SUD XARAJATLARI

Yuklangan vaqt

2025-03-16

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

24,9 KB


 
 
 
 
KURS ISHI 
 
SUD XARAJATLARI 
 
REJA: 
 
I. 
KIRISH 
II. 
ASOSIY QISM 
1) Davlat boji va uning turlari 
2) Ishni ko’rish bilan bog’liq bo’lgan chiqimlar 
3) Sud xarajatlarini to’lashda imtiyozlar 
III. 
XULOSA 
IV. 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
KURS ISHI SUD XARAJATLARI REJA: I. KIRISH II. ASOSIY QISM 1) Davlat boji va uning turlari 2) Ishni ko’rish bilan bog’liq bo’lgan chiqimlar 3) Sud xarajatlarini to’lashda imtiyozlar III. XULOSA IV. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
 
 
 
                                                   KIRISH 
  
Sud xarajatlari deganda, fuqarolik ishini ko‘rish va hal qilish bilan bog’liq 
ishda ishtirok etuvchi shaxslar tomonidan qilinadigan qonunda nazarda tutilgan 
xarajatlar tushuniladi. Sud xarajatlarining joriy etilishi bir qator maqsadlarni ko‘zda 
tutadi. Davlat boji natijasida olinadigan mablag’lar unchalik ahamiyat kasb etmasa-
da, biroq, sud faoliyatini davom ettirish jarayonidagi xarajatlarni qoplashga 
qaratiladi. Mamlakatimiz fuqarolik protsessual qonunchiligi sud xarajatlarining 
quyidagi ikki turini nazarda tutadi:  
a) davlat boji;  
b) ishni ko‘rish bilan bog’liq chiqimlar. 
Fuqarolik ishlari bo'yicha, sudlov faoliyatini tashkil etish, davlat byudjetini 
shakllantirish, sud ishlarini yuritishni og'ishmay amalga oshirish, sud hujjatlari 
aylanmasini tashkil etish, shuningdek, sudga murojaat qiluvchilarning protsessual 
majburiyatlari bajarilishini ta'minlash, ishda ishtirok etuvchi shaxslarning 
protsessual mas'uliyatini yanada oshirish, odil sudlovni amalga oshirishga 
ko'maklashuvchi shaxslarni amalga oshirilgan protsessual harakatlari uchun moddiy 
rag’batlantirish va boshqa sudga oid harakatlar uchun tushum bo'ladigan, 
undiriladigan, to'lanadigan, taqsimlanadigan va sarflanadigan mablag'larga sud 
xarajatlari deyiladi. Fuqarolik protsessual kodeksining 13-bobi (127-142-moddalari) 
“Sud xarajatlari” ga bag'ishlangan. Sud xarajatlari davlat boji va ishni ko'rish bilan 
bog’liq chiqimlardan iborat bo’ladi. 
Davlat boji yuridik ahamiyatga molik harakatlarni amalga oshirganlik va 
(yoki) bunday harakatlar uchun vakolatli muassasalar va (yoki) mansabdor shaxslar 
tomonidan hujjatlar berganlik uchun undiriladigan majburiy to'lovdir (O'zbekiston 
Respublikasining 2020-yil 6-yanvardagi «Davlat boji to’g'risida»gi O'RQ-600-sonli 
Qonuni 3-moddasi). 
 
 
                                    ASOSIY QISM
KIRISH Sud xarajatlari deganda, fuqarolik ishini ko‘rish va hal qilish bilan bog’liq ishda ishtirok etuvchi shaxslar tomonidan qilinadigan qonunda nazarda tutilgan xarajatlar tushuniladi. Sud xarajatlarining joriy etilishi bir qator maqsadlarni ko‘zda tutadi. Davlat boji natijasida olinadigan mablag’lar unchalik ahamiyat kasb etmasa- da, biroq, sud faoliyatini davom ettirish jarayonidagi xarajatlarni qoplashga qaratiladi. Mamlakatimiz fuqarolik protsessual qonunchiligi sud xarajatlarining quyidagi ikki turini nazarda tutadi: a) davlat boji; b) ishni ko‘rish bilan bog’liq chiqimlar. Fuqarolik ishlari bo'yicha, sudlov faoliyatini tashkil etish, davlat byudjetini shakllantirish, sud ishlarini yuritishni og'ishmay amalga oshirish, sud hujjatlari aylanmasini tashkil etish, shuningdek, sudga murojaat qiluvchilarning protsessual majburiyatlari bajarilishini ta'minlash, ishda ishtirok etuvchi shaxslarning protsessual mas'uliyatini yanada oshirish, odil sudlovni amalga oshirishga ko'maklashuvchi shaxslarni amalga oshirilgan protsessual harakatlari uchun moddiy rag’batlantirish va boshqa sudga oid harakatlar uchun tushum bo'ladigan, undiriladigan, to'lanadigan, taqsimlanadigan va sarflanadigan mablag'larga sud xarajatlari deyiladi. Fuqarolik protsessual kodeksining 13-bobi (127-142-moddalari) “Sud xarajatlari” ga bag'ishlangan. Sud xarajatlari davlat boji va ishni ko'rish bilan bog’liq chiqimlardan iborat bo’ladi. Davlat boji yuridik ahamiyatga molik harakatlarni amalga oshirganlik va (yoki) bunday harakatlar uchun vakolatli muassasalar va (yoki) mansabdor shaxslar tomonidan hujjatlar berganlik uchun undiriladigan majburiy to'lovdir (O'zbekiston Respublikasining 2020-yil 6-yanvardagi «Davlat boji to’g'risida»gi O'RQ-600-sonli Qonuni 3-moddasi). ASOSIY QISM
 
 
                        Davlat boji va ularning turlari 
Davlat boji quyidagilardan undiriladi: fuqarolik ishlari bo'yicha sudlarga 
beriladigan da'vo arizalaridan, davlat boshqaruvi organlarining, ma'muriy-huquqiy 
faoliyatni amalga oshirishga vakolatli bo'lgan boshqa organlarning, fuqarolar o'zini 
o'zi boshqarish organlarining va ular mansabdor shaxslarining qarorlari, harakatlari 
(harakatsizligi) ustidan berilgan arizalardan (shikoyatlardan), alohida tartibda 
yuritiladigan ishlarga doir arizalardan, fuqarolik ishlari bo'yicha sudlarning hal qiluv 
qarorlari, ish yuritishni tugatish to'g'risidagi, da'voni ko'rmasdan qoldirish 
to'g'risidagi, sud jarimalarini solish to'g'risidagi ajrimlar ustidan beriladigan 
apellyatsiya, kassatsiya shikoyatlaridan va nazorat tartibidagi shikoyatlardan, 
hakamlik sudining hal qiluv qarorlari yuzasidan nizolashish haqidagi arizalardan, 
hakamlik sudining hal qiluv qarorlarini majburiy ijro etish uchun ijro varagasi berish 
to'g'risidagi arizalardan, hakamlik sudining hal qiluv qarorlari yuzasidan nizolashish 
haqidagi, hakamlik sudining hal qiluv qarorlarini majburiy ijro etish uchun ijro 
varaqasi berish to'g'risidagi ishlar yuzasidan fuqarolik ishlari bo'yicha sud ajrimlari 
ustidan beriladigan apellyatsiya, kassatsiya shikoyatlaridan va nazorat tartibidagi 
shikoyatlardan, chet davlat sudining hamda chet davlat hakamlik sudining 
(arbitrajining) hal qiluv qarorini tan olish va ijroga qaratish haqidagi arizalardan, 
chet davlat sudining hamda chet davlat hakamlik sudining (arbitrajining) hal qiluv 
qarorini tan olish va ijroga garatish to'g'risidagi ishlar yuzasidan fuqarolik ishlari 
bo'yicha sud ajrimlari ustidan beriladigan apellyatsiya, kassatsiya shikoyatlaridan va 
nazorat tartibidagi shikoyatlardan, shuningdek, fuqarolik ishlari bo’yicha sudlar 
tomonidan hujjatlarning dublikatlarini va ko'chirma nusxalarini berganlik uchun va 
boshqa. 
Davlat boji ariza, da'vo arizasi shikoyat (bundan buyon ariza) sudga 
berilgunga qadar to'lanadi, agar qonunda boshqacha belgilanmagan bo'lsa (masalan, 
to'lovchi davlat bojini to’lashdan ozod gilingan, davlat boji to'lash kechiktirilgan 
yoki bo'lib-bo'lib to'lanadigan hollarida). 
Davlat bojini naqd pulsiz shaklda to'laganligi fakti qog'ozdagi yoki elektron 
shakldagi to'lov hujjati bilan tasdiqlanadi.
Davlat boji va ularning turlari Davlat boji quyidagilardan undiriladi: fuqarolik ishlari bo'yicha sudlarga beriladigan da'vo arizalaridan, davlat boshqaruvi organlarining, ma'muriy-huquqiy faoliyatni amalga oshirishga vakolatli bo'lgan boshqa organlarning, fuqarolar o'zini o'zi boshqarish organlarining va ular mansabdor shaxslarining qarorlari, harakatlari (harakatsizligi) ustidan berilgan arizalardan (shikoyatlardan), alohida tartibda yuritiladigan ishlarga doir arizalardan, fuqarolik ishlari bo'yicha sudlarning hal qiluv qarorlari, ish yuritishni tugatish to'g'risidagi, da'voni ko'rmasdan qoldirish to'g'risidagi, sud jarimalarini solish to'g'risidagi ajrimlar ustidan beriladigan apellyatsiya, kassatsiya shikoyatlaridan va nazorat tartibidagi shikoyatlardan, hakamlik sudining hal qiluv qarorlari yuzasidan nizolashish haqidagi arizalardan, hakamlik sudining hal qiluv qarorlarini majburiy ijro etish uchun ijro varagasi berish to'g'risidagi arizalardan, hakamlik sudining hal qiluv qarorlari yuzasidan nizolashish haqidagi, hakamlik sudining hal qiluv qarorlarini majburiy ijro etish uchun ijro varaqasi berish to'g'risidagi ishlar yuzasidan fuqarolik ishlari bo'yicha sud ajrimlari ustidan beriladigan apellyatsiya, kassatsiya shikoyatlaridan va nazorat tartibidagi shikoyatlardan, chet davlat sudining hamda chet davlat hakamlik sudining (arbitrajining) hal qiluv qarorini tan olish va ijroga qaratish haqidagi arizalardan, chet davlat sudining hamda chet davlat hakamlik sudining (arbitrajining) hal qiluv qarorini tan olish va ijroga garatish to'g'risidagi ishlar yuzasidan fuqarolik ishlari bo'yicha sud ajrimlari ustidan beriladigan apellyatsiya, kassatsiya shikoyatlaridan va nazorat tartibidagi shikoyatlardan, shuningdek, fuqarolik ishlari bo’yicha sudlar tomonidan hujjatlarning dublikatlarini va ko'chirma nusxalarini berganlik uchun va boshqa. Davlat boji ariza, da'vo arizasi shikoyat (bundan buyon ariza) sudga berilgunga qadar to'lanadi, agar qonunda boshqacha belgilanmagan bo'lsa (masalan, to'lovchi davlat bojini to’lashdan ozod gilingan, davlat boji to'lash kechiktirilgan yoki bo'lib-bo'lib to'lanadigan hollarida). Davlat bojini naqd pulsiz shaklda to'laganligi fakti qog'ozdagi yoki elektron shakldagi to'lov hujjati bilan tasdiqlanadi.
 
 
Davlat bojini naqd pul shaklida to'laganligi fakti: 
bank tomonidan to'lovchiga beriladigan belgilangan shakldagi kvitansiya 
bilan; 
belgilangan shaklda to'lovni amalga oshirgan mansabdor shaxs yoki davlat 
organi va tashkilotning kassasi tomonidan to'lovchiga beriladigan kvitansiya bilan 
tasdiglanadi. 
Da’vo bahosi chet el valyutasida belgilangan mulkiy nizo bo'yicha sudga ariza 
berilganda, davlat bojining miqdori ariza taqdim etilgan sanada O'zbekiston 
Respublikasi Markaziy banki tomonidan belgilangan kurs bo'yicha milliy valyutada 
belgilanadi va undiriladi. 
Agar muayyan sudda ko'rilishi kerak bolgan bir necha arizalar bo'yicha davlat 
boji bir to'lov topshiriqnomasi bilan to'langan bo'lsa, to'lov topshiriqnomasi 
ishlardan biriga ilova qilinadi. Qolgan ishlarga sudya tomonidan to'lov 
topshiriqnomasi sanasi va raqami ko'rsatilgan asosda to'lov topshiriqnomasi qo'shib 
qo'yilgan ishga havola qilingan holda davlat boji to'langanligi to'g'risida belgi 
qo'yiladi (ma'lumotnoma tuziladi). 
Davlat boji umumiy asoslarda undiriladi (davlat boji to'g'risidagi Qonunning 
19-moddasi) 
a) qarshi da'vo arizalaridan; 
b) uchinchi shaxslarning ishga mustaqil da'vo talablari bilan kirishganligi 
to'g'risidagi arizalardan; 
c) ishga kirishgan da'vogarning huquqiy vorisidan, agar da'vogar 
tomonidan boj to’lanmagan bo'lsa. 
Masalan: Fuqarolik ishlari bo'yicha davlat boji rekvizitlari Toshkent shahri 
Shayxontoxur 
tumani 
kodi 
26277, 
shaxsiy 
g'azna 
hisobvarag'i 
4014108600262773422956011 
Da'voning bahosi da'vogar tomonidan ko'rsatiladi. Da'vogar ko'rsatgan baho 
talab qilinayotgan mol-mulkning haqiqiy qiymatiga muvofiq emasligi yaqqol bo'lsa, 
da'voning bahosini sudya belgilaydi.
Davlat bojini naqd pul shaklida to'laganligi fakti: bank tomonidan to'lovchiga beriladigan belgilangan shakldagi kvitansiya bilan; belgilangan shaklda to'lovni amalga oshirgan mansabdor shaxs yoki davlat organi va tashkilotning kassasi tomonidan to'lovchiga beriladigan kvitansiya bilan tasdiglanadi. Da’vo bahosi chet el valyutasida belgilangan mulkiy nizo bo'yicha sudga ariza berilganda, davlat bojining miqdori ariza taqdim etilgan sanada O'zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan belgilangan kurs bo'yicha milliy valyutada belgilanadi va undiriladi. Agar muayyan sudda ko'rilishi kerak bolgan bir necha arizalar bo'yicha davlat boji bir to'lov topshiriqnomasi bilan to'langan bo'lsa, to'lov topshiriqnomasi ishlardan biriga ilova qilinadi. Qolgan ishlarga sudya tomonidan to'lov topshiriqnomasi sanasi va raqami ko'rsatilgan asosda to'lov topshiriqnomasi qo'shib qo'yilgan ishga havola qilingan holda davlat boji to'langanligi to'g'risida belgi qo'yiladi (ma'lumotnoma tuziladi). Davlat boji umumiy asoslarda undiriladi (davlat boji to'g'risidagi Qonunning 19-moddasi) a) qarshi da'vo arizalaridan; b) uchinchi shaxslarning ishga mustaqil da'vo talablari bilan kirishganligi to'g'risidagi arizalardan; c) ishga kirishgan da'vogarning huquqiy vorisidan, agar da'vogar tomonidan boj to’lanmagan bo'lsa. Masalan: Fuqarolik ishlari bo'yicha davlat boji rekvizitlari Toshkent shahri Shayxontoxur tumani kodi 26277, shaxsiy g'azna hisobvarag'i 4014108600262773422956011 Da'voning bahosi da'vogar tomonidan ko'rsatiladi. Da'vogar ko'rsatgan baho talab qilinayotgan mol-mulkning haqiqiy qiymatiga muvofiq emasligi yaqqol bo'lsa, da'voning bahosini sudya belgilaydi.
 
 
Da'vo taqdim etilgan vaqtda uning bahosini belgilash qiyin bo'lsa, davlat 
bojining miqdorini sudya dastlabki tarzda belgilayai va keyinchalik ishni hal gilish 
chog'ida sud belgilagan da'vo bahosiga muvofiq, davlat bojining to'lanmagan qismi 
undiriladi yoki ortiqcha olingan qismi qaytariladi. 
To'langan davlat boji da'vogar o'z talablarini kamaytirgan, arz qilingan 
talablaridan voz kechgan, taraflar ishni kelishuv bitimi bilan tamomlagan hollarda 
qaytarilmaydi. 
Arz qilingan talablar ko'paytirilganda yetishmayotgan summa da'voning 
ko'paytirilgan bahosiga muvofiq ravishda qo'shimcha tarzda to'lanadi. 
Masalan: Da'voning bahosi quyidagicha belgilanadi: 
1) pul undirish to'g'risidagi da'volar bo'yicha undiriladigan summaga qarab; 
2) mol-mulkni talab qilib olish to’g'risidagi da'volar bo’yicha talab 
qilinayotgan mol-mulkning qiymatiga qarab;  
3) bir nechta mustaqil talabdan iborat da’volar bo’yicha barcha talablarning 
umumiy summasiga qarab; 
4) aliment undirish to'g'risidagi da'volar bo'yicha bir yillik to’lovlarning 
yig'indisiga qarab va boshqa. 
Agar arizachi qonunga ko'ra davlat bojini to'lashdan ozod qilinmagan va 
arizada uni to'lashni kechiktirish, bo'lib-bo'lib to'lash haqida iltimosnoma mavjud 
bo'lmasa, shuningdek, pochta xarajatlari to'lanmaganda, sudya arizani qaytarish 
haqida ajrim chiqarishi shart (FPK 195-moddasi). Ajrimda to'lanishi lozim bo'lgan 
davlat boji, pochta xarajatlari summasi ko'rsatilishi va ushbu kamchilik bartaraf 
qilingandan so'ng takroran murojaat qilish imkoniyati mavjudligi tushuntirilishi 
shart. 
 
   Ishni ko’rish bilan bog’liq bo’lgan chiqimlar 
Sudda ishlar ko'rilishida faqat davlat boji emas, balki ish ko'rish davomida 
vujudga keladigan chiqimlar ham undiriladi. Davlat boji sudga murojaat qilish 
jarayonida undirilsa va gonunda belgilangan imtiyozli holatlardan tashqari, 
undirilishi majburiy bo'lgan (hattoki da'vogar ozod qilingan bo'lsa, javobgardan
Da'vo taqdim etilgan vaqtda uning bahosini belgilash qiyin bo'lsa, davlat bojining miqdorini sudya dastlabki tarzda belgilayai va keyinchalik ishni hal gilish chog'ida sud belgilagan da'vo bahosiga muvofiq, davlat bojining to'lanmagan qismi undiriladi yoki ortiqcha olingan qismi qaytariladi. To'langan davlat boji da'vogar o'z talablarini kamaytirgan, arz qilingan talablaridan voz kechgan, taraflar ishni kelishuv bitimi bilan tamomlagan hollarda qaytarilmaydi. Arz qilingan talablar ko'paytirilganda yetishmayotgan summa da'voning ko'paytirilgan bahosiga muvofiq ravishda qo'shimcha tarzda to'lanadi. Masalan: Da'voning bahosi quyidagicha belgilanadi: 1) pul undirish to'g'risidagi da'volar bo'yicha undiriladigan summaga qarab; 2) mol-mulkni talab qilib olish to’g'risidagi da'volar bo’yicha talab qilinayotgan mol-mulkning qiymatiga qarab; 3) bir nechta mustaqil talabdan iborat da’volar bo’yicha barcha talablarning umumiy summasiga qarab; 4) aliment undirish to'g'risidagi da'volar bo'yicha bir yillik to’lovlarning yig'indisiga qarab va boshqa. Agar arizachi qonunga ko'ra davlat bojini to'lashdan ozod qilinmagan va arizada uni to'lashni kechiktirish, bo'lib-bo'lib to'lash haqida iltimosnoma mavjud bo'lmasa, shuningdek, pochta xarajatlari to'lanmaganda, sudya arizani qaytarish haqida ajrim chiqarishi shart (FPK 195-moddasi). Ajrimda to'lanishi lozim bo'lgan davlat boji, pochta xarajatlari summasi ko'rsatilishi va ushbu kamchilik bartaraf qilingandan so'ng takroran murojaat qilish imkoniyati mavjudligi tushuntirilishi shart. Ishni ko’rish bilan bog’liq bo’lgan chiqimlar Sudda ishlar ko'rilishida faqat davlat boji emas, balki ish ko'rish davomida vujudga keladigan chiqimlar ham undiriladi. Davlat boji sudga murojaat qilish jarayonida undirilsa va gonunda belgilangan imtiyozli holatlardan tashqari, undirilishi majburiy bo'lgan (hattoki da'vogar ozod qilingan bo'lsa, javobgardan
 
 
undirishga yo'l qo'yiladi) xarajat turi sanaladi. Davlat boji hamma da'vo talablari 
(mulkiy va nomulkiy turlari)ga nisbatan qat'iy belgilangan bo'lib, uni undirish 
shart. Ishni ko'rish bilan bog'liq chiqimlar ham turlariga ko'ra majburiy hamda 
ishni ko'rish bilan bog'liq bo'lgan holatda undirishga yo'l qo'yiladi. Agar ishni 
ko'rish davomida ko'rsatilgan chiqimlar sarflangan bo'lsa, unda undirishga yo'l 
qo'yiladi. 
Fugarolik protsessual kodeksi (132-moddasi) ga ko'ra, 
Ishni ko'rish bilan bog'liq bo'lgan chiqimlar: 
1) guvohlarga, ekspertlarga, mutaxassislarga, tarjimonlarga to'lanishi lozim 
bo'lgan summalar; 
2) joyida ko'zdan kechirish bilan bog'liq bo'lgan xarajatlar; 
3) javobgarni qidirish uchun qilingan xarajatlar; 
3') sud xabarnomalarini va sud hujjatlarini yuborish bilan bog'liq pochta 
xarajatlari; 
5) sud inajlisini videokonferensaloqa rejimida o'tkazish bilan bog'liq 
xarajatlar; 
6) sud tomonidan tan olingan boshga zarur xarajatlar. 
Pochta xarajatlarining summasi sud tomonidan belgilanadi, biroq bu summa 
bazaviy hisoblash miqdorining o'ndan bir qismidan oshmasligi kerak va sudning 
depozit hisobvarag'iga kiritilishi lozim.  
Sud majlisini videokonferensaloqa rejimida o'tkazish bilan bog'liq xarajatlar 
summasi sud tomonidan belgilanadi. 
Fuqarolik ishlari bo'yicha sudlarga da'vo arizasi (ariza, shikoyat) bilan 
murojaat qilinganda quyidagi miqdorda pochta xarajatiari to'lanishi belgilandi: 
sud buyrug'i berish to'g'risidagi ariza bilan murojaat qilinganda bazaviy 
hisoblash miqdorining besh foizi miqdorida; 
boshqa barcha ishlar bo'yicha ariza va da'vo arizasi bilan murojaat 
qilinganda - bazaviy hisoblash miqdorining yetti foizi miqdorida;
undirishga yo'l qo'yiladi) xarajat turi sanaladi. Davlat boji hamma da'vo talablari (mulkiy va nomulkiy turlari)ga nisbatan qat'iy belgilangan bo'lib, uni undirish shart. Ishni ko'rish bilan bog'liq chiqimlar ham turlariga ko'ra majburiy hamda ishni ko'rish bilan bog'liq bo'lgan holatda undirishga yo'l qo'yiladi. Agar ishni ko'rish davomida ko'rsatilgan chiqimlar sarflangan bo'lsa, unda undirishga yo'l qo'yiladi. Fugarolik protsessual kodeksi (132-moddasi) ga ko'ra, Ishni ko'rish bilan bog'liq bo'lgan chiqimlar: 1) guvohlarga, ekspertlarga, mutaxassislarga, tarjimonlarga to'lanishi lozim bo'lgan summalar; 2) joyida ko'zdan kechirish bilan bog'liq bo'lgan xarajatlar; 3) javobgarni qidirish uchun qilingan xarajatlar; 3') sud xabarnomalarini va sud hujjatlarini yuborish bilan bog'liq pochta xarajatlari; 5) sud inajlisini videokonferensaloqa rejimida o'tkazish bilan bog'liq xarajatlar; 6) sud tomonidan tan olingan boshga zarur xarajatlar. Pochta xarajatlarining summasi sud tomonidan belgilanadi, biroq bu summa bazaviy hisoblash miqdorining o'ndan bir qismidan oshmasligi kerak va sudning depozit hisobvarag'iga kiritilishi lozim. Sud majlisini videokonferensaloqa rejimida o'tkazish bilan bog'liq xarajatlar summasi sud tomonidan belgilanadi. Fuqarolik ishlari bo'yicha sudlarga da'vo arizasi (ariza, shikoyat) bilan murojaat qilinganda quyidagi miqdorda pochta xarajatiari to'lanishi belgilandi: sud buyrug'i berish to'g'risidagi ariza bilan murojaat qilinganda bazaviy hisoblash miqdorining besh foizi miqdorida; boshqa barcha ishlar bo'yicha ariza va da'vo arizasi bilan murojaat qilinganda - bazaviy hisoblash miqdorining yetti foizi miqdorida;
 
 
ko'rilgan ishlar bo'yicha chigarilgan sud garorlari ustidan apellyatsiya 
tartibida shikoyat berilganda – bazaviy hisoblash miqdorining 3,5 foizi miqdorida 
to'lanadi, 
Umumiy qoidaga ko'ra. ish bo’yicha sud xarajatlarini nizoda nohaq bo'lib 
chiqqan taraf to’laydi. 
Davogar arz qiigan talablaridan voz kechganda u qilgan xarajatlarning o’rni 
javobgar tomonidan qoplanmaydi: 
Ekspertlarga, mutaxassislarga, guvohlarga, tarjimonlarga tegishli bo'lgan 
summalarni to'lash va ularning o'rtacha ish haqini saqlab qolish (FPK 134-modda). 
Ekspertlar, mutaxassislar, guvohlar va tarjimonlarga tegishli bo'Igan 
summalar ular o'z vazifalarini bajarib bo’lganidan so'ng sud tomonidan to'lanadi. 
Ekspertlar va mutaxassislar sudning topshirig'i bo'yicha bajargan ishi uchun, agar bu 
ish ularning xizmat vazifalari doirasiga kirmasa, haq oladi. Ekspertlar, 
mutaxassislar, guvohlar va tarjimonlarning sudga borishi munosabati bilan ularning 
ishda bo'lmagan vaqtida ish joyidagi o'rtacha ish haqi qonun hujjatlarida belgilangan 
tartibda saqlanadi. 
 
                                 Sud xarajatlarini to’lashda imtiyozlar 
Sud xarajatlarini to'lashda imtiyoziar: 
Sud xarajatlarini to’lashni kechiktirish; 
Sud xarajatlarini bo'lib-bo'lib to'lash; 
Sud xarajatlari miqdorlarini kamaytirish; 
Depozit hisobvarag'iga oldindan kiritish; 
Qonunda belgilangan hollarda daviat bojini to'lashni kechiktirish; 
Davlat bojidan ozod qilish; 
Davlat bojini qaytarish; 
Yo'qotilgan vaqt uchun haq undirish; 
Xarajatlar o'rnini qoplash; 
Sud xarajatlarini taqsimlash.
ko'rilgan ishlar bo'yicha chigarilgan sud garorlari ustidan apellyatsiya tartibida shikoyat berilganda – bazaviy hisoblash miqdorining 3,5 foizi miqdorida to'lanadi, Umumiy qoidaga ko'ra. ish bo’yicha sud xarajatlarini nizoda nohaq bo'lib chiqqan taraf to’laydi. Davogar arz qiigan talablaridan voz kechganda u qilgan xarajatlarning o’rni javobgar tomonidan qoplanmaydi: Ekspertlarga, mutaxassislarga, guvohlarga, tarjimonlarga tegishli bo'lgan summalarni to'lash va ularning o'rtacha ish haqini saqlab qolish (FPK 134-modda). Ekspertlar, mutaxassislar, guvohlar va tarjimonlarga tegishli bo'Igan summalar ular o'z vazifalarini bajarib bo’lganidan so'ng sud tomonidan to'lanadi. Ekspertlar va mutaxassislar sudning topshirig'i bo'yicha bajargan ishi uchun, agar bu ish ularning xizmat vazifalari doirasiga kirmasa, haq oladi. Ekspertlar, mutaxassislar, guvohlar va tarjimonlarning sudga borishi munosabati bilan ularning ishda bo'lmagan vaqtida ish joyidagi o'rtacha ish haqi qonun hujjatlarida belgilangan tartibda saqlanadi. Sud xarajatlarini to’lashda imtiyozlar Sud xarajatlarini to'lashda imtiyoziar: Sud xarajatlarini to’lashni kechiktirish; Sud xarajatlarini bo'lib-bo'lib to'lash; Sud xarajatlari miqdorlarini kamaytirish; Depozit hisobvarag'iga oldindan kiritish; Qonunda belgilangan hollarda daviat bojini to'lashni kechiktirish; Davlat bojidan ozod qilish; Davlat bojini qaytarish; Yo'qotilgan vaqt uchun haq undirish; Xarajatlar o'rnini qoplash; Sud xarajatlarini taqsimlash.
 
 
Sud xarajatlarini to'lashni kechiktirish, bo'lib- bo'lib to'lash va ularning 
miqdorini kamaytirish (FPK133-modda).  
Davlat bojini to'lashni kechiktirishga qonun hujjatlarida belgilangan hollarda 
yol qo'yiladi. Sud taraflarning mulkiy ahvoliga qarab, ulardan birining yoki 
ikkalasining 
davlat 
daromadiga 
undiriladigan 
sud 
xarajatlarini 
to'lashni 
kechiktirishga yoki bo'lib-bo'lib to'lashga yo'l qo'yishi,shuningdek bu xarajatlarning 
miqdorini kamaytirishi mumkin. 
Sud chiqimlarini tolash uchun mablag'larni kiritish tartibi (FPK 135-
modda).Guvohlar, ekspertlar va mutaxassislarga, tarjimonlarga to'lanishi lozim 
bolgan summalar yoki joyida ko'zdan kechirishni o'tkazishga doir xarajatlar uchun 
zarur bo'lgan summalar tegishli iltimosnoma bilan murojaat qilgan taraf tomonidan 
sudning depozit hisobvarag'iga oldindan kiritiladi. 
Agar bu iltimosnoma ikkala taraf tomonidan berilgan bo'lsa yoki guvohlarni, 
ekspertlarni, mutaxassislarni, tarjimonlarni chaqirish, joyida ko'zdan kechirish 
sudning tashabbusi bilan amalga oshirilsa, talab qilinadigan summani taraflar teng 
miqdorda kiritadi. Agar ekspertiza sudning tashabbusi bilantayinlansa, to'lanishi 
lozim bo'lgan summa ekspertga sud tomonidan depozit hisobvarag'idan to'lanishi 
mumkin. 
Fuqarolik ishlari boyicha sudlarda davlat bojini to'lashdan ozod qilish 
Fuqarolik ishlari bo'yicha sudlarda davlat bojini to'lashdan quyidagilar ozod 
qilinadi: 
1) da'vogarlar - ish hagini undirish to'g'risidagi da'volar va mehnat huquqlari 
munosabatlaridan kelib chiqadigan boshqa talablar yuzasidan; 
2) da'vogarlar - alimentlar undirish to'g'risidagi da'volaryuzasidan; 
3) da'vogarlar - mehnatda mayib bo'lganligi yoki sog'lig'ining boshqacha 
tarzda shikastlanganligi, shuningdek boquvchisi vafot etganligi tulayli yetkazilgan 
zararning o'rnini qoplash to'g'risidagi da’volar yuzasidan; 
4) da'vogarlar - gonunga xilof ravishda hukm etganlik, jinoiy javobgarlikka 
tortganlik, ma'muriy jazo berganlik tufayli jismoniy shaxsga yetkazilgan zararning 
o'rnini qoplash bilan bog'lig nizolar yuzasidan;
Sud xarajatlarini to'lashni kechiktirish, bo'lib- bo'lib to'lash va ularning miqdorini kamaytirish (FPK133-modda). Davlat bojini to'lashni kechiktirishga qonun hujjatlarida belgilangan hollarda yol qo'yiladi. Sud taraflarning mulkiy ahvoliga qarab, ulardan birining yoki ikkalasining davlat daromadiga undiriladigan sud xarajatlarini to'lashni kechiktirishga yoki bo'lib-bo'lib to'lashga yo'l qo'yishi,shuningdek bu xarajatlarning miqdorini kamaytirishi mumkin. Sud chiqimlarini tolash uchun mablag'larni kiritish tartibi (FPK 135- modda).Guvohlar, ekspertlar va mutaxassislarga, tarjimonlarga to'lanishi lozim bolgan summalar yoki joyida ko'zdan kechirishni o'tkazishga doir xarajatlar uchun zarur bo'lgan summalar tegishli iltimosnoma bilan murojaat qilgan taraf tomonidan sudning depozit hisobvarag'iga oldindan kiritiladi. Agar bu iltimosnoma ikkala taraf tomonidan berilgan bo'lsa yoki guvohlarni, ekspertlarni, mutaxassislarni, tarjimonlarni chaqirish, joyida ko'zdan kechirish sudning tashabbusi bilan amalga oshirilsa, talab qilinadigan summani taraflar teng miqdorda kiritadi. Agar ekspertiza sudning tashabbusi bilantayinlansa, to'lanishi lozim bo'lgan summa ekspertga sud tomonidan depozit hisobvarag'idan to'lanishi mumkin. Fuqarolik ishlari boyicha sudlarda davlat bojini to'lashdan ozod qilish Fuqarolik ishlari bo'yicha sudlarda davlat bojini to'lashdan quyidagilar ozod qilinadi: 1) da'vogarlar - ish hagini undirish to'g'risidagi da'volar va mehnat huquqlari munosabatlaridan kelib chiqadigan boshqa talablar yuzasidan; 2) da'vogarlar - alimentlar undirish to'g'risidagi da'volaryuzasidan; 3) da'vogarlar - mehnatda mayib bo'lganligi yoki sog'lig'ining boshqacha tarzda shikastlanganligi, shuningdek boquvchisi vafot etganligi tulayli yetkazilgan zararning o'rnini qoplash to'g'risidagi da’volar yuzasidan; 4) da'vogarlar - gonunga xilof ravishda hukm etganlik, jinoiy javobgarlikka tortganlik, ma'muriy jazo berganlik tufayli jismoniy shaxsga yetkazilgan zararning o'rnini qoplash bilan bog'lig nizolar yuzasidan;
 
 
5) da'vogarlar - jinoyat tufayli yetkazilgan moddiy zararning o'rnini qoplash 
to'g'risidagi da'volar yuzasidan; 
5') da'vogarlar - tazyiq va zo'ravonlikdan jabrlangan xotin-qizlarga 
yetkazilgan ma'naviy va moddiy zararningo'rnini qoplash to'g'risidagi da'volar 
yuzasidan; 
Davlat bojini qaytarish tartibi. Davlat boji quyidagi hollarda to'liq yoki qisman 
qaytarilishi kerak: 
1) davlat boji qonun hujjatlarida talab gilinganidan ortiqcha miqdorda 
to'langanida; 
2) sud da'vo arizasini (arizani, shikoyatni) qaytarganda yoki qabul qilishni rad 
etganda, shuningdek, notarius notarial harakatlarni amalga oshirishni rad etganda; 
3) apellyatsiya, kassatsiya va nazorat shikoyati qaytarilganda yoki uni gabul 
gilish rad etilganda; 
4) davlat boji to'langan da'vo arizasi (ariza, shikoyat) yoki apellyatsiya, 
kassatsiya va nazorat shikoyati sudga kelib tushmaganda; 
5) agar ish sudga taalluqli bo'lmasa, ishni yuritish tugatilganda; 
6) ariza ko'rmasdan qoldirilganda, agar u muomnalaga layoqatsiz shaxs 
tomonidan berilgan bo'lsa; 
7) sudning yoki hakamlik sudining ish yurituvida ayni bir taraflar o'rtasidagi, 
ayni bir predmet to'g'risidagi va ayni bir asoslar bo'yicha nizo yuzasidan ish mavjud 
bo'lsa, ariza ko'rmasdan goldirilganda; 
8) agar taraflar o'rtasida nizoni hal gilish uchun hakamlik sudiga topshirish 
to'g'risida hakamlik bitimi tuzilgan bo'lsa, ariza ko'rmasdan goldirilganda; 
9) agar taraflar o'rtasida mediativ kelishuv tuzilgan bo'lsa, ariza ko'rmasdan 
qoldirilganda; 
10) ishda ishtirok etgan shaxs vafot etganida, agar nizoli huquqiy munosabat 
huquqiy vorislikka yo'l qo'ymasa; 
11) da'vogar nizoni sudga gadar hal etish (e'tiroz bildirish) tartibiga rioya 
etmaganda, agar bu hol qonunda ushbu toifadagi nizolar uchun yoki taraflarning
5) da'vogarlar - jinoyat tufayli yetkazilgan moddiy zararning o'rnini qoplash to'g'risidagi da'volar yuzasidan; 5') da'vogarlar - tazyiq va zo'ravonlikdan jabrlangan xotin-qizlarga yetkazilgan ma'naviy va moddiy zararningo'rnini qoplash to'g'risidagi da'volar yuzasidan; Davlat bojini qaytarish tartibi. Davlat boji quyidagi hollarda to'liq yoki qisman qaytarilishi kerak: 1) davlat boji qonun hujjatlarida talab gilinganidan ortiqcha miqdorda to'langanida; 2) sud da'vo arizasini (arizani, shikoyatni) qaytarganda yoki qabul qilishni rad etganda, shuningdek, notarius notarial harakatlarni amalga oshirishni rad etganda; 3) apellyatsiya, kassatsiya va nazorat shikoyati qaytarilganda yoki uni gabul gilish rad etilganda; 4) davlat boji to'langan da'vo arizasi (ariza, shikoyat) yoki apellyatsiya, kassatsiya va nazorat shikoyati sudga kelib tushmaganda; 5) agar ish sudga taalluqli bo'lmasa, ishni yuritish tugatilganda; 6) ariza ko'rmasdan qoldirilganda, agar u muomnalaga layoqatsiz shaxs tomonidan berilgan bo'lsa; 7) sudning yoki hakamlik sudining ish yurituvida ayni bir taraflar o'rtasidagi, ayni bir predmet to'g'risidagi va ayni bir asoslar bo'yicha nizo yuzasidan ish mavjud bo'lsa, ariza ko'rmasdan goldirilganda; 8) agar taraflar o'rtasida nizoni hal gilish uchun hakamlik sudiga topshirish to'g'risida hakamlik bitimi tuzilgan bo'lsa, ariza ko'rmasdan goldirilganda; 9) agar taraflar o'rtasida mediativ kelishuv tuzilgan bo'lsa, ariza ko'rmasdan qoldirilganda; 10) ishda ishtirok etgan shaxs vafot etganida, agar nizoli huquqiy munosabat huquqiy vorislikka yo'l qo'ymasa; 11) da'vogar nizoni sudga gadar hal etish (e'tiroz bildirish) tartibiga rioya etmaganda, agar bu hol qonunda ushbu toifadagi nizolar uchun yoki taraflarning