hal qiluv qarorini qayta ko‘rish hollari mustasno.
Ishni birinchi instansiya sudida ko‘rgan sudya shu ishni apellyatsiya,
kassatsiya yoki taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etishi mumkin
emas.
Ishni apellyatsiya instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya shu
ishni birinchi instansiya, kassatsiya yoki taftish instansiyasi sudida ko‘rishda
ishtirok etishi mumkin emas.
Ishni kassatsiya instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya shu
ishni birinchi instansiya, apellyatsiya yoki taftish instansiyasi sudida ko‘rishda
ishtirok etishi mumkin emas.
Ishni taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya shu ishni
birinchi instansiya, apellyatsiya yoki kassatsiya instansiyasi sudida,
shuningdek ishni yuqori instansiya sudida taftish tartibida qayta ko‘rishda
ishtirok etishi mumkin emas.
Fuqarolik ishi - ishda ishtirok etuvchi shaxslar, fuqarolik sud ishlarini
yuritishning boshqa ishtirokchilari sudga taqdim etgan yoki sud tomonidan
talab qilib olingan hujjatlar va sud hujjatlari asosida sud tomonidan
shakllantiriladi.
Fuqarolik ishi elektron shaklda shakllantirilishi mumkin.
Elektron shaklda shakllantirilgan fuqarolik ishining qog‘ozdagi
ko‘chirma nusxasi bo‘lishi mumkin.
Fuqarolik ishi elektron shaklda shakllantirilgan taqdirda, ishda
ishtirok etuvchi shaxslar va fuqarolik sud ishlarini yuritishning boshqa
ishtirokchilari hujjatlarni sudga elektron shaklda taqdim etishga haqli. Ishda
ishtirok etuvchi shaxslar va fuqarolik sud ishlarini yuritishning boshqa
ishtirokchilari sudga taqdim etgan yozma hujjatlar ishga elektron shaklda
qo‘shib qo‘yiladi, shundan so‘ng yozma hujjatlar ularni taqdim etgan
shaxslarga qaytariladi.
Fuqarolik ishi elektron shaklda shakllantirilgan taqdirda, sud hujjatlari
sudьyaning (sudyalarning) elektron raqamli imzosi bilan tasdiqlanadi, sud
majlislarining hamda protsessual harakatlarning bayonnomalari esa raislik
qiluvchining va sud majlisi kotibining elektron raqamli imzosi bilan
tasdiqlanadi. Elektron shaklda shakllantirilgan fuqarolik ishini boshqa sudga
yoki o’zga organga o‘tkazish axborot tizimi orqali amalga oshiriladi. Sud
ko‘rilayotgan va hal etilayotgan masala bo‘yicha hal qiluv qarori, ajrim, qaror
va buyruq qabul qiladi. Birinchi instantsiya sudi ishni mazmunan ko‘rish
natijalari bo‘yicha hal qiluv qarori qabul qiladi, ayrim hollarda esa sud buyrug‘i
qabul qiladi. Apellyatsiya, kassatsiya instantsiyasi sudi ishni ko‘rish
natijalari bo‘yicha ajrim chiqaradi.
Sud qonunda o‘zining vakolatiga kiritilgan ma’muriy huquqbuzarlik
to‘g‘risidagi ishni
ko‘rish
natijalari
bo‘yicha
qaror
chiqaradi.
Sud
ish mazmunan hal etilmaydigan masalalarni ko‘rish natijalari bo‘yicha
ajrim chiqaradi. 2018 yilning 1 aprelidan amalga kiritilgan O‘zbekiston
Respublikasining yangi tahrirdagi Fuqarolik protsessual kodeksining 44-bobi
“Apellatsiya instansiyasi sudida ish yuritish” deb nomlandi. Mazkur bobda
apellatsiya shikoyati (protesti) berish tartibi, muddati, apellatsiya shikoyatlarini
(protestlarini) ko‘rib chiqadigan sudlar, apellatsiya instansiyasi sudining
vakolatlari, birinchi instansiya sudining ajrimlari ustidan apellatsiya tartibida
shikoyat qilish (protest keltirish) huquqi, ularni ko‘rib chiqish tartibi bilan
bog‘liq qator masalalar o‘z ifodasini topdi. Shu o‘rinda apellatsiya so‘zining
ma’nosiga to‘htalib o‘tsak. Apellatsiya so‘zi “appelatio” – lotin tilida
“murojaat” degan ma’noni anglatadi. Apellatsiya – sud ishlarini yuritishda
fuqarolik, xo‘jalik va jinoyat ishlari bo‘yicha birinchi instansiya sudlarida
chiqarilgan va qonuniy kuchga kirmagan qarorlar, hal qiluv qarorlari, ajrimlar
va hukmlarni yuqori instansiya sudi tomonidan qayta ko‘rish bilan bog‘liq
munosabatlarni tartibga soluvchi instansiya hisoblanadi. Apellatsiya birinchi
instansiya sudining qonuniy kuchga kirmagan hal qiluv qarori (ajrimi) ustidan
shikoyat qilish va yo‘l qo‘yilgan xatolarni tekshirish usuli darajasidan fuqarolik
protsessual huquqi sohasining mustaqil institutiga aylanib ulgurgan. Yuridik
fanlar nomzodi R.A.Xusainovaning fikricha “apellatsiya – birinchi instansiya
sudining qonuniy kuchga kirmagan hal qiluv qarori (ajrimi) qonuniy, asosli va
adolatli ekanligini aniqlash, mavjud sud xatolarini bartaraf etish maqsadida ish
uchun ahamiyatli bo‘lgan yuridik va faktik holatlarni tekshirish orqali ishni
mazmunan qayta ko‘rish uchun apellatsiya instansiyasi sudida qo‘zg‘atilgan ish
yuritishning tartibini belgilovchi hamda fuqarolik protsessual huquqining
fuqarolik ishini to‘g‘ri hal etish va birinchi instansiya sudining faoliyatini
nazorat qilishni ta’minlashga qaratilgan normalari tizimidan iboratdir”.
Ta’kidlash kerakki, sud qarorlarining qonuniy, asosli va adolatli ekanligi
yuzasidan tekshiruv prokuror bergan protest asosida qo‘zg‘atilishi alohida
ahamiyat kasb etadi. Zero, amaldagi qonunchilik prokuror tomonidan protest
keltirish jarayonida bir qator imtiyozlarni nazarda tutadi. Bular avvalo prokuror
protesti uchun davlat bojining undirilmasligidir. Qolaversa, protest ishning
qanday hal etilishidan moddiy manfaatdor bo‘lmagan, zimmasiga qonun
ustuvorligini ta’minlash, qonuniylikni mustahkamlash, fuqarolarning huquqlari
hamda erkinliklarini, jamiyat va davlatning qonun bilan qo‘riqlanadigan
manfaatlarini, O‘zbekiston Respublikasi konstitutsiyaviy tuzumini himoya
qilish, huquqbuzarliklarning oldini olish va profilaktika qilish kabi muhim
vazifalar yuklatilgan prokurorlar tomonidan keltirilishi sud qarorlarining
kelajakda qonuniyligini ta’minlashga xizmat qiladi. O‘zbekiston Respublikasi
Fuqarolik protsessual kodeksining 373-moddasiga ko‘ra, ishda ishtirok etuvchi
shaxslar, shuningdek ishda ishtirok etishga jalb qilinmagan, ammo huquq va
majburiyatlari haqidagi masala sud tomonidan hal etilgan shaxslar sud
hujjatining qonuniy, asosli va adolatli ekanligini tekshirish haqidagi shikoyat
(ariza) bilan qonunda belgilangan tartibda murojaat qilishga haqli. Prokuror
muayyan ishda ishtirok etgan-etmaganligidan qat’i nazar, sudning hal qiluv
qarori, ajrimi, qarori ustidan o‘z vakolati doirasida protest keltirishga haqli. Sud
hujjatlari apellatsiya, kassatsiya, nazorat instansiyasida ko‘rilganida ushbu
instansiya sudlarining ajrimi yoki qarorida quyidagilar ko‘rsatilgan bo‘lishi
kerak: 1) ajrim yoki qaror chiqarilgan sana va joy; 2) ajrim yoki qaror chiqargan
sudning nomi va tarkibi; 3) taraflar va ishda ishtirok etuvchi boshqa
shaxslarning ishtiroki to‘g‘risidagi ma’lumotlar; 4) ish kimning shikoyati yoki
protesti bo‘yicha ko‘rib chiqilganligi; 5) shikoyat qilingan yoki protest
keltirilgan sud hujjatining nomi va uning qisqacha mazmuni; 6) shikoyatda
yoki protestda bayon etilgan vajlar, taqdim etilgan materiallarning qisqacha
mazmuni, ishni ko‘rishda ishtirok etgan shaxslarning tushuntirishlari va
prokurorning fikri; 7) apellatsiya, kassatsiya yoki nazorat instansiyasi sudi
xulosaga kelishiga asos bo‘lgan sabablar hamda sud amal qilgan moddiy va
protsessual huquq normalari; 8) qarorning xulosa qismi. Hal qiluv qarori, ajrim,
qaror bekor qilingan va ish yangidan ko‘rib chiqish uchun yuborilgan taqdirda,
kassatsiya yoki nazorat instansiyasi sudi ishni yangidan ko‘rganda qaysi
holatlar aniqlanishi zarurligini, qaysi dalillar talab qilib olinishi kerakligini,
shuningdek ish topshirilayotgan sud boshqa qanday harakatlarni bajarishi
lozimligini ko‘rsatishi shart. Sud shikoyatni (protestni) rad qilsa, qaysi
sabablarga ko‘ra shikoyat yoki protestdagi vajlarni noto‘g‘ri deb yoki qarorni
bekor qilish, o‘zgartirish yoxud yangi hal qiluv qarori chiqarish uchun asos
bo‘lmaydi deb topganligini ham o‘z ajrimida yoki qarorida ko‘rsatishi shart
(FPKning 379-moddasi). Apellatsiya, kassatsiya va nazorat instansiyasi
sudining ajrimi (qarori) chiqarilishi bilanoq darhol qonuniy kuchga kiradi.
Taraflarning va ishda ishtirok etuvchi boshqa shaxslarning iltimosnomasiga
ko‘ra, ularga apellatsiya, kassatsiya va nazorat instansiyalari sudi ajrimining
yoki qarorining ko‘chirma nusxasi imzo qo‘ydirib topshiriladi yoki pochta
orqali yoxud elektron hujjat tarzida yuboriladi. Sud majlisiga kelmagan
taraflarga va ishda ishtirok etuvchi boshqa shaxslarga apellatsiya, kassatsiya va
nazorat instansiyalari sudi ajrimining yoki qarorining ko‘chirma nusxasi ajrim
yoki qaror chiqarilgan kundan e’tiboran o‘n kundan kechiktirmay pochta orqali
yoxud elektron hujjat tarzida yuboriladi (FPKning 382-moddasi). O’zbekiston
Respublikasi fuqarolik protsessual kodeksining 4-moddasiga ko‘ra, apellatsiya,
kassatsiya va nazorat instansiyasi sudlariga murojaat etilganda – shikoyat
(protest) shaklida amalga oshiriladi. Demak, apellatsiya tartibida shikoyat
(protest) shaklida murojaat etiladi. Apellatsiya shikoyati (protesti) keltirish
ob’ekti qonuniy kuchga kirmagan sud hal qiluv qaroridir. O’zbekiston
Respublikasi Oliy sudi Plenumining 2018 yil 30 noyabrdagi “Sudlar tomonidan
fuqarolik ishlarini apellatsiya va kassatsiya tartibida ko‘rish amaliyoti
to‘g‘risida”gi 33-son qarorining 2-bandida ko‘rsatilishicha O‘zbekiston
Respublikasining Fuqarolik protsessual kodeksi 383, 403-moddalariga
muvofiq apellatsiya, kassatsiya instansiyasi sudida ish yuritish:
a) da’vo tartibida yuritiladigan ishlar bo‘yicha: da’vogar, javobgar,
uchinchi shaxs, ularning vakillari, davlat boshqaruvi organining
shikoyati va prokurorning protesti bo‘yicha;
b) alohida tartibda yuritiladigan ishlar bo‘yicha: arizachi, manfaatdor
shaxs, ularning vakillari shikoyati va prokurorning protesti bo‘yicha
qo‘zg‘atiladi.
Apellatsiya, kassatsiya tartibida ish yuritish, shuningdek FPK373-moddasining
birinchi qismiga muvofiq sud hujjati ustidan shikoyat qilish huquqiga ega
bo‘lgan ishda ishtirok etishga jalb qilinmagan, ammo huquq va majburiyatlari
haqidagi masala sud tomonidan hal etilgan shaxsning shikoyati bo‘yicha ham
qo‘zg‘atilishi mumkin. Ushbu shaxs sud hujjatida ko‘rsatilmagan hollarda ham,
uning ustidan shikoyat qilish huquqidan foydalanadi. Sud hujjati ustidan
apellatsiya, kassatsiya tartibida shikoyat qilish huquqiga, shuningdek taraflar,
uchinchi shaxslar yoki qonuniy vakilning huquqiy vorislari ham ega. Shaxsning
birinchi instansiya sudida qatnashayotgan vakili, shu jumladan advokat, agar
bunday huquq vakolat beruvchi tomonidan berilgan ishonchnomada maxsus
ko‘rsatilgan bo‘lsagina, sud hujjati ustidan apellatsiya, kassatsiya tartibida
shikoyat qilishga haqli (FPK 69-moddasining ikkinchi qismi). O‘tkazib
yuborilgan muddatni tiklashni rad etish to‘g‘risidagi ajrim ustidan Fuqarolik
protsessual kodeksining 155-moddasining oltinchi qismiga ko‘ra, xususiy
shikoyat (protest) berilishi mumkin. Sudning o‘tkazib yuborilgan muddatni
tiklashni rad etish to‘g‘risidagi ajrimi ustidan shikoyat (protest) berilganda,
apellatsiya, kassatsiya instansiyasi sudi shikoyatni (protestni) asosli deb
topganda, birinchi instansiya sudining ajrimini bekor qilib, o‘tkazib yuborilgan
muddatni tiklaydi va shikoyatni (protestni) FPK 386, 406-moddalari talablariga